DE69630779T2 - Therapeutische verwendungen von glucan - Google Patents

Therapeutische verwendungen von glucan Download PDF

Info

Publication number
DE69630779T2
DE69630779T2 DE69630779T DE69630779T DE69630779T2 DE 69630779 T2 DE69630779 T2 DE 69630779T2 DE 69630779 T DE69630779 T DE 69630779T DE 69630779 T DE69630779 T DE 69630779T DE 69630779 T2 DE69630779 T2 DE 69630779T2
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
glucan
use according
skin
treatment
healing
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired - Lifetime
Application number
DE69630779T
Other languages
English (en)
Other versions
DE69630779D1 (de
Inventor
Edmund Graham KELLY
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Tr Therapeutics Inc Us
Original Assignee
Novogen Research Pty Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Novogen Research Pty Ltd filed Critical Novogen Research Pty Ltd
Application granted granted Critical
Publication of DE69630779D1 publication Critical patent/DE69630779D1/de
Publication of DE69630779T2 publication Critical patent/DE69630779T2/de
Anticipated expiration legal-status Critical
Expired - Lifetime legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61QSPECIFIC USE OF COSMETICS OR SIMILAR TOILETRY PREPARATIONS
    • A61Q17/00Barrier preparations; Preparations brought into direct contact with the skin for affording protection against external influences, e.g. sunlight, X-rays or other harmful rays, corrosive materials, bacteria or insect stings
    • A61Q17/04Topical preparations for affording protection against sunlight or other radiation; Topical sun tanning preparations
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/70Carbohydrates; Sugars; Derivatives thereof
    • A61K31/715Polysaccharides, i.e. having more than five saccharide radicals attached to each other by glycosidic linkages; Derivatives thereof, e.g. ethers, esters
    • A61K31/716Glucans
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K8/00Cosmetics or similar toiletry preparations
    • A61K8/18Cosmetics or similar toiletry preparations characterised by the composition
    • A61K8/72Cosmetics or similar toiletry preparations characterised by the composition containing organic macromolecular compounds
    • A61K8/73Polysaccharides
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L26/00Chemical aspects of, or use of materials for, wound dressings or bandages in liquid, gel or powder form
    • A61L26/0009Chemical aspects of, or use of materials for, wound dressings or bandages in liquid, gel or powder form containing macromolecular materials
    • A61L26/0023Polysaccharides
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P17/00Drugs for dermatological disorders
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P17/00Drugs for dermatological disorders
    • A61P17/02Drugs for dermatological disorders for treating wounds, ulcers, burns, scars, keloids, or the like
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P17/00Drugs for dermatological disorders
    • A61P17/16Emollients or protectives, e.g. against radiation
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P19/00Drugs for skeletal disorders
    • A61P19/04Drugs for skeletal disorders for non-specific disorders of the connective tissue
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P25/00Drugs for disorders of the nervous system
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P25/00Drugs for disorders of the nervous system
    • A61P25/02Drugs for disorders of the nervous system for peripheral neuropathies
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P31/00Antiinfectives, i.e. antibiotics, antiseptics, chemotherapeutics
    • A61P31/04Antibacterial agents
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P35/00Antineoplastic agents
    • A61P35/02Antineoplastic agents specific for leukemia
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P35/00Antineoplastic agents
    • A61P35/04Antineoplastic agents specific for metastasis
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P41/00Drugs used in surgical methods, e.g. surgery adjuvants for preventing adhesion or for vitreum substitution
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P43/00Drugs for specific purposes, not provided for in groups A61P1/00-A61P41/00
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P7/00Drugs for disorders of the blood or the extracellular fluid
    • A61P7/02Antithrombotic agents; Anticoagulants; Platelet aggregation inhibitors
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P9/00Drugs for disorders of the cardiovascular system
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P9/00Drugs for disorders of the cardiovascular system
    • A61P9/10Drugs for disorders of the cardiovascular system for treating ischaemic or atherosclerotic diseases, e.g. antianginal drugs, coronary vasodilators, drugs for myocardial infarction, retinopathy, cerebrovascula insufficiency, renal arteriosclerosis
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61QSPECIFIC USE OF COSMETICS OR SIMILAR TOILETRY PREPARATIONS
    • A61Q19/00Preparations for care of the skin
    • A61Q19/004Aftersun preparations
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61QSPECIFIC USE OF COSMETICS OR SIMILAR TOILETRY PREPARATIONS
    • A61Q19/00Preparations for care of the skin
    • A61Q19/08Anti-ageing preparations
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08BPOLYSACCHARIDES; DERIVATIVES THEREOF
    • C08B37/00Preparation of polysaccharides not provided for in groups C08B1/00 - C08B35/00; Derivatives thereof
    • C08B37/0006Homoglycans, i.e. polysaccharides having a main chain consisting of one single sugar, e.g. colominic acid
    • C08B37/0024Homoglycans, i.e. polysaccharides having a main chain consisting of one single sugar, e.g. colominic acid beta-D-Glucans; (beta-1,3)-D-Glucans, e.g. paramylon, coriolan, sclerotan, pachyman, callose, scleroglucan, schizophyllan, laminaran, lentinan or curdlan; (beta-1,6)-D-Glucans, e.g. pustulan; (beta-1,4)-D-Glucans; (beta-1,3)(beta-1,4)-D-Glucans, e.g. lichenan; Derivatives thereof
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12PFERMENTATION OR ENZYME-USING PROCESSES TO SYNTHESISE A DESIRED CHEMICAL COMPOUND OR COMPOSITION OR TO SEPARATE OPTICAL ISOMERS FROM A RACEMIC MIXTURE
    • C12P19/00Preparation of compounds containing saccharide radicals
    • C12P19/04Polysaccharides, i.e. compounds containing more than five saccharide radicals attached to each other by glycosidic bonds

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Bioinformatics & Cheminformatics (AREA)
  • Dermatology (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Oncology (AREA)
  • Neurology (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Neurosurgery (AREA)
  • Gerontology & Geriatric Medicine (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Birds (AREA)
  • Biotechnology (AREA)
  • Microbiology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Hematology (AREA)
  • Genetics & Genomics (AREA)
  • Communicable Diseases (AREA)
  • Urology & Nephrology (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Toxicology (AREA)

Description

  • Gebiet der Erfindung
  • Die Erfindung betrifft therapeutische Verwendungen von Glucan.
  • Hintergrund und der Erfindung
  • Glucan ist ein Sammelbegriff, der ein Oligo- oder Polysaccharid bezeichnet, das vorwiegend oder gänzlich aus dem Monosaccharid D-Glukose aufgebaut ist. Glucane sind in der Natur in vielen tausend Formen, die als ein Ergebnis der hochgradig unterschiedlichen Art und Weise, auf die die einzelnen Glukoseeinheiten verbunden sein können (glykosidische Verknüpfungen), und auch der sterischen Gesamtstruktur des Stammmoleküls möglich sind, weit verbreitet.
  • Das in dieser Erfindung genannte Glucan ist typischerweise eine lineare Kette mittlerer Glukopyranoseeinheiten mit einer variablen Anzahl an Seitenzweigen relativ kurzer Länge. Die glykosidischen Verknüpfungen sind vorwiegend (nicht weniger als 90%) vom β-1,3-Typ mit einer geringeren Anzahl (nicht mehr als 10%) an Verknüpfungen vom β-1,6-Typ; die β-1,3-Verknüpfungen bilden den Hauptanteil der Kette des Moleküls, während die β-1,6-Vernüpfungen vorwiegend in den Seitenzweigen auftreten. Der chemische Name dieser Form von Glucan ist Poly-(1,3)-β-D-Glukopyranosyl-(1,6)-β-D-Glukopyranose. Glucan ist ein gut beschriebenen Molekül.
  • Diese Form von Glucan wird hauptsächlich in der Zellwand der meisten Pilze (einschließlich Hefen und Schimmelpilzen) und in einigen Bakterien gefunden. Glucan ist, in Kombination mit anderen Polysacchariden wie Mannan und Chitin, für die Form und die mechanische Festigkeit der Zellwand verantwortlich. Das Glucan macht typischerweise annähernd 40 Gew.-% bis 50 Gew.-% der Zellwände in diesen Zellen aus.
  • Die chemische Struktur des Glucans der Pilzzellwände ist detailliert untersucht worden, wobei die folgenden Veröffentlichungen („sentinel articles") erschienen sind: Bacon et al (1969); Manners et al (1973).
  • Glucane der Pilzzellwände sind lange Zeit in der Industrie, insbesondere in der Nahrungsmittelindustrie, gewöhnlicherweise in einer halb gereinigten Form, verwendet worden: Ihre Verwendungen haben die Verwendung als Stabilisatoren, Bindemittel, Verdickungsmittel und oberflächenaktive Materialien eingeschlossen.
  • Es ist auch seit mehr als 40 Jahren bekannt gewesen, dass Glucane der Pilzzellwände biologisch aktiv sind, wobei sie eine Vielzahl an Wirkungen auf die reticuloendothelialen Systeme und Immunsysteme von Tieren ausüben. Die herausragende biologische Wirkung ist in dieser Hinsicht ihre Fähigkeit, die Aktivität der körpereigenen primären Abwehrzellen – der Makrophage und der neutrophile Leukozyt – nicht spezifisch zu stimulieren. Man glaubt, dass dies an den Rezeptoren für β-1,3-Glucan liegt, die auf der Oberfläche dieser Zellen auftreten (Czop und Austen, 1985). Die Wechselwirkung zwischen Glucan und dessen Rezeptor erzeugt derartige stimulierende Wirkungen, wie verstärkte Phagozytose (Riggi und Di Luzio, 1961), erhöhte Zellgröße (Patchen und Lotzova, 1980), verstärkte Zellproliferation (Deimann und Fahimi, 1979), verstärktes Anhaften und verstärkte chemotaktische Aktivität (Niskanen et al., 1978) und Herstellung einer großen Auswahl an Cytokinen und Leukotrienen (Sherwood et al., 1986, 1987).
  • Es ist berichtet worden, dass die zuvor erwähnten biologischen Reaktionen des Glucans der Pilzzellwände zu einer Vielzahl klinischer Wirkungen führen, die verstärkte Widerstandsfähigkeit gegen Infektionen mit Pilzen (Williams et al., 1978), Bakterien (William et al., 1983), Viren (Williams und Di Luzio, 1985), Protozoen (Cook et al., 1979) in Folge systemischer Applikation; verstärkte Antitumoraktivität in Folge systemischer Applikation (William et al., 1985) oder intralesionaler Applikation (Mansell et al., 1975); und verstärkte Immunempfindlichkeit („Immune Responsiveness") in Folge systemischer Applikation (Maeda und Chihara, 1973) beinhalten. Es ist leicht zu erkennen, dass diese klinischen Wirkungen hochgradig heilsam und bedeutsam sind sowie eine Möglichkeit darstellen, Pharmazeutika auf Basis von Glucanen der Pilzzellwände, wie zum Beispiel Pharmazeutika mit möglicherweise weitreichender Anwendung sowohl in der Veterinärmedizin als auch in der Humanmedizin, zu entwickeln.
  • Von den verschiedenen getesteten Glucanen der Pilzzellwände hat sich das der Hefe Saccharomyces cerivisiae hinsichtlich der Wirksamkeit und Sicherheit als ein Immunstimulans bei Tieren und Menschen als annehmbar erwiesen. Nachfolgend wird dieses als Saccharomyces cerivisiae-(„Sc")-Glucan bezeichnet. Vorwiegend oder vollständig β-1,3-Glucane anderer Pilze, Bakterien oder Pflanzen aus der Familie Gaminaceae haben sich als immunstimulierend bei Tieren erwiesen. Aber verglichen zu Sc-Glucan sind sie entweder nicht so wirksam oder, wenn sie vergleichbare oder größere Wirksamkeit aufweisen, dann ist diese gewöhnlicherweise mit einem höheren Grad an unerwünschten Nebenwirkungen verbunden.
  • Sc-Glucan hat sich als ein Immunstimulans bei Tieren in unterschiedlichen Formen biologisch aktiv erwiesen. Diese beinhalten (a) eine hochmolekuargewichtige (typischerweise größer als 3 × 106 d), wasserunlösliche, in Mikropartikeln vorliegende Form oder (b) Formen mit kleinerem Molekulargewicht (typischerweise niedriger als 500.000 d), die in Wasser dispergierbar oder löslich sind. Es ist beschrieben, dass Wasserlöslichkeit entweder durch Spaltung der in großen Mikropartikeln vorliegenden Glucanform in kleinere Moleküle unter Verwendung von Verfahren wie enzymatische Digestion oder Einstellen drastischer pH-Werte oder durch Komplexieren an Salze wie Amine, Sulfate und Phosphate erzielt wird. Der Hauptvorteil der kleineren, wasserlöslichen Form gegenüber der größeren, als Mikropartikel vorliegenden Form ist, dass sie sicherer ist, wenn sie durch parenterale Wege der Verabreichung, wie z. B. intravenös, gegeben wird. Es ist ebenso wahrscheinlich, dass die kleiner dimensionierten Moleküle auf einer molekularen Basis besser bioverfügbar sind.
  • Bis heute ist es weder technisch möglich noch wirtschaftlich durchführbar gewesen, Glucan auf kommerzieller Basis zu synthetisieren. Somit macht es die Herstellung kommerzieller Mengen von β-1,3-Glucan für therapeutische Verwendungen erforderlich, dass es aus Pilzen, Bakterien, Algen oder Samenkörnern von Getreidepflanzen extrahiert wird.
  • Wie nachfolgend beschreiben, befasst sich diese Erfindung mit therapeutischen Verwendungen von Glucan.
  • Das Dokument WO 87/01037 beschreibt Glucane, die aus Saccharomyces cerivisiae erhalten worden sind, für die Verwendung in einer pharmazeutischen Zusammensetzung zur Prävention oder Behandlung von Infektionen bei Tieren und Menschen, insbesondere zur Verwendung in der Behandlung von malignen, neoplastischen Erkrankungen und zur Stimulierung von Makrophagen-Zellen in vivo zur Erzeugung und Sekretion eines löslichen cytotoxischen/cytostatischen Faktors.
  • Das Dokument US-5,397,773 beschreibt eine Zusammensetzung und ein Verfahren zum Schützen der Haut vor der Schädigung durch UV-Strahlung oder Sonnenstrahlung, die topische Applikation einer Zusammensetzung, die einen Extrakt aus Hefezellwänden, der Glucane beinhaltet hat, enthält, auf die Haut umfasst.
  • Zusammenfassung der Erfindung
  • Diese Erfindung ist auf die Verwendung von Glucan zur Herstellung eines Medikaments zur Behandlung von Hautulzeration oder Knochenbruch oder zur Verstärkung der Fixierung implantierter, orthopädischer Hilfsmittel gerichtet.
  • Unter einem weiteren Gesichtspunkt beschäftigt sich diese Erfindung mit einem Verfahren zur Behandlung von Hautulzeration oder Knochenbruch oder zur Verstärkung der Fixierung implantierter, orthopädischer Hilfsmittel, das das Verabreichen von Glucan in Verbindung mit einem oder mehreren pharmazeutisch oder veterinär annehmbaren Trägern oder Exzipientien an ein Subjekt umfasst.
  • Unter einem anderen Gesichtspunkt beschäftigt sich diese Erfindung mit einem Mittel zur Behandlung von Hautulzeration oder Knochenbruch oder zur Verstärkung der Fixierung implantierter, orthopädischer Hilfsmittel, das Glucan gegebenenfalls in Verbindung mit einem oder mehreren pharmazeutisch annehmbaren Trägern oder Exzipientien umfasst.
  • Detaillierte Beschreibung der Erfindung
  • Unter einem weiteren Gesichtspunkt ist diese Erfindung auf die Verwendung von Glucan zur Herstellung eines Medikaments zur Behandlung von Hautulzeration oder Knochenbruch oder der Implantation/Fixierung von orthopädischen Hilfsmitteln gerichtet.
  • Unter einem weiteren Gesichtspunkt beschäftigt sich diese Erfindung mit dem Verfahren zur Behandlung von Hautulzeration oder Knochenbruch oder der Implantation/Fixierung orthopädischer Hilfsmittel, das das Verabreichen von Glucan in Verbindung mit einem oder mehreren pharmazeutisch oder veterinär annehmbaren Trägern oder Exzipientien umfasst.
  • Unter einem immer noch weiteren Gesichtspunkt dieser Erfindung wird ein Mittel zur Behandlung dermaler Hautulzeration, zur Verstärkung der Wiederherstellung von Knochen- und Bindegewebe, oder zur Implantation/Fixierung orthopädischer Hilfsmittel, wobei das Mittel Glucan in Verbindung mit einem oder mehreren pharmazeutisch oder veterinär annehmbaren Trägern oder Exzipientien umfasst, bereitgestellt.
  • Bei diesen therapeutischen Verwendungen von Glucan kommt eine wirksame Menge Glucan zum Einsatz. Was eine wirksame Menge ausmacht, wird von den besonderen, zu behandelnden Beschwerden sowie von An und Form der Verabreichung abhängen. Im Allgemeinen wird eine Zusammensetzung oder ein Medikament Glucan in einer Menge von 0,05% (g/g) bis 30% (g/g), wie bspw. 0,1 bis 5% (g/g), spezieller von 0,3% bis 1% (g/g) und sogar noch spezieller von 0,25 bis 0,5% (g/g) enthalten.
  • Eine besonders vorteilhafte therapeutische Applikation für Glucan (wie als Mikropartikel vorliegende, lösliche oder gelartige Formen, die auf eine der zuvor erwähnten Methoden hergestellt worden sind oder durch Methoden aus dem Stand der Technik hergestellt worden sind) gemäß der vorliegenden Erfindung liegt in der Behandlung dermaler Ulzeration. Es ist bekannt, dass β-1,3-Glucan die Heilung bei durchgehenden, durch Operation erzeugten Hautwunden bei Tieren und Menschen ohne dysfunktionale Heilung fördert. Topisch oder parenteral appliziertes Glucan ist nämlich in der Lage, die Heilungsreaktion bei Hautwunden mit normalen Heilungsmechanismen zu beschleunigen. Im Allgemeinen nimmt man an, dass Glucan dies durch Aktivierung von Wundmakrophagen erzielt. Makrophagen sind kritische Zellen im Heilungsprozess, die eine Reihe von Cytokinen und Wachstumsfaktoren erzeugen, die verschiedene Komponeten der Heilungskaskade initiieren – nämlich Fibroplasie, Collagenerzeugung, Angiogenese, Epithelialisierung und Collagenvernetzung. In diesem Prozess spielt der Makrophage eine Schlüsselrolle beim Regulieren, wobei er das Verfahren sowohl initiiert als auch hilft, sicherzustellen, dass das Verfahren in einer koordinierten und integrierten An und Weise voranschreitet. Es wird angenommen, dass es eine primäre Wirkung des Glucans ist, eine temporale Beschleunigung der Heilungskaskade zu erzeugen.
  • Dermale Geschwüre sind typischerweise chronische Wunden, die einen ziemlich unterschiedlichen Satz an physiologischen Eigenschaften, innerhalb der Wunde zu wirken, im Vergleich zu akuten Operationswunden, aufweisen. Wohingegen die Physiologie des Heilungsprozesses für akute Operationswunden gut beschrieben ist, ist sie für chronische Geschwüre schlecht bestimmt. Geschwüre zeigen typischerweise entweder wegen konstanter Reizung oder konstantem Druck (wie Dekubitus oder Wundliegen) oder wegen eingeschränkter Blutversorgung (wie in Individuen mit arterieller Ischämie oder venöser Thrombose) oder Infektion (wie „Tropen"-Geschwüre) oder Nervenschaden („neurotrophe" Ulzerationen) oder Diabetes schlechte bis vernachlässigbare Heilung. Geschwüre besitzen verschiedene pathologische Befunde, und die zugrundeliegenden Ursachen können, wo sie bekannt sind, ziemlich verschieden sein. Verschiedene Arten von Geschwüren, die gemäß dieser Erfindung behandelt werden können, enthalten diejenigen, die mit physischer Verletzung (Strahlung, thermische Verbrennungen, Dekubitus, Insektenbisse), beeinträchtigter Durchblutung (arteriell, venös), Infektion (Knochen, pyrogenenes, synergistisches Gangrän, Syphilis, Tuberkulose, Tropenerkrankungen, Pilzerkrankungen), Neoplasie (primärer Hauttumor, Metastasen, Leukämie) und neurotrophen Läsionen (Rückenmarkläsionen, periphäre Neuropathien) verbunden sind.
  • Geschwüre, die mit dysfunktioneller Heilung verbunden sind, variieren stark hinsichtlich der Schwere: von Hautwunden, die sich in die Dermis erstrecken und eine Oberfläche von 1–2 cm2 besitzen, bis zu Wunden, die sich durch die Dermis, das subkutane Gewebe und Muskeln erstrecken und Vertiefungen und Hohlräume mit Volumina von annähernd 500 cm3 bilden. Insbesondere die größeren Geschwüre können entkräftend und einschränkend sein und eine intensive und teure Therapie zur Behandlung erfordern. Kontrolle von Wundsepsis, regelmäßige Wundreinigung, regelmäßige Verbände, hypostatische Ableitung und Korrekturoperation sind nur einige der gegenwärtigen Standardtherapien. Jedoch sind gegenwärtig zugängliche, am besten gebräuchliche Wundbehandlungstherapien nicht gleichmäßig erfolgreich, benötigen beträchtliche Zeitspannen, um günstige Ergebnisse zu erzielen, sind mit schlechten Anteilen der Einhaltung durch den Patienten verbunden, sind im Allgemeinen teurer und sind mit einer hohen Häufigkeit des Widerauftretens von Geschwüren verbunden. Es ist von Margolis (J. Dermatological Surgery (1995) 21(2) 145–148) angemerkt worden, dass „ein Mangel an Daten besteht, der die Wirksamkeit eines topischen Mittels zur Behandlung von Druckgeschwüren adäquat behandelt".
  • Es kann daher erkannt werden, dass in Anbetracht der hohen Häufigkeit von Geschwüren in der Gesellschaft und die Behandlungskosten für die Gesellschaft ein dringender Bedarf besteht, verbesserte Therapien zu entwickeln. Idealerweise sollte eine derartige Therapie eine hohe Erfolgsrate aufweisen, komfortabel zu verwenden sein und schnell eine klinische Reaktion erzeugen, um die Einhaltung durch den Patienten zu ermöglichen sowie vorzugsweise preiswert sein.
  • Eine besondere Schwierigkeit bei der Entwicklung einer einheitlich erfolgreichen Behandlung, die eine Verbesserung gegenüber gegenwärtigen Behandlungsmodalitäten sein kann, ist die Uneinheitlichkeit der verschiedenen Arten von Geschwüren, bei denen sowohl die zugrundeliegenden, ursächlichen Krankheitsverläufe als auch die Pathophysiologie innerhalb der Wunden eine beträchtliche Abweichung zeigen. Diese verwirrende Variabilität ist das allgemein schlechte Verständnis davon, welche der verschiedenen Komponenten der Heilungsreaktion dysfuntionell ist und daher zur primären Pathologie der dysfunktionellen Heilungsreaktion beiträgt. Damit kann ein erfolgreicher Antagonismus der Dysfunktion eines besonderen Teils der Heilungskaskade bei einer Art von Geschwür nicht notwendigerweise bei einer anderen An von Geschwür erfolgreich sein. Insbesondere gibt es keinen Beweis dafür, dass Immunsuppression lokaler Wunden oder Makrophagendysfunktion pathologische Schlüsselmerkmale sind, oder dass die Verstärkung lokaler Immunmechanismen innerhalb derartiger Geschwüre zu verstärkten Heilungsreaktionen führen würde, wie es bei unkomplizierten, operativen Hautwunden ohne dysfunktionelle Heilungsreaktionen beobachtet wird.
  • Daher war es völlig unerwartet zu finden, dass topische Applikation von Glucan bei Dekubitus, venöser Statis und artiellen, ischämischen Geschwüren schnelle und wirksame Heilungsreaktionen an diesen Wunden induziert. Dies war unerwartet, (a) weil der primäre, ursächliche Faktor diese Arten von Geschwüren beeinträchtigte Blutversorgung ist und es kein Anzeichen dafür gibt, vorzuschlagen, dass dies eine Reaktion auf den Antagonismus durch ein Immunstimulans wäre, und (b) weil es erwartet werden könnte, dass, sogar wo es möglich sein könnte, die Heilungsreaktion zu fördern, das beeinträchtigte Gefäßsystem an der Wunde die Heilungsreaktion behindert, wie es bei gegenwärtigen Behandlungsmodalitäten beobachtet wird. Die heilende Wirkung von Glucan bei diesen Arten von Geschwüren ist es sogar noch bemerkenswerter, wenn man bedenkt, dass eine vollständige Heilungsreaktion in der Abwesenheit anderer unterstützender Therapien wie Sepsiskontrolle, hypostatische Ableitung und Korrektur der primären Ursache erzielt werden kann.
  • Die Behandlung von Dekubitusgeschwüren und Venostasegeschwüren sind gemäß dieser Erfindung besonders bevorzugt, obwohl die Erfindung nicht auf die Behandlung dieser Geschwürformen beschränkt ist.
  • Dekubitusgeschwüre entstehen durch mehrere Mechanismen. Sie sind eine unheilvolle Komplikation der Immobilisierung. Sie können von Scherkräften auf der Haut, einer Schlagverletzung auf der Haut, Drogen und verlängertem Druck, der dem Gewebe die Blutversorgung entzieht, stammen. Reizende oder verunreinigte Injektionen und verlängerter Kontakt mit Feuchtigkeit, Urin und Fäkalien spielt ebenso eine bedeutende Rolle. Verringerte Durchblutung der Haut ist ebenfalls ein erheblicher Risikofaktor. Die Geschwüre variieren hinsichtlich der Tiefe und erstrecken sich oft von der Haut bis an einen Knochendruckpunkt. Die Behandlung ist schwierig und gewöhnlich langwierig. Chirurgische Techniken sind gegenwärtig die bedeutsamsten Mittel, um eine optimale Heilung zu erzielen.
  • Annähernd die Hälfte der venösen Geschwüre sind mit unsachgemäßem Perforieren von Venen im Bereich des Knöchels verbunden und stellen ein langfristiges Problem bei vielen immobilen Patienten dar. Ulzeration ist selten ein Symptom primärer Krampfadern, steht aber praktisch immer in Verbindung mit Insuffizienz der poplitelaen Venenklappe. Venostasegeschwüre sind äußerst häufig nur proximal oder distal zum Schienbeinknöchel (ossales Sprunggelenk, bony ankle joint) und entwickeln sich häufig an Stellen geringfügiger Verletzung oder von Hautinfektionen. Narbenbildung und sekundäre Infektion beeinträchtigen jeweils die Heilung und machen erneutes Auftreten üblich, wenn Heilung auftritt. Die natürliche Geschichte venöser Ulzeration ist zyklisches Heilen und erneutes Auftreten.
  • Im Fall von Dekubitusgeschwüren wird das Glucan vorzugsweise in der Form eines Puders (als Mikropartikel vorliegendes Glucan) oder in einer Creme- oder Salbenbasis (als Mikropartikel vorliegende, lösliche oder gelartige Formen von Glucan) appliziert. Die Applikation ist im Allgemeinen täglich und kann eine Zeitspanne andauern, die dafür ausreichend ist, die Geschwüre zu heilen, wie z. B. 7 bis 28 Tage. Man beobachtet, dass die Reaktion auf die Glucantherapie innerhalb von 2 bis 3 Tagen mit Anzeichen frischer Granulation und Epithelwachstum sichtbar wird. Die erforderliche Zeitdauer, um Geschwüre zu heilen, wird gemäß einer Anzahl an Faktoren wie Geschwürgröße, Grad der Wundsepsis und Ernährungszustand des Wirts schwanken. Typischerweise wird das Wundvolumen innerhalb von 2 bis 3 Wochen um 50% reduziert, wobei vollständiges oder beinahe vollständiges Verschließen der Wunde in 4–6 Wochen nach Beginn der Glucantherapie bewirkt wird. Es ist bemerkenswert, dass die meisten der Dekubitusgeschwüre, in denen Glucan eine Heilungsreaktion bewirkt, gegen die Standardtherapie, einschließlich einer breiten Spanne topischer Präparate und Wundverbänden, für Zeiträume von bis zu 7 Jahren refraktär gewesen sind.
  • Auf eine ähnliche Weise fördert die Applikation als Mikropartikel vorliegender, löslicher oder gelartiger Formen von Glucan bei Venostasegeschwüren und materiellen ischämischen Geschwüren die Heilung der Geschwüre. Wie bei Dekubitusgeschwüren führt die Behandlung dieser Geschwüre mit Glucan innerhalb von 2–3 Tagen nach dem Beginn der Glucantherapie zu einer klinischen Reaktion in der Wunde mit derartigen Heilungsanzeichen wie dem Auftreten von frischem Granulationsgewebe und weniger Trümmern, die zu einem saubereren Erscheinungsbild in der Wunde führen. Glucan in der Form eines Puders, einer Creme, einer Lotion, einer Salbe oder eines Gels kann täglich auf die Stelle des Geschwürs topisch appliziert werden, bis Heilung eintritt. Die chronische Natur der zugrundeliegenden vaskulären Erkrankung bedeutet in diesen Fällen, dass die Veranla gung zur Bildung derartiger Geschwüre bei dem Patienten verbleibt. Es kann daher notwendig werden, die Glucantherapie auf langfristiger Basis fortzusetzen, um das erneute Auftreten zu verhindern.
  • Es ist daher ersichtlich, dass es eine völlig unerwartete Beobachtung ist, dass Glucan dazu in der Lage ist, die Heilungsprozesse bei Hautgeschwüren zu fördern, wenn die individuellen Komponenten des Heilungsprozesses im Wesentlichen normal sind, aber nicht dazu in der Lage sind, die dysfunktionelle Ursache, wie unzureichende Blutzufuhr, unzureichende venöse Ableitung, übermäßiges Gewebeödem, Infektion, konstanter Druck oder verschiedene andere Ursachen, zu bekämpfen.
  • Man beobachtet, dass die Applikation von Glucan auf Geschwüre, wie oben beschrieben, eine hohe Geschwindigkeit der therapeutischen Reaktion erzeugt. Hautgeschwüre, die entweder unempfänglich oder schwach empfänglich für herkömmliche Wundbehandlungspraxis sind, reagieren typischerweise innerhalb mehrerer Tage auf die Behandlung mit Glucan, die in einem großen Teil der Fälle zu einer vollständigen Heilung innerhalb mehrerer Wochen der Behandlung führt. Man findet, dass Glucan in der Behandlung von Geschwüren wirksam ist, wenn es lokal auf die Wunde in verschienenen Formen, wie z. B. ein Puder, ein Gel, eine Creme oder ein Verband, wie eine Mullbinde, oder ein gallertartiges Material oder irgendeine andere Zusammensetzung, die Fachleuten auf dem Gebiet der pharmazeutischen Formulierung allgemein bekannt sind, appliziert wird.
  • Unter einem verwandten Gesichtspunkt kann die Behandlung von Geschwüren, die auf herkömmliche Therapien (wie normale Verbände oder Salben) ansprechen, durch Verabreichung von Glucan beschleunigt werden.
  • Eine andere unvorhergesehene therapeutische Anwendung für Glucan (wie z. B. als Mikropartikel vorliegende, lösliche oder gelartige Formen, die auf eine der zuvor erwähnten Methoden oder andere, im Stand der Technik bekannte Verfahren hergestellt worden sind) gemäß der vorliegenden Erfindung liegt in der Behandlung von Knochenbruch. Die Wiederherstellung eines gebrochenen Knochens kommt charakteristischerweise durch ein Wiederherstellungsverfahren zustande, das grundsätzlich analog bei Weichgewebe wie Haut zu beobachten ist, sich aber hinsichtlich einiger bedeutender Gesichtspunkte unterscheidet. Bei einem Knochen ist ein bedeutender, früher Schritt im Wiederherstellungsverfahren die Bildung einer faserigen, als Callus bekannte Struktur, die die gebrochene Stelle verbrückt, wobei sie ein Gerüst für den Wiederherstellungsprozess bildet und ein Maß an Immobilisierung der gebrochenen Stelle gewährleistet. Zu gegebener Zeit wird der Callus mineralisiert, was für Kontinuität mit dem verletzten Knochen sorgt, und erfährt ein Maß an Umbildung zu annähernd der ursprünglichen Form des Knochens. Unter diesem Gesichtspunkt der Erfindung verstärkt die Applikation von Glucan auf die Stelle der Verletzung die Geschwindigkeit der Wiederherstellung des verletzten Knochens, was somit die Behandlung des Bruches vereinfacht.
  • Man beobachtet, dass die Wirkung einer derartigen Behandlung eine frühere Einleitung der Callusbildung und eine frühere Organisation des Bindegewebes innerhalb dieses Callus ist, was für eine feste, faserige Matrix sorgt. Das Ergebnis davon ist der Aufbau eines immobilisierenden Callus zu einer früheren Zeit mit der wichtigen klinischen Wirkung der Verringerung der Gefahr der Trennung der gebrochenen Kanten des Knochens. Dies ist eine hochgradig wünschenswerte Wirkung sowohl bei Tieren als auch bei Menschen, weil jegliche Spaltung der Bruchstelle die Ursache für eine verzögerte Heilung sein kann. Spaltung an der Bruchstelle bleibt ein Problem, sogar wenn Methoden physikalischer Immobilisierung durch mechanische Mittel wie starre Schienen (wie z. B. Gipsverbände oder Bandagen) oder Implantate (wie Nägel oder Schrauben) verwendet werden. Während man findet, dass der Prozess der Mineralisierung durch die Glucanbehandlung nicht merklich verstärkt wird, findet man, dass die Wirkung von Glucan bei der Beschleunigung der Callus-Phase die Wirkung der Verringerung der Gesamtzeit bis zur Vervollständigung der Mineralisierung hat.
  • Das Glucan wird vorzugsweise direkt auf die Stelle der Knochenverletzung in einer Form aufgetragen, die die Retention des Glucans an der Stelle des Bruchs maximiert. Formulierungen zur langsamen Freisetzung sind im Stand der Technik wohlbekannt und werden in diesen Anwendungen vorzugsweise verwendet. Man findet, dass das viskose Gel, dass durch die in dieser Erfindung beschriebene Ausführungsform gebildet worden ist, wobei eine hochgradig alkalische Lösung von löslichem Glucan in einer Konzentration von über 15 mg/ml (von 15 mg/ml bis 500 mg/ml, bevorzugter von 15 mg/ml bis 30 mg/ml) auf pH 7,5 eingestellt wird (Beispiel 4), eine bevorzugte Form ist. Diese Form ist ausreichend viskos und mit Blut und Gewebeflüssigkeiten nicht mischbar, um an der Stelle der Auftragung für Zeitspannen von bis zu 48 Stunden zu verbleiben. Ein zusätzlicher Vorteil dieser gelartigen Form ist es, dass sie ausreichend bearbeitbar ist, um durch feine Kanülen injiziert werden zu können. In dieser Form kann das Glucan durch Injektion in die Bruchstelle verabreicht werden, wo der Bruch ohne das Erfordernis operativer Freisetzung des Knochens repositioniert wird. Alternativ kann das Gel auf die Bruchstelle während der offenen, operativen Repositionierung von Brüchen verabreicht werden.
  • Die mögliche Nützlichkeit der Glucanbehandlung für Knochenbrüche bei Menschen ist von den Erfindern in einem Tierversuch gezeigt worden. Die Ratte ist ein Standardmodell, das in der experimentiellen Medizin für die Erforschung von Knochenbrüchen verwendet wird, und wird allgemein als direkt voraussagend für die Therapie bei Menschen betrachtet (Bak et al. 1992). Bei diesem Tierversuch haben die Erfinder festgestellt, dass die Injektion von 2 ml löslichen Glucans in einer Konzentration von 15 mg/ml in einer gelartigen Form an der Stelle eines gebrochenen Oberschenkelknochens zu einer beschleunigten Heilung im Vergleich zu nicht behandelten Brüchen führte, wie es durch erhöhte Zugfestigkeit der teilweise verheilten Knochen nach 12 Tagen bewiesen wurde (Beispiel 10).
  • Es kann daher leicht vorausgesehen werden, dass Glucan, das nicht toxisch und physiologisch annehmbar ist, weitreichende Anwendung in der Behandlung von Brüchen in der Human- und Tiermedizin finden kann. Beispielsweise wird eine einzelne Bolusinjektion oder -applikation von Glucan an der Stelle des Bruches die Heilung fördern und die Zugfestigkeit des verheilten Knochens erhöhen.
  • Ein weiterer, unerwarteter, therapeutischer Nutzen ist es, dass Glucan die Fixierung von Vorrichtungen wie Nadeln, Schrauben, künstlichen Gelenken und Prothesen, die in oder auf den Knochen fixiert oder implantiert worden sind, verstärkt. Man beobachtet, dass die Applikation von Glucan (wie durch lokale Auftragung eines Puders oder Gels oder durch Injektion) an die Stelle der Fixierung der Vorrichtung den lokalen Entzündungsprozess signifikant verstärkt, der als Reaktion auf den Kontakt der Vorrichtung mit dem Knochen auftritt und im Allgemeinen ein integraler Bestandteil der Festigkeit der Bindung zwischen dem Knochen und der Vorrichtung ist.
  • Eine besondere therapeutische Indikation für Glucan (entweder als Mikropartikel vorliegende oder lösliche Formen, die nach einer der zuvor erwähnten Methoden oder nach Methoden des Standes der Technik hergestellt worden sind) gemäß der vorliegenden Erfindung liegt in der Behandlung von verletztem Bindegewebe wie Sehnen und Bändern, was bislang nicht beschrieben oder vorgeschlagen worden ist. Derartige Gewebe sind typischerweise dicht faserig, weil sie relativ hohen Spannungsbelastungen unterworfen sind. Diese Verletzungen beinhalten zum Beispiel (a) akute oder chronische Entzündung in Verbindung mit Überbeanspruchung, Dehnung oder Verletzung, derartige Zustände, die typischerweise mit Sportverletzungen oder dem als RSI-Syndrom (Repetitive Strain Injury) bekannten Syndrom oder übermäßiger oder ungewöhnlicher Belastung in Verbindung stehen, und (b) Operation, insbesondere wenn das Gewebe durchtrennt oder durchschnitten wird, sind aber nicht darauf beschränkt. Es ist bekannt, dass Verletzungen dieser An in derartigen Geweben typischerweise langsamer heilen, teilweise aufgrund der relativen Schwierigkeit der vollständigen Ruhigstellung des verletzten Gewebes wegen ihrer Spannungen hervorrufenden Funktionen, aber größtenteils wegen des charakteristischerweise niedrigeren Grads an Aktivität sämtlicher Gesichtspunkte der Gewebeheilungskaskade im Vergleich zu der, die in Weichgeweben beobachtet wird. Eine bedeutsame Ursache dieses vergleichsweise niedrigen Grads an Gewebewiederherstellungsaktivität in Sehnen und Bändern ist eine eingeschränktere Blutversorgung im Vergleich zu den meisten Weichgeweben. Man findet, dass die Applikation von Glucan auf die verletzte Sehne oder das verletzte Band entweder zum Zeitpunkt der akuten Verletzung, wie z. B. die folgende Operation oder eine äußere Verletzung, oder bei chronischer Verletzung wie chronischer Entzündung sowohl die Geschwindigkeit des Ansatzes als auch den Grad der Heilungsreaktion in diesen Geweben fördern wird, was im Fall der Operation zur früheren Rückkehr der normalen Festigkeit und Funktion und im Fall der Entzündung zur früheren Auflösung des Entzündungsprozesses führt. Das Glucan kann direkt in die verletzte Sehne oder das verletzte Band injiziert werden. Obwohl es beschrieben worden ist, dass Glucan ein wirksamer Verstärker der Wundheilung im Hautgewebe bei gesunden Geweben ist, ist es aus dieser Kenntnis nicht offensichtlich, dass Glucan die Fähigkeit besitzt, eine verstärkte Auflösung chronischer Entzündungsprozesse zu bewirken oder Heilungsprozesse in Geweben mit beschränkter Blutzufuhr oder in Geweben, von denen es bekannt ist, dass normale Heilungsgeschwindigkeiten relativ niedrig sind, zu verstärken.
  • Es sollte selbstverständlich sein, dass die neuartigen, therapeutischen, hierin beschriebenen Verwendungen für Glucan nicht auf Glucan beschränkt sind, das durch die hierin beschriebenen Verfahren hergestellt worden ist, obwohl dieses Material bevorzugt ist. Sämtliche früheren Glucanmaterialien, wie die durch Hassid et al, Di Luzio et al, Manners et al und Jamas et al (US Patent No. 5028703, 5250436, 5082936 und 4992540), können verwendet werden. Vorzugsweise ist das Glucan Sc-Glucan.
  • Diese Erfindung wird nun in Bezug auf die folgenden, nicht einschränkenden Beispiele beschrieben, die verschiedene Ausführungsformen der Erfindung veranschaulichen.
  • Referenzbeispiel 1
  • Als Mikropartikel vorliegendes Glucan wird wie folgt hergestellt:
  • Eine 400 g-Probe von kommerziellen Saccharomyces cerivisiae in trockener Form wird zu vier Litern 4%iger (g/v) Natriumhydroxidlösung gegeben und eine Stunde lang unter starkem Rühren auf 100°C erhitzt. Man lässt die Suspension auf eine Temperatur zwischen 45°C und 50°C abkühlen, bevor die lysierten Hefezellen aus dem alkalischen Hydrolysat durch zehnminütige Zentrifugierung bei 800 g abgetrennt werden. Die lysierten Hefezellen werden in einer frischen Charge von drei Litern 3%iger (g/v) Natriumhydroxydlösung erneut suspendiert und 15 Minuten lang gekocht. Nach der Abtrennung durch Zentrifugierung werden die lysierten Zellen in einer frischen Charge von 2 Litern 3%iger (g/v) Natriumhydroxidlösung erneut suspendiert, 15 Minuten lang gekocht und nachfolgend 16 Stunden lang bei 70°C stehen gelassen. Nach der Abtrennung durch Zentrifugierung werden die lysierten Hefezellen in Wasser erneut suspendiert und 10 Minuten lang gekocht. Der letzte Schritt wird einmal wiederholt. Nach der Zentrifugierung werden die lysierten Zellen in einer frischen Probe von zwei Litern Wasser suspendiert, wobei der pH-Wert auf 4,5 durch Zugabe von Phosphorsäure eingestellt worden ist, und die Suspension wird daraufhin 30 Minuten lang gekocht. 500 ml Chloroform werden nachfolgend zugegeben, die Suspension wird 10 Minuten lang einem kräftigen Schütteln unterzogen und nachfolgend lasst man die Suspension 10 Minuten lang in einem Scheidetrichter absetzen. Die Suspension trennt sich in drei eindeutige Phasen auf, eine untere organische Phase, eine obere wässrige Phase und eine zwischen diesen beiden Phasen liegende Zwischenphase, die grau gefärbt ist. Die untere Chloroformphase und eine gräuliche Zwischenphase werden verworfen, was eine wässrige Phase zurücklässt, die gesammelt wird und wie zuvor mit einer frischen Charge von 500 ml Chloroform in Kontakt gebracht wird. Die letzte wässrige Phase wird gesammelt, 10 Minuten lang gekocht, um sämtliches verbliebenes Chloroform zu entfernen, und nachfolgend unter Verwendung eines Sprühtrockners getrocknet.
  • Eine Analyse der wässrigen Phase zeigte, dass sie nur verzweigtes β-(1,3)(1,6)-Glucan im Verhältnis von 95 bis 98% β-1,3 : 2 bis 5% β-1,6-Verknüpfungen enthielt. Die organische Phase ist leicht opak und enthält Lipide, aber kein Glucan. Die dazwischen liegende Phase (Zwischenphase) enthält unverzweigtes β-(1,3)-Glucan (98 bis 100% β-1,3 : 0 bis 2% β-1,6) in Verbindung mit Chitin-, Protein- und anderen nicht-Glucan-Verunreinigungen. Biologische Tests zeigten, dass das verzweigte Glucan biologisch signifikant aktiver als unverzweigtes β-(1,3)-Glucan in einem Wundheilungstest war.
  • Die chemische Zusammensetzung des hergestellten Glucans ist in Tabelle 7 dargelegt.
  • Tabelle 7 Chemische Zusammensetzung des durch das Verfahren hergestellten Sc-Glucans
    Figure 00120001
  • Analysemethoden:
  • Aus dieser Analyse wird ersichtlich, dass das Endprodukt ein verzweigtes β-(1,3)(1,6)-Glucan ist, das im Wesentlichen rein ist, nur Spuren von Verunreinigungen enthält und 2 bis 3% β-1,6-Verknüpfungen enthält.
  • Referenzbeispiel 2
  • Als Mikropartikel vorliegendes Sc-Glucan wird wie folgt hergestellt:
  • Eine 400 g-Probe von kommerziellen Saccharomyces cerivisiae in trockener Form wird zu vier Litern 4%iger (g/g) Natriumhydroxidlösung gegeben und eine Stunde lang unter starkem Rühren auf 100°C erhitzt. Man lasst die Suspension auf eine Temperatur zwischen 45°C und 50°C abkühlen, bevor die lysierten Hefezellen aus dem alkalischen Hydrolysat durch zehnminütige Zentrifugierung bei 800 g abgetrennt werden. Die lysierten Hefezellen werden in einer frischen Charge von 3 Litern 3%iger (g/v) Natriumhydroxidlösung erneut suspendiert und 15 Minuten lang gekocht. Nach der Abtrennung durch Zentrifugierung werden die lysierten Hefezellen in einer frischen Charge von zwei Litern 3%iger (g/v) Natriumhydroxidlösung erneut suspendiert, 15 Minuten lang gekocht und nachfolgend lässt man sie 16 Stunden lang bei 70°C stehen. Nach der Abtrennung zur Zentrifugierung werden die lysierten Hefezellen in Wasser erneut suspendiert und 10 Minuten lang gekocht. Der letzte Schritt wird einmal wiederholt. Nach der Zentrifugierung werden die lysierten Hefezellen in einer frischen Probe von 2 Litern Wasser, wobei der pH-Wert durch Zugabe von Salzsäure auf 4,5 eingestellt worden ist, erneut suspendiert und die Suspension wird nachfolgend 10 Minuten lang gekocht. 500 ml Chloroform werden daraufhin zugegeben, die Suspension wird 10 Minuten lang einem kräftigen Schütteln unterzogen und nachfolgend lässt man die Suspension 10 Minuten lang in einen Scheidetrichter absetzen. Die untere Chloroformphase und eine gräuliche Zwischenphase werden verworfen, was eine wässrige Phase zurücklässt, die gesammelt wird und wie zuvor mit einer frischen Charge von 500 ml Chloroform in Kontakt gebracht wird. Die letztendliche wässrige Phase wird gesammelt und 10 Minuten lang gekocht, um sämtliches zurückbleibendes Chloroform zu entfernen, und nachfolgend unter Verwendung eines Sprühtrockners getrocknet.
  • Die chemische Zusammensetzung des hergestellten Glucans ist in Tabelle 8 dargelegt.
  • Tabelle 8 Chemische Zusammensetzung des durch dieses Verfahren hergestellten Sc-Glucans
    Figure 00140001
  • Es ist ersichtlich, dass im Vergleich zu dem in Referenzbeispiel 1 erhaltenen Endproduktmaterial dieses Material einen ähnlichen Reinheitsgrad aufweist, aber geringfügig weniger β-1,6-Glucan-Verknüpfungen besitzt, was einen geringeren Grad an Seitenverzweigungen anzeigt.
  • Referenzbeispiel 3
  • Ein Protokoll zur Herstellung von minimal polymerisiertem, löslichen Sc-Glucan ist wie folgt:
  • Als Mikropartikel vorliegendes Sc-Glucan wird, wie in Referenzbeispiel 2 genau beschrieben, hergestellt. 10 g dieses Materials werden in 100 ml steriler, 5%iger NaOH-Lösung suspendiert und zwei Stunden lang bei 5°C schwach gerührt (was einen pH-Wert um pH 13 ergibt). Die Suspension wird dann in einem Verhältnis von 1 : 1 mit sterilem, destilliertem Wasser verdünnt und dann durch eine 1u-Membran filtriert, um die ungelösten Feststoffe zu entfernen. Der pH-Wert der filtrierten Lösung wird daraufhin durch Zugabe der 5 M HCl auf 10 eingestellt und dann gegen zwei Liter destilliertes Wasser (pH 10) in einem Pelicon-System unter Verwendung einer auf 10.000 D beschränkenden Membran dialysiert. Die Lösung kann via Durchlauf durch eine 0,45 μ-Membran steril gemacht werden und der pH-Wert der Lösung kann wie gewünscht eingestellt werden. Das so hergestellte lösliche Glucan ist als ein pharmazeutisches Produkt nützlich.
  • Gelpermeationschromatographie (Waters Styragel HR 5E®-Säule; effektive Molekulargewichtsspanne von 10 × 104 bis 4,0 × 106 Dalton) des löslichen Glucans zeigte, dass das Material im Wesentlichen homogen mit einer sehr engen Streubreite des Molekulargewichts war, wobei es ein durchschnittliches Molekulargewicht von 140.000 Dalton und einen Polydispersitätsindex von 2,564 besaß. Bei dieser Bestimmung ist das Lösungsmittel DMSO und die Säulenflussrate 1 ml/min.
  • Referenzbeispiel 4
  • Ein Protokoll zur Herstellung von polymerisiertem, löslichen Glucan gemäß der vorliegenden Erfindung ist wie folgt.
  • Als Mikropartikel vorliegendes Sc-Glucan wird, wie in Referenzbeispiel 2 genau beschrieben, hergestellt. 15 g dieses Materials werden in 100 ml steriler, 5%iger NaOH-Lösung suspendiert und zwei Stunden lang bei 5°C schwach gerührt. Die Suspension wird daraufhin bei 1000 g zentrifugiert, um die ungelösten Feststoffe zu entfernen. Der pH-Wert der Lösung wird dann durch Zugabe von 5 M HCl auf 10 eingestellt und dann gegen 2 L destilliertes Wasser (pH 10) in einem Pelicon-System unter Verwendung einer auf 10.000 D beschränkenden Membran dialysiert. Daraufhin wird der pH-Wert durch die weitere Zugabe von Salzsäure auf 7,5 eingestellt, was ein viskoses Gel erzeugt, das als ein pharmazeutisches Produkt nützlich ist.
  • Gelpermeationschromatographie zeigte, dass das Material im Wesentlichen homogen mit einer sehr engen Streubreite des Molekulargewichts war, wobei es ein durchschnittliches Molekulargewicht von 320.000 Dalton und einen Polydispersitätsindex von 2,2 hatte.
  • Beispiel 5
  • Ein Modell der verzögerten Wundheilung wurde an Ratten entwickelt, um die Fähigkeit des als Mikropartikel vorliegenden Sc-Glucans zu testen, die Wundheilung in dysfunktionellen Wunden zu fördern. Die Bruchfestigkeit von sieben Tage alten Hautwunden bei jungen, ausgewachsenen Laborinzuchtratten wird, wie vorher kurz dargestellt, bestimmt. Die Ratten werden in diesem Fall jedoch mit Wirkstoffen behandelt, die die Heilungsreaktion unterdrücken sollen. Dies wird durch tägliche Behandlung ab dem Zeitpunkt der Verwundung mit einer Kombination von Prednison (1 mg/kg), Cyclosporin A (5 mg/kg) und Azothioprin (2 mg/kg) erzielt. Diese dreifache Wirkstofftherapie sorgt für eine Auswahl unterdrückender Wirkungen auf Makrophagen, Lymphozyten und vaskuläres Endothelium.
  • Tabelle 9 fasst die Ergebnisse der Verwendung von Sc-Glucan in diesem Modell zusammen. Die Wirkung der dreifachen Wirkstofftherapie war die erhebliche Verringerung (p < 0,01) der Bruchfestigkeit der Wunde nach sieben Tagen. Eine einzelne Applikation von 1 mg als Mikropartikel vorliegendem Sc-Glucan (pro 5 cm linearer Länge der Hautwunde), das durch das erfindungsgemäße Verfahren hergestellt worden war, bekämpfte die unterdrückende Wirkung der dreifachen Wirkstofftherapie erfolgreich, wobei die Bruchfestigkeit der Wunde auf die der bei normalen immunkompetenten Ratten beobachteten zurückkehrte.
  • Tabelle 9
  • Wirkung der topischen Sc-Glucan-Therapie auf die Bruchfestigkeit von Hautwunden bei Ratten mit und ohne durch Wirkstoffinduktion unterdrückter Wundheilung.
  • Figure 00160001
  • Beispiel 6
  • Glucanformulierung
  • Topische Präparate für humane und veterinäre Applikationen wurden aus den folgenden Komponenten hergestellt:
    Figure 00160002
  • Diese Formulierung kann als Formulierung #1 bezeichnet werden.
  • Ein Puder zur topischen Applikation wurde aus den folgenden Komponenten hergestellt:
    Figure 00160003
  • Diese Formulierung kann als Formulierung #2 bezeichnet werden.
  • Eine topische Creme wurde durch Vermischen der folgenden Komponenten hergestellt:
    Figure 00170001
  • Diese Formulierung kann als Formulierung #3 bezeichnet werden und sorgt für eine Creme, die 5 mg lösliches Glucan pro g enthält.
  • Formulierungen #1 bis #3 werden durch Einarbeiten von Glucan in der Form eines Gels variiert. Diese können als Formulierungen #1A bis #3A bezeichnet werden.
  • Beispiel 7
  • Ein Dekubitusgeschwür wurde erfolgreich an einem menschlichen Patienten unter Verwendung der Formulierung #1 behandelt.
  • Der Patient war ein 90 Jahre altes männliches Schlaganfallopfer, das 10 Jahre lang im Krankenhaus gewesen war und im Wesentlichen bettlägerig war. Ein Dekubitusgeschwür hatte sich 1986 an der rechten Gesäßbacke entwickelt und bestand trotz regulärer medizinischer und pflegender Beachtung fort. Bis 1988 war das Geschwür auf einen Durchmesser von 8 cm und eine Tiefe von 4 cm angewachsen. Herkömmliche Behandlungen, die aus regulärer Säuberung der Wunde, Anbringung von Schutzverbänden und Körperpositionierung zur Minimierung des Drucks auf das Geschwür bestanden, waren darin fehlgeschlagen, die fortschreitende Verschlimmerung des Geschwürs anzuhalten.
  • Die Behandlung des Sc-Glucan wurde begonnen und beruhte auf der topischen Applikation unter Verwendung der Formulierung #1. Tägliche topische Behandlungen wurden eine Woche lang durchgeführt und nachfolgend beendet. Zwei Wochen nach der Behandlung war das Geschwür vollständig geheilt; die Epithelialisierung war vollständig und es gab keine sichtbare Narbenbildung.
  • Beispiel 8
  • Ein Patient (Hr. G. W), der unter andauernden Beingeschwüren litt, wurde mit Glucan behandelt (Formulierung #1).
  • Der Patient war ein 53 Jahre alter Mann, der eine Sportverletzung erlitt, die einen gebrochenen Knöchel einschloss. In Folge dieser Verletzung wurde der Knöchel zweimal wiederhergestellt. Nach der zweiten Wiederherstellung heilte die Wunde nicht und vier Venostasegeschwüre entwickelten sich trotz der Verwendung systemischer und topischer Bakterizide und Antibiotika.
  • Nach fünf aufeinanderfolgenden täglichen Applikationen des Glucans, das die Wundheilungscreme aus Beispiel 5 der Formulierung 1 enthielt, auf drei der Geschwüre verheilte eines, das ursprünglich 3,8 cm × 1,9 cm maß, innerhalb von 10 Tagen vollständig, eines, das 10,2 × 3,8 cm maß, wurde auf 6,3 cm × 1,3 cm während der zehntägigen Behandlungsdauer reduziert und ein weiteres Geschwür, das 3,8 cm × 1,9 cm maß, wurde auf 2,5 cm × 1,2 cm reduziert. Die Behandlung wurde am zehnten Tag wieder begonnen und nach zwei weiteren Behandlungszyklen, die sieben Tage lang Applikation der Creme und sieben Tage lang keine Behandlung umfassen, heilten die letzteren beiden Geschwüre nach vier Wochen vollständig. Die Behandlung des vierten Geschwürs (10 cm × 9 cm), das zwei offene Bänder und übermäßige Gewebenekrose umfasste, wurde kurz danach begonnen. Nach zehn Tagen täglicher Behandlung gab es klare Anzeichen von erneutem epithelialem Wachstum und von Granulierungsgewebe, was zur Bedeckung der offenen Sehnen durch Granulierungsgewebe und einer Gesamtverringerung der Wundgröße auf 8 cm × 7 cm führte.
  • Der Patient hatte nie derart positive Ergebnisse aus irgendeiner vorherigen Behandlung beobachtet.
  • Beispiel 9
  • Die hintere Seite des vorderen Unterschenkels eines sechs Jahre alten Vollbluthengstes wurde bei einem Kampf mit einem anderen Hengst schwer verletzt, was einen tiefen Hohlraum mit einem äußerlichen Loch mit einer Fläche von ungefähr 40 cm × 20 cm erzeugte. Anfängliche Behandlung war die Spülung mit Desinfektionsmittel und antibiotischen Lösungen, aber nach mehreren Tagen wurde die Schwere der Verletzung deutlicher und schien sich zu verschlechtern. Es bestand eine übermäßige und tiefe Verschorfung, die mit einer Nekrose des tief gelegenen Gewebes einschließlich Band und Sehnen und verbundenen Muskelmassen auftrat – einige Bänderreste waren als ungesund aussehende Stränge vorhanden und das Tier konnte kein Gewicht tragen. Der betroffene Bereich wurde zu dieser Zeit durch topische Applikation der Formulierung #1 aus Beispiel 5 behandelt.
  • Es gab eine sofortige und tiefgreifende Reaktion auf die Glucanbehandlung.
  • Die Folge der klinischen Reaktion auf die Behandlung war wie folgt:
    24 Stunden nach der Behandlung: abgeschwächte Nekrose mit Verringerung der Vereiterung
    36 Stunden nach der Behandlung: merkliche Verbesserung im Erscheinungsbild der Wunde mit Gewebe, das Vitalität zeigte
    72 Stunden nach der Behandlung: die gesamte Fläche füllte sich schnell, wobei Band und Sehnenreste in neues Gewebe eingeschlossen wurden.
    96 Stunden nach der Behandlung: Allgemeines Erscheinungsbild einer guten, schnellen und gesunden Heilung mit sichtbarer periphärer Epithelialisierung.
  • Schließlich schloss sich die Wunde nach 12 Tagen der Behandlung vollständig und mit minimaler Narbenbildung.
  • Zu dieser Zeit trug das Tier Gewicht auf allen Beinen.
  • Beispiel 10
  • Vier erwachsenen Ratten (männlich, Wistar, Inzucht-erzeugt) wurde der linke Unterschenkel unter Betäubung unter Verwendung von außen angelegter Kräfte gebrochen. Die Bruchstelle wurde durch äußeres Betasten bestimmt. Eine 21-Gauge-Kanüle wurde dann durch die Haut über die Bruchstelle eingeführt und zwischen die gebrochenen Enden des Oberschenkelknochens positioniert. Der Bruch wurde daraufhin auf dem Standardweg durch Einsetzen eines intramedullären Nagels durch das Kniegelenk immobilisiert, um durch den Oberschenkelkopf herauszukommen. Bei zwei Ratten wurden 2 ml kolloidales Glucan, hergestellt nach Referenzbeispiel 4, an die Bruchstelle mittels der vorher positionierten Kanüle injiziert. Bei den anderen beiden Ratten wurden 2 ml Kochsalzlösung anstelle des Glucans injiziert.
  • Die Kanüle wurde daraufhin entfernt und man ließ sich die Ratten aus der Betäubung erholen. Zwölf Tage später wurden die Ratten getötet, die intramedullären Nägel wurden entfernt und die gebrochenen Oberschenkel wurden zur Visualisierung der Bruchstelle und zur Bestimmung der Stärke der Heilungsreaktion isoliert. Bei den beiden Kontrollratten (Kochsalzlösung) war die Bruchstelle innerhalb eines ansatzweisen Callus eingeschlossen und konnte leicht durch Verdrehung des oberen und unteren Femorschaftes verschoben werden. Bei den beiden mit Glucan behandelten Ratten war der Callus weiter fortgeschritten, wobei eine beständigere und beträchtlich größere Kraft erforderlich war, um die gebrochenen Enden des Oberschenkelknochens zu verschieben. Es wurde geschlossen, dass die Wirkung des Glucans für die Beschleunigung der Callusbildung verantwortlich gewesen war, was zu einer verstärkten Bindung der Bruchstelle 12 Tage nach dem Bruch geführt hatte.
  • Literaturhinweise
  • Bacon J S D, Farmer, V C, Jones D, Taylor I F, "The glucan component of the cell wall of baker's yeast (Saccharomyces cerevisiae) considered in relation to its ultrastructure", Biochem. J., 114, 557–567 (1969)
  • Bak B, Jensen KS, "Standardization of Tibial Fractures in the Rat" Bone, 13, 289–245 (1992)
  • Canfield PJ, Greenoak GE, Reeve VE, Gallagher CH, "Characterisation of UV induced keratoancanthoma-like lesions in HRA/Skh-1 mice and their comparison with keratoacanthomas in man", Pathology, 17(4), 613–616 (1985)
  • Cook J A, Holbrook T W, Parker B W, "Visceral leishmaniasis in mice: protective effect of glucan", Journal of the Reticuloendothelial Society, 27, 567–573 (1980)
  • Czop J K, Austen K F, "Generation of leukotrienes by human monocytes upon stimulation of their β-glucan receptor during phagocytosis", Proceedings of the National Academy of Sciences (USA), 82, 2751–2755 (1985)
  • Di Luzio N R, Williams D L, McNamee R B, Edwards B F, Kitahama A, "Comparative tumor-inhibitory and antibacterial activity of soluble and particulare glucan". Int J Cancer, 24, 773–779 (1979)
  • Deimann, Fahimi, Journal of Experimental Medicine, 149, 883–897 (1979)
  • Hassid WZ, Joslyn MA, McCready RM, "The molecular constitution of an insoluble polysaccharide from yeast, Saccharomyces cerevisiae". Journal of the American Chemical Society, 63, 295–298 (1941)
  • Kelly G E, Lui. W. "Accelerated wound healing in normal and immunosuppressed animals", Norvet Research Pty Ltd, 1994, Report G94003.
  • Maeda Y Y, Chihara G, "The effects of neonatal thymectomy on the antitumour activity of lentinan, carboxymethylpachymaran and zymosan, and their effects on various immune responses", International Journal of Cancer, 11, 153–161 (1973)
  • Manners D J, Masson A J, Patterson J C, "The structure of a β-(1,3)-D-glucan from yeast cell walls". Biochem J, 135, 19–30 (1973)
  • Mansell P W A. Ichinose H, Reed R J, Krementz E T, McNamee R, Di Luzio N R. "Macrophage-mediated destruction of human malignant cells in vivo". Journal of the National Cancer Institute, 54. 571–580 (1975)
  • Niskanen, Cancer Research, 38, 1406–1409 (1978)
  • Patchen, Lotzova, Experimental Haematology 8, 409–422 (1980)
  • Riggi S, Di Luzio N R, "Identification of a RE stimulating agent in zymosan", American Journal of Physiology 200, 297–300 (1961)
  • Sherwood E R, Williams D L, Di Luzio N R, "Glucan stimulates production of antitumor cytolytic/cytostatic factor(s) by macrophages", Journal of Biological Response Modifiers, 5, 504–526 (1986)
  • Sherwood E R, Williams D L, McNamee R B, Jones E L, Browder I W, Di Luzio N R, "Enhancement of interleukin-1 and interleukin-2 production by soluble glucan", International Journal of Immunopharmacology, 9, 261–267 (1987)
  • Williams D L, Pretus H A, McNamee R B, Jones E L, Ensley H E, Browder I W, Di Luzio N R, "Development, physicochemical characterization and preclinical efficacy evaluation of a water soluble glucan sulfate derived from Saccharomyces cerevisiae" Immunopharmacol, 22, 139–156 (1991).
  • Williams D L, Cook J A, Hoffmann E O, Di Luzio N R, "Protective effect of glucan in experimentally induced candidiasis", Journal of the Reticuloendothelial Society 23, 479–490 (1978)
  • Williams D L, Browder I W, Di Luzio N R, "Immunotherapeutic modification of E. coli-induced experimental peritonitis and bacteremia by glucan", Surgery, 93, 448–454 (1983)
  • Williams D L, Sherwood E R, McNamee R B, Jones E L, Di Luzio N R, "Therapeutic efficacy of glucan in a murine model of hepatic metastatic disease", Hepatology, 5, 198–206 (1985)
  • Williams D L, McNamee R B, Jones E L, Pretus H A, Ensley H E, Browder I W, Di Luzio N R. "A method for the solubilization of a (1-3)-β-D-glucan isolated from Saccharomyces cerevisiae", Carbohydrate Research, 219, 203–213 (1991)

Claims (11)

  1. Verwendung von Glucan zur Herstellung eines Mittels zur Behandlung von Hautulceration, Knochenbruch oder zur Verstärkung der Fixierung implantierter, orthopädischer Hilfsmittel.
  2. Verwendung nach Anspruch 1, worin die genannte Hautulceration Ulceration in Verbindung mit Reizung der Haut oder Druck, eingeschränkter Blutversorgung oder vermindertem Blutfluss, physischer Verletzung, Infektion, Neoplasie oder Nervenschaden ist.
  3. Verwendung nach Anspruch 2, worin die physische Verletzung strahlungs-, thermische Verbrennungen, Decubitus- oder Insektenbissverletzung der Haut ist.
  4. Verwendung nach Anspruch 2, worin die Infektion Knochen-, pyrogenes, synergistisches Gangrän, Syphilis, Tuberkulose, Tropen- oder Pilzinfektion ist.
  5. Verwendung nach Anspruch 2, worin die Neoplasie ein primärer Hauttumor, Metastasen oder Leukämie ist.
  6. Verwendung nach Anspruch 2, worin der Nervenschaden eine Rückenmarksverletzung oder eine periphere Neuropathie ist.
  7. Verwendung nach Anspruch 2, worin die genannte Hautulceration ausgewählt ist aus Decubitus, venöser Stasis und arteriellen, ischemischen Geschwüren.
  8. Verwendung nach Anspruch 1, worin Glucan die Callus-Bildung und den Aufbau von Verknüpfungsgewebe bei Knochenbrüchen beschleunigt.
  9. Verwendung nach Anspruch 8, worin das Glucan in Form einer Formulierung zur langsamen Freisetzung vorliegt.
  10. Verwendung nach Anspruch 1, worin ein implantiertes, orthopädisches Hilfsmittel ein Nagel, eine Schraube, ein künstliches Gelenk oder eine befestigte oder in den Knochen implantierte Prothese ist.
  11. Verwendung nach Anspruch 1, worin das Glucan in Form von Mikropartikeln, in löslicher Form oder in Form eines Gels aus Glucan vorliegt.
DE69630779T 1995-03-13 1996-03-13 Therapeutische verwendungen von glucan Expired - Lifetime DE69630779T2 (de)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
AUPN166195 1995-03-13
AUPN1661A AUPN166195A0 (en) 1995-03-13 1995-03-13 Process for glucan extraction
PCT/AU1996/000138 WO1996028476A1 (en) 1995-03-13 1996-03-13 Process for glucan preparation and therapeutic uses of glucan

Publications (2)

Publication Number Publication Date
DE69630779D1 DE69630779D1 (de) 2003-12-24
DE69630779T2 true DE69630779T2 (de) 2004-09-23

Family

ID=3786016

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE69630779T Expired - Lifetime DE69630779T2 (de) 1995-03-13 1996-03-13 Therapeutische verwendungen von glucan

Country Status (9)

Country Link
US (5) US6242594B1 (de)
EP (1) EP0815144B1 (de)
JP (2) JP4197736B2 (de)
AT (1) ATE254634T1 (de)
AU (1) AUPN166195A0 (de)
DE (1) DE69630779T2 (de)
ES (1) ES2211943T3 (de)
GB (1) GB2314850B (de)
WO (1) WO1996028476A1 (de)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE102016107140A1 (de) * 2016-04-18 2017-10-19 Gea Mechanical Equipment Gmbh Verfahren zur Gewinnung von zumindest einer oder mehrerer beta-Glucan-Verbindungen oder einer beta-Glucanhaltigen Feststoffsuspension aus Hefezellen

Families Citing this family (117)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
PT656786E (pt) * 1992-05-19 2004-11-30 Novogen Res Pty Ltd Utilizacao de extractos do fitoestrogenio isoflavona de soja ou trevo
AUPN166195A0 (en) * 1995-03-13 1995-04-06 Norvet Research Pty Limited Process for glucan extraction
DE19710368A1 (de) * 1997-03-13 1998-09-17 Henkel Kgaa Verwendung von wasserlöslichen beta-Glucanen als Wirkstoffe zur Herstellung von therapeutischen Mitteln zur Hautbehandlung
AUPP112497A0 (en) * 1997-12-24 1998-01-22 Novogen Research Pty Ltd Compositions and method for protecting skin from UV induced immunosupression and skin damage
AU1944599A (en) * 1997-12-24 1999-07-19 Shaklee Corporation Composition with high efficiency skin protection from damaging effects of ultraviolet light
AU3657100A (en) * 1999-03-12 2000-10-04 Biotec Asa Use of water-soluble beta-(1,3) glucans as agents for producing therapeutic skintreatment agents
US8501710B2 (en) * 1999-03-12 2013-08-06 Biotec Pharmacon Asa Methods of skin treatment and use of water-soluble β-(1,3) glucans as active agents for producing therapeutic skin treatment agents
DE19911055A1 (de) * 1999-03-12 2000-09-21 Cognis Deutschland Gmbh Verwendung von oberflächenaktiven Gemischen
DE19911058B4 (de) * 1999-03-12 2004-09-30 Biotec Asa Verwendung von nanoskaligen wasserlöslichen β-(1,3)-Glucanen
US8912165B2 (en) 1999-03-12 2014-12-16 Biotec Pharmacon Asa Methods of skin treatment and use of water-soluble β-(1,3) glucans as active agents for producing therapeutic skin treatment agents
DE19917744A1 (de) 1999-04-20 2000-10-26 Cognis Deutschland Gmbh Dekorative kosmetische Zubereitungen
US7101544B1 (en) 1999-07-21 2006-09-05 Kabushiki Kaisha Yakult Honsha Cholesterol-lowering agents, secondary bile acid production inhibitors, and foods and drinks
US6541678B2 (en) * 1999-09-27 2003-04-01 Brennen Medical, Inc. Immunostimulating coating for surgical devices
US20020009463A1 (en) * 2000-02-23 2002-01-24 Jan Raa Novel, non-antigenic, mucosal adjuvant formulation which enhances the effects of substances, including vaccine antigens, in contact with mucosal body surfaces
US6713459B1 (en) * 2000-04-28 2004-03-30 East Tennessee State University Methods for the prophylactic and therapeutic treatment of cardiac tissue damage
JP2001354570A (ja) * 2000-06-15 2001-12-25 Ichimaru Pharcos Co Ltd 免疫賦活剤及びそれを利用した香粧品
CA2418030C (en) 2000-08-03 2010-10-26 Martin Sauter Isolation of glucan particles and uses thereof
US6531178B2 (en) 2000-12-08 2003-03-11 Quaker Oats/Rhone-Poulenc Partnership β-glucan process, additive and food product
US7923437B2 (en) * 2001-02-16 2011-04-12 Cargill, Incorporated Water soluble β-glucan, glucosamine, and N-acetylglucosamine compositions and methods for making the same
US7816514B2 (en) 2001-02-16 2010-10-19 Cargill, Incorporated Glucosamine and method of making glucosamine from microbial biomass
US8222232B2 (en) * 2001-02-16 2012-07-17 Cargill, Incorporated Glucosamine and N-acetylglucosamine compositions and methods of making the same fungal biomass
JP3633601B2 (ja) * 2001-04-27 2005-03-30 味の素株式会社 免疫賦活剤
EP1393738A4 (de) * 2001-06-01 2004-11-17 Ajinomoto Kk Arzneimittel gegen diabetes
US7608258B2 (en) * 2002-04-13 2009-10-27 Allan Mishra Method for treatment of tendinosis using platelet rich plasma
US6811777B2 (en) * 2002-04-13 2004-11-02 Allan Mishra Compositions and minimally invasive methods for treating incomplete connective tissue repair
GB0211118D0 (en) 2002-05-15 2002-06-26 Polonelli Luciano Vaccines
US8668914B2 (en) * 2002-07-24 2014-03-11 Brigham Young University Use of equol for treating skin diseases
CA2492754C (en) 2002-07-24 2018-05-22 Children's Hospital Medical Center Compositions and products containing enantiomeric equol, and methods for their making
AU2003257007A1 (en) * 2002-08-01 2004-02-23 Immusonic, Inc. Beta-glucan containing composites, methods for manufacturing and for using such composites
EP1545208A4 (de) 2002-08-13 2006-04-12 Biopolymer Engineering Inc Verfahren zur verwendung von beta-glucan als strahlenschutzmittel
JP2006502167A (ja) 2002-09-04 2006-01-19 バイオポリマー エンジニアリング,インコーポレイテッド 全グルカン粒子および抗体を用いた癌治療
US7018986B2 (en) * 2002-09-20 2006-03-28 Immudyne Use of beta glucans for the treatment of osteoporosis and other diseases of bone resorption
US8580846B2 (en) 2002-10-29 2013-11-12 Brigham Young University Use of equol for ameliorating or preventing neuropsychiatric and neurodegenerative diseases or disorders
CA2504682A1 (en) 2002-10-29 2004-05-13 Colorado State University Research Foundation Use of equol for treating androgen mediated diseases
GB0225502D0 (en) * 2002-11-01 2002-12-11 Zoolife Internat Ltd Therapeutic and prophylactic preparations
EP1594418A2 (de) * 2003-01-29 2005-11-16 Immudyne, Inc. Immunstimulierender wirkstoff zur verwendung bei tieren
US20060121131A1 (en) * 2003-05-02 2006-06-08 Ceapro Inc. Pharmaceutical compositions comprising cereal beta (1-3) beta (1-4) glucan
PL1620469T3 (pl) * 2003-05-02 2013-09-30 Ceapro Inc Ulepszona ekstrakcja i sposób oczyszczania zbożowego BETA(1-3)BETA(1-4)-glukanu
KR101076209B1 (ko) * 2003-08-11 2011-10-24 르사프르 에 꽁빠니 고혈당증 치료 또는 예방용 또는 혈당 안정용 효모 세포벽
WO2005065242A2 (en) * 2003-12-29 2005-07-21 Am Biosolutions Method of treating cancer using platelet releasate
WO2005065419A2 (en) * 2003-12-29 2005-07-21 Am Biosolutions Method of culturing cells
US20070110737A1 (en) * 2003-12-29 2007-05-17 Allan Mishra Compositions and method for decreasing the appearance of skin wrinkles
SI1711058T1 (sl) 2004-01-23 2022-02-28 Eden Research Plc, Postopki za uničevanje nematod, ki obsega uporabo terpenske komponente
EP1740191A4 (de) * 2004-04-28 2008-07-30 Univ Brigham Young Verwendung von equol zur behandlung von hauterkrankungen
AP2919A (en) 2004-05-20 2014-05-31 Eden Research Plc Compositions containing a hollow glucan particle or a cell wall particle encapsulating a terpene component, methods of making and using them
US7462268B2 (en) * 2004-08-20 2008-12-09 Allan Mishra Particle/cell separation device and compositions
GB0420466D0 (en) 2004-09-14 2004-10-20 Cassone Antonio Anti-glucan antibodies
US20060079481A1 (en) * 2004-10-08 2006-04-13 Rolf Engstad Method of treating/preventing mucositis
US20090092641A1 (en) * 2004-10-18 2009-04-09 Progressive Bioactivities, Inc. Uses of natural immunobiotic extract
US20050020490A1 (en) * 2004-10-18 2005-01-27 Progressive Bioactives Incorporated A Method of Producing an Economical and Ecologically Sound Natural Immunobiotic Extract for Use as a Health Management Instrument and a Replacement for Growth Promotion Antibiotics in Livestock and Companion Animals.
CA2912012C (en) 2005-05-05 2018-05-29 Sensient Flavors Inc. Production of beta-glucans and mannans
JP4545063B2 (ja) * 2005-08-05 2010-09-15 キリンホールディングス株式会社 皮膚状態改善組成物
KR100684916B1 (ko) 2005-10-26 2007-02-20 주식회사 글루칸 베타 글루칸을 유효성분으로 포함하는 골절치료용 약학조성물
ATE442153T1 (de) 2005-11-21 2009-09-15 Bioatlantis Ltd Zusammensetzungen für die verbesserung der darmgesundheit und der tierischen leistung enthaltend beta-glucans and alfa-fucans
KR20140103191A (ko) 2005-11-30 2014-08-25 에덴 리서치 피엘씨 티몰, 유게놀, 게라니올, 시트랄, 및 l―카르본에서 선택된 테르펜 또는 테르펜 혼합물을 포함하는 조성물 및 방법
WO2007063267A1 (en) 2005-11-30 2007-06-07 Eden Research Plc Terpene-containing compositions and methods of making and using them
FR2894771B1 (fr) * 2005-12-21 2008-04-18 Lesaffre & Cie Protection des plantes contre leurs agents pathogenes
US7678393B1 (en) 2006-04-23 2010-03-16 DB Laboratories LLC Mixture composition and method useful for topical and internal application
EP2032180B1 (de) * 2006-06-15 2017-03-15 Biothera, Inc. Glucanzubereitungen
KR20090080536A (ko) * 2006-11-02 2009-07-24 가부시키가이샤 아우레오 생체 치유 촉진제
ES2397186T3 (es) * 2006-11-06 2013-03-05 Whitehead Institute Composiciones inmunomoduladoras y métodos para su uso
US9457047B2 (en) 2006-11-06 2016-10-04 Whitehead Institute Immunomodulating compositions and methods of use thereof
US20100322923A1 (en) * 2007-02-21 2010-12-23 Biotec Pharmacon Asa Medical Uses of Glucans
KR101547970B1 (ko) * 2007-05-08 2015-08-28 바이오테라, 인크. 미립자-가용성 글루칸 제제
FI20070471A0 (fi) * 2007-06-13 2007-06-13 Glykos Finland Oy Ravinnelisäkompositiota
AU2008315409B2 (en) * 2007-10-25 2013-10-31 Yissum Research Development Company Of The Hebrew University Of Jerusalem Ltd. Constructs containing multiple expression cassettes for cancer therapy
US20110028709A1 (en) * 2007-10-31 2011-02-03 Mark Gerald Deacon-Shaw Methods for sterilizing glucans
WO2009103114A1 (en) * 2008-02-19 2009-08-27 Novogen Research Pty Ltd Method for producing a bioactive glucan product substantially free of endotoxin contamination
JP5451649B2 (ja) * 2008-03-11 2014-03-26 フューチャー ファイバー テクノロジーズ ピーティーワイ リミテッド モダルメトリック・ファイバセンサ
WO2010008582A2 (en) 2008-07-18 2010-01-21 Rxi Pharmaceuticals Corporation Phagocytic cell drug delivery system
EP2949752B1 (de) 2008-09-22 2017-12-20 RXi Pharmaceuticals Corporation Selbstfreisetzende rnai-verbindungen von reduzierter grösse
WO2010042658A1 (en) 2008-10-07 2010-04-15 Bioparadox, Llc Use of platelet rich plasma composition in the treatment of cardiac conduction abnormalities
JP5320965B2 (ja) * 2008-10-09 2013-10-23 ダイソー株式会社 β−1,3−1,6−D−グルカンを用いた消化管粘膜保護剤または下痢抑制剤
US20110301118A1 (en) * 2008-10-15 2011-12-08 Novogen Research Pty Ltd Methods of treatment utilising glucan formulations
FI20080665A0 (fi) * 2008-12-18 2008-12-18 Glykos Finland Oy Luonnollisen tyyppiset sakkaridikoostumukset
WO2010078536A1 (en) 2009-01-05 2010-07-08 Rxi Pharmaceuticals Corporation Inhibition of pcsk9 through rnai
WO2010090762A1 (en) 2009-02-04 2010-08-12 Rxi Pharmaceuticals Corporation Rna duplexes with single stranded phosphorothioate nucleotide regions for additional functionality
US20100267661A1 (en) * 2009-03-17 2010-10-21 Immudyne, Inc. Beta glucans and methods of use thereof
US20110129801A1 (en) * 2009-11-27 2011-06-02 Shikha Pramanik Barman Compositions and methods to prevent and treat dry socket post-operatively after tooth extraction surgery
RU2615143C2 (ru) 2010-03-24 2017-04-04 Адвирна Самодоставляющие PHKi соединения уменьшенного размера
EP3578183B1 (de) 2010-03-24 2021-09-08 Phio Pharmaceuticals Corp. Rna-interferenz bei augenerkrankungen
WO2011119887A1 (en) 2010-03-24 2011-09-29 Rxi Pharmaceuticals Corporation Rna interference in dermal and fibrotic indications
GB201020191D0 (en) 2010-11-29 2011-01-12 Biotec Pharmacon Asa Glucan gels
GB201020190D0 (en) 2010-11-29 2011-01-12 Biotec Pharmacon Asa Glucans
GB201020193D0 (en) 2010-11-29 2011-01-12 Biotec Pharmacon Asa Glucan compositions
CZ303500B6 (cs) * 2010-12-08 2012-10-24 Vysoká škola chemicko technologická v Praze Príprava polysacharidové fólie s imunomodulacními úcinky, obsahující beta - (1-3), (1-6)-D-glukan
EP2694030A2 (de) 2011-03-04 2014-02-12 Sana Pharma AS Kosmetische formulierungen
US10265340B2 (en) 2012-02-22 2019-04-23 Kemin Industries, Inc. Animal feed compositions and methods of using the same
GB201220940D0 (en) 2012-11-21 2013-01-02 Eden Research Plc Method P
CN103044572B (zh) * 2013-01-06 2014-11-26 中国农业科学院农产品加工研究所 酵母β-D-葡聚糖的制备方法
US20140356893A1 (en) 2013-06-04 2014-12-04 Allan Mishra Compositions and methods for using platelet-rich plasma for drug discovery, cell nuclear reprogramming, proliferation or differentiation
CN103613682B (zh) * 2013-11-19 2015-08-19 济南大学 一种制备酵母葡聚糖联产甘露聚糖及海藻糖的方法
AP2016009288A0 (en) 2013-11-21 2016-06-30 Eden Research Plc Pesticidal composition
CN105960265A (zh) 2013-12-04 2016-09-21 阿克赛医药公司 利用经化学修饰的寡核苷酸处理伤口愈合的方法
WO2015123323A1 (en) * 2014-02-14 2015-08-20 E. I. Du Pont De Nemours And Company Poly-alpha-1,3-1,6-glucans for viscosity modification
EP3105255B1 (de) * 2014-02-14 2020-04-22 DuPont Industrial Biosciences USA, LLC Glucosyltransferase-enzymen zur herstellung von glucan-polymeren
LT6145B (lt) 2014-04-14 2015-04-27 Uab "Biocentras" TERAPINĖ ß-GLIUKANŲ KOMPOZICIJA, MODULIUOJANTI ŽMOGAUS IMUNINĘ SISTEMĄ IR INICIJUOJANTI VĖŽINIŲ LĄSTELIŲ ARDYMĄ
CA2947270A1 (en) 2014-04-28 2015-11-05 Rxi Pharmaceuticals Corporation Methods for treating cancer using nucleic acids targeting mdm2 or mycn
JP2017514908A (ja) 2014-05-01 2017-06-08 アールエックスアイ ファーマシューティカルズ コーポレーション 核酸分子を利用する目の前部における障害の処置のための方法
US20170071973A1 (en) * 2014-05-07 2017-03-16 Mark DEACON-SHAW Extended shelf life wound healing formulation
JP6893594B2 (ja) 2014-07-10 2021-06-23 ハイバーセル,インク. 腫瘍微小環境に影響する抗癌剤と組み合わせたβ−グルカン
US10900039B2 (en) 2014-09-05 2021-01-26 Phio Pharmaceuticals Corp. Methods for treating aging and skin disorders using nucleic acids targeting Tyr or MMP1
EP4046656A1 (de) 2014-11-06 2022-08-24 HiberCell, Inc. Die tumormikroumgebung beeinflussende verfahren und zusammensetzungen mit beta-glucan
CN104474463A (zh) * 2014-11-26 2015-04-01 陈红芹 一种用于恢复产后骨裂伤的护理膏药
GB201501793D0 (en) 2015-02-03 2015-03-18 Eden Research Plc Encapsulation of high potency active agents
US10808247B2 (en) 2015-07-06 2020-10-20 Phio Pharmaceuticals Corp. Methods for treating neurological disorders using a synergistic small molecule and nucleic acids therapeutic approach
JP6983752B2 (ja) 2015-07-06 2021-12-17 フィオ ファーマシューティカルズ コーポレーションPhio Pharmaceuticals Corp. スーパーオキシドディスムターゼ1(sod1)を標的とする核酸分子
WO2017070151A1 (en) 2015-10-19 2017-04-27 Rxi Pharmaceuticals Corporation Reduced size self-delivering nucleic acid compounds targeting long non-coding rna
US11815435B2 (en) 2017-02-24 2023-11-14 Hibercell, Inc. Beta glucan immunopharmacodynamics
JP6682052B2 (ja) * 2018-01-19 2020-04-15 日本製紙株式会社 化粧用組成物
EP4055167A2 (de) 2019-11-08 2022-09-14 Phio Pharmaceuticals Corp. Auf das bromodomainhaltige protein 4 (brd4) abzielende chemisch modifizierte oligonukleotide für die immuntherapie
AU2022278209A1 (en) * 2021-05-21 2023-11-09 Asahi Group Holdings, Ltd. Immunostimulator and glucan composition production method
WO2023002252A1 (en) 2021-07-21 2023-01-26 Bioatlantis Limited Composition comprising beta-glucans and alpha-fucans for improving gut health and animal performance and methods of making the same
US11572420B1 (en) 2021-07-30 2023-02-07 Tissue repair ltd Isolated biological polysaccharide compound, methods of use and methods of manufacture thereof
US11384160B1 (en) 2021-07-30 2022-07-12 Tissue repair ltd Method of making a beta glucan compound
CN113679880A (zh) * 2021-08-25 2021-11-23 西北大学 一种裸藻多糖水凝胶敷料及其制备方法和应用
WO2024096877A1 (en) * 2022-11-02 2024-05-10 Biothera, Inc. Dba Immuno Research Inc. Beta-glucan treatment to promote axon regeneration

Family Cites Families (27)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JPS5578001A (en) * 1978-12-06 1980-06-12 Hitoshi Ito Polysaccharide-polypeptide combination having beta(1-3), (1-6) glucan structure and its preparation
JPS5576817A (en) * 1978-12-06 1980-06-10 Hitoshi Ito Agent for improving blood vessel function
JPS5576818A (en) * 1978-12-06 1980-06-10 Hitoshi Ito Agent for improving hepatic function
BE883444A (fr) * 1980-05-22 1980-11-24 Sankyo Co Glucanne, son procede de preparation et son application en therapeutique
GB2076418A (en) * 1980-05-22 1981-12-02 Sankyo Co Hydrolyzed polysaccharide
US4728642A (en) * 1982-04-22 1988-03-01 E. R. Squibb & Sons, Inc. Method of treating wounds with granules and dressing
JPS59210901A (ja) * 1983-05-17 1984-11-29 Nippon Kinoko Kenkyusho プロテオグルカン及びそれからなる抗ガン剤
US4992540A (en) * 1984-11-28 1991-02-12 Massachusetts Institute Of Technology Glucan composition and process for preparation thereof
US4810646A (en) * 1984-11-28 1989-03-07 Massachusetts Institute Of Technology Glucan compositions and process for preparation thereof
JPS61291509A (ja) * 1985-06-19 1986-12-22 Dainippon Seito Kk 化粧品配合剤
US4739046A (en) * 1985-08-19 1988-04-19 Luzio Nicholas R Di Soluble phosphorylated glucan
JPS6249273A (ja) * 1985-08-28 1987-03-03 Nec Corp 順序回路の試験方法
JPS62205008A (ja) * 1986-03-05 1987-09-09 Bio Bai Daimaru:Kk 化粧品等の添加剤
JPS6317828A (ja) 1986-07-10 1988-01-25 Res Dev Corp Of Japan 骨形成促進剤
US4973581A (en) * 1987-02-20 1990-11-27 Ajinomoto Company, Inc. Glucan derivatives having tumoricidal activity
US4960697A (en) * 1989-01-06 1990-10-02 The Standard Oil Company Recovery of polysaccharides by employing a divalent cation with a water miscible organic solvent
US5084386A (en) 1989-03-31 1992-01-28 Sri International Production of beta-1,3-glucan in euglena
US5032401A (en) * 1989-06-15 1991-07-16 Alpha Beta Technology Glucan drug delivery system and adjuvant
WO1991003495A1 (en) 1989-09-08 1991-03-21 Alpha Beta Technology, Inc. Method for producing soluble glucans
US5622939A (en) 1992-08-21 1997-04-22 Alpha-Beta Technology, Inc. Glucan preparation
US5223491A (en) * 1989-11-09 1993-06-29 Donzis Byron A Method for revitalizing skin by applying topically water insoluble glucan
US5238925A (en) * 1990-05-09 1993-08-24 The State Of Oregon Acting By And Through The State Board Of Higher Education On Behalf Of The Oregon Health Sciences University Angiogenic factor isolated from live yeast cell derivatives and its use in treating wounds or burns in mammals
US5278172A (en) * 1992-07-24 1994-01-11 Hennessey Richard K Method and composition for treating tendon or joint inflammation using a vasodilator
EP0619116A3 (en) * 1993-04-05 1994-11-23 Hoechst Japan Use of synthetic retinoids for osteopathy.
US5885632A (en) 1993-12-14 1999-03-23 Nichimo Co., Ltd. Process for preparing a product from a pulse crop as a starting material and a food containing the product prepared from a pulse crop as a starting material
AUPN166195A0 (en) * 1995-03-13 1995-04-06 Norvet Research Pty Limited Process for glucan extraction
US5824702A (en) 1996-06-07 1998-10-20 Mount Sinai School Of Medicine Of The City University Of New York Genistein as a preventive against ultraviolet induced skin photodamage and cancer

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE102016107140A1 (de) * 2016-04-18 2017-10-19 Gea Mechanical Equipment Gmbh Verfahren zur Gewinnung von zumindest einer oder mehrerer beta-Glucan-Verbindungen oder einer beta-Glucanhaltigen Feststoffsuspension aus Hefezellen

Also Published As

Publication number Publication date
US20070142320A1 (en) 2007-06-21
EP0815144B1 (de) 2003-11-19
US6242594B1 (en) 2001-06-05
US20060287277A1 (en) 2006-12-21
US7622575B2 (en) 2009-11-24
DE69630779D1 (de) 2003-12-24
US7776843B2 (en) 2010-08-17
ES2211943T3 (es) 2004-07-16
GB2314850A (en) 1998-01-14
EP0815144A4 (de) 2001-01-10
EP0815144A1 (de) 1998-01-07
GB9717617D0 (en) 1997-10-22
JPH11501691A (ja) 1999-02-09
ATE254634T1 (de) 2003-12-15
AUPN166195A0 (en) 1995-04-06
WO1996028476A1 (en) 1996-09-19
US7648968B2 (en) 2010-01-19
GB2314850B (en) 1999-07-14
JP2008063349A (ja) 2008-03-21
US20040082539A1 (en) 2004-04-29
US20060293278A1 (en) 2006-12-28
JP4197736B2 (ja) 2008-12-17

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE69630779T2 (de) Therapeutische verwendungen von glucan
DE60014400T2 (de) Antiadhäsionsschicht aus hyaluronsäure
DE3750710T2 (de) Ester von Alginsäure.
DE3752176T2 (de) Vernetzte Ester von Hyaluronsäure
DE69938612T2 (de) Funktionelle chitosanderivate
DE3650776T2 (de) Polysaccharideester und ihre Salze
EP0619737B1 (de) Pharmazeutische zusammensetzung zur wund-, narben- und keloidbehandlung
DE3686645T2 (de) Pharmazeutische zusammensetzungen zur verbesserung von wundheilung.
DE69724257T2 (de) Verwendung von oxydierter zellulose und ihrer komplexen zur behandlung von chronischen wunden
DE60034667T2 (de) Pharmazeutische zusammensetzung aus komplexen kohlenhydraten und deren anwendung
DE69826684T2 (de) Kovalent gebundenes n,o-carboxymethylchitosan und seine verwendungen
JPH05503733A (ja) メチルピロリジノンキトーサン、その生産方法および使用
DE60112431T2 (de) Verwendung von biguanidederivaten zur herstellung eines vernarbungsfördernden medikaments
CN107184961A (zh) 一种活性细胞修复剂及其制备方法
DE69127459T2 (de) Zellprofilerationsmatritze und ihre verwendung
EP1077717B1 (de) Verwendung von lipopeptiden oder lipoproteinen zur wundbehandlung
EP2717885B1 (de) Antiinfektives mittel
EP0577996B1 (de) Placentaextrakt und Verfahren zu seiner Herstellung
DE10221194B4 (de) Hyaluronidasehaltiges Hautpflegemittel
DE60222377T3 (de) Begünstigung der zellwiederherstellung und/oder der zelldifferenzierung mit einem nicht metabolisierbaren zucker und einem polymerischen absorbiermittel
CA2562918C (en) Process for glucan preparation and therapeutic uses of glucan
EP2386309A1 (de) Bulbine frutescens Gel
DE60219555T2 (de) Gebrauch von Hyaluronsäure für die Herstellung eines Präparates zur vaginalen Anwendung
AU716181B2 (en) Process for glucan preparation and therapeutic uses of glucan
CA2214899C (en) Process for glucan preparation and therapeutic uses of glucan

Legal Events

Date Code Title Description
8364 No opposition during term of opposition
R082 Change of representative

Ref document number: 815144

Country of ref document: EP

Representative=s name: PATENT- UND RECHTSANWAELTE KRAUS & WEISERT, DE

R081 Change of applicant/patentee

Ref document number: 815144

Country of ref document: EP

Owner name: TR THERAPEUTICS, INC., US

Free format text: FORMER OWNER: NOVOGEN RESEARCH PTY. LTD., NORTH RYDE, AU

Effective date: 20121030

R082 Change of representative

Ref document number: 815144

Country of ref document: EP

Representative=s name: PATENT- UND RECHTSANWAELTE KRAUS & WEISERT, DE

Effective date: 20121030