BE403457A - - Google Patents

Info

Publication number
BE403457A
BE403457A BE403457DA BE403457A BE 403457 A BE403457 A BE 403457A BE 403457D A BE403457D A BE 403457DA BE 403457 A BE403457 A BE 403457A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
parts
weight
solution
water
acid
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE403457A publication Critical patent/BE403457A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C14SKINS; HIDES; PELTS; LEATHER
    • C14CCHEMICAL TREATMENT OF HIDES, SKINS OR LEATHER, e.g. TANNING, IMPREGNATING, FINISHING; APPARATUS THEREFOR; COMPOSITIONS FOR TANNING
    • C14C3/00Tanning; Compositions for tanning
    • C14C3/02Chemical tanning
    • C14C3/08Chemical tanning by organic agents
    • C14C3/18Chemical tanning by organic agents using polycondensation products or precursors thereof
    • C14C3/20Chemical tanning by organic agents using polycondensation products or precursors thereof sulfonated

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Treatment And Processing Of Natural Fur Or Leather (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé pour améliorer les propriétés de substances tannantes synthétiques. 



   Les substances tannantes naturelles sont de plus en plus remplacées par des substances tannantes artificielles depuis l'observation décrite dans le brevet allemand n .262.558, suivant laquelle en condensant des phénols ou des acides phénol- sulfoniques ou leurs mélanges avec de l'aldéhyde formique et de l'acide sulfurique dans des- conditions modérées on obtient des produits complètement ou essentiellement solubles dans l'eau qui possèdent un caractère tannant remarquable.

   Alors qu'en ce qui concerne les corps susceptibles d'être obtenus par le pro- cédé suivant le brevet en question il s'agit essentiellement de corps amorphes à poids moléculaire élevé, des recherches   @ -   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ultérieures ont montré qu'on peut également employer comme substances tannantes, soit seuls soit en mélange avec d'au- tres substances tannantes ou non, certains composés organiques cristallins solubles dans l'eau et contenant des groupes sul- foniques ou carboxyliques ou les deux. Les substances tannan- tes de cette catégorie qui sont surtout remarquables sont celles dans la molécule desquelles plusieurs noyaux aromatiques sont reliés entre eux par un ou plusieurs groupes atomiques ou atomes polyvalents. Des substances tannantes de ce genre sont décrites dans le brevet allemand n .409.984. 



   On connaît également depuis longtemps les propriétés tannantes des lessives résiduelles de bisulfite et on les uti- lise dans la pratique. Le développement ultérieur de ce domai- ne a conduit à incorporer aux substances tannantes des produits à poids moléculaire élevé tels que le pouvoir de remplissage et souvent aussi le pouvoir tannant de ces substances soient augmentés. Parmi les substances complémentaires tirées des les- sives résiduelles de bisulfite et préconisées à cette fin dans le brevet allemand n .459.700 pour la préparation d'un produit non déliquescent propre à servir entre autres comme substance tannante, les produits de condensation de l'urée et de l'al- déhyde formique se sont révélés comme particulièrement conve- nables à cause de leur caractère incolore et de leur grande solidité à la lumière.

   On emploie également ces derniers, sui- vant le brevet allemand n .493,795, lors de la production de substances tannantes synthétiques à partir d'acides phénol- sulfoniques et d'aldéhyde formique, soit qu'on ne les forme qu'au cours de la préparation des substances tannantes elles- mêmes soit qu'on les condense à l'état déjà condensé avec des acides phénol-sulfoniques et de l'aldéhyde formique. Les sub- stances tannantes de ce genre présentent la propriété, commune 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 à tous les produits de condensation du phénol et d'aldéhydes, de jaunir sous l'action prolongée de la lumière. 



   Or on a trouvé qu'on peut obtenir des substances tannantes qui présentent, en outre d'un remarquable effet de tannage et de remplissage, une solidité à la lumière qu'on n'avait pas encore atteinte en unissant en solution acide les produits de condensation cristallins, solubles dans l'eau, renfermant des groupes sulfoniques et précipitant la colle, issus de cétones et de phénols- en particulier monovalents -ou de leurs dérivés non substitués en position para par rapport au groupe oxbydrile, avec des produits de condensation de l'urée ou de la thio-urée ou de leurs mélanges et de l'aldé- hyde formique. 



   Comme produits de condensation de cétones on envisa- gera par exemple les produits susceptibles d'être obtenus en condensant de l'acétone,de l'acétophénone ou de la cyclo- hexanone avec des phénols en présence d'agents de condensation comme l'acide chlorhydrique et rendus solubles dans l'eau par sulfonation. Un produit de sulfonation qui s'est révélé comme particulièrement convenable est celui du dioxydiphényl-diméthyl- méthane décrit à l'exemple 7 du brevet allemand n .409.984. 



  Au lieu de phénol on peut employer des dérivés du phénol, par exemple l'ortho- ou le méta-crésol ainsi que l'acide salicy- lique. 



   .On unit les produits de sulfonation ainsi obtenus avec le produit de condensation d'aldéhyde soit en combinant l'acide sulfonique en solution acide avec un produit suscepti- ble d'être obtenu en condensant de l'urée ou de la thio-urée ou leurs mélanges avec de l'aldéhyde formique en présence ou non d'agents de condensation soit, de préférence, en engendrant le produit de condensation de l'urée en présence de l'acide   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sulfonique. Une adjonction spéciale d'acide n'est pas néces- saire car l'acidité de l'acide sulfonique suffit pour permet- tre la combinaison des deux produits de condensation. 



   Au lieu de partir de l'urée ou de la thio-urée et de l'aldéhyde formique on peut aussi employer les composés méthy- loliques susceptibles d'être obtenus à partir de ceux-ci. C'est ainsi qu'on peut par exemple dissoudre dans l'eau un mélange de l'acide sulfonique cristallisé du produit de condensation de l'acétone et du phénol avec de la diméthylol-urée et produire la combinaison des deux constituants par chauffage à une tem- pérature de 70 à 80 C. 



   EXEMPLE 1. 



   Dissoudre 388 parties en poids d'acide 4, 4' -   dioxydiphényl   -diméthyl-méthane- 3,3' -disulfonique libre (préparé suivant l'exemple 7 du brevet allemand n .409.984) dans une solution de 90 parties en poids d'urée dans 325 par- ties en poids d'eau. Y verser ensuite lentement en une heure, à une température de 45 à 50 C. avec réfrigération à reflux, une solution de 200 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 % dans 150 parties en poids d'eau, en veillant en même temps, par une agitation intense et rapide, à ce que le pré- cipité d'un produit de réaction incolore qui a lieu pendant l'introduction de la solution d'aldéhyde formique demeure sous forme d'une dispersion homogène aussi fine que possible.

   Con- tinuer à agiter pendant plusieurs heures à une température de 55 à 40 C. la masse mousseuse qui se forme et qui ne con- tient plus que peu d'eau, puis pendant encore environ 12 heu- res à la température ordinaire, jusqu'à ce que l'odeur d'al-   déhyde   formique ait disparu. En chauffant la masse à une tem- pérature d'environ 60 à 90 C. elle passe au bout de quelque temps à l'état de solution visqueuse limpide brun-jaune à 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 laquelle on ajoute une solution de 12 parties en poids d'acide oxalique cristallisé dans 88 parties en poids d'eau et à laquel- le on confère l'acidité voulue en l'additionnant avec précau- tions de solution aqueuse de soude caustique à 40 Bé. 



   Les cuirs indéchirables préparés avec cette substan- ce tannante sont agréables et souples au toucher et sont très solides à la lumière, de sorte qu'on peut les employer de pré- férence comme cuirs de dessus et cuirs à portefeuilles. Cette substance tannante peut en outre s'employer avantageusement pour l'éclaircissage du cuir chromé et convient aussi remar- quablement pour le tannage des peaux de reptile, auquel cas on obtient un grain remarquablement conservé présentant toutes les finesses de nuance et de dessin primitives. 



   EXEMPLE 2. 



   Dissoudre 402 parties en poids d'acide   4,4'-dioxydi-     phényl-méthyl-éthyl-méthane-   3,3' -disulfonique libre, préparé suivant l'exemple 7 du brevet allemand n .409.984 en sulfonant au moyen d'acide chlorosulfonique le 4,4' -dioxydiphényl-mé-   thyléthyl-méthane   susceptible d'être obtenu en condensant 2 molécules-grammes de phénol avec 1 molécule-gramme de méthylé- thyl-cétone en présence d'acide chlorhydrique gazeux, dans une solution de 60 parties en poids d'urée dans 294 parties en poids d'eau. Dans cette solution introduire ensuite goutte à goutte en 3/4 d'heure, à une température de 45 à 50 C., avec réfrigération à reflux et agitation une solution de 125 par- ties en poids d'aldéhyde formique à 30% dans 100 parties d'eau. Compléter le traitement comme il est dit à l'exemple 1. 



   EXEMPLE 3. 



   Dissoudre 402 parties d'acide 4, 4' -dioxydiphényl- métbyléthyl-méthane-3,3'   disulfonique   libre, dans une solution-      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de 90 parties en poids d'urée dans 325 parties d'eau, puis verser en 1 heure 1/4 dans cette solution en opérant à une température de 45 à 50 C. avec réfrigération à reflux et agi- tation, une solution de 200 parties en poids d'aldéhyde formi- que à 30% et de 150 parties en poids d'eau. Compléter le trai- tement suivant les indications de l'exemple 1. 



   Au lieu de l'acide disulfonique employé selon les exemples 2 et 3 on peut aussi employer des proportions équimo- léculaires d'acide 4,4' -dioxydiphényl-diétbyl-méthane- 3,3' -disulfonique libre ou d'acide   4,4'     -dioxydiphényl-méthylpropyl   -méthane- 3,3' -disulfonique libre. 



   EXEMPLE 4. 



   Dissoudre 450 parties en poids d'acide 4,4' -dioxy-   diphényl-méthylphényl-méthane-   3,3' -disulfonique libre, pré- paré suivant l'exemple 7 du brevet allemand n .409.984 en sulfonant au moyen d'acide chlorosulfonique le   4,4'   -dioxydi- phényl-méthylphényl-méthane susceptible d'être obtenu en con- densant 2 molécules-grammes de phénol avec 1 molécule-gramme d'acétophénone en présence d'acide chlorhydrique gazeux dans une solution de 60 parties en poids d'urée dans 294 parties en poids d'eau. Verser en 1 heure 1/4 dans cette solution, en opérant à une température de 45 à 50 C avec agitation et ré- frigération à reflux, une solution de 125 parties en poids d'aldéhyde formique à 30% dans 100 parties d'eau. Compléter le traitement de la manière déjà indiquée. 



   EXEMPLE 5. 



   Dissoudre 450 parties en poids d'acide 4,4' -dioxy-   diphényl-méthylphényl-méthane-   3,3' -disulfonique libre dans une solution de 90 parties en poids d'urée dans 325 parties en , poids d'eau, puis y verser en 3/4   d'heure,   en opérant à une 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 température de 45 à 50 C avec réfrigération à reflux et agita- tion, une solution de 200 parties en poids d'aldéhyde formique à 30% dans 150 parties d'eau. Compléter le traitement du pro- duit de réaction comme suivant l'exemple 1. 



   Au lieu de l'acide 4,4' -dioxydiphényl-méthylphényl- méthane-disulfonique on peut aussi employer des proportions   équimoléculaires   de l'acide 4,4' -dioxydiphényl-éthylphényl- méthane- 3,3' -disulfonique; on obtient ainsi des produits ayant des propriétés analogues. 



   EXEMPLE 6. 



   Dissoudre 430 parties en poids de bis-[4'-oxyphényl- 3' -sulfoj -1,1-cyclohexane libre, qu'on peut préparer en sul- fonant au moyen d'acide chlorosulfonique le bis-4'-oxyphényl-   1,11-cyclohexane   susceptible d'être obtenu suivant l'exemple 1 du brevet allemand n .484.739, dans une solution de 90 parties en poids d'urée dans 325 parties en poids d'eau. Verser en 1 1/4 heure dans cette solution, en opérant à une température de 45 à 50 C. tout en agitant et réfrigérant à reflux, 200 par- ties en poids d'aldéhyde formique à 30% dilué avec 150 par- ties d'eau. Compléter le traitement comme il est dit à l'exem- ple 1. On obtient une solution trouble à la température ordi- naire et devenant limpide par chauffage, qui demeure limpide même lorsqu'on la dilue avec de l'eau froide. 



     EXEMPLE   7. 



  Dissoudre 416 parties en poids d'acide 4,4' -dioxy- 
 EMI7.1 
 3,3'-diméthyl-diphényl-diméthyl-méthane-5,5'-disulfonique libre, qu'on peut préparer en sulfonant au moyen d'acide chlo- rosulfonique suivant l'exemple 1 du brevet n .409.984 le 
 EMI7.2 
 4,4'-àîoxy-6,5'-diméthyl-diphényl-diwéthyl-méthane susceptible d'être obtenu en condensant 2 molécules-grammes d'ortho-crésol avec 1 molécule-gramme d'acétone en présence d'acide chlorhy-   drique   gazeux, dans une solution de 90 parties en poids d'urée 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 dans 325 parties en poids d'eau. Verser lentement en 1 heure dans la solution ainsi préparée, en opérant à une température de 45 à 50 C avec agitation et réfrigération à reflux, une solution de 200 parties en poids d'aldéhyde formique à 30% diluée avec 150 parties en poids d'eau.

   Compléter le traite- ment du produit de réaction d'après les indications de l'exem- ple 1. 



   Au lieu du dit acide disulfonique on peut aussi employer comme matières premières des proportions équimolécu- laires d'acide 4,4'-dioxy-3,3-diméthyl-diphényl-méthyl-phényl- méthane-5,5'-disulfonique ou de bis-4'-oxyphényl-3'-méthyl-5'-   sulfo   -1,1-cyclohexane. 



   Les substances tannantes qu'on peut obtenir suivant les indications des exemples 2 à 7 conviennent remarquablement pour tanner les peaux et donnent des cuirs ayant la structure indiquée à l'exemple 1. Toutes ces substances tannantes, en solution aqueuse diluée faiblement acide, donnent avec une solution aqueuse diluée à 1% de chlorure ferrique, des tein- tures bleu foncé variant du limpide au trouble.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Process for improving the properties of synthetic tanning substances.



   Natural tanning substances have been replaced more and more by artificial tanning substances since the observation described in German Patent No. 262,558, according to which by condensing phenols or phenolsulphonic acids or their mixtures with formaldehyde and sulfuric acid under moderate conditions gives products which are completely or essentially soluble in water which possess a remarkable tanning character.

   While as regards the bodies which can be obtained by the process according to the patent in question, these are essentially high molecular weight amorphous bodies, research

 <Desc / Clms Page number 2>

 subsequent studies have shown that it is also possible to use as tanning substances, either alone or in admixture with other tanning substances or not, certain crystalline organic compounds soluble in water and containing sulphonic or carboxylic groups or both. . The tanning substances of this category which are especially noteworthy are those in the molecule of which several aromatic rings are linked together by one or more atomic groups or polyvalent atoms. Tanning substances of this kind are described in German Patent No. 409,984.



   The tanning properties of residual bisulphite lyes have also long been known and have been used in practice. The further development of this field has led to the incorporation into the tanning substances of high molecular weight products such that the filling power and often also the tanning power of these substances are increased. Among the additional substances derived from residual bisulphite residues and recommended for this purpose in German Patent No. 459,700 for the preparation of a non-deliquescent product suitable for use inter alia as a tanning substance, the condensation products of urea and formaldehyde have been found to be particularly suitable because of their colorless character and their high lightfastness.

   The latter, according to German Patent No. 493,795, are also used in the production of synthetic tanning substances from phenolsulphonic acids and formaldehyde, or they are formed only in the course of the preparation of the tanning substances themselves either that they condense in the state already condensed with phenol-sulphonic acids and formaldehyde. Tanning substances of this kind exhibit the property, common

 <Desc / Clms Page number 3>

 all condensation products of phenol and aldehydes to turn yellow under the prolonged action of light.



   However, it has been found that tanning substances can be obtained which have, in addition to a remarkable tanning and filling effect, a fastness to light which had not yet been achieved by uniting the products of crystalline condensation, soluble in water, containing sulphonic groups and precipitating glue, derived from ketones and phenols - in particular monovalent - or their unsubstituted derivatives in the para position with respect to the oxbydrile group, with condensation products of urea or thiourea or their mixtures and formic aldehyde.



   As condensation products of ketones, there may be considered, for example, the products which can be obtained by condensing acetone, acetophenone or cyclohexanone with phenols in the presence of condensing agents such as acid. hydrochloric acid and made soluble in water by sulfonation. A sulfonation product which has been found to be particularly suitable is that of dioxydiphenyl-dimethylmethane described in Example 7 of German Patent No. 409,984.



  Instead of phenol, phenol derivatives, for example ortho- or meta-cresol, as well as salicylic acid can be employed.



   The sulfonation products thus obtained are united with the aldehyde condensation product either by combining the sulfonic acid in acidic solution with a product capable of being obtained by condensing urea or thiourea or their mixtures with formaldehyde in the presence or absence of condensation agents or, preferably, by generating the condensation product of urea in the presence of acid @

 <Desc / Clms Page number 4>

 sulfonic. A special addition of acid is not necessary because the acidity of the sulfonic acid is sufficient to allow the combination of the two condensation products.



   Instead of starting from urea or thiourea and formaldehyde, it is also possible to use the methylol compounds which can be obtained therefrom. Thus, for example, it is possible to dissolve in water a mixture of crystallized sulphonic acid from the condensation product of acetone and phenol with dimethylol urea and produce the combination of the two constituents by heating at a temperature of 70 to 80 C.



   EXAMPLE 1.



   Dissolve 388 parts by weight of free 4,4 '- dioxydiphenyl -dimethyl-methane-3,3' -disulfonic acid (prepared according to Example 7 of German Patent No. 409,984) in a solution of 90 parts by weight of urea in 325 parts by weight of water. Then pour slowly over one hour, at a temperature of 45 to 50 ° C. with refrigeration under reflux, a solution of 200 parts by weight of 30% formaldehyde in 150 parts by weight of water, taking care at the same time by vigorous and rapid stirring, that the precipitate of a colorless reaction product which takes place during the introduction of the formaldehyde solution remains as a homogeneous dispersion as fine as possible.

   Continue to stir for several hours at a temperature of 55 to 40 C. the frothy mass which forms and which no longer contains much water, then for another 12 hours at room temperature, until until the odor of formaldehyde has disappeared. On heating the mass to a temperature of about 60 to 90 C. it passes after some time to the state of a clear, yellowish-brown viscous solution.

 <Desc / Clms Page number 5>

 which is added a solution of 12 parts by weight of crystallized oxalic acid in 88 parts by weight of water and to which the desired acidity is imparted by carefully adding it to 40% aqueous caustic soda solution. Bé.



   The ripstop leathers prepared with this tanning substance are pleasant and supple to the touch and are very lightfast, so that they can be preferably used as uppers and wallet leathers. This tanning substance can also be used advantageously for lightening chrome leather and is also remarkably suitable for the tanning of reptile skins, in which case a remarkably preserved grain is obtained, exhibiting all the finesse of primitive shade and design.



   EXAMPLE 2.



   Dissolve 402 parts by weight of free 4,4'-dioxydid-phenyl-methyl-ethyl-methane-3,3 '-disulfonic acid, prepared according to Example 7 of German Patent No. 409,984 by sulfonating with acid chlorosulphonic 4,4 '-dioxydiphenyl-methylethyl-methane which can be obtained by condensing 2 gram-molecules of phenol with 1 gram-molecule of methylethyl-ketone in the presence of gaseous hydrochloric acid, in a solution of 60 parts by weight of urea in 294 parts by weight of water. In this solution then introduce dropwise over 3/4 of an hour, at a temperature of 45 to 50 ° C., with refrigeration under reflux and stirring, a solution of 125 parts by weight of 30% formaldehyde in 100 parts of water. Complete the treatment as described in example 1.



   EXAMPLE 3.



   Dissolve 402 parts of free 4, 4 '-dioxydiphenyl-methylethyl-methane-3,3' disulfonic acid in a solution

 <Desc / Clms Page number 6>

 of 90 parts by weight of urea in 325 parts of water, then pour into this solution over 1 hour 1/4, operating at a temperature of 45 to 50 C. with refrigeration under reflux and stirring, a solution of 200 parts by weight of 30% formaldehyde and 150 parts by weight of water. Complete the treatment as indicated in example 1.



   Instead of the disulfonic acid used according to Examples 2 and 3, it is also possible to use equimolecular proportions of 4,4 '-dioxydiphenyl-diétbyl-methane-3,3' -disulfonic acid or of free acid 4, Free 4 '-dioxydiphenyl-methylpropyl -methane-3,3' -disulfonic acid.



   EXAMPLE 4.



   Dissolve 450 parts by weight of free 4,4 '-dioxy-diphenyl-methylphenyl-methane-3,3' -disulfonic acid, prepared according to Example 7 of German Patent No. 409,984 by sulfonating with acid chlorosulphonic 4,4 '-dioxydi- phenyl-methylphenyl-methane obtainable by condensing 2 gram-molecules of phenol with 1 gram-molecule of acetophenone in the presence of gaseous hydrochloric acid in a solution of 60 parts by weight of urea in 294 parts by weight of water. Pour over 1 hour 1/4 into this solution, operating at a temperature of 45 to 50 C with stirring and refrigeration at reflux, a solution of 125 parts by weight of 30% formaldehyde in 100 parts of water . Complete the treatment as already indicated.



   EXAMPLE 5.



   Dissolve 450 parts by weight of free 4,4 '-dioxy-diphenyl-methylphenyl-methane-3,3' -disulfonic acid in a solution of 90 parts by weight of urea in 325 parts by weight of water, then pour in 3/4 of an hour, operating at a

 <Desc / Clms Page number 7>

 temperature 45 to 50 ° C. with reflux refrigeration and stirring, a solution of 200 parts by weight of 30% formaldehyde in 150 parts of water. Complete the treatment of the reaction product as in Example 1.



   Instead of 4,4 '-dioxydiphenyl-methylphenyl-methane-disulfonic acid, equimolecular proportions of 4,4' -dioxydiphenyl-ethylphenyl-methane-3,3 '-disulfonic acid can also be used; products are thus obtained having similar properties.



   EXAMPLE 6.



   Dissolve 430 parts by weight of free bis- [4'-oxyphenyl- 3 '-sulfoj -1,1-cyclohexane, which can be prepared by sulfonating bis-4'-oxyphenyl-1 with chlorosulfonic acid. , 11-cyclohexane obtainable according to Example 1 of German Patent No. 484,739, in a solution of 90 parts by weight of urea in 325 parts by weight of water. Pour over 1 1/4 hour into this solution, operating at a temperature of 45 to 50 C. while stirring and refrigerating to reflux, 200 parts by weight of 30% formaldehyde diluted with 150 parts of 'water. Complete the treatment as described in Example 1. A solution is obtained which is cloudy at room temperature and becomes clear on heating, which remains clear even when diluted with cold water.



     EXAMPLE 7.



  Dissolve 416 parts by weight of 4,4 '-dioxy- acid
 EMI7.1
 3,3'-Dimethyl-diphenyl-dimethyl-methane-5,5'-free disulfonic acid, which can be prepared by sulfonating with chlorosulfonic acid according to Example 1 of Patent No. 409,984.
 EMI7.2
 4,4'-îoxy-6,5'-dimethyl-diphenyl-diwethyl-methane which can be obtained by condensing 2 gram-molecules of ortho-cresol with 1 gram-molecule of acetone in the presence of hydrochloric acid. gaseous iron, in a solution of 90 parts by weight of urea

 <Desc / Clms Page number 8>

 in 325 parts by weight of water. Slowly pour over 1 hour into the solution thus prepared, operating at a temperature of 45 to 50 C with stirring and refrigeration under reflux, a solution of 200 parts by weight of 30% formaldehyde diluted with 150 parts by weight of water.

   Complete the processing of the reaction product as described in Example 1.



   Instead of the said disulfonic acid, it is also possible to use as starting materials equimolecular proportions of 4,4'-dioxy-3,3-dimethyl-diphenyl-methyl-phenyl-methane-5,5'-disulfonic acid or of bis-4'-oxyphenyl-3'-methyl-5'-sulfo -1,1-cyclohexane.



   The tanning substances which can be obtained according to the indications of Examples 2 to 7 are remarkably suitable for tanning hides and give leathers having the structure indicated in Example 1. All these tanning substances, in dilute weakly acidic aqueous solution, give with a dilute 1% aqueous solution of ferric chloride, dark blue tints varying from clear to cloudy.


    

Claims (1)

RESUME 1 ) Procédé pour améliorer les propriétés de substan- ces tannantes synthétiques, consistant à unir en solution aci- de les produits de condensation cristallins, solubles dans l'eau,renfermant des groupes sulfoniques et précipitant la colle, issus de cétones et de phénols ou de leurs dérivés non substitués en position para par rapport au groupe oxhydrile, avec des produits de condensation de l'urée ou de la thio-urée ou de leurs mélanges et de l'aldéhyde formique. ABSTRACT 1) Process for improving the properties of synthetic tanning substances, consisting in uniting in acid solution crystalline condensation products, soluble in water, containing sulphonic groups and precipitating glue, derived from ketones and phenols or their derivatives unsubstituted in the para position with respect to the oxhydril group, with condensation products of urea or thiourea or of their mixtures and of formaldehyde. 2") A titre de produits industriels nouveaux., les substances tannantes synthétiques susceptibles d'étre obtenues <Desc/Clms Page number 9> par le procédé ci-dessus défini et leurs applications indus- trielles. 2 ") As new industrial products. Synthetic tanning substances which may be obtained <Desc / Clms Page number 9> by the process defined above and their industrial applications.
BE403457D BE403457A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE403457A true BE403457A (en)

Family

ID=69034

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE403457D BE403457A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE403457A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE403457A (en)
BE566514A (en)
BE418561A (en)
BE439903A (en)
BE390512A (en)
BE450998A (en)
BE624905A (en)
BE509188A (en)
BE425859A (en)
BE405988A (en)
BE429894A (en)
BE377741A (en) NEW TANNING MATERIALS AND TANNING PROCESS
BE497153A (en)
BE404208A (en)
BE453239A (en)
BE562749A (en) LEATHER PREPARATION PROCESS
BE442268A (en)
BE449810A (en)
BE436819A (en)
BE414365A (en)
BE651805A (en)
BE501969A (en)
BE445324A (en)
BE380800A (en)
BE377926A (en)