CH97701A - Device used to start and stop a controlled machine and to vary its speed. - Google Patents

Device used to start and stop a controlled machine and to vary its speed.

Info

Publication number
CH97701A
CH97701A CH97701DA CH97701A CH 97701 A CH97701 A CH 97701A CH 97701D A CH97701D A CH 97701DA CH 97701 A CH97701 A CH 97701A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
shaft
lever
carriage
belt
pulleys
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Company A B Dick
Original Assignee
Dick Co Ab
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Dick Co Ab filed Critical Dick Co Ab
Publication of CH97701A publication Critical patent/CH97701A/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H9/00Gearings for conveying rotary motion with variable gear ratio, or for reversing rotary motion, by endless flexible members
    • F16H9/02Gearings for conveying rotary motion with variable gear ratio, or for reversing rotary motion, by endless flexible members without members having orbital motion
    • F16H9/04Gearings for conveying rotary motion with variable gear ratio, or for reversing rotary motion, by endless flexible members without members having orbital motion using belts, V-belts, or ropes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

  

  Dispositif servant à mettre en marche et arrêter une machine commandée  et à faire varier sa vitesse.    L'objet de la présente invention est un  dispositif servant à mettre en marche une ma  chine commandée et à faire varier sa vitesse.  



  Suivant l'invention le dispositif comprend  un arbre de commande comportant des poulies  étagées et muni de rebords interrompus dis  posés entre ces poulies, cet arbre coopérant  avec une poulie commandée par l'intermé  diaire d'une courroie passant autour dudit  arbre et de la poulie commandée, et des  moyens pour déplacer l'arbre suivant son axe  pendant qu'il tourne, de façon à faire passer  la courroie d'une des poulies étagées à la sui  vante.  



  L'objet de l'invention est représenté, à  titre d'exemple, sur le dessin annexé, dans  lequel :  La fig. 1 en est un plan, certaines parties  étant partiellement arrachées;  La fig. 2 est une vue de côté de l'appareil  de la fig. 1;  La fig. 3 est une coupe horizontale à plus  grande échelle suivant 3-3 (fig. 2) et repré  sente la plaque sur laquelle est monté le mo-    teur, divers organes situés au-dessous de la  plaque étant représentés en traits pointillés;  La fig. 4 est une coupe longitudinale verti  cale suivant 4-4 (fig. 3);  La fig. 5 est une coupe transversale verti  cale suivant 5-5 (fig. 3);  La fig. 6 est une coupe verticale partielle  suivant 6-6 (fig. 1);  La fig. 7 est un détail de mécanisme de  commande de l'interrupteur de démarrage, ce  mécanisme étant représenté partie en plan et  partie en coupe horizontale.  



  Dans ces figures, le moteur 1 est supporté  par les ailes 2 d'un bâti en fonte comprenant  une plaque horizontale supérieure 3 munie  de pattes 4 dirigées vers le bas. L'ensemble  de la plaque 3 et du moteur monté sur elle  est agencé pour recevoir un mouvement de     va-          et-vient    dans le sens longitudinal d'une pla  que 5 qui est fixée en travers des éléments de  bâti longitudinaux inférieurs 6 d'une table  ou support comportant des pieds 7 qui sup  portent un dessus de table 8.  



       L'arbre    9 du moteur est muni d'un élé  ment cylindrique 10. Entre l'élément cylin-      drique 10 de l'arbre et le moteur, on prévoit  une série de poulies étagées telles que 11, 12,  13 et 14 de diamètres croissants. Ces poulies  sont munies de rebords servant à les séparer.  



  Une rainure hélicoïdale 15 est pratiquée  autour de la série de poulies, de telle façon  qu'elle coupe tous les rebords séparant ces  poulies. Une courroie ronde 16 est agencée  pour passer sur l'une des poulies et autour  d'une grande poulie à courroie 17 montée sur  un arbre 18. Une autre courroie 19 va d'une  petite poulie à courroie 20 portée par l'arbre  18 à l'appareil à actionner.  



  L'arbre 18 est porté par un bras 21 qui  pivote par son extrémité inférieure sur un  bras 22 pivotant sur la tablette ou support  horizontal inférieur 5. Le bras 22 est relié  par un ressort 23 à une console rigide 24 s'é  tendant vers le bas depuis la tablette 5. Ce  ressort sert à maintenir les courroies sous ten  sion. Une console 25, qui peut faire corps  avec le bras 24, est montée sur la tablette 5  et comporte deux bras 26 dirigés vers le haut  et entre lesquels passe la courroie 16, dans le  but d'aligner celle-ci en tout temps avec la  poulie 17.  



  L'action du dispositif est commandée par  un levier de manouvre 27 qui est monté de fa  çon à pouvoir tourner au-dessus de la table 8 et  qui est fixé à l'extrémité supérieure d'une  barre verticale 28. La barre 28 est supportée  dans la table 8 et dans une douille s'étendant  vers le haut depuis un collier de serrage 29 qui  entoure un des éléments transversaux infé  rieurs 61 de la table.  



  Le dessus de table 8 est muni d'une roue  ou plaque d'encliquetage circulaire 31 et le  levier 27 est muni d'un bras 32 qui porte un  cliquet pivotant 33 sollicité vers le bas au  moyen d'un ressort. Le levier 27 et son bras  32 sont montés de façon qu'ils puissent pivo  ter dans une mesure limitée dans un plan  vertical autour du sommet de la barre 28 dans  le but de permettre au cliquet d'être déplacé  au-dessus des dents d'encliquetage de la pla  que 31, dans l'un et l'autre sens, sans les tou  cher. Ceci est obtenu, en pliant l'extrémité  supérieure de la barre 28 à angle droit comme    on le voit en 281. La poignée 27 pivote sur  l'extrémité de la barre 28 grâce à un goujon  34 (fig. 6).

   Une douille 35, solidaire du bras  32 et de la poignée 27, est ouverte de l'autre  côté du bras 32 et est munie d'un goujon  transversal 36 qui s'étend en travers de l'ex  trémité inférieure de l'ouverture de la douille  de façon à constituer une butée servant à li  miter le mouvement ascendant du bras 32.  



  La barre 28 est munie près de son extré  mité inférieure d'un bras 37 qui pivote sur  une biellette 38 s'étendant au-dessous du  bâti 5. La biellette 38 pivote par son extré  mité opposée, en 39, sur une biellette analogue  40 qui pivote par son extrémité opposée sur  un bras court 41. L'extrémité opposée du  bras 41 est montée de façon à pouvoir pivo  ter sur l'extremité d'une tige 42 s'étendant  vers le bas depuis la face inférieure de la  pièce 5. Un ressort 43 entoure la tige 42 et  agit sur le bras 41 dans un sens tel qu'il tend  à faire mouvoir les biellettes 38 et 40 vers la  gauche (fig. 3), et, par suite, à faire revenir  la poignée 27 en arrière, c'est-à-dire à la faire  tourner à droite, vers sa position initiale re  présentée à la fig. 1.  



  Le bâti 5, ainsi qu'on l'a dit plus haut,  est constitué par une pièce de fonte compor  tant à l'une de ses extrémités un rebord 44  s'étendant vers le bas et près de son autre  extrémité un rebord transversal 45 s'étendant  vers le bas. Cette pièce peut être supportée  par les éléments longitudinaux 6 de la table  et fixée à l'un d'eux à l'aide d'une griffe de  serrage 46 et d'une vis 47.  



  L'arbre 48 est supporté dans les rebords  44 et 45 du bâti 5. Les rebords inférieurs 4  de la pièce 3 qui porte le moteur, sont munis  à leurs extrémités inférieures de saillies 49  percées d'ouvertures dans lesquelles passe l'ar  bre 48 de façon que l'organe 3 puisse être  guidé dans ses mouvements de va-et-vient.  



  Les rebords 4 de la pièce 3 sont reliés  entre eux par un élément 50 s'étendant     longi-          tudinalement.    Cet élément du bâti 3 est muni  de roulettes de support à roulements à billes  51 agencés pour rouler au sommet de l'arbre  48 pour supporter le chariot du moteur 3      pendant ses mouvements de va-et-vient. Une  lame 52 fixée à l'élément 50 du support du  moteur, est pliée de façon que son élément  extrême opposé soit monté sur l'axe 39 qui  relie les biellettes 38 et 40 entre elles. Ceci  constitue le dispositif de liaison grâce auquel  le chariot 3 reçoit un mouvement de     va-et-          vient    lorsqu'on fait tourner la poignée 27 dans  un sens ou dans l'autre.

   Le chariot 3 est  muni d'un dispositif de support parallèle à  l'arbre 48 et constitué par une roulette 53  montée sur un axe porté par une saillie trans  versale 54 du chariot 3, cette roulette roulant  sur une aile 55 du bâti 5.  



  L'interrupteur de démarrage du moteur  est disposé à l'intérieur d'une boîte 56 montée  dans le bâti 5. Un levier 57 pivote en un  point compris entre ses extrémités sur un axe  vertical 58 s'étendant vers le bas depuis la  paroi principale du bâti 5. Des contacts élec  triques 59 et 60 sont prévus à l'intérieur de  la boîte 56, le contact mobile 59 étant relié  de toute façon appropriée à l'extrémité du le  vier 57, de façon que l'oscillation de ce der  nier dans un sens ait pour effet de fermer  l'interrupteur et que son oscillation en sens  inverse ait pour effet d'ouvrir l'interrupteur.  Comme représenté, le contact 59 peut être  porté par un levier coudé 61 qui est relié à  l'une des extrémités du levier 57 par une  biellette 62.  



  L'extrémité du levier 57 opposée à celle  à laquelle est reliée la biellette 62 est munie  d'un axe sur lequel est monté fou un galet 63.  La lame 52 fixée à l'élément longitudinal 50  du chariot du moteur est munie d'un élément  replié vers le haut de façon à constituer une  surface formant came 64.  



  Le chariot à mouvement de va-et-vient 3  possède une positon initiale (fig. 1) dans la  quelle le moteur est au repos, l'interrupteur  de démarrage 59, 60 étant ouvert, et la cour  roie 16 étant en contact avec la surface 10  de l'arbre du moteur. Dans cette position, le  cliquet 33 est en contact avec la dent ou bu  tée extrême de la plaque d'encliquetage 31.  Lorsqu'on fait mouvoir le levier 27 de son  premier degré de mouvement vers la gauche    (fig. 1), le chariot 3 se déplace suivant son  axe dans une mesure suffisante pour obliger  la courroie 16 à tomber dans la gorge de la  première ou plus petite poulie 11 de la série  de poulies étagées portée par l'arbre du mo  teur.

   Quand le chariot occupe sa position  initiale, comme représenté par les fig. 1 et 3,  la came 64 est en contact avec le galet 63, de  sorte que le levier 57 est maintenu dans la  position dans laquelle les contacts 59, 60 sont  ouverts. Lorsque le chariot 3 effectue son  premier mouvement vers la droite de la fig. 3,  la came 64 s'éloigne du galet 63 et, en même  temps, une surface 66 prévue au bord du cha  riot à mouvement de va-et-vient vient agir  sur une surface 67 dont est munie le levier 57  à droite de l'axe 58 (fig. 3). La surface 66  susmentionnée est prévue sur un rebord 68  qui est situé à l'alignement et au-dessus de la  came 52, comme indiqué (fig. 7).

   Cette action  de la surface 66 du chariot à mouvement de  va-et-vient sur la surface 67 du levier 57 fait  immédiatement pivoter le levier 57 et l'amène  à une position dans laquelle il est parallèle  à la surface 66 (fig. 7), l'extrémité de gauche  du levier 57 descendant de la position repré  sentée à la fig. 3 et la biellette 62 abaissant  l'extrémité adjacente du levier coudé 61 de  façon à produire la fermeture des contacts  59 et 60.    Le moteur 1 commence à tourner aussitôt  que s'effectue la fermeture des contacts 59 et  60, c'est-à-dire aussitôt que la courroie 16 a  été amenée dans la gorge de la première pou  lie 11.

   Le courant électrique peut être consi  déré comme arrivant d'une source appropriée  et passant par un conducteur 69 au moteur,  puis, par un conducteur 70, à une lame de  contact 71 portée par la boîte 56, puis, par un  contact coulissant 72, au levier 61. Quand  les contacts 59 el; 60 sont fermés, le circuit  est complété par une lame de contact 73 et un  conducteur 74 par lequel le- courant revient  à la source de courant.  



  Le moteur ayant ainsi été mis en marche,  il continue à tourner à une vitesse approxi  mativement constante tant que le     cliquet    33      est écarté d'au moins une entaille de la butée  extrême 65 de la plaque 31. Le levier 57 est  maintenu dans cette position en raison du fait  que la surface 66 du chariot à mouvement de  va-et-vient glisse sur la surface 67 du levier  57 pendant le mouvement entier du chariot 3,  jusqu'à ce que le levier 27 soit de nouveau ra  mené à sa position initiale. Au moment où  le levier 57 se rapproche de sa position ini  tiale, la courroie 16 passe de la poulie 11 à la  surface 10 et la came 64 vient de nouveau agir  sur le galet 63 de façon à faire pivoter le le  vier 57 pour l'amener à la position indiquée  à la fig. 3 et ouvrir les contacts 59 et 60 de  façon à arrêter le moteur.  



  Pendant que le levier 27 tourne vers la  gauche, la courroie 16 est déplacée d'une des  poulies étagées 11, 12 etc., à la suivante à  l'aide de la rainure hélicoïdale 15 qui s'étend  en travers des poulies. Lorsque la courroie  passe sur une poulie plus grande, la poulie  commandée 17 s'élève à l'encontre de l'action  du ressort 23, dans une mesure suffisante  pour permettre au déplacement de s'opérer,  la courroie étant maintenue convenablement  tendue. Le dispositif de guidage 26 maintient  la courroie en tout temps à l'alignement de  la poulie commandée 17.  



  Le ressort 43 agit sur le bras 41, et, par  l'intermédiaire des biellettes 40 et 38, sur la  barre verticale 28 et le levier à main 27, de  façon à presser ce dernier constamment vers  la droite, c'est-à-dire vers sa position de dé  part. Lorsque le levier 27 a été déplacé vers  la gauche et que le cliquet 33 a passé par  dessus une dent 69 de la plaque 31, la cour  roie 16 se trouve sur la poulie 11 et, lorsque  le cliquet 33 a dépassé la dent suivante 70  de la plaque 31, la courroie se trouve sur la  poulie 12 etc. Si on abandonne le levier 27  lorsque la courroie est en alignement avec la  poulie 12, par exemple, le ressort 43 ramène  immédiatement le cliquet 33 contre la dent  70 de la plaque d'encliquetage, de façon à  maintenir le chariot 3 dans cette position ré  glée.

   D'une façon correspondante, si la cour  roie se trouve sur la poulie 13, le ressort 43    agit de façon à appliquer le cliquet 33 contre  la dent 71 de la plaque d'encliquetage. Le  levier de manouvre peut être ramené à sa  position initiale en le relevant légèrement de  façon à le faire pivoter autour de l'axe 34 en  vue de permettre au cliquet 33 d'être main  tenu à l'écart des dents d'encliquetage pen  dant le mouvement de retour.



  Device used to start and stop a controlled machine and to vary its speed. The object of the present invention is a device for starting a controlled machine and for varying its speed.



  According to the invention, the device comprises a control shaft comprising stepped pulleys and provided with interrupted edges placed between these pulleys, this shaft cooperating with a pulley controlled by the intermediary of a belt passing around said shaft and the pulley. controlled, and means for moving the shaft along its axis as it rotates, so as to pass the belt from one of the stepped pulleys to the next.



  The object of the invention is shown, by way of example, in the accompanying drawing, in which: FIG. 1 is a plan, some parts being partially broken away; Fig. 2 is a side view of the apparatus of FIG. 1; Fig. 3 is a horizontal section on a larger scale on 3-3 (fig. 2) and shows the plate on which the motor is mounted, various members located below the plate being shown in dotted lines; Fig. 4 is a vertical longitudinal section along 4-4 (fig. 3); Fig. 5 is a vertical cross section along 5-5 (Fig. 3); Fig. 6 is a partial vertical section along 6-6 (fig. 1); Fig. 7 is a detail of the control mechanism of the start switch, this mechanism being shown partly in plan and partly in horizontal section.



  In these figures, the engine 1 is supported by the wings 2 of a cast iron frame comprising an upper horizontal plate 3 provided with lugs 4 directed downward. The assembly of the plate 3 and the motor mounted on it is arranged to receive a reciprocating movement in the longitudinal direction of a plate 5 which is fixed across the lower longitudinal frame members 6 of a table or support comprising legs 7 which support a table top 8.



       The shaft 9 of the motor is provided with a cylindrical element 10. Between the cylindrical element 10 of the shaft and the motor, there is provided a series of stepped pulleys such as 11, 12, 13 and 14 of diameters. croissants. These pulleys are provided with flanges used to separate them.



  A helical groove 15 is made around the series of pulleys, such that it intersects all the flanges separating these pulleys. A round belt 16 is arranged to pass over one of the pulleys and around a large belt pulley 17 mounted on a shaft 18. Another belt 19 runs from a small belt pulley 20 carried by the shaft 18 to the device to be operated.



  The shaft 18 is carried by an arm 21 which pivots at its lower end on an arm 22 pivoting on the lower horizontal shelf or support 5. The arm 22 is connected by a spring 23 to a rigid bracket 24 extending towards the bottom. down from shelf 5. This spring is used to keep the belts under tension. A console 25, which can be integral with the arm 24, is mounted on the shelf 5 and comprises two arms 26 directed upwards and between which the belt 16 passes, in order to align the latter at all times with the pulley 17.



  The action of the device is controlled by an operating lever 27 which is rotatably mounted above the table 8 and which is fixed to the upper end of a vertical bar 28. The bar 28 is supported. in table 8 and in a socket extending upward from a clamp 29 which surrounds one of the lower cross members 61 of the table.



  The table top 8 is provided with a circular ratchet wheel or plate 31 and the lever 27 is provided with an arm 32 which carries a pivoting pawl 33 biased downwardly by means of a spring. The lever 27 and its arm 32 are mounted so that they can pivot to a limited extent in a vertical plane around the top of the bar 28 in order to allow the pawl to be moved over the teeth of the lever. snap-fit plate 31, in either direction, without touching them. This is achieved by bending the upper end of the bar 28 at a right angle as seen at 281. The handle 27 pivots on the end of the bar 28 by means of a pin 34 (fig. 6).

   A socket 35, integral with the arm 32 and the handle 27, is open on the other side of the arm 32 and is provided with a transverse pin 36 which extends across the lower end of the opening. the sleeve so as to constitute a stop serving to limit the upward movement of the arm 32.



  The bar 28 is provided near its lower end with an arm 37 which pivots on a rod 38 extending below the frame 5. The rod 38 pivots by its opposite end, at 39, on a similar rod 40 which pivots by its opposite end on a short arm 41. The opposite end of the arm 41 is mounted so as to be able to pivot on the end of a rod 42 extending downwards from the underside of the part 5 A spring 43 surrounds the rod 42 and acts on the arm 41 in a direction such that it tends to move the rods 38 and 40 to the left (fig. 3), and, consequently, to return the handle 27 back, that is to say to make it turn to the right, towards its initial position shown in fig. 1.



  The frame 5, as stated above, is formed by a piece of cast iron comprising at one of its ends a flange 44 extending downwards and near its other end a transverse flange 45 extending down. This part can be supported by the longitudinal elements 6 of the table and fixed to one of them using a clamping claw 46 and a screw 47.



  The shaft 48 is supported in the flanges 44 and 45 of the frame 5. The lower flanges 4 of the part 3 which carries the motor are provided at their lower ends with projections 49 pierced with openings through which the shaft 48 passes. so that the member 3 can be guided in its back and forth movements.



  The edges 4 of the part 3 are interconnected by an element 50 extending longitudinally. This element of the frame 3 is provided with ball bearing support rollers 51 arranged to roll at the top of the shaft 48 to support the carriage of the motor 3 during its reciprocating movements. A blade 52 fixed to the element 50 of the motor support is bent so that its opposite end element is mounted on the axis 39 which connects the links 38 and 40 to one another. This constitutes the connecting device by which the carriage 3 receives a reciprocating movement when the handle 27 is rotated in one direction or the other.

   The carriage 3 is provided with a support device parallel to the shaft 48 and constituted by a roller 53 mounted on an axis carried by a transverse projection 54 of the carriage 3, this roller rolling on a wing 55 of the frame 5.



  The engine start switch is disposed within a box 56 mounted in the frame 5. A lever 57 pivots at a point between its ends on a vertical axis 58 extending downward from the main wall. of the frame 5. Electrical contacts 59 and 60 are provided inside the box 56, the movable contact 59 being connected in any suitable way to the end of the lever 57, so that the oscillation of this der denying in one direction closes the switch and its oscillation in the opposite direction opens the switch. As shown, the contact 59 can be carried by an elbow lever 61 which is connected to one of the ends of the lever 57 by a link 62.



  The end of the lever 57 opposite to that to which the connecting rod 62 is connected is provided with a pin on which is mounted a roller 63. The blade 52 fixed to the longitudinal element 50 of the motor carriage is provided with a element folded upwards so as to constitute a surface forming a cam 64.



  The reciprocating carriage 3 has an initial position (fig. 1) in which the motor is at rest, the start switch 59, 60 being open, and the belt 16 being in contact with the motor. surface 10 of the motor shaft. In this position, the pawl 33 is in contact with the tooth or end stop of the latching plate 31. When the lever 27 is moved by its first degree of movement to the left (FIG. 1), the carriage 3 moves along its axis to a sufficient extent to force the belt 16 to fall into the groove of the first or smaller pulley 11 of the series of stepped pulleys carried by the motor shaft.

   When the carriage occupies its initial position, as shown in FIGS. 1 and 3, the cam 64 is in contact with the roller 63, so that the lever 57 is held in the position in which the contacts 59, 60 are open. When the carriage 3 performs its first movement to the right of FIG. 3, the cam 64 moves away from the roller 63 and, at the same time, a surface 66 provided at the edge of the reciprocating movement comes to act on a surface 67 with which the lever 57 is provided to the right of the 'axis 58 (fig. 3). The aforementioned surface 66 is provided on a flange 68 which is located in alignment with and above the cam 52, as shown (Fig. 7).

   This action of the surface 66 of the reciprocating carriage on the surface 67 of the lever 57 immediately rotates the lever 57 and brings it to a position in which it is parallel to the surface 66 (Fig. 7). , the left end of the lever 57 descending from the position shown in FIG. 3 and the rod 62 lowering the adjacent end of the angled lever 61 so as to produce the closing of the contacts 59 and 60. The motor 1 begins to rotate as soon as the closing of the contacts 59 and 60 takes place, that is to say - say as soon as the belt 16 has been brought into the groove of the first louse 11.

   The electric current can be considered as arriving from a suitable source and passing through a conductor 69 to the motor, then, through a conductor 70, to a contact blade 71 carried by the box 56, then, by a sliding contact 72, to the lever 61. When the contacts 59 el; 60 are closed, the circuit is completed by a contact blade 73 and a conductor 74 through which the current returns to the current source.



  The engine having thus been started, it continues to rotate at an approximately constant speed as long as the pawl 33 is spaced at least one notch from the end stop 65 of the plate 31. The lever 57 is held in this position. due to the fact that the surface 66 of the reciprocating carriage slides on the surface 67 of the lever 57 during the entire movement of the carriage 3, until the lever 27 is again brought to its position initial. As the lever 57 approaches its initial position, the belt 16 passes from the pulley 11 to the surface 10 and the cam 64 again acts on the roller 63 so as to make the lever 57 pivot for the bring to the position shown in fig. 3 and open contacts 59 and 60 so as to stop the engine.



  As the lever 27 rotates to the left, the belt 16 is moved from one of the stepped pulleys 11, 12 etc., to the next by means of the helical groove 15 which extends across the pulleys. As the belt passes over a larger pulley, the driven pulley 17 rises against the action of the spring 23, to an extent sufficient to allow movement to take place with the belt being kept properly tensioned. The guide device 26 maintains the belt at all times in alignment with the controlled pulley 17.



  The spring 43 acts on the arm 41, and, via the links 40 and 38, on the vertical bar 28 and the hand lever 27, so as to press the latter constantly to the right, that is to say say towards its starting position. When the lever 27 has been moved to the left and the pawl 33 has passed over a tooth 69 of the plate 31, the belt 16 is on the pulley 11 and, when the pawl 33 has passed the next tooth 70 of plate 31, the belt is on the pulley 12 etc. If we abandon the lever 27 when the belt is in alignment with the pulley 12, for example, the spring 43 immediately returns the pawl 33 against the tooth 70 of the ratchet plate, so as to keep the carriage 3 in this position again. glée.

   Correspondingly, if the belt is on the pulley 13, the spring 43 acts to apply the pawl 33 against the tooth 71 of the ratchet plate. The maneuver lever can be returned to its initial position by raising it slightly so as to make it pivot about the axis 34 in order to allow the pawl 33 to be kept away from the ratchet teeth during dant the return movement.

 

Claims (1)

REVENDICATION: Dispositif pour mettre en marche et arrê ter une machine commandée et faire varier sa vitesse, caractérisé par le fait qu'il comprend un arbre de commande comportant des poulie étagées et muni de rebords interrompus dispo sés entre ces poulies, cet arbre coopérant avec une poulie commandée par l'intermédiaire d'une courroie passant autour dudit arbre et de la poulie commandée, et des moyens pour déplacer l'arbre suivant son axe pendant qu'il tourne, de façon à faire passer la courroie d'une des poulies étagées à la suivante. SOUS-REVENDICATIONS: Dispositif suivant la revendication, carac térisé par le fait qu'il comprend des moyens pour commencer à faire tourner l'arbre lorsqu'il est déplacé depuis une certaine position et arrêter ce mouvement lorsque l'arbre revient à cette position. CLAIM: Device for starting and stopping a controlled machine and for varying its speed, characterized in that it comprises a control shaft comprising stepped pulleys and provided with interrupted edges arranged between these pulleys, this shaft cooperating with a pulley controlled by means of a belt passing around said shaft and the controlled pulley, and means for moving the shaft along its axis as it rotates, so as to pass the belt of one of the pulleys tiered to the next. SUB-CLAIMS: Device according to claim, characterized in that it comprises means for starting to rotate the shaft when it is moved from a certain position and to stop this movement when the shaft returns to this position. Dispositif suivant la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que l'arbre de com mande est porté et actionné par un moteur électrique, et qu'il comprend un organe servant à déplacer le moteur de façon à dé placer l'arbre, et un autre organe servant à actionner un mécanisme interrupteur ser vant à la mise en marche du moteur, un levier de manouvre étant prévu pour com mander le mouvement des deux organes simultanément. Device according to sub-claim 1, characterized in that the control shaft is carried and actuated by an electric motor, and that it comprises a member serving to move the motor so as to move the shaft, and another member serving to actuate a switch mechanism serving to start the engine, an operating lever being provided to control the movement of the two members simultaneously. Dispositif suivant les sous-revendications 1 et ?, caractérisé par le fait que le moteur est monté sur un chariot pouvant recevoir iin mouvement de va-et-vient sur un sup port, ce chariot pouvant recevoir un Mou vement de va-et-vient à l'aide du levier par l'intermédiaire d'un cliquet se mouvant avec le levier au-dessus d'une plaque d'enclique tage, un ressort étant prévu pour maintenir le chariot dans une position déterminée et le cliquet engagé dans une entaille de la plaque d'encliquetage. Device according to sub-claims 1 and?, Characterized in that the motor is mounted on a carriage which can receive a back-and-forth movement on a support, this carriage being able to receive a back-and-forth movement using the lever by means of a ratchet moving with the lever above a click plate, a spring being provided to hold the carriage in a determined position and the ratchet engaged in a notch of the click plate.
CH97701D 1921-08-24 1921-08-24 Device used to start and stop a controlled machine and to vary its speed. CH97701A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH97701T 1921-08-24

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH97701A true CH97701A (en) 1923-02-16

Family

ID=4355485

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH97701D CH97701A (en) 1921-08-24 1921-08-24 Device used to start and stop a controlled machine and to vary its speed.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH97701A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2503105A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR THE HANDLING OF HOSES
CH97701A (en) Device used to start and stop a controlled machine and to vary its speed.
FR2530136A1 (en) CONTROL DEVICE FOR DISHWASHER
CH392385A (en) Conveyor device for machine for shaping metal parts
FR2538778A1 (en) DEVICE FOR TRANSFERRING AND INITIAL FOLDING OF A BOTTOM, OR TIGHTS, FOR FURTHER PACKAGING
BE1012832A4 (en) Effacement return stroke push rod for transferring products for packagingfrom the feeder conveyor to the elevator service grille on machines forpackaging these products in stretchy film
CH366790A (en) Machine for wrapping rectangular articles in the form of blocks
CH327311A (en) Sheet receiving device for printing machine
CH292272A (en) Package strapping machine.
CH169184A (en) Distributor of newspapers, magazines, books, etc.
CH348913A (en) Packing machine
CH251634A (en) Machine for cutting meat into slices.
CH546540A (en) Meat skinning machine - having blade self-adjusting to suit skin thickness
BE386135A (en)
CH230258A (en) Mechanism for adjusting the movable lower roller of a pair of rollers of a grain mill.
BE432781A (en)
BE425701A (en)
CH292613A (en) Suction device for discharging cartons comprising flaps.
CH333799A (en) Motor driven office machine
CH278669A (en) Saw sharpening machine.
CH435104A (en) Bundle wrapping machine, with automatic knotter
BE695426A (en) IMPROVEMENTS IN THE REMOVAL AND REPLACEMENT OF TEXTILE TAPE WINDING POTS
CH289777A (en) Band saw sharpening machine.
BE453387A (en)
CH357318A (en) Automaton