BE565019A - - Google Patents

Info

Publication number
BE565019A
BE565019A BE565019DA BE565019A BE 565019 A BE565019 A BE 565019A BE 565019D A BE565019D A BE 565019DA BE 565019 A BE565019 A BE 565019A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
needle
axis
loop
plunger
pick
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE565019A publication Critical patent/BE565019A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D47/00Looms in which bulk supply of weft does not pass through shed, e.g. shuttleless looms, gripper shuttle looms, dummy shuttle looms
    • D03D47/40Forming selvedges

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention est ,relative aux métiers à tisser rectili- gnes, circulaires, ou autres, à alimentation continue en trame, quel qu'en soit le type.. 



     File   concerne les lisières des tissus à duites coupées, simples ou doubles, obtenus sur de tels métiers. 



   On   a   déjà préconisé, pour lier les fila de chaîne d'une lisière, d'insérer, entre les extrémités des duites coupées, des boucles formées par un fil indépendant, lesquelles, en se liant avec les fils de lisière proprement dits, constituent un moyen de serrage des duites coupées ainsi que dé retenue des iils de   .charme   extrêmes, ou fils de bordure, de la lisière afin d'empêcher lesdits fils de bordure de sortir du tissu,   c'est-à-dire   de se détisser. 



   Le dispositif connu,' décrit dans une application à un métier rectiligne, comporte un crochet animé d'un mouvement 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   oscillunt,   muni à son extrémité d'un oeillet dasn   lequel   est enfi- lé le fil indépendant, lequel crochet   introduit   la boucle entre les nappes des fils de chaîne de lisière, la boucle étant arrêtée lors de la sortie du croches par une   aiguille   qui monte à travers les nappes de fils de chaîne. 



   -Mais ce dispositif présente divers inconvénients, entre autres : que l'organe qui supporte et actionne le crochet doit être monté coulissant -du fait qu'en position de travail il se trouve sur le chemin du peigne- pour être repoussé par le battant lorsque celui-ci avance pour battre la duite, ce qui engendre des chocs nuisibles aux diverses pièces constituant le dispositif et interdit les grandes vitesses; que le crochet qui introduit les boucles entre les nappes de fils de chaîne de lisière oscille dans un plan perpendi- culaire aux fils de chaîne, de sorte qu'à fin de course avant il émerge au-dessus de la nappe supérieure des fils de chaîne, ce qui fatigue le fil indépendant et les fils de chaîne;

   que cette disposition oblige à faire pénétrer le cro- chet dans la foule loin de la façure, et, par conséquent, tardive-, ment, entre autre pour que le crochet ait la place d'évoluer entre les nappes, et à l'en faire sortir tôt, ce qui conduit nécessaire-. ment à l'animer d'un mouvement rapide; que l'ensemble du mécanisme dans le voisinage de la lisière est encombrant et .gêne le tisserand pour le rentrage des fils de chaîne de lisière; 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 que le fonctionnement de l'aiguille, 'reliée au battant, est incertain, compliqué et brutal, incompatible avec les grandes vitesses, et le fait que l'aiguille soit poussée contre la façure au moment de la frappe présente des inconvénients évidents pour l'aiguille et le peigne et laisse une marque dans le tissu. 



   La présente invention a pour but de remédier à ces in- convénients et elle consiste en un nouveau dispositif plus simple, qui -comporte des perfectionnements permettant un fonctionnement plus sûr, plus commode et plus rapide. 



   Ces perfectionnements consistent principalement à uti- liser pour la formation des boucles, non plus un crochet qui os- cille dans un plan perpendiculaire aux fils de chaîne, mais une aiguille en arc de cercle rendue solidaire d'un axe qui la fait osciller dans un plan parallèle, ou approximativement parallèle,   à   celui du tissu et qui, après l'introduction de la boucle, lui fait   dégager à   temps le chemin de l'organe venant serrer la duite contre la façure. 



   La boucle est retenue dans la lisière, non plus par une aiguille qui monte à travers les nappes de fils de   chaîne   et qui est animée d'un mouvement complexe, mais par un plongeur qui pivote dans un plan perpendiculaire à la façure et dont la pointe pénètre à travers les fils de chaîna. 



   Ces caractéristiques et avantages, de même que d'au-   tres   qui apparaîtront ci-après, seront bien compris grâce à la description, qui va suivre, d'une forme d'exécution de l'inven- tion, donnée à simple titre d'exemple nullement limitatif, et schématiquement représentée aux dessins annexés, dans   lesquels :   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
Fig. 1 est une vue perspective   d'un dispositif   de for- mation de lisière établi selon l'invention* 
Fig. 2 est une vue en plan en-dessus d'une variante de l'aiguille en. arc de cercle ;   etFige 3 en est une élévation, vue de l'extérieur.   



   Dans ces figures, 1 sont les fils de chaîne, 2 la façure et 3 le tissu. 



   4 est l'aiguille en arc de cercle, rendue solidaire de l'axe 5 par l'intermédiaire du bras 6. 



   La partie 7 de cette aiguille qui pénètre dans l'ou- verture de la foule est amincie pour ne pas   fatiguer les   fils de chaîne de lisière, l'extrémité pointue 8 de cette partie amincie comportant l'oeillet 9 dans lequel est enfilé le fil indépendant 10 qui forme la boucle 11, La partie de l'aiguille 4 qui ne pé- nètre pas dans la foule a la forme d'une gouttière 12, ouverte vers l'extérieur de la courbe, pour guider le fil indépendant   10   venant de la bobine jusqu'à l'oeillet   9.   Un oeillet supplémentai- re peut exister entre ladite gouttière et l'oeillet de pointe pour contribuer à guider le fil. 



   Le fil indépendant 10 venant de la bobine passe dans un tendeur fixe, un tendeur mobile, un oeillet fixe, qui n'ont pas été représentés pour la clarté du dessin, puis dans la gout- tière 12 de l'aiguille 4 etl'oeillet 9 de ladite   aiguille.   



   Le tendeur mobile, qui peut   en   même temps servir de casse-fil, a pour but de rappeler le   léger mou   du fil indépendant 10   qui   peut se produire eu cours du cycle d'insertion de la bou- cle 11. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans le cas, par exemple, d'un métier rectiligne hori- zontal, l'axe 5 de l'aiguille 4 est, de préférence, supporté par le bâti du templet, non représenté, mais il peut être supporté par la poitrinière, non représentée, ou autrement. 



   Cet axe 5 peut être commandé par le dessous du métier. 



   Si ledit axe 5 est vertical, l'aiguille   4   est d'un ra,yon assez grand pour que ledit axe soit hors du champ d'action du 'battant, non représenté, lorsque celui-ci bat la duite. Mais   3.'axe 5   peut être incliné, soit qu'il y ait manque de place pour les organes de commande entre la ligne de   façure   2 et la poitri- nière, ou bien qu'il soit désirable d'utiliser une aiguille 4 de plus petit rayon, soit encore qu'il soit nécessaire de faire évi- ter certains organes à l'aiguille. 



   13 est le plongeur qui pivote autour d'un axe 14   sup- -   porté, de préférence, par le bâti du templet. 



   L'aiguille 4 est actionnée par une came 15, calée sur l'arbre tournant 16, et qui, par l'intermédiaire d'un galet 17 et de son axe 18, fait osciller le levier 19 autour d'un axe   20.   Le galet 17 est maintenu appliqué sur la came 15 par l'actiond'un ressort 21. 



   Le levier 19, par l'intermédiaire d'une tringle 22, fait osciller le levier 23 fixé sur un axe   24   qui supporte un pignon conique 25 en prise avec un autre pignon conique 26 calé sur   l'axe   5 de l'aiguille   4.   



   Le plongeur 13 est actionné par une came 17 calée sur l'arbre tournant 16, et qui, par l'intermédiaire d'un galet 28 et de son axe 29, fait osciller le levier 30 autour d'un   axe 31.   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  Le galet 28 est maintenu appliqué sur la came 27 par l'action d'un ressort 32. 
 EMI6.1 
 



  Le levier 30, par l 'inteùi.ùàiaire d'une tringle 33, trsnscet un mouvement de va.-et-vient â, la cré.-G.illè-re 34 ,ui 00- , grène avec un secteur denté 35 calé sur   1 ' axe   14 du plongeur   13.,   
L.'ensemble du dispositif fonctionne de la façon sui- vant e : 
Dès que le peigne, non représenté, porté par le battant commence à reculer après avoir serré la duite contre la façure 2, l'axe 5 de   11 aiguille   4 pivote et fuit décrire un arc de cercle à ladite aiguille dont la pointe 8 pénètre progressivement .clans l'ouverture de la foule, à faible distance de la façure 2, sans 
 EMI6.2 
 futiguer les file de chaîne 1 ni le fil indépendant 10 qu'elle entraîne.

   Grâce à la position relative de l'axe 5, la pointe 8 se rapproche de la facure 2 à mesure qu'elle entre dans la foule, de sorte que le fil indépendant 10,   entraîné   par l'oeillet 9, forme une boucle 11 très près de la facure 2. 



   Le pivotement du plongeur   13   fait alors pénétrer celui-ci dans la boucle   Il.,   à travers les fils de chaîne 1 comme montré par la figure   1.   



   Le mouvement de l'aiguille 4 est ensuite inversé et sa pointe 8 est ramenée hors de   la :Coule,   la boucle 11 de fil indépendant 10 étant retenue dans la foule par le plongeur 13. 



  L'aiguille 4, continuant son mouvement, a dégagé entièrement le chemin du peigne lorsque celui-ci avance pour battre la duite et, avec elle, la boucle 11. Pendent ce temps, le plongeur 13 a été relevé avent la frappe de la duite et de la boucle. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   L'aiguille 4 et le plongeur 13 peuvent être actionnés par une came unique actionnant deux galets décalés du fait que l'aiguille et le plongeur ont des mouvements décalés et que leurs .différentes phases d'action peuvent avoir approximativement la même durée. La came unique, ou les deux cames peuvent être pla.-, cées à proximité des organes à commander.      



   .Le mouvement oscillant de l'aiguille   4   peut être combiné avec un autre mouvement de celle-ci le long de son axe 5 pour ré- pondre à diverses nécessités. 



   Les boucles 11 peuvent être formées, soit à chaque duite, soit toutes les deux duites ou davantage. 



   Pour certains tissus, le fil indépendant 10 peut avan- tageusement être enduit d'un adhésif ou être .formé d'une matière   thermodurcissable.   



   Tour le détissage, l'aiguille et le plongeur sont immobilisés hors de la foule. 



   Il est bien entendu que des variantes, perfectionne- ments de détails et emplois de moyens équivalents pourront être imaginés sans sortir, pour cela, du cadre de l'invention. 



   C'est ainsi que la pointe de   l'aiguille   en arc de cercle peut être constituée comme montré en figures 2 et 3, c'est-   à-dire   que la gouttière 12' est prolongée jusqu'à l'oeillet 9' dont l'ouverture se trouve alors dans un plan horizontal, ce qui impose au fil indépendant 10 un trajet   particulièrement,   favorable, la partie 7' de l'aiguille   4' qui   pénètre   dans   l'ouverture de la foule étant progressivement amincie.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to rectilinear, circular, or other looms with continuous weft feed, whatever the type.



     Yarn concerns the edges of cut-pick fabrics, single or double, obtained on such looms.



   It has already been recommended, in order to tie the warp threads of a selvedge, to insert, between the ends of the cut picks, loops formed by an independent thread, which, by binding with the selvedge threads proper, constitute a means for clamping the cut picks as well as for retaining the end threads of charm, or edge threads, from the selvage in order to prevent said edge threads from coming out of the fabric, that is to say from unraveling.



   The known device, 'described in an application to a rectilinear loom, comprises a hook driven by a movement

 <Desc / Clms Page number 2>

   oscillunt, provided at its end with an eyelet in which the independent thread is threaded, which hook introduces the loop between the layers of selvage warp threads, the loop being stopped when the eighth notes exit by a rising needle through the layers of warp threads.



   -But this device has various drawbacks, among others: that the member which supports and actuates the hook must be slidably mounted -due to the fact that in the working position it is on the path of the comb- to be pushed back by the leaf when the latter advances to beat the pick, which generates impacts harmful to the various parts constituting the device and prevents high speeds; that the hook which introduces the loops between the plies of selvage warp threads oscillates in a plane perpendicular to the warp threads, so that at the end of its travel before it emerges above the upper layer of the warp threads , which tires the independent yarn and the warp yarns;

   that this arrangement obliges to make the hook penetrate into the crowd far from the facade, and, consequently, late, among other things so that the hook has room to move between the layers, and in get out early, which leads necessary-. ment to animate it with a rapid movement; that the entire mechanism in the vicinity of the selvedge is cumbersome and hinders the weaver for the tucking of the selvedge warp threads;

 <Desc / Clms Page number 3>

 that the operation of the needle, 'connected to the clapper, is uncertain, complicated and brutal, incompatible with high speeds, and the fact that the needle is pushed against the face when striking has obvious drawbacks for the needle and comb and leaves a mark in the fabric.



   The object of the present invention is to remedy these drawbacks and it consists of a new, simpler device, which includes improvements allowing safer, more convenient and faster operation.



   These improvements consist mainly in using for the formation of the loops, no longer a hook which oscillates in a plane perpendicular to the warp threads, but a circular arc needle made integral with an axis which makes it oscillate in a plane parallel, or approximately parallel, to that of the fabric and which, after the introduction of the loop, makes it clear in time the path of the organ which clamps the pick against the front.



   The loop is retained in the selvedge, no longer by a needle which rises through the layers of warp threads and which is animated by a complex movement, but by a plunger which pivots in a plane perpendicular to the front and whose point penetrates through the chain threads.



   These characteristics and advantages, as well as others which will appear hereinafter, will be clearly understood by virtue of the description, which follows, of an embodiment of the invention, given merely as a guide. 'example in no way limiting, and schematically shown in the accompanying drawings, in which:

 <Desc / Clms Page number 4>

 
Fig. 1 is a perspective view of a selvedge forming device established according to the invention *
Fig. 2 is a top plan view of a variant of the needle in. arc ; andFigure 3 is an elevation, seen from the outside.



   In these figures, 1 are the warp threads, 2 are the front and 3 are the fabric.



   4 is the needle in the arc of a circle, made integral with the axis 5 by means of the arm 6.



   The part 7 of this needle which enters the opening of the shed is thinned so as not to tire the selvedge warp threads, the pointed end 8 of this thinned part comprising the eyelet 9 in which the thread is threaded. independent 10 which forms the loop 11, The part of the needle 4 which does not enter the shed has the form of a gutter 12, open towards the outside of the curve, to guide the independent thread 10 coming from the spool up to the eyelet 9. An additional eyelet may exist between said gutter and the tip eyelet to help guide the thread.



   The independent thread 10 coming from the spool passes through a fixed tensioner, a movable tensioner, a fixed eyelet, which have not been shown for the clarity of the drawing, then through the gutter 12 of the needle 4 and the eyelet. 9 of said needle.



   The movable tensioner, which can at the same time serve as a thread breaker, is intended to remind the slight slack of the independent thread 10 which can occur during the cycle of insertion of the loop 11.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the case, for example, of a horizontal rectilinear loom, the axis 5 of the needle 4 is preferably supported by the frame of the templet, not shown, but it can be supported by the breastplate, not represented, or otherwise.



   This axis 5 can be controlled from below the loom.



   If said axis 5 is vertical, the needle 4 is of a ra, yon large enough for said axis to be outside the field of action of the clapper, not shown, when the latter beats the pick. But the axis 5 can be inclined, either because there is a lack of room for the controls between the front line 2 and the breastplate, or else it is desirable to use a needle 4 of smaller radius, or even that it is necessary to avoid certain parts of the needle.



   13 is the plunger which pivots about an axis 14 supported, preferably, by the frame of the templet.



   The needle 4 is actuated by a cam 15, wedged on the rotating shaft 16, and which, by means of a roller 17 and its axis 18, causes the lever 19 to oscillate around an axis 20. The roller 17 is kept applied on cam 15 by the action of a spring 21.



   The lever 19, by means of a rod 22, oscillates the lever 23 fixed on an axis 24 which supports a bevel pinion 25 in engagement with another bevel pinion 26 wedged on the axis 5 of the needle 4.



   The plunger 13 is actuated by a cam 17 wedged on the rotating shaft 16, and which, by means of a roller 28 and its axis 29, causes the lever 30 to oscillate around an axis 31.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  The roller 28 is kept applied to the cam 27 by the action of a spring 32.
 EMI6.1
 



  The lever 30, through the intermediary of a rod 33, trsnscet a back-and-forth movement, the crea-G.illè-re 34, ui 00-, grene with a toothed sector 35 wedged on one axis 14 of the plunger 13.,
The whole system works as follows:
As soon as the comb, not shown, carried by the clapper begins to move back after having tightened the pick against the face 2, the axis 5 of 11 needle 4 pivots and escapes describing an arc of a circle to said needle whose point 8 gradually penetrates .within the crowd opening, at a short distance from facade 2, without
 EMI6.2
 twist the warp threads 1 nor the independent thread 10 that it drives.

   Thanks to the relative position of the axis 5, the tip 8 approaches the facure 2 as it enters the shed, so that the independent wire 10, driven by the eyelet 9, forms a very loop 11. near the facure 2.



   The pivoting of the plunger 13 then causes the latter to enter the loop II., Through the warp threads 1 as shown in FIG. 1.



   The movement of the needle 4 is then reversed and its tip 8 is brought back out of the: flow, the loop 11 of independent thread 10 being retained in the shed by the plunger 13.



  The needle 4, continuing its movement, has completely cleared the path of the comb when the latter advances to beat the pick and, with it, the loop 11. During this time, the plunger 13 has been raised before the striking of the pick. and the loop.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The needle 4 and the plunger 13 can be actuated by a single cam actuating two offset rollers because the needle and the plunger have staggered movements and their different phases of action can have approximately the same duration. The single cam, or the two cams, can be placed near the components to be controlled.



   The oscillating movement of the needle 4 can be combined with another movement of the latter along its axis 5 to meet various needs.



   The loops 11 can be formed, either at each pick, or every two picks or more.



   For some fabrics, the independent yarn 10 may advantageously be coated with an adhesive or be formed of a thermosetting material.



   All around the unwinding, the needle and the plunger are immobilized out of the crowd.



   It is understood that variants, improvements in details and use of equivalent means can be imagined without departing, for this, from the scope of the invention.



   Thus the point of the needle in the arc of a circle can be formed as shown in FIGS. 2 and 3, that is to say that the gutter 12 'is extended to the eyelet 9' of which the The opening is then in a horizontal plane, which imposes on the independent wire 10 a particularly favorable path, the part 7 'of the needle 4' which enters the opening of the shed being progressively thinned.


    

Claims (1)

EMI8.1 EMI8.1 V N 3 . T T' 0 N Dispositif de formation de lisière pour tissus à duites coupées, comportant insertion, entre les extrémités des duites coupées, de boucles formées par un fil indépendante caractérisé par une aiguille en arc de cercle rendue solidaire d'un axe qui la fait osciller dans un plan parallèle, ou approximativement paral- lèle, à celui du tissu et qui, après l'introduction de la boucle, lui fait dégager à temps le chemin de l'organe venant serrer la duite contre la façure, la boucle étant retenue dans la lisière par un plongeur qui pivote dans un plan perpendiculaire à la fa- cure et dont la pointe pénètre à travers les fils de chaîne, plongeur qui dégage également à temps le chemin de l'organe venant serrer la duite contre la façure.. V N 3. T T '0 N Selvedge forming device for cut pick fabrics, comprising insertion, between the ends of the cut picks, of loops formed by an independent thread characterized by an arcuate needle made integral with an axis which causes it to oscillate in a parallel plane , or approximately parallel to that of the fabric and which, after the introduction of the loop, makes it clear in time the path of the organ which clamps the pick against the front, the loop being retained in the selvedge by a plunger which pivots in a plane perpendicular to the facade and whose point penetrates through the warp threads, plunger which also clears the path of the member in time to clamp the pick against the facade.
BE565019D BE565019A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE565019A true BE565019A (en)

Family

ID=185679

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE565019D BE565019A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE565019A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE565019A (en)
FR2535351A1 (en) DEVICE EQUIPPED WITH A WEAVING MACHINE WITHOUT A SHUTTLE, FOR FORMING A SHAFT ON A FABRIC
FR2549865A1 (en) TYPE OF SEWING POINT AND METHOD AND DEVICE THEREFOR
CH664776A5 (en) YARN SELECTION DEVICE FOR KNITTING MATERIAL.
FR1242372A (en) Improvements to devices for producing selvedges, in particular for shuttle-less looms
CH344687A (en) Loom for the manufacture of cut-pick fabrics, equipped with a selvedge forming device
FR2580000A1 (en)
FR2466550A1 (en) DEVICE FOR CONVEYING A FRAME WIRE IN A WEAVING MACHINE WITHOUT A SHUTTLE
BE634052A (en)
CH310218A (en) Loom.
BE430818A (en)
CH210187A (en) Device for inserting different weft threads into a weft-pass loom without a bobbin.
BE533890A (en)
BE479738A (en)
CH109870A (en) Device for forming a clean and solid selvedge in cut-pick fabrics.
CH108054A (en) Sewing point, method for its formation and sewing machine for the implementation of this method.
BE346293A (en)
BE823907A (en) METHOD AND DEVICE FOR FOLDING THE ENDS OF THE PIPES INTO THE CROWD OF A HOLE MANUFACTURED BY A TRADE WITHOUT SHUTTLE
BE490023A (en)
BE362100A (en)
BE504029A (en)
BE378852A (en)
BE518200A (en)
CH384494A (en) Fixed weft reserve loom
BE558802A (en)