BE542438A - - Google Patents

Info

Publication number
BE542438A
BE542438A BE542438DA BE542438A BE 542438 A BE542438 A BE 542438A BE 542438D A BE542438D A BE 542438DA BE 542438 A BE542438 A BE 542438A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pitch
phenolic
mixed
distillation
oils
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE542438A publication Critical patent/BE542438A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10CWORKING-UP PITCH, ASPHALT, BITUMEN, TAR; PYROLIGNEOUS ACID
    • C10C1/00Working-up tar
    • C10C1/005Working-up tar by mixing two or more coaltar fractions

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Compositions Of Macromolecular Compounds (AREA)
  • Working-Up Tar And Pitch (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Dans la littérature, il est très peu question de la poix phénolique, qui est également dénommée poix carbolique, poix crésolique ou résine crésolique. Il est simplement signalé qu'elle constitue le résidu de la distillation du crésol brut, qu'elle possède un point de fusion de 60 à 80 , qu'elle sent fortement le crésol, qu'elle présente une, coloration noir-brun et qu'elle est utilisée pour la préparation de peintures. 



   Les poix phénoliques sont solubles dans l'eau et conviennent de ce fait médiocrement pour les besoins de la peinture. Les poix phénoliques, qui présentent une solubilité particulièrement grande, sont celles que l'on obtient lors de la distillation d'huiles phénoli- ques brutes provenant du traitement de tourbes, car ces huiles phénoliques brutes contiennent encore, du fait de leur mode d'obtention, de petites quantités d'alcalis basiques. Cependant, même les poix phénoliques exemptes d'alcalis, qui proviennent d'huiles phénoliques brutes obtenues à l'aide de solvants volatils au départ d'eaux phénoliques résiduaires, sont solubles dans l'eau, bien qu'elles le soient un peu moins. Ceci est également le cas pour les poix phénoliques de houille. 



   Etant donné que ce sous-produit de la fabrica-      tion de phénol se présente en quantités croissantes par suite de l'extension croissante de cette industrie, on n'a pas manqué de faire des essais en vue de lui trouver une meilleure possibilité d'utilisation. C'est ainsi que l'on a, par exemple, proposé d'utiliser le résidu de la distillation d'un mélange de poix phénolique et, en particulier, d'huile anthracénique, comme matière 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'addition pour huiles de flottation de   charbon.   Dans ce cas, la solubilité dans l'eau ne joue évidemment aucun rôle préjudiciable. Cependant, ce domaine d'utilisation est limité, si bien que des quantités suffisantes de ces poix phénoliques restent, malgré cette utilisation, encore à la disposition de l'économie. 



   La présente invention a pour objet un procédé pour l'obtention de poix mixtes au départ de poix phénoliques, par incorporation d'une matière d'addition, qui réduit fortement la solubilité dans l'eau de la poix phénolique et la rend ainsi apte à convenir comme peinture ou à des fins d'utilisation similaires. On a notamment constaté, de manière surprenante, que des matièles d'addition, telles que poix de goudron de tourbe, poix de goudron de générateur, ainsi que résines acides provenant du rafinnage d'huiles minérales, en particulier celles provenant de la régénération raffinante d'huiles lubrifiantes, ont la propriété de réduire extraordinairement la solubilité dans l'eau des poix phénoliques.

   Des mélanges homogènes de poix phénolique avec une de ces matières à raison d'environ 1 à 3 parties de poix phénolique pour 1 partie de matière d'addition, peuvent rester pendant une longue période dan de l'eau, sans colorer cette dernière, alors que la poix phénolique communique déjà à l'eau, après un petit temps, la coloration brun-rougeâtre bien connue, qui indique le passage en solution de phénols. 



   On fait avantageusement usage de poix phénoliques, qui ont été obtenues par nouvelle distillation de résidus de distillation de la fabrication de phénols, auxquels on a au préalable ajouté des acides minéraux concentirés ou des acides résiduaires en quantités de, par exemple, 2 à 5% environ ou des huiles   acides   en   que@   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tités de, par exemple, 20 à 30% environ. Comme huiles acides conviennent particulièrement à cette fin les ré- sidus provenant du raffinage de phénols. 



   La préparation du produit final s'opère en mélangeant intimement la poix phénolique à une quantité déterminée de matière d'addition à une température se trouvant de 10 à 60  au-dessus du point de ramollisse- ment de la poix phénolique, et en amenant ensuite le produit,à la forme voulue,. Si le point de ramollisse- ment de la matière d'addition est supérieur à celui de la poix phénolique, on choisit une température de mélan- ge de 10 à 60  en dessous du point de ramollissement de la matière d'addition. 



   Les rapporte entre les quantités   desdeux   compo- sants dépendent du point de ramollissement que présente la poix phénolique, ainsi que du point de ramollissement que doit présenter la poix mixte. Ces deux points de ramollissement peuvent déjà être adaptés l'un à l'autre, en utilisant pour une poix mixte à point de fusion élevé une poix phénolique à point de fusion élevé obtenue déjà par une plus forte extraction par distillation.      



   L'ajustement du point de ramollissement désiré de la poix mixte peut être réalisé de manière particu-   lièrement   simple, en partant du résidu de distillation de la fabrication der phénol nécessaire   pour.la     fabrica-     tion,de   poix   phénolique,   en mélangeant ce résidu à envi- ron 2 à 5% d'acide sulfurique concentré ou à 20 à 30 % d'huiles acides, en particulier de résidus du rafinnage de phénols, ainsi qu'à environ 25 à 50 % de matière d'ad- dition et en soumettant ce mélange à distillation. Selon la quantité de distillat séparée, on peut obtenir une poix molle, normale ou dure.

   Pour la fabrication d'une 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 poix molle on peut opérer la distillation sous pression atmosphérique, tandis que pour la fabrication de poix dure il faut opérer une distillation sous vide. 



   Les poix mixtes obtenues par le procédé décrit ci-dessus peuvent être utilisées comme produits dtenduction ou peintures, comme matières premières pour   masses\   collantes, comme produits de base pour revêtements protecteurs de constructions et analogues. 



   EXEMPLE 1
50 parties en poids,d'une poix phénolique à point de ramollissement de 115 , obtenue au départ d'un résidu de distillation provenant du traitement d'huiles phénoliques brutes émanant d'eaux de distillation lente de tourbe et d'huiles moyennes   de' goudron   de tourbe, sont fondues avec 50 parties en poids d'une résine acide provenant de la régénération d'huile lubrifiante'à une température d'environ 125 à 135 , après quoi on mélange intimement et on verse le mélange dans un moule en   tôle.   



   On obtient une poix mixte ayant un point de ramollissement de 48 . Alors que la poix phénolique non traitée donne lieu à unpassage très rapide de phénols dans de l'eau, lorsqu'elle est misé en contact avec cette dernière, à tel point que cette eau acquiert une coloration rouge-brunâtre foncée, la poix mixte-obtenue peut séjourner   longtemp   dans de l'eau, sans qu'il se produise une coloration notable de cette eau. 



   EXEMPLE 2
60 parties en poids d'une poix phénolique à point de ramollissement de 48 , obtenue en chassant   40%   de distillat   d'un   résidu de distillation traité à   l'aide   de 3,3% d'acide sulfurique à 97% et émanant d'huiles phénoliques brutes provenant d'eaux de distillation lente de tourbe et d'huiles moyennes de goudron de courbe, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sont fondues à ufie température d'environ   130 à   150  avec 40 parties en   poids d'une   poix de goudron de tourbe à 
 EMI6.1 
 point de ramollissement <.de 94 , aprs quoi les compo-   @ ,

     sants sont mélangés intimement en agitant et versés dans      un moule.( 
Le.poix mixte obtenu possède un point de ramol- lissement de 55  et ne colore pas l'eau dans laquelle elle est placée, même après une longue durée de contact. 



   EXEMPLE 3 
70 parties en poids d'une poix phénolique pré- sentant un point de ramollissement de 76 , obtenue en chassant 50 % de distillat d'un résidu de distillation traité à l'aide de   3,3 %   d'acide sulfurique à 97% et émanant d'huiles phénoliques brutes provenant d'eaux de distillation lente de tourbe et d'huiles moyennes de goudron de tourbe, spnt fondues   à',une   température de 120  avec 30 parties en poids d'une résine acide provenant de la régénération raffinante d'huile lubrifiante, après quoi les composants sont mélangés intimement en agitant et le mélange obtenu est versé dans des moules.

   On ob- tient une poix mixte dont le point de ramollissement est de   50 ,   
En mélangeant de la même manière 50 parties en poids de poix phénolique et 50 parties en poids de rési- ne acide, on obtient une poix mixte se ramollissant à 63 . 



   Alors qu'avec la poix phénolique provenant du résidu de distillation non traité, des phénols passent en solution dans de l'eau déjà après une courte période, à tel point que cette eau prend une teinte rouge-brun très foncé, l'eau reste incolore et claire même après plusieurs jours avec les poix mixtes selon cet exemple. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



    EXEMPLE  
On part d'un résidu de distillation obtenu lors du traitement par distillation d'huiles phénoliques brutes obtenues par le procédé Koppers. 1 kg de ce produit est bien mélangé, à une température de 80 , avec 0,4 kg d'une résine acide obtenue lors de la régénération raffinante d'huiles lubrifiantes usagées. Le mélange obtenu est distillé sous un vide d'environ 100 mm de Hg. 



   Après distillation de 400   ccde   distillat, la distillation est interrompue et le résidu de distillation est versé .dans un moule. La poix mixte ainsi   obte   nue a un point de ramollissement de 44 . 



   Pour obtenir une poix mixte se ramollissant à 70 , il est nécessaire de séparer 500 cc de distillat. 



   Les deux poix sont devenues pratiquement insolubles dans l'eau. 



   REVENDICATIONS 1.. Procédé d'obtention de poix mixtes ou mélangées au départ de poix phénoliques, caractérisé en ce qu'on mélange aux poix phénoliques des matières dtaddition, telles que poix de goudron de tourbe, poix de goudron de générateur, ainsi que résines acides provenant du raffinage d'huiles minérales, en particulier celles provenant de la régénération raffinante d'huiles   luBrifian-   tes, à des températures se trouvant à environ 10 à 60  au-dessus du point de ramollissement de la poix   phénoli-   que ou de la matière   d'addition.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In the literature, there is very little mention of phenolic pitch, which is also referred to as carbolic pitch, cresolic pitch or cresolic resin. It is simply pointed out that it constitutes the residue of the distillation of raw cresol, that it has a melting point of 60 to 80, that it smells strongly of cresol, that it exhibits a black-brown color and that 'it is used for the preparation of paints.



   Phenolic pitches are soluble in water and therefore poorly suited for painting purposes. Phenolic pitches, which have a particularly high solubility, are those obtained during the distillation of crude phenolic oils from the treatment of peat, because these crude phenolic oils still contain, due to their mode of obtaining, small amounts of basic alkalis. However, even alkali-free phenolic pitches, which come from crude phenolic oils obtained using volatile solvents from waste phenolic water, are soluble in water, although they are somewhat less so. . This is also the case for phenolic coal pitches.



   As this by-product of the manufacture of phenol occurs in increasing quantities as a result of the increasing expansion of this industry, attempts have been made to make attempts to find a better possibility of its conversion. use. Thus it has been proposed, for example, to use the residue from the distillation of a mixture of phenolic pitch and, in particular, of anthracene oil, as material.

 <Desc / Clms Page number 3>

 addition for coal flotation oils. In this case, the solubility in water obviously does not play any detrimental role. However, this field of use is limited, so that sufficient quantities of these phenolic pitches remain, despite this use, still available to the economy.



   The present invention relates to a process for obtaining mixed pitch starting from phenolic pitch, by incorporation of an addition material, which greatly reduces the solubility in water of the phenolic pitch and thus makes it suitable for suitable as a paint or similar use. It has in particular been observed, surprisingly, that addition materials, such as peat tar pitch, generator tar pitch, as well as acid resins originating from the refining of mineral oils, in particular those originating from the refining regeneration lubricating oils, have the property of extraordinarily reducing the solubility in water of phenolic pitches.

   Homogeneous mixtures of phenolic pitch with one of these materials at a rate of about 1 to 3 parts of phenolic pitch to 1 part of additive can remain for a long time in water without coloring the latter, so that the phenolic pitch already communicates to the water, after a short time, the well-known reddish-brown coloration, which indicates the passage into solution of phenols.



   Advantageously, use is made of phenolic pitch, which has been obtained by further distillation of distillation residues from the production of phenols, to which concentrated mineral acids or residual acids have been previously added in amounts of, for example, 2 to 5%. approximately or acidic oils in that @

 <Desc / Clms Page number 4>

 amounts of, for example, about 20 to 30%. The residues from the refining of phenols are particularly suitable for this purpose as acid oils.



   The preparation of the final product is effected by intimately mixing the phenolic pitch with a determined amount of additive at a temperature ranging from 10 to 60 above the softening point of the phenolic pitch, and then bringing the product, in the desired shape ,. If the softening point of the additive is greater than that of the phenolic pitch, a mixing temperature of 10 to 60 below the softening point of the additive is chosen.



   The ratios between the amounts of the two components depend on the softening point of the phenolic pitch as well as on the softening point of the mixed pitch. These two softening points can already be matched to each other, by using a high melting point mixed pitch a high melting point phenolic pitch obtained already by a stronger extraction by distillation.



   The adjustment of the desired softening point of the mixed pitch can be accomplished in a particularly simple manner, starting from the distillation residue from the manufacture of phenol required for the manufacture of phenolic pitch, by mixing this residue with about 2 to 5% concentrated sulfuric acid or 20 to 30% acid oils, in particular residues from the refining of phenols, as well as about 25 to 50% additive and subjecting this mixture to distillation. Depending on the amount of distillate separated, a soft, normal or hard pitch can be obtained.

   For the manufacture of a

 <Desc / Clms Page number 5>

 soft pitch distillation can be carried out under atmospheric pressure, while for the manufacture of hard pitch it is necessary to carry out vacuum distillation.



   The mixed pitches obtained by the process described above can be used as coatings or paints, as raw materials for adhesives, as base products for protective coatings of buildings and the like.



   EXAMPLE 1
50 parts by weight, of a phenolic pitch with a softening point of 115, obtained from a distillation residue from the treatment of crude phenolic oils from slow distillation waters of peat and medium oils of ' peat tar, are melted with 50 parts by weight of an acidic resin from the regeneration of lubricating oil at a temperature of about 125 to 135, after which the mixture is thoroughly mixed and the mixture is poured into a sheet mold. .



   A mixed pitch is obtained having a softening point of 48. While untreated phenolic pitch gives rise to a very rapid passage of phenols in water, when it is brought into contact with the latter, to such an extent that this water acquires a dark red-brownish color, mixed pitch- obtained can remain for a long time in water, without there being a noticeable coloration of this water.



   EXAMPLE 2
60 parts by weight of a phenolic pitch with a softening point of 48, obtained by expelling 40% of distillate from a distillation residue treated with 3.3% of 97% sulfuric acid and emanating from crude phenolic oils from water of slow distillation of peat and medium tar oils of curve,

 <Desc / Clms Page number 6>

 are melted at a temperature of about 130 to 150 with 40 parts by weight of a pitch of peat tar at
 EMI6.1
 softening point <. of 94, after which the compounds

     sants are mixed thoroughly by stirring and poured into a mold.
The resulting mixed weight has a softening point of 55 and does not color the water in which it is placed, even after long contact time.



   EXAMPLE 3
70 parts by weight of a phenolic pitch having a softening point of 76 obtained by removing 50% of distillate from a distillation residue treated with 3.3% of 97% sulfuric acid and emanating from crude phenolic oils from water of slow distillation of peat and medium oils from peat tar, spnt melted at a temperature of 120 with 30 parts by weight of an acidic resin from the refining regeneration of lubricating oil, after which the components are thoroughly mixed with stirring and the resulting mixture is poured into molds.

   A mixed pitch is obtained with a softening point of 50,
By mixing 50 parts by weight of phenolic pitch and 50 parts by weight of acidic resin in the same manner, a mixed pitch is obtained which softens to 63.



   While with the phenolic pitch from the untreated distillation residue, phenols go into solution in water already after a short time, so much so that this water takes on a very dark red-brown tint, the water remains colorless and clear even after several days with the mixed pitch according to this example.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



    EXAMPLE
The starting point is a distillation residue obtained during the treatment by distillation of crude phenolic oils obtained by the Koppers process. 1 kg of this product is well mixed, at a temperature of 80, with 0.4 kg of an acidic resin obtained during the refining regeneration of used lubricating oils. The mixture obtained is distilled under a vacuum of about 100 mm Hg.



   After distilling 400 cc of distillate, the distillation is stopped and the distillation residue is poured into a mold. The mixed pitch thus obtained has a softening point of 44.



   To obtain a mixed pitch which softens to 70, it is necessary to separate 500 cc of distillate.



   Both pitches became practically insoluble in water.



   CLAIMS 1 .. Process for obtaining mixed or mixed pitch starting from phenolic pitch, characterized in that mixing with phenolic pitch additive materials, such as peat tar pitch, generator tar pitch, as well as resins. acids from the refining of mineral oils, especially those from the refining regeneration of lubricating oils, at temperatures about 10 to 60 above the softening point of phenolic pitch or addition matter.


    

Claims (1)

2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on utilise des poix phénoliques provenant de résidus de distillation de la fabrication de phénols, auxquels on a eu préalable ajouté des acides minéraux <Desc/Clms Page number 8> concentrés ou des acides résiduaires en quantités de, par exemple, 2 à 5% environ ou des huiles acides en quantités de, par exemple, 20 à 30% environ. 2. Method according to claim 1, characterized in that one uses phenolic pitch originating from distillation residues from the production of phenols, to which mineral acids have been added beforehand. <Desc / Clms Page number 8> concentrates or residual acids in amounts of, for example, about 2 to 5% or acidic oils in amounts of, for example, about 20 to 30%. 3. Procédé suivant les revendications 1 et 2, ca- ractérisé en ce que l'ajustement du point de ramollisse- ment de la poix mixte se réalise en mélangeant d'avance la matière d'addition au résidu de distillation à distil- @ 1er pour l'obtention de poix phénolique au départ d'hui- le phénolique brute et on soumet le mélange 1 une distil- lation sous pression atmosphérique ou sous vide jusqu'à obtention d'une poix molle, normale ou dure. 3. A process according to claims 1 and 2, characterized in that the adjustment of the softening point of the mixed pitch is effected by mixing the additive in advance with the distillation residue to be distilled. to obtain phenolic pitch from crude phenolic oil and the mixture 1 is subjected to distillation under atmospheric pressure or under vacuum until a soft, normal or hard pitch is obtained. 4. Procédé suivant les revendications 1 à 3, carac. térisé en ce qu'on utilise les poix mixtes obtenues comme, produits d'enduction ou peintures, comme matières pre- mières pour masses collantes, comme produits de base pour revêtements"'protecteurs de constructions et analo- gues. 4. Process according to claims 1 to 3, charac. It is characterized in that the mixed pitches obtained are used as coating products or paints, as raw materials for adhesive masses, as base products for protective coatings of buildings and the like. 5. Poix mixtes obtenue par le procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3. 5. Mixed pitch obtained by the process according to any one of claims 1 to 3.
BE542438D BE542438A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE542438A true BE542438A (en)

Family

ID=171105

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE542438D BE542438A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE542438A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1937787A1 (en) Method for preparing fatty acid esters of natural origin functionalized by oxidation for use as fluxes for bitumen
FR2700536A1 (en) An improved process for oligomerizing acids and polyunsaturated esters.
FR2918993A1 (en) USE OF CARBOXYLIC ACID DIESTERS FOR TEXTILE PROCESSING AND FORMULATION.
BE542438A (en)
CH281442A (en) A composition comprising an asphaltic material.
BE444684A (en)
CH272260A (en) Process for preparing a synthetic resin.
BE481333A (en)
BE835374A (en) PROCESS FOR PREPARING A PRODUCT FROM A MINERAL OIL DISTILLATE AND PRODUCT OBTAINED
BE502433A (en)
US606930A (en) Leonhard lederer
BE456589A (en)
BE456166A (en)
BE447389A (en)
FR2780966A1 (en) PROCESS FOR RECOVERING COMPOUNDS IN HEAVY PRODUCTS FROM THEIR MANUFACTURING
FR2486080A1 (en) Prepn. of di-acetal of sorbitol and aromatic aldehyde - using mineral acid catalyst, as polymer additive
BE368349A (en)
BE517324A (en)
BE397938A (en)
BE448822A (en)
BE449240A (en)
BE451264A (en)
BE491308A (en)
BE373692A (en)
BE498688A (en)