BE519567A - - Google Patents

Info

Publication number
BE519567A
BE519567A BE519567DA BE519567A BE 519567 A BE519567 A BE 519567A BE 519567D A BE519567D A BE 519567DA BE 519567 A BE519567 A BE 519567A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elements
interposed
bar
chosen
bars
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE519567A publication Critical patent/BE519567A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41BMACHINES OR ACCESSORIES FOR MAKING, SETTING, OR DISTRIBUTING TYPE; TYPE; PHOTOGRAPHIC OR PHOTOELECTRIC COMPOSING DEVICES
    • B41B27/00Control, indicating, or safety devices or systems for composing machines of various kinds or types
    • B41B27/02Systems for controlling all operations
    • B41B27/10Systems for controlling all operations with direct control of all operations by input of recorded or stored information

Landscapes

  • Input From Keyboards Or The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF DE COMMANDE DE MACHINES A COMPOSER. 



   La présente invention concerne des mécanismes de commande du fonctionnement des machines à composer en lignes-blocs et analogues au moyen de signaux enregistrés, c'est-à-dire des mécanismes de commande automatiques de ces machines. 



   D'une manière générale, l'invention a pour objet un mécanisme de commande automatique pouvant fonctionner à grande vitesse et s'appliquer à des machines à composer en lignes-blocs et analogues des types connus, sans modifier leurs caractéristiques de fonctionnement à la main et tout en conservant les autres caractéristiques de ces machines. 



   Le mécanisme suivant l'invention comporte plusieurs éléments interposés mobiles séparément et venant dans le trajet d'une barre de frappe sous la commande de signaux enregistrés de façon à transmettre le mouvement de la barre de frappe à des éléments de commande qui servent à actionner les leviers à touche appropriée ou éléments de commande équivalents de la machine à composer en lignes-blocs ou analogue. 



   Dans une forme de réalisation, choisie de p référence, de l'invention, les éléments interposés sont combinés avec des éléments correspondants qui peuvent être choisis et qui coopèrent avec un groupe de barres de combinaison conventionnelle ou de code pouvant être amenées dans des positions variables conformément aux signaux enregistrés, de sorte que, pour chaque position de réglage des barres de combinaison correspondant à un signal enregistré, un élément particulier est sélectionné parmi les élément.: qui peuvent être choisis de façon à faire venir l'élément interposé qui lui correspond dans le trajet de la barre de frappe. 



   Le mécanisme est construit de préférence de façon que, lorsqu'un élément interposé est amené, par l'élément à choisir qui lui correspond, dans le trajet de la barre de frappe, sous l'action d'un signal enregistré, il est 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 soustrait par la barre de frappe à toute commande ultérieure par l'élément à choisir qui lui correspond, en permettant ainsi aux barres de combinaison et aux éléments à choisir de revenir au moins en partie en position de réglage conformément au signal enregistré suivant, pendant que le mouvement de la barre de frappe est transmis par l'élément interposé à l'élément de   commandé   correspondant.

   On réalise ainsi en quelque sorte un "chevauchement des   combi-   naisons de code" qui permet d'accélérer le fonctionnement du mécanisme de commande et d'améliorer ainsi le fonctionnement de la machine à composer en lignes-blocs et autre. 



   Suivant une autre caractéristique de la forme de réalisation choisie de préférence de l'invention, deux rangées opposées d'éléments à choisir coopèrent avec les côtés opposés du groupe de barres de combinaison de code, de sorte que, pour chaque position de réglage des barres de combinaison correspondant à un signal enregistré, des encoches disposées en alignement dans l'un ou l'autre des côtés opposés du groupe de barres de combinaison, et dans lesquelles pénètre un élément particulier des éléments à choisir, sont déplacées de façon à faire venir l'élément interposé correspondant dans le trajet de la barre de frappe. Les éléments interposés sont disposés de la même manière en deux rangées opposées de façon à coopérer avec les éléments sélectifs correspondants. 



   Suivant une troisième caractéristique de la forme de réalisation choisie de préférence de l'invention, les éléments interposés sont montés de façon à permettre aux éléments correspondants à choisir, de les faire pivoter dans le trajet de la barre de frappe et à leur permettre aussi de recevoir un mouvement latérale pour transmettre le mouvement de la barre de frappe aux éléments de commande. Pour arriver à ce résultat, -les éléments interposés sont montés pivotants sur un axe commun avec liberté de mouvement latéral dans la direction du mouvement de la barre de frappe et chacun d'eux comporte une queue qui coopère avec l'extrémité de l'élément correspondant à choisir et un épaulement pouvant venir dans le trajet de la barre de frappe. 



   Plus spécialement, le mécanisme décrit ci-après est commandé par une carte ou un ruban perforé qui avance dans un dispositif de lecture des enregistrements qui comporte plusieurs éléments tâteurs qui correspondent chacun à une position dans laquelle le ruban peut ou non être pourvu d'une perforation suivant la -combinaison conventionnelle à lire ou à traduire. Pendant chaque arrête temporaire du ruban de commande les divers tâteurs explorent la combinaison conventionnelle perforée dans cette position, puis, pendant le mouvement suivant,la combinaison est transféréeà un groupe intermédiaire de dispositifs accumulateurs, puis un groupe de barres de combinaison vient aussi dans une position correspondant à cette combinaison.

   Les barres de combinaison comportent à la fois dans leurs bords supérieurs et inférieurs des encoches dans lesquelles peuvent pénétrer les éléments à choisir répartis en un double alignement. 



   Les éléments sélectifs sont alternativement décalés et opposés les uns par rapport aux autres à la manière de ciseaux et forment ainsi deux rangées mobiles l'une vers l'autre lorsqu'elles sont poussées en position choisie. A chaque permutation des barres de combinaison, un et un seul de ces éléments à choisir peut venir dans une position choisie et, lorsqu'il se trouve dans cette position choisie, il actionne un élément interposé correspondant en le faisant venir dans une position entre une barre de frappe qui re- çoit un mouvement intermittent et un dispositif de commande correspondant de leviers de touches.

   Lorsque les éléments interposés sont amenés par les éléments à choisir dans le trajet de la barre de frappe, celle-ci assure la commande des éléments interposés en permettant aux éléments sélectifs de fonctionner sous l'action de la sélection suivante en réalisant ainsi un "chevauchement des combinaisons de code". 



   Le mouvement de la barre de frappe commune est transmis par un dispositif de commande des leviers de touches à un de ces leviers sous forme de brusque choc saccadé analogue à la "frappe" du doigt d'un opérateur lorsqu'il est actionné à la main. Un arbre à cames en mouvement de rotation 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 continu pendant le fonctionnement normal da dispositif de lecture de l'enre- gistrement sert à remettre en place les éléments à choisir ainsi qu'à action- ner la barre de frappe commune et il est synchronisé par rapport au cycle de fonctionnement de façon à remplir deux fonctions complète de sélection pen- dant chaque tour. 



   L'invention est facile à comprendre d9après la description dé- taillée donnée ci-après d'une forme de réalisation choisie de préférence, et représentée aux dessins annexé, sur lesquels: la figure 1 est une coupe transversale du mécanisme à clavier et de déclenchement des matrices d'une machine à composer en lignes-blocs et re- présente la portion du sélecteur du mécanisme de commande; la figure 2 est une coupe de détail du mécanisme en position ini- tiale ou de sélection pendant le fonctionnement automatique d'un levier de touche; la figure 3 est une coupe de détail de ce mécanisme en position de fonctionnement pendant le fonctionnement automatique d'un levier de touche, et la figure 4 est une coupe transversale longitudinale de la partie servant à la lecture des enregistrements, dans le mécanisme de commande. 



   Comme on le voit sur la figure 1, un châssis   principal .21   est monté au-dessous du clavier normal 22 des machines à composer en lignes-blocs et analogues. Alors que la plupart des barres de descente 23 comportent non seulement un levier à touche 24 manoeuvré à la main, mais encore un levier à touche indépendant 27 commandé automatiquement, on remarquera qu'il n'en est pas de même dans le cas des caractères dont les leviers à touche manoeuvrés à la main se trouvent dans les deux rangées inférieures des six rangées horizontales des leviers à touche.

   Dans le cas de ces deux rangées inférieures des leviers à touches, chaque levier à touche 24, au lieu de comporter des leviers séparés 27 fonctionnant automatiquement, a été modifié par l'addition d'une portion décalée 26, d'une manière générale semblable aux portions correspondantes 26 des leviers à touche 27, mais en une seule pléce avec les leviers à touche manoeuvrés à la main. 



   Les leviers à touche 24 oscillant sur des arbres 25 sont articulés d'une manière appropriée de façon à provoquer le mouvement des éléments ou barres de descente 23 par un appendice 29 avec une "course à vide"   d'ampli-   tude considérable dans leurs divers points d'articulation grâce au jeu 31. On obtient une "frappe" spéciale en donnant une même valeur au rapport des bras de levier de tous les leviers à touche, quoiqu'ainsi qu'on peut le voir, les leviers des rangées horizontales soient de plus en plus longs de haut en bas. 



  Les barres 23 comportent plusieurs encoches 31 qui les rendent interchangeables. Des leviers à touche supplémentaires 27 oscillant autour d'axes 32 sont montés de façon à pénétrer dans l'encoche 31 la plus basse de certaines barres 23 et comportent-des prolongements décalés 26 qui traversent un panneau 33 du clavier.

   On voit donc qu'en ce qui concerne le déclenchement des m atrices commandé par les leviers à touche des quatre rangées supérieures, (figure 1) on peut actionner indépendamment les leviers à mains 24 ou les leviers de commande automatique 27 et que, dans ces conditions, ceux d'entre eux qui ne sont pas actionnés restent inactifs et ne reçoivent aucun mouvement combiné ni correspondant, mais en ce qui concerne le déclenchement des matrices commandé par les leviers à touche des deux rangées inférieures, un seul levier sert à la commande à la main et automatique. 



   Une série de leviers coudés ou éléments de commande 35 oscillant sur un arbre commun 36 est disposée de façon à passer au-dessus des prolongements ou portions précitées 26, et à venir en contact avec elles lorsqu'ils tournent dans le sens des aiguilles d'unemontre à l'encontre de l'action de ressorts individuels 37. Les bras verticaux 38 des leviers coudés 35 viennent en face de plusieurs éléments interposés correspondants 39 du mécanisme de sélection 40, dont le fonctionnement est commandé de la manière suivante. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La figure 4 représente un dispositif de lecture des enregistrements, désigné d'une manière générale par   41,   et qui, par l'intermédiaire d'un mécanisme de transport 42 commande le réglage de permutation de la position d'une série de barres intermédiaire 43 qui, de leur côté, commandent le réglage de permutation de la position d'une série de barres de combinaison de permutation   44. Les   barres de combinaison 44 commandent la sélection   d'un   groupe de barres à choisir 45 qui, de leur côté, commandent les éléments interposés 39 de façon à provoquer le fonctionnement sélectif des leviers coudés 35. 



   Le dispositif de lecture 41 des enregistrements comporte une série de leviers-tâteurs 46, au nombre de six ans dans le cas présent;, aussi appelés en raison de leur fonction qui consiste à   explorer     @ne   ligne transversale ou rangée de perforations d'un ruban. Les leviers 46 comportent des bras 47 qui portent des broches d'exploration 48 ainsi que des prolongements 49 avec lesquels vient en contact un étrier 51 qui fait revenir périodiquement en arrière les leviers 46 à chaque exploration successive du ruban de commande ou de l'enregistrement. L'étrier 51 fait partie d'un ensemble à levier coudé 52 qui est aussi actionné par un arbre 53 par l'intermédiaire d'une came 54 et d'un galet 55. 



   Les leviers d'exploration 46 comportent deux portions dirigées vers le bas 56 et 57 et sont sollicités en sens inverse des aiguilles d'une montre par des ressorts individuels 58. Les portions 56 et 57 coopèrent avec deux butées 59 et 61 d'une série correspondante de leviers de transfert 62 en T montés pivotant sur un axe 63 fixé sur un bras d'un levier coudé 64 oscillant autour d'un axe 65 et dont le petit bras vient en contact avec le petit bras d'un autre levier coudé 66 oscillant également autour de l'axe 65 et dont l'autre extrémité porte un galet 67 poussé par un ressort 68 contre la surface périphérique d'une came 69 calée sur l'arbre 53. 



   L'intervalle qui sépare les deux butées 59 et 61 est choisi de façon que, lorsqu'une des deux portions 56 ou 57 vient en face de la butée correspondante 59 ou 61, l'autre portion 56 ou 57 dégage la butée 59 ou 61 correspondante du levier 62 en T. Les leviers d'exploration 46 sont percés d'un trou intermédiaire 71 ménageant par rapport à une tige fixe 72 qui y passe un jeu suffisant' pour leur permettre dans les deux sens, un mouvement de faible amplitude. Les leviers 46 peuvent venir à la fin de leur gouvement dans une position dans laquelle l'un ou l'autre de leurs épaulements 56 ou 57 vient en face des butées correspondantes 59 ou 61. La courbure de la came 69 est continue à partir de son sommet et, lorsqu'elle tourne avec son arbre 53, elle transmet un mouvement alternatif régulier au levier 64-66 et aux leviers en T correspondants 62. 



   Des leviers en T 62 comportent des portions 73 de forme arrondie par lesquelles ils s'articulent sur les barres 43 dans des encoches 74. Les barres 43 comportent de leur côté des prolongements 75 par lesquels elles s'articulent sur les barres de combinaison 44. On voit donc qu'en fonction du mouvement synchronisé du levier coudé 52 et du levier 64-66, la série des leviers d'exploration 46 peut d'abord tourner en sens inverse des aiguilles d'une montre pendant que leurs broches d'exploration 48 ne sont pas bloquées par le ruban 76, mais ces leviers 46 viennent en face d'une perforation du ruban et peuvent tourner jusqu'à ce que les épaulements respectifs 57 soient en face des butées 61, tandis que les autres leviers ne peuvent pas tourner et restent immobiles dans la position dans laquelle leurs épaulements 56 sont en contact avec les butées 59. 



   Aussitôt après, la came 69 faisant tourner le levier 64-66 en sens inverse des aiguilles d'une montre pousse les divers leviers en T 62 en contact avec leurs leviers d'exploration correspondants 46 et suivant celle des deux positions qu'ils prennent, les leviers en T 62 en pivotant autour de leur axe 63, viennent dans une position correspondante et font venir les barres correspondantes 43 dans une position semblable. La combinaison de perforation qui se trouve sur chaque ligne transversale du ruban est ainsi tranmise simultanément aux six barres de combinaison 44. Une fois cette transmis- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 sion effectuée le ruban 76 avance pas à pas jusqu'à ce qu'une autre ligne transversale de perforation vienne en face des broches d'exploration 48.

   Ce mouvement pas à pas est provoqué par un cliquet 77 et une roue à rochet 78 sous la commande d'une came non représentée calée sur l'arbre 53. La roue à rochet 78 est calée sur un arbre 79 qui porte aussi un pignon de chaîne 81 dont les dents pénètrent dans les perforations de la rangée du milieu du ruban de commande 76, d'une manière connue dans la   pratiqueo   La seule arbre 53 com- mande donc tous les éléments mécaniques qui commandent le mécanisme de lec- ture des enregistrementso 
Il y a lieu de remarquer spécialement que, quoique les divers le- viers d'exploration 40 reviennent en position normale ou de départ en un point déterminé de chaque cycle de fonctionnement., il n'en est pas de même pour les leviers de transfert 62 et les barres coulissantes articulées cor- respondantes 43,

   qui peuvent être ramenés dans une position correspondant à une nouvelle combinaison conventionnelle, quelle que soit leur position anté- rieure. On peut ainsi réaliser un "chevauchement" du fonctionnement des deux séries de leviers et permettre aux barres de combinaison 44 de rester immobi- les aussi longtemps que possible pendant chaque cycle de fonctionnement. 



   Comme on le voit sur la figure 1, les barres de combinaison 44 comportent, ainsi qu'il a déjà été dit, sur leurs bords supérieurs et infé- rieurs, des encoches dans lesquelles peuvent pénétrer deux séries d'éléments à choisir 45 montés pivotants sur un axe commun 86. Les éléments à choisir de chaque paire d'éléments 45 sont poussés normalement l'un vers l'autre par un ressort commun 87.Les éléments 45 ont tendance à venir normalement en contact sélectif avec les barres de combinaison 44, mais un arbre 88 à came d'écartement les en empêche. L'arbre à came 88 comporte deux surfaces-cames longitudinales 89 et, en tournant en sens inverse des aiguilles d'une montre, pendant chaque demi-tour, il tend à écarter les barres de sélection   45,   puis à leur permettre de se rapprocher.

   Pendant que les surfaces ou sommets 89 sont immobiles et maintiennent les barres de sélection 45 écartées l'une de l'autre, ils permettent à ces barres de dégager les bords des barres de combinaison de permutation 44, (figure 1 et 3) mais aussitôt après qu'ils ont quitté cette position et pendant qu'ils tournent (figure 2), les diverses barres de sélection 45 peuvent se rapprocher l'une de l'autre et venir en contact avec les bords de la série des barres de combinaison de permutation 44 et, dans chaque position de permutation des diverses barres de combinaison   44,   une série individuelle d'encoches vient dans une position dans laquelle la barre de sélection adjacente 45 peut pénétrero Comme montré par les figures 1, 2 et 3, les barres 45 comportent des encoches 91 à coté de la came d'écartement 88,

   de façon à permettre à une barre de sélection 45 de tomber brusquement lorsque la portion de came 89 passe au-dessous de ces encoches. 



   Un groupe d'éléments interposés 39, montés pivotants sur un arbre commun 92, coopère avec les extrémités libres des barres de sélection   45.   Chaque élément interposé 39 comporte une queue qui coopère avec l'extrémité de la barre de sélection correspondante 45 et un crochet ou épaulement 93 qui coopère avec une barre de frappe ou dispositif de commande commun 94 qui reçoit un mouvement dans les deux senso 
Le mouvement des divers éléments interposés 39 est délimité par des échancrures allongées 95 dont les bras passent de part et d'autre de l'arbre commun 920 Les éléments interposés 39 sont normalement sollicités par des ressorts individuels 96,

   de sorte que leurs crochets 93 ne sont pas en contact avec la barre de frappe 94 et leurs queues sont en   posi@@@n   de liaison avec les extrémités 97 des barres de sélection 45. Une barre de sélection 45 ayant été choisie de la manière décrite ci-dessus, sa portion antérieure 97 de la série supérieure ou de la série inférieure, suivant le cas, a pour effet de faire pivoter l'élément interposé correspondant à l'encontre de l'action du ressort 96, de façon à amener son épaulement 93 dans le trajet de la barre de frappe 94 qui, par suite, peut venir en contact avec luio Lorsque la barre de frappe 94 avance de droite à gauche, elle vient en contact avec l'épaulement 93 de l'élément interposé 39, figure 3,

   et l'entraîne par un brus- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 que mouvement saccadé en le faisant venir contre le bras inférieur 38 de l'élément de commande qui lui correspond, ou du levier coudé 35 qui reçoit ainsi un brusque mouvement dans le sens des aiguilles d'une montre, à   l'encon-   tre de l'action du ressort 37, de façon à faire descendre l'extrémité 26 du levier correspondant 27 et, par suite, à faire monter la'barre 23 articulée sur lui et à actionner ainsi un déclencheur 101 qui provoque la sélection de la matrice, ainsi qu'on le verra ci-après. 



   Les éléments interposés 39 ont pour but de permettre aux deux fonctions, à savoir la sélection de la barre 45 et le fonctionnement du levier coudé 35, de commencer à peu près dans le même intervalle de temps, au lieu de commencer successivement comme jusqu'à présent dans les dispositifs antérieurs. Le dispositif de "chevauchement des combinaisons de code" perfectionné suivant l'invention permet d'effectuer la sélection d'une barre 45 pendant qu'un élément interposé 39 fonctionne ou est actionné par la barre de frappe 94 sous l'effet de la sélection précédente. On augmente ainsi la vitesse de fonctionnement.

   De plus, cette vitesse augmente aussi du fait que la charge de la barre de frappe diminue notablement, car elle ne fait fonctionner qu'un élément aussi léger que l'élément interposé 39 au lieu d'un élément plus lourd tel que la barre de sélection 45 de la forme de construction suivant l'invention ou les barres de poussée analogues des formes de construction antérieures. 



   Les barres ou poids 23 actionnées par l'intermédiaire d'un levier à touche 24 commandé à la main ou d'un levier 27 commandé automatiquement, ont pour effet de déclencher un des mécanismes à retard correspondants. Ce résultat est obtenu par un mouvement de rotation en sens inverse des aiguilles d'une montre du déclencheur 101 jusqu'à ce qu'il cesse de supporter son étrier à came 102 qui tombe ensuite jusqu'à ce que les dents' périphériques 103 de la came 104 qui est montée pour pivoter entre les branches de l'étrier, viennent en contact avec un galet en caoutchouc 105 qui tourne d'un mouvement continu.

   Les dents 103 en venant en contact avec le galet 105 font tourner dans le sens des aiguilles d'une montre la came 104 qui, en raison de son excentricité, fait monter l'étrier 102 jusqu'à ce que son extrémité éloignée 106, rencontrent un peigne de déclenchement 107, provoque la course retardée du mécanisme de déclenchement des matrices désigné d'une manière générale par 108, et soit ensuite supportée de nouveau par le déclencheur 101 pendant un autre mouvement de déclenchement. 



   Le mécanisme de déclenchement retardé a pour but, ainsi qu'il est connu d'une manière générale, de donner le temps au dispositif de déclenchement 108 du magasin de se déclencher sans avoir à consacrer ce même temps à l'abaissement d'une touche de commande 24 ou du levier 27. Ce retard est nécessaire étant donné que les matrices tombent assemblées par leur propre poids et qu'en outre, et en particulier à la grande vitesse du dispositif de commande automatique, un dispositif de déclenchement direct pourrait être actionné et ramené dans sa position normale avant que sa matrice ait le temps de sortir de son magasin 109. Un de ces mécanismes à retard correspond à chaque levier 27 dont la fonction consiste à déclencher une matrice 111 du magasin 109. 



   De même que les six barres de combinaison 44 dont la position est déterminée pendant chaque cycle de fonctionnement par l'intermédiaire du mécanisme 41 de lecture des enregistrements, une septième barre 99, dite barre de déplacement, est amenée en position ou déplacée sous la commande des barres de combinaison. La fonction remplie par cette septième barre est décrite dans le brevet des Etats-Unis   d'Amérique   n  2.091.286. Il doit être bien entendu que, quoique six barres de combinaison 44 aient été représentées, on peut en choisir un nombre quelconque pour satisfaire à toutes les conditions de sélection éventuelles qu'on désire. 



   L'invention ne doit pas être considérée comme limitée à la forme de réalisation représentée et décrite qui n'a été choisie qu'à titre d'exemple.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  COMPOSITION MACHINE CONTROL DEVICE.



   The present invention relates to mechanisms for controlling the operation of block-line composing machines and the like by means of recorded signals, i.e. automatic control mechanisms of such machines.



   In general, the invention relates to an automatic control mechanism which can operate at high speed and can be applied to block-line composing machines and the like of known types, without modifying their operating characteristics by hand. and while retaining the other characteristics of these machines.



   The mechanism according to the invention comprises several interposed elements movable separately and coming into the path of a striking bar under the control of signals recorded so as to transmit the movement of the striking bar to control elements which serve to actuate the striking bars. appropriately keyed levers or equivalent control elements of the block line dialing machine or the like.



   In an embodiment, chosen by reference, of the invention, the interposed elements are combined with corresponding elements which can be chosen and which cooperate with a group of bars of conventional combination or of code which can be brought into variable positions. according to the recorded signals, so that for each setting position of the combination bars corresponding to a recorded signal, a particular element is selected from the elements: which can be chosen so as to bring the interposed element corresponding to it in the path of the strike bar.



   The mechanism is preferably constructed so that, when an interposed element is brought, by the element to be chosen which corresponds to it, in the path of the strike bar, under the action of a recorded signal, it is

 <Desc / Clms Page number 2>

 subtracted by the strike bar from any subsequent command by the chosen element corresponding to it, thus allowing the combination bars and the chosen elements to return at least in part to the setting position in accordance with the next recorded signal, while the movement of the strike bar is transmitted by the interposed element to the corresponding control element.

   In this way, a sort of "code combination overlap" is achieved which makes it possible to speed up the operation of the control mechanism and thereby improve the operation of the block line dialing machine and the like.



   According to another feature of the preferably chosen embodiment of the invention, two opposite rows of selectable elements cooperate with the opposite sides of the group of code combination bars, so that for each adjustment position of the bars combination corresponding to a recorded signal, notches arranged in alignment in one or the other of the opposite sides of the group of combination bars, and into which a particular element of the elements to be chosen enters, are moved so as to bring the corresponding interposed element in the path of the strike bar. The interposed elements are arranged in the same way in two opposite rows so as to cooperate with the corresponding selective elements.



   According to a third characteristic of the preferred embodiment of the invention, the interposed elements are mounted so as to allow the corresponding elements to be chosen, to make them pivot in the path of the striking bar and also to allow them to receive lateral movement to transmit the movement of the strike bar to the control elements. To achieve this result, -the interposed elements are mounted to pivot on a common axis with freedom of lateral movement in the direction of movement of the striking bar and each of them comprises a tail which cooperates with the end of the element corresponding to choose and a shoulder that can come in the path of the strike bar.



   More specifically, the mechanism described below is controlled by a card or a perforated tape which advances in a recording reading device which comprises several feeler elements which each correspond to a position in which the tape may or may not be provided with a perforation following the conventional combination to read or translate. During each temporary stop of the control tape the various feelers explore the conventional perforated combination in this position, then, during the following movement, the combination is transferred to an intermediate group of accumulating devices, then a group of combination bars also comes into a position. corresponding to this combination.

   The combination bars have at the same time in their upper and lower edges notches in which can penetrate the elements to be chosen distributed in a double alignment.



   The selective elements are alternately offset and opposed with respect to each other in the manner of scissors and thus form two rows movable towards one another when they are pushed into the chosen position. At each permutation of the combination bars, one and only one of these elements to be chosen can come into a chosen position and, when it is in this chosen position, it actuates a corresponding interposed element by causing it to come into a position between a strike bar which receives intermittent movement and a corresponding control device of key levers.

   When the interposed elements are brought by the elements to be chosen in the path of the striking bar, the latter ensures the control of the interposed elements by allowing the selective elements to operate under the action of the following selection, thus achieving an "overlap code combinations ".



   The movement of the common strike bar is transmitted by a device for controlling the key levers to one of these levers in the form of a sudden jerky shock analogous to the "strike" of an operator's finger when it is operated by hand. . A rotating camshaft

 <Desc / Clms Page number 3>

 continuous during normal operation of the record reading device is used to replace the elements to be selected as well as to actuate the common strike bar and it is synchronized with the operating cycle so as to fill two full selection functions during each round.



   The invention is easy to understand from the detailed description given below of an embodiment preferably chosen, and shown in the accompanying drawings, in which: Figure 1 is a cross section of the keypad and trigger mechanism dies of a block-line composing machine and represents the selector portion of the operating mechanism; FIG. 2 is a detailed sectional view of the mechanism in the initial or selection position during automatic operation of a key lever; Figure 3 is a detail section of this mechanism in the operating position during automatic operation of a key lever, and Figure 4 is a longitudinal cross section of the part used for playing back recordings in the operating mechanism .



   As seen in Fig. 1, a main frame 21 is mounted below the normal keypad 22 of blockline dialing machines and the like. While most descent bars 23 include not only a manually operated key lever 24, but also an independent key lever 27 automatically controlled, it will be noted that this is not the case in the case of the characters. whose hand-operated key levers are in the lower two rows of the six horizontal rows of key levers.

   In the case of these two lower rows of key levers, each key lever 24, instead of having separate levers 27 which operate automatically, has been modified by the addition of an offset portion 26, in a generally similar fashion. to the corresponding portions 26 of the key levers 27, but in a single pléce with the key levers operated by hand.



   The key levers 24 oscillating on shafts 25 are articulated in a suitable manner so as to cause the movement of the lowering elements or bars 23 by an appendage 29 with a "idle stroke" of considerable amplitude in their various directions. articulation points thanks to play 31. A special "strike" is obtained by giving the same value to the ratio of the lever arms of all the key levers, although as can be seen, the levers of the horizontal rows are longer and longer from top to bottom.



  The bars 23 have several notches 31 which make them interchangeable. Additional key levers 27 oscillating around axes 32 are mounted so as to penetrate into the lowest notch 31 of certain bars 23 and comprise offset extensions 26 which pass through a panel 33 of the keyboard.

   It can therefore be seen that with regard to the triggering of the masters controlled by the key levers of the four upper rows (figure 1), the hand levers 24 or the automatic control levers 27 can be actuated independently and that, in these conditions, those of them which are not actuated remain inactive and do not receive any combined or corresponding movement, but as regards the release of the dies controlled by the key levers of the two lower rows, only one lever is used for the control. by hand and automatic.



   A series of angled levers or control elements 35 oscillating on a common shaft 36 is arranged so as to pass over the aforementioned extensions or portions 26, and to come into contact with them when they turn clockwise. A watch against the action of individual springs 37. The vertical arms 38 of the angled levers 35 come in front of several corresponding interposed elements 39 of the selection mechanism 40, the operation of which is controlled as follows.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   FIG. 4 represents a device for reading the recordings, generally designated by 41, and which, by means of a transport mechanism 42, controls the adjustment of the permutation of the position of a series of intermediate bars 43 which, in turn, control the permutation adjustment of the position of a series of permutation combination bars 44. The combination bars 44 control the selection of a selectable group of bars 45 which, in their turn, control the interposed elements 39 so as to cause the selective operation of the angled levers 35.



   The device 41 for reading the recordings comprises a series of feeler levers 46, six in number in the present case ;, also called because of their function which consists of exploring @a transverse line or row of perforations of a tape. . The levers 46 include arms 47 which carry exploration pins 48 as well as extensions 49 with which a caliper 51 comes into contact which periodically returns the levers 46 to each successive exploration of the control tape or of the recording. . The caliper 51 is part of an elbow lever assembly 52 which is also actuated by a shaft 53 via a cam 54 and a roller 55.



   The exploration levers 46 have two downwardly directed portions 56 and 57 and are biased counterclockwise by individual springs 58. The portions 56 and 57 cooperate with two stops 59 and 61 in a series. corresponding transfer lever 62 in T mounted to pivot on an axis 63 fixed on an arm of an angled lever 64 oscillating around an axis 65 and whose small arm comes into contact with the small arm of another angled lever 66 also oscillating around the axis 65 and the other end of which carries a roller 67 pushed by a spring 68 against the peripheral surface of a cam 69 wedged on the shaft 53.



   The interval which separates the two stops 59 and 61 is chosen so that, when one of the two portions 56 or 57 comes opposite the corresponding stop 59 or 61, the other portion 56 or 57 releases the stop 59 or 61 corresponding lever 62 in T. The exploration levers 46 are pierced with an intermediate hole 71 providing relative to a fixed rod 72 which passes therein sufficient play 'to allow them in both directions, a movement of low amplitude. The levers 46 can come to the end of their travel in a position in which either of their shoulders 56 or 57 faces the corresponding stops 59 or 61. The curvature of the cam 69 is continuous from its top and, when it rotates with its shaft 53, it transmits a regular reciprocating motion to the lever 64-66 and the corresponding T-levers 62.



   T-shaped levers 62 comprise portions 73 of rounded shape by which they are articulated on the bars 43 in notches 74. The bars 43 have for their part extensions 75 by which they are articulated on the combination bars 44. It can therefore be seen that depending on the synchronized movement of the angled lever 52 and of the lever 64-66, the series of exploration levers 46 can first turn counterclockwise while their exploration pins 48 are not blocked by the tape 76, but these levers 46 face a perforation in the tape and can rotate until the respective shoulders 57 face the stops 61, while the other levers cannot. rotate and remain stationary in the position in which their shoulders 56 are in contact with the stops 59.



   Immediately after, the cam 69 rotating the lever 64-66 counterclockwise pushes the various T-shaped levers 62 in contact with their corresponding exploration levers 46 and according to which of the two positions they take, the T-levers 62, by pivoting about their axis 63, come into a corresponding position and cause the corresponding bars 43 to come into a similar position. The perforation combination which is on each transverse line of the tape is thus transmitted simultaneously to the six combination bars 44. Once this is transmitted

 <Desc / Clms Page number 5>

 The tape 76 is made to advance step by step until another transverse line of perforation comes in front of the scanning pins 48.

   This step by step movement is caused by a pawl 77 and a ratchet wheel 78 under the control of a not shown cam wedged on the shaft 53. The ratchet wheel 78 is wedged on a shaft 79 which also carries a pinion. chain 81, the teeth of which penetrate into the perforations of the middle row of the control tape 76, in a manner known in practice o The single shaft 53 therefore controls all the mechanical elements which control the mechanism for reading the recordings o
It should be especially noted that, although the various exploration levers 40 return to their normal or starting position at a determined point in each operating cycle, the same is not true of the transfer levers. 62 and the corresponding articulated sliding bars 43,

   which can be brought back to a position corresponding to a new conventional combination, whatever their previous position. This can "overlap" the operation of the two sets of levers and allow the combination bars 44 to stand still for as long as possible during each cycle of operation.



   As can be seen in FIG. 1, the combination bars 44 comprise, as has already been said, on their upper and lower edges, notches in which can enter two series of elements to be chosen 45 mounted to pivot. on a common axis 86. The elements to choose from each pair of elements 45 are normally pushed towards each other by a common spring 87. The elements 45 tend to come into selective contact normally with the combination bars 44 , but a spacer cam shaft 88 prevents them. The camshaft 88 has two longitudinal cam surfaces 89 and, by turning counterclockwise, during each half-turn, it tends to move the selector bars 45 apart and then to allow them to come closer. .

   While the surfaces or vertices 89 are stationary and keep the selection bars 45 apart from each other, they allow these bars to clear the edges of the permutation combination bars 44, (Figure 1 and 3) but immediately after they have left this position and as they rotate (Figure 2), the various selection bars 45 may approach each other and come into contact with the edges of the series of combination bars of permutation 44 and, in each permutation position of the various combination bars 44, an individual series of notches comes into a position into which the adjacent selection bar 45 can enter. As shown in Figures 1, 2 and 3, the bars 45 have notches 91 next to the spacer cam 88,

   so as to allow a selection bar 45 to drop sharply as the cam portion 89 passes below these notches.



   A group of interposed elements 39, mounted to pivot on a common shaft 92, cooperates with the free ends of the selection bars 45. Each interposed element 39 comprises a tail which cooperates with the end of the corresponding selection bar 45 and a hook or shoulder 93 which cooperates with a striking bar or common control device 94 which receives movement in both directions
The movement of the various interposed elements 39 is delimited by elongated notches 95, the arms of which pass on either side of the common shaft 920 The interposed elements 39 are normally biased by individual springs 96,

   so that their hooks 93 are not in contact with the strike bar 94 and their tails are in bonding position with the ends 97 of the selection bars 45. A selection bar 45 having been chosen in the manner described above, its front portion 97 of the upper series or of the lower series, as the case may be, has the effect of causing the corresponding interposed element to pivot against the action of the spring 96, so as to cause its shoulder 93 in the path of the strike bar 94 which, as a result, can come into contact with it. When the strike bar 94 advances from right to left, it comes into contact with the shoulder 93 of the interposed element 39 , figure 3,

   and drags it away by a brus-

 <Desc / Clms Page number 6>

 that jerky movement by causing it to come against the lower arm 38 of the control element which corresponds to it, or of the angled lever 35 which thus receives a sudden movement in the direction of clockwise, against the action of the spring 37, so as to lower the end 26 of the corresponding lever 27 and, consequently, to bring up la'barre 23 articulated on it and thus actuate a trigger 101 which causes the selection of the die, as will be seen below.



   The interposed elements 39 are intended to allow the two functions, namely the selection of the bar 45 and the operation of the angled lever 35, to start roughly in the same time interval, instead of starting successively as up to present in previous devices. The improved "code combination overlap" device according to the invention enables the selection of a bar 45 while an interposed element 39 is operating or is actuated by the strike bar 94 under the effect of the selection. former. This increases the operating speed.

   In addition, this speed also increases due to the fact that the load of the strike bar decreases significantly, since it only operates an element as light as the interposed element 39 instead of a heavier element such as the strike bar. selection 45 of the construction form according to the invention or the similar push bars of the previous construction forms.



   The bars or weights 23 actuated by means of a key lever 24 controlled by hand or by a lever 27 automatically controlled, have the effect of triggering one of the corresponding delay mechanisms. This is achieved by a counterclockwise rotational movement of the trigger 101 until it ceases to support its cam caliper 102 which then falls down until the peripheral teeth 103 of the cam 104 which is mounted to pivot between the legs of the caliper, comes into contact with a rubber roller 105 which rotates in a continuous motion.

   Teeth 103 on contacting roller 105 cause cam 104 to rotate clockwise which, due to its eccentricity, causes caliper 102 to rise until its far end 106 meets a trigger comb 107, causes the delayed stroke of the die trigger mechanism, generally designated 108, and then be supported again by the trigger 101 during another trigger movement.



   The purpose of the delayed triggering mechanism, as is generally known, is to give the magazine triggering device 108 time to trigger without having to devote this same time to lowering a key. control 24 or lever 27. This delay is necessary since the dies fall together by their own weight and that in addition, and in particular at the high speed of the automatic control device, a direct release device could be actuated. and returned to its normal position before its die has time to leave its magazine 109. One of these delay mechanisms corresponds to each lever 27, the function of which is to trigger a die 111 of the magazine 109.



   Like the six combination bars 44, the position of which is determined during each operating cycle by means of the record reading mechanism 41, a seventh bar 99, called a displacement bar, is brought into position or moved under the control. combination bars. The function performed by this seventh bar is described in US Pat. No. 2,091,286. It should be understood, of course, that although six combination bars 44 have been shown, any number can be chosen to meet any possible selection conditions desired.



   The invention should not be considered as limited to the embodiment shown and described which has been chosen only as an example.


    

Claims (1)

R E S U M E Mécanisme de commande du fonctionnement dun machine à composer, en lignes-blocs et analogues au moyen de signaux enreg@strés, caractérisé par les points suivants, séparément ou en combinaisons 1 ) Il comporte plusieurs éléments interposés mobiles individuel- lement et venant dans le trajet d'une barre de frappe sous la commande des signaux enregistrés, de façon à transmettre le mouvement de la barre de frap- pe à des éléments de commande qui servent à actionner les leviers à touche appropriés ou éléments de commande équivalents de la machine à composer en lignes blocs ou analogueso 2 ) ABSTRACT Mechanism for controlling the operation of a composing machine, in block lines and the like by means of recorded signals, characterized by the following, singly or in combinations 1) It comprises several interposed elements movable individually and coming in the path of a striking bar under the control of the recorded signals, so as to transmit the movement of the striking bar to control elements which serve to actuate the appropriate key levers or equivalent control elements of the machine to compose in block lines or the like 2) Les éléments interposés sont combinés avec des éléments à choisir correspondants qui coopèrent avec un groupe de barres de combinai- son conventionnelle pouvant être amenées dans des positions variables conformément aux signaux enregistrés, de sorte que, pour chaque position de ré- glage des barres de combinaison correspondant à un signal enregistré, un élément particulier pris parmi ceux à choisir est sélectionné, de façon à faire venir l'élément interposés qui lui correspond dans le trajet de la barre de frappe. The interposed elements are combined with corresponding selectable elements which cooperate with a group of conventional combination bars which can be brought into variable positions according to the recorded signals, so that for each setting position the combination bars corresponding to a recorded signal, a particular element taken from among those to be chosen is selected, so as to bring the interposed element which corresponds to it into the path of the strike bar. 3 ) Le mécanisme est construit de façon que, lorsqu'un élément interposé est amené par l'élément à choisir qui lui correspond dans le trajet de la barre de frappe, sous l'action d'un signal enregistré, il est dégagé par la barre de frappe et ne peut plus être commandé par l'élément à choisir qui lui correspond, en permettant ainsi aux barres de combinaison et aux éléments à choisir de revenir, au moins en partie, en position de réglage conformément au signal enregistré suivant, pendant que le mouvement de la barre de frappe est transmis par l'élément interposé à l'élément de commande correspondant. 3) The mechanism is constructed so that, when an interposed element is brought by the element to be chosen which corresponds to it in the path of the striking bar, under the action of a recorded signal, it is released by the strike bar and can no longer be controlled by the chosen element that corresponds to it, thus allowing the combination bars and the elements to be chosen to return, at least in part, to the setting position in accordance with the next recorded signal, during that the movement of the strike bar is transmitted by the interposed element to the corresponding control element. 4 )Deux rangées opposées d'éléments à choisir coopèrent avec les côtés opposés du groupe de barres de combinaison, de sorte que, pour chaque position de réglage des barres de combinaison correspondant à un signal enregistré, des encoches disposées l'une en face de l'autre dans l'un ou l'autre des côtés opposés du groupe de barres de combinaison et dans lesquelles pénètre un élément particulier pris parmi ceux à choisir, changent de place de fagon à faire venir l'élément interposé correspondant dans le trajet de la barre de frappe. 4) Two opposite rows of elements to choose from cooperate with the opposite sides of the group of combination bars, so that for each setting position of the combination bars corresponding to a recorded signal, notches arranged one opposite the other in one or the other of the opposite sides of the group of combination bars and in which penetrates a particular element taken among those to be chosen, change places so as to bring the corresponding interposed element in the path of the strike bar. 5 ) Les éléments interposés sont disposés de la même manière en deux rangées opposées, de façon à coopérer avec les éléments à choisir correspondants. 5) The interposed elements are arranged in the same way in two opposite rows, so as to cooperate with the corresponding elements to be chosen. 6 ) Ils sont montés de façon à permettre aux éléments à choisir correspondants de les faire pivoter dans le trajet de la barre de frappe et à leur permettre aussi de recevoir un mouvement latéral pour transmettre le mouvement de la barre de frappe aux éléments de commande. 6) They are mounted so as to allow the corresponding selectable elements to rotate them in the path of the strike bar and also allow them to receive lateral movement to transmit the movement of the strike bar to the control elements. 7 ) Les éléments interposés sont pivotés sur un axe d'oscillation commun avec liberté de mouvement latéral dans la direction du mouvement de la barre de frappe et chacun d'eux comporte une queue qui coopère avec l'extrémité de l'élément à choisir correspondant et un épaulement pouvant venir dans le trajet de la barre de frappeo 7) The interposed elements are pivoted on a common oscillation axis with freedom of lateral movement in the direction of movement of the striking bar and each of them has a tail which cooperates with the end of the corresponding element to choose and a shoulder that can come in the path of the striking bar
BE519567D BE519567A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE519567A true BE519567A (en)

Family

ID=155752

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE519567D BE519567A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE519567A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH341841A (en) Typewriter with printer head
CH622039A5 (en)
BE519567A (en)
CH311237A (en) A block-line composing machine with a control mechanism for operation by means of recorded signals.
BE521052A (en)
CH310518A (en) Melting and composing machine equipped with a control mechanism designed to operate by means of recorded signals.
CH298907A (en) Device for controlling a block line molding and composing machine.
BE395188A (en)
BE370854A (en)
BE534301A (en)
BE505723A (en)
BE537453A (en)
CH331264A (en) Accounting machine equipped with an inserting document line spacing mechanism
CH278306A (en) Typewriter.
CH130278A (en) Designation control device for machines controlled in their operation by perforated cards.
BE728274A (en)
CH325676A (en) Control unit of a composing machine
BE530222A (en)
CH331067A (en) Mechanism for controlling the operation of a typesetting machine
BE406980A (en)
CH554243A (en) MECHANISM OF SELECTION AND PRINT ORDERS FOR A TYPEWRITER.
BE402128A (en)
BE494089A (en)
BE417283A (en)
BE346733A (en)