BE505723A - - Google Patents

Info

Publication number
BE505723A
BE505723A BE505723DA BE505723A BE 505723 A BE505723 A BE 505723A BE 505723D A BE505723D A BE 505723DA BE 505723 A BE505723 A BE 505723A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tape
lever
recorded
cam
movement
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE505723A publication Critical patent/BE505723A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41BMACHINES OR ACCESSORIES FOR MAKING, SETTING, OR DISTRIBUTING TYPE; TYPE; PHOTOGRAPHIC OR PHOTOELECTRIC COMPOSING DEVICES
    • B41B27/00Control, indicating, or safety devices or systems for composing machines of various kinds or types
    • B41B27/02Systems for controlling all operations
    • B41B27/10Systems for controlling all operations with direct control of all operations by input of recorded or stored information

Landscapes

  • Impression-Transfer Materials And Handling Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF DE COMMANDE POUR MACHINES A MOULER DES LIGNES - BLOCS ET A COMPOSER. 



   La présente invention concerne un dispositif de commande pour machines à mouler des lignes-blocs et à composer et plus particulièrement des mécanismes commandes par un ruban à signaux et servant à régler automati- quement le fonctionnement de ces machines. 



   On a constaté à propos de la commande automatique des machines de ce type que la vitesse de marche qui peut être atteinte par le mécanisme d'exploration du ruban et de sélection mécanique est parfois supérieure   à   celle à laquelle la machine est susceptible de fonctionner sous l'action de ce mécanisme. 



   Lorsqu'il s'agit d'une composition ordinaire et que les diverses matrices à caractères sont libérées dans un ordre de succession irrégulier, le dispositif de déclenchement des matrices dispose généralement d'un temps suffisant pour revenir dans sa position normale et être ainsi prêt à exécuter l'opération suivante, quoiqu'il lui faille à cet effet un peu plus de temps pour achever son cycle de fonctionnement qu'à l'élément de commande pour ache- ver son cycle de mise en train. D'autre part, lorsqu'un signal se répète une ou plusieurs fois, le cycle de mise en train suivant peut être en avance par rapport au cycle de fonctionnement correspondant de la   machine.,   de telle   sor-   te que le mécanisme correspondant de déclenchement de la matrice ne peut pas arriver à temps dans sa position normale. 



   L'invention a notamment pour objet un dispositif sensible à 1' action de caractères qui se répètent successivement pour introduire automati- quement un retard dans le fonctionnement de l'élément de commande et à régler ainsi sa vitesse propre de façon à la faire correspondre   à   celle de la machi- ne avec laquelle il est associé. 



   Dans ces conditions, l'invention a pour objet un dispositif de commande pour une machine à mouler des lignes-blocs et à composer, dans le- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 quel des signaux conventionnels représentant les caractères d'impression suc- cessifs à composer par la machine sont enregistrés sur un ruban qui passe devant un dispositif lecteur d'enregistrement de sorte que plusieurs éléments dont les positions individuelles peuvent être réglées et qui servent à comman- der le fonctionnement de la machine sont amenés à occuper des positions varia- bles conformément aux signaux conventionnels enregistrés,

   ce dispositif com- portant un mécanisme d'arrêt de l'avancement du ruban commandé par les dits éléments de telle sorte qu'il a pour effet de retarder l'avancement du ruban lorsque le lecteur d'enregistrement explore une succession de signaux conven- tionnels enregistrés identiques, en donnant ainsi la certitude que la vitesse de l'appareil de commande ne dépasse pas celle de la machine sous l'action des signaux conventionnels successifs identiques. 



   Dans la forme préférée de réalisation du dispositif suivant l' inventionle mouvement d'avancement du ruban est retardé pendant un interval- le de temps correspondant à un seulcycle de fonctionnement du dispositif cha- que fois que le dispositif lecteur explore un signal conventionnel enregistré identique au signal antérieurement exploré, de sorte que chaque signal con-   ventionnel   enregistré (sauf le premier) d'une succession de signaux identiques enregistrés est exploré deux fois par le dispositif lecteur et que le disposi- tif fonctionne à vide (c'est-à-dire sans exercer aucune action sur la machine) pendant un cycle de fonctionnement sur deux. 



   Les éléments dont la position peut être réglée individuellement sont aussi combinés de préférence avec des dispositifs qui empêchent le méca- nisme d'arrêt de l'avancement du ruban de retarder ce mouvement d'avancement lorsque le dispositif lecteur explore certains signaux conventionnels répétés, pour lesquels il n'est pas nécessaire de retarder le fonctionnement de l'ap- pareil. 



   L'invention est facile   à   comprendre d'après la description détail- lée qui en est donnés ci-après avec le dessin ci-joint à l'appui, sur lequelg la figure 1 est une élévation latérale d'une forme de réalisation choisie de préférence de l'appareil suivant l'invention, les figures 2 et 3 sont des vues partielles représentant une va- riante du dispositifinterrompant le fonctionnement du mécanisme d'arrêt du ruban dans certaines conditions de fonctionnement   déterminéeso   
Sous sa forme de réalisation choisie de préférence,l'invention s'applique à un mécanisme de réglage automatique du type décrit dans le bre- vet britannique n    415.798   du 3 mars 1933.

   Un mécanisme lecteur d'enregistre- ment, désigné d'une manière générale par 11, comporte une série de leviers tâteurs ou explorateurs 12 d'un ruban, dont chacun porte un téton tâteur 13 et qui oscillent sur un arbre commun 14. Le ruban perforé a été préparé anté- rieurement dans une machine à perforer dans laquelle il est percé de plusieurs rangées transversales de trous,9 différentes les unes des autres.

   Chaque rangée de trous correspond à un caractère de composition d'une ligne ou à une opéra- tion fonctionnelle de la machine à composer. ' 
Des ressorts individuels   15,   figure 1, ont tendance à maintenir les leviers tâteurs 12 dans leur position de fin de course en sens inverse des aiguilles d'une montre et un étrier 16, animé d'un mouvement alternatif et comportant une barre transversale 17 située au-dessous de prolongements horizontaux 18 en une seule pièce avec les leviers tâteurs 12, s'oppose pério- diquement à ce mouvement. L'étrier 16 est articule en un point intermédiaire et comporte une portion dirigée vers le bas et qui porte un galet de came 19 poussé par un ressort contre la périphérie d'une came 21 faisant fonctionner le levier tâteur.

   Cette came est portée par un arbre 22 actionné par l'inter- médiaire d'un embrayage par une source d'énergie quelconque appropriée. Outre la came 21, l'arbre   22   porte aussi une came d'avancement du ruban (non repré- sentée) et une came 24 qui sert à communiquer un mouvement alternatif pério- dique à une série de leviers de transfert 37 en   T,   décrits ci-après. 



   La came d'avancement du ruban (non représentée) imprime pendant son cycle de rotation un mouvement alternatif à un galet de came porté par 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 un levier 26   devancement   du ruban. Un cliquet 29 d'avancement du ruban est articulé en position verticale sur l'autre extrémité du levier 26. Le   inouve-   ment alternatif du cliquet 29, qui est en prise avec les dents d'une roue   à   rochet 21,imprime un mouvement pas à pas à un arbre 32 d'avancement du ru- ban qui porte une roue d'avancement 33 dont les dents coincident avec une rangée centrale des perforations du ruban 30. Un ressort 34 tend à faire tour- ner le bras de levier 26 dans le sens des aiguilles d'une montre autour de son axe.

   Le mouvement vers le haut du cliquet 29 ne provoque pas le mouvement du ruban, lequel est toutefois assuré par le ressort 34. 



   Lorsque les divers leviers tâteurs 12 sont périodiquement écar- tés par l'étrier 16, le cliquet 29 fait avancer d'un pas le ruban 30' puis l'étrier 16 revient en arrière, en permettant aux divers ressorts individuels 15 de faire tourner les leviers correspondants 12 en sens inverse des aiguil- les d'une montre. La présence ou l'absence d'un trou dans le ruban détermine finalement l'amplitude du mouvement   angulaire d'un   levier 12 quelconque, suivant que les tétons tâteurs 13 passent dans les perforations du ruban ou sont arrêtés   pa r   les portions non perforées de ce ruban. La position de régla- ge des leviers 12 se transmet à une série correspondante de leviers de trans- fert   37   en T articulés.

   Le mouvement de rotation en sens inverse des aiguilles d'une montre d'un étrier de transfert ou dispositif 103 pousse les leviers de transfert   37   vers le haut, de sorte que leurs têtes de prolongement   43   en for- me de T rencontrent l'un ou l'autre des épaulements 44 des leviers tâteurs. 



  Suivant les positions des divers leviers   12,   les 'leviers de transfert 37 tour- nent dans le sens ou en sens inverse des aiguilles d'une montre, leurs pro- longements 45 en forme de disques provoquant un mouvement correspondant de barres d'accouplement ou éléments 38 dont la position peut être réglée indivi- duellement. 



   Les barres d'accouplement 38 viennent ainsi dans une position qui correspond aux perforations du ruban pendant chaque cycle de fonctionnement et transmettent de leur côté cette position de réglage à une série de barres encochées 46 de sélection des signaux conventionnels. 



   Un levier de réglage de transfert 47, également articulé sur 1' arbre 14 entre les leviers tâteurs 12 du ruban, a une forme analogue à celle des leviers 12 mais qui en diffère du fait qu'il ne comporte pas de bras la- téral de support d'un téton tâteur   13,   ni de prolongement horizontal 18 coo- pérant avec l'étrier moteur 16. Par contre, ce levier 47 comporte un bras   48   dirigé vers le haut et   à   gauche. En raison de l'absence   d'ur   téton tâteur   13,   il est facile de voir que la. position du levier 47 n'est pas déterminée par la présence ou l'absence d'une perforation du ruban 30, mais au contraire, ainsi qu'on le verra plus loin, par un dispositif sensible   à   l'action de si- gnaux se répétant. 



   Un levier de transfert supplémentaire 49, semblable aux leviers de transfert 37 en forme de T, et une barre d'accouplement ou élément régla- ble 51 analogue aux barres d'accouplement ou éléments réglables 38, coopérent avec le levier de réglage de transfert 47. Au lieu d'être articulés sur une barre 46 de sélection des signaux conventionnels, la barre 51 est accouplée avec une barre de blocage 52, semblable à la barre de blocage 52 de la figu- re 1 du brevet des Etats-Unis n  2.104.030 du 4 janvier 1938.

   Les saillies ou tétons 53 de la barre de blocage 52 sont répartis de façon à ne pas se rencontrer avec les diverses barres de traction 54 pouvant être sélection- nées individuellement dans les conditions normales lorsque l'une d'entre elles se loge dans une encoche des signaux conventionnels des barres de sé- lection 46, mais de façon à bloquer leur mouvement sélectif penda.nt un cycle de rotation à vide, ainsi qu'on le   verra en   détail plus loin. 



     On   peut voir sur la figure 1, outre les barres de traction 54, deux barres de traction   540   de déplacement des rails, dont la fonction est décrite dans le brevet britannique n  449.088 du 19 décembre 1934. La forme des pattes ou tétons de la barre de blocage 52 est choisie de façon à empê- cher ou bloquer normalement le jeu. sélectif des barres de traction 540 lors- que les saillies 53 dégagent les barres de traction 54. Mais, lorsque la bar- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 re de blocage 52 change de position, les conditions se renversent, les sail- lies 53 bloquent les barres de traction   34   mais ménagent un jeu sélectif (dans le cas d'un signal de déplacement des rails) pour les barres de trac- tion 540 de déplacement des rails. 



   Chacune des barres d'accouplement 38 comporte en une seule pi- ce avec elle sur son bord supérieur une came en dent de scie ou loquet 55. 



   Une came en dent de scie ou loquet 550 correspondante combiné avec la barre d'accouplement 51, est porté par un élément de cliquet 61 mobile articulé sur une plaque 62 fixée sur la barre 51. Le cliquet 61 est poussé normale- ment dans le sens des aiguilles d'une montre par un ressort 64 contre une butée 63. Les positions qui peuvent être occupées par les diverses cames en saillie 55 et 550 sont variables suivant la position relative des barres d'accouplement 38 et 51. Un galet antifriction 65 transversal, ou une série des galets antifriction (un pour chacune des barres 38 et 51) disposés dans le trajet des saillies 55 et 550 sont portés par un arbre 66 tourillonnant dans un étrier de détente 67. 



   L'étrier 67 est articulé autour d'un axe 68 sur le bâti principal de l'appareil et il est poussé normalement vers le bas dans une direction de détente par un ressort 690 Les cames en saillie 55 et 550 peuvent se trouver dans l'une ou l'autre de leurs positions de repos d'un coté ou de l'autre du galet transversal 65 et les saillies de came 55, en passant d'une position à l'autre, viennent au contact du galet 65 qu'elles poussent ainsi vers le haut. L'étrier 67 comporte un bras   71   qui, lorsque l'étrier 67 est ainsi poussé vers le haut9 fait tourner un levier de blocage 72 qui remplit la fonction décrite plus loin. 



   Le cliquet 61 est articulé élastiquement et par suite ne pousse l'étrier 67 vers le haut que dans une seule direction du mouvement de la barre d'accouplement 51. Lorsque la barre 51 se déplace vers la droite de la figure 1, le cliquet 61 s'efface élastiquement et tourne légèrement en sens inverse des aiguilles d'une montre, de sorte que la saillie 550 en dent de scie passe au-dessous du galet 65 et que par suite l'étrier 67 n' est pas soulevé. Mais lorsque la barre 51 avance dans l'autre sens, ou vers la gauche, le cliquet 61 rencontre la butée 63 (sous l'action du ressort 
64) et ne s'efface pas, sa portion en dent de scie 550 soulevant ainsi 1' étrier   67.   



   Le levier de blocage ou élément 72 est articulé sur un axe 73 monté dans le bâti et il comporte un bras   74   qui coopère avec le bras 71 de l'étrier 67. L'élément 72 comporte aussi un loquet 75 avec encoche en forme de W qui coopère avec un bras 76 actionné par un ressort. L'élément 72 com- porte un épaulement 77 qui coopère en position relative de blocage avec un bras 78 d'un levier de commande 79 à plusieurs bras, articulé sur un axe 81 dans une position appropriée sur le bâti de   l'appareil.   Un bras 82 du levier 
79 porte à son extrémité un galet de came 83. Un ressort 84 pousse le levier 
79 en sens inverse des aiguilles   d'une   montre et applique normalement le ga- let de came 83 contre la périphérie d'une came 85. 



   Quoique le galet 65 de l'étrier 67 passe sur toutes les barres 
38 et 51, son bras 71 ne coopère qu'avec l'élément 72 et le levier 79 qui ne sont associés qu'à la barre d'accouplement 51. La came 85 comporte une por- tion de repos 86, une portion surbaissée 87 et une portion surélevée 88. 



   Lorsque le galet-83 passe sur la portion de repos 86, le bras 78 du levier 
79 est maintenu éloigné de l'épaulement de blocage 77. Mais lorsque l'élément 
72 est actionné vers sa position dans le sens des aiguilles d'une montre et que le galet 83 arrive sur la portion surbaissée de la came 85, l'épaulement 
77 vient se placer dans le trajet de l'extrémité du bras 78, en empêchant ainsi le levier 79 de tourner en sens inverse des aiguilles d'une montre. D' autre part, lorsque l'élément 72 est maintenu dans sa position en sens inver- se des aiguilles d'une montre, figure 1, par le loquet 76, le levier 79 tour- ne sens inverse des aiguilles d'une montre lorsque le galet 83 arrive sur ,la portion surbaissée de la came 850 
Le levier 79 comporte un bras 89 qui coopère avec un bras 91 de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'élément de blocage 72.

   Par suite, lorsque l'élément 72 est venu dans sa position dans le sens des aiguilles d'une montre, en empêchant le levier 79 de tourner en sens inverse des aiguilles d'une montre,  l'élément   72 est ra- mené ensuite dans sa position en sens inverse des aiguilles d'une montre par le bras 89 agissant sur le bras 91, étant donné que pendant chaque cycle de rotation de la came 85, la portion surélevée 88 de cette came fait tourner suffisamment le levier   79   dans le sens des aiguilles d'une montre pour soule- ver le levier 89 en le faisant coopérer avec le bras 91 de façon à faire os- ciller   l'élément   72 dans sa position en sens inverse des aiguilles d'une mon- tre. 



   Le levier 79 comporte aussi un bras 92 dirigé vers le bas et qui provoque le mouvement de la barre 51 vers la droite dans certaines conditions de   fonctionnement,,   Ces conditions existent chaque fois que le levier 79 n'est pas bloqué par l'élément   72   et que par suite il peut tourner en sens inverse des aiguilles d'une montre et venir dans sa position de fin de course lorsque le galet de came 83 supplique sur la portion surbaissée 87 de la came 85 sous l'action du ressort 84. La barre 51 comporte   à   son extrémité du côté droit un prolongement 93 par l'intermédiaire duquel elle s'articule élastiquement avec un levier   94 de   blocage du mouvement d'avancement du ruban.

   Cette arti- culation consiste dans une vis réglable 95 portée à l'extrémité inférieure d' un bras 96 dirigé vers le bas du levier 94 et un ressort 97 monté entre le bras 96 et la barre 51, et qui tend à maintenir la vis 95 contre l'extrémité de la barre 51. 



   Le levier 94 est articulé sur un axe 98 monté d'une manière appro- priée sur le bâti de l'appareil. Le levier   94   comporte aussi un bras 99 diri- gé vers le haut et qui vient en position et vers de position relative de blo- cage avec le levier 26 d'avancement du ruban. Par suite, lorsque le levier 79 fait avancer la barre 51 vers la droite, le levier 94 tourne en sens inver- se des aiguilles d'une montre de façon à amener le bras 99 en position relati- ve de blocage avec le levier 26 d'avancement du ruban, en empêchant ainsi le mouvement de descente du cliquet 29 sous   Inaction   du ressort 34. 



   Le levier 79 comporte encore un prolongement 108 qui coopère avec le bras 48 du levier de réglage de transfert 47 de façon à empêcher le levier 47 de venir en contact avec an prolongement 109 du levier de transfert corres- pondant 49 pendant le mouvement vers la droite de la barre 51. 



   Ainsi   qu'il   a déjà été dit, la came 24 portée par l'arbre 22 ac- tionne les leviers de transfert   37   et 49   périodiquement.   Un galet de came 101 coopère à cet effet avec la. périphérie de la came   24   ce galet est monté   sur   un bras 102   d'un   étrier de transfert 103 porté par un arbre oscillant 104 mon- té d'une manière appropriée sur le bâti de l'appareil. Un ressort 105 tend à faire tourner normalement l'étrier de transfert   103   dans le sens des aiguil- les d'une montre, de façon à maintenir le   galetde   came 101 contre la périphé- rie de la came 24.

   Un bras 106 de l'étrier de transfert 103 comporte à son extrémité un arbre oscillant 107 sur lequel sont montés les leviers de trans- fert précités 37 et 49. 



   L'appareil suivant l'invention étant en fonctionnement on suppose que le ruban 30 comporte un message perforé qui contient des signaux conven- tionnels de caractères se répéta.nt consécutivement. Pendant le mouvement de rotation périodique des cames sur l'arbre 22, la came d'avancement du ruban (non représentée) fait osciller le levier 26 d'avancement du ruban qui, au -moyen du cliquet   29   actionne le mécanisme d'avancement du ruban de façon à faire avancer le ruban de la distance qui sépare deux rangées transversales de perforations. Entre chaque mouvement devancement? le ruban est exploré par les tétons tâteurs 13.

   Dans la position de repos de la. figure 1, la came 21 maintient l'étrier 16 dans sa position en sens inverse des aiguilles d'une montre,\! dans laquelle la barre 17 retient les leviers 12 des tâteurs du ruban dans leur position de retrait ou dans le sens des aiguilles d'une montre, à l'encontre de la traction exercée par leurs ressorts individuels 15. Le levier 47 de réglage de transfert, qui ne comporte pas de bras 18 coopérant avec la barre 17,est maintenu normalement par son ressort 15 dans sa position en sens 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 inverse des aiguilles d'une montre. 



   Pendant le fonctionnement normal,, lorsqu'il   n'existe   pas de carac- tère se répétant, les leviers 12 prennent leur position de fin de course dans le sens ou en sens inverse des aiguilles d'une montre, suivant la présence ou l'absence de trous de signaux conventionnels dans le ruban 30 puis., lors- que l'étrier de transfert 103 oscille en synchronisme avec le mouvement d' exploration du ruban., l'une ou l'autre des butées 43 coopère avec l'une ou l'autre des butées 44 de façon à faire osciller en conséquence les leviers 37 en forme de T, en provoquant ainsi le mouvement des barres d'accouplement 38 vers la droite ou vers la gauche, suivant que les leviers 37 correspon- dants oscillent en sens inverse ou dans le sens des aiguilles d'une montre. 



   On se souvient que, pendant que les barres d'accouplement   38   sont déplacées vers la droite ou vers la gauche les cames 55 en saillie sur ces barres font tourner, par l'intermédiaire du bras 71 de l'étrier 67, le levier de blocage 72 en l'amenant dans sa position dans le sens des aiguilles d'une montre (ou vers la droite)en amenant ainsi l'épaulement 77 en position re- lative de blocage avec le bras 78 du levier de commande 79 et par suite en empêchant le levier 79 d'arriver ultérieurement au cours du cycle sur la portion surbaissée 87 de la came 85.

   L'arrêt du levier 79 permet ainsi au levier 47 de réglage de transfert de rester dans sa position en sens inverse des aiguilles d'une montre, de sorte que sa butée   108'   coopère avec la butée 109 du levier 49 de transfert supplémentaire, de façon à faire tourner le levier   49   dans le sens des aiguilles d'une montre pendant l'opération de transfert, en provoquant ainsi le mouvement de la barre d'accouplement 51 ou en la faisant revenir dans sa position du   coté   gauche (si elle a reçm anté- rieurement un mouvement vers la droite).  Mais;

  ,   étant donné qu'il n'existe pas de caractères se répétant, le levier 79 n'a pasencore   fonctionné,   la barre 51 n'est pas encore venue vers la droite et par conséquent le levier 49 occu- pe déjà sa position dans le sens des aiguilles d'une montre. De plus., étant donné que la barre 51 n'a pas été actionnée, le levier 94 n'a pas non plus été actionné en vue d'interrompre le mouvement d'avancement du ruban. Ainsi qu'il a déjà été dit, lorsque le cycle décrit ci-dessus est sur le point de se terminer, la portion surélevée 88 de la came 85 fait légèrement osciller le levier 79 dans le sens des aiguilles d'une montre de façon à faire coopé- rer le bras 89 avec le bras 91 et à faire revenir le levier 72 dans sa posi- tion du côté gauche ou en sens inverse des aiguilles d'une montre.

   Pendant la période de fonctionnement de la machine au cours de laquelle il n'existe pas de caractère se répétant, la barre de blocage 52 combinée avec la barre d'accouplement 51 prend la position dans laquelle ses encoches de signaux conventionnels viennent au-dessous des barres de traction   54   en vue de per- mettre leur fonctionnement sélectif. 



   Lorsque le mécanisme explore dans le ruban un signal convention- nel se répétant, les leviers tâteurs 12 prennent la même position que précé- demment. Par conséquent, lorsque l'étrier de transfert 103 fonctionne, les positions des leviers 37 et 49 ne changent pas. De ce fait, les barres 38 et 51, et par suite les saillies de came 55 et 550 ne reçoivent aucun mou- vement et il en résulte que le levier de blocage 72 ne tourne pas dans sa position dans le sens des aiguilles d'une montre mais reste dans la position de la figure 1, de sorte que le bras 78 du levier de commande 79 n'est pas bloqué. 



   Le levier 79 peut donc suivre le contour de la came 85, de sorte que lorsque le galet de came   83   arrive sur la portion surbaissée   87,   le levier 79 subit l'action du ressort 84 et tourne en sens inverse des aiguilles d'une montre. Les mouvements du levier 79 et de l'étrier 103 sont synchronisés de façon telle que la saillie 108 du levier 79 rencontre le bras 48 du levier 47 de réglage de transfert et écarte la butée 108' du trajet suivi par la butée 109 du levier de transfert 49, avant que le bras 92 du levier 79 rencontre l'épaulement 111 de la barre d'accouplement 51, de façon à pousser cette bar- re de gauche à droite et à faire ainsi basculer le levier de transfert 49 dans sa position en sens inverse des aiguilles d'une montre. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La barre 51, pendant son mouvement vers la. droite, fait basculer le levier de transfert 49 dans sa position en sens inverse des aiguilles d'une montre, dans laquelle il est prêt à faire revenir, pendant le cycle suivante la barre 51 dans sa position du côté gauche. De même;, la barre 51, pendant son mouvement vers la droite a entraîné avec elle le cliquet 61. Mais la dent 550 du   cliquet   n'exerce à ce moment aucune action sur l'étrier 67, étant donné 
 EMI7.1 
 quel1e est élastique et qu'elle est venue, en passant au-dessous du galet 65, dans une position située à droite de l'axe vertical du galet. 



   Pendant la première partie du cycle décrit ci=dessus, la came d' avancement du ruban a soulevé le eliquet d'avancement 29, préalablement à 1' avance du ruban sous   Inaction   du ressort 34. Mais la barre 51, pendant son mou- vement vers la droite décrit ci-dessus a fait tourner en sens inverse des ai- 
 EMI7.2 
 guilles d9une montre, par 1-'intermédiaire de son prolongement 93, le levier de blocage 94 du cliquet d,"avancement du ruban, de façon à amener le bras 99 du levier 94 au=dessous de i'extrémité du levier 26, en empêchant ainsi le mouvement d'avancement du ruban. 



  De même, la barre 51 a provo qué pendant ron mouvement versJadio&epar l'intermédiaire de   l'articulation   112, le mouvement vers la droite de la barre de blocage 52, de façon à empêcher les barres de traction 54 de fonctionner sélectivement. 



   L'appareil de commande est ainsi en état d'introduire automatique- ment un facteur de retard dans son fonctionnement par rapport   à   celui de la machine qu'il règle. Lorsque l'arbre à cames 22 commence à tourner pendant le cycle suivant., les leviers 12 d'exploration du ruban peuvent de nouveau explo- rer le ruban 30. Mais, étant donné que le ruban   30   n'a pas avancé pendant le cycle de fonctionnement précédent, les tétons 13 pénètrent dans les mêmes per- forations du ruban que pendant le cycle précédent. En conséquence, lorsque 1' étrier de transfert 103 fonctionne, la position des barres 38 reste la même et par suite les saillies de came 55 ne reçoivent aucun mouvement. L'étrier 67 et le levier de blocage 72, en. ce qui concerne les saillies 55, restent im= mobiles.

   Toutefois, la barre 51 étant encore dans sa position du côté droit, le levier de transfert 49 est toujours dans sa position en sens inverse des aiguilles d'une montre, dans laquelle sa butée   109   est prête à coopérer avec 
 EMI7.3 
 la butée .9 du levier 47 de réglage de transfert. Puis;, lorsque l'étrier 103 fonctionne, dans, la première portion du eôrcle, il provoque la rencontre de la butée 109 avec la butée 10 9 en faisant ainsi tourner dans le sens des aiguilles d9une montre le levier 49 qui, de son côté, provoque le mouvement vers la gauche de la barre   d'accouplement 51.   



   Pendant ce mouvement vers la gauche de la barre 51, la saillie de came 550 du cliquet 61 ne   s'efface   pas, mais en venant à gauche de   l'axe   vertical du galet 65, elle soulève 1étrier 67 et, par l'intermédiaire de son bras 71, elle fait venir le levier de blocage 72 dans sa position dans le sens des aiguilles d'une montre ou du côté droit, de façon à amener l'épaulement 77 en position relative de blocage avec le bras 78 du levier de commande 79. 



  De plus, pendant ce mouvement vers la gauche de la barre 51, le levier de blo- cage 94 tourne dans le sens des aiguilles   d'une   montre en dégageant le bras 99 du cliquet 29. Par suite, pendant que l'arbre à cames 22 continue à tourner, la portion surbaissée 87 de la came 88 vient en face du galet de came 83, mais étant donné que le levier 79 est bloqué au point 77-78, il est insensible à   l'action   du ressort 84 et par conséquent la barre 51 reste dans sa position du côté gauche. La barre 51 revient donc pendant ce cycle retardé dans sa position du côté gauche et le levier 26 d'avancement du ruban est débloqué de façon à permettre au ruban   30   d'avancer de nouveau sous   l'action   du ressort 34 et de faire arriver la nouvelle rangée de perforations en face des tétons 13. 



   Si la nouvelle rangée de perforations est semblable à la précé- 
 EMI7.4 
 dente c'est=à=dire si le signai conventionnel se répète de nouveau, les bar- res 38 ne reçoivent aucun mouvement pendant le cycle de transfert mais restent dans leur position du côté gauchepuisque les positions du levier tâteur 12 sont les mêmes que précédemment. Il en résulte que le levier de blocage 72 reste dans sa position du côté gauche ou en sens inverse des aiguilles   d'une   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 montre, et que le ressort 84 peut faire tourner le levier de commande 79 en sens inverse des aiguilles d'une montre en synchronisme avec le fonctionne- ment de l'étrier de transfert 103, puis la barre 51 avance vers la droite et le levier 94 tourne de fagon à bloquer le levier 26 d'avancement du ruban. 



  La barre de blocage 52 occupe une position dans laquelle elle empêche le fonctionnement sélectif des barres de traction 54. En conséquence, le cycle suivant est un cycle retardé pendant lequel le signal conventionnel du ruban 30 est exploré une seconde fois sans provoquer le fonctionnement sélectif des barres de traction 54, en permettant ainsi à l'opérataino mise en train pendant le cycle précédent de se terminer. Toutefois;, vers la fin du cycle considéré, la barre d'accouplement 51 revient dans sa position du côté gau- che, le levier 26 d'avancement du ruban se débloque et le ruban 30 avance de la manière décrite ci-dessus. Par suite., tant que les signaux se répètent., le ruban 30 n'avance qu'un cycle sur deux, tandis qu'un cycle   à   retard (ou de non avancement) s'interpose automatiquement entre les cycles d'avancement du ruban. 



   L'appareil comporte également un dispositif empêchant ou bloquant le fonctionnement du levier de commande 79 sous l'effet de certains signaux de caractères se répétant. Par exemple, il est nécessaire d'interposer un facteur de retard dans le cas des signaux dits de "blancs" et "d'effacement", qui ne déclenchent pas des cycles de fonctionnement nécessitant l'interposi- tion d'un facteur de retard. Pour arriver à ce résultat, on dispose un autre levier de blocage 116 qui est articulé sur un arbre 117 supporté d'une maniè- re appropriée par le bâti de l'appareil. Le levier   116   comporte un bras   118   dirigé verticalement et coopérant à son extrémité aven un épaulement 119 du levier de commande 79. Un ressort 121 tend à faire tourner normalement le levier 116 dans le sens des aiguilles d'une montre.

   Un étrier oscillant 125 est monté à la manière d'un palonnier sur un arbre 122 tourillonnant dans des bras horizontaux 123 et 124 du levier 116. L'étrier 125 porte dans le sens transversal des barres 38 et 51 deux barres d'étrier 126 et 127 qui sup- portent des galets coopérant avec les bords inférieurs des barres 38 et 51. 



  Chacune des barres d'étrier 126 et 127 vient en face   d'une   série transversa- le d'encoches 128 dont la répartition correspond au signal particulier pour lequel il n'est pas nécessaire de prévoir un retard de caractères répétés. 



  L'une ou l'autre de ces barres d'étrier étant sélectionnée, la barre choisie 126 ou 127 se loge avec ses galets dans la série transversale correspondante d'encoches 128. A ce moment,, le bras vertical 118 du levier 116 vient en po- sition de blocage avec l'épaulement 119,de sorte que si le même signal se répète, l'immobilité d'une quelconque des barres d'accouplement 38 et 51 n' a pas pour effet de faire fonctionner le levier 79 en raison de   l'interven-   tion du levier 116. Par suite, bien que le levier 79 soit sensible d'une ma- nière générale aux signaux de caractères qui se répètent;,, les dispositifs 116 et 125 l'empêchent de fonctionner sous l'action de certains signaux se répé- tant. 



   Les figures 2 et 3 représentent un autre dispositif empêchant le levier 79 de fonctionner sous l'action de certains signaux se répétant, le nombre de ces signaux pouvant être supérieur à deux. Le bras 130 d'un levier coudé 131   coopère:,   au lieu du levier 116, avec l'épaulement 119 du levier de commande 79. Le bras horizontal 132 du levier 131 coopère avec un goujon   133   disposé sur une plaque 134, coulissant verticalement sur des axes 135 montés sur une plaque latérale 136 du bâti de l'appareil. Plusieurs barres d'étrier 137 traversent la plaque 134 dans le sens transversal des barres d'accouplement 38. Bien que trois de ces barres 137 soient représentées, il doit être bien en- tendu que l'invention n'est pas limitée à ce nombre.

   Les barres 137 comportent des galets 139 qui roulent sur les bords inférieurs des barres d'accouplement   38..   Chaque barre 137 est articulée sur le rebord 141 d'une console 142 fixée sur la plaque latérale 136. Un ressort 143 correspondant à chaque barre 137 a tendance à appliquer la barre correspondante en contact avec les barres d'ac- couplement 38.   Toutefois,   chaque ressort 143 est plus fort que le ressort 140 qui a tendance à faire tourner le levier coudé 131 en sens inverse des aiguil- les d'une montre, de façon à réduire la résistance s'opposant au fonctionnement sélectif des barres   137,   tout en permettant au bras 132 du levier 131 de passer sur le goujon 133. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Une quelconque des barres d'étrier 137 étant sélectionnée, la barre   137   choisie se loge avec ses galets'dans la série transversale corres- pondante d'encoches 144. A ce moment;, la plaque   134   guidée par les axes 135 monte, le goujon   133   coopère avec le bras 132 du levier coudé 131, de façon à faire osciller lebras 130 dans le trajet de l'épaulement   119   du levier 79, en empêchant ainsi ce levier de fonctionner. 



   Bien entendu,   l'invention   ne doit pas être considérée comme limi- tée aux formes de réalisation décrites et représentées., qui n'ont été choisies qu'à titre d'exemple. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Dispositif de commande pour une machine à meuler les lignes- blocs et à composer., dans lequel des signaux conventionnels représentant les caractères d'impression successifs   à   composer par la machine sont enregistrés sur un ruban qui passe devant un dispositif lecteur d'enregistrement de sorte que plusieurs éléments dont les positions peuvent être réglées individuellement et qui servent à commander le fonctionnement de la machine sont amenés à occu- per des positions variables conformément aux signaux conventionnels enregistrés,

   ce dispositif comportant un mécanisme   d'arrêt   de l'avancement du ruban   comman-   dé par les dits éléments de telle scrte qu'il a pour effet de retarder   lavan-   cement du ruban lorsque le lecteur d'enregistrement explore 'une succession de signaux conventionnels enregistrés   identîques,   en donnant ainsi la certitude que la vitesse de l'appareil de commande ne dépasse pas celle de la machine sous   Inaction   des signaux conventionnels successifs identiques.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  CONTROL DEVICE FOR BLOCK-LINE MOLDING AND COMPOSING MACHINES.



   The present invention relates to a control device for block line molding and composing machines and more particularly to mechanisms controlled by a signal tape and serving to automatically regulate the operation of these machines.



   It has been observed in connection with the automatic control of machines of this type that the running speed which can be reached by the mechanism of scanning the ribbon and of mechanical selection is sometimes higher than that at which the machine is capable of operating under the action of this mechanism.



   When it is an ordinary composition and the various character dies are released in an irregular sequence, the die firing device usually has sufficient time to return to its normal position and thus be ready. to perform the following operation, although it requires a little more time for this to complete its operating cycle than for the control element to complete its start-up cycle. On the other hand, when a signal is repeated one or more times, the next start-up cycle may be in advance with respect to the corresponding operating cycle of the machine., So that the corresponding trigger mechanism of the matrix cannot arrive in time in its normal position.



   The invention relates in particular to a device sensitive to the action of characters which are repeated successively in order to automatically introduce a delay in the operation of the control element and thus to adjust its own speed so as to make it correspond to it. that of the machine with which it is associated.



   Under these conditions, the object of the invention is a control device for a machine for molding block lines and composing, in the-

 <Desc / Clms Page number 2>

 which of the conventional signals representing the successive printing characters to be dialed by the machine are recorded on a tape which passes in front of a recording reader device so that several elements whose individual positions can be set and which serve for control der the operation of the machine are made to occupy variable positions in accordance with the conventional signals recorded,

   this device comprising a mechanism for stopping the advance of the tape controlled by said elements so that it has the effect of delaying the advance of the tape when the recording reader explores a succession of suitable signals. identical recorded signals, thereby ensuring that the speed of the control unit does not exceed that of the machine under the action of successive identical conventional signals.



   In the preferred embodiment of the device according to the invention the advancing movement of the tape is delayed for a time interval corresponding to a single operating cycle of the device each time the reader device scans a recorded conventional signal identical to that of the device. signal previously scanned, so that each recorded conventional signal (except the first) of a succession of identical recorded signals is scanned twice by the reader device and the device operates in idle mode (that is, say without exerting any action on the machine) during every other operating cycle.



   The elements whose position can be individually adjusted are also preferably combined with devices which prevent the tape feed stop mechanism from delaying this feed movement when the reader device scans certain repeated conventional signals, to which it is not necessary to delay the operation of the apparatus.



   The invention is easily understood from the detailed description which is given hereinafter with the accompanying drawing, in which Figure 1 is a side elevation of a selected embodiment of the invention. Preferably of the apparatus according to the invention, FIGS. 2 and 3 are partial views showing a variant of the device interrupting the operation of the tape stop mechanism under certain determined operating conditions.
In its preferred embodiment, the invention is applicable to an automatic adjustment mechanism of the type described in British Patent No. 415,798 of March 3, 1933.

   A recording reader mechanism, generally designated by 11, comprises a series of feeler or explorer levers 12 of a ribbon, each of which carries a feeler stud 13 and which oscillate on a common shaft 14. The ribbon perforated has been prepared previously in a perforating machine in which it is pierced with several transverse rows of holes, 9 different from each other.

   Each row of holes corresponds to a dial character of a line or to a functional operation of the dialing machine. '
Individual springs 15, Figure 1, tend to maintain the feeler levers 12 in their end position counterclockwise and a caliper 16, driven in a reciprocating motion and having a transverse bar 17 located below horizontal extensions 18 in one piece with feeler levers 12, periodically opposes this movement. The caliper 16 is articulated at an intermediate point and comprises a portion directed downwards and which carries a cam roller 19 pushed by a spring against the periphery of a cam 21 operating the feeler lever.

   This cam is carried by a shaft 22 actuated by the intermediary of a clutch by any suitable source of energy. In addition to the cam 21, the shaft 22 also carries a tape advancement cam (not shown) and a cam 24 which serves to impart periodic reciprocating motion to a series of T-shaped transfer levers 37, described. below.



   The tape advancement cam (not shown) prints a reciprocating motion during its rotation cycle to a cam roller carried by

 <Desc / Clms Page number 3>

 a lever 26 for advancing the tape. A ribbon advancement pawl 29 is hinged in a vertical position on the other end of lever 26. The reciprocating movement of pawl 29, which is in engagement with the teeth of a ratchet wheel 21, induces a step movement. to a shaft 32 for advancing the band which carries an advancing wheel 33 the teeth of which coincide with a central row of perforations in the band 30. A spring 34 tends to turn the lever arm 26 in. clockwise around its axis.

   The upward movement of the pawl 29 does not cause the movement of the tape, which is however provided by the spring 34.



   As the various feeler levers 12 are periodically pulled apart by the caliper 16, the pawl 29 advances the tape 30 'and then the caliper 16 moves back, allowing the various individual springs 15 to rotate the tabs. corresponding levers 12 counterclockwise. The presence or absence of a hole in the tape ultimately determines the amplitude of the angular movement of any lever 12, depending on whether the feeler nipples 13 pass through the perforations of the tape or are stopped by the unperforated portions of the tape. this ribbon. The adjustment position of the levers 12 is transmitted to a corresponding series of articulated T-shaped transfer levers 37.

   The counterclockwise rotational movement of a transfer yoke or device 103 pushes the transfer levers 37 upward, so that their T-shaped extension heads 43 meet one another. either of the shoulders 44 of the feeler levers.



  Depending on the positions of the various levers 12, the transfer levers 37 rotate clockwise or counterclockwise, their disc-shaped extensions 45 causing corresponding movement of tie rods or rods. elements 38 whose position can be individually adjusted.



   The coupling bars 38 thus come into a position which corresponds to the perforations of the tape during each operating cycle and for their part transmit this adjustment position to a series of notched bars 46 for selecting the conventional signals.



   A transfer adjustment lever 47, also articulated on the shaft 14 between the feeler levers 12 of the ribbon, has a shape similar to that of the levers 12 but which differs from it in that it does not have a lateral control arm. support for a feeler stud 13, nor horizontal extension 18 cooperating with the motor caliper 16. On the other hand, this lever 47 comprises an arm 48 directed upwards and to the left. Due to the lack of a feeler nipple 13, it is easy to see that the. position of the lever 47 is not determined by the presence or absence of a perforation of the strip 30, but on the contrary, as will be seen later, by a device sensitive to the action of signals. repeating.



   An additional transfer lever 49, similar to T-shaped transfer levers 37, and a tie rod or adjustable member 51 similar to tie rods or adjustable members 38, cooperate with the transfer adjustment lever 47 Instead of being hinged to a conventional signal selector bar 46, bar 51 is mated with a lock bar 52, similar to lock bar 52 of Fig. 1 of U.S. Patent No. 2,104. .030 of January 4, 1938.

   The protrusions or studs 53 of the locking bar 52 are distributed so as not to meet with the various drawbars 54 which can be individually selected under normal conditions when one of them fits in a notch. conventional signals from the selection bars 46, but so as to block their selective movement during an idle cycle of rotation, as will be seen in detail below.



     One can see in Figure 1, in addition to the traction bars 54, two traction bars 540 for moving the rails, the function of which is described in British Patent No. 449.088 of December 19, 1934. The shape of the legs or pins of the bar 52 is chosen so as to prevent or normally block the selective play of the drawbars 540 when the protrusions 53 clear the drawbars 54. But, when the bar-

 <Desc / Clms Page number 4>

 blocking re 52 changes position, conditions reverse, protrusions 53 block drawbars 34 but provide selective play (in the case of a rail displacement signal) for drawbars 540 movement of the rails.



   Each of the tie rods 38 comprises in one piece with it on its upper edge a sawtooth cam or latch 55.



   A corresponding sawtooth cam or latch 550 combined with the tie rod 51, is carried by a movable pawl element 61 articulated on a plate 62 fixed to the bar 51. The pawl 61 is pushed in the normal direction. clockwise by a spring 64 against a stop 63. The positions which can be occupied by the various projecting cams 55 and 550 are variable according to the relative position of the tie rods 38 and 51. A transverse anti-friction roller 65 , or a series of anti-friction rollers (one for each of the bars 38 and 51) arranged in the path of the projections 55 and 550 are carried by a shaft 66 journaled in a detent bracket 67.



   The yoke 67 is hinged about an axis 68 on the main frame of the apparatus and is pushed normally downward in a direction of relaxation by a spring 690 The protruding cams 55 and 550 may be in the one or the other of their rest positions on one side or the other of the transverse roller 65 and the cam projections 55, passing from one position to the other, come into contact with the roller 65 which they thus grow upwards. The caliper 67 comprises an arm 71 which, when the caliper 67 is thus pushed upwards9 rotates a locking lever 72 which fulfills the function described below.



   The pawl 61 is resiliently articulated and therefore only pushes the caliper 67 upward in one direction of movement of the tie rod 51. As the bar 51 moves to the right of Figure 1, the pawl 61 resiliently erases and rotates slightly counterclockwise, so that the sawtooth projection 550 passes below the roller 65 and hence the caliper 67 is not lifted. But when the bar 51 advances in the other direction, or to the left, the pawl 61 meets the stop 63 (under the action of the spring
64) and does not erase, its sawtooth portion 550 thus lifting the caliper 67.



   The locking lever or element 72 is articulated on an axis 73 mounted in the frame and it comprises an arm 74 which cooperates with the arm 71 of the caliper 67. The element 72 also comprises a latch 75 with a W-shaped notch. which cooperates with an arm 76 actuated by a spring. The element 72 comprises a shoulder 77 which cooperates in a relative locking position with an arm 78 of a control lever 79 with several arms, articulated on an axis 81 in an appropriate position on the frame of the apparatus. One arm 82 of the lever
79 carries at its end a cam roller 83. A spring 84 pushes the lever
79 counterclockwise and normally applies cam follower 83 against the periphery of a cam 85.



   Although the roller 65 of the caliper 67 passes over all the bars
38 and 51, its arm 71 only cooperates with the element 72 and the lever 79 which are only associated with the coupling bar 51. The cam 85 comprises a rest portion 86, a lowered portion 87 and a raised portion 88.



   When the roller-83 passes over the rest portion 86, the arm 78 of the lever
79 is kept away from the locking shoulder 77. But when the element
72 is actuated towards its position in the direction of clockwise and the roller 83 arrives on the lowered portion of the cam 85, the shoulder
77 is placed in the path of the end of the arm 78, thus preventing the lever 79 from rotating counterclockwise. On the other hand, when element 72 is held in its counterclockwise position, Fig. 1, by latch 76, lever 79 rotates counterclockwise when the roller 83 arrives on, the lowered portion of the cam 850
The lever 79 comprises an arm 89 which cooperates with an arm 91 of

 <Desc / Clms Page number 5>

 the locking element 72.

   As a result, when the element 72 has come into its clockwise position, preventing the lever 79 from rotating counterclockwise, the element 72 is then brought back into position. its anti-clockwise position by the arm 89 acting on the arm 91, given that during each rotation cycle of the cam 85, the raised portion 88 of this cam sufficiently rotates the lever 79 in the direction clockwise to raise the lever 89 by making it cooperate with the arm 91 so as to make the element 72 oscillate in its position in an anti-clockwise direction.



   The lever 79 also comprises an arm 92 directed downwards and which causes the movement of the bar 51 to the right under certain operating conditions, These conditions exist whenever the lever 79 is not blocked by the element 72 and that as a result it can turn anti-clockwise and come to its end-of-travel position when the cam roller 83 requests on the lowered portion 87 of the cam 85 under the action of the spring 84. The bar 51 has at its end on the right side an extension 93 by means of which it is articulated elastically with a lever 94 for blocking the movement of advancing the tape.

   This articulation consists of an adjustable screw 95 carried at the lower end of an arm 96 directed downwards of the lever 94 and a spring 97 mounted between the arm 96 and the bar 51, and which tends to hold the screw 95. against the end of the bar 51.



   The lever 94 is articulated on a pin 98 mounted in a suitable manner on the frame of the apparatus. The lever 94 also comprises an arm 99 directed upwards and which comes into position and towards a relative locking position with the lever 26 for advancing the tape. As a result, when the lever 79 advances the bar 51 to the right, the lever 94 turns counterclockwise so as to bring the arm 99 into a relative locking position with the lever 26 d. 'advancement of the tape, thus preventing the downward movement of the pawl 29 under the inaction of the spring 34.



   The lever 79 further includes an extension 108 which cooperates with the arm 48 of the transfer adjustment lever 47 so as to prevent the lever 47 from coming into contact with an extension 109 of the corresponding transfer lever 49 during the movement to the right. bar 51.



   As has already been said, the cam 24 carried by the shaft 22 actuates the transfer levers 37 and 49 periodically. A cam roller 101 cooperates for this purpose with the. periphery of the cam 24 this roller is mounted on an arm 102 of a transfer bracket 103 carried by an oscillating shaft 104 mounted in a suitable manner on the frame of the apparatus. A spring 105 tends to normally rotate the transfer yoke 103 clockwise, so as to hold the cam follower 101 against the periphery of the cam 24.

   An arm 106 of the transfer caliper 103 comprises at its end an oscillating shaft 107 on which the aforementioned transfer levers 37 and 49 are mounted.



   With the apparatus according to the invention in operation, it is assumed that the tape 30 comprises a perforated message which contains conventional signals of consecutively repeated characters. During the periodic rotational movement of the cams on the shaft 22, the ribbon advancement cam (not shown) oscillates the ribbon advancement lever 26 which, by means of the pawl 29 actuates the feed mechanism of the ribbon. tape so as to advance the tape the distance between two transverse rows of perforations. Between each advance movement? the ribbon is explored by the feeling nipples 13.

   In the rest position of the. Figure 1, the cam 21 maintains the caliper 16 in its anti-clockwise position, \! in which the bar 17 retains the levers 12 of the tape feelers in their withdrawn or clockwise position, against the traction exerted by their individual springs 15. The transfer adjustment lever 47 , which does not include an arm 18 cooperating with the bar 17, is normally maintained by its spring 15 in its position in the direction

 <Desc / Clms Page number 6>

 counterclockwise.



   During normal operation, when there is no repeating character, the levers 12 take their end-of-travel position in the direction or counterclockwise, depending on the presence or absence of conventional signal holes in the ribbon 30 then., when the transfer stirrup 103 oscillates in synchronism with the scanning movement of the ribbon., one or the other of the stops 43 cooperates with one either of the stops 44 so as to cause the T-shaped levers 37 to oscillate accordingly, thereby causing the tie rods 38 to move to the right or to the left, depending on whether the corresponding levers 37 oscillate counterclockwise or clockwise.



   It will be remembered that, while the tie rods 38 are moved to the right or to the left, the cams 55 projecting on these bars rotate, by means of the arm 71 of the caliper 67, the locking lever 72 by bringing it into its position in the direction of clockwise (or to the right), thus bringing the shoulder 77 in the relative blocking position with the arm 78 of the control lever 79 and consequently by preventing the lever 79 from arriving later in the cycle on the lowered portion 87 of the cam 85.

   The stopping of the lever 79 thus allows the transfer adjustment lever 47 to remain in its anti-clockwise position, so that its stop 108 'cooperates with the stop 109 of the additional transfer lever 49, to so as to rotate the lever 49 clockwise during the transfer operation, thereby causing the movement of the tie rod 51 or returning it to its position on the left side (if it has previously received a movement to the right). But;

  , since there are no repeating characters, the lever 79 has not yet operated, the bar 51 has not yet come to the right and therefore the lever 49 already occupies its position in the clockwise. In addition, since the bar 51 has not been actuated, the lever 94 has not been actuated in order to interrupt the advancement movement of the tape either. As has already been said, when the cycle described above is about to end, the raised portion 88 of the cam 85 slightly oscillates the lever 79 in the clockwise direction so as to cause the arm 89 to cooperate with the arm 91 and to return the lever 72 to its position on the left side or counterclockwise.

   During the period of machine operation in which there is no repeating character, the locking bar 52 combined with the tie rod 51 assumes the position in which its conventional signal notches come below the traction bars 54 in order to allow their selective operation.



   When the mechanism explores a repeating conventional signal in the ribbon, the feeler levers 12 take the same position as before. Therefore, when the transfer caliper 103 is operating, the positions of the levers 37 and 49 do not change. As a result, the bars 38 and 51, and hence the cam projections 55 and 550, do not receive any movement and as a result the locking lever 72 does not rotate in its position clockwise. shows but remains in the position of Figure 1, so that the arm 78 of the control lever 79 is not blocked.



   The lever 79 can therefore follow the contour of the cam 85, so that when the cam roller 83 arrives on the lowered portion 87, the lever 79 is subjected to the action of the spring 84 and rotates counterclockwise. . The movements of the lever 79 and of the caliper 103 are synchronized such that the projection 108 of the lever 79 meets the arm 48 of the transfer adjustment lever 47 and moves the stopper 108 'away from the path followed by the stop 109 of the transfer lever. transfer 49, before the arm 92 of the lever 79 meets the shoulder 111 of the coupling bar 51, so as to push this bar from left to right and thus to tilt the transfer lever 49 into its position in counterclockwise.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The bar 51, during its movement towards the. right, swings the transfer lever 49 in its anti-clockwise position, in which it is ready to return, during the next cycle, the bar 51 in its position on the left side. Likewise, the bar 51, during its movement to the right, has brought with it the pawl 61. But the tooth 550 of the pawl does not exert at this time any action on the caliper 67, given
 EMI7.1
 which is elastic and that it has come, by passing below the roller 65, in a position situated to the right of the vertical axis of the roller.



   During the first part of the cycle described above, the tape advancement cam has raised the feed pawl 29, prior to the tape advancing under the inaction of the spring 34. But the bar 51, during its movement to the right described above has rotated in the opposite direction of the
 EMI7.2
 Watch wails, through its extension 93, the locking lever 94 of the ribbon advancement pawl, so as to bring the arm 99 of the lever 94 below the end of the lever 26, in thus preventing the advancement movement of the ribbon.



  Likewise, the bar 51 caused during its movement towards the radio through the articulation 112, the movement to the right of the locking bar 52, so as to prevent the drawbars 54 from selectively operating.



   The control unit is thus able to automatically introduce a delay factor in its operation with respect to that of the machine that it is adjusting. When the camshaft 22 begins to rotate during the next cycle, the ribbon exploration levers 12 can again explore the ribbon 30. But, since the ribbon 30 has not advanced during the cycle. of previous operation, the studs 13 enter the same perforations in the ribbon as during the previous cycle. As a result, when the transfer yoke 103 is operating, the position of the bars 38 remains the same and hence the cam projections 55 do not receive any movement. The caliper 67 and the locking lever 72, in. as regards the projections 55, remain im = mobile.

   However, with the bar 51 still in its position on the right side, the transfer lever 49 is still in its anti-clockwise position, in which its stop 109 is ready to cooperate with it.
 EMI7.3
 the stopper .9 of the transfer adjustment lever 47. Then ;, when the caliper 103 operates, in the first portion of the ring, it causes the stop 109 to meet the stop 10 9, thus turning the lever 49 clockwise which, for its part , causes movement to the left of the tie rod 51.



   During this movement to the left of the bar 51, the cam protrusion 550 of the pawl 61 does not retract, but coming to the left of the vertical axis of the roller 65, it lifts the yoke 67 and, via its arm 71, it brings the locking lever 72 into its position in the direction of clockwise or on the right side, so as to bring the shoulder 77 in a relative locking position with the arm 78 of the control lever 79.



  Further, during this movement to the left of the bar 51, the locking lever 94 rotates clockwise disengaging the arm 99 from the pawl 29. As a result, while the camshaft 22 continues to rotate, the lowered portion 87 of the cam 88 comes in front of the cam follower 83, but since the lever 79 is locked at point 77-78, it is insensitive to the action of the spring 84 and therefore the bar 51 remains in its position on the left side. The bar 51 therefore returns during this delayed cycle to its position on the left side and the lever 26 for advancing the tape is released so as to allow the tape 30 to advance again under the action of the spring 34 and cause the tape to arrive. new row of perforations opposite the nipples 13.



   If the new row of perforations is similar to the previous
 EMI7.4
 slow, i.e. if the conventional signal is repeated again, the bars 38 do not receive any movement during the transfer cycle but remain in their position on the left side since the positions of the feeler lever 12 are the same as before . As a result, the locking lever 72 remains in its position on the left side or counterclockwise.

 <Desc / Clms Page number 8>

 watch, and that the spring 84 can rotate the control lever 79 counterclockwise in synchronism with the operation of the transfer caliper 103, then the bar 51 moves to the right and the lever 94 rotates so as to block the lever 26 for advancing the tape.



  Lock bar 52 occupies a position in which it prevents selective operation of drawbars 54. Accordingly, the next cycle is a delayed cycle in which the conventional signal from ribbon 30 is scanned a second time without causing selective operation of the bars. traction bars 54, thus allowing the operataino set in motion during the previous cycle to end. However, towards the end of the cycle in question, the tie rod 51 returns to its position on the left side, the tape advancement lever 26 is released and the tape 30 advances in the manner described above. As a result, as long as the signals are repeated, the ribbon 30 advances only one cycle out of two, while a delayed (or non-advancing) cycle is automatically interposed between the cycles of advancing the ribbon. .



   The apparatus also comprises a device preventing or blocking the operation of the control lever 79 under the effect of certain repeating character signals. For example, it is necessary to interpose a delay factor in the case of so-called "blank" and "erase" signals, which do not trigger operating cycles requiring the interposition of a delay factor. . To achieve this, a further locking lever 116 is provided which is articulated on a shaft 117 suitably supported by the frame of the apparatus. The lever 116 comprises an arm 118 directed vertically and cooperating at its end with a shoulder 119 of the control lever 79. A spring 121 tends to normally rotate the lever 116 in the direction of clockwise.

   An oscillating caliper 125 is mounted in the manner of a lifter on a shaft 122 journaled in horizontal arms 123 and 124 of the lever 116. The caliper 125 carries in the transverse direction of the bars 38 and 51 two caliper bars 126 and 127 which support rollers cooperating with the lower edges of bars 38 and 51.



  Each of the stirrup bars 126 and 127 faces a transverse series of notches 128 the distribution of which corresponds to the particular signal for which it is not necessary to provide a repeated character delay.



  One or the other of these caliper bars being selected, the selected bar 126 or 127 is housed with its rollers in the corresponding transverse series of notches 128. At this moment, the vertical arm 118 of the lever 116 comes to in a locked position with the shoulder 119, so that if the same signal is repeated, the immobility of any of the tie rods 38 and 51 does not have the effect of operating the lever 79 in due to the intervention of the lever 116. Consequently, although the lever 79 is generally sensitive to the repeating character signals; ,, the devices 116 and 125 prevent it from operating under the the action of certain repeating signals.



   FIGS. 2 and 3 represent another device preventing the lever 79 from operating under the action of certain repeating signals, the number of these signals possibly being greater than two. The arm 130 of an angled lever 131 cooperates :, instead of the lever 116, with the shoulder 119 of the control lever 79. The horizontal arm 132 of the lever 131 cooperates with a stud 133 disposed on a plate 134, sliding vertically on pins 135 mounted on a side plate 136 of the frame of the apparatus. Several yoke bars 137 pass through plate 134 in the transverse direction of tie rods 38. Although three such bars 137 are shown, it should be understood that the invention is not limited to this number. .

   The bars 137 have rollers 139 which roll on the lower edges of the tie rods 38. Each bar 137 is articulated on the edge 141 of a console 142 fixed on the side plate 136. A spring 143 corresponding to each bar 137 tends to apply the corresponding bar in contact with the tie rods 38. However, each spring 143 is stronger than the spring 140 which tends to rotate the elbow lever 131 counterclockwise. a watch, so as to reduce the resistance opposing the selective operation of the bars 137, while allowing the arm 132 of the lever 131 to pass over the stud 133.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   Any one of the caliper bars 137 being selected, the selected bar 137 fits with its rollers in the corresponding transverse series of notches 144. At this time, the plate 134 guided by the pins 135 rises, the stud 133 cooperates with the arm 132 of the elbow lever 131, so as to make the arm 130 oscillate in the path of the shoulder 119 of the lever 79, thus preventing this lever from operating.



   Of course, the invention should not be considered as limited to the embodiments described and shown, which have been chosen only by way of example.



   CLAIMS.



   1. A control device for a block line grinding and dialing machine., In which conventional signals representing successive print characters to be dialed by the machine are recorded on a tape which passes a recording reader device so that several elements the positions of which can be individually adjusted and which serve to control the operation of the machine are made to occupy variable positions in accordance with the conventional signals recorded,

   this device comprising a mechanism for stopping the advance of the tape controlled by said elements of such screen that it has the effect of delaying the advance of the tape when the recording player explores a succession of conventional signals recorded identîmes, thus giving the certainty that the speed of the control unit does not exceed that of the machine under Inaction of successive identical conventional signals.


    

Claims (1)

20 Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel le mécanisme d'arrêt de l'avancement du ruban est commandé par un élément qui le- fait fonc- tionner après que chaque signal conventionnel enregistré successif a été explo- ré par le lecteur d'enregistrement, mais un élément de blocage, sensible à une variation de la position des.éléments dont les positions peuvent être réglées individuellement, empêche l'élément de commande de faire fonctionner le méca- nisme d'arrêt si la position prise par leséléments précités, aprèsl'explora- tion d'un signal conventionnel enregistré, diffère de celle qu'ils ont prise sous l'effetdu signal conventionnel exploré enregistré antérieurement. Apparatus according to claim 1, wherein the tape feed stop mechanism is controlled by an element which operates it after each successive recorded conventional signal has been scanned by the record player. , but a blocking element, sensitive to a variation in the position of the elements, the positions of which can be individually adjusted, prevents the control element from operating the stop mechanism if the position taken by the aforementioned elements, after The scan of a recorded conventional signal differs from that which they took under the effect of the previously recorded scanned conventional signal. 3. Dispositif suivant la revendication 2. dans lequel l'élément de blocage est commandé par un étrier sensible à une variation de la position des dits éléments réglables individuellement et qui sert à amener l'élément de blocage au contact de l'élément de commande;, de façon à empêcher le mouve- ment de ce dernier élément de faire fonctionner le mécanisme d'arrêt de l'a- vancement du ruban dans le cas où la position prise par les éléments réglables individuellement est modifiée après qu'un signal conventionnel enregistré a été exploré, 4. 3. Device according to claim 2, in which the locking element is controlled by a yoke sensitive to a variation of the position of said individually adjustable elements and which serves to bring the locking element into contact with the control element. ;, so as to prevent movement of the latter element from operating the tape feed stop mechanism in the event that the position taken by the individually adjustable elements is changed after a conventional signal recorded has been explored, 4. Dispositif suivant la revendication 3, dans lequel chacun des éléments réglables individuellement comporte une saillie ou loquet en forme de came coopérant avec un galet solidaire de l'étrier, de sorte que lorsque la position prise par les éléments réglables individuellement varie, l'une au moins des saillies en forme de came vient d'un côté à l'autre du galet, en faisant ainsi basculer l'étrier à l'encontre de l'action d'un ressort et en amenant Isolément de blocage au contact de l'élément de commande de façon à empêcher ce dernier élément de faire fonctionner le mécanisme d'arrêt de l'avancement du ruban,, 5. Device according to Claim 3, in which each of the individually adjustable elements has a cam-shaped projection or latch cooperating with a roller integral with the yoke, so that when the position taken by the individually adjustable elements varies, one at the same time less of the cam-shaped protrusions comes from one side of the roller to the other, thereby tilting the caliper against the action of a spring and bringing the locking element into contact with the element control so as to prevent the latter element from operating the tape feed stop mechanism ,, 5. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications précé- dentes, dans lequel le mouvement d'avancement du ruban est retardé pendant un intervalle de temps correspondant à un cycle de fonctionnement unique de l'appareil chaque fois que le lecteur d'enregistrement explore *on signal con- ventionnel enregistré identique au signal conventionnel enregistré antérieure- ment exploré., de sorte que chaque signal conventionnel enregistré (sauf le premier) d'une succession de signaux identiques enregistrés est exploré deux fois par le dispositif lecteur et que le dispositif fonctionne à vide (c'est- à-dire sans exercer aucune action sur la machine) pendant un cycle de fonc- tionnement sur deux. <Desc/Clms Page number 10> Apparatus according to any one of the preceding claims, wherein the advancing movement of the tape is retarded for a time interval corresponding to a single operating cycle of the apparatus each time the recording reader scans * a recorded conventional signal identical to the previously scanned recorded conventional signal, so that each recorded conventional signal (except the first) of a succession of identical recorded signals is scanned twice by the reading device and the The device operates when empty (ie without exerting any action on the machine) during every other operating cycle. <Desc / Clms Page number 10> 6. Dispositif suivant la revendication 5, dans lequel le mécanis- me d'arrêt de l'avancement du ruban comporte un élément réglable supplémen- taire semblable aux éléments réglables individuellement, que l'élément de commande fait avancer dans un sens pour empêcher le ruban d'avancer chaque fois que le lecteur d'enregistrement explore un signal conventionnel enregistré identique au signal conventionnel enregistré antérieurement explorée et qui reçoit ensuite un mouvement dans l'autre sens par un dispositif de transfert combiné avec le lecteur d'enregistrement pour empêcher l'élément de commande de fonctionner de nouveau et permettre ainsi au ruban d'avancer lorsque le même signal conventionnel enregistré a été de nouveau exploré par le lecteur d'enregistrement. 6. Device according to claim 5, in which the tape feed stop mechanism comprises an additional adjustable element similar to the individually adjustable elements which the control element advances in one direction to prevent the movement. tape to advance each time the recording player scans a recorded conventional signal identical to the previously scanned conventional signal recorded and which then receives movement in the opposite direction by a transfer device combined with the recording player to prevent the The control element will operate again and thus allow the tape to advance when the same recorded conventional signal has been scanned again by the recording player. 7. Dispositif suivant les revendications 4 et 6, dans lequel 1' élément réglable supplémentaire comporte aussi une saillie ou loquet en forme de came coopérant avec un galet solidaire de l'étrier et disposé sur un cliquet monté élastiquement sur le dit élément, de sorte que lorsque cet élément re- çoit un mouvement de l'élément de commande dans un sens, de façon à empêcher l'avancement du rubanle cliquet monté élastiquement se déplace de façon à permettre à la saillie en forme de came de passer d'un côté à l'autre du galet sans faire basculer l'étrier, tandis que lorsque le dit élément est déplacé ensuite dans l'autre sens par le dispositif de transfert combiné avec le lec- teur d'enregistrement, le cliquet vient au contact d'une butée fixe qui empê- che son mouvement., 7. Device according to claims 4 and 6, wherein one additional adjustable element also comprises a projection or cam-shaped latch cooperating with a roller integral with the caliper and disposed on a pawl resiliently mounted on said element, so that when this element receives movement of the control element in one direction, so as to prevent the advancement of the tape, the resiliently mounted pawl moves so as to allow the cam-shaped projection to pass to one side to the other of the roller without tilting the caliper, while when said element is then moved in the other direction by the transfer device combined with the record reader, the pawl comes into contact with a fixed stop which prevents its movement., de sorte que la saillie en forme de came fait basculer 1' étrier de façon que l'élément de blocage empêche l'élément de commande d'être actionné, en permettant ainsi au ruban d'avancer. so that the cam-shaped projection rocks the yoke so that the locking member prevents the control member from being actuated, thereby allowing the tape to advance. 8. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 7, dans lequel les éléments réglables individuellement sont combinés avec des dispositifs qui empêchent le mécanisme d'arrêt de l'avancement du ruban de retarder l'avancement du ruban lorsque le dispositif lecteur d'enregistrement explore certains signaux conventionnels se répétant pour lesquels il n'est pas nécessaire de retarder le fonctionnement de l'appareil, 9. Device according to any one of claims 1 to 7, wherein the individually adjustable elements are combined with devices which prevent the tape feed stop mechanism from delaying the tape feed when the tape feed is stopped. recording player device explores certain repeating conventional signals for which it is not necessary to delay the operation of the device, 9. Dispositif suivant les revendications 2 et 8, dans lequel on empêche le mécanisme d'arrêt de l'avancement du ruban de retarder l'avance- ment du ruban sous l'effet des signaux conventionnels précités se répétant en disposant dans les éléments réglables individuellement des encoches qui viennent en face l'une de l'autre lorsque ces éléments occupent une position correspondant aux signaux conventionnels spéciaux, en amenant ainsi un élé- ment de blocage supplémentaire au contact de l'élément de commande pour l'em- pêcher de faire fonctionner le mécanisme d'arrêt de l'avancement du ruban. Device according to Claims 2 and 8, in which the mechanism for stopping the advance of the tape is prevented from delaying the advance of the tape under the effect of the aforementioned conventional signals repeating by arranging in the individually adjustable elements notches which face each other when these elements occupy a position corresponding to the special conventional signals, thus bringing an additional blocking element into contact with the control element to prevent it from doing so. operate the tape feed stop mechanism. 10. Dispositif de commande pour une machine à mouler les lignes- blocs et à composeren substance,, tel que décrit en référence aux dessins ci-annexés, 10. Control device for a machine for molding the lines-block and composing in substance ,, as described with reference to the accompanying drawings,
BE505723D BE505723A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE505723A true BE505723A (en)

Family

ID=146183

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE505723D BE505723A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE505723A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE505723A (en)
FR2647817A1 (en) KNIT PRESSING DEVICE FOR FLAT KNITTING FLAT KNITTING MACHINE
EP0009003A2 (en) Articulated frame for a bed, reclining chair or armchair
CH298907A (en) Device for controlling a block line molding and composing machine.
BE402128A (en)
BE519567A (en)
BE563030A (en)
CH311237A (en) A block-line composing machine with a control mechanism for operation by means of recorded signals.
BE406980A (en)
BE423107A (en)
BE370854A (en)
BE525138A (en)
CH331067A (en) Mechanism for controlling the operation of a typesetting machine
CH619748A5 (en) Device for selectively activating the selection members in perforated card or paper weaving mechanisms
BE521052A (en)
BE396539A (en)
CH293709A (en) Device for advancing a strip of paper, in particular for an office machine.
BE530222A (en)
BE424756A (en)
BE415165A (en)
CH310518A (en) Melting and composing machine equipped with a control mechanism designed to operate by means of recorded signals.
CH361821A (en) Typewriter variable spacing device
BE441115A (en)
BE473538A (en)
CH130278A (en) Designation control device for machines controlled in their operation by perforated cards.