CH252083A - Device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids. - Google Patents

Device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids.

Info

Publication number
CH252083A
CH252083A CH252083DA CH252083A CH 252083 A CH252083 A CH 252083A CH 252083D A CH252083D A CH 252083DA CH 252083 A CH252083 A CH 252083A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
sub
handle
liquid
pump
reservoir
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Glaenzer Bertrand-Roger
Original Assignee
Glaenzer Bertrand Roger
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Glaenzer Bertrand Roger filed Critical Glaenzer Bertrand Roger
Publication of CH252083A publication Critical patent/CH252083A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01GHORTICULTURE; CULTIVATION OF VEGETABLES, FLOWERS, RICE, FRUIT, VINES, HOPS OR SEAWEED; FORESTRY; WATERING
    • A01G29/00Root feeders; Injecting fertilisers into the roots
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C23/00Distributing devices specially adapted for liquid manure or other fertilising liquid, including ammonia, e.g. transport tanks or sprinkling wagons
    • A01C23/02Special arrangements for delivering the liquid directly into the soil
    • A01C23/023Special arrangements for delivering the liquid directly into the soil for liquid or gas fertilisers
    • A01C23/026Localised non-continuous injection tools, e.g. pal injectors, spike wheels

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Soil Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Water Supply & Treatment (AREA)
  • Catching Or Destruction (AREA)
  • Fertilizing (AREA)

Description

  

  



  Dispositif pour le traitement des plantes et des arbres fruitiers au moyen de liquides.



   Il existe des dispositifs pour le traitement des plantes qui comportent, pour mettre sous pression le liquide à injecter ou à pulvériser, une simple pompe aspirante et foulante, disposée   indépendamm'ent de l'appareil injeeteur    lui-même et réunie à ce dernier par un tuyau souple La constitution de ce dispositif en plusieurs parties le rend encombrant et difficile à manier. On   a    également eu l'idée de réunir en un seul ensemble la pompe aspirante et foulante et l'appareil injecteur, le manche de l'appareil étant alors constitué par le corps de la pompe et l'aiguille d'injection étant disposée   da.nsleprolongementdel'orificedere-    foulement de la pompe.

   Une telle disposition pose des problèmes de résistance et de facilité de maniement qui n'ont pas toujours pu être résolus de façon satisfaisante.



   La présente invention a pour objet un dispositif pour le traitement des plantes et des arbres fruitiers au moyen de liquides.



  Ce dispositif est caractérisé par le fait qu'il comporte un manche muni à sa partie supérieure d'un organe de manoeuvre, et sur lequel est fixée une pompe   aspirante'et    refoulant munie d'un tuyau d'aspiration et   d'une    tubu  lure    de refoulement débouchant à l'extrémité libre du   manche, e) t par    le fait que cette extrémité libre est pourvue d'organes de fixation permettant d'assujettir audit manche et de relier à ladite tubulure de refoulement successivement des moyens répartiteurs de liquide,   les uns destinés à introduire et répartir    le   liquide-dans le'SOI    pour le traitement des plantes, les autres à pulvériser et répartir le liquide dans l'atmosphère pour le traitement des arbres fruitiers.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution et une variante du dispositif selon l'invention.



   Fig. 1 est une   vue en élévaftion    de face de l'appareil disposé pour effectuer des injec  tions.   



   Fig. 2 est une vue de côté.



   Fig. 3 est une coupe, à plus grande échelle, de la partie inférieure du corps de la pompe aspirante et foulante.



   Fig.   4 est    une vue de côté de la partie supérieure du corps de pompe.



   Fig. 5 est une vue de face, avec coupes partielles, correspondant à la fig. 4.



   Fig. 6 est une coupe par   YIATI    de la fig. 4.



   Fig. 7 est une vue en élévation de l'appareil disposé pour effectuer des pulvérisations.



   Fig. 8 est une coupe longitudinale, à plus grande échelle, du raccord entre le corps de l'appareil et le dispositif pour la pulvérisation.



   Fig. 9 est une vue en élévation d'une variante de l'appareil représenté à la fig. 7.



   Fig. 10 est une vue de côté de cette. variante.



   Tel qu'il est   représenté aux fig.    1 et 2, le   diEposibif dsestiné à l'injection    de liquides de   traitement    dans le sol comporte un   manche 1,    constitué par un tube creux à l'extrémité 2   duquel est vissée, une    aiguille creuse 3   d'en-    viron 40 om de long, de forme légèrement conique, percée à son extrémité d'orifices 4 et terminée par une pointe ogivale 5 amovible, en métal dur.

   Sur le manche 1 muni d'une poignée 6 et d'un étrier 7, également   consti-    tués par des tubes creux, est assujettie, au moyen de tiges filetées 8-et de boulons 9, une pompe aspirante et foulante 10   suscep-    tible de refouler à chaque coup une quantité de liquide égale à 125   cm8.   



   Cette pompe est munie d'un   tuyau d'aspi-    ration souple 11, par exemple en caoutchouc, terminé à son extrémité libre, par une   cré-    pine   12, et    d'une conduite de refoulement 13,   éga. lement constituée    par un tuyau souple relié à un tube rigide 14 qui communique avec la partie inférieure 2'du manche creux, cette partie étant isolée intérieurement du reste du manche. L'ensemble des soupapes d'aspiration   eb    de refoulement de la pompe. 10 est logé dans une pièce creuse 15 vissée à l'extrémité du corps de la pompe.

   La soupape d'aspiration est constituée par une simple bille de caoutchouc 16 susceptible de retomber par son propre poids en s'appliquant sur un siège circulaire   17.    La soupape de refoulement est constituée par un plateau 18 muni d'une queue 19, sur lequel est fixée, à l'aide d'une vis 20, une rondelle de caoutchouc 21.

   Cette   soupatpe esit. appliquée    sur son siège 22 par l'action d'un ressort 23 s'appuyant, d'une   part,    sur le plateau 18 et, d'autre part, sur un bouchon 24 qui ferme la pièce   15.    Le bouchon 24 est percé d'un trou borgne 25 dans lequel s'engage la queue 19 de la soupape de refoulement, et est maintenu en place par un dispositif à étrier   216    et vis 27, l'étrier 26 étant articulé à la pièce 15, au moyen d'un prisonnier   228 et    d'une tubulure 29 qui porte le tuyau de refoulement 13. L'étanchéité de la fermeture de la pièce 15 servant de logement aux soupapes est assurée par une rondelle élastique   30.   



   La tige de piston 31 de la pompe 10, porte à   l'une    de ses extrémités deux cuirs emboutis 32 et 33 maintenus appliqués l'un contre l'autre par un ressort 34 s'appuyant sur une rondelle 35 fixée par une goupille 36 ; elle est munie, à son extrémité opposée, d'une poignée de manoeuvre 37. Elle est guidée, à la partie supérieure du corps de la pompe 10,   pa.      r deux galets 38 à gorge 39 (fig.    4 à 6) montés fous sur des axes 40 supportés, à leurs extrémités, dans un manchon 41 soudé sur le corps, de   pomple 10 Ises a. xes    40 sont   amo-    vibles et sont maintenus,   d'une    part,   pa.    r une goupille commune 42 en forme d'épingle de sûreté et, d'autre part, par des anneaux 43.



  Une rondelle 44 est placée sur la, tige 31 et empêche la base de la poignée   37    de venir frapper les galets   38.    D'autre part, une rondelle de butée 45 s'appuyant sur un ressort 46 est disposée au-dessus des cuirs 32 et 33 pour amortir les chocs contre les galets 38 lors de la remontée de la, tige 31. L'alésage du manchon 41 est de diamètre égal à   ce-lui    du corps de pompe 10. Le corps de pompe 10, la pièce 15, son bouchon 24, la tige   31    et tous ses organes de   guidage sont constitués en    un alliage léger, par exemple en duralumin, de préférence muni   d'un    revêtement obtenu par traitement anodique.

   Un tel traitement confère à la partie intérieure du corps de pompe une excellente résistance au frottement et à la corrosion par les liquides utilisés. De plus, la couche   d'oxyde formée a, la, surface de    l'alésage de la pompe présente des propriétés absorbantes remarquables qui peuvent être utilisées pour assurer la lubrification et l'étanchéité de la pompe en plongeant le corps de pompe, préalablement à son montage, dans un bain d'huile pendant un   temps suffisam-    ment long pour que l'huile soit absorbée par les parois. Il se forme ainsi une couche d'huile permanence à l'intérieur du corps de pompe.



  La disposition des galets de guidage 38 permet d'éviter l'usure prématurée de la tige de piston 31.



   Un oeilleton taraudé 47 permet de visser l'aiguille 3 le long du manche 1 lorsque l'appareil n'est pas utilisé.



   Le liquide de traitement, par exemple de    e    l'engrais, est placé dans un récipient ouvert, par exemple un seau, dans lequel on place la crépine 12. On enfonce ensuite l'aiguille 3 dans le sol au point où l'on désire pratiquer l'injection, en appuyant sur la poignée 6 et en s'aidant, au besoin, de l'étrier 7 sur lequel on agit avec le pied. Avant l'enfoncement de l'aiguille, on actionne la pompe 10 jusqu'à ce que le liquide sorte par les trous 4.

   Une fois l'aiguille enfoncée, on donne autant de coups de pompe que l'on désire injecter de liquide, chaque coup complet correspondant à l'injection de   125      em3.    On retire ensuite l'aiguille du sol et l'on peut procéder à une autre injection, la longueur du tuyau d'aspi
 ration donnant une certaine autonomie à
 l'appareil par rapport au récipient contenant le liquide.



   Grâce au dosage exact obtenu avec le dispositif décrit, il est possible d'utiliser des solutions d'engrais très   concentrées, présen-    tant par conséquent le   maximum d'effica-    cité en évitant les perte, et d'injecter, selon une méthode déjà appliquée avec fruit, une    quantité d'engrais déterminée avec préci- sion.   



  Afin d'assurer une bonne étanchéité lors de l'enfoncement de l'aiguille d'injection dans le sol et pour éviter les remontées de liquide hors du trou pratiqué, ladite aiguille présente une légère conicité. De plus, l'extrémité de l'aiguille est constituée par une pointe en métal très dur, susceptible d'être démontée en vue du nettoyage de l'aiguille.



   L'aiguille d'injection est elle-même amovible afin de permettre de réduire l'encombrement du dispositif lorsqu'on ne l'utilise pas.



  Elle est vissée à l'extrémité creuse du manche, la communication entre la tubulure de refoule, ment, de la pompe et l'aiguille étant assurée par l'intermédiaire de ladite extrémité.



   On a constaté que, si l'enfoncement de l'aiguille dans le sol ne présente en général pas de difficulté, il est par contre souvent difficile de la retirer du trou où une injection vient d'être pratiquée, à cause de l'effet de ventouse qui est encore accentué par le fait que le sol a été mouillé par le liquide. Pour   remédier à cet inconvénient !, l'aiguille    peut être montée sur le manche par l'intermédiaire d'un dispositif connu en soi et pour cette raison non représenté aux dessins, qui lui permet de coulisser de quelques centimètres par rapport au manche ; un tel dispositif   peut ;    par exemple, être constitué par deux tubes concentriques munis de butées.

   Grâce à cette disposition, quand l'opérateur tire sur le manche, celui-ci suit tout d'abord seul le mouvement, l'aiguille restant enfoncée, et le choc en fin de course de coulissement facilite alors   l'arra-    chement.



   Les dispositions adoptées pour la cons  truction des    divers organes permettent un démontage facile de l'appareil, en vue de son net  toyage.    pratiquement sans l'aide d'aucun outil.



  En effet, le démontage des soupapes s'effectue en dévissant la vis 27, et en rabattant l'étrier   36    sur le côté, après quoi il suffit d'enlever le couvercle 24 pour extraire la soupape de refoulement 18-19, puis la bille 16. Pour retirer la tige de piston et les cuirs   32-33    du corps de la pompe 10, il suffit d'enlever la goupille 42 et d'extraire les axes 40 en tirant sur les anneaux 43. Les galets 38 tom  bent d'eux-mêmes    et l'on peut tirer l'ensemble tige-cuirs hors du corps de pompe. Le remontage s'effectue en sens inverse. Seul le démontage de l'aiguille   3    exige une clé suscep  tible de @'engager sur des méplats    48 taillés dans les parois de l'aiguille.



   Pour le traitement des plantes par pulvé  risation, on retire l'aiguille    3 qui est alors fixée dans l'oeilleton 47 et l'on adapte à l'extrémité 2 du manche 1 un raccord (fig. 7 et 8) constitué par une bague 49 à l'intérieur de laquelle est taillé un évidement annulaire 50 communiquant avec un tube 51 sensiblement perpendiculaire à   l'axe    longitudinal de ladite bague. La bague 49 est assujettie sur l'extrémité 2 du manche   1,    avec interposition de rondelles d'étanchéité 52 et 53, à l'aide d'une pièce 54 filetée en 55 et se terminant par une pointe 56 d'environ 20 cm de longueur, également munie de méplats 48 permettant son montage ou son démontage.

   La. 
 partie supérieure de la pièce 54 est percée de
 deux conduits 57 et 58 en T permettant de mettre en relation l'intérieur de la partie 2 du
 manche 1 avec l'évidement 50 de la bague   49.   



   Sur la partie supérieure du tube 51 se
 raccorde, à l'aide d'un branchement fileté 59,
 un réservoir en tôle 60 d'environ 4 à 5 litres
 de capacité. Ce réservoir est muni, à sa par
 tie supérieure, d'un manomètre 61 qui indique
 la pression qui y règne. Enfin, le tube 51   , se    termine par un raccord fileté 62 sur lequel
 peut être vissée   l'extrémitédutube    souple 63 muni, à son autre extrémité, d'une lance de
 pulvérisation 64 de type quelconque connu,
 comportant un robinet d'arrêt 65. Afin de
 pouvoir toujours être montée dans la même
 position, la pièce formée par la bague 49 et
 le tube 51 porte un doigt 66 susceptible de s'engager entre l'étrier 7 et le tube 14.

   La
 pièce 49-51 est renforcée par une ailette de tôle 67 soudée le long de sa génératrice supérieure
 Dans la variante représentée à la fig. 9,
 le réservoir 60 est muni, à sa partie supérieure, d'un crochet 68 formé par une bande
 de tôle repliée et soudée sur le réservoir, ce   proche ! s'engageant    sur la poignée   6.    Des trous pratiqués dans le'crochet 68 et la poignée 6 permettent de passer une   goupille 69    . qui maintien en place ce crochet sur ladite poignée. La goupille 69 est attachée   au cro-   
 chet 68 par une chaînette   70.    D'autre part,   Åa    la partie inférieure du réservoir, est soudé un bras   71    s'engageant dans un trou percé
 dans l'étrier 7.

   Le réservoir est ainsi maintenu contre le manche.



   La liaison entre la pompe et le réservoir est assurée par un tuyau souple 72 qui est raccordé, d'une part, à une tétine   73 dispo-    sée sur un bouchon 74 monté à la place du bouchon 24 du logement 15 des soupapes et, d'autre part, à une tétine 75 disposée sur un   ,    autre bouchon   76    maintenu par un dispositif   Åa    étrier 77 et vis 78, de façon analogue au bouchon 74, et venant fermer un orifice pratiqué à la partie inférieure du réservoir. Ce bouchon 76 est muni d'une deuxième tétine
   79,    sur   laquelle vient    se fixer le tuyau 63
 portant la lance de pulvérisation.



      A-l'extrémité inférieure du manche. 2 est   
 yissée la pointe 56, qui ne présente aucun
 orifice et forme, par conséquent, bouchon.



   Pour pulvériser un liquide de traitement
 sur des végétaux, on commence par enfoncer
 la pointe 56 en terre, à proximité du point
 où doit avoir lieu la pulvérisation, par exem
 , ple au pied d'un arbre à traiter, afin que le
 dispositif se tienne debout par lui-même. La
 crépine 12 étant hors du récipient dans lequel
 se trouve le liquide et le robinet 65 de la
 lance 64 étant fermé, on commence par pom
 per de   l'air    dans le réservoir 60 à l'aide de
   Ja    pompe 10, jusqu'à ce que l'on atteigne une
 pression de 2   kg/am'environ,    pression qui
 est lue sur le manomètre 61. On plonge en
 suite la crépine 12 dans le liquide à pulvé
 riser et l'on continue à pomper de façon à faire pénétrer le liquide dans le réservoir.



  L'air qui se trouve dans ce dernier est com , primé par le liquide jusqu'à une pression de
 6   kg/cm2,    par exemple. L'appareil est alors prêt à fonctionner et il suffit d'ouvrir le ro
 binet 65 pour que le liquide contenu dans le réservoir 60 soit pulvérisé par la lance 64.



  Au fur et à mesure de la pulvérisation et lorsque la pression tombe dans le réservoir 60 au-dessous de la valeur désirée, on entretient la pression en refoulant de nouveau du liquide dans le réservoir à l'aide de la pompe 10.



  Cette dernière possibilité présente un grand intérêt, car la pulvérisation, pour être
 vraiment efficace) sur les arbres. fruitiers,
 pour les traitements d'hiver par exemple, doit toujours avoir lieu sous une pression d'au moins 5 à 6   kg/cm.      Ces eonditions entraî-    nent, avec certains appareils porta. tifs de types connus, la nécessité d'interrompre   fré-      quemment l'opération    de pulvérisation pour procéder à des rechargements. De plus,   l'appareil décrit est très peu encombrant et :    d'un maniement remarquablement facile et infiniment moins fatigant que celui des appareils portés à dos.




  



  Device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids.



   There are devices for the treatment of plants which comprise, in order to pressurize the liquid to be injected or sprayed, a simple suction and presser pump, arranged independently of the injector device itself and joined to the latter by a flexible pipe The constitution of this device in several parts makes it bulky and difficult to handle. The idea was also to bring together in a single assembly the suction and pressure pump and the injector device, the handle of the device then being formed by the body of the pump and the injection needle being arranged da. nsprolonging the flow port of the pump.

   Such an arrangement poses problems of resistance and ease of handling which have not always been able to be solved satisfactorily.



   The present invention relates to a device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids.



  This device is characterized by the fact that it comprises a handle provided at its upper part with an operating member, and on which is fixed a suction and pressure pump provided with a suction pipe and a pipe. delivery outlet opening at the free end of the handle, e) t by the fact that this free end is provided with fasteners making it possible to secure said handle and to successively connect to said delivery pipe means for distributing liquid, the some intended to introduce and distribute the liquid in the'SOI for the treatment of plants, others to spray and distribute the liquid in the atmosphere for the treatment of fruit trees.



   The appended drawing represents, by way of example, an embodiment and a variant of the device according to the invention.



   Fig. 1 is a front elevational view of the apparatus arranged to perform injections.



   Fig. 2 is a side view.



   Fig. 3 is a section, on a larger scale, of the lower part of the body of the suction and pressure pump.



   Fig. 4 is a side view of the upper part of the pump body.



   Fig. 5 is a front view, with partial sections, corresponding to FIG. 4.



   Fig. 6 is a section through YIATI of FIG. 4.



   Fig. 7 is an elevational view of the apparatus arranged for carrying out sprays.



   Fig. 8 is a longitudinal section, on a larger scale, of the connection between the body of the apparatus and the device for spraying.



   Fig. 9 is an elevational view of a variant of the apparatus shown in FIG. 7.



   Fig. 10 is a side view of this. variant.



   As shown in Figs. 1 and 2, the diEposibif intended for the injection of treatment liquids into the soil comprises a handle 1, consisting of a hollow tube at the end 2 of which is screwed, a hollow needle 3 of about 40 om long , slightly conical in shape, pierced at its end with orifices 4 and terminated by a removable ogival point 5, made of hard metal.

   On the handle 1 provided with a handle 6 and a yoke 7, also constituted by hollow tubes, is secured, by means of threaded rods 8 and bolts 9, a suction and pressure pump 10 susceptible to deliver at each stroke a quantity of liquid equal to 125 cm8.



   This pump is provided with a flexible suction pipe 11, for example made of rubber, terminated at its free end, with a strainer 12, and with a discharge pipe 13, also. Lement constituted by a flexible pipe connected to a rigid tube 14 which communicates with the lower part 2 'of the hollow handle, this part being internally insulated from the rest of the handle. All of the pump's suction and discharge valves. 10 is housed in a hollow part 15 screwed to the end of the pump body.

   The suction valve is constituted by a simple rubber ball 16 capable of falling back by its own weight by being applied on a circular seat 17. The discharge valve consists of a plate 18 provided with a tail 19, on which is fixed, using a screw 20, a rubber washer 21.

   This soupatpe esit. applied to its seat 22 by the action of a spring 23 resting, on the one hand, on the plate 18 and, on the other hand, on a plug 24 which closes the part 15. The plug 24 is pierced with 'a blind hole 25 in which the stem 19 of the discharge valve engages, and is held in place by a yoke device 216 and screw 27, the yoke 26 being articulated to the part 15, by means of a prisoner 228 and a pipe 29 which carries the delivery pipe 13. The sealing of the closure of the part 15 serving as a housing for the valves is ensured by a spring washer 30.



   The piston rod 31 of the pump 10, carries at one of its ends two pressed leathers 32 and 33 held pressed against each other by a spring 34 resting on a washer 35 fixed by a pin 36; it is provided, at its opposite end, with an operating handle 37. It is guided, at the upper part of the body of the pump 10, pa. r two rollers 38 with groove 39 (fig. 4 to 6) mounted idle on pins 40 supported at their ends in a sleeve 41 welded to the body, pump 10 Ises a. xes 40 are removable and are maintained, on the one hand, pa. r a common pin 42 in the form of a safety pin and, on the other hand, by rings 43.



  A washer 44 is placed on the rod 31 and prevents the base of the handle 37 from striking the rollers 38. On the other hand, a thrust washer 45 resting on a spring 46 is arranged above the leathers 32. and 33 to absorb shocks against the rollers 38 during the ascent of the rod 31. The bore of the sleeve 41 has a diameter equal to that of the pump body 10. The pump body 10, the part 15, its plug 24, the rod 31 and all of its guide members are made of a light alloy, for example duralumin, preferably provided with a coating obtained by anodic treatment.

   Such a treatment gives the inner part of the pump body excellent resistance to friction and to corrosion by the liquids used. In addition, the oxide layer formed on the surface of the pump bore exhibits remarkable absorbent properties which can be used to lubricate and seal the pump by immersing the pump body, prior to assembly in an oil bath for a long enough time for the oil to be absorbed by the walls. This creates a permanent oil layer inside the pump body.



  The arrangement of the guide rollers 38 makes it possible to prevent premature wear of the piston rod 31.



   A threaded eyelet 47 allows the needle 3 to be screwed along the handle 1 when the device is not in use.



   The treatment liquid, for example of the fertilizer, is placed in an open container, for example a bucket, in which the strainer 12 is placed. The needle 3 is then inserted into the soil at the point where it is desired. perform the injection, by pressing on the handle 6 and using, if necessary, the bracket 7 on which you act with your foot. Before the needle is inserted, the pump 10 is actuated until the liquid comes out through the holes 4.

   Once the needle is inserted, we give as many pump strokes as we want to inject liquid, each full stroke corresponding to the injection of 125 em3. The needle is then removed from the ground and another injection can be made, the length of the suction hose.
 ration giving a certain autonomy to
 the apparatus relative to the container containing the liquid.



   Thanks to the exact dosage obtained with the device described, it is possible to use very concentrated fertilizer solutions, therefore presenting the maximum efficiency by avoiding waste, and to inject, according to a method already applied with fruit, a quantity of fertilizer determined with precision.



  In order to ensure good sealing when driving the injection needle into the ground and to prevent liquid from rising out of the hole made, said needle has a slight taper. In addition, the end of the needle is formed by a very hard metal point, capable of being removed for cleaning the needle.



   The injection needle is itself removable in order to reduce the size of the device when it is not in use.



  It is screwed to the hollow end of the handle, the communication between the delivery pipe, ment, of the pump and the needle being ensured by means of said end.



   It has been observed that, if the insertion of the needle in the ground does not generally present any difficulty, it is on the other hand often difficult to withdraw it from the hole where an injection has just been made, because of the effect suction cup which is further accentuated by the fact that the floor has been wetted by the liquid. To remedy this drawback !, the needle can be mounted on the handle by means of a device known per se and for this reason not shown in the drawings, which allows it to slide a few centimeters relative to the handle; such a device can; for example, be constituted by two concentric tubes provided with stops.

   By virtue of this arrangement, when the operator pulls on the handle, the latter first of all follows the movement alone, the needle remaining depressed, and the shock at the end of the sliding stroke then facilitates removal.



   The arrangements adopted for the construction of the various components allow the apparatus to be easily dismantled for cleaning. practically without the aid of any tool.



  In fact, the disassembly of the valves is carried out by unscrewing the screw 27, and by folding the caliper 36 to the side, after which it suffices to remove the cover 24 to extract the discharge valve 18-19, then the ball. 16. To remove the piston rod and the leathers 32-33 from the pump body 10, it suffices to remove the pin 42 and extract the pins 40 by pulling on the rings 43. The rollers 38 fall out. themselves and the rod-leather assembly can be pulled out of the pump body. Reassembly is carried out in reverse order. Only the disassembly of the needle 3 requires a key capable of @ 'engaging on flats 48 cut in the walls of the needle.



   For the treatment of plants by spraying, the needle 3 is withdrawn which is then fixed in the eyecup 47 and a fitting (fig. 7 and 8) is fitted to the end 2 of the handle 1, consisting of a ring. 49 inside which is cut an annular recess 50 communicating with a tube 51 substantially perpendicular to the longitudinal axis of said ring. The ring 49 is secured to the end 2 of the handle 1, with the interposition of sealing washers 52 and 53, using a part 54 threaded at 55 and ending in a point 56 of approximately 20 cm length, also provided with flats 48 allowing its assembly or disassembly.

   The.
 upper part of part 54 is pierced with
 two T-shaped conduits 57 and 58 making it possible to connect the interior of part 2 of the
 handle 1 with the recess 50 of the ring 49.



   On the upper part of the tube 51 is
 connects, using a threaded connection 59,
 a sheet tank 60 of about 4 to 5 liters
 capacity. This tank is provided, at its par
 upper tie, of a manometer 61 which indicates
 the pressure there. Finally, the tube 51 ends with a threaded connector 62 on which
 can be screwed the end of the flexible tube 63 provided, at its other end, with a
 spray 64 of any known type,
 having a stopcock 65. In order to
 always be able to be mounted in the same
 position, the part formed by the ring 49 and
 the tube 51 carries a finger 66 capable of engaging between the caliper 7 and the tube 14.

   The
 part 49-51 is reinforced by a sheet metal fin 67 welded along its upper generatrix
 In the variant shown in FIG. 9,
 the reservoir 60 is provided, at its upper part, with a hook 68 formed by a strip
 sheet folded and welded on the tank, this close! engaging on the handle 6. Holes made in the hook 68 and the handle 6 allow a pin 69 to be passed. which keeps this hook in place on said handle. The pin 69 is attached to the hook
 chet 68 by a chain 70. On the other hand, Åa the lower part of the tank, is welded an arm 71 engaging in a drilled hole
 in the caliper 7.

   The reservoir is thus held against the handle.



   The connection between the pump and the reservoir is ensured by a flexible pipe 72 which is connected, on the one hand, to a nipple 73 disposed on a plug 74 mounted in place of the plug 24 of the housing 15 of the valves and, d 'on the other hand, to a teat 75 disposed on a, another plug 76 held by a device Åa bracket 77 and screw 78, similarly to the plug 74, and closing an orifice made in the lower part of the reservoir. This cap 76 has a second teat
   79, on which is fixed the pipe 63
 carrying the spray lance.



      A-the lower end of the handle. 2 is
 yissée point 56, which has no
 orifice and shape, therefore, plug.



   To spray a treatment liquid
 on plants, we start by pushing
 point 56 in the ground, near the point
 where the spraying should take place, e.g.
 at the foot of a tree to be treated, so that the
 device stands by itself. The
 strainer 12 being outside the container in which
 is the liquid and the tap 65 of the
 lance 64 being closed, we start with pom
 breathe air into the tank 60 using
   Ja pumps 10, until you reach a
 pressure of about 2 kg / am, pressure which
 is read on the manometer 61. We dive into
 following the strainer 12 in the spray liquid
 riser and pumping continues so as to allow the liquid to enter the tank.



  The air in the latter is compressed by the liquid up to a pressure of
 6 kg / cm2, for example. The device is then ready to operate and just open the ro
 binet 65 so that the liquid contained in the reservoir 60 is sprayed by the lance 64.



  As the spraying progresses and when the pressure drops in the reservoir 60 below the desired value, the pressure is maintained by discharging liquid back into the reservoir using the pump 10.



  This last possibility is of great interest, because the spraying, to be
 really effective) on trees. fruit trees,
 for winter treatments for example, must always take place under a pressure of at least 5 to 6 kg / cm. These conditions lead, with certain devices porta. tifs of known types, the need to interrupt the spraying operation frequently in order to carry out top-ups. In addition, the device described is very compact and: remarkably easy to handle and infinitely less tiring than that of devices carried on the back.


 

Claims (1)

ÊEVËNDÎOAMON : Dispositif pour le traitement des plantes et arbres fruitiers au moyen de liquides, ca ractérisé par le fait qu'il comporte un manche muni à sa partie supérieure d'un organe de manoeuvre, et sur lequel est fixée une pompe aspirante et refoulant munie d'un tayau d'aspiration, et d'une tubulure de refoulement débouchant à l'extrémité libre du manche, et par le fait que cette extrémité libre est pourvue d'organes de fixation permettant d'assu jettir audit manche et de relier à ladite tubu- lure de refoulement successivement, des moyens répartiteurs de liquide, les uns destinés à introduire et répartir le liquide dans le sol pour le traitement des plantes, les autres à pulvériser et répartir le liquide dans l'atmos phère, ÊEVËNDÎOAMON: Device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids, characterized by the fact that it comprises a handle provided at its upper part with an operating member, and on which is fixed a suction and pressure pump provided with a suction pipe, and a delivery pipe opening at the free end of the handle, and by the fact that this free end is provided with fasteners making it possible to secure said handle and connect to said tube - successive discharge lure, liquid distributing means, some intended to introduce and distribute the liquid in the soil for the treatment of plants, others to spray and distribute the liquid in the atmosphere, pour le'traitement ; des arbres fruitiers. for the treatment ; fruit trees. SOUS-REVENDICATIONS : 1. Dispositif selon la revendication, ca ractérisé par le fait que le manche est muni d'un étrier permettant d'y appuyer le pied, un organe d'ancrage destiné à être enfoncé dans le sol étant fixé à l'extrémité libre du manche. SUB-CLAIMS: 1. Device according to claim, ca ractérisé in that the handle is provided with a bracket for supporting the foot, an anchoring member intended to be driven into the ground being fixed to the free end of the handle . 2. Dispositif selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé par le fait , que le manche est constitué par un tube me ntal lique. 2. Device according to claim and sub-claim 1, characterized in that the handle consists of a metal tube. 3. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1 et 2, caractérisé par le . fait que le dispositif répartiteur de liquide dans lo sol comporte une aiguille amovible creuse dont l'extrémité antérieure est pourvue d'orifices de sortie pour le liquide. 3. Device according to claim and sub-claims 1 and 2, characterized by the. that the device for distributing liquid in the soil comprises a hollow removable needle, the front end of which is provided with outlets for the liquid. 4. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1 à 3, caractérisé par le fait que la pompe est reliée au tuyau d'aspi- ration par l'intermédiaire d'une soupape constituée par une bille en caoutchouc. 4. Device according to claim and sub-claims 1 to 3, characterized in that the pump is connected to the suction pipe by means of a valve constituted by a rubber ball. 5. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que la pompe est reliée à la tubulure de refoulement par l'intermédiaire d'une soupape constituée par un clapet appliqué sur son siège par un ressort. 5. Device according to claim and sub-claims 1 to 4, characterized in that the pump is connected to the delivery pipe via a valve constituted by a valve applied to its seat by a spring. ss Dispositif selon la revendication et les sons-revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que lesdites deux soupapes sont logée dans une pièce creuse fermée par un couvercle amovible sur lequel prend appui le ressort agissant sur le clapet, ce couvercle étant assujetti sur ladite pièce creuse au moyen d'un dispositif comportant un étrier et une vis. ss Device according to claim and claims 1 to 5, characterized in that said two valves are housed in a hollow part closed by a removable cover on which the spring bears. acting on the valve, this cover being secured to said hollow part by means of a device comprising a bracket and a screw. 7. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que la pompe comporte un cylindre dans s lequel coulisse un piston relié par une tige à la poignée de manoeuvre, cette tige étant guidée, à la partie supérieure du corps de pompe par deux galets à gorge disposés de . part et d'autre de la tige et montés fous sur deux axes perpendiculaires à l'axe longitu- dinal de ladite tige et dont les extrémités sont maintenues dans des supports solidaires du corps de pompe. 7. Device according to claim and sub-claims 1 to 5, characterized in that the pump comprises a cylinder in which slides a piston connected by a rod to the operating handle, this rod being guided at the upper part. of the pump body by two grooved rollers arranged at. on either side of the rod and mounted idle on two axes perpendicular to the longitudinal axis of said rod and the ends of which are held in supports integral with the pump body. 8. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1 Åa 5 et 7, caractérisé par le fait que les axes des galets à gorge sont amovibles. 8. Device according to claim and sub-claims 1 Åa 5 and 7, characterized in that the axes of the grooved rollers are removable. 9. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1 à 7, caractérisé par le fait que le corps de pompe, la pièce creuse renfermant les soupapes, la tige du piston et ses organes de guidage sont, en un alliage . léger, et en ce que la surface de ces pièces a subi un traitement anodique, pour la couvrir d'un revêtement. 9. Device according to claim and sub-claims 1 to 7, characterized in that the pump body, the hollow part containing the valves, the piston rod and its guide members are made of an alloy. lightweight, and in that the surface of these parts has undergone anodic treatment to cover it with a coating. 10. Dispositifselonlarevendicationet les sous-revendications 1 à 7 et 9, caractérisé par le fait que ledit revêtement anodique du corps de pompe est imbibé d'huile 11. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que l'organe d'ancrage présente une légère conicité facilitant son introduction dans le sol. 10. Device according to the claim and sub-claims 1 to 7 and 9, characterized in that said anodic coating of the pump body is soaked in oil 11. Device according to claim and sub-claims 1 and 2, characterized in that the anchoring member has a slight taper facilitating its introduction into the ground. 12. Dispositif selon la revendication et les sons-revendications 1, 2 et 11, caractérisé par le fait que l'organe d'ancrage est pourvu à son extrémité d'orifices de sortie du liquide. l3. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1. 2 et 11, caractérisé par le fait que l'organe d'ancrage est fixé à l'extrémité du manche par l'intermédiaire d'un raccord présentant un orifice latéral, l'extrémité dudit organe d'ancrage étant en tièrement obturée. 12. Device according to claim and claims 1, 2 and 11, characterized in that the anchoring member is provided at its end with liquid outlet orifices. l3. Device according to claim and sub-claims 1, 2 and 11, characterized in that the anchoring member is fixed to the end of the handle by means of a connector having a lateral orifice, the end of said anchoring member being fully closed. 14. Dispositif selon la revendicatior. et les sous-revendications 1, 2, 11 et 13, caractérisé par le fait qu'il comporte un. dispositif pour la pulvérisation du liquide fixé sur l'orifice latéral du raccord. 14. Device according to the claim. and sub-claims 1, 2, 11 and 13, characterized in that it comprises a. device for spraying the liquid fixed to the side port of the connector. 15. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1, 2, 11, 13 et 14, caractérisé par le fait que ledit dispositif pour la pulvérisation comporte un réservoir de com pensation branché sur une conduite reliant ledit raccord à une lance. 15. Device according to claim and sub-claims 1, 2, 11, 13 and 14, characterized in that said device for spraying comprises a compensation tank connected to a pipe connecting said connection to a lance. 16. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1, 2, 11, 13, 14 et 15, ca ractérisé par le fait que le réservoir est maintenu contre le manche par des organes d'attache amovibles. 16. Device according to claim and sub-claims 1, 2, 11, 13, 14 and 15, ca ractérisé in that the reservoir is held against the handle by removable attachment members. 17. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1, 2, 11 et 13 à 16. ea i'actérise par ie faa qw la partie superieure .duréservoir est munie d'un crochet susceptible d'être engagé sur l'organe de manoeuvre et d'être assujetti sur ce dernier par une goupille, la partie inférieure du réservoir étant munie d'un organe susceptible d'être engagé , dans un perçage pratiqué dans l'étrier porté par le manche. 17. Device according to claim and sub-claims 1, 2, 11 and 13 to 16. ea i'actérise ie faa qw the upper part .duréeervoir is provided with a hook capable of being engaged on the member of maneuver and to be secured thereon by a pin, the lower part of the reservoir being provided with a member capable of being engaged, in a bore made in the stirrup carried by the handle. 18. Dispositif selon la revendication et les , sous-revendications 1, 2, 11 et 13 à 15, ca . par le fait que la liaison entre la pompe et le réservoir est réalisée par un tube raccordé, d'une part, au couvercle du logement des soupapes et, d'autre part, à un couvercle fermant une ouverture pratiquée dans le réservoir, ce dernier couvercle étant . également relié à la conduite d'amenée du liquide à la lance. 18. Device according to claim and sub-claims 1, 2, 11 and 13 to 15, ca. by the fact that the connection between the pump and the reservoir is made by a tube connected, on the one hand, to the cover of the valve housing and, on the other hand, to a cover closing an opening in the reservoir, the latter cover being. also connected to the pipe for supplying liquid to the lance. 19. Dispositif selon la revendication et les sous-revendications 1, 2, 11, 13 à 15 et 18, caractérisé par le fait que le tube reliant la pompe au réservoir est rigide, tandis que la conduite d'amenée du liquide à la lance est souple. 19. Device according to claim and sub-claims 1, 2, 11, 13 to 15 and 18, characterized in that the tube connecting the pump to the reservoir is rigid, while the pipe for supplying the liquid to the lance is flexible.
CH252083D 1943-12-22 1945-07-14 Device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids. CH252083A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR252083X 1943-12-22

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH252083A true CH252083A (en) 1947-12-15

Family

ID=8884184

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH252083D CH252083A (en) 1943-12-22 1945-07-14 Device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids.

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE606343R (en)
CH (1) CH252083A (en)
ES (1) ES172546A1 (en)
GB (1) GB606343A (en)

Families Citing this family (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN107926662B (en) * 2017-12-26 2023-03-21 贵州大学 Micro-irrigation equipment for agricultural irrigation and drainage
CN107852932A (en) * 2017-12-26 2018-03-30 郑州国知网络技术有限公司 A kind of sprinkling and bore spine gardens fertilizer applicator with auxiliary bore spine
CN108124569A (en) * 2017-12-26 2018-06-08 郑州国知网络技术有限公司 A kind of sprinkling of piston tube drawing liquid and bore spine gardens fertilizer applicator
CN110720270B (en) * 2019-11-28 2022-10-21 凤冈县智旭花椒种植基地 Pear fertilizer injection unit
CN114051914B (en) * 2021-11-15 2022-11-25 盐城工业职业技术学院 Be used for broccoli water conservation high yield planting device
CN114503821A (en) * 2022-01-25 2022-05-17 东源县大地农林集团有限公司 Fertile tea-oil camellia planting liquid manure integrated device is received at leaf back

Also Published As

Publication number Publication date
GB606343A (en) 1948-08-12
BE606343R (en) 1961-11-16
ES172546A1 (en) 1946-03-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1594634B1 (en) Device for cleaning a smooth-walled tube
FR2612808A1 (en) MAINTAINED PRESSURE ROTARY NOZZLE SPRAYER WITH ACCUMULATOR
US4140410A (en) Fluid applicator pressure device
CH252083A (en) Device for the treatment of plants and fruit trees by means of liquids.
EP3000319B1 (en) Device for transferring a liquid from a container to a vessel in a sealed manner
EP0633791B1 (en) Medical or veterinary injection apparatus
BE548848A (en)
FR2596295A1 (en) Apparatus for cleaning and greasing metal cables
BE454571A (en)
FR2608930A1 (en) Hygiene device for vaginal washes or irrigations
FR2501076A1 (en) Horticultural spray on wheeled support - has pump delivering air from liquid tank to accumulator chamber
CH274446A (en) Articulated boom transporter.
FR2808228A1 (en) SPRAYER
CH129975A (en) Pump.
FR3077063A3 (en) PRESSURE DEVICE FOR A LIQUID FOOD CONTAINER
EP0122832A1 (en) Applicator roller and liquid applicator assembly including such a roller
BE509994A (en)
CH248714A (en) Device for injecting liquid into the soil.
CH117212A (en) Piston pump.
FR2658894A1 (en) Opening and closing valve for sprayers and the like
CH193180A (en) Device for applying a liquid, in particular in the art of hairdressing.
CH306448A (en) Lubricant burette.
BE351918A (en)
CH116419A (en) Lubricating device.
BE519113A (en)