<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
La présent mention a pour objet la préparation
EMI1.2
d'esters de formule ;
EMI1.3
EMI1.4
dans laquelle R et RU représentent un reste alcoylique, ,Sw..S,é. o"v .'t#cy9 alcoyalcoy11que, un reste tàû,'iotâ',"T....
<Desc/Clms Page number 2>
EMI2.1
alcoyllque saturé comportant ce 1 à 7 atomes de carbone et R pouvant être également de l'hydrogène, Rol de l'hydrogène ou un reste alcoy11qu ou alcoxia.leoylique comportant au plus 4 atomes de carbone, de préférence un reste méthyle, éthyle, méthoxyéthyle ou éthoxyéthyler R21 de l'hjrdrogèno ou un reste ou éthyle, n en tant eue nombre }'n:;i:;3r d unG valeur de 7 s 15 indiquant le nombre des restes Ou dif- férents mis entre parenthèses dans la formulé, avec cette condition que dans au moins ni'2 restes de formule :
EMI2.2
EMI2.3
R" représente de 1"hydrogène. Les composes dans lesquels n représente un nombre entier dtune valeur de 7 à il sont parti- culièrement précieux. Dans ceE composes fi représente notamment de 11:'drogèn ou un reste alcoolique comportant de 1 a 7 atomes de carbone et R' un reste alcoolique comportant de 1 à 7 atomes de carbone, l'un de ces restes R et R' étant mis de
EMI2.4
préférence pour un reste alcoy2ique comportant au moins 4 atomes de carbone.
Ces nouveaux esters présentent de précieuses
EMI2.5
propriétés Dharmacologîquz-,,. C-st ainsi qui ils possèdent un sffet marqué d'anesthésie locale; ils exercent notamment une action sélective sur les récepteurs délongatîon des poumons.
Ils peuvent être utilisés ccssre médicaments , de préférence comme béchiques. En ce qui concerne cette utilisation, ces
<Desc/Clms Page number 3>
EMI3.1
110lrV,t:i.,t compn.:3I:h PJ:'éfi51tm1i; â 9f-::J avantages notables par rapport 8. ceux dans lesquels n désigne des nombres plus petits ou plus fi ':ïid3.
EMI3.2
Ces nouveaux esters :sont préparés d'un manier en
EMI3.3
elle -mène connue. CI est ainsi qu'on peut t:ran6fo)!:'ml des L1LY:â."'.ç3 )(.".&9':?"a.CS't3G-': de '3':'ti?'
EMI3.4
EMI3.5
le Cas échéant sous la forme de leurs dérives réactifs,, en
EMI3.6
leurs esters 8.'Je.c des polyglycols de formule s
EMI3.7
EMI3.8
Rol et If"' et n ayant la signification indiqués.
Un procédé direct consiste;, par exemple., à faire réagir Éia9 acides benzoïques da 's^;3't a
EMI3.9
EMI3.10
le cae échéant sous la forme ds leurs dérivés réactifs, sur des due formule
EMI3.11
EMI3.12
dans laquelle R à 3'et n ont 1a signification indiquée, le cas échéant sous la ez dérivés réactifs.
On peut
<Desc/Clms Page number 4>
dans ce silo procéder en faisant réagir directement des acides benzoïques correspondants sur les polyglycols indiquée, avantageusement en utilisant les catalyseurs d'estérification usuels, ou en faisant réagir les acides benzoïques, par exemple sous la forme de leurs anhydrides, de leurs halogénures ou de leurs esters d'alcools facilement volatils, par exemple du méthanol, sur les polyglycols indiqués, avec avantage en pré- sence d'agents de condensation basiques tels que la pyridine, des alcoolates métalliques, le cas échéant ceur des polyglycola correspondants eux-mêmes.
On peut aussi toutefois faire réagir des sels métalliques des acides benzoïques correspondants sur des estera réactifs des polyglycols, notamment sur des esters d'acides inorganiques ou organiques forts, comme les hydracides halogénés, ou d'acides sulfoniques tels que les acides sul- foniquen organiques, par exemple de l'acide éthanesulfonique ou de l'acide toluène-sulfonique.
Une autre forme d'exécution du procédé consiste à transformer X en groupe R-NH, dans des composés de formule :
EMI4.1
dans laquelle R' à R"' et n possèdent la signification indiquée et X représente un reste transformable en groupe R-NH, R ayant la signification indiquée. C'est ainsi par exemple qu'on peut transformer, d'une manière en elle-même connue, un groupe
<Desc/Clms Page number 5>
aminogène en un groupe monoalcoyl-,, cycloalcoyl-, alcoxy- alcoyl-aminogène ou oxacycloalcoyl-alcoyl-aminogène saturé, comportant de 1 à 7 atomes de carbone, par exemple par réaction sur des esters réactifs d'alcools correspondants. On peut aussi toutefois soumettre à une alcoylation réductrice un composé comportant un groupe aminogène ou NO2 libre, en présence des oxo-@empesés correspondants.
Ces réactions sont exécutées en présence ou en l'absence d'agents de dilution et/ou d'agents de condensation ou.de catalyseurs, à température ordinaire ou à température élevée, à l'air libre ou en vase clos, sous pression.
Il y a lieu de relever que ces nouveaux esters présentent, en général, une solubilité notable dans l'eau.
Ces solutions ont la propriété, lorsqu'on les chauffe, de se troubler à une température déterminée dépendant de la concen- tration. Cette température, déterminée pour une solution à 10%, est appelée "point de trouble" et constitue une. constante physique pour le composé en question. Le trouble est réversible; la solution se clarifie à nouveau par refroidissement.
Les composés indiqués comme substances de départ ,sont connus ou peuvent être préparés suivant des méthodes connues en elles-mêmes.
L'invention embrasse également toutes les variantes du procédé dans lesquelles on part de composés pouvant être obtenus comme produits intermédiaires à un stade quelconque
<Desc/Clms Page number 6>
du procédé, puis effectue les phases encore manquantes dudit procédé. la présente invention concerne également, à titre de produits industriels nouveaux, les produits conformes à ceux défini ci-dessus.
L'invention est déc@@te plus en détail dans les exemples non limitatifs qui suivent, dans lesquels les tempéra- tures sont indiquées en degrés centigrades.
Exemple 1.
A l'abri de l'humidité, on chauffe pendant 3 heures, dans un bain à 100 - 110 , sous le vide de la trompe à eau, 2,23 g de 2-(n)-butoxy-4-amino-benzoate de méthyle après avoir ajouté 9,6 g d'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol et 0,15 cm3 d'une solution à 30% de mêthanolate de sodium dans du méthanol anhydre. En même temps, on introduit régulière- ment, sous la surface du liquide, 400 cm3 de xylène anhydre et condense les sapeurs qui se dégagent dans un réfrigérant à reflux.
Après avoir laissé refroidir, on reprend le mélange réactionnel dans 100 cm3 de benzène et l'extrait deux reprises successives avec chaque fois 20 cm3 d'une solution aqueuse à 10% de carbonate de-sodium et avec 20 cm3 d'eau.
On lave encore les couchés aqueuses à deux reprises avec
<Desc/Clms Page number 7>
chaque fois 100 cm3 de benzène . Lors de la première extraction avec la solution de carbonate de sodium, il se sépare les fractions insolubles qui, après avoir été filtrées et reprises dans du chloroforme, fournissent 0,8 g d'un produit incolore qui se solidifie à l'état d'une cire. Après avoir réuni les couches aqueuses, on les extrait à trois reprises avec chaque fois 100 cm3 de chloroforme. En réunissant les extraits et en les évaporant, on obtient 4,75 g d'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol, régénéré.
A partir des couches benzéniques réunies et séchées, on obtient par évaporation sous un vida partiel 5,8 g d'une huile brunâtre, visqueuse, qui est essentiellement constituée par un produit cireux et par l'ester 2-(n)-butoxy-4-amino- benzoïque de l'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol, de formule
EMI7.1
Sa purification peut être effectuée par exemple par chromatographie sur de l'oxyde neutre d'aluminium avec du tétrachlorure de carbone, du benzène, du chlorure de méthylène et-du chloroforme comme solvants.
On obtient alors, outre un sousproduit incolore qui se solidifie en une masse cireuse, l'ester pur sous la forme d'une huile incolore, visqueuse, qui est facilement soluble dans l'eau, et qui se sépare d'une solution aqueuse à 10%,lorsqu'on la chauffe au-dessus de 49 , sous la forme d'un trouble laiteux.
<Desc/Clms Page number 8>
Exemple 2.
A l'abri de l'humidité et dans un bain à 100 - 110 , on chauffe pendant trois heures, sous le vide de la trompe à eau, 2,8 g de 2-(n)-butoxy-4-(n)-butylamino-benzoate de méthyl, après y avoir ajouté 8,6 g d'éther monométhylique du nona- éthylène glycol et 0,15 cm3 d'une solution à 30% de méthanolate de sodium dans le méthanol absolu. En même temps, on introduit régulièrement 400 cm3 de xylène anhydre sous la surface du liquide et condense les vapeurs qui se dégagent dans un réfri- gérant à reflux.
Après l'avoir laissé refroidir, on reprend le mélange réactionnel dans 100 cm3 de benzène et l'extrait à deux reprises successives avec chaque fois 20 cm3 d'une solu- tion aqueuse à 10% de carbonate de sodium et avec 20 cm3 d'eau. On extrait les couches aqueuses encore à deux reprises .successives avec chaque fois 100 cm de benzène. Lors de la première extraction avec la solution de carbonate de sodium, on obtient trois couches dont on laissa les deux couches inférieures s'écouler dans le second entonnoir séparateur où, par lavage avec du benzène, il ne se forme plus que deux couches. Après les avoir réunies, on extrait les couches aqueuses à trois reprises avec chaque fois 100 cm3 de chloro- forme et l'on obtient alors 5,1 g d'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol .
A partir des couches benzéniques réunies et séchées,
<Desc/Clms Page number 9>
on obtient par évaporation sous pression réduite,6,5 g d'une huile visqueuse brunâtre qui, à côté d'un peu d'ester de départ et d'impuretés, est essentiellement constituée par l'ester 2-n-butoxy-4-n-butylaminobenzoïque de l'éther mono- méthylique du nomaéthylèneglycol de formule
EMI9.1
Le prouvait brut peut, par exemple., être purifié par chromatographie sur de l'oxyde neutre d'aluminium, avec du tétrachlorure de carbone, du benzène, du chlorure de méthylène et du chloroforme comme solvants.
En dehors d'un peu d'ester méthylique et de sous-produits, on obtient ainsi l'ester pur sous la forme d'une huile visqueuse incolore qui est facilement soluble dans l'eau et qui est séparée d'une solution aqueuse à 10%, lorsqu'on la chauffe au-dessus de 39 ,sous la forme d'un trouble laiteux.
Exemple 3.
Après avoir dissous 4,2 g d'acide o-(n)-hexoxy-p- dibenzylamino-benzoïque dans 40 cm3 de benzène, on ajoute, à l'abri de l'humidité, dans un ballon à agitation, 10 cm3 de chlorure de thionyle, et chauffe le tout pendant 4 heures dans un bain à 90 - 1000 tout en agitant légèrement, puis évapore le mélange réactionnel, en agitant et à l'abri de l'humidité, en le chauffant modérément sous le vide de la trompe à eau. Pour le débarrasser le plus complètement possit
<Desc/Clms Page number 10>
du chlorure-de thionyle en excès, on dissout encore le chlorure d'acide à quatre reprises, dans chaque fois 25 cm3 de benzène anhydre, et évapore à nouveau comme ci-dessus.
On dissout alors le chlorure d'acide dans 30 car de benzène anhydre et l'ajoute goutte à goutte, en 5 minutes, à l'abri de l'humidité et en agitant bien, à une solution de 15 g d'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol dans 15 cm3 de benzène anhydre, à laquelle on a ajouté 7,5 g de carbonate anhydre de potassium. Ensuite, on agite encore pendant la nuit.
On ajoute alors 50 cm3 de benzène et agite avec 50 cm3 d'eau. On lave la solution benzénique avec une solution aqueuse à 5% de carbonate de sodium et à l'eau jusqu'à neutralité, tandis qu'on extrait encore simultanément à deux reprises les couches aqueuses formées avec chaque fois 100 cm3 de benzène.
En évaporant sous pression réduite les extraits benzéniques, après les avoir réunis et séchés, on obtient 7,3 g d'une huile visqueuse presque incolore, qui est essen- tiellement constituée par l'ester o-(n)-hexoxy-p-dibenzyl- amino-benzoïque de l'éther monométhylique du nonaéthylène- glycol, de formule :
EMI10.1
Si on laisse ce produit s'écouler sous la forme d'une solution à 10% dans de l'éther à travers une colonne de 50 g d'oxyde
<Desc/Clms Page number 11>
d'aluminium, on obtient alors l'ester à l'état pur. On peut scinder par hydrogénation les deux groupes benzyllques de cet ester en le secouant dans 50 cm3 d'acide acétique glacial aveq 2 g d'un charbon à 5% de palladium en atmosphère d'hydrogène.
Pour purifier le produit, on le fait passer à travers une colonne de 50 g d'oxyde d'aluminium après l'avoir séparé du catalyseur par filtration, avoir évaporé et dissous le résidu dans de l'éther. Par évaporation, les éluats aban- donnent une huile incolore, visqueuse, qui est constituée par l'ester o-(n)-hexoxy-p-aminobenzoïque de l'éther mono- méthylique du nonaéthylèneglycol de formule
EMI11.1
Il est facilement soluble dans l'eau et dans beaucoup de solvants organiques usuels et est séparé d'une solution aqueuse à 10%, lorsqu'on la chauffe au-dessus de 37 sous la' forme d'un trouble laiteux.
L'acide o-(n)-hexoxy-p-dibenzylamino-benzoïque utilisé comme matière de départ peut être obtenu en chauffant 11,3 g d'o-(n)-hexoxy-p-aminobenzoate de méthyle fondant à 50 - 51 ,12,7 g de chlorure de benzyle, 8,2 g d'acétate anhydre de sodium et 110 mg d'iode pendant sept heures à 110 - 130 et en saponifiant avec un alcali. Par recristallisation de l'acide brut dans du méthanol et du cyclohexane, on obtint
<Desc/Clms Page number 12>
cet acide sous la forme de cristaux incolores qui fondent à 119 - 120 .
Exemple 4.
Comme décrit à l'exemple 3, on transforme 3,9 g
EMI12.1
d'acide m-(n)-butoxy-p-dibenzylamino-benzoïque en chlorure d'acide. Lors de la réaction avec 17 g d'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol, on utilise, à la place du carbonate de potassium, 2 cm3 de pyridine anhydre et procède quant au reste suivant les indications données dans le même exemple* Pour isoler le produit réactionnel, on débarrasse d'abord les extraits benzéniques de la pyridine en les traitant par une solution aqueuse à 5% d'acide chlorhydrique.
Après les avoir réunis et séchés, on évapore les extraits benzéniques sous pression réduite et obtient ainsi 6,9 g d'une huile visqueuse qui est constituée par l'ester m-(n) butoxy-p-dibenzylamino-benzoïque de l'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol de formule :
EMI12.2
La purification et la débenzylation sont exécutées comme décrit à l'exemple 3.
On obtient avec un bon rendement une huile incolore visqueuse qui est constituée par l'ester
EMI12.3
m-(n)-butoxy-p-amino-benzoïque de l'éther monométhylique du
<Desc/Clms Page number 13>
nonaéthylèneglycol de formule :
EMI13.1
Il est facilement soluble dans l'eau et dans beaucoup de solvants organiques usuels et se sépare d'une solution aqueuse a 10%., lorsqu'on la chauffe au-dessus de 430, sous la forme d'un trouble laiteux.
L'acide m-(n)-butoxy-p-dibenzylamino-benzoïque utilisé comme matière de départ peut être préparé de la façon suivante : @ L'ester diéthylamino-éthylique de l'acide m-(n)- butoxy-p-amino-benzoïque qu'on peut se procurer sous la forme du chlorhydrate sous la dénomination commerciale "Nouvésine" est transformé en acide libre par saponification. On en dissout 14,6 g dans 100 cm3 de méthanol et tout en refroidissant et en agitant, on ajoute goutte à goutte 40 cm3 d'acide sulfuri- que concentre, Apres chauffage à 60 - 65 pendant 4 heures, on verse le mélange réactionnel refroidi sur un mélange de 500 g de glace, de 100 cm3 d'eau et de 70 cm3 d'ammoniaque à 25%, puis à l'aide d'acide acétique, on ajuste le tout à un pH de 7.
On essore le précipité ainsi obtenu, le lave jusqu'à neutralité et le sèche. Après recristallisation dans le méthanol, on obtient l'ester méthylique sous la forme de cristaux incolores qui fondent à 74 - 75 .Pour purifier davantage ce composé,
<Desc/Clms Page number 14>
on peut encore le reprendre dans 70 cm3 de benzène et filtrer le tout sur 10 g d'oxyde d'aluminium. Après évaporation, on recristallise le résidu dans de l'essence, ce qui donne 12 g d'ester méthylique pur, d'un point de fusion de 76 - 77 .On dibenzyle 11,2 g de cet ester d'une manière analogue à celle de l'exemple 3, avec 14 g de chlorure de benzyle, 9 g d'acétate de sodium anhydre et 110 g d'iode, puis hydrolyse.
A partir du produit brut, on obtient par recristallisation répétée et alternée dans le méthanol et l'éthanol, l'acide m-(n)-butoxy-
EMI14.1
p-d1benzylam1no-benzoque pur sous la forme de prismes incolores épais qui fondent à 155 - 157 .
Exemple 5.
EMI14.2
On sèche soigneusement 3,35 g d'an-butQCt$7t03Cß. p-celopenty3.-amino-benoate de méthyle et 12,9 g d'éther monométhylique du nonaéthlneglco3. On ajoute alors 0,2 em3 d'une solution tétranormale de méthylate de sodium dans le méthanol, puis chauffe le mélange comme décrit dans l'exemple 1, en faisant passer du xylène. Au bout d'une heure,à une température interne de 125 - 135 , l'alcoolyse est terminée? une prise d'essai est soluble dans l'eau froide en donnant 'une solution limpide.
Pour isoler le produit réactionnel, on reprend dans 150 cm3 de benzène et extrait successivement avec 130 cm3 d'une solution à 3% de bicarbonate de sodium, 50 cm3 d'une solution binormale de carbonate de sodium et ensuite à deux reprises encore avec chaque fois 100 cm3 d'une solution
<Desc/Clms Page number 15>
à 5% de chlorure de sodium. On lave une fois toutes les couche aqueuses avec les marnes 50 cm3 de benzène. Apres les avoir réunies et séchées sur du sulfate de sodium, on évapore les solutions benzéniques et obtient 6,8 g du nouvel ester de formule s
EMI15.1
sous la forme d'une huile faiblement brunâtre. Pour la purifier on peut la dissoudre dans 50 cm3 d'éther, et filtrer le tout sur 30 g d'oxyde d'aluminium, puis laver avec 300 cm d'éther.
Par évaporation de l'éther, on obtient 6,2 g d'une huile incolore,soluble dans l'acétone, le méthanol et le chloro- forme. Une solution aqueuse à 10% montre un point de louchisse- ment de 35 .
Lors de la saponification alcaline de ce nouvel ester, on obtient, après le traitement usuel, avec un rendement presque théorique, un acide carboxylique qui, après une seule recristallisation dans un,mélange de benzène et d'essence 1:2, fond a 69 - 70 . Le point de fusion mixte avec de l'acide
EMI15.2
o-(n)-butoxy-éthoxy-p-cyclopentyl-amino-benzoïque authentique n'est pas abaissé.
L'ester méthylique de l'acide carboxylique ci-dessus, utilisé comme matière de départ pour préparer le nouvel ester, peut être obtenu de la manière suivante s
<Desc/Clms Page number 16>
Dans 300 cm3 d'isopropanol absolu, on fait bouillir à reflux, pendant 10 heures environ, à l'abri de l'humidité, 45,2 g de benzène-sulfonate de butoxy-éthyle, 46 g du sel de- potassium de l'o-hydroxy-p-acéthylamino-benzoate de méthyle et 2 g de carbonate de potassium. On sépare ensuite les fractions insolubles par filtration et évapore le filtrat sous pression réduite. Pour saponifier, on fait bouillir le résidu à reflux, pendant 6 heures environ, avec 200 cm3 d'éthanol, 100 cm3 d'eau et 70 cm3 d'une solution décanormale d'hydroxyde de sodium.
On concentre le tout à un tiers environ de son volume, sous pression réduite, et acidifie avec de l'acide acétique glacial* On extrait le précipité amorphe avec de l'acétate d'éthyle et le lave avec une solution à 10% de chlorure de sodium. Après l'avoir séchée sur du sulfate de sodium, on évapora la solution d'acétate d'éthyle sous pression réduite.
A partir du résidu, on obtient, par recristallisation dans un mélange d'acétate d'éthyle et d'essence 2 :1, des cristaux fondant à 93 - 95 . On peut encore purifier davantage en recristallisant dans du méthanol à 80% ou à 100% ou dans du benzène. L'acide o-butoxy-éthoxy-p-amino-bensoïque ainsi préparée pur pour l'analyse, fond à 95 - 960. Pour la trans- formation en ester méthylique, on en agite 15,2 g avec 100 cm3 de méthanol et tout en refroidissant ajoute goutte à goutte 40 cm3 d'acide sulfurique concentré. On fait ensuite bouillir à reflux pondant deux à quatre taures, au bain-marie.
Tout en
<Desc/Clms Page number 17>
agitant, on introduit le mélange refroidi dans un mélange de 500 g de glace, de 70 cm3 d'ammoniaque à 25% et de 100 cm3 d'eau. A l'aide d'acide acétique glacial, on ajuste à un pH de 6 environ. On essore le précipite cristallin et le lave à l'eau. Après recristallisation dans peu de méthanol, en re- froidissant à - 15 , on obtient le nouvel ester méthylique fondant à 92 - 93 .Pour introduire le reste cyclopentylique dans le groupe aminogène, on hydrogène 24,4 g de l'ester avec 12,6 g de cyclopentanone, en présence de 250 mg d'oxyde de platine et de 25 cm3 d'acide chlorhydrique binormal, dans 250 cm3 de méthanol.
Au bout de six à huit heures? on sépare le catalyseur par filtration et neutralise l'acide chlorhydri- que à l'aide de 10 g de bicarbonate de sodium. On sépare par filtration les sels précipités et évapore la solution sous vide.
On reprend le résidu dans de l'éther et le lave avec une solution de bicarbonate de sodium; par évaporation on obtient 29,4 g d'une huile faiblement jaune-verdâtre que l'on distille sous un vide poussé; elle bout à 162 - 1640 sous une pression de 0,008 mm. Par saponification alcaline de l'ester, on obtient l'acide carboxylique mentionné ci-dessus, d'un point de fusion de 69 - 70 .
Exemple 6.
On alcoolyse, suivant la méthode décrite dans l'exemple précédent, 1,68 g d'o-(n)-butoxy-éthoxy-p-cyclopen- tylamino-benzoate de méthyle avec 7,75 g d'éther monométhyli-'
<Desc/Clms Page number 18>
que de l'undéca-éthylèneglycol. Apres le traitement et la filtration d'une solution éthérée sur de l'oxyde d'aluminium, on obtient 3,2 parties en poids du nouvel ester de formule
EMI18.1
sous la forme d'une huile faiblement jaunâtre qui est soluble dans l'acétone, le chloroforme et l'acétate d'éthyle; une solution aqueuse à 10% de cet ester montre un point de trouble de 47 .
L'éther monométhylique de l'undéca-éthylèneglycol est obtenu comme suit :
On transforme en ester de l'acide benzène-sulfonique 64,3 g d'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol, d'un point de fusion de 13 - 14 . A 100 - 110 , on ajoute goutte a goutte 65 g de cet ester huileux à un mélange obtenu en dissolvant 2,8 g de sodium dans 60 cm3 de diéthylèneglycol.
On laisse reposer pendant une nuit à 100 - 1100, sous atmos- phère d'azote. On dissout le mélange réactionnel dans de l'eau et l'extrait au benzène. On extrait la solution aqueuse avec du chloroforme et lave,la solution chloroformique à plusieurs reprises avec une \ solution à 1% de chlorure de sodium. Après séchage sur du carbonate de potassium et évaporation, on obtient 54,4 g d'une huile jaune-clair. On chauffe ce produit brut pendant 16 heures au bain de vapeur
<Desc/Clms Page number 19>
avec 50 cm3 d'ammoniaque à 25%.
Après avoir distillé la solution ammoniacale, et avoir séché sous vide au bain de vapeur, on reprend le résidu huileux dans 150 cm3 d'eau et filtre à travers une colonne remplie d'un mélange de 50 car d'une réside échangeuse activée acide et de 50 cm3 d'une
EMI19.1
résine échangeuse activée basique. Après élution avec 500 com d'eau, on évapore sous vide les filtrats réunis et les sèche à 100 .On obtient ainsi 51 g d'une huile pratiquement incolore. Lors de la distillation sous un vide poussé de l'ordre de 0,01 mm de mercure, on obtient 43 g d'éther
EMI19.2
monométhyllque pur de l'undca-yng3co qui passe à 236 - 238 .
Lorsqu'on le refroidit fortement, cet éther se solidifie en une masse cristalline d'un blanc de neige, très hygroscopique, qui, à l'abri de l'humidité, fond à 22 .
<Desc/Clms Page number 20>
Bxemple 7
En présence de quantités catalytiques de méthylate de sodium, on alcoolyse, suivant le procédé décrit 8 l'exemple
EMI20.1
5, 1,40 g CI 'o-méthoxy-p -tétrahydr.).....pyranyl-(2)-méthyl-amina- benzoate de méthyle avec 8,6 g d'éther monométhylique du nonaéthylèneglycol. Après avoir reparti le mélange réactionnel entre du benzène et les solutions aqueuses mentionnées dans l'exemple 5, on obtient 2,8 g du nouvel ester de formule:
EMI20.2
sous @a forme d'une huile jaunâtre. Pour le purifier, on peut @ le reprendre dans de l'éther et filtrer le tout à travers une colonne d'oxyde d'aluminium.
A partir de la solution éthérée, on obtient par évaporation 2,3 g du nouveau composé sous la forme d'une huile très faiblement jaunâtre qui, excepté dans les hydrocar- bures aliphatiques, est facilement soluble dans presque tous les-solvants organiques . Le point de louchissement d'une so- lution aqueuse à 10% se situe à 62 .
EMI20.3
L'o-mdthoy-p-ttra-hydro-pyranyl-2--mthyl- amino-benzoate de méthyle utilisé comme matière de départ peut être obtenu de la manière suivante :
<Desc/Clms Page number 21>
On agite pendant 20 heures, à 150-160 , 11,15 g
EMI21.1
d o-méthoxy-p-amin.o-berazvate de méthyle, 40 cm3 de 2-tétra- hydropyranyl-carbinol et 6 g de nickel Raney. On sépare alors par filtration les fractions insolubles et lave bien au méthanol chaud. A partir des filtrats réunis,on obtient par évaporation sous vide 12 g d'un résidu qu'on lave dans de l'éther arce de l'acide chlorhydrique normal et une solution saturée de bicarbonate de sodium.
On soumet alors les 4,4 g .du 'résidu de la solution clans l'éther à une hydrolyse alcaline, pour obtenir directement l'acide carboxylique libre. Après cristallisation dans un mélange d'acétate d'éthyle et d'éther ,de pétrole 1:1. et dans du méthanol à 90%, on obtient 2,4 g
EMI21.2
d'acide o-méthoxy-p¯tétrahydro-pyranyl-(2) -méthylamino-benzoïque ,'!un point de fusion de 102-103 . L'ester méthylique est ob- tenu avec du diazométhane.Il fond à 1080.
Exemple 8
Suivant les indications de l'exemple 3, on trans-
EMI21.3
forme 3,9 g d'acide m-{n)-buto2cy-p-dibenzyl-amino-benzo±que en chlorure d'acide que l'on fait réagir, après dissolution dans 30 cm3 de benzène sec, avec 17,5 g d'heptaéthylèneglycol, dans 35 cm3 de benzène anhydre, en présence de 2 cm 3 de pyri- dine, comme décrit dans l'exemple indiqué.
Par un traitement
EMI21.4
analogue s celui indiqué dans cet exemple, on obtient 6,2 g d'une huile visqueuse peu colorée, qui est constituée par
<Desc/Clms Page number 22>
EMI22.1
le mOIlo-e..;tü.t" m-(n) -butoxy-p-dibel1zylamlno-benzoY.que de l'heptaéthylèneglycol, de formule :
EMI22.2
Pour le purifier, on laisse ce produit brut en solution dans de l'éther s'écouler à travers une colonne de 200 g d'oxyde d'aluminium, une très faible quantité d'impureté étant éluée. On peut éluer d'autres fractions de sous-produits avec du chlorure de méthylène, tandis qu'on obtient le mono- ester en éluant avec du chlorure de méthylène renfermant des teneurs croissantes en chloroforme.
La débenzylation hydrogénante du monoester d'une manière analogue à celle indiquée dans l'exemple ci-dessus,
EMI22.3
fournit le monoester de l'acide m-(n)-butoxypwamino'betzo5:que avec l'heptaéthylèneglycol, de formule :
EMI22.4
Il est facilement soluble dans l'eau et dans quelques-uns des solvants organiques usuels, et est séparé d'une solution
EMI22.5
aqueuse à 10%, lorsqu'on la chauffe au-dessus de 420, soui la forme d'un trouble laiteux.
<Desc/Clms Page number 23>
Exemple 9
En présence de quantités catalytiques de méthylate de sodium, on alcoolyse, suivant la méthode décrite dans
EMI23.1
l'exemple 5, 2e8 g <3'o-(n)-butoxy-p-butyla!Sino'.benEoate de méthyle avec 18 g d'éther monométhylique technique purifié de polyéthylènêglycol 0o'da moléculaire moyen de 750. On purifie le mélange réactionnel par répartition entre du ben- zène et une solution saturée de bicarbonate de sodium et ob- tient, en évaporant la solution benzénique, 9,8 g du nouveau mélange d'esters @- formule:
EMI23.2
sous la forme d'une huile visqueuse presque incolore, qui est soluble dans l'eau à la température du corps des animaux à
EMI23.3
sang chaud.
Le signe ;= 17 signifie que le nouveau mélange d'esters renferme en moyenne à peu près dix-sept maillons par
EMI23.4
chaîne polyéthylèneglycolique. La purification du polyéthyleneglycol de départ est connue et décrite par exemple au brevet français No. 1.032.512 de la demanderesse, demandé le 15 février 1951,
Exemple 10
Comme décrit à l'exemple 3, on transforme 4,2 @
EMI23.5
d'acide o-(n)-hexoxy-p-dîbenzylamîno-bonzoque en chlorure
<Desc/Clms Page number 24>
estérifie avec 20 g d'éther #,#'-di-[2-hydroxy-n-propylique- (1)
] de l'heptaéthylèneglycol et isole la produit réactionnel comme il estindique à cet exemple.Après avoir éliminé les deux restes benzyliques par hydrogénolyse catalytique et chromatographié comme décrit à l'exemple 8 (pour l'élimination
EMI24.1
c "1-zïïotz), en t"*,11,{.....1.",:""":'" 1 nouvel ........t.!...";,,,,1 3 formula :
EMI24.2
EMI24.3
sous la for-r.:o ('.:.::: huile j8..:-.gt:"'e soluble ê:.:'c l'eau à la température Su corps clcc ""'''.1''-Ht'' à sang chaud.
R ' 0'hcr çC4 sf.- 2-8ai'y'G' 'â'à--n-ppo C'6.Ei''ue- Ce l'n.c:pt:8G';Yll:- .: g:,: col utilise coHES-e matière de repart dans cet er-ssnipls peu". ;;r$ obtenu de la façon suivants A 260 en' de t1étnYlèneg1ycol e solution clans 2000 cm3 de bj sir.o9 on ajoute régulièrement , en 2 heures -/2 en agitant bien et en refroidissant de temps en temps à 30-35 , 800 cm de sulfochlorure de bsnsène et 400 g d'hydroxyde de sodium pulvérisé. On continue d'agiter pendant 24 heures,puis laisse reposer pendant doux jours. En ajoutant 2500 cm3 d'eau, on dissout complètement le mélange réactionnel en deux couches.
On sépare les deux couches et extrait la couche aqueuse en l'agitant avec 400 cm3 de benzène. Après avoir réuni les solutions benzéniques et y avoir ajouté 200 cm3 d'une solution
<Desc/Clms Page number 25>
aqueuse à25% d'ammoniaque* on agite à la machine pendant 4 heures. On ajoute alors 200 cm3 d'une solution binormale d'hydroxyde de sodium et secoue encore pendant peu de temps.
On sépare la couche aqueuse et l'extrait en l'agitant avec 400 cm3 de benzène. On lave les deux couches benzéniques on les agitant avec 200 cm3 d'une solution binormale d'hydroxyde de sodium puis avec 200 cm3 d'eau. Après les avoir réunies et séchées sur du sulfate de sodium, on élimine le benzène par évaporation sous un vide partiel et obtient ainsi 820 g
EMI25.1
d'ester dibenzene-sulfonique brut du trléthylèneglycol que l'on recristallise dans 10000 cm 3 d'alcool méthylique. En refroidissant lentement à -17 , on obtient 690 parties en poids du diester cristallin, fondant à 38-39 .
On liquéfie 215 g de ce diester en le mélangeant avec un peu d'éther et ajouts le tout, goutte à goutte., en 4 heures, à une température de bain de 110 , en agitant bien et à l'abri de l'humidité, à 350 cm d'une solution 2,85-nor-
EMI25.2
male de dléthylènêglycr,iate de sodium dans le diéthyleneglycol.
On chauffe encore pendant 24 heures à 100-110 .
On extrait le mélange réactionnel refroidi jusqu'à épuisement avec de l'éther. On obtient ainsi 442 g d'un résidu huileux presque incolore et 200 g de benzène- sulfonate de sodium cristallin. On ajoute 100 crn 3 d'une so- lution aqueuse à 25% d'ammoniaque à l'extrait et laisse reposer pendant une nuit, puis chauffe lentement à 100 . On chauffe
<Desc/Clms Page number 26>
pendant deux heures durant à 1000 et évapore alors complète- ment sous le vide de la trompe à eau.
Il reste 442 g d'une huile presque incolore que l'on fait écouler à travers une colonne aqueuse d'échangeurs en lits mixtesconstituée par
100 cm3 d'Amberlite JR 120 et par 100 cm3 d'Amberlite JRA 410.
On élue jusqu'à épuisement avec de l'eau et obtint par éva- poration de l'eau sous le vide de la trompe à eau, 436 g d'une huile qui n'est que peu colorée et de laquelle on sépare., par distillation sous un vide poussé, 303 g de triéthylène- glycol et, sous une pression de 0,008 mm et à 157 ,104 g d'heptaéthylèneglycol. Finalement, on peut encore, à 2250 et sous une pression de 0,03 mm, séparerl6 g de dodécaéthylène- glycol en tant que sous-produit principal de point débul-' lition élevé, de 3 g de résidu de distillation.
Dans 100 cm3 de benzène, on dissout 32,7 g d'hepta éthylèneglycol et ajoute régulièrement ,en une heure, en agi- . tant énergiquement et en refroidissant de temps à autre à J25-300, 40 cet de sulfochlorure de bensène et 20 g d'hydro- xyde de sodium pulvérisé. On agite encore pendant trois heures et laisse la température monter au maximum à 40 en suppri- mant le refroidissement.
Après avoir laissé reposer pendant une nuit, on dissout les sels par addition de 120 cm3 d'eau et sépare les deux couches. On extrait ensuite la couche aqueuse avec 20 cm de benzène. On réunit les solutions benzéniques, ajoute
<Desc/Clms Page number 27>
10 cm3 d'ammoniaque à 25% et secoue pendant 4 heures à la machine. On ajoute encore 10 cm3 d'une solution binormale d'hydroxyde de sodium et secoue encore pendant peu de temps.
On sépare la couche aqueuse et l'extrait avec 20 cm3 de ben- zène. On lave les deux couches benzéniques en les secouant avec 10 cm3 d'une solution blnormale d'hydroxyde de sodium, puis à trois reprises avec chaque fois 10 cm3 d'eau. A partir des solutions benzéniques réunies et séchées sur du sulfate de sodium, on obtient,par évaporation du benzène sous un vide partiel, 58 g de l'ester di-benzène-sulfonique de l'hepta- éthylèneglycol, huileux, légèrement jaunâtre.
On ajoute goutte à goutte, en une heure, à une température de bain de 80 , en agitant et à l'abri de l'humi- dité, une solution de 56,7 g de ce diester dans 100 car de benzène absolu, à 70 cm3 d'une solution 2, 85 -normale de 1,2- propylène-glycolate de sodium dans du 1,2-propyleneglycol.
'On chauffe encore pendant 20 heures à 80 en agitant légère- ment .
Après avoir laissé refroidir, on dissout le benzène-suif ouate de sodium séparé en ajoutant 75 cm d'eau et sépare la couche aqueuse. On l'extrait à trois reprises en la secouant chaque fois avec 250 cm3 de chloroforme. Par éva- poration des solutions chloroformiques séchées et réunies, on obtient 48,2 g d'un produit brut qu'on laisse reposer deux jours après y avoir ajouté 50 cm3 d'une solution aqueuse
<Desc/Clms Page number 28>
à 25% d'ammoniaque, et qu'on chauffe ensuite lentement à 800.
On essore l'eau et l'ammoniaque sous le vide de la trompe à eau et laisse le résidu s'écouler à travers un lit mixte, humide, d'échangeurs, constitué par 25 cm3 d'Amberlite JR 120 et par 50 cm3 d'Amberlite JRA 410. On lave la colonne à l'eau jusqu'à épuisement et obtient/par évaporation des éluats, 44 g d'une huile brunâtre de laquelle on distille sous un
EMI28.1
vide poussé 32 g d'éther <o,<R'-di-2-hydroxy-H-propyllque-(l)] de l'heptaéthyleneglycol soue la forme d'une huile incolore passant à 1820 sous une pression de 0,01.
Exemple 11
EMI28.2
..,.¯¯¯..¯...¯..¯
Dans un autoclave à agitation, on chauffe à 170-180 , en atmosphère d'azote, 110 g d'éther monométhylique
EMI28.3
du polyéthylèneglyeol, technique, sec, d'un poids moléculaire moyen de 550, avec 0,2 g d'hydroxyde de potassium. On fait alors passer lentement, sous pression, 52 g de 1,2-époxy- propylène avec de l'azote. La condensation est terminée au bout de peu de temps, ce que l'on voit à la chute de pression
EMI28.4
due à la consommation de 'épOx1-POPYlène.
Pour purifier le contenu brun de l'autoclave qui, après chauffage d'une demi- heure à 100 sous une pression de 10 mm de mercure, pèse 161,6 g, on le dissout dans 750 cm3 d'eau et le secoue pendant 3 heures avec 8 g de charbon actif. On filtre, lave le résidu avec 120 cm3 d'eau et ajoute .au filtrat 100 g de chlorure
<Desc/Clms Page number 29>
de sodium. En extrayant au chloroforme jusqu'à épuisement on obtient, après évaporation et séchage à 1000 BOUS vida, 157 g d'une huile jaune-clair dont le poids moléculaire est de 810 en se basant sur la détermination de l'indice d'hydroxyle.
L'alcool polyéther ainsi obtenu est un mélange de divers stades de polymérisation de formule:
EMI29.1
n ayant une valeur moyenne de 12 et la comme n@y une valeur moyenne de 15.
On estérifie 19 g de ce produit avec 4 g de chlorure de m-(n)-butoxy-p-dibenzyl-amino-benzoyle suivant la Méthode décrit à l'exemple 3, puis isole le produit ré- actionnel. Après scission des deux restes benzyliques par hydrogénolyse en présence de charbon au palladium, on obtient le nouveau mélango d'esters de formule :
EMI29.2
sous la forme d'une huile visqueuse, pratiquement incolore, qui est soluble dans l'eau à la température ambiante.
Dans la formule ci-dessus, n a une valeur moyenne de 12 environ et la somme n + y est en moyenne d'environ 15.
<Desc/Clms Page number 30>
Exemple 12
En présence de quantités catalytiques d'éthylate de potassium, on alcoolyse, suivant la méthode décrite à
EMI30.1
l'exemple 5, 4,45 g de 5-(n5-heptoxy-5-dlbônzylamlno-benzoate de méthyle avec 11 g d'éther -méthyl1que, m'-(2-hydroxY-3- éthoxy-propylique) de Ilocta-éthylèneglycol. Après répartition entre du benzène et une solution saturée de bicarbonate de sodium, on obtient, après évaporation des couches benzéniques, un ester-polyéther qui, par hydrogénation avec du charbon au palladium à la température ambiante dans de l'acide acétique glacial, se transforme en un nouvel ester de formule
EMI30.2
qui*est soluble dans l'eau à la température ambiante et cons- titue une huile pratiquement incolore.
L'ester méthylique utilisé ci-dessus comme produit intermédiaire peut être obtenu de la manière suivante :
Dans 100 cm3 d'éther, on dissout 12 g d'acide 3-(n)-heptoxy-5-nitro-benzoïque (cf. Journal of the American Chemical Society 77 4061 [1955]) et ajoute lentement une quantité équimoléculaire d'une solution de diazométhane dans de l'éther. Lorsque le dégagement d'azote a cessé, on laisse encore reposer pendant une demi-heure à la température ambiante,
<Desc/Clms Page number 31>
Après évaporation de l'éther, on obtient 13,1 g d'un résidu que l'on peut cristalliser dans le méthanol par refroidissaient à -15 . Le 3-(n)-heptoxy-5-nitro-benzoate de méthyle ainsi préparé fond à 250.
On en hydrogène 11,7 g en présence de charbon au palladium dans un mélange de méthanol et d'acide acétique glacial 1:1 à la température ambiante et à la prés- sion atmosphérique, jusqu'à absorption de la quantité calculée d'hydrogène. Après élimination du catalyseurs par filtration, on évapore sous vide. On reprend le résidu dans de l'éther et lave cette solution avec une solution binormale de carbonate de sodium et à l'eau. La solution éthérée, après avoir été séchée sur du sulfate de sodium, abandonne par évaporation un résidu qui, après recristallisation dans du méthanol à 80%, fond à 67 . Pour le purifier davantage, on peut le dissoudre dans du benzène et filtrer le tout sur peu d'oxyde d'aluminium.
Aprèsavoir éliminé le benzène par distillation, on recristal- -lise'encore une fois dans du cyclohexane, après quoi l'on obtient le 3-(n)-heptoxy-5-amino-benzoate de méthyle d'un point de fusion de 68-69 sous la forme de prismes incolores aplatis. Le rendement est de; 8;4 g. On obtient le composé N-dibenzylé de cet ester suivant la méthode décrite à l'exemple 3 le dérivé dibenzylé brut est. d'abord hydrolyse en acide carboxylique libre qui fond, après recristallisation dans le méthanol et dans l'essence, à 99-100 . A partir de cet acide carboxylique libre on obtient l'ester méthylique par réaction
<Desc/Clms Page number 32>
sur du diazométhane en solution dans de l'éther. Cet ester méthylique fond à 46-47 .
Exemple 13
Suivant les indications fournies à l'exemple 2, on alcoolyse pendant 2 heures, en présence de 0,2 cm3 d'une solution à 25% de méthylate de sodium dans le méthanol absolu,
EMI32.1
3,5 g de 3-(n)-heptoxy-5-dibenzylan!ino-benzoat<3 de méthyle (cf. exemple 12) avec 8 g dféther monométhY1tue du déca- éthylèneglycol. En isolant le produit réactionnel de manière analogue, on obtient 7 g d'une huile visqueuse, presque in-
EMI32.2
colore, qui est constituée par l'ester 3-(n)'-heptoxy-5-di-' benzy.amino-ben2o:que de l'éther monométhy11que du déoa- éthylèneglycolj de formule- ;
EMI32.3
Sa purification et sa débenzylatlon peuvent être effectuées d'une manière analogue à celle indiquée à l'exemple 3.
On laisse le produit brut que l'on obtient alors s'écouler, en solution dans de l'éther, à travers une colonne de 50 g d'oxyde d'aluminium. Les éluats abandonnent par évaporation une huile incolore visqueuse qui est constituée
<Desc/Clms Page number 33>
par l'ester 3-(n)-heptoxy-5-amino-benzoïque de l'éther mono- méthylique du déca-éthylèneglycol, de formule
EMI33.1
Ce composé est facilement soluble dans l'eau et dans beaucoup de solvants organiques usuels, et il se sépare d'une solution aqueuse à 10%, lorsqu'on la chauffe au-dessus de 54 , sous la forme d'un trouble laiteux.
L'éther monométhylique du déca-éthylèneglycol qui est utilisé dans cet exemple peut, tout comme l'éther monométhylique de l'undéca-éthylèneglycol décrit à l'exemple 6, être obtenu à partir de l'ester benzène-sulfonique de l'éther monométhylique du nona-éthylèneglycol avec l'thylèneglyool.
Suivant le mode opératoire décrit à l'exemple 6, on obtient 56 g du nouveau polyêther bouillant à 218-220 sous une pres- sion d'environ 0,01 mm de mercure, sous la forme d'une huile incolore qui, lorsqu'elle est soumise à un refroidissement poussé, se solidifie en une masse hygroscopique d'un blanc de neige qui fond à 18-18,5 à l'abri de l'humidité.
Si l'on alcoolyse le 3-(n)-heptoxy-5-dibenzylamino- benzoate de méthyle avec de l'éther mono-méthylique de l'octa- éthylèneglycol au lieu de l'alcoolyeer avec l'éther mono- méthylique du décaéthylèneglycol utilisé ci-dessus, on obtient alors finalement l'ester 3-(n)-heptoxy-5-amino-benzoïque de l'éther mono-'méthylique de l'octaéthylèneglycol qui possède des propriétés semblables à celles de l'ester décrit ci-dessus*
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
The purpose of this statement is the preparation
EMI1.2
esters of formula;
EMI1.3
EMI1.4
in which R and RU represent an alkyl residue,, Sw..S, é. o "v .'t # cy9 alcoyalcoy11que, a residue tàû, 'iotâ'," T ....
<Desc / Clms Page number 2>
EMI2.1
saturated alkyl comprising this 1 to 7 carbon atoms and R may also be hydrogen, ROL hydrogen or an alkyl or alkoxy.leyl residue comprising at most 4 carbon atoms, preferably a methyl, ethyl or methoxyethyl residue or ethoxyethyler R21 of the hydrogen or a residue or ethyl, n as the number} 'n:; i:; 3r of a value of 7 s 15 indicating the number of the different residues or put in parentheses in the formulation, with this condition that in at least ni'2 remainders of formula:
EMI2.2
EMI2.3
R "represents 1" hydrogen. Particularly valuable are compounds in which n is an integer with a value of 7 to 11. In this E compounds fi represents in particular 11: 'drogen or an alcoholic residue comprising from 1 to 7 carbon atoms and R' an alcoholic residue comprising from 1 to 7 carbon atoms, one of these R and R 'radicals being placed of
EMI2.4
preferably for an alkyl residue comprising at least 4 carbon atoms.
These new esters present valuable
EMI2.5
Dharmacologîquz properties - ,,. This is how they have a marked effect of local anesthesia; they exert in particular a selective action on the receptors for elongation of the lungs.
They can be used as medicaments, preferably as beakers. With regard to this use, these
<Desc / Clms Page number 3>
EMI3.1
110lrV, t: i., T compn.:3I:h PJ: 'éfi51tm1i; â 9f - :: J notable advantages over those in which n denotes smaller or larger numbers fi ': ïid3.
EMI3.2
These new esters: are prepared in a
EMI3.3
she-leads known. CI is thus that one can t: ran6fo) !: 'ml des L1LY: â. "'. Ç3) (.". & 9 ':? "A.CS't3G-': de '3': 'ti? '
EMI3.4
EMI3.5
where appropriate in the form of their reactive derivatives,
EMI3.6
their esters 8.'Je.c of the polyglycols of formula s
EMI3.7
EMI3.8
Rol and If "'and n having the meaning indicated.
A direct process is, for example, to react Eia9 benzoic acids in s ^; 3't a
EMI3.9
EMI3.10
the appropriate in the form of their reactive derivatives, on due formula
EMI3.11
EMI3.12
in which R to 3 'and n have the meaning indicated, optionally under the ez reactive derivatives.
We can
<Desc / Clms Page number 4>
in this silo proceed by reacting the corresponding benzoic acids directly with the polyglycols indicated, advantageously using the usual esterification catalysts, or by reacting the benzoic acids, for example in the form of their anhydrides, their halides or their esters of readily volatile alcohols, for example methanol, on the polyglycols indicated, with advantage in the presence of basic condensing agents such as pyridine, metal alcoholates, possibly the corresponding polyglycolas themselves.
However, it is also possible to react metal salts of the corresponding benzoic acids with reactive esters of polyglycols, in particular with esters of strong inorganic or organic acids, such as halogenated hydracids, or of sulphonic acids such as organic sulphonic acids. , for example ethanesulfonic acid or toluenesulfonic acid.
Another embodiment of the process consists in transforming X into the group R-NH, in compounds of formula:
EMI4.1
in which R 'to R "' and n have the meaning indicated and X represents a residue convertible into a group R-NH, R having the meaning indicated. - even known, a group
<Desc / Clms Page number 5>
aminogen to a saturated monoalkyl-, cycloalkyl-, alkoxyalkyl-aminogen or oxacycloalkyl-alkyl-aminogen group, comprising from 1 to 7 carbon atoms, for example by reaction with reactive esters of corresponding alcohols. However, it is also possible to subject a compound comprising an aminogenic or free NO 2 group to reductive alkylation, in the presence of the corresponding oxo-starches.
These reactions are carried out in the presence or absence of diluting agents and / or condensing agents or catalysts, at room temperature or at elevated temperature, in the open or in a closed vessel, under pressure.
It should be noted that these new esters generally exhibit significant solubility in water.
These solutions have the property, when heated, of becoming cloudy at a determined temperature depending on the concentration. This temperature, determined for a 10% solution, is called the "cloud point" and constitutes a. physical constant for the compound in question. The disorder is reversible; the solution clarifies again on cooling.
The compounds indicated as starting materials are known or can be prepared according to methods known per se.
The invention also embraces all the variants of the process in which one starts with compounds which can be obtained as intermediate products at any stage.
<Desc / Clms Page number 6>
of the process, then performs the still missing phases of said process. the present invention also relates, as new industrial products, to products conforming to those defined above.
The invention is described in more detail in the following non-limiting examples, in which the temperatures are indicated in degrees centigrade.
Example 1.
Away from humidity, 2.23 g of 2- (n) -butoxy-4-amino-benzoate are heated for 3 hours in a 100 - 110 bath, under a water pump vacuum. of methyl after adding 9.6 g of nonaethylene glycol monomethyl ether and 0.15 cm3 of a 30% solution of sodium methanolate in anhydrous methanol. At the same time, 400 cc of anhydrous xylene are regularly introduced below the surface of the liquid and the resulting sapors are condensed in a reflux condenser.
After allowing to cool, the reaction mixture is taken up in 100 cm3 of benzene and the extract is extracted twice successively with each time 20 cm3 of a 10% aqueous solution of sodium carbonate and with 20 cm3 of water.
The aqueous layers are further washed twice with
<Desc / Clms Page number 7>
each time 100 cm3 of benzene. During the first extraction with sodium carbonate solution, the insoluble fractions separate which, after having been filtered and taken up in chloroform, give 0.8 g of a colorless product which solidifies in the state of a wax. After combining the aqueous layers, they are extracted three times with 100 cm 3 of chloroform each time. By combining the extracts and evaporating them, 4.75 g of regenerated nonaethylene glycol monomethyl ether are obtained.
From the combined and dried benzene layers, 5.8 g of a brownish, viscous oil are obtained by evaporation under a partial vacuum, which essentially consists of a waxy product and of the 2- (n) -butoxy- ester. 4-Amino-benzoic acid of nonaethylene glycol monomethyl ether, of formula
EMI7.1
Its purification can be carried out for example by chromatography on neutral aluminum oxide with carbon tetrachloride, benzene, methylene chloride and chloroform as solvents.
This gives, in addition to a colorless by-product which solidifies into a waxy mass, the pure ester in the form of a colorless, viscous oil, which is easily soluble in water, and which separates from an aqueous solution to 10%, when heated above 49, as a milky cloudiness.
<Desc / Clms Page number 8>
Example 2.
Away from humidity and in a 100 - 110 bath, 2.8 g of 2- (n) -butoxy-4- (n) are heated for three hours under a water pump vacuum. -Methylbutylamino-benzoate, after adding 8.6 g of nona-ethylene glycol monomethyl ether and 0.15 cm3 of a 30% solution of sodium methanolate in absolute methanol. At the same time, 400 cc of anhydrous xylene are regularly introduced below the surface of the liquid and the resulting vapors condensed in a reflux condenser.
After having allowed it to cool, the reaction mixture is taken up in 100 cm3 of benzene and extracted twice successively with each time 20 cm3 of a 10% aqueous solution of sodium carbonate and with 20 cm3 of sodium carbonate. water. The aqueous layers are extracted two more times in succession with 100 cm 3 of benzene each time. During the first extraction with the sodium carbonate solution, three layers are obtained, the two lower layers of which were allowed to flow into the second separating funnel where, by washing with benzene, only two layers are formed. After having combined them, the aqueous layers are extracted three times with 100 cm 3 of chloroform each time, and 5.1 g of nonaethylene glycol monomethyl ether are obtained.
From the combined and dried benzene layers,
<Desc / Clms Page number 9>
6.5 g of a brownish viscous oil are obtained by evaporation under reduced pressure which, besides a little starting ester and impurities, consists essentially of the 2-n-butoxy-4 ester -n-butylaminobenzoic acid of the monomethyl ether of nomaethylene glycol of the formula
EMI9.1
The crude proof can, for example, be purified by chromatography on neutral aluminum oxide, with carbon tetrachloride, benzene, methylene chloride and chloroform as solvents.
Apart from a little methyl ester and by-products, the pure ester is thus obtained in the form of a colorless viscous oil which is easily soluble in water and which is separated from an aqueous solution to 10%, when heated above 39, as a milky cloudiness.
Example 3.
After having dissolved 4.2 g of o- (n) -hexoxy-p-dibenzylamino-benzoic acid in 40 cm3 of benzene, is added, protected from humidity, in a stirred flask, 10 cm3 of thionyl chloride, and heat the whole for 4 hours in a 90 - 1000 bath while stirring slightly, then evaporate the reaction mixture, stirring and protected from moisture, heating it moderately under vacuum water pump. To get rid of it as completely as possible
<Desc / Clms Page number 10>
excess thionyl chloride, the acid chloride is further dissolved four times in each time 25 cm3 of anhydrous benzene, and evaporated again as above.
The acid chloride is then dissolved in 30 cu. Of anhydrous benzene and added dropwise over 5 minutes, protected from humidity and with good stirring, to a solution of 15 g of monomethyl ether of nonaethylene glycol in 15 cm3 of anhydrous benzene, to which 7.5 g of anhydrous potassium carbonate was added. Then we stir again overnight.
Then added 50 cm3 of benzene and stirred with 50 cm3 of water. The benzene solution was washed with a 5% aqueous sodium carbonate solution and with water until neutral, while the aqueous layers formed were extracted twice more simultaneously with 100 cm 3 of benzene each time.
By evaporating the benzene extracts under reduced pressure, after having combined and dried them, 7.3 g of an almost colorless viscous oil are obtained, which essentially consists of the o- (n) -hexoxy-p- ester. dibenzyl-amino-benzoic acid of nonaethylene glycol monomethyl ether, of formula:
EMI10.1
If this product is allowed to flow as a 10% solution in ether through a column of 50 g of oxide
<Desc / Clms Page number 11>
aluminum, the ester is then obtained in the pure state. The two benzyl groups of this ester can be split by hydrogenation by shaking it in 50 cm3 of glacial acetic acid with 2 g of a carbon containing 5% palladium in a hydrogen atmosphere.
To purify the product, it is passed through a column of 50 g of aluminum oxide after separating it from the catalyst by filtration, evaporating and dissolving the residue in ether. On evaporation, the eluates give off a colorless, viscous oil which consists of the o- (n) -hexoxy-p-aminobenzoic ester of nonaethylene glycol mono-methyl ether of formula
EMI11.1
It is easily soluble in water and in many common organic solvents and is separated from a 10% aqueous solution, when heated above 37 as a milky haze.
The o- (n) -hexoxy-p-dibenzylamino-benzoic acid used as a starting material can be obtained by heating 11.3 g of methyl o- (n) -hexoxy-p-aminobenzoate melting at 50 - 51 , 12.7 g of benzyl chloride, 8.2 g of anhydrous sodium acetate and 110 mg of iodine for seven hours at 110 - 130 and saponifying with an alkali. By recrystallization of the crude acid from methanol and cyclohexane, we obtained
<Desc / Clms Page number 12>
this acid in the form of colorless crystals which melt at 119 - 120.
Example 4.
As described in Example 3, 3.9 g is converted
EMI12.1
of m- (n) -butoxy-p-dibenzylamino-benzoic acid to acid chloride. During the reaction with 17 g of nonaethylene glycol monomethyl ether, instead of potassium carbonate, 2 cm3 of anhydrous pyridine is used and the remainder is carried out according to the indications given in the same example * To isolate the reaction product, the benzene extracts are first freed from pyridine by treating them with a 5% aqueous solution of hydrochloric acid.
After having been combined and dried, the benzene extracts are evaporated under reduced pressure and thus obtain 6.9 g of a viscous oil which consists of the m- (n) butoxy-p-dibenzylamino-benzoic ester of ether. monomethyl of nonaethylene glycol of formula:
EMI12.2
Purification and debenzylation are carried out as described in Example 3.
A viscous colorless oil is obtained with a good yield which consists of the ester
EMI12.3
m- (n) -butoxy-p-amino-benzoic acid of the monomethyl ether of
<Desc / Clms Page number 13>
nonaethylene glycol of formula:
EMI13.1
It is readily soluble in water and in many common organic solvents, and separates from a 10% aqueous solution when heated above 430 as a milky haze.
The m- (n) -butoxy-p-dibenzylamino-benzoic acid used as a starting material can be prepared as follows: @ The diethylamino-ethyl ester of m- (n) - butoxy-p- acid Amino-benzoic acid which can be obtained in the form of the hydrochloride salt under the trade name "Novesin" is converted into the free acid by saponification. 14.6 g of it are dissolved in 100 cm3 of methanol and while cooling and stirring, 40 cm3 of concentrated sulfuric acid are added dropwise. After heating at 60-65 for 4 hours, the reaction mixture is poured. cooled on a mixture of 500 g of ice, 100 cm3 of water and 70 cm3 of 25% ammonia, then using acetic acid, the whole is adjusted to a pH of 7.
The precipitate thus obtained is filtered off, washed until neutral and dried. After recrystallization from methanol, the methyl ester is obtained in the form of colorless crystals which melt at 74-75. To further purify this compound,
<Desc / Clms Page number 14>
it can still be taken up in 70 cm3 of benzene and filtered through 10 g of aluminum oxide. After evaporation, the residue is recrystallized from gasoline to give 12 g of pure methyl ester, with a melting point of 76-77. 11.2 g of this ester are dibenzylated in a manner analogous to that of Example 3, with 14 g of benzyl chloride, 9 g of anhydrous sodium acetate and 110 g of iodine, followed by hydrolysis.
From the crude product, one obtains by repeated and alternating recrystallization from methanol and ethanol, the acid m- (n) -butoxy-
EMI14.1
Pure p-d1benzylam1no-benzoque as thick colorless prisms that melt at 155 - 157.
Example 5.
EMI14.2
3.35 g of an-butQCt $ 7t03Cβ are carefully dried. methyl p-celopenty3.-amino-benoate and 12.9 g of nonaéthlneglco3 monomethyl ether. 0.2 em3 of a tetranormal solution of sodium methoxide in methanol is then added, then the mixture is heated as described in Example 1, while passing xylene. After 1 hour, at an internal temperature of 125 - 135, alcoholysis is complete? a test portion is soluble in cold water giving a clear solution.
To isolate the reaction product, it is taken up in 150 cm3 of benzene and extracted successively with 130 cm3 of a 3% solution of sodium bicarbonate, 50 cm3 of a binormal solution of sodium carbonate and then twice more with each times 100 cm3 of a solution
<Desc / Clms Page number 15>
at 5% sodium chloride. All the aqueous layers are washed once with 50 cm3 of benzene marls. After having combined and dried over sodium sulfate, the benzene solutions are evaporated to obtain 6.8 g of the new ester of formula s.
EMI15.1
as a weak brownish oil. To purify it, it can be dissolved in 50 cm3 of ether, and filtered through 30 g of aluminum oxide, then wash with 300 cm3 of ether.
On evaporation of the ether, 6.2 g of a colorless oil soluble in acetone, methanol and chloroform are obtained. A 10% aqueous solution shows a squint point of 35.
During the alkaline saponification of this new ester, after the usual treatment, with an almost theoretical yield, a carboxylic acid is obtained which, after a single recrystallization from a mixture of benzene and gasoline 1: 2, melts at 69 - 70. Mixed melting point with acid
EMI15.2
Genuine o- (n) -butoxy-ethoxy-p-cyclopentyl-amino-benzoic acid is not lowered.
The above carboxylic acid methyl ester, used as a starting material for preparing the new ester, can be obtained as follows:
<Desc / Clms Page number 16>
In 300 cm3 of absolute isopropanol, are boiled under reflux for about 10 hours, protected from humidity, 45.2 g of butoxy-ethyl benzene-sulfonate, 46 g of the potassium salt of l Methyl o-hydroxy-p-acetylamino-benzoate and 2 g of potassium carbonate. The insoluble fractions are then separated by filtration and the filtrate evaporated under reduced pressure. To saponify, the residue is boiled at reflux for about 6 hours with 200 cm3 of ethanol, 100 cm3 of water and 70 cm3 of a decanormal solution of sodium hydroxide.
The whole is concentrated to about a third of its volume, under reduced pressure, and acidified with glacial acetic acid * The amorphous precipitate is extracted with ethyl acetate and washed with a 10% chloride solution. sodium. After having dried over sodium sulfate, the ethyl acetate solution was evaporated under reduced pressure.
From the residue, crystals, melting at 93-95, are obtained by recrystallization from a mixture of ethyl acetate and gasoline 2: 1. Further purification can be obtained by recrystallizing from 80% or 100% methanol or from benzene. The o-butoxy-ethoxy-p-amino-bensoic acid thus prepared pure for analysis melts at 95 - 960. For conversion to methyl ester, 15.2 g are stirred with 100 cm3 of methanol and while cooling, add 40 cm3 of concentrated sulfuric acid dropwise. Then boiled under reflux, laying two to four heifers, in a water bath.
All in
<Desc / Clms Page number 17>
stirring, the cooled mixture is introduced into a mixture of 500 g of ice, 70 cm3 of 25% ammonia and 100 cm3 of water. Using glacial acetic acid, the pH is adjusted to approximately 6. The crystalline precipitate is filtered off and washed with water. After recrystallization from a little methanol, while cooling to - 15, the new methyl ester is obtained, melting at 92 - 93. To introduce the cyclopentyl residue into the aminogenic group, 24.4 g of the ester are hydrogenated with 12. 6 g of cyclopentanone, in the presence of 250 mg of platinum oxide and 25 cm3 of binormal hydrochloric acid, in 250 cm3 of methanol.
After six to eight hours? the catalyst is filtered off and the hydrochloric acid is neutralized with 10 g of sodium bicarbonate. The precipitated salts are filtered off and the solution evaporated in vacuo.
The residue is taken up in ether and washed with sodium bicarbonate solution; by evaporation, 29.4 g of a weakly yellow-greenish oil are obtained, which oil is distilled under a high vacuum; it boils at 162 - 1640 under a pressure of 0.008 mm. By alkaline saponification of the ester, the above-mentioned carboxylic acid with a melting point of 69-70 is obtained.
Example 6.
1.68 g of methyl o- (n) -butoxy-ethoxy-p-cyclopentylamino-benzoate with 7.75 g of monomethyl ether are alcoholysed according to the method described in the previous example.
<Desc / Clms Page number 18>
than undeca-ethylene glycol. After the treatment and filtration of an ethereal solution on aluminum oxide, 3.2 parts by weight of the new ester of formula are obtained
EMI18.1
as a weak yellowish oil which is soluble in acetone, chloroform and ethyl acetate; a 10% aqueous solution of this ester shows a cloud point of 47.
Undeca-ethylene glycol monomethyl ether is obtained as follows:
64.3 g of nonaethylene glycol monomethyl ether, with a melting point of 13-14, are converted to ester of benzene-sulfonic acid. At 100-110, 65 g of this oily ester are added dropwise to a mixture obtained by dissolving 2.8 g of sodium in 60 cm 3 of diethylene glycol.
It is left to stand overnight at 100-1100 under a nitrogen atmosphere. The reaction mixture is dissolved in water and extracted with benzene. The aqueous solution was extracted with chloroform and the chloroform solution washed several times with 1% sodium chloride solution. After drying over potassium carbonate and evaporation, 54.4 g of a light yellow oil are obtained. This crude product is heated for 16 hours in a steam bath.
<Desc / Clms Page number 19>
with 50 cm3 of 25% ammonia.
After having distilled the ammoniacal solution, and having dried under vacuum in a steam bath, the oily residue is taken up in 150 cm3 of water and filtered through a column filled with a mixture of 50 because of an activated acid exchange residue and 50 cm3 of a
EMI19.1
basic activated exchange resin. After elution with 500 μm of water, the combined filtrates are evaporated off under vacuum and dried at 100. In this way 51 g of a practically colorless oil are obtained. When distilling under a high vacuum of the order of 0.01 mm of mercury, 43 g of ether are obtained.
EMI19.2
pure monomethyllic of the undca-yng3co which goes to 236 - 238.
When cooled strongly, this ether solidifies into a snow-white crystalline mass, very hygroscopic, which, in the absence of humidity, melts at 22.
<Desc / Clms Page number 20>
Bxample 7
In the presence of catalytic quantities of sodium methoxide, alcoholysis is carried out, according to the process described in Example 8.
EMI20.1
5, 1.40 g (Cl (o-methoxy-p -tetrahydr.) ..... methyl pyranyl- (2) -methyl-amino-benzoate with 8.6 g of nonaethylene glycol monomethyl ether. After having distributed the reaction mixture between benzene and the aqueous solutions mentioned in Example 5, 2.8 g of the new ester of formula are obtained:
EMI20.2
as a yellowish oil. To purify it, it can be taken up in ether and the whole thing filtered through an aluminum oxide column.
From the ethereal solution, 2.3 g of the new compound are obtained by evaporation as a very slightly yellowish oil which, except in aliphatic hydrocarbons, is readily soluble in almost all organic solvents. The squint point of a 10% aqueous solution is 62.
EMI20.3
Methyl o-mdthoy-p-ttra-hydro-pyranyl-2-mthyl-amino-benzoate used as a starting material can be obtained as follows:
<Desc / Clms Page number 21>
Stirred for 20 hours at 150-160, 11.15 g
EMI21.1
methyl o-methoxy-p-amin.o-berazvate, 40 cm3 of 2-tetra-hydropyranyl-carbinol and 6 g of Raney nickel. The insoluble fractions are then separated by filtration and washed well with hot methanol. From the combined filtrates, 12 g of a residue are obtained by evaporation in vacuo, which residue is washed in ether, normal hydrochloric acid and saturated sodium bicarbonate solution.
The 4.4 g of the residue from the ether solution are then subjected to alkaline hydrolysis, to obtain the free carboxylic acid directly. After crystallization from a mixture of ethyl acetate and ether, petroleum 1: 1. and in 90% methanol, 2.4 g are obtained
EMI21.2
o-methoxy-p¯tetrahydro-pyranyl- (2) -methylamino-benzoic acid, a melting point of 102-103. The methyl ester is obtained with diazomethane. It melts at 1080.
Example 8
Following the indications of Example 3, we transfer
EMI21.3
forms 3.9 g of m- {n) -buto2cy-p-dibenzyl-amino-benzo ± acid as acid chloride which is reacted, after dissolution in 30 cm3 of dry benzene, with 17.5 g of heptaethylene glycol, in 35 cm3 of anhydrous benzene, in the presence of 2 cm 3 of pyridine, as described in the example indicated.
By treatment
EMI21.4
analogous to that indicated in this example, 6.2 g of a slightly colored viscous oil is obtained, which consists of
<Desc / Clms Page number 22>
EMI22.1
mOIlo-e ..; tü.t "m- (n) -butoxy-p-dibel1zylamlno-benzoY.que of heptaethylene glycol, of formula:
EMI22.2
To purify it, this crude product, dissolved in ether, is allowed to flow through a column of 200 g of aluminum oxide, a very small amount of impurity being eluted. Other by-product fractions can be eluted with methylene chloride, while the monoester is obtained by eluting with methylene chloride containing increasing levels of chloroform.
The hydrogenating debenzylation of the monoester in a manner analogous to that indicated in the example above,
EMI22.3
provides the monoester of m- (n) -butoxypwamino'betzo5 acid: than with heptaethylene glycol, of formula:
EMI22.4
It is easily soluble in water and in some of the usual organic solvents, and is separated from solution.
EMI22.5
10% aqueous, when heated above 420, as a milky cloudiness.
<Desc / Clms Page number 23>
Example 9
In the presence of catalytic quantities of sodium methoxide, alcoholysis is carried out, according to the method described in
EMI23.1
Example 5, 2e8 g <3'o- (n) -butoxy-p-butyla! Sino'.benEoate of methyl with 18 g of purified technical monomethyl ether of polyethyleneglycol 0o'da average molecular 750. The mixture is purified. reaction mixture by partitioning between benzene and a saturated solution of sodium bicarbonate and, by evaporating the benzene solution, 9.8 g of the new mixture of esters @ - formula:
EMI23.2
in the form of a viscous, almost colorless oil, which is soluble in water at body temperature of animals at
EMI23.3
hot blood.
The sign; = 17 means that the new ester mixture contains on average about seventeen links per
EMI23.4
polyethylene glycolic chain. The purification of the starting polyethyleneglycol is known and described for example in French patent No. 1,032,512 by the applicant, applied for on February 15, 1951,
Example 10
As described in Example 3, we transform 4.2 @
EMI23.5
o- (n) -hexoxy-p-dibenzylamino-bonzoque acid to chloride
<Desc / Clms Page number 24>
esterified with 20 g of ether #, # '- di- [2-hydroxy-n-propyl- (1)
] of heptaethylene glycol and isolates the reaction product as indicated in this example. After removing the two benzyl residues by catalytic hydrogenolysis and chromatography as described in example 8 (for the elimination
EMI24.1
c "1-zïïotz), at t" *, 11, {..... 1. ",:" "": '"1 new ........ t.! ..." ;, ,,, 1 3 formula:
EMI24.2
EMI24.3
under the for-r.:o ('.:. ::: j8 oil ..: -. gt: "' e soluble ê:.: 'c water at Su body temperature clcc" "' ''. 1 '' - Ht '' warm blooded.
R '0'hcr çC4 sf.- 2-8ai'y'G' 'â'à - n-ppo C'6.Ei''ue- Ce l'n.c: pt: 8G'; Yll: - .: g:,: col uses coHES-e starting material in this little er-ssnipls ". ;; r $ obtained in the following way A 260 in 'of t1étnYlèneg1ycol e solution in 2000 cm3 of bj sir.o9 is added regularly , over 2 hours - / 2, stirring well and cooling from time to time to 30-35, 800 cm of bsnsene sulfochloride and 400 g of powdered sodium hydroxide. Stirring is continued for 24 hours, then allowed to stand During mild days Adding 2500 cm3 of water completely dissolves the reaction mixture in two layers.
The two layers are separated and the aqueous layer is extracted by stirring it with 400 cm3 of benzene. After combining the benzene solutions and adding 200 cm3 of a solution
<Desc / Clms Page number 25>
25% aqueous ammonia * stirred in a machine for 4 hours. Then add 200 cm3 of a binormal solution of sodium hydroxide and shake again for a short time.
The aqueous layer is separated and extracted by stirring it with 400 cm3 of benzene. The two benzene layers are washed and stirred with 200 cm3 of a binormal solution of sodium hydroxide and then with 200 cm3 of water. After having combined and dried over sodium sulfate, the benzene is removed by evaporation under a partial vacuum and thus obtained 820 g.
EMI25.1
of crude dibenzene-sulfonic ester of trlethylene glycol which is recrystallized from 10,000 cm 3 of methyl alcohol. Cooling slowly to -17 gives 690 parts by weight of the crystalline diester, melting at 38-39.
215 g of this diester are liquefied by mixing it with a little ether and adding everything dropwise over 4 hours at a bath temperature of 110, stirring well and away from humidity. , 350 cm from a 2.85-nor- solution
EMI25.2
male of dlethyleneglycol, sodium iate in diethyleneglycol.
Heat for another 24 hours at 100-110.
The cooled reaction mixture is extracted to exhaustion with ether. 442 g of an almost colorless oily residue and 200 g of crystalline sodium benzenesulfonate are thus obtained. 100 cc of a 25% aqueous ammonia solution is added to the extract and left to stand overnight, then slowly heated to 100. We heat
<Desc / Clms Page number 26>
for two hours at 1000 and then evaporate completely under the vacuum of the water pump.
442 g of an almost colorless oil remain which is passed through an aqueous column of mixed bed exchangers consisting of
100 cm3 of Amberlite JR 120 and per 100 cm3 of Amberlite JRA 410.
Elution is carried out until exhaustion with water and, by evaporation of the water under the vacuum of the water pump, 436 g of an oil which is only slightly colored and from which is obtained is obtained. by distillation under a high vacuum, 303 g of triethylene glycol and, under a pressure of 0.008 mm and at 157, 104 g of heptaethylene glycol. Finally, 6 g of dodecaethylene glycol as the main high-boiling point by-product can be separated at 2250 and under a pressure of 0.03 mm from 3 g of distillation residue.
In 100 cm3 of benzene, 32.7 g of hepta ethylene glycol are dissolved and added regularly, over one hour, with agitation. both vigorously and cooling from time to time at D25-300, 40 cc of bensene sulfochloride and 20 g of powdered sodium hydroxide. The mixture is stirred for three more hours and the temperature is allowed to rise to a maximum of 40 without cooling.
After leaving to stand overnight, the salts are dissolved by adding 120 cm3 of water and the two layers are separated. The aqueous layer is then extracted with 20 cm of benzene. The benzene solutions are combined, add
<Desc / Clms Page number 27>
10 cm3 of 25% ammonia and shake for 4 hours in the machine. Another 10 cm3 of a binormal sodium hydroxide solution is added and further shaking for a short time.
The aqueous layer is separated and extracted with 20 cm3 of benzene. The two benzene layers are washed by shaking them with 10 cm3 of a normal solution of sodium hydroxide, then three times with 10 cm3 of water each time. From the combined benzene solutions and dried over sodium sulphate, by evaporation of the benzene under partial vacuum, 58 g of the di-benzene-sulphonic ester of hepta-ethylene glycol, oily, slightly yellowish, are obtained.
A solution of 56.7 g of this diester in 100 carbons of absolute benzene is added dropwise over one hour at a bath temperature of 80, with stirring and protected from humidity. 70 cm3 of a 2.85 -normal solution of sodium 1,2-propylene glycolate in 1,2-propylene glycol.
Further heat for 20 hours at 80 with gentle stirring.
After allowing to cool, the separated benzene tallow sodium wadding is dissolved by adding 75 cm 3 of water and the aqueous layer is separated. It is extracted three times, shaking it each time with 250 cm3 of chloroform. By evaporation of the dried and combined chloroform solutions, 48.2 g of a crude product are obtained, which product is left to stand for two days after adding 50 cm 3 of an aqueous solution thereto.
<Desc / Clms Page number 28>
to 25% ammonia, and then slowly heated to 800.
The water and ammonia are filtered off under a water pump vacuum and the residue is allowed to flow through a mixed, wet bed of exchangers, consisting of 25 cm3 of Amberlite JR 120 and 50 cm3 of 'Amberlite JRA 410. The column is washed with water until exhaustion and obtained / by evaporation of the eluates, 44 g of a brownish oil from which is distilled under a
EMI28.1
high vacuum 32 g of heptaethyleneglycol <o, <R'-di-2-hydroxy-H-propyllque- (l)] ether in the form of a colorless oil passing to 1820 under a pressure of 0.01 .
Example 11
EMI28.2
..,. ¯¯¯..¯ ... ¯..¯
In a stirred autoclave, 110 g of monomethyl ether are heated to 170-180, in a nitrogen atmosphere.
EMI28.3
polyethylene glycol, technical, dry, of an average molecular weight of 550, with 0.2 g of potassium hydroxide. 52 g of 1,2-epoxy-propylene are then passed slowly under pressure with nitrogen. Condensation is terminated after a short time, which can be seen from the pressure drop
EMI28.4
due to the consumption of epOx1-POPYlene.
To purify the brown contents of the autoclave which, after heating for half an hour at 100 under a pressure of 10 mm of mercury, weighs 161.6 g, it is dissolved in 750 cm3 of water and shaken for 3 hours with 8 g of activated carbon. Filtered, the residue washed with 120 cm3 of water and added. To the filtrate 100 g of chloride.
<Desc / Clms Page number 29>
sodium. By extracting with chloroform until exhaustion, after evaporation and drying at 1000 BUS empty, 157 g of a light yellow oil with a molecular weight of 810 are obtained, based on the determination of the hydroxyl number.
The polyether alcohol thus obtained is a mixture of various stages of polymerization of formula:
EMI29.1
n having an average value of 12 and la as n @ y an average value of 15.
19 g of this product are esterified with 4 g of m- (n) -butoxy-p-dibenzyl-amino-benzoyl chloride according to the Method described in Example 3, then the reaction product is isolated. After cleavage of the two benzyl residues by hydrogenolysis in the presence of carbon with palladium, the new mixture of esters of formula is obtained:
EMI29.2
as a viscous, substantially colorless oil which is soluble in water at room temperature.
In the above formula, n has an average value of about 12, and the sum n + y averages about 15.
<Desc / Clms Page number 30>
Example 12
In the presence of catalytic quantities of potassium ethoxide, alcoholysis is carried out, according to the method described in
EMI30.1
Example 5, 4.45 g of methyl 5- (n5-heptoxy-5-dlbônzylamlno-benzoate with 11 g of methyl ether, m '- (2-hydroxY-3-ethoxy-propyl) of Ilocta- ethylene glycol After partitioning between benzene and a saturated solution of sodium bicarbonate, after evaporation of the benzene layers, an ester-polyether is obtained which, by hydrogenation with palladium carbon at room temperature in glacial acetic acid, is obtained. turns into a new ester of formula
EMI30.2
which is soluble in water at room temperature and constitutes a practically colorless oil.
The methyl ester used above as an intermediate product can be obtained as follows:
12 g of 3- (n) -heptoxy-5-nitro-benzoic acid (cf. Journal of the American Chemical Society 77 4061 [1955]) are dissolved in 100 cm 3 of ether and slowly added an equimolecular amount of a solution of diazomethane in ether. When the evolution of nitrogen has ceased, it is still left to stand for half an hour at room temperature,
<Desc / Clms Page number 31>
After evaporation of the ether, 13.1 g of a residue are obtained which can be crystallized from methanol by cooling to -15. The methyl 3- (n) -heptoxy-5-nitro-benzoate thus prepared melts at 250.
11.7 g of it are hydrogenated in the presence of charcoal with palladium in a mixture of methanol and glacial acetic acid 1: 1 at room temperature and at atmospheric pressure, until the calculated quantity of hydrogen has been absorbed. . After removal of the catalysts by filtration, evaporated in vacuo. The residue is taken up in ether and this solution is washed with a binormal solution of sodium carbonate and with water. The ethereal solution, after having been dried over sodium sulphate, gives up by evaporation a residue which, after recrystallization in 80% methanol, melts at 67. To further purify it, it can be dissolved in benzene and filtered through a little aluminum oxide.
After having removed the benzene by distillation, it is recrystallized once again from cyclohexane, after which the methyl 3- (n) -heptoxy-5-amino-benzoate with a melting point of 68 is obtained. -69 in the form of colorless flattened prisms. The yield is; 8; 4 g. The N-dibenzylated compound of this ester is obtained according to the method described in Example 3, the crude dibenzylated derivative is. first hydrolyzed to free carboxylic acid which melts, after recrystallization from methanol and gasoline, at 99-100. From this free carboxylic acid one obtains the methyl ester by reaction
<Desc / Clms Page number 32>
on diazomethane dissolved in ether. This methyl ester melts at 46-47.
Example 13
According to the indications given in Example 2, alcoholysis is carried out for 2 hours, in the presence of 0.2 cm3 of a 25% solution of sodium methoxide in absolute methanol,
EMI32.1
3.5 g of methyl 3- (n) -heptoxy-5-dibenzylan! Ino-benzoate <3 (cf. Example 12) with 8 g of deca-ethylene glycol monomethyl ether. By isolating the reaction product in an analogous manner, 7 g of a viscous, almost imperceptible oil is obtained.
EMI32.2
colore, which consists of the 3- (n) '- heptoxy-5-di-' benzy.amino-ben2o ester: that of deoa-ethylene glycol monomethyl ether of the formula-;
EMI32.3
Its purification and debenzylation can be carried out in a manner analogous to that indicated in Example 3.
The crude product which is then obtained is allowed to flow, in solution in ether, through a column of 50 g of aluminum oxide. The eluates leave by evaporation a viscous colorless oil which is constituted
<Desc / Clms Page number 33>
by the 3- (n) -heptoxy-5-amino-benzoic ester of the mono-methyl ether of deca-ethylene glycol, of the formula
EMI33.1
This compound is readily soluble in water and in many common organic solvents, and it separates from a 10% aqueous solution, when heated above 54, as a milky haze.
The monomethyl ether of deca-ethylene glycol which is used in this example can, like the monomethyl ether of undeca-ethylene glycol described in Example 6, be obtained from the benzene-sulfonic ester of the ether. monomethyl of nona-ethylene glycol with ethyleneglyool.
Following the procedure described in Example 6, 56 g of the novel polyether, boiling at 218-220 under a pressure of about 0.01 mm of mercury, are obtained in the form of a colorless oil which, when it is subjected to a thorough cooling, solidifies into a hygroscopic mass of a snow white which melts at 18-18.5 in the absence of humidity.
If methyl 3- (n) -heptoxy-5-dibenzylamino-benzoate is alcoholized with mono-methyl ether of octa-ethylene glycol instead of the alcoholysis with mono-methyl ether of decaethylene glycol used above, we then finally obtain the 3- (n) -heptoxy-5-amino-benzoic ester of mono-methyl ether of octaethylene glycol which has properties similar to those of the ester described above. -above*