<Desc/Clms Page number 1>
Procédé pour préparer des produits tannants synthétiques.
On :a trouvé qu'on peut obtenir des produits tan- nants particulièrement intéressants en traitant complémen- tairement au moyen de phénols ou de naphtols et d'aldéhyde formique, etc., des produits sôlubles dans l'eau obtenus par condensation de phénols ou de naphtols ou de leurs acides sulfoniques au moyen d'aldéhyde formique ou de substances en fournissant avec, s'il y a lieu, traitement au moyen d'agents sulfonants. Les produits de condensation de phénols et d'aldéhyde formique se dispersent ainsi dans les produits solubles dans l'eau susindiqués, de sorte qu'on obtient,des produits solubles dans l'eau ou formant avec elle des solu-
<Desc/Clms Page number 2>
tions colloïdales.
Les produits de condensation de phénols et d'aldéhyde formique renfermant des groupes sulfonyles peu- vent être préparés d'une manière quelconque; par exemple, on peut tout d'abord sulfoner complètement ou partiellement les phénols et autres et les condenser ensuite avec l'aldéhyde formique. :4 ces produits on ajoutera avantageusement ensuite le phénol. On fait alors agir de l'aldéhyde formique sur le mélange, grâce à quoi il se forme des substances tannantes qui donnent un cuir sensiblement plus plein que les produits qui n'ont pas subi le traitement complémentaire indiqué.
Suivant la nature et la quantité des substances mises en oeuvre pour cela, ainsi que les conditions, on ob- tient des produits ta.nnants donnant des cuirs plus durs ou plus mous. Les produits tannants suivant l'invention présen- tent cet avantage qu'on peut régler leur acidité à un degré plus faible que ceux qui n'ont pas été traités de la manière indiquée. On peut les employer en proportion relativement forte à titre de complément dans le tannage végétal. Le rapport des constituants tannants à ceux qui ne le sont pas est, de plus, favorable.
Le traitement complémentaire peut s'effectuer à des degrés d'acidité très divers. Par exemple, on peut traiter directement au moyen de phénol et d'aldéhyde formique des produits préparés suivant le brevet allemand n .262.558 du 12 Septembre 1911 ou bien les neutraliser avant, pendant ou après l'adjonction de ces deux substances au moyen de soude caustique en solution aqueuse, d'ammoniaque, d'oxyde de magné- sium, de bases organiques, etc. La condensation peut également s'effectuer dans des milieux neutres ou alcalins.
Le traitement au moyen de phénol et d'aldéhyde for- nique peut déjà s'effectuer à des températures relativement peu élevées, par exemple de 20 à 40 C.
<Desc/Clms Page number 3>
La proportion du phénol et autres et de l'aldéhyde formique à employer, de même que le rapport de ces substances entre elles, peuvent varier dans de larges limites. On n'em- ploiera toutefois que ce qu'il faut des substances à ajouter pour qu'il ne se dépose pas de constituants insolubles en quantités appréciables. Comme constituants phénoliques aussi bien pour la préparation du produit de la réaction avec l'al- déhyde formique et des agents sulfonants que pour le traite- ment complémentaire on envisagera les phénols, crésols et autres à l'état pur, leurs mélanges, les naphtols, ainsi que les phénols brute tels qu'on les recueille par exemple lors de la distillation à basse température ou de l'hydrogénation du lignite.
L'aldéhyde formique peut s'employer sous une for- me quelconque; on peut également utiliser des substances dé- gageant de l'aldéhyde formique.
On obtient des produits tannants particulièrement intéressants en faisant intervenir une .action de l'urée et de l'aldéhyde formique à un stade convenable du procédé.
Cette action se produira utilement avant le traitement com- plémentaire au moyen de phénols et d'aldéhyde formique, bien qu'elle puisse aussi avoir lieu en même temps ou ensuite.
Lorsque l'action de l'urée et de l'aldéhyde formique a lieu à un stade où le mélange de réaction est en tout état de cause acide., on l'effectuera avantageusement en milieu acide; elle peut toutefois s'effectuer aussi le cas échéant au milieu alcalin.
Les produits tannants susceptibles d'être ainsi obtenus se distinguent par un effet nourrissant prononcé et donnent des cuirs de couleur particulièrement claire et d'une remarquable solidité à la lumière.
On peut préparer des produits tannants particulière-
<Desc/Clms Page number 4>
ment intéressants en effectuant à un stade du procédé une condensation au moyen de liqueur de sulfitage usée. On peut par exemple condenser avec de la liqueur de sulfitage usée et le cas échéant en outre avec des aldéhydes comme par exemple l'aldéhyde formique, les produits susceptibles d'être obte- nus en traitant complémentaire au moyen de phénols et d'aldé- hyde formique les produits sulfonés de la condensation du phénol et de l'aldéhyde formique.
On peut également effectuer le traitement complémentaire au moyen de phénols et d'aldéhy- de formique en présence de liqueur de sulfitage usée, auquel cas on peut employer des quantités d'aldéhyde formique égales ou supérieures ; un traitement de liqueur de sulfitage usée au moyen de phénols ou de leurs dérivés et en outre au moyen d'acides sulfoniques organiques (ou de leurs produits de con- densation avec l'aldéhyde formique) a lieu en présence d'al- déhyde formique, cette réaction s'effectuera en milieu acide ou neutre.
On peut également faire réagir les produits de condensation issus d'acides phénol-sulfoniques et d'aldéhydes tout d'abord avec de l'urée et de l'aldéhyde formique et con- denser ensuite les produits susceptibles d'être obtenus de cette manière avec du phénol, de la liqueur de sulfitage usée et de l'aldéhyde formique. D'autre part, on peut traiter au moyen de liqueur de sulfitage usée et en outre le cas échéant d'aldéhyde formique les produits susceptibles d'être obtenus avec emploi concomitant d'urée et d'aldéhyde formique, ou bien effectuer la condensation de l'urée avec l'aldéhyde formique en présence de liqueur de sulfitage usée.
Dans les cas où l'on emploie simultanément des phé- nols et de la liqueur de sulfitage usée on peut utiliser d'une façon particulièrement avantageuse à leur place des produits de condensation obtenus à partir de liqueur de sulfitage usée
<Desc/Clms Page number 5>
et d'oxydérivés .aromatiques, comme ceux qu'on peut obtenir par exemple suivant les Brevets .allemands n .406.110 du 21 Mai 1920 et 480.898 du ler.Janvier 1925 ces produits de con- densation peuvent s'employer tels quels ou l'on peut aupa- ravant les condenser en outre avec de l'aldéhyde formique.
Les condensations peuvent s'effectuer en milieu acide ou neutre et ,aussi, dans la mesure où il ne s'agit pas de la condensation de liqueur de sulfitage usée avec des phé- nols ou leurs dérivés et en outre avec des acides sulfoniques organiques (ou leurs produits de condensation avec l'aldéhyde formique) en présence d'aldéhyde formique, en milieu alcalin.
Dans ce dernier cas, où la réaction sera utilement rendue al- caline au moyen d'alcalis caustiques ou de terres alcalines, on peut ajouter de minimes quantités de bisulfite de sodium afin de faciliter la condensation. Les condensations en mi- lieu acide s'effectueront avantageusement à des températures relativement modérées,par exemple de 30 à 40 C; lorsqu'on opère en milieu alcalin il y a intérêt à chauffer à des températures plus élevées, par exemple de 80 à 100 C, ou à la température d'ébullition du mélange destiné à réagir.
Les produits tannants suivant la présente invention se distinguent par une faible teneur en cendres et un rapport favorable entre les substances tannantes et celles qui ne le sont pas. Comme on peut réglerleur acidité à une valeur rela- tivement faible ils conviennent remarquablement pour remplacer les substances tannantes végétales.
Suivant la façon dont ils sont préparés ces produits tannants permettent d'obtenir les cuirs les plus divers ; lesproduits tannais préparés en milieu acide conduisent de pré- férence à des cuirs tendres et souples, tandis que les pro- duits tannants condensés en milieu alcalin donnent la plupart
<Desc/Clms Page number 6>
du temps des qualités de cuir relativement dures qui convien- nent pour la fabrication du cuir à semelles. Le rapport quan- titatif entre les divers constituants lors de la préparation des produits tannants influence également la nature du cuir; en gé- néral on obtient des cuirs d'autant plus fermes et durs qu'on a employé davantage de liqueur de sulfitage usée lors de la condensation.
EXEMPLE 1.
Sulfoner à une température de 100 C 450 parties en poids de crésol au moyen de 450 parties en poids d'acide sul- furique concentré. Condenser le produit de sulfonation au moyen de 210 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 % et neutraliser au moyen d'ammoniaque ou d'une solution aqueuse de soude caustique de manière que 10 gr du mélange de réaction consomment 10 à 11 cmc de solution aqueuse normale de soude caustique. Ajouter ensuite 108 parties de crésol et ensuite, à une température de 30 à 35 C, progressivement 50 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 % et agiter le mélange jusqu'à ce que l'aldéhyde formique soit consommée.
On obtient ainsi un produit tannant qui donne des cuirs sensiblement plus nourris que le produit non traité com- plémentairement.
E X E M P L E 2.
-----------------
Sulfoner incomplètement 225 parties en poids de crésol au moyen de 143 parties en poids d'oléum (60 % d'S03) et, après dilution . au moyen de 32 parties en poids d'eau, condenser le produit de sulfonation avec 105 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %. Traiter le produit solu- ble dans l'eau obtenu au moyen de 45 parties en poids de crésol et de 21 parties en poids d'aldéhyde formique ainsi
<Desc/Clms Page number 7>
qu'il a été dit à l'exemple 1 et ensuite, au moyen de for- miate de magnésium, de formiate d'ammonium ou d'acétate de sodium, régler la valeur de pH de façon qu'elle soit d'envi- ron 3 pour une solution à 10 %.
Le produit tannant obtenu donne des cuirs -.ayant beaucoup de corps.
EXEMPLE 3.
-----------------
Sulfoner ainsi qu'il a été dit pour le crésol à l'exemple 1,450 parties en poids d'un mélange de phénol, de crésol et de xylénols formé lors de l'hydrogénation du lignite et le condenser avec de l'aldéhyde formique.
Au produit de condensation rajouter 54 parties en poids du même mélange de phénols et 25 parties en poids d'al- déhyde formique, puis agiter jusqu'à ce que celle-ci soit consommée. Au moyen de formiate d'ammonium ou d'ammoniaque et d'acide formique régler la valeur de pH du mélange de ma- nière qu'elle soit d'environ 3 pour une solution à 10 %.
EXEMPLE 4.
-----------------
Sulfoner 450 parties en poids de crésol ainsi qu'il a été dit à l'exemple 1 et les condenser avec de l'aldéhyde formique. Au produit ainsi obtenu ajouter une solution de 120 parties en poids d'urée dans 120 parties en poids d'eau, condenser'le tout à une température de 35 à 40 C avec 200 au- tres parties en poids d'aldéhyde formique et neutraliser le mélange de réaction au moyen d'ammoniaque de manière que 10 gr. du mélange de réaction consomment 11 à 12 cmc de solution aqueuse normale de soude caustique. Ajouter ensuite 216 par- ties en poids de crésol, puis progressivement et à une tempé- rature de 30 à 35 C 100 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 % et .agiter le mélange jusqu'à ce que celle-ci soit con- sommée.
<Desc/Clms Page number 8>
On peut régler au moyen de formiate d'ammonium, de formiate de magnésium ou d'acétate de sodium la valeur de pH de la substance tannante obtenue de manière qu'elle soit d'environ 3 pour une solution à 10 %.
Au lieu de crésol on peut aussi employer le mélange de phénol, de crésol et de xylénols indiqué à l'exemple 3.
EXEMPLE 5.
-----------------
Sulfoner ainsi qu'il a été décrit à l'exemple 1 450 parties en poids d'un mélange de phénol, de crésol et de xylénols provenant de l'hydrogénation du lignite et les condenser avec de l'aldéhyde formique. Rendre alcalin le produit de condensation au moyen d'ammoniaque ou de soude caustique en solution aqueuse, le mélanger avec 108 parties en poids dudit mélange de phénols et traiter le tout à une température de 30 à 35 C au moyen de 50 parties en poids d'une solution aqueuse à 50 % d'aldéhyde formique. Après adjonction d'une solution de 120 parties en poids d'urée dans 120 parties en poids d'eau traiter le tout à une température de 30 à 35 C au moyen de 200 autres parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %.
Après qu'on a ajouté cette quantité d'aldéhyde for- mique chauffer à une température de 100 C jusqu'à ce que la réaction soit terminée, c'est-à-dire que l'aldéhyde formique soit consommée.
Le produit tannant obtenu demeure en solution après acidification à une valeur de pH de 5 au moyen d'anhydride acétique et peut ainsi être employée pour le tannage.
Après avoir rendu alcalin le produit de condensa- tion on peut aussi le traiter complémentairement d'abord au moyen d'urée-aldéhyde formique et ensuite de phénol-aldéhyde formique, auquel cas on obtient un produit tannant doué de propriétés analogues.
<Desc/Clms Page number 9>
EXEMPLE 6.
-----------------
Sulfoner à une température de 100 C au moyen de 450 parties en poids diacide sulfurique concentré 450 par- ties en poids d'un mélange de phénol, de crésol et de xylé- nols provenant de l'hydrogénation du lignite. Après :avoir ajouté 25 parties en poids'd'eau condenser à une température de 30 à 35 C avec 210 parties en poids d'une solution à 30 % d'aldéhyde formique.
Mélanger 272 parties en poids du produit de con- densation ainsi obtenu avec 800 parties en poids de liqueur de sulfitage usée à environ 50 % et neutralisée et 52 parties en poids du mélange susindiqué de phénol, de crésol et de xylénols. Après adjonction de 24 parties en poids d'une so- lution à 30 % d'aldéhyde formique condenser tout en .agitant à une tempér.ature de 35 à 40 C. Lorsque l'aldéhyde formique est entièrement consommée neutraliser le mélange de réaction au moyen de lait de chaux et précipiter le calcium au moyen d'une solution de sulfate d'ammonium et d'.acide sulfurique.
Après .avoir éliminé le sulfate de calcium par filtrage avec aspiration régler à 3 la valeur de pH de la substance tan- nante par adjonction de formiate d'ammonium.
On obtient un produit tannant, analogue en conden- sant le produit obtenu suivant le paragraphe 1 avec le mélan- ge susindiqué de phénol, de crésol et de xylénols et de l'aldéhyde formique et, lorsque cette condensation est termi- née, .avec de la liqueur de sulfitage usée.
EXEMPLE 7.
-----------------
Condenser 227 parties en poids du produit obtenu suivant le paragraphe 1 de l'exemple 6 avec une solution de 24 parties en poids d'urée dans 24 parties en poids et 40 par-'
<Desc/Clms Page number 10>
ties en poids d'aldéhyde formique à 30 % en opérant à une température de 35 à 40 C. Condenser à une température de 30 à 35 C le produit obtenu avec 22 parties en poids du mé- lange de phénol, de crésol et de xylénols indiqué à l'exem- ple 6, 266 parties en poids de liqueur de sulfitage usée à environ 50 % et neutralisée, 150 parties en poids d'eau et 50 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 % jusqu'à ce que l'aldéhyde formique libre ait disparu.
Après neutralisation au moyen de lait de chaux, précipitation du calcium au moyen de sulfate d'ammonium en solution aqueuse et d'acide sulfu- rique et élimination du sulfate de calcium par filtrage ré- gler à 3 la valeur de pH de la substance tannante au moyen de formiate d'ammonium. Les proportions des constituants de réaction indiquées à la deuxième phrase du présent exemple peuvent être modifiées ;
on peut employer par exemple 33 par- ties en poids du mélange de phénol, de crésol et de xylé- nols, 400 parties en poids de liqueur de sulfitage usée et neutralisée titrant environ 50 %, 225 parties en poids d'eau et 75 parties en poids d'aldéhyde formique, ou bien 44 parties en poids du mélange de phénol, de crésol et de xylénols, 532 parties en poids de liqueur de sulfitage usée, 300 parties en poids d'eau et 100 parties en poids d'aldéhyde formique, auxquels cas on obtient des produits tannants analogues.
EXEMPLE 8.
----------------- A 227 parties en poids du produit susceptible d'être obtenu suivant le paragraphe 1 de l'exemple 6 ajouter une solution de 24 parties en poids d'urée dans 24 parties en poids d'eau, puis lentement et à une température de 35 à 40 C, 40 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %, mé- langer le tout avec 500 parties en poids de liqueur de sulfi-
<Desc/Clms Page number 11>
tage usée neutralisée titrant environ 50 % et 50 parties en poids de dioxy-diphényl-sulfone tout en :agitant et con- denser à une température de 35 à 40 C .avec 20 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %. Apres neutralisation :au moyen de lait de chaux et précipitation du calcium au moyen de sulfate d'ammonium et d'acide sulfurique régler à 5 la valeur de pH du produit tannant au moyen d'acétate d'ammo- nium.
EXEMPLE 9
Condenser 122 parties en poids du produit suscep- tible d'être obtenu suivant le paragraphe 1 de l'exemple 6 avec une solution de 13 parties en poids d'urée dans 13 parties en poids d'eau et 21 parties en poids d'.aldéhyde for- mique à 30 % en opérant à une température de 35 à 40 C. Après adjonction de 32 parties en poids d'eau et de 23 parties en poids du mélange de phénol, de crésol et de xylénols indiqué au paragraphe 1 de l'exemple 6 et de 11 parties en poids d'-aldéhyde formique à 30 % maintenir la température à 30 ou
35 C tout en agitant. Au moyen de 230 parties en poids d'eau diluer le mélange de réaction qui n'est pas homogène et le neutraliser au moyen de lait de chaux.
Y ajouter 400 parties en poids de liqueur de sulfitage usée neutralisée titrant environ 50 % et une solution de 8 parties en poids de bisul- fite de sodium dans 16 parties en poids d'eau ainsi que 70 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %, puis chauffer le tout pendant 3 heures à une température de 90 à 95 C.
Aprèsprécipitation du calcium au moyen d'acide sulfurique et de sulfate d'ammonium régler à 3 la valeur de pH du pro- duit au moyen de formiate ou d'acétate d'ammonium. On ob- tient un produit tannant donnant des produits de tannage ten- dres.
<Desc/Clms Page number 12>
En employant au lieu de la quantité indiquée 600 ou 800 parties en poids de liqueur de sulfitage neutralisée on obtient des produits tannants donnant des cuirs plus fermes et plus durs.
E X E M P L E 10.
Mélanger tout en agitant 272 parties en poids du produit susceptible d'être obtenu suivant le paragraphe 1 de l'exemple 6 avec 800 parties en poids de liqueur de sulfitage usée neutralisée titrant environ 50 %. Après adjonction d'une solution de 29 parties en poids d'urée dans 29 parties en poids d'eau condenser le mélange avec 48 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 % à une température de 35 à 40 C.
Traiter ensuite le produit de condensation à la même tempé- rature au moyen de 52 parties en poids du mélange de phénol, de crésol et de xylénols indiqué au paragraphe 1 de l'exemple 6 et de 24 parties en poids d'.aldéhyde formique à 30 %.
Lorsque celle-ci est entièrement consommée neutraliser le mélange de réaction au moyen de lait de chaux, précipiter le calcium au moyen d'acide sulfurique et de sulfate d'ammonium et amener le produit tannant à une valeur de pH de 3 au moyen de formiate d'ammonium
En opérant comme il a été décrit ci-dessus on peut modifier l'ordre dans lequel on ajoute les diverses matières premières. On peut varier également la proportion du mélange de phénol, de crésol et de xylénols par rapport à l'aldéhyde formique; par exemple, au lieu des 52 parties en poids spéci- fiées du dit mélange de phénol, de crésol et de xylénols on peut en employer 78, et 36 parties en poids d'aldéhyde for- mique au lieu des 24 parties indiquées.
On peut aussi traiter le produit tannant sans neu- tralisation .au moyen de lait de chaux; en ce cas on emploiera
<Desc/Clms Page number 13>
un mélange décide sulfurique et d'une solution aqueuse de sulfate d'ammonium correspondant à la teneur en chaux de la liqueur de sulfitage usée.
EXEMPLE 11.
------------------
Sulfoner à une température de 100 C, 450 parties en poids de crésol au moyen de 450 parties en poids d'acide sulfurique concentré. Diluer au moyen de 25 parties en poids d'eau le mélange de sulfonation et le condenser avec 210 par- ties en poids d'aldéhyde formique à 30% à une température de 30 - 35 C.
Mélanger 170 parties en poids du produit obtenu avec une solution de 18 parties en poids d'urée dans 18 parties en poids d'eau et condenser le tout à une température de 35 à 40 C dans 30 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %.
Diluer le mélange de réaction au moyen de 41 parties en poids d'eau et y ajouter 52 parties en poids d'.ammoniaque à 25 %, grâce à quoi on obtient un produit dont 10 gr consomment 11 à 12 cmc de solution-aqueuse normale de soude caustique. Traiter ce produit à une température de 35 à 40 C au moyen de 33 par- ties en poids de crésol et de 16 parties en poids d'aldéhyde formique; après que ce dernier a été complètement consommé .ajouter 14 parties en poids d'ammoniaqueà 25 %,mélanger tout en-agitant le produit de condensation à une température de '35 à 40 C avec 500 parties en poids de liqueur de sulfitage usée et neutralisée titrant environ 50 % et faire agir sur ce mélange à la même température 15 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 % jusqu'à ce qu'elle soit entièrement consommée.
Aprèsneutralisation au moyen de lait de chaux et précipitation du calcium au moyen d'acide sulfurique et de sulfate d'ammonium régler à 3 la valeur de pH du produit tannant obtenu par adjonction du sel ammonique d'un acide or- ganique.
<Desc/Clms Page number 14>
EXEMPLE 12.
------------------
Traiter à une température de 30 à 35 C, 245 par- ties en poids du produit susceptible d'être obtenu suivant le paragraphe 1 de l'exemple 6 au moyen d'une solution de 26 parties en poids d'urée dans 26 parties en poids d'eau et de 45 parties en poids d'aldéhyde fornique à 30 %.
Chauffer pendant 5 heures à une température de 100 C, 500 parties de liqueur de sulfitage usée concentrée titrant environ 50 % en présence de 120 parties en poids du mélange de phénol, de crésol et de xylénols indiqué au paragraphe 1 de l'exemple 6 et de 30 parties en poids d'acide sulfurique à 96 5.
Mélanger les deux produits obtenus suivant les paragraphes 1 et 2 du présent exemple et chauffer ce mélange pendant environ 5 heures à une température de 100 C avec 40 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %. Eliminer la. majeure partie de l'acide sulfurique au moyen de chaux et régler à 3 la valeur de pH par adjonction d'une solution aqueuse de soude caustique.
EXEMPLE 13.
------------------
Chauffer pendant 5 heures à une température de 100 C, 500 parties en poids d'une liqueur de sulfitage usée neutralisée titrant environ 50 % avec 120 parties en poids du mélange de phénol, de crésol et de xylénols indiqué au paragraphe 1 de l'exemple 6 et 30 parties en poids d'acide sulfurique à 96 puis, après adjonction de 60 % en poids d'aldéhyde formique à 30 %'il 5 nouvelles heures à la tempéra- ture de 100 C.
Traiter 380 parties en poids du produit susceptible d'être obtenu suivant le paragraphe 1 de l'exemple 11 au @
<Desc/Clms Page number 15>
moyen de 40 parties en poids d'urée, de 40 parties en poids d'eau et de 66 parties en poids d'aldéhyde formiqueà 30 %.
Mélanger les produits susceptibles d'être obtenus suivant les paragraphes 1 et 2 du présent exemple; neutrali- ser le mélange au moyen de lait de chaux, puis le chauffer pendant environ 5 heures à une température de 100 C avec 50 parties en poids d'aldéhyde formique à 30 %. Après éli- mination de l'excès de chaux au moyen d'acide sulfurique régler à 3 la valeur de pH.
<Desc / Clms Page number 1>
Process for preparing synthetic tanning products.
It has been found that particularly useful tanning products can be obtained by additionally treating with phenols or naphthols and formaldehyde, etc., water-soluble products obtained by condensation of phenols or naphthols or their sulfonic acids by means of formaldehyde or substances, providing with, if necessary, treatment by means of sulfonating agents. The condensation products of phenols and formaldehyde thus disperse in the above-mentioned water-soluble products, so that products which are soluble in water or which form with it solutions are obtained.
<Desc / Clms Page number 2>
colloidal tions.
Condensation products of phenols and formaldehyde containing sulfonyl groups can be prepared in any way; for example, phenols and the like can first be completely or partially sulfonated and then condensed with formaldehyde. : 4 these products will then advantageously be added phenol. Formaldehyde is then made to act on the mixture, whereby tanning substances are formed which give a leather which is appreciably fuller than the products which have not undergone the additional treatment indicated.
Depending on the nature and quantity of the substances used for this, as well as the conditions, strong products are obtained which give harder or softer leathers. The tanning products according to the invention have the advantage that their acidity can be controlled to a lower degree than those which have not been treated as indicated. They can be used in relatively high proportions as a supplement in vegetable tanning. The ratio of tanning constituents to those which are not is, moreover, favorable.
The additional treatment can be carried out with very different degrees of acidity. For example, products prepared according to German patent n. 262,558 of September 12, 1911 can be treated directly by means of phenol and formaldehyde or else neutralize them before, during or after the addition of these two substances by means of sodium hydroxide. caustic in aqueous solution, ammonia, magnesium oxide, organic bases, etc. Condensation can also take place in neutral or alkaline media.
The treatment with phenol and formaldehyde can already be carried out at relatively low temperatures, for example 20 to 40 C.
<Desc / Clms Page number 3>
The proportion of phenol and the like and of formaldehyde to be employed, as well as the ratio of these substances to one another, can vary within wide limits. However, only what is necessary of the substances to be added will be used so that insoluble constituents are not deposited in appreciable quantities. As phenolic constituents both for the preparation of the reaction product with formaldehyde and sulphonating agents and for the additional treatment, phenols, cresols and others in the pure state, their mixtures, naphthols and others are considered. , as well as the crude phenols such as they are collected for example during the distillation at low temperature or the hydrogenation of lignite.
Formaldehyde can be used in any form; Formaldehyde-releasing substances can also be used.
Particularly interesting tanning products are obtained by bringing in an action of urea and formaldehyde at a suitable stage of the process.
This action will usefully take place before the further treatment with phenols and formaldehyde, although it can also take place at the same time or subsequently.
When the action of the urea and of the formaldehyde takes place at a stage where the reaction mixture is in any event acidic, it will advantageously be carried out in an acidic medium; however, it can also be carried out in an alkaline medium if necessary.
The tanning products which can be obtained in this way are distinguished by a pronounced nourishing effect and give leathers of a particularly light color and of remarkable fastness to light.
Special tanning products can be prepared
<Desc / Clms Page number 4>
interesting by carrying out at one stage of the process a condensation by means of spent sulphiting liquor. It is possible, for example, to condense with spent sulphiting liquor and, where appropriate, additionally with aldehydes such as, for example, formaldehyde, the products capable of being obtained by treating additionally by means of phenols and aldehyde. formic hyde the sulfonated products of the condensation of phenol and formaldehyde.
The further treatment with phenols and formic aldehyde can also be carried out in the presence of spent sulphiting liquor, in which case equal or greater amounts of formaldehyde can be employed; a treatment of spent sulphiting liquor by means of phenols or their derivatives and additionally by means of organic sulphonic acids (or their condensation products with formaldehyde) takes place in the presence of formaldehyde , this reaction will take place in an acidic or neutral medium.
It is also possible to react the condensation products resulting from phenol-sulphonic acids and aldehydes first of all with urea and formaldehyde and then condense the products capable of being obtained in this way. with phenol, spent sulphiting liquor and formaldehyde. On the other hand, it is possible to treat by means of spent sulphiting liquor and in addition, where appropriate, of formaldehyde, the products capable of being obtained with the concomitant use of urea and of formaldehyde, or else to carry out the condensation of urea with formaldehyde in the presence of spent sulphiting liquor.
In cases where phenols and spent sulphiting liquor are used simultaneously, condensation products obtained from spent sulphiting liquor can be used in a particularly advantageous way.
<Desc / Clms Page number 5>
and aromatic oxidants, such as those which can be obtained, for example, according to German Patents Nos. 406.110 of May 21, 1920 and 480,898 of January 1, 1925, these condensing products can be used as such or they can previously be further condensed with formaldehyde.
The condensations can be carried out in an acidic or neutral medium and, also, insofar as it does not concern the condensation of spent sulphiting liquor with phenols or their derivatives and in addition with organic sulphonic acids ( or their condensation products with formaldehyde) in the presence of formaldehyde, in an alkaline medium.
In the latter case, where the reaction will be usefully made alkaline by means of caustic alkalis or alkaline earths, small amounts of sodium bisulfite may be added to facilitate condensation. The condensations in an acid medium will advantageously take place at relatively moderate temperatures, for example from 30 to 40 ° C. when operating in an alkaline medium, it is advantageous to heat at higher temperatures, for example from 80 to 100 ° C., or to the boiling point of the mixture intended to react.
The tanning products according to the present invention are distinguished by a low ash content and a favorable ratio between tanning substances and those which are not. Since their acidity can be adjusted to a relatively low value, they are remarkably suitable for replacing vegetable tanning substances.
Depending on the way they are prepared, these tanning products make it possible to obtain the most diverse leathers; tannic products prepared in an acidic medium lead preferably to soft and supple leathers, while tanning products condensed in an alkaline medium give most
<Desc / Clms Page number 6>
relatively hard leather qualities suitable for the manufacture of sole leather. The quantitative ratio between the various constituents during the preparation of the tanning products also influences the nature of the leather; in general leathers are obtained which are all the firmer and harder the more used sulphiting liquor during the condensation.
EXAMPLE 1.
Sulphonate at a temperature of 100 ° C. 450 parts by weight of cresol using 450 parts by weight of concentrated sulfuric acid. Condense the sulfonation product with 210 parts by weight of 30% formaldehyde and neutralize with ammonia or an aqueous solution of caustic soda so that 10 g of the reaction mixture consumes 10 to 11 cmc of normal aqueous solution of caustic soda. Then add 108 parts of cresol and then, at a temperature of 30 to 35 C, gradually 50 parts by weight of 30% formaldehyde and stir the mixture until the formaldehyde is consumed.
A tanning product is thus obtained which gives leathers which are appreciably more nourished than the product not additionally treated.
E X E M P L E 2.
-----------------
Incompletely sulphonate 225 parts by weight of cresol with 143 parts by weight of oleum (60% SO 3) and, after dilution. using 32 parts by weight of water, condense the sulfonation product with 105 parts by weight of 30% formaldehyde. Treat the water-soluble product obtained with 45 parts by weight of cresol and 21 parts by weight of formaldehyde as follows:
<Desc / Clms Page number 7>
as stated in Example 1 and then, by means of magnesium formate, ammonium formate or sodium acetate, adjust the pH value so that it is approximately ron 3 for a 10% solution.
The tanning product obtained gives leathers which have a lot of body.
EXAMPLE 3.
-----------------
Sulphonate, as was stated for cresol in Example 1.450 parts by weight of a mixture of phenol, cresol and xylenols formed during the hydrogenation of lignite and condense it with formaldehyde.
To the condensation product add 54 parts by weight of the same mixture of phenols and 25 parts by weight of formaldehyde, then stir until this is consumed. Using ammonium formate or ammonia and formic acid, adjust the pH value of the mixture so that it is approximately 3 for a 10% solution.
EXAMPLE 4.
-----------------
Sulphonate 450 parts by weight of cresol as described in Example 1 and condense them with formaldehyde. To the product thus obtained add a solution of 120 parts by weight of urea in 120 parts by weight of water, condense the whole at a temperature of 35 to 40 ° C. with 200 other parts by weight of formaldehyde and neutralize. the reaction mixture by means of ammonia so that 10 gr. of the reaction mixture consumes 11 to 12 cmc of normal aqueous solution of caustic soda. Then add 216 parts by weight of cresol, then gradually and at a temperature of 30 to 35 ° C. 100 parts by weight of 30% formaldehyde and stir the mixture until it is solid. - summed.
<Desc / Clms Page number 8>
The pH value of the tanning substance obtained can be adjusted by means of ammonium formate, magnesium formate or sodium acetate so that it is approximately 3 for a 10% solution.
Instead of cresol, it is also possible to use the mixture of phenol, cresol and xylenols indicated in Example 3.
EXAMPLE 5.
-----------------
Sulfonate as described in Example 1450 parts by weight of a mixture of phenol, cresol and xylenols obtained from the hydrogenation of lignite and condense them with formaldehyde. Make the condensation product alkaline by means of ammonia or caustic soda in aqueous solution, mix it with 108 parts by weight of said mixture of phenols and treat the whole at a temperature of 30 to 35 C with 50 parts by weight of a 50% aqueous solution of formaldehyde. After adding a solution of 120 parts by weight of urea in 120 parts by weight of water, treat the whole at a temperature of 30 to 35 ° C. with 200 other parts by weight of 30% formaldehyde.
After this amount of formaldehyde has been added, heat to a temperature of 100 ° C. until the reaction is complete, ie, the formaldehyde is consumed.
The obtained tanning product remains in solution after acidification to a pH value of 5 by means of acetic anhydride and can thus be used for tanning.
After having made the condensate alkaline, it can also be additionally treated first with urea-formaldehyde and then with phenol-formaldehyde, in which case a tanning product endowed with similar properties is obtained.
<Desc / Clms Page number 9>
EXAMPLE 6.
-----------------
Sulfonate at a temperature of 100 ° C. using 450 parts by weight of concentrated sulfuric acid 450 parts by weight of a mixture of phenol, cresol and xylenols obtained from the hydrogenation of lignite. After: adding 25 parts by weight of water to condense at a temperature of 30 to 35 C with 210 parts by weight of a 30% solution of formaldehyde.
Mix 272 parts by weight of the condensate thus obtained with 800 parts by weight of about 50% spent and neutralized sulphiting liquor and 52 parts by weight of the above mixture of phenol, cresol and xylenols. After addition of 24 parts by weight of a 30% solution of formaldehyde, condense while stirring at a temperature of 35 to 40 C. When the formaldehyde is completely consumed, neutralize the reaction mixture with water. milk of lime and precipitate the calcium by means of a solution of ammonium sulfate and sulfuric acid.
After removing the calcium sulphate by filtering with suction adjust the pH value of the tanning substance to 3 by adding ammonium formate.
A similar tanning product is obtained by condensing the product obtained according to paragraph 1 with the above-mentioned mixture of phenol, cresol and xylenols and formaldehyde and, when this condensation is complete, with. spent sulphiting liquor.
EXAMPLE 7.
-----------------
Condense 227 parts by weight of the product obtained according to paragraph 1 of Example 6 with a solution of 24 parts by weight of urea in 24 parts by weight and 40 per- '
<Desc / Clms Page number 10>
parts by weight of 30% formaldehyde, operating at a temperature of 35 to 40 C. Condense at a temperature of 30 to 35 C the product obtained with 22 parts by weight of the mixture of phenol, cresol and xylenols shown in Example 6, 266 parts by weight of about 50% spent and neutralized sulphiting liquor, 150 parts by weight of water and 50 parts by weight of 30% formaldehyde until 1 free formaldehyde has disappeared.
After neutralization with lime milk, precipitation of calcium with ammonium sulphate in aqueous solution and sulfuric acid and removal of calcium sulphate by filtering, adjust the pH value of the tanning substance to 3 using ammonium formate. The proportions of the reaction constituents given in the second sentence of this example can be varied;
for example 33 parts by weight of the mixture of phenol, cresol and xylenols, 400 parts by weight of spent and neutralized sulphiting liquor containing about 50%, 225 parts by weight of water and 75 parts can be used. by weight of formaldehyde, or 44 parts by weight of the mixture of phenol, cresol and xylenols, 532 parts by weight of spent sulphiting liquor, 300 parts by weight of water and 100 parts by weight of formaldehyde , in which case similar tanning products are obtained.
EXAMPLE 8.
----------------- At 227 parts by weight of the product obtainable according to paragraph 1 of Example 6 add a solution of 24 parts by weight of urea in 24 parts by weight of water, then slowly and at a temperature of 35 to 40 C, 40 parts by weight of 30% formaldehyde, mix the whole with 500 parts by weight of sulphide liquor.
<Desc / Clms Page number 11>
neutralized waste stage assaying about 50% and 50 parts by weight of dioxy-diphenyl-sulfone while: stirring and condensing at a temperature of 35 to 40 C. with 20 parts by weight of 30% formaldehyde. After neutralization: by means of lime milk and precipitation of calcium by means of ammonium sulphate and sulfuric acid, adjust to the pH value of the tanning product by means of ammonium acetate.
EXAMPLE 9
Condense 122 parts by weight of the product capable of being obtained according to paragraph 1 of Example 6 with a solution of 13 parts by weight of urea in 13 parts by weight of water and 21 parts by weight of. 30% formaldehyde operating at a temperature of 35 to 40 C. After addition of 32 parts by weight of water and 23 parts by weight of the mixture of phenol, cresol and xylenols indicated in paragraph 1 of l Example 6 and 11 parts by weight of 30% formaldehyde maintain the temperature at 30 or
35 C while stirring. Using 230 parts by weight of water dilute the reaction mixture, which is not homogeneous, and neutralize it with milk of lime.
Add 400 parts by weight of neutralized spent sulphiting liquor assaying approximately 50% and a solution of 8 parts by weight of sodium bisulphite in 16 parts by weight of water and 70 parts by weight of 30% formaldehyde. %, then heat everything for 3 hours at a temperature of 90-95 C.
After precipitation of calcium with sulfuric acid and ammonium sulphate, adjust the pH value of the product to 3 with ammonium formate or acetate. A tanning product is obtained which gives tender tanning products.
<Desc / Clms Page number 12>
By using instead of the indicated quantity 600 or 800 parts by weight of neutralized sulphiting liquor, tanning products are obtained which give firmer and harder leathers.
E X E M P L E 10.
Mix, while stirring, 272 parts by weight of the product obtainable according to paragraph 1 of Example 6 with 800 parts by weight of spent neutralized sulphiting liquor assaying approximately 50%. After adding a solution of 29 parts by weight of urea in 29 parts by weight of water, condense the mixture with 48 parts by weight of 30% formaldehyde at a temperature of 35 to 40 C.
Then treat the condensation product at the same temperature with 52 parts by weight of the mixture of phenol, cresol and xylenols indicated in paragraph 1 of Example 6 and 24 parts by weight of formalin aldehyde at 30 %.
When this is completely consumed neutralize the reaction mixture with lime milk, precipitate the calcium with sulfuric acid and ammonium sulphate and bring the tanning product to a pH value of 3 by means of formate ammonium
By operating as described above, the order in which the various raw materials are added can be modified. It is also possible to vary the proportion of the mixture of phenol, cresol and xylenols relative to the formaldehyde; for example, instead of the specified 52 parts by weight of said mixture of phenol, cresol and xylenols, 78 may be employed, and 36 parts by weight of formaldehyde instead of the 24 parts indicated.
The tanning product can also be treated without neutralization by means of lime milk; in this case we will use
<Desc / Clms Page number 13>
a mixture decides sulfuric and an aqueous solution of ammonium sulphate corresponding to the lime content of the spent sulphiting liquor.
EXAMPLE 11.
------------------
Sulfonate at a temperature of 100 C, 450 parts by weight of cresol by means of 450 parts by weight of concentrated sulfuric acid. Dilute the sulfonation mixture with 25 parts by weight of water and condense it with 210 parts by weight of 30% formaldehyde at a temperature of 30 - 35 C.
Mix 170 parts by weight of the product obtained with a solution of 18 parts by weight of urea in 18 parts by weight of water and condense the whole at a temperature of 35 to 40 C in 30 parts by weight of formaldehyde at 30 %.
Dilute the reaction mixture with 41 parts by weight of water and add to it 52 parts by weight of 25% ammonia, whereby a product is obtained, 10 g of which consume 11 to 12 cmc of normal aqueous solution. of caustic soda. Treat this product at 35 to 40 C with 33 parts by weight of cresol and 16 parts by weight of formaldehyde; after this has been completely consumed. add 14 parts by weight of 25% ammonia, mix while stirring the condensation product at 35 to 40 C with 500 parts by weight of spent and neutralized sulphiting liquor containing about 50% and allow this mixture to act at the same temperature 15 parts by weight of 30% formaldehyde until it is completely consumed.
After neutralization by means of lime milk and precipitation of calcium by means of sulfuric acid and ammonium sulphate, adjust the pH value of the tanning product obtained by adding the ammonium salt of an organic acid to 3.
<Desc / Clms Page number 14>
EXAMPLE 12.
------------------
Treat 245 parts by weight of the product obtainable according to paragraph 1 of Example 6 at a temperature of 30 to 35 C with a solution of 26 parts by weight of urea in 26 parts by weight. weight of water and 45 parts by weight of 30% fornic aldehyde.
Heat for 5 hours at a temperature of 100 ° C., 500 parts of concentrated spent sulphiting liquor titrating approximately 50% in the presence of 120 parts by weight of the mixture of phenol, cresol and xylenols indicated in paragraph 1 of Example 6 and from 30 parts by weight of sulfuric acid to 96 5.
Mix the two products obtained according to paragraphs 1 and 2 of the present example and heat this mixture for approximately 5 hours at a temperature of 100 ° C. with 40 parts by weight of 30% formaldehyde. Eliminate it. most of the sulfuric acid with lime and adjust the pH value to 3 by adding an aqueous solution of caustic soda.
EXAMPLE 13.
------------------
Heat for 5 hours at a temperature of 100 ° C., 500 parts by weight of a neutralized spent sulphiting liquor assaying approximately 50% with 120 parts by weight of the mixture of phenol, cresol and xylenols indicated in paragraph 1 of the example 6 and 30 parts by weight of 96% sulfuric acid and then, after addition of 60% by weight of 30% formaldehyde, a further 5 hours at a temperature of 100 ° C.
Treat 380 parts by weight of the product obtainable according to paragraph 1 of Example 11 at @
<Desc / Clms Page number 15>
average of 40 parts by weight of urea, 40 parts by weight of water and 66 parts by weight of 30% formaldehyde.
Mix the products likely to be obtained according to paragraphs 1 and 2 of this example; neutralize the mixture with milk of lime and then heat it for about 5 hours at a temperature of 100 ° C. with 50 parts by weight of 30% formaldehyde. After removing the excess lime with sulfuric acid, adjust the pH value to 3.