BE533956A - - Google Patents

Info

Publication number
BE533956A
BE533956A BE533956DA BE533956A BE 533956 A BE533956 A BE 533956A BE 533956D A BE533956D A BE 533956DA BE 533956 A BE533956 A BE 533956A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
treatment
organic solvent
solvent
boiling point
tow
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE533956A publication Critical patent/BE533956A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B61RAILWAYS
    • B61DBODY DETAILS OR KINDS OF RAILWAY VEHICLES
    • B61D19/00Door arrangements specially adapted for rail vehicles
    • B61D19/001Door arrangements specially adapted for rail vehicles for wagons or vans
    • B61D19/002Door arrangements specially adapted for rail vehicles for wagons or vans specially adapted for grain cars
    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01CCHEMICAL OR BIOLOGICAL TREATMENT OF NATURAL FILAMENTARY OR FIBROUS MATERIAL TO OBTAIN FILAMENTS OR FIBRES FOR SPINNING; CARBONISING RAGS TO RECOVER ANIMAL FIBRES
    • D01C1/00Treatment of vegetable material
    • D01C1/02Treatment of vegetable material by chemical methods to obtain bast fibres

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Detergent Compositions (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   En règle générale, on obtient des fibres de filasse, par exem- ple de filasse de lin, en soumettant la matière première à une opéra- tion de rouissage bactériologique, les éléments ligneux pouvant ensuite être facilement séparés de la fibre par un traitement mécanique. Ce   @   traitement ultérieur est très long et, pour cette raison, on a proposé de nombreux procédés, dans   lesquel   le rouissage biologique est rem- placé par un traitement au moyen de lessives alcalines telles que la lessive de soude, 1 
Pratiquement, ce rouissage chimique n'est que peu employé ce qui peut être attribué au fait que la matière première ne se com- pose que de 1/7 de fibres environ   qu   que la lessive doit donc éliminer des quantités relativement importantes de matières étrangères. 



   D'autre part, il a été proposé de teiller la matière premiè-   re non rouie car, de cette manière il est possible d'éliminer mécaniquement environ les 4/5 des éléments ligneux. Lorsqu'on tente d'éli-   miner par la lessive les éléments ligneux restants de cette matière non rouie, mais teillée, on constate après élimination de la lessive, par rinçage, que les fibres ont une forte tendance à se coller lors du séchage de sorte qu'il devient trè difficile de les travailler. Le même $inconvénient se produit lorsque, en vue de faciliter le traite- ment, le lin non roui mais teillé, est amené à l'état de filé lâche avant le rouissage. De même, lors du traitement par les produits chi- miques usuels, les parties non fibreuses se transforment en matières visqueuses que l'on ne peut éliminer avec les dispositifs mécaniques ordinaires. 



   La présente invention permet d'obtenir des fibres filables de très bonne qualité à partir de fibres de filasse non rouies, mais   teillées, en particulier à partir de fibres de lin, en soumettant la matière à l'action d'une lessive, en traitant la masse fibreuse mouil-   lée, après l'élimination de la lessive, à l'aide d'un solvant organi- que de préférence miscible à l'eau et en faisant évaporer le solvant. 



   On a constaté qu'on obtient de cette manière une masse fibreuse, dans laquelle les fibres ne se collent 'jamais les unes aux autres mais res- tent peu cohérentes, de sorte qu'on peut les extraire de la matière traitée par un simple peignage, dans un état de très grande pureté. 



   Il ne reste plus aucune trace de la viscosité des résidus ligneux à éliminer et, au contraire, ces substances sont devenues très friables. 



   Cette matière fibreuse donne des tissus plus fins que lorsque les fibres non rouies sont tout d'abord filées et ensuite, rouies. 



   Pour le traitement à la lessive, on utilise de préférence une solution de soude à 10 % environ. La durée du traitement est entre autres fonction de la   tempérture.   On peut utiliser un traite- ment de courte durée à des températures élevées, ou un traitement de plus longue durée à des températures relativement faibles. 



   Pour l'extraction de l'eau de la matière traitée à la les- sive et, de préférence lavée, on peut utiliser divers solvants organi- ques miscibles à l'eau. Il convient d'effectuer à des températures relativement faibles le séchage nécessaire à l'évaporation du solvant afin d'éviter totalement le collage des fibres. Il est donc avantageux d'utiliser des solvants à bas   point   d'ébullition, par exemple le mé- thanol ou l'acétone. 



   Pour cette extraction de l'eau, onpeut cependant utiliser également des solvants miscibles à l'eau ayant un point d'ébullition   plus élevé, par exemple l'éthanol, le propanol ou le diacétone alcool si la fraction du solvant restant dans la-matière après son élimina-   tion mécanique est   elle-même   éliminée au moyen d'un solvant à bas point d'ébullition. Dans ce cas il n'est pas nécessaire que le solvant à 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 bas point   d'éb@llition   soit miscible à l'eau. Pour remplacer le méthanol ou l'acétone, on peut dans ce cas employer également l'éther. 



   L'évaporation du solvant organique dans la matière fibreuse peut être effectuée d'une manière connue en soi. Par exemple, on peut faire passer un courant d'air chaud à travers la matière. De cet air, le solvant est ensuite récupéré par condensation. Si le traitement est conduit convenablement, les pertes en solvant sont tellement faibles qu'elles ne constituent aucun obstacle à l'application économique du procédé. 



     Eventuellement,   le solvant peut etre évaporé dans le vide Dans ce cas, il n'est pas nécessaire d'utiliser des solvants à bas point d'ébullition mais, bien entendu, le risque de perte de solvant est alors plus grand. 



   D'après un mode de   mise,en   oeuvre de l'invention, la masse fibreuse, après le traitement à la lessive, est soumise à une opération de blanchiment par un agent oxydant, par exemple un hypochlorite, l'eau oxygénée, ou d'autres composés oxydants actifs. Dans ce but, on peut traiter la matière avec la solution de blanchiment une fois que l'excédent de lessive a été éliminé mécaniquement. Après ce traitement , l'alcali encore présent est neutralisé par un acide, par exemple l'acide chlorhydrique, l'acide sulfurique, ou par un gaz carbonique. 



     Une   telle combinaison du traitement à la lessive, du blanchiment et de l'extraction permet d'obtenir des fibres d'une teinte très claire, de grande finesse et d'une excellente qualité. La fabrication est très économique, en particulier lorsque la lessive et   l'hypochlori-   te sont obtenus par électrolyse sur-les lieux du traitement même et que l'on peut utiliser la chaleur des vapeurs d'échappement et de l'eau de condensation. Par électrolyse du chlorure de sodium au moyen du procédé connu au mercure, le chlore obtenu peut être utilisé pour le blanchiment des fibres, tandis que l'acide chlorhydrique peut servir à la conversion des déchets ligneux en sucre que l'on peut utiliser dans l'industrie de conservation des fruits ou pour la nourriture des animaux. 



   Après le traitement par la lessive et, éventuellement, par un produit de blanchiment, la fibre est dans son ensemble alcaline. 



  L'alcali est alors neutralisé par des acides, par exemple   l'acide   chlorhydrique, l'acide sulfurique ou le gaz carbonique. 



   Le procédé convient en particulier au lin, mais on peut également l'utiliser pour d'autres fibres de filasse, pour lesquelles on envisage un rouissage. 



   L'exemple suivant fera bien comprendre comment l'invention peut être mise en oeuvre. 



   1 kg. de lin brut teillé est complètement immergé dans une solution de soude à 10 % (qui peut être obtenue par électrolyse d'une solution de chlorure de sodium ordinaire), on la laisse séjourner pendant 1/2 à 3/4 d'heure à la température d'ébullition. L'excédent de lessive est éliminé pér un traitement mécanique, par exemple une compression ou un essorage par centrifugation, et cet excédent est ramené dans le bain. La masse fibreuse, avec la lessive qu'elle a retenue, est introduite dans un bain d'eau dans lequel on introduit lentement du chlore.. Il se forme de l'hypochlorite de soude qui produit le blanchiment de la masse fibreuse. Apres blanchiment, la masse fibreuse est rincée. Les traces de lessive de soude restantes sont neutralisées par de l'acide chlorhydrique pu sulfurique. 



   L'excédent d'eau est ensuite éliminé par un traitement mécanique et la masse fibreuse est soumise à l'extraction par l'acétone, dans une proportion de 4 litres d'acétone pour 3 kg. de fibres mouil- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 lées. Ce traitement est répété trois fois,et l'acétone restée dans la masse fibreuse est ensuite éliminée par un courant d'air chaud. 



  De cet air l'acétone peut être récupérée par condensation, tandis que le mélange d'acétone et d'eau peut être soumis à la distillation fractionnée. 



   Les fibres séchées de cette manière sont alors prêtes pour le traitement mécanique consécutif, par exemple le peignage et le filage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   As a rule, lint fibers, eg flax lint, are obtained by subjecting the raw material to a bacteriological retting operation, the woody elements then being easily separated from the fiber by mechanical treatment. This subsequent treatment is very long and, for this reason, numerous methods have been proposed, in which the biological retting is replaced by a treatment by means of alkaline detergents such as sodium hydroxide solution.
In practice, this chemical retting is only seldom used, which can be attributed to the fact that the raw material only consists of about 1/7 of fibers, which the laundry must therefore remove relatively large amounts of foreign matter.



   On the other hand, it has been proposed to scutch the non-retted raw material since in this way it is possible to mechanically remove about 4/5 of the woody elements. When an attempt is made to wash off the remaining woody elements of this non-retted but scorched material, it is found, after removing the lye, by rinsing, that the fibers have a strong tendency to stick together during the drying of so that it becomes very difficult to work on them. The same disadvantage occurs when, in order to facilitate processing, unroasted but scutched flax is brought into a loose yarn state before retting. Likewise, during the treatment with the usual chemicals, the non-fibrous parts are transformed into viscous materials which cannot be removed with ordinary mechanical devices.



   The present invention makes it possible to obtain very good quality spinnable fibers from non-retted flax fibers, but scutched, in particular from flax fibers, by subjecting the material to the action of a washing powder, by treating the wetted fibrous mass, after removal of the lye, with the aid of an organic solvent, preferably miscible with water, and with the solvent evaporating.



   It has been found that in this way a fibrous mass is obtained, in which the fibers never stick to each other but remain inconsistent, so that they can be extracted from the treated material by simple combing. , in a state of very high purity.



   There is no longer any trace of the viscosity of the woody residues to be removed and, on the contrary, these substances have become very friable.



   This fibrous material results in finer fabrics than when the non-retted fibers are first spun and then retted.



   For the laundry treatment, a solution of approximately 10% sodium hydroxide is preferably used. The duration of the treatment depends among other things on the temperature. A short treatment at elevated temperatures or a longer treatment at relatively low temperatures can be used.



   For the removal of water from the sanitized and preferably washed material, various water-miscible organic solvents can be used. The drying necessary for the evaporation of the solvent should be carried out at relatively low temperatures in order to completely avoid sticking of the fibers. It is therefore advantageous to use solvents with a low boiling point, for example methanol or acetone.



   For this water extraction, however, it is also possible to use water-miscible solvents having a higher boiling point, for example ethanol, propanol or diacetone alcohol if the fraction of the solvent remaining in the material after its mechanical removal is itself removed by means of a low-boiling solvent. In this case it is not necessary for the solvent to

 <Desc / Clms Page number 2>

 low boiling point is miscible with water. To replace methanol or acetone, in this case it is also possible to use ether.



   Evaporation of the organic solvent from the fibrous material can be carried out in a manner known per se. For example, a current of hot air can be passed through the material. From this air, the solvent is then recovered by condensation. If the treatment is carried out properly, the losses of solvent are so low that they do not constitute any obstacle to the economical application of the process.



     Optionally, the solvent can be evaporated in a vacuum. In this case, it is not necessary to use solvents with a low boiling point but, of course, the risk of loss of solvent is then greater.



   According to one embodiment of the invention, the fibrous mass, after the treatment with washing powder, is subjected to a bleaching operation with an oxidizing agent, for example a hypochlorite, hydrogen peroxide, or d other active oxidizing compounds. For this purpose, the material can be treated with the bleach solution after the excess lye has been mechanically removed. After this treatment, the alkali still present is neutralized with an acid, for example hydrochloric acid, sulfuric acid, or with carbon dioxide.



     Such a combination of laundry treatment, bleaching and extraction results in fibers of a very light shade, great fineness and excellent quality. The manufacture is very economical, particularly when the lye and the hypochlorite are obtained by electrolysis at the site of the treatment itself and the heat of the exhaust vapors and of the condensation water can be used. By electrolysis of sodium chloride using the known mercury process, the chlorine obtained can be used for fiber bleaching, while hydrochloric acid can be used for the conversion of wood waste into sugar which can be used in fruit preservation industry or for animal feed.



   After treatment with lye and possibly with a bleach, the fiber is as a whole alkaline.



  The alkali is then neutralized by acids, for example hydrochloric acid, sulfuric acid or carbon dioxide.



   The process is particularly suitable for flax, but it can also be used for other tow fibers, for which retting is contemplated.



   The following example will make it clear how the invention can be implemented.



   1 kg. of scutched raw flax is completely immersed in a 10% sodium hydroxide solution (which can be obtained by electrolysis of an ordinary sodium chloride solution), it is left to stand for 1/2 to 3/4 of an hour at the boiling temperature. The excess lye is removed by mechanical treatment, for example compression or spin-drying, and this excess is returned to the bath. The fibrous mass, with the detergent which it has retained, is introduced into a water bath in which chlorine is slowly introduced. Soda hypochlorite is formed which produces the bleaching of the fibrous mass. After bleaching, the fibrous mass is rinsed. The remaining traces of sodium hydroxide solution are neutralized with hydrochloric acid or sulfuric acid.



   The excess water is then removed by mechanical treatment and the fibrous mass is subjected to extraction with acetone, in a proportion of 4 liters of acetone per 3 kg. of wet fibers

 <Desc / Clms Page number 3>

 lées. This treatment is repeated three times, and the acetone remaining in the fibrous mass is then removed by a stream of hot air.



  From this air acetone can be recovered by condensation, while the mixture of acetone and water can be subjected to fractional distillation.



   The fibers dried in this way are then ready for subsequent mechanical processing, for example combing and spinning.


    

Claims (1)

RESUME L'invention eomprend 1 - un procédé pour l'obtention à partir de filasse de fibres utilisables en filature, procédé qui consiste à éliminer d'abord mécaniquement la majeure partie des éléments ligneux de la filasse, à enlever de la masse obtenue les éléments ligneux restants par un traitement chimique, plus particulièrement par un traitement au moyen d'une lessive alcaline, et, après lavage et éventuellement neutralisation par un acide, à soumettre la masse à une extraction par un solvant organique et à enlever le solvant. ABSTRACT The invention understands 1 - a process for obtaining fibers from the tow which can be used in spinning, which process consists in first mechanically removing the major part of the woody elements from the tow, in removing the remaining woody elements from the mass obtained by a treatment chemical, more particularly by treatment with an alkaline lye, and, after washing and optionally neutralization with an acid, subjecting the mass to extraction with an organic solvent and removing the solvent. 2 - Des modes de mise en oeuvre du procédé spécifié sous 1 comportant les particularités suivantes, prises séparément ou selon diverses combinaisons possibles : a) le traitement chimique est effectué à température élevée; b) le solvant organique à une température d'ébullition peu élevée et est miscible à l'eau; c) le solvant organique est de l'acétone, du méthanol, de l'éthanol, du propanol ou du diacétone-alcool ou un mélange de ces produits ; d) le solvantorganique a une température d'ébullition plus élevée et le traitement est complété avec un solvant à bas point d'ébullition; e) le traitement mécanique préliminaire consiste à teiller une filasse non rouie. 2 - Modes of implementation of the process specified under 1 comprising the following features, taken separately or according to various possible combinations: a) the chemical treatment is carried out at high temperature; b) the organic solvent has a low boiling point and is miscible with water; c) the organic solvent is acetone, methanol, ethanol, propanol or diacetone alcohol or a mixture of these products; d) the organic solvent has a higher boiling point and the treatment is completed with a low boiling point solvent; e) the preliminary mechanical treatment consists in scutching an unreturned tow. 3 Les fibres utilisables en filature obtenues à l'aide du procédé spécifié sous 1. 3 Fibers suitable for spinning, obtained by means of the process specified under 1.
BE533956D BE533956A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE533956A true BE533956A (en)

Family

ID=165490

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE533956D BE533956A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE533956A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE533956A (en)
CH529863A (en) Device for recovering and removing the false selvage in a loom without a shuttle
CH210575A (en) Process for obtaining, starting from hemp, a product similar to hydrophilic cotton and not intended for the textile industry.
BE567021A (en) Wool processing
BE428871A (en) Improvements in the treatment of textile materials
BE378897A (en)
BE423736A (en)
BE436630A (en)
BE439104A (en)
BE435165A (en)
BE344888A (en)
BE448957A (en)
BE452428A (en)
BE451623A (en)
BE436579A (en)
BE355629A (en)
BE463273A (en)
BE484649A (en)
BE514149A (en)
BE472981A (en)
BE454017A (en)
CH97426A (en) Process for treating cellulose fibers with a view to hydrating them.
BE331463A (en)
BE410118A (en)
BE424441A (en)