BE508833A - - Google Patents

Info

Publication number
BE508833A
BE508833A BE508833DA BE508833A BE 508833 A BE508833 A BE 508833A BE 508833D A BE508833D A BE 508833DA BE 508833 A BE508833 A BE 508833A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
combustion chamber
fuel tank
chimney
stove
combustion
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE508833A publication Critical patent/BE508833A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24CDOMESTIC STOVES OR RANGES ; DETAILS OF DOMESTIC STOVES OR RANGES, OF GENERAL APPLICATION
    • F24C5/00Stoves or ranges for liquid fuels
    • F24C5/02Stoves or ranges for liquid fuels with evaporation burners, e.g. dish type

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Solid-Fuel Combustion (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  RECHAUD   'DE   CHAUFFAGE. 
 EMI1.1 
 La présente invention se rapport à des réchauds pour c:h-¯-.zt'f'ae de locaux. 



   Plus   particulièrement.   elle se rapporte au type de réchaud dans   Lequel un   combustible liquide est brûle dans sa phase   vapeur, dans     un.?   cham- 
 EMI1.2 
 brs ,le combustion qui surmonte le réservoir a combus tsl;l e, Pour allumer ou pour éteindre ce genre de réchauds, il est -i'[: s&p'e de soulever la chambre de combustion et de l'enlever du réservoir a cOIubllstibleo' Coince la chambre de combustion forme généralement un ensemble avec la cheruinde dans laquelle passent les gaz de combustion, son J.J.O'.lV9meflf, dans le sens vertical n'est pas une opération très simple.

   En outre., 18. csr:.=¯ - bre de combustion et la cheminée deviennent très chaudes pendant l'emoloi et, par   suite,   sont   difficiles   à   manipuler.'--   
 EMI1.3 
 Le but de l'invention est surtout de permettre des perfect.i.=,i;,i;i-. ments à cet   garde   
 EMI1.4 
 Dans le réchaud selon la présente invention, la cheminée Cr.)l'1.:;l, 1., tue le support de la chambre de combustion et des moyens sont prévus pour 
 EMI1.5 
 déplacer le réservoir à combustible vers le haut, de fagon à ce qÜ' U, C011'-J,"- piaue directeiiient avec la chambre de combustion, et vers 1  bas, r:: i'w,çoi;

   à. rendre son orifice de sortie accessible pour l'extinction du réchaud. res   caractéristiques   ont pour résultat que le réchaud peut.   @   re 
 EMI1.6 
 ¯.}-:,i;3zl. beaucoup plus aisément quand -on désire l'allumer ou 1 éteindra S;t quela chambre de   combustion   ainsi que la   cheminée   peuvent être   fixées   de fagon permanente. 
 EMI1.7 
 sans la réalisation préférée de 1 ' invenl ion , la C.2Gm1'1ae P8 f 1-' X38 7erticaleJ:,en t 2111' une base et la chambre de combustion est dij-posée !.- lon.¯;

   de ladite cheminée'et lui est reliée par un passage traN,ver8è:!. 9 t'1"".', 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 que le réservoir à combustible repose sur la base et est muni d'un disposi- tif à cames pour le soulever et l'abaisser pour être en communication direc- te ou hors de communication avec la chambre de combustion. 



   Les dessins ci-joints représentent deux types de réchauds con- formes à l'invention. 



   La figure 1 est une élévation en coupe d'un type de réchaud. 



   La figure 2 est une coupe selon la ligne   II-II   de la figure 1; 
La figure 3 est une vue à échelle plus petite du réchaud avec le réservoir à combustible enlevé ;   la figure 4 est une vue de'détail montrant une variante.   



   Le réchaud représenté dans les dessins comporte une base 10, une cheminée 12. une chambre de combustion 14 et un réservoir à combustible 16. La chambre; 'de combustion 14 est supportée par la cheminée 12 et lui est reliée par un passage transversal 18. 



   La chambre de combustion est divisée en deux parties 20 et 22 par une chicane de forme annulaire 24, La partie inférieure 22 de la   cham-   bre de combustion est perforée pour l'arrivée de l'air nécessaire à la com- bustion. Le fond de la chambre de combustion comporte une ouverture 26 pour les gaz de combustion qui s'élèvent du réservoir à combustible 16 à travers l'orifice   28.   



   Un tuyau d'arrivée d'air 30 s'étend dans le réservoir à combus- tible 16, de sorte que lorsque le réservoir à combustible est dans la posi- tion de fonctionnement (figure 1), le tuyau est contre la paroi de la cham- bre de combustion 14, de sorte que l'air qui pénètre par un trou 32, près de son extrémité supérieure, est pré-chauffé avant d'être fourni par des fentes 34 dans le réservoir à combustible 16. Cette alimentation en air pri- maire, pré-chauffé, aide fortement à la combustion du combustible. 



   L'ouverture d'arrivée de l'air 32, près du haut du tuyau 30, est commandée thermostatiquement par un clapet 38 sous l'effet d'un élément bilame 40 qui regoit de la chaleur radiante de la chambre de combustion. 



   Le réservoir à combustible repose sur une platefcrme comportant une paire de bras latéraux 42,   44,   qui sont articulés à leur extrémité ar- rière à la cheminée, comme représenté en 45 et qui sont reliés ensemble à leur extrémité avant, par une traverse 46, en forme d'une tige, qui les . traverse et qui peut tourner par rapport à son axe longitudinal. 



   Le réservoir à combustible peut être soulevé ou abaissé pour être en communication directe ou hors de communication avec la chambre de combustion en soulevant ou en abaissant l'extrémité avant de la   platef orme.   



  On a prévu, à cet effet, la poignée en forme de U 48, dont les pattes 49 traversent la tige 46. 



   La figure 3 représente la plateforme dans la position abaissée. 



   Pour soulever la plateforme dans la position élevée représentée sur la figure 1, on tourne la poignée 48 en sens inverse des aiguilles d'u- ne montre, de façon à ce que ses pattes 49 fonctionnent comme cames par rap- port à la base 10. 



   On remplit le réservoir, de préférence lorsqu'il est sépare de la base, à travers un orifice 52 dans sa paroi supérieure. L'orifice 52 peut être placé en tout point de la partie supérieure du réservoir, par exemple comme le représente la figure 1 ou la figure 2. L'orifice 52 est fermé, nor- malement, par un bouchon 53 auquel est fixé une torche 56 comprenant un mor- ceau de toile ou de tissu absorbant analogue fixé entre des fils métalliques torsadés ensemble. 



   Le réservoir ayant été rempli jusqu'à un niveau approprié, on trempe la torche dans le combustible, on l'allume et on la place dans l'ori- fice 52 sans visser le bouchon 53. Le combustible dans le réservoir est ain- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 si allumé. Au début,,   1-'air     qui'doit .'alimenter   la combustion entre sur la pourtour du bouchon lâche   53;-Puis,   à mesure que les produits de   la.   combus- tion s'élèvent dans la chambre de combustion, de l'air'primaire est   aspi@é   dans le tuyau   3Q   et de l'air secondaire pénètre par les perforations 54 et 56. On serre alors le bouchon 53. Lorsque la chambre de combustion.atteint 
 EMI3.1 
 une temparature déterminée,"!'"élément'bilame'40 oblige .le clapet 38 a fermer le trou 32.

   En réglant la position'd'une butée 41, qui porte contre l'éle- ment   40,   on peut faire varier la 'température à laquelle le trou   32   se ferme. 



  On fait varier la position de la butée   41   par rotation de la poignée   43.   



  L'air fourni à travers les perforations 54 devient ainsi un air primaire et celui-qui est fourni à travers les trous plus grands 56 devient de l'air secondaire, de sorte qu'il n'y a que peu ou pas de combustion dans le ré- servoir à combustible. L'inclinaison des trous 56 produit. un courant d'air dirigé vers la position supérieure 20 de la chambre de combustion   14,   qui passe juste sur la périphérie interne de la chicane 24. et aide à produire une combustion plus complète du combustible. Les gaz de cheminée qui en ré- sultent passe par le passage 18 dans la cheminée 12 et, de là, à l'atmos- phère. 



   Lorsqu'on désire   ateindre   le réchaud, on tourne la poignée   48   dans le sens des aiguilles d'une montre à partir de la position représentée sur la figure 1, de sorte que le réservoir 16 descend en s'éloignant de la chambre de combustion 14 et rend la sortie 28 accessible de sorte qu'on peut. placer un couvercle 58 sur la sortie et faire cesser la combustion. Si on le désire, le couvercle peut être articulé sur le tuyau d'amenée d'air 30, comme représenté en 60. 



   Le réchaud peut être utilisé comme ensemble portatif ou comme ensemble permanent ou semi-permanent. Comme le réservoir à combustible peut être enlevé sans déplacer la cheminée et la chambre de combustion, le re- chaud peut être utilisé dans des circonstances qui interdisent le déplace- ment de ces dernières pièces, ou le rendent fortementindésirable. Par exem- ple, la cheminée 12 pourrait être prolongée vers le haut au moyen de rallon- ges 62 jusqu'à une hauteur assez grande. Une cheminée ainsi prolongae pour- rait être utilisée comme poteau de tente. 



   Le réchaud a en outre l'avantage d'être très stable. 



   Il est avantageux, d'une façon générale, que le réservoir à com- bustible soit pressé fortement vers le haut contre la chambre de combustion lorsque le réchaud est en service. Les parties en contact du réservoir et de la chambre de combustion peuvent être conformées de beaucoup de façons différentes. Dans la figure 1, l'orifice d'entrée de la chambre à combustion 26 à un raccord en saillie qui s'adapte sur l'orifice de sortie 28 du réser- voir à combustible; dans la figure 4, le réservoir à combustible a un rac- cord en saillie 64 s'adaptant sur l'extrémité inférieure de la chambre de combustion qui est ouverte à son plein diamètre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  REHEATER OF HEATING.
 EMI1.1
 The present invention relates to stoves for premises c: h-¯-.zt'f'ae.



   More particularly. it relates to the type of stove in which a liquid fuel is burned in its vapor phase, in a.? room
 EMI1.2
 brs, the combustion that surmounts the fuel tank tsl; le, To light or extinguish this type of stove, it is -i '[: s & p'e to lift the combustion chamber and remove it from the cOIubllstibleo' tank Coince the combustion chamber generally forms a whole with the cheruinde in which pass the combustion gases, its JJO'.lV9meflf, in the vertical direction is not a very simple operation.

   In addition., 18. csr:. = ¯ - combustion breeze and the chimney become very hot during emoloi and, therefore, are difficult to handle .'--
 EMI1.3
 The aim of the invention is above all to allow perfect.i. =, I;, i; i-. ment to this guard
 EMI1.4
 In the stove according to the present invention, the chimney Cr.) L'1.:; L, 1., kills the support of the combustion chamber and means are provided for
 EMI1.5
 move the fuel tank upwards, so that Ü 'U, C011'-J, "- pia directly with the combustion chamber, and downwards, r :: i'w, çoi;

   at. make its outlet accessible for extinguishing the stove. These characteristics result that the stove can. @ re
 EMI1.6
 ¯.} - :, i; 3zl. much more easily when you want to turn it on or off S; t that the combustion chamber as well as the chimney can be permanently fixed.
 EMI1.7
 without the preferred embodiment of the invention, the C.2Gm1'1ae P8 f 1- 'X38 7erticaleJ:, in t 2111' a base and the combustion chamber is dij-pos! .- lon.¯;

   of said chimney and is connected to it by a passage traN, ver8è:!. 9 t'1 "". ',

 <Desc / Clms Page number 2>

 that the fuel tank rests on the base and is provided with a cam device for raising and lowering it to be in direct communication or out of communication with the combustion chamber.



   The accompanying drawings show two types of stoves according to the invention.



   Figure 1 is a sectional elevation of one type of stove.



   Figure 2 is a section along the line II-II of Figure 1;
Figure 3 is a smaller scale view of the stove with the fuel tank removed; FIG. 4 is a detail view showing a variant.



   The stove shown in the drawings comprises a base 10, a chimney 12. a combustion chamber 14 and a fuel tank 16. The chamber; 'combustion 14 is supported by the chimney 12 and is connected to it by a transverse passage 18.



   The combustion chamber is divided into two parts 20 and 22 by an annular baffle 24. The lower part 22 of the combustion chamber is perforated for the arrival of the air necessary for combustion. The bottom of the combustion chamber has an opening 26 for the combustion gases which rise from the fuel tank 16 through the port 28.



   An air inlet pipe 30 extends into the fuel tank 16 so that when the fuel tank is in the operating position (Figure 1) the pipe is against the wall of the fuel tank. combustion chamber 14, so that the air which enters through a hole 32, near its upper end, is preheated before being supplied through slots 34 into the fuel tank 16. This air supply Primary, pre-heated, strongly assists fuel combustion.



   The air inlet opening 32, near the top of the pipe 30, is thermostatically controlled by a valve 38 under the effect of a bimetallic element 40 which receives radiant heat from the combustion chamber.



   The fuel tank rests on a platform comprising a pair of side arms 42, 44, which are articulated at their rear end to the chimney, as shown at 45 and which are connected together at their front end, by a cross member 46, in the form of a rod, which them. crosses and which can rotate relative to its longitudinal axis.



   The fuel tank can be raised or lowered to be in direct communication or out of communication with the combustion chamber by raising or lowering the front end of the platform.



  For this purpose, the U-shaped handle 48 is provided, the tabs 49 of which pass through the rod 46.



   Figure 3 shows the platform in the lowered position.



   To raise the platform to the elevated position shown in Figure 1, handle 48 is turned counterclockwise, so that its legs 49 act as cams relative to base 10. .



   The reservoir is filled, preferably when it is separated from the base, through an orifice 52 in its upper wall. The orifice 52 can be placed at any point of the upper part of the reservoir, for example as shown in Figure 1 or Figure 2. The orifice 52 is normally closed by a plug 53 to which a torch is attached. 56 comprising a piece of canvas or similar absorbent fabric secured between wire strands twisted together.



   The tank having been filled to an appropriate level, the torch is dipped in the fuel, it is ignited and it is placed in the port 52 without screwing the cap 53. The fuel in the tank is thus.

 <Desc / Clms Page number 3>

 if on. At the start, 1-'air which' must feed the combustion enters around the perimeter of the loose plug 53; -Then, as the products of the. combustion rise in the combustion chamber, primary air is drawn into pipe 3Q and secondary air enters through perforations 54 and 56. The plug 53 is then tightened. of combustion. reached
 EMI3.1
 a determined temparature, "! '" element'bilame'40 forces the valve 38 to close the hole 32.

   By adjusting the position of a stopper 41, which bears against the element 40, the temperature at which the hole 32 closes can be varied.



  The position of the stop 41 is varied by rotation of the handle 43.



  The air supplied through the perforations 54 thus becomes primary air and that which is supplied through the larger holes 56 becomes secondary air, so that there is little or no combustion in the air. the fuel tank. The inclination of the holes 56 produces. a stream of air directed to the upper position 20 of the combustion chamber 14, which passes just over the inner periphery of the baffle 24. and helps to produce more complete combustion of the fuel. The resulting flue gases pass through passage 18 into flue 12 and from there to the atmosphere.



   When it is desired to reach the stove, the handle 48 is turned clockwise from the position shown in Figure 1, so that the tank 16 descends away from the combustion chamber 14 and makes exit 28 accessible so that we can. place a cover 58 on the outlet and stop the combustion. If desired, the cover can be hinged to the air supply pipe 30, as shown at 60.



   The stove can be used as a portable set or as a permanent or semi-permanent set. As the fuel tank can be removed without moving the chimney and combustion chamber, the heater can be used in circumstances which prevent the movement of these latter parts, or make it highly undesirable. For example, the chimney 12 could be extended upwards by means of extensions 62 to a sufficiently large height. A chimney thus extended could be used as a tent pole.



   The stove also has the advantage of being very stable.



   It is generally advantageous if the fuel tank is pressed strongly upwards against the combustion chamber when the stove is in use. The contacting parts of the tank and the combustion chamber can be shaped in many different ways. In Figure 1, the inlet of the combustion chamber 26 has a protruding fitting which fits over the outlet 28 of the fuel tank; in Figure 4 the fuel tank has a protruding fitting 64 fitting over the lower end of the combustion chamber which is open to its full diameter.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. La présente invention a poux objet un réchaud pour locaux com- portant un réservoir à combustible surmonté d'une chambre de combustion et d'une cheminée reliée à la chambre de combustion, caractérisé par le fait que la cheminée constitue le support de la chambre de combustion et que des dispositifs sont prévus pour soulever le réservoir à combustible de façon à ce qu'il communique directement avec la chambre de combustion et pour l'abaisser de façon à ce que son orifice de sortie devienne acces- sible pour l'extinction du réchaud. The present invention relates to a stove for premises comprising a fuel tank surmounted by a combustion chamber and a chimney connected to the combustion chamber, characterized in that the chimney constitutes the support of the combustion chamber. combustion chamber and that devices are provided for lifting the fuel tank so that it communicates directly with the combustion chamber and for lowering it so that its outlet orifice becomes accessible for the extinction of the combustion chamber. stove. La présente invention est en outre caractérisée par les disposi- tions suivantes, prises isolément ou suivant une combinaison quelconque : 1 ) la chambre de combustion et la cheminée sont disposées côte à côte, et sont reliées l'une à l'autre par un passage transversal. <Desc/Clms Page number 4> The present invention is further characterized by the following arrangements, taken individually or in any combination: 1) the combustion chamber and the chimney are arranged side by side, and are connected to each other by a transverse passage. <Desc / Clms Page number 4> 2 ) le réservoir à-combustible repose sur une plateforme qui est montée de façon à pouvoir osciller autour d'un axe-horizontal dans le but de soulever ou d'abaisser le réservoir à combustible. 2) the fuel tank rests on a platform which is mounted so as to be able to oscillate around a horizontal axis in order to raise or lower the fuel tank. De préférence, la plateforme présente une paire de bras laté- raux qui sont articulés sur la cheminée et un élément traverse qui peut être soulevé ou abaissé au moyen d'une came. Preferably, the platform has a pair of side arms which are articulated on the chimney and a cross member which can be raised or lowered by means of a cam. 3 ) Le réchaud comporte une base sur laquelle la cheminée est fixée et sur laquelle repose le réservoir à combustible.... ' 3) The stove has a base on which the chimney is fixed and on which the fuel tank rests .... '
BE508833D BE508833A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE508833A true BE508833A (en)

Family

ID=148424

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE508833D BE508833A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE508833A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO2008107556A2 (en) Cooking appliance of the gas grill type
BE508833A (en)
EP4162848B1 (en) Electric fire-lighter
EP0998648B1 (en) Heating apparatus
FR2812529A1 (en) WOOD COAL GRILL
CH690317A5 (en) Combustible paste for heating fondue or raclette, is filling a incombustible box and has an incombustible element placed in, which regulates the combustion and the temperature of the whole assembly
BE557938A (en)
BE400548A (en)
BE537658A (en)
BE438412A (en)
BE482114A (en)
BE478400A (en)
BE472288A (en)
FR2763670A1 (en) Infrared heater e.g. for young livestock
BE502921A (en)
BE360945A (en)
CH137686A (en) Advanced heater.
BE374942A (en)
CH204156A (en) Burner for liquid fuels.
BE502203A (en)
BE446467A (en)
BE479556A (en)
BE413749A (en)
BE432172A (en)
BE405349A (en)