<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
<Desc/Clms Page number 2>
Réchaud à gaz de combustible liquide, réglable.
On utilise déjà des réchauds à combustible liquide pour la cuisson des aliments, destinés aux excursionnistes, skieurs,etc. Mais les ustensiles connus de ce genre sont souvent trop volumineux et peu commodes à manipuler; en outre, ils offrent l'inconvénient de ne permettre qu'un réglage insuffisant de la flamme.
Le réchaud à gaz de combustible liquide réglable comfor- me à l'invention ne présente pas ces défauts et comporte un réser- voir à combustible liquide, un ajutage gazéificateur en communication avec l'intérieur de ce réservoir, et un bec gazéificateur pourvu d'une aiguille qui pénètre dans l'ajutage gazéificateur et peut être déplacée axialement dans l'ouverture de l'ajutage, cette aiguille présentant une partie conique qui coopère avec l'ajutage pour per- mettre de régler la sortie du gaz et la combustion, et de fermer l'ajutage gazéificateur.
@
<Desc/Clms Page number 3>
On produit le déplacement axial de l'aiguille de l'a- jutage, de préférence,, en faisant tcurner le bec gazéificateur qui peut être vissé sur le corps de l'ajutage de manière à pou- voir y tourner.
Le dessin annexé représente à titre d'exemple une for- me d'exécution du réchaud à gaz suivant l'invention.
Fig. 1 est une coupe verticale du bec gazéificateur fixé. sur le corps de l'ajutage.
Fig. 2 est une vue en plan du bec gazéificateur.
Fig. 3 est une coupe longitudinale du réchaud.
Fig. 4 est une vue en plan du réchaud.
Le réchaud représenté possède un réservoir à combusti- ble 9 de section transversale rectangulaire ou ronde. Au couver- cle 11 de ce réservoir est fixé un corps d'ajutage 7, qui se pro- longe à l'intérieur du réservoir par une partie tubulaire s'é- tendant vers le bas. Sur ce corps d'ajutage 7 est fixé un bec gazéificateur 15. Celui-ci est de préférence fait en tôle d'un alliage de cuivre et sa paroi est percée de quatre ouvertures ovales 3. A sa partie supérieure le bec 15 présente une partie en forme de disque concave 5 qui agit comme brise-flamme et est fixée au moyen de bras à ressort 4 à la paroi du bec. Au disque 5 est fixée une aiguille d'ajutage 6 qui pénètre par le conduit 1 de l'ajutage à l'intérieur du réservoir.
A son extrémité infé- rieure l'aiguille 6 présente un renflement 16 dont le diamètre est égal au diamètre du conduit 1 de l'ajutage. En outre, l'aiguille d'ajutage possède encore une partie conique 8 qui coopère avec l'orifice de sortie du conduit de 1'ajutage et ferme cette der- nière lorsqu'en vissant le bec 15 on la déplace de haut en bas.
Au dessous du conduit 1 de l'ajutage, un godet collec- teur 10 est logé librement à l'intérieur du réservoir. La partie tubulaire du corps'd'ajutage qui y pénètre empêche le godet de voyager dans le réservoir. Comme on s'en rendra compte en se r- @
<Desc/Clms Page number 4>
férnt à la fig. 3, ce godet 10 n'atteint pas tout à fait la paroi supérieure 11 du réservoir à combustible 9. Une vis de fermeture 14 obture l'ouveture de remplissage de ce dernier.
A cette vis est fixée une poignée 13, en forme d'étrier, qui peut être rabattue. Lorsqu'elle occupe la position représentée en traits pleins sur les Figs. 3 et 4, la poignée 13 sert à manipuler le réchaud pendant l'usage. Quand on ne se sert pas du réuhaud on peut faire basculer la poignée pour l'amener dans la position représentée en traits de chaînette où elle protège le bec gazéi- ficateur.
Le réchaud représenté fonctionne comme suit:
Avant l'usage, l'ouverture 1 de l'ajutage étant fermée, on échauffe quelque peu le réchaud,par exemple en le tenant en ' main pendant peu de temps, ou en chauffant à l'aide d'une allu- mette enflammée la partie du corps d'ajutage 7 qui sort du réser- voir. On ouvre alors un peu le conduit 1 de l'ajutage en dévissant le bec gazéificateur 15 de manière à laisser s'échapper un peu de combustible liquide, par exemple de l'essence, que l'on allume.
De cette façon, le combustible qui se trouve dans le godet 10 s'échauffe encore davantage par conduction de chaleur du corps d'ajutage 7 et de l'aiguille 6 et commence à se gazéifier. Le gaz s'échappe dans l'ajutage 1 et se mélange à l'air qui arrive par les ouvertures 3 du bec gazéificateur 15, de sorte qu'il se produit un mélange de gaz et d'air. Le jet de gaz et d'air asceh- dant est divisé par l'écran brise-flamme 5 et s'écoule entre les bras4 dans quatre directions de bas en haut pour s'enflammer au- dessus des bras 4, où il brûle avec une flamme chaude. La bonne combustion du mélange dépend du bombement de la plaque brise- flamme 5.
Avant que la totalité au combustible contenu dans le godet 10 ne soit consumée, la chaleur de gazéification aura été transmise au restant du combustible dans le réservoir 9, de telle sorte que le gaz produit dans le réservoir pourra s'écouler cons-
<Desc/Clms Page number 5>
tamment vers l'ajutage.
La quantité de gaz qui doitêtre amenée à brûler, est réglée par l'aiguille 6. Pendant le fonctionnement du brûleur, on peut faire tourner le bec 15 au moyen d'un bout de fil métallique ou d'une allumette pour faire sortir la partie conique 8 de l'aiguille 6 plus ou moins du conduit 1 de l'ajutage. Si l'ai- guille 6 est soulevée, une quantité plus grande de gaz s'échappe par le conduit 1 dans le bec 15 et la flamme devient plus grande.
Si la broche descend dans le conduit l'arrivée de gaz est étranglée et finalement interrompue complètement. La partie conique 8 de l'aiguille 6 assure une fermeture complète et étanche du conduit 1 pondant le transport.
Pour utiliser différentes sortes de combustibles, facile- ment ou difficilement volatils, on peut donner à la partie conique 8 une conicité plus ou moins grande.
L'aiguille 6 présente en outre l'avantage d'exclure toute possibilité d'obstruction de l'ajutage, étant donné que lorsqu'on fait tourner le bec gazéificateur 15 l'aiguille 6 est déplacée simultanément soit de bas en haut soit de haut en bas, ce qui a pour effet d'écarter la présence de corps étrangers dans l'ajutage. Si l'on soulevé l'aiguille de manière à la retirer complètement de l'ajutage, l'extrémité renflée 16 de l'aiguille glis- se le long de la paroi de l'ajutage et enlevé tout dépôt de rouille ou autres impuretés.
Le bec gazéificateur joue en même temps le rôle de sou- pape de sûreté pour éviter la production d'une pression de gaz trop forte à l'intérieur du réservoir. Par suit? de la flexibilité des bras 4 qui portent le disque 5, s'il se produit dans le réservoir 9 une pression de gaz trop forte, qui agit aussi sur la partie conique 8 de la broche 6, celle-ci peut-être repoussée quel- que peu vers le haut, en faisant fléchir le disque 5 et les bras 4 de bas en haut,de t-elle sorte que la partie conique 8 sort de l'ajutage..
<Desc/Clms Page number 6>
Le gaz peut alors s'échapper en plus grande quantité du réservoir de façon que la pression de fonctionnement normale se rétablise rapidement dans le réservoir.
Le bec gazéificateur 15 peut être monté sur n'importe quel réservoir à combustible liquide qui présente un conduit d'ajutage. De préférence on donne au réservoir une forme aussi plate que possible, pour pouvoir l'utiliser dans des appareils de cuisson de faible hauteur.
Le montage du godet 10 offre davantage de simplifier la fabrication du réchaud, vu que ce montage ne nécessite aucune sou- dure ou brasure et qu'il suffit de placer le godet 10 dans la po- sition qu'il doit occuper à l'intérieur du réservoir avant la fer- meture définitive de ce dernier et avant l'introduction du,corps d'ajutage 7.
REVENDICATIONS
1.- Réchud à gaz de combustible liquide réglable caractérisé en ce qu'il comporte un réservoir à combustible, un ajutage gazéificateur en communication avec l'intérieur de ce réser- voir et un bec gazéificateur qui possède une aiguille pénétrant dans l'ajutage et pouvant se déplacer axialement dans le conduit de l'ajutage, cette aiguille ayant une partie conique qui permet de régler la sortie du gaz et la combustion, ainsi que de fermer l'ajutage.
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
<Desc / Clms Page number 2>
Adjustable liquid fuel gas stove.
Liquid fuel stoves are already being used for cooking food, intended for excursionists, skiers, etc. But known utensils of this kind are often too bulky and awkward to handle; in addition, they have the drawback of only allowing insufficient adjustment of the flame.
The adjustable liquid fuel gas stove according to the invention does not exhibit these defects and comprises a liquid fuel tank, a gasifying nozzle in communication with the interior of this tank, and a gasifying burner provided with a gasifier. a needle which penetrates into the gasifier nozzle and can be moved axially in the opening of the nozzle, this needle having a conical part which cooperates with the nozzle to make it possible to regulate the exit of the gas and the combustion, and to close the gasifier nozzle.
@
<Desc / Clms Page number 3>
Axial displacement of the nozzle needle is preferably produced by rotating the gasifying nozzle which can be screwed onto the nozzle body so as to rotate therein.
The accompanying drawing shows by way of example an embodiment of the gas stove according to the invention.
Fig. 1 is a vertical section through the attached gasifying nozzle. on the body of the nozzle.
Fig. 2 is a plan view of the gasifier.
Fig. 3 is a longitudinal section of the stove.
Fig. 4 is a plan view of the stove.
The stove shown has a fuel tank 9 of rectangular or round cross section. Attached to the cover 11 of this reservoir is a nozzle body 7, which extends inside the reservoir by a tubular part extending downwards. On this nozzle body 7 is fixed a gasifying nozzle 15. The latter is preferably made of sheet metal of a copper alloy and its wall is pierced with four oval openings 3. At its upper part, the nozzle 15 has a part. in the form of a concave disc 5 which acts as a flame-breaker and is fixed by means of spring arms 4 to the wall of the spout. To the disc 5 is fixed a nozzle needle 6 which penetrates through the pipe 1 of the nozzle inside the reservoir.
At its lower end, needle 6 has a bulge 16, the diameter of which is equal to the diameter of the duct 1 of the nozzle. Further, the nozzle needle still has a conical portion 8 which co-operates with the outlet of the nozzle duct and closes the latter when screwing on the spout 15 it is moved up and down.
Below the duct 1 of the nozzle, a collecting cup 10 is housed freely inside the reservoir. The tubular portion of the nozzle body entering therein prevents the cup from traveling through the reservoir. As we will realize by r- @
<Desc / Clms Page number 4>
férnt in fig. 3, this cup 10 does not quite reach the upper wall 11 of the fuel tank 9. A closing screw 14 blocks the filling opening of the latter.
To this screw is fixed a handle 13, in the form of a stirrup, which can be folded down. When it occupies the position shown in solid lines in Figs. 3 and 4, the handle 13 is used to handle the stove during use. When the stove is not in use, the handle can be tilted to bring it into the position shown in chain lines where it protects the carbonating nozzle.
The stove shown works as follows:
Before use, the opening 1 of the nozzle being closed, the stove is heated somewhat, for example by holding it in the hand for a short time, or by heating with a lighted match. the part of the nozzle body 7 which comes out of the reservoir. The pipe 1 of the nozzle is then opened a little by unscrewing the gasifier nozzle 15 so as to allow a little liquid fuel to escape, for example gasoline, which is ignited.
In this way, the fuel in the cup 10 heats up even more by conduction of heat from the nozzle body 7 and the needle 6 and begins to gasify. The gas escapes in the nozzle 1 and mixes with the air which arrives through the openings 3 of the gasifying nozzle 15, so that a mixture of gas and air occurs. The stream of gas and ascending air is divided by the flame-breaker screen 5 and flows between the arms 4 in four directions from bottom to top to ignite above the arms 4, where it burns with a hot flame. The correct combustion of the mixture depends on the convexity of the flame arrester plate 5.
Before all the fuel contained in cup 10 is consumed, the heat of gasification will have been transferred to the remainder of the fuel in tank 9, so that the gas produced in the tank can flow continuously.
<Desc / Clms Page number 5>
so much towards the nozzle.
The quantity of gas which must be brought to burn is regulated by the needle 6. During the operation of the burner, the nozzle 15 can be turned by means of a piece of metal wire or a match to release the part. conical 8 of the needle 6 more or less of the duct 1 of the nozzle. If the needle 6 is raised, a greater quantity of gas escapes through the pipe 1 into the nozzle 15 and the flame becomes larger.
If the pin goes down in the pipe the gas supply is throttled and finally completely interrupted. The conical part 8 of the needle 6 ensures a complete and airtight closure of the conduit 1 laying down the transport.
In order to use different kinds of fuels, easily or hardly volatile, the conical part 8 can be given a greater or lesser conicity.
The needle 6 has the further advantage of excluding any possibility of obstruction of the nozzle, since when the gasifying nozzle 15 is rotated the needle 6 is moved simultaneously either from bottom to top or from top. at the bottom, which has the effect of removing the presence of foreign bodies in the nozzle. If the needle is lifted so that it is completely removed from the nozzle, the swollen end 16 of the needle will slide along the wall of the nozzle and remove any deposits of rust or other impurities.
At the same time, the gasifying nozzle acts as a safety valve to prevent excessive gas pressure from being produced inside the tank. By following? the flexibility of the arms 4 which carry the disc 5, if there is too high a gas pressure in the reservoir 9, which also acts on the conical part 8 of the spindle 6, the latter may be pushed back some- slightly upwards, bending the disc 5 and the arms 4 from bottom to top, so that the conical part 8 comes out of the nozzle.
<Desc / Clms Page number 6>
More gas can then escape from the tank so that normal operating pressure is quickly restored in the tank.
The gasifying nozzle 15 can be mounted on any liquid fuel tank which has a nozzle duct. Preferably, the reservoir is given a shape that is as flat as possible, in order to be able to use it in low-height cooking appliances.
The mounting of the cup 10 further simplifies the manufacture of the stove, since this mounting does not require any welding or soldering and it suffices to place the cup 10 in the position it is to occupy inside. of the reservoir before the final closure of the latter and before the introduction of the nozzle body 7.
CLAIMS
1.- Adjustable liquid fuel gas reheat characterized in that it comprises a fuel tank, a gasifying nozzle in communication with the interior of this tank and a gasifying nozzle which has a needle penetrating into the nozzle and being able to move axially in the duct of the nozzle, this needle having a conical part which makes it possible to regulate the outlet of the gas and the combustion, as well as to close the nozzle.