<Desc/Clms Page number 1>
" BOBINOIR "
La présente invention est relative aux machines à bobiner et, en particulier, aux.canetières et.elle a trait, plus spécialement,.à une canetière automatique du type décrit dans le brevet anglais n 534337 du dans lequel, lorsqu'une canette est terminée, elle est enmevée automatiquement de la position de bobinage et remplacée par un tube de canette non garni, sur lequel s'effectue le bobina- ge d'une nouvelle canette.
<Desc/Clms Page number 2>
La machine décrite dans le brevet ci-dessus est une machine sans broches dans laquelle le tube de canette, au lieu d'être monté sur une longue broche passant suivant son axe, est serré entre deux pointes venant en prise sur les extré- mités du tube, l'une de ces pointes étant actionnée de maniè- re à faire tourner le tube.
Lorsque le bobinage d'une canette est terminé, l'autre pointe se déplace axialement de façon à lâcher la canette terminée et à la laisser tomber à l'écart de la position de bobinage et, avant le retour de la pointe ainsi déplacée, un nouveau tube de canette est soulevé par deux bras oscillants pour venir à l'alignement des pointes, de façon à être serré lors du retour de la pointe mobile.Cette machine est établie pour le bobinage
EMI2.1
de canettes sur des tubes d'une longueur particulière, mais à -présent invention permet de la modifier pour permettre de bobiner @ des canettes de toute longueur désirée entre les limites d'une large échelle.
Suivant une caractéristique de la présente inven- tion, la machine automatique à bobiner les canettes, du type sans broches, établie pour bobiner des canettes de longueurs différentes, comporte une pointe intérieure, une pointe ex- térieure réglable par rapport à la première et coopérant avec elle pour serrer un tube de canette, deux organes de levée ou d'alimentation en tubes servant à faire passer un tube de canettesd'un magasin à une position située entre les poin- tes et suivant leur axe, un de ces organes étant réglable suivant la position de la pointe réglable et un magasin pouvant s'adapter à des canettes de n'importe quelle longueur de manière à recevoir une série de tubes de canette vides, ma- gasin dont le tube d'extrémité est dans la zone d'action des dits organes.
De cette façon, on peut adapter la machine au
<Desc/Clms Page number 3>
bobinage de canettes de toute longueur comprise entre les limites d'une large échelle et lui permettre de recevoir les tubes de canette sur lesquels ces canettes doivent être bobi- nées.
On va maintenant décrire .plus en détail, à titre d'exemple, une forme de réalisation d'une canetière automa- tique perfectionnée selon l'invention en se référant aux dessins annexés. La machine décrite est, comme celle décrite dans le brevet précité, une variante d'une machine à bobiner les canettes, de la machine à broches du type "Universel" n 90, Sur les dessins :
La figure 1 est une vue de côté du mécanisme levée et de garnissage des tubes de canettes.
La figure 2 est une vue en plan du mécanisme de la figure 1.
La figure 3 est une vue en élévation par l'arrière de ce mécanisme, c'est-à-dire en regardant depuis la boite - de transmission habituelle.
Les figures 4 et 5 sont des vues de détail de l'em- brayage de l'arbre à cames.
La figure 6 est une coupe représentant le mécanis- me de mise en route et d'arrêt de l'arbre à cames et du mé- canisme de desserrage des canettes.
La figure 7 est une coupe de détail du mécanisme d'alimentation en tubes de canette.
La figure 8 représente le mécanisme de remise en place du guide-fil.
Sur les figures 1 et 2, on voit une portion de la boîte de transmission 1 d'une canetière du type "Universel" n 90, qui est en général disposée de façon à actionner deux broches côte à côte, quoique l'on n'en ait représenté qu'une.
<Desc/Clms Page number 4>
La boîte 1 contient deux embrayages associés à chaque broche l'un pour actionner la broche elle-même et l'autre pour ac- tionner le mécanisme de translation ou à va et vient. Comme l'utilisation, pour la présente invention, du mécanisme contenu dans la boîte de transmission n'implique aucune modi- fication de ce mécanisme, il n'est pas nécessaire de décrire les dispositifs que renferme cette boîte. Toutefois, il est bon de décrire brièvement les éléments principaux extérieurs du mécanisme de canetage auquel l'invention est appliquée.
Dans la machine du type à broche, la broche sort de la boîte 1 en 2 et elle a une longueur suffisante pour pénétrer dans le tube de canette. Toutefois, dans son appli- cation à la présente invention, la broche est coupée et elle n'est représentée que par une pointe à angle obtus ou pointe d'entraînement 3, en saillie sur un collier 4 qui est garni de caoutchouc de manière à constituer une liaison d'entraîne- ment avec la base d'un tube de canette. L'autre extrémité ou sommet du tube pénètre dans une cuvette tournante 2 montée dans un palier extérieur 6 et servant à porter ce tube.
Parallèlement au tube placé entre la pointe 2 et la cuvette 2 se trouve une barre à va-et-vient 2 actionnée à partir de la boîte 1 de façon à effectuer un mouvement de translation de faible amplitude suivant la longueur de la canette à bobiner. Le côté de la barre 7 voisin de la posi- tion de la Canette est fileté, comme cela est représenté en 8 sur la figure 2, l'autre moitié de la barre étant lisse , comme cela est représenté en 9 sur la figure 2. Un disque tâteur 10 est porté par la barre, l'alésage du moyeu 11 de ce disque étant taraudé de façon à correspondre avec les filets 8 mais étant élargi de façon qu'on puisse pousser le bossage et le disque d'un côté (vers la canette) pour les dé-
<Desc/Clms Page number 5>
gager des filets 8.
Pendant le bobinage, le fil s'accumule sur le nez de la canette et de temps en temps, pendant le va- et-vient de la barre 7, il y a contact d'entraînement entre le disque 10 et le fil porté par la canette. En conséquence, le disque tourne légèrement sur la barre 2 et est entraîné légèrement le long de cette barre. De cette façon, le guide- fil 12, qui est monté sur un chariot 13 et est ainsi relié au disque 10, se déplace graduellement vers la pointe du tube de canette à mesure 'que le bobinage de celle-ci s'effectue.
Lorsque la canette a atteint une longueur déterminée, le mécanisme d'arrêt normal prévu dans la boite 1 fonctionne de façon à libérer un levier de mise en marche et d'arrêt 15 à l'aide duquel les deux embrayages contenus dans la boite sont débrayés, de manière à arrêter la rotation de la pointe 1 et du collier 4 et le fonctionnement de la barre à va-et-vient 7.
Les dispositifs de bobinage et de va-et-vient ci- dessus décrits sont normaux (sauf en ce qui concerne le sec- tionnement de la broche) et, une fois que le bobinage est com- mencé sur un tube, il s'effectue jusqu'à achèvement de la canette à la façon normale. La modification du mécanisme fai- sant l'objet de la présente invention est relative à des dis- positifs au moyen desquels la machine est rendue réglable de manière à bobiner des canettes de longueurs différentes, à effectuer automatiquement les opérations de remplacement de la canette terminée par un tube vide et àe remise en marche de la machine pour bobiner une nouvelle canette. Ces opérations s'effectuent après arrêt de la broche et du mé- canisme'à va-et-vient, par rotation d'un seul tour d'un arbre à cames 16 portant une série de cames.
L'arbre à cames 16 est porté par des paliers prévus dans une patte ou bride ± et dans une plaque d'extrémité 18
<Desc/Clms Page number 6>
faisant saillie sous uhe plaque ou console 19 fixée à la partie inférieure de l'avant de la boîte 1 et située au-des- sous de la position occupée par une canette pendant le bobina- ge. La plaque 19 porte non seulement l'arbre à cames et les différentes cames montées sur lui, mais encore le mécanisme actionné par ces cames et servant à remplacer la canette ter- minée par un tube de canette vide et à remettre en route le bobinage.
L'arbre à cames 16 est monté dans des paliers rai- nurés horizontalement dans lesquels il est maintenu par des blocs amovibles 20 (figures 1 et 7), différents leviers coopé- rant avec les cames de l'arbre étant disposés de façon que l'on puisse enlever facilement l'arbre sans gêner les leviers.
Au-dessous de l'arbre à cames 16 et perpendiculaire- ment à lui, se trouve un arbre moteur 21 disposé de façon à desservir une série d'arbres secondaires, au nombre de 10 ou de 20, par exemple. En dessous de ces arbres secondaires, l'arbre 21 porte une vis sans fin 22, en prise avec une roue à vis sans fin 23 montée folle sur l'arbre à cames 16. Un embrayage entre la roue 23 et l'arbre à camespermet d'établir une liaison entre l'arbre 21 qui'tourne constamment et l'arbre à cames 16 lorsque le bobinage d'une canette est terminé.
L'embrayage est du type décrit dans le brevet an- glais n 475.157 du et il est représenté embrayé et débrayé, respectivement, sur les figures 4 et 5.
L'embrayage est mis en prise par déplacement du levier de dé- marrage 15 dont l'extrémité libre est coudée à angle droit, comme cela est représenté sur la figure 2, et est reliée par une bielle réglable 24 à un levier 25 monté sous la con- sole 19. L'autre extrémité du levier 25 porte un taquet 26 venant en prise sous un levier 27 fixé à un arbre 28 porté
<Desc/Clms Page number 7>
par des paliers situés sous le bord de la plaque 19. L'arbre 28 porte un autre levier 29 qui.maintient normalement hors de prise l'embrayage de l'arbre à cames. Toutefois, lors de l'achèvement d'une canette, la poignée de démarrage 15 et la bielle 24 se soulèvent, de sorte que le taquet 26 et le levier 27 tombent et que l'extrémité libre du levier 28 s'écarte de l'arbre à cames 16.
Comme cela est représenté sur les figures 4 et 5, l'embrayage comporte un disque 30 fixé sur la roue à vis sans fin 23 et présentant quatre encoches semi-circulaires régulièrement espacées sur son pourtour. Au voisinage du disque 30 se trouve un disquè 32 fixé sur l'arbre à cames 16 et sur la face duquel, au voisinage du disque 30, pivotent ' un levier sensiblement tangentiel 33 et un levier sensiblement radial 34. L'extrémité libre du levier 33 fait saillie laté- ralement sur le pourtour du disque 30 et est de forme telle qu'elle s'adapte dans les encoches 31. Toutefois, le levier 33 est sollicité vers l'extérieur par un ressort, de sorte que l'extrémité du levier tend à se dégager du pourtour du disque 30.
Le levier 34 s'étend au delà du levier 33 et son extrémité'libre est recourbée de manière à venir porter sur le côté extérieur du levier 53, qui a reçu une forme telle que, lorsque l'extrémité du levier 34 vient vers l'extrémité du levier 33, elle pousse ce dernier vers l'intérieur, contre le pourtour du disque 30. Le levier 34 est poussé par un ressort 35 qui est assez fort pour l'emporter sur le ressort du levier 33. Toutefois,.pendant le bobinage d'une canette, le levier 29 est en prise avec le levier 34 et l'empêche de pousser le levier 33 contre le bord du disque 30.
Lorsque le levier 29 reçoit un mouvement qui l'écarte de l'arbre 16 à l'achèvement d'une canette, le levier 34 rencontre le levier
<Desc/Clms Page number 8>
33 qu'il pousse vers l'intérieur, de sorte que, lors de la rotation du disque 30, l'extrémité du levier 33 s'engage dans l'encoche suivante du pourtour du disque 30, en accouplant ainsi celui-ci au disque 32. De cette façon, l'arbre à cames 16 est mis en mouvement.
Le premier effet de la rotation de l'arbre 16 est de permettre l'évacuation de la canette terminée. Ceci se fait en déplaçant vers l'extérieur le palier extérieur 6 et la cuvette .5 à l'aide desquels la canette est poussée con- tre la pointe 3. Le palier extérieur 6 est porté par l'extré- mité supérieure d'un levier 37, qui est sollicité vers l'in- térieur par un ressort (figure 6), de façon à permettre à la cuvette 2 de maintenir le tube de canette contre la pointe 3. Le levier 37 est relié par une chaîne 39 à l'ex- trémité supérieure d'un levier 40 pivotant en 41 sur la pla- que d'extrémité 18, sous la console 19.
Le levier 40 porte un galet de came 42 actionné par une came 43 de l'arbre 16 et au moyen duquel le levier 40 et, par suite, le levier 37 sont amenés en retrait de façon à libérer la canette terminée.
Le levier 37 pivote en 100 dans une rainure 101 le long de laquelle on peut régler le pivot 100 à l'aide d'un écrou 102.
De cette façon, on peut régler la position du palier exté- rieur 6 pour l'adapter à des canettes de longueurs quelcon- ques inférieures à la longueur de la rainure 102. En même temps, on raccourcit ou allonge'la chaîne 39 pour l'adapter à la nouvelle position du pivot 100. Il est prévu une plaque 103, se déplaçant avec le pivot 100, sur laquelle est fixée l'extrémité inférieure du ressort 38.
Au lieu de monter le palier extérieur 6 comme décrit ci-dessus, il peut être monté, comme il est dit dans le brevet anglais n 534.337 précité, sur l'extrémité d'un
<Desc/Clms Page number 9>
plongeur horizontal à ressort, porté au sommet d'un montant vertical dont la base est fixée sur des glissières le long desquelles on peut le régler. Toutefois, la disposition repré- sentée présente l'avantage d'économiser de la place à l'avant de la machine.
La came 43 joue un double rôle. Elle comporte sur sa face une saillie 44 façonnée pour agir sur le galet 42 et sur son bord (figure 6), une saillie 45 venant en prise avec un galet 46 porté par le levier 25 pour une raison que l'on indiquera ci-dessous. La canette terminée, libérée par le retrait de la cuvette 5 de la façon indiquée, tombe à travers un trou 47 de la,plaque 19 et elle est reçue et évacuée par une goulotte 48.
Lorsque la canette terminée tombe à travers le trou 47, son fil va du nez de la canette au guide-fil 12. Il est nécessaire que cette partie du fil soit coupée et que le bout de fil encore attaché à la source d'alimentation soit "ratta- ché" à la canette suivante pour continuer le bobinage. En même ; temps, le guide-fil 12 doit revenir au voisinage de la pointe d'entrainement' de façon à commencer le bobinage de la canet-, te suivante à la base de celle-ci. Ceci se fait à l'aide d'un ' levier 50 dont l'extrémité supérieure vient en prise avec un petit levier coudé 51 porté par le chariot 13 du guide-fil, ce levier coudé étant relié par une tige 52 au moyeu ou bos- sage 11 du disque tâteur 10.
Le levier 50 tourne en sens centrale des aiguilles d'une montre, en regardant les figures 1 et 8, sous l'action d'une came ±,de l'arbre à cames 16.
La'came 52 est'en prise avec un galet 53 porté par l'extrémité d'un levier 54 fixé à un arbre 22 et dont l'autre extrémité porte un secteur denté 56.,Ce dernier engrène avec un secteur denté 57 fixé au levier 50, une liaison à ergot et rainure 58 permettant de régler exactement la position finale du levier
<Desc/Clms Page number 10>
50. Lorsque la came 52 fait pivoter le levier 50, l'extrémité supérieure de ce dernier vient en prise avec le levier coudé 51 qui dégage le tâteur 10 des filets 8 de la barre à va-et- vient 7, après quoi le levier 50, en continuant à se déplacer, pousse le chariot guide-fil 13 vers sa position de départ, au voisinage de la pointe d'entraînement 3.
Pour permettre au levier 50 de fonctionner avec des canettes de longueurs différentes, l'amplitude maximum de son mouvement doit être suffisante pour la canette la plus longue. Lorsque l'on bobine des canettes plus courtes, la première partie du déplacement du levier 50 se fait à vide.
Pour donner à l'extrémité du levier 50 un déplacement linéaire sensible sans augmenter exagérément son déplacement angulaire, le levier pivote bien en dessous de l'arbre à cames 16, les secteurs dentés 56 et 57 d.escendant du niveau de l'arbre 16 jusqu'au pivot du levier.
En même temps que le levier 50 ramène le guide-fil 12, la longueur de fil allant de la canette terminée au guide 12 est saisie par un levier léger 60 dont l'extrémité est re- courbée horizontalement, en 61, de manière à assurer la prise convenable du fil. Le levier 60 est fixé à une plaque triangu- luire 62 montée sur un arbre 63, cette plaque étant rainurée en 64 de manière à recevoir un ergot 65 faisant saillie sur l'extrémité d'un levier 66 fixé à l'arbre 55.
En conséquence, lorsque la rotation de l'arbre 55 fait tourner le levier 50, celui-ci entraîne le levier léger 60, dont l'extrémité 61 amène le fil partant du guide-fil 12 .en un point situé immédi- atement au-dessous de la pointe d'entraînement 3, de sorte que le fil vient en travers du collier 4 garni de caoutchouc et il est prêt à être coupé de façon à séparer de la source d'alimentation en fil la canette qui vient d'être bobinée.
<Desc/Clms Page number 11>
Le fil est coupé à l'aide d'un couteau 68 en forme de faucille monté sur un arbre vertical 69 de façon à se dé- placer dans un plan horizontal situé au-dessous du niveau de la pointe d'entraînement 3. Dans son déplacement, le couteau 68 passe entre deux plaques-ressorts 70 et 71. La plaque inférieure 70 est affûtée de façon à coopérer avec le couteau 68 pour.couper le fil en libérant ainsi, de la source d'a- limentation en fil, la canette qui vient d'être bobinée, tandis que la plaque supérieure 71 est arrondie de telle sorte que le bout du fil est pincé entre le couteau 68 et la plaque supérieure 71 et est maintenu en travers de la face de la pointe d'estrainement 3.
Le couteau 68 est déplacé par un dis- que 72 porté par l'extrémité inférieure de l'arbre 69, en dessous de la plaque 19. Le disque 72 est relié par deux ban- des métalliques 73 à un autre disque 74'(figures 2 et 3) sur le bord duquel fait saillie un bras 75 relié par un ressort puissant-76 à un point situé en dessous de ,la plaque 19. Un ergot 77, en saillie vers le bas sur le bras 75, vient en prise avec le bord actif d'une came d'extrémité 78 portée par l'arbre 16. Il n'est pas nécessaire @ de modifier le réglage dés dispositifs de serrage et de coupe pour le bobinage deanettes de longueurs différentes.
La canette terminée ayant été libérée par retrait de la cuvette ± et le fil étant coupé de la source d'alimen- tation en même temps que l'extrémité coupée venant de la-sour- ce est serrée entre le couteau 68 et la plaque supérieure 71, une canette vide vient se placer entre la pointe d'en- traînement .2. et la cuvette 5. Deux montants 79 et 80, portés par la plaque 19, portent entre eux un magasin 81 contenant une série de tubes de canettes vides. A l'arrière du magasin 81 sont fixées d'eux bandes-ressorts 82 qui s'étendent vers
<Desc/Clms Page number 12>
la base du magasin et sont coudées en cet endroit sensiblement à angle droit de façon à pénétrer dans le magasin pour y supporter la série de tubes pendant l'amenée d'un nouveau tube à la position de bobinage.
Le magasin 81 est fait pour une longueur particulière de tube et, quand on bobine des canettes d'une longueur différente, on place entre les mon- tants 79 et 80 un nouveau magasin de dimensions appropriées.
Les bandes-ressorts 82 peuvent être retirées de l'ancien ma- gasin et remises dans le nouveau.
Sur des paliers 83 portés par les deux montants 79 et 80'est monté un arbre horizontal 84 s'étendant en arrière du magasin 81 et portant deux leviers pendants 85 et 86 disposés au delà des limites du magasin 81, entre les extré- mités de celui-ci et les montants 79 et 80. Les extrémités inférieures des leviers sont coudées vers l'intérieur, sous le magasin, comme on le voit en 87 sur la figure 1, et portent des pieds conformés 88 et 89 pénétrant dans le ma- gasin et servant à recevoir le tube de canette le plus bas de la série contenue dans ce magasin. Le levier est fixé en permanence sur l'arbre 84, au voisinage de la pointe infé- rieure ou d'entrains ment 3.
Par contre, le levier 86 est réglable le long de l'arbre 84, suivant la dimension du magasin 81 et la longueur de la canette à bobiner.
Le tube inférieur est maintenu dans le magasin 81 à l'aide de deux mâchoires 90 pivotant et! 91 au voisinage des extrémités des pieds 88 et et reposant sur la plaque 19.
Les pointes des mâchoires 90 s'étendent vers le haut de sorte qu'elles entourent partiellement le dernier tube du magasin et l'empêchent d'en sortit'.. Les leviers 85 et 86 pivotent vers l'avant de manière à placer le tube porté par leurs pieds
<Desc/Clms Page number 13>
88 et 89 entre les pointes 2 et 5, au moyen d'une chaîne 92, dont l'extrémité supérieure est fixée à un secteur 93 porté par l'arbre 84, et dont l'extrémité inférieure est fixée à un levier monté sous la plaque 19. Le secteur reste à l'écart de la position du levier 86-située le plus à l'in- térieur.
Le levier 95 porte un galet 96 en prise sur le bord ,d'une came 97 de l'arbre 16 '(figure 7). Lorsque les pieds 88 et 89 pivotent , vers l'avant et vers le haut pour amener le nouveau tube en place, les mâchoires 90 descendent, comme cela est représenté sur la figure 7. En même temps, les res- sorts 82, dont les extrémités inférieures sont en prise avec les têtes dès vis 91 sur lesquelles pivotent les mâchoires 90, pivotent vers l'avant de manière à supporter les tubes vides restant dans le magasin.
Lorsque les pieds 88 et 89 ont placé le tube de canette vide entre la pointe 2 et la cuvette 5, la came 43 permet aux leviers 40 et 37 de revenir à la position dé bobinage, de sorte que le palier extérieur 6 et la cuvette 5 entrent en prise avec l'extrémité du tube vide et serrent sa base contre la garniture en caoutchouc de la pointe d'entraînement 3. Ensuite, les leviers 85 et.86 reviennent dans le magasin, en repoussant les ressorts 82 et en laissant tomber les tubes vides restants, de sorte qu'un nouveau tube vient en prise avec les pieds 88 et 89 et les mâchoires 90. A peu près en même temps, la came d'extrémité 78 agit sur l'ergot 77 pour faire reculer le couteau 68 et lâcher l'extrémité du fil qui est maintenant serrée entre la base du tube et la garniture de caoutchouc de la pointe 3.
La saillie 45 du bord de la came 43 agit alors sur le galet 46 de manière à soulever le levier 25 et, par l'intermédiaire de la bielle 24, à déplacer le levier de dé-
<Desc/Clms Page number 14>
marrage pour l'amener à la position de démarrage. Le bobinage de la nouvelle canette s'effectue alors.
<Desc / Clms Page number 1>
"WINDOW"
The present invention relates to winding machines and, in particular, aux.canetières and.it relates, more especially, to an automatic bobbin winder of the type described in British Patent No. 534337 of in which, when a bobbin is finished , it is automatically removed from the winding position and replaced by an unfilled bobbin tube, on which a new bobbin is wound.
<Desc / Clms Page number 2>
The machine described in the above patent is a machine without spindles in which the bobbin tube, instead of being mounted on a long spindle passing along its axis, is clamped between two points which engage on the ends of the spindle. tube, one of these points being actuated so as to rotate the tube.
When the winding of a bobbin is complete, the other tip moves axially so as to release the finished bobbin and drop it away from the winding position and, before the return of the thus displaced tip, a new bobbin tube is lifted by two swinging arms to come to the alignment of the tips, so as to be clamped when returning the movable tip.This machine is established for winding
EMI2.1
of cans on tubes of a particular length, but the present invention allows it to be modified to enable cans of any desired length to be wound within the limits of a large scale.
According to a feature of the present invention, the automatic bobbin winding machine, of the type without spindles, established for winding bobbins of different lengths, comprises an inner tip, an outer tip adjustable with respect to the first and cooperating. with it to clamp a bobbin tube, two lifting or tube feed members for passing a bobbin tube from a magazine to a position between the tips and along their axis, one of these members being adjustable depending on the position of the adjustable tip and a magazine capable of accommodating cans of any length so as to receive a series of empty can tubes, the magazine of which the end tube is in the area of action of said organs.
In this way, the machine can be adapted to the
<Desc / Clms Page number 3>
winding bobbins of any length within the limits of a large scale and allowing it to accommodate the bobbin tubes on which these bobbins are to be wound.
An embodiment of an improved automatic cane according to the invention will now be described in more detail, by way of example, with reference to the accompanying drawings. The machine described is, like that described in the aforementioned patent, a variant of a machine for winding the bobbins, of the spindle machine of the "Universal" type n 90, In the drawings:
Figure 1 is a side view of the lifting and packing mechanism of the tubes of cans.
Figure 2 is a plan view of the mechanism of Figure 1.
Figure 3 is a rear elevational view of this mechanism, that is to say looking from the usual transmission - box.
Figures 4 and 5 are detail views of the camshaft clutch.
Figure 6 is a sectional view showing the mechanism for starting and stopping the camshaft and the can release mechanism.
Figure 7 is a detail sectional view of the can tube feed mechanism.
Figure 8 shows the mechanism for replacing the thread guide.
In Figures 1 and 2, we see a portion of the gearbox 1 of a cane type "Universal" n 90, which is generally arranged so as to actuate two pins side by side, although we do not represented only one.
<Desc / Clms Page number 4>
Box 1 contains two clutches associated with each spindle, one to actuate the spindle itself and the other to actuate the translation or reciprocating mechanism. As the use, for the present invention, of the mechanism contained in the gearbox does not imply any modification of this mechanism, it is not necessary to describe the devices which this box contains. However, it is useful to briefly describe the main external elements of the quilling mechanism to which the invention is applied.
In the spindle type machine, the spindle comes out of the 1 in 2 box and is of sufficient length to enter the bobbin tube. However, in its application to the present invention, the pin is cut and is represented only by an obtuse angle point or drive point 3, protruding from a collar 4 which is rubber lined so as to form a drive connection with the base of a bobbin tube. The other end or top of the tube enters a rotating bowl 2 mounted in an external bearing 6 and serving to carry this tube.
Parallel to the tube placed between the tip 2 and the cup 2 is a reciprocating bar 2 actuated from the box 1 so as to perform a low amplitude translational movement along the length of the bobbin to be wound. The side of the bar 7 adjacent to the Bobbin position is threaded, as shown at 8 in Figure 2, the other half of the bar being smooth, as shown at 9 in Figure 2. A feeler disc 10 is carried by the bar, the bore of the hub 11 of this disc being threaded so as to correspond with the threads 8 but being widened so that the boss and the disc can be pushed to one side (towards the bobbin) for de-
<Desc / Clms Page number 5>
set nets 8.
During winding, the thread accumulates on the nose of the bobbin and from time to time, during the back and forth of the bar 7, there is driving contact between the disc 10 and the thread carried by the can. As a result, the disc spins slightly on bar 2 and is driven slightly along this bar. In this way, the thread guide 12, which is mounted on a carriage 13 and is thus connected to the disc 10, gradually moves towards the tip of the bobbin tube as it is wound up.
When the bobbin has reached a determined length, the normal stop mechanism provided in the box 1 works so as to release a start and stop lever 15 with the aid of which the two clutches contained in the box are disengaged. , so as to stop the rotation of the tip 1 and the collar 4 and the operation of the reciprocating bar 7.
The above described winding and reciprocating devices are normal (except for the spindle section) and, once the winding is started on a tube, it takes place. until the bobbin is finished in the normal way. The modification of the mechanism forming the object of the present invention relates to devices by means of which the machine is made adjustable so as to wind bobbins of different lengths, to automatically perform the operations of replacing the finished bobbin. by an empty tube and restart the machine to wind a new bobbin. These operations are carried out after stopping the spindle and the reciprocating mechanism, by rotating a single revolution of a camshaft 16 carrying a series of cams.
The camshaft 16 is carried by bearings provided in a bracket or flange ± and in an end plate 18
<Desc / Clms Page number 6>
protruding under a plate or bracket 19 fixed to the lower part of the front of the box 1 and located below the position occupied by a bobbin during winding. The plate 19 carries not only the camshaft and the various cams mounted on it, but also the mechanism actuated by these cams and serving to replace the finished bobbin with an empty bobbin tube and to restart the winding.
The camshaft 16 is mounted in horizontally grooved bearings in which it is held by removable blocks 20 (Figures 1 and 7), various levers cooperating with the cams of the shaft being arranged so that the camshaft 'the tree can be easily removed without hindering the levers.
Below the camshaft 16 and perpendicular to it is a drive shaft 21 arranged so as to serve a series of secondary shafts, 10 or 20 in number, for example. Below these secondary shafts, the shaft 21 carries a worm 22, in engagement with a worm wheel 23 mounted idly on the camshaft 16. A clutch between the wheel 23 and the camshaft allows to establish a connection between the constantly rotating shaft 21 and the camshaft 16 when the winding of a bobbin is finished.
The clutch is of the type described in British Patent No. 475,157 and is shown engaged and disengaged, respectively, in Figures 4 and 5.
The clutch is engaged by movement of the starter lever 15, the free end of which is bent at a right angle, as shown in Figure 2, and is connected by an adjustable connecting rod 24 to a lever 25 mounted below. the console 19. The other end of the lever 25 carries a cleat 26 which engages under a lever 27 fixed to a shaft 28 carried
<Desc / Clms Page number 7>
by bearings located under the edge of the plate 19. The shaft 28 carries another lever 29 which normally maintains the camshaft clutch out of engagement. However, upon completion of a bobbin, the starter handle 15 and the connecting rod 24 lift up, so that the tab 26 and the lever 27 drop and the free end of the lever 28 moves away from the lug. camshaft 16.
As shown in Figures 4 and 5, the clutch comprises a disc 30 fixed to the worm wheel 23 and having four semi-circular notches regularly spaced around its periphery. In the vicinity of the disc 30 is a disc 32 fixed to the camshaft 16 and on the face of which, in the vicinity of the disc 30, pivot a substantially tangential lever 33 and a substantially radial lever 34. The free end of the lever 33 protrudes laterally around the periphery of the disc 30 and is shaped such that it fits into the notches 31. However, the lever 33 is biased outwardly by a spring, so that the end of the lever tends to disengage from the periphery of the disc 30.
The lever 34 extends beyond the lever 33 and its free end is curved so as to come to bear on the outer side of the lever 53, which has received a shape such that when the end of the lever 34 comes towards the end. end of the lever 33, it pushes the latter inwards, against the periphery of the disc 30. The lever 34 is pushed by a spring 35 which is strong enough to outweigh the spring of the lever 33. However, during the winding a bobbin, the lever 29 engages with the lever 34 and prevents it from pushing the lever 33 against the edge of the disc 30.
When lever 29 receives movement away from shaft 16 on completion of a bobbin, lever 34 meets lever
<Desc / Clms Page number 8>
33 that it pushes inwards, so that, during the rotation of the disc 30, the end of the lever 33 engages in the following notch of the periphery of the disc 30, thus coupling the latter to the disc 32. In this way, the camshaft 16 is set in motion.
The first effect of the rotation of the shaft 16 is to allow the discharge of the finished can. This is done by moving outwardly the outer bearing 6 and the cup .5 by means of which the bobbin is pushed against the tip 3. The outer bearing 6 is carried by the upper end of a lever 37, which is biased inwardly by a spring (figure 6), so as to allow the cup 2 to hold the bobbin tube against the tip 3. The lever 37 is connected by a chain 39 to the the upper end of a lever 40 pivoting at 41 on the end plate 18, under the console 19.
The lever 40 carries a cam roller 42 actuated by a cam 43 of the shaft 16 and by means of which the lever 40 and, consequently, the lever 37 are withdrawn so as to release the finished bobbin.
The lever 37 pivots at 100 in a groove 101 along which the pivot 100 can be adjusted using a nut 102.
In this way, the position of the outer bearing 6 can be adjusted to suit bobbins of any lengths shorter than the length of the groove 102. At the same time, the chain 39 is shortened or lengthened for the purpose. 'adapt to the new position of the pivot 100. There is provided a plate 103, moving with the pivot 100, on which is fixed the lower end of the spring 38.
Instead of mounting the outer bearing 6 as described above, it can be mounted, as stated in the aforementioned British Patent No. 534,337, on the end of a
<Desc / Clms Page number 9>
horizontal spring plunger, carried at the top of a vertical upright, the base of which is fixed on slides along which it can be adjusted. However, the arrangement shown has the advantage of saving space at the front of the machine.
Cam 43 plays a dual role. It comprises on its face a projection 44 shaped to act on the roller 42 and on its edge (FIG. 6), a projection 45 coming into engagement with a roller 46 carried by the lever 25 for a reason which will be indicated below. . The finished bobbin, released by the withdrawal of the bowl 5 as shown, falls through a hole 47 in the plate 19 and is received and discharged through a chute 48.
When the finished bobbin falls through hole 47, its thread goes from the nose of the bobbin to the thread guide 12. It is necessary that this part of the thread is cut and that the end of the thread still attached to the power source is "reattached" to the next bobbin to continue winding. Same ; time, the thread guide 12 must return to the vicinity of the driving tip 'so as to begin the winding of the following bobbin at the base thereof. This is done with the aid of a lever 50, the upper end of which engages a small angled lever 51 carried by the carriage 13 of the thread guide, this angled lever being connected by a rod 52 to the hub or bos - sage 11 of the feeler disc 10.
The lever 50 rotates in the central direction of clockwise, looking at figures 1 and 8, under the action of a cam ±, of the camshaft 16.
The cam 52 is engaged with a roller 53 carried by the end of a lever 54 fixed to a shaft 22 and the other end of which carries a toothed sector 56., The latter meshes with a toothed sector 57 fixed to the shaft. lever 50, a link with lug and groove 58 allowing exact adjustment of the final position of the lever
<Desc / Clms Page number 10>
50. When the cam 52 rotates the lever 50, the upper end of the latter engages with the elbow lever 51 which releases the feeler 10 from the threads 8 of the reciprocating bar 7, after which the lever 50, continuing to move, pushes the thread guide carriage 13 towards its starting position, in the vicinity of the driving tip 3.
To allow the lever 50 to operate with bobbins of different lengths, the maximum amplitude of its movement must be sufficient for the longest bobbin. When spooling shorter bobbins, the first part of the movement of the lever 50 is empty.
To give the end of the lever 50 a substantial linear displacement without unduly increasing its angular displacement, the lever pivots well below the camshaft 16, the toothed sectors 56 and 57 d. Descending from the level of the shaft 16 up to the lever pivot.
At the same time as the lever 50 brings back the thread guide 12, the length of thread going from the finished bobbin to the guide 12 is gripped by a light lever 60, the end of which is bent horizontally, at 61, so as to ensure the correct grip of the wire. The lever 60 is fixed to a triangular plate 62 mounted on a shaft 63, this plate being grooved at 64 so as to receive a lug 65 projecting from the end of a lever 66 fixed to the shaft 55.
Consequently, when the rotation of the shaft 55 rotates the lever 50, the latter drives the light lever 60, the end of which 61 brings the thread from the thread guide 12 to a point immediately below. below the feed tip 3, so that the thread comes through the rubber-lined collar 4 and is ready to be cut so as to separate the newly wound bobbin from the thread supply source .
<Desc / Clms Page number 11>
The wire is cut using a sickle-shaped knife 68 mounted on a vertical shaft 69 so as to move in a horizontal plane below the level of the driving tip 3. In its movement, the knife 68 passes between two spring plates 70 and 71. The lower plate 70 is sharpened so as to cooperate with the knife 68 to cut the wire, thus freeing, from the wire feed source, the wire. bobbin which has just been wound, while the upper plate 71 is rounded so that the end of the thread is pinched between the knife 68 and the upper plate 71 and is held across the face of the feed tip 3 .
The knife 68 is moved by a disc 72 carried by the lower end of the shaft 69, below the plate 19. The disc 72 is connected by two metal bands 73 to another disc 74 '(figures 2 and 3) on the edge of which protrudes an arm 75 connected by a powerful spring 76 to a point below, the plate 19. A lug 77, projecting downward on the arm 75, engages with the active edge of an end cam 78 carried by shaft 16. It is not necessary to change the setting of the clamping and cutting devices for winding deanettes of different lengths.
The finished bobbin having been released by removing the cup ± and the thread being cut from the power source at the same time as the cut end coming from the source is clamped between the knife 68 and the top plate 71, an empty bobbin is placed between the driving tip .2. and the bowl 5. Two uprights 79 and 80, carried by the plate 19, carry between them a magazine 81 containing a series of tubes of empty cans. At the rear of the magazine 81 are attached spring bands 82 which extend towards
<Desc / Clms Page number 12>
the base of the magazine and are bent at this location substantially at a right angle so as to enter the magazine to support the series of tubes therein while feeding a new tube to the winding position.
Magazine 81 is made for a particular length of tube, and when spooling cans of a different length, a new magazine of appropriate dimensions is placed between uprights 79 and 80.
The spring bands 82 can be removed from the old magazine and put back into the new one.
On bearings 83 carried by the two uprights 79 and 80 is mounted a horizontal shaft 84 extending behind the magazine 81 and carrying two pendant levers 85 and 86 arranged beyond the limits of the magazine 81, between the ends of the magazine. this and the uprights 79 and 80. The lower ends of the levers are angled inwards, under the magazine, as seen at 87 in Figure 1, and carry shaped feet 88 and 89 penetrating into the ma- gasin and used to receive the lowest can tube of the series contained in this store. The lever is permanently fixed on the shaft 84, in the vicinity of the lower or drive point 3.
On the other hand, the lever 86 is adjustable along the shaft 84, depending on the size of the magazine 81 and the length of the bobbin to be wound.
The lower tube is held in the magazine 81 using two pivoting jaws 90 and! 91 in the vicinity of the ends of the feet 88 and and resting on the plate 19.
The tips of the jaws 90 extend upward so that they partially surround the last tube of the magazine and prevent it from coming out. Levers 85 and 86 pivot forward so as to place the tube. carried by their feet
<Desc / Clms Page number 13>
88 and 89 between the points 2 and 5, by means of a chain 92, the upper end of which is fixed to a sector 93 carried by the shaft 84, and the lower end of which is fixed to a lever mounted under the plate 19. The sector remains clear of the position of lever 86-innermost.
The lever 95 carries a roller 96 engaged on the edge of a cam 97 of the shaft 16 '(FIG. 7). As legs 88 and 89 pivot forward and up to bring the new tube into place, jaws 90 descend, as shown in Figure 7. At the same time, springs 82, whose lower ends are engaged with the heads of screws 91 on which pivot the jaws 90, pivot forward so as to support the empty tubes remaining in the store.
When feet 88 and 89 have placed the empty bobbin tube between tip 2 and cup 5, cam 43 allows levers 40 and 37 to return to the winding position, so that outer bearing 6 and cup 5 engage the end of the empty tube and squeeze its base against the rubber gasket of the drive tip 3. Then, the levers 85 and 86 return to the magazine, pushing the springs 82 back and dropping the remaining empty tubes, so that a new tube engages feet 88 and 89 and jaws 90. At about the same time, end cam 78 acts on lug 77 to retract knife 68 and let go of the end of the wire which is now clamped between the base of the tube and the rubber gasket of the tip 3.
The projection 45 of the edge of the cam 43 then acts on the roller 46 so as to lift the lever 25 and, by means of the connecting rod 24, to move the release lever.
<Desc / Clms Page number 14>
start to bring it to the start position. The winding of the new bobbin is then carried out.