BE431556A - - Google Patents

Info

Publication number
BE431556A
BE431556A BE431556DA BE431556A BE 431556 A BE431556 A BE 431556A BE 431556D A BE431556D A BE 431556DA BE 431556 A BE431556 A BE 431556A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
heel
tenon
ramp
thread
wire
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE431556A publication Critical patent/BE431556A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H54/00Winding, coiling, or depositing filamentary material
    • B65H54/02Winding and traversing material on to reels, bobbins, tubes, or like package cores or formers
    • B65H54/28Traversing devices; Package-shaping arrangements
    • B65H54/2836Traversing devices; Package-shaping arrangements with a rotating guide for traversing the yarn
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H54/00Winding, coiling, or depositing filamentary material
    • B65H54/02Winding and traversing material on to reels, bobbins, tubes, or like package cores or formers
    • B65H54/40Arrangements for rotating packages
    • B65H54/46Package drive drums
    • B65H54/48Grooved drums
    • B65H54/485Grooved drums with an auxiliary guide
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H2701/00Handled material; Storage means
    • B65H2701/30Handled filamentary material
    • B65H2701/31Textiles threads or artificial strands of filaments

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Knitting Machines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Guide-fil rotatif pour l'enroulement du fil dans les machines textiles. 



   La présente invention a pour objet un guide-fil rotatif pour l'enroulement des fils dans les machines textiles permet- tant de donner des mouvements de va-et-vient, caractérisé par un élément rotatif plan ou cylindrique animé d'un mouvement de rotation toujours de même sens uniforme ou varié par des moyens connus, cet élément rotatif étant situé entre l'oeillet guide-fil de dévidage et l'organe d'appel du fil, de manière à ce que son plan, ou sa base s'il est cylindrique, soit pa- rallèle ou à peu de distance de celui dans le'quel se déplace le fil. 



   Sur sa circonférence ou découpé dans une partie   cylindrique,   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 un tel guide-fil rotatif porte un tenon de faible largeur, séparé par un petit espace d'un talon moins haut, dont la hanteur diminue progressivement, le développement de ce talon étant inférieur à un quart de circonférence. 



   Le tenon peut aussi être lui-même précédé d'une rampe et l'espace séparant les deux organes sur la même surface cylindrique peut être remplacé par un décalage radial comportant des rayons différents par rapport au centre de rotation pour le tenon et le talon. 



   On peut aussi le réaliser en confondant le tenon et le talon à rampe pour ne former qu'un seul talon à rampe, en utilisant de préférence pour l'échappement du fil hors du talon une rampe fixe montée sur une traverse fixe placée entre l'oeillet guide-fil et le guide-fil rotatif objet de l'invention, ou une rampe à éclipse commandée mécaniquement placée également entre l'oeillet guide-fil et le guide-fil rotatif. La rampe d'échappement fixe ou commandée peut être remplacée dans certains cas par un oeillet fixe de passage du fil convenablement pla cé. 



   L'invention prévoit également des moyens d'introduction du fil pendant la marche de l'appareil par des barrettes d'attente, lesquelles peuvent être portées par un couvercle formant carter protecteur des organes tournants. 



   Les dessins annexés représentent schématiouement des exemples de réalisation de l'invention. 



   On voit à lr figure 1, en élévation, et à la figure 2, en plan, la commande de l'enroulement d'une bobine dont le fil est assujetti à passer sur un guide-fil rotatif conforme à l'invention. 



   La figure 3 représente le développement d'un cylindre formant guide-fil et dans la paroi duquel sont découpés un tenon suivi d'un talon de hauteur décroissante. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les figures 4, 5, 6, 7 et 8 représentent les diverses positions du fil au cours de la rotation du guide-fil. 



   La figure 9 montre en élévation et la figure 10 en plan la combinaison d'un guide-fil réalisé selon l'invention avec un organe de croisement connu constitué par une poulie rainurée hélicoidalement, les pas des hélices étant raccordés aux extrémités. 



   On a représenté à la figure 11, en élévation, à la figure 12, en plan, et à la figure 13, suivant une surface développée du cylindre extérieur, un autre exemple de réalisation. 



   On voit aux figures 14,15, 16 et   17,   diverses positions de ce nouveau guide-fil au cours de sa rotation. 



   Les figures 18 et 19 montrent un exemple de réalisation d'un guide complémentaire éventuel. 



   Les figures 20 et 21 représentent une variante de réalisation de ce guide complémentaire sous forme de carter de proteo tion des organes tournants. 



   On voit aux figures 22 et 23, en élévation et de profil, la combinaison d'un guide-fil à échappement par rampe fixe montée sur une traverse fixe avec un tambour à   rainures   à pas croisés,
Les figures 24 et 25 sont des vues partielles d'un plateau et du développement du plateau indiquant la forme d'un talon d'entraînement à rampe. 



   Les figures 26, 27, 28 et 29 montrent diverses positions du fil décalées chàcune d'un quart de tour. 



   Les figures 30 et 31 représentent, en élévation et de profil, la combinaison d'un guide-fil à échappement par rampe à éclipse commandée avec un tambour rainuré à pas croisés. 



   Les figures 32 et 33 sont des vues partielles d'un plateau et du développement d'un plateau portant le talon à rampe. 



   Les figures 34, 35,36 et 37 représentent diverses positions du guide-fil décalées d'un quart de tour. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Pour enrouler les fils de matières textiles, on a fréquemment recours, en particulier dans les opérations de bobinage, de dévidage ou de retordement, à des dispositifs destinés à leur imprimer un mouvement de va-et-vient : dans les opérations de bobinage, pour assurer la formation des bobines et d dans les autres opérations pour faire varier la position du point de   passade   du fil sur les organes en mouvement afin d'en éviter   l'usure.   



   On utilise généralement, soit directement, soit en combinaison avec d'autres organes, des guide-fils animés de mouvements alternatifs, mais la vitesse de ces mouvements est rapi.   décent   limitée par suite de l'inertie des pièces en déplacement. 



   La présente invention a pour objet la substitution aux mouvements alternatifs des guide-fils, d'un mouvement de rotation dontla vitesse   peut   être   augmentée   considérablement en   imprimant   au f il le   mouvement   alternatif de va-et-vient cherche, les   mouvements   de rot tion des guide-fils pouvant être uniformes ou variés suivant les nécessités d'usage. Un tel dispositif peut être utilisé seul ou en combinaison avec des   org@nes commus.   



   Comme on le voit eux dessins annexés, un fil 1 peut être   appelé   par la rotation d'une poulie 2 d'axe 3, cette poulie tournant dans le sens de la flèche et le fil sous tension s'enroule sur la bobine 4 en formation,maintenue par un axe 5 sur un étrier 6 pivotant autour d'un axe 7. 



   Le fil   provient   du   dévidage   d'une bobine 8 et est assujetti à passer par un oeillet guide-fil. fixe 9, de telle façon qu'il se déplace dans un plan tangent à la poulie d'entraînement 2 passant par cet peillet g ide-fil
Le guide-fil rotatif réalisé selon l'invention se trouve disposé entre la bobine à renvider 4 et l'oeillet   guide-fil*   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fixe 9, et son plateau 10 est incliné de façon à être   parallèle   au plan dans lequel se déplace le fil et à une distance très faible de ce dernier. 



   Ce plateau est entraîné suivant son axe dans un mouvement de rotation de sens constant uniforme ou varié qui peut être transmis par un couple de deux pignons 11 et 12, le pignon 12 recevant son mouvement de façon connue d'un axe 13. Le plateau 10 porte sur sa périphérie un tenon 14 et un talon 15 de faible épaisseur, celle-ci étant mesurée suivant le diamètre du plateau. 



   Le tenon et le talon sont séparés par un espace réglable 16 de quelques millimètres et le tenon 14 ett plus haut que le talon 15 qui se raccorde à la surface du plateau par une rampe inclinée, de préférence d'épaisseur constante. 



   Les bords du tenon 14 et de l'arête du talon 15, le long de l'intervalle qui les sépare, peuvent être arrondis de façon à éviter faute usure du fil. 



   Au fur et à mesure de la rotation du plateau 10, le tenon et le talon prennent les positions indiquées aux figures 4, 5, 6 et 7, c'est-à-dire qu'à partir de la position de la figure 4, le fil passe entre le tenon et le talon, en étant poussé par le talon jusqu'à la position indiquée en traits mixtes à la figure   7,   position qui n'est pratiquement pas atteinte, où. il est repris par le tenon et passe par-dessus le talon grâce à la rampe inclinée de ce talon. nomme le montre la figure 8, le fil revient également entre le tenon et le talon grâce à cette rampe, comme il était à la figure 4. 



   Le mouvement de rotation   touj urs   dans le même sens du plateau guide-fil 10 détermine, par le jeu d.u tenon et du talon à rampe, le croisement du fil sur une longueur correspondant au diamètre du plateau de croisement et le fonctionnement en 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 serait identique si, au lieu d'un plateau, on venait faire tourner un cylindre tronqué par un plan parallèle au plan dans lequel se déplace le fil et portant au-dessus du niveau de ce plan un   tenon   et un talon analogues à ceux qui viennent d'être décrits.

   On évite ainsi tout mouvement alternatif, ce qui permet des vitesses   'Grès   importantes et ce nouveau   guid.e-fil   rotatif peut être utilisé, comme le montre les figures 9 et 10, en   combinaison   avec d'autres organes connus de croisement du   fil .    



   On   utilisa   fréquement, dans le bobinage des fils, des tambours   portant   deux rainures hélicoïdales de pas contraire faccorâéesà leurs extrémités et il est connu d'utiliser de tels tambours eu combinaison avec des organes de guidage du fil fonctionnant par   va-et-vient.   Ces organes, soumis à des mouvements alternatifs, ne permettent pas le bobinage à des vitesses élevées et d'autre part la construction des tambours est considérablement simplifiée lorsqu'ils sont utilisés en combinaison avec un guide-fil mobile. 



   Comme on le voit aux figures 9 et 10, la poulie d'entraîne-   ment 2   peut être remplacée par un tambour 17 portant deux rainures hélicoïdales de sens contraire 18 et 19, raccordées à leurs   extrémités,   la bobine 4 étant   légèrement   décalée pour permettre, dans cesrainures, un bon guidage du fil sans fatiguer celui-ci. 



   On peut envisager l'utilisation de tambours portant des rainures hélicoïdales d'un nombre indéterminé de filets et il suffira,   savant   le nombre de ces filets, de faire varier dans chaque cas la vitesse angulaire du guide-fil rotatif. 



   Par exemple, dans le cas de rainure à trois filets, la vitesse angulaire moyenne du plateau sera six fois plus petite que celle du tambour, ce qui permet de déterminer par avance la vitesse du guide-fil rotatif d'après le nombre de filets 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 des rainures hélicoïdales portées par le tambour. 



   Le plateau étant disposé parallèlement au plan dans lequel se déplace le fil, celui-ci sera animé d'un mouvement alternatif correspondant à celui qui est déterminé par les rainures du tambour, celui-ci pouvant entraîner directement la bobine, comme il est indiqué aux dessins annexés, ou être simplement disposé sur le trajet du   fil,   la bobine étant entraînée, en variante, par une poulie parallèle au tambour. 



   L'avantage de la combinaison d'un guide-fil avec le tambour rainuré consiste dans la détermination du passage du fil aux croisements, sans aucun à-coup, puisque le guide-fil lui donne une'position correspondant à celle des rainures du tambour. 



   A la figure 11, on voit, en 20, un tenon constitué par une rampe 20' et le talon 20", cette pièce étant située à une distance R du centre de rotation. Le talon 21, à rampe 21', est à une distance r plus petite que R, la différence R - r étant de l'ordre de quelques millimètres. 



   La hauteur H du tenon est supérieure à la hauteur h du talon. Dans le cas d'un tenon précédé de la rampe 20', la hauteur H' de la rampe est égale à la hauteur h de la rampe précédant le tenon. 



   La rotation s'opérant dans le sens de la flèche, le fonctionnement est analogue à celui qui a été décrit dans le premier mode de réalisation suivant les positions des figures   14,   15,16 et 17. 



   On a intérêt à ce que le fil soit saisi à son passage par le flanc du tenon 20" et ceci à son passage suivant la position de la figure   17.   



   On dispose à cet effet, au-dessus du chemin circulaire décrit par les organes tenon et talon, un guide constitué par exemple par deux barrettes indépendantes ou formant de   préfé-   

 <Desc/Clms Page number 8> 

   rance   les branches d'un étrier. 



   On a représenté un tel guide aux figures 18 et 19. La barrette 22 est plus élevée que le tenon 20 ; si le fil 1 repose sur elle, il ne sera pas accroché, tandis qu'inversement, la barrette 23,   ol@cée   parallélement à la première, est moins élevée, toutes deux   étnt   disposées normalement à la position occupée par le fil avant d'être   saisi ;   la hauteur de la barrette 23 étant comprise entre les hauteurs H du tenon et h du talon, le fil 1 sera accroché au passage du tenon par 20", tan- dis que le talon ne l'accrochera jamais dans la position d'at- tente. 



   -Le   uide   à barrettes, réalisé de préférence en forme d'étrier, est   monté   sur un support 24 relié à l'ossature du métier non représentée.Il peut être également situé à l'intérieur d'un couvercle en deux demi-parties recouvrant complètement les organes en mouvement du guide-fil. Les deux demi-parties du cou-   vercle   laissent entre elles une fente permettant de déposer en attente le fil à entraîner. 



   On a représenté à la figure 20, en élévation-coupe, et à la figure 21, une semblable disposition, les deux demi-couvercles 25 et 26 étant réunis directement à l'ossature du métier par das supports laissant le passage libre aux organes en mouvement du guide-fil, ces supports de formes quelconques n'étant pas représentés. aux figures 22 et 23, on voit en 27 un tambour à rainures hélicoïdal es raccordées à leurs extrémités, entraînant par friction une bobine cônique 28, bobine montée sur un support pivotant 29 de forme connue. 



   Le guide-fil rotatif est constitué par un talon à rampe fixé de préférence sur le plateau 10 entraîné dans un mouvement de rotation par le couple d'engrenages 11 et 12 recevant leur mouvement d'un axe général 13 lié aux mouvements mécaniques du métier. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Le plateau 10 est disposé parallélement et très près du plan de déplacement du fil 1, entre le tambour rainuré 27 et un oeillet guide-fil fixe   9.   Le fil est entraîné par le talon rotatif à rampe 30 et est en même temps assujetti à passer sur une barrette guide-fil 31, cette barrette guide-fil étant fixée au bâti par des moyens connus non représentés. 



   Lors de la rotation du plateau 10, le fil est entraîné par la rampe 30 de droite à gauche dans une demi-rotation et de gauche à droite dans une seconde demi-rotation, le fil s'échappant à fin de chaque course en franchissant la rampe du talon 30 grâce à son passage sur le point de convergence des rampes 32 et 33 fixées sur la barrette   guide-f il   31. 



   Après chaque franchissement du talon à rampe 30, le fil devançant légèrement le talon au début de chaque course par suite de sa tensioh, est repris par la partie de ce talon perpendiculaire au plateau pour partir dans le sens opposé. 



   La vitesse de rotation du plateau guide-fil, dans le cas de combinaison d'emploi avec un tambour rainuré,est déterminée par rapport à la vitesse de ce tambour et dans le cas d'un tambour à deux croisements par exemple, la vitesse angulaire du talon sera dans le rapport de un à quatre avec celle du tambour rainuré, la liaison entre les arbres de commande pouvant être réalisée par tous-moyens connus. 



   En variante, et comme le montrent les figures 30 et 31, l'échappement du fil aux extrémités de chaque demi-rotation du talon à rampe peut être obtenu par le mouvement d'une barrette déterminant le soulèvement du fil aux moments voulus, barrette animée soit d'un mouvement circulaire total ou partiel synchronisé avec celui du plateau rotatif guide-fil, soit d'un mouvement circulaire alternatif synchronisé avec celui du même plateau. 



   Le tambour rainuré   27   entraîne la bobine 28 montée sur le 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 support 29 et le plateau 10 est entraîné sur son axe par l'intermédiaire d'un couple d'engrenages 11 et 12 ; le talon à rampe 30 se déplace sur le plan de déplacement du fil 1, qui provient ce l'oeillet guide-fil fixe 9. 



   Le fil passe sur la barrette guide-fil 31 pourvue de parties surélevées 34 et 35 correspondant au parcours du fil à fin de course et comportant un creux 36 dans le milieu de leur intervalle. 



   On voit qu'en imprimant à la barrette guide-fil 31 un mouvement circulaire partiel ou complet par tous moyens connus, d.e manière que les parties surélevées déterminent à fin de course le soulèvement du fil, celui-ci s'échappera du talon à rampe aux fins de courses pour venir, sous l'effet de sa tension, devancer légèrement le talon 30 et être repris en sens inverse. 



   Dans cet exemple de réalisation, comme dans le précédent, le mouvement d.u plateau 10 est en rapport convenable avec le nombre de croisements de la poulie et le   mouvement.circulaire   continu ou partiel ou alternatif de la barrette guide-fil 31 est lui-même synchronisé avec la rotation du plateau par des moyens connus non représentés tels que engrenages, cames, bielles, manivelles ou autres. 



   Il est évident que la barrette guide-fil auxiliaire, placée entre l'oeillet guide-fil et le plateau rotatif, pourrait être supprimée et que la présence de l'oeillet guide-fil 9, placé suffisamment près du plateau rotatif, pourrait être suffisante pour assurer l'échappement, mais on a intérêt, pour éviter toute surtension, à placer les oeillets guide-fil de sortie des bobines assez loin du plateau et à utiliser soit des rampes montées sur des barrettes fixes, soit des rampes montées sur des barrettes pouvant être soumises à des mouvements circulaires continus ou alternatifs. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Il va sans dire que les formes des bâtis non représentés des machines, les liaisons mécaniques entre les axes de commande et les moyens d'entraînement, les positions des bobines par rapport à leurs tambours ou poulies entraîneurs, les détails de réalisation des supports, les formes et pièces utilisées, leurs détails d'exécution, leurs matières premières et leurs dispositions diverses peuvent varier sans sortir du cadre de la présente invention qui prévoit aussi bien un guidefil rotatif sur plateau qu'un guide-fil cylindrique ou même un guide-fil rotatif limité à son tenon et à son talon à rampe. 



   On peut donner au talon   guide-f il   une course elliptique ou autre suivant une loi de mouvement déterminée dans le plan d.u fil sans sortir du cadre de la présente invention. 
 EMI11.1 
 



  REVEN PIC AT T 0 N S 1  Guide-fil rotatif applicable aux machines textiles et destiné à imprimer aux fils des mouvements de va-et-vient, seul ou en combinaison avec des organes de guidage connus, caractérisé par un élément rotatif plan animé d'un mouvement de rotation toujours de même sens, uniforme ou varié, au moyen de dispositifs connus, la surface plane de cet élément rotatif étant disposée parallélement et à faible distance du plan'dans lequel se déplace le fil entre un guide-fil fixe et la génératrice d'enroulement du fil sur une bobine ou de passage sur un tambour ou une poulie.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Rotary thread guide for winding the thread in textile machines.



   The present invention relates to a rotary yarn guide for winding the yarns in textile machines allowing to give back and forth movements, characterized by a planar or cylindrical rotary element driven by a rotational movement. always in the same uniform or varied direction by known means, this rotary element being situated between the unwinding thread guide eyelet and the thread take-up member, so that its plane, or its base if is cylindrical, either parallel or a short distance from that in which the wire travels.



   On its circumference or cut in a cylindrical part,

 <Desc / Clms Page number 2>

 such a rotary thread guide carries a small width tenon, separated by a small space from a lower heel, the haunting of which gradually decreases, the development of this heel being less than a quarter of the circumference.



   The post may also itself be preceded by a ramp and the space separating the two members on the same cylindrical surface may be replaced by a radial offset comprising different radii with respect to the center of rotation for the post and the heel.



   It can also be achieved by confusing the tenon and the ramp heel to form a single ramp heel, preferably using for the escape of the wire out of the heel a fixed ramp mounted on a fixed crosspiece placed between the thread guide eyelet and the rotary thread guide object of the invention, or a mechanically controlled eclipse ramp also placed between the thread guide eyelet and the rotary thread guide. The fixed or controlled exhaust ramp can be replaced in certain cases by a fixed eyelet for the passage of the wire suitably placed.



   The invention also provides means for introducing the wire while the device is in operation by means of waiting bars, which can be carried by a cover forming a protective casing for the rotating members.



   The accompanying drawings show schematically exemplary embodiments of the invention.



   It is seen in Figure 1, in elevation, and in Figure 2, in plan, the control of the winding of a spool whose wire is secured to pass over a rotating wire guide according to the invention.



   FIG. 3 represents the development of a cylinder forming a yarn guide and in the wall of which are cut a tenon followed by a heel of decreasing height.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figures 4, 5, 6, 7 and 8 show the various positions of the thread during the rotation of the thread guide.



   FIG. 9 shows in elevation and FIG. 10 in plan the combination of a yarn guide produced according to the invention with a known crossing member constituted by a helically grooved pulley, the pitches of the helices being connected at the ends.



   There is shown in Figure 11, in elevation, in Figure 12, in plan, and in Figure 13, along a developed surface of the outer cylinder, another embodiment.



   We see in Figures 14, 15, 16 and 17, various positions of this new thread guide during its rotation.



   Figures 18 and 19 show an exemplary embodiment of a possible complementary guide.



   Figures 20 and 21 show an alternative embodiment of this complementary guide in the form of a protective casing of the rotating members.



   We see in Figures 22 and 23, in elevation and in profile, the combination of an exhaust wire guide by fixed ramp mounted on a fixed cross member with a drum with crossed grooves,
Figures 24 and 25 are partial views of a chainring and the development of the chainring indicating the shape of a ramp drive heel.



   Figures 26, 27, 28 and 29 show various positions of the wire each shifted by a quarter turn.



   Figures 30 and 31 show, in elevation and in profile, the combination of a controlled eclipse ramp escape wire guide with a grooved cross-pitch drum.



   Figures 32 and 33 are partial views of a plateau and the development of a plateau carrying the ramp heel.



   Figures 34, 35, 36 and 37 show various positions of the thread guide offset by a quarter turn.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   To wind the threads of textile materials, use is frequently made, in particular in the winding, unwinding or twisting operations, of devices intended to impart to them a back and forth movement: in the winding operations, to ensure the formation of the spools and d in the other operations to vary the position of the thread passing point on the moving parts in order to avoid wear.



   Usually, either directly or in combination with other organs, guides animated by alternating movements, but the speed of these movements is rapid. decent limited due to the inertia of the moving parts.



   The object of the present invention is to replace the reciprocating movements of the yarn guides with a rotational movement the speed of which can be considerably increased by imparting to the yarn the reciprocating back-and-forth movement sought, the rotational movements of the yarn guides. guide-wires which can be uniform or varied according to the requirements of use. Such a device can be used alone or in combination with common org @ nes.



   As can be seen from their accompanying drawings, a wire 1 can be called up by the rotation of a pulley 2 of axis 3, this pulley rotating in the direction of the arrow and the wire under tension is wound up on the spool 4 in formation. , held by an axis 5 on a bracket 6 pivoting about an axis 7.



   The wire comes from unwinding a spool 8 and is subjected to pass through a wire guide eyelet. fixed 9, in such a way that it moves in a plane tangent to the drive pulley 2 passing through this guide-wire peel
The rotary thread guide produced according to the invention is located between the spool to be wound up 4 and the thread guide eyelet *

 <Desc / Clms Page number 5>

 fixed 9, and its plate 10 is inclined so as to be parallel to the plane in which the wire moves and at a very small distance from the latter.



   This plate is driven along its axis in a uniform or varied constant direction of rotation movement which can be transmitted by a pair of two pinions 11 and 12, the pinion 12 receiving its movement in a known manner from an axis 13. The plate 10 carries on its periphery a tenon 14 and a heel 15 of small thickness, the latter being measured according to the diameter of the plate.



   The tenon and the heel are separated by an adjustable space 16 of a few millimeters and the tenon 14 is higher than the heel 15 which connects to the surface of the plate by an inclined ramp, preferably of constant thickness.



   The edges of the tenon 14 and the edge of the heel 15, along the interval between them, can be rounded so as to avoid faulty wear of the thread.



   As the plate 10 rotates, the tenon and the heel take the positions indicated in Figures 4, 5, 6 and 7, that is to say from the position of Figure 4, the thread passes between the tenon and the heel, being pushed by the heel to the position indicated in phantom in FIG. 7, a position which is practically not reached, where. it is picked up by the tenon and passes over the heel thanks to the inclined ramp of this heel. name shown in figure 8, the wire also returns between the tenon and the heel thanks to this ramp, as it was in figure 4.



   The rotational movement always in the same direction of the thread guide plate 10 determines, by the play of the tenon and the ramp heel, the crossing of the wire over a length corresponding to the diameter of the crossing plate and the operation in

 <Desc / Clms Page number 6>

 would be identical if, instead of a plate, a cylinder truncated by a plane parallel to the plane in which the wire moves and bearing above the level of this plane a tenon and a heel similar to those which come to be described.

   This avoids any reciprocating movement, which allows high speeds' Sandstone and this new rotary thread guide can be used, as shown in Figures 9 and 10, in combination with other known wire crossing members.



   Often used, in the winding of the son, drums carrying two helical grooves of opposite pitch faccorâéesà their ends and it is known to use such drums in combination with thread guide members operating reciprocally. These members, subjected to reciprocating movements, do not allow winding at high speeds and on the other hand the construction of the drums is considerably simplified when they are used in combination with a movable yarn guide.



   As can be seen in Figures 9 and 10, the drive pulley 2 can be replaced by a drum 17 carrying two helical grooves in opposite directions 18 and 19, connected at their ends, the spool 4 being slightly offset to allow, in cesrainures, good guiding of the wire without tiring it.



   One can consider the use of drums carrying helical grooves of an indeterminate number of threads and it will suffice, knowing the number of these threads, to vary in each case the angular speed of the rotary thread guide.



   For example, in the case of a three-thread groove, the average angular speed of the platen will be six times lower than that of the drum, which allows the speed of the rotary thread guide to be determined in advance from the number of threads.

 <Desc / Clms Page number 7>

 helical grooves carried by the drum.



   The plate being arranged parallel to the plane in which the wire moves, it will be animated by an alternating movement corresponding to that which is determined by the grooves of the drum, the latter being able to directly drive the spool, as indicated in accompanying drawings, or simply be arranged in the path of the wire, the spool being driven, as a variant, by a pulley parallel to the drum.



   The advantage of the combination of a thread guide with the grooved drum consists in determining the passage of the thread at the crossings, without any jerk, since the thread guide gives it a position corresponding to that of the grooves of the drum. .



   In FIG. 11, we see, at 20, a tenon constituted by a ramp 20 'and the heel 20 ", this part being located at a distance R from the center of rotation. The heel 21, with ramp 21', is at a distance R from the center of rotation. distance r smaller than R, the difference R - r being of the order of a few millimeters.



   The height H of the post is greater than the height h of the heel. In the case of a post preceded by the ramp 20 ', the height H' of the ramp is equal to the height h of the ramp preceding the post.



   As the rotation takes place in the direction of the arrow, the operation is similar to that which was described in the first embodiment according to the positions of FIGS. 14, 15, 16 and 17.



   It is in the interest of the wire to be grasped as it passes by the side of the tenon 20 "and this as it passes in the position of FIG. 17.



   For this purpose, above the circular path described by the tenon and heel members, a guide consisting for example of two independent bars or forming preferably

 <Desc / Clms Page number 8>

   rancid the branches of a stirrup.



   Such a guide has been shown in Figures 18 and 19. The bar 22 is higher than the tenon 20; if the wire 1 rests on it, it will not be hooked, while conversely, the bar 23, ol @ cée parallel to the first, is lower, both are normally arranged in the position occupied by the wire before be seized; the height of the bar 23 being between the heights H of the post and h of the heel, the wire 1 will be hooked when the post goes through 20 ", while the heel will never catch it in the holding position. attempted.



   -The bar uide, preferably made in the form of a stirrup, is mounted on a support 24 connected to the frame of the loom not shown. It can also be located inside a cover in two half-parts covering completely the moving parts of the thread guide. The two half-parts of the cover leave a slot between them allowing the wire to be driven to be placed on hold.



   There is shown in Figure 20, in elevation-section, and in Figure 21, a similar arrangement, the two half-lids 25 and 26 being joined directly to the frame of the loom by das supports leaving free passage to the organs in movement of the thread guide, these supports of any shape not being shown. in Figures 22 and 23, we see at 27 a drum with helical grooves connected at their ends, driving by friction a conical reel 28, reel mounted on a pivoting support 29 of known shape.



   The rotary yarn guide consists of a ramp heel preferably fixed on the plate 10 driven in a rotational movement by the pair of gears 11 and 12 receiving their movement from a general axis 13 linked to the mechanical movements of the loom.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   The plate 10 is arranged parallel and very close to the plane of movement of the wire 1, between the grooved drum 27 and a fixed wire guide eyelet 9. The wire is driven by the rotating ramp heel 30 and is at the same time subject to pass. on a wire guide bar 31, this wire guide bar being fixed to the frame by known means not shown.



   During the rotation of the plate 10, the wire is driven by the ramp 30 from right to left in a half-rotation and from left to right in a second half-rotation, the wire escaping at the end of each stroke by crossing the heel ramp 30 through its passage over the point of convergence of the ramps 32 and 33 fixed on the guide bar he 31.



   After each crossing of the ramp heel 30, the wire slightly ahead of the heel at the start of each race as a result of its tension, is taken up by the part of this heel perpendicular to the plate to start in the opposite direction.



   The speed of rotation of the thread guide plate, in the case of use in combination with a grooved drum, is determined with respect to the speed of this drum and in the case of a drum with two crossings for example, the angular speed of the heel will be in the ratio of one to four with that of the grooved drum, the connection between the control shafts can be achieved by any known means.



   As a variant, and as shown in Figures 30 and 31, the escape of the wire at the ends of each half-rotation of the ramp heel can be obtained by the movement of a bar determining the lifting of the wire at the desired times, animated bar either a total or partial circular movement synchronized with that of the rotary thread guide plate, or an alternating circular movement synchronized with that of the same plate.



   The grooved drum 27 drives the reel 28 mounted on the

 <Desc / Clms Page number 10>

 support 29 and the plate 10 is driven on its axis by means of a pair of gears 11 and 12; the ramp heel 30 moves on the plane of movement of the thread 1, which comes from the fixed thread guide eyelet 9.



   The wire passes over the wire guide bar 31 provided with raised parts 34 and 35 corresponding to the path of the wire at the end of its travel and having a hollow 36 in the middle of their interval.



   It can be seen that by imparting to the thread guide bar 31 a partial or complete circular movement by any known means, so that the raised parts determine at the end of the stroke the lifting of the thread, the latter will escape from the ramp heel. at the end of races to come, under the effect of its tension, slightly ahead of the heel 30 and be taken up in the opposite direction.



   In this exemplary embodiment, as in the previous one, the movement of the plate 10 is suitably related to the number of crossings of the pulley and the continuous or partial or reciprocating circular movement of the thread guide bar 31 is itself synchronized. with the rotation of the plate by known means not shown such as gears, cams, connecting rods, cranks or the like.



   It is obvious that the auxiliary thread guide bar, placed between the thread guide eyelet and the turntable, could be omitted and that the presence of the thread guide eyelet 9, placed sufficiently close to the turntable, could be sufficient. to ensure the exhaust, but it is advantageous, to avoid any overvoltage, to place the wire guide eyelets for the output of the spools far enough from the plate and to use either ramps mounted on fixed bars, or ramps mounted on bars that can be subjected to continuous or reciprocating circular movements.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   It goes without saying that the shapes of the frames (not shown) of the machines, the mechanical connections between the control axes and the drive means, the positions of the coils with respect to their driving drums or pulleys, the construction details of the supports, the shapes and parts used, their details of execution, their raw materials and their various arrangements may vary without departing from the scope of the present invention which provides both a rotary thread guide on a plate and a cylindrical thread guide or even a thread guide rotatable limited to its tenon and ramp heel.



   The guide-f heel can be given an elliptical or other stroke according to a law of motion determined in the plane of the wire without departing from the scope of the present invention.
 EMI11.1
 



  REVEN PIC AT T 0 NS 1 Rotary yarn guide applicable to textile machines and intended to print back and forth movements on the yarns, alone or in combination with known guide members, characterized by a flat rotary element driven by a rotational movement always in the same direction, uniform or varied, by means of known devices, the flat surface of this rotary element being arranged parallel and at a short distance from the plane in which the wire moves between a fixed wire guide and the generator for winding the wire on a spool or passing it on a drum or pulley.


    

Claims (1)

2 Elément rotatif plan comme en revendication 1, portant à sa périphérie et normalement à son plan un tenon de faible largeur et de faible épaisseur suivant le diamètre, séparé par un petit espace d'un talon moins haut que le tenon et s'abaissant progressivement jusqu'à se raccorder par une rampe avec la surface plane de l'élément rotatif, le développement circonférentiel du talon étant inférieur à un quart de circon- férence. Le talon et le tenon entraînent successivement le fil <Desc/Clms Page number 12> qui, grâce aux rampes, peut s'échapper ou prendre sa place dans l'espace séparant tenon et talon et être ainsi soumis à un mouvement de va-et-vient. 2 flat rotary element as in claim 1, carrying at its periphery and normally in its plane a tenon of small width and thin depending on the diameter, separated by a small space of a heel less high than the tenon and gradually lowering until it is connected by a ramp with the flat surface of the rotating element, the circumferential development of the heel being less than a quarter of the circumference. The heel and the tenon successively drive the thread <Desc / Clms Page number 12> which, thanks to the ramps, can escape or take its place in the space separating the stud and heel and thus be subjected to a back and forth movement. 3 En variante, guide-fil rotatif constitué par un cylindre ou un cylindre tronqué portant un tenon et un talon, comme en revendication 2. 3 As a variant, a rotary thread guide constituted by a cylinder or a truncated cylinder carrying a tenon and a heel, as in claim 2. 4 Guide-fil rotatif utilisé en combinaison avec un tambour portant deux rainures hélicoïdales croisées raccordées à leurs extrémités, le nombre de filets de ces rainures déterminant la vitesse angulaire moyenne de rotation du guide-fil. 4 Rotary thread guide used in combination with a drum carrying two crossed helical grooves connected at their ends, the number of threads in these grooves determining the average angular speed of rotation of the thread guide. 5 Tenon pouvant être séparé par un petit espace radial ré- glable du talon à rampe et tenon pouvant être précédé d'une rampe, le mouvement de va-et-vient du fil restant déterminé par son entraînement successif par le tenon et le talon qui, .race aux deux rampes, permettent au fil de s'échapper et de prendre sa place dans l'espace séparant le tenon et le talon. 5 Tenon can be separated by a small radial space adjustable from the ramp and tenon heel which can be preceded by a ramp, the back and forth movement of the remaining thread determined by its successive driving by the tenon and the heel which , .race at the two ramps, allow the wire to escape and take its place in the space between the post and the heel. 6 Dispositif d'introduction du fil constitué par deux bar- rettes inclinées par rapport à la surface de l'élément rotatif et normales à la direction du fil en position d'attente, l'une des barrettes ayant sa hauteur supérieure à celle du tenon par rapport au plan de déplacement de l'organe rotatif, la seconda, @ disposée parallèlement à la première, -a/sa hauteur mesurée dans les mêmes conditions que ci-dessus, comprise entre celle du talon et celle du tenon. 6 Thread introduction device consisting of two bars inclined relative to the surface of the rotating element and normal to the direction of the thread in the standby position, one of the bars having its height greater than that of the tenon relative to the plane of movement of the rotary member, the seconda, @ arranged parallel to the first, -a / its height measured under the same conditions as above, between that of the heel and that of the tenon. 7 En variante, barrettes retenant le fil en position d'atten- te pouvant être fixées à l'intérieur du couvercle formant protecteur de l'ensemble du dispositif tournent. 7 As a variant, bars retaining the wire in the waiting position which can be fixed inside the cover forming the protector of the entire device rotate. 8 Tenon et tlon pouvant être confondus en une seule pièce formant un talon à rampe, le mouvement de va-et-vient du fil restant déterminé par son entraînement par le talon qui, grâce à l'existence d'une barrette guide-fil auxiliaire fixe ou com- mandée, permet au fil de s'échapper et de prendre sa place en- <Desc/Clms Page number 13> fin de'course en avant du talon à rampe pour être repris dans la mouvement de sens contraire. 8 Tenon and tlon can be merged into a single piece forming a ramp heel, the back and forth movement of the remaining thread determined by its drive by the heel which, thanks to the existence of an auxiliary thread guide bar fixed or controlled, allows the wire to escape and take its place in <Desc / Clms Page number 13> end of stroke in front of the heel to ramp to be taken up in the movement in the opposite direction. 9 Barrette guide-fil auxiliaire portant des parties relevées sur lesquelles monte le fil pour s'échapper du talon tournant. 9 Auxiliary thread guide bar carrying raised parts on which the thread rises to escape from the rotating heel. 10 En variante, barrette guide-fil assujettie à un mouvement de rotation totale ou partielle, alternatif ou continu, syn- chronisé avec le mouvement du talon et portant des parties en relief qui viennent soulever le fil pour faciliter son échap- pement du talon tournant à rampe. 10 As a variant, yarn guide bar subjected to a total or partial, reciprocating or continuous rotational movement, synchronized with the movement of the heel and bearing parts in relief which lift the yarn to facilitate its escape from the rotating heel. with ramp. Approuvés une intercalation et un mot rayé (nul). Approved an intercalation and a crossed out (null) word.
BE431556D BE431556A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE431556A true BE431556A (en)

Family

ID=91319

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE431556D BE431556A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE431556A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2585375A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR SIMULTANEOUSLY WINDING MULTIPLE WIRES SEPARATED ON A ROTATION SUPPORT
FR2471439A1 (en) CENTRAL COIL WIRE FOR WIRING MULTIPLE WIRES AROUND A CENTRAL SOUTH
CH615230A5 (en) Drive assembly for spinning machine
FR2861748A1 (en) REAR TRACTION DEVICE, IN PARTICULAR FOR ELECTRONICALLY CONTROLLED SAMPLING LOOP
BE431556A (en)
EP0156738A1 (en) Device for winding a fabric during the various manufacturing stages
EP0510735B1 (en) Weft yarn storing device for looms
CH620654A5 (en)
CH344661A (en) Device for unwinding wire turns from a storage support
CH144823A (en) Method and device for forming the winding of coils of textile threads and product resulting therefrom.
FR2850959A3 (en) Guide wire winding device for forming coil, has motor or linear jack assuring angular movement of concave bar and is enslaved by programmed calculator in combination with transducer to control position of guide wire
BE547222A (en)
BE496853A (en)
FR2521180A1 (en) Weft-yarn array for nonwoven fabric - comprising loops of yarn prepd. by transverse conveyor having dual guide-eyes
BE409701A (en)
BE370554A (en)
FR2743358A1 (en) Bobbin winder which can be easily and rapidly set
FR2526457A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR PRODUCING METAL CABLES FOR USE AS REINFORCING ELEMENTS OF ELASTOMERIC STRUCTURES
BE556835A (en)
CH256471A (en) Winding device.
BE387357A (en)
BE495180A (en)
BE527640A (en)
CH228899A (en) A method of manufacturing a fabric, a loom for its implementation, and a fabric obtained by this process.
BE516864A (en)