BE428601A - - Google Patents

Info

Publication number
BE428601A
BE428601A BE428601DA BE428601A BE 428601 A BE428601 A BE 428601A BE 428601D A BE428601D A BE 428601DA BE 428601 A BE428601 A BE 428601A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cylinder
cleaner
rods
needles
needle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE428601A publication Critical patent/BE428601A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01HSPINNING OR TWISTING
    • D01H5/00Drafting machines or arrangements ; Threading of roving into drafting machine
    • D01H5/18Drafting machines or arrangements without fallers or like pinned bars
    • D01H5/60Arrangements maintaining drafting elements free of fibre accumulations
    • D01H5/64Rollers or aprons with cleaning surfaces

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Preliminary Treatment Of Fibers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET D'INVENTION au nom de :   Ramon.     BALMES   SOLANAS " Perfectionnements aux mécanismes étireurs de mèches texti- les pourvus de cylindres à aiguilles ". 



   La présente invention est relative aux mécanismes étireurs de mèches textiles dans lesquels on fait passer la mèche de fibres entre un cylindre cannelé et un cylindre dont la surface est   recouverte   de pointes ou d'aiguilles. Dans les mécanismes de cette sorte, le cylindre inférieur est pourvu de rainures ou est cannelé, ce qui fait qu'il présente un profil analogue à celui d'une roue dentée, et le oylindre supérieur a ses aiguilles disposées en lignes longitudinales séparées de la même distance que les rainures du cylindre inférieur, de telle manière qu'au cours de la rotation les aiguilles s'introduisent au fur et à mesure dans les rainures du cylindre inférieur.

   Afin de produire ce mouvement on prévoit à l'une des extrémités du cylindre supérieur, ou à ses deux extrémités, des pignons dentés qui engrènent avec les cannelures du cylindre inférieur. La mèche 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 passe entre les deux   .cylindres   et est saisie par les aiguilles , de telle manière que ce mouvement de la mèche à travers les aiguilles produise un effet de peignage qui parallélise les fibres et permet d'obtenir un meilleur étirage. 



   Dans de tels mécanismes étireurs pourvus de cylindres à aiguilles, il se présente cet inconvénient que, à la suite du fonctionnement prolongé du   mécanisme,quelques   petites fibres qui se détachent de la mèche s'introduisent entre les aiguilles du cylindre à aiguilles, bourrant ainsi ce cylindre et entravant, et même parfois rendant impossible, son bon fonctionnement. 



   L'objet de la présente invention est un perfectionnement apporté à ces mécanismes étireurs pourvus de cylindres à aiguilles , par le moyen duquel on évite le bourrage du cylindre à aiguilles, car les petites fibres qui pourraient se loger entre les aiguilles en sont continuellement enlevées et détachées. 



   Ce perfectionnement consiste à prévoir, autour du cylindre à aiguilles, un nettoyeur constitué par une pièce comprenant une série de tringles ou fils de fer parallèles et séparés les uns des autres d'une distance égale au pas ou écartement entre les lignes d'aiguilles du cylindré. Ce nettoyeur est disposé de manière qu'il entoure le cylindre à aiguilles afin que, sur la ligne de tangence entre le cylindre à aiguilles et le cylindre cannelé inférieur, les tringles ou barres du nettoyeur aillent se loger au fond des creux restant entre les lignes d'aiguilles, la mèche passant entre le nettoyeur et le cylindre inférieur, mais qu'une fois cette ligne de tangence dépassée dans le sens du mouvement de la mèche,

   les tringles ou barres du nettoyeur s'écartent peu à peu du fond des creux existant entre les lignes d'aiguilles jusqu'à ce qu'elles sortent complètement de ces creux en entrainant avec elles toutes les fibres qui s'étaient interposées entre les aiguilles. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   De préférence, conformément à l'invention, le nettoyeur est constitué par une pièce cylindrique en forme de cage d'écureuil comprenant deux anneaux extrêmes entre lesquels une série de tringles ou barres sont disposées suivant les génératrices du cylindre et écartées les unes des autres d'une distance correspondante. La cage, ou cylindre creux, que forme ce nettoyeur a un diamètre supérieur à celui du cylindreà aiguilles et quand ce dernier tourne, les lignes d'aiguilles qui engrènent avec les tringles ou barredu nettoyeur obligent celui-ci à tourner et, grâce à la différence entre les diamètres, les tringlessortent au fur et à mesure des espaces compris entre les aiguilles. 



   On peut aussi construire le nettoyeur sous forme de chaîne sans fin, dont les chaînons portent les tringles ou barres et qui est guidée, dans son mouvement, de façon appropriée pour qu'au point de tangence entre le cylindre à aiguilles et le cylindre cannelé inférieur les   @   tringles restent logées dans les espaces existant entre les lignes d'aiguilles, mais qu'elles s'en séparent ensuite, écartant ainsi les fibres de la mèche. 



   Sur le dessin annexé on a représenté à titre d'exemple, un mécanisme étireur pourvu d'un cylindre à aiguilles,auquel a été appliquée la présente invention. 



   La fig. 1 est une coupe transversale de l'ensemble du mécanisme . 



   La fige 2 montre, à beaucoup plus grande échelle, un' détail du cylindre à aiguilles, avec le cylindre cannelé inférieur et le nettoyeur interposé antre les deux . 



   La fig. 3 est une vue en perspective de ces mêmes éléments :
La fig. 4 enfin, est un détail analogue à celui de la fig. 2, représentant la variante dans laquelle le nettoyeur est construit en forme de chaîne. 



   Le mécanisme étireur représenté à titre d'exemple sur 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la figure 1   comporte :  une paire de cylindres alimentaires ou cylindres d'entrée de la mèche, paire formée par un cy-   @   lindre inférieur 1, cannelé, et un cylindre supérieur   2,àeee   la surface est recouverte de pointes ou aiguilles; une paire de cylindres intermédiaires 3,4; une paire de cylindres de glissement 5,6; enfin, une paire de cylindres d'étirage final du cylindres délivreurs 7, 8. 



   La paire de cylindres alimentaires est constituée par un cylindre inférieur 1 (qui, comme on le voit avec plus de détails sur les figures 2 et 3, est cannelé ou pourvu de rainures de la même façon que s'il s'agissait d'une roue dentée) et par un cylindre supérieur 2 qui est recouvert, sur la partie utile de sa surface, d'aiguilles 21 disposées en lignes suivant les génératrices du cylindre, ces lignes d'aiguilles étant écartées les unes des autres de la même distance ou pas que les rainures du cylindre 1. Les cylindres supérieurs 2 sont construits de préférence par paires et à chaque extrémité d'une paire est monté un pignon denté 21, dont les dents correspondent aux lignes d'aiguilles 21, et qui engrène avec la denture ou cannelure du cylindre in- férieur 1.

   De cette manière on obtient avec certitude un mou- vement exact du cylindre supérieur 2, de telle sorte que les aiguilles 21 s'introduisent dans les rainures du cylindre in- férieur 1. Les pignons 20 fixent l'écartement entre les deux cylindres de telle manière que les aiguilles 21 n'arrivent pas à toucher le fond des rainures 5, dans le but d'éviter que lesdites aiguilles ne se détériorent. La mèche 10 passe entre les cylindres 1 et 2 et les fibres sont retenues par les aiguilles; quand elles sont étirées par les cylindres intermédiaires 3, 4 elles glissent entre les aiguilles et il se produit ainsi un effet de peignage qui contribue à paral- léliser les fibres. 



   Conformément à la présente invention, afin d'éviter que les aiguilles 21 ne se bourrent avec les petites fibres qui 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 se détachent de la mèche, on prévoit autour du cylindre à aiguilles 2 un nettoyeur qui est désigné dans son ensemble sur la figure 1 par le chiffre 9. 



   Dans la forme de réalisation de l'invention représentée sur les figures 1 à   3,   le nettoyeur 9 est constitué par deux anneaux extrêmes 90, 91 et par une série de tringles ou lamelles 92 fixées à ces anneaux dans le sens des génératrices du cylindre et écartées les unes des autres d'une distance égale au pas existant entre les dents du pignon 20 et entre les lignes d'aiguilles 21. L'ensemble forme une sorte de cage d'écureuil, de diamètre supérieur à celui du cylindre,et que se place autour de celui-ci,de telle manière que les lignes d'aiguilles 21 passent dans les espaces restant entre les tringles 92 et pénètrent dans les rainures du cylindre inférieur 1, comme on le voit en détail sur les figures 2 et 3. 



   Le nettoyeur 9 joue donc le rôle d'une roue, avec denture à fuseaux engrenant par sa partie intérieure, et reste tangent au cylindre 2 sur la part qui correspond à la ligne de tangence avec le cylindre 1, mais s'en écarte sur tout le reste de la circonférence . Quand les cylindres 1, 2 se mettent à tourner dans le sens indiqué par les flèches sur la figure 2, les tringles 92 du nettoyeur lesquelles, ou point de tangence, sont logées au fond des creux formés entre les lignes d'aiguilles,sortent peu à peu de ces creux,   jusqu'à   ce qu'elles sortent complètement hors de portée des aiguilles, et dans ce mouvement elles écartent des aiguilles toutes les fibres de la mèche 10; on évite ainsi d'une façon efficace le bourrage du cylindre 2 et l'on assure le bon fonctionnement du mécanisme. 



   Dans la variante d'exécution représentée sur la figure 4, le nettoyeur est constitué par une chaîne 93 de largeur correspondant à la longueur des lignes d'aiguilles 21 du cy- lindre 2 et dont les chaînons portent, fixées sur eux,les 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tringles ou barres 92 ou sont constitués par ces tringles elles-mêmes articuléesleur extrémité d'une manière appro- priée. 



   Cette chaîne 93 s'applique autour du cylindre à aiguil- les 2 de telle manière que ces tringles 92 s'introduisent dans les creux restant entre les lignes d'aiguilles,et elle est guidée de façon appropriée par un cylindre 11 disposé de telle sorte qu'il oblige la chaîne à s'écarter du cylindre 2 une fois la ligne de tangence avec le cylindre inférieur 1 est dépassée , grâce à quoi les tringles 92 obligent toutes les fibres de la mèche à sortir des lignes d'aiguilles, Le fonctionnement de ce nettoyeur à chaîne est donc semblable à celui du nettoyeur des figures 2   et !3   qui a été décrit ci- dessus. 



   Il va de soi que la disposition des autres éléments du mécanisme étireur peut varier à volonté et différer de la disposition représentée sur la figure 1. 



   REVENDICATIONS. 



   -----------------
1. Mécanisme étireur de mèches textiles pourvu   @   d'un cylindre dont la surface est recouverte de pointes ou ai- guilles disposées en lignes longitudinales, caractérisé par l'application , autour de ce cylindre, d'un nettoyeur consti- tué par une pièce comportant une série de tringles ou barres parallèles les unes aux auttes et éloignées d'une même   distan-   ce ou pas que les lignes d'aiguilles du cylindre, de telle sorte que les tringles s'introduisent entre les lignes d'ai- guilles,et que, quand le cylindre tourne,ces tringles s'é- cartent peu à peu des aiguilles , en séparant d'entre ces aiguilles toutes les fibres de la mèche.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT OF INVENTION in the name of: Ramon. BALMES SOLANAS "Improvements to stretching mechanisms for textile wicks provided with needle cylinders".



   The present invention relates to mechanisms for stretching textile rovings in which the roving of fibers is passed between a fluted cylinder and a cylinder whose surface is covered with points or needles. In mechanisms of this kind, the lower cylinder is provided with grooves or is splined, so that it has a profile similar to that of a toothed wheel, and the upper cylinder has its needles arranged in longitudinal lines separated from the same distance as the grooves of the lower cylinder, so that during the rotation the needles are introduced gradually into the grooves of the lower cylinder.

   In order to produce this movement, toothed pinions are provided at one of the ends of the upper cylinder, or at both ends, which mesh with the splines of the lower cylinder. The wick

 <Desc / Clms Page number 2>

 passes between the two .cylinders and is gripped by the needles, so that this movement of the wick through the needles produces a combing effect which parallelises the fibers and makes it possible to obtain better stretching.



   In such stretching mechanisms provided with needle cylinders, there is this disadvantage that, as a result of the prolonged operation of the mechanism, a few small fibers which break off from the wick are introduced between the needles of the needle cylinder, thus stuffing this cylinder and hampering, and sometimes even making it impossible, its proper functioning.



   The object of the present invention is an improvement brought to these stretching mechanisms provided with needle cylinders, by means of which the jamming of the needle cylinder is avoided, because the small fibers which could get lodged between the needles are continuously removed therefrom and detached.



   This improvement consists in providing, around the needle cylinder, a cleaner consisting of a part comprising a series of parallel rods or wires separated from each other by a distance equal to the pitch or spacing between the needle lines of the cylinder. This cleaner is arranged so that it surrounds the needle cylinder so that, on the line of tangency between the needle cylinder and the lower grooved cylinder, the rods or bars of the cleaner will be lodged at the bottom of the hollows remaining between the lines needles, the wick passing between the cleaner and the lower cylinder, but once this line of tangency has been passed in the direction of movement of the wick,

   the rods or bars of the cleaner gradually move away from the bottom of the hollows existing between the needle lines until they come out completely from these hollows, taking with them all the fibers which had interposed between the needles .

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Preferably, according to the invention, the cleaner consists of a cylindrical part in the form of a squirrel cage comprising two end rings between which a series of rods or bars are arranged along the generatrices of the cylinder and spaced apart from each other. 'a corresponding distance. The cage, or hollow cylinder, formed by this cleaner has a diameter greater than that of the needle cylinder and when the latter rotates, the lines of needles which mesh with the rods or bars of the cleaner force it to turn and, thanks to the difference between the diameters, the rods come out as the spaces between the needles.



   The cleaner can also be constructed in the form of an endless chain, the links of which carry the rods or bars and which is guided, in its movement, in an appropriate manner so that at the point of tangency between the needle cylinder and the lower grooved cylinder the bead wires remain housed in the spaces existing between the needle lines, but then separate from them, thus separating the fibers of the wick.



   In the accompanying drawing there is shown by way of example a stretching mechanism provided with a needle cylinder, to which the present invention has been applied.



   Fig. 1 is a cross section of the entire mechanism.



   Fig. 2 shows, on a much larger scale, a detail of the needle cylinder, with the lower fluted cylinder and the cleaner interposed between the two.



   Fig. 3 is a perspective view of these same elements:
Fig. 4 finally, is a detail similar to that of FIG. 2, showing the variant in which the cleaner is constructed in the form of a chain.



   The stretching mechanism shown as an example on

 <Desc / Clms Page number 4>

 Figure 1 comprises: a pair of food rolls or wick inlet rolls, a pair formed by a lower cylinder 1, grooved, and an upper cylinder 2, the surface of which is covered with spikes or needles; a pair of intermediate cylinders 3,4; a pair of sliding rollers 5,6; finally, a pair of final drawing rolls of the delivery rolls 7, 8.



   The pair of food cylinders is formed by a lower cylinder 1 (which, as can be seen in more detail in Figures 2 and 3, is fluted or provided with grooves in the same way as if it were a toothed wheel) and by an upper cylinder 2 which is covered, over the useful part of its surface, with needles 21 arranged in lines following the generatrices of the cylinder, these needle lines being spaced from each other by the same distance or not only the grooves of cylinder 1. The upper cylinders 2 are preferably constructed in pairs and at each end of a pair is mounted a toothed pinion 21, the teeth of which correspond to the needle lines 21, and which meshes with the toothing or lower cylinder groove 1.

   In this way one obtains with certainty an exact movement of the upper cylinder 2, so that the needles 21 enter the grooves of the lower cylinder 1. The pinions 20 fix the spacing between the two cylinders in such a way. so that the needles 21 do not manage to touch the bottom of the grooves 5, in order to prevent said needles from deteriorating. The wick 10 passes between the cylinders 1 and 2 and the fibers are retained by the needles; when they are stretched by the intermediate rolls 3, 4 they slide between the needles and there is thus a combing effect which helps to parallelize the fibers.



   In accordance with the present invention, in order to prevent the needles 21 from becoming stuffed with the small fibers which

 <Desc / Clms Page number 5>

 are detached from the wick, there is provided around the needle cylinder 2 a cleaner which is designated as a whole in Figure 1 by the number 9.



   In the embodiment of the invention shown in Figures 1 to 3, the cleaner 9 is constituted by two end rings 90, 91 and by a series of rods or strips 92 fixed to these rings in the direction of the generatrices of the cylinder and spaced from each other by a distance equal to the pitch existing between the teeth of the pinion 20 and between the lines of needles 21. The assembly forms a sort of squirrel cage, of diameter greater than that of the cylinder, and that is placed around it, such that the needle lines 21 pass through the spaces remaining between the rods 92 and enter the grooves of the lower cylinder 1, as seen in detail in Figures 2 and 3.



   The cleaner 9 therefore plays the role of a wheel, with spindle teeth meshing by its inner part, and remains tangent to cylinder 2 on the part which corresponds to the line of tangency with cylinder 1, but deviates from it on everything the rest of the circumference. When the cylinders 1, 2 start to rotate in the direction indicated by the arrows in FIG. 2, the rods 92 of the cleaner which, or point of tangency, are housed at the bottom of the hollows formed between the lines of needles, protrude little a few of these hollows, until they come out completely out of reach of the needles, and in this movement they move away from the needles all the fibers of the wick 10; jamming of cylinder 2 is thus effectively avoided and the proper functioning of the mechanism is ensured.



   In the variant embodiment shown in FIG. 4, the cleaner consists of a chain 93 of width corresponding to the length of the needle lines 21 of the cylinder 2 and of which the links carry, fixed on them, the

 <Desc / Clms Page number 6>

 rods or bars 92 or are formed by these rods themselves articulated at their end in a suitable manner.



   This chain 93 is applied around the needle cylinder 2 in such a way that these rods 92 enter the hollows remaining between the needle lines, and it is suitably guided by a cylinder 11 arranged in such a way. that it forces the chain to move away from the cylinder 2 once the line of tangency with the lower cylinder 1 is exceeded, whereby the rods 92 force all the fibers of the wick to come out of the needle lines, The operation of this chain cleaner is therefore similar to that of the cleaner of Figures 2 and! 3 which has been described above.



   It goes without saying that the arrangement of the other elements of the stretching mechanism can vary at will and differ from the arrangement shown in FIG. 1.



   CLAIMS.



   -----------------
1. Mechanism for stretching textile wicks provided with a cylinder, the surface of which is covered with points or needles arranged in longitudinal lines, characterized by the application, around this cylinder, of a cleaner consisting of a part comprising a series of rods or bars parallel to each other and spaced by the same distance or not as the needle lines of the cylinder, so that the rods are introduced between the needle lines, and that, when the cylinder turns, these rods separate little by little from the needles, by separating between these needles all the fibers of the lock.


    

Claims (1)

2. Mécanisme étireur suivant la revendication 1, pourvu d'un cylindre cannelé de sorte que les aiguilles du cylindre à aiguilles s'introduisent peu à peu dans les rainures du cylindre cannelé, caractérisé palace que le nettoyeur est in- <Desc/Clms Page number 7> terposé entre les deux cylindres, la mèche passant entre le nettoyeur et le cylindre cannelé de telle sorte que sur la ligne de tangence la mèche pousse les tringles du nettoyeur vers le fond des creux entre les pointes du cylindre à aiguilles, mais une fois cette ligne de tangence dépassée les tringles du nettoyeur poussent vers l'extérieur les fibres de la mèche, empêchant ainsi qu'il ne reste quelque fibre antre les aiguilles du cylindre . 2. Stretching mechanism according to claim 1, provided with a grooved cylinder so that the needles of the needle cylinder are gradually introduced into the grooves of the grooved cylinder, characterized palace that the cleaner is in- <Desc / Clms Page number 7> placed between the two cylinders, the bit passing between the cleaner and the grooved cylinder so that on the line of tangency the bit pushes the cleaner rods towards the bottom of the hollows between the tips of the needle cylinder, but once this line of tangency exceeded the rods of the cleaner push the fibers of the wick outwards, thus preventing any fiber remaining between the needles of the cylinder. 3. Mécanisme étireur suivant les revendications 1 et 2 caractérisé par ce que le nettoyeur est constitué par une pièce en forme de cage cylindrique, formée par deux anneaux extrêmes auxquels sont soudées, ou unies, d'une autre façon les tringles ou barres. 3. Stretcher mechanism according to claims 1 and 2 characterized in that the cleaner is constituted by a part in the form of a cylindrical cage, formed by two end rings to which are welded, or united, in another way the rods or bars. 4. Mécanisme étireur suivant les revendications 1 à 3 caractérisé par ce que le nettoyeur est constitué par une chaîne de largeur correspondant à la longueur des lignes d'aiguilles du cylindre, dont les chaînons portent les tringles ou barres, ou sont formés par ces tringles ou barres elle-mêmes , cette chaîne étant guidée de telle façon qu'elle s'applique autour du cylindre à aiguilles, mais qu'une fois la ligne de tangence de ce cylindre avec le cylindre cannelé inférieur dépassée, les tringles se séparent du cylindre à aiguilles, écartant ainsi d'entre elles les fibres de la mè- che. 4. Stretcher mechanism according to claims 1 to 3 characterized in that the cleaner is constituted by a chain of width corresponding to the length of the needle lines of the cylinder, whose links carry the rods or bars, or are formed by these rods or bars themselves, this chain being guided in such a way that it applies around the needle cylinder, but once the line of tangency of this cylinder with the lower grooved cylinder has been passed, the rods separate from the cylinder with needles, thus separating the fibers of the wick from them.
BE428601D BE428601A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE428601A true BE428601A (en)

Family

ID=88940

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE428601D BE428601A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE428601A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2651254A1 (en) FALSE TORSION WIRING METHOD AND APPARATUS.
BE428601A (en)
CH208926A (en) Textile wick stretching mechanism provided with a cylinder whose surface has pointed members.
CH667678A5 (en) DEVICE FOR LAYING OUT A CABLE OF CONTINUOUS FILAMENTS.
FR2526450A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR MANUFACTURING WIRE THROUGH A STRETCHED FIBER MECHANISM
FR2471344A1 (en) DEVICE FOR CONTINUOUS WIRE SUPPLY TO TEXTILE MACHINES
CH143452A (en) Machine for twisting metal strips.
BE432126A (en)
BE500548A (en)
BE345580A (en)
BE526746A (en)
BE415383A (en)
CH95976A (en) Stretcher mechanism for textile wicks.
FR2635339A1 (en) FREE SPINNING TYPE SPINNING PROCESS, AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
BE449573A (en)
FR2466415A1 (en) ZIGZAG FOLDING APPARATUS SHEET BAND
CH249841A (en) Textile wicks stretching mechanism.
BE443656A (en)
BE400901A (en)
BE536760A (en)
CH114892A (en) Circular loom.
CH287525A (en) Method for drawing textile fibers, and apparatus for its implementation.
BE414777A (en)
CH498956A (en) Device for creping a textile material consisting of one or more textile fibers
BE551947A (en)