BE500548A - - Google Patents

Info

Publication number
BE500548A
BE500548A BE500548DA BE500548A BE 500548 A BE500548 A BE 500548A BE 500548D A BE500548D A BE 500548DA BE 500548 A BE500548 A BE 500548A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
chains
designed
driven
differential gear
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE500548A publication Critical patent/BE500548A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H37/00Combinations of mechanical gearings, not provided for in groups F16H1/00 - F16H35/00
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H2702/00Combinations of two or more transmissions
    • F16H2702/02Mechanical transmissions with planetary gearing combined with one or more other mechanical transmissions

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS A L ENTRAINEMENT D ARBRES   TOURNANTS.   



   La présente   invention   est relative à l'entraînement d'arbres tour- nants et concerne plus particulièrement, quoique non   exclusivement,   l'entrai- nement d'arbres qui sont réglables (notamment pendant la rotation) d'une posi- tion à une autre dans une direction transversale à l'axe de rotation Un des buts de   l'invention   est de réduire sensiblement Inapplication des charges aux portées des arbres par le couple moteur. 



   Suivant la présente invention, un arbre est mis en rotation par deux organes adaptés de façon à engendrer   l'application   de couples, sensiblement égaux sur   l'arbre,     dans   le même sens, en des points sensiblement diamétralement opposés, ces couples étant appliqués de façon simultanée à l'arbre par action mutuelle entre les deux organes et un engrenage différentiel. 



   L'engrenage différentiel peut être   conçu'poux*   relier les deux or- ganes et   1-'arbre,   les deux organes entraînant l'engrenage différentiel   qui.,   à son   tour.,     transmet   le couple des deux organes à   1-'arbre.   Suivant une varian- te, les deux organes peuvent être eux-mêmes entraînés par deux organes tournants reliés par un engrenage différentiel, ces deux organes appliquant alors   direc-   tement le couple à l'arbre en des points diamétralement opposéso Dans les deux cas, l'action mutuelle entre les deux organes et l'engrenage différentiel   en-   gendre l'application du couple à l'arbre en des points diamétralement opposés., de façon simultanée,

   assurant ainsi qu'à la charge normalement appliquée aux portées de   l'arbre:!   charge qui résulte du couple moteur appliqué par chacun des deux organes.9 s'oppose une charge   analogue   engendrée par le couple   appli-   qué par l'autre organe, de sorte que les portées de l'arbre sont sensiblement libérées de toute charge résultant du couple moteur. 



   Les deux organes peuvent être constitués par deux chaînes parallè- les opposées., chacune étant conçue pour appliquer un couple à l'un de deux pi- gnons montés fous coaxialement à   l'arbre   le couple étant appliqué à chaque pignon en un point diamétralement opposé au point d'application sur l'autre pignon et transmis de ces deux pignons à l'arbre par l'intermédiaire d'un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 engrenage différentiel reliant les deux pignons. Les deux chaînes sont entrai- nées par un organe entraîneur communn Une telle disposition est particulière- ment efficace pour 1'entraînement d'un arbre conçu pour être réglé dans une direction transversale à l'axe de rotation, les deux chaînes formant une voie le long de laquelle les deux pignons entraînes roulent pendant le réglage de   l'arbre.   



   Suivant une variante d'exécution, les deux chaînes peuvent elles- mêmes être entraînées par deux pignons reliés au moyen   d'un   engrenage différen- tiel,les chaînes étant alors conçues pour s'appliquer en des points diamétra- lement opposés sur deux pignons fixés à l'arbre, ou (en disposant ces chaînes dans un plan commun) sur un pignon unique fixé à l'arbre. 



   En   raison   de la tendance des chaînes à se soulever de leur pignon   au   point d'application du couple d'entraînement, il est préférable d'utiliser des guide-chaînes en ces points, les'chaînes circulant alors entre les pignons et les guides. Suivant une variante, on peut utiliser des paires de galets de guidage montés fous dans des organes porteurs qui oscillent sur les axes des arbres entraîneur et entraîné, ces paires de galets de guidage   obligeant   les chaînes à s'appliquer sur les pignons le long d'un arc de contact donné. 



   De façon convenable, l'engrenage différentiel est du type à pignons coniques et il est constitué par deux pignons coniques dont chacun est fixé à l'un des pignons de chaîne (ou autres organes entraînés ou entraîneurs) et qui engrènent tous deux avec deux pignons coniques tournant fous sur des arbres diamétralement opposés qui s'étendent radialement à partir d'un organe porteur par l'intermédiaire duquel l'entraînement est transmis. 



   Bien qu'elle soit applicable à l'entraînement d'arbres tournants de façon générale, l'invention s'est révélée particulièrement utile dans ses applications à l'entraînement dans des appareils d'étirage de fibres textiles (notamment les appareils à étirage fort), d'arbres qui sont agencés pour être réglés dans une direction transversale à l'axe de rotation. 



   Un tel appareil d'étirage est décrit dans le brevet français N    964.558   déposé le 9 avril 1948 et la description qui va suivre, en regard des dessins annexés à titre d'exemples non limitatifs, fera bien comprendre comment la présente invention peut être mise en pratique, plus particulièrement dans ses applications à un tel appareil. 



   La figure 1 est une vue en élévation de l'appareil d'étirage. 



   La figure 2 est une en plan de cet appareil, vu dans la direction de la flèche de la figure 1 et dessiné à plus petite échelle. 



   La figure 3 est un schéma en perspective isométrique montrant une partie du mécanisme représenté sur la figure 1. 



   La figure   4   représente en élévation une partie de l'engrenage d'en- traînement montré par la figure 1, supposé dans un plan horizontal. 



   La figure 5 est une vue en plan de l'engrenage représenté sur la figure 4. 



   La figure 6 est une vue en coupe par 6-6 de la figure 4. 



   La figure 7 est une vue en coupe par   7-7   de la figure   4.   



   La figure 8 est un schéma d'une variante de construction du méca- nisme représenté sur la figure   4.   



   Les figures 9 et 10 représentent schématiquement les variantes de réalisation du mécanisme représenté figure   4.   



   Comme le montrent les figures 1 à 3, une mèche 11 passe entre des cylindres d'alimentation 12 et 13, des cylindres intermédiaires 14 et 16 puis, par l'intermédiaire d'un couloir de guidage   17,   arrive à la ligne de pincement de cylindres d'étirage 18 et 19 d'où elle passe, sous forme d'un filé 21, à la bobine d'un dispositif de filature de construction connue. 



   Les cylindres intermédiaires 14 et   16   et le couloir de guidage 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 17 sont montés dans un bloc   intermédiaire   désigne généralement par la référen- ce 22, le cylindre inférieur 16 étant monté pivotant dans le corps du bloc, tandis que le cylindre supérieur 14 est monté pivotant dans une console de sup- port 23 montée pivotante dans le bloc. Plusieurs blocs 22 (un pour chaque bro- che de l'appareillage) sont disposés côte à côte le long de   1-'appareil   d'éti- rage, chaque bloc étant disposé entre des paires de cylindres d'alimentation, et   d'étirage.   ' 
Les brocs 22 sont disposés par groupes, chaque bloc était monté . de façon amovible sur un organe de support commun 24.

   L'organe de support   24   de chaque groupe est fixé à des consoles 26 montées coulissantes sur des sup- ports tubulaires   27   qui sont montés dans des consoles supérieure 28 et inférieu- re 29 fixées au bâti principal 31 de l'appareillage. Une tige 32 est montée coulissante dans chacun des supports tubulaires 27 et est fixée: à l'extrémité inférieure., à la console correspondante 29 au moyen d'un goujon 33 qui traver- se une rainure 34 du support tubulaire 27. La tige 32 est poussée élastique- ment vers les.cylindres d'étirage et elle est attachée, à son extrémité supé- rieure, à une extrémité d'une chaîne 36 qui passe sur une poulie de guidage . 



  37 et est attachée à une barre de réglage commune 8 qui s'étend le long de l'ap- pareillage, dans la longueur de celui-ci. 



   Dans le groupe représenté sur la figure   2,   la barre de réglage 38 est interrompue en vue de l'insertion d'un ensemble de réglage 39 monté sur une barre de support   41   fixée aux consoles 28. Lors de la rotation de la mani- velle de commande 42 de l'ensemble de réglage 39, la barre 38 est déplacée lon- gitudinalement et l'on voit que ce mouvement entraîne le réglage simultané des différents groupes de blocs 22 en les rapprochant ou les éloignant de la ligne de pincement des cylindres d'étirage 18 et   19,   ainsi que le nécessitent les différents taux d'étirage.

   Un dispositif de mesure 43 est incorporé àl'ensem- ble 38 pour indiquer le degré du réglage effectué 
Les cylindres intermédiaires 14 et 16 sont entraînés par des trains d'engrenages 44 et   46,   respectivement? à partir d'un arbre d'entraînement com- mun 47 monté pivotant dans des portées 48 qui sont fixées à un organe de sup- port   çommun   24 et auxquelles sont fixés des engrenages 49 en série destinés à entraîner les trains d'engrenages 44 et 46. 



   Ainsi qu'il a été   expliqué   dans le brevet   précité,   le procédé et les appareillages d'étirage fort qui y ont été décrits permettent le filage de filés de différents numéros à partir de la même mèche., un changement de nu- méro de filé nécessitant une modification de l'étirage qui, à son tour, nécessi- te le réglage en position des cylindres intermédiaires plus près ou plus loin de la ligne de pincement des cylindres   d'étirage,   d'où l'utilisation du   méca-   nisme de réglage décrit ci-dessus'.

   Cependant, bien que le réglage nécessaire de   l'appareillage   en vue d'une modification d'étirage soit effectué pendant que cet appareillage est au repos, il est très souhaitable de régler les   cylin-   dres intermédiaires pendant le fonctionnement de la machine, premièrement à cause de la diminution rapide de la section transversale de la mèche lorsqu'elle approche de la ligne de pincement des cylindres d'étirage et de la tendance résultante des "bouts"à se rompre si le réglage est effectué pendant que l'ap- pareillage est au repos et,   deuxièmement.9   pour permettre la réalisation d'un réglage final, si cela est'nécessaire., après examen du filé initial au nouveau numéro obtenue La présente invention permet facilement un tel réglage;

   l'arbre d'entraînement commun 47 étant entraîné de la façon suivante : 
A une extrémité de l'appareillage est fixé, au bâti principal 31, un châssis de support (voir en particulier figures 4 à 7) constitué par des membrures supérieure 51 et inférieure 52 reliées à une extrémité par des mon- tants opposés 53 et 54 et, à l'antre extrémité, par une entretoise 56. Des chaînes sans fin supérieure 57 et inférieure 58 sont montées sur des galets de support 59 montés fous dans les membrures 51 et 52. Ces chaînes 57 et 58 sont un peu éloignées l'une de l'autre dans le sens axial et sont entraînées par un organe d'entraînement commun 61 monté fou sur un goujon 62 en saillie sue une console-support 63 qui descend de la membrure supérieure 51.

   Cet or- gane d'entraînement 61 est disposé entre les brins adjacents des chaînes 57 et 58 et il comporte deux pignons 64 et 66, le pignon 64 étant disposé pour 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 coopérer avec le brin inférieur de la chaîne supérieure 57, tandis que le pi- gnon 66 coopère avec le brin supérieur de la chaîne inférieure 58. L'organe d'entraînement 61 comporte également un pignon 67 engrenant avec une denture 68 d'un pignon intermédiaire double   68,   69 monté pivotant sur   un'goujon   71 en saillie sur la console support 63, l'autre pignon 69 engrenant avec un pignon 72 fixé à l'arbre 73 sur lequel les cylindres d'alimentation inférieure   13   sont montés, cet arbre 73 étant monté dans des portées 74 fixées de manière réglable au bâti 31.

   La console support 63 est montée de façon réglable sur la membru- re 51 au moyen d'un goujon 76 qui traverse une fente 77 de cette membrure 51 
Le brin inférieur de la chaîne supérieure 57 engrène avec la par- tie supérieure d'un pignon entraîné 78 monté fou sur l'arbre   d'entraînement   commun 47, tandis que le brin supérieur de la   chaîne   inférieure 58 engrène avec la portion inférieure d'un second pignon entraîné 79 également monté fou sur l'arbre 47, des rails 81 de guidage des chaînes étant prévus sur les membrures 51, 52 pour résister à la tendance des chaînes 57 et 58 à se libérer des dents des pignons 78, 79 et   64,   66. 



   Entre les pignons entraînés 78 et 79 est fixé à l'arbre commun 47 un organe porteur 82 comportant deux arbres radiaux diamétralement opposés 83 sur lesquels sont montés fous deux pignons coniques 84 qui engrènent tous deux avec des pignons coniques 86 et 87 prévus sur les faces opposées des pi- gnons entraînés 78 et 79, l'ensemble constituant un engrenage différentiel. 



  L'entraînement de l'arbre commun 47 est ainsi obtenu à partir de l'arbre 73 du cylindre d'alimentation, au moyen de l'engrenage intermédiaire   68,   69 a- gissant sur l'organe d'entraînement commun 61 puis, par la traction des brins adjacents des deux chaînes 57 et 58 sur les'portions supérieure et inférieure des pignons entraînés 78 et 79, respectivement, -transmettant ainsi l'entraîne- ment par l'intermédiaire de l'engrenage différentiel à l'arbre commun   47.   On voit donc qu'en appliquant un couple au moyen des deux chaînes 57 et 58 en des points diamétralement opposés des deux pignons entraînés 78 et 79 et en déter- minant l'application de ce couple de façon simultanée par l'intermédiaire de l'action mutuelle entre les deux chaînes et l'engrenage différentiel,

   les char- ges appliquées aux portées 48 de l'arbre comme résultat du couple   entraîneur   sont   égales   et opposées, excepté un léger couple introduit comme conséquence de l'écartement latéral des pignons entraînés 78 et 79 et il n'y a par consé- quent aucune résistance sensible au déplacement des consoles 26 sur les supports tubulaires 27 pendant le réglage mentionné ci-dessus.

   Cette disposition permet facilement le réglage de l'arbre commun 47 pendant le fonctionnement de l' appa-   reillage,   le brin inférieur de la chaîne supérieure 57 et le brin supérieur de la chaîne inférieure 58 (qui sont disposés parallèles l'un à   l'autre.et   pa- rallèles aux supports tubulaires 27) constituant un chemin le long duquel les deux pignons entraînés 78 et 79 roulent pendant le réglage.

   Pendant un tel roulement, les pignons 78 et 79 tournent en sens opposé., mais malgré la vitesse accrue de rotation de l'un et de la vitesse de rotation diminuée de façon égale de   l'autre,   résultant des sens opposés de mouvement des brins entraîneurs des chaînes 57 et 58, il ne se produit pas d'effet appréciable sur la vitesse de rotation de l'organe porteur 82 (et par conséquent de l'arbre commun 47) parce que la tendance d'un pignon à augmenter la vitesse de rotation de l'organe por- teur 82 est composée par la tendance de l'autre pignon à diminuer la vitesse de rotation de l'organe porteur dans la même proportion. 



   Cette forme de réalisation permet également le réglage de l'arbre 73 du cylindre d'alimentation sans interférence avec l'entraînement des cylin- dres intermédiaires 14 et 16 puisqu'il est seulement nécessaire de libérer la console support 63 et de la faire glisser le long de la fente 77 de la membrure 51 pour permettre le déplacement de l'arbre 73 du cylindre d'alimentation. 



  Après réglage, on ramène par coulissement la console support 63   jusqu'à   ce que les pignons soient à nouveau en engrènement et on la fixe dans la position ré-   gléeo   
La figure 8 illustre l'utilisation de poulies de guidage au lieu des guide-chaînes 81. Ainsi, comme précédemment;les deux   chaînes   57 et 58 sont supportées par des poulies 59 et entraînées par l'organe d'entraînement commun 61,ces deux chaînes entraînant les pignons 78 et 79.

   Dans cette variante d'exé- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   eution,   cependant,, les chaises sont obligées à engrener avec les pignons 78 et 79 et les pignons 64 et 66 de l'organe d'entraînement commun 61, le long   d'un   arc de contacta par des paires de poulies de guidage 88 montées folles dans des organes porteurs 89 qui sont articules de   manière   à pouvoir pivoter librement autour des axes de   l'arbre   d'entraînement commun 73 et de l'arbre entraîne 47. Les organes porteurs 89 et les poulies 88 sont identiques de sorte que les arcs de contact sont égaux.

   Les paires de poulies 88 sont mises en position par les parties tendues des chaînes 57 et 58 et.9 puisque ces ten- sions sont égales et appliquées de façon simultanée (par l'intermédiaire de l'action de l'engrenage différentiel reliant les pignons 78 et 79) le long de tangentes   parallèles,   les ares de contact des chaînes sont diamétralement      opposes 
Dans la variante de réalisation représentée sur la figure   9,   on utilise encore deux chaînes parallèles 91 et 92, mais les chaînes elles-mêmes sont entraînées de façon différentielle par des pignons 93 et 94 reliés par un engrenage différentiel indiqué dans son ensemble par la référence 96,

     l'or-   gane porteur de l'engrenage différentiel étant entraîné par l'intermédiaire   d'un   pignon 97 (fixé à l'organe porteur).,un pignon intermédiaire 98- et un pignon entraîneur 99 fixé à un arbre d'entraînement principal   lolo   Les chai- nes 91 et 92 entraînent alors un organe entraîné commun 102 fixé à   1-'arbre   entraîné 103 et comportant deux pignons   104   et 106, le brin inférieur de la chaîne supérieure 91 coopérant avec la portion supérieure du pignon   104,   tandis   que   le brin supérieur de la chaîne inférieure 92 coopère avec la portion inférieure du pignon 1060 
Dans la variante   d'exécution   représentée sur la figure 10,

   deux chaînes parallèles 107 et 108 sont disposées dans un plan commun., les brins adjacents des chaînes coopérant avec des portions opposées d'un pignon unique   109   fixé à   1-'arbre   entraîné 111. Dans ce   cas.,   l'organe porteur d'un engrenage différentiel 112 est encore entraîné par les pignons 113 et 114 à partir d'un arbre entraîneur principale   Cependant,   l'engrenage différentiel 112 relie main- tenant deux pignons 116 et 117 qui coopèrent respectivement avec des pignons 118 et 119 auxquels sont fixés les pignons 121 et 122 conçus pour engrener, respectivement, avec les brins adjacents des chaînes 107 et 108. 



   . Il va   de,soi   que, sans sortir du cadre de   l'invention,   on pourrait apporter des modifications aux formes de réalisation qui viennent d'être décri- tes.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS IN THE DRIVING OF TURNING SHAFTS.



   The present invention relates to the drive of rotating shafts and relates more particularly, although not exclusively, to the drive of shafts which are adjustable (in particular during rotation) from one position to another. in a direction transverse to the axis of rotation One of the objects of the invention is to substantially reduce the application of loads to the bearing surfaces of the shafts by the engine torque.



   According to the present invention, a shaft is rotated by two members adapted so as to generate the application of torques, substantially equal on the shaft, in the same direction, at substantially diametrically opposed points, these torques being applied in a similar manner. simultaneous to the shaft by mutual action between the two organs and a differential gear.



   The differential gear can be designed to connect the two organs and the 1-shaft, the two parts driving the differential gear which, in turn, transmits the torque from the two parts to the 1-shaft. According to a variant, the two members can themselves be driven by two rotating members connected by a differential gear, these two members then directly applying the torque to the shaft at diametrically opposed points o In both cases, the 'mutual action between the two members and the differential gear causes the application of torque to the shaft at diametrically opposed points., simultaneously,

   thus ensuring that the load normally applied to the spans of the shaft:! load which results from the driving torque applied by each of the two members. 9 opposes a similar load generated by the torque applied by the other member, so that the bearings of the shaft are substantially freed from any load resulting from the engine couple.



   The two members can be constituted by two opposing parallel chains, each being designed to apply a torque to one of two sprockets mounted idly coaxially with the shaft the torque being applied to each sprocket at a diametrically opposite point. at the point of application on the other pinion and transmitted from these two pinions to the shaft via a

 <Desc / Clms Page number 2>

 differential gear connecting the two pinions. The two chains are driven by a common driving member. Such an arrangement is particularly effective for driving a shaft designed to be adjusted in a direction transverse to the axis of rotation, the two chains forming a track. along which the two driven gears roll during shaft adjustment.



   According to an alternative embodiment, the two chains can themselves be driven by two pinions connected by means of a differential gear, the chains then being designed to be applied at diametrically opposed points on two fixed pinions. to the shaft, or (by arranging these chains in a common plane) on a single pinion fixed to the shaft.



   Because of the tendency of the chains to lift off their sprocket at the point of application of the driving torque, it is preferable to use guide bars at these points, the chains then circulating between the sprockets and the guides. According to a variant, it is possible to use pairs of guide rollers mounted idle in carrying members which oscillate on the axes of the drive and driven shafts, these pairs of guide rollers forcing the chains to be applied on the pinions along a given contact arc.



   Conveniently, the differential gear is of the bevel pinion type and consists of two bevel gears each of which is attached to one of the chain sprockets (or other driven or driving members) and both of which mesh with two pinions. Conical rotating idles on diametrically opposed shafts which extend radially from a carrier member through which the drive is transmitted.



   Although it is applicable to the drive of rotating shafts in general, the invention has proved to be particularly useful in its applications to the drive in apparatuses for drawing textile fibers (in particular apparatus for strong drawing. ), shafts which are arranged to be adjusted in a direction transverse to the axis of rotation.



   Such a drawing apparatus is described in French patent N 964,558 filed April 9, 1948 and the description which follows, with reference to the accompanying drawings by way of non-limiting examples, will make it clear how the present invention can be implemented. practice, more particularly in its applications to such a device.



   Figure 1 is an elevational view of the stretching apparatus.



   Figure 2 is a plan of this apparatus, seen in the direction of the arrow in Figure 1 and drawn on a smaller scale.



   Figure 3 is an isometric perspective diagram showing part of the mechanism shown in Figure 1.



   Figure 4 shows in elevation a portion of the drive gear shown in Figure 1, assumed in a horizontal plane.



   Figure 5 is a plan view of the gear shown in Figure 4.



   Figure 6 is a sectional view through 6-6 of Figure 4.



   Figure 7 is a sectional view through 7-7 of Figure 4.



   Figure 8 is a diagram of an alternative construction of the mechanism shown in Figure 4.



   Figures 9 and 10 schematically show the alternative embodiments of the mechanism shown in Figure 4.



   As shown in Figures 1 to 3, a bit 11 passes between feed rollers 12 and 13, intermediate rolls 14 and 16 then, through a guide passage 17, arrives at the pinch line of drawing rolls 18 and 19 from which it passes, in the form of a yarn 21, to the spool of a spinning device of known construction.



   The intermediate cylinders 14 and 16 and the guide passage

 <Desc / Clms Page number 3>

 17 are mounted in an intermediate block generally designated by the reference 22, the lower cylinder 16 being mounted to pivot in the body of the block, while the upper cylinder 14 is mounted to pivot in a support bracket 23 mounted to pivot in the body. block. Several blocks 22 (one for each spindle of the apparatus) are disposed side by side along the stretching apparatus, each block being disposed between pairs of feed and draw rolls. . '
The jugs 22 are arranged in groups, each block was mounted. removably on a common support member 24.

   The support member 24 of each group is fixed to consoles 26 slidably mounted on tubular supports 27 which are mounted in upper 28 and lower 29 consoles fixed to the main frame 31 of the apparatus. A rod 32 is slidably mounted in each of the tubular supports 27 and is fixed: at the lower end, to the corresponding console 29 by means of a stud 33 which passes through a groove 34 of the tubular support 27. The rod 32 is pushed resiliently towards the stretching cylinders and is attached at its upper end to one end of a chain 36 which passes over a guide pulley.



  37 and is attached to a common adjuster bar 8 which extends along the length of the apparatus.



   In the group shown in Figure 2, the adjustment bar 38 is interrupted for the insertion of an adjustment assembly 39 mounted on a support bar 41 fixed to the consoles 28. When the crank is rotated control 42 of the adjustment assembly 39, the bar 38 is moved longitudinally and it can be seen that this movement causes the simultaneous adjustment of the different groups of blocks 22 by bringing them closer to or away from the pinch line of the cylinders stretching 18 and 19, as required by the different stretching ratios.

   A measuring device 43 is incorporated in the assembly 38 to indicate the degree of adjustment made.
Intermediate rollers 14 and 16 are driven by gear trains 44 and 46, respectively? from a common drive shaft 47 pivotally mounted in seats 48 which are fixed to a common support member 24 and to which are attached gears 49 in series intended to drive the gear trains 44 and 46.



   As was explained in the aforementioned patent, the method and the strong drawing apparatus which have been described therein allow the spinning of yarns of different numbers from the same roving., A change of yarn number. requiring a modification of the stretching which, in turn, necessitates the position adjustment of the intermediate rolls closer to or farther from the nip line of the stretching rolls, hence the use of the draw mechanism. adjustment described above '.

   However, although the necessary adjustment of the apparatus for a modification of the stretch is made while the apparatus is at rest, it is very desirable to adjust the intermediate rolls while the machine is running, firstly to. cause of the rapid decrease in the cross section of the bit as it approaches the pinch line of the drawing rolls and the resulting tendency of the "tips" to break if the adjustment is made while the apparatus is at rest and, secondly.9 to allow a final adjustment to be made, if necessary., after examination of the initial yarn at the new number obtained. The present invention easily allows such adjustment;

   the common drive shaft 47 being driven as follows:
At one end of the apparatus is fixed, to the main frame 31, a support frame (see in particular Figures 4 to 7) consisting of upper 51 and lower 52 chords connected at one end by opposite uprights 53 and 54. and, at the other end, by a spacer 56. Upper 57 and lower 58 endless chains are mounted on support rollers 59 mounted idle in the frames 51 and 52. These chains 57 and 58 are a little apart. one from the other in the axial direction and are driven by a common drive member 61 mounted idle on a stud 62 projecting from a support bracket 63 which descends from the upper chord 51.

   This drive member 61 is arranged between the adjacent strands of chains 57 and 58 and it comprises two pinions 64 and 66, the pinion 64 being arranged for

 <Desc / Clms Page number 4>

 cooperate with the lower strand of the upper chain 57, while the pinion 66 cooperates with the upper strand of the lower chain 58. The drive member 61 also comprises a pinion 67 meshing with a toothing 68 of a pinion double intermediate 68, 69 pivotally mounted on a pin 71 projecting from the support bracket 63, the other pinion 69 meshing with a pinion 72 fixed to the shaft 73 on which the lower feed cylinders 13 are mounted, this shaft 73 being mounted in spans 74 fixed in an adjustable manner to the frame 31.

   The support bracket 63 is mounted in an adjustable manner on the frame 51 by means of a pin 76 which passes through a slot 77 of this frame 51.
The lower strand of the upper chain 57 meshes with the upper part of a driven sprocket 78 mounted idly on the common drive shaft 47, while the upper strand of the lower chain 58 meshes with the lower portion of the chain. a second driven pinion 79 also mounted idle on the shaft 47, rails 81 for guiding the chains being provided on the frames 51, 52 to resist the tendency of the chains 57 and 58 to come free from the teeth of the pinions 78, 79 and 64, 66.



   Between the driven gears 78 and 79 is fixed to the common shaft 47 a carrier member 82 comprising two diametrically opposed radial shafts 83 on which are mounted idly two bevel gears 84 which both mesh with bevel gears 86 and 87 provided on the faces opposites of driven gears 78 and 79, the assembly constituting a differential gear.



  The drive of the common shaft 47 is thus obtained from the shaft 73 of the feed cylinder, by means of the intermediate gear 68, 69 acting on the common drive member 61 then, by the traction of the adjacent strands of the two chains 57 and 58 on the upper and lower portions of the driven sprockets 78 and 79, respectively, thus transmitting the drive via the differential gear to the common shaft 47 It can therefore be seen that by applying a torque by means of the two chains 57 and 58 at diametrically opposed points of the two driven pinions 78 and 79 and by determining the application of this torque simultaneously by means of the 'mutual action between the two chains and the differential gear,

   the loads applied to the bearings 48 of the shaft as a result of the driving torque are equal and opposite, except for a slight torque introduced as a consequence of the lateral spacing of the driven gears 78 and 79 and there is therefore no no appreciable resistance to the movement of the brackets 26 on the tubular supports 27 during the adjustment mentioned above.

   This arrangement easily allows adjustment of the common shaft 47 during operation of the gear, the lower strand of the upper chain 57 and the upper strand of the lower chain 58 (which are arranged parallel to each other. other. and parallel to the tubular supports 27) constituting a path along which the two driven gears 78 and 79 roll during the adjustment.

   During such rolling, the pinions 78 and 79 rotate in the opposite direction., But despite the increased rotational speed of one and the equally decreased rotational speed of the other, resulting from the opposite directions of movement of the strands drivers of the chains 57 and 58, there is no appreciable effect on the speed of rotation of the carrier member 82 (and therefore of the common shaft 47) because the tendency of a pinion to increase the speed of rotation of the carrier member 82 is composed by the tendency of the other pinion to decrease the speed of rotation of the carrier member in the same proportion.



   This embodiment also allows the adjustment of the shaft 73 of the feed cylinder without interference with the drive of the intermediate rolls 14 and 16 since it is only necessary to release the support bracket 63 and to slide it around. along the slot 77 of the frame 51 to allow movement of the shaft 73 of the feed cylinder.



  After adjustment, the support bracket 63 is brought back by sliding until the pinions mesh again and it is fixed in the adjusted position.
FIG. 8 illustrates the use of guide pulleys instead of chain guides 81. Thus, as before, the two chains 57 and 58 are supported by pulleys 59 and driven by the common drive member 61, these two chains driving sprockets 78 and 79.

   In this variant of execution

 <Desc / Clms Page number 5>

   eution, however, the chairs are forced to mesh with gears 78 and 79 and gears 64 and 66 of the common drive member 61, along an arc of contacta by pairs of guide pulleys 88 mounted idlers in bearing members 89 which are articulated so as to be able to pivot freely about the axes of the common drive shaft 73 and of the drive shaft 47. The bearing members 89 and the pulleys 88 are identical so that the arcs of contact are equal.

   The pairs of pulleys 88 are put in position by the tensioned parts of chains 57 and 58 and 9 since these tensions are equal and applied simultaneously (through the action of the differential gear connecting the pinions 78 and 79) along parallel tangents, the contact areas of the chains are diametrically opposed
In the variant embodiment shown in FIG. 9, two parallel chains 91 and 92 are still used, but the chains themselves are driven in a differential manner by pinions 93 and 94 connected by a differential gear indicated as a whole by the reference 96,

     the carrier member of the differential gear being driven by means of a pinion 97 (attached to the carrier member)., an intermediate pinion 98- and a drive pinion 99 attached to a main drive shaft lolo The chains 91 and 92 then drive a common driven member 102 fixed to the driven shaft 103 and comprising two sprockets 104 and 106, the lower end of the upper chain 91 cooperating with the upper portion of the sprocket 104, while the upper strand of the lower chain 92 cooperates with the lower portion of the sprocket 1060
In the variant embodiment shown in Figure 10,

   two parallel chains 107 and 108 are arranged in a common plane., the adjacent strands of the chains cooperating with opposite portions of a single pinion 109 fixed to 1-driven shaft 111. In this case., the carrier member of ' a differential gear 112 is still driven by the pinions 113 and 114 from a main drive shaft. However, the differential gear 112 now connects two pinions 116 and 117 which cooperate respectively with pinions 118 and 119 to which the pinions are attached. sprockets 121 and 122 designed to mesh, respectively, with adjacent strands of chains 107 and 108.



   . It goes without saying that, without departing from the scope of the invention, modifications could be made to the embodiments which have just been described.


    

Claims (1)

RESUME'. ABSTRACT'. @ La présente invention comprend notamment : 1 ) Un mécanisme d'entraînement d'un arbre tournant comprenant deux organes conçus pour appliquer des couples sensiblement égaux sur l'arbre, dans le même sens, en des points sensiblement diamétralement opposés, ces cou- ples étant appliqués à l'arbre de façon simultanée par action mutuelle entre les deux organes et un engrenage différentiel. @ The present invention comprises in particular: 1) A drive mechanism for a rotating shaft comprising two members designed to apply substantially equal torques to the shaft, in the same direction, at substantially diametrically opposed points, these torques being applied to the drive shaft. simultaneous way by mutual action between the two organs and a differential gear. 2 ) Des formes de réalisation d'un mécanisme d'entraînement tel que spécifié sous 1 ), présentant notamment les particularités suivantes prises séparément ou en toutes combinaisons possibles a) les deux organes sont conçus pour entraîner l'engrenage diffé- rentiel qui transmet le couple de ces deux organes à l'arbre; b) les deux organes sont conçus pour être entraînés par deux orga- nes tournants reliés par l'engrenage différentiel, les deux organes transmet- tant le couple des deux organes tournants à 1.' arbre c) les deux organes sont constitués par deux chaînes parallèles disposées sensiblement en opposition; 2) Embodiments of a drive mechanism as specified under 1), exhibiting in particular the following features taken separately or in any possible combination a) the two members are designed to drive the differential gear which transmits the couple of these two organs to the shaft; b) the two parts are designed to be driven by two rotating parts connected by the differential gear, the two parts transmitting the torque of the two rotating parts to 1. ' shaft c) the two members are formed by two parallel chains arranged substantially in opposition; d) chacune des chaînes est conçue pour appliquer un couple à l'un de deux pignons ¯montés fous coaxialement à l'arbre, le couple étant appliqué à chaque pignon en un point diamétralement opposé au point d'application à l'au- tre pignon et transmis de ces deux pignons à l'arbre par 7.'intermédiaire d'un <Desc/Clms Page number 6> engrenage différentiel reliant les deux pignons; e) un pignon entraîneur comrnun est conçu pour engrener avec les deux chaînes; d) each of the chains is designed to apply a torque to one of two sprockets ¯ mounted loose coaxially with the shaft, the torque being applied to each sprocket at a point diametrically opposite the point of application at the other pinion and transmitted from these two pinions to the shaft by means of a <Desc / Clms Page number 6> differential gear connecting the two pinions; e) a common drive pinion is designed to mesh with both chains; f) les deux chaînes sont congues pour être entraînées par deux pi- gnons reliés par l'engrenage différentiel,, ces chaînes coopérant en des points diamétralement opposés avec un organe entraîné commun fixé à 1'arbre; g) les deux chaînes sont disposées dans un plan commun et l'organe entraîné commun est constitué par un pignon unique; h) les chaînes sont conçues pour passer entre des guide-chaînes et les pignons; i) des paires de poulies de guidage obligent les chaînes à engrener avec leurs pignons entraîneur et entraîné le long d'un arc fixe, les poulies de chaque paire étant montées folles sur un organe porteur qui tpurne librement autour de l'axe du pignon; f) the two chains are designed to be driven by two sprockets connected by the differential gear, these chains cooperating at diametrically opposed points with a common driven member fixed to the shaft; g) the two chains are arranged in a common plane and the common driven member consists of a single pinion; h) the chains are designed to pass between guide bars and the sprockets; i) pairs of guide pulleys force the chains to mesh with their driving sprockets and driven along a fixed arc, the pulleys of each pair being mounted idly on a carrier which rotates freely around the axis of the sprocket; j) l'arbre est conçu pour pouvoir être réglé dans une direction transversale à l'axe de rotation, les chaînes formant un chemin le long duquel le ou les pignons entraînés roulent pendant le réglag de l'arbre; k) l'engrenage différentiel est du type à pignons coniques. j) the shaft is designed to be adjustable in a direction transverse to the axis of rotation, the chains forming a path along which the driven sprocket (s) roll during adjustment of the shaft; k) the differential gear is of the bevel pinion type. 3 ) Les applications industrielles d'un mécanisme d'entraînement tel que spécifié sous 1 )et 2 ), plus particulièrement à un appareil d'étirage de fibres textiles dans lequel une série de paires de cylindres intermédiaires entraînés sont conçus pour ê tre réglés en position, avec un arbre d'entra3ne- ment commun, plus près ou plus loin de la ligne de pincement de cylindres d'é- tirage, l'arbre d'entraînement commun étant entraîné par un tel mécanisme. 3) Industrial applications of a drive mechanism as specified under 1) and 2), more particularly to a textile fiber drawing apparatus in which a series of pairs of driven intermediate rolls are designed to be adjusted in position, with a common drive shaft, closer to or farther from the draw cylinder nip line, the common drive shaft being driven by such a mechanism.
BE500548D BE500548A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE500548A true BE500548A (en)

Family

ID=142617

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE500548D BE500548A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE500548A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH615230A5 (en) Drive assembly for spinning machine
BE500548A (en)
CH633595A5 (en) WOOLING PROCESS AND APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD.
FR2668178A1 (en) DEVICE METHOD FOR APPLYING WIRES ON A SUPPORT USING A DRUM WITH RANGES OF FIXED AND MOBILE TEETH, BABY OBTAINED AND ARTICLE COMPRISING SUCH A BABY (TIRE).
FR2647123A1 (en) SPINDLE DRIVE DEVICE FOR A WIRE GUIDING MACHINE
LU84134A1 (en) MACHINE
BE525257A (en)
BE505135A (en)
BE443656A (en)
BE557386A (en)
BE564250A (en)
BE428601A (en)
LU84135A1 (en) MACHINE
BE526746A (en)
FR2499054A1 (en) Linear motion cable drive - has drive cable wrapped helically on driven cable and rotated to cancel effects of helical wrapping
CH95976A (en) Stretcher mechanism for textile wicks.
BE556835A (en)
BE631726A (en)
BE546372A (en)
CH499653A (en) Process for the production of a non-woven net
BE428675A (en)
BE424518A (en)
BE533734A (en)
BE634605A (en)
BE485836A (en)