BE443656A - - Google Patents

Info

Publication number
BE443656A
BE443656A BE443656DA BE443656A BE 443656 A BE443656 A BE 443656A BE 443656D A BE443656D A BE 443656DA BE 443656 A BE443656 A BE 443656A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fold
piece
bars
chain
dryer
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE443656A publication Critical patent/BE443656A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F26DRYING
    • F26BDRYING SOLID MATERIALS OR OBJECTS BY REMOVING LIQUID THEREFROM
    • F26B13/00Machines and apparatus for drying fabrics, fibres, yarns, or other materials in long lengths, with progressive movement
    • F26B13/10Arrangements for feeding, heating or supporting materials; Controlling movement, tension or position of materials
    • F26B13/101Supporting materials without tension, e.g. on or between foraminous belts
    • F26B13/102Supporting materials without tension, e.g. on or between foraminous belts the materials, e.g. web, being supported in loops by rods or poles, which may be moving transversely, e.g. festoon dryers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "   Séchoir   horizontal pour grandes longueurs de matières rétrécissantes ". 



   On   connaît   des   échoira   horizontaux pour grandes longueurs de matières rétrécissantes dans lesquels la pièce de matière qui doit être échée est suspendue en faisant de courts plis drapés entre les barreaux transversaux des transporteurs, de telle sorte que l'on puisse rattraper le retrait, car par sui- te de la suspension libre de la pièce de matière, le rattrapage du retrait peut se faire dans le pli libre et pendant de la longueur. Ge rattrapage neat pas possible quand la pièce ré- trécissante repose à plat, suivant le mode *on=, sur le tram- porteur et oes   séchoirs   à pièces de matière reposant horizon-   %nloman%,   ne conviennent notamment pas pour sécher les pièces de matière   délicate   qui n'ont pas de grande résistance.

   En 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'occurrence, la pièce de matière repose trop fermement sur son support, adhère à celui-ci, de sorte que le frottement qui existe entre la bande transporteuse et la pièce est si grand que les matières se trouvant sur les bandes transporteuses se déchirent quand le retrait se produit.   Cest   pour ces raisons que les grandes longueurs de matière rétrécissantes doivent être mises en plis quand on doit les sécher. 



   Or, il est plus difficile, ainsi que l'on sait, de faire passer une longueur de matière rétrécissante mise en plia entre les barreaux transversaux des transporteurs, d'un transporteur à un autre, par exemple au transporteur directement inférieur, qu'une longueur de matière   posée   à plat. Pour vaincre cette   dit'-   ficult6, l'inventeur a déjà proposé l'emploi d'un séchoir hori- zontal pour pièces rétrécissantes comportant plusieurs trans- porteurs superposés dont la vitesse peut être réglée   éleotri-   quement par des organes de réglage disposés dans la trajectoire de la pièce entre ceux-ci.

   Ce séchoir est caractérisé par le fait que dans le séchage aveo des transporteurs qui portent la pièce disposée en courts plis de suspension, on a disposé oom- me organe de réglage de la vitesse de progression de la matière et du transporteur suivant, un tâteur suspendu à oscillation sur un pivot, sur lequel la pièce passe quand on la fait pro- gresser, la butée du tâteur dans un sens réalisant la compensa- tion de l'allongement et la butée dans l'autre sens assurant la compensation ou le rattrapage du retrait. 



   Des cylindres tracteurs qui sont accouplés avec le trans- porteur suivant, tirent la longueur de matière vers le haut et la conduisent avec ordre sur la bande transporteuse suivante inférieure. Les plis sont à nouveau posés entre les barreaux transversaux dans la grandeur normale   qu'ils   avaient avant le retrait. 



   Une proposition d'addition à cette invention oomporte un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 séchoir horizontal pour longueurs de matière rétrécissante à plusieurs transporteurs superposés dont la vitesse est réglée électriquement par des organes de réglage disposés sur la tra-   jectoire   de la pièce entre ceux-ci, les plis étant à nouveau posés entre les barreaux transversaux des transporteurs dans la grandeur normale qu'ils avaient avant le retrait. 



   Pour diverses qualités de matières, on ne peut pas se passer de ce mode opératoire, consistant à introduire toujours les plis de grandeur normale entre les barreaux transversaux des transporteurs parce que le retrait total de la pièce de ma- tière qui doit être séchée est trop grand. On se rend oompte , de cette   nécessité   en considérant ce qui suit. 



   Dans la figure 3, on a voulu représenter schématiquement l'influence du retrait sur la longueur de matière, une longueur de matière o   reposera     l'état   de plis drapés sur les barreaux   transversaux !.   d'une chaîne de barreaux !.;représentée par une ligne mixte; les plis 1, à 10 sont conduits de droite à gauche dans le séchoir. Plus les plis sont oonduits au loin et plus longtemps, par conséquent, ils sont soumis au séchage, plus grand aussi est l'effet de retrait successif qui se manifeste sur chaque pli.   C'est   le   pli 1   qui a subi le plus de retrait après le passage dans le séchoir tout entier, tandis que le pli 10 n'est pas encore devenu plus petit parce qu'à ce moment il vient seulement   d'être   introduit dans le séchoir.

   Ainsi que   l'illustre   la figure 3 du dessin, la pièce de matière passe ensuite sur   une     chaîne   de barreaux b située plus bas et est de nouveau transportée de droite à   gauche   dans le séchoir. Somme la pièce de matière traverse toujours le séchoir dans le même laps de temps et est alors soumise au même séchage, le retrait est toujours à peu près égal, de sorte que le pli 1 ae rapetisse toujours à peu près de la même valeur s que-le pli 10, ainsi qu'on le voit par 1'examen de la figure 3. Le premier pli de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 gauche 10 est toujours déposé sur la chaîne de barreaux infé- rieure b avec la même grandeur que le pli désigné par la réfé- rence 10 l'est sur la chaîne de barreaux a.

   Si lton ne dispo- sait pas ce premier pli 10 de gauche à la grandeur 10   corres-   pondante, mais à la grandeur 1, la pièce, au cours de son tra- jet de gauche à droite dans le   séchoir.ne   pourrait avoir du retrait que sur la première section du trajet, à peu près jus- qu'au   pli 5.   car à partir du pli 5, un retrait n'est plus pos-   sible,   parce que la position plissée est supprimée par le pro- cessus du retrait, de telle sorte que la pièce repose à plat, est tirée rigidement et est soumise à des tensions.

   Ce prooes- sus est illustré dans la figure 3 par la ligne pointillée qui est désignée par la référence c1 Le procédé de réalisation qui vient   d'être   décrit est nécessaire quand on doit sécher des longueurs de matière dont la résistance est faible à l'état humide et qui se rétrécissent fortement pendant le processus du séchage, car par suite de cet état de choses, on ne peut pas faire le premier pli très grand, sinon il se déchirerait sous l'effet de son propre poids. 



   Mais,si l'on sèche des pièces de matière qui possèdent une grande résistance, par exemple des pièces de tissu, et dont le retrait n'est pas très fort, on peut se servir d'un disposi- tif dans lequel toutes les bandes transporteuses   cheminent     à   la même vitesse, de manière que les organes régulateurs de la   vitesse,prévus   sur le trajet de la pièce entre les   tranapor-   teurs,deviennent inutiles. Du fait que les matières de ce genre possèdent une plus grande résistance, on peut au début du pro-   cessus   du séchage introduire un premier pli suffisamment grand pour qu'à la sortie de la pièce de matière hors du séchoir, il existe encore une petite position   plissée   bien que le plein retrait se soit fait sentir activement. 



   La figure 4 du dessin fait également apparaître   l'influ-   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ence du retrait sur la pièce de matière et montre ensuite ce qui suit : La pièce de matière rétrécissante c se trouve en position plissée sur des barreaux transversaux e des chaînes de barreaux superposées f,   g,   h, i, A l'opposé de   l'Illustra-   tion de la figure 3 du dessin, on renverse déjà le sens de la marche de la pièce   quand cinq   de ses plis ont traversé le sé- choir* Le premier pli 20 est un peu plus grand que le pli 10 de la figure 3. Lors du passage dans le séchoir de droite à gauche, le pli 20 prend la grandeur du pli 16.

   Le pli 16 est déposé sur le transporteur intérieur et il se forme le pli 15 dont la grandeur   est   égale à celle du pli 16; après la traver- mée du   séchoir   de gauche à droite, il se forme le pli 11. Le pli 11 est déposé sur le transporteur Inférieur suivant h et 11 se torme le pli 10 qui est exactement aussi grand que le pli 11. Au cours du passage dans le séchoir de droite à gauche, il se forme la grandeur de   pli 6   qui est déposé, à la môme grandeur que le pli 5, sur le transporteur Inférieur i. Au    totale cours du passage complet à travers le séchoir, la longueur/de   matière a donc subi un retrait allant de la grandeur de pli 20 à la grandeur de pli 1.

   Mais ce pli 1   n'est   pas encore tendu fortement; il constitue encore un petit pli en forme d'anse, \le sorte qu'un retrait est encore possible et qu'une tension ne peut pas encore se manifester dans la pièce. 



   On peut donc se passer des organes de réglage dont il a été question, quand lors du passage de la pièce de   matière   dans le séchoir, son retrait total est de telle nature qu'à la sor- tie de la pièce de matière hors du séchoir, celle-ci présente encore une petite position plissée. Jusqu'à de certaines li-   mites   et suivant la nature de la pièce de matière qui doit être séchée, on peut rendre la longueur du pli en fonction du re- trait total lors de   l'Introduction   du premier pli entre les barreaux de la première   chaîne   transporteuse, un peu plus grande 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ou un peu plus petite, afin que le retrait puisse se manifester et que,néanmoins, il existe,lors de la sortie de la pièce hors du séchoir,une petite position plissée. 



   Conformément à l'invention, le passage de la position plissée du transporteur supérieur à la position plissée du transporteur inférieur est possible du fait que l'avant dernier pli avant le passage est maintenu dans sa position entre les barreaux transversaux de la chaîne transporteuse par un dispo- sitif et que le pli précédent,se trouvant librement entre les barreaux transversaux, est   tiré, grâce   à un mouvement de rotation ayant de l'accélération sur la chaîne ou les chaînes des bar- reaux de la chaîne se trouvant au point de ohangement de marche, et est renversé de manière que le pli soit introduit à la même grandeur entre les barreaux transversaux du transporteur infé- rieur, que celle qu'il avait entre les derniers barreaux trans- versaux de la chaîne de barreaux supérieure.

   Ici, les barreaux transversaux se trouvant sur les points du renversement de mar- che du transporteur servent en même temps de cylindres tracteurs de la matière, étant donné qu'ils sont commandés avec une accé-   lération.   



   Dans le dessin est représenté un exemple de réalisation de l'invention. 



   La figure 1 est une vue latérale du dispositif. 



   La figure 2 est une vue en plan. 



   Dans la figure 3 on a illustré schématiquement l'influ- enoe du retrait sur la pièce de matière. 



     La   figure 4 est une représentation analogue. 



   La figure 5 montre la   conformation   spéciale et la dispo- sition d'une croix de rotation destinée à maintenir la pièce de matière. 



   Ainsi qu'il apparaît dans la figure 1 du dessin, la pièce de matière o se déplace dans la direction de la   flèohe   avec la 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ohaine de barreaux 1 dans le séchoir. La pièce de matière a été introduite sous forme de plis suspendus courts entre les bar- reaux transversaux e de la chaîne de barreaux a. Les barreaux transversaux a   sont   mua, selon le mode connu, dans la direction de la flèche, parce que les extrémités de leurs axes portent des roues   à   chaînes k qui engagent une   ohafne 1   qui circule dans la direction de la   flèche*   La pièce de matière se déplace ainsi sur les barreaux transversaux e de façon oonnue. 



     Apres   le point de renversement des transporteurs, les roues à chaînes k1 et k2 ne sont plus en prise aveo la chaîne 1, de sorte que le mouvement de rotation des barreaux cosse ici. 



  En cet endroit, au contraire, deux barreaux transversaux e1 et e2 et la pièce de   matière 0   qui se trouve dessus sont maintenus par un élément m faisant pression qui est suspendu à   oscilla-   tion sur un levier double n de manière qu'il puisse tourner sur son axe longitudinal c En même temps, une autre roue à   chaîne,   la roue k3,est entrée en prise aveo une autre roue de forme correspondante, la roue p, qui imprime à présent une ac- célération   à   la roue à chaîne k3 Le barreau transversal e3 de la roue à chaine k3 est également   actionné   avec une accélé- ration, de ce fait, de manière que la pièce de matière est redressée de la position plissée et tirée à plat, car les roues à chaînes k4, k5 et kg se trouvent en ce moment en prise avec la roue p,

   de sorte que tous les barreaux transversaux e4, e5 et e6 des roues à chaînes correspondantes sont également ac- tionnés avec une accélération. 



   Après que le pli q a été redressé, le corps m qui donne la pression est de nouveau soulevé   grâce   à un mouvement   corres-   pondant de son levier pivotant n, le pli qu'il maintenait de- vient libre de manière qu'il est redressé et retourné de la manière décrite lorsqu'entretemps le corps m maintient le pli suivant, De cette faonc. il se produit continuellement le ren- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 versement de la longueur de 1 matière sur le transporteur situé en dessous,   où   le pli est introduit avec la même grandeur, en- tre les barreaux transversaux de la chaîne transporteuse, qu'il avait en dernier lieu avant la transmission sur le transporteur situé plus haut. Le transporteur inférieur n'est pas représenté par le dessin parce que sa disposition est connue. 



   Le dispositif est actionné par l'intermédiaire d'une pou-   lie r   qui doit tourner dans la direction de la   flèche*   La pou- lie r est calée sur un arbre j logé dans des paliers des deux cotés. Sur l'arbre j est montée une poulie conique t qui ae- tionne une poulie conique u par l'intermédiaire d'une courroie. 



  La poulie u est montée sur un arbre v qui est également logé dans deux paliers.   L'arbre v   porte une roue dentée w qui est en engagement avec une roue dentée x. La roue dentée x est mon- tée ainsi qu'une roue   p,sur   un manchon qui tourne   fou   sur l'ar- bre j. La roue dentée tourne dans la direction de la flèche avec une vitesse telle que les roues dentées k3, k4,k3 et k6 font tourner leurs barreaux dans la direction de la flèche avec une accélération suffisante pour que le pli q soit   redres-   sé à plat hors de sa position plissée. Ce processus se répète continuellement de pli à pli de la même manière. Une manette z permet de régler la vitesse de manière que les plis q plus grands ou plus petits puissent être redressés à plat. 



   Au lieu d'employer un corps de pression m,qui pousse la pièce de matière sur les barreaux transversaux e et les y main- tient le temps nécessaire pour le redressage des plis, on peut aussi, pour diverses variétés de matières,se servir d'un dispo- sitif comme celui qui est représenté par la figure 5 du dessin. 



  Suivant cette figure 5, la pièce de matière !,qui est placée sur une ohaine transporteuse a,en faisant de courts plis de suspension entre des barreaux transversaux,est maintenue par un tourniquet 25, Ce tourniquet 25 est muni de quatre cylindres 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 rotatifs 26 qui se posent en continu entre deux barreaux suc-   cessifs   e, de sorte que le pli qui se trouve derrière le pli q qui doit être transmis est également maintenu, pour permettre la transmission du pli q.

   Dans ce cas, la pièce de matière n'est pas pressée sur les barreaux transversaux e; la pièce de matière ou encore le pli considéré est maintenu grâce à un enveloppement plus ou moins grand du cylindre   26.   Certaines qualités de matières peuvent être mieux maintenues par le oy- lindre 26,telles que par exemple les longueurs de matières lourdes, rugueuses et très humides que les pièces de matières très légères, unies et moins humides, de sorte qu'il est dési- rable, en choisissant un cylindre plus ou moins grand, de for- mer un angle d'enveloppement plus ou moins grand ou une surface de frottement plus ou moins grande entre le pli q et le cylin- dre 26, 
Pour cette raison, le tourniquet est conformé de manière que les cylindres puissent se déplacer aux extrémités des qua- tre traverses en croix,

   de sorte que   l'on   peut également faire usage de cylindres 27 qui peuvent encore pénétrer entre deux barreaux transversaux quand la pièce de matière repose dessus. 



  Le tourniquet 25 est actionné par une commande appropriée de type connu, par exemple une commande à chaîne 28,de manière que les bras de la croix se meuvent dans la direction de la flèche  * L'écartement   entre les bras de la   croix   rotative et les cylindres 26 ou 27 et la vitesse de rotation du tourniquet 25 doivent être réglés sur le pas de la chaîne ou encore les distances de barreau transversal e à barreau transversal e et sur la vitesse de déplacement de la chaîne à barreaux e,de ma-   nière   que les cylindres 26 ou 27maintiennent constamment le pli q pendant la marche. 



   Pour les matières qui s'étirent très facilement, on peut aussi disposer deux tourniquets 25 de ce genre et aussi faire 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 usage à volonté du dispositif de commande approprié, ce qui permet de mettre l'un des tourniquets hors de service quand son emploi n'est pas nécessaire pour une matière donnée. 



   Les cylindres 26 ou 27 peuvent évidemment aussi être lo- gés fixes quand ceci est nécessaire, par exemple quand une qua- lité de matière rend nécessaire une action d'arrêt très éner- gique par ces cylindres. 



   L'ensemble du dispositif décrit possède cet avantage de rendre inutile l'emploi d'organes de réglage à commande élec- trique pour certains séchoirs. Au lieu de se servir de cylin- dres entraîneurs de matière spéciaux, on forme et on guide les barreaux transversaux en conséquence, de manière que l'on peut également se passer de cylindres entraîneurs de matière spéoi- aux. Le dispositif est simple et n'exige auoun frais de marche, alors que c'est le cas pour les organes de réglage à commande électrique. 



   REVENDICATIONS. 



   1.) Séchoir horizontal pour longueurs de matière rétré- cissante à plusieurs transporteurs superposés, caractérisé par le fait que,dans les séchoirs ayant des transporteurs qui por- tent la longueur de matière en courts plis suspendus, les bar- reaux transversaux (e) qui se trouvent aux points de renverse- ment du sens de la marche des transporteurs prennent un mouve- ment de rotation accéléré sur la vitesse de la chatne dans la direction du mouvement de la chaîne, tandis que la pièce de matière est maintenue, par un corps de pression (m) sur une paire de cylindres n'ayant pas encore atteint le point de ren- versement du transporteur et se trouvant hors de service, afin de redresser librement le pli suspendu (p) qui doit être trans- porté sur le transporteur inférieur suivant et l'aplanir.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Horizontal dryer for long lengths of shrinking materials".



   Horizontal scales are known for long lengths of shrinking materials in which the piece of material which is to be scaled is suspended by making short folds draped between the transverse bars of the conveyors, so that the shrinkage can be caught up, because by Following the free suspension of the piece of material, the shrinkage can be taken up in the free fold and during the length. Re-adjustment is not possible when the shrinking part lies flat, according to the * on = mode, on the tram- carrier and oes dryers for pieces of material resting horizon-% nloman%, in particular are not suitable for drying the pieces of material. delicate material that does not have great resistance.

   In

 <Desc / Clms Page number 2>

 In this case, the piece of material rests too firmly on its support, adheres to it, so that the friction that exists between the conveyor belt and the workpiece is so great that the materials on the conveyor belts tear when withdrawal occurs. It is for these reasons that long lengths of shrinking material should be styled when they need to be dried.



   However, it is more difficult, as is known, to pass a length of narrowing material folded between the transverse bars of the conveyors, from one conveyor to another, for example to the directly lower conveyor, than a length of material laid flat. To overcome this difficulty, the inventor has already proposed the use of a horizontal dryer for shrinking parts comprising several superimposed conveyors, the speed of which can be regulated electrically by adjusting members arranged in the trajectory of the part between them.

   This dryer is characterized by the fact that in the drying with conveyors which carry the part arranged in short suspension folds, it has been arranged as a member for adjusting the speed of progress of the material and the following conveyor, a suspended feeler. with oscillation on a pivot, over which the part passes when it is made to advance, the stop of the feeler in one direction carrying out the compensation of the elongation and the stop in the other direction ensuring the compensation or the catching up of the withdrawal.



   Tractor cylinders which are coupled with the next conveyor pull the material length upwards and lead it neatly onto the next lower conveyor belt. The folds are again placed between the cross bars in the normal size they had before removal.



   A proposed addition to this invention involves a

 <Desc / Clms Page number 3>

 Horizontal dryer for lengths of shrinking material with several superimposed conveyors, the speed of which is electrically regulated by adjusting members arranged on the path of the piece between them, the folds being again placed between the transverse bars of the conveyors in the normal size they had before withdrawal.



   For various qualities of materials, this procedure cannot be dispensed with, consisting in always inserting the normal-sized folds between the transverse bars of the conveyors because the total shrinkage of the piece of material which is to be dried is too much. tall. We realize this necessity by considering what follows.



   In Figure 3, we wanted to represent schematically the influence of shrinkage on the length of material, a length of material o will be the state of folds draped on the transverse bars !. of a chain of bars!.; represented by a mixed line; folds 1, 10 are led from right to left in the dryer. The farther the folds are driven and the longer they are therefore subjected to drying, the greater also is the successive shrinkage effect which is manifested on each fold. Fold 1 shrank the most after going through the entire dryer, while fold 10 has not yet become smaller because at this point it has only just been introduced into the dryer. dryer.

   As shown in Figure 3 of the drawing, the piece of material then passes over a chain of bars b located below and is again transported from right to left in the dryer. Since the piece of material always passes through the dryer in the same time and is then subjected to the same drying, the shrinkage is always approximately equal, so that the fold 1 ae always shrinks approximately by the same value s as -the fold 10, as can be seen by examining FIG. 3. The first fold of

 <Desc / Clms Page number 4>

 left 10 is always deposited on the lower chain of bars b with the same magnitude as the fold designated by the reference 10 is on the chain of bars a.

   If this first fold 10 from the left is not available in the corresponding size 10, but in size 1, the part, during its movement from left to right in the dryer, could not have shrinkage. only on the first section of the path, approximately up to fold 5. because from fold 5, a withdrawal is no longer possible, because the folded position is suppressed by the process of withdrawal , so that the part lies flat, is pulled rigidly and is subjected to tension.

   This process is illustrated in FIG. 3 by the dotted line which is designated by the reference c1 The production process which has just been described is necessary when lengths of material whose resistance is low in the state must be dried. wet and which shrink strongly during the drying process, because as a result of this state of affairs the first fold cannot be made very large, otherwise it will tear under the effect of its own weight.



   But, if one dries pieces of material which have a great resistance, for example pieces of fabric, and whose shrinkage is not very strong, one can use a device in which all the bands conveyors travel at the same speed, so that the speed regulators, provided on the path of the workpiece between the conveyors, become unnecessary. Since materials of this kind have a greater resistance, a first ply can be introduced at the start of the drying process sufficiently large so that at the exit of the piece of material from the dryer there is still a small pleated position although full shrinkage was actively felt.



   Figure 4 of the drawing also shows the influence

 <Desc / Clms Page number 5>

 ence of the shrinkage on the piece of material and then shows the following: The shrinking piece of material c is in a folded position on transverse bars e superimposed strings of bars f, g, h, i, Opposite l 'Illustration of figure 3 of the drawing, the direction of movement of the piece is already reversed when five of its folds have passed through the dryer * The first fold 20 is a little larger than the fold 10 of the figure 3. When passing through the dryer from right to left, fold 20 takes the size of fold 16.

   The ply 16 is deposited on the inner conveyor and the ply 15 is formed, the size of which is equal to that of the ply 16; after crossing the dryer from left to right, fold 11 forms. Fold 11 is placed on the lower conveyor following h and 11 twists fold 10 which is exactly as large as fold 11. During passing through the dryer from right to left, the size of the fold 6 is formed which is deposited, at the same size as the fold 5, on the lower conveyor i. During the entire pass through the dryer, therefore, the length / material has shrunk from ply size 20 to ply size 1.

   But this fold 1 is not yet tightened strongly; it still constitutes a small fold in the shape of a handle, so that a withdrawal is still possible and that a tension cannot yet manifest itself in the part.



   It is therefore possible to do without the adjustment members in question, when, during the passage of the piece of material in the dryer, its total withdrawal is of such a nature that when the piece of material leaves the dryer. , this one still has a small pleated position. Up to certain limits and depending on the nature of the piece of material to be dried, the length of the ply can be made as a function of the total shrinkage during the introduction of the first ply between the bars of the first. conveyor chain, slightly larger

 <Desc / Clms Page number 6>

 or a little smaller, so that the shrinkage can be manifested, and nevertheless, when taking the workpiece out of the dryer, there is a small creased position.



   According to the invention, the passage from the pleated position of the upper conveyor to the pleated position of the lower conveyor is possible because the penultimate fold before the passage is maintained in its position between the transverse bars of the conveyor chain by a device and that the preceding fold, lying freely between the transverse bars, is pulled, thanks to a rotational movement having acceleration on the chain or the chains of the bars of the chain located at the point of change step, and is reversed so that the fold is introduced to the same size between the cross bars of the lower conveyor, as it had between the last cross bars of the upper chain of bars.

   Here, the transverse bars at the points of the conveyor reversal serve at the same time as tractor rollers for the material, since they are controlled with acceleration.



   In the drawing is shown an exemplary embodiment of the invention.



   Figure 1 is a side view of the device.



   Figure 2 is a plan view.



   In Figure 3 there is schematically illustrated the influence of the shrinkage on the piece of material.



     Figure 4 is a similar representation.



   Figure 5 shows the special conformation and arrangement of a rotational cross for holding the piece of material.



   As it appears in figure 1 of the drawing, the piece of material o moves in the direction of the arrow with the

 <Desc / Clms Page number 7>

 ohaine of bars 1 in the dryer. The piece of material was introduced in the form of short suspended folds between the transverse bars e of the chain of bars a. The transverse bars a are moved, according to the known mode, in the direction of the arrow, because the ends of their axes carry chain wheels k which engage an ohafne 1 which circulates in the direction of the arrow * The piece of material thus moves on the transverse bars in an oonnu way.



     After the point of overturning of the conveyors, the chain wheels k1 and k2 are no longer in engagement with the chain 1, so that the rotational movement of the bars ends here.



  In this place, on the contrary, two transverse bars e1 and e2 and the piece of material 0 which is above them are held by a pressure element m which is suspended oscillating on a double lever n so that it can turn. on its longitudinal axis c At the same time, another chain wheel, wheel k3, has engaged with another wheel of corresponding shape, wheel p, which now gives acceleration to chain wheel k3. cross bar e3 of the chain wheel k3 is also actuated with acceleration, thereby, so that the piece of material is straightened from the folded position and pulled out flat, because the chain wheels k4, k5 and kg are currently engaged with the wheel p,

   so that all cross bars e4, e5 and e6 of the corresponding chain wheels are also actuated with acceleration.



   After the fold q has been straightened, the body m which gives the pressure is again lifted by a corresponding movement of its pivoting lever n, the fold which it was holding becomes free so that it is straightened and returned in the manner described when in the meantime the body m holds the next fold, In this way. there is a continual

 <Desc / Clms Page number 8>

 pouring the length of 1 material onto the conveyor located below, where the fold is introduced with the same size, between the transverse bars of the conveyor chain, which it had last before the transmission on the conveyor located more high. The lower conveyor is not shown in the drawing because its arrangement is known.



   The device is actuated by means of a pulley r which must turn in the direction of the arrow * The pulley r is wedged on a shaft j housed in bearings on both sides. On the shaft j is mounted a conical pulley t which actuates a conical pulley u by means of a belt.



  The pulley u is mounted on a shaft v which is also housed in two bearings. Shaft v carries a toothed wheel w which is in engagement with a toothed wheel x. The toothed wheel x is mounted together with a wheel p, on a sleeve which turns idle on the shaft j. The toothed wheel turns in the direction of the arrow with a speed such that the toothed wheels k3, k4, k3 and k6 rotate their bars in the direction of the arrow with sufficient acceleration so that the bend q is straightened flat out of its pleated position. This process is repeated over and over from fold to fold in the same manner. A z lever adjusts the speed so that larger or smaller q folds can be straightened flat.



   Instead of using a pressure body m, which pushes the piece of material over the transverse bars e and holds them there for the time necessary to straighten the folds, it is also possible, for various varieties of materials, to use d a device like that shown in Figure 5 of the drawing.



  According to this figure 5, the piece of material!, Which is placed on a conveyor chain a, by making short suspension folds between transverse bars, is held by a turnstile 25, This turnstile 25 is provided with four cylinders

 <Desc / Clms Page number 9>

 rotary 26 which are placed continuously between two successive bars e, so that the fold which is behind the fold q which is to be transmitted is also maintained, to allow the transmission of the fold q.

   In this case, the piece of material is not pressed on the transverse bars e; the piece of material or the ply in question is maintained thanks to a more or less large enveloping of the cylinder 26. Certain qualities of materials can be better maintained by the oylinder 26, such as for example the lengths of heavy, rough and very humid than pieces of very light, smooth and less humid materials, so that it is desirable, by choosing a larger or smaller cylinder, to form a more or less large angle of envelopment or a surface of greater or lesser friction between the fold q and the cylinder 26,
For this reason, the turnstile is shaped so that the cylinders can move at the ends of the four crossbeams,

   so that one can also make use of cylinders 27 which can still penetrate between two transverse bars when the piece of material rests on it.



  The turnstile 25 is actuated by a suitable control of known type, for example a chain drive 28, so that the arms of the cross move in the direction of the arrow * The distance between the arms of the rotating cross and the cylinders 26 or 27 and the rotational speed of the turnstile 25 must be adjusted to the chain pitch or the distances from cross bar e to cross bar e and to the travel speed of the bar chain e, so whether the cylinders 26 or 27 constantly maintain the fold q during operation.



   For materials which stretch very easily, it is also possible to have two such tourniquets 25 and also to make

 <Desc / Clms Page number 10>

 use at will of the appropriate control device, which makes it possible to put one of the turnstiles out of service when its use is not necessary for a given material.



   The rolls 26 or 27 can of course also be fixedly housed when necessary, for example when a quality of material necessitates a very energetic stopping action by these rolls.



   The entire device described has the advantage of making it unnecessary to use electrically controlled adjustment members for certain dryers. Instead of using special material driving rollers, the cross bars are formed and guided accordingly, so that special material driving rolls can also be dispensed with. The device is simple and does not require any running costs, whereas it is the case for electrically controlled regulators.



   CLAIMS.



   1.) Horizontal dryer for lengths of shrinking material with several superimposed conveyors, characterized in that, in dryers having conveyors which carry the length of material in short suspended folds, the cross bars (e) which are at the reversal points of the direction of travel of the conveyors take on an accelerated rotational movement on the speed of the chain in the direction of the movement of the chain, while the piece of material is held, by a pressure body (m) on a pair of cylinders which have not yet reached the point of overturning of the conveyor and are out of service, in order to freely straighten the suspended fold (p) which must be transported on the next lower carrier and flatten it.


    

Claims (1)

8.) Séchoir horizontal suivant la revendication 1, carac- térisé par le fait que le corps de pression (m) est remplacé <Desc/Clms Page number 11> par un tourniquet (25) tournant vertioalement, qui Introduit en continu ses cylindrée montés à rotation (26, 27) dans les courts plis suspendus, qui viennent alors envelopper les oy- lindres (26, 27) 3.) Séchoir horizontal suivant la revendication 2, oarao- térisé par le fait que les cylindres (26, 27) peuvent être dé- placés et calés dans le tourniquet (25) en vue de mettre plus rapidement en action des cylindres ayant des diamètres diffé- rents. 8.) horizontal dryer according to claim 1, charac- terized in that the pressure body (m) is replaced <Desc / Clms Page number 11> by a turnstile (25) rotating vertically, which continuously introduces its rotatably mounted displacement (26, 27) into the short suspended folds, which then wrap around the cylinder heads (26, 27) 3.) Horizontal dryer according to claim 2, oarao- terized in that the cylinders (26, 27) can be moved and wedged in the turnstile (25) in order to put more quickly into action cylinders having diameters different. 4. ) Séchoir horizontal suivant les revendications 1 à 3, caractérisé par le fait que l'on peut régler le mouvement rota- tif d'accélectration à l'aide d'un mécanisme de réglage. 4.) Horizontal dryer according to claims 1 to 3, characterized in that one can adjust the rotary movement of electrocution by means of an adjustment mechanism.
BE443656D BE443656A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE443656A true BE443656A (en)

Family

ID=100525

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE443656D BE443656A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE443656A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0419299B1 (en) Film unwinding carriage for a packaging machine
FR2470056A1 (en) METHODS AND APPARATUS FOR PERFORMING UNIT PACKAGING WITH STRETCHED PLASTIC MATERIAL
FR2677046A1 (en) Web-laying machine.
BE443656A (en)
FR2502544A1 (en) APPARATUS FOR MANUFACTURING A PAPER TUBE
EP0156738A1 (en) Device for winding a fabric during the various manufacturing stages
CH633595A5 (en) WOOLING PROCESS AND APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD.
BE414777A (en)
FR2595379A1 (en) Machine for the calendering of webs of flexible material, especially of webs of knitted fabric, cloth or the like
FR2673432A1 (en) Unrolling machine for balls of swingled (scutched) flax
CH447584A (en) Device for separating continuously formed plastic objects from a strip or sheath
BE485836A (en)
FR2599060A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR ALIGNING FRAME WIRES IN FABRICS
BE400901A (en)
CH348234A (en) Plant for the production of an extensible thread in thermoplastic synthetic material
FR2501107A1 (en) DEVICE FOR STRETCHING SHEET MATERIALS
CH430578A (en) Belt conveyor
CH317069A (en) Method for tightening the fibers of a tape and device for carrying out this method
BE476992A (en)
BE511525A (en)
BE560335A (en)
BE368761A (en)
BE397171A (en)
CH180651A (en) Apparatus for stretching and advancing fibrous material in the form of curly strands and for bringing these strands one by one into a distribution area.
CH130401A (en) Machine for dressing a textile product.