BE505135A - - Google Patents

Info

Publication number
BE505135A
BE505135A BE505135DA BE505135A BE 505135 A BE505135 A BE 505135A BE 505135D A BE505135D A BE 505135DA BE 505135 A BE505135 A BE 505135A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
input
linked
support
reciprocating
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE505135A publication Critical patent/BE505135A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C3/00Stretching, tentering or spreading textile fabrics; Producing elasticity in textile fabrics
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C2700/00Finishing or decoration of textile materials, except for bleaching, dyeing, printing, mercerising, washing or fulling
    • D06C2700/10Guides or expanders for finishing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  RAME POUR CORRIGER'LA CONFORMATION DES 'TISSUS. 



   A la sortie du métier à tisser et entre autres traitements et apprêts, il est nécessaire de corriger la disposition des fils de trame par rapport aux fils de chaîne, pour réaliser ce qu'on appelle la mise à fil droit du tissu et donner à celui-ci une conformation régulière. Pour-de faire, on fait généralement passer le tissu dans une rame régulatrice où se- lon un procédé connu, on fait progresser le tissu tout en donnant aux lisiè- res de celui-ci un mouvement de   va-et-vient   limité et en opposition de phase d'une lisière à 1-'autre. 



   Les rames régulatrices usuelles comportent deux rails latéraux montés sur balanciers pivotés sur une ligne médiane et recevant un mouve- ment alternatif, ce qui fait avancer un rail lorsque l'autre recule et vice- versa. Des chaînes sans fin portant des moyens de préhension tels que   pin.-   ces,picots' etc.. des lisières du tissu et recevant un mouvement continu sont montées sur l'un et l'autre rail. Par la composition du mouvement des rails et du mouvement des chaînes, les moyens de préhension reçoivent le mou- vement résultant désiré. En outre des rouleaux d'entrée et de sortie du tis- su sont également pivotés et   soumis   à un mouvement de va-et-vient correspon- dant pour assurer l'engagement correct du tissu dans la rame ainsi que son dégagement de celle-ci. 



   De telles rames usuelles ont un coût élevé en raison des organes nombreux et compliqués nécessaires pour réaliser les divers mouvements de la machine. D'autre part ces rames sont lourdes,   encombrantes   et exigent pour leur mise en oeuvre des fondations capables de résister aux efforts dy- namiques considérables mis en jeu. 



   La présente invention a pour objet une rame régulatrice du genre indiqué, exempte de ces inconvénients, d'une construction simple et coinmode avec un encombrement réduit et un fonctionnement très doux. 



   La rame selon l'invention est notamment caractérisée en ce que 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 chaque lisière du tissu est saisie dans des moyens de préhension disposés sur un transporteur sans fin distinct pour chaque lisière, monté directement sur le bâti et commandé à partir de la sortie d'un mécanisme différentiel dont une première entrée reçoit un mouvement continu de rotation et la se- conde entrée un mouvement alternatif de rotation, un même mouvement conti- nu étant donné aux deux dites premières entrées, tandis que les mouvements alternatifs des deux dites secondes entrées sont en opposition de phase. 



  On réalise ainsi un fonctionnement doux et efficace, avec des efforts dyna- miques réduits. 



   Chaque mécanisme différentiel correspondant à l'un des deux trans- porteurs est de préférence du type à pignons coniques,la sortie du différen- tiel liée au transporteur étant formée par un planétaire, tandis que la pre- mière entrée à mouvement continu est formée par l'autre planétaire et la seconde entrée   à   mouvement alternatif est formée par le porte-satellites. 



   Les deux mécanismes différentiels sont prévus coaxiaux et les planétaires d'entrée des deux différentiels sont bloqués en rotation sur un même arbre de commande à mouvement continu de rotation, les autres orga- nes étant montés fous autour dudit arbre qui leur sert ainsi de support axial. 



   Pour la commande des porte-satellites formant secondes entrées des différentiels, il   est"prévu   un arbre de commande animé d'un mouvement alternatif de rotation,cet arbre étant lié directement à l'un des porte- satellites et étant lié à l'autre porte-satellites par l'intermédiaire d'un dispositif inverseur, ce qui réalise l'opposition désirée de.phase. 



   On obtient ainsi une construction ramassée et commode pour la commande des transporteurs. 



   Des moyens sont d'autre part prévus selon l'invention pour fai- re varier tant la vitesse angulaire de 1 Marbre de commande à mouvement alter- natif, que l'amplitude de son va-et-vient. De tels moyens peuvent consister, entre un moteur et l'arbre, en une transmission comportant d'une part une boite de vitesse et d'autre part un excentrique à bras de longueur réglable actionnant une crémaillère en prise avec un pignon de l'arbre de commande. 



   Suivant une autre caractéristique, avec des rouleaux d'entrée et de sortie du tissu dans la   rame,-   montés chacun sur un support pivoté au- tour d'un axe vertical, le support du rouleau d'entrée est commande à par- tir des transporteurs par l'intermédiaire d'un second mécanisme différentiel dont les deux entrées sont liées respectivement aux deux transporteurs et la sortie est liée au dit support, tandis que le support du rouleau de sortie est lié   à   la seconde entrée à mouvement alternatif   d'un.des   différentiels de la commande des transporteurs. 



   Les caractéristiques et avantages de l'invention ressortiront d'ailleurs de la description qui va suivre d'une forme d'exécution choisie uniquement à titre d'exemple en référence aux dessins annexés, dans les- quels : la figure 1 est une vue en plan de la rame selon l'invention; la figure 2 est une vue à plus grande échelle, en élévation latérale partielle ce cette rame et montrant le dispositif de commande des transporteurs ainsi que le rouleau de sortie; la figure 3 est une vue du dispositif de commande des transpor- teurs, en coupe transversale suivant la ligne brisée III-III de la figure 2; la figure 4 est une vue schématique en perspective du dispositif de commande du rouleau de sortie; la figure 5 est une vue à plus grande échelle du dispositif de commande du rouleau d'entrée;

   la figure 6 est une vue en élévation de la liaison entre ce dis- positif de commande et le rouleau d'entrée. 



   Dans le mode de réalisation représenté, une rame suivant   l'inven-   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tion pour corriger la conformation des tissus, notamment pour rendre le tis- su régulier et le mettre à fil droit,, comporte (figure 1) un bâti fixe 1. 



  Le tissu (figure 3), désigné par 2, est pris de chaque côté, par ses   lisiè-   res, dans des moyens de préhension et de commande, mobiles sur le bâti 1 et formés par exemple par des picots 3. Au lieu de picots, ces moyens pourraient être formés par des pinces, ou, si nécessaire, par une combinaison de picots et pinces, ou encore de toute autre manière appropriée. 



   Les picots mobiles 3 sont montés sur deux chaînes sans fin laté- rales 4 et 4' (figs 1 et 3). Chaque chaîne   4,     4'   s'étend entre une roue de commande   5,   5' et une roue de renvoi 6, 6' d'axes verticaux et montées rota- tives sur le bâti fixe 1. 



   Le tissu est pris par les picots 3 disposés suivant le côté in- terne 7, 7' des chaînes 4, 4' et   celles-ci   regoivent un mouvement tel que lé tissu progresse dune façon générale le long de la rame suivant la flèche F (fig. 1). Avant d'être admis dans la rame, le tissu passe sur un rouleau - guide 8 horizontal d'entrée et, à la sortie de la rame, passe sur un rouleau- guide horizontal 9 de sortie. 



   Des moyens sont prévus selon l'invention pour donner à chaque chaîne 4, 4' un mouvement particulier composé du mouvement de progression du tissu suivant F et d'un mouvement de va-et-vient, en opposition de phase d'une chaîne à l'autre,   qui-,soumet   le tissu   à'une   action mécanique corrective et régulatrice. En outre chaque rouleau 8 ou 9 reçoit un mouvement oscillant, lié au mouvement des chaînes et destinés à faciliter l'engagement du tissu dans la rame ou sa sortie de   celle-ci.   



   Chaque roue de commande   5,   5' de la chaîne 4, 4' (fig. 3) est montée sur un arbre vertical 10, 10' rotatif sur le bâti et portant un pig- non conique 11, 11'. Celui-ci est en prise avec un pignon conique 12, 12' monté sur un arbre 13, 13' s'étendant entre un   palier latéral   (non représen- té) du bâti et un palier   14,   14' formé dans un boîtier 15. L'arbre 13, 13' porte en bout et à l'intérieur du boîtier   15,   une roue dentée 16,   16'   en prise avec une roue dentée intermédiaire 17, 17' portée par le boîtier et elle-même en prise avec une roue de commande 18, 18'. 



   Chaque roue de commande 18, 18' est solidaire du-planétaire de .sortie d'un mécanisme différentiel, désigné d'une façon générale 19, 19' et comportant un planétaire d'entrée ayant un mouvement continu commandé par un moteur 20 (fig. 1) et un porte-satellite d'entrée ayant un mouvement de   va-et-vient   commandé à partir d'un moteur 21.. 



   De façon plus détaillée (fig.   3),   la-roue 18,   18'   est solidaire d'un manchon 22, 22' montéfou sur un arbre 23 porté par le boîtier 15. 



  Le manchon 22, 22' comporte en bout un pignon conique 24,24' formant plané- taire de sortie du différentiel et en prise avec les satellites   25,   25' d'un porte-satellite 26, 26' de sortie du différentiel. Les satellites 25, 25' sont en outre en prise avec un pignon 27,   27'   formant planétaire d'entrée du différentiel et claveté sur l'arbre 23.   L'arbre' 23   porte une roue den- tée 28 en prise avec une roue 29 montée sur un arbre   30.   Celui-ci est en-- traîné par courroie 31 à partir du moteur de commande 20. 



   Chaque porte-satellite 26,   26',   monté fou en 32, 32' sur l'ar- bre 23, forme roue dentée 33, 33' en prise avec une roue dentée 34,   34'.   



  Celle-ci est montée sur un arbre 35, 35' porté dans des paliers   36, 36".   



   L'arbre 35' porte en bout un:pignon conique   37',   en prise avec un pignon conique d'équerre 38 lui-même en prise avec un pignon conique 39 solidaire de l'arbre 35. Celui-ci porte une roue dentée 40   (figs.     1,   2 et 3) en prise avec une crémaillère 41 formée en bout d'une bielle   42.   



  La bielle 42 est articulée en 43 sur un coulisseau 44 fixé en position ré- glable sur une glissière radiale   4ménagée   dans un disque 46. Le disque 46 est monté sur un arbre 47 commandé, par l'intermédiaire d'un réducteur 48 à rapport variable de vitesse, à partir du moteur 21. 



   Le rouleau - guide 8 d'entrée (fig. l) est monté sur un sup- port mobile 49 horizontal monté rotatif autour d'un axe vertical 50 du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 bâti de la machine, avec éventuellement des galets 51 de soutien du support 49 roulant sur une plateforme 52 du bâti, tandis que, d'une façon analogue   (fige.   1, 2, 4), le rouleau-guide 9 de sortie est monté sur un support mo- bile horizontal   53   monté rotatif autour d'un axe vertical   54,   avec éventu- ellement des galets de soutien 55 roulant sur plateforme 56. 



   Pour la commande du support rotatif   49   du rouleau d'entrée   8 -   (Figs. 1, 5, 6) une bielle 57 est articulée par rotule 58 sur le support 49 et à son autre extrémité est articulée en 59 sur un levier 60 monté sur un arbre horizontal 61. Celui-ci est monté rotatif sur le bâti 1 de la machine et traverse une boîte 62 à différentiel. Dans la boite 62 (Fig. 5), l'arbre 61 porte un pignon 63 en prise avec la denture 64 d'un porte-satel- lite 65 dont les satellites 66 sont en prise avec deux pignons planétaires 67 et   67' .   Le Pignon 67' est monté sur un arbre 69' entraînée par renvoi d'angle, à partir de l'arbre 70' de la roue 6', tandis que le pignon 67 est entraîné., par l'intermédiaire d'un dispositif inverseur 68, d'un ar- bre 69 et d'un renvoi d'angle, à partir de l'arbre 70 de la roue 6. 



   Pour la commande du support rotatif 53 du rouleau de sortie 9,   l'arbre.  35 (figs 2 et   3)   porte une roue dentée 71 en prise avec une crémail- lère 72. Celle-ci est formée en bout d'une -tige de connexion 73 comportant à son autre extrémité (Figs. 2 et 4) une seconde crémaillère 74 en prise avec un pignon 75. Le pignon 75 est monté sur un arbre rotatif 76 portant une roue 77 en prise avec une roue 78 montée sur un arbre rotatif   79.'   Un levier   80,   solidaire de l'arbre 79 comporte en bout une chape 81 formant glissière et entourant une broche 82 fixée à une console 83 du support rotatif 53. 



   En fonctionnement,le moteur 20 communique par l'intermédiaire de la courroie 31, de l'arbre 30, des roues 29 et 28, un mouvement continu de rotation à l'arbre 23. Le moteur 21 communique, par l'intermédiaire de la boite de vitesse   48,   du disque 46, de la bielle 42, de la crémaillère   41,   du pignon   40,   un mouvement alternatif de rotation à l'arbre 35. Par les pignons coniques 39, 38 et 37', l'arbre 35   communique   à l'arbre 35', un mouvement alternatif de rotation ayant une même amplitude et une même vites- se, mais en opposition de phase. 



   Dans les différentiels 19 et 19', les planétaires d'entrée 27 et 27' reçoivent ainsi un même mouvement continu de rotation, tandis que les porte-satellites 26 et 26', liés aux arbres 35 et 35' reçoivent, des mouve- ments alternatifs de rotation, de mêmes caractéristiques mais en opposi- tion de phase. 



   Il s'ensuit que les planétaires de sortie 24 et 24' reçoivent des mouvements composés résultants qui, par l'intermédiaire des roues 18,   18',   des roues   17,   17', des roues 16, 16', des pignons 12,   12',   des pignons 11; 11', communiquent aux roues de commande   5,   5' et par suite aux chaînes transporteuses   4,     4',   des mouvements composés d'un mouvement général de progression dans le sens F et de mouvements de va-et-vient en opposition de phase d'une chaîne à l'autre. Le tissu 2 pris par ses lisières dans les picots 3, avance ainsi le long de la rame en recevant le brassage alternatif nécessaire pour la mise à fil droit. 



   Les roues 6 et 6' transmettent un tel mouvement des chaînes 4, 4' aux arbres 69 et 69'. L'arbre 69 transmet un mouvement inversé au pla- nétaire d'entrée 67 et l'arbre 69' transmet son mouvement au planétaire d'entrée.67'. Le porte-satellites de sortie 65 reçoit un mouvement alter- natif de rotation,analogue   au   mouvement de va-et-vient de l'arbre 35. Le porte-satellites de sortie 65 transmet son mouvement, par l'intermédiaire de la roue 63, de l'arbre   61,   de la bielle 57, au support 49 du rouleau d'entrée 8. Celui-ci tourne ainsi alternativement dans un plan horizontal au rythme du va-et-vient compris dans le mouvement des chaînes 4 et 4'. 



   L'arbre 35 transmet son mouvement de   va-et-vient,   par l'inter- médiaire de la crémaillère 74, des pignons 75,77, 78, du bras 80, au sup- port 53 du rouleau de sortie 9. Celui-ci tourne ainsi alternativement dans un plan horizontal au rythme du va-et-vient compris dans le mouvement des 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 chaînes 4'et 4'. 



   Les transmissions aux rouleaux 8 et 9 peuvent être prévues, no- tamment par un réglage des bras de leviers.,et du rapport des   engrenages,   de sorte que les mouvements alternatifs des rouleaux 8 et 9 soient exactement adaptés à l'introduction du tissu dans la rame et à la sortie du tissu de la rame. 



   D'autre part la vitesse du mouvement de va-et-vient peut être ré- glée par le réducteur 48 et l'amplitude par la position du coulisseau 44 dans la glissière. L'ensemble de la rame ainsi que les rouleaux 8 et 9 sui- vra ainsi avec synchronisme,   les*   variations de vitesse et d'amplitude don- nées au va-et-vient en   48   et 44, selon la nature du tissu ou la correction désirée pour mise à fil droit. 



   Bien entendu l'invention n'est pas limitée à la forme d'exécu- tion décrite et représentée, mais comporte au contraire toutes variantes dans la réalisation de ses divers   éléments:   Il va de soi que la rame selon l'invention peut comporter en outre des moyens de séchage ou autres du tis- su disposés le long du parcours du tissu dans la rame. La disposition se- lon l'invention est évidemment applicable tant à une rame telle que celle représentée qu'aux rames à étages,   etc....  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  ROW TO CORRECT 'THE CONFORMATION OF' TISSUES.



   When leaving the loom and among other treatments and finishes, it is necessary to correct the arrangement of the weft threads in relation to the warp threads, to achieve what is called straight threading of the fabric and give it - here a regular conformation. To do this, the fabric is generally passed through a regulating ream where, according to a known method, the fabric is advanced while giving the edges thereof a limited back and forth movement and in phase opposition from one edge to the other.



   Conventional regulator trains have two side rails mounted on rockers pivoted on a center line and receiving a reciprocating movement, which causes one rail to advance when the other recedes and vice versa. Endless chains carrying gripping means such as pins, pins etc. from the edges of the fabric and receiving continuous movement are mounted on both rails. By the composition of the movement of the rails and the movement of the chains, the gripping means receives the resulting desired movement. In addition, the input and output rollers of the fabric are also pivoted and subjected to a corresponding back and forth movement to ensure the correct engagement of the fabric in the ream as well as its release from it. .



   Such usual trainsets have a high cost due to the numerous and complicated members necessary for carrying out the various movements of the machine. On the other hand, these trainsets are heavy, bulky and require for their implementation foundations capable of withstanding the considerable dynamic forces involved.



   The present invention relates to a regulator train of the type indicated, free from these drawbacks, of a simple and convenient construction with a reduced bulk and very smooth operation.



   The train according to the invention is characterized in particular in that

 <Desc / Clms Page number 2>

 each selvage of the fabric is gripped by gripping means arranged on a separate endless conveyor for each selvage, mounted directly on the frame and controlled from the output of a differential mechanism, a first input of which receives a continuous rotational movement and the second input an alternating rotational movement, the same continuous movement being given to the two said first inputs, while the reciprocating movements of the two said second inputs are in phase opposition.



  Smooth and efficient operation is thus achieved, with reduced dynamic forces.



   Each differential mechanism corresponding to one of the two carriers is preferably of the bevel pinion type, the output of the differential linked to the carrier being formed by a sun gear, while the first input with continuous movement is formed by the other sun gear and the second reciprocating input is formed by the planet carrier.



   The two differential mechanisms are provided coaxial and the input planets of the two differentials are locked in rotation on the same control shaft with continuous rotational movement, the other members being mounted idle around said shaft which thus serves as their axial support. .



   For the control of the planet carriers forming second inputs of the differentials, there is "provided a control shaft driven by an alternating rotational movement, this shaft being linked directly to one of the planet carriers and being linked to the other. planet carrier via a reversing device, which achieves the desired de.phase opposition.



   A compact and convenient construction is thus obtained for the control of the conveyors.



   Means are also provided according to the invention for varying both the angular speed of the reciprocating control marble and the amplitude of its reciprocating motion. Such means may consist, between a motor and the shaft, of a transmission comprising on the one hand a gearbox and on the other hand an eccentric with adjustable length arm actuating a rack in engagement with a pinion of the shaft. control.



   According to another characteristic, with rollers for entering and leaving the fabric in the ream, each mounted on a support pivoted about a vertical axis, the support of the input roller is controlled from the conveyors by means of a second differential mechanism, the two inputs of which are linked respectively to the two conveyors and the output is linked to said support, while the support of the output roller is linked to the second reciprocating input of a . carrier order differentials.



   The characteristics and advantages of the invention will moreover emerge from the description which follows of an embodiment chosen solely by way of example with reference to the appended drawings, in which: FIG. 1 is a view in plan of the train according to the invention; FIG. 2 is a view on a larger scale, in partial side elevation of this train and showing the control device of the conveyors as well as the output roller; FIG. 3 is a view of the conveyor control device, in cross section along the broken line III-III of FIG. 2; FIG. 4 is a schematic perspective view of the control device of the exit roller; FIG. 5 is an enlarged view of the device for controlling the input roller;

   FIG. 6 is an elevational view of the connection between this control device and the input roller.



   In the embodiment shown, a train according to the invention

 <Desc / Clms Page number 3>

 tion to correct the conformation of the tissues, in particular to make the fabric regular and to put it in a straight thread ,, comprises (figure 1) a fixed frame 1.



  The fabric (Figure 3), designated by 2, is taken on each side, by its edges, in gripping and control means, movable on the frame 1 and formed for example by pins 3. Instead of pins , these means could be formed by clamps, or, if necessary, by a combination of pins and clamps, or even in any other suitable manner.



   The movable pins 3 are mounted on two endless lateral chains 4 and 4 '(figs 1 and 3). Each chain 4, 4 'extends between a control wheel 5, 5' and a return wheel 6, 6 'of vertical axes and rotatably mounted on the fixed frame 1.



   The fabric is taken by the pins 3 arranged along the inner side 7, 7 'of the chains 4, 4' and these receive a movement such that the fabric generally progresses along the ream according to the arrow F ( fig. 1). Before being admitted into the ream, the fabric passes over an inlet horizontal guide roller 8 and, at the exit of the ream, passes over a horizontal outlet guide roller 9.



   Means are provided according to the invention to give each chain 4, 4 'a particular movement composed of the movement of progression of the fabric along F and a back and forth movement, in phase opposition from one chain to another. the other, which subjects the tissue to corrective and regulating mechanical action. In addition, each roller 8 or 9 receives an oscillating movement, linked to the movement of the chains and intended to facilitate the engagement of the fabric in the ream or its exit therefrom.



   Each control wheel 5, 5 'of the chain 4, 4' (fig. 3) is mounted on a vertical shaft 10, 10 'rotating on the frame and carrying a conical pig- non 11, 11'. This engages with a bevel gear 12, 12 'mounted on a shaft 13, 13' extending between a side bearing (not shown) of the frame and a bearing 14, 14 'formed in a housing 15. The shaft 13, 13 'carries at the end and inside the housing 15, a toothed wheel 16, 16' engaged with an intermediate toothed wheel 17, 17 'carried by the housing and itself engaged with a wheel 18, 18 '.



   Each control wheel 18, 18 'is integral with the output sun gear of a differential mechanism, generally designated 19, 19' and comprising an input sun gear having a continuous movement controlled by a motor 20 (fig. . 1) and an entry planet carrier having a reciprocating movement controlled from a motor 21 ...



   In more detail (fig. 3), the wheel 18, 18 'is integral with a sleeve 22, 22' montefou on a shaft 23 carried by the housing 15.



  The sleeve 22, 22 'comprises at the end a bevel pinion 24, 24' forming the differential output planetary and in engagement with the planet wheels 25, 25 'of a planet carrier 26, 26' for the output of the differential. The planet wheels 25, 25 'are furthermore engaged with a pinion 27, 27' forming the input sun gear of the differential and keyed on the shaft 23. The shaft 23 carries a toothed wheel 28 engaged with a wheel. 29 mounted on a shaft 30. The latter is driven by belt 31 from the drive motor 20.



   Each planet carrier 26, 26 ', mounted idle at 32, 32' on the shaft 23, in the form of a toothed wheel 33, 33 'in engagement with a toothed wheel 34, 34'.



  This is mounted on a shaft 35, 35 'carried in bearings 36, 36 ".



   The shaft 35 'bears at the end a: bevel pinion 37', engaged with a bevel pinion at right angles 38 itself in engagement with a bevel pinion 39 integral with the shaft 35. The latter carries a toothed wheel 40 (figs. 1, 2 and 3) engaged with a rack 41 formed at the end of a connecting rod 42.



  The connecting rod 42 is articulated at 43 on a slide 44 fixed in an adjustable position on a radial slide 4 fitted in a disc 46. The disc 46 is mounted on a shaft 47 controlled by means of a variable-ratio reduction gear 48. speed, from motor 21.



   The entry roller - guide 8 (fig. L) is mounted on a horizontal mobile support 49 rotatably mounted about a vertical axis 50 of the

 <Desc / Clms Page number 4>

 frame of the machine, possibly with rollers 51 for supporting the support 49 rolling on a platform 52 of the frame, while, in a similar manner (fig. 1, 2, 4), the guide roller 9 for output is mounted on a horizontal mobile support 53 mounted to rotate about a vertical axis 54, possibly with support rollers 55 rolling on platform 56.



   For the control of the rotary support 49 of the input roller 8 - (Figs. 1, 5, 6) a connecting rod 57 is articulated by ball joint 58 on the support 49 and at its other end is articulated at 59 on a lever 60 mounted on a horizontal shaft 61. This is rotatably mounted on the frame 1 of the machine and passes through a differential gearbox 62. In the box 62 (Fig. 5), the shaft 61 carries a pinion 63 in engagement with the teeth 64 of a satellite carrier 65, the planet wheels 66 of which are in engagement with two planetary pinions 67 and 67 '. Pinion 67 'is mounted on a shaft 69' driven by angle transmission, from shaft 70 'of wheel 6', while pinion 67 is driven, by means of a reversing device 68, a shaft 69 and an angle transmission, from the shaft 70 of the wheel 6.



   For controlling the rotary support 53 of the output roller 9, the shaft. 35 (figs 2 and 3) carries a toothed wheel 71 engaged with a rack 72. This is formed at the end of a connecting rod 73 having at its other end (Figs. 2 and 4) a second rack 74 engaged with a pinion 75. The pinion 75 is mounted on a rotating shaft 76 carrying a wheel 77 in engagement with a wheel 78 mounted on a rotating shaft 79. ' A lever 80, integral with the shaft 79, comprises at the end a yoke 81 forming a slide and surrounding a pin 82 fixed to a console 83 of the rotary support 53.



   In operation, the motor 20 communicates through the intermediary of the belt 31, the shaft 30, the wheels 29 and 28, a continuous rotational movement to the shaft 23. The motor 21 communicates, through the intermediary of the gearbox 48, the disc 46, the connecting rod 42, the rack 41, the pinion 40, an alternating rotational movement to the shaft 35. By the bevel gears 39, 38 and 37 ', the shaft 35 communicates at the shaft 35 ', an alternating rotational movement having the same amplitude and the same speed, but in phase opposition.



   In the differentials 19 and 19 ', the input planets 27 and 27' thus receive the same continuous rotational movement, while the planet carriers 26 and 26 ', linked to the shafts 35 and 35', receive movements alternating rotations, with the same characteristics but in phase opposition.



   It follows that the output planets 24 and 24 'receive resulting compound movements which, through the wheels 18, 18', the wheels 17, 17 ', the wheels 16, 16', the pinions 12, 12 ', pinions 11; 11 ', communicate to the control wheels 5, 5' and consequently to the conveyor chains 4, 4 ', movements composed of a general movement of progression in the direction F and of back and forth movements in phase opposition from one channel to another. The fabric 2 taken by its edges in the pins 3, thus advances along the ream by receiving the alternating stirring necessary for the straight thread setting.



   The wheels 6 and 6 'transmit such movement from the chains 4, 4' to the shafts 69 and 69 '. Shaft 69 transmits reverse motion to input planetary 67 and shaft 69 'transmits motion to input planetary 67'. The output planet carrier 65 receives an alternating rotational movement, analogous to the reciprocating motion of the shaft 35. The output planet carrier 65 transmits its movement, via the wheel 63. , of the shaft 61, of the connecting rod 57, to the support 49 of the input roller 8. The latter thus rotates alternately in a horizontal plane at the rate of the back and forth included in the movement of the chains 4 and 4 ' .



   The shaft 35 transmits its reciprocating movement, through the intermediary of the rack 74, the pinions 75, 77, 78, of the arm 80, to the support 53 of the output roller 9. The latter ci thus rotates alternately in a horizontal plane to the rhythm of the back and forth included in the movement of

 <Desc / Clms Page number 5>

 4 'and 4' chains.



   The transmissions to the rollers 8 and 9 can be provided, in particular by an adjustment of the lever arms., And of the gear ratio, so that the reciprocating movements of the rollers 8 and 9 are exactly adapted to the introduction of the fabric into the. oar and the exit of the fabric from the oar.



   On the other hand, the speed of the reciprocating movement can be regulated by the reducer 48 and the amplitude by the position of the slide 44 in the slide. The whole of the oar as well as the rollers 8 and 9 will thus follow synchronously, the * variations in speed and amplitude given to the back and forth in 48 and 44, depending on the nature of the fabric or the desired correction for straight threading.



   Of course, the invention is not limited to the embodiment described and shown, but on the contrary comprises all variants in the production of its various elements: It goes without saying that the train according to the invention may comprise in in addition to drying or other means of the fabric disposed along the path of the fabric in the ream. The arrangement according to the invention is obviously applicable both to a train set such as that shown and to multi-storey trains, etc.


    

Claims (1)

RESUME E Rame pour corriger la conformation des tissus notamment pour la mise à fil droit, remarquable notamment par les points suivante pris séparément ou en combinaison : a) - chaque lisière du -tissu est saisie dans des moyens de pré- hension disposés sur un transporteur sans fin distinct pour chaque lisière et commandé à partir de la sortie d'un mécanisme différentiel dont une pre- mière entrée reçoit un mouvement continu de rotation et la seconde entrée un mouvement alternatif de rotation, un même mouvement continu étant don- né aux deux dites premières entrées, tandis que les mouvements alternatifs des deux dites secondes entrées sont en opposition de phase ; SUMMARY E Ream to correct the conformation of the fabrics in particular for the setting with straight thread, remarkable in particular by the following points taken separately or in combination: a) - each edge of the fabric is gripped in gripping means arranged on an endless conveyor separate for each selvedge and controlled from the output of a differential mechanism, a first input of which receives a continuous rotational movement and the second input an alternating rotational movement, the same continuous movement being given to the two said first ones inputs, while the reciprocating movements of the two said second inputs are in phase opposition; b) - chaque mécanisme différentiel correspondant à l'un des deux transporteurs est du type à pignons coniques, la sortie'du différentiel liée au transporteur étant formée par un planétaire, tandis que la première entrée à mouvement continu est formée par l'autre planétaire et la seconde entrée à mouvement alternatif est formée par le "porte-satellites; c) - les deux mécanismes différentiels sont prévus coaxiaux et les planétaires d'entrée:des deux différentiels sont bloqués en rotation sur un même arbre de commande à mouvement continu de rotation, les autres orga- nes étant montés fous autour dudit arbre qui leur sert ainsi de support axial; b) - each differential mechanism corresponding to one of the two carriers is of the bevel pinion type, the output of the differential linked to the carrier being formed by a sun gear, while the first continuous motion input is formed by the other sun gear and the second reciprocating input is formed by the "planet carrier; c) - the two differential mechanisms are provided coaxial and the input planetary: two differentials are locked in rotation on the same continuous motion control shaft of rotation, the other members being mounted idle around said shaft which thus serves as their axial support; d) - pour la commande des porte-satellites formant secondes en- trées des différentiels, il est prévu un arbre--de commande animé d'un mouve- ment alternatif de rotation,cet arbre étant lié directement à l'un des por- te-satellites et étant lié à l'autre porte-satellites par l'intermédiaire d'un dispositif inverseur ce qui réalise l'opposition désirée de phase; e) - des moyens sont prévus pour faire varier tant la vitesse angulaire de l'arbre de commande à mouvement alternatif, que l'amplitude de son va-et-vient; f) - de tels moyens peuvent consister, entre un moteur et l'ar- bre en une transmission comportant d'une part une boite de vitesse et d'au- tre part un excentrique à bras de longueur réglable actionnant une crémail- lère en prise avec un pignon de l'arbre de commande; d) - for controlling the planet carriers forming second inputs of the differentials, a control shaft is provided - driven by an alternating rotational movement, this shaft being linked directly to one of the ports. te-satellites and being linked to the other planet carrier by means of an inverting device which achieves the desired phase opposition; e) - means are provided to vary both the angular speed of the reciprocating control shaft, and the amplitude of its back and forth; f) - such means may consist, between a motor and the shaft in a transmission comprising on the one hand a gearbox and on the other hand an eccentric with adjustable length arm actuating a toothed rack. taken with a drive shaft pinion; g) - avec des rouleaux d'entrée et de sortie du tissu dans la rame montés chacun sur un support pivoté autour d'un axe vertical, le sup- port du rouleau d'entrée est commandé à partir des transporteurs par l'in- termédiaire d'un second mécanisme différentiel dont les deuxrentrées sont liées respectivement aux deux transporteurs et la sortie est liée au dit support, tandis que le support du rouleau de sortie est lié à la seconde <Desc/Clms Page number 6> entrée à mouvement alternatif d'un des différentiels de la commande des transporteurs. g) - with input and output rollers of the fabric in the ream each mounted on a support pivoted about a vertical axis, the support of the input roll is controlled from the conveyors by the in- via a second differential mechanism whose two entries are linked respectively to the two conveyors and the exit is linked to said support, while the support of the exit roller is linked to the second <Desc / Clms Page number 6> reciprocating input of one of the differentials of the conveyor control.
BE505135D BE505135A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE505135A true BE505135A (en)

Family

ID=145768

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE505135D BE505135A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE505135A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2746117A (en) * 1952-12-02 1956-05-22 Ainsworth Harold Tentering machines

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2746117A (en) * 1952-12-02 1956-05-22 Ainsworth Harold Tentering machines

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2540012A1 (en) COLD ROLLER WITH NO PILGRIMS OPERATING CONTINUOUSLY
EP1903133B1 (en) Device for controlling a flexible rapier and shuttle loom including at least one such device
EP0270430B1 (en) Speed-transforming mechanism, particularly a speed reducer
BE505135A (en)
FR2560077A1 (en) ROLLING MACHINE WITH THREE CONICAL OBLIQUE CYLINDERS
FR2541405A1 (en) TRANSMISSION WITH FLAT CONICAL WHEEL IN NUTATION
FR2667539A1 (en) FOLDING DEVICE FOR ROTARY PRINTING MACHINES.
EP0248768B1 (en) Device for a continuously working spinning machine
EP1554209B1 (en) Device for winding a yarn on a holder driven in rotation
CH295023A (en) Ream to correct tissue conformation.
FR2539430A1 (en) DRAWING BENCH FOR THE STRETCHING OF FIBER RIBBONS
BE514980A (en)
CH516966A (en) Method and machine for cutting, by generation, bevel and hypoid gear elements
FR2584689A1 (en) FLAP DEVICE FOR BANDS OF MATERIALS TO BE WOUNDED.
FR2477586A1 (en) Shuttleless loom with Cardan circle transmission system - with energy-accumulating masses, to increase loom speed (BR 8.9.81)
FR2612429A1 (en) ADVANCE AND ROTATION DEVICE FOR INTERMITTENT ROLLEDING OF EXTENDED PIECES IN A COLD PILED ROLLER
BE447650A (en)
BE420693A (en)
BE509580A (en)
BE631726A (en)
BE513017A (en)
CH306028A (en) Automatic chain speed variator on a mechanical loom.
BE522637A (en)
BE553723A (en)
BE500548A (en)