BE425799A - - Google Patents

Info

Publication number
BE425799A
BE425799A BE425799DA BE425799A BE 425799 A BE425799 A BE 425799A BE 425799D A BE425799D A BE 425799DA BE 425799 A BE425799 A BE 425799A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
drum
tape
saw
movement
drive
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE425799A publication Critical patent/BE425799A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23DPLANING; SLOTTING; SHEARING; BROACHING; SAWING; FILING; SCRAPING; LIKE OPERATIONS FOR WORKING METAL BY REMOVING MATERIAL, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23D53/00Machines or devices for sawing with strap saw-blades which are effectively endless in use, e.g. for contour cutting
    • B23D53/008Open-end band saws

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Sawing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  SCIE A RUBAN. 



   La présente invention a pour objet des'scies à ruban et, en particulier, une machine permettant de scier les métaux en vue d'obtenir une pièce métallique d'une forme désirée. 



   Le but de la présente invention est de constituer une scie à ruban de manière qu'elle permette de scier les parties intérieures des pièces telles.que des blocs de presse-et d'autres pièces métalliques à travers lesquelles il faut faire passer la scie pour lui permettre d'agir. 



   Une telle machine doit, en outre, être constituée, selon la présente invention, de manière qu'on puisse dans un minimum de temps faire passer la scie par   les¯-trous   d'une pièce à usiner et que la machine puisse ensuite être utilisée pour scier 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sans qu'il faille réunir ou assembler les deux extrémités de la scie. 



   La présente invention a pour but, en outre, la réalisation d'une scie à ruban qui puisse être utilisée avec avantage et sécurité pour l'exécution de travaux de sciage intérieurs et extérieurs sans qu'il soit nécessaire de réunir les deux extrémités de la scie. 



   Un autre but de la présente invention consiste dans le fait de constituer une machine du genre précité de telle sorte que pour les travaux de sciage intérieurs aussi bien que les travaux de sciage extérieurs elle soit aussi efficace et appropriée qu'une scie à ruban continu,   c'est-à-dire   sans fin, tout en permettant de faire passer à tout instant la scie à travers un trou de la pièce à usiner ou de l' en sortir sans qu'il soit nécessaire de réaliser ou d'ouvrir un assemblage ou accouplement des extrémités de la scie. 



   La présente invention a en outre pour but de réaliser une scie qui permette en particulier d'obtenir par sciage des formes déterminées,dans l'exécution de blocs de presse:, de mandrins, de déflecteurs et de travaux analogues. 



   La présente invention a aussi pour objet une scie comportant un ,ruban flexible animé d'un mouvement de va-et-vient, la machine étant construite de telle sorte que, pendant le mouvement de retour du ruban, la pièce à usiner puisse être séparée ou écartée du ruban, ce qui évite les difficultés   sérieuses.qui   autrement pourraient résulter du contact de la pièce à usiner avec le ruban pendant son mou'vement de retour.. 



   L'un des problèmes à résoudre conformément à la présente invention consiste en outre dans le fait de perfectionner ou d'améliorer le mécanisme de transmission de la force et le mécanisme de commande d'une scie dont le ruban est ouvert à ses extrémités, de manière que pour le mouvement dans le sens direct ou le mouvement de sciage on dispose de plusieurs rapports de transformation ou vitesse, en vue de l'adaptation aux diverses matières des pièces à usiner-, tandis que pour la course de retour au moyen de laquelle la scie est   ramenées dans   une position initiale ou de départ,

   on pré- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 voit un mouvement de retour relativement rapide- ou accéléré.'
La présente invention permet également de réaliser une scie à ruban comportant   des-¯dispositifs   de commande perfectionnés avec lesquels'elle est en communication ou relation telle que l'on obtienne la sécurité nécessaire pour 1'ouvrier qui commande la machine et qu'il soit en outre impossible   de:travailler   dans des conditions entrainant la détérioration de la machine ou de la soie. 



   Selon la présente invention, une scie à ruban doit en   outre (1   être munie d'un dispositif perfectionné pour l'introduction initiale de la soie dans la machine et pour son réglage. 



   La présente invention a, en outre, pour but de combiner d' une manière avantageuse un ruban de scie ouvert aux extrémités avec..: une machine convenant à l'utilisation d'un tel ruban, tout en donnant à la scie une forme améliorée et convenant particulièrement pour cette catégorie de machine. 



   D'une manière générale, le but de la présente invention est également de simplifier et d'améliorer la forme et le mode de fonctionnement des   soies:munies-.d'un   ruban ouvert à ses extrémités. 



   La description qui va suivre, en regard du dessin annexé, donné à titre d'exemple, fera bien comprendre la manière dont l'invention peut être réalisée. 



   La fig. 1 représente une soie à ruban conforme à la présente invention, vue en'élévation depuis l'emplacement de l'ouvrier qui la commande, et en coupe partielle. 



   La fig. 2 est également une élévation partiellement coupée vue dans la direction des-.flèches II de la   fig.l,   tandis que la fig. 3 est une coupe partielle de la machine montrant le mécanisme qui se¯trouve dans la partie gauche supérieure de la fig. 1. 



   La fig. 4 représente en détail un frein dont on aperçoit le montage dans la scie sur la fig.. 2. La fig. 5 est une coupe par tielle de l'une des..poulies de la machine,. 



   Le fig. 6 représente la disposition des mécanismes de commande et, en particulier, le montage de certains organes de commande   électriques..   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La machine comprend, selon les figs. 1 et 2, un bâti principal ou de support 1, une table de travail 2, une scie à ruban 3, des poulies ou disques de guidage 4 et 5 qui maintiennent une partie de la scie dans une position déterminée par rapport à la table 2, et un tambour ou une bobine 6 qui entraine la scie et sur lequel la scie est enroulée et déroulée selon l'avancement de l'opération de sciage. Le tambour 6 est entraîné alternativement, par l'intermédiaire d'un mécanisme de renvoi de la force et par un moteur 7, dans le sens correspondant à la course de travail de la scie 3, et par un moteur 8 dans le sens opposé. 



   A cet effet, un axe 9 pivote dans deux bras parallèles et oscillants 10 et porte une   poulie'll   d'un diamètre relativement grand et une poulie 12 relativement petite, la poulie 11 étant en-   traînée.par   le moteur 7 au moyen de la courroie 13, et la poulie 12 par le moteur 8 au moyen de la courroie 14. 



   Sur l'axe 9 est en outre montée une poulie 15 qui entraîne au moyen de la courroie 17 une poulie 16 qui entraine à son tour le tambour 6 à l'aide d'un doigt 18 fixé sur cette poulie. 



   Le tambour 6 peut, non seulement tourner, mais aussi se déplacer le long de l'axe. Il est fixé sur l'extrémité prolongée d' une vis 19 qui s'engage dans un écrou 20 fixé sur le bâti 1. Quand on fait tourner le tambour 6, la vis 19 tourne également, et en même temps l'ensemble constitué par la vis 19 et le tambour 6 est déplacé axialement dans le sens correspondant au sens de rotation momentané du tambour. La vis 19 est guidée d'une part par l'écrou 20 et, d'autre part, par un manchon 21 fixé sur le bâti 1. 



   A l'extrémité située à droite sur la fig. 2, le tambour 6 se continue par des pièces en saillie 22 orientées axialement et qui s'avancent ( voir fig. 4) entre les bras 23 de la poulie 16 en formant des surfaces de frein avec lesquelles peut coopérer un organe de freinage 24 maintenu par plusieurs boulons 25. Les boulons 25 peuvent être déplacés axialement de manière à permettre le déplacement de l'organe de freinage 24,vers la gauche de la fig. 2 au moyen de ressorts 26. Ce déplacement de l'organe de freinage 24 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 vers la gauche est limité par des écrous   27   qui peuvent être déplacés sur des boulons ou tiges filetées 25 et qui déterminent la position de l'organe de freinage 24. 



   L'une des extrémités de.la scie 3 est fixée de manière amovible à l'extrémité du tambour 6 qui se trouve à droite sur la, fig. 2, et la scie est ennoulée sur le tambour 6 en plusieurs tours en hélice 3a, séparés les uns des autres dans le sens de l'axe. 



  L'autre extrémité de la scie 3 est fixée d'une manière amovible sur le tambour 6 au   moyen'd'organes   de serrage appropriés, par exemple au moyen du galet de serrage excentrique 28 indiqué sur la fig. 1,   @   qui serre contre la surface intérieure du tambour l'extrémité 3b de la scie, introduite dans le tambour 6 par une fente 29 de sa paroi, en maintenant par ce moyen cette extrémité de la scie. 



   L'un des tours 3a de la scie 3 passe, ainsi que le montre la fig. l, sur   les¯poulies,.4   et 5 ainsi que sur une autre poulie 30 portée par un levier oscillant 31 et ordinairement écartée avec force vers le côté gauche de la fig. 1 par un ressort 32. Le ressort. 32 agit par l'une de ses extrémités sur une pièce en équerre 33 du levier 31, et par son autre extrémité il est attaché au bâti 1 de la machine. 



   La poulie 30 donne à la soie 3 une tension longitudinale qui peut être modifiée par déplacement de la goupille 34, en vue de l'adaptation au sciage sur des largeurs ou épaisseurs différentes ou à des conditions de travail différentes. La goupille 34 attaque   l'e@   extrémité inférieure du ressort.32 et est fixée sur une pièce mobile 35, et dans le bâti 1 se trouve une fente ou rainure qui permet le déplacement de la goupille 34 dans le sens de l'axe du ressort   32. @   La tension de la scie 3 peut aussi être réglée par modification de la position, sur la pièce 33 du levier, de la goupille 36 reliée à l'extrémité supérieure du ressort 32.

   A cet effet, la pièce 33 comporte plusieurs trous 36a qui se trouvent à différentes distances de l'axe de rotation du levier, la goupille 36 pouvant être introduite à volonté dans l'un ou l'autre de ces-trous. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le tour ou la boucle de la scie 3 qui   passe:   sur les poulies 4, 5 et 30 est maintenu en partie par ces poulies dans un plan vertical déterminé par rapport au bâti 1. Ainsi que le montre en détail la   f ig.   5, les poulies 4,5 et 30 sont munies de joues 37 contre lesquelles s'applique le dos de la soie 3. Pendant le mouvement de sciage, la scie est ordinairement appuyée faiblement contre les joues 37 au moyen d'une surface oblique 37a relativement petite prévue sur les poulies. Cette surface oblique 37a permet en outre à la scie   de ,   reposer pratiquement à plat malgré la saillie latérale ou voie des dents de la scie.

   A l'endroit où la soie abandonne le tambour 6 dans la direction vers la poulie 30 est prévu, un organe de contact 38 qui aide au guidage de la scie par les poulies 4,5 et 30, et des organes complémentaires de contact et de guidage 39 et 40 en une matière durcie sont disposés dans des pièces de support réglables 41 et 42 au voisinage ou à proximité de la table 2. 



   Le support 41 peut être réglé verticalement de manière à amener l'organe de guidage 39 à la très faible distance désirée par rapport à la base de la pièce à usiner qui repose sur la table 2. Le support 42 peut être déplacé d'une quantité considérable, afin depouvoir adapter le réglage de l'organe de guidage 40 à des épaisseurs différentes de la pièce à usiner. Les deux supports peuvent être bloqués dans la position de réglage choisie au moyen d'organes de serrage appropriés qui ne sont pas représentés sur le dessin. 



   Le tambour 6 est faiblement conique et va en diminuant vers l'extrémité gauche de la fig. 2. Cette forme conique sert principalement à obtenir une position convenable pour les dents de la scie de telle sorte que   l'âme   de la scie soit pratiquement parallèle à l' axe du tambour. Du fait de cette forme conique du tambour 6, la longueur de la scie 3 comprise dans le tour ou la boucle qui passe sur les poulies 4,5 et 30 est d'autant plus grande que le tambour est poussé davantage, parallèlement à l'axe, vers le côté de la machine situé à gauche sur la fig. 2. 



   Le montage de la poulie 30 sur un levier pivotant 31 sert en partie à maintenir une tension pratiquement uniforme dans la scie 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 quand on modifie la longueur de la boucle de la scie qui passe sur les poulies 4,5 et   30. Le   levier 31 permet de faire passer la poulie 30 de la position indiquée en trait plein sur la fige 1,      qu'elle occupe à peu près quand le tambour 6 est'dans la position correspondant au début du mouvement de sciage, dans la position 30a indiquée en traits interrompus et dans laquelle la poulie se trouve à peu près quand le tambour se trouve à l'extrémité de son déplacement vers la gauche de la fig. 2.

   La disposition et la lon- gueur du   ressort.32   sont choisies de manière qu'il ne puisse se produire qu'une faible différence dans la tension de la soie dans ces deux positions ou dans une position intermédiaire de la poulie 30. 



   Quand il faut faire passer la scie 3 à travers une ouver- ture d'une pièce à usiner, il faut détacher: l'extrémité 3b de la soie du tambour 6. Il est alors souhaitable que la soie ne soit pas tendue, par conséquent, pendant cette opération de la sépara- tion de l'extrémité 3b de la soie d'avec le tambour, il faut sup- primer la tension de la scie.

   A cet effet, une goupille 43 est main tenue dans le levier 31 de manière à pouvoir tourner, et dans cette goupille 43 peut se déplacer une barre 44 qui porte à l'une de ses extrémités une butée réglable 45,tandis qu'à son autre extrémité (voir également la   ig.3)   elle est reliée au moyen d'une articula- tion 46 à un tourillon 47 disposé   sur 'un   levier 48 fixé sur un axe qui sort à l'extérieur en traversant le bâti 1 et qui est muni, à l'extérieur de ce bâti, d'une manivelle 50. 



   Dans la position de la manivelle 50 représentée sur les figs. 1 et 3, la butée 45 n'est pas au contact de la goupille 43 quand on déplace la poulie 30 dans les limites de son amplitude de réglage. Mais lorsqu'on fait tourner la manivelle 50 de 1800 envi- ron par rapport à la position indiquée sur les figs. 1 et 3;

   la butée 45 vient au contact de la goupille 43 et fait passer la pou- lie 30 dans une position qui se trouve un peu à droite de celle qui est indiquée en trait plein sur la   fig.l.   Par ce moyen, le ru- ban 3 de la scie est déchargé de toute tension, quelle que soit la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 position axiale que prenne le tambour 6, même quand ce tambour se trouve dans la position axiale extrême de droite représentée sur la fig. 2, qui est la position ordinaire du tambour au début de l'opé- ration de sciage lorsque l'extrémité du ruban 3 doit être passée à travers une pièce   à   usiner, 
Lorsque la soie 3 est détenue de cette façon ou dans le cas où pendant l'opération de coupe elle se briserait, il est absolument indésirable que les longueurs du ruban qui sont enroulées sur le tam- bour 6 puissent se dérouler.

   Pour éviter qu'elles se déroulent, on a prévu ( voir fig. 1) un galet ou une poulie 51 qui pivote sur un levier oscillant 52 et qui est appuyé, par un ressort,43 qui attaque ce levier, contre les deux tours du ruban 3 qui se trouvent sur les côtés de la boucle qui passe sur les poulies 4,5 et 30.      



   Dans le cas où la soie 3 rompt pendant une opération de sciage, comme cela se produit quelquefois, la poulie 30 est   immédia-   temént tirée par le ressort 32 vers la position indiquée en traits interrompus dans la partie gauche de la fig. 1. Pour éviter une rup- ture de la poulie 30 ou que cette poulie soit endommagée par le con- tact avec le bâti 1, on a prévu un tampon ou amortisseur 54 en caout- chouc ou en une autre matière appropriée à l'endroit où le bord- de la poulie 30 viendrait autrement heurter la paroi du bâti de la machine. 



   Pour permettre de scier à angles variés, la table 2 peut pivoter sur plusieurs tourillons transversaux. L'un de ces tourillons coïncide pratiquement avec la surface supérieure de la table à l'en- droit où la scie 3 traverse cette table sur la fig. 2 et un autre tourillon coïncide pratiquement avec la surface supérieure de la table à l'endroit ou la scie 3 traverse cette table sur la fig. 2, et un autre tourillon   coïncide   avec cette surface à l'endroit où la scie 3 traverse la table sur la fig. 1. Pour chacun de ces mouvements de pivotement sont prévus des organes de guidage appropriés dans le sup- port de la table ainsi que des   orgnes   de blocage tels que par exem- ple les vis de blocage 55 qui traversent des rainures courbes 56 et qui sont prévues pour le tourillon perpendiculaire au plan de la fig. 



  2, et les vis de blocage 57 qui passent par les fentes ou rainures 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 courbes 58 et qui sont prévues poùr le tourillon perpendiculaire au plan de la fig. l. Comme les organes de guidage et de blocage appro- priés pour ces mouvements de la table sont généralement connus, ils ne seront pas décrits plus en détail. 



   Les moteurs 7 et 8 pivotent sur les tourillons 59 et 60 et du fait que les moteurs 7 et 8 peuvent ainsi pivoter, ainsi que le bras de support 10 de l'axe 9 des-poulies, les courroies de commande 13 et 14 sont maintenues automatiquement sous une tension appropriée. 



  Les deux moteurs tournent'en sens contraire, ce qui assure le mouve- ment de la scie 3 et du tambour 6 dans des sens opposés pour l'opéra- tion de sciage et pour le retour rapide. Le mécanisme de commande pour la transmission de la force comprend selon la fig. 6, un interrupteur multiple 61 commandé à la main par des boutons-poussoirs et fixé en un point du bâti 1 d'un accès commode pour l'ouvrier. Ce mécanisme comporte également un bouton-poussoir pour l'enclenchement du moteur 7 qui est en action pendant la course de travail de la scie, et pour le déclenchement du moteur 8 aui assure la course de retour de la scie, ainsi qu'un bouton-poussoir pour l'enclenchement du moteur 7 et pour le déclenchement du moteur 8, et enfin un bouton-poussoir prévu pour le déclenchement des deux moteurs 7 et 8. 



   Un régulateur de vitesse 62 est relié au moteur 7. Ce ré- gulateur peut être réglé au moyen du levier 63 sur l'une ou l'autre      d'un ensemble de plusieurs vitesses, et il permet par ce moyen d'adap- ter la vitesse du mouvement de travail de la soie 3 à différentes conditions de travail. 



   En plus   des-, organes   de commande, manoeuvrables à la main, pour la transmission de la force des moteurs à la soie, on a encore prévu plusieurs dispositifs de surveillance fonctionnant automatique- ment. Conformément à la fig. 2, un interrupteur 64 est disposé sur un manchon 65 qui entoure le prolongement   de l'extrémité   de la vis 19. 



  L'interrupteur 64 est disposé de manière à pouvoir être influencé par un galet 66 qui passe par une fente prévue à la partie inférieure du manchon 65 et qui vient au contact d'une pièce de commande 67,   dispo-   sée à l'extrémité droite de la vis 19 de manière à pouvoir tourner, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 juste avant que la vis 19 attaque la position extrême de droite représentée sur la fig. 2. 



   L'interrupteur 64 est inséré, selon la fig. 6, entre l'interrupteur 61 et le moteur 8 qui est en fonction pour la course de retour de la scie, et lorsque la pièce 67 vient agir sur cet interrupteur, celui-ci coupe le courant du moteur 8 même quand l'interrupteur 61 se trouve dans la position qui correspond à la course de retour de la scie. Ainsi que le montre la fig. 2, l'interrupteur 64 est fixé, en vue de son réglage, sur une pièce 68 disposée de manière réglable, sur le manchon 65 et cet interrupteur est réglé de manière à couper le courant du moteur 8 en un point qui se trouve un peu avant la position extrême droite du tambour 6 reproduite sur la fig. 2.

   Le tambour 6 qui tourne assez rapidement pendant la course de retour de la scie continue ce mouvement de rotation jusqu'à ce que ses surfaces en saillie 22 viennent au contact de l'anneau de frein 24 et il est alors rapidement freiné et arrêté sans choc et sans   effort, de   traction exagéré. Le réglage de la pièce 68 et le réglage, effectué au moyen des vis 27, de l'anneau de frein 24 permettent de fixer exacte ment et de régler avec précision le point d'arrêt du déplacement du tambour vers le côté droit de la fig. 2. 



   Lors du déplacement axial du tambour 6 vers le côté gauche de la figure 2, une pièce de commande 69 qui tourne sur l'extrémité gauche de la vis 19 vient au contact d'un galet 70 qui fait fonctionner un interrupteur 71 qui déclenche le moteur 7 et qui se trouve entre l'interrupteur multiple 61 et ce moteur 7. Cet interrupteur 71 est porté par un anneau 72 disposé de manière réglable dans un cylindre 73, et dont l'amplitude de réglage est suffisamment grande pour que le moteur 7 puisse être déclenché pratiquement en tout point de la course de déplacement vers la gauche du tambour   6.   L'anneau 72 peut être bloqué dans la position de réglage choisie par la vis de serrage 74.

   L'une des raisons pour   lesquelles   la position de l'interrupteur 72 doit être réglable avec une amplitude relativement grande réside dans le fait qu' on peut alors utiliser' aussi bien des rubans de soie relativement courts que des rubans longs. Lorsqu'une scie se 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 rompt, par exemple, les morceaux de la soie peuvent encore être utilisés.pour des travaux.appropriés en limitant la course du tam- bour vers la gauche de manière qu'elle corresponde à la longueur du ruban de scie dont on dispose encore sur le tambour. 



   Comme le mouvement de rotation et le déplacement axial du tambour 6 sont d'une amplitude relativement faible pendant l'opéra- tion de sciage, il n'est pas.-,nécessaire de prévoir un frein en com- binaison   avec-, l'interrupteur   71 pour arrêter le tambour dans son déplacement vers la gauche, c'est-à-dire dans le sens de l'opération de sciage.. Les-moyens indiqués sur le dessin sont suffisants pour arrêter le tambour en un point déterminé tant dans le sens de l'axe que dans le sens de la rotation, de telle sorte que le tambour peut toujours être arrêté,   avec-.-l'organe     de: blocage. 28,   dans la position qui permet l'accès le plus commode à cet organe.. 



   Un autre interrupteur 75 visible sur les figs. 1 et 3 est disposé sur le bâti 1 dans une position telle qu'une pièce de com-      mande   77   disposée sur le levier 31 puisse venir au contact du galet 76 qui influence cet interrupteur et qu'on puisse par ce moyen ou- vrir l'interrupteur 75 dans le cas où la scie 3 se rompt et que par conséquent la poulie 50 et le levier 31 puissent se transporter vers la position située à gauche de la fig. 1, dans laquelle la poulie 30 s'applique contre l'amortisseur 54.

   Une pièce de commande 78 fixée, sur   la   partie en équerre 33 du levier-31 vient heurter'le galet 76 en ouvrant ainsi l'interrupteur 75 quand la poulie 30 est dans l'autre position l'extrémité dans laquelle elle est amenée; par l'action de la manivelle 50 au moyen de laquelle elle est transpor- tée dans la position extrême droite quand on doit faire passer le ruban de scie 3 à travers une pièce à usiner, ou quand il faut   rempla-   cer le ruban de scie sur le tambour 6. 



   Ainsi que le montre la fig. 6, l'interrupteur 75 est mon- té dans la ligne qui va aux deux moteurs 7 et 8, par conséquent, lorsque la poulie se trouve dans la position d'extrémité de gauche ou de droite, c'est-à-dire quand le ruban est rompu ou quand la ten- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 sion du ruban est supprimée en vue de le faire passer à travers une pièce à usiner, ou en vue de le remplacer, on ne peut faire démarrer aucun des deux moteurs 7 et 8, ce qui supprime le risque, qui existe sans cela, que l'ouvrier se blesse ou que la machine soit endommagée. 



   Les interrupteurs et régulateurs de vitesse peuvent être exécutés dans des formes-de construction diverses, connues par ellesmêmes et qui dépendent de la nature du courant et des moteurs utilisés, en conséquence ils ne seront pas décrits plus en détail. 



   Pour disposer pour la première fois une scie, comme la scie à ruban 3, sur le tambour 6 encore vide,, il est avantageux de prévoir dans la machine un mécanisme complémentaire approprié à cet effet. Dans ce but, on peut selon la fig. 1 fixer sur le bâti un tourillon 79 qui porte une bobine ou un tambour tournant 80 sur lequel un ruban de scie 80a est enroulé en tours superposés. La position du tambour 80 est choisie de façon que l'extrémité extérieure 80b de la scie à ruban puisse être extraite et passée sur les poulies 30,4 et 5 et de là sur le tambour 6 sur lequel on la fixe d'une manière amovible par l'organe de serrage 28. 



   Un frein 81 coopère avec le tambour 80. Ce frein peut être appuyé par un ressort contre la tranche du tambour 80 de manière à exercer un effet   de.   traction ou de tension approprié. 



   Quand le tambour 6 se trouve dans la position extrême droite représentée sur la fig. 2, on fait démarrer le moteur 7, et pendant le déplacement du tambour 6 vers la gauche, provoqué par la rotation et la translation axiale, le ruban de la scie est déroulé du tambour 80 et enroulé sur le tambour 60. Pendant cette opération, il faut que la manivelle 50 occupe la position représentée sur les figs. 



  1 et 3. La poulie 30 n'est alors pas retenue par le ruban, et si l' on ne l'en empêche, elle vient s'appliquer contre l'amortisseur 54, c'est-à-dire qu'elle vient occuper- une position dans laquelle l'interrupteur 71 pour le moteur 7 est ouvert. Cette coupure du circuit. d'alimentation du moteur 7 doit être évitée lors du premier enroulement du ruban sur le tambour 60 On peut.obtenir ce résultat en insé- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 rant une pièce d'écartement appropriée, non représentée sur le dessin, entre la butée 45 de la barre 44 et la goupille 43, ou en prévoyant, un autre moyen approprié remplissant le même but. 



   Quand le ruban est disposé sur le tambour 6, on enlève la pièce d'écartement qui empêche l'ouverture de l'interrupteur 71 et on fait tourner la manivelle 50 de 180  par rapport à la position représentée sur les figs, 1 et 3, ce qui provoque l'ouverture de 1' interrupteur 71. On enlève alors le tambour 80,   et'on   saisit   l'ex-   trémité libre du ruban de la scie par un organe de serrage 82 de forme   appropriée(  ( voir   fig.2)o   Pendant le serrage, le galet 51 empêche le ruban de se dérouler du tambour 6. Ensuite, on fait tourner la manivelle de manière à la ramener dans la position des figs. 1 et 3, dans laquelle le ruban est tendu,et la machine est alors prête à fonctionner.

   Le tambour,.80 peut également être utilisé comme disposi-' tif approprié et avantageux pour le transport et la conservation en magasin du ruban de scie sous une forme enroulée et appropriée à l' enroulement sur le tambour 60 de la machine.. 



   Il est avantageux qu'une partie du ruban soit exécutée à ses deux extrémités sans dents. Ceci a pour but en partie que les parties du ruban qui doivent être saisies à la main lorsqu'on l'enroule sur le tambour ou lorsqu'on le fait passer à travers une pièce à usiner formant un ruban plat commode à cet effet. Il y a encore d' autres raisons qui militent en faveur de la suppression des dents aux extrémités du ruban . Ilarrive souvent que la scie s'avance d'une quantité importante dans la pièce à usiner. Or les dents ont une certaine obliquité par rapport,au ruban qui constitue le corps de la soie, par conséquent la fente ouverte par la scie dans la pièce à usiner sera sensiblement plus large que l'épaisseur du corps de la soie.

   Quand on a atteint l'extrémité du mouvement de la scie dans un sens, la scie peut facilement être extraite de la fente qu'elle a taillée, ou être réintroduite dans cette fente, lorsqu'il n'y a pas de dents sur la partie du ruban qui s'engage dans la pièce à usiner, tandis que dans le cas où la scie s'engage par une partie munie de dents dans la fente à laquelle elle a donné naissance, elle peut fa- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 cilement être retenue dans cette fente ou même se rompre. 



   Lorsqu'on découpe à la scie une partie intérieure d'une pièce à usiner, comme par exemple d'une matrice ou d'un déflecteur, on utilise la machine de la manière suivante quand le tambour 6 est ramené dans la position d'extrémité de droite représentée sur la fig. 2. On fait tourner la manivelle 50 jusque dans la position dans laquelle la tension de la scie 3 est supprimée. On desserre alors l'organe de serrage 28 pour libérer l'extrémité 3b du ruban 3 qu'on déroule de la poulie dans le sens arrière. Le guide 40 est alors ordinairement placé dans une position relevée. On fait alors passer l'extrémité libre du ruban à travers la pièce à usiner, puis on la remet sur la poulie 5 et on la fixe sur le tambour 6 par 1 ''organe de serrage 28.

   Pendant toutes ces opérations, il est impossible de faire démarrer l'un des deux moteurs 7 et 8, car le circuit de l'interrupteur 71 est'coupé. 



  On ramène ensuite la manivelle 50 dans la position représentée sur les figs. 1 et 3, et on enfonce le bouton-poussoir de l'interrupteur multiple 61, ce bouton enclenche le moteur 7 pour effectuer l'opération de sciage au cours de laquelle la pièce à usiner est guidée et poussée à la main contre la scie. 



   Au fur et à mesure que l'opération de sciage progresse, le tambour 6 se transporte vers le côté gauche de la fig. 2, jusqu'à l' instant où la pièce de commande 69 à l'extrémité gauche de la vis 19 vient au contact du galet 70 et coupe par ce moyen le circuit du moteur 7 par l'ouverture de l'interrupteur 71. L'ouvrier écarte alors la pièce à usiner de la scie d'une quantité suffisante pour que les dents de la scie ne puissent exercer un effet d'usure pendant le mouvement de retour du ruban.

   Enfin, on enclenche le moteur 8 qui provoque le mouvement de retour de la soie à grande vitesse, par l'enfoncement du bouton poussoir correspondant de l'interrupteur multiple 61, et après accomplissement de ce mouvement de retour, la pièce de commande 67 dis-   posée. à   l'extrémité droite de la vis 19 provoque l'ouverture de l'interrupteur 64 de telle sorte que le moteur 8 est déclenché juste avant que le tambour 6 atteigne la position extrême droite représentée sur la fig. 



  2. C'est le plus souvent immédiatement ensuite que les pièces de frei- 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 nage 22 et 24 viennent au contact l'une de l'autre, le guidage élastique de la pièce 24 évitant que dans cette manoeuvre se produisent des chocs., de telle sorte que le tambour est rapidement arrêté dans la position qui convient pour commencer une nouvelle manoeuvre ou opération de sciage. On renouvelle ces courses-en avant et de retour du ruban 3 jusqu'à ce que le travail de sciage a exécuter soit achevé. 



   La soie conforme à la présente invention peut aussi, dans les détails, être exécutée d'une manière qui diffère de l'exemple du dessin. C'est ainsi qu'au lieu des deux moteurs 7 et 8, dont l'un entraîne la scie pendant l'opération ou la course de travail et l" autre pendant la course de retour, on peut aussi ne prévoir qu'un seul moteur qui agit sur le tambour 6 par l'intermédiaire d'un dispositif qui permet d'entraîner le tambour à volonté dans un sens ou dans l'autre, ainsi que de l'arrêter, et qui peut être constitué par exemple par un changement de vitesse muni d'un accouplement ou embrayage réglé à la main sur la course dans le sens avant; ou dans le sens arrière, et susceptible également d'être réglé sur une position de déclenchement ou intermédiaire.

   On peut aussi supprimer la poulie mobile 30 qui se trouve soumise à la tension d'un ressort.,et en revanche faire pivoter la poulie-guide 4 qui se trouve au-dessus de la table 2 sur un support, réglable verticalement sur le bâti de la machine et qu'un ressort réglable et débrayable qui prend, appui sur le bâti de la machine tend constamment à tirer vers le haut. D'autre part, la fente de la table 2 par laquelle passe la scie 3 peut être munie d'une pièce rapportée, durcie, également fendue, contre laquelle s'appuie le dos de la scie pendant l'opération de sciage. On peut, de même, réaliser d'une autre manière que sur le dessin d' autres détails de la soie conforme à la présente invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  BAND SAW.



   The present invention relates to band saws and, in particular, to a machine for sawing metals in order to obtain a metal part of a desired shape.



   The object of the present invention is to constitute a band saw in such a way that it makes it possible to saw the interior parts of parts such as press blocks and other metal parts through which it is necessary to pass the saw to allow him to act.



   Such a machine must, moreover, be constituted, according to the present invention, so that in a minimum of time it is possible to pass the saw through the-holes of a workpiece and that the machine can then be used. to saw

 <Desc / Clms Page number 2>

 without having to join or assemble the two ends of the saw.



   The present invention further aims to provide a band saw which can be used with advantage and safety for the execution of interior and exterior sawing work without it being necessary to join the two ends of the saw.



   Another object of the present invention consists in constituting a machine of the aforementioned type so that for interior sawing work as well as exterior sawing work it is as efficient and suitable as a continuous band saw, that is to say without end, while allowing the saw to pass at any time through a hole in the workpiece or out of it without the need to make or open an assembly or coupling the ends of the saw.



   Another object of the present invention is to provide a saw which makes it possible in particular to obtain, by sawing, determined shapes, in the execution of press blocks:, mandrels, deflectors and similar work.



   The present invention also relates to a saw comprising a flexible band moving back and forth, the machine being constructed so that, during the return movement of the band, the workpiece can be separated. or away from the ribbon, avoiding serious difficulties which might otherwise result from the workpiece contacting the ribbon during its return movement.



   One of the problems to be solved in accordance with the present invention is further to improve or improve the force transmission mechanism and the operating mechanism of a saw whose band is open at its ends, so that for the movement in the direct direction or the sawing movement there are several transformation ratios or speeds, with a view to adapting to the various materials of the workpieces -, while for the return stroke by means of which the saw is returned to an initial or starting position,

   we pre-

 <Desc / Clms Page number 3>

 sees a relatively rapid- or accelerated return movement. '
The present invention also makes it possible to provide a band saw comprising improved control devices with which it is in communication or relation such that the necessary safety is obtained for the worker who controls the machine and that he is furthermore, it is impossible to: work in conditions causing damage to the machine or to the silk.



   According to the present invention, a band saw must furthermore (1 be provided with an improved device for the initial introduction of the silk into the machine and for its adjustment.



   The present invention further aims to combine in an advantageous manner a saw band open at the ends with ...: a machine suitable for the use of such a band, while giving the saw an improved shape. and particularly suitable for this category of machine.



   In general, the aim of the present invention is also to simplify and improve the shape and the mode of operation of the bristles: provided with a ribbon open at its ends.



   The description which follows, with reference to the appended drawing, given by way of example, will make it clear how the invention can be implemented.



   Fig. 1 shows a ribbon silk according to the present invention, viewed in elevation from the location of the operator who controls it, and in partial section.



   Fig. 2 is also a partially cut away elevation seen in the direction of arrows II of fig.l, while fig. 3 is a partial section of the machine showing the mechanism which is located in the upper left part of FIG. 1.



   Fig. 4 shows in detail a brake, the assembly of which can be seen in the saw in FIG. 2. FIG. 5 is a partial section of one of the pulleys of the machine ,.



   Fig. 6 shows the arrangement of the control mechanisms and, in particular, the mounting of certain electrical control members.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The machine comprises, according to figs. 1 and 2, a main or support frame 1, a work table 2, a band saw 3, pulleys or guide discs 4 and 5 which keep part of the saw in a determined position relative to the table 2 , and a drum or a reel 6 which drives the saw and on which the saw is wound and unwound according to the progress of the sawing operation. The drum 6 is driven alternately, by means of a force return mechanism and by a motor 7, in the direction corresponding to the working stroke of the saw 3, and by a motor 8 in the opposite direction.



   For this purpose, a pin 9 pivots in two parallel and oscillating arms 10 and carries a pulley will of a relatively large diameter and a pulley 12 relatively small, the pulley 11 being driven by the motor 7 by means of the belt 13, and the pulley 12 by the motor 8 by means of the belt 14.



   On the axis 9 is also mounted a pulley 15 which drives by means of the belt 17 a pulley 16 which in turn drives the drum 6 by means of a finger 18 fixed on this pulley.



   The drum 6 can not only rotate, but also move along the axis. It is fixed on the extended end of a screw 19 which engages in a nut 20 fixed on the frame 1. When the drum 6 is rotated, the screw 19 also rotates, and at the same time the assembly constituted by the screw 19 and the drum 6 is moved axially in the direction corresponding to the momentary direction of rotation of the drum. The screw 19 is guided on the one hand by the nut 20 and, on the other hand, by a sleeve 21 fixed to the frame 1.



   At the end located on the right in fig. 2, the drum 6 is continued by projecting parts 22 oriented axially and which protrude (see fig. 4) between the arms 23 of the pulley 16, forming brake surfaces with which a brake member 24 can cooperate. by several bolts 25. The bolts 25 can be displaced axially so as to allow the displacement of the braking member 24, to the left of FIG. 2 by means of springs 26. This movement of the braking member 24

 <Desc / Clms Page number 5>

 to the left is limited by nuts 27 which can be moved on bolts or threaded rods 25 and which determine the position of the braking member 24.



   One of the ends of the saw 3 is removably attached to the end of the drum 6 which is to the right in FIG. 2, and the saw is wound on the drum 6 in several helical turns 3a, separated from each other in the direction of the axis.



  The other end of the saw 3 is fixed in a removable manner on the drum 6 by means of suitable clamping members, for example by means of the eccentric clamping roller 28 indicated in FIG. 1, @ which clamps against the inner surface of the drum the end 3b of the saw, introduced into the drum 6 through a slot 29 in its wall, thereby maintaining this end of the saw.



   One of the turns 3a of the saw 3 passes, as shown in fig. 1, on the pulleys, .4 and 5 as well as on another pulley 30 carried by an oscillating lever 31 and usually pushed aside with force towards the left side of FIG. 1 by a spring 32. The spring. 32 acts by one of its ends on an angled part 33 of the lever 31, and by its other end it is attached to the frame 1 of the machine.



   The pulley 30 gives the silk 3 a longitudinal tension which can be modified by displacement of the pin 34, with a view to adapting to sawing to different widths or thicknesses or to different working conditions. The pin 34 engages the lower end of the spring 32 and is fixed to a movable part 35, and in the frame 1 there is a slot or groove which allows the displacement of the pin 34 in the direction of the axis of the spring 32. @ The tension of saw 3 can also be adjusted by modifying the position, on part 33 of the lever, of pin 36 connected to the upper end of spring 32.

   For this purpose, the part 33 comprises several holes 36a which are located at different distances from the axis of rotation of the lever, the pin 36 being able to be introduced at will into one or the other of these holes.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The turn or the loop of the saw 3 which passes: on the pulleys 4, 5 and 30 is partly maintained by these pulleys in a vertical plane determined with respect to the frame 1. As shown in detail in f ig. 5, the pulleys 4,5 and 30 are provided with cheeks 37 against which the back of the tang 3 rests. During the sawing movement, the saw is usually pressed lightly against the cheeks 37 by means of an oblique surface 37a relatively small provided on the pulleys. This oblique surface 37a further enables the saw to lie practically flat despite the lateral projection or path of the saw teeth.

   At the place where the silk leaves the drum 6 in the direction towards the pulley 30 is provided, a contact member 38 which helps guide the saw by the pulleys 4, 5 and 30, and complementary contact and control members. guide 39 and 40 of a hardened material are arranged in adjustable support pieces 41 and 42 in the vicinity or near the table 2.



   The support 41 can be adjusted vertically so as to bring the guide member 39 to the desired very small distance from the base of the workpiece which rests on the table 2. The support 42 can be moved by an amount. considerable, in order to be able to adapt the setting of the guide member 40 to different thicknesses of the workpiece. The two supports can be locked in the chosen adjustment position by means of suitable clamping members which are not shown in the drawing.



   The drum 6 is slightly conical and decreases towards the left end of FIG. 2. This conical shape serves primarily to achieve a suitable position for the saw teeth so that the saw web is substantially parallel to the axis of the drum. Due to this conical shape of the drum 6, the length of the saw 3 included in the lathe or the loop which passes over the pulleys 4, 5 and 30 is all the greater as the drum is pushed further, parallel to the axis, towards the side of the machine on the left in fig. 2.



   The mounting of the pulley 30 on a pivoting lever 31 serves in part to maintain a substantially uniform tension in the saw

 <Desc / Clms Page number 7>

 when modifying the length of the loop of the saw which passes over the pulleys 4,5 and 30. The lever 31 allows the pulley 30 to pass from the position indicated in solid lines on the pin 1, which it occupies approximately near when the drum 6 is in the position corresponding to the start of the sawing movement, in the position 30a indicated in broken lines and in which the pulley is approximately when the drum is at the end of its movement towards the top. left of fig. 2.

   The arrangement and length of the spring 32 are chosen so that there can only be a slight difference in the tension of the silk in these two positions or in an intermediate position of the pulley 30.



   When it is necessary to pass the saw 3 through an opening of a workpiece, it is necessary to detach: the end 3b of the tang of the drum 6. It is then desirable that the tang is not stretched, therefore , during this operation of separating the end 3b of the tang from the drum, the tension of the saw must be removed.

   For this purpose, a pin 43 is hand held in the lever 31 so as to be able to rotate, and in this pin 43 can move a bar 44 which carries at one of its ends an adjustable stop 45, while at its other end (see also ig.3) it is connected by means of an articulation 46 to a journal 47 disposed on a lever 48 fixed on a pin which comes out to the outside through the frame 1 and which is provided, outside this frame, with a crank 50.



   In the position of the crank 50 shown in FIGS. 1 and 3, the stop 45 is not in contact with the pin 43 when the pulley 30 is moved within the limits of its adjustment amplitude. But when the crank 50 is rotated by about 1800 in relation to the position shown in figs. 1 and 3;

   the stop 45 comes into contact with the pin 43 and causes the pulley 30 to pass into a position which is a little to the right of that which is indicated in solid lines in fig.l. By this means, the band 3 of the saw is relieved of all tension, whatever the

 <Desc / Clms Page number 8>

 axial position taken by the drum 6, even when this drum is in the extreme right-hand axial position shown in FIG. 2, which is the ordinary position of the drum at the start of the sawing operation when the end of the band 3 is to be passed through a workpiece,
When the floss 3 is held in this way or in the event that during the cutting operation it breaks, it is absolutely undesirable that the lengths of tape which are wound on the drum 6 can unwind.

   To prevent them from unfolding, a roller or pulley 51 is provided (see fig. 1) which pivots on an oscillating lever 52 and which is supported by a spring 43 which attacks this lever against the two turns of the lever. tape 3 which are on the sides of the loop which passes over the pulleys 4,5 and 30.



   In the event that the tang 3 breaks during a sawing operation, as sometimes happens, the pulley 30 is immediately pulled by the spring 32 to the position indicated in broken lines in the left part of FIG. 1. To prevent the pulley 30 from breaking or from damaging this pulley by contact with the frame 1, a buffer or damper 54 of rubber or other suitable material has been provided at the location. where the edge of the pulley 30 would otherwise strike the wall of the machine frame.



   To allow sawing at various angles, the table 2 can pivot on several transverse journals. One of these journals practically coincides with the upper surface of the table at the place where the saw 3 passes through this table in FIG. 2 and another journal practically coincides with the upper surface of the table at the place where the saw 3 passes through this table in FIG. 2, and another journal coincides with this surface at the place where the saw 3 passes through the table in fig. 1. For each of these pivoting movements, suitable guide members are provided in the support of the table as well as locking members such as, for example, the locking screws 55 which pass through curved grooves 56 and which are provided for the journal perpendicular to the plane of FIG.



  2, and the locking screws 57 which pass through the slots or grooves

 <Desc / Clms Page number 9>

 curves 58 and which are provided for the journal perpendicular to the plane of FIG. l. As the guiding and blocking members suitable for these movements of the table are generally known, they will not be described in more detail.



   The motors 7 and 8 pivot on the journals 59 and 60 and because the motors 7 and 8 can thus pivot, as well as the support arm 10 of the axis 9 of the pulleys, the control belts 13 and 14 are maintained. automatically under appropriate voltage.



  The two motors rotate in opposite directions, which ensures the movement of the saw 3 and the drum 6 in opposite directions for the sawing operation and for the rapid return. The control mechanism for the transmission of force comprises according to fig. 6, a multiple switch 61 controlled by hand by push-buttons and fixed at a point of the frame 1 with convenient access for the worker. This mechanism also comprises a push-button for engaging the motor 7 which is in action during the working stroke of the saw, and for triggering the motor 8 which ensures the return stroke of the saw, as well as a button -push for starting the motor 7 and for starting the motor 8, and finally a pushbutton provided for starting the two motors 7 and 8.



   A speed regulator 62 is connected to the motor 7. This regulator can be set by means of the lever 63 to one or the other of a set of several speeds, and it allows by this means to adapt the speed of the silk working movement 3 at different working conditions.



   In addition to the manually operable control members for transmitting the force of the motors to the silk, several monitoring devices are also provided which operate automatically. According to fig. 2, a switch 64 is disposed on a sleeve 65 which surrounds the extension of the end of the screw 19.



  The switch 64 is arranged so as to be able to be influenced by a roller 66 which passes through a slot provided at the lower part of the sleeve 65 and which comes into contact with a control part 67, arranged at the right end. the screw 19 so that it can turn,

 <Desc / Clms Page number 10>

 just before the screw 19 attacks the extreme right position shown in FIG. 2.



   Switch 64 is inserted, according to FIG. 6, between the switch 61 and the motor 8 which operates for the return stroke of the saw, and when the part 67 acts on this switch, the latter cuts off the current of the motor 8 even when the switch 61 is in the position corresponding to the return stroke of the saw. As shown in fig. 2, the switch 64 is fixed, with a view to its adjustment, on a part 68 arranged in an adjustable manner, on the sleeve 65 and this switch is adjusted so as to cut off the current of the motor 8 at a point which is located a little before the extreme right position of the drum 6 shown in FIG. 2.

   The drum 6 which rotates fairly rapidly during the return stroke of the saw continues this rotational movement until its protruding surfaces 22 come into contact with the brake ring 24 and it is then rapidly braked and stopped without shock. and effortlessly, exaggerated traction. The adjustment of the part 68 and the adjustment, carried out by means of the screws 27, of the brake ring 24 make it possible to fix exactly and precisely adjust the stop point of the displacement of the drum towards the right side of fig. . 2.



   During the axial displacement of the drum 6 to the left side of FIG. 2, a control part 69 which rotates on the left end of the screw 19 comes into contact with a roller 70 which operates a switch 71 which triggers the motor. 7 and which is located between the multiple switch 61 and this motor 7. This switch 71 is carried by a ring 72 disposed in an adjustable manner in a cylinder 73, and the adjustment amplitude of which is sufficiently large so that the motor 7 can be triggered at practically any point of the movement of displacement towards the left of the drum 6. The ring 72 can be locked in the adjustment position chosen by the clamping screw 74.

   One of the reasons why the position of switch 72 must be adjustable with a relatively large amplitude is that it is then possible to use both relatively short silk ribbons and long ribbons. When a saw is

 <Desc / Clms Page number 11>

 breaks, for example, the pieces of the floss can still be used for suitable work by limiting the stroke of the drum to the left so that it matches the length of the saw band still available on the machine. drum.



   As the rotational movement and the axial displacement of the drum 6 are of a relatively small amplitude during the sawing operation, it is not necessary to provide a brake in combination with. switch 71 to stop the drum in its movement to the left, that is to say in the direction of the sawing operation. The means indicated in the drawing are sufficient to stop the drum at a determined point both in the direction of the axis than in the direction of rotation, so that the drum can always be stopped, with -.- the blocking member. 28, in the position which allows the most convenient access to this organ.



   Another switch 75 visible in figs. 1 and 3 is arranged on the frame 1 in a position such that a control part 77 arranged on the lever 31 can come into contact with the roller 76 which influences this switch and that it is possible by this means to open the switch. 'switch 75 in the event that the saw 3 breaks and consequently the pulley 50 and the lever 31 can be moved to the position situated to the left of FIG. 1, in which the pulley 30 is applied against the shock absorber 54.

   A control part 78 fixed, on the angled part 33 of the lever-31, hits the roller 76, thus opening the switch 75 when the pulley 30 is in the other position the end in which it is brought; by the action of the crank 50 by means of which it is transported to the extreme right position when the saw band 3 has to be passed through a workpiece, or when the saw band has to be replaced on the drum 6.



   As shown in fig. 6, the switch 75 is mounted in the line which goes to the two motors 7 and 8, therefore, when the pulley is in the left or right end position, that is to say when the tape is broken or when the tension

 <Desc / Clms Page number 12>

 The tape is removed in order to pass it through a workpiece, or in order to replace it, neither of the two motors 7 and 8 can be started, which eliminates the risk, which otherwise exists, that the worker is injured or the machine is damaged.



   Switches and speed regulators can be implemented in various forms of construction, known by themselves and which depend on the nature of the current and the motors used, therefore they will not be described in more detail.



   In order to place for the first time a saw, such as the band saw 3, on the still empty drum 6, it is advantageous to provide in the machine an additional mechanism suitable for this purpose. For this purpose, according to FIG. 1 fix on the frame a journal 79 which carries a reel or a rotating drum 80 on which a saw band 80a is wound in superimposed turns. The position of the drum 80 is chosen so that the outer end 80b of the band saw can be extracted and passed over the pulleys 30,4 and 5 and thence onto the drum 6 on which it is fixed in a removable manner. by the clamp 28.



   A brake 81 cooperates with the drum 80. This brake can be pressed by a spring against the edge of the drum 80 so as to exert an effect. appropriate traction or tension.



   When the drum 6 is in the extreme right position shown in FIG. 2, the motor 7 is started, and during the movement of the drum 6 to the left, caused by the rotation and the axial translation, the saw band is unwound from the drum 80 and wound up on the drum 60. During this operation, the crank 50 must occupy the position shown in FIGS.



  1 and 3. The pulley 30 is then not retained by the tape, and if we do not prevent it, it comes to rest against the shock absorber 54, that is to say it comes occupy a position in which the switch 71 for the motor 7 is open. This cut of the circuit. feeding the motor 7 must be avoided when winding the tape for the first time on the drum 60. This result can be obtained by inserting

 <Desc / Clms Page number 13>

 rant a suitable spacer, not shown in the drawing, between the stop 45 of the bar 44 and the pin 43, or by providing another suitable means fulfilling the same purpose.



   When the tape is placed on the drum 6, the spacer which prevents the opening of the switch 71 is removed and the crank 50 is rotated by 180 relative to the position shown in Figs, 1 and 3, which causes the opening of the switch 71. The drum 80 is then removed, and the free end of the saw band is gripped by a clamp 82 of suitable shape ((see fig. 2). o During tightening, the roller 51 prevents the tape from unwinding from the drum 6. Then, the crank is rotated so as to bring it back to the position of figs. 1 and 3, in which the tape is stretched, and the machine is then ready to operate.

   The drum, 80 may also be used as a suitable and advantageous device for the transport and storage in store of the saw band in a coiled form and suitable for winding on the drum 60 of the machine.



   It is advantageous that part of the tape is executed at both ends without teeth. This is in part only intended for those parts of the tape which are to be gripped by hand when winding it onto the drum or passing it through a workpiece forming a convenient flat tape for this purpose. There are still other reasons for eliminating teeth at the ends of the tape. It often happens that the saw moves a large amount into the workpiece. Now the teeth have a certain obliquity with respect to the strip which constitutes the body of the tang, consequently the slot opened by the saw in the workpiece will be appreciably wider than the thickness of the body of the tang.

   When the end of the saw's movement has been reached in one direction, the saw can easily be pulled out of the slot it has cut, or reinserted into that slot, when there are no teeth on the saw. part of the band which engages in the workpiece, while in the case where the saw engages by a part provided with teeth in the slot to which it gave rise, it can fa-

 <Desc / Clms Page number 14>

 can easily be retained in this slit or even break.



   When cutting with a saw an interior part of a workpiece, such as for example a die or a deflector, the machine is operated as follows when the drum 6 is returned to the end position right shown in fig. 2. The crank 50 is rotated to the position in which the tension of the saw 3 is removed. The clamping member 28 is then loosened to free the end 3b of the tape 3 which is unwound from the pulley in the rear direction. The guide 40 is then ordinarily placed in a raised position. The free end of the tape is then passed through the workpiece, then it is put back on the pulley 5 and it is fixed on the drum 6 by the clamping member 28.

   During all these operations, it is impossible to start one of the two motors 7 and 8, because the circuit of the switch 71 is cut.



  The crank 50 is then returned to the position shown in FIGS. 1 and 3, and the push-button of the multiple switch 61 is depressed, this button engages the motor 7 to perform the sawing operation during which the workpiece is guided and pushed by hand against the saw.



   As the sawing operation progresses, the drum 6 moves to the left side of FIG. 2, until the moment when the control part 69 at the left end of the screw 19 comes into contact with the roller 70 and thereby cuts off the circuit of the motor 7 by opening the switch 71. L The worker then moves the workpiece away from the saw by an amount sufficient so that the teeth of the saw cannot exert a wear effect during the return movement of the band.

   Finally, the motor 8 is started which causes the return movement of the silk at high speed, by the depressing of the corresponding push button of the multiple switch 61, and after completion of this return movement, the control part 67 dis - posed. at the right end of the screw 19 causes the opening of the switch 64 so that the motor 8 is triggered just before the drum 6 reaches the extreme right position shown in FIG.



  2. It is usually immediately thereafter that the brake parts

 <Desc / Clms Page number 15>

 swimming 22 and 24 come into contact with each other, the elastic guide of the part 24 preventing shocks from occurring in this maneuver, so that the drum is quickly stopped in the position suitable for starting a new maneuver or sawing operation. These runs-forward and back of the ribbon 3 are repeated until the sawing work to be carried out is completed.



   The silk according to the present invention can also in detail be made in a manner which differs from the example in the drawing. Thus, instead of the two motors 7 and 8, one of which drives the saw during the operation or the working stroke and the other during the return stroke, it is also possible to provide only one. motor which acts on the drum 6 by means of a device which makes it possible to drive the drum at will in one direction or the other, as well as to stop it, and which may consist for example of a change gear fitted with a coupling or clutch adjusted by hand to the travel in the forward direction; or in the reverse direction, and also capable of being adjusted to a release or intermediate position.

   It is also possible to eliminate the movable pulley 30 which is subjected to the tension of a spring., And on the other hand make the guide pulley 4 which is located above the table 2 on a support, vertically adjustable on the frame, pivot. of the machine and that an adjustable and disengageable spring which bears on the frame of the machine constantly tends to pull upwards. On the other hand, the slot in the table 2 through which the saw 3 passes can be provided with an insert, hardened, also split, against which the back of the saw rests during the sawing operation. Likewise, other details of the silk according to the present invention can be made in a manner other than in the drawing.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1 -. Scie à ruban caractérisé par le fait que le ruban de scie flexible est guidé sur une partie de sa longueur par des organes de guidage suivant un chemin déterminé qui croise le support de la <Desc/Clms Page number 16> pièce à usiner, et par le fait qu'est prévu un dispositif de commande ou d'entraînement à l'aide duquel on peut communiquer au ruban et alternativement un mouvement de travail ou de sens direct provoquant l'opération de sciage, et un mouvement à vide ou de retour de sens contraire; 2 -.Modes d'exécution de l'appareil spécifié en 1 , présentant les particularités suivantes prises séparément ou en combinaison : a.- La partie du ruban de la scie qui n'est pas guidée par des organes de guidage est enroulée sur un tambour, et le ruban de la scie comporte des extrémités ouvertes reliées d'une manière amovible de préférence au tambour; 1 -. Band saw characterized in that the flexible saw band is guided over part of its length by guide members following a determined path which crosses the support of the <Desc / Clms Page number 16> workpiece, and by the fact that a control or drive device is provided with the aid of which it is possible to communicate to the band and alternately a working or direct movement movement causing the sawing operation, and a movement empty or reverse return; 2 - Execution methods of the apparatus specified in 1, having the following peculiarities taken separately or in combination: a.- The part of the saw band which is not guided by guide members is wound on a drum, and the saw band has open ends removably connected preferably to the drum; b. - Le dispositif d'entraînement se compose d'un moteur tournant constamment dans le même sens et d'un changement de vitesse permettant d'entraîner'le ruban de la scie au moyen de ce moteur dans des sens contraires, un dispositif permettant de déclencher la commande d'entraînement étant également prévu; c.- Le tambour qui porte une partie du ruban de scie flexible peut tourner et également se déplacer dans le sens de l'axe, le ruban étant enroulé en hélice sur le tambour et étant fixé d'une mamière amovible sur ce tambour à son extrémité, le dispositif d'en- traînement du tambour pouvant entraîner le tambour à la fois dans un mouvement de rotation et dans un déplacement suivant l'axe; d.- Dans la machine est prévu un dispositif pour le renversement du sens tant du mouvement de rotation que de la translation axiale du tambour ; b. - The drive device consists of a motor rotating constantly in the same direction and a speed change allowing the saw band to be driven by means of this motor in opposite directions, a device allowing to trigger the drive control also being provided; c.- The drum which carries part of the flexible saw band can rotate and also move in the direction of the axis, the band being wound helically on the drum and being fixed in a removable mamière on this drum to its end, the drum driving device being able to drive the drum both in a rotational movement and in a movement along the axis; d.- In the machine is provided a device for reversing the direction of both the rotational movement and the axial translation of the drum; e. - Le tambour est constitué de manière que les différents tours du ruban enroulé en hélice sur ce tambour soient maintenus de préférence à des distances axiales égales les uns des autres ; f.- Le ruban flexible forme entre deux tours disposés sur le tambour une boucle qui passe sur des poulies de guidage et qui contient la partie du ruban qui agit sur la pièce à usiner ; g.- La partie du ruban qui forme la boucle est maintenue par les poulies.¯de guidage dans un plan perpendiculaire à l'axe du tambour; <Desc/Clms Page number 17> h. - Dans la machine est prévu un dispositif servant à tendre la partie en boucle du ruban, ce dispositif pouvant être réglable et' débrayable ; e. - The drum is formed so that the different turns of the tape wound helically on this drum are preferably maintained at equal axial distances from each other; f.- The flexible tape forms between two turns arranged on the drum a loop which passes over guide pulleys and which contains the part of the tape which acts on the workpiece; g.- The part of the tape which forms the loop is held by the guide pulleys in a plane perpendicular to the axis of the drum; <Desc / Clms Page number 17> h. - In the machine is provided a device for stretching the loop portion of the tape, this device can be adjustable and 'disengageable; i.- Le tambour est entraîné par le dispositif d'entraînement et pendant la course dans le sens dire et ou course de travail à une vitesse progressive convenant à l'effet de sciage recherché, et à une vitesse relativement grande dans la course à vide ou de retour; j.- Le dispositif tendeur qui agit sur la partie du ruban qui forme boucle fait agir, lorsqu'il est mis hors service, un dispositif automatique déclenchant la commande.d'entraînement; k. - Dans la machine est prévu un dispositif automatique qui déclenche le dispositif d'entraînement quand le ruban est parvenu à l' extrémité du mouvement de retour ; i.- The drum is driven by the drive device and during the stroke in the direction say and or working stroke at a progressive speed suitable for the desired sawing effect, and at a relatively high speed in the empty stroke or back; j.- The tensioning device which acts on the part of the ribbon which forms a loop activates, when it is put out of service, an automatic device triggering the drive control; k. - An automatic device is provided in the machine which triggers the drive device when the tape has reached the end of the return movement; 1.- Il est prévu un dispositif de commande manoeuvrable à la main, qui permet d'interrompre ou de¯faire démarrer la commande d'entral- nement du ruban à volonté en un point quelconque des deux mouvements de sens contraire de la soie, tandis qu'un dispositif automatique déclenche la commande d'entraînement quand le ruban a exécuté les deux mouvements ; m.- Lorsque le ruban se rompt, un levier qui, ordinairement, se trouve sous l'action de ce ruban est rabattu par l'action d'un ressort,dans une position dans laquelle il fait entrer en action un dispositif déclenchant automatiquement,la commande d'entraînement du ruban ; 1.- A control device that can be operated by hand is provided, which makes it possible to interrupt or start the drive control of the ribbon at will at any point of the two movements in the opposite direction of the silk, while an automatic device triggers the drive command when the ribbon has executed both movements; m.- When the tape breaks, a lever which, ordinarily, is under the action of this tape is folded back by the action of a spring, into a position in which it activates an automatically triggering device, the ribbon drive control; n. - Les extrémités du ruban sont exécutées sans dents sur une certaine longueur et des.dispositifs automatiques sont prévus au moyen desquels la commande d'entraînement du ruban est interrompue pour l' un ou l'autre des sens du mouvement quand la partie dépourvue de dents de l'une ou l'autre des..extrémités du ruban s'engage dans la pièce à usiner; o.- Dans la machine est prévu un dispositif de réglage permettant de faire varier la vitesse du mouvement du ruban, ce dispositif étant utilisable lorsque le sens du mouvement correspond au sciage, et de <Desc/Clms Page number 18> préférence hors service lorsque le sens du mouvement du ruban est de sens contraire; not. - The ends of the tape are executed without teeth for a certain length and automatic devices are provided by means of which the drive control of the tape is interrupted for either direction of movement when the part without teeth one or the other of the ends of the tape engages in the workpiece; o.- In the machine is provided an adjustment device making it possible to vary the speed of the movement of the strip, this device being usable when the direction of movement corresponds to sawing, and to <Desc / Clms Page number 18> preferably out of service when the direction of movement of the ribbon is in the opposite direction; p.- En plus du tambour guidant une partie du ruban suivant une hélice pendant la course en avant et la course de retour est prévu un autre tambour tournant sur lequel on enroule d'abord le ruban destiné a être enroulé nouvellement sur le premier tambour et dont on déroule le ruban, après la fixation de l'une de ses extrémités sur le premier tambour, lorsqu'on l'enroule sur ledit premier tambour; q.- Dans la machine est prévu un frein automatique qui freine le mouvement du ruban à l'extrémité de la course de retour, de préférence après déclenchement de la commande d'entraînement; p.- In addition to the drum guiding part of the tape following a propeller during the forward stroke and the return stroke is provided another rotating drum on which is first wound the tape intended to be newly wound on the first drum and the tape of which is unwound, after one of its ends has been fixed on the first drum, when it is wound on said first drum; q.- An automatic brake is provided in the machine which slows down the movement of the tape at the end of the return stroke, preferably after triggering the drive command; r.- L'un au moins des dispositifs déclenchant automatiquement la commande d'entraînement à la fin de la course dans le sens avant et de la course de retour du ruban est réglable afin de modifier l'instant de la coupure de la commande dientralnement; s. - Le dispositif d'entraînement comporte un moteur distinct pour chaque sens du mouvement, et il est prévu un dispositif de commande permettant d'utiliser ces deux moteurs alternativement; t.- Dans la machine est prévu un galet qui se trouve sous l' action d'un ressort et qui s'applique contre les tours du ruban sur le tambour qui guide le ruban, à l'endroit où ledit ruban abandonne le tambour dans le sens de la course de travail. r.- At least one of the devices automatically triggering the drive command at the end of the travel in the forward direction and of the return travel of the tape is adjustable in order to modify the instant at which the feed command is cut off. ; s. - The drive device has a separate motor for each direction of movement, and a control device is provided for using these two motors alternately; t.- In the machine is provided a roller which is under the action of a spring and which is applied against the turns of the tape on the drum which guides the tape, at the place where said tape leaves the drum in the direction of the working race.
BE425799D BE425799A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE425799A true BE425799A (en)

Family

ID=86724

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE425799D BE425799A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE425799A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2553076A1 (en) TENSIONING DEVICE FOR WIND COIL WINDING MACHINE
BE425799A (en)
EP1075910A1 (en) Machine for cutting paper logs
EP0031783A1 (en) Machine for winding wire on spools
EP0091389B1 (en) Bobbin removing device for a winding or twisting machine
CH459703A (en) Device for feeding a lathe with bars to be machined
BE519538A (en)
BE366610A (en)
FR2489698A1 (en) AUTOMATIC REEL FOR A SEAT BELT
CH165769A (en) Door template.
BE571705A (en)
BE457616A (en)
BE482531A (en)
CH439037A (en) Copying machine
BE337105A (en)
BE697183A (en)
BE414969A (en)
BE566673A (en)
BE363843A (en)
BE672027A (en)
BE347278A (en)
BE402469A (en) Winder
EP0526357A1 (en) Device for the distribution and simultaneously cutting of rolled up web material
BE484053A (en)
BE372402A (en)