La présente invention est relative à. une machine copseuse portant sur un châssis, au moins un dispositif pour dévider un fil provenant d'une bobine, d'un rols ou d'une autre source quelconque et pour placer ensuite ce fil sous la forme d'un cops ou d'un cocon, le ou cha- que dispositif isusdit comprenant un moyen d'alimentation du fil, un moyen de freinage du fill, un mloyen cassefil, un moyen de répartition ou de translation alternative du fil, une broche rotative qui est pourvue de ses organes de commande et d'entraînement et qui est disposée longitudinalement en étant parallèle au trajet de la pièce de ce dernier moyen entraînant effectivement le fil suivant sa répartition ou translation alternative de façon à assurer l'enroulement alternatif de ce fil sur une portion déterminée de la broche,
un cône formateur contre lequel le fil est retenu suivant sa direction de répartition ou translation alternative pendant son enroulement sur la portion susdite de la broche au début de la formation du cops et par lequel le cops, en voie de formation, est repoussé le long de la broche, une cuvette de guidage qui est alignée suivant l'axe longitudinal de la broche, qui reçoit l'extrémité du cops opposéeàcelleadjacente au cône formateur et qui est déplacée par le cops en voie de formation, d'une position de départ jusqu'à une position intermédiaire de mise en longueur du cops, un moyen d'écartement de la cuvette de guidage par rapport au cône formateur, déplaçant cette cuvette de guidage parallèlement à l'axe de la broche rotative,
de sa position intermédiaire de mise à longueur du cops jusqu'à une position d'évacuation assurant l'évacuation du cops formé, un moyen de coupe du fil reliant l'extrémité extérieure du cops formé avec l'extrémité intérieure du cops suivant, agissant lorsque le caps formé est dégage du cône formateur et. de la cuvette de guidage, et un moyen de replacement de la cuvette de guidage dans sa position de départ à partir de sa position d'évacuation.
II existe déjà des machines de ce genre.
Dans certaines de ces machines connues, le cops est formé sur une broche rotative horizontale coopérant avec un seul cône formateur. Cette broche rotative est entraînée par un système d'embrayage commandé par un moteur. Au cours de sa formation, le caps est guidé par une cuvette de guidage mobile suivant 1'axe horizontal de la broche rotative. Lorsque le cops est arrivé à longueur voulue, c'est-à-dire lorsque là cuvette de guidage atteint sa position intermédiaire de mise à longueur du cops, un dispositif agit mécaniquement sur le système d'embrayage en question afin de débrayer celui-ci, de façon à faire cesser la liaison mécanique entre la broche rotative et le moteur de commande par ailleurs constam- ment en rotation, et de façon à'faire arrêter la broche.
D'autre, part, après débrayage du système d'embrayage, la broche est dégagée lentement du caps formé en étant déplacée axialement vers l'arrière. Lorsque cette broche est retirée complètement de l'intérieur udu cops, celui-ci est saisi par des griffes ou pièces de préhension analogues et est dégagé de la cuvette de guidage pour être évacué vers le bas. Ensuite la broche est replacée lentement en position de départ ou de travail et le fil reliant le cops formé au cops suivant est par ailleurs coupé par des ciseaux situés au-dessous de la broche et est réenroulé ou rebobiné autour de celle-ci, pour assurer la formation dudit caps suivant.
Ces machines connues présentent des inconvénients.
La broche rotative doit être arrêtée pendant un temps relativement long pour être dégagée complètement, par translation de sa position de travail et pour être replacée ensuite de la même manière, dams cette position ;.
D'autre part, la commande de la broche rotative par système d'embrayage est une source non négligeable d'avaries mécaniques. Par ailleurs, le cops formé à l'aide d'un seul cône formateur risque lors de sa formation d'être insuffisamment serré et d'être irréguflièrement t poussé le long de la broche.
Enfin, la, reprise du bobinage ou de l'enroulement du fil sur la broche pour amorcer le cops suivant n'est pas constamment immédiate et entraîne souvent un, glis
sement du fil autour de cette broche. De tout cela, il
résulte que de telles machines connues permettent de former des cops relativement irréguliers et mous, selon des cadences de production normajies jusqu'à présent mais diminuées par des arrêts inhérents à leur type de construction.
Dans d'autres machines connues, le cops est formé sur une broche rotative verticale et par un seul cône en étant constamment soutenu par une cuvette de guidage déplacée verticalement d'abord lentement pendant la formation du cops et ensuite rapidement dès que le cops est à longueur voulue, tandis que l'embrayage de commande de la broche n'est pas arrêté. En outre, à la fin de sa course descendante, la cuvette de guidage est basculée brusquement pour permettre la chute libre du cops sur un dispositif basculant d'où il est évacué. Le cops s formé est donc descendu verticalement et suffisamment pour être complètement dégagé de la broche rotative.
A ce moment, des ciseaux sont amenés dans le trajet du cops formé après passage de celui-ci afin de couper le fil reliant ce cops au cops suivant. Lorsque le fil est coupé, un. système à levier et à came assurant l'évacua- tion du cops, permet le rebasculement et le retour vers le haut de la cuvette de guidage dans sa position supé rieure de iiravail.
Ces autres machines connues ont des désavantages.
Elles n'utilisent aussi qu'un seul cens pour former le cops et n'assurent, pas l'arrêt de la translation alternative du fil en regard de la broche entre deux cops successifs.
En outre, elles emploient un système d'évacuation du cops formé compliqué et générateur d'avaries fréquentes limitant leur cadence de production.
La présente invention permet de remédier aux in convénients et aux désavantages précités en ayant pour objet une machine permettant une augmentation de cadence de production de 20 à 25 ouzo par rapport aux autres machines.
A cet effet, la ou chaque broche est commandée individuellement par un moteur électrique, tandis que le dispositif comprend en outre un cône compensateur qui est disposé vis-à-vis du cône formateur par rapport au plan vertical passant par l'axe longitudinal de la broche rotative, qui coopère avec ce cône formateur pour dimensionner le cops et. repousser celui-ci en voie de formation le long de cette broche rotative et qui est déplaçable simultanément audit cône formateur.
D'autre part, le moyen susdit d'écartement de la cuvette de guidage par rapport aux cônes et le moyen susdit de replacement de cette cuvette de guidage en position de départ sont constitués d'un cylindre pneumatique dont la tige de piston entraîne, d'une part, la cuvette de guidage de sa position intermédiaire de mise à longueur du cops à sa position d'évacuation de celui-ci et en retour de cette position à sa position de départ et, d'autre part.
les deux cônes formateur et compensateur d'une position de départ dans s laquelle le cops est formé et mis à longueur à une position d'évacuation assurant l'évacuation du cops formé et, en retour, de cette position d'évacuation à cette position de départ, Te déplacement des cônes à partir de leur position de départ étant effectué quelques ins- tants après celui de la cuvette de guidage à partir de sa position de mise à longueur du cops.
L'invention apparaîtra au cours de la description du dessin annexé qui représente schématiquement et à titre d'exemple seulement une forme de réalisation de l'invention.
La fig. 1 est une vue en élévation avec coupe partielle d'une forme de réalisation d'une machine copseuse selon l'invention représentée en position de départ.
La fig. 2 est une vue en plan avec coupe partielle de la machine en position de départ.
La fig 3 est une vue en élévation analogue de la machine en position intermédiaire de mise à longueur du cops.
La fig. 4 est une vue en plan correspondante de la machine en position intermédiaire de mise à longueur du cops.
La fig. 5 est une vue en élévation analogue de la machine dans une position intermédiaire suivant de peu la position intermédiaire de mise à longueur du cops, cette vue étant considérée du côté opposé à celui relatif aux fig. 1 et 3.
La fig. 6 est une vue partielle en plan correspondant à la précédente de Ila machine dans la position intermé- diaire suivant de peu colle de mise à longueur du cops.
La fig. 7 est une vue partielleenélévation de la machine en position extrême d'évacuation du cops.
La fig. 8 est une vue partielle en plan, correspondant à la précédente, de la machine en position extrême d'évacuation du cops.
La fig. 9 est une coupe transversale de la machine faite suivant la ligne IX-IX de la fig. 1.
La fig. 10 est une coupe en élévation du chariot porteur des cônes de ta machine, faite suivant la ligne
X-X de la fig. 12 considérée ci-après.
La fig. 11 est une vue en plan partielle du chariot inférieur et d'une partie du chariot supérieur porteur de la cuvette de guidage de la machine en position de départ.
La fig. 12 est une coupe en plan partielle faite suivant la ligne XII-XII de la fig. 10.
La fig. 13 est une vue transversale du chariot inférieur de la machine, après coupe faite suivant la ligne XIII-XIII de la fig. 11.
La fig. 14 est une coups partielle en élévation des chariots inférieur et supérieur de'la machine en position n de départ, coupe faite suivant la ligne XIV-XIV de la figure suivante.
La fig. 15 est une vue transversale des chariots après coupe faite suivant la ligne XV-XV de la fig. 14.
La fig. 16 est une coupe d'un détail de la machine faite suivant la ligne XVI-XVI de la fig. 15.
La fig. 17 est une vue partielle en élévation de deux interrupteurs de commande de la machine, faite suivant la ligne XVII-XVII de la figure suivante.
La fig. 18 est une coupe transversale de cet interrupteur faite suivant la ligne XVIII-XVIII, de la fig. 17.
La fig. 19 est une coupe schématique partielle illustrant le troisième interrupteur de commande de la machine, coupe faite suivant la ligne XIX-XIX de la fi gure suivante.
La fig. 20 est une coupe faite suivant la ligne XX-XX de la fig. 19.
Dans ces différentes figures, des mêmes notations de référence désignent des éléments identiques.
La machine représentée sert, d'une part, à dévider un fil 1 bobiné préalablement sur une bobine 2 et, d'au- tre part. à placer ce fil 1 sous la forme d'un cops ou d'un cocon 3. Le fil 1 peut être en jute, en lin, en chan vre, en coton, en sisal ou en une autre matière textile e filiforme ou filamenteuse analogue, naturelle ou synthé- tique.
La machine comprend un dispositifd'alimentation. 4 qui, dans l'exemple choisi, peut comporter trois bobinas d'alimentation 2 visibles aux fig. 1, 3, 5 et 9. Le dispositif d'alimentation 4 est essentiellement constitué d'un plateau 5 en forme d'assiette, dont la concavité est diri gée vers le haut. Pour pouvoir porter les bobines d'ali mentation 2, le plateau 5 est pourvu de trois supports 6 fixés à la face supérieure de sa partie marginale légèrement oblique. Chacun des supports 6 porte une grande broche principale 7 et une petite broche auxiliaire 8 sur lesquelles peut être emboîtée la bobine d'alimentation 2 correspondante.
Le plateau 5 est monté librement rotatif ou pivotant autour d'un arbre vertical 9 et est supporté par un support fixe 10 auquel d'ailleurs lodit arbre 9 est fixé.
Pour assurer la continuité du dévidage des fils des bobines 2 placées sur le plateau 5, l'extrémité intérieure de l'une d'elles est reliée par un noeud, à l'extrémité extérieure de la bobine suivante.
Le fil 1 est acheminé vers le haut et passe à travers un tube de guidage 11 dont la position par rapport au plateau 5 est extérieure dans ta forme de'réalisation envisagée, cette position pouvant être centrée par rap- port audit plateau 5 dans une variante d'exécution. Ce tube de guidage 11 courbé s'étend vers le bas à partir d'une zone supérieure située au-dessus du niveau des bobines 2, sensiblement à l'aplomb du contre du plateau 5, jusqu'à une zone inférieure située au-dessous du niveau du plateau 5 ou éventuellement au niveau de la partie centrale de celui-ci.
L'extrémité inférieure dudit tube de guidage 11 est fixée sur un support 12 solidaire du support précité 10.
De la sorte, le fil 1 est guidé sur une bonne partie de son trajet séparant la bobine 2 dont il provient, de da partie de la machine qui le traite ensuite. De cette façon, on évite le ballonnement du fil 1 le long de cette partie de son trajet.
A la sortie, du tube de guidage 11, le fil 1 est amené vers une broche rotative 13 servant à former complètement le cops 3.
Avant d'atteindre ladite broche 13, le fil est amené à passer successivement à travers un dispositif de freinage 14, un dispositif casse-fil 15 et'un dispositif de répartition ailternative ou de translation alternative 16 du fil 1 capable de déplacer alternativement ce fil 1 en regard d'une portion bien déterminée de longueur de la broche rotative 13.
Le dispositif de fromage 14 est constitué essentiellement d'au moins un disque de freinage 17 présentant un bord circonférentiel sous la forme d'une gorge dans laquelle passe le fil 1.
Par exemple, le disque de freinage 17 est monté rotatif sur une tige de pivotement 18 fixe dont l'une des extrémités est portée par un support 19 fixé au support 12 susdit et est pourvue d'un anneau de friction 20 et dont l'autre extrémité filetée porte une rondelle 21 retenue par deux écrous 22.
Pour assurer le freinage du disque de freinage 17 en rotation autour de la tige de pivotement 18, ce disque 17 est sollicité constamment à prendre appui et à frotter latéralement contre l'anneau de friction 20, grâce à l'action d'un ressort 23 spiroïdal ou éventuellement héli- cotidal, comprimé entre ledit disque de freinage 17 et ladite rondelle 21.
Le dispositif casse-fil 15 est constitué, à son tour, d'au moins un disque tendeur 24 monté librement rotatif autour d'un pivot 25 fixé à l'extrémité d'un levier 26.
Celui-ci pivote autour d'un pivot fixe 27 aligné dans le prolongement de la tige de pivotement 8. Le levier 26 est sollicité élastiquement par'un moyen conventionnel non représenté, de manière à tendre constamment le fil 1 sous une tension prédéterminée relativement faible. Le fil 1 est guidé en passant dans la gorge du bord du disque tendeur 24. Lorsque ce fil 1, se brise, le levier 26 tourne sous l'action du moyen précité autour du pivot fixe 27. Cette rotation du levier 26 entraîne une rotation égale d'une surépaisseur ou d'une came 28 que présente l'extrémité supérieure du levier 26 entourant le pivot 27.
Lorsque le fil n'est pas brisé, la surépaisseur 28 est en contact avec l'extrémité libre du levier 29 d'un contacteur 30 porté par un petit support 31 fixé à une barre de liaison 32 du pivot 27 à la. partie de l'a machine située au-dessous de lui. Cette surépaisseur 28 cesse ensuite d'être enclenchée lors du bris du fil et produit un dépla- cement de ce levier 29 suffisant pour assurer le déclenchement de ce contacteur 30 enitrainant ainsi l'arrêt du moteur 33 de commande de la broche rotative 13.
Le dispositif de répartition. alternative 16 comprend, pour sa part, un crochet 34 situé à l'extrémité d'une tige 35 perpendiculaire à la broche rotative 13 et animée en marche d'un mouvement de translation alternative. Ce mouvement du crochet 34 ou de la tige 35 est assuré par un organe moteur qui est, de préférence, le moteur 33 de commande de la broche rotative 13, et par l'intermé- diaire d'organes de transmission comportant, entre autres, un réducteur à engrenage 36 entraînant un excen- trique 37 actionnant une bielle 38 déplaçant alternative- ment une manivelle pivotante 39 dont l'une des extrémités est montée autour d'un pivot 40 fixé au bâti ou au châssis de la machine et dont l'antre extrémité poste la tige 35 susdite.
On comprend aisément que toute rotation de l'excentrique 37 entraîne un basculement pivotant de la manivelle 39 et pratiquement une translation alternative de la tige 35 et du crochet 34 en regard de la broche rotative 13.
Pour pouvoir varier l'amplitude de basculement pivotant de la manivelle 39, l'extrémité de la bielle 38 reliée à cette manivelle 39 peut être réglée en position par rap- port à l'axe de pivotement de celle-ci, soit à l'axe du pivot 40, grâce au fait que cetteextrémitéporte un doigt 41 fdédaçable dans une ramure convenablement arquée 42 présentée pan-ladite manivelle 39. Le couQissement du doigt 41 dans la rainure 42 peut encore être réalisé avan tageu, sement par l'intermédiaire d'une vis micrométrique afin d'obtenir un réglage fin du diamètre du cops formé.
D'autre part,pourpouvoirréglerlapositionducrochet 34 ou de la tige 35 par rapport à la broche rotative 13, et cela pour une position bien'déterminée du doigt 41 de la bielle 38 dans la rainure 42 de la manivelle 39, l'extrémité de cette tige 35, opposée au crochet 34. peut coulisser dans une ramure appropriée 43 de l'extrémité libre de la manivelle 39 et y être fixée après réglage de sa position.
Le fil 1 est engagé dans le crochet 34 et est donc ainsi déplacé alternativement en regard de la portion correspondante de la broche rotative 13.
La broche rotative 13 est montée sur l'arbre de sortie du réducteur de vitesse 36 co. nmf au moteur 33 susdit et fixé au bâti de la machine. Dans la forme de réali sa-tion représentée, la broche 13 est inclinée de manière à faire avec un plan horizontal un angle compris entre 40O et 600, et de préférence un angle de 550 environ. Toutefois, l'invention s'étend au cas où la broche 13 est différemment inclinée ou est même horizontale.
La broche 13 n'est animée que d'une rotation autour de son axe et est immobile le long de celui-ci. Elle est constituée de préférence, d'une-part, d'une partie à section circulaire constante située du côté du réducteur 36 et d'une partie à section carrée s'amincissant vers le côté opposé.
La portion de la broche rotative 13 vis-à-vis de laquelle le fil 1 est alternativement déplacé par le dispo sitif susdit 16 de répartition alternative, se trouve visà-vis de sa partie à section carrée.
Pour commencer l'opération de formation du cops 3 sur la portion correspondante de la broche rotative 13, le fil 1 est enroulé à la main, autour de cette portion de broche de façon, à y faire quelques spires. Ensuite, le moteur de commande 33 est démarré et la broche 13, en tournant, assure le bobinage en va-et-vient du fil 1 sur sa portion considérée ci-avant.
La formation du cops 3 est assurée en outre par deux cônes 44 et 45 montés sur un premier chariot ou chariot inférieur 46.
Le premier chariot ou chariot inférieur 46 est déplagable le long de deux tiges de guidage 47 et 48 parallè- les entre elles et parallèles à ta direction axiale de la broche rotative 13. Ces tiges de guidage 47 et 48 sont fixées au bâti ou au châssis de la machine.
Le chariot inférieur comprend un support principal transversal 49 qui présente une encoche latérale 50 dans laquelle la tige de guidage 47 est constamment engagée.
Le support principal 49 est solidaire d'un premier cou- lisseau ou coulisseau inférieur 51 coulissant le long de l'autre tige de guidage 48. Par ailleurs, le support principal 49 porte du côté de son encoche 50 un étrier 52 qui est fixé par des boulons 53 vissés dans une saillie dudit support.
Le chariot inférieur comporte aussi deux supports auxiliaires 54 et 55 en forme de cornière. Ces supports auxiliaires 54 et 55 sont montés sur le support principal 49 par une de leurs ailes et sont disposés de part et d'autre du plan vertical de symétrie passant par l'axe longitudinal de la broche rotative 13. Lesdits supports auxiliaires 54 et 55 portent, par leurs autres ailes, respecti- vement deux arbres, par exemple sous forme de boulons 56 et 57 sur lesquels les deux cônes 44 et 45 sont res pectivement montés et autour desquels ces deux cônes peuvent tourner librement.
En général, les, deux supports auxiliaires 54 et 55 et, conséquemment, les deux cônes 44 et 45, sont disposés symétriquement par rapport au plan de symétrie précité.
Le réglage de la position relative des cônes 44 et 45 peut être obtenu grâce à la construction ; particulière suivante :
Chacun des supports auxiliaires 54 et 55 en forme de cornière peut, pivoter autour, dSun pivo, t 58 respecti- vement 59 fixé au support principal 49. Ce pivot 58 ou 59 est constitué de préférence d'une vis dont la tige présente, d'une part, une partie extrêmale filetée et vissée dans un trou taraudé du support principal 49 et, d'autre part, une partie restante lisse dont la hauteur est légèrement plus grande que l'épaisseur de l'aile infé- rieure correspondante du support auxiliaire considéré 54 ou 55, cette aile étant ainsi placée entre le support principal 49 et la têtedela vis constitutive du pivot 58 ou 59.
En général, les deux pivots 58 et 59 sont disposés symétriquement par rapport au plan vertical de symétrie susdit de la machine.
Les pivotements des deux supports auxiliaires 54 et 55 en. forme de cornière sont simultanés et se font dans des sens opposés, en sorte que ces supports 54 et 55, et conséquemmeat les cônes 44 et 45 qu'ils portent, restent alors constamment symétriques par rapport au plan vertical de symétrie susdit de la machine.
Le rappro. chement, respactivement 1'loign. ement, ds deux supports auxiliaires 54 et 55 ou des deux cônes 44 et 45 est assuré par un système à vis micrométrique à pas inverses essentiellement constitué d'une vis micrométrique 60 présentant deux filetages fins d'extrémité, l'un, à pas gauche et l'autre à pas droit. Los parties file- tées de cette vis 60 engrenant respectivement dans deux écrous 61 et 62 taraudés de manière appropriée formant des saillies inférieures rapportées des supports auxiliai res 54 et 55. Après. réglage, la vis 60 est bloquée ou empêchée de tourner dans ces écrous 61 et 62, par exem ple, grâce à des contre-écrous non représentés prenant appui contre ceux-ci.
Une des parties filetées de la vis 60 présente, en outre, sur sa tranche, une rainure destinée à recevoir la pointe d'un un tournevis en vue de faire tourner la vis 60 elle-même après déblocage. L'écrou 61, respectivement 62, coulisse dans une rainure 63 respectivement 64 convenablement arquée et appropriée présen- tée par le support principal 49.
De la sorte, il est aisé de comprendre que toute rotation de la vis micrométrique 60 à double filetage provoque un éloignementouun rapprochement correspon- dant des supports auxiliaires 54 et 55 et des cônes 44 et 45, assurant la répartition symétrique de ces éléments de part et d'autre du plan vertical de symétrie de la machine. D'une manière plus générale, la vis micromé- trique susdite peut, dans le même but, coopérer avec deux autres parties saillantes des supports auxiliaires en forme de cornière.
Lorsque le réglage de la position relative des cônes 44 et 45 est assuré pour une fabrication de cops 3 aux dimensions déterminées, il est passible de verrouiller les supports auxiliaires 54 et 55 des cônes 44 et 45, dans leur position respective. Le verrouillage d'un tel sup- port auxiliaire est obtenu par une petite vis de blocage 65 qui, par sa tige filetée, est engagée à travers une courte rainure convenablement arquée 66 correspondante présentée par l'aile inférieure dudit support auxiliaire 54 ou 55 et est vissée dans un trou taraudé correspondant du support principal 49. Cette petite vis de blocage 65 serre, par sa tête, ladite aile inférieure de ce support auxiliaire contre ce support principal.
II est à noter que les points homologues des cônes 44 et 45 se trouvant les plus près l'un de l'autre sont pratiquement immobiles et situés à l'une des limites du déplacement du crochet susdit 34.
Le fil 1 préalablement bobiné à la main pour former quelques spires sur la broche 13, l'est davantage méca niquement dors de la rotation de cotte broche 13.
L'un des cônes, à savoir le cône formateur 44, coopère effectivement avec la broche 13 pour former le début du cops 3 qui se présente alors sous une forme torique à section triangulaire puisque, du côté du moteur de commande 33, le fil bobiné du côté de ce cône formateur 44 est retenu et même refoulé par celui-ci de l'autre côté, au fur et à mesure que le diamètre du début du cops 3 grandit. L'inclinaison de ce cône formateur 44 et l'amplitude du crochet alternatif 34 déterminent ensemble-la hauteur finaledutrianglereprésantatif du début du cops 3, mesurée perpendiculairement à t'axe de la broche rotative 13 et définissent ainsi le diamètre extérieur du cops 3.
L'autre cône, à savoirlecônecompensateur 45, sert principalement à équilibrer la composante radiale de la poussée oblique exercée sur le cops 3 par le cône formateur 44 et à reporterlacomposantelongitudinalede cette poussée sur ledit cops 3 afin de faciliter le déga- gement de celui-ci-le long de la broche rotative 13.
Avantageusement, on peut prévoirdanscedernier but une légère différence des angles formés respective mentpar.lesaxesdescônes 44 et 45 avec l'axe de la broche rotative 13, ou mieux encore un léger décalage de l'axe de pivotement du cône compensateur par rap- port au cône formateur. Cette différence ou ce décalage combiné à la position pratiquement immuable des pointes susditesdescônessituéesl'unevis-à-visdel'autre, assurent un enroulement constant du fil 1 sur la broche rotative 13 au point de départ de l'extrémité du nez du cops 3 ou, en d'autres termes, garantissent que cette extrémité reste à hauteur constante sur la broche 13 pendant l'enroulement ou la formation du cops 3.
Lors de sa formation, le cops 3 s'étend de plus en plus obliquement vers le haut, atteint et dépasse ensuite la partie carrée extrêmale de la broche rotative 13.
Lorsque le cops 3 est formé à la longueur voulue, il entoure la broche rotative 13 sur toute sa longueur et dépasse encore celle-ci d'environ un quart ou un tiers de cette longueur.
La pointe antérieure du cops 3, c'est-à-dire celle qui est dirigée vers le haut et opposée aux cônes susdits 44 et 45, est engagée dans une cuvette de guidage 67 on forme d'entonnoir creux, coaxial à la broche rotative 13 des que le cops 3 s'étend vers Je haut le long de la broche 13 après avoir été mis à diamètre extérieur convenable par l'action des cônes 44 et 45. Cette cuvette de guidage 67 qui aide à l'éjection du cops fini, est portée par un deuxième chariot ou par un chariot supérieur 68.
Le cha'riotsupérieur 68 comprend un support principal transversal 69 présentant une encoche latérale 70 dans laquelle la tige de guidage 47 est constamment engagée. Ce support principal 69 porte la cuvette de guidage 67 à sa partie supérieure d'uncôté de colle-ci.
Par ailleurs le support principal 69 est solidaire d'un deuxième coulisseau ou coulisseau supérieur 71 coulissant le long de l'autre tige de guidage 48.
D'autrepart, le coulisseausupérieur 71 présente encore une butée ou un ergot latéral 72 perpendiculaire aux tiges de guidage 47 et 48 ainsi qu'une butée 73 d'actionnement des organes principaux de la machine. Le rôle de cette butée et de cet ergot d'actionnement est expliqué ci-après.
La butée d'actionnement 73 en question est montée sur un pivot 74 disposé entre deux pattes 75 fixées au coulisseau supérieur 71 du chariot supérieur 68. La disposition de cette butée 73 et de ce pivot 74 par rapport au coulisseausupérieur 71 est telle que ladite butée 73 puisse pivoter librement autour dudit pivot 74 uniquement vers le hautou du côté opposé aux cônes 44 et 45 ou au cops 3, à partir de sa position normale dans laquelle elle est dirigée vers le bas en étant toutefois perpendiculaire aux tiges de guidage 47 et 48 précitées.
Les chariots inférieur 46 et supérieur 68 sont mobiles le long des tiges de guidage 47 et 48, entre une po, si tion inférieure ou Xposition de départ et une position supérieure ou position d'évacuation, et vice versa.
Pendant la formation du cops 3, le chariot inférieur 46 est maintenu dans sa position inférieure, tandis que le chariot supérieur est déplacé de sa position inférieure de départ jusqu'àune position intermédiaire de mise à longueur du cops, sous la poussée ascentioninelle de celui-ci.
Le chariot inférieur 46 est maintenu dans sa position inférieure, notamment par son'propre poids, grâce à l'appui de son support principal 49 sur une butée tubu- laire 76 entourant la tige de guidage 47 et. prenant appui contre le bâti ou le châssis ou contre le réducteur 36.
Le chariot supérieur 68 se trouveen position inférieure de départ en s'appuyantsousl'effet de son propre poids contre'une autre bu. te galemnt tubu'laire 77 entourant la même tige de guidage 47 et prenant appui contre la butée précédente 76, notamment par un res sort hélicoïda : ! amortisseur 78.
Lorsque le chariot supérieur 68 atteint sa position intermédiaire de mise à longueur du cops, sa butée basculante 73 actionne presque instantanément deux micro intenrupteuTs 79 et 80 dont les rôles sont explicités ciaprès.
Ladite butée basculante 73 rencontre sur son trajet une butée escamotable forméed'uneroulette 81 ou d'un roulement à billes. Cette'roulette 81 ou ce roulement est monté à l'extrémité d'une aile d'un} bras coudé 82 pivotant en son milieu autour d'un pivot fixe 83. L'extrémité de l'autre aile de ce bras coudé 82 porte, vers le bas, une petite plaque 84 qui actionne les deux microinterrupteurs susdits 79 et 80.
A cet effet, la plaque 84 en question prend appui, lors du basculement vers le bas de son aile porteuse, sur une petite tige 85 terminée par une plaquette 86 surmontant les deux JevieM 87 et 88 de ces micro-interrupteurs 79 et 80 dont la position en hauteur peut être réglée respectivement par de petites vis 89 et 90 vissées dans une pièce de fond 91 prévue dans le boîtier de ces micro-interrupteurs et maintenues en position par des écrous 92 appliqués contre ce boîtier. De ce fait, le premier micro-interrupteur 79 peut fonctionner quelques instants avant le deuxième micro-interrupteur80.Ce'.retarddefonctionnememten- tre les deux micro-interrupteurs 79 et 80 peut être,, par exemple, de l'ordre de quelques 1 liòmes de seconde.
Le retour en position de la roulette 81 et du levier coudé 82 est assuré par un petit ressort hélicoïdal 93 qui prend appui intérieurementcontre le boîtier des micro-inter- rupteurs et supérieurement contre un ergot 94 fixéàla tige 85.
Il est à noter que la position de la roulette 81 ou du roulement à billes et du boîtier des micro-interrupteurs 79 et 80 monté sur le bâti ou le châssis, par l'intermédiaire d'un support auxiliaireforméd'unetôle 95 et d'un, plat 96 fixé au bâti, peut être réglé'notamment suivant la direction des tiges de guidage 47 et 48 ou suivant celle de la broche rotative 13.
Le premier micro-interrupteur 79 est câblé en série dans un circuit électrique qui commande celui de l'ali- mentation du moteur de commande 33 assurant la rotation de la broche 13. L'actionnement de ce premier micro-interrupteur 79 produit l'ouverture de ce dernier circuit et arrête ainsi ledit moteur 33 et ladite broche 13.
Le deuxième micro-interrupteur 80 est câblé on série dans un circuit électrique commandant une valve électromagnétique.
L'actionnement de ce deuxième micro-interrupteur 80 assure l'ouverture de cette valve par ailleurs branchée dans le circuit d'alimentation en air comprimé, d'un cylindre pneumatique 97, à partir d'une sourcegénéra- trice d'un tel fluide. Ce cylindre 97 comprend, à l'inté- rieur, un piston à double effet dont la tige de piston 98 s'étendobliquementvers le haut, para'Hèlememt aux tiges de guidage susdites 47 et 48. La valve électro- magnétique en question permet d'alimenter le cylindre 97 uniquement du côté de son piston opposé à la tige de piston 98, c'est-à-dire uniquement vens le bas.
Ainsi, dès que le chariot supérieur est arrivé dans sa position intermédiaire de mise à longueur du cops, la butée basculante susdite 73 fait basculer le bras coudé 82 qui actionne successivement les premier et deuxième micro-interrupteurs 79 et 80.
Il en résulte donc, d'une part, une coupure de l'ali- mentation du moteur 33 de commande de la broche 13 produisant son bref arrêt ou tout au moins son ralentis sement et, d'autre part, une admission d'aircomprimé dans la partie inférieure du cylindre 97. Cette admission provoque une montée très rapide du piston dans le cylindre 97 et de la tige de piston 98 à l'extérieur de celui-ci.
Celle-ci entraîne avec elle les deux chariots 46 et 68 de la manière suivante :
La tige de piston 97 porte une première butée ou butée inférieure 99 qui est constamment comprise entre les deux ailes de l'étrier 52 solidaire du coulisseau infé- rieur 51 du chariot inférieur 46. En position de formation du cops 3, cette butée inférieure 99 se trouve contre l'aile inférieure de l'étrier 52 ou dans le voisinage de celle-ci. Lors de la montée de la tige de piston 98, la butée inférieure 99 rencontre sur son trajet l'aile supérieure de cet étrier 52 et l'entraîne obliquement vers le haut.
De cette manière, la tige de piston 98 peut déplacer le chariot inférieur 46 porteur des cônes 44 et 45 de sa position de départ ou position inférieure jusqu'à sa position d'évacuation ou position supérieure pour laquelle le cops 3 qui suit le mouvement du chariot infé- rieur 46 est dégagé complètement de la broche rotative 13.
La tige du piston 97 est aussi pourvue d'une deuxième butée ou butée supérieure 100 qui porte un crochet spécial 101 capable d'accrocher la butée laté- rale 72susditesolidaireducoulisseausupérieur 71 du chariot supérieur 68. En position normale, le crochet 101 s'étend longitudinalement suivant la direction de cette tige de guidage 47. Le crochet 101 peut pivoter autour d'un axe situé près de la butée supérieure 100.
L'extrémité inférieure de ce crochet située du côté de la broche 13 forme un bec 102 orienté vers le bas, tandis que l'extrémité supérieure 103 dudit crochet est reliée par un petit ressort hélicoïdal 104, à celle d'un bras 105 fixé à l'extrémité supérieure de la butée su, pé- rieure 100 et dirigé perpendiculairement à celle-ci. Entre ses deux extrémités. le crochet 101 présente un bossage 106dirigé vers le bas.
En position normaJe. le crochet 101 qui est disposé parallèlement au bras 105 ou encore aux tiges de guidage 47 et 48 peut tirer vers le haut le chariot supérieur de sa position intermédiaire de mise à longueur du cops à sa position d'évacuation. Avantageusement, le bord supérieur de la partie du crochet 101 située vers le haut au-delà de la butée supérieure 100 prend normalement appui contre le bord inférieur du bras 105.
En plus, ces bords sont relativement aplatis de façon à présenter des surfaces de pose mutuelle les plus grandes possible, eu égard aux autres dimensions de ces pièces, afin d'obtenir une adhérence-la plus forte possible entre lesdits bords et éviter ainsi les retours ou des rebondissements intem positifs du crochet 101 dès que celui-ci est revenu dans sa position normale et lorsqu'il n'est plus forcé à quitter celle-ci.
En positioninférieure,damslaquelle le crochet 101 reste immobile pendant la formation du cops 3, le bec 102 du crochet est toutefois relevé. Le crochet 101 et le chariot supérieur 68 n'ontplusalors de liaison mutuelle d'entraînement.
Pour pouvoir être ainsi relevé, le crochet 101 coopère par son bossage 106 avec un roulement à billes 107 tournant librement autour d'un pivot 108 monté sur un support auxiliaire 109 fixé au bâti ou au châssis de la machine. Ce roulement à billes 107 qui se trouve sur le chemin ou le trajet de déplacement du bossage 106 et non sur celui du bec 102 du crochet grâce au pliage de celui-ci bien illustré danslesfiguresenplan, force ce bossage 106 à se relever quelque peu lorsque le crochet 101 descend dans le voisinage de sa position, de départ ou position inférieure.
Cette levée du bossage 106 entraîne une levée plus forte du bec 102 qui cesse alors d'être en contactaveclabutéelatéralesusdite 72 du chariot infé- rieur. Ilestànotertoutefois que la position limite infé- rieure du bossage 106 est talle que le point de contact de celui-ci sur la, surface latérale du, roulement à billes 107 se trouve du côté opposé à la broche 13 par rapport au plan passant par l'axe de pivotement de ce roulement 107 ou par l'axe du pivot 108 perpendiculaire à la direction des tiges de guidage 47 et 48. De ce fait, il ne suffit aussiquedequelquesmstantspour que le crochet 101 atteigne sa position normale en partant de sa position inférieure relevée.
II est encore à signaler que la position inférieure limite du bossage 106 du crochet 101 sur le roulement à billes 107 peut être réglée grâce au déplacement possi Me. de ceroulement 107 parallèlement au plan des axes longitudinaux, des tiges de guidage 47 et 48. A cet effet, le support auxiliaire 109 de ce roulement à billes 107 est avantageusement fixé sur le bâti ou châssis par des vis 110 vissées dans des trous taraudés de celui-ci et engagées dans des rainures ou des lumières longitudinales 111 dudit support auxiliaire 109, s'étendant parallèlement aux tiges de guidage 47 et 48.
Le déplacement oMique, vers le haut, du cops formé 3 et l'éjectiondeceoopssont donc assurés par le déplacement oblique vers le haut de la tige de piston 98 à laquelle, sontsolidariséeslesbutéesd'entraînementinfé- rieure 99 et supérieure 100.
A partir de la position de départ ou position infé- rieure, la butée supérieure 100 entraîne directement le crochet 101. Celui-ci redescend aussitôtdans sa position normale suite au dégagement très rapide de son bossage 106, du roulement à billes 107. En outre, de bec 102 du crochet 101 accroche la butée latérale 72 du coulisseau supérieur 71 afin. d'entraîner vers le haut tout le chariot supérieur 68 et en particulier la cuvette de guidage 67 dans laquelle se trouve alors l'extrémité supérieure du cops formé 3. L'accrochage de la butée latérale 72 par le bec 102 du crochet 101 est réalisé un peu avant la mise en contact de la butée inférieure 99 avec l'aile supÚrieure de l'Útrier 52 du chariot infÚrieur 46.
De la sorte, le chariot infÚrieur 46 porteur des c¯nes 44 et 45, poussant !ecopsformé3,'estentraînéobliquementvers le haut un peu après le chariot supérieur 68. Il en résulte que la distance séparant les cônes 44 et 45 et la cuvette de guidage 67 devient plus grande que celle existant au départ de ce mouvement simultané des chariots lorsque le chariot inférieur 46 est dans isa positiondedépart et lorsque le chariot supérieur 68 est danssaposition intermédiaire de mise à longueur du cops 3.
L'augmentation de cette distance permet au cops 3 poussérapidementet obliquement vers le haut par les cônes 44 et 45, de se dégager librement surtout de la cuvette de guidage 67 et de tomber alors par gravité dans une goulotte d'évacuation non représentée a la base de laquelle se trouve par exemple un réceptacle ou une caisse ou encore un transporteurconventionnel.
Ainsileschariotsinférieur 46 et supérieur 68sont très rapidement amenés dans Jour position supérieure par la tige de piston 98. Ces positions supérieures ne peuvent pas être dépassées grâce à J'ochappement du fluide sous pression se trouvant dans le cylindre 97 et ayant agi sur la face inférieure du piston et grâce à l'admission d'un tel fluide dans la partie supérieure de ce cylindre 97, destiné à agir sur l'autre face de ce piston afin de ramener très rapidement la tige de piston 98 vers le bas.
Une telle admission du fluide sous pression dans le cylindre 97 peut être commandée encore par la valve électromagnétique susdite à partir d'un troisième microinterrupteur 112 inséré dans le circuit électrique de commande de cette valve. Ce troisième micro-interrupteur 112 peut être semblable aux deux précédents et est actionné par le chariot inférieur dans l'exemple choisi.
Ce micro-interrupteur 112 est comme les précédents monté dans un boîtier fixé au châssis ou au bâti de la machine. Il est actionné par une des ailes d'un bras coudé 113 pivotant en son milieu autour d'un pivot fixe 114, I'autre aile de ce bras coudé 113 portant un roulemcnt à biJlles ou une petite roulette 115 pivotant librement autour de son propre pivot. Ledit levier coudé 113 est basculé sous l'action de la pousséeversle haut, par exemple du coulisseau inférieur 51 du chariot infé- rieur 46.
Le troisième micro-interrupteur 112 est porté par un support 116 monté sur le bâti ou châssis, la position de ce support 116 pouvant être réglable notamment parallèlement au plan formé par les axes des tiges de guidage susdites 47 et 48.
Ainsi donc, dès que le coulisseau inférieur 51 rencontre leroulementrelatif au troisième micro-interrup- teur 112, ce coulisseau 51 actionnecelui-ci qui assure le déplacement en retour et obliquement vers le bas de la tige de piston 98 jusqu'à sa position inférieure. II est à remarquer que lors de ce déplacement en retour de la tige de piston 98, la butée d'entraînement supérieure 100 libère le crochet 101 de sa liaison de contact avec'le chariot supérieur 68 qui retombe par son propre poids le long des tiges de guidage 49 et 50 de sa position d'évacuation à sa position de départ.
Lors de l'impact du chariot supérieur 68 avec l'élé- ment de distancementsusditouplusprécisément avec le boutde tube 77, le choc produit à l'impact par une telle chute est amorti par le ressort hélicoïdal constitutif 78 de cet élément de distancement.
Lors du déplacementenretourde la tige de piston 98, la butée d'entraînementinférieure 99 cesse d'être appliquée contre l'aile supérieure de l'étrier 52 solidaire du chariot inférieur 46 et vient en contact avec l'aile inférieure de cet étrier 52. De cette façon, par'sa butée d'entraînement inférieure 99, h tige de piston 98 ramené le chariot inférieur 46'dans sa position inférieure initialement considérée.
Il est à noter que lors du déplacement en retour du chariot supérieur 68, la butée basculante 73 portée par celui-ci heurte la roulette 81 du bras coudé 82 ac tionnantles'micro-interrupteurs 79 et 80 sans faire basculer ces bras puisque lors du contact de cette butée avec cette roulette 81 ladite butée est basculée sans dif- ficulté vers l'arrière par rapport à son sens de déplacement.
D'autre part, lo,, rs du déplacement en retour duchariot inférieur 46, celui-ci actionneunquatrième contac- teur ou un quatrième micro-interrupteur 117 qui peut être identique aux micro-interrupteurs 79, 80 et 112 et qui peut être monté de la même façon que ceux-ci, sur le bâti ou le châssis de la machine. De cette façon, le micro-interrapteur 117, per, met la réalimentation en cou- rant électriqueetlaremise en marche du moteur de commande 33 de la broche rotative 13.
Selon) une caractéristiquetrèsimportante de la machine, l'arrêt du moteur 33 n'est pas tout à fait in, stantané suite à l'actionnement du premier micro-interrup- teur 79. Par son inertie, ! rotor de ce moteur 33 effectue encore quelques tours pendant l'éloignement ou le dégagomenitducaps 3 formé, delabroche 13. Il en résulte que le fill 1 qui relie n'extrémité inférieure du cops formé 3 à la bobine 2 du'dispositif d'alimentation 4, est enroulé sur la broche 13 par quelques spires avant que cette broche 13 se remette en rotation suite au cé- enclenchementdumoteur de commande 33.
Ces quel- ques spires du fil 1 existant sur la broche 13 avant ta remise en marche de celle-ci, facilite le début de formation du cops suivant et assure la continuité des opérations de la machine.
Pour réduire au plus les temps morts ide la machine entre deux cops successifs, les fonctionnements des micro-intarrupteurs 79 et 80 sont très rapprochés l'un de l'autre, tandis que la vitesse d'éjection ou celle de déplacement aller et retour des chariots 46 et 68 est sen siblement élevée.
Commedécritprécédemment, le caps formé 3 est entraîné vers le haut par le déplacement des chariots 46 et 68 et est évacué par gravité suite à l'écartement de ceux-ci. Pour libérer le cops évacué du cops suivant, le fil est coupé par une guiMotinc mobile 118 qui est entraînée vers le haut par le chariot supérieur 68, à par tirdesapositioninférieurepourlaquelle elle coopère avec un couteau fixe 119.
Pour pouvoir être entraîné par le chariot supérieur 68,Ïaguillotine 118 présente vers le haut un ergot 120 dont la face de butée est dirigée du côté des cônes. Cet ergot 120 coopère avec le bec 121 d'un autre crochet particulier 122 quipivoteautourd'un pivot 123 fixé à un support coudé 124 monté sur Je support principal 69 du chariot supérieur 68, par un boulon 125. En position normale, le crochet 122 s'étend longitudinalement en étant parallèle à la guillotine 118 ou aux tiges de guidage 47 et 48. Il est dans cette position grâce à un ressort de poussée 126 qui tend à le faire basculer jusque contre un arrêt 127 solidaire du support coudé 124.
Par ailleurs, ce crochet 122 reste dans sa position normale jusqu'au voisinage de sa position ; supérieure où son extrémité opposée au bec 121 et inclinée vers le haut rencontre un galet 128 ou une pièce analogue pivotant librement autour d'un pivot fixe 129 monté sur le châssis ou le bâti de la machine.
Ce galet 128 force le crochet 122 à basculer à l'encontre du ressort 126 et oblige le bec 121 de ce crochet à se relever et à se libérer de l'ergot 120 de la guillotine 118, celle-ci, arrivée ainsi dans sa position supérieure, poursuit encore quelque peu sa montée jusqu'à heurter une butée transver- saIe fixe 130 contre laquelle'elle rebondit pour se déplacer en retour par gravité vers le bas en bénéficiant toutefois de l'énergie de choc produit par elle contre ladite butée 130. II est à noter que cette butée 130 présente une rainure dans laqué se place l'extrémité du cro- chet I22 abaissée par le galet 128.
Le couteau 119 est en forme de V dont la pointe porte une petite lame 131 perpendiculaire à la direction de déplacement du chariot supérieur 68.
La guillotine 118 a une forme correspondante en V avec le sommet écrasé perpendiculairement à cette direction. En position inférieure, les ailes du V de la guillotine 118 reposent contre cetles du V du couteau 119, tandis que le sommet écrasé de la guillotine 118 se trouve contre la lame 131.
Lorsque le cops formé 3 tombe dams la goulotte d'évacuation au-dessus du couteau 119 et au-dessous de la guillotine 118 alors relevée, le fil 1 est engagé entre les airas du V du couteau 119 et contre la lame 131 de celui-ci. Lors de la chute de la guillotine 118 le fil est sectionné entre la pointe de la guillotine 118 et la lame 131. Il est encore à noter que la guillotine 118 peut d'ailleurs ventuelllement rester ; rli. ee au chariot supérieur 68 pondant une partie de son déplacement vers le bas.
The present invention relates to. a copseuse machine carrying on a frame, at least one device for unwinding a wire coming from a spool, a roll or any other source and for then placing this wire in the form of a cops or a cocoon, the or each device isusdit comprising a means for feeding the yarn, a braking means for the fill, a medium yarn breaker, a means for distributing or reciprocating translation of the thread, a rotating spindle which is provided with its locking members. control and drive and which is arranged longitudinally being parallel to the path of the part of the latter means effectively driving the wire according to its distribution or alternating translation so as to ensure the reciprocating winding of this wire on a determined portion of the spindle ,
a forming cone against which the wire is held in its direction of distribution or alternating translation during its winding on the aforesaid portion of the spindle at the start of the formation of the cops and by which the cops, in the process of formation, is pushed back along the spindle, a guide cup which is aligned along the longitudinal axis of the spindle, which receives the end of the cops opposite to the cell adjacent to the forming cone and which is moved by the cops being formed, from a starting position to at an intermediate position for lengthening the cops, a means for spacing the guide cup relative to the forming cone, moving this guide cup parallel to the axis of the rotating spindle,
from its intermediate position of cutting the cops to length to an evacuation position ensuring the evacuation of the cops formed, a wire cutting means connecting the outer end of the cops formed with the inner end of the following cops, acting when the caps formed is released from the forming cone and. of the guide bowl, and a means for replacing the guide bowl in its starting position from its discharge position.
There are already machines of this kind.
In some of these known machines, the cops is formed on a horizontal rotating spindle cooperating with a single forming cone. This rotating spindle is driven by a clutch system controlled by a motor. During its formation, the cap is guided by a movable guide cup along the horizontal axis of the rotating spindle. When the cops has arrived at the desired length, that is to say when the guide cup reaches its intermediate position for lengthening the cops, a device acts mechanically on the clutch system in question in order to disengage the latter. , so as to stop the mechanical connection between the rotating spindle and the control motor, which is otherwise constantly rotating, and so as to stop the spindle.
On the other hand, after disengaging the clutch system, the spindle is released slowly from the caps formed by being moved axially towards the rear. When this pin is completely withdrawn from the interior of the cops, the latter is gripped by claws or similar gripping parts and is released from the guide cup to be discharged downwards. Then the spindle is slowly replaced in the starting or working position and the wire connecting the formed cops to the next cops is also cut by scissors located below the spindle and is rewound or rewound around it, to ensure the formation of said next cape.
These known machines have drawbacks.
The rotary spindle must be stopped for a relatively long time in order to be completely disengaged, by translating its working position and then being replaced in the same way, in this position ;.
On the other hand, the control of the rotary spindle by a clutch system is a significant source of mechanical damage. Furthermore, the cops formed using a single forming cone risks during its formation being insufficiently tightened and being irregularly t pushed along the spindle.
Finally, the resumption of the winding or winding of the wire on the spindle to initiate the next cops is not constantly immediate and often results in a slip.
loosely thread around this pin. Of all this he
The result is that such known machines make it possible to form relatively irregular and soft cops, according to production rates that have hitherto been normal but reduced by stoppages inherent in their type of construction.
In other known machines, the cops is formed on a vertical rotating spindle and by a single cone being constantly supported by a vertically displaced guide cup first slowly during the formation of the cops and then rapidly as soon as the cops is at desired length, while the spindle control clutch is not stopped. In addition, at the end of its downward stroke, the guide cup is suddenly tilted to allow the free fall of the body on a tilting device from which it is evacuated. The formed body is therefore lowered vertically and sufficiently to be completely free from the rotating spindle.
At this time, scissors are brought into the path of the cops formed after passing the latter in order to cut the wire connecting this cops to the next cops. When the wire is cut, a. lever and cam system ensuring the evacuation of the cops, allows the tilting and the upward return of the guide bowl in its upper working position.
These other known machines have drawbacks.
They also only use a single cens to form the cops and do not stop the alternate translation of the wire opposite the spindle between two successive cops.
In addition, they employ a complicated shaped cops evacuation system that generates frequent damage and limits their production rate.
The present invention makes it possible to remedy the aforementioned drawbacks and drawbacks by having as an object a machine allowing an increase in production rate of 20 to 25 ouzo compared to other machines.
For this purpose, the or each spindle is individually controlled by an electric motor, while the device further comprises a compensating cone which is disposed vis-à-vis the forming cone with respect to the vertical plane passing through the longitudinal axis of the rotary spindle, which cooperates with this forming cone to size the cops and. pushing the latter in the process of formation along this rotary spindle and which is movable simultaneously with said forming cone.
On the other hand, the aforesaid means for spacing the guide cup relative to the cones and the aforesaid means for replacing this guide cup in the starting position consist of a pneumatic cylinder, the piston rod of which drives, d 'on the one hand, the guide cup from its intermediate position for cutting the cops to length to its position for discharging the latter and back from this position to its starting position and, on the other hand.
the two forming and compensating cones of a starting position in which the cops is formed and cut to length at an evacuation position ensuring the evacuation of the formed cops and, in return, from this evacuation position to this position starting, Te displacement of the cones from their starting position being carried out a few moments after that of the guide cup from its position for cutting the cops to length.
The invention will become apparent from the description of the accompanying drawing which shows schematically and by way of example only one embodiment of the invention.
Fig. 1 is an elevational view with partial section of an embodiment of a copseuse machine according to the invention shown in the starting position.
Fig. 2 is a plan view with partial section of the machine in the starting position.
FIG 3 is a similar elevational view of the machine in the intermediate position for cutting the cops to length.
Fig. 4 is a corresponding plan view of the machine in the intermediate position for cutting the cops to length.
Fig. 5 is a similar elevational view of the machine in an intermediate position shortly following the intermediate position of cutting to length of the cops, this view being considered from the side opposite to that relating to FIGS. 1 and 3.
Fig. 6 is a partial plan view corresponding to the previous one of the machine in the next intermediate position with little lengthening glue of the cops.
Fig. 7 is a partial elevation view of the machine in the extreme cops discharge position.
Fig. 8 is a partial plan view, corresponding to the previous one, of the machine in the extreme position of discharge of the cops.
Fig. 9 is a cross section of the machine taken along the line IX-IX of FIG. 1.
Fig. 10 is a sectional elevation of the cone-carrying carriage of your machine, taken along the line
X-X of fig. 12 considered below.
Fig. 11 is a partial plan view of the lower carriage and of a part of the upper carriage carrying the guide cup of the machine in the starting position.
Fig. 12 is a partial plan section taken along the line XII-XII of FIG. 10.
Fig. 13 is a transverse view of the lower carriage of the machine, after section taken along the line XIII-XIII of FIG. 11.
Fig. 14 is a partial elevation view of the lower and upper carriages of the machine in the starting position n, cut along the line XIV-XIV of the following figure.
Fig. 15 is a transverse view of the carriages after section taken along the line XV-XV of FIG. 14.
Fig. 16 is a section of a detail of the machine taken along the line XVI-XVI of FIG. 15.
Fig. 17 is a partial elevational view of two control switches of the machine, taken along the line XVII-XVII of the following figure.
Fig. 18 is a cross section of this switch taken along the line XVIII-XVIII, of FIG. 17.
Fig. 19 is a partial schematic section illustrating the third control switch of the machine, section taken along line XIX-XIX of the following figure.
Fig. 20 is a section taken along line XX-XX of FIG. 19.
In these different figures, the same reference notations designate identical elements.
The machine shown serves, on the one hand, to unwind a wire 1 previously wound on a spool 2 and, on the other hand. in placing this yarn 1 in the form of a cops or a cocoon 3. The yarn 1 can be made of jute, linen, hemp, cotton, sisal or another similar threadlike or filamentous textile material , natural or synthetic.
The machine includes a feed device. 4 which, in the example chosen, may include three supply coils 2 visible in FIGS. 1, 3, 5 and 9. The feed device 4 essentially consists of a plate 5 in the form of a plate, the concavity of which is directed upwards. In order to be able to carry the supply coils 2, the plate 5 is provided with three supports 6 fixed to the upper face of its slightly oblique marginal part. Each of the supports 6 carries a large main spindle 7 and a small auxiliary spindle 8 on which the corresponding supply reel 2 can be fitted.
The plate 5 is mounted freely to rotate or pivot around a vertical shaft 9 and is supported by a fixed support 10 to which moreover the said shaft 9 is attached.
To ensure the continuity of the unwinding of the son of the reels 2 placed on the plate 5, the inner end of one of them is connected by a knot, to the outer end of the next reel.
The wire 1 is conveyed upwards and passes through a guide tube 11, the position of which with respect to the plate 5 is external in the form of embodiment envisaged, this position being able to be centered with respect to said plate 5 in a variant. execution. This curved guide tube 11 extends downward from an upper zone located above the level of the coils 2, substantially in line with the counter of the plate 5, to a lower zone located below the level of the plate 5 or possibly at the level of the central part thereof.
The lower end of said guide tube 11 is fixed on a support 12 integral with the aforementioned support 10.
In this way, the wire 1 is guided over a good part of its path separating the spool 2 from which it comes, from the part of the machine which then processes it. In this way, the ballooning of the wire 1 is avoided along this part of its path.
At the exit, from the guide tube 11, the wire 1 is brought to a rotating spindle 13 serving to completely form the cops 3.
Before reaching said pin 13, the yarn is caused to pass successively through a braking device 14, a yarn breaker device 15 and an ailternative distribution or reciprocating translation device 16 of the yarn 1 capable of alternately moving this yarn. 1 opposite a well-determined portion of the length of the rotary spindle 13.
The cheese device 14 consists essentially of at least one braking disc 17 having a circumferential edge in the form of a groove through which the wire 1 passes.
For example, the brake disc 17 is rotatably mounted on a fixed pivot rod 18, one end of which is carried by a support 19 fixed to the aforesaid support 12 and is provided with a friction ring 20 and the other of which threaded end carries a washer 21 retained by two nuts 22.
To ensure the braking of the brake disc 17 in rotation around the pivot rod 18, this disc 17 is constantly urged to bear and to rub laterally against the friction ring 20, thanks to the action of a spring 23 spiroidal or possibly helicotidal, compressed between said brake disc 17 and said washer 21.
The thread-breaking device 15 consists, in turn, of at least one tensioning disc 24 mounted freely to rotate around a pivot 25 fixed to the end of a lever 26.
The latter pivots around a fixed pivot 27 aligned in the extension of the pivot rod 8. The lever 26 is resiliently biased by conventional means, not shown, so as to constantly tension the wire 1 under a relatively low predetermined tension. . The wire 1 is guided by passing through the groove of the edge of the tensioning disc 24. When this wire 1 breaks, the lever 26 rotates under the action of the aforementioned means around the fixed pivot 27. This rotation of the lever 26 causes a rotation equal to an extra thickness or a cam 28 presented by the upper end of the lever 26 surrounding the pivot 27.
When the wire is not broken, the extra thickness 28 is in contact with the free end of the lever 29 of a contactor 30 carried by a small support 31 fixed to a connecting bar 32 of the pivot 27 to the. part of the machine below it. This extra thickness 28 then ceases to be engaged when the wire breaks and produces a movement of this lever 29 sufficient to ensure the tripping of this contactor 30 thus stopping the motor 33 for controlling the rotary spindle 13.
The distribution device. alternative 16 comprises, for its part, a hook 34 located at the end of a rod 35 perpendicular to the rotary spindle 13 and driven by an alternative translational movement. This movement of the hook 34 or of the rod 35 is provided by a motor member which is preferably the motor 33 for controlling the rotary spindle 13, and by the intermediary of transmission members comprising, among other things, a gear reducer 36 driving an eccentric 37 actuating a connecting rod 38 alternately moving a pivoting crank 39, one end of which is mounted around a pivot 40 fixed to the frame or to the frame of the machine and of which the another end post the aforementioned rod 35.
It is easily understood that any rotation of the eccentric 37 causes a pivoting tilting of the crank 39 and practically an alternating translation of the rod 35 and of the hook 34 opposite the rotary spindle 13.
In order to be able to vary the amplitude of the pivoting tilting of the crank 39, the end of the connecting rod 38 connected to this crank 39 can be adjusted in position with respect to the pivot axis of the latter, or to the axis of the pivot 40, thanks to the fact that this extremity carries a finger 41 fdédaçable in a suitably arched groove 42 presented pan-said crank 39. The couQissement of the finger 41 in the groove 42 can still be carried out beforehand, through the intermediary of a micrometric screw in order to obtain a fine adjustment of the diameter of the formed body.
On the other hand, to be able to adjust the position of the hook 34 or of the rod 35 relative to the rotary spindle 13, and that for a well-determined position of the finger 41 of the connecting rod 38 in the groove 42 of the crank 39, the end of this rod 35, opposite the hook 34. can slide in a suitable groove 43 of the free end of the crank 39 and be fixed there after adjusting its position.
The wire 1 is engaged in the hook 34 and is thus moved alternately opposite the corresponding portion of the rotary spindle 13.
The rotary spindle 13 is mounted on the output shaft of the speed reducer 36 co. nmf to the aforementioned motor 33 and fixed to the frame of the machine. In the embodiment shown, the spindle 13 is inclined so as to form with a horizontal plane an angle of between 40O and 600, and preferably an angle of approximately 550. However, the invention extends to the case where the pin 13 is differently inclined or is even horizontal.
The spindle 13 is only driven by a rotation about its axis and is stationary along it. It preferably consists, on the one hand, of a part with a constant circular section located on the side of the reducer 36 and of a part with a square section that tapers towards the opposite side.
The portion of the rotary spindle 13 vis-à-vis which the wire 1 is alternately moved by the aforesaid device 16 for alternating distribution, is located opposite its square section part.
To begin the operation of forming the cops 3 on the corresponding portion of the rotary spindle 13, the wire 1 is wound by hand around this portion of the spindle so as to make a few turns there. Then, the drive motor 33 is started and the spindle 13, by rotating, ensures the reciprocating winding of the wire 1 on its portion considered above.
The formation of the cops 3 is further ensured by two cones 44 and 45 mounted on a first carriage or lower carriage 46.
The first carriage or lower carriage 46 is movable along two guide rods 47 and 48 mutually parallel and parallel to the axial direction of the rotary spindle 13. These guide rods 47 and 48 are fixed to the frame or to the frame. of the machine.
The lower carriage comprises a transverse main support 49 which has a lateral notch 50 in which the guide rod 47 is constantly engaged.
The main support 49 is integral with a first slide or lower slide 51 sliding along the other guide rod 48. Furthermore, the main support 49 carries, on the side of its notch 50, a bracket 52 which is fixed by bolts 53 screwed into a projection of said support.
The lower carriage also comprises two auxiliary supports 54 and 55 in the form of an angle iron. These auxiliary supports 54 and 55 are mounted on the main support 49 by one of their wings and are arranged on either side of the vertical plane of symmetry passing through the longitudinal axis of the rotary spindle 13. Said auxiliary supports 54 and 55 carry, by their other wings, respectively two shafts, for example in the form of bolts 56 and 57 on which the two cones 44 and 45 are respectively mounted and around which these two cones can rotate freely.
In general, the two auxiliary supports 54 and 55 and, consequently, the two cones 44 and 45, are arranged symmetrically with respect to the aforementioned plane of symmetry.
The adjustment of the relative position of the cones 44 and 45 can be obtained thanks to the construction; following particular:
Each of the auxiliary supports 54 and 55 in the form of an angle iron can, pivot around, a pivot, 58 respectively 59 fixed to the main support 49. This pivot 58 or 59 preferably consists of a screw whose shank has, d. 'on the one hand, an end part threaded and screwed into a tapped hole of the main support 49 and, on the other hand, a remaining smooth part, the height of which is slightly greater than the thickness of the corresponding lower flange of the support considered auxiliary 54 or 55, this wing being thus placed between the main support 49 and the head of the screw constituting the pivot 58 or 59.
In general, the two pivots 58 and 59 are arranged symmetrically with respect to the aforesaid vertical plane of symmetry of the machine.
The pivoting of the two auxiliary supports 54 and 55 in. angle iron are simultaneous and are made in opposite directions, so that these supports 54 and 55, and consequently the cones 44 and 45 which they carry, then remain constantly symmetrical with respect to the aforesaid vertical plane of symmetry of the machine.
The approximation. ment, respectively the distance. ement, ds two auxiliary supports 54 and 55 or the two cones 44 and 45 is provided by a micrometric screw system with reverse pitch essentially consisting of a micrometric screw 60 having two fine end threads, one with left pitch and the other not straight. The threaded parts of this screw 60 engage respectively in two nuts 61 and 62 suitably threaded forming lower projections reported from the auxiliary supports 54 and 55. After. adjustment, the screw 60 is blocked or prevented from rotating in these nuts 61 and 62, for example, by virtue of not shown against nuts bearing against them.
One of the threaded parts of the screw 60 also has, on its edge, a groove intended to receive the tip of a screwdriver with a view to rotating the screw 60 itself after release. The nut 61, respectively 62, slides in a groove 63 respectively 64 suitably arcuate and suitable presented by the main support 49.
In this way, it is easy to understand that any rotation of the micrometric screw 60 with double thread causes a corresponding moving away or coming together of the auxiliary supports 54 and 55 and of the cones 44 and 45, ensuring the symmetrical distribution of these elements on both sides. other side of the vertical plane of symmetry of the machine. More generally, the aforementioned micrometric screw can, for the same purpose, cooperate with two other projecting parts of the auxiliary supports in the form of an angle.
When the adjustment of the relative position of the cones 44 and 45 is ensured for a production of cops 3 of determined dimensions, it is possible to lock the auxiliary supports 54 and 55 of the cones 44 and 45, in their respective position. The locking of such an auxiliary support is obtained by a small locking screw 65 which, by its threaded rod, is engaged through a corresponding short suitably arched groove 66 presented by the lower flange of said auxiliary support 54 or 55 and is screwed into a corresponding threaded hole of the main support 49. This small locking screw 65 clamps, by its head, said lower wing of this auxiliary support against this main support.
It should be noted that the homologous points of the cones 44 and 45 located closest to one another are practically immobile and located at one of the limits of the displacement of the aforementioned hook 34.
The wire 1 previously wound by hand to form a few turns on the spindle 13, is mechanically more so during the rotation of the spindle 13.
One of the cones, namely the forming cone 44, effectively cooperates with the spindle 13 to form the start of the cops 3 which is then in a toric shape with a triangular section since, on the side of the drive motor 33, the coiled wire the side of this forming cone 44 is retained and even pushed back by the latter on the other side, as the diameter of the beginning of the cops 3 increases. The inclination of this forming cone 44 and the amplitude of the reciprocating hook 34 together determine the final height of the triangular representative of the start of the cops 3, measured perpendicular to the axis of the rotating spindle 13 and thus define the external diameter of the cops 3.
The other cone, namely the compensator 45, serves mainly to balance the radial component of the oblique thrust exerted on the body 3 by the forming cone 44 and to transfer the longitudinal component of this thrust onto said body 3 in order to facilitate the release of the latter. - along the rotary spindle 13.
Advantageously, provision may be made for a slight difference in the angles formed respectively by the axes of the cones 44 and 45 with the axis of the rotary spindle 13, or better still a slight offset of the pivot axis of the compensating cone with respect to the cone. former. This difference or this offset combined with the practically immutable position of the aforementioned points of the sides located one opposite the other, ensure a constant winding of the wire 1 on the rotating spindle 13 at the starting point of the end of the nose of the barrel 3 or, in other words, ensure that this end remains at a constant height on the spindle 13 during winding or forming the cops 3.
During its formation, the cops 3 extends more and more obliquely upwards, reaches and then exceeds the end square part of the rotary spindle 13.
When the cops 3 is formed to the desired length, it surrounds the rotating spindle 13 over its entire length and still exceeds the latter by about a quarter or a third of this length.
The anterior point of the cops 3, that is to say that which is directed upwards and opposite to the aforementioned cones 44 and 45, is engaged in a guide bowl 67 in the form of a hollow funnel, coaxial with the rotating spindle 13 as soon as the cops 3 extends upwards along the spindle 13 after having been brought to a suitable external diameter by the action of the cones 44 and 45. This guide cup 67 which helps in the ejection of the finished cops , is carried by a second carriage or by an upper carriage 68.
The upper carriage 68 comprises a transverse main support 69 having a lateral notch 70 in which the guide rod 47 is constantly engaged. This main support 69 carries the guide cup 67 at its upper part of a side of glue.
Furthermore, the main support 69 is integral with a second slide or upper slide 71 sliding along the other guide rod 48.
On the other hand, the upper slide 71 also has a stop or a lateral lug 72 perpendicular to the guide rods 47 and 48 as well as a stop 73 for actuating the main parts of the machine. The role of this stop and of this actuating lug is explained below.
The actuating stop 73 in question is mounted on a pivot 74 disposed between two tabs 75 fixed to the upper slide 71 of the upper carriage 68. The arrangement of this stop 73 and of this pivot 74 relative to the upper slide 71 is such that said stop 73 can pivot freely around said pivot 74 only upwards or on the side opposite to the cones 44 and 45 or to the body 3, from its normal position in which it is directed downwards while being however perpendicular to the guide rods 47 and 48 aforementioned.
The lower 46 and upper 68 carriages are movable along the guide rods 47 and 48, between a lower position or X starting position and an upper position or discharge position, and vice versa.
During the formation of the cops 3, the lower carriage 46 is maintained in its lower position, while the upper carriage is moved from its lower starting position to an intermediate position for cutting the cops to length, under the upward thrust of the latter. this.
The lower carriage 46 is held in its lower position, in particular by its own weight, thanks to the support of its main support 49 on a tubular stop 76 surrounding the guide rod 47 and. resting against the frame or the frame or against the reduction gear 36.
The upper carriage 68 is in the lower starting position, leaning under the effect of its own weight against another bu. te galemnt tubu'laire 77 surrounding the same guide rod 47 and bearing against the previous stop 76, in particular by a helical res sort:! shock absorber 78.
When the upper carriage 68 reaches its intermediate position of lengthening the cops, its tilting stop 73 almost instantly actuates two micro intenrupteuTs 79 and 80, the roles of which are explained below.
Said tilting stop 73 encounters on its path a retractable stop formed by uneroulette 81 or a ball bearing. This'roulette 81 or this bearing is mounted at the end of a wing of an angled arm 82 pivoting in its middle about a fixed pivot 83. The end of the other wing of this angled arm 82 carries , towards the bottom, a small plate 84 which actuates the two aforementioned microswitches 79 and 80.
To this end, the plate 84 in question is supported, during the downward tilting of its supporting wing, on a small rod 85 terminated by a plate 86 surmounting the two JevieM 87 and 88 of these microswitches 79 and 80, the The height position can be adjusted respectively by small screws 89 and 90 screwed into a bottom part 91 provided in the housing of these microswitches and held in position by nuts 92 applied against this housing. As a result, the first microswitch 79 can operate a few moments before the second microswitch 80. This delay in operation between the two microswitches 79 and 80 may be, for example, of the order of a few 1 liòmes. second.
The return to position of the roller 81 and of the angled lever 82 is ensured by a small helical spring 93 which bears internally against the housing of the microswitches and above against a lug 94 fixed to the rod 85.
It should be noted that the position of the roller 81 or of the ball bearing and of the housing of the microswitches 79 and 80 mounted on the frame or the chassis, by means of an auxiliary support formed of a sheet 95 and a , flat 96 fixed to the frame, can be adjusted in particular according to the direction of the guide rods 47 and 48 or according to that of the rotary spindle 13.
The first microswitch 79 is wired in series in an electric circuit which controls that of the supply to the control motor 33 ensuring the rotation of the spindle 13. The actuation of this first microswitch 79 produces the opening. of the latter circuit and thus stops said motor 33 and said pin 13.
The second microswitch 80 is wired in series in an electrical circuit controlling an electromagnetic valve.
The actuation of this second microswitch 80 ensures the opening of this valve, which is also connected to the compressed air supply circuit, of a pneumatic cylinder 97, from a source generating such a fluid. . This cylinder 97 comprises, inside, a double-acting piston, the piston rod 98 of which extends upwards, parallel to the aforementioned guide rods 47 and 48. The electromagnetic valve in question makes it possible to 'feed the cylinder 97 only on the side of its piston opposite to the piston rod 98, that is to say only vens the bottom.
Thus, as soon as the upper carriage has arrived in its intermediate position for lengthening the cops, the aforementioned tilting stop 73 causes the bent arm 82 to tilt which successively actuates the first and second micro-switches 79 and 80.
This therefore results, on the one hand, in an interruption of the power supply to the motor 33 controlling spindle 13 producing its brief stopping or at least its slowing down and, on the other hand, an intake of compressed air. in the lower part of the cylinder 97. This admission causes a very rapid rise of the piston in the cylinder 97 and of the piston rod 98 outside the latter.
This drives with it the two carriages 46 and 68 as follows:
The piston rod 97 carries a first stop or lower stop 99 which is constantly included between the two wings of the caliper 52 integral with the lower slide 51 of the lower carriage 46. In the forming position of the body 3, this lower stop 99 is against the lower wing of the caliper 52 or in the vicinity thereof. During the ascent of the piston rod 98, the lower stop 99 meets on its path the upper wing of this caliper 52 and drives it obliquely upwards.
In this way, the piston rod 98 can move the lower carriage 46 carrying the cones 44 and 45 from its starting position or lower position to its discharge position or upper position for which the cops 3 which follows the movement of the lower carriage 46 is completely disengaged from rotating spindle 13.
The piston rod 97 is also provided with a second stop or upper stop 100 which carries a special hook 101 capable of hooking the lateral stop 72 on said joint with the upper slide 71 of the upper carriage 68. In the normal position, the hook 101 extends longitudinally. in the direction of this guide rod 47. The hook 101 can pivot about an axis located near the upper stop 100.
The lower end of this hook located on the side of the pin 13 forms a beak 102 oriented downwards, while the upper end 103 of said hook is connected by a small coil spring 104, to that of an arm 105 fixed to the upper end of the stop su, upper 100 and directed perpendicular to the latter. Between its two ends. the hook 101 has a boss 106directed downward.
In normal position. the hook 101 which is arranged parallel to the arm 105 or to the guide rods 47 and 48 can pull the upper carriage upwards from its intermediate position for cutting the cops to length in its discharge position. Advantageously, the upper edge of the part of the hook 101 situated upwards beyond the upper stop 100 normally bears against the lower edge of the arm 105.
In addition, these edges are relatively flattened so as to present the largest possible mutual laying surfaces, having regard to the other dimensions of these parts, in order to obtain the strongest possible adhesion between said edges and thus avoid returns. or internal positive twists of the hook 101 as soon as the latter has returned to its normal position and when it is no longer forced to leave the latter.
In the lower position, damslaquelle the hook 101 remains stationary during the formation of the cops 3, the spout 102 of the hook is however raised. The hook 101 and the upper carriage 68 no longer have a mutual drive link.
In order to be able to be raised in this way, the hook 101 cooperates via its boss 106 with a ball bearing 107 rotating freely around a pivot 108 mounted on an auxiliary support 109 fixed to the frame or to the frame of the machine. This ball bearing 107 which is on the path or the displacement path of the boss 106 and not on that of the nose 102 of the hook thanks to the bending of the latter well illustrated in the figures in plan, forces this boss 106 to rise somewhat when the hook 101 descends in the vicinity of its starting position or lower position.
This lifting of the boss 106 causes a stronger lifting of the spout 102 which then ceases to be in contact with the said lateral abutment 72 of the lower carriage. It should be noted, however, that the lower limit position of the boss 106 is such that the point of contact thereof on the side surface of the ball bearing 107 is on the side opposite to the spindle 13 with respect to the plane passing through the. pivot axis of this bearing 107 or by the axis of the pivot 108 perpendicular to the direction of the guide rods 47 and 48. Therefore, it is also not enough for a fewmstants for the hook 101 to reach its normal position starting from its lower raised position .
It should also be noted that the lower limit position of the boss 106 of the hook 101 on the ball bearing 107 can be adjusted by virtue of the possible movement of the unwinding 107 parallel to the plane of the longitudinal axes, of the guide rods 47 and 48. A To this end, the auxiliary support 109 of this ball bearing 107 is advantageously fixed to the frame or frame by screws 110 screwed into tapped holes thereof and engaged in longitudinal grooves or slots 111 of said auxiliary support 109, s 'extending parallel to the guide rods 47 and 48.
The oMic upward movement of the formed body 3 and the ejection of these loops are therefore ensured by the upward oblique movement of the piston rod 98 to which the lower drive stops 99 and upper 100 are connected.
From the starting position or lower position, the upper stop 100 directly drives the hook 101. The latter immediately descends into its normal position following the very rapid release of its boss 106 from the ball bearing 107. In addition, beak 102 of the hook 101 hooks the side stop 72 of the upper slide 71 so. to drive the entire upper carriage 68 upwards and in particular the guide cup 67 in which the upper end of the formed body is then located 3. The attachment of the lateral stop 72 by the spout 102 of the hook 101 is achieved a little before the lower stop 99 comes into contact with the upper wing of the caliper 52 of the lower carriage 46.
In this way, the lower carriage 46 carrying cones 44 and 45, pushing! Ecopsformé3, is oblique upwards a little after the upper carriage 68. It follows that the distance separating the cones 44 and 45 and the guide cup 67 becomes larger than that existing at the start of this simultaneous movement of the carriages when the lower carriage 46 is in its starting position and when the upper carriage 68 is in its intermediate position for lengthening the body 3.
The increase in this distance allows the body 3 pushing and obliquely upwards by the cones 44 and 45, to free itself especially from the guide bowl 67 and then to fall by gravity into a discharge chute not shown at the base of which is for example a receptacle or a box or a conventional transporter.
The lower 46 and upper 68 carriage wings are very quickly brought into the upper position by the piston rod 98. These upper positions cannot be exceeded thanks to the escape of the pressurized fluid in the cylinder 97 and having acted on the lower face of the cylinder. piston and thanks to the admission of such a fluid into the upper part of this cylinder 97, intended to act on the other face of this piston in order to very quickly bring the piston rod 98 downwards.
Such an admission of pressurized fluid into cylinder 97 can also be controlled by the aforesaid electromagnetic valve from a third microswitch 112 inserted in the electrical control circuit of this valve. This third microswitch 112 can be similar to the previous two and is actuated by the lower carriage in the example chosen.
This microswitch 112 is like the previous ones mounted in a box fixed to the frame or to the frame of the machine. It is actuated by one of the wings of an angled arm 113 pivoting in the middle around a fixed pivot 114, the other wing of this angled arm 113 carrying a roller bearing or a small caster 115 freely rotating around its own. pivot. Said bent lever 113 is tilted under the action of the upward thrust, for example of the lower slide 51 of the lower carriage 46.
The third microswitch 112 is carried by a support 116 mounted on the frame or frame, the position of this support 116 being adjustable in particular parallel to the plane formed by the axes of the aforementioned guide rods 47 and 48.
Thus, as soon as the lower slide 51 encounters the bearing relating to the third micro-switch 112, this slide 51 actuates the latter which ensures the return movement and obliquely downwards of the piston rod 98 to its lower position. It should be noted that during this return movement of the piston rod 98, the upper drive stopper 100 releases the hook 101 from its contact connection with the upper carriage 68 which falls by its own weight along the rods. guide 49 and 50 from its discharge position to its starting position.
Upon impact of the upper carriage 68 with the distancing element referred to or more precisely with the end of the tube 77, the shock produced on impact by such a fall is damped by the helical spring constituting this distancing element 78.
When moving back the piston rod 98, the lower drive stop 99 ceases to be applied against the upper wing of the caliper 52 integral with the lower carriage 46 and comes into contact with the lower wing of this caliper 52. De in this way, by'sa lower drive stop 99, h piston rod 98 returned the lower carriage 46 'to its lower position initially considered.
It should be noted that during the return movement of the upper carriage 68, the tilting stop 73 carried by the latter hits the roller 81 of the bent arm 82 actuating the microswitches 79 and 80 without tilting these arms since upon contact from this stop with this roller 81, said stop is tilted without difficulty backwards with respect to its direction of movement.
On the other hand, lo ,, rs of the return movement of the lower carriage 46, the latter actuates a fourth contactor or a fourth microswitch 117 which can be identical to the microswitches 79, 80 and 112 and which can be mounted from the same way as these, on the frame or the frame of the machine. In this way, the microswitch 117, per, puts the electric current back into operation and starts the control motor 33 of the rotary spindle 13.
According to) a very important characteristic of the machine, the stopping of the motor 33 is not completely unstable following the actuation of the first micro-switch 79. By its inertia,! rotor of this motor 33 still performs a few revolutions during the removal or release of the formed capsule 3, delabroche 13. It follows that the fill 1 which connects the lower end of the formed coil 3 to the coil 2 of the feed device 4 , is wound on spindle 13 by a few turns before this spindle 13 starts rotating again following the activation of the control motor 33.
These few turns of the wire 1 existing on the spindle 13 before your restarting the latter, facilitates the start of formation of the next cops and ensures the continuity of the operations of the machine.
To reduce as much as possible the idle times of the machine between two successive cops, the operations of microswitches 79 and 80 are very close to each other, while the ejection speed or that of the outward and return movement of the trolleys 46 and 68 is significantly high.
As described previously, the formed cap 3 is driven upwards by the movement of the carriages 46 and 68 and is evacuated by gravity following the separation thereof. To release the cops evacuated from the next cops, the wire is cut by a movable guiMotinc 118 which is driven upwards by the upper carriage 68, by tirdesapositioninférieurepourlaquelle it cooperates with a fixed knife 119.
In order to be able to be driven by the upper carriage 68, the aguillotine 118 has a lug 120 upwards, the stop face of which is directed towards the cones. This lug 120 cooperates with the beak 121 of another particular hook 122 which pivots around a pivot 123 fixed to an elbow support 124 mounted on the main support 69 of the upper carriage 68, by a bolt 125. In the normal position, the hook 122 s 'extends longitudinally while being parallel to the guillotine 118 or to the guide rods 47 and 48. It is in this position thanks to a thrust spring 126 which tends to make it tilt until against a stop 127 integral with the elbow support 124.
Furthermore, this hook 122 remains in its normal position until the vicinity of its position; upper where its end opposite the nose 121 and inclined upwards meets a roller 128 or the like freely pivoting about a fixed pivot 129 mounted on the frame or the frame of the machine.
This roller 128 forces the hook 122 to swing against the spring 126 and forces the beak 121 of this hook to rise and free itself from the lug 120 of the guillotine 118, the latter, thus arriving in its position. upper, continues its rise somewhat until it hits a fixed transverse stop 130 against which it rebounds to move back down by gravity, however benefiting from the impact energy produced by it against said stop 130 It should be noted that this stopper 130 has a groove in which the end of the hook I22 is lowered by the roller 128.
The knife 119 is V-shaped, the tip of which carries a small blade 131 perpendicular to the direction of movement of the upper carriage 68.
The guillotine 118 has a corresponding V shape with the top crushed perpendicular to this direction. In the lower position, the wings of the V of the guillotine 118 rest against these V of the knife 119, while the crushed top of the guillotine 118 is against the blade 131.
When the formed body 3 falls into the discharge chute above the knife 119 and below the guillotine 118 then raised, the wire 1 is engaged between the airas of the V of the knife 119 and against the blade 131 of the latter. this. During the fall of the guillotine 118 the wire is cut between the point of the guillotine 118 and the blade 131. It should also be noted that the guillotine 118 can also possibly remain; rli. ee to the upper carriage 68 laying down part of its movement downwards.