BE419307A - - Google Patents

Info

Publication number
BE419307A
BE419307A BE419307DA BE419307A BE 419307 A BE419307 A BE 419307A BE 419307D A BE419307D A BE 419307DA BE 419307 A BE419307 A BE 419307A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
drum
sheet
lever
duplicating
mother
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE419307A publication Critical patent/BE419307A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41LAPPARATUS OR DEVICES FOR MANIFOLDING, DUPLICATING OR PRINTING FOR OFFICE OR OTHER COMMERCIAL PURPOSES; ADDRESSING MACHINES OR LIKE SERIES-PRINTING MACHINES
    • B41L11/00Apparatus for directly duplicating from hectographic masters in mirror image, i.e. "wet duplicators" for producing positive copies

Landscapes

  • Pile Receivers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " PERFECTIONNEMETN AUX MACHINES A POLYCOPIER" 
L'invention se rapporte aux machines à polycopier dans lesquelles une feuille-mère est fixée sur un tambour reproducteur par des moyens d'accrochage qui peuvent être ouverts pendant que le tambour est au repos. 



   L'invention est particulièrement applicable à une machine à polycopier dans laquelle des feuilles de copie sont amenées en contact avec une feuille-mètre,un solvant convenable de l'encre ou du carbone porté par la feuille- mère étant employé pour transférer les inscriptions de la   feuille,-mère   sur la feuille de copie* 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Les inscriptions que portent les feuilles-aères et qui doivent être reproduites à partir de celles-ci sont faites à l'envers, de sorte que lorsqu'une partie du carbone ou de l'encre se trouve dissoute par le fluide volatil et transférée sur la surface de la feuille de copie, elle apparait sous une forme lisible correctement. 



   Dans un type de machine auquel   l'intention est   applicable , on emploie un solvant volatil tel que l'alcool et on l'applique sur la surface des feuilles de copie alors que celles-ci appro- chent de la feuille-mère de telle manière que les deux feuilles peuvent être mises en contact intime avant que le solvant n'ait eu le temps de s'évaporer. 



   L'invention consiste en une machine à polycopier dans la- quelle une feuille-mère est serrée sur un tambour reproducteur par des moyens d'accrochage qui peuvent être ouverts pendant que le tambour est au repos, caractérisée par le fait qu'elle comporte des moyens pouvant être actionnés pour maintenir une feuille-mère à l'intérieur desdits moyens d'accrochage pendant que ces derniers sont ouverts, grâce à quoi une seconde feuille telle qu'un cache peut être insérée dans les moyens d'accrochage sans déranger ladite feuille-mère. 



   Sur les dessins: 
La fig.l est une vue en plan d'une machine à polycopier conforme à l'invention. 



   La fig.2/est une vue en coupe verticale prise sensiblement selon la ligne 2-2 de la figure 1. 



   La fig.3 est une vue en coupe prise sensiblement selon la ligne 3-3 de la figure 1. 



   La fig. 4 est une vue en coupe d'une partie du dispositif selon la ligne 2-2 de la figure 1, montrant une position diffé- rente du mécanisme par rapport à celle illustrée sur la fig.2. 



   La fig.5 est une vue en coupe fragmentaire selon la ligne 2-2 de la figol montrant le mécanisme dans une autre position. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La fig. 6 est une vue en coupe d'une partie de la machine selon la ligne 2-2 de la   fig.l   montrant le mécanisme dans une autre position. 



   La fig.7 est une vue en coupe d'une partie de la machine selon la ligne 2-2 de la   fig.l   montrant le mécanisme dans une autre position . 



   La fige 8 est une vue en plan d'une partie du mécanisme . 



   La fig. 9 est une vue en coupe d'une partie de la machine , analogue à la figure 4 et montrant une variante de l'inven- tion. 



   La   fig.10   est une vue en coupe d'un détail analogue à la figure 9 montrant la même variante dans une position différente des organes. 



   La   fig.ll   est une vue en coupe d'un détail analogue à la fig. 9 montrant les mêmes organes dans une troisième position. 



   La   ig.12   est une vue en plan d'un détail de la même variante. 



   La   fig.13   est une vue en plan d'une partie du mécanisme montrée sur la fig.12, certaines pièces étant en coupe pour que leur constitution soit mieux comprise. 



   La fig.14 est une vue en coupe d'un détail d'une autre variante. 



   Sur les dessins qui illustrent une forme d'exécution préférée de   l'invention,   les numéros de référence 14 et 15 dé- signent deux flasques disposés pour reposer sur un support convenable quelconque, ces flasques 14 et 15 étant pourvus de pieds en caoutchouc 16 et 17. Les flasques sont reliés convena- blement l'un à l'autre par un dispositif quelconque non repré- senté. Un tambour duplicateur 18 est porté entre les flasques par un arbre 19. Un plateau 20 pour les feuilles-mères et une table pour l'introduction des feuilles de copie 21 coopèrent 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 avec le tambour 18. Un récipient humidificateur 22 est pourvu d'un tampon ou feutre humidificateur 23 arrangé de manière à conduire le solvant sur un rouleau 24 servant à la fois à amener et à humidifier les feuilles.

   Un second rouleau 25 coopère avec le précédent pour amener les feuilles de copie au tambour 18. 



  Pour appuyer les feuilles de copie contre la feuille-aère portée par le tambour, on a prévu un rouleau presseur 26. 



   Les détails du mécanisme humidificateur et ceux du méca- nisme d'alimentation en feuilles de copie,n'ont pas de rapport direct avec la présente invention et ne seront par conséquent décrits que d'une   mahière   tout à fait générale pour permettre aux lecteurs de comprendre l'application de la présente inven- tion à une machine de ce type. 



   Le rouleau presseur 26 n'est pas entrainé   indépendemment   mais tourne par contact avec le tambour 18 ou avec les feuilles interposées entre lui et ledit tambour. Une roue dentée 27 est fixée à un bout du tambour 18 et entraine un pignon fou 28 qui entraine à son tour un pignon 29 solidaire du rouleau   humidi-   ficateur 24. Ce dernier se trouve ainsi tourna- en synchronisme avec le tambour et son rouleau associé 25 est entrainé par son contact avec lui ou avec une feuille de papier placée entre eux. 



   Le tambour 18 est arrangé de manière à pouvoir tourner par intermittence sous l'action d'un dispositif moteur non repré- senté . Le mécanisme provoquant la rotation du tambour 18 comprend un arbre mené 30 portant un pignon 31 et une roue dentée 32 tourillonnée sur l'arbre 19. La roue dentée 32 est reliée par des liaisons élastiques convenables 33 à une roue à rochet 34 , laquelle est arrangée de manière à engager par intermittence un cliquet 35   porté   par le tambour 18. Le cliquet 35 est pivoté sur un axe 36 solidaire du tambour et appuie par son dos sur un organe amortisseur 37 monté sur une console 38. Un bloc d'arrêt 39 est également parte sur le tambour. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Ce bloc est pivoté sur l'axe 36 et maintenu entre l'organe 37 et un ergot 39'. Il se trouve immédiatement derrière le cliquet 35 comme on peut le voir sur la fig.3. Le cliquet 35 est muni d'un doigt 40 qui peut s'engager sur une butée 41 portée élastiquement par un bras d'enclume 42. Le cliquet 35 et les organes associés 36   ,37,38,39   et 39' sont tous reliés au tambour par une platine 43, laquelle est fixée de   mahière   règlable sur un bout du tambour au moyen de deux boulons 44 et 45 passant par des fentes allongées de ladite plaque 43; bien entendu, cette platine présente un passage pour l'arbre 19 autour duquel elle peut tourner lors de son règlage par rapport au tambour. 



  Le montage réglable de la platine 43 sur le tambour 18 a pour but de permettre le règlage du tambour et de son mécanisme d' accrochage des feuilles-mères par rapport à la butée 39 de ma- nière à obtenir les marges voulues sur les feuilles de copie . 



   Le cliquet 35 est poussé de manière élastique pour s'en- gager sur la roue dentée 34 au moyen d'un ressort 46 fixé au cliquet par une cheville 47 et à la platine 43 par une cheville 48. Lorsque le tambour est au repos, le cliquet est soulevé et dégagé de la roue à   rochet 34   par l'engagement du doigt 40 sur la butée 41 du levier à enclume 42, comme il a déjà été indiqué. 



  Ce levier à enclume 42 est   pivoté'sur   un bout d'arbre 49 monté sur le flasque 14 de la machine et il est associé avec un levier de verrou 50 capable d'un déplacement limite par rapport au levier à enclume 42 de sorte qu'il peut tomber dans la position représentée sur la'figure 3 avec son épaulement 51 engagé sur l'épaylement 52 de la platine 43. Le levier de verrou 50 agit ainsi pour empêcher la rotation en arrière du .tambour 18. 



   Le levier à enclume 42 porte un prolongement 53 muni d'un ergot 54 qui peut engager un doigt 55 du levier de verrou 50 de manière que, quand le levier à enclume 42 est soulevé hors d'engagement avec le doigt 40 du cliquet   35,   cet ergot 54 appuyant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sur le doigt 55 soulève le levier de verrou 50 pour l'empêcher de bloquer la platine 43 pour arrêter la rotation du tambour. 



  Un ressort 56 est relié au levier à enclume 42 par un ergot 57 et au flasque 14 par un ergot 58. Un ressort 59 est placé entre un épaulement 60 du levier à enclume 42 et le levier de verrou 50 de manière à pousser ce dernier pour amener le doigt 55 contre l'ergot 54. Le levier à enclume 42 est actionné par une barre transversale 61 laquelle est portée par une de ses extrémités par un bras 62 pivoté en 63 sur le flasque 15. A son autre extré- mité, la barre transversale 61 est reliée au levier à enclume 42 par un bras de levier 64 qui est fixé par une cheville 65 sur le moyen 66 du levier à enclume 42. Une butée 67 est disposée sur le flasque 14 pour limiter le déplacement vers le haut du bras de levier 64. 



   Le moyeu 66 se prolonge vers le bas par un bras 68 qui est relié par un axe 69 à une bielle 70, l'axe 69 pouvant se déplacer dans une fente 71 de ladite bielle. Celle-ci relie le levier à enclume 42 et son mécanisme associé à un second jeu de leviers à enclume et de verrou pour commander la mise en place du tambour pour le remplacement des   feuilles-*ères.   La bielle 70 est articulée sur un bras 72 formant fourche pour la recevoir et sur lequel elle est   aontée   au moyen d'un   goujon 73.   Le bras 72 est fixé sur un arbre 74 tourillonné dans les flasques 14 et   15.

   A   proximité du bras 72, un levier d'enclume 75 et un levier de verrou?6 sont pivotes sur   l'arbre%?4,   ces leviers étant d'une manière générale identiques au levier à enclume 42 et au levier de verrou 50. Le levier de verrou 76 est relié au levier à enclume 75 du fait   qu'il est pivoté sur le même axe ; undéplacement limité du levier   de verrou 76 par rapport au levier à enclume 75 est permis grâce à une saillie 77 du levier à enclume qui se prolonge au-dessus du levier de verrou et qui est maintenue élastiquement écartée de ce dernier par un ressort 78.

   Un ergot 79 porté par un prolongement 80 vers l'arrière du levier à enclume 75 vient engager un doigt 81 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du levier de verrou 76,de sorte que le déplacement vers l'ex- térieur du levier à enclume 75 par rapport au tambour 18 provo- que le déplacement avec lui du levier de verrou 76.Une console d'arrêt 82 montée sur le flasque 15 sert à engager un ergot 83 du levier à enclume 75 pour limiter le déplacement vers l'intérieur des deux leviers. 



   Le levier à enclume 75 est relié à l'arbre 74 sur lequel il est pivoté au moyen d'un ressort 84 enroulé dont une extré- mité est reliée à une cheville 85 sur un prolongement 86 du moyeu 87 du bras 72,lequel est fixé à l'arbre 74. L'autre extrémité du ressort enroulé 84 est fixée à une cheville 88 mon- tée sur le prolongement 80. Le sens   d'enroulement   du ressort 84 est tel que ce ressort pousse le levier à enclume 75 pour le faire s'engager avec le doigt d'arrêt 40 du cliquet 35. Ainsi, le levier à enclume 75 et son levier de verrou 76 sont utilisés pour arrêter le tambour 18 dans la position d'introduction des feuilles-mères. 



   Le mécanisme d'actionnement du levier à enclume 75 et du levier de verrou 76 comprend un bras fourchu 90 fixé sur l'arbre 74 du côté opposé de la machine par rapport au mécanisme qui vient d'être décrit. Le bras fourchu 90 part d'un moyeu 91 qui est également pourvu d'un prolongement formant came 92 dont la raison d'être sera indiquée plus loin. Le bras fourchu 90 est relié par une bielle 93 à une saillie double 94 du moyeu 95 d'un levier à main 96. Ce levier à main 96 est monte par son moyeu 95 sur l'arbre 19 sur lequel il peut tourner. Le moyeu 95 porte deux galets 97 et 98 qui sont disposés de manière à actionner deux cames enveloppantes 99 et 100. Ces cames sont pivotées sur des bouts d'arbre 101 et 102 convenablement montés sur le flasque 15.

   Un ressort 103 enroulé autour du moyeu de la came 99 avec un bout fixé à une cheville 104 sur la came et l'autre fixé au flasque 15, agit pour pousser la came 99 contre le galet 97. Un ressort semblable 105 monté sur le moyeu de la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 came 100 et attaché à celle-ci par une cheville 106 , agit pour pousser cette came contre le galet 98. 



   Le levier à main 96 peut être amené dans l'une quelconque des positions représentées sur les figures 4,5 et 6. Lorsqu'il se trouve dans la position montrée en figure 6, il dispose ,par   l'intermédiaire   de la bielle 93,   @   le bras fourchu 90 comme on le voit sur la figure 6 et cela amène l'arbre 74 à libérer le ressort 84 et à amener le levier à enclume 75 et le levier de verrou 76 hors du chemin du doigt 40 du cliquet et de la platine 43. C'est la position normale des organes pour l'é- tablissement de copies au moyen de la machine. 



   Cependantquand on amène le levier 96 dans la position montrée sur les figures 2 et 4, le ressort 84 tire le levier à enclume 75 et le levier de verrou correspondant 76 dans une position où ils engagent le doigt 40 du cliquet quand le tambour tourhe. Lorsque le doigt 40 du cliquet 35 vient engager la   -bâtée -   du levier à enclume 75, le   @   tambour s'arrête dans la position représentée sur la figure 4 et il est maintenu bloqué par les leviers 75 et 76. En examinant la figure 4, on remarquera que le galet 97 se trouve dans un renfoncement 107 de la came 
99 et le galet 98 dans un renfoncement 108 de la came 100. 



   Les cames 99 et 100 sont arrangées pour coopérer avec un levier 109 de commande de l'accrochage , lequel est claveté sur l'arbre d'accrochage 100 qui est monté dans le tambour 18. 



   Des doigts d'accrochage convenable 111 sont fixés sur l'arbre 110 et peuvent accrocher une feuille-mère 112 contre une surface 113 formée dans la périphérie du tambour. Le'bras 109 porte un galet 
114 qui vient rouler sur les cames 99 et 100 lorsque celles-ci se trouvent écartées vers l'extérieur sur le chemin dudit galet, 
Un ressort 115 attaché,d'une part à l'extrémité libre du bras 
109, et d'autre part au tambour, sert à maintenir le bras 109 en place pour fermer les crochets 111 , sauf lorsque le galet 
114 est soulevé par l'une des cames 99 ou 100. 



   On comprend aisément en examinant la figure 4 que,si le 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 levier à main 96 a été amené dans sa position médiane pour arrêter le tambour avec les crochets 111 en alignement avec le plateau des feuilles-mères 20, les galets 97 et 98 se trouvant logés dans lesrenfoncements 107 et 108 des   came s   99 et 100, ces dernières n'agiront pas sur le galet 114 pour faire ouvrir les crochets 111.

   Cependant, si l'on amène le 1 evier à main 96 de la position montrée sur la figure 4 à celle montrée sur la figure 5, les galets 97 et 98 sortent de leur bgemen respectif 107 et 108 dans les cames et écartent celles-ci,de sorte que la came 110 est soulevée vers le galet 114 en provoquant un déplacement du bras 109 dans le sens contraire à celui des aiguilles d'une montre (figure 5), et en provoquant ainsi l'ouverture des crochets 111. Si l'on ramène alors le levier à main dans la position montrée en figure 4, les crochets 111 se refermeront sous la traction exercée par le ressort 115 sur le bras 109.

   Il est ainsi possible d'amener le tambour 18 à s'arrêter sans ouvrir les crochets 111 dans une position pour laquelle le mécanisme d'accrochage se trouve en face du plateau 20 des feuilles- mères et, comme on vient de l'indiquer, les crochets 111 peu- vent être ouverte et fermés sans rendre le tambour libre de   tourher   puisque l'ouverture des crochets s'effectue par un déplacement qui tend à maintenir les leviers 75 et 76 dans leur position d'arrêt du tambour. 



   Lors du fonctionnement normal de la machine, il n'est pas nécessaire d'arrêter le tambour en face du   plateau,   des feuilles-mères sans libérer en même temps la feuille-mère usée, de sorte que l'opérateur, s'il désire remplacer la feuille-mère usée, amène le levier à main 96 dans la position montrée en figuré 7. De'ce fait, le galet 97 écarte la came 99 et, quand le galet 114 vient rouler sur ladite came   99,   il ouvre les cro- chets 111 de la manière indiquée en fig.7 et libère la feuille- mère usée. Cependant, le tambour continue de tourner jusqu'à ce qu'il soit arrêté par l'engagement des leviers 75 et 76 avec 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 respectivement le doigt 40 du cliquet et l'entaille de la platine 43.

   A ce moment,   c'est-à-dire   au moment où le tambour   s'arrête,   le galet 114 est en train de rouler sur la surface de la came écartée 100 et les crochets 111 sont maintenus en position ouverte pour recevoir une nouvelle feuille-mère. 



   Il est souvent désirable d'insérer un cache sur une partie de la feuille-mère afin d'empêcher le transfert sur la feuille de copie des inscriptions portées par cette partie de la feuille-mère. Etant donné que, dans les machines de ce type, il n'y a pas d'adhérence entre le cache et la   feuil-   le-mère, il est nécessaire de fixer le cache d'une manière quelconque. La présente invention concerne un mécanisme an moyen duquel in cache peut être apposé sur une feuille-mère 112 sans déranger cette dernière. 



   Le plateau 20 des feuilles-mères est pivoté par rapport au châssis de la machine sur une tringle d'assemblage 116. 



  Un ressort 117 fixé par un bout au plateau 20 au moyen d'un axe 118 et à l'autre bout à une barre 119 du flasque 15 de la machine, tend à incliner le plateau 20 vers le tambour 18. 



  Le plateau porte sous sa face inférieure une platine 120 munie d'un certain nombre de doigts à ressort 121. Ces doigts 121 peuvent venir en contact avec la feuille-mère 112 de la ma- nière indiquée sur la fig.5 quand on permet au plateau 20 de se rapprocher suffisamment du tambour pour autoriser ce contact. 



   Cependant, dans le fonctionnement normal de la machine, la came 92 montée sur l'arbre 74 se trouve maintenue dans la position montrée en fig.6 de manière à s'engager contre une butée 122   fonnée   sur une barre 123 dirigée vers le bas à partir d'un des côtés du plateau 20. A une extrémité de ce plateau se trouve un bouton support 124 dirigé vers le tambour 18 lequel comporte une entaille 125 en face du dit bouton et au voisinage des crochets 111. Etant donné que la came 92 est reliée à l'arbre 74, il est évident que, si le levier à 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 main 96 est amené dans la position montrée en   fig.7   pour évacuer une feuille-mère usagée, le plateau 20 pourra se déplacer vers le tambour puisque la came 92 se trouve écartée de la butée 122 qui maintient normalement ledit plateau relevé.

   Le bouton 124 glisse alors sur la surface du tambour tout   près   de son extrémité jusqu'à ce que le tambour atteigne la position d'arrêt pour la- quelle les crochets 111 de la feuille-mère se trouvent en aligne- ment avec le plateau 20. A ce moment, le bouton 124 s'enfonce dans le logement 125 comme on le comprend aisément. Dans la manoeuvre de la machine pour placer une feuille de cache sur la feuille-mère 112, l'opérateur, au lieu de pousser complètement la poignée 96 jusque dans la position montrée en fig.7, l'amène seulement jusqu'à la position montrée en figure 4 ,de sorte que les crochets 111 ne se trouvent pas ouverts par engagement de la came écartée 99 avec le galet 114.

   Cependant, ce déplacement du levier 96 suffit à provoquer l'écartement de la came 92 par rapport à la butée 122 et permet au plateau 20 de s'abaisser vers le tambour. Le bouton 124 arrête le plateau 20 avant que les doigts 121 ne puissent s'engager sur la feuille-mère 112. 



  Cette action'du bouton 124 empêche les doigts 121 d'endommager la feuille-mère. Lorsque'le tambour arrive en position d'arrêt, le bouton 124 se trouve en face du logement 125 dans le tambour et cela permet aux doigts 121 de s'engager sur la feuille-mère 112 et de la maintenir en place. L'opérateur peut alors amener le-levier 96 dans la position montrée en fig. 5 en ouvrant ainsi les crochets 111, et l'on peut introduire un cache 126 sans dé- ranger la feuille-mère 112. Le levier 96 peut alors être ramené à sa position de fermeture des crochets ou de fonctionnement normal. 



   Le retour du levier 96 à sa position de fonctionnement normal a pour résultat la libération des leviers 75et 76, ce qui permet au cliquet 35 d'engager la roue à rochet 34 en provoquant la rotation du tambour jusqu'à ce qu'il soit arrêté par le levier d'enclume 42. Dans cette position, le tambour se trouve prêt 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 à fonctionner normalement pour l'établissement de copies. 



   Sur les figures 9 à 13, on a illustré un mécanisme légère- ment différent pour commander la mise en place d'un cache. Dans cette variante, la manette 96 porte une barre 130 pivotée sur elle et qui comporte une fente allongée 131 dans laquelle s'engage un goujon 132 monté sur le flasque 15. Le plateau 20 des feuil- les-mères porte un ergot 123 en saillie sur un de ses bords laté- raux au-dessus de la barre 130 et arrangé pour glisser sur la face supérieure de cette barre. La face supérieure de la barre 130 agit comme une came et comprend une partie basse 134 dont l'u - tilité va être indiquée.

   Dans la position de fonctionnement normal de la machine, la manette 96 se trouve dans la position représentée en figure 11, de sorte que l'ergot 133 du plateau 20 glisse sur la partie haute de la barre 130 et   maintient:   le   pla-'   teau 20 relevé à l'écart du tambour 18. 



   Lorsqu'on désire appliquer un cache sur la feuille-mère   por-   tée par le tambour, on amène la manette 96 dans la position re- présentée en fig. 9 et de ce fait, le mécanisme déjà décrit se trouve actionné pour arrêter le   tambmur   avec les crochets 111 en alignement avec le plateau 20 . Généralement, l'opérateur ac- tionne la manette 96 pendant que le tambour est arrêté. dans sa position de réception des feuilles de copie. I1 frappe alors la barre de commande 61 qui libère le tambour et lui permet de tourner jusqu'à ce qu'il soit arrêté par les leviers 75 et 76. 



  On remarquera sur la   fig.9   que l'ergot 133 et la barre 130 maintiennent le plateau 20 relevé à l'écart du tambour pendant le déplacement de ce dernier vers cette position. L'opérateur tire alors la manette 96 jusque dans la position-représentée en fig.10,ce qui déplace la barre 130 vers la gauche depuis sa po- sition représentée sur la fig. 9, et amène la région basse 134 de la face supérieure de la barre sous l'ergot 133.Le plateau 20 peut alors s'abaisser et ses doigts 121 viennent en contact avec la feuille-mère 112 pour la maintenir en place pendant 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 l'introduction du cache 126 sous les crochets 111. Les crochets peuvent ensuite être   refefmés   et le plateau 20 peut être relevé en ramenant la manette 96 en position de fonctionnement normal. 



  Cela permet en même temps au tambour de tourner librement et de produire le nombre de copies désirées si l'on actionne la barre de commande 61. 



   Dans bien des cas, l'opérateur peut désirer n'établir qu'un petit nombre de copies d'une feuille-mère avant de retirer celle- ci et de la mettre de côté pour un emploi ultérieur. Si le plateau 20 était libre de s'abaisser quand la manette 96 se déplace pour libérer la feuille-mère, il endommagerait le bas d'une feuille- mère de grande longueur. 



   Pour éviter ce danger, on a prévu un mécanisme pour verrouil- ler le plateau 20 en position relevée,de sorte que l'actionnement de la manette 96 ne provoque pas le déplacement du plateau pour amener les doigts 121 contre le tambour. Le plateau peut être verrouillé au moyen d'un axe 135 monté dans le flasque 15 et d'une ouverture 136 formée dans le côté du plateau 20. L'axe 135 comporte une partie amincie 137,passant à travers un orgahe 138 vissé dans le flasque 15, et une tête moletée 139. La pièce 138 présente une cavité élargie 140 abritant un ressort 141 qui pousse l'axe 135 vers le plateau 20. La partie amincie   137   de l'axe 135 est munie   :d'une   goupille 142 qui peut être amenée en face d'une fente 143 formée dans la pièce 138 ou en face d'une entaille 144 dans le bout extérieur de la pièce 138.

   Lorsque la goupille 142 se trouve dans la fente 143, le ressort 141 pousse l'axe 135 vers l'ouverture 136 du plateau 20. Lorsque l'axe 135 est ramené en arrière et tourné de 90  pour amener la goupille 142 en face de l'entaille 144, il se trouve hors de fonctionnement de sorte que le plateau 20 n'est plus commandé que par la barre 130. 



   Sur la figure 14, on a représenté une Construction légère- ment modifiée du mécanisme de commande du plateau 20. Dans cette variante ,une partie 145 de la paroi latérale du plateau 20 se 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 prolonge vers le bas et peut venir engager un ergot 146 d'un prolongement 147 solidaire du bras fourchu 90. 



   La description qui précède montre que l'invention permet de réaliser une machine à polycopier dans laquelle une seconde feuille, par exemple une feuille de cache 126, peut être insérée dans le dispositif d'accrochage ou les crochets 111 du tambour duplicateur 18 sans déranger la feuille-mère 112 qui se trouve déjà en place sur le tambour,parce que l'on a prévu des moyens actionnables pour maintenir ladite feuille-mère à l'intérieur des moyens d'accrochage lorsque ceux-ci sont ouverts. Plus précisément, les moyens ainsi actionnables pour maintenir la feuille-mère à l'intérieur des moyens d'accrochage, sont   onsti-   tués par le plateau 20 des feuilles-mères ,lequel est pivoté sur le chassis de la machine, et soumis à l'action du ressort 117 pour abaisser son bord avant vers le tambour 18. 



   On voit également que le plateau 20 est retenu contre sa tendance à l'abaissement par un organe actionnable à la main ou manette 96 qui, lorsqu'on la déplace pour libérer le plateau 20, provoque en même temps l'ouverture du dispositif d'accrochage 111, tandis que le tambour 18 est à l'arrêt. 



   On voit encore que le plateau 20 est muni d'une saillie ou bouton 124 qui, lorsque le plateau est libéré par la manette 96, peut venir en contact avec la surface du tambour 18 à proxi- mité d'une extrémité de celui-ci pour empêcher le bord du pla- teau 20 d'appuyer contre la feuille-mère 112 sur le tambour jusqu'à ce que le logement 125 formé dans lé tambour 18 au voi- sinage des crochets 111, se -trouve amené en face de ladite saillie ou dudit disque 124 par le déplacement relatif du tambour 18 et du plateau 20.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "PERFECTIONNEMETN IN POLYCOPIER MACHINES"
The invention relates to duplicating machines in which a mother sheet is attached to a reproducing drum by hooking means which can be opened while the drum is at rest.



   The invention is particularly applicable to a duplicating machine in which copy sheets are brought into contact with a meter sheet, a suitable solvent for the ink or carbon carried by the mother sheet being employed to transfer the markings from. the sheet, -mother on the copy sheet *

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The inscriptions which the aerasheets bear and which are to be reproduced from them are made upside down, so that when a part of the carbon or ink is dissolved by the volatile fluid and transferred to the surface of the copy sheet, it appears in a correctly readable form.



   In one type of machine to which intent is applicable, a volatile solvent such as alcohol is employed and applied to the surface of the copy sheets as they approach the mother sheet in such a manner. that the two sheets can be brought into intimate contact before the solvent has had time to evaporate.



   The invention consists of a duplicating machine in which a mother sheet is clamped to a reproducing drum by hooking means which can be opened while the drum is at rest, characterized in that it comprises means operable to hold a mother sheet within said hooking means while the latter is open, whereby a second sheet such as a cover can be inserted into the hooking means without disturbing said sheet -mother.



   On the drawings:
Fig.l is a plan view of a duplicating machine according to the invention.



   Fig.2 / is a vertical sectional view taken substantially along the line 2-2 of Figure 1.



   Fig. 3 is a sectional view taken substantially along line 3-3 of Fig. 1.



   Fig. 4 is a sectional view of part of the device taken on line 2-2 of FIG. 1, showing a different position of the mechanism with respect to that illustrated in FIG. 2.



   Fig. 5 is a fragmentary sectional view taken along line 2-2 of Figol showing the mechanism in another position.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Fig. 6 is a sectional view of part of the machine taken on line 2-2 of fig.l showing the mechanism in another position.



   Fig.7 is a sectional view of part of the machine along line 2-2 of Fig.l showing the mechanism in another position.



   Fig 8 is a plan view of part of the mechanism.



   Fig. 9 is a sectional view of part of the machine, similar to FIG. 4 and showing a variant of the invention.



   Fig.10 is a sectional view of a detail similar to Figure 9 showing the same variant in a different position of the members.



   The fig.ll is a sectional view of a detail similar to FIG. 9 showing the same organs in a third position.



   Fig. 12 is a plan view of a detail of the same variant.



   Fig.13 is a plan view of part of the mechanism shown in Fig.12, some parts being in section so that their constitution is better understood.



   Fig. 14 is a sectional view of a detail of another variant.



   In the drawings which illustrate a preferred embodiment of the invention, the reference numerals 14 and 15 denote two flanges arranged to rest on any suitable support, these flanges 14 and 15 being provided with rubber feet 16 and 17. The flanges are suitably connected to each other by any device not shown. A duplicating drum 18 is carried between the flanges by a shaft 19. A plate 20 for the mother sheets and a table for the introduction of the copy sheets 21 cooperate.

 <Desc / Clms Page number 4>

 with the drum 18. A humidifier container 22 is provided with a humidifier pad or felt 23 arranged so as to conduct the solvent onto a roller 24 serving both to supply and to moisten the sheets.

   A second roller 25 cooperates with the previous one to bring the copy sheets to the drum 18.



  To press the copy sheets against the air sheet carried by the drum, a pressure roller 26 is provided.



   The details of the humidifying mechanism, and those of the copy sheet feed mechanism, are not directly relevant to the present invention and will therefore be described only in a very general manner to enable readers to understand. understand the application of the present invention to such a machine.



   The pressure roller 26 is not driven independently but rotates by contact with the drum 18 or with the sheets interposed between it and said drum. A toothed wheel 27 is fixed to one end of the drum 18 and drives an idle pinion 28 which in turn drives a pinion 29 integral with the moistening roller 24. The latter is thus rotated in synchronism with the drum and its associated roller. 25 is carried away by its contact with it or with a sheet of paper placed between them.



   The drum 18 is so arranged that it can be rotated intermittently under the action of a motor device, not shown. The mechanism causing the rotation of the drum 18 comprises a driven shaft 30 carrying a pinion 31 and a toothed wheel 32 journaled on the shaft 19. The toothed wheel 32 is connected by suitable elastic links 33 to a ratchet wheel 34, which is arranged so as to intermittently engage a pawl 35 carried by the drum 18. The pawl 35 is pivoted on an axis 36 integral with the drum and bears by its back on a damping member 37 mounted on a console 38. A stop block 39 is also left on the drum.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  This block is pivoted on the axis 36 and held between the member 37 and a lug 39 '. It is located immediately behind the pawl 35 as can be seen in fig.3. The pawl 35 is provided with a finger 40 which can engage on a stopper 41 resiliently carried by an anvil arm 42. The pawl 35 and the associated members 36, 37,38,39 and 39 'are all connected to the drum by a plate 43, which is fixed in an adjustable manner on one end of the drum by means of two bolts 44 and 45 passing through elongated slots of said plate 43; of course, this plate has a passage for the shaft 19 around which it can turn during its adjustment relative to the drum.



  The purpose of the adjustable mounting of the plate 43 on the drum 18 is to allow the adjustment of the drum and its mechanism for hooking the mother sheets relative to the stop 39 so as to obtain the desired margins on the sheets of paper. copy.



   The pawl 35 is elastically pushed to engage with the toothed wheel 34 by means of a spring 46 fixed to the pawl by a pin 47 and to the plate 43 by a pin 48. When the drum is at rest, the pawl is lifted and disengaged from the ratchet wheel 34 by the engagement of the finger 40 on the stopper 41 of the anvil lever 42, as already indicated.



  This anvil lever 42 is pivoted on a shaft end 49 mounted on the flange 14 of the machine and is associated with a latch lever 50 capable of limited displacement relative to the anvil lever 42 so that it can fall in the position shown in la'figure 3 with its shoulder 51 engaged on the shoulder 52 of the plate 43. The latch lever 50 thus acts to prevent the backward rotation of the drum 18.



   The anvil lever 42 carries an extension 53 with a lug 54 which can engage a finger 55 of the latch lever 50 so that when the anvil lever 42 is lifted out of engagement with the finger 40 of the pawl 35, this lug 54 pressing

 <Desc / Clms Page number 6>

 on the finger 55 raises the latch lever 50 to prevent it from blocking the plate 43 to stop the rotation of the drum.



  A spring 56 is connected to the anvil lever 42 by a lug 57 and to the flange 14 by a lug 58. A spring 59 is placed between a shoulder 60 of the anvil lever 42 and the latch lever 50 so as to push the latter to. bring the finger 55 against the lug 54. The anvil lever 42 is actuated by a transverse bar 61 which is carried at one of its ends by an arm 62 pivoted at 63 on the flange 15. At its other end, the crossbar 61 is connected to the anvil lever 42 by a lever arm 64 which is fixed by a pin 65 to the means 66 of the anvil lever 42. A stop 67 is provided on the flange 14 to limit the upward movement of the lever arm 64.



   The hub 66 is extended downwards by an arm 68 which is connected by an axis 69 to a connecting rod 70, the axis 69 being able to move in a slot 71 of said connecting rod. This connects the anvil lever 42 and its associated mechanism with a second set of anvil and latch levers to control the placement of the drum for replacement of the sheets. The connecting rod 70 is articulated on an arm 72 forming a fork to receive it and on which it is aontée by means of a stud 73. The arm 72 is fixed on a shaft 74 journaled in the flanges 14 and 15.

   In the vicinity of the arm 72, an anvil lever 75 and a lock lever? 6 are pivoted on the shaft% 4, these levers being generally identical to the anvil lever 42 and the latch lever 50. The latch lever 76 is connected to the anvil lever 75 because it is pivoted on the same axis; Limited movement of the latch lever 76 relative to the anvil lever 75 is enabled by a protrusion 77 of the anvil lever which extends above the latch lever and which is resiliently held apart from the latter by a spring 78.

   A lug 79 carried by an extension 80 towards the rear of the anvil lever 75 engages a finger 81

 <Desc / Clms Page number 7>

 of the latch lever 76, so that outward movement of the anvil lever 75 relative to the drum 18 causes the latch lever 76 to move with it. A stop bracket 82 mounted on the flange 15 serves to engage a lug 83 of the anvil lever 75 to limit the inward movement of the two levers.



   The anvil lever 75 is connected to the shaft 74 on which it is pivoted by means of a coiled spring 84, one end of which is connected to a pin 85 on an extension 86 of the hub 87 of the arm 72, which is fixed. to the shaft 74. The other end of the coiled spring 84 is attached to a pin 88 mounted on the extension 80. The direction of coiling of the spring 84 is such that this spring pushes the anvil lever 75 to do so. engage with the stopper finger 40 of the pawl 35. Thus, the anvil lever 75 and its latch lever 76 are used to stop the drum 18 in the mother sheet insertion position.



   The actuating mechanism of the anvil lever 75 and the latch lever 76 comprises a forked arm 90 fixed to the shaft 74 on the opposite side of the machine from the mechanism just described. The forked arm 90 starts from a hub 91 which is also provided with an extension forming a cam 92, the purpose of which will be indicated below. The forked arm 90 is connected by a connecting rod 93 to a double projection 94 of the hub 95 of a hand lever 96. This hand lever 96 is mounted by its hub 95 on the shaft 19 on which it can turn. The hub 95 carries two rollers 97 and 98 which are arranged so as to actuate two enveloping cams 99 and 100. These cams are pivoted on shaft ends 101 and 102 suitably mounted on the flange 15.

   A spring 103 wound around the hub of the cam 99 with one end attached to a pin 104 on the cam and the other attached to the flange 15, acts to urge the cam 99 against the roller 97. A similar spring 105 mounted on the hub of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 cam 100 and attached thereto by a pin 106, acts to push this cam against the roller 98.



   The hand lever 96 can be brought into any of the positions shown in Figures 4, 5 and 6. When in the position shown in Figure 6, it disposes, through the connecting rod 93, @ the forked arm 90 as seen in figure 6 and this causes the shaft 74 to release the spring 84 and bring the anvil lever 75 and the latch lever 76 out of the way of the finger 40 of the pawl and the plate 43. This is the normal position of the organs for making copies by means of the machine.



   However, when the lever 96 is moved to the position shown in Figures 2 and 4, the spring 84 pulls the anvil lever 75 and the corresponding latch lever 76 to a position where they engage the pawl finger 40 as the drum rotates. When the finger 40 of the pawl 35 engages the post of the anvil lever 75, the drum stops in the position shown in figure 4 and is kept locked by the levers 75 and 76. Looking at figure 4 , it will be noted that the roller 97 is located in a recess 107 of the cam
99 and the roller 98 in a recess 108 of the cam 100.



   The cams 99 and 100 are arranged to cooperate with a latching control lever 109, which is keyed on the latching shaft 100 which is mounted in the drum 18.



   Suitable hooking fingers 111 are attached to the shaft 110 and can hook a mother sheet 112 against a surface 113 formed in the periphery of the drum. Le'bras 109 carries a pebble
114 which rolls on the cams 99 and 100 when the latter are spaced outwards on the path of said roller,
A spring 115 attached, on the one hand to the free end of the arm
109, and on the other hand to the drum, serves to hold the arm 109 in place to close the hooks 111, except when the roller
114 is lifted by one of the cams 99 or 100.



   It is easily understood by examining Figure 4 that, if the

 <Desc / Clms Page number 9>

 hand lever 96 has been brought to its middle position to stop the drum with the hooks 111 in alignment with the mother sheet plate 20, the rollers 97 and 98 being housed in the recesses 107 and 108 of the cams 99 and 100, the latter will not act on the roller 114 to open the hooks 111.

   However, if the hand sink 96 is brought from the position shown in figure 4 to that shown in figure 5, the rollers 97 and 98 come out of their respective bgemen 107 and 108 in the cams and move them apart. , so that the cam 110 is lifted towards the roller 114 causing the arm 109 to move counterclockwise (FIG. 5), and thereby causing the hooks 111 to open. If l 'The hand lever is then returned to the position shown in FIG. 4, the hooks 111 will close again under the traction exerted by the spring 115 on the arm 109.

   It is thus possible to bring the drum 18 to stop without opening the hooks 111 in a position for which the hooking mechanism is in front of the plate 20 of the mother sheets and, as has just been indicated, the hooks 111 can be opened and closed without making the drum free to teat since the opening of the hooks is effected by a movement which tends to maintain the levers 75 and 76 in their stop position of the drum.



   During normal operation of the machine, it is not necessary to stop the drum in front of the tray, mother sheets without at the same time releasing the used mother sheet, so that the operator, if he wishes replacing the worn mother sheet, brings the hand lever 96 to the position shown in figure 7. Therefore, the roller 97 moves away the cam 99 and, when the roller 114 comes to roll on said cam 99, it opens the cro - chets 111 as shown in fig.7 and releases the used mother sheet. However, the drum continues to rotate until it is stopped by the engagement of levers 75 and 76 with

 <Desc / Clms Page number 10>

 respectively the finger 40 of the pawl and the notch of the plate 43.

   At this time, i.e. when the drum stops, the roller 114 is rolling over the surface of the spaced cam 100 and the hooks 111 are held in the open position to receive a new sheet. -mother.



   It is often desirable to insert a mask on a part of the mother sheet in order to prevent the transfer to the copy sheet of the inscriptions carried by this part of the mother sheet. Since in machines of this type there is no adhesion between the cover and the mother sheet, it is necessary to fix the cover in some way. The present invention relates to a mechanism by means of which a cache can be affixed to a mother sheet 112 without disturbing the latter.



   The mother sheet tray 20 is pivoted relative to the machine frame on an assembly rod 116.



  A spring 117 fixed at one end to the plate 20 by means of a pin 118 and at the other end to a bar 119 of the flange 15 of the machine, tends to incline the plate 20 towards the drum 18.



  The plate carries under its underside a plate 120 provided with a certain number of spring fingers 121. These fingers 121 can come into contact with the mother sheet 112 in the manner indicated in FIG. 5 when the plate 20 to come close enough to the drum to allow this contact.



   However, in the normal operation of the machine, the cam 92 mounted on the shaft 74 is held in the position shown in fig. 6 so as to engage against a stop 122 formed on a bar 123 directed downwardly. from one of the sides of the plate 20. At one end of this plate is a support button 124 directed towards the drum 18 which comprises a notch 125 opposite said button and in the vicinity of the hooks 111. Since the cam 92 is connected to the shaft 74, it is evident that, if the lever to

 <Desc / Clms Page number 11>

 hand 96 is brought into the position shown in fig.7 to remove a used mother sheet, the plate 20 will be able to move towards the drum since the cam 92 is located away from the stop 122 which normally maintains said raised plate.

   The button 124 then slides over the surface of the drum close to its end until the drum reaches the stop position at which the hooks 111 of the mother sheet are aligned with the platen 20. At this time, the button 124 sinks into the housing 125 as can easily be understood. In maneuvering the machine to place a cache sheet on the mother sheet 112, the operator, instead of pushing the handle 96 completely to the position shown in fig. 7, brings it only to the position shown in Figure 4, so that the hooks 111 are not open by engagement of the spaced cam 99 with the roller 114.

   However, this movement of the lever 96 is sufficient to cause the cam 92 to move away from the stop 122 and allows the plate 20 to be lowered towards the drum. The button 124 stops the tray 20 before the fingers 121 can engage the mother sheet 112.



  This action of button 124 prevents fingers 121 from damaging the mother sheet. When the drum comes to the stop position, the button 124 is in front of the housing 125 in the drum and this allows the fingers 121 to engage the mother sheet 112 and hold it in place. The operator can then bring the lever 96 into the position shown in FIG. 5 thus opening the hooks 111, and a cover 126 can be inserted without disturbing the mother sheet 112. The lever 96 can then be returned to its closed hook or normal operating position.



   Returning lever 96 to its normal operating position results in releasing levers 75 and 76, allowing pawl 35 to engage ratchet wheel 34 causing the drum to rotate until it is stopped. by the anvil lever 42. In this position, the drum is ready

 <Desc / Clms Page number 12>

 to operate normally for making copies.



   In Figures 9 to 13, there is illustrated a slightly different mechanism for controlling the placement of a cover. In this variant, the lever 96 carries a bar 130 pivoted on it and which comprises an elongated slot 131 in which engages a pin 132 mounted on the flange 15. The plate 20 of the mother sheets carries a protruding lug 123. on one of its side edges above the bar 130 and arranged to slide on the upper face of this bar. The upper face of the bar 130 acts as a cam and includes a lower part 134, the utility of which will be indicated.

   In the normal operating position of the machine, the lever 96 is in the position shown in FIG. 11, so that the lug 133 of the plate 20 slides on the upper part of the bar 130 and maintains: the plate 20 raised away from drum 18.



   When it is desired to apply a cover on the mother sheet carried by the drum, the lever 96 is brought into the position shown in FIG. 9 and therefore, the mechanism already described is actuated to stop the tambour with the hooks 111 in alignment with the plate 20. Usually, the operator operates joystick 96 while the drum is stopped. in its position for receiving copy sheets. I1 then hits the control bar 61 which frees the drum and allows it to rotate until it is stopped by the levers 75 and 76.



  It will be noted in FIG. 9 that the lug 133 and the bar 130 keep the plate 20 raised away from the drum during the movement of the latter towards this position. The operator then pulls the handle 96 into the position shown in fig. 10, which moves the bar 130 to the left from its position shown in fig. 9, and brings the lower region 134 of the upper face of the bar under the lug 133. The plate 20 can then be lowered and its fingers 121 come into contact with the mother sheet 112 to hold it in place during

 <Desc / Clms Page number 13>

 the introduction of the cover 126 under the hooks 111. The hooks can then be closed again and the plate 20 can be raised by returning the lever 96 to the normal operating position.



  At the same time, this allows the drum to rotate freely and produce the desired number of copies if the control bar 61 is operated.



   In many cases, the operator may wish to make only a small number of copies of a master sheet before removing it and setting it aside for later use. If the tray 20 were free to lower as the lever 96 moves to release the mother sheet, it would damage the bottom of a long mother sheet.



   To avoid this danger, a mechanism has been provided for locking the platen 20 in the raised position so that actuation of the lever 96 does not cause the platen to move to bring the fingers 121 against the drum. The tray can be locked by means of a pin 135 mounted in the flange 15 and an opening 136 formed in the side of the tray 20. The pin 135 has a thinned portion 137, passing through an organ 138 screwed into the plate. flange 15, and a knurled head 139. The part 138 has an enlarged cavity 140 housing a spring 141 which pushes the axis 135 towards the plate 20. The thinned part 137 of the axis 135 is provided with: a pin 142 which can be brought in front of a slot 143 formed in part 138 or in front of a notch 144 in the outer end of part 138.

   When the pin 142 is in the slot 143, the spring 141 pushes the pin 135 towards the opening 136 of the plate 20. When the pin 135 is pulled back and turned 90 to bring the pin 142 in front of the 'notch 144, it is inoperative so that the plate 20 is no longer controlled by the bar 130.



   In Fig. 14 there is shown a slightly modified construction of the control mechanism of the tray 20. In this variant, a portion 145 of the side wall of the tray 20 is shown.

 <Desc / Clms Page number 14>

 extends downwards and can engage a lug 146 of an extension 147 integral with the forked arm 90.



   The foregoing description shows that the invention makes it possible to provide a duplicating machine in which a second sheet, for example a cover sheet 126, can be inserted into the hooking device or the hooks 111 of the duplicating drum 18 without disturbing the mother sheet 112 which is already in place on the drum, because actuatable means have been provided to hold said mother sheet inside the hooking means when the latter are open. More precisely, the means thus actuable for maintaining the mother sheet inside the hooking means, are constituted by the plate 20 of the mother sheets, which is pivoted on the frame of the machine, and subjected to the load. the action of the spring 117 to lower its front edge towards the drum 18.



   It can also be seen that the plate 20 is retained against its tendency to lower by a hand-actuated member or lever 96 which, when it is moved to release the plate 20, at the same time causes the opening of the device. hooking 111, while the drum 18 is stationary.



   It can also be seen that the plate 20 is provided with a projection or button 124 which, when the plate is released by the lever 96, can come into contact with the surface of the drum 18 near one end thereof. to prevent the edge of the plate 20 from pressing against the mother sheet 112 on the drum until the housing 125 formed in the drum 18 in the vicinity of the hooks 111 is brought in front of said projection or of said disc 124 by the relative displacement of the drum 18 and the plate 20.


    

Claims (1)

AIENT AINSI DECRIT NOTRE INVENTION ET NOUS RESERVANT D'Y APPORTER TOUS PERFECTIONNEMENTS OU MODIFICATIONS QUI NOUS PARAITRAIENT NECESSAIRES, NOUS REVENDIQUONS COMME NOTRE PROPRIETE EXCLUSIVE ET PRIVATIVE : 1- Une machine à polycopier dans laquelle une feuille de copie est maintenue sur un tambour duplicateur par des moyens d'accrochage qui peuvent être ouverts pendant que le tambour est à l'arrêt, caractérisée par le fait qu'elle comporte des mo- @ yens pouvant être actionnés pour maintenir une feuille-mère à l'intérieur desdits moyens d'accrohhage, pendant que ceux-ci sont ouverts, afin qu'une seconde feuille.,telle qu'un cache,prisse être insérée dans lesdits moyens d'accrochage sans déranger ladite feuille-mère. HAVE THUS DESCRIBED OUR INVENTION AND RESERVED FOR US MAKE ANY IMPROVEMENTS OR MODIFICATIONS TO US SEEMED NECESSARY, WE CLAIM AS OUR PROPERTY EXCLUSIVE AND PRIVATE: 1- A duplicating machine in which a copy sheet is held on a duplicating drum by hooking means which can be opened while the drum is stationary, characterized by the fact that it comprises mo- @ yens operable to hold a mother sheet within said hooking means, while these are open, so that a second sheet, such as a cover, can be inserted into said hooking means. hanging without disturbing said mother sheet. 2- Une machine à polycopier selon la revendication 1 dans laquelle les moyens pouvant être actionnés pour maintenir une feuille-mère à l'intérieur des dits moyens d'accrochage pendant que ceux-ci sont ouverts, comprennent un organe monté de telle manière qu'un de ses bords puisse s'incliner vers le tambour du- plicateur, mais retenu contre cet abaissement par un orgahe actionnable à la main. 2- A duplicating machine according to claim 1 wherein the actuatable means to maintain a mother sheet inside said hooking means while they are open, comprise a member mounted such that one of its edges can incline towards the duplicating drum, but retained against this lowering by an organ operable by hand. 3- Une machine à polycopier selon la revendication 2 dans laquelle l'organe actionnable à la main, lorsqu'il est déplacé pour libérer celui dont un des bords s'incline vers le tambour duplicateur, provoque également l'ouverture des moyens d'accro- chage lorsque le tambour est à l' arrêt . 3- A duplicating machine according to claim 2 wherein the hand-operable member, when moved to release the one, one of whose edges tilts towards the duplicating drum, also causes the opening of the hooking means. - chage when the drum is stopped. 4- Une machine à polycopier selon les revendications 2 ou 3 dans laquelle l'organe susceptible de s'incliner porte une saillie qui, quand cet organe est libéré par l'organe actionnable à la main, peut venir s'engager sur la surface du tambour à proxi- mité d'une extrémité de celui-ci pour empêcher le bord du dit organe d'appuyer contre la feuille-mère sur le tambour jusqu'à ce qu'un logement prévu dans le tambour au voisinage des moyens <Desc/Clms Page number 16> d'accrochage, vienne en face de ladite saillie, du fait du mouvement relatif du tambour et de l' organe. 4- A duplicating machine according to claims 2 or 3 wherein the member capable of tilting carries a projection which, when this member is released by the member operable by hand, can engage on the surface of the drum near one end thereof to prevent the edge of said member from pressing against the mother sheet on the drum until a housing provided in the drum in the vicinity of the means <Desc / Clms Page number 16> hooking, comes in front of said projection, due to the relative movement of the drum and the member. 5- Une machine à polycopier selon les revendications 2,3, ou 4, dans laquelle l'organe dont un des bords peut s'incliner vers le tambour est constitué par le plateau des feuilles-mères, lequel est pivoté sur le chassis de la machine et soumis à l'influence d'un ressort qui tend à l'incliner. 5- A duplicating machine according to claims 2, 3 or 4, wherein the member of which one of the edges can incline towards the drum is constituted by the plate of the mother sheets, which is pivoted on the frame of the machine and subjected to the influence of a spring which tends to tilt it. 6- Une machine à polycopier selon les revendications 2,3,4 ou 5, dans laquelle le bord de l'organe qui s'incline vers le tambour duplicateur, est muni d'un'dispositif élas- tique pour venir en contact avec la feuille-mère afin de maintenir en place cette dernière quand les moyens d'accro- chage sont ouverts. 6. A duplicating machine according to claims 2, 3, 4 or 5, in which the edge of the member which tilts towards the duplicating drum is provided with an elastic device to come into contact with the mother sheet in order to keep the latter in place when the attachment means are open.
BE419307D BE419307A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE419307A true BE419307A (en)

Family

ID=81625

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE419307D BE419307A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE419307A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0128866B1 (en) Sheet feeding device for a printer or a typewriter
FR2814696A1 (en) Thermal transfer printer with ribbon carriage connected to cover to fold into cover when cover closed and extend from cover for easy access when cover is opened
EP0270736B1 (en) Portable dispenser for applying a transfer adhesive
BE419307A (en)
FR2589454A1 (en) PAPER DRIVE MECHANISM FOR A PRINTER
CH654256A5 (en) SHEET FEEDING DEVICE FOR PRINTER OR WRITING MACHINE.
EP0206952B1 (en) Device for dispensing and cutting sheet material, with automatic roll change
CH513003A (en) Printing device
EP0642999B1 (en) Apparatus for introducing sheets of paper
CH194470A (en) Reproducing machine.
BE414255A (en)
BE864941A (en) LABEL TAPE INSERTION DEVICE
BE420127A (en)
FR2641229A1 (en) PAPER FEEDING DEVICES FOR PRINTING APPARATUSES AND LIFT MECHANISM FOR SUCH DEVICES
CH323009A (en) Desktop machine equipped with a mechanism for supplying and positioning a worksheet
CH346716A (en) Printing device for printing data on a tape
CH189887A (en) Reproducing machine.
BE485034A (en)
FR2521487A1 (en) PRINTING MACHINE WITH INK MECHANISM AND METHOD FOR COUPLING AN INK CARTRIDGE TO A SUPPORT OF THE MECHANISM
CH248003A (en) Typewriter.
CH190173A (en) Rotary duplicating machine.
CH99052A (en) Printing mechanism for stamping machines with counter.
CH278990A (en) Accounting machine.
BE417900A (en)
CH631021A5 (en) MACHINE FOR COUNTING BANK NOTES.