BE394044A - - Google Patents

Info

Publication number
BE394044A
BE394044A BE394044DA BE394044A BE 394044 A BE394044 A BE 394044A BE 394044D A BE394044D A BE 394044DA BE 394044 A BE394044 A BE 394044A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
spindle
machine according
rollers
cam
thread guide
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE394044A publication Critical patent/BE394044A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H54/00Winding, coiling, or depositing filamentary material
    • B65H54/02Winding and traversing material on to reels, bobbins, tubes, or like package cores or formers
    • B65H54/28Traversing devices; Package-shaping arrangements
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H2701/00Handled material; Storage means
    • B65H2701/30Handled filamentary material
    • B65H2701/31Textiles threads or artificial strands of filaments

Landscapes

  • Guides For Winding Or Rewinding, Or Guides For Filamentary Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux machines à bobiner en fils croisés ou obliques. 



   La présente invention concerne une machine à bobi- ner convenant au bobinage en fils croisés ou envidage obli- que de ficelles, cordons, cordes ou fils de tous genres, plus particulièrement une machine du type comportant un guide-fil à mouvement de va-et-vient et où le rapport en- tre la vitesse du guide-fil et celle de la broche envideu- se est toujours constant. 



   La machine conforme à l'invention comprend un guide- fil, des dispositifs pour lui imprimer un mouvement de va- et-vient suivant une trajectoire rectiligne immuable, une   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 broche dont l'axe est monté parallèlement à la trajectoire du guide-fil, un mécanisme pour faire tourner cette broche desmodromiquement à une vitesse constante par rapport à celle du guide-fil, durant le bobinage, et un montage de la broche tel qu'elle puisse s'écarter du guide-fil au mo- ment où la pelote de fil formée sur elle vient en contact avec le guide-fil et appuie contre celui-ci, de sorte que la broche s'éloigne graduellement du guide-fil à mesure que la pelote de fil augmente de volume, contrairemenà ce qui se produit dans les machines connues où le guide-fil est susceptible de s'écarter d'une broche tournant autour d'un axe fixe,

   et en est écarté par la bobine de fil se formant sur cette broche. 



   De préférence, le guide-fil est monté sur un cou- lisseau comportant une paire de galets destinés à porter contre les faces opposées d'une came qui produit le mouve- ment de va-et-vient du coulisseau et du guide-fil. Suivant une autre caractéristique de l'invention, ces deux galets sont pressés élastiquement contre les faces opposées de la came, de préférence à l'aide d'un seul ressort disposé de manière à presser les deux galets l'un vers l'autre contre la came.

   Grâce à cette construction l'usure des faces de la carne est réduite au minimum, le ressort compensant par son action de rapprochement des galets l'usure qui se pro- duit, de sorte que le mouvement de va-et-vient se fait tou- jours sans choc et toujours sur la même longueur, tandis qu'avec les dispositifs à va-et-vient connus, dans lesquels la came tourne entre une paire de galets à axes fixes, l'usure survient rapidement et entraîne des secousses dans le mouvement de va-et-vient, ainsi que des irrégularités dans la longueur de la course.      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La présente invention envisage également de monter chacune des extrémités de la broche dans un palier, de ma- nière détachable, et de procurer un dispositif permettant de dégager un des paliers et d'enlever et remplacer la bro- che. Du fait qu'elle est supportée aux deux extrémités, la broche est bien centrée et tourne rond. 



   D'autres buts et avantages de l'invention ressor- tent de la description ci-dessous et des dessins ci-annexés, représentant un mode de réalisation préféré de l'invention. 



   Sur ces dessins: 
Fig. 1 est une élévation de côté de la machine, dont la coulisse, les coulisseaux du guide-fil et le chariot de la broche, ainsi que le mécanisme à pignon et crémaillère destiné à faire avancer la broche, sont représentés.partie en coupe 
Fig. 2 est une élévation de côté, partie en coupe, montrant le mécanisme de commande de la broche, 
Fig. 3 représente la machine en plan, 
Fig. 4 est une vue, de détail, montrant le guide- fil, les coulisseaux et la came en coupe. 



   Figs. 5,6 sont des vues de détail en plan, montrant séparément les deux coulisseaux du guide-fil. 



   Comme c'est représenté sur les dessins, la machine comprend une broche 1 supportée, comme ce sera décrit ci- après, dans des consoles 2, 2', fixées de manière permanente ou détachable à un chariot 3, lequel peut s'approcher du guide-fil 4 ou s'en écarter, en coulissant dans des rainu- res horizontales 6a ménagées dans des châssis 6. La console est creuse et contient le mécanisme de commande de la broche, tandis que la console 2 sert de support dans lequel la broche tourne librement. A cet effet, l'extrémité amincie 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la de la broche est montée librement dans une douille ména- gée dans l'extrémité d'un plongeur 30, lequel peut coulis- ser axialement dans la console 2 et y est maintenu par un ergot 31 venant en prise avec une fente à baïonnette de cette console.

   Le plongeur 30 peut tourner dans la console 2, et peut donc être dégagé de la broche 1. L'extrémité de la broche 1 tourne dans un roulement à billes 33, lequel est disposé de manière à être mobile avec le plongeur 30 dans un évidement 34 de la console 2. On peut détacher et remplacer la broche 1 en retirant le plongeur 30, l'autre extrémité de cette broche étant logée dans une douille d'en- traînement 20 que traverse une goupille d'entraînement 20a, destinée à s'engager dans une fente correspondante de l'ex- trémité de la broche. 



   Le chariot 3 permet à la broche de s'approcher ou s'éloigner du guide-fil 4, lequel est actionné en va-et- vient transversalement entre les châssis 6, par une came 5 fixée à un arbre à came 7 supporté par des paliers dans les châssis 6, lesquels supportent également les paliers d'un arbre de commande 8. 



   La came 5 est logée dans un bain d' huile 9 monté entre les deux châssis 6. Au-dessus d'une fente ménagée au haut du bain d'huile 9 est fixée une coulisse 10 servant de guide et de support à deux coulisseaux superposés 11,11' qui peuvent se déplacer transversalement par rapport à la machine, dans la coulisse 10. Chaque coulisseau 11, 11' porte un galet 12 tournant librement autour d'un axe 13. 



  Les faces de la came 5 tournent entre les galets 12 et ani- ment ainsi d'un mouvement alternatif les coulisseaux 11, 11' auxquels le guide-fil 4 est fixé, de façon permanente 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ou détachable, de manière qu'il ne puisse pas pivoter mais seulement exécuter un mouvement de va-et-vient dans une di- rection toujours parallèle à la broche. Un ressort 14 pres- se les galets 12 contre les faces de la came 5. Comme c'est représenté, ce ressort peut être enfilé sur une languette lla formée à une extrémité du coulisseau 11', de manière qu'un bout du ressort porte contre la base de la languette 11a et son autre bout contre une pièce llb, plus épaisse, formée à l'extrémité du coulisséau 11.

   La pièce   llb   s'em- botte aussi,pour les guider, entre les extrémités 11c de la fourche encadrant la languette lla du coulisseau 11'. 



  Le ressort 14 évite toute secousse dans la commande du gui- de-fil 4 par la came 5 et, en atténuant également l'usure, il assure que le mouvement alternatif conserve pendant très longtemps exactement la longueur voulue. 



   L'arbre de commande 8, qui peut être actionné par une courroie ou de toute autre manière convenable, porte deux pignons 15, 22 calés sur une de ses extrémités. Le pi- gnon 15 est hélicoïdal et engrène avec un second pignon hé- licoïdal 16 fixé à un arbre de renvoi 17 qui traverse li- brement la console 2' et sur lequel est claveté de manière coulissante un pignon hélicoïdal 18. Celui-ci se déplace avec la console 2' et le chariot 3, et engrène avec un pi- gnon hélicoïdal 19, actionnant la broche 1, qui est calé sur un arbre 19a, lequel tourne dans des roulements à billes montés dans la console 2' et commande la douille 20 entraî- nant la broche. Le pignon 22 de l'arbre de commande 8 est à denture droite. Il actionne un train d'engrenages inter- médiaires 23 et une roue dentée 24   mohtée   sur l'arbre à ca- mes 7.

   Les engrenages intermédiaires 23 permettent d'as- surer un rapport constant et convenable entre le mouvement - 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de va-et-vient du guide-fil 4 et la rotation de la broche 1, suivant l'épaisseur du fil ou de la ficelle à bobiner. 



   Le chariot 3 porte, en-dessous, une crémaillère 27 avec laquelle est en prise un pignon 26 d'un arbre 25, mon- té également dans des paliers des châssis 6 et servant à im- primer au chariot son mouvement de va-et-vient. A une de ses extrémités, l'arbre 25 est pourvu d'un volant à main à l'aide duquel on peut le faire tourner pour écarter du guide- fil la broche et la pelote envidée sur elle, en vue de fa- ciliter le renouage des bouts de fils cassés. 



   On peut munir la machine d'un dispositif d'arrêt automatique (non représenté), destiné à l'arrêter lorsque le fil casse ou lorsque la pelote atteint un diamètre déter- miné. 



   La machine fonctionne comme suit: 
On fait d'abord avancer le chariot 3 vers le guide- fil 4, en tournant l'arbre 25 à la main. On enfile alors le fil à traver's le guide-fil 4 et on l'enroule autour de la broche 1 ou d'une bobine montée sur la broche de manière à ne pas pouvoir tourner sur celle-ci. Lorsqu'on actionne l'arbre de commande 8, la broche 1 tourne et le mécanisme décrit ci-dessus fait aller et venir le guide-fil 4 trans- versalement à la machine. A mesure que la pelote ou bobine de fil se forme sur la broche, elle presse contre le guide- fil 4 et éloigne d'autant plus le chariot 3 et la broche 1 du guide-fil que le diamètre de la pelote augmente.

   La pe- lote de fil touche donc effectivement le guide-fil et, du fait que celui-ci ne peut pas pivoter mais accomplit tou- jours son mouvement de va-et-vient parallèlement à l'axe de la broche, l'endroit où le fil s'envide sur la pelote 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 reste toujours dans un même plan horizontal, ce qui assure un bobinage parfait. 



   - REVENDICATIONS - --------------------------- 
1.- Machine à bobiner du type spécifié, comportant un guide-fil à mouvement rectiligne, des dispositifs pour lui imprimer un mouvement de va-et-vient suivant une tra- jectoire rectiligne immuable, une broche dont l'axe est monté parallèlement à la trajectoire du guide-fil, des dis- positifs pour faire tourner la broche desmodromiquement à une vitesse constante par rapport à celle du guide-fil pen- dant le bobinage, et un montage de la broche tel que celle- ci puisse s'écarter du guide-fil lorsque la pelote de fil formée sur la broche vient en contact avec le guide-fil et appuie contre celui-ci.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to winding machines in crossed or oblique threads.



   The present invention relates to a winding machine suitable for winding in crossed threads or obliquely winding strings, cords, cords or threads of all kinds, more particularly to a machine of the type comprising a thread guide with back-and-forth movement. - comes and where the ratio between the speed of the thread guide and that of the emptying spindle is always constant.



   The machine according to the invention comprises a thread guide, devices for imparting to it a back and forth movement along an unchanging rectilinear path, a @

 <Desc / Clms Page number 2>

 spindle whose axis is mounted parallel to the path of the thread guide, a mechanism for rotating this spindle desmodromically at a constant speed with respect to that of the thread guide, during winding, and a mounting of the spindle such as it can move away from the thread guide as the ball of thread formed thereon comes into contact with and presses against the thread guide, so that the spindle gradually moves away from the thread guide. as the ball of thread increases in volume, contrary to what occurs in known machines where the thread guide is liable to deviate from a spindle rotating around a fixed axis,

   and is moved away from it by the spool of wire forming on this spindle.



   Preferably, the thread guide is mounted on a slider having a pair of rollers intended to bear against the opposite faces of a cam which produces the reciprocating movement of the slider and the thread guide. According to another characteristic of the invention, these two rollers are elastically pressed against the opposite faces of the cam, preferably by means of a single spring arranged so as to press the two rollers towards each other against drug.

   Thanks to this construction the wear on the faces of the hull is reduced to a minimum, the spring compensating by its action of bringing the rollers closer to the wear which occurs, so that the back and forth movement is always made. - days without shock and always on the same length, while with the known reciprocating devices, in which the cam rotates between a pair of rollers with fixed axes, wear occurs quickly and causes jerks in the back and forth movement, as well as irregularities in the length of the stroke.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The present invention also contemplates mounting each end of the spindle in a bearing, detachably, and providing a device for disengaging one of the bearings and removing and replacing the spindle. Because it is supported at both ends, the spindle is well centered and turns round.



   Other objects and advantages of the invention emerge from the description below and from the accompanying drawings, showing a preferred embodiment of the invention.



   On these drawings:
Fig. 1 is a side elevation of the machine showing the slide, the thread guide slides and the spindle carriage, as well as the rack and pinion mechanism for advancing the spindle.
Fig. 2 is a side elevation, partly in section, showing the operating mechanism of the spindle,
Fig. 3 shows the machine in plan,
Fig. 4 is a detailed view showing the wire guide, the slides and the cam in section.



   Figs. 5,6 are detail plan views, showing the two thread guide slides separately.



   As shown in the drawings, the machine comprises a spindle 1 supported, as will be described below, in brackets 2, 2 ', permanently attached or detachably attached to a carriage 3, which can approach the thread guide 4 or move away from it, sliding in horizontal grooves 6a made in frames 6. The console is hollow and contains the spindle control mechanism, while the console 2 serves as a support in which the spindle turns freely. For this purpose, the thinned end

 <Desc / Clms Page number 4>

 1a of the spindle is freely mounted in a socket formed in the end of a plunger 30, which can slide axially in the console 2 and is held there by a lug 31 engaging with a bayonet slot of this console.

   The plunger 30 can rotate in the console 2, and can therefore be disengaged from the spindle 1. The end of the spindle 1 rotates in a ball bearing 33, which is arranged so as to be movable with the plunger 30 in a recess. 34 of console 2. Spindle 1 can be detached and replaced by removing plunger 30, the other end of this spindle being housed in a drive bush 20 through which a drive pin 20a, intended for 'Engage in a corresponding slot in the end of the spindle.



   The carriage 3 allows the spindle to approach or move away from the thread guide 4, which is actuated back and forth transversely between the frames 6, by a cam 5 fixed to a camshaft 7 supported by bearings in the frames 6, which also support the bearings of a drive shaft 8.



   The cam 5 is housed in an oil bath 9 mounted between the two frames 6. Above a slot made at the top of the oil bath 9 is fixed a slide 10 serving as a guide and support for two superimposed slides. 11, 11 'which can move transversely with respect to the machine, in the slide 10. Each slide 11, 11' carries a roller 12 rotating freely around an axis 13.



  The faces of the cam 5 rotate between the rollers 12 and thus move the slides 11, 11 'to which the thread guide 4 is permanently attached with a reciprocating movement.

 <Desc / Clms Page number 5>

 or detachable, so that it cannot pivot but only perform a reciprocating movement in a direction always parallel to the spindle. A spring 14 presses the rollers 12 against the faces of the cam 5. As shown, this spring can be slipped over a tab 11a formed at one end of the slide 11 ', so that one end of the spring carries against the base of the tongue 11a and its other end against a part 11b, thicker, formed at the end of the slide 11.

   The part 11b is also entangled, to guide them, between the ends 11c of the fork framing the tongue 11a of the slide 11 '.



  The spring 14 prevents any jerk in the control of the thread guide 4 by the cam 5 and, by also reducing wear, it ensures that the reciprocating movement maintains exactly the desired length for a very long time.



   The drive shaft 8, which can be actuated by a belt or in any other suitable manner, carries two pinions 15, 22 wedged on one of its ends. The pinion 15 is helical and meshes with a second helical pinion 16 fixed to a countershaft 17 which freely passes through the bracket 2 'and on which is slidably keyed a helical pinion 18. The latter is connected. moves with the console 2 'and the carriage 3, and meshes with a helical pinion 19, actuating the spindle 1, which is wedged on a shaft 19a, which rotates in ball bearings mounted in the console 2' and controls the bush 20 driving the spindle. The pinion 22 of the control shaft 8 is straight toothed. It operates an intermediate gear train 23 and a toothed wheel 24 mounted on the camshaft 7.

   The intermediate gears 23 make it possible to ensure a constant and suitable ratio between the movement -

 <Desc / Clms Page number 6>

 back and forth of the thread guide 4 and the rotation of the spindle 1, depending on the thickness of the thread or twine to be wound.



   The carriage 3 carries, underneath, a rack 27 with which is engaged a pinion 26 of a shaft 25, also mounted in the bearings of the frames 6 and serving to impress the carriage with its back and forth movement. - comes. At one of its ends, the shaft 25 is provided with a handwheel with the aid of which it can be turned to move the spindle and the ball envied on it away from the thread guide, in order to facilitate the tying up the ends of broken threads.



   The machine can be fitted with an automatic stopping device (not shown), intended to stop it when the yarn breaks or when the ball reaches a determined diameter.



   The machine works as follows:
The carriage 3 is first advanced towards the thread guide 4, turning the shaft 25 by hand. The thread is then threaded through the thread guide 4 and it is wound around the spindle 1 or a spool mounted on the spindle so as not to be able to turn on the latter. When actuating the drive shaft 8, the spindle 1 rotates and the mechanism described above moves the thread guide 4 back and forth across the machine. As the ball or spool of thread forms on the spindle, it presses against the thread guide 4 and moves the carriage 3 and spindle 1 further away from the thread guide as the diameter of the ball increases.

   The ball of yarn therefore actually touches the yarn guide and, since the latter cannot pivot but always performs its reciprocating movement parallel to the axis of the spindle, the place where the thread empties on the ball

 <Desc / Clms Page number 7>

 always remains in the same horizontal plane, which ensures perfect winding.



   - CLAIMS - ---------------------------
1.- Winding machine of the specified type, comprising a yarn guide with rectilinear movement, devices for imparting to it a reciprocating movement along an immutable rectilinear path, a spindle whose axis is mounted parallel to the path of the thread guide, devices for rotating the spindle desmodromically at a constant speed with respect to that of the thread guide during winding, and mounting of the spindle such that the spindle can deviate thread guide when the ball of thread formed on the spindle comes into contact with the thread guide and presses against it.


    

Claims (1)

2. - Machine suivant la revendication 1, caractéri- sée en ce qu'elle comprend un coulisseau portant le guide- fil, une paire de galets montés sur le coulisseau, une came dont les faces opposées viennent en prise avec ces galets, et un dispositif pour presser les galets élastiquement con- tre la came. 2. - Machine according to claim 1, charac- terized in that it comprises a slide carrying the wire guide, a pair of rollers mounted on the slide, a cam whose opposite faces come into engagement with these rollers, and a device for pressing the rollers elastically against the cam. 3.- Machine suivant la revendication 2,caractérisée en ce qu'un seuih ressort sert à presser les deux galets l'un vers l'autre contre la came. 3.- Machine according to claim 2, characterized in that a only spring serves to press the two rollers towards each other against the cam. 4. - Machine suivant la revendication 3, caractérisée en ce qu'elle comporte un guide-fil monté sur une paire de coulisseaux superposés, construits et disposés en substance comme c'est décrit ci-dessus avec référence aux dessins an- nexés. 4. - Machine according to claim 3, characterized in that it comprises a wire guide mounted on a pair of superimposed slides, constructed and arranged in substance as described above with reference to the accompanying drawings. 5.- Machine suivant la revendication 1 ou 2, carac- <Desc/Clms Page number 8> térisée en ce que chacune des extrémités de la broche est montée de manière détachable dans un palier, un dispositif permettant de dégager un de ces paliers pour détacher et remplacer la broche. 5.- Machine according to claim 1 or 2, charac- <Desc / Clms Page number 8> terized in that each of the ends of the pin is detachably mounted in a bearing, a device making it possible to release one of these bearings in order to detach and replace the pin. 6. - Machine suivant la revendication 5, caractérisée en ce que la broche est montée en substance comme c'est dé- crit ci-dessus avec référence à la fig. 3 des dessins ci- annexés. 6. - Machine according to claim 5, characterized in that the spindle is mounted in substance as described above with reference to FIG. 3 of the accompanying drawings. 7. - Machine suivant la revendication 1, 2 ou 5, caractérisée en ce que la broche est supportée par un cha- riot susceptible de coulisser dans un cadre, pour s'appro- cher du guide-fil et s'en écarter. 7. - Machine according to claim 1, 2 or 5, characterized in that the spindle is supported by a carriage capable of sliding in a frame, to approach the yarn guide and move away from it. 8. - Machine suivant la revendication 7, caractérisée en ce qu'elle comporte un mécanisme à pignon et crémaillère pour déplacer le chariot vers le guide-fil. 8. - Machine according to claim 7, characterized in that it comprises a rack and pinion mechanism for moving the carriage towards the wire guide. 9. - Machine perfectionnée à bobiner en fils croisés ou obliques, construite et destinée à fonctionner en sub- stance comme c'st décrit ci-dessus avec référence aux des- sins annexés. 9. - Improved machine for winding in crossed or oblique threads, constructed and intended to operate in substance as described above with reference to the accompanying drawings.
BE394044D BE394044A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE394044A true BE394044A (en)

Family

ID=61347

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE394044D BE394044A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE394044A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2559264A1 (en) MICROTOME PROVIDED WITH MEANS FOR WITHDRAWING THE SPECIMEN
FR2493882A1 (en) BELT-TYPE FALSE TORSION DEVICE
BE394044A (en)
EP0000853B1 (en) Winding machine, in particular for thermoplastic yarns
FR2663048A1 (en) Two-for-one twisting-spindle apparatus
CH336311A (en) Machine for olive or bevelling the hole of fine stones for watchmaking and industry
CH292425A (en) Device intended to be interposed between a member for feeding a strip or a flexible wire and a member for using this strip.
CH435056A (en) Mechanism for twisting and winding textile wicks
FR2625737A1 (en) Device for winding a wire or cable onto a reel
BE456591A (en)
BE518082A (en)
BE373577A (en)
CH266065A (en) Device for controlling the spindles of a continuous spinning, twisting and similar machine.
BE367594A (en)
BE402687A (en)
BE664480A (en)
BE497207A (en)
BE421978A (en)
BE370929A (en)
BE493085A (en)
BE423713A (en)
BE387525A (en)
FR2724090A1 (en) LIEUSE FOR ROUND BALLOT PRESSES FOR AGRICULTURAL USE
CH275384A (en) Thread winder.
BE422769A (en)