CH546973A - - Google Patents

Info

Publication number
CH546973A
CH546973A CH1046170A CH1046170A CH546973A CH 546973 A CH546973 A CH 546973A CH 1046170 A CH1046170 A CH 1046170A CH 1046170 A CH1046170 A CH 1046170A CH 546973 A CH546973 A CH 546973A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
pinion
mobile
hand
hour
timepiece
Prior art date
Application number
CH1046170A
Other languages
French (fr)
Other versions
CH1046170A4 (en
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to CH1046170A priority Critical patent/CH546973A/fr
Priority to JP46046253A priority patent/JPS5129668B1/ja
Publication of CH1046170A4 publication Critical patent/CH1046170A4/xx
Publication of CH546973A publication Critical patent/CH546973A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B27/00Mechanical devices for setting the time indicating means
    • G04B27/005Mechanical devices for setting the time indicating means stepwise or on determined values
    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B19/00Indicating the time by visual means
    • G04B19/22Arrangements for indicating different local apparent times; Universal time pieces
    • G04B19/221Arrangements for indicating different local apparent times; Universal time pieces mechanisms for correcting the hours hand only, i.e. independently for minutes and seconds hands

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Electromechanical Clocks (AREA)

Description

  

  
 



   La présente invention a pour objet une pièce d'horlogerie.



  Dans une exécution présentement connue de pièce d'horlogerie il est question d'un dispositif comprenant un train d'engrenage à deux mobiles reliant le pignon de remontoir et le rochet de barillet, lequel tourne à rebours et conduit la chaussée par l'intermédiaire d'un accouplement à fiction à deux roues concentriques, de telle sorte que la rotation de la chaussée produite par la roue de minuterie lors de la mise à l'heure, est sans effet sur le barillet.



   Le principal désavantage de cette exécution consiste, lorsqu'on passe d'un fuseau horaire à un autre, par exemple lors de voyages en avion, à réajuster l'heure d'une ou plusieurs unités provoquant la perte de l'indication de la minute et de la seconde.



   L'invention vise à remédier à cet inconvénient. A cet effet, elle a pour objet une pièce d'horlogerie qui est caractérisée par un premier mobile supplémentaire, commandant l'aiguille des heures, qui est susceptible d'être positionné angulairement par rapport à un second mobile coaxial au premier mobile, et actionné par le mouvement de la pièce d'horlogerie, les mobiles étant solidarisés par une bague de liaison présentant d'une part, une denture intérieure, destinée à coopérer avec les dentures d'un pignon solidaire du premier mobile supplémentaire ainsi qu'avec les dentures d'un pignon solidaire du second mobile, et, d'autre part, une denture de chant, destinée à coopérer avec une denture de chant dudit pignon solidaire du second mobile, des moyens permettant d'agir de l'extérieur sur le premier mobile pour le faire tourner d'un ou plusieurs pas,

   ce qui fait tourner de façon correspondante l'aiguille des heures, sans influencer l'indication de la ou des autres aiguilles.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention. On n'a représenté au dessin que ce qui est nécessaire à la compréhension de l'invention.



   La fig. 1 est une vue en coupe axiale de cette forme d'exécution, dans une première position de fonctionnement.



   La fig. 2 est une vue analogue, dans une seconde position de fonctionnement.



   La fig. 3 est une coupe suivant la ligne III-III de la fig. 2.



   La pièce d'horlogerie représentée partiellement au dessin comprend une roue d'heure de forme habituelle 1 qui est en prise avec un pignon de minuterie non représenté. La roue d'heure 1 est montée folle sur la chaussée, également non représentée. Sur la même chaussée est ajusté librement un mobile d'heure supplémentaire 2, constitué par un pignon 3 et un canon 4 portant l'aiguille des heures non représentée. La roue des heures 1 est solidaire d'un pignon 5 identique au pignon 3, mais de hauteur moindre.



   Le mobile d'heure 2 peut être positionné par rapport à la roue des heures 1 et être solidarisé avec cette dernière par une bague de liaison 6. Cette bague 6 présente, d'une part, une denture intérieure 7, destinée à coopérer avec les dentures des pignons 3 et 5, et, d'autre part, une denture de chant 8 sur sa face inférieure, destinée à coopérer avec une denture de chant 9 de la face supérieure du pignon 5. De plus, la bague 6 présente à mi-hauteur une gorge extérieure 10 dans laquelle est engagé un organe d'actionnement 11, constitué par exemple par une fourche.



   Dans la position représentée sur la fig. 1, les pièces sont en position de mise à l'heure     normale  ,    c'est-à-dire que   l'on    peut corriger simultanément, dans cette position,   I'aiguille    des heures et celle des minutes. C'est aussi la position occupée par les pièces pendant la marche de la montre.



   Dans la position représentée sur la fig. 2, les pièces sont en position de correction de l'heure, c'est-à-dire que   l'on    peut   corriger,    dans cette position, seulement l'aiguille des heures, sans influencer l'indication donnée par l'aiguille des minutes.



   Dans la position de la fig. 1, les pignons 3 et 5 sont solidarisés entre eux en rotation au moyen de la bague de liaison 6. Par suite, la rotation de la roue d'heure   1    lors de la marche de la montre ou lors de la mise à l'heure, est transmise au mobile d'heure 2.



   Pour passer de la position de la fig. I à celle de la fig. 2, on agit sur des moyens non représentés, de type connu, qui actionnent l'organe 11 et soulèvent la bague de liaison 6 jusqu'à ce qu'elle sorte de prise d'avec le pignon 5. Des moyens non représentés, de type connu, permettent d'agir de l'extérieur pour faire tourner le mobile 2 d'un ou plusieurs pas. A titre d'exemple, on peut concevoir une tige de remontoir susceptible d'occuper, en plus de positions usuelles de remontage et de mise à l'heure, une troisième position dans laquelle son actionnement ferait tourner le mobile 2. On peut aussi utiliser à cet effet un correcteur du genre employé dans les montres-calendrier.



   Lorsqu'on fait tourner le mobile 2 d'un ou plusieurs pas, on fait tourner l'aiguille des heures, sans influencer l'indication donnée par l'aiguille des minutes (et éventuellement l'aiguille des secondes).



   Pour revenir à la position de la fig. 1, on agit de nouveau sur
 l'organe   1 1    pour abaisser la bague de liaison 6 et l'amener en prise avec le pignon 5. Lors de ce mouvement, un arc-boutement risquerait de se produire du fait que le pignon 3 n'a pas forcément une position angulaire exacte par rapport à celle du pignon 5, mais cela est empêché par le fait que les pointes des dents de la denture de chant 8 de la bague 6 arrivent contre la denture de chant 9 du pignon 5 et obligent, si nécessaire, la bague de liaison 6 et le pignon 3 à tourner d'un petit angle, jusqu'à ce que les pignons 3 et 5 aient la même position angulaire: en même temps,
   I'aiguille    des heures prend sa position angulaire exacte par rapport à l'aiguille des minutes.

  Il n'est donc pas nécessaire, lors de la correction de l'aiguille des heures, de veiller très soigneusement à
 sa position, puisque celle-ci est automatiquement corrigée lorsqu'on revient de la position de la fig. 2 à celle de la fig. 1.



   Une bague 12, faite de préférence en une matière différente de celle des pignons 3 et 5, est intercalée entre ces deux pignons, pour diminuer l'usure de la denture 9 du pignon 5.



   REVENDICATION



   Pièce d'horlogerie, caractérisée par un premier mobile supplémentaire, commandant l'aiguille des heures, qui est susceptible d'être positionné angulairement par rapport à un second mobile coaxial au premier mobile, et actionné par le mouvement de la pièce d'horlogerie, les mobiles étant solidarisés par une bague de liaison présentant d'une part, une denture intérieure (7), destinée à coopérer avec les dentures d'un pignon (3) solidaire du premier mobile supplémentaire (2) ainsi qu'avec les dentures d'un pignon (5) solidaire du second mobile (1), et, d'autre part, une denture de chant (8), destinée à coopérer avec une denture de chant (9) dudit pignon (5) solidaire du second mobile (1), des moyens permettant d'agir de l'extérieur sur le premier mobile pour le faire tourner d'un ou plusieurs pas. 

   ce qui fait tourner de façon correspondante l'aiguille des heures, sans influencer l'indication de la ou des autres aiguilles.



   SOUS-REVENDICATIONS
 1. Pièce d'horlogerie selon la revendication. caractérisée en ce que les deux mobiles sont des roues d'heure.



   2. Pièce d'horlogerie selon la revendication, caractérisée en ce que les deux mobiles sont des roues des minuteries.



   3. Pièce d'horlogerie selon la sous-revendication 2. caractérisée en ce que la bague de liaison (6) présente une gorge extérieure (10) dans laquelle est engagé un organe d'actionnement (Il) permet
 tant de déplacer axialement la bague de liaison.

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   



  
 



   The present invention relates to a timepiece.



  In a presently known execution of a timepiece there is a question of a device comprising a gear train with two moving parts connecting the winding pinion and the barrel ratchet, which turns backwards and drives the roadway through 'a fiction coupling with two concentric wheels, so that the rotation of the road produced by the timer wheel when setting the time, has no effect on the barrel.



   The main disadvantage of this execution consists, when passing from one time zone to another, for example during travel by plane, to readjust the time of one or more units causing the loss of the minute indication. and the second.



   The invention aims to remedy this drawback. To this end, it relates to a timepiece which is characterized by a first additional mobile, controlling the hour hand, which is capable of being positioned angularly with respect to a second mobile coaxial with the first mobile, and actuated. by the movement of the timepiece, the moving parts being secured by a connecting ring having, on the one hand, an internal toothing, intended to cooperate with the teeth of a pinion secured to the first additional mobile as well as with the toothings a pinion integral with the second mobile, and, on the other hand, an edge toothing, intended to cooperate with an edge toothing of said pinion integral with the second mobile, means making it possible to act from the outside on the first mobile to make it turn one or more steps,

   which causes the hour hand to turn correspondingly, without influencing the indication of the other hand (s).



   The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the object of the invention. Only what is necessary for understanding the invention has been shown in the drawing.



   Fig. 1 is an axial sectional view of this embodiment, in a first operating position.



   Fig. 2 is a similar view, in a second operating position.



   Fig. 3 is a section taken along line III-III of FIG. 2.



   The timepiece partially shown in the drawing comprises an hour wheel of usual shape 1 which is engaged with a timing pinion, not shown. The hour wheel 1 is mounted idle on the road, also not shown. On the same roadway is freely adjusted an additional hour mobile 2, consisting of a pinion 3 and a barrel 4 carrying the hour hand, not shown. The hour wheel 1 is integral with a pinion 5 identical to pinion 3, but of lesser height.



   The hour mobile 2 can be positioned relative to the hour wheel 1 and be secured to the latter by a connecting ring 6. This ring 6 has, on the one hand, an internal toothing 7, intended to cooperate with the toothings of the pinions 3 and 5, and, on the other hand, an edge toothing 8 on its lower face, intended to cooperate with an edge toothing 9 of the upper face of the pinion 5. In addition, the ring 6 has mid -height an outer groove 10 in which is engaged an actuating member 11, consisting for example of a fork.



   In the position shown in fig. 1, the parts are in the normal time setting position, that is to say that it is possible to correct simultaneously, in this position, the hour hand and the minute hand. It is also the position occupied by the parts during the running of the watch.



   In the position shown in fig. 2, the parts are in the time correction position, that is to say that it is possible to correct, in this position, only the hour hand, without influencing the indication given by the hour hand. minutes.



   In the position of FIG. 1, the pinions 3 and 5 are joined together in rotation by means of the connecting ring 6. As a result, the rotation of the hour wheel 1 when the watch is running or when setting the time , is transmitted to the time 2 mobile.



   To go from the position of fig. I to that of fig. 2, we act on means, not shown, of known type, which actuate the member 11 and lift the connecting ring 6 until it comes out of engagement with the pinion 5. Means, not shown, of known type, make it possible to act from the outside to rotate the mobile 2 by one or more steps. By way of example, one can conceive of a winding stem capable of occupying, in addition to the usual winding and time-setting positions, a third position in which its actuation would turn the mobile 2. One can also use for this purpose a corrector of the kind used in calendar watches.



   When the mobile 2 is rotated by one or more steps, the hour hand is rotated, without influencing the indication given by the minute hand (and possibly the seconds hand).



   To return to the position of FIG. 1, we act again on
 the member 1 1 for lowering the connecting ring 6 and bringing it into engagement with the pinion 5. During this movement, an overhang could occur because the pinion 3 does not necessarily have an angular position exact in relation to that of pinion 5, but this is prevented by the fact that the tips of the teeth of the edge teeth 8 of the ring 6 come against the edge teeth 9 of the pinion 5 and, if necessary, force the ring of link 6 and pinion 3 to be turned at a small angle, until pinions 3 and 5 have the same angular position: at the same time,
   The hour hand assumes its exact angular position relative to the minute hand.

  It is therefore not necessary, when correcting the hour hand, to pay particular attention to
 its position, since it is automatically corrected when returning from the position of FIG. 2 to that of FIG. 1.



   A ring 12, preferably made of a material different from that of the pinions 3 and 5, is interposed between these two pinions, in order to reduce the wear of the teeth 9 of the pinion 5.



   CLAIM



   Timepiece, characterized by a first additional mobile, controlling the hour hand, which can be positioned angularly relative to a second mobile coaxial with the first mobile, and actuated by the movement of the timepiece, the moving parts being secured by a connecting ring having on the one hand an internal toothing (7) intended to cooperate with the teeth of a pinion (3) integral with the first additional mobile (2) as well as with the teeth of 'a pinion (5) integral with the second mobile (1), and, on the other hand, an edge toothing (8) intended to cooperate with an edge toothing (9) of said pinion (5) integral with the second mobile ( 1), means making it possible to act from the outside on the first mobile to rotate it by one or more steps.

   which causes the hour hand to turn correspondingly, without influencing the indication of the other hand (s).



   SUB-CLAIMS
 1. Timepiece according to claim. characterized in that the two moving parts are hour wheels.



   2. Timepiece according to claim, characterized in that the two movable wheels are timers wheels.



   3. Timepiece according to sub-claim 2. characterized in that the connecting ring (6) has an outer groove (10) in which is engaged an actuator (II) allows
 both to axially displace the connecting ring.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



   

 

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. La présente invention a pour objet une pièce d'horlogerie. The present invention relates to a timepiece. Dans une exécution présentement connue de pièce d'horlogerie il est question d'un dispositif comprenant un train d'engrenage à deux mobiles reliant le pignon de remontoir et le rochet de barillet, lequel tourne à rebours et conduit la chaussée par l'intermédiaire d'un accouplement à fiction à deux roues concentriques, de telle sorte que la rotation de la chaussée produite par la roue de minuterie lors de la mise à l'heure, est sans effet sur le barillet. In a presently known execution of a timepiece there is a question of a device comprising a gear train with two moving parts connecting the winding pinion and the barrel ratchet, which turns backwards and drives the roadway through 'a fiction coupling with two concentric wheels, so that the rotation of the road produced by the timer wheel when setting the time, has no effect on the barrel. Le principal désavantage de cette exécution consiste, lorsqu'on passe d'un fuseau horaire à un autre, par exemple lors de voyages en avion, à réajuster l'heure d'une ou plusieurs unités provoquant la perte de l'indication de la minute et de la seconde. The main disadvantage of this execution consists, when passing from one time zone to another, for example during travel by plane, to readjust the time of one or more units causing the loss of the minute indication. and the second. L'invention vise à remédier à cet inconvénient. A cet effet, elle a pour objet une pièce d'horlogerie qui est caractérisée par un premier mobile supplémentaire, commandant l'aiguille des heures, qui est susceptible d'être positionné angulairement par rapport à un second mobile coaxial au premier mobile, et actionné par le mouvement de la pièce d'horlogerie, les mobiles étant solidarisés par une bague de liaison présentant d'une part, une denture intérieure, destinée à coopérer avec les dentures d'un pignon solidaire du premier mobile supplémentaire ainsi qu'avec les dentures d'un pignon solidaire du second mobile, et, d'autre part, une denture de chant, destinée à coopérer avec une denture de chant dudit pignon solidaire du second mobile, des moyens permettant d'agir de l'extérieur sur le premier mobile pour le faire tourner d'un ou plusieurs pas, The invention aims to remedy this drawback. To this end, it relates to a timepiece which is characterized by a first additional mobile, controlling the hour hand, which is capable of being positioned angularly with respect to a second mobile coaxial with the first mobile, and actuated. by the movement of the timepiece, the moving parts being secured by a connecting ring having, on the one hand, an internal toothing, intended to cooperate with the teeth of a pinion secured to the first additional mobile as well as with the toothings a pinion integral with the second mobile, and, on the other hand, an edge toothing, intended to cooperate with an edge toothing of said pinion integral with the second mobile, means making it possible to act from the outside on the first mobile to make it turn one or more steps, ce qui fait tourner de façon correspondante l'aiguille des heures, sans influencer l'indication de la ou des autres aiguilles. which causes the hour hand to turn correspondingly, without influencing the indication of the other hand (s). Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention. On n'a représenté au dessin que ce qui est nécessaire à la compréhension de l'invention. The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the object of the invention. Only what is necessary for understanding the invention has been shown in the drawing. La fig. 1 est une vue en coupe axiale de cette forme d'exécution, dans une première position de fonctionnement. Fig. 1 is an axial sectional view of this embodiment, in a first operating position. La fig. 2 est une vue analogue, dans une seconde position de fonctionnement. Fig. 2 is a similar view, in a second operating position. La fig. 3 est une coupe suivant la ligne III-III de la fig. 2. Fig. 3 is a section taken along line III-III of FIG. 2. La pièce d'horlogerie représentée partiellement au dessin comprend une roue d'heure de forme habituelle 1 qui est en prise avec un pignon de minuterie non représenté. La roue d'heure 1 est montée folle sur la chaussée, également non représentée. Sur la même chaussée est ajusté librement un mobile d'heure supplémentaire 2, constitué par un pignon 3 et un canon 4 portant l'aiguille des heures non représentée. La roue des heures 1 est solidaire d'un pignon 5 identique au pignon 3, mais de hauteur moindre. The timepiece partially shown in the drawing comprises an hour wheel of usual shape 1 which is engaged with a timing pinion, not shown. The hour wheel 1 is mounted idle on the road, also not shown. On the same roadway is freely adjusted an additional hour mobile 2, consisting of a pinion 3 and a barrel 4 carrying the hour hand, not shown. The hour wheel 1 is integral with a pinion 5 identical to pinion 3, but of lesser height. Le mobile d'heure 2 peut être positionné par rapport à la roue des heures 1 et être solidarisé avec cette dernière par une bague de liaison 6. Cette bague 6 présente, d'une part, une denture intérieure 7, destinée à coopérer avec les dentures des pignons 3 et 5, et, d'autre part, une denture de chant 8 sur sa face inférieure, destinée à coopérer avec une denture de chant 9 de la face supérieure du pignon 5. De plus, la bague 6 présente à mi-hauteur une gorge extérieure 10 dans laquelle est engagé un organe d'actionnement 11, constitué par exemple par une fourche. The hour mobile 2 can be positioned relative to the hour wheel 1 and be secured to the latter by a connecting ring 6. This ring 6 has, on the one hand, an internal toothing 7, intended to cooperate with the toothings of the pinions 3 and 5, and, on the other hand, an edge toothing 8 on its lower face, intended to cooperate with an edge toothing 9 of the upper face of the pinion 5. In addition, the ring 6 has mid -height an outer groove 10 in which is engaged an actuating member 11, consisting for example of a fork. Dans la position représentée sur la fig. 1, les pièces sont en position de mise à l'heure normale , c'est-à-dire que l'on peut corriger simultanément, dans cette position, I'aiguille des heures et celle des minutes. C'est aussi la position occupée par les pièces pendant la marche de la montre. In the position shown in fig. 1, the parts are in the normal time setting position, that is to say that it is possible to correct simultaneously, in this position, the hour hand and the minute hand. It is also the position occupied by the parts during the running of the watch. Dans la position représentée sur la fig. 2, les pièces sont en position de correction de l'heure, c'est-à-dire que l'on peut corriger, dans cette position, seulement l'aiguille des heures, sans influencer l'indication donnée par l'aiguille des minutes. In the position shown in fig. 2, the parts are in the time correction position, that is to say that it is possible to correct, in this position, only the hour hand, without influencing the indication given by the hour hand. minutes. Dans la position de la fig. 1, les pignons 3 et 5 sont solidarisés entre eux en rotation au moyen de la bague de liaison 6. Par suite, la rotation de la roue d'heure 1 lors de la marche de la montre ou lors de la mise à l'heure, est transmise au mobile d'heure 2. In the position of FIG. 1, the pinions 3 and 5 are joined together in rotation by means of the connecting ring 6. As a result, the rotation of the hour wheel 1 when the watch is running or when setting the time , is transmitted to the time 2 mobile. Pour passer de la position de la fig. I à celle de la fig. 2, on agit sur des moyens non représentés, de type connu, qui actionnent l'organe 11 et soulèvent la bague de liaison 6 jusqu'à ce qu'elle sorte de prise d'avec le pignon 5. Des moyens non représentés, de type connu, permettent d'agir de l'extérieur pour faire tourner le mobile 2 d'un ou plusieurs pas. A titre d'exemple, on peut concevoir une tige de remontoir susceptible d'occuper, en plus de positions usuelles de remontage et de mise à l'heure, une troisième position dans laquelle son actionnement ferait tourner le mobile 2. On peut aussi utiliser à cet effet un correcteur du genre employé dans les montres-calendrier. To go from the position of fig. I to that of fig. 2, we act on means, not shown, of known type, which actuate the member 11 and lift the connecting ring 6 until it comes out of engagement with the pinion 5. Means, not shown, of known type, make it possible to act from the outside to rotate the mobile 2 by one or more steps. By way of example, one can conceive of a winding stem capable of occupying, in addition to the usual winding and time-setting positions, a third position in which its actuation would turn the mobile 2. One can also use for this purpose a corrector of the kind used in calendar watches. Lorsqu'on fait tourner le mobile 2 d'un ou plusieurs pas, on fait tourner l'aiguille des heures, sans influencer l'indication donnée par l'aiguille des minutes (et éventuellement l'aiguille des secondes). When the mobile 2 is rotated by one or more steps, the hour hand is rotated, without influencing the indication given by the minute hand (and possibly the seconds hand). Pour revenir à la position de la fig. 1, on agit de nouveau sur l'organe 1 1 pour abaisser la bague de liaison 6 et l'amener en prise avec le pignon 5. Lors de ce mouvement, un arc-boutement risquerait de se produire du fait que le pignon 3 n'a pas forcément une position angulaire exacte par rapport à celle du pignon 5, mais cela est empêché par le fait que les pointes des dents de la denture de chant 8 de la bague 6 arrivent contre la denture de chant 9 du pignon 5 et obligent, si nécessaire, la bague de liaison 6 et le pignon 3 à tourner d'un petit angle, jusqu'à ce que les pignons 3 et 5 aient la même position angulaire: en même temps, I'aiguille des heures prend sa position angulaire exacte par rapport à l'aiguille des minutes. To return to the position of FIG. 1, we act again on the member 1 1 for lowering the connecting ring 6 and bringing it into engagement with the pinion 5. During this movement, an overhang could occur because the pinion 3 does not necessarily have an angular position exact in relation to that of pinion 5, but this is prevented by the fact that the tips of the teeth of the edge teeth 8 of the ring 6 come against the edge teeth 9 of the pinion 5 and, if necessary, force the ring of link 6 and pinion 3 to be turned at a small angle, until pinions 3 and 5 have the same angular position: at the same time, The hour hand assumes its exact angular position relative to the minute hand. Il n'est donc pas nécessaire, lors de la correction de l'aiguille des heures, de veiller très soigneusement à sa position, puisque celle-ci est automatiquement corrigée lorsqu'on revient de la position de la fig. 2 à celle de la fig. 1. It is therefore not necessary, when correcting the hour hand, to pay particular attention to its position, since it is automatically corrected when returning from the position of FIG. 2 to that of FIG. 1. Une bague 12, faite de préférence en une matière différente de celle des pignons 3 et 5, est intercalée entre ces deux pignons, pour diminuer l'usure de la denture 9 du pignon 5. A ring 12, preferably made of a material different from that of the pinions 3 and 5, is interposed between these two pinions, in order to reduce the wear of the teeth 9 of the pinion 5. REVENDICATION CLAIM Pièce d'horlogerie, caractérisée par un premier mobile supplémentaire, commandant l'aiguille des heures, qui est susceptible d'être positionné angulairement par rapport à un second mobile coaxial au premier mobile, et actionné par le mouvement de la pièce d'horlogerie, les mobiles étant solidarisés par une bague de liaison présentant d'une part, une denture intérieure (7), destinée à coopérer avec les dentures d'un pignon (3) solidaire du premier mobile supplémentaire (2) ainsi qu'avec les dentures d'un pignon (5) solidaire du second mobile (1), et, d'autre part, une denture de chant (8), destinée à coopérer avec une denture de chant (9) dudit pignon (5) solidaire du second mobile (1), des moyens permettant d'agir de l'extérieur sur le premier mobile pour le faire tourner d'un ou plusieurs pas. Timepiece, characterized by a first additional mobile, controlling the hour hand, which can be positioned angularly relative to a second mobile coaxial with the first mobile, and actuated by the movement of the timepiece, the moving parts being secured by a connecting ring having on the one hand an internal toothing (7) intended to cooperate with the teeth of a pinion (3) integral with the first additional mobile (2) as well as with the teeth of 'a pinion (5) integral with the second mobile (1), and, on the other hand, an edge toothing (8) intended to cooperate with an edge toothing (9) of said pinion (5) integral with the second mobile ( 1), means making it possible to act from the outside on the first mobile to rotate it by one or more steps. ce qui fait tourner de façon correspondante l'aiguille des heures, sans influencer l'indication de la ou des autres aiguilles. which causes the hour hand to turn correspondingly, without influencing the indication of the other hand (s). SOUS-REVENDICATIONS 1. Pièce d'horlogerie selon la revendication. caractérisée en ce que les deux mobiles sont des roues d'heure. SUB-CLAIMS 1. Timepiece according to claim. characterized in that the two moving parts are hour wheels. 2. Pièce d'horlogerie selon la revendication, caractérisée en ce que les deux mobiles sont des roues des minuteries. 2. Timepiece according to claim, characterized in that the two movable wheels are timers wheels. 3. Pièce d'horlogerie selon la sous-revendication 2. caractérisée en ce que la bague de liaison (6) présente une gorge extérieure (10) dans laquelle est engagé un organe d'actionnement (Il) permet tant de déplacer axialement la bague de liaison. 3. Timepiece according to sub-claim 2. characterized in that the connecting ring (6) has an outer groove (10) in which is engaged an actuator (II) allows both to axially displace the connecting ring.
CH1046170A 1970-07-10 1970-07-10 CH546973A (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1046170A CH546973A (en) 1970-07-10 1970-07-10
JP46046253A JPS5129668B1 (en) 1970-07-10 1971-06-25

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1046170A CH546973A (en) 1970-07-10 1970-07-10

Publications (2)

Publication Number Publication Date
CH1046170A4 CH1046170A4 (en) 1973-10-15
CH546973A true CH546973A (en) 1974-03-15

Family

ID=4363478

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1046170A CH546973A (en) 1970-07-10 1970-07-10

Country Status (2)

Country Link
JP (1) JPS5129668B1 (en)
CH (1) CH546973A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
CH1046170A4 (en) 1973-10-15
JPS5129668B1 (en) 1976-08-26

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1970778B1 (en) Timepiece comprising a device indicating the power reserve
EP3430481B1 (en) Watch movement comprising a retrograde display and a jump hour ring
CH681761B5 (en) Part of clockwork mechanical and / or electromechanical, provided with automatic retrograde moving display means.
EP0548659B1 (en) Mechanical or electromechanical timepiece with a driving wheel which drives a display device as, for example, a calendar display
CH693833A5 (en) clockwork including a whirlpool.
EP0640892B1 (en) Timepiece
CH609564A5 (en)
CH546973A (en)
EP0531895B1 (en) One-way correcting means for a time display device
EP2080069B1 (en) Timepiece provided with a chronograph mechanism
EP0668551B1 (en) Watch with two opposite displays
CH370709A (en) Thin frame element for watch movement
CH394959A (en) Self-winding watch, comprising a manual time-setting and winding device and a date
CH333987A (en) Watch with two pairs of hands
CH337133A (en) Simple calendar watch
EP3627232B1 (en) Self-winding watch movement with time display hands located on the rotor side
CH368751A (en) Device for driving a date indicator unit with instantaneous advance in a calendar watch
CH717111A2 (en) Mechanisme de correction d'affichage et movement horloger compantant ce mecanisme.
CH332538A (en) Mechanism for driving the minute hand of a clockwork without a large mid-size wheel
CH539287A (en) Calendar watch whose hour hand can be moved by itself
CH327802A (en) Watch
CH714826A1 (en) Transmission clock system.
CH123172A (en) Top billiards.
CH432389A (en) Winding and time-setting mechanism for watches
CH480674A (en) Device for driving a date indicator member in a calendar timepiece