CH321133A - Motor driven office machine - Google Patents

Motor driven office machine

Info

Publication number
CH321133A
CH321133A CH321133DA CH321133A CH 321133 A CH321133 A CH 321133A CH 321133D A CH321133D A CH 321133DA CH 321133 A CH321133 A CH 321133A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
cam
follower
machine according
actuated
lever
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Henry Kupper William
Original Assignee
Royal Mcbee Corp
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from US348033A external-priority patent/US2728435A/en
Application filed by Royal Mcbee Corp filed Critical Royal Mcbee Corp
Publication of CH321133A publication Critical patent/CH321133A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41JTYPEWRITERS; SELECTIVE PRINTING MECHANISMS, i.e. MECHANISMS PRINTING OTHERWISE THAN FROM A FORME; CORRECTION OF TYPOGRAPHICAL ERRORS
    • B41J25/00Actions or mechanisms not otherwise provided for
    • B41J25/02Key actions for specified purposes

Landscapes

  • Transmission Devices (AREA)

Description

  

  Machine de bureau     actionnée    par moteur    La présente invention a pour objet une  machine de bureau actionnée par moteur, par  exemple une machine à écrire, comprenant un  organe destiné à être actionné par des moyens  d'entraînement actionnés par le moteur, et des  moyens à came normalement inactifs et agen  cés pour devenir actifs au moyen d'une touche  de commande afin de rendre les moyens d'en  traînement périodiquement effectifs pour trans  mettre l'entraînement audit organe et produire  son opération répétée.

   Cette machine est carac  térisée en ce que lesdits moyens à came com  prennent une came en rotation continue, un  suiveur de came disposé normalement en  dehors de la trajectoire de la came de manière  à n'être pas engagé avec elle, et des moyens de  déplacement connectés à ladite touche de com  mande pour produire un déplacement relatif  entre ladite came et ledit suiveur pendant la ro  tation continue de la came, de manière que le  suiveur soit déplacé dans une position active  dans la trajectoire de la came pour être ac  tionné périodiquement par elle et rendre, à son  tour, lesdits moyens d'entraînement effectifs  pour transmettre l'entraînement audit organe.  



  Le dessin représente, à titre d'exemple, une  forme d'exécution de la machine objet de l'in  vention.    La     fig.    1 est une coupe     avant-arrière    de la  machine, certaines parties étant omises pour  plus de     clarté.     



  La     fig.    2 est une coupe par la ligne 2-2 de  la     fig.    1.  



  Les     fig.    3 à 8 sont des vues de détails.  



  La     fig.    9 est une vue schématique d'un  mécanisme d'entraînement.  



  La machine représentée au dessin est une  machine à écrire du type bureau, qui présente,  sauf en ce qui     concerne    le moteur, et le méca  nisme de commande et de transmission, beau  coup de caractères communs avec les machines  à écrire de types connus. Les figures ne mon  trent des parties connues que ce qui est néces  saire pour indiquer comment le     mécanisme     coopère avec les autres     parties    de la machine.  Celle-ci comprend un cadre principal A sur  lequel est monté un chariot B équipé d'une pla  tine C. Ce chariot se déplace pour l'espace  ment des lettres et les mouvements de retour  grâce à un rail supérieur 1 fixé au chariot et  constituant une partie de ce dernier, et à des  billes 2 pouvant rouler sur un rail inférieur 3  monté sur le cadre.  



  Le chariot peut être entraîné vers la gau  che, c'est-à-dire dans le sens de l'espacement      des lettres, par un mécanisme connu, par exem  ple par un barillet à ressort et un ruban de trac  tion non représentés. Le mécanisme de retour  du chariot peut être également d'un type  connu.  



  Un segment 4 de déplacement de casse est  monté de manière à pouvoir se déplacer verti  calement sur le cadre A, au moyen d'un dis  positif non représenté mais qui peut être connu.  Le mécanisme pour déplacer le segment 4 com  prend une tige 5 qui pivote en 6 sur le segment  4 et qui peut être actionnée par un mécanisme  à moteur d'un type connu. Le mécanisme de  déplacement de casse peut être actionné sous  la commande d'une touche de déplacement  gauche 7 ou d'une touche de déplacement  droite 8, et il peut être maintenu en position  de casse supérieure par une touche de blocage  du déplacement 9. Les touches 7, 8 et 9 pivo  tent en 10 sur une traverse 11 fixée au cadre.

    Un ressort 12 disposé entre la touche 8 et un  plateau de fixation 13 sur une barre transver  sale 14 du cadre, maintient d'une manière élas  tique les touches 7 et 8 en position soulevée  normale.  



  Le segment 4 porte une tige arquée de  pivot 15 sur laquelle les tiges à types, dont  une est représentée en 16, pivotent de la ma  nière usuelle. La tige à types 16 présente un  caractère de bas de casse     16a    et un caractère  de haut de casse 16b qui, dans la forme d'exé  cution représentée, est un caractère destiné au  soulignement.  



  D'une manière générale, la     construction    dé  crite jusqu'ici est d'un type connu. Les parties  nouvelles de la machine sont décrites ci-après.  



  En bref, la tige à types 16 est actionnée par  un mécanisme désigné par la référence générale  D, agencé pour devenir effectif par abaissement  d'une touche E de commande d'une simple  course du type, ou d'une touche F de com  mande d'une course répétée du type. Le mé  canisme D comprend une pièce d'entraînement,  qui fonctionne continuellement, et des liaisons  d'entraînement pouvant être commandées, qui  sont normalement inopérantes mais qui peu  vent être conditionnées par l'opérateur pour  assurer une liaison d'entraînement active entre    la pièce d'entraînement tournant continuelle  ment et la tige à types 16.

   La pièce d'entraîne  ment est constituée par un rouleau denté 17,  qui peut être de forme connue, et qui est  agencé pour être entraîné dans le sens de la       flèche   <I>a</I>     (fig.    1) par un moteur électrique<I>M</I>       (fig.    9).  



  Les moyens pour transmettre l'entraîne  ment du rouleau 17 à la tige à types 16 com  prennent une pièce d'attaque 18 qui pivote en  19 sur un levier 20, en un point décalé rela  tivement à un pivot 21 du levier 20 sur une  traverse 22 fixée au cadre. La pièce d'attaque  18 est reliée à la tige à types 16 par une trin  gle 18a et présente un prolongement 23 vers  l'avant qui passe sous un plateau de butée 24  monté sur le cadre A et parallèle au rouleau  denté 17. Un ressort 25, placé entre l'extrémité  frontale du rouleau 17 et le plateau de fixation  13, tend à faire tourner la pièce d'attaque dans  le sens du mouvement des aiguilles d'une mon  tre, et maintient ainsi normalement cette pièce  dans la position représentée à la     fig.    1, son  prolongement 23 s'appuyant sur le plateau 24.

    Une butée 26 est disposée au-dessous du pla  teau 24, et elle est fendue pour recevoir et  guider l'extrémité inférieure du prolongement  23 de la pièce d'attaque et lui permettre de  glisser. Le levier 20 est normalement maintenu  dans sa position inactive, représentée à la     fig.     1, par un ressort de retour 27 disposé entre  une partie (non représentée) de l'arrière du  cadre A et une tige 28 pivotant en 29 sur le  levier 20.  



  Pour transmettre une impulsion motrice à  la tige à types 16, la pièce d'attaque 18 est       opérativement,    mais indirectement connectée  au rouleau d'entraînement 17, la pièce d'atta  que elle-même n'engageant jamais le rouleau  d'entraînement. Le mécanisme destiné à assu  rer cette connexion fonctionnelle comprend un  cliquet intermédiaire 30, pivotant en 31 sur la  pièce d'attaque. Un ressort 32, fixé à la pièce  d'attaque 18 est relié au     cliquet    30, tend à  faire tourner ce dernier dans le sens du mou  vement des aiguilles d'une montre, de manière  à ce que le nez du cliquet s'engage avec le  rouleau d'entraînement 17. Normalement, le      cliquet est maintenu dégagé du rouleau par  l'action d'un poussoir 33 monté pivotant en 34  sur la pièce 18.

   Dans la position normale de  ce poussoir, son extrémité arrière s'engage sur  une surface de support 35 du cliquet 30, de  manière à empêcher que le ressort 32 fasse  tourner le cliquet 30 et que ce dernier s'engage  avec le rouleau 17. Le cliquet 30 présente une  surface de came inclinée 36 de remise en place,  située juste au-dessous de la surface de sup  port 35, et qui agit sur le nez du poussoir pour  faire tourner le cliquet en sens inverse du mou  vement des aiguilles d'une montre, remettant  ainsi ce cliquet dans sa position inactive nor  male.  



  Le mécanisme destiné à assurer des opéra  tions simples de la tige à types 16 comprend  la touche E pivotant en 37 sur la traverse fixe  11 du cadre. Un prolongement 38 dirigé vers  le haut, à l'extrémité arrière de la touche E,  se prolonge en arrière d'un bras 39 d'un levier  40 pivotant en 41 sur la barre transversale 14  du cadre. Un pivot 42, sur un autre bras 43  du levier 40, supporte une patte souple 44  poussée dans le sens du mouvement des aiguil  les d'une montre par un ressort 45, mais dont  le mouvement est limité par une languette d'ar  rêt 46 sur le bras de levier 43. L'extrémité in  férieure de la patte 44 est disposée au-dessus  d'une languette de contact 47 sur la pièce d'at  taque 18.

   Un ressort de traction 48 disposé en  tre la touche E et un bras 49 sur le levier 40,  et un ressort de compression 50 disposé entre  le bras 49 et un plateau de fixation 51 sur la  barre transversale 14, maintiennent normale  ment les diverses parties dans la position repré  sentée à la     fig.    1.  



  Lors du fonctionnement, quand la touche  E d'impression simple des caractères est abais  sée, le levier 40 tourne dans le sens du mou  vement des aiguilles d'une montre, assurant  l'engagement de la patte 44 avec la languette  47 et déplaçant la pièce d'attaque 18 vers le  bas, jusqu'à ce que le poussoir associé 33  tourne dans la position de libération du cliquet  en s'engageant avec la butée inférieure 26. Le  cliquet 30 ainsi libéré vient s'engager avec le  rouleau d'entraînement 17 de manière à être         entraîné    en avant avec la pièce 18, ce qui fait  ainsi tourner le levier 20 et actionne la tige à  types 16 par la tringle 18a.  



  Quand le     cliquet    30 est rejeté hors de l'en  gagement du rouleau 17, le ressort 25 soulève  la pièce d'attaque 18 pour faire engager le  poussoir 33 avec le plateau 24 formant butée  de remise en place du poussoir. Ce poussoir  tourne alors en sens inverse du mouvement des  aiguilles d'une montre, de manière à déplacer  son extrémité arrière contre la surface de came  36 de remise en place du cliquet 30, remettant  ainsi ce dernier dans sa position inactive. La  tige à types 16 et ses connexions opératoires  sont alors remises     dans    leurs positions nor  males, représentées à la     fig.    1, par le ressort 27  dont on a parlé précédemment.  



  Un mécanisme est destiné à effectuer une  opération automatiquement répétée du méca  nisme D commandé par moteur, pour que la  tige à types 16 assure une     succession    de frappes  d'impression quand la touche de répétition F  est abaissée et maintenue abaissée. La touche  F pivote en 52 sur une partie fixe 53 du cadre,  et elle est poussée dans le sens du mouvement  des aiguilles d'une montre     (fig.    1) par un res  sort 54 disposé entre l'extrémité arrière de la  touche F et un goujon 55 sur la partie 53 du  cadre. La rotation de la touche F vers sa posi  tion normale sous l'action du ressort 54 est  limitée par l'engagement d'un arrêt 56 du levier  avec le bord arrière de la partie 53.

   La rotation  dans le sens inverse du mouvement des aiguil  les d'une montre de la touche F contre l'action  du ressort 54, pour assurer les opérations  d'impression répétées, est limitée par l'engage  ment d'un autre arrêt 57 du levier avec le bord  arrière de la partie 53.  



  La touche F de répétition commande un  mécanisme fonctionnant selon un cycle, désigné  de manière générale par la référence G, des  tiné à assurer le mouvement répété du poussoir  33 dans sa position de libération de la' pièce in  termédiaire constituée par le cliquet 30, de  sorte que ce cliquet 30 s'engage de manière  répétée avec le rouleau 17 et que la pièce d'at  taque 18 et la tige à types 16 sont     actionnées     un certain nombre déterminé de fois, selon la      durée pendant laquelle la touche F est mainte  nue abaissée.

   Le mécanisme à fonctionnement  cyclique G comprend une came 58 montée sur  un arbre 59 et agencée de manière à tourner       continuellement    quand la machine à écrire       fonctionne.    La came comprend deux bosses 60  espacées l'une de l'autre de 180 degrés. Deux  consoles 61 et 62     (fig.    2), distantes l'une de  l'autre, portent un arbre 63 disposé parallè  lement à l'arbre à came 59. La console 61 est  fixée à la base de la machine par une vis 64,  et la console 62 est fixée par des vis 65 à une  pièce 66 solidaire du cadre. Des pattes 67 et  68, sur les consoles 61 et 62 respectivement,  portent l'arbre 63 et permettent son déplace  ment axial.  



  Un levier suiveur de came 69 est     fixé    sur  l'arbre 63, et à l'extrémité supérieure d'un bras  inférieur 70 du levier - 69 est monté un galet  suiveur de came 71 disposé de manière à s'en  gager avec la came 58. Le galet 71 est norma  lement décalé     axialement    relativement à la  came 58, de     manière    à ne pouvoir être engagé  par cette dernière. Dans ce but, un ressort 72  est disposé entre la patte 68 de la console 62  et un collier 73 fixé sur l'arbre 63, la com  pression du ressort 72 tendant à maintenir l'ar  bre 63 dans la position représentée à la     fig.    2,  de manière que le galet 71 n'engage pas la  came 58.  



  L'abaissement de la touche de répétition F  est utilisé pour déplacer le levier 69 dans une  position où le galet 71 s'engage avec la came  58. A cette fin, une tringle 74 pivote à son  extrémité supérieure en 75 sur l'extrémité ar  rière de la touche F, et à son extrémité infé  rieure en 76 sur un bras 77 d'un levier 78 qui  est monté de manière à tourner sur un pivot 79  fixé à une paroi fixe 80 du cadre. Un autre  bras 81 du levier 78 pivote en 82 à la partie  frontale d'une tringle 83     s'étendânt    vers l'ar  rière, l'extrémité arrière de cette tringle pivo  tant en 84 sur un bras 85 d'un levier 86 qui  pivote en 87 sur la console 62. Un autre bras  88 du levier 86 présente un nez arrondi 89  qui s'appuie contre le collier 73 fixé sur l'arbre  63.

      Quand la touche de répétition F est abais  sée, la tringle 74 est soulevée et le levier 78  tourne dans le sens du mouvement des aiguil  les d'une montre     (fig.    1), tirant ainsi en avant  la tringle 83 et faisant tourner le levier 86 dans  le sens du mouvement des aiguilles d'une mon  tre     (fig.    2), de manière à déplacer le collier  73 et l'arbre 63 contre l'action du ressort 72.  Le galet 71 est ainsi placé dans le plan de la  came 58 et peut être actionné par cette der  nière.  



  Le fonctionnement cyclique du levier de  came 69 est utilisé pour assurer le mouvement  cyclique du poussoir 33 dans sa position de li  bération de la pièce intermédiaire, puis dans  l'autre sens dans sa position de maintien de la  pièce intermédiaire. Dans ce but, des con  nexions de transmission de mouvement sont  disposées entre le levier 69 et le poussoir 33.  Un bras 90 sur le levier 69 pivote, en 91, sur  l'extrémité arrière d'une     tringle    92 dont l'extré  mité avant pivote, en 93, sur un bras 94 fixé  sur un arbre 95 qui peut tourner dans la paroi  80 et dans une paroi semblable 96. Sur l'arbre  95 est également fixé un bras 97 qui pivote  en 98 sur l'extrémité arrière d'une tringle 99  dont l'extrémité avant présente une fente 100.

    Celle-ci reçoit une cheville 101 montée sur un  bras 102 s'étendant vers le bas et d'une pièce  avec le poussoir 33. Un ressort 103 est dis  posé entre le bras 70 du levier de came 69 et  une patte 104 de la console 61 et tend à faire  tourner le levier 69 dans le sens du mouve  ment des aiguilles d'une montre     (fig.    1),     c'est-à-          dire    dans le sens portant le galet suiveur 71  vers la came 58. Le mouvement du levier 69  sous l'action du ressort 103 est limité par l'en  gagement d'un arrêt 105 sur le bras 94 avec la  base de la traverse 22 du cadre, comme repré  senté à la     fig.    1.

   Le mouvement du levier 69  en sens inverse du mouvement des aiguilles  d'une montre, quand il est actionné par la came  58, peut être limité par une languette d'arrêt  106 sur la console 61. Cet arrêt empêche le  renversement du levier 69.  



  Comme il a été dit plus haut, le rouleau 17  et la came 58 tournent     continuellement    quand  la machine est en action.     Ils    sont entraînés par      le moteur M. Le moteur M est relié au rouleau  17 et à la came 58 par un mécanisme du type  de celui représenté à la     fig.    9. Le moteur M  est équipé d'une poulie motrice 107 qui agit  sur une courroie 108 passant sur une poulie  109. Celle-ci est fixée à une poulie plus petite  110 qui entraîne une courroie 111 passant au  tour d'une poulie 112 fixée sur l'arbre 59 de  la came. Une poulie 113 fixée également sur  l'arbre 59 entraîne une courroie 114 et une  poulie 115 solidaire du rouleau 17.  



  <I>Fonctionnement</I>  Quand on désire assurer une seule course  de la tige à types 16, on abaisse la touche E  de manière à abaisser la pièce d'attaque 18, à  déplacer le poussoir 33 dans sa position de  libération et à permettre ainsi l'engagement du  cliquet 30 avec le rouleau 17. Ce dernier en  traîne alors le cliquet 30, le levier 20, la trin  gle 18a et la tige à types 16 de la manière bien  connue dans la pratique. Quand le cliquet 30  s'est dégagé du rouleau 17, les parties retour  nent à leurs positions normales, achevant ainsi  un cycle complet d'opérations. La connexion  à déplacement à vide 100-101 permet d'action  ner le poussoir 33 sous la commande de la tou  che E sans que le mouvement soit gêné par  la tringle 99 qui reste fixe quand des opéra  tions d'impression simples sont assurées par  l'abaissement de la touche E.  



  Quand on désire assurer une succession  d'opérations de la tige à types 16, par exemple  pour souligner un texte, un mécanisme de dé  placement peut être actionné pour abaisser le  segment 4 de manière que les courses d'impres  sion de la tige à types 16 amènent le caractère  de bas de casse 16a en position d'impression.  La touche de répétition F, actionnée à la main,  est abaissée et maintenue abaissée de manière  à soulever la tringle 74, à faire tourner le le  vier 78 dans le sens du mouvement des aiguil  les d'une montre, à tirer la tringle 83 vers  l'avant, à faire tourner le levier 86 dans le sens  du mouvement des aiguilles d'une montre     (fig.     2), et à déplacer l'arbre 63 et le levier 69 de  façon que le galet 71 vienne dans le plan de la    came 58.

   Lors de chaque rotation de la came  58 dans la direction indiquée par la     flèche    b,     il     se produit deux déplacements du levier 69 sous  l'action des bosses 60 de la came, le levier 69  tournant en sens inverse du mouvement des ai  guilles d'une montre     (fig.    1), poussant ainsi  vers l'avant la tringle 92 et faisant tourner le  bras 94, l'arbre 95 et le bras 97 dans le sens  du mouvement des aiguilles d'une montre. La  tringle 99 est en conséquence poussée en avant,  de sorte que l'extrémité arrière de la fente 100  de la tringle 99 appuie contre la cheville 101  sur le bras 102 du poussoir 33, faisant tourner  ainsi le poussoir dans le sens du mouvement  des aiguilles d'une montre autour de son pivot  34, dans sa position de libération de la pièce  intermédiaire.

   Le ressort 32 déplace alors  celle-ci, qui vient engager le rouleau 17, d'où  il s'ensuit que le cliquet 30 et la pièce d'attaque  18 sont entraînées en avant par le rouleau 17  et que la tige à types 16 fait une course de  frappe. Quand cette course est achevée, le     cli-          quet    30 et la pièce d'attaque 18 reviennent  dans leurs positions normales. Quand les pièces  30 et 18 ont été entraînées en avant par le rou  leau 17, le poussoir 33 est déplacé en avant  sur une distance supérieure au mouvement vers.  l'avant de la tringle 99 qui avait précédemment  déplacé le poussoir 33 dans sa position de libé  ration de la pièce intermédiaire. En consé  quence, la cheville 101 sur le poussoir 33 est  déplacée en avant dans la fente 100 de la trin  gle 99, sans être gênée par cette dernière.

    Ainsi, la connexion à déplacement à vide 100  101 entre la     tringle    99 et le poussoir 33 per  met à celui-ci d'être actionné par le galet sui  veur de came et d'être déplacé par le rouleau  17 au-delà de la position dans laquelle il a été  actionné par le suiveur de came.  



  Après que les     parties    du mécanisme D en  traîné par moteur sont revenues dans leurs po  sitions normales, le galet suiveur 71 est engagé  à nouveau par une bosse 60 de la came, et le  cycle d'opérations décrit plus haut se répète.  On peut assurer le nombre voulu     d'opérations     successives ou répétées de la tige à types 16 en  maintenant la touche de répétition F abaissée  pendant le temps approprié.      Le mécanisme décrit est destiné à action  ner un organe d'impression, mais il pourrait  être appliqué au fonctionnement d'autres mé  canismes ou d'autres organes de machines à  écrire pour lesquelles on veut envisager des  opérations répétées, par exemple un mécanisme  d'espacement de retour, un mécanisme d'espa  cement de lettres, ou un mécanisme d'espace  ment de lignes.



  The present invention relates to a motor-driven office machine, for example a typewriter, comprising a member intended to be actuated by drive means actuated by the motor, and cam means. normally inactive and arranged to become active by means of a control key in order to make the training means periodically effective to transmit the training to said organ and to produce its repeated operation.

   This machine is characterized in that said cam means include a continuously rotating cam, a cam follower normally arranged outside the path of the cam so as not to be engaged with it, and displacement means. connected to said control key to produce a relative displacement between said cam and said follower during the continuous rotation of the cam, so that the follower is moved into an active position in the path of the cam to be actuated periodically by it and, in turn, making said drive means effective for transmitting the drive to said member.



  The drawing represents, by way of example, an embodiment of the machine which is the subject of the invention. Fig. 1 is a front-to-rear section of the machine with parts omitted for clarity.



  Fig. 2 is a section taken along line 2-2 of FIG. 1.



  Figs. 3 to 8 are detail views.



  Fig. 9 is a schematic view of a drive mechanism.



  The machine shown in the drawing is a typewriter of the desktop type, which has, except as regards the motor, and the control and transmission mechanism, many characteristics in common with typewriters of known types. The figures only show known parts that are necessary to show how the mechanism cooperates with other parts of the machine. This comprises a main frame A on which is mounted a carriage B equipped with a plate C. This carriage moves for the space ment of letters and return movements thanks to an upper rail 1 fixed to the carriage and constituting part of the latter, and balls 2 which can roll on a lower rail 3 mounted on the frame.



  The carriage can be driven to the left, that is to say in the direction of the spacing of the letters, by a known mechanism, for example by a spring barrel and a traction tape, not shown. The return mechanism of the carriage can also be of a known type.



  A breakage displacement segment 4 is mounted so as to be able to move vertically on the frame A, by means of a positive device not shown but which can be known. The mechanism for moving the segment 4 com takes a rod 5 which pivots at 6 on the segment 4 and which can be actuated by a motor mechanism of a known type. The breakage movement mechanism can be operated under the control of a left movement key 7 or a right movement key 8, and it can be held in the upper break position by a movement lock button 9. buttons 7, 8 and 9 pivot at 10 on a cross member 11 fixed to the frame.

    A spring 12 disposed between the key 8 and a fixing plate 13 on a transverse cross bar 14 of the frame, resiliently maintains the keys 7 and 8 in the normal raised position.



  The segment 4 carries an arcuate pivot rod 15 on which the type rods, one of which is shown at 16, pivot in the usual manner. The type stem 16 has a lowercase character 16a and an upper case character 16b which, in the embodiment shown, is a character for underlining.



  In general, the construction described so far is of a known type. The new parts of the machine are described below.



  In short, the type rod 16 is actuated by a mechanism designated by the general reference D, arranged to become effective by lowering a control key E with a single stroke of the type, or a control key F. of a repeated stroke of the type. Mechanism D includes a drive part, which operates continuously, and controllable drive links, which are normally inoperative but which can be conditioned by the operator to provide an active drive link between the part. continuously rotating drive and type 16 spindle.

   The drive part consists of a toothed roller 17, which may be of known shape, and which is arranged to be driven in the direction of the arrow <I> a </I> (fig. 1) by a motor electric <I> M </I> (fig. 9).



  The means for transmitting the drive from the roller 17 to the type rod 16 include a leading piece 18 which pivots at 19 on a lever 20, at a point offset relative to a pivot 21 of the lever 20 on a cross member. 22 attached to the frame. The leading part 18 is connected to the type rod 16 by a trin gle 18a and has a forward extension 23 which passes under a stop plate 24 mounted on the frame A and parallel to the toothed roller 17. A spring 25, placed between the front end of the roller 17 and the fixing plate 13, tends to rotate the leading piece in the direction of clockwise movement, and thus normally maintains this piece in the position shown in fig. 1, its extension 23 resting on the plate 24.

    A stop 26 is disposed below the plate 24, and it is slotted to receive and guide the lower end of the extension 23 of the leading part and allow it to slide. The lever 20 is normally maintained in its inactive position, shown in FIG. 1, by a return spring 27 disposed between a part (not shown) of the rear of the frame A and a rod 28 pivoting at 29 on the lever 20.



  To transmit a driving impulse to the type rod 16, the leading piece 18 is operatively, but indirectly, connected to the drive roller 17, the leading piece itself never engaging the driving roller. The mechanism intended to ensure this functional connection comprises an intermediate pawl 30, pivoting at 31 on the leading part. A spring 32, fixed to the leading part 18 is connected to the pawl 30, tends to rotate the latter in the direction of clockwise movement, so that the nose of the pawl engages with it. the drive roller 17. Normally, the pawl is kept free from the roller by the action of a pusher 33 pivotally mounted at 34 on the part 18.

   In the normal position of this pusher, its rear end engages on a support surface 35 of the pawl 30, so as to prevent the spring 32 from rotating the pawl 30 and the latter engaging with the roller 17. The pawl 30 has an inclined cam reseating surface 36, located just below the support surface 35, and which acts on the nose of the pusher to rotate the pawl counterclockwise to the needle movement. a watch, thus returning this pawl to its normal inactive position.



  The mechanism intended to ensure simple operations of the type rod 16 comprises the key E pivoting at 37 on the fixed cross member 11 of the frame. An extension 38 directed upwards, at the rear end of the key E, extends behind an arm 39 of a lever 40 pivoting at 41 on the transverse bar 14 of the frame. A pivot 42, on another arm 43 of the lever 40, supports a flexible tab 44 pushed in the direction of movement of the hands of a watch by a spring 45, but the movement of which is limited by a stop tab 46 on the lever arm 43. The lower end of the tab 44 is disposed above a contact tab 47 on the attack piece 18.

   A tension spring 48 disposed between the key E and an arm 49 on the lever 40, and a compression spring 50 disposed between the arm 49 and a fixing plate 51 on the transverse bar 14, normally hold the various parts in. the position shown in fig. 1.



  In operation, when the single character printing key E is depressed, lever 40 rotates clockwise, ensuring engagement of tab 44 with tab 47 and moving the lever. leading part 18 downwards, until the associated pusher 33 rotates in the release position of the pawl while engaging with the lower stop 26. The pawl 30 thus released engages with the roller of drive 17 so as to be driven forward with the part 18, thereby turning the lever 20 and actuating the type rod 16 through the rod 18a.



  When the pawl 30 is rejected out of the engagement of the roller 17, the spring 25 lifts the leading part 18 to engage the pusher 33 with the plate 24 forming a stop for replacing the pusher. This pusher then rotates counterclockwise, so as to move its rear end against the cam surface 36 for replacing the pawl 30, thus returning the latter to its inactive position. The type 16 rod and its operating connections are then returned to their normal positions, shown in fig. 1, by the spring 27 of which we spoke previously.



  A mechanism is intended to perform an automatically repeated operation of the motor driven mechanism D, so that the type rod 16 provides a succession of printing strokes when the repeat key F is lowered and held down. The key F pivots at 52 on a fixed part 53 of the frame, and it is pushed in the direction of clockwise movement (fig. 1) by a res out 54 disposed between the rear end of the key F and a stud 55 on part 53 of the frame. The rotation of the key F towards its normal position under the action of the spring 54 is limited by the engagement of a stop 56 of the lever with the rear edge of the part 53.

   The rotation in the opposite direction of the movement of the hands of a watch of the key F against the action of the spring 54, to ensure the repeated printing operations, is limited by the engagement of another stop 57 of the lever with the rear edge of part 53.



  The repeating key F controls a mechanism operating according to a cycle, generally designated by the reference G, to ensure the repeated movement of the pusher 33 in its position of release from the 'intermediate part constituted by the pawl 30, so that this pawl 30 engages repeatedly with the roller 17 and that the starting piece 18 and the type rod 16 are actuated a certain number of times, depending on how long the F key is held bare lowered.

   The cyclically operating mechanism G includes a cam 58 mounted on a shaft 59 and arranged to rotate continuously when the typewriter is in operation. The cam includes two bosses 60 spaced from one another by 180 degrees. Two consoles 61 and 62 (fig. 2), distant from each other, carry a shaft 63 disposed parallel to the camshaft 59. The console 61 is fixed to the base of the machine by a screw 64 , and the console 62 is fixed by screws 65 to a part 66 integral with the frame. Tabs 67 and 68, on consoles 61 and 62 respectively, carry the shaft 63 and allow its axial displacement.



  A cam follower lever 69 is fixed on the shaft 63, and at the upper end of a lower arm 70 of the lever - 69 is mounted a cam follower roller 71 arranged so as to engage with the cam 58 The roller 71 is normally offset axially relative to the cam 58, so that it cannot be engaged by the latter. For this purpose, a spring 72 is disposed between the tab 68 of the console 62 and a collar 73 fixed on the shaft 63, the compression of the spring 72 tending to maintain the shaft 63 in the position shown in FIG. 2, so that the roller 71 does not engage the cam 58.



  Lowering the repeat key F is used to move lever 69 to a position where roller 71 engages cam 58. To this end, a rod 74 pivots at its upper end at 75 on the rear end. rière of the key F, and at its lower end at 76 on an arm 77 of a lever 78 which is mounted so as to rotate on a pivot 79 fixed to a fixed wall 80 of the frame. Another arm 81 of the lever 78 pivots at 82 at the front part of a rod 83 extending towards the rear, the rear end of this rod pivots both at 84 on an arm 85 of a lever 86 which pivots. at 87 on the console 62. Another arm 88 of the lever 86 has a rounded nose 89 which rests against the collar 73 fixed on the shaft 63.

      When the repeat key F is depressed, rod 74 is raised and lever 78 rotates clockwise (fig. 1), thus pulling rod 83 forward and rotating lever. 86 in the direction of clockwise movement (fig. 2), so as to move the collar 73 and the shaft 63 against the action of the spring 72. The roller 71 is thus placed in the plane of the cam 58 and can be actuated by the latter.



  The cyclical operation of the cam lever 69 is used to ensure the cyclical movement of the pusher 33 in its position for releasing the intermediate piece, then in the other direction in its position for holding the intermediate piece. For this purpose, motion transmission connections are arranged between the lever 69 and the pusher 33. An arm 90 on the lever 69 pivots, at 91, on the rear end of a rod 92, the front end of which pivots, at 93, on an arm 94 fixed on a shaft 95 which can rotate in the wall 80 and in a similar wall 96. On the shaft 95 is also fixed an arm 97 which pivots at 98 on the rear end of the shaft. a rod 99 whose front end has a slot 100.

    This receives a pin 101 mounted on an arm 102 extending downwardly and integrally with the pusher 33. A spring 103 is disposed between the arm 70 of the cam lever 69 and a tab 104 of the console. 61 and tends to turn the lever 69 in the direction of clockwise movement (fig. 1), that is to say in the direction carrying the follower roller 71 towards the cam 58. The movement of the lever 69 under the action of the spring 103 is limited by the engagement of a stop 105 on the arm 94 with the base of the cross member 22 of the frame, as shown in FIG. 1.

   The movement of the lever 69 counterclockwise, when actuated by the cam 58, can be limited by a stopper tab 106 on the console 61. This stop prevents the overturning of the lever 69.



  As mentioned above, the roller 17 and the cam 58 rotate continuously when the machine is in action. They are driven by the motor M. The motor M is connected to the roller 17 and to the cam 58 by a mechanism of the type shown in FIG. 9. The engine M is equipped with a driving pulley 107 which acts on a belt 108 passing over a pulley 109. This is fixed to a smaller pulley 110 which drives a belt 111 passing around a fixed pulley 112. on the shaft 59 of the cam. A pulley 113 also fixed on the shaft 59 drives a belt 114 and a pulley 115 integral with the roller 17.



  <I> Operation </I> When it is desired to ensure a single stroke of the type 16 rod, the button E is lowered so as to lower the leading piece 18, to move the pusher 33 to its release position and to thus allow the engagement of the pawl 30 with the roller 17. The latter then drags the pawl 30, the lever 20, the trin gle 18a and the type rod 16 in the manner well known in the art. When the pawl 30 has disengaged from the roller 17, the parts return to their normal positions, thus completing a complete cycle of operations. The empty displacement connection 100-101 allows the push-button 33 to be actuated under the control of the button E without the movement being hampered by the rod 99 which remains fixed when simple printing operations are performed by the '' lowering the E key.



  When it is desired to ensure a succession of operations of the type rod 16, for example to underline a text, a displacement mechanism can be actuated to lower the segment 4 so that the printing strokes of the type rod 16 brings the lowercase character 16a to the printing position. The repeat key F, operated by hand, is lowered and kept lowered so as to raise the rod 74, to rotate the lever 78 in the direction of the movement of the needles of a watch, to pull the rod 83 towards front, to turn the lever 86 in the direction of clockwise movement (fig. 2), and to move the shaft 63 and the lever 69 so that the roller 71 comes in the plane of the cam 58.

   During each rotation of the cam 58 in the direction indicated by the arrow b, two movements of the lever 69 occur under the action of the bosses 60 of the cam, the lever 69 rotating in the opposite direction to the movement of the needles of clockwise (Fig. 1), thereby pushing rod 92 forward and rotating arm 94, shaft 95 and arm 97 clockwise. The rod 99 is accordingly pushed forward, so that the rear end of the slot 100 of the rod 99 presses against the peg 101 on the arm 102 of the pusher 33, thus rotating the pusher in the direction of clockwise movement. of a watch around its pivot 34, in its position of release from the intermediate piece.

   The spring 32 then moves the latter, which engages the roller 17, from where it follows that the pawl 30 and the leading part 18 are driven forward by the roller 17 and that the type rod 16 makes a typing race. When this stroke is completed, the pawl 30 and the leading piece 18 return to their normal positions. When the parts 30 and 18 have been driven forward by the roller 17, the pusher 33 is moved forward a distance greater than the movement towards. the front of the rod 99 which had previously moved the pusher 33 into its position for releasing the intermediate piece. Consequently, the pin 101 on the pusher 33 is moved forward in the slot 100 of the trin gle 99, without being hampered by the latter.

    Thus, the vacuum displacement connection 100 101 between the rod 99 and the pusher 33 allows the latter to be actuated by the cam follower roller and to be moved by the roller 17 beyond the position. in which it was actuated by the cam follower.



  After the parts of the motor-driven mechanism D have returned to their normal positions, the follower 71 is engaged again by a bump 60 of the cam, and the cycle of operations described above is repeated. The desired number of successive or repeated operations of the type rod 16 can be achieved by holding the repeat key F down for the appropriate time. The mechanism described is intended to operate a printing member, but it could be applied to the operation of other mechanisms or other typewriter members for which it is desired to consider repeated operations, for example a mechanism of backspace, a letter spacing mechanism, or a line spacing mechanism.

 

Claims (1)

REVENDICATION Machine de bureau actionnée par moteur, comprenant un organe destiné à être actionné par des moyens d'entraînement actionnés par le moteur, et des moyens à came normalement inactifs et agencés pour devenir actifs au moyen d'une touche de commande afin de ren dre les moyens d'entraînement périodiquement effectifs pour transmettre l'entraînement audit organe et produire son opération répétée, ca ractérisée en ce que lesdits moyens à came comprennent une came en rotation continue, un suiveur de came disposé normalement en dehors de la trajectoire de la came de manière à n'être pas engagé avec elle, et des moyens de déplacement connectés à ladite touche de .commande pour produire un déplacement re latif entre ladite came et ledit suiveur pendant la rotation continue de la came, CLAIM Motor-driven office machine comprising a member intended to be actuated by drive means actuated by the motor, and cam means normally inactive and arranged to become active by means of a control key in order to return the periodically effective drive means for transmitting the drive to said member and producing its repeated operation, characterized in that said cam means comprises a continuously rotating cam, a cam follower normally disposed outside the path of the cam so as not to be engaged with it, and displacement means connected to said control key to produce a relative displacement between said cam and said follower during the continuous rotation of the cam, de manière que le suiveur soit déplacé dans une position active dans la trajectoire de la came pour être actionné périodiquement par elle et rendre, à son tour, lesdits moyens d'entraînement effec tifs pour transmettre l'entraînement audit or gane. SOUS-REVENDICATIONS 1. Machine selon la revendication, carac térisée en ce que lesdits moyens pour produire un déplacement relatif de la came et du suiveur comprennent un organe destiné à être actionné manuellement. 2. Machine selon la revendication, carac térisée en ce que lesdites connexions entre le suiveur et lesdits moyens de déplacement com prennent des organes reliés de façon coulis sante. 3. so that the follower is moved into an active position in the path of the cam to be periodically actuated by it and, in turn, make said drive means effective to transmit the drive to said organ. SUB-CLAIMS 1. Machine according to claim, characterized in that said means for producing a relative movement of the cam and of the follower comprise a member intended to be actuated manually. 2. Machine according to claim, charac terized in that said connections between the follower and said displacement means comprise members connected in a sliding manner. 3. Machine selon la sous-revendication 2, caractérisée en ce que lesdits organes reliés de façon coulissante sont constitués par une che ville montée coulissante dans une pièce pré sentant une fente. 4. Machine selon la sous-revendication 2, caractérisée en ce qu'elle comprend un organe séparé commandé manuellement pour effectuer des opérations simples desdits moyens de dé placement, les organes reliés de façon coulis sante permettant d'assurer ces opérations sim ples indépendamment du fonctionnement du suiveur. 5. Machine selon la revendication, carac térisée en ce que le suiveur est monté sur un arbre, et en ce que lesdits moyens de déplace ment comprennent un organe susceptible de déplacer ledit arbre, et par conséquent le sui veur, dans une direction parallèle à son axe. 6. Machine according to sub-claim 2, characterized in that said slidably connected members are constituted by a plug slidably mounted in a part having a slot. 4. Machine according to sub-claim 2, characterized in that it comprises a separate member manually controlled to perform simple operations of said displacement means, the members slidably connected so as to ensure these simple operations independently of the follower operation. 5. Machine according to claim, charac terized in that the follower is mounted on a shaft, and in that said moving means comprise a member capable of moving said shaft, and therefore the follower, in a direction parallel to its axis. 6. Machine selon la sous-revendication 5, caractérisée en ce qu'elle comprend un ressort qui agit, en position normale, sur ledit arbre de manière à maintenir élastiquement le sui veur dans une position inactive dans laquelle il n'est pas engagé par ladite came. 7. Machine selon la revendication, carac térisée en ce qu'elle est agencée de façon que le suiveur puisse se déplacer relativement à la came. 8. Machine selon la revendication, carac térisée en ce que ledit organe à actionner est une tige à types. Machine according to sub-claim 5, characterized in that it comprises a spring which acts, in the normal position, on said shaft so as to elastically maintain the follower in an inactive position in which it is not engaged by said cam . 7. Machine according to claim, charac terized in that it is arranged so that the follower can move relative to the cam. 8. Machine according to claim, charac terized in that said actuator member is a type rod.
CH321133D 1953-04-10 1954-04-09 Motor driven office machine CH321133A (en)

Applications Claiming Priority (4)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US321133XA 1953-04-10 1953-04-10
US750051XA 1953-04-10 1953-04-10
US1102233XA 1953-04-10 1953-04-10
US348033A US2728435A (en) 1953-04-10 1953-04-10 Repeat operation mechanism for power driven typewriters or like machines

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH321133A true CH321133A (en) 1957-04-30

Family

ID=27487959

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH321133D CH321133A (en) 1953-04-10 1954-04-09 Motor driven office machine

Country Status (2)

Country Link
CH (1) CH321133A (en)
FR (1) FR1102233A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
FR1102233A (en) 1955-10-18

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH341841A (en) Typewriter with printer head
CH321133A (en) Motor driven office machine
CA1149309A (en) Mechanism for the control of the impact force and the override of the print head in a typewriter
FR2460790A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING THE HITTING ACTION OF A SINGLE CHARACTER ELEMENT FOR WRITING MACHINES AND THE LIKE
EP0009086B1 (en) Semi-automatic device for the introduction of paper into an electronic typewriter
BE495012A (en)
CH256776A (en) Device for handling accounting sheets in an office cylinder machine.
CH251886A (en) Motor typewriter.
CH334668A (en) Character bar drive mechanism
CH296348A (en) Character selector mechanism.
CH566215A5 (en) Typewriter with automatic underlining - has underlining characters for small and capital letters struck automatically when desired
CH86571A (en) Typewriter.
CH262594A (en) Accounting machine.
JPS595579Y2 (en) typewriter ribbon device
BE721843A (en)
BE421450A (en)
CH280506A (en) Desktop machine comprising a motor actuation mechanism.
CH102552A (en) Printing machine.
CH513002A (en) Electric typewriter
CH417649A (en) Mechanism for adjusting the striking force of the characters of a typewriter
CH220675A (en) Pointing machine.
CH338475A (en) Tape holder of an office machine, fitted with an automatic closure device for its eyelets
CH278003A (en) Typewriter.
CH337001A (en) Accounting machine
CH161579A (en) Typewriter.