CH100677A - Machine for scutching vegetable stems. - Google Patents

Machine for scutching vegetable stems.

Info

Publication number
CH100677A
CH100677A CH100677DA CH100677A CH 100677 A CH100677 A CH 100677A CH 100677D A CH100677D A CH 100677DA CH 100677 A CH100677 A CH 100677A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
sep
machine
roller
breaker
variable
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Societe Parisienne Financieres
Original Assignee
Parisienne D Etudes Ind Et Fin
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Parisienne D Etudes Ind Et Fin filed Critical Parisienne D Etudes Ind Et Fin
Publication of CH100677A publication Critical patent/CH100677A/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01BMECHANICAL TREATMENT OF NATURAL FIBROUS OR FILAMENTARY MATERIAL TO OBTAIN FIBRES OF FILAMENTS, e.g. FOR SPINNING
    • D01B1/00Mechanical separation of fibres from plant material, e.g. seeds, leaves, stalks
    • D01B1/10Separating vegetable fibres from stalks or leaves
    • D01B1/14Breaking or scutching, e.g. of flax; Decorticating
    • D01B1/22Breaking or scutching, e.g. of flax; Decorticating with crushing or breaking rollers or plates

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Fertilizers (AREA)

Description

  

  Machine pour le teillage des tiges végétales.    L'invention est relative à une machine  destinée au teillage des tiges végétales en  vue de la réduction de fibres en lanières  destinées à être transformées ensuite en       filasse.     



  Cette opération est réalisée au moyen  d'organes qui brisent, divisent, et expulsent  le bois ou la     moelle    constituant la partie  ligneuse des tiges, d'un autre organe qui  ouvre les lanières dans le sens de leur lon  gueur ou du fil afin de permettre aux débris  de bois de s'échapper et, enfin, d'un dernier  organe qui agit sur les lanières pour les dé  barrasser complètement des parcelles de bois  ou de     moelle    qui s'y trouveraient encore  adhérentes.  



  Dans la plupart des plantes textiles, la  tige ne comporte pas des fibres d'une seule  longueur, partant du pied jusqu'à la tête,  mais, au contraire, ces fibres sont coupées de  place en place, à chaque     oeil,    à chaque partie  pétiolée ou à chaque ramification. Il en ré  sulte qu'en traitant ces lanières entre des  organes continuellement en prise ou en tra  vail, il se produit à chacun des nouveaux    départs de la fibre, aux endroits où elle est  coupée, un     rebroussemeent    de cette fibre à  l'entrée des organes travailleurs, rebrousse  ment qui l'empêche de s'engager entre ces  organes en contact.

   En raison du grand  nombre de fibres se trouvant dans le même  cas, celles-ci s'enchevêtrent et forment entre  les organes une masse compacte qui, en oc  casionnant un bourrage complet et un en  gorgement de ces organes, provoque l'arrêt  du travail et l'arrachement' total de la fibre.  Si ce bourrage n'est pas suffisant pour pro  voquer des arrêts, il occasionne, dans tous  les cas, un échauffement de la fibre dont les  qualités de résistance sont amoindries.  



  Le dessin annexé représente, à titre  d'exemple, deux formes d'exécution de l'in  vention  Les     fig.    1 et 2 concernent une machine  plus spécialement destinée au teillage des  tiges textiles n'ayant pas tendance à bourrer  entre les organes de travail, elles sont:  La     fig.    1 une vue en élévation de côté  de l'ensemble de la machine montrant les  organes de commande,      La     fig.    2 une coupe longitudinale;  Les     fig.    3 à 8 concernent une machine  plus spécialement destinée au teillage des  tiges ramifiées bourrant entre les organes de  travail;  La     fig.    3 montre l'ensemble de la machine  en élévation de côté;

    La     fig.    4 en est la vue en élévation du  côté opposé;  La     fig.    5 en est une coupe longitudinale  faite suivant la ligne     A-A    de la     fig.    3;  Les     fig.    6 et 7 montrent respectivement  en coupe transversale et en élévation longi  tudinale avec partie en coupe, à plus grande  échelle, le détail de la table de travail dite  composteur;  La     fig.    8 montre, à part,     différents    profils  des cannelures pratiquées dans le tambour  d'entraînement et dans la table de travail,  suivant la nature de la matière à traiter.  



  Dans la première forme d'exécution     (fig.    1  et 2), la machine comporte une trémie 1 en  forme d'entonnoir à inclinaison variable, sup  portée par des tourillons 2 sur lesquels cette  trémie peut osciller entre les deux flasques 3  formant le bâti de la machine. L'inclinaison  variable de la trémie est obtenue à l'aide de  deux tiges courbes rigides 4 articulées à leur  extrémité supérieure dans des chapes 5 fixées  à un endroit convenable au-dessous du pla  teau de la trémie et présentant à leur ex  trémité inférieure des crémaillères 6 venant  s'emboîter sur des axes 7 munis d'écrous à  oreilles et portés par les deux flasques 3 du  bâti pour fixer l'inclinaison au degré voulu.  La trémie aboutit à deux rouleaux briseurs 8  et 9 à cannelures longitudinales de forme  spéciale.

   Le rouleau briseur inférieur 9 est  monté sur un sommier élastique formé par  un ressort 10 agissant sur le coussinet de  l'arbre et réglable par une vis 11. Le mouve  ment de l'arbre de commande principal 12  est transmis au rouleau briseur inférieur 9  par l'intermédiaire de deux engrenages en  prise, dont l'un 13 est calé sur l'arbre mo  teur 12 et dont l'autre 14 est calé sur l'arbre  du rouleau briseur inférieur. Ce dernier trans  met à son tour le mouvement au rouleau    briseur supérieur 8 par ' un pignon denté 15  engrenant avec un second pignon 16 calé sur  l'arbre du rouleau briseur supérieur.  



  La machine comporte, en outre, un rou  leau lisse 17 monté, comme les précédents,  entre les deux flasques du bâti et recevant  son mouvement de rotation par une chaîne  18 le reliant, par la roue dentée 19 calée  sur son axe, à une autre roue dentée 20  calée sur l'arbre de commande 12.  



  Au-dessous du rouleau lisse 17 et suivant  le même axe vertical, est disposée une ma  trice 21 soumise à l'action de cames ou  excentriques 22 portés par un arbre trans  versal 23. Le mouvement de rotation de  l'arbre de commande principal 12 est trans  mis à l'arbre à cames 23 par un pignon 24  calé sur cet arbre et engrenant avec un autre  pignon calé sur l'axe du rouleau lisse 17,  actionné comme il a été dit précédemment.  Par leur mouvement de rotation, les cames  22 viennent soulever alternativement la ma  trice 21 qui est guidée dans ses déplacements  par des glissières ménagées dans les flasques 3  du bâti et dans lesquelles elle est engagée  à ses extrémités.

   Deux ressorts à boudin 25,  logés dans l'épaisseur des flasques et appuyant  sur les extrémités, maintiennent la matrice  en contact avec les cames et procurent en  même temps l'élasticité nécessaire pour éviter  tout choc brusque contre le rouleau lisse.  



  La machine est complétée par deux croi  sillons 26 et 27 portant des battes 28 qui  jouent le rôle de nettoyeurs. Une chaîne 29,  venant de l'arbre de commande principal 12,  transmet le mouvement au nettoyeur supérieur  26 qui entraîne le nettoyeur inférieur 27 par  des engrenages 30 et 31.  



  Enfin, un transbordeur mobile 32, à  palettes de bois, pouvant être actionné par  l'arbre de commande principal est disposé  à la sortie de la machine pour recevoir la  matière provenant des nettoyeurs 26 et 27.  



  Les tiges sont introduites par brassées,  au fur et à mesure et sans arrêt, dans la  trémie 1. Grâce aux trépidations de la ma  chine, les tiges s'étalent par couches sur le  plateau et, en raison de l'inclinaison de ce      dernier, s'engagent automatiquement entre  les rouleaux briseurs 8 et 9; elles passent  ensuite sur le rouleau lisse 17 où elles sont  comprimées parla matrice 21 qui vient ouvrir  les lanières dans le sens du fil.  



  Lorsque les tiges ont passé entre les  rouleaux briseurs 8 et 9 et sous le rouleau  lisse 17, elles sont débarrassées du bois ou  de la     moelle    constituant leur partie ligneuse.  Ces tiges sont entraînées, à leur sortie du  rouleau lisse, par les battes 23 des croisil  lons 26 et 27 qui, remplissant le rôle de  vanneurs, éliminent -le bois qui a pu rester  entre les lanières, puis celles-ci tombent sur  le transbordeur mobile 32 où elles s'allongent  au fur et à mesure sur les palettes trans  versales, ce qui facilite leur mise en paquet  et leur dégagement de la machine.  



  Les cannelures longitudinales des rouleaux  briseurs 8 et 9 ainsi que les - bords de la  matrice 21 sont arrondis de façon que les  tiges, au cours de leur passage dans la  machine, ne rencontrent aucune arête vive  susceptible de sectionner la fibre.  



  Tous les organes travailleurs de la ma  chine, composés d'éléments cylindriques, à  section circulaire ou curviligne, non anguleux,  constituent une des caractéristiques essen  tielles de l'invention, en raison des grands  avantages que présente la machine ainsi  constituée sur les machines actuellement en  usage. En     effet,    ces dernières sont, au con  traire, fondées sur l'emploi de pièces angu  leuses, de rouleaux polygonaux, chaque arête  coinçant successivement les tiges sur une  enclume, ce qui brise bien le bois, mais aussi  écrase la fibre qui perd ainsi sa résistance  en ce point.  



  Dans la seconde forme de réalisation  montrée     fig.    3 à 8:  La machine comporte une table 33 sur  laquelle les lanières sont disposées parallèle  ment. L'extrémité de la table est engagée  entre les deux flasques 34 formant le bâti  et elle aboutit entre le rouleau briseur 35  en bois ou en fonte et le tambour briseur 36.  Afin de pouvoir se déplacer sous l'effet de  la réaction exercée par les lanières, le rou-         leau    briseur 35 est supporté par ses touril  lons d'extrémités dans des coussinets 37 dis  posés entre deux ressorts 38 guidés dans des  logements ménagés dans les flasques 34 =du  bâti et il reçoit son mouvement de rotation  par une commande intermédiaire appropriée.

    Le rouleau 35 et le tambour 36 jouent le  rôle des cylindres briseurs 15 et 16 des     fig.    1  et 2, mais le- tambour 36 joue en outre le  rôle du rouleau 17 de ces mêmes figures.  



  Le tambour 36 'est muni sur toute sa  périphérie de cannelures régnant sur toute  sa longueur et dont le - profil varie suivant  la nature de la matière à traiter, comme il  sera expliqué plus loin. En tournant lente  ment, ce tambour entraîne les lanières et les  conduit sous une table de travail 39 dite  composteur, formée par une cage rigide 40       (fig.    6 et 7), en forme     d'U    renversé, terminée  à chacune de ses extrémités par un méplat  41 formant glissière.  



  Dans cette cage est disposée une série de  pièces ou sabots 42 glissant les unes contre  les autres sous la pression des lanières; les  parois latérales de la cage 40 forment des  guides qui, tout en permettant le déplace  ment vertical des sabots, empêchent tous  mouvements d'oscillation en avant ou en  arrière ou tout gauchissement des sabots en  évitant ainsi de briser la fibre. Ces pièces  en forme de sabot de     frein.épousent,    à leur  partie inférieure, qui vient en contact avec  la matière à traiter, la courbure du- tambour  36 et présentent, comme ce dernier, des can  nelures de même profil que celles du tam  bour.

   La partie supérieure des sabots engagée  entre les deux parois latérales de la .cage 40  vient s'appuyer sur une bande de caoutchouc  43 de composition spéciale appropriée au  résultat recherché et réalisant la compression  extrêmement douce ,absolument nécessaire  pour     l'assouplissage    des filasses.  



  Chacun des sabots 42 est maintenu en  place dans la cage 40 du composteur, pen  dant l'arrêt de la machine, par une vis 44  qui sert de guide et de contrôle de bonne  marche lorsque la machine est en travail et  se déplace dans une - glissière. 45 ménagée      dans l'épaisseur de l'une des parois de la  cage.  



  La glissière 41 terminant chacune des  extrémités de la cage 40 du composteur est  montée dans un coussinet 46 réglable et  coulissant dans les     flasques    34 du bâti; ce  coussinet 46 repose sur un ressort à lame 47  ou sur tout autre organe pouvant constituer  un montage élastique.  



  Le composteur est animé d'un mouvement  rectiligne alternatif commandé par une bielle  articulée sur un axe 48 disposé sur l'une des  faces de la cage 40. Cette bielle est action  née par un arbre recevant son mouvement  de la commande principale et, comme il est  nécessaire, suivant le travail, de faire varier  la course du mouvement rectiligne alternatif,  le bouton de la bielle se déplace, du degré  voulu sur sa manivelle, dans une rainure.  



  L'écartement intermittent des organes tra  vailleurs évitant l'arrêt total ou momentané  du mouvement d'entraînement est réalisé par  un déplacement du tambour provoqué par des  cames 49 disposées au-dessus de chacun des  coussinets et actionnées par un renvoi de  mouvement intermédiaire. Par leur mouvement  de rotation, ces cames obligent le tambour 36  à s'abaisser automatiquement en comprimant  un ressort à boudin- 50, un ressort à lame  ou tout autre organe compressible placé sous  les coussinets et formant un sommier élastique.  Ce ressort rappelle le tambour à sa position  initiale lorsque la came cesse d'agir sur ses  coussinets. Suivant la nature des lanières à  traiter, il est nécessaire de réduire ou d'aug  menter le nombre d'abaissements du tambour  pour un même temps déterminé.

   A cet effet,  l'arbre des cames est muni d'un changement  de vitesse 51 permettant de faire varier le  nombre de tours des cames.  



  Le mouvement de rotation du tambour 36  est obtenu au moyen d'une vis sans fin 52  montée sur un arbre de commande 53 et  actionnant une roue dentée 54 calée sur  l'arbre du tambour. Pendant le mouvement  d'écartement     dit    tambour, l'arbre de com  mande 53 coulisse dans la vis sans fin 52,  il est actionné par un arbre intermédiaire 55    portant un changement de vitesse 56 destiné  à faire varier la vitesse de rotation du tam  bour, et par suite, la vitesse d'entraînement  des lanières. A la suite du composteur est  disposé un cylindre 57 exerçant une pression  sur le tambour par l'action d'un ressort 58  appuyant sur ses coussinets.

   Ce cylindre sert  d'entraîneur des filasses qui, lorsqu'elles sont  traitées, tombent sur un chemin roulant 59  qui les entraîne en les étalant sur toute leur  longueur et en facilite ainsi leur mise en  paquets.  



  Enfin, une brosse circulaire 60 disposée  sur le tambour, à un endroit convenable, et  animée d'un mouvement de rotation rapide,  débarrasse le tambour des gommes ou des  pellicules pouvant se loger entre les canne  lures.  



  Comme il a été dit précédemment, le profil  et les dimensions des cannelures du tambour  36 et des sabots 42 du composteur 40, ainsi  que la largeur de la face travaillante des  sabots et la course du mouvement rectiligne  alternatif varient suivant la nature des fibres  à traiter.  



  En principe, la largeur de la face     tra-          vaillante    des sabots ainsi que la course du  mouvement rectiligne alternatif sont en raison  du développement des lanières ou du diamètre  moyen des tiges. De même, la forme des  cannelures, ainsi que leurs dimensions sont  en raison de la nature des lanières végétales  à traiter; c'est ainsi qu'une lanière sèche,  cassante,     n'offrant    qu'une faible résistance  devra être traitée avec une cannelure de  forme plus plate, présentant moins d'aspérités  ou de relief qu'une cannelure destinée à trai  ter une lanière souple, résistante et nerveuse.  



  La forme des nervures pourra encore  varier suivant l'état de     dessication    des lanières.  Le tableau indique, à titre d'exemple, en  référence aux profils a b c représentés     fig.6,     quelques formes d'exécution des cannelures  ainsi que la largeur de la face travaillante  des sabots et la course du mouvement recti  ligne alternatif suivant la nature des     fibres     à traiter,      Les dimensions limites indiquées sur ce  tableau ont une importance capitale, en ce  qui concerne le traitement des fibres destinées  à être appliquées à la filature. Hors de ces    limites, on peut travailler pour des applica  tions de la fibre autres que la filature, pour  la pâte à papier par exemple.

    
EMI0005.0001     
  
    Largeur <SEP> course <SEP> du
<tb>  Nature <SEP> des <SEP> fibres <SEP> de <SEP> la <SEP> face <SEP> mouvement <SEP> Formes <SEP> et <SEP> dimensions
<tb>  travaillante <SEP> rectiligne <SEP> des <SEP> cannelures
<tb>  des <SEP> sabots
<tb>  5 <SEP> à <SEP> 15 <SEP> mm <SEP> â <SEP> à <SEP> 15 <SEP> mm <SEP> Cannelures <SEP> pointues <SEP> avec
<tb>  <I>a <SEP> Genre <SEP> lin</I> <SEP> bout <SEP> arrondi
<tb>  environ <SEP> environ
<tb>  1 <SEP> à <SEP> 2 <SEP> mm <SEP> environ
<tb>  <I>b <SEP> Orties <SEP> textiles</I> <SEP> 25 <SEP> à <SEP> 40 <SEP> mm <SEP> 23 <SEP> à <SEP> 40 <SEP> mm <SEP> '/2 <SEP> sphériques <SEP> ogivales,
<tb>  Genre <SEP> China-Grass <SEP> environ <SEP> environ <SEP> ovoïdes,

   <SEP> cul <SEP> d'#uf
<tb>  et <SEP> ramie <SEP> sèche <SEP> 2 <SEP> à <SEP> 4 <SEP> mm <SEP> environ
<tb>  Anse <SEP> de <SEP> panier
<tb>  <I>c <SEP> Hibiscus</I> <SEP> 35 <SEP> à <SEP> 50 <SEP> mm <SEP> 35 <SEP> à <SEP> 50 <SEP> mm' <SEP> 4 <SEP> à <SEP> 6 <SEP> mm <SEP> environ
<tb>  Genre <SEP> hibiscus <SEP> cannabinus <SEP> environ <SEP> environ <SEP> '/2 <SEP> sphériques <SEP> ogi <SEP> vales,
<tb>  ovoïdes, <SEP> cul <SEP> d <SEP> neuf
<tb>  2 <SEP> à <SEP> 4 <SEP> mm <SEP> environ       Le contact de la lanière avec la double  cannelure, celle du composteur et celle du  tambour et la combinaison des deux mouve  ments, l'un circulaire et l'autre transversal,  font que cette lanière est animée d'une vibra  tion et que, sous cette influence, chacune des  fibres qui la compose se désagrège des gommes  qui les soudent et de la pellicule qui les  recouvre, puis,

   par suite du mouvement cir  culaire du tambour, cette fibre ressort nue,  complètement dégommée, totalement dépouil  lée de sa pellicule et parfaitement saine, tout  en ayant conservé son parallélisme.  



  D'autre part, le mouvement d'écartement  intermittent des organes travailleurs évite  l'engorgement de ces organes et produit, en  combinaison avec le mouvement rectiligne  alternatif, un courant d'air de refroidissement  qui évite l'échauffement et l'arrachement de  la fibre. Ce refroidissement pourrait également  être réalisé par une circulation d'eau dans le  tambour et dans le composteur.  



  Le mouvement automatique d'écartement  pourra agir sur le composteur de même que  le mouvement rectiligne alternatif pourra être  transmis indifféremment au composteur ou au    tambour, ou bien encore à ces deux organes  simultanément et en sens inverse l'un de  l'autre; le mouvement d'écartement peut, en  outre, être automatique ou non et être réalisé  par tout autre organe que par came, le  mouvement rectiligne alternatif pouvant égale  ment être obtenu par tout dispositif appro  prié autre qu'une bielle et la bande de caout  chouc formant point d'appui des sabots pourra  être remplacée par des jeux de ressorts à  lames ou à boudin ou par tout autre organe  offrant une résistance de compression douce  et résistante.  



  Le tambour peut être remplacé par une  table de travail, rectiligne,     animée    ou non  d'un mouvement alternatif. Le mouvement  d'écartement étant donné soit à cette table,  soit au composteur, automatiquement ou non,  l'avancement des fibres étant obtenu par un  mécanisme approprié.  



  Enfin, la machine pourra être complétée  par un aspirateur des poussières et des gommes.



  Machine for scutching vegetable stems. The invention relates to a machine intended for scutching plant stems with a view to reducing fibers into strips intended to be subsequently transformed into tow.



  This operation is carried out by means of organs which break, divide, and expel the wood or the pith constituting the woody part of the stems, from another organ which opens the strips in the direction of their length or of the thread in order to allow the wood debris to escape and, finally, a last organ which acts on the strips to completely remove them from the pieces of wood or pith which would still be adhering to them.



  In most textile plants, the stem does not have fibers of a single length, extending from the foot to the head, but, on the contrary, these fibers are cut from place to place, at each eye, at each part. petiolate or at each branch. As a result, by treating these straps between organs which are continually engaged or at work, there occurs at each of the new departures of the fiber, at the places where it is cut, a recoil of this fiber at the entrance of the fibers. working organs, reversal which prevents it from engaging between these organs in contact.

   Due to the large number of fibers in the same case, they become entangled and form between the organs a compact mass which, by oc casionning a complete blockage and a gorging of these organs, causes the stoppage of work and total tearing of the fiber. If this stuffing is not sufficient to cause stoppages, it causes, in all cases, heating of the fiber, the resistance qualities of which are reduced.



  The accompanying drawing shows, by way of example, two embodiments of the invention. FIGS. 1 and 2 relate to a machine more specifically intended for scutching textile rods that do not tend to jam between the working members, they are: FIG. 1 a side elevational view of the assembly of the machine showing the control members, FIG. 2 a longitudinal section; Figs. 3 to 8 relate to a machine more especially intended for scutching branched stems stuffing between the working members; Fig. 3 shows the whole machine in side elevation;

    Fig. 4 is the elevational view from the opposite side; Fig. 5 is a longitudinal section taken along the line A-A of FIG. 3; Figs. 6 and 7 show respectively in cross section and in longitudinal elevation with part in section, on a larger scale, the detail of the work table called composter; Fig. 8 shows, separately, different profiles of the grooves made in the drive drum and in the work table, depending on the nature of the material to be treated.



  In the first embodiment (fig. 1 and 2), the machine has a funnel-shaped hopper 1 with variable inclination, supported by journals 2 on which this hopper can oscillate between the two flanges 3 forming the frame. of the machine. The variable inclination of the hopper is obtained by means of two rigid curved rods 4 articulated at their upper end in yokes 5 fixed at a suitable place below the plate of the hopper and having at their lower end racks 6 which fit onto pins 7 provided with wing nuts and carried by the two flanges 3 of the frame to set the inclination to the desired degree. The hopper ends in two breaker rollers 8 and 9 with longitudinal grooves of special shape.

   The lower breaker roller 9 is mounted on an elastic base formed by a spring 10 acting on the bearing of the shaft and adjustable by a screw 11. The movement of the main drive shaft 12 is transmitted to the lower breaker roller 9 by by means of two meshing gears, one of which 13 is wedged on the motor shaft 12 and the other 14 of which is wedged on the shaft of the lower breaker roller. The latter in turn transmits the movement to the upper breaker roller 8 through a toothed pinion 15 meshing with a second pinion 16 wedged on the shaft of the upper breaker roller.



  The machine also comprises a smooth roller 17 mounted, like the previous ones, between the two flanges of the frame and receiving its rotational movement by a chain 18 connecting it, by the toothed wheel 19 wedged on its axis, to another toothed wheel 20 wedged on the control shaft 12.



  Below the smooth roller 17 and along the same vertical axis, is placed a matrix 21 subjected to the action of cams or eccentrics 22 carried by a transverse shaft 23. The rotational movement of the main control shaft 12 is transmitted to the camshaft 23 by a pinion 24 wedged on this shaft and meshing with another pinion wedged on the axis of the smooth roller 17, actuated as has been said previously. By their rotational movement, the cams 22 alternately lift the machine 21 which is guided in its movements by guides formed in the flanges 3 of the frame and in which it is engaged at its ends.

   Two coil springs 25, housed in the thickness of the flanges and pressing on the ends, keep the die in contact with the cams and at the same time provide the elasticity necessary to avoid any sudden impact against the smooth roller.



  The machine is completed by two cross furrows 26 and 27 carrying bats 28 which act as cleaners. A chain 29, coming from the main drive shaft 12, transmits the movement to the upper cleaner 26 which drives the lower cleaner 27 through gears 30 and 31.



  Finally, a mobile conveyor 32, with wooden pallets, which can be actuated by the main control shaft is arranged at the outlet of the machine to receive the material coming from the cleaners 26 and 27.



  The rods are introduced by loads, as they go and without stopping, into hopper 1. Thanks to the machine's tremors, the rods spread out in layers on the plate and, due to the inclination of the latter. , automatically engage between the breaker rollers 8 and 9; they then pass over the smooth roller 17 where they are compressed by the die 21 which opens the strips in the direction of the wire.



  When the rods have passed between the breaker rollers 8 and 9 and under the smooth roller 17, they are freed of the wood or the pith constituting their woody part. These rods are driven, at their exit from the smooth roller, by the bats 23 of the cross bars 26 and 27 which, fulfilling the role of winnowers, eliminate the wood which may have remained between the strips, then these fall on the transporter mobile 32 where they lengthen progressively on the transverse pallets, which facilitates their packing and their release from the machine.



  The longitudinal grooves of the breaker rollers 8 and 9 as well as the edges of the die 21 are rounded so that the rods, during their passage through the machine, do not meet any sharp edge liable to cut the fiber.



  All the working parts of the machine, composed of cylindrical elements, with a circular or curvilinear, non-angular section, constitute one of the essential characteristics of the invention, because of the great advantages that the machine thus constituted has on machines at present. in use. Indeed, the latter are, on the contrary, based on the use of angular pieces, polygonal rollers, each edge successively wedging the rods on an anvil, which breaks the wood well, but also crushes the fiber which thus loses its resistance at this point.



  In the second embodiment shown in fig. 3 to 8: The machine has a table 33 on which the strips are arranged parallel. The end of the table is engaged between the two flanges 34 forming the frame and it ends between the breaker roller 35 made of wood or cast iron and the breaker drum 36. In order to be able to move under the effect of the reaction exerted by the strips, the breaker roller 35 is supported by its end journals in bearings 37 placed between two springs 38 guided in housings in the flanges 34 = of the frame and it receives its rotational movement by an intermediate control appropriate.

    The roller 35 and the drum 36 act as the breaker rolls 15 and 16 of FIGS. 1 and 2, but the drum 36 also plays the role of the roller 17 of these same figures.



  The drum 36 'is provided over its entire periphery with grooves reigning over its entire length and the profile of which varies according to the nature of the material to be treated, as will be explained below. By rotating slowly, this drum drives the strips and leads them under a work table 39 called a composter, formed by a rigid cage 40 (fig. 6 and 7), in the shape of an inverted U, terminated at each of its ends by a flat 41 forming a slide.



  In this cage is arranged a series of parts or shoes 42 sliding against each other under the pressure of the straps; the side walls of the cage 40 form guides which, while allowing the vertical displacement of the shoes, prevent any forward or backward oscillating movements or any warping of the shoes, thus avoiding breaking the fiber. These parts in the form of a brake shoe. Marry, at their lower part, which comes into contact with the material to be treated, the curvature of the drum 36 and, like the latter, have grooves of the same profile as those of the drum. .

   The upper part of the shoes engaged between the two side walls of the cage 40 comes to rest on a rubber band 43 of special composition appropriate to the desired result and providing the extremely gentle compression, absolutely necessary for the softening of the tows.



  Each of the shoes 42 is held in place in the cage 40 of the composter, during the stopping of the machine, by a screw 44 which serves as a guide and control of proper operation when the machine is working and moving in a - slide. 45 formed in the thickness of one of the walls of the cage.



  The slide 41 terminating each of the ends of the cage 40 of the composter is mounted in an adjustable pad 46 which slides in the flanges 34 of the frame; this pad 46 rests on a leaf spring 47 or on any other member which can constitute an elastic assembly.



  The composter is driven by a reciprocating rectilinear movement controlled by a connecting rod articulated on an axis 48 disposed on one of the faces of the cage 40. This connecting rod is an action born by a shaft receiving its movement from the main control and, as it It is necessary, according to the work, to vary the stroke of the reciprocating rectilinear movement, the button of the connecting rod moves, of the desired degree on its crank, in a groove.



  The intermittent spacing of the working members avoiding the total or momentary stopping of the drive movement is achieved by a displacement of the drum caused by cams 49 arranged above each of the bearings and actuated by an intermediate movement return. By their rotational movement, these cams force the drum 36 to lower automatically by compressing a coil spring 50, a leaf spring or any other compressible member placed under the pads and forming an elastic base. This spring returns the drum to its initial position when the cam stops acting on its bearings. Depending on the nature of the strips to be treated, it is necessary to reduce or increase the number of lowerings of the drum for the same determined time.

   For this purpose, the camshaft is provided with a speed change 51 making it possible to vary the number of revolutions of the cams.



  The rotational movement of the drum 36 is obtained by means of a worm 52 mounted on a control shaft 53 and actuating a toothed wheel 54 wedged on the shaft of the drum. During the so-called drum spacing movement, the control shaft 53 slides in the worm 52, it is actuated by an intermediate shaft 55 carrying a speed change 56 intended to vary the speed of rotation of the drum, and consequently, the speed of driving the strips. Following the composter is arranged a cylinder 57 exerting pressure on the drum by the action of a spring 58 pressing on its bearings.

   This cylinder serves as a driver for the tows which, when they are treated, fall on a rolling path 59 which drives them by spreading them out over their entire length and thus facilitates their bundling.



  Finally, a circular brush 60 placed on the drum, at a suitable location, and driven by a rapid rotational movement, frees the drum of gums or films which may become lodged between the rods.



  As stated previously, the profile and dimensions of the grooves of the drum 36 and of the shoes 42 of the composter 40, as well as the width of the working face of the shoes and the stroke of the reciprocating rectilinear movement vary according to the nature of the fibers to be treated. .



  In principle, the width of the working face of the shoes as well as the stroke of the reciprocating rectilinear movement are due to the development of the straps or the average diameter of the rods. Likewise, the shape of the grooves, as well as their dimensions, are due to the nature of the vegetable strips to be treated; for example, a dry, brittle strip offering little resistance should be treated with a flute of flatter shape, presenting less roughness or relief than a flute intended to treat a flexible strap , resistant and nervous.



  The shape of the ribs may still vary depending on the state of desiccation of the strips. The table indicates, by way of example, with reference to the abc profiles shown in fig. 6, some embodiments of the grooves as well as the width of the working face of the shoes and the stroke of the reciprocating recti-line movement according to the nature of the fibers. to be treated. The limit dimensions indicated in this table are of capital importance with regard to the treatment of fibers intended to be applied to spinning. Outside these limits, it is possible to work for fiber applications other than spinning, for pulp for example.

    
EMI0005.0001
  
    Width <SEP> stroke <SEP> of
<tb> Nature <SEP> of <SEP> fibers <SEP> of <SEP> the <SEP> face <SEP> movement <SEP> Shapes <SEP> and <SEP> dimensions
<tb> working <SEP> rectilinear <SEP> of the <SEP> splines
<tb> of <SEP> clogs
<tb> 5 <SEP> to <SEP> 15 <SEP> mm <SEP> â <SEP> to <SEP> 15 <SEP> mm <SEP> Sharp <SEP> splines <SEP> with
<tb> <I> a <SEP> Gender <SEP> lin </I> <SEP> rounded <SEP> end
<tb> approximately <SEP> approximately
<tb> 1 <SEP> to <SEP> 2 <SEP> mm <SEP> approximately
<tb> <I> b <SEP> Nettles <SEP> textiles </I> <SEP> 25 <SEP> to <SEP> 40 <SEP> mm <SEP> 23 <SEP> to <SEP> 40 <SEP> mm <SEP> '/ 2 <SEP> spherical <SEP> ogival,
<tb> Genus <SEP> China-Grass <SEP> approximately <SEP> approximately <SEP> ovoid,

   <SEP> ass <SEP> of # uf
<tb> and <SEP> ramie <SEP> dry <SEP> 2 <SEP> to <SEP> 4 <SEP> mm <SEP> approximately
<tb> Basket <SEP> handle <SEP>
<tb> <I> c <SEP> Hibiscus </I> <SEP> 35 <SEP> to <SEP> 50 <SEP> mm <SEP> 35 <SEP> to <SEP> 50 <SEP> mm '<SEP > 4 <SEP> to <SEP> 6 <SEP> mm <SEP> approximately
<tb> Genus <SEP> hibiscus <SEP> cannabinus <SEP> approximately <SEP> approximately <SEP> '/ 2 <SEP> spherical <SEP> ogi <SEP> vales,
<tb> ovoid, <SEP> ass <SEP> d <SEP> nine
<tb> 2 <SEP> to <SEP> 4 <SEP> mm <SEP> approximately The contact of the strap with the double groove, that of the composter and that of the drum and the combination of the two movements, one circular and the other transverse, cause this thong to be animated by a vibration and that, under this influence, each of the fibers which compose it disintegrates from the gums which weld them and from the film which covers them, then,

   as a result of the circular movement of the drum, this fiber emerges bare, completely degummed, completely stripped of its skin and perfectly sound, while having retained its parallelism.



  On the other hand, the intermittent spreading movement of the working parts avoids the clogging of these parts and produces, in combination with the reciprocating rectilinear movement, a cooling air current which prevents the heating and the tearing of the body. fiber. This cooling could also be achieved by circulating water in the drum and in the composter.



  The automatic separation movement can act on the composter just as the reciprocating rectilinear movement can be transmitted either to the composter or to the drum, or even to these two bodies simultaneously and in the opposite direction to each other; the spacing movement can, moreover, be automatic or not and be carried out by any member other than by cam, the reciprocating rectilinear movement can also be obtained by any suitable device other than a connecting rod and the rubber band. forming a fulcrum of the shoes may be replaced by sets of leaf or coil springs or by any other member offering a soft and resistant compression resistance.



  The drum can be replaced by a work table, rectilinear, animated or not by a reciprocating movement. The separation movement being given either to this table or to the composter, automatically or not, the advancement of the fibers being obtained by an appropriate mechanism.



  Finally, the machine can be supplemented by a vacuum cleaner for dust and gums.

 

Claims (1)

REVENDICATION Machine pour le teillage des tiges végé tales et leur réduction en lanières, carac- térisée en ce qu'elle comporte des rouleaux briseurs, à surface cannelée, entraînés en rotation continue, combinés avec un dispositif de surfaces opposées disposées de façon à ce que l'écartement de celles-ci soit périodique ment variable, le tout établi de façon que les rouleaux briseurs assurent le déplacement, entre leur périphérie cannelée et les surfaces à écartement variable, des tiges à teiller et que ces dernières progressent, sous forme de nappe, dans le sens de leur longueur, les cannelures des rouleaux briseurs affectant la forme de surfaces à courbure variable exemptes d'arêtes vives. CLAIM Machine for scutching vegetable stems and reducing them into strips, characterized in that it comprises breaker rollers, with grooved surface, driven in continuous rotation, combined with a device of opposed surfaces arranged so that the spacing thereof is periodically variable, the whole established so that the breaker rolls ensure the movement, between their grooved periphery and the surfaces with variable spacing, of the stems to be scutched and that the latter progress, in the form of a sheet , in the direction of their length, the grooves of the breaker rolls affecting the form of surfaces of variable curvature free of sharp edges. SOUS-REVENDICATIONS 1 Machine suivant la revendication, carac térisée en ce que les rouleaux briseurs sont reliés élastiquement au bâti de la machine et peuvent subir des écartement intermit tents, à la fois automatiques sous la réac tion des tiges brisées et commandés mé caniquement. SUB-CLAIMS 1 Machine according to claim, charac terized in that the breaker rolls are elastically connected to the frame of the machine and can undergo intermittent spacing, both automatic under the reaction of the broken rods and controlled mechanically. 2 Machine suivant la revendication et la sous-revendication 1, caractérisée en ce que les surfaces à écartement variable sont constituées, l'une par la surface latérale d'un rouleau lisse et l'autre par la face interne d'une matrice reliée élastiquement au bâti et susceptible de se déplacer ra- dialement par rapport au rouleau, les bords de la matrice et les arêtes des cannelures des rouleaux briseurs étant pourvus de congés afin d'éviter la rupture des fibres des tiges traitées. 2 Machine according to claim and sub-claim 1, characterized in that the variable spacing surfaces are formed, one by the lateral surface of a smooth roller and the other by the internal face of an elastically connected die to the frame and capable of moving radially with respect to the roller, the edges of the die and the ridges of the splines of the breaker rollers being provided with fillets in order to prevent the breaking of the fibers of the treated stems. 3 Machine suivant la revendication, carac térisée en ce que les surfaces à écarteraient variable sont constituées par la surface latérale cannelée d'un tambour broyeur et par la face, opposée, à ce rouleau, d'une table de travail constituée par la juxta position de sabots à glissements relatifs dans une cage de guidage, cette table étant animée de mouvements de translation pério diques, parallèlement à elle-même, le rou leau étant également déplacé parallèlement à son axe par des cames à vitesse réglable. 4 Machine suivant la revendication, carac térisée par l'emploi, à la suite des rou leaux briseurs, d'un rouleau transporteur conduisant les lanières traitées sur un chemin roulant, et d'une brosse circulaire destinée à débarrasser les cannelures des gommes. 3 Machine according to claim, charac terized in that the surfaces to be variable apart are formed by the fluted side surface of a crusher drum and by the face, opposite, to this roller, of a work table formed by the juxta position relative sliding shoes in a guide cage, this table being driven by periodic translational movements, parallel to itself, the roller also being moved parallel to its axis by adjustable speed cams. 4 Machine according to claim, charac terized by the use, following the breaker rolls, of a conveyor roller leading the treated strips on a rolling path, and of a circular brush intended to remove the grooves of the gums.
CH100677D 1921-09-12 1921-09-12 Machine for scutching vegetable stems. CH100677A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH100677T 1921-09-12

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH100677A true CH100677A (en) 1923-08-16

Family

ID=4358971

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH100677D CH100677A (en) 1921-09-12 1921-09-12 Machine for scutching vegetable stems.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH100677A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH100677A (en) Machine for scutching vegetable stems.
FR2830026A1 (en) Fiber fleece web feeder in needling machine, includes rollers provided with all steel armaments on their periphery and between which fiber fleece web is fed to needling zone
CH143664A (en) Machine for defibrating stems of fibrous materials, such as hemp, flax, agave, etc.
BE532235A (en)
BE371861A (en)
FR3132528A1 (en) Trimming module for pruning machine comprising an inclined slide for drive belt.
CH89247A (en) Machine for perforating sheets of paper or other similar materials.
US1208152A (en) Hemp breaking and cleaning machine.
US983755A (en) Decorticating-machine.
CH195293A (en) Drawing device for spinning machines.
BE397729A (en)
BE449186A (en)
BE393320A (en)
WO2004065672A1 (en) Device for securing and cleaning pinned combs of a drawing-head track
BE361233A (en)
BE415168A (en)
CH377239A (en) Stretching device for textile tapes
BE469613A (en)
BE354058A (en)
CH91306A (en) Grinding machine, fabric softener, textile shredder.
BE363000A (en)
CH268810A (en) Method of forming a textile wick, installation for its implementation, and textile wick obtained by this process.
BE448904A (en)
BE474081A (en)
BE533266A (en)