BE354058A - - Google Patents

Info

Publication number
BE354058A
BE354058A BE354058DA BE354058A BE 354058 A BE354058 A BE 354058A BE 354058D A BE354058D A BE 354058DA BE 354058 A BE354058 A BE 354058A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rollers
roller
smooth
pairs
grooved
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE354058A publication Critical patent/BE354058A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01BMECHANICAL TREATMENT OF NATURAL FIBROUS OR FILAMENTARY MATERIAL TO OBTAIN FIBRES OF FILAMENTS, e.g. FOR SPINNING
    • D01B1/00Mechanical separation of fibres from plant material, e.g. seeds, leaves, stalks
    • D01B1/10Separating vegetable fibres from stalks or leaves
    • D01B1/14Breaking or scutching, e.g. of flax; Decorticating
    • D01B1/22Breaking or scutching, e.g. of flax; Decorticating with crushing or breaking rollers or plates

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Preliminary Treatment Of Fibers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Appareil pour séparer des fibres de plantes textiles, et autres fibres adhérentes. 



   La présente invention concerne les machines à séparer des fibres de plantes textiles, et autres fibres adhérentes, et elle a trait aux machines du genre de celles réalisant le procédé qui a fait l'objet du brevet belge antérieur, N  276320 du 10 décembre 1919. 



   Elle a pour objet certains perfectionnements destinés principalement à assurer un meilleur fonctionnement de la machine et à lui permettre de travailler efficacement de courtes longueurs de matière. Elle offre, en outré, des moyens perfectionnés pour assurer l'alignement de la paille, ou autre matière, et pour assurer l'enlèvement plus efficace des graines avant que la séparation des fibres s'effectue, ainsi que pour enlever les parties ligneuses des plantes, présentes dans la matière une fois la séparation des fibres effectuée. 



   Pour permettre de mieux comprendre l'invention, on a 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 représenté sur les dessins ci-joints une machine, englobant les présents perfectionnements, propre au traitement de lin à l'état battu et dans un état ou les graines sont encore dessus. 



   Sur ces dessins : 
Fig.l est une coupe longitudinale, suivant E-E,   fig.3,   prise à travers la partie de gauche de l'appareil. 



   Fig.la est une coupe longitudinale, suivant E-E, fig.3a, de la partie centrale de   l' appareil.   



   Fig.lb est une coupe longitudinale, suivant E-E, fig.3b, de la partie de droite de   l'appareil.   



   Fig.2 est une élévation latérale de la partie de gauche de l' appareil. 



   Fig.2a est une élévation latérale de la partie centrale de l'appareil. 



   Fig. 2b est une élévation latérale de la partie de droite de   l' appareil.   



   Fig.3 est un plan de la partie de l'appareil représentée. à la   f ig. 2.   



   Fig. 3a est un plan de la partie de l'appareil représentée à la fig.2a. 



   Fig.3b est un plan de la partie de l'appareil représentée à la fig. 2b. 



   Fig.4 est une coupe suivant   XX,fig.2.   



   Fig.5 est un détail. 



     Fig.6   est une élévation latérale d'une partie de l'appa- reil, représentant certaines modifications. 



     Fig.7   est un plan des parties représentées à la fig.6. 



   Fig. 8 est une coupe longitudinale suivant F-F   fig.7.   



   1 désigne, dans son ensemble, le bâti de l'appareil. 



   A l'une des extrémités de la machine est disposé un tablier ou courroie sans fin 2, supporté par des rouleaux 3, 4 montés sur des arbres 4a,5 dont l'un, 5, est commandé par 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la courroie 6 passant sur une poulie 7 montée sur l'arbre principal 8 de la machine, arbre auquel le mouvement est im- primé au moyen d'une courroie 8a actionnée par un moteur électrique, ou autre source de force motrice, désigné   par .2±.   



    L'arbre 1   porte des poulies fixe et folle et il est prévu un dispositif de débrayage grâce auquel l'opérateur peut, à volonté, faire passer la courroie sur la poulie fixe ou sur la poulie folle. La courroie 2 est immobile pendant que la matière,qui est reçue en bottes, est étalée sur elle avec les extrémités voisines des racines en avant et les tiges alignées, prêtes pour le passage dans la machine.

   A l'extrémité interne de la courroie 2 est disposée une paire de rouleaux lisses qui courent transversalement à la ligne de mouvement des tiges et dont le supérieur, désigné par 12,est de plus grand diamètre que l'inférieur 13, lequel dernier est commandé positivement et est monté dans des paliers fixes, tandis que le rouleau supérieur est monté de façon à être libre de se mouvoir dans le plan vertical et est entraîné par son contact à friction avec le rouleau inférieur, ou par la matière à mesure qu'elle passe entre les deux rouleaux. Le poids plus lourd du rouleau supérieur brise certaines des balles de graines et les grai- nes détachées tombent sur chaque côté du rouleau inférieur. 



   Transversalement à la ligne de mouvement de la matière, court une barre disposée horizontalement 14. ayant sur son dessus des chevilles 15 dont les extrémités supérieures sont pointues mais sont cependant suffisamment mousses pour leur permettre de passer entre les tiges sans percer ni abîmer au- trement celles-ci. Les extrémités de la barre sont portées par des coulisseaux 15a se mouvant dans des guides.!!?, sur le bâti 1, les extrémités des coulisseaux étant pourvues de chevilles 17 engagées dans des fentes 18 existant dans les extrémités internes de leviers 19 montés sur des axes 20.

   Les leviers s'étendent vers l'arrière de l'appareil et sont reliés, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 à leurs bouts externes, par une tige ou   barre 21   disposée à portée commode de l'opérateur, pour être manoeuvrée facilement par celui-ci à l'extrémité d'alimentation de la machine. 



  Normalement, la barre occupe la position représentée, avec les extrémités supérieures des chevilles 15 au niveau, ou sensiblement au niveau, de l'axe du rouleau inférieur. Ces chevilles ont pour but, comme cela sera plus complètement expliqué ci-après, d'enlever les graines qui n'ont pas été détachées par le poids du rouleau supérieur, plus gros, 12. 



   Immédiatement en avant de la barre sont disposées des paires de rouleaux disposées en groupes désignés par A, a1. 



   Dans le présent cas deux groupes sont représentés, chaque groupe comprenant quatre paires de rouleaux compres- seurs finement cannelés dont les supérieurs sont montés dans des paliers fixes alors que les inférieurs sont montés dans des paliers élastiquement supportés. Le nombre de rouleaux dans le groupe ainsi que le nombre des groupes eux-mêmes peuvent être modifiés selon qu'on peut le désirer, suivant l' épaisseur de la substance ligneuse autour de laquelle les fibres croissent. Lorsqu'on emploie plus d'un groupe de rouleaux compresseurs, il est nécessaire qu'il y ait une légère différence dans la vitesse d'entraînement des groupes successifs, ce qui peut être effectué en faisant varier con- venablement le diamètre des rouleaux des, divers groupes,ceux de chacun des groupes successifs étant de plus grand diamètre que ceux du groupe précédent.

   Les cotes et les cannelures des rouleaux de plus grand diamètre sont également plus grandes et la profondeur à laquelle les   coûtes   pénètrent dans les cannelures est également plus grande. 



   Les rouleaux que l'on vient de décrire jouent un double rôle, en ce sens qu'ils tirent les extrémités de branches et les tiges entre les chevilles 15 et compriment et pétris- sent les particules ligneuses de la tige, en ramollissant et 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fendant ou partageant cette dernière. 



   On actionne la barre 14, pour amener les chevilles dans leur position d'activité, lorsque les extrémités de racines sont saisies par la troisième paire de rouleaux presseurs. 



   A la suite des groupes de rouleaux finement cannelés se trouvent plusieurs zones distinctes comprenant chacune .ne paire de rouleaux lisses, dont le supérieur est monté élasti- quement alors que l'inférieur est monté dans des paliers fixes et est commandé positivement, et des rouleaux 22 pour- vus de nervures, ou côtes, et de cannelures à la façon des rouleaux de la machine décrite dans le brevet antérieur sus- mentionné. Il y a plusieurs groupes, ou zones, de ces rou - leaux, chaque rouleau étant supporté dans des paliers fixes ; dans le présent cas, on n'a représenté que quatre de ces zo- nes, désignées respectivement par B.C.D et E, ces zones étant précédées par une paire de rouleaux lisses   Bl,Cl,Dl,  E1, respectivement.

   Les rouleaux des zones dont il vient d'être question sont disposés suivant une formation en zigzag, ou chicanée, comme cela est représenté aux   figs.la,   lb et   2a,2b ;   dans la disposition représentée, cinq rouleaux sont ainsi en formation chicanée, trois étant disposés au-dessus de la li- gne de mouvement de la matière, et deux au-dessous. Ces rou - leaux sont disposés de telle sorte que les côtes du premier et du dernier des rouleaux supérieurs pénètrent seulement dans les cannelures des rouleaux inférieurs contigus, tandis que le rouleau supérieur du milieu engrène avec les deux rouleaux inférieurs.

   On peut augmenter le nombre   de,rouleaux   dans les zones ; mais la disposition sera dans tous les cas la même   @   c'est-à-dire que le ou les rouleaux supérieurs inter - nes, selon le cas, engrèneront chacun avec deux des rouleaux inférieurs, la profondeur de pénétration des nervures d'un rouleau inférieur d'une zone dans les cannelures des deux rouleaux supérieurs étant plus grande que la pénétration des 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 nervures du rouleau inférieur précédent. 



   En avant et en arrière, respectivement, du premier et du dernier des rouleaux cannelés inférieurs sont disposés d' autres rouleaux lisses 23, de plus petit diamètre que les rouleaux cannelés, ces rouleaux   23   étant commandés positive- ment et ayant pour but d'agir comme des porteurs par lesquels la matière est empêchée de tomber ou de s'affaisser de telle sorte qu'elle ne suivrait pas le parcours voulu. 



   Le diamètre des rouleaux 23 étant plus'petit que celui des rouleaux cannelés, leur vitesse est proportionnellement plus grande que celle de ces derniers. 



   La capacité d'entraînement de chaque rouleau cannelé dans chaque zone est la même ; mais la capacité d'entraîne- ment de chaque paire de rouleaux lisses précédant chaque zone est réduite de 5 % à 10 % par rapport à celle des rouleaux cannelés de la zone qui se trouve derrière eux. 



  La réduction dans la vitesse d'entraînement des rouleaux lisses permet aux   ondulations.produites   précédemment par l' action des rouleaux cannelés sur la matière d'être étirées par la "prise" ou vitesse d'entraînement plus grande des rouleaux cannelés successifs. 



   On peut faire varier à volonté le nombre de zones com - prenant ces rouleaux cannelés ; mais ce nombre est principa- lement contrôlé par la finesse de la séparation que l'on dé- sire assurer. Dans la pratique, de quatre à huit zones don - neront habituellement des résultats satisfaisants. 



   L'enlèvement de la matière ligneuse après avoir passé à travers le rouleau est effectué en soumettant celle-ci à l'action d'une ou plusieurs zones comprenant'une ou plusieurs paires de rouleaux lisses dont le supérieur, d, est pressé par des ressorts tandis que l'inférieur,   dl ,   est monté dans des paliers rigides et qui sont suivis par des paires de rouleaux comprenant un rouleau inférieur lisse a et un rouleau 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 supérieur b pourvu de lignes de courtes chevilles radialement saillantes, 25,de petit diamètre.

   Les chevilles, lors de la rotation des rouleaux auxquels elles sont fixées, passent sans toucher la surface des rouleaux   lisses a.   Les rouleaux supérieurs et inférieurs tournent dans des paliers fixes, les chevilles montées sur l'un des rouleaux b étant disposées de manière à passer entre les chevilles du rouleau adjacent. 



  Normalement, le sens de rotation des rouleaux ,$ et b est tel qu'ils entraînent la matière en avant. 



   Apres avoir quitté les rouleaux à chevilles dont il vient d'être question, la matière passe à une ou plusieurs paires .de rouleaux finement cannelés 26. Le rouleau supérieur de chaque paire est supporté dans des paliers fixes tandis que le rouleau inférieur est monté élastiquement. 



   Aussitôt que les fibres sont fermement tenues par les rouleaux cannelés   26,   le sens de rotation des rouleaux à chevilles est renversé, de sorte que les chevilles se meuvent dans une direction opposée à celle du mouvement de la matière et exercent ainsi sur cette dernière une action de peignage sous l'effet de laquelle les particules ligneuses dont il a été question précédemment sont enlevées. Le renversement de mouvement des rouleaux est sous le contro"le de l'opérateur par des engrenages   (fig.5 )   au moyen desquels soit le pignon W ou le pignon X peut être amené en prise avec le pignon Z monté sur l'axe du premier rouleau à chevilles supérieur b. 



   Les rouleaux 26 agissent pour tirer la matière en avant, en antagonisme à l'action des rouleaux à chevilles, pendant que ces derniers tournent dans un sens tel que les chevilles, en venant en prise avec la matière, se meuvent dans une di- rection opposée à celle dans laquelle se meut cette dernière. 



   On peut faire varier à volonté le nombre de rouleaux à chevilles et on peut, dans certaines circonstances trouver bon de munir les rouleaux inférieurs a de chevilles telles 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 que celles décrites ci-dessus, auquel cas on doit prévoir un moyen de renverser le sens de,mouvement tant des rouleaux supérieurs que des rouleaux inférieurs. 



   La matière passe finalement entre une paire de rouleaux lisses 28 , dont le supérieur est pressé par des ressorts, et elle est déchargée sur un couloir incliné 29. 



   Quand on désire traiter le lin après qu'il a été battu, il est nécessaire que les tiges soient amenées plus ou moins en alignement ce qui est effectué par un autre mécanisme qui remplace la paire de .rouleaux 12 et 13 et la barre horizon- tale 14 et qui consiste en un certain nombre de paires de rouleaux commandés positivement et montés rigidement, tels que 30, pourvus de chevilles convenablement espacées, 31, qui en font saillie radialement et qui sont disposées suivant des lignes courant parallèlement à l'axe du rouleau, ces lignes étant disposées à 90  les unes des autres. Les chevilles d'un des rouleaux correspondent aux intervalles existant entre les chevilles de l'autre rouleau. 



   Chaque paire de rouleaux 30 tourne plus vite que la paire précédente. 



   Les chevilles 31 sont pourvues de pointes émoussées, ce qui fait qu'elles peuvent passer facilement entre les tiges sans les abîmer. La direction de mouvement des rouleaux est telle que les chevilles, lorsqu'elles sont en action, se meuvent dans le même sens que la matière. La vitesse de plus en plus grande des chevilles des paires de rouleaux successi- ves agit pour tirer la matière entre les chevilles du rouleau précédent et pour assurer ainsi son parallélisme et son alignement parallèlement à la ligne suivant laquelle elle se déplace. 



   Les rouleaux à chevilles 30 sont précédés par une paire de rouleaux lisses, 31b, dont le supérieur est pressé par des ressorts. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Lorsqu'on a   affaire   à de la matière battue, la courroie d'alimentation peut être animée d'un mouvement continu. 



   Il va sans dire que diverses modifications pourraient être apportées tant en ce qui concerne le nombre de rouleaux qui peuvent être employés dans un groupe particulier et le nombre de groupes qu'à l'égard de la finesse des cannelures, dans le cas où on en emploie ; ou bien, au lieu de rouleaux cannelés ou rugueux, on peut employer des rouleaux lisses, pourvu qu'ils puissent assurer l'action désirée. 



   Sur les dessins, le mouvement est transmis au rouleau 13 et à ceux formant les groupes ou zone A, Al au moyen d'une chaîne 30a qui, prenant sur une roue de chaîne 31a, montée sur l'arbre   5,   est également en prise avec une roue de chaîne 32az montée sur l'arbre du rouleau 13. Cette chaîne passe sur des poulies de guidage 33a et est en prise avec d'autres roues de chaîne montées sur les arbres des rouleaux des zones A, A1. 



  Elle actionne également les rouleaux inférieurs des paires de rouleaux 21a   et, a   cet effet, une roue de chaîne 34 est prévue sur l'arbre de chacun de ces rouleaux inférieurs. 



   La chaîne 30a actionne aussi les rouleaux cannelés en prenant sur une roue de   chaîne   37 montée sur l'arbre du pre- mier rouleau supérieur,   d'où   le mouvement est transmis aux autres rouleaux de l'appareil par l'intermédiaire d'un train d'engrenages convenables dont il n'a pas paru nécessaire de donner ici une description détaillée. 



   Le rouleau d et le rouleau supérieur 28 sont montés élastiquement au moyen de paires de   bras 38 ,   actionnés par ressorts, pivotant sur les arbres du rouleau cannelé supé - rieur 22, à l'extrémité avant de la zone E, et du rouleau finement cannelé supérieur,   avant, 26 ;   respectivement, les bouts libres des bras portant les arbres des dits rouleaux d et   28,   le bâti étant pourvu de fentes convenables en y. pour permettre le mouvement vertical de ces arbres. 

 <Desc/Clms Page number 10> 





   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Apparatus for separating fibers of textile plants, and other adherent fibers.



   The present invention relates to machines for separating fibers from textile plants, and other adherent fibers, and it relates to machines of the type of those carrying out the process which was the subject of the prior Belgian patent, N 276320 of December 10, 1919.



   It relates to certain improvements intended primarily to ensure better operation of the machine and to enable it to work efficiently with short lengths of material. In addition, it offers improved means for ensuring alignment of straw, or other material, and for ensuring more efficient removal of seeds before fiber separation takes place, as well as for removing woody parts from the seeds. plants, present in the material once the fibers have been separated.



   To better understand the invention, we have

 <Desc / Clms Page number 2>

 shown in the accompanying drawings a machine, encompassing the present improvements, suitable for treating flax in the threshed state and in a state where the seeds are still thereon.



   On these drawings:
Fig.l is a longitudinal section, along E-E, fig.3, taken through the left part of the device.



   Fig.la is a longitudinal section, along E-E, fig.3a, of the central part of the apparatus.



   Fig.lb is a longitudinal section, along E-E, fig.3b, of the right part of the device.



   Fig.2 is a side elevation of the left part of the apparatus.



   Fig.2a is a side elevation of the central part of the apparatus.



   Fig. 2b is a side elevation of the right part of the apparatus.



   Fig.3 is a plan of the part of the apparatus shown. in f ig. 2.



   Fig. 3a is a plan of the part of the apparatus shown in Fig.2a.



   Fig.3b is a plan of the part of the apparatus shown in fig. 2b.



   Fig.4 is a section along XX, Fig.2.



   Fig.5 is a detail.



     Fig.6 is a side elevation of part of the apparatus, showing some modifications.



     Fig.7 is a plan of the parts shown in Fig.6.



   Fig. 8 is a longitudinal section along F-F fig.7.



   1 designates, as a whole, the frame of the apparatus.



   At one end of the machine is disposed an apron or endless belt 2, supported by rollers 3, 4 mounted on shafts 4a, 5, one of which, 5, is controlled by

 <Desc / Clms Page number 3>

 the belt 6 passing over a pulley 7 mounted on the main shaft 8 of the machine, the shaft to which the movement is imparted by means of a belt 8a actuated by an electric motor, or other source of motive force, designated by. 2 ±.



    The shaft 1 carries fixed and idler pulleys and a release device is provided by which the operator can, at will, pass the belt over the fixed pulley or over the idle pulley. The belt 2 is stationary while the material, which is received in bundles, is spread over it with the neighboring ends of the roots forward and the stems aligned, ready for passage through the machine.

   At the inner end of the belt 2 is arranged a pair of smooth rollers which run transversely to the line of movement of the rods and of which the upper, designated by 12, is of greater diameter than the lower 13, which last is ordered positively and is mounted in fixed bearings, while the upper roller is mounted so as to be free to move in the vertical plane and is driven by its frictional contact with the lower roller, or by the material as it passes between the two rollers. The heavier weight of the upper roll breaks some of the seed bales and the loose seeds fall on either side of the lower roll.



   Across the line of movement of the material runs a horizontally arranged bar 14. having pegs 15 on top of it, the upper ends of which are pointed but are however sufficiently blunt to allow them to pass between the rods without piercing or otherwise damaging. these. The ends of the bar are carried by slides 15a moving in guides. !!?, On the frame 1, the ends of the slides being provided with pegs 17 engaged in slots 18 existing in the internal ends of levers 19 mounted on axes 20.

   The levers extend towards the rear of the device and are connected,

 <Desc / Clms Page number 4>

 at their outer ends, by a rod or bar 21 placed within easy reach of the operator, to be easily maneuvered by the latter at the feed end of the machine.



  Normally, the bar occupies the position shown, with the upper ends of the pegs 15 at, or substantially at, the axis of the lower roll. The purpose of these pegs, as will be explained more fully below, is to remove the seeds which have not been detached by the weight of the upper, larger roller 12.



   Immediately in front of the bar are arranged pairs of rollers arranged in groups designated by A, a1.



   In the present case two groups are shown, each group comprising four pairs of finely grooved compression rollers, the upper ones mounted in fixed bearings while the lower ones mounted in resiliently supported bearings. The number of rollers in the group as well as the number of the groups themselves can be varied as desired, depending on the thickness of the woody substance around which the fibers are growing. When more than one group of road rollers is used, it is necessary that there is a slight difference in the driving speed of the successive groups, which can be achieved by varying the diameter of the rollers of the rollers appropriately. , various groups, those of each of the successive groups being of greater diameter than those of the preceding group.

   The dimensions and grooves of the larger diameter rollers are also greater and the depth at which the costs enter the grooves is also greater.



   The rollers just described play a dual role, in that they pull the ends of branches and the stems between the dowels 15 and compress and knead the woody particles of the stalk, softening and

 <Desc / Clms Page number 5>

 splitting or sharing the latter.



   The bar 14 is actuated to bring the ankles into their active position when the root ends are gripped by the third pair of pressure rollers.



   Following the groups of finely grooved rollers are several distinct areas each comprising a pair of smooth rollers, the upper of which is resiliently mounted while the lower is mounted in fixed bearings and is positively driven, and rollers. 22 provided with ribs, or ribs, and grooves in the manner of the rollers of the machine described in the above-mentioned prior patent. There are several groups, or zones, of these rollers, each roll being supported in fixed bearings; in the present case, only four of these zones have been shown, designated respectively by B.C.D and E, these zones being preceded by a pair of smooth rollers B1, C1, Dl, E1, respectively.

   The rollers of the areas just mentioned are arranged in a zigzag, or baffled, formation, as shown in figs.la, lb and 2a, 2b; in the arrangement shown, five rollers are thus in a baffled formation, three being disposed above the line of movement of the material, and two below. These rollers are arranged so that the ribs of the first and last of the upper rollers only penetrate the grooves of the adjacent lower rollers, while the upper middle roll meshes with the two lower rollers.

   The number of rollers can be increased in the zones; but the arrangement will in all cases be the same @ i.e. the internal upper roll (s), as appropriate, will each mesh with two of the lower rollers, the depth of penetration of the ribs of one roller lower of a zone in the grooves of the two upper rollers being greater than the penetration of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 ribs of the previous lower roll.



   In front and behind, respectively, of the first and the last of the lower fluted rollers are arranged other smooth rollers 23, of smaller diameter than the fluted rollers, these rollers 23 being positively driven and intended to act. as carriers by which matter is prevented from falling or sagging in such a way that it would not follow the intended course.



   The diameter of the rollers 23 being smaller than that of the fluted rollers, their speed is proportionally greater than that of the latter.



   The drive capacity of each fluted roller in each zone is the same; but the driving capacity of each pair of smooth rollers preceding each zone is reduced by 5% to 10% of that of the grooved rollers of the zone behind them.



  The reduction in the driving speed of the smooth rollers allows the corrugations previously produced by the action of the corrugated rollers on the material to be stretched by the "grip" or higher driving speed of successive corrugated rollers.



   The number of zones comprising these grooved rollers can be varied at will; but this number is mainly controlled by the fineness of the separation that one wishes to ensure. In practice, four to eight zones will usually give satisfactory results.



   The removal of the woody material after passing through the roller is effected by subjecting it to the action of one or more zones comprising one or more pairs of smooth rollers of which the upper, d, is pressed by springs while the lower one, dl, is mounted in rigid bearings and which are followed by pairs of rollers comprising a smooth lower roller a and a roller

 <Desc / Clms Page number 7>

 upper b provided with lines of short radially protruding pins, 25, of small diameter.

   The pegs, during the rotation of the rollers to which they are attached, pass without touching the surface of the smooth rollers a. The upper and lower rollers rotate in fixed bearings, the dowels mounted on one of the rollers b being arranged so as to pass between the dowels of the adjacent roller.



  Normally, the direction of rotation of the rollers, $ and b is such that they drive the material forward.



   After leaving the pin rollers just discussed, the material passes to one or more pairs of finely fluted rollers 26. The upper roll of each pair is supported in fixed bearings while the lower roll is resiliently mounted. .



   As soon as the fibers are firmly held by the corrugated rollers 26, the direction of rotation of the pin rollers is reversed, so that the pins move in a direction opposite to that of the movement of the material and thus exert an action on the material. combing under the effect of which the woody particles referred to above are removed. The reversal of movement of the rollers is under the control of the operator by gears (fig. 5) by means of which either the pinion W or the pinion X can be brought into engagement with the pinion Z mounted on the axis of the first upper pin roller b.



   The rollers 26 act to pull the material forward, in antagonism to the action of the pin rollers, as the latter rotate in a direction such that the pins, engaging the material, move in a direction. opposite to that in which the latter moves.



   The number of pin rollers can be varied at will and it is possible, in certain circumstances, to provide the lower rollers with pins such as

 <Desc / Clms Page number 8>

 than those described above, in which case a means must be provided for reversing the direction of movement of both the upper rollers and the lower rollers.



   The material finally passes between a pair of smooth rollers 28, the upper of which is pressed by springs, and it is unloaded on an inclined corridor 29.



   When it is desired to treat the flax after it has been threshed, it is necessary that the stems are brought more or less into alignment, which is effected by another mechanism which replaces the pair of rollers 12 and 13 and the horizontal bar. tale 14 and which consists of a number of pairs of positively controlled and rigidly mounted rollers, such as 30, provided with suitably spaced pins, 31, which project radially therefrom and which are arranged along lines running parallel to the axis of the roll, these lines being arranged 90 from each other. The pegs of one roller correspond to the gaps between the pegs of the other roller.



   Each pair of rollers 30 spins faster than the previous pair.



   The pegs 31 are provided with blunt tips, so that they can easily pass between the rods without damaging them. The direction of movement of the rollers is such that the pegs, when in action, move in the same direction as the material. The increasing speed of the pegs of successive pairs of rollers acts to pull the material between the pegs of the previous roll and thus to ensure its parallelism and alignment parallel to the line in which it travels.



   The pin rollers 30 are preceded by a pair of smooth rollers, 31b, the upper of which is pressed by springs.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   When dealing with threshed material, the feed belt can be driven in continuous motion.



   It goes without saying that various modifications could be made both with regard to the number of rollers which can be used in a particular group and the number of groups and with regard to the fineness of the grooves, if any. job ; or, instead of corrugated or rough rollers, smooth rollers can be employed, provided they can provide the desired action.



   In the drawings, the movement is transmitted to the roller 13 and to those forming the groups or zones A, A1 by means of a chain 30a which, taking on a chain wheel 31a, mounted on the shaft 5, is also engaged. with a chain wheel 32az mounted on the shaft of the roller 13. This chain passes over guide pulleys 33a and is engaged with other chain wheels mounted on the shafts of the rollers of zones A, A1.



  It also actuates the lower rollers of the pairs of rollers 21a and, for this purpose, a chain wheel 34 is provided on the shaft of each of these lower rollers.



   The chain 30a also operates the splined rollers by taking on a chain wheel 37 mounted on the shaft of the first upper roller, from where the movement is transmitted to the other rollers of the apparatus by means of a train. suitable gears of which it did not seem necessary to give a detailed description here.



   Roll d and upper roll 28 are resiliently mounted by means of pairs of arms 38, actuated by springs, pivoting on the shafts of the upper splined roller 22, at the front end of zone E, and of the finely grooved roller. upper, front, 26; respectively, the free ends of the arms carrying the shafts of said rollers d and 28, the frame being provided with suitable slots in y. to allow vertical movement of these trees.

 <Desc / Clms Page number 10>




    

Claims (1)

des moyens pour enlever les substances étrangères des fibres séparées après qu'elles ont quitté les dites zones et éven - tuellement des moyens pour assurer l'alignement de la matière perpendiculairement aux axes longitudinaux des rouleaux. means for removing foreign substances from the separated fibers after they have left said zones and optionally means for ensuring the alignment of the material perpendicular to the longitudinal axes of the rollers. 2 - Appareil suivant revendication 1, caractérisé en ce que les rouleaux lisses, finement cannelés ou rugueux sont disposés en un ou plusieurs groupes, chaque groupe comprenant une ou plusieurs paires de rouleaux, paires dans lesquelles les rouleaux supérieurs portent sur des paliers montés d'une manière rigide, tandis que les rouleaux inférieurs portent sur des paliers à ressort qui pressent les rouleaux inférieurs contre les rouleaux supérieurs, les diamètres de ces rouleaux et les dimensions des cannelures étant les mêmes pour les rouleaux de chaque groupe, les diamètres des rouleaux et les dimensions de leurs cannelures augmentant à chaque groupe successif. 2 - Apparatus according to claim 1, characterized in that the smooth rollers, finely grooved or rough are arranged in one or more groups, each group comprising one or more pairs of rollers, pairs in which the upper rollers bear on bearings mounted on a rigid manner, while the lower rollers bear on spring bearings which press the lower rollers against the upper rollers, the diameters of these rollers and the dimensions of the splines being the same for the rollers of each group, the diameters of the rollers and the dimensions of their grooves increasing with each successive group. 3 - Appareil suivant revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les groupes de rouleaux profondément cannelés, mon- tés dans des paliers fixes sont précédés chacun d'une paire de rouleaux lisses dont le rouleau inférieur est porté par des paliers montés d'une manière rigide, tandis que le palier supérieur est monté élastiquement, les rouleaux cannelés supérieurs étant disposés en zigzag les uns par rapport aux autres, le nombre de rouleaux supérieurs dépassant d'une uni- té celui des rouleaux inférieurs, la profondeur à laquelle les côtes d'un rouleau inférieur suivant d'une zone s'engagent dans les cannelures de deux rouleaux supérieurs étant plus grande que celle à laquelle s'engage le rouleau inférieur précédent ; 3 - Apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that the groups of deeply grooved rollers, mounted in fixed bearings are each preceded by a pair of smooth rollers, the lower roller is carried by bearings mounted with a rigidly, while the upper bearing is resiliently mounted, the upper splined rollers being arranged in zigzag with respect to each other, the number of upper rollers exceeding by one that of the lower rollers, the depth at which the ribs of a next lower roller of a zone engage in the grooves of two upper rollers being larger than that to which the preceding lower roller engages; et des'rouleaux uniques de diamètre plus petit que celui des dits rouleaux cannelés étant disposés respective - ment avant et après le premier et le dernier rouleau cannelé inf éri eur. and single rolls of smaller diameter than that of said fluted rollers being disposed respectively before and after the first and the last lower fluted roll. 4 - Appareil suivant revendications 1 à 3. caractérisé <Desc/Clms Page number 12> en ce que la vitesse d'entraînement de tous les rouleaux can- nelés des zones est la même et la vitesse de rotation des dif- férents rouleaux est proportionnelle à leur diamètre, la vitesse d'entraînement des paires de rouleaux lisses précé - dant la zone de rouleaux cannelés étant cependant réduite légèrement par rapport à la vitesse des rouleaux cannelés de la dite zone, et la vitesse des rouleaux lisses uniques pré- cédant et suivant respectivement le premier et le dernier rouleau cannelé inférieur étant augmentée proportionnellement en vue d'obtenir la vitesse d'entrafnement voulue 5 - Appareil suivant revendications 1 à 4, caractérisé par une courroie mobile d'alimentation, 4 - Apparatus according to claims 1 to 3. characterized <Desc / Clms Page number 12> in that the driving speed of all the grooved rollers of the zones is the same and the rotational speed of the different rollers is proportional to their diameter, the driving speed of the pairs of smooth rollers preceding the region of grooved rollers being however reduced slightly compared to the speed of the grooved rollers of said zone, and the speed of the single smooth rollers preceding and following respectively the first and the last lower grooved roller being proportionally increased in order to obtain the desired drive speed 5 - Apparatus according to claims 1 to 4, characterized by a moving feed belt, adjointe aux rouleaux et par des moyens prévus pour enlever les graines, ces moyens comprenant un rouleau lisse inférieur et un rouleau lisse supérieur, le dit rouleau lisse inférieur étant entraîné positivement et supporté par des paliers fixes, le rouleau supérieur étant d'un diamètre plus grand et d'un poids plus élevé que le rouleau inférieur et pouvant se déplacer dans un plan vertical ; il est prévu une barre horizontale dispo- sée transversalement au trajet de la ma,tière, la dite barre étant garnie sur sa surface supérieure de chevilles courtes, ainsi que des moyens pour élever et abaisser la dite barre. added to the rollers and by means provided for removing the seeds, these means comprising a lower smooth roller and an upper smooth roller, said lower smooth roller being positively driven and supported by fixed bearings, the upper roller being of a larger diameter large and heavier than the lower roller and able to move in a vertical plane; there is provided a horizontal bar arranged transversely to the path of the material, said bar being lined on its upper surface with short pegs, as well as means for raising and lowering said bar. 6 - Appareil suivant revendications 1 à 5, caractérisé par ce que des moyens sont prévus pour effectuer l'alignement de la matière perpendiculairement aux axes des rouleaux, ces moyens comprenant une courroie d'alimentation mobile, un rou- leau lisse supérieur monté élastiquement et un rouleau lisse inférieur supporté par des paliers fixes, plusieurs paires de rouleau garnis de chevilles saillantes, chaque paire successi- ve des dits rouleaux se déplaçant à une vitesse plus grande et ayant une capacité d' entraînement plus grande que la paire précédente, et des rouleaux pour tirer la matière. 6 - Apparatus according to claims 1 to 5, characterized in that means are provided to perform the alignment of the material perpendicular to the axes of the rollers, these means comprising a movable feed belt, an upper smooth roller resiliently mounted and a lower smooth roller supported by fixed bearings, several pairs of roller fitted with projecting pins, each successive pair of said rollers moving at a greater speed and having a greater driving capacity than the preceding pair, and rollers to pull the material. 7 - Appareil suivant revendications 1 à 5, caractérisé <Desc/Clms Page number 13> par ce que l'enlèvement des matières étrangères des fibres séparées est effectué par des moyens comprenant d'abord une ou plusieurs paires de rouleaux lisses dont le rouleau supérieur porte dans un palier fixe et le rouleau inférieur dans un palier monté élastiquement et ensuite plusieurs pai- res de rouleaux montés rigidement, les rouleaux inférieurs étant lisses et les rouleaux supérieurs étant garnis de chevilles faisant saillie radialement, ou bien l'ensemble des rouleaux supérieurs et inférieurs étant munis de chevilles faisant saillie radialement, et une ou plusieurs paires de rouleaux finement cannelés ou rugueux,. 7 - Apparatus according to claims 1 to 5, characterized <Desc / Clms Page number 13> in that the removal of foreign matter from the separated fibers is effected by means comprising first one or more pairs of smooth rollers, the upper roller of which bears in a fixed bearing and the lower roller in an elastically mounted bearing and then several pairs - res of rigidly mounted rollers, the lower rollers being smooth and the upper rollers being fitted with pins projecting radially, or the set of upper and lower rollers being provided with pins projecting radially, and one or more pairs of finely fluted or rough ,. dont le rouleau supé- rieur est supporté par des paliers fixes tandis que le rou- leau inférieur est monté élastiquement, conjointement avec une paire de rouleaux lisses dont le rouleau supérieur est monté élastiquement, et des moyens pour changer le sens de rotation des rouleaux à chevilles supérieurs quand on le désire. the upper roller of which is supported by fixed bearings while the lower roller is resiliently mounted, together with a pair of smooth rollers whose upper roller is resiliently mounted, and means for changing the direction of rotation of the rollers to upper ankles when desired.
BE354058D BE354058A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE354058A true BE354058A (en)

Family

ID=28551

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE354058D BE354058A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE354058A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE532174A (en)
FR2620896A1 (en) Device for harvesting fibrous plants, in particular flax, with threshing of the seeds and summary extraction of the fibre in the field
EP1215322A1 (en) Device for continuous fabric take-down in a knitting machine
EP0317681B1 (en) Method and apparatus for the continuous preparation of plant stalks
BE354058A (en)
BE532235A (en)
FR2651800A1 (en) Method and device for purifying and making parallel plant stems, for example flax stems, arranged in a layer
CH143664A (en) Machine for defibrating stems of fibrous materials, such as hemp, flax, agave, etc.
FR2646587A1 (en) Machine for ginning flax
FR2600345A1 (en) Machine for the treatment of vegetable stalks of fibrous materials
BE425544A (en)
BE503689A (en)
BE520237A (en)
BE469613A (en)
BE526746A (en)
EP0288358A1 (en) Method and apparatus for improving the flax separation into fibres
CH297353A (en) Process for the production of a fibrous product and apparatus for carrying out this process.
BE360971A (en)
BE533205A (en)
BE353791A (en)
BE435229A (en)
BE343510A (en)
BE401801A (en)
BE409441A (en)
BE449224A (en)