BE565784A - - Google Patents

Info

Publication number
BE565784A
BE565784A BE565784DA BE565784A BE 565784 A BE565784 A BE 565784A BE 565784D A BE565784D A BE 565784DA BE 565784 A BE565784 A BE 565784A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
parts
dyes
solution
dye
formula
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE565784A publication Critical patent/BE565784A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C09DYES; PAINTS; POLISHES; NATURAL RESINS; ADHESIVES; COMPOSITIONS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; APPLICATIONS OF MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • C09BORGANIC DYES OR CLOSELY-RELATED COMPOUNDS FOR PRODUCING DYES, e.g. PIGMENTS; MORDANTS; LAKES
    • C09B57/00Other synthetic dyes of known constitution
    • C09B57/12Perinones, i.e. naphthoylene-aryl-imidazoles

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Coloring (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à de nouveaux colorants périnoniques qui, à   cote   d'au moins un groupe acide   aquasolubilisant,   renferment au moins un reste présentant au moins un atome d'halogène mobile. 



   Par colorants périnoniques, on entend 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 les composés renfermant l'un des deux groupements: 
 EMI2.1 
 dans lesquels R représente un reste aromatique accolé en position ortho ou péri. On obtient de tels composés en co densant un acide ortho- ou un acide péri-dicarboxlique, ou ses dérivés fonctionnels, avec une ortho- ou une péri- diamine. 



   Sont d'un Intérêt particulier les colorants renfermant le groupe de formule 
 EMI2.2 
 dans laquelle n représente un nombre entier d'une valeur au plus éale à 5 et Z un hydroxyle éventuellement substi- tué, un groupe aminogène de préférence substitué ou un atome de chlore. 



   On obtient ces nouveaux colorants en faisant réagir   des'périnones   renfermant au moins un groupe aminogène acylable sur des composés renfermant au moins deux atomes d'halogène mobiles et en remplaçant le cas échéant, dans les composés ainsi obtenus, les atomes d'halogène mobiles par d'autres substituants, en choisissant les substances 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de départ de manière que l'un des constituants de ces co- lorants au moins présente un groupe acide   aquasolubilisant,   le produit final devant toutefois renfermer encore au moins un atome d'halogène mobile. 



   Comme composes renfermant au moins deux atomes d'halogène mobiles., on envisage surtout des hétéro- cycles à six chaînons comportant au moins deux atomes d'azote, par exemple des dichloro-1,3-diazones, notamment toutefois la trichloro-1,3,5-triazine dénommée chlorure de cyanuryle. Parmi les composés renfermant des atomes d'halo- gène mobiles en liaison aliphatique, on citera le chlorure de ss-chloropropinonyle A la place du chlorure de cyanuryle, on peut aussi utiliser des produits de condensation pri- maires de celui-ci, présentant deux atomes de chlore et, à la place du troisième atome de chlore, un groupe=NH2 ou un reste organique, par exemple le reste d'une amine.

   On peut aussi, pour préparer les colorants renfermant un seul atome de chlore échangeable, partir d'un colorant présentant deux atomes de chlore de ce genre, et, dans de tels colorants dichlorotriaziniques, remplacer l'un des deux atomes de chlore, par réaction sur de l'ammoniaque ou sur un composé aminé ou   hydroxyl   aliphatique ou aromatique. 



   Les composés périnoniques à utiliser comme substances de départ doivent présenter au moins un groupe aminogène   acylable   etlis renferment, de préférence, un 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 groupe acide aquasolubilisat, par exemple un groupe carboxylique ou sulfonique. Pour autant qu'ils ne présentent pas de groupe aquasolubilisatn, celui-ci doit être présent dans l'autre composant réactionnel. Comme il a déjà été indiqué au début, les périnones à utiliser conformément au procédé, peuvent être divisées en deux groupes principaux qui sont illustrés par les schémas de   formules   1. et II. 



  A ces types correspondent les corps fondamentaux suivants! 
 EMI4.1 
 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Ces corps fondamentaux peuvent encore renfermer d'autres anneaux aromatiques ou hétérocyliques accolés. 



  Ces corps fondamentaux doivent présenter un groupe aminogène acylable. Celui-ci peut être fixé directement à un noyau aromatique ou être   lié à   ce dernier par l'intermédiaire d'un pont,   par   exemple par un groupe alcoylénique, alcoylène- aminogène, ou   alcoylène-oxy.   Il en est de même pour les groupes aquasolubilisants. 



   Les   périnonea   présentant un groupe aminogène sur l'un des anneaux benzéniques accolés s'avèrent être des substances de départ particulièrement appropriées. Les composés de ce genre peuvent être facilement obtenus en ' condensant un composé   triamino-arylique   renfermant deux groupes aminogènes situés en ortho, par exemple le 1,2,3- ou le 1,2,4-triaminobenzène ou l'acide 1,2,4-triaminobenzène- sulfonique, avec un acide péri-dicarboxylique, par exemple avec l'acide naphtalène-1,8=dicarboxylique, ou en condensant un acide nitro- ou acylamino-phtalique ou l'acide   naphtalique   avec une péri- ou une ortho-diamine, puis en transformant en groupe aminogène le groupe NO2 ou le groupe acylaminogène. 



  Pour introduire des groupes aquasolubilisants, on peut sulfoner les aminopérinones. Il s'avère toutefois plus avantageux de aulfoner les nitropériones et de ne réduire qu'ensuite le groupe NO2 en groupe aminogène. Les périnones renfermant des groupes carboxyliques s'avèrent également 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 être des substances de départ avantageuses; on les obtient en condensant par exemple une mol d'acide naphtalène- 
 EMI6.1 
 J.,4,5,8-tétracarboxylique avec une mol d'une ortho- ou d'une péri-diamine, ou en condensant une mol d'acide l,p,5,8-napàtalzxe-ttracarboxilique avec deux mol d'un acide ortho-d3,aminobenne-ionocarboxy3..ique . 



   En dehors des groupes mentionnées, la molécule de périnone peut porter encore d'autres substituants, par exemple des atomes d'halogènedes hydroxyle$ ou des groupes alcoxy. 



   La réaction des pévinones sur les composés ren- fermant au moins deux atomes d'halogène mobiles a lieu, de préférence, en solution aqueuse, à une température relative- ment basse, en présence d'un agent capable de lier les acides, par exemple en présence d'un   carbonate   de métal alcalin, qui doit toutefois être employé en quantités telles que le pH de la solution ne dépasse pas la valeur de 7. Pour une valeur supérieure du   pH,   il y a danger que la totalité des atomes d'halogène mobiles soit échangée. 



   Avec les colorants obtenus conformément au procédé, on peut teindre ou imprimer des matières   poly-   hydroxylées, notamment des matières   cellulosiques,   aussi bien des fibres synthétiques, par exemple en alcool poly- vinylique, en cellulose régénérée ou en viscose, que des matières naturelles, par exemple le lin ou surtout le 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 coton. A cet effet, on utilise avantageusement des solutions aqueuses des colorants envisages.

   Conformément à l'invention, l'article à teindre est teint, de préférence à froid, ou à une température qui n'est que modérément élevée, ou alors, lorsqu'il n'y a pas d'alcali également à chaude par exemple à   60-80 ,     avea   des solutions de ce genre qui peuvent avantageusement renfermer dea sels plus ou moins neutres, surtout des sels inorganiques, comme les chlorures ou les sulfates de métaux alcalins, le cas échéant aussi des agents capables de lier les acides, de préférence in- organiques, comme les carbonates,, les phosphates, les borates ou les perborates de métaux alcalins ou leurs mélanges, notamment des mélanges tampons de tels agents.

   Pen- dant l'opération de teinture, les colorants définis ci-dessus, qui renferment des groupes labiles, réagissent sur la matière polyhydroxylée à teindre sur laquelle il se fixent vraisemblablement par liaison chimique. L'addition au bain de teinture d'agents capables de lier les acides et présentant une réaction plus alcaline que le carbonate de sodium, peut avoir lieu déjà au début de l'opération de teinture;

   toutefois ces agents alcalins sont ajoutés ava- tageusement de manière que la valeur de pH du bain de teinture qui présente au début une réaction faiblement acide à neutre, ou faiblement alcaline, augmente peu   à   peu pendant   oute   l'opération de la teinture. r 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   Une   forme d'exécution avantageuse du présent   procède     consiste,   non pas comme dans le procédé de teinture directe, à imprégner   l'article à   teindre dans un bain de teinture, dans un rapport de bain égal à 1;3 au moins, et habituellement même supérieur à   1:

  10,   avec une partie seulement de la solution de colorant nécessaire pour l'ob- tention de la nuance désirée, de  sorte   que le colorant dissous dans le bain de teinture est éventuellement en équilibre avec le colorant se trouvant sur le substratum à taindre et teint le substratum par le fait que le colorant ou bien monte peu à peu sur la fibre ou est forcé d'une manière quelconque de passer du bain de teinture sur la fibre, mais en effectuant l'imprégnation avec la totalité de la solution de colorant qui est nécessaire pouf l'ob- tention de.la nuance désirée, ou en imprimant avec une couleur d'impression renfermant le colorant, et en fixant le colorant amené sur l'article à teindre. 



   Le fixage des colorants sur   l'article   ainsi imprégné avec la solution de colorant est effectué après l'imprégnation. A cet effet, on peut par exemple soumettre les matières imprégnées, le cas échéant après un séchage préalabe et, au cas où la solution d'imprégnation ne renferme pas d'agents capables de lier les acides, à un traitement à chaud ou à température ordinaire par des solutions alcalines aqueuses, par exemple par une solution 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 saline d'un hydroxyde d'un métal alcalin, puis les chauffer pendant peu de temps avec de la vapeur d'eau ou par exemple dans un courant d'air chaud.

   Lorsqu'on utilise des bains, d'imprégnation pratiquement neutres et ne renfermant pas de substances capables de céder des alcalis, l'article à teindre peut être abandonné si on le désire, pendant un certain temps avant le fixage, ce qui, suivant la dis- position des appareillages existants peut constituer un avantage. Au lieu d'effectuer le fixage à l'aide d'un bain alcalin distinct, on peut ajouter dès le début à la solution d'imprégnation un alcali ou un agent capable de céder un alcali, comme le bicarbonate de sodium, et vaporiser directe- ment les matières imprégnées sans séchage intermédiaire et sans traitement intermédiaire par un alcali, ou les sou- mettre à un traitement à chaud. 



   On peut préparer les solutions utilisées pour l'imprégnation en dissolvant dans de   l'eau;   simultané- ment ou l'un après l'autre, les colorants indiqués et, le cas échéant, des sels Inorganiques plus ou moins   neutres   on peut aussi mélanger les colorants avec les sels de manière à obtenir des pâtes ou, de préférence, des pré- parations sèches. Aux préparations utilisables pour l'ob- tention de la solution d'imprégnation, on peut, en dehors des sels ou à leur place, ajouter des substances qui ne sont pas des électrolytes   comme   l'urée, le cas échéant 

 <Desc/Clms Page number 10> 

   auss   des sels tampons ou des agents capables, par exemple par chauffage, de céder des alcalis. 



   Au lieu d'être appliqués par imprégnation sur les matières à teindre, les colorants indiqués peuvent, suivant le présent procédé, y être appliquée par impression. 



  A cet effet, on utilise par exemple une couleur d'impression qui, à coté des adjuvants usuels, dans la technique de   l'impression,   par exemple à côté d'agents mouillants et d'épaississants, renferment au moins l'un des colorants indiqués et le cas échéant un agent capable de lier les acides ou une substance capable de céder un tel agent. 



   Comme substances auxiliaires pour la préparation des couleurs   d'impression,   on envisage par exemple   l'urée,   et des épaississants comme les alcoxy-celluloses, par exemple la méthylcelulose, l'amidon, des alginates, etc. 



   Comme agents capables de lier les acides et comme substances capables de céder de tels agents, il y a lieu de mentionner surtout des sels de métaux   alcalins,   comme le cyanure de potassium, le carbonate de potassium, le carbonate ou le bicarbonate de   sodium,   le phosphate disodique et le phosphate trisodique ou des mélanges de phosphate   monosodique,   de phosphate disodique et de phosphate trisodique, ainsi que des hydroxydes de métaux al-   calins   ou alcalino-terrexu, notamment l'hydroxyde de sodium.

   Lorsqu'on utilise des couleurs d'impression ne 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 renfermant pas de tels agents, l'article imprimé est soumis à un traitement alcalin, de préférence avec une solution fortement saline d'un carbonate de métal alcalin, ou   11   est   traité   avec avantage par une solution saline d'un hydroxyde de métal alcalin ou   alcalino-terreux,   puis exposé ultérieurement à l'action de la chaleur, le cas échéant en présence de vapeur d'eau. Au cas où la couleur d'impression renferme déjà un agent capable de lier les acides, ou une substance capable, par exemple lorsqu'on la chauffe, de      devenir plus alcaline;, il n'est pas nécessaire de soumettre l'article imprimé à un   traitement   alcalin avant le chauf- fage ou le vaporisage. 



   Suivant le présent procédée on obtient sur les matières   polyhydroxylées,   notamment sur les matières cellulosiques,  t, même   lorsqu'on utilise des colorants ci-dessus qui n'ont pas d'affinité ou du moins pas une affinité marquée pour le coton, .des teintures et des impressions vigoureuses, très intéressantes, la plupart du temps très pleines,qui possèdent de remarquables solidités aux traitements en présence d'eau et une très bonne   solidité   à la lumière. 



   Dans certains cas,il peut être avantageux de soumettre à un traitement ultérieur les teintures et les impressions obtenues suivant le présent procédé. C'est ainsi, par exemple, que les teintures obtenues sont 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 avantageusement savonnéespar ce traitement ultérieur, on élimine les quantités de colorant qui ne sont pas complète- ment fixées. Au cas où les colorants utilisés suivant le présent procédé pour la préparation des teintures et des impressions présentent des groupes métallisables, ils peuvent être soumis à un traitement ultérieur par des agents capables de céder des métaux lourds, notamment par des agents capables de céder du cuivre. 



   L'invention est décrite plus en détail dans les exemples non limitatifs qui   suivent.   Dans ces exemples, et sauf indication contraire, les parties et pourcentages s'entendent en poids et les températures sont indiquées en degrés centigrades. Les formules données pour les colorants sont en général celles des acides libres, mais ces colorants sont Utilisés à l'état de sels alcalins. 



   Exemple 1      
Dans   500   parties d'eau et en ajoutant de l'hydroxyde de sodium, on dissout 37 parties du produit de mono-condensation obtenu à partir   diacide   1,4,5,8-   naphtalène-tétracarboxylique   et de 1,2,3-triaminobenzène, de formule: 
 EMI12.1 
 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 puis amène le pH de cette solutionà 7,0 On refroidit ensuite à 0  en ajoutant 500 parties de glace, et, tout en agitant, ajoute une solution limpide de 18,5 parties de chlorure de cyanuryle dans 80 parties d'acétone.

   A une température de 0 à 4 .on ajoute peu à peu, goutte à goutte, 55 parties en volume d'une solution binormale de carbonate de sodium, de manière que la valeur du pH de la solution puisse être constamment maintenue entre 5,0 et 7,0; le colorant commence peu à peu à se séparer sous forme d'un produit olive-jaune. Le colorant de formule: 
 EMI13.1 
 qui est vraisemblablement à l'état d'un mélange   d'isomère   est complètement précipité de la solution   réactionnelle   par addition de chlorure de sodium. On le sépare par filtration, le lave avec une solution de 5 parties de phosphate di- sodiuqe, de 3 parties de phosphate nomopotassique, ainsi que de 30 parties de chlorure de sodium dans 200 parties d'eau, l'essore soigneusement et le sèche sous vide à 30-40 . 



   Suivant la méthode   ci-après;   ce colorant teint 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 le coton et la cellulose régénérée en des nuances jaunes, vigoureuses, d'une remarquable solidité au lavage: 
Dans 2000 parties d'eau, on dissout à   froid   2 parties du colorant. On ajoute alors 100 parties   d'une   solution à 10% de carbonate de sodium et 250 parties d'une solution à   20%   de chlorure de sodium. Dans le bain de tein- ture ainsi obtenu, on entre à 20-30  avec 100 parties d'un filé de coton bien humecté et ajoute, au bout de 30 mi- nutes, 250 autres parties d'une solution à 20% de chlorure de sodium.

   On teint encore pendant 60 minutes à   25-35 .     La   teinture obtenue, d'un jaune rougeâtre, est   rincée à l'eau   
 EMI14.1 
 froide, savonnée à $0-.00, rîncée à fond à l'eau froide et séchée; On obtient ainsi une teinture jaune, vigoureuse   très   solide au lavage. 



   A la place de carbonate de sodium. on peut, avec le même succès, utiliser aussi dans cet exemple, du phosphate trisodiuqe 
 EMI14.2 
 Le produit de monoco1i'!ensation de l'acide 1,,5,$naphanraoarboriue et de .92p3-r3.anio benzène utilise pour la préparation de ce colorant peut être obtenu, par exemple;, en chauffant une solution aqueuse 
 EMI14.3 
 de ces composes pendant 3 heures à 70-75 0, à un pli de 5,0 à   6,0   en présence d'acétate de sodium. 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 



   Exemple 2      
A une solution de 19 parties de chlorure de cyanuryle dans 100 parties d'acétone, on ajoute,en agitant, 200 parties de glace. On verse ensuite la fine suspension de chlorure de cyanuryle ainsi formée dans une solution, refroidie à 0 , de 14 parties d'acide 4-aminobenzoïque . dans 400 parties   d'eau   et   100   parties en volume d'une solution normale d'hydroxyde de sodium. On agite à 0-4 , à un   pH   de 6,0 à 7,0 jusqu'à ce que'on ne puisse plus déceler d'acide aminobenzoïque libre. 



   A ee produit de condensation obtenu à partir de quantités   équimoléculaires   de chlorure de cyanuryle et d'acide 4-aminobeznoïque. on ajoute alors une solution neutre de 37 parties du produit de   monocondensation   de l'acide 1,4,5,8-naphtalène-tériactarboxylique et de 1,2,3- triaminobenzène dans 1000 parties d'eau. A 50-60 ,en ajoutant peu à peu 200 parties en volume d'une solution normale d'hydroxyde de sodium, on maintient constamment la valeur du   pH   entre 6,0 et 7,5 jusqu'à la fin de la con-   densation.   



   En ajoutant du chlorure de sodium, on peut précipiter de sa solution le colorant de formule: 
 EMI15.1 
 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 qui est vraisemblablement à l'état d'un mélange d'isomères, après quoi on   l'Isole   par filtration et le sèche sous vide. 



   Le coton et la cellulose régénérée sont teints avec ce colorante suivant la méthode ci-aprèsen des nuances jaunesintenses, d'une remarquable solidité au lavage : 
Dans 400 parties   d'eau,   on dissout 2 parties' de ce colorant avec 80 parties de phosphate trisodique et dilue à 4000 parties. Après avoir ajouté 80 parties de chlorure de sodium, on entre avec   100   parties d'un tissu de coton dans ce bain de teinture,; porte la température en une demi-heure à 60 , ajoute à nouveau 80 parties de chlorure de sodium, porte la température en un quart d'heure à 80  et maintient pendant une demi-heure   à   cette tempé- rature. On rince alors et savonne la teinture jaune obtenue pendant 15 minutes dans une solution bouillante à 0,35 d'un détersif non ionique. On obtient une teinture jaune. 



   A la place de phosphate trisodique, on peut, avec le même bon résultat, utiliser aussi dans cet exemple du carbonate de sodium. 



   On obtient des colorants possédant des pro- priétés analogues, lorsqu'on utilise dans cet exemple, à la place de   l'acide   4-aminobenzoïque, l'acide 2-aminobenzoïque ou l'acide 3-aminobenzoïque. 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 



   Exemple 3 
Dans 1000 parties d'eau et en ajoutant de, l'hydroxyde de sodium, on dissout 37 parties du produit de   monocondensation   obtenu à partir d'acide 1,4,5,8- 
 EMI17.1 
 naphtalene-tëtraearboxyllejue et de 1,2,3-tr,iaminobenzène, puis amène le pH de cette solution à   7,0.   On ajoute 34,3 
 EMI17.2 
 parties d'acide 2,-dica.oro-&-pYanylam3.no-1,3,5-tr9.azine- 4-sulfonique sous la forme d'une solution aqueuse du sel de sodium, à 40 , puis ajoute encore 55 parties en volume d'une solution   binormale   de carbonate de sodium de manière qu'à une température réactionnelle de 40 à 45  la valeur du pH reste entre 5,5 et 6,5.

   Finalement en ajoutant du chlorure de   sodium,   on relargue de sa solution le colorant de formule: 
 EMI17.3 
 On le sépare par filtration et le sèche sous vide à 60-70 . 



    ¯ce   colorant est vraisemblablement à l'état d'un mélange d'isomères. 



   Le coton et la cellulose régénérée sont teints avec ce colorant, suivant la méthode ci-après, en des nuances 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 
 EMI18.1 
 jaune bruùiitre, d'une très bonue oolidîtë au lavages 
On   dissout   une partie de ce colorant dans 100 parties d'eau. Avec cette solution, on   Imprègne au   foulard, à 20 , un tissu de coton et   exprime le   liquide en 
 EMI18.2 
 excès de manière que le  l1i-sJu retieii;e 75% de son poids en solution de colorant.

   On   sèche   l'article   ainsi     imprégnée   puis   l'imprègne   à la température ambiante avec une solution 
 EMI18.3 
 renfermant' par litre 10 gr;az-meE d:hiYài<oxtyde de sodium et 30- grammes de chlorure de sodium,   l'exprime   jusqu'à ab- sorption de 75% de liquide et le vaporise pendant 60 se- condes à 100-101 . On   rince   traite dans une solution à   0,5%   de bicarbonate de sodium;, rince encore., savonne pendant. un quart d'heure   à la   température de l'ébullitin dans une solution à 0,3% d'un détersif non ionique, rince à nouveau puis sèche. Ou obtient   un   teinture jaunre brunâtre d'une très bonne solidité au lavage. 



   On obtient des colorants possédant des propriétés également bonnes lorsqu'on utilise dans cet exemple, 
 EMI18.4 
 à la place de l'acide 2i4-dichloro-6-phénYlamino-lv35- triazïne-41-oulfonîque, l'acide 2.4-diebloro-6-ph6nylarqîno- l,5,5-triazine-2'-suifonique ou l'acide 2,4-dichloro-6- phénylamino-l,395-tr1azine-31-Bulfon1que ou le produit de monocondensation obtenu à partir de quantîtda équimolécu- laires de chlorure de cyanuryle et d'acide 2-aminonaphtalène- 4,8-disulfonique. 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 



   Dans 100 parties d'eau et en ajoutant   de .   ( l'hydroxyde de sodium, on dissout   3,7   parties du produit de   monocondensation   obtenu à partir d'acide 1,4,5,8- 
 EMI19.1 
 naphtalène-tétracarboÀ71iquê et de .a29 trialunObeetea puis amène le pH de cette solution à la valeur de 7,0. On refroidit à 0  en ajoutant de la glace et, tout en agitant, ajoute une solution limpide de 1,9 partie de chlorure de   cyanuryle   dans 15 parties d'acétone. A   0-2 ,  la condensation a lieu très vite et on neutralise l'acide minéral libéré en ajoutant goutte'à goutte 10 parties en volume d'une solution normale d'hydroxyde de   sodium,   de manière à maintenir le pH de la solution à une valeur comprise entre 5,0 et 7,0.

   En ajoutant du chlorure de sodium, on précipite de sa solution le colorant de formule: 
 EMI19.2 
 qui est vraisemblablement à l'état d'un mélange   d'isomères.   



  On le sépare par filtration et le lave avec une solution de 5 parties de phosphate disodique, de 3 parties 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 de phosphate monopotassique ainsi que de   30   parties de 
 EMI20.1 
 chlorure de sodium dans 200 parties d'eau? 1"essore soigneu- sement et le sèche sous vide à 30-40  
Le coton et la cellulose régénrée sont teints avec'ce colorant, suivant la méthode indiquée dans l'exemple 1, en des nuances jaunes,vigoureuses d'une très bonne solidité au lavage. 



   Exemple 5 
 EMI20.2 
 ----I:"'*-Ulllt-cr.o¯- 
Dans 1000 parties   d'eau   et en ajoutant une solution d'hydroxyde de sodium on dissout complètement 37 parties du produit de monocondention obtenu à partir 
 EMI20.3 
 d'acide l,$5,8 napYaa,.én.ewétraear'o..cue et de ide trisaminobenzène, puis on amène le pH de cette solution 
 EMI20.4 
 à 7,0. On ajoute au tout 34,3 parties d'acide 2,1$=diahloro-. 



  6-pény7.aa.nc-i.9e5-riazïne-9-u.fon.cue sous la forme d'une solution aqueuse du sel de sodium portée à 40  et ajoute en outre 55 parties en volume d'une solution bi- normale de carbonate de sodium;, de manière qu'à une tempé- rature de   40 à   50  le pH de la solution réactionnelle reste constamment à une valeur comprise entre 5,5 et   7,On   A la fin, en ajoutant du chlorure de sodium, on ralargue de sa solution le colorant de formule: 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 
 EMI21.1 
 On le sépare par filtration et le sèche sous vide à 60-70 . 



  Ce colorant est vraisemblablement à   l'état   d'un mélange   d'isomères.   



   Ce colorant teint le coton et la cellulose   régénérée,   suivant les méthodes de teinture décrites dans les exemples 2 et 3, en des nuances vigoureuses, brun-jaune, d'une excellente solidité au   lavage.   



   On obtient des colorants présentant des propriétés analogues lorsqu'on utilise dans cet exemple, à 
 EMI21.2 
 la place de l'acide 294-cUchloro-6-phénylamino-lp:;p5- trîazîne-3t-sultonîque, l'acide 2,1k-diohloro-6-phênylamïno.. 1,5,5-triazine-4'-Buifonique ou le produit de morloconc1enmatioy!. de chlorure de cyanuryle et d'acide 2...amlno-naphtalène-6- sulfonique. 



   Le produit de monocondensation de l'acide 
 EMI21.3 
 114g58-naphtalène-tétraoarboxYlique et du 1,2,4-t iamino-   benzène   utilisé dans cet exemple peut être obtenu par exemple, en chauffant une solution aqueuse de ces composas pendant 6 heures à 70-75 , à un pH de 50, à 6,0- en présence d'acétate de sodium. 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 



   Exemple 6 
A 0-4  et en agitant,, on condense 200 parties d'une solution renfermant 3,9 parties du sel de sodium du produit de formule probable: 
 EMI22.1 
 avec une suspension aqueuse de 1,9 partie de chlorure de cyanuryle dans 100 parties d'eau glacée. On ajoute goutte à goutte au total 5,5 parties en volume d'une solution binormale de carbonate de   aodium,   de manière que l'acide minerai qui est   libéré   lors de la condensation, soit neu- traliser constamment, à une valeur de pH comprise entre 5,0 et 7,0 A la fin, on obtient une solution brun-rouge de laquelle le colorant peut être précipité par addition de chlorure de sodium.

   Le colorant est séparé par filtration, lavé avec une solution de 5 parties de phosphate disodique, de 3 parties de phosphate   monopotassique,   ainsi que de 30 parties de chlorure de sodium dans 200 parties   d'eau,   soigneusement   essoré,   puis séché sous   vide à     30-35 '   
Ce colorant renferme un reste 2,4-dichloro- 1,3,5-triazinique et teint le coton, suivant la méthode de teinture indiquée dans l'exemple 1, en des nuances 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 on précipite le colorant de sa solution par addition de chlorure de sodium et l'isole par filtra lion. Le colorant, qui est   constitua   vraisemblablement par un mélange d'isomères, est séché sous vide à 70 . 



   Ce colorant teint le coton et la cellulose régénérée, suivant les méthodes de teinture indiquées dans les exemples 2 et 3, en des nuances brun-jaune d'une très bonne solidité au lavage., 
Le produit de départ utilisé dans cet exemple est obtenu en condensant de l'acide 4-nitronaphalique 
 EMI23.1 
 et du 1,2-àiamino-3-nitroba=izène dans de l'acide acétique cristallisable   bouillante   en   sulfonant   le produit de con-   densation   avec de la chlorhydrine sulfurique à   90-95 0   puis en réduisant les deux groupes -NO2. 



   Exemple 8 
Comme décrit dans 1'exemple 7, on condense      200 parties d'une solution aqueuse renfermant 4,0 parties du sel de sodium du produit de formule probables 
 EMI23.2 
 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 brunes d'une très bonne solidité au lavage. 



   Le produit de départ utilisé dans cet exemple est préparé à partir de la 11- (ou de la   14-)   nitro-   phtalopérinone-(lO)   décrite dans le périodique:   Liebig's   Annalen der Chemie,   Vol.   365, page 126, par chauffage au bain-marie avec de la   chlorhydrine   sulfurique et par ré- duction   subséquente   du groupe -NO2 
Exemple 7 
A 200 parties d'une solution aqueuse renfer- mant 4,0 parties du sel de sodium du produit de formule probable : 
 EMI24.1 
 on ajoute 6,9 parties du sel de sodium de l'acide 2,4-di- 
 EMI24.2 
 ahloro-6-µhénylamino-1,3,5-tria?ine-3 '-Bulfonique, en solution dans 100 parties d'eau à 40 .

   L'acide minéral qui se sépare lors de la condensation est neutralisé au fur et à mesure, à une température de 50 à 60 , avec au total 10 parties en volume d'une solution binormale de arbonate de sodium, de manière à maintenir le pH à une valeur comprise entre 5,0 et 7,0. Lorsque la condensation est terminée, 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 avec 6,9 parties du sel de   sodium   de   l'acide     24-dichloro-   
 EMI25.1 
 6-phényiaiaino-1,3,5-triazine-3' -BuiK onà.que e'c isole le colorant qui est vraisemblablement à l'état d'un Mélange   d'isomères.   



   Ce colorant teint le coton et la cellulose régénérée suivant les méthodes de teinture indiquées dans les exemples 2 et 3, en des nuancer vigoureuses brun-orange, d'une très bonne solidité au lavage. 



   Le   produit   de départ utilisé dans cet exemple 
 EMI25.2 
 est obtenu d'une manière analogue à celle-.d'écrite É.3ÉÉ%.n de l'exemple 7, en utilisant du 12-diaîaiRo-4itrbbens3ïiô à la place du 192-diamino-3-nitrobenzène Exemple 9 ¯e4¯-""",-",,,-¯"1ocQo..., On condense 37 parties du produit de monocon- denaation obtenu à partir d'acide 194,58-naphtalèn-tétra- carboxylique et de Ip2D3-tr1aminobenzèng COmDIS on l'a décrit dans l'exemple 1, avec 18,5 parties de -chlorure de cyanuryle Lorsque la   condensation   est terminée, on ajoute 150 parties en volume   une   solution   binormale   d'ammcniaque. 



  On chauffe le mélange réactionnel à 35-40  et agite pendant une heure à cette   température. Le   colorant ainsi forme est précipite de sa   solution   par addition de chlorure de sodium, sépare par filtration et   sèche   sous vide à 80  Ce colorant de formule: 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 
 EMI26.1 
 qui se présente vraisemblablement sous la forme d'un mélange d'isomères, teint le coton et la cellulose régénérée, suivant les méthodes de teinture indiquées dans les exemples 2 et 3, en des nuances jaunes, vigoureuses, d'une très bonne solidité au lavage. 



   Exemple 10      
A 5,5 parties du colorant décrit dans l'exemple 1 en solution dans 200 parties d'eau, on ajoute 2 parties du sel de sodium de l'acide l-hydroxybenzène-3- sulfonique. On chauffe à 50-60  et, tout en agitant, neu- tralise l'acide minéral au fur et à mesure qu'il se former à une valeur de pH de   5,0 à   7,0 avec au total 10 parties en volume d'une solution normale d'hydroxyde de sodium. Le colorant est précipité de sa solution par addition de , chlorure de sodium, isolé par filtration et séché sous vide à 70-80 .

   Ce colorant de formule: 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 
 EMI27.1 
 qui est vraisemblablement à   l'état     d'un   mélange d'isomères; teint le coton et la cellulose régénérée, suivant les méthodes de teinture indiquées dans le exemples 2 et 3p en des nuances jaunes d'une très bonne solidité au lavage. 



   Exemple 11      
A une solution de 55, parties du produit de condensation décrit dans   1 exemple   1, de formule: 
 EMI27.2 
   dans-200   parties   d'eau,   on ajoute une solution de 5,4 
 EMI27.3 
 parties du sel dîsodîque de l'acide l-amino-4-(4'-amlnopl;énylamino)-anthraqui;oiae-2,55-àisulfoniqueg <3ans 300 parties d'eau. On chauffe à 40-50  et neutralise au fur et à mesure   l'acide   minéral qui se sépare, en agitant, de 
 EMI27.4 
 façon à maintenir le pH entre 5,0 'a 7eOe avec au total 

 <Desc/Clms Page number 28> 

 10 parties en volume   d'une   solution normale d'hydroxyde de sodium. Le colorant est relargué par addition de chlorure de sodium, sépare par filtration et séché sous vide à   70-80 .   



  Ce colorant qui répond à la formule: 
 EMI28.1 
 et qui est vraisemblablement à l'état d'un mélange   diso-   mères;'teint le coton et la cellulose régénérée, suivant la méthode indiquée dans l'exemple 2, en des nuances vertes d'une bonne solidité au lavage et à la lumière. 



   Exemple 12 
Dans 300 parties   d'eau;,   on dissout 6,3 parties du sel de sodium du produit de formule probable: 
 EMI28.2 
 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 
 EMI29.1 
 On ajoute 3,4 parties d'aeide : w; n4  C v4 'L..d...v?. r " C tJ-K'E.i3y G   y â a ..â. r>o , 1$3 ,5-triaz:1.ne-} ...suH'onj.qUG sous la forme d'une solution aqueuse de son sel de f".a#.,î:ti.y à 400. Tout en agitante on chauffe à 60-70 0 et neutralise l'acide minéral au fur et mesure Lt,1''' , se forme à un p'X de 50 à "(!J 0 a-vec au total 10 parties en   volume   d'une   solution   normale   d'hydroxyde   de sodium.

   Le   colorant   est   précipité   par   addition   de chlorure   de sodium;, isolé par . bzz filtration et séché sous vide à 70-80 .   
 EMI29.2 
 



  Ce colorant;, qui est 'V t'.3.;<,'"'siâ.Sfs±. 'SéËË'.r à l'état d"un mélange ciPisomèl'>e8,? teint le coton et la   cellulose     régénérée.,  suivant les méthodes de   teinture   in-   diquées   dans les exemples 2 et 3, en des nuances brun- rouge, d'une très   bonne   solidité au   lavage   
Le produit de départ   utilisé     dans   cet   exemple   est obtenu en   condensait-     de l'anhydride   de l'acide naph- 
 EMI29.3 
 toe. bf:'tr...'yz..v:,.':

  cLae avec du 1.>2-. diamino-1'nit!'obênzè1\1e/J en f.H.illfm1ant ensuite avec de la chlorhydrine sulfurique à 90-950 et en réduisant le groupe -NO2 
Exemple 13 
 EMI29.4 
 Dan8 300 â .i. .u, on dissout 6,5 parties du sel de   sodium     ('ou   produit de   formule     probables   
 EMI29.5 
 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 On ajoute ensuite 6,8 parties d'acide 2,4-dichloro-6- 
 EMI30.1 
 phérîylamino-le3e5-trîazîne-31-sulfonique à l'état de sel de sodium en solution dans 200 parties d'eau, chauffe à 50-60  et neutralise l'acide minéral au fur et à mesure qu'il se forme en maintenant le pH entre 5,0 et 7,0, en agitant avec au total   10   parties en volume d'une solution binormale de bicarbonate de sodium.

   Le colorant,, qui est vraisemblablement à l'état d'un mélange d'isomères, est relargué par addition de chlorure de sodium. Isolé par filtration et séché sous vide à   80 .   



   Ce colorant teint le coton et la cellulose régénérée, suivant la méthode de teinture indiquée dans . l'exemple   3,   en des nuances brunes, d'une très bonne solidité au lavage. 



   Le produit de départ utilisé dans cet exemple est préparé en condensant de l'acide   1,4,5,8-naphtalène-   
 EMI30.2 
 tétracarboxylique avec de l'acide 1,2,-.triaminobenne-6-   sulfonique   dans le rapport moléculaire de   1:2.   



   Exemple 14      
Tout en ajoutant de l'hydroxyde de sodium, on dissout, dans 200 parties d'eau, 4,0 parties du produit de   monocondensation   obtenu à partir d'acide 1,4,5,8-naphtalène- 
 EMI30.3 
 tétracarboxylique et de 1,2,5-triaminobenzène, puis on   amené   la solution brun-jaune à un pH de 7,0. A 0-2 , on 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 ajoute, en outre, en agitant énergiquement, une solution de 2 parties de chlorure de ss-chloropropionyle dans 4 par- ties de toluène.

   On neutralise à 0-4  l'acide minéral au fur et à mesure qu'il se forme à   l'aide   d'une solution normale d'hydroxyde de bodium, de manière que le   pH   de la solution reste constamment à une valeur comprise entre 5,0 et   7,0.   Lorsque la réaction est terminée et qu'il ne se sépare plus   d'acide   on amène le pH de la solution à la valeur de 8,5 en y ajoutant encore de la solution d'hydroxyde de sodium. On relargue ensuite le colorant de sa solution à l'aide de chlorure de   sodium,   le sépare par filtration et le sèche sous vide à  70-80 .   



   Ce colorant de formule: 
 EMI31.1 
 qui est vraisemblablement à l'état d'un mélange d'isomères, teint le coton et la cellulose régénérée, suivant la méthode indiquée dans l'exemple 3, en des nuances jaunes,   d'une   très bonne solidité au lavage. 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 



   Exemple 15      
A 200 parties d'une solution aqueuse renfermant 4,0 parties du sel de sodium du produit de formule probable: 
 EMI32.1 
 on ajoute, à 0-2 .en agitant bien, une solution de 4 par- ties de chlorure de ss-chloropropionyle dans 8 parties de toluène et neutralise, comme indiqué dans l'exemple 14, l'acide minéral qui se sépare peu à peu. Lorsque la conden- sation est terminée, on relargue le colorant de sa solution à l'aide de chlorure de sodium, le sépare par filtration et le sèche sous vide à 70-80 . 



   Ce colorant de formule: 
 EMI32.2 
 qui est vraisemblablement à l'état d'un mélange d'isomères 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 teint le coton et la cellulose régénérée; suivant la méthode indiquée dans l'exemple 3. en des nuances jaune- orange d'une très bonne solidité au lavage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to novel perinonic dyes which, alongside at least one aquasolubilizing acid group, contain at least one residue having at least one mobile halogen atom.



   By perinonic dyes is meant

 <Desc / Clms Page number 2>

 compounds containing one of the two groups:
 EMI2.1
 in which R represents an aromatic residue joined in the ortho or peri position. Such compounds are obtained by coding an ortho- or a peridicarboxlic acid, or its functional derivatives, with an ortho- or a peridiamine.



   Of particular interest are dyes containing the group of formula
 EMI2.2
 in which n represents an integer of at most 5 and Z an optionally substituted hydroxyl, a preferably substituted aminogenic group or a chlorine atom.



   These new dyes are obtained by reacting perinones containing at least one acylable amino group with compounds containing at least two mobile halogen atoms and by replacing, where appropriate, in the compounds thus obtained, the mobile halogen atoms by other substituents, choosing the substances

 <Desc / Clms Page number 3>

 starting so that at least one of the constituents of these dyestuffs has an acidic water-solubilizing group, the final product having, however, to still contain at least one mobile halogen atom.



   As compounds containing at least two mobile halogen atoms, it is especially contemplated six-membered hetero-rings comprising at least two nitrogen atoms, for example dichloro-1,3-diazones, especially however 1-trichloro, 3,5-triazine called cyanuryl chloride. Among the compounds containing mobile halogen atoms in an aliphatic bond, ss-chloropropinonyl chloride may be mentioned. Instead of cyanuryl chloride, it is also possible to use primary condensation products thereof, having two chlorine atoms and, instead of the third chlorine atom, a group = NH2 or an organic residue, for example the residue of an amine.

   It is also possible, in order to prepare the dyes containing a single exchangeable chlorine atom, from a dye having two chlorine atoms of this kind, and, in such dichlorotriazine dyes, replace one of the two chlorine atoms, by reaction on ammonia or on an amino or hydroxyl aliphatic or aromatic compound.



   The perinonic compounds to be used as starting materials should have at least one acylatable amino group and preferably contain a

 <Desc / Clms Page number 4>

 aquasolubilisate acid group, for example a carboxylic or sulfonic group. As long as they do not have an aquasolubilisation group, this should be present in the other reaction component. As already indicated at the beginning, the perinones to be used according to the process can be divided into two main groups which are illustrated by the schemes of formulas 1 and II.



  To these types correspond the following fundamental bodies!
 EMI4.1
 

 <Desc / Clms Page number 5>

 
These fundamental bodies can still contain other aromatic or heterocylic rings attached.



  These fundamental bodies must have an acylable amino group. This can be attached directly to an aromatic ring or be linked to the latter via a bridge, for example by an alkylenic, alkylene-aminogen, or alkylene-oxy group. The same is true for the aquasolubilizing groups.



   Perinonea having an aminogenic group on one of the adjacent benzene rings prove to be particularly suitable starting substances. Compounds of this kind can be easily obtained by condensing a triamino-aryl compound having two amino groups located in ortho, for example 1,2,3- or 1,2,4-triaminobenzene or 1,2 acid. , 4-triaminobenzenesulfonic acid, with a peridicarboxylic acid, for example with naphthalene-1,8 = dicarboxylic acid, or by condensing a nitro- or acylamino-phthalic acid or naphthalic acid with a peri- or a ortho-diamine, then by transforming the NO2 group or the acylaminogen group into an amino group.



  To introduce aquasolubilizing groups, the aminoperinones can be sulfonated. It turns out, however, to be more advantageous to aulfonate the nitroperiones and only subsequently reduce the NO2 group to an aminogenic group. Perinones containing carboxylic groups are also found to be

 <Desc / Clms Page number 6>

 be advantageous starting materials; they are obtained by condensing, for example, a mol of naphthalene-
 EMI6.1
 J., 4,5,8-tetracarboxylic with one mole of an ortho- or peri-diamine, or by condensing one mole of l, p, 5,8-napatalzxe-ttracarboxilic acid with two moles of an ortho-d3, aminobenne-ionocarboxy3..ic acid.



   Apart from the groups mentioned, the perinone molecule can carry still other substituents, for example halogen hydroxyl atoms or alkoxy groups.



   The reaction of pevinones with compounds containing at least two mobile halogen atoms preferably takes place in aqueous solution, at a relatively low temperature, in the presence of an agent capable of binding acids, for example. in the presence of an alkali metal carbonate, which must however be used in quantities such that the pH of the solution does not exceed the value of 7. For a higher value of the pH, there is a danger that all the atoms of mobile halogen be exchanged.



   With the dyes obtained in accordance with the process, it is possible to dye or print polyhydroxylated materials, in particular cellulosic materials, as well as synthetic fibers, for example made of polyvinyl alcohol, regenerated cellulose or viscose, as well as natural materials, for example linen or especially

 <Desc / Clms Page number 7>

 cotton. For this purpose, aqueous solutions of the dyes envisaged are advantageously used.

   In accordance with the invention, the article to be dyed is dyed, preferably cold, or at a temperature which is only moderately high, or else, when there is no alkali also hot, for example at 60-80, with solutions of this kind which can advantageously contain more or less neutral salts, especially inorganic salts, such as chlorides or sulphates of alkali metals, where appropriate also agents capable of binding acids, of preferably inorganic, such as carbonates, alkali metal phosphates, borates or perborates or mixtures thereof, especially buffer mixtures of such agents.

   During the dyeing operation, the dyes defined above, which contain labile groups, react with the polyhydroxylated material to be dyed to which they are probably fixed by chemical bond. The addition to the dye bath of agents capable of binding acids and exhibiting a more alkaline reaction than sodium carbonate can take place already at the start of the dyeing operation;

   however, these alkaline agents are advantageously added so that the pH value of the dye bath which initially shows a weakly acidic to neutral, or weakly alkaline reaction, gradually increases during the entire dyeing process. r

 <Desc / Clms Page number 8>

   An advantageous embodiment of the present proceeds, not as in the direct dyeing process, to impregnate the article to be dyed in a dye bath, in a bath ratio equal to at least 1; 3, and usually even greater than 1:

  10, with only a part of the dye solution needed to achieve the desired shade, so that the dye dissolved in the dye bath is eventually in equilibrium with the dye on the substrate to be tainted and dyed. the substratum by the fact that the dye either rises little by little on the fiber or is forced in some way to pass from the dye bath on the fiber, but by carrying out the impregnation with the totality of the dye solution which is necessary to obtain the desired shade, or by printing with a printing color containing the dye, and fixing the dye supplied to the article to be dyed.



   The fixing of the dyes on the article thus impregnated with the dye solution is carried out after the impregnation. For this purpose, it is possible for example to subject the impregnated materials, if necessary after a preliminary drying and, in the case where the impregnation solution does not contain agents capable of binding the acids, to a hot or temperature treatment. ordinary by aqueous alkaline solutions, for example by a solution

 <Desc / Clms Page number 9>

 saline with an alkali metal hydroxide, then heat them for a short time with steam or for example in a stream of hot air.

   When practically neutral impregnation baths are used and do not contain substances capable of yielding alkalis, the article to be dyed can be left if desired, for a certain time before fixing, which, depending on the arrangement of existing equipment can be an advantage. Instead of fixing with a separate alkaline bath, an alkali or an agent capable of releasing an alkali, such as sodium bicarbonate, can be added from the start to the impregnation solution and sprayed directly - Either impregnated materials without intermediate drying and without intermediate treatment with an alkali, or subjecting them to a heat treatment.



   The solutions used for the impregnation can be prepared by dissolving in water; simultaneously or one after the other, the dyes indicated and, where appropriate, more or less neutral inorganic salts, the dyes can also be mixed with the salts so as to obtain pastes or, preferably, pre - dry parations. To the preparations which can be used for obtaining the impregnation solution, it is possible, apart from the salts or in their place, to add substances which are not electrolytes such as urea, where appropriate.

 <Desc / Clms Page number 10>

   also buffer salts or agents capable, for example by heating, of yielding alkalis.



   Instead of being applied by impregnation on the materials to be dyed, the indicated dyes can, according to the present process, be applied thereto by printing.



  For this purpose, for example, a printing color is used which, alongside the adjuvants customary in the printing technique, for example alongside wetting agents and thickeners, contain at least one of the colorants indicated and where appropriate an agent capable of binding acids or a substance capable of yielding such an agent.



   Suitable auxiliary substances for the preparation of printing colors are, for example, urea, and thickeners such as alkoxy-celluloses, for example methylcellulose, starch, alginates, etc.



   As agents capable of binding acids and as substances capable of releasing such agents, special mention should be made of alkali metal salts, such as potassium cyanide, potassium carbonate, sodium carbonate or bicarbonate, disodium phosphate and trisodium phosphate or mixtures of monosodium phosphate, disodium phosphate and trisodium phosphate, as well as alkali or alkaline earth metal hydroxides, especially sodium hydroxide.

   When using printing colors do not

 <Desc / Clms Page number 11>

 containing no such agents, the printed article is subjected to an alkali treatment, preferably with a strong saline solution of an alkali metal carbonate, or is advantageously treated with a saline solution of an alkali metal hydroxide or alkaline earth, then subsequently exposed to the action of heat, if necessary in the presence of water vapor. In case the printing color already contains an agent capable of binding acids, or a substance capable, for example on heating, of becoming more alkaline; it is not necessary to subject the printed article to alkaline treatment before heating or vaporizing.



   According to the present process one obtains on polyhydroxylated materials, in particular on cellulosic materials, t, even when using the above dyes which have no affinity or at least not a marked affinity for cotton,. vigorous, very interesting dyes and impressions, most of the time very full, which have remarkable fastnesses to treatments in the presence of water and very good fastness to light.



   In some cases, it may be advantageous to subject the dyes and prints obtained by the present process to further processing. Thus, for example, the dyes obtained are

 <Desc / Clms Page number 12>

 advantageously soaped by this subsequent treatment, the amounts of dye which are not completely fixed are removed. In the event that the dyes used according to the present process for the preparation of dyes and prints exhibit metallizable groups, they can be subjected to a subsequent treatment with agents capable of yielding heavy metals, in particular by agents capable of yielding copper .



   The invention is described in more detail in the non-limiting examples which follow. In these examples, and unless otherwise indicated, the parts and percentages are by weight and the temperatures are indicated in degrees centigrade. The formulas given for the dyes are generally those of the free acids, but these dyes are used in the form of alkali salts.



   Example 1
In 500 parts of water and adding sodium hydroxide, 37 parts of the mono-condensation product obtained from 1,4,5,8-naphthalene-tetracarboxylic diacid and 1,2,3-triaminobenzene are dissolved. , of the formula:
 EMI12.1
 

 <Desc / Clms Page number 13>

 then bring the pH of this solution to 7.0 It is then cooled to 0 by adding 500 parts of ice, and, while stirring, a clear solution of 18.5 parts of cyanuryl chloride in 80 parts of acetone is added.

   At a temperature of 0 to 4, 55 parts by volume of a binormal sodium carbonate solution are gradually added dropwise, so that the pH value of the solution can be constantly maintained between 5.0 and 7.0; the dye gradually begins to separate as an olive-yellow product. The dye of formula:
 EMI13.1
 which is probably in the state of an isomer mixture is completely precipitated from the reaction solution by the addition of sodium chloride. It is filtered off, washed with a solution of 5 parts of di-sodium phosphate, 3 parts of nomopotassium phosphate, as well as 30 parts of sodium chloride in 200 parts of water, drained carefully and dried. under vacuum at 30-40.



   Following the method below; this dye dyed

 <Desc / Clms Page number 14>

 cotton and regenerated cellulose in yellow shades, vigorous, with remarkable fastness to washing:
In 2000 parts of water, 2 parts of the dye are dissolved in the cold. 100 parts of a 10% solution of sodium carbonate and 250 parts of a 20% solution of sodium chloride are then added. The dyeing bath thus obtained is entered at 20-30 with 100 parts of a well-moistened cotton yarn and, after 30 minutes, another 250 parts of a 20% chloride solution are added. sodium.

   Dyed for another 60 minutes at 25-35. The dye obtained, of a reddish yellow, is rinsed with water
 EMI14.1
 cold, soaped at $ 0-.00, rinsed thoroughly in cold water and dried; There is thus obtained a yellow, vigorous dye which is very solid in washing.



   In place of sodium carbonate. we can, with the same success, also use in this example, trisodium phosphate
 EMI14.2
 The monocoilization product of 1,, 5, naphanraoarboriue acid and .92p3-r3.anio benzene used for the preparation of this dye can be obtained, for example, by heating an aqueous solution.
 EMI14.3
 of these compounds for 3 hours at 70-75 0, at a fold of 5.0-6.0 in the presence of sodium acetate.

 <Desc / Clms Page number 15>

 



   Example 2
To a solution of 19 parts of cyanuryl chloride in 100 parts of acetone is added, with stirring, 200 parts of ice. The fine suspension of cyanuryl chloride thus formed is then poured into a solution, cooled to 0, of 14 parts of 4-aminobenzoic acid. in 400 parts of water and 100 parts by volume of a normal solution of sodium hydroxide. Stir at 0-4, pH 6.0-7.0 until no more free aminobenzoic acid can be detected.



   A ee condensation product obtained from equimolecular quantities of cyanuryl chloride and 4-aminobeznoic acid. then added a neutral solution of 37 parts of the monocondensation product of 1,4,5,8-naphthalene-teriactarboxylic acid and 1,2,3-triaminobenzene in 1000 parts of water. At 50-60, by gradually adding 200 parts by volume of a normal solution of sodium hydroxide, the pH value is constantly maintained between 6.0 and 7.5 until the end of condensation. .



   By adding sodium chloride, the dye of formula can be precipitated from its solution:
 EMI15.1
 

 <Desc / Clms Page number 16>

 which is presumably in the form of a mixture of isomers, after which it is isolated by filtration and dried in vacuo.



   Cotton and regenerated cellulose are dyed with this dye according to the following method in intense yellow shades, of remarkable fastness to washing:
In 400 parts of water, 2 parts of this dye are dissolved with 80 parts of trisodium phosphate and diluted to 4000 parts. After adding 80 parts of sodium chloride, we enter with 100 parts of a cotton cloth in this dye bath; raise the temperature in half an hour to 60, add another 80 parts of sodium chloride, raise the temperature in a quarter of an hour to 80 and hold for half an hour at this temperature. The yellow dye obtained is then rinsed and soaped for 15 minutes in a 0.35 boiling solution of a nonionic detergent. A yellow dye is obtained.



   Instead of trisodium phosphate, sodium carbonate can also be used with the same good result in this example.



   Dyes having similar properties are obtained when used in this example instead of 4-aminobenzoic acid, 2-aminobenzoic acid or 3-aminobenzoic acid.

 <Desc / Clms Page number 17>

 



   Example 3
In 1000 parts of water and adding sodium hydroxide, 37 parts of the monocondensation product obtained from 1,4,5,8- acid are dissolved.
 EMI17.1
 naphthalene-tetraearboxyllejue and 1,2,3-tr, iaminobenzene, then brings the pH of this solution to 7.0. We add 34.3
 EMI17.2
 parts of 2, -dica.oro - & - pYanylam3.no-1,3,5-tr9.azine- 4-sulfonic acid as an aqueous solution of the sodium salt, at 40, then add another 55 parts by volume of a binormal solution of sodium carbonate so that at a reaction temperature of 40 to 45 the pH value remains between 5.5 and 6.5.

   Finally, by adding sodium chloride, the dye of formula is released from its solution:
 EMI17.3
 It is separated by filtration and dried in vacuo at 60-70.



    This dye is probably in the form of a mixture of isomers.



   Cotton and regenerated cellulose are dyed with this dye, following the method below, in shades

 <Desc / Clms Page number 18>

 
 EMI18.1
 noisy yellow, very good at washing
One part of this dye is dissolved in 100 parts of water. With this solution, we impregnate with a scarf, at 20, a cotton fabric and express the liquid in
 EMI18.2
 excess so that the l1i-sJu retieii; e 75% of its weight in dye solution.

   The article thus impregnated is dried and then impregnated at room temperature with a solution
 EMI18.3
 containing 'per liter 10 gr; az-meE d: hiYài <sodium oxtide and 30- grams of sodium chloride, expresses it until absorption of 75% of liquid and vaporizes it for 60 seconds at 100 -101. It is rinsed treated in a 0.5% solution of sodium bicarbonate ;, rinsed again., Soaped for. a quarter of an hour at the temperature of ebullitin in a 0.3% solution of a nonionic detergent, rinse again and then dry. Or obtains a brownish yellow dye with very good wash fastness.



   Dyes are obtained having equally good properties when using in this example,
 EMI18.4
 instead of 214-dichloro-6-phenYlamino-lv35-triazine-41-oulfonic acid, 2.4-diebloro-6-ph6nylarqîno- l, 5,5-triazine-2'-sulfonic acid or 2,4-Dichloro-6-phenylamino-1,395-trlazine-31-Bulfon1que or the monocondensation product obtained from equimolecular amounts of cyanuryl chloride and 2-aminonaphthalene-4,8-disulfonic acid.

 <Desc / Clms Page number 19>

 



   In 100 parts of water and adding. (sodium hydroxide, 3.7 parts of the monocondensation product obtained from 1,4,5,8- acid are dissolved
 EMI19.1
 naphthalene-tetracarboÀ71iquê and .a29 trialunObeetea then brings the pH of this solution to the value of 7.0. Cool to 0 with the addition of ice and, while stirring, add a clear solution of 1.9 parts cyanuryl chloride in 15 parts acetone. At 0-2, the condensation takes place very quickly and the liberated mineral acid is neutralized by adding dropwise 10 parts by volume of a normal solution of sodium hydroxide, so as to maintain the pH of the solution at a value between 5.0 and 7.0.

   By adding sodium chloride, the dye of formula is precipitated from its solution:
 EMI19.2
 which is probably in the form of a mixture of isomers.



  It is separated by filtration and washed with a solution of 5 parts disodium phosphate, 3 parts

 <Desc / Clms Page number 20>

 of monopotassium phosphate as well as 30 parts of
 EMI20.1
 sodium chloride in 200 parts of water? 1 "wring carefully and vacuum drying at 30-40
The cotton and the regenerated cellulose are dyed with this dye, according to the method given in Example 1, in vigorous, yellow shades of very good wash fastness.



   Example 5
 EMI20.2
 ---- I: "'* - Ulllt-cr.ō-
In 1000 parts of water and adding a solution of sodium hydroxide, 37 parts of the monocondention product obtained from
 EMI20.3
 of acid, $ 5.8 napYaa, .én.ewétraear'o..cue and ide trisaminobenzene, then the pH of this solution is brought
 EMI20.4
 to 7.0. A total of 34.3 parts of acid 2.1 $ = diahloro- is added.



  6-peny7.aa.nc-i.9e5-riazïne-9-u.fon.cue in the form of an aqueous solution of the sodium salt brought to 40 and further add 55 parts by volume of a bi- solution normal sodium carbonate ;, so that at a temperature of 40 to 50 the pH of the reaction solution remains constantly at a value between 5.5 and 7. At the end, adding sodium chloride , the dye of formula is alleviated from its solution:

 <Desc / Clms Page number 21>

 
 EMI21.1
 It is separated by filtration and dried in vacuo at 60-70.



  This dye is probably in the form of a mixture of isomers.



   This dye dyes cotton and regenerated cellulose, following the dyeing methods described in Examples 2 and 3, in vigorous, yellow-brown shades with excellent wash fastness.



   Dyes having similar properties are obtained when using in this example,
 EMI21.2
 294-cUchloro-6-phenylamino-lp:; p5-trîazîne-3t-sultonîic acid, 2,1k-diohloro-6-phenylamino acid, 1,5,5-triazine-4'- Buifonique or the product of morloconc1enmatioy !. of cyanuryl chloride and 2 ... amlno-naphthalene-6-sulfonic acid.



   The acid monocondensation product
 EMI21.3
 114g58-naphthalene-tetraoarboxYl and 1,2,4-t-aminobenzene used in this example can be obtained, for example, by heating an aqueous solution of these compounds for 6 hours at 70-75, pH 50, to 6.0- in the presence of sodium acetate.

 <Desc / Clms Page number 22>

 



   Example 6
At 0-4 and with stirring, 200 parts of a solution containing 3.9 parts of the sodium salt of the product of probable formula are condensed:
 EMI22.1
 with an aqueous suspension of 1.9 parts of cyanuryl chloride in 100 parts of ice-water. A total of 5.5 parts by volume of a binormal sodium carbonate solution is added dropwise, so that the mineral acid which is liberated during the condensation is constantly neutralized at a pH value of between 5.0 and 7.0 At the end a brownish-red solution is obtained from which the dye can be precipitated by adding sodium chloride.

   The dye is separated by filtration, washed with a solution of 5 parts of disodium phosphate, 3 parts of monopotassium phosphate, as well as 30 parts of sodium chloride in 200 parts of water, carefully drained, then dried under vacuum at 30 -35 '
This dye contains a 2,4-dichloro-1,3,5-triazine residue and dyes the cotton, according to the dyeing method indicated in Example 1, in shades

 <Desc / Clms Page number 23>

 the dye is precipitated from its solution by adding sodium chloride and isolated by filtration. The dye, which is probably a mixture of isomers, is dried under vacuum at 70.



   This dye dyes cotton and regenerated cellulose, following the dyeing methods indicated in Examples 2 and 3, in brown-yellow shades with very good wash fastness.,
The starting material used in this example is obtained by condensing 4-nitronaphalic acid
 EMI23.1
 and 1,2-aliamino-3-nitroba = izene in boiling crystallizable acetic acid by sulfonating the condensation product with 90-95 0 sulfuric hydrochloride and then reducing the two -NO2 groups.



   Example 8
As described in Example 7, 200 parts of an aqueous solution containing 4.0 parts of the sodium salt of the product of probable formula are condensed.
 EMI23.2
 

 <Desc / Clms Page number 24>

 brown with very good wash fastness.



   The starting material used in this example is prepared from 11- (or 14-) nitro-phthaloperinone- (10) described in the periodical: Liebig's Annalen der Chemie, Vol. 365, page 126, by heating in a water bath with sulfuric chlorohydrin and by subsequent reduction of the -NO2 group
Example 7
To 200 parts of an aqueous solution containing 4.0 parts of the sodium salt of the product of probable formula:
 EMI24.1
 6.9 parts of the sodium salt of 2,4-di- acid are added
 EMI24.2
 6-ahloro-µhenylamino-1,3,5-tria? ine-3 '-Bulfonic acid, dissolved in 100 parts of water at 40.

   The mineral acid which separates during the condensation is neutralized as it goes, at a temperature of 50 to 60, with a total of 10 parts by volume of a binormal solution of sodium arbonate, so as to maintain the pH to a value between 5.0 and 7.0. When the condensation is finished,

 <Desc / Clms Page number 25>

 with 6.9 parts of the sodium salt of 24-dichloro- acid
 EMI25.1
 6-phenylaino-1,3,5-triazine-3 '-BuiK shows that this isolates the dye which is presumably in the state of a mixture of isomers.



   This dye dyes the cotton and the regenerated cellulose according to the dyeing methods indicated in Examples 2 and 3, in vigorous brown-orange shades, with very good wash fastness.



   The starting material used in this example
 EMI25.2
 is obtained in a manner analogous to that written E.3ÉÉ% .n of Example 7, using 12-diaîaiRo-4itrbbens3ïiô instead of 192-diamino-3-nitrobenzene Example 9 ¯e4¯ - "" ", -" ,,, - ¯ "1ocQo ..., 37 parts of the mono-denaation product obtained from 194,58-naphthalen-tetra-carboxylic acid and Ip2D3-tr1aminobenzèng COmDIS on described in Example 1, with 18.5 parts of -cyanuryl chloride. When the condensation is complete, 150 parts by volume are added to a binormal ammonia solution.



  The reaction mixture is heated to 35-40 and stirred for one hour at this temperature. The dye thus formed is precipitated from its solution by adding sodium chloride, separated by filtration and dried under vacuum at 80 This dye of formula:

 <Desc / Clms Page number 26>

 
 EMI26.1
 which is probably in the form of a mixture of isomers, dyes the cotton and the regenerated cellulose, according to the dyeing methods indicated in Examples 2 and 3, in yellow shades, vigorous, of very good fastness to the water. washing.



   Example 10
To 5.5 parts of the dye described in Example 1 dissolved in 200 parts of water, 2 parts of the sodium salt of 1-hydroxybenzene-3-sulfonic acid are added. Heat to 50-60 and, while stirring, neutralize the mineral acid as it forms to a pH value of 5.0-7.0 with a total of 10 parts by volume d. a normal sodium hydroxide solution. The dye is precipitated from its solution by the addition of sodium chloride, isolated by filtration and dried under vacuum at 70-80.

   This dye of formula:

 <Desc / Clms Page number 27>

 
 EMI27.1
 which is probably in the form of a mixture of isomers; dyes the cotton and the regenerated cellulose, according to the dyeing methods indicated in Examples 2 and 3p, in yellow shades with very good wash fastness.



   Example 11
To a solution of 55 parts of the condensation product described in Example 1, of formula:
 EMI27.2
   in-200 parts of water, add a solution of 5.4
 EMI27.3
 parts of 1-amino-4- (4'-aminopl; enylamino) -anthraqui; oiae-2,55-bisulphonic acid isodic salt <3 in 300 parts of water. It is heated to 40-50 and gradually neutralized the mineral acid which separates, while stirring, from
 EMI27.4
 so as to maintain the pH between 5.0 'to 7eOe with a total

 <Desc / Clms Page number 28>

 10 parts by volume of a normal sodium hydroxide solution. The dye is released by adding sodium chloride, separated by filtration and dried under vacuum at 70-80.



  This dye which responds to the formula:
 EMI28.1
 and which is presumably in the state of a disomers mixture; dyes the cotton and the regenerated cellulose, according to the method given in Example 2, in green shades of good wash and light fastness. .



   Example 12
In 300 parts of water; 6.3 parts of the sodium salt of the product of probable formula are dissolved:
 EMI28.2
 

 <Desc / Clms Page number 29>

 
 EMI29.1
 3.4 parts of aid are added: w; n4 C v4 'L..d ... v ?. r "C tJ-K'E.i3y G y â a ..â. r> o, 1 $ 3, 5-triaz: 1.ne-} ... suH'onj.qUG in the form of an aqueous solution of its salt of f ".a #., î: ti.y at 400. While stirring, we heat to 60-70 0 and neutralize the mineral acid as and when Lt, 1 '' ', forms at a p 'X from 50 to "(! J 0 with a total of 10 parts by volume of normal sodium hydroxide solution.

   The dye is precipitated by addition of sodium chloride ;, isolated by. bzz filtration and vacuum dried at 70-80.
 EMI29.2
 



  This dye ;, which is' V t'.3.; <, '"' Siâ.Sfs ±. 'SéËË'.r in the form of a ciPisomel mixture'> e8 ,? dyes cotton and regenerated cellulose., according to the dyeing methods given in Examples 2 and 3, in reddish-brown shades, very fast to washing
The starting material used in this example is obtained by condensing napht acid anhydride.
 EMI29.3
 toe. bf: 'tr ...' yz..v:,. ':

  cLae with 1.> 2-. diamino-1'nit! 'obênzè1 \ 1e / J by f.H.illfm1ant with sulfuric chlorohydrin 90-950 and reducing the group -NO2
Example 13
 EMI29.4
 Dan8 300 â .i. .u, 6.5 parts of the sodium salt ('or product of the probable formula
 EMI29.5
 

 <Desc / Clms Page number 30>

 Then 6.8 parts of 2,4-dichloro-6- acid are added.
 EMI30.1
 pherylamino-le3e5-trîazîne-31-sulfonique in the form of sodium salt dissolved in 200 parts of water, heated to 50-60 and neutralizes the mineral acid as it is formed while maintaining the pH between 5.0 and 7.0, stirring with a total of 10 parts by volume of a binormal solution of sodium bicarbonate.

   The dye, which is probably in the form of a mixture of isomers, is released by adding sodium chloride. Isolated by filtration and vacuum dried at 80.



   This dye dyes cotton and regenerated cellulose, following the dyeing method given in. Example 3, in brown shades, with very good wash fastness.



   The starting material used in this example is prepared by condensing 1,4,5,8-naphthalene- acid.
 EMI30.2
 tetracarboxylic acid with 1,2, -. triaminobenne-6-sulfonic acid in the molecular ratio of 1: 2.



   Example 14
While adding sodium hydroxide, 4.0 parts of the monocondensation product obtained from 1,4,5,8-naphthalene- acid are dissolved in 200 parts of water.
 EMI30.3
 tetracarboxylic acid and 1,2,5-triaminobenzene, then the yellow-brown solution is brought to a pH of 7.0. At 0-2, we

 <Desc / Clms Page number 31>

 further adds, with vigorous stirring, a solution of 2 parts of ss-chloropropionyl chloride in 4 parts of toluene.

   The mineral acid is neutralized to 0-4 as it forms using a normal solution of bodium hydroxide, so that the pH of the solution remains constantly at a value between 5.0 and 7.0. When the reaction is complete and no more acid separates, the pH of the solution is brought to the value of 8.5 by adding more sodium hydroxide solution. The dye is then released from its solution with sodium chloride, separated by filtration and dried under vacuum at 70-80.



   This dye of formula:
 EMI31.1
 which is probably in the state of a mixture of isomers, dyes the cotton and the regenerated cellulose, according to the method indicated in Example 3, in yellow shades, with very good wash fastness.

 <Desc / Clms Page number 32>

 



   Example 15
To 200 parts of an aqueous solution containing 4.0 parts of the sodium salt of the product of probable formula:
 EMI32.1
 a solution of 4 parts of ss-chloropropionyl chloride in 8 parts of toluene is added at 0-2. with good stirring and neutralized, as indicated in Example 14, the mineral acid which gradually separated. little. When the condensation is complete, the dye is released from its solution with sodium chloride, separated by filtration and dried under vacuum at 70-80.



   This dye of formula:
 EMI32.2
 which is probably in the state of a mixture of isomers

 <Desc / Clms Page number 33>

 dyed cotton and regenerated cellulose; according to the method given in Example 3 in yellow-orange shades of very good wash fastness.


    

Claims (1)

Revendications I. Un procédé de préparation de nouveaux colorants de la série périnonique, caractérise par le fait qu'on fait réagir des périnones renfermant au moins un groupe aminogène acylable, sur des composés renfermant au moins deux atomes d'halogène mobiles, et qu'on remplace le cas échéant dans les composés ainsi obtenus les atomes d'halogène mobiles par d'autres substituants, en choisissant les substances de départ de manière que l'un au moins des constituants de ces colorants porte un groupe acide aqua- solubilisant, le produit final devant toutefois renfermer encore au moins un atome d'halogène mobile. Claims I. A process for the preparation of novel dyes of the perinonic series, characterized in that perinones containing at least one acylable amino group are made to react with compounds containing at least two mobile halogen atoms, and that ' the mobile halogen atoms are replaced, where appropriate, in the compounds thus obtained by other substituents, by choosing the starting substances so that at least one of the constituents of these dyes carries an aqua-solubilizing acid group, the however, the final product must still contain at least one mobile halogen atom. Le présent procédé peut encore être caracté- risé par les points suivants: 1) On part de périnones renfermant un groupe aminogène en liaison aromatique. The present process can be further characterized by the following points: 1) We start with perinones containing an aminogenic group in an aromatic bond. 2) On part de périnones renfermant au moins un groupe oarboxylique ou sulfonique en liaison aromatique. 2) The starting point is perinones containing at least one oarboxylic or sulfonic group in an aromatic bond. 3) On part de périnones de formule: EMI34.1 <Desc/Clms Page number 35> 4) Comme compose renfermant au moins deux atomes d'halogène mobiles, on utilise le chlorure de cyanuryle. 3) We start from perinones of formula: EMI34.1 <Desc / Clms Page number 35> 4) As a compound containing at least two mobile halogen atoms, cyanuryl chloride is used. 5) Comme compose renfermant au moins deux atomes d'halogène mobiles, on utilise un composé de formule: EMI35.1 dans laquelle A représente un reste arylique, de préférence un reste benzénique. 5) As a compound containing at least two mobile halogen atoms, a compound of formula is used: EMI35.1 in which A represents an aryl residue, preferably a benzene residue. 6) Comme compose renfermant au moins deux atomes d'halogène mobiles, on utilise le chlorure de p-chloro- propionyle. 6) As a compound containing at least two mobile halogen atoms, p-chloropropionyl chloride is used. 7) La réaction des aminopérinones sur le composé renfermant au moins deux atomes d'halogène mobiles est effectuée en solution aqueuse, à un pH au plus égal à 7. 7) The reaction of the aminoperinones with the compound containing at least two mobile halogen atoms is carried out in aqueous solution, at a pH at most equal to 7. 11. A titre de produits industriels nouveaux: 8) Les colorante périnonques renfermant au moins un groupe acide aquasolubilisatn et au moins un resté portant au moins un atome d'halogène mobile. 11. As new industrial products: 8) Perinonal dyes containing at least one aquasolubilisatn acid group and at least one residue bearing at least one mobile halogen atom. 9) Les colorants périnoniques tels que ceux définis sous 8), renfermant le reste de formule: <Desc/Clms Page number 36> EMI36.1 dans laquelle n représente un nombre entier d'une valeur au plus égale à 5., et Z un atome de chlore, un hydroxyle ou un groupe aminogène éventuellement substitué ou un reste de formule: -NH-A-SO3-H dans laquelle A représente un reste arylique, de préférence un reste benzénique. 9) Perinonic dyes such as those defined under 8), containing the remainder of formula: <Desc / Clms Page number 36> EMI36.1 in which n represents an integer of a value at most equal to 5., and Z a chlorine atom, a hydroxyl or an optionally substituted aminogenic group or a residue of formula: -NH-A-SO3-H in which A represents an aryl residue, preferably a benzene residue. 10) Les colorants périnoniques tels que ceux définis sous 8), renfermant le reste de formule: -NH-COCH2CH2Cl 11) Les colorants périnoniques tels que ceux définis sous 8) à 10), renfermant le reste de formule; EMI36.2 <Desc/Clms Page number 37> EMI37.1 III. Un procéda de teinture et dîmpresoîon, ca.. ractérisé par le fait qu'on utilise pour sa mise en oeuvre les colorants définis sous 11 Iv A titre de produits @@dstiriels nouveaux,, les' matières teintes ou imprimées par la mise en oeuvre du procédé défini sous !Il 10) Perinonic dyes such as those defined under 8), containing the remainder of the formula: -NH-COCH2CH2Cl 11) Perinonic dyes such as those defined under 8) to 10), containing the remainder of formula; EMI36.2 <Desc / Clms Page number 37> EMI37.1 III. A dyeing and printing process, characterized by the fact that the dyes defined under 11 IV are used for its processing. As new products, the materials dyed or printed by the processing. of the process defined under!
BE565784D BE565784A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE565784A true BE565784A (en)

Family

ID=186168

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE565784D BE565784A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE565784A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2518106A1 (en) METHOD FOR DYING AND PRINTING ORGANIC SUBSTRATES USING DIRECT BISAZOIC DYES
BE565784A (en)
BE565785A (en)
BE560034A (en)
FR2465767A1 (en) NOVEL AZOIC COMPOUNDS EXEMPT FROM SULFO GROUPS USED AS COLORANTS AND THEIR PREPARATION
BE529889A (en)
BE631928A (en)
BE560105A (en)
BE568053A (en)
FR2695936A1 (en) Copper complexes, their preparation and their use as dyes.
BE559943A (en)
BE531250A (en)
BE578742R (en) Dyes containing a pyrimidine nucleus, their production process and their applications.
BE636775A (en)
BE620833A (en)
BE585006A (en)
BE559782A (en)
BE625916A (en)
FR2634773A1 (en) NOVEL DISAZOIC COMPOUNDS, THEIR PREPARATION AND THEIR USE AS REACTIVE DYES
BE634044A (en)
BE886126A (en) NOVEL STILBENIC DERIVATIVES FOR USE AS OPTICAL BRIGHTENERS AND THEIR PREPARATION
BE621643A (en)
BE560578A (en)
BE630048A (en)
BE702878A (en)