BE514146A - - Google Patents

Info

Publication number
BE514146A
BE514146A BE514146DA BE514146A BE 514146 A BE514146 A BE 514146A BE 514146D A BE514146D A BE 514146DA BE 514146 A BE514146 A BE 514146A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elevator
brake
carriage
controlled
line
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE514146A publication Critical patent/BE514146A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41BMACHINES OR ACCESSORIES FOR MAKING, SETTING, OR DISTRIBUTING TYPE; TYPE; PHOTOGRAPHIC OR PHOTOELECTRIC COMPOSING DEVICES
    • B41B11/00Details of, or accessories for, machines for mechanical composition using matrices for individual characters which are selected and assembled for type casting or moulding
    • B41B11/18Devices or arrangements for assembling matrices and space bands

Landscapes

  • Braking Arrangements (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINE A COMPOSER TYPOGRAPHIQUE. 



   La présente invention concenre les machines à composer typogra- phiques, telles que celles connues sous le nom déposé de "Linotype" dans les- quelles des matrices et des espaces-bandes circulantes sont sélectivement composées dans un élévateur assembleur sous la commande d'un clavier, l'éléva- teur soulevé jusqu'à une position de transfert d'où la ligne composée est transférée sur la face d'un moule en vue du moulage d'une barre à caractères, les matrices et les espace-bandes étant ensuite séparées et ramenées à leurs magasins respectifs en vue d'être réutilisées. 



   Plus particulièrement, l'invention concerne des   machines   à grande vitesse telles que celles décrites et représentées dans la demande de brevet français du 8 septembre 1951 ayant pour titre "Perfectionnements aux machines typographiques à composer, clicher et distribuer". 



   Dans ces machines, les matrices et les espace-bandes sont assem- blées dans l'élévateur par une roue en étoile rotative, contre un doigt élas- tique de butée de ligne qui sert à supporter la ligne en bout. Le doigt est monté à l'extrémité d'un chariot assembleur sur lequel agit un frein de fric- tion et qui, bien que le chariot soit constamment sous la tension d'un ressort, le déplace sous l'influence des matrices et espace-bandes composées, tout en empêchant son mouvement de retour sous l'influence du ressort. Lorsque la ligne a été composée et soulevée par 1%élévateur, le frein du chariot est desserré et le chariot et le doigt sont ramenés par le ressort vers une position de ré-   ception   d'une ligne, préalablement à la composition de la ligne suivante. 



   A   son.extrémité   réceptrice, l'élévateur assembleur est muni d'une paire de loquets de retenue sollicités par des ressorts et qui s'accrochent derrière la dernière matrice composée, sans gêner le passage dans l'élévateur d'autres matrices ou espace-bandes. Pendant la composition rapide, il arrive parfois cependant que les matrices et espace-bandes arrivantes forcent le doigt 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de butée de   ligne à   céder sur une distance supérieure à celle qu'elles nécessitent de sorte que la ligne composée se desserre.

   Etant donné que la roue en étoile agit contre la partie inférieure des matrices et que les loquets de retenue serrent la partie supérieure de ces dernières, il arrive parfois que l'extrémité inférieure d'une matrice arrivante pénètre dans la li- gne en cours de composition trop loin pour permettre à ladite roue de faire pivoter l'extrémité supérieure au-delà des loquets de retenue. Habituelle- ment la matrice ou espace-bande suivant immédiatement force la matrice pré- cédente dans l'élévateur et rattrape le jeu de la ligne, à moins naturellement que la matrice composée de façon défectueuse soit la dernière à être composée, auquel cas elle peut être délogée au cours du mouvement de montée de l'éléva- teur, ou même coincer ou empêcher ce   mouvement   et par suite endommager la ma- trice et des pièces de machine.

   Lorsque la machine fonctionne à la main, ce défaut est généralement constaté et corrigé par le conducteur de la machine qui évite ainsi tout dommage, mais lorsque la machine fonctionne automatique- ment sous la commande d'un ensemble à ruban de commande et en particulier lors- qu'elle fonctionne à grande vitesse, les risques d'avance sont plus élevés. 



  A titre de dispositif de sécurité pour ces ensembles à ruban de commande, la puissance nécessaire à la levée est transmise à l'élévateur avec'interposition d'une connexion élastique qui cède lorsqu' il se produit un obstacle anormal au mouvement de l'élévateur; néanmoins, il subsiste encore un risque d'avarie'- et en outre une perte de temps précieux jusqu'à ce que la cause de dérangement soit écartée et la connexion de transmission de puissance rétablie. 



   La présente invention se propose de fournir des moyens destinés à redresser la matrice de fin de ligne ou dernière matrice de chaque ligne composée et à s'assurer qu'elle est disposée convenablement dans l'assembleur pendant son mouvement de levée. 



   La machine typographique du type ci-dessus mentionné comprend en conséquence en combinaison selon l'invention un élévateur assembleur mobile . verticalement et dans lequel les matrices et espace-bandes choisies sont com- posées de manière à constituer une ligne, un chariot assembleur susceptible de céder, une butée de ligne montée sur ledit chariot en vue de supporter en bout la ligne composée, un frein dudit chariot destiné à l'empêcher normalement de revenir en arrière, un arbre à came commandé par une source de puissance en vue de soulever l'élévateur, et un dispositif commandé par cet arbre en vue de desserrer le frein. Ce dispositif peut être synchronisé de fagon à n'agir que momentanément, avant le mouvement de montée de l'élévateur.

   Lorsque le frein est desserré, la ligne composée est serrée entre la butée de ligne du chariot et le loquet de retenue   de'1'élévateur,   de manière à rattraper le jeu existant éventuellement dans une ligne. Par suite, dand le cas où la dernière matrice de la ligne n'a pas été entièrement transférée par la roue en étoile rotative au-delà des loquets de retenue, ce desserrage initial momentané du frein permet à la roue de faire pivoter la matrice incorrectement composée vers -.:ne position verticale entre les limites des loquets.

   La présente invention permet donc d'obtenir le résultat désiré en utilisant la plus grande partie du mécanisme existant et un nombre minimum de pièces supplémentaires, sans que les pièces en fonctionnement puissent gêner le passage des matrices et des es-   pacebandes   dans l'élévateur, ou la rotation de la roue en étoile, ou le mou- vement de montée de l'élévateur. 



   Le dispositif de desserrage du frein peut comprendre un électro- aimant et son circuit d'excitation, et un interrupteur à commande par came en:' vue de la fermeture dudit circuit. 



   Dans la machine représentée dans   .la   susdite demande de brevet frangais, le chariot assembleur et son doigt de butée de ligne sont, ainsi que le   frein,  montés sur la plaque antérieure d'un mécanisme articulé sur charnière qui est destiné à être- rabattu vers une position d'ouverture ou de non fonction- nement en vue de permettre d'accéder à l'intérieur du   mécanimse   et au bâti auxi- liaire amovible qui sert à supporter les lames élastiques.

   Par suite, à titre de caractéristique, supplémentaire   de'l'invention,   le dispositif de desserragedufrei comprendrme brelle pivotant sur ledit mécanisme et pouvant être actionnée pour 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 desserrer le frein, et une bielle pivotant sur le bâti de la machine et comman- dée par l'élévateur, lesdites bielles étant normalement reliées, ladite liaison pouvant toutefois être automatiquement annulée lorsque ledit   mécanisme   est bas- culé vers la position de non fonctionnement, et être rétablie automatiquement lorsque ledit mécanisme est basculé vers sa position de fonctionnement. 



   Au dessin annexé, qui représente à titre d'exemple une forme de réalisation de la machine selon   l'invention:   
La fig. 1 est une élévation du mécanisme de composition d'une machine comportant le perfectionnement selon l'invention. 



   La fige 2 est une vue en perspective d'une partie du clavier mu- ni d'un ensemble à ruban de commande, tel qu'un ensemble du genre à compositbn télétype; 
La fig. 3 est un circuit de câblage du mécanisme de commande du mécanisme auxiliaire de desserrage du frein du charriot; 
La fig.   4   est une élévation pattielle dudit mécanisme; 
La fig. 5 est une coupe, suivant la ligne 5-5 de la fige 4 
Les fige 6 et 7 sont des vues de face de l'élévateur, montrant le fonctionnement dudit mécanisme; 
La fige 8 est une coupe transversale de l'un des loquets de re- tenue de l'élévateur; 
La fig. 9 est une vue en plan de l'élévateur montrant une ligne de matrices en cours de composition; 
La fige 10 est une vue de côté d'une partie de la timonerie de commande du desserrage du frein;

   
La fig. 11 est une vue de côté du mécanisme de commande du mou- vement de montée de l'élévateur dans un ensemble à ruban de commande dit télé- type; 
La fige 12 est une vue de face de la came de commande et de l'in-   terrupteur   actionnant le desserrage du frein, et 
La fige 13 est une vue, à très grande échelle', d'une partie de l'interrupteur de la fige 12, 
Les matrices sont individuellement et sélectivement libérées d'un magasin (non représenté) par le fonctionnement automatique d'un clavier A (fig. 



  2) et tombent par gravité dans une entrée d'assembleur disposée verticalement et comprenant, comme d'habitude, une plaque postérieure 1 (fige 1). une plaque antérieure (non représentée) articulée à. charnière et des plaques 2 formant des cloisons intermédiaires et délimitant des canaux verticaux destinés à guider les matrices dans leur chute. L'entrée de l'assembleur, ainsi que d'autres pièces qui seront décrites ultérieurement sont supportées sur un bâti articulé à charnière et sur lequel la plaque 1 et une plaque inférieure de montage P sont fixées.

   Lorsque les matrices sortent des canaux de l'entrée, elles passent sur le brin supérieur d'une courroie 3 inclinée, animée d'un mouvement continu et qui s'enroule autour d'une poulie 4 inférieure de commande et d'une poulie 5 supérieure de renvoi, après quoi elles sont dirigées le long d'une goulotte formée par des rails inférieurs inclinés 6 et par un doigt supérieur 7, pour être évacués en avant d'une roue en étoile rotative 8 qui les empile une par une et en ligne dans un élévateur assembleur B, contre un doigt élastique de butée 9. Comme on le voit sur la fig; 6, la goulotte et la roue en étoile sont enfermées derrière un couvercle pivotant deprotection C. Par ailleurs, les espaces-bandes sont amenées par une goulotte S et composées de façon analogue par la roue en étoile.

   Lorsque la ligne des matrices composées est terminée, l'assembleur B est automatique- ment soulevé et-la ligne composée transférée vers la position de moulage. 



   Le doigt de butée 9 est porté à l'extrémité d'un long chariot 10 qui qomporte, comme d'habitude, une butée réglable 11 portant une vis de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 réglage 11a à pas très progressif et qui peut être réglée selon une graduation portée par le chariot en vue de régler la longueur de la ligne à   compper,   Cette vis est destinée à   venir   buter contre le côté d'un levier 12 articulé sur un guide 13 de support du chariot assembleur. Le levier 12 présente une poignée 12a au   moyen'"".de   laquelle on peut le déplacer hors du trajet de la vis de réglage afin de faciliter l'enlèvement de matrices hors d'une ligne "surchar-   géett.   



   Le chariot est monté de façon à pouvoir se déplacer librement vers la gauche sous l'influence des matrices et espace-bandes arrivantes et à l'encontre du doigt élastique de butée, bien que son mouvement élastique soit en tout temps sous la commande d'un ressort   d'horlogerie   ou spiral   14.   Le mouvement de retour du chariot vers la droite sous la tension du spiral   14   est freiné par un frein pivotant 15 présentant des surfaces parallèles de friction qui serrent les bords supérieur et inférieur du chariot; Lorsque le frein 15 est vertical; les surfaces parallèles ne sont pas au contact du chariot et par suite le spiral 14 peutdéplacer le doigt de butée complètement vers la droite, tout au moins dans la mesure où les matrices et espace-bandes composées le per- mettent.

   Toutefois, un ressort de tension 16 agit normalement sur l'extrémité inférieure du frein, ledit ressort étant fixé au guide-fixe 13 et servant à faire pivoter le frein de sa position verticale vers une position inclinée de blocage (fig. 1). 



   A mesure que les matrices sont assemblées par la roue en étoile contre le doigt   9,.¯le   chariot se déplace, attendu que les surfaces de- friction du freun   s'écartant   légèrement, en permettant au chariot de se déplacer vers la gauche. 



   Les matrices et les espace-bandes sont assemblées dans l'éléva- teur B par la roue en étoile 8 dont les dents les poussent en avant l'une après l'autre,de façon à les composer côteà côte en une ligne.. Les faces de mou-   lage des matrices résentent fréquemment des caractères supérieurs et inférieurs (par exemple, la même matrice peut présenter une lettre en caractère romain   et une lettre   en-italique)   de sorte que les matrices assemblées sont suppor- tées, comme à l'oridinaire,dans l'élévateur par leur extrémité inférieure, à   l'un   ou l'autre de deux niveaux, par des rails principaux (fig; 1) ou par des rails auxiliaires B2 (fig. 6 et 7) et entre une plaque postérieure 17 et un volet antérieur pivotant 18 (voir en particulier les fig. 6 à 9). 



   D'autre part, les espace-bandes sont supportées dans l'élévateur par des pattes supérieures en saillie qui glissent contre les sommets de la plaque postérieure 17 et du volet antérieur   18.   Un organe 19 de forme allongée et pivotant, destiné à amortir les espace-bandes (fig.   6),   sert à amortir la chute lors de la composition dune espace-bande et à lui fournir un support lorsque le volet 18 est ouvert 
Lorsqu'elles sont correctement assemblées, les extrémités infé- rieures des matrices doivent reposer convenablement sur les rails de support, c'est-à-dire à la gauche de petites plaques de retenue 32 (fig. 6) situées aux extrémités de droite de ces rails, leurs extrémités supérieures étant empêchées de se déplacer vers la droite par une paire   de 'loquets   de verrouillage 20 (fig. 



  8 et 9) sollicités par des ressorts. Ces loquets, qui sont disposés en regard l'un de l'autre, et portés par la plaque postérieure 17 et le volet antérieur 18, sont destinés à céder afin de permettre le passage dans l'élévateur des matrices et des espace -bandes assemblées, puis, après que la ligne composée est terminée et l'élévateur soulevé, à fonctionner de façon à maintenir de fa- çon sure à l'intérieur de-l'élévateur la dernière matrice à assembler. 



   Lorsqu'on fait fonctionner la machine à la main, on soulève et abaisse l'élévateur B au moyen d'une manivelle 21 (fig. 2) qui lui est reliée par unarbre oscillant horizontal allongé 22, un bras oscillant 23 monté à   @   l'extrémité de gauche de cet arbre et par une bielle verticale 24 articulée sur l'élévateur. Toutefois, lorsque la machine fonctionne automatiquement, la ma- nivelle 21 est actionnée par une source de puissance telle qu'un ensemble auto- matique de commande à ruban télétype, indiqué de   façon   générale par la lettre 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de référence D sur la fig. 2. Cet ensemble reçoit sa puissance à partir d'un arbre intermédiaire de la'machine et la transmet à un arbre 25 (fig.

   Il) ani- mé d'un mouvement constant de rotation et qui; par l'intermédiaire d'une   transmis-sion   hélicoïdale 26 et d'un embrayage automatique 27, actionne pério- diquement un arbre 28 en vue de soulever l'élévateur. L'arbre 28 porte une 
Came de levée 29 disposée de manière à actionner la manivelle 21 par l'inter- médiaire d'un bras élastique 30 et d'un galet de came 31. Les détails parti- culiers du mécanisme de levée de l'élévateur ne font pas en soi partie de   l'in-   vention et sont décrite et représentés avec certaines modifications de détail dans les brevets aux Etats-Unis   d'Amérique N    2.006.848 du 2 juillet   1935, 2   
2.091.286 du 31 août 1937 et   2,163.390   du 20 juin 1939.

   Pour le cas présent, il suffira de mentionner que le bras 30 est destiné à céder élastiquement lors- que le mouvement de l'élévateur rencontre un obstacle anormal*. 



   Pour en revenir à la présente invention et ainsi qu'on l'a expli- qué ci-dessus, il est essentiel que la dernière matrice d'une ligne composée soit poussée au-delà des   loquets   de retenue 20 et dans l'élévateur afin d'évi- ter un fort coincement lors du mouvement de montée de l'élévateur. Etant donné que la roue en étoile peut parfois faillir à cete   tâche,.on   utilise le desser- rage du frein 15 du chariot préalablement au soulèvement de l'élévateur B, en vue d'obtenir ce résultat et ceci en libérant le chariot 10 sollicité par un ressort et en poussant la ligne composée 'contre la roue en étoile 8 de façon que cette dernière puisse redresser la dernière matrice de la ligne et en faire pivoter   l'extrémité   supérieure entre les loquets de retenue. 



   On peut faire basculer le frain 15   wers   sa position de desserrage du chariot (indiquée en pointillés sur la fig. 1) au moyen d'un levier pivotant 33 à partir duquel part une longue barre horizontale 33a portant un goujon ver- tical 33b à son extrémité de droite,,, Le levier 33 de desserrage du frein est actionné par un électro-aimant rotatif 34 du ruban monté sur l'avant de la pla- que P et présentant un bras rotatif   35.   Le levier 33 et sa barre horizontale   33a   sont soigneusement   'équilibrés   afin de permettre au ressort 16 de maintenir le frein 15 en position de blocage du   chariot,,'   Toutefois, lorsque l'électro- aimant   34   est excité,

   son   bras'35   s'abaisse en décrivant un trajet circulaire pour venir porter contre le goujon 33b, ce qui provoque le desserrage du frein et permet au spiral 14 de tasser la ligne par l'intermédiaire du chariot 10 et du doigt de butée 9. La force exercée par ce doigt sur la ligne déplace (ainsi qu'on l'a expliqué ci-dessus) l'extrémité inférieure ou talon des ma- trices vers et contre les plaques de retenue 32 fixées sur les extrémités des rails de support B1 et B2, en rattrapant ainsi le jeu existant éventuellement dans la ligne' et en permettant à la roue en étoile rotative de pousser une der- nière matrice mal engagée au-delà des loquets 20 et dans l'élévateur B. 



   L'opération synchronisée de l'électro-aimant 34 est commandée par l'ensemble automatique de commande à ruban et, plus particulièrement, à partir de l'arbre 28 dudit ensemble qui est destiné à soulever l'élévateur. Ainsi, l'extrémité postérieure de cet arbre porte une came 40 (fig. 2,   3,   11 et 12) qui, par l'intermédiaire d'un axe   41   verticalement mobile, commande l'ouvertu- re et la fermeture de contacts 42a et 42b d'une lame de ressort, désignée de façon générale par 42. L'axe   41 et   l'interrupteur constitué par la lame 42 sont supportés par un bâti   43   en forme de L renversé.

   Comme on le voit sur la fig. 13, la lame inférieure de contact 42a est séparée par une matière iso- lante du bâti 43 et de la lame supérieure 4212., les deux contacts étant mainte- nus sur le bâti par une ou plusieurs vis 43a isolées électriquement. 



   L' ouverture et la fermeture de l'interrupteur 42 commandent le fonctionnement de   l'électro-aimant.   On peut voir sur la fig; 12 la disposition mutuelle de la cale 29 de levée de l'élévateur et de la came 40 de commande de l'interrupteur. Normalement, les contacts de l'interrupteur 42 sont maintenus ouverts par l'axe   41   et la came   40.   En réponse à un signal donné par le ruban de commande, l'arbre 28 effectue un tour complet, la saillie 29.La de la came. 



  29 assurant le mouvement de montée de l'élévateur B. Toutefois, au   commence-   ment du cycle et avant qu'un mouvement effectif soit communiqué à l'élévateur, un creux 40a de la came 40 permet à l'axe 41 de descendre en vue de fermer lin- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 terrupteur 42 pour assurer le fonctionnement momentané de l'électro-aimant 34 de desserrage du frein. Ensuite, la saillie 40b de la came 40 ouvre de,nou- veau l'interrupteur 42, en permettant à; l'électro-aimant de revenir automa- tiquement à sa position de non fonctionnement, l'ensemble de l'opération ayant lieu avant que l'élévateur ne commence son mouvement de montée. 



   La   fig.   3 représente l'ensemble du circuit électrique. Un trans- formateur E abaisse la tension d'alimentation de 110-220 volts à 24 volts, en courant alternatif; un redresseur R en pont au sélénium transforme le courant alternatif en courant continu et sert de source de tension du circuit, le courant   s'écoulant   vers l'électro-aimant lorsque l'interrupteur 42 est   ermé,   comme représenté. 



   Après le desserrage initial momentané du frein   (qui   redresse la dernière matrice de la ligne et assure sa mise en position convenable dans l'élévateur B), 1'élévateur est soulevé, par le dispositif décrit ci-dessus, de façon à transporter la ligne composée vers sa position de transfert (fig. 7) et le frein 15 est de nouveau desserré, en permettant au spiral 14 de ramener le chariot et le   dpigt   de butée vers la roue en étoile, en vue de la composi- tion de la ligne suivante, après le retour de l'élévateur. Ce dernier s'élève entre des glissières verticales   44   formées dans la plaque fixe antérieure F du bâti de la machine.

   Lorsque l'élévateur B s'approche de la position de trans- fert, une petite saillie 45 dudit élévateur   (fig.   7) fait basculer un levier pivotant en forme de chape   46,   lequel fait osciller une bielle 47 articulée. en son centre   contre   un galet 48a d'un levier 48, de façon à faire pivoter ce dernier dans le sens dextrorsum autour d'un pivot 49 et à permettre à un talon 48b dudit levier de desserrer le frein 15 Le levier 46 peut pivoter autour d'un point situé à peu près en son centre et il est monté sur la plaque fixe F. 



  La bielle 47, d'autre part, qui peut osciller dans un sens ou dans l'autre sous l'action des bras de la chape, est montée sur la plaque P du bâti articulé sur charnière qui, comme on l'a dit plus haut, est éventuellement ouvert pour donner accès aux pièces intérieures du mécanisme., 
Cette disposition de leviers permet de faire osciller le levier 47 à l'écart de et en contact de   fonctionnement   avec;la chape du levier   46;

     et les saillies 46a de forme conique que   portent   les bras de la chape, de mê- me que les bords biseautés de la bielle 47, facilitent la mise en contact, ou la nouvelle mise en position de ladite bielle entre les bras de la chape du levier   46,   Lorsque l'élévateur B descend, le levier 46 est ramené à sa posi- tion normale par une saillie 50   (fig.   7) prévue au sommet de l'élévateur B, de sorte que le frein est de nouveau desserré de façon à pouvoir coopérer ul- térieurement avec le chariot   10.   



   On a représenté et décrit une forme préférée de l'invention, mais il est évident qu'on peut y apporter de nombreuses modifications, lesquelles doivent être considérée s comme rentrant dans le cadre de   l'invention.   Par exem- ple, au lieu d'actionner électriquement le levier 33, on pourrait utiliser une timonerie mécanique commandée à partir de la came 40 de l'ensemble de com- mande à ruban télétype.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  TYPOGRAPHIC COMPOSING MACHINE.



   The present invention relates to typographic typesetting machines, such as those known under the trademark "Linotype" in which circulating matrices and space bands are selectively composed in an elevator assembly under the control of a keyboard. , the elevator raised to a transfer position from where the compound line is transferred to the face of a mold for molding a character bar, the dies and space bands then being separated and returned to their respective stores for reuse.



   More particularly, the invention relates to high-speed machines such as those described and represented in the French patent application of September 8, 1951, entitled "Improvements to typographical machines for composing, printing and distributing".



   In these machines, the dies and space bands are assembled in the elevator by a rotating star wheel, against an elastic line stop finger which serves to support the end line. The finger is mounted at the end of an assembler carriage on which acts a friction brake and which, although the carriage is constantly under the tension of a spring, moves it under the influence of dies and space- compound bands, while preventing its return movement under the influence of the spring. When the line has been composed and lifted by 1% elevator, the trolley brake is released and the trolley and the finger are returned by the spring to a position for receiving a row, prior to the composition of the next row. .



   At its receiving end, the assembly elevator is provided with a pair of spring loaded retaining latches which hook behind the last compound die, without obstructing the passage through the elevator of other dies or space. bands. During fast dialing, however, it sometimes happens that the incoming matrices and space bands force the finger

 <Desc / Clms Page number 2>

 line stopper to yield a distance greater than that required so that the compound line becomes loose.

   Since the star wheel acts against the lower part of the dies and the retaining latches grip the upper part of the dies, it sometimes happens that the lower end of an incoming die enters the line being formed. composition too far to allow said wheel to pivot the upper end past the retaining latches. Usually the immediately following matrix or spaceband forces the previous matrix into the elevator and takes up the play of the line, unless of course the defectively composed matrix is the last to be composed, in which case it may be dislodged during the upward movement of the elevator, or even jam or prevent this movement and consequently damage the matrix and machine parts.

   When the machine is operated by hand, this defect is generally observed and corrected by the machine operator, who thus avoids any damage, but when the machine operates automatically under the control of a control tape assembly and in particular when - that it operates at high speed, the risks of advance are higher.



  As a safety device for these control tape assemblies, the power required for lifting is transmitted to the elevator with the interposition of a resilient connection which gives way when an abnormal obstacle to the elevator movement occurs. ; however, there is still a risk of damage - and in addition a waste of valuable time, until the cause of the fault is removed and the power transmission connection reestablished.



   The present invention proposes to provide means intended to straighten the end of line matrix or last matrix of each compound line and to ensure that it is properly placed in the assembler during its lifting movement.



   The typographic machine of the above-mentioned type consequently comprises in combination according to the invention a movable assembly elevator. vertically and in which the matrices and space bands chosen are composed so as to constitute a line, an assembly carriage capable of yielding, a line stop mounted on said carriage with a view to supporting the compound line at the end, a brake of said carriage intended to prevent it normally from reversing, a camshaft controlled by a power source in order to raise the elevator, and a device controlled by this shaft in order to release the brake. This device can be synchronized so as to act only momentarily, before the upward movement of the elevator.

   When the brake is released, the compound line is clamped between the carriage line stopper and the elevator retaining latch, so as to take up any play that may exist in a line. Therefore, in the event that the last die in the row has not been fully transferred by the rotating star wheel past the retaining latches, this momentary initial release of the brake allows the wheel to rotate the die incorrectly. compound towards-.: a vertical position between the limits of the latches.

   The present invention therefore makes it possible to obtain the desired result by using the greater part of the existing mechanism and a minimum number of additional parts, without the parts in operation being able to hinder the passage of the dies and spacebands in the elevator, or the rotation of the star wheel, or the upward movement of the elevator.



   The brake release device may comprise an electromagnet and its excitation circuit, and a cam operated switch in view of the closing of said circuit.



   In the machine shown in the aforesaid French patent application, the assembly carriage and its line stop finger are, as well as the brake, mounted on the front plate of an articulated mechanism on a hinge which is intended to be folded back towards an open or non-operating position in order to allow access to the interior of the mechanism and to the removable auxiliary frame which serves to support the elastic blades.

   Therefore, as a further feature of the invention, the release device comprises a sling pivoting on said mechanism and being operable to

 <Desc / Clms Page number 3>

 release the brake, and a connecting rod pivoting on the frame of the machine and controlled by the elevator, said connecting rods being normally connected, said connection however being able to be automatically canceled when said mechanism is tilted towards the non-operating position, and be restored automatically when said mechanism is tilted to its operating position.



   In the accompanying drawing, which shows by way of example an embodiment of the machine according to the invention:
Fig. 1 is an elevation of the composition mechanism of a machine comprising the improvement according to the invention.



   Fig. 2 is a perspective view of part of the keyboard combined with a control tape assembly, such as a teletype type assembly;
Fig. 3 is a circuit for wiring the control mechanism of the auxiliary mechanism for releasing the brake of the carriage;
Fig. 4 is a side elevation of said mechanism;
Fig. 5 is a section, following line 5-5 of fig 4
Figs 6 and 7 are front views of the elevator, showing the operation of said mechanism;
Pin 8 is a cross section of one of the elevator retaining latches;
Fig. 9 is a plan view of the elevator showing a line of dies being composed;
Fig. 10 is a side view of part of the brake release control linkage;

   
Fig. 11 is a side view of the elevator up movement control mechanism in a so-called teletype control tape assembly;
Fig 12 is a front view of the control cam and the switch actuating the release of the brake, and
Fig 13 is a view, on a very large scale ', of part of the switch of fig 12,
The dies are individually and selectively released from a magazine (not shown) by the automatic operation of a keyboard A (fig.



  2) and fall by gravity into an assembly inlet arranged vertically and comprising, as usual, a rear plate 1 (freeze 1). a front plate (not shown) articulated to. hinge and plates 2 forming intermediate partitions and delimiting vertical channels intended to guide the dies in their fall. The input of the assembler, as well as other parts which will be described later, are supported on a hinged frame and on which the plate 1 and a lower mounting plate P are fixed.

   When the dies leave the inlet channels, they pass over the upper strand of an inclined belt 3, animated in a continuous movement and which winds around a lower control pulley 4 and a pulley 5 upper return, after which they are directed along a chute formed by inclined lower rails 6 and by an upper finger 7, to be discharged in front of a rotating star wheel 8 which stacks them one by one and in line in an elevator assembly B, against an elastic stop finger 9. As seen in FIG; 6, the chute and the star wheel are enclosed behind a pivoting protective cover C. Furthermore, the space bands are brought by a chute S and similarly composed by the star wheel.

   When the line of compound dies is complete, assembler B is automatically lifted and the compound line transferred to the mold position.



   The stop finger 9 is carried at the end of a long carriage 10 which includes, as usual, an adjustable stop 11 carrying a

 <Desc / Clms Page number 4>

 adjustment 11a with a very gradual step and which can be adjusted according to a graduation carried by the carriage in order to adjust the length of the line to be filled, This screw is intended to abut against the side of a lever 12 articulated on a guide 13 assembly carriage support. Lever 12 has a handle 12a by which it can be moved out of the path of the adjustment screw to facilitate removal of dies out of an overloaded line.



   The carriage is mounted so that it can move freely to the left under the influence of the incoming dies and space bands and against the elastic stop finger, although its elastic movement is at all times under the control of a clockwork or hairspring 14. The return movement of the carriage to the right under the tension of the hairspring 14 is braked by a pivoting brake 15 having parallel friction surfaces which grip the upper and lower edges of the carriage; When the brake 15 is vertical; the parallel surfaces are not in contact with the carriage and consequently the hairspring 14 can move the stop finger completely to the right, at least insofar as the matrices and space-bands made up allow it.

   However, a tension spring 16 normally acts on the lower end of the brake, said spring being fixed to the fixed guide 13 and serving to pivot the brake from its vertical position to an inclined locking position (fig. 1).



   As the dies are assembled by the star wheel against finger 9, the carriage moves, with the frictional surfaces of the frame moving slightly apart, allowing the carriage to move to the left.



   The dies and space bands are assembled in the elevator B by the star wheel 8, the teeth of which push them forward one after the other, so as to compose them side by side in a line. die faces of the dies frequently have upper and lower characters (for example, the same die may have a roman letter and an italic letter) so that the assembled dies are supported, as in oridinary, in the elevator by their lower end, at one or the other of two levels, by main rails (fig; 1) or by auxiliary rails B2 (fig. 6 and 7) and between a rear plate 17 and a pivoting front flap 18 (see in particular Figs. 6 to 9).



   On the other hand, the space bands are supported in the elevator by projecting upper legs which slide against the tops of the rear plate 17 and of the front flap 18. A member 19 of elongated and pivoting shape, intended to cushion the space-bands (fig. 6), serves to cushion the fall during the composition of a space-band and to provide it with a support when the shutter 18 is open
When properly assembled, the lower ends of the dies should rest properly on the support rails, that is, to the left of the small retaining plates 32 (Fig. 6) located at the right ends of the dies. these rails, their upper ends being prevented from moving to the right by a pair of locking latches 20 (fig.



  8 and 9) loaded by springs. These latches, which are arranged opposite one another, and carried by the rear plate 17 and the front flap 18, are intended to give way in order to allow the passage in the elevator of the dies and of the assembled spaces -bands. , then, after the compound line is finished and the elevator raised, to operate so as to securely hold inside the elevator the last die to be assembled.



   When the machine is operated by hand, the elevator B is raised and lowered by means of a crank 21 (fig. 2) which is connected to it by an elongated horizontal oscillating shaft 22, an oscillating arm 23 mounted on the side. 'left end of this shaft and by a vertical connecting rod 24 articulated on the elevator. However, when the machine is operating automatically, the crane 21 is actuated by a power source such as an automatic teletype ribbon control assembly, generally indicated by the letter

 <Desc / Clms Page number 5>

 reference D in fig. 2. This assembly receives its power from an intermediate shaft of the machine and transmits it to a shaft 25 (fig.

   It) animates with a constant rotational movement and which; by means of a helical transmission 26 and an automatic clutch 27, periodically actuates a shaft 28 in order to lift the elevator. Tree 28 carries a
Lift cam 29 arranged to actuate crank 21 by means of a resilient arm 30 and cam roller 31. The particular details of the lift mechanism of the lift do not apply. itself part of the invention and are described and shown with certain modifications of detail in United States Patent Nos. 2,006,848 of July 2, 1935, 2
2,091,286 of August 31, 1937 and 2,163,390 of June 20, 1939.

   For the present case, it will suffice to mention that the arm 30 is intended to yield elastically when the movement of the elevator encounters an abnormal obstacle *.



   Returning to the present invention and as explained above, it is essential that the last die of a compound line be pushed past the retaining latches 20 and into the elevator in order to avoid a strong jamming during the upward movement of the elevator. Since the star wheel can sometimes fail in this task, the release of the brake 15 of the carriage prior to the lifting of the elevator B is used in order to obtain this result and this by releasing the loaded carriage 10. by a spring and pushing the compound line against the star wheel 8 so that the latter can straighten the last die in the line and rotate the upper end between the retaining latches.



   The bead 15 can be tilted to its carriage release position (shown in dotted lines in fig. 1) by means of a pivoting lever 33 from which a long horizontal bar 33a starts carrying a vertical pin 33b at its right end ,,, The brake release lever 33 is actuated by a rotating electromagnet 34 of the tape mounted on the front of the plate P and having a rotating arm 35. The lever 33 and its horizontal bar 33a are carefully balanced to allow the spring 16 to hold the brake 15 in the carriage locked position. However, when the electromagnet 34 is energized,

   his arm'35 is lowered by describing a circular path to come to bear against the stud 33b, which causes the release of the brake and allows the hairspring 14 to compress the line through the carriage 10 and the stop finger 9. The force exerted by this finger on the line moves (as explained above) the lower end or heel of the matrixes towards and against the retaining plates 32 attached to the ends of the support rails B1 and B2, thus taking up any play that may exist in the line 'and allowing the rotating star wheel to push a last badly engaged die past the latches 20 and into the elevator B.



   The synchronized operation of the electromagnet 34 is controlled by the automatic ribbon control assembly and, more particularly, from the shaft 28 of said assembly which is intended to lift the elevator. Thus, the rear end of this shaft carries a cam 40 (fig. 2, 3, 11 and 12) which, by means of a vertically movable axis 41, controls the opening and closing of contacts 42a. and 42b of a leaf spring, generally designated by 42. The axis 41 and the switch constituted by the leaf 42 are supported by a frame 43 in the form of an inverted L.

   As seen in fig. 13, the lower contact blade 42a is separated by an insulating material from the frame 43 and the upper blade 4212, the two contacts being held on the frame by one or more electrically insulated screws 43a.



   The opening and closing of the switch 42 control the operation of the electromagnet. We can see in fig; 12 the mutual arrangement of the wedge 29 for lifting the elevator and the cam 40 for controlling the switch. Normally, the contacts of the switch 42 are held open by the shaft 41 and the cam 40. In response to a signal given by the control tape, the shaft 28 makes a full turn, the protrusion 29. cam.



  29 ensuring the upward movement of the elevator B. However, at the start of the cycle and before an effective movement is communicated to the elevator, a hollow 40a in the cam 40 allows the axis 41 to descend in view to close lin-

 <Desc / Clms Page number 6>

 switch 42 to ensure the momentary operation of the electromagnet 34 for releasing the brake. Then, the protrusion 40b of the cam 40 opens the switch 42 again, allowing; the electromagnet to automatically return to its non-operating position, the entire operation taking place before the elevator begins its upward movement.



   Fig. 3 represents the entire electrical circuit. A transformer E lowers the supply voltage from 110-220 volts to 24 volts, in alternating current; a selenium bridge rectifier R transforms the alternating current into direct current and serves as the circuit voltage source, the current flowing to the electromagnet when switch 42 is turned on, as shown.



   After the momentary initial release of the brake (which straightens the last die of the line and ensures its proper positioning in the elevator B), the elevator is lifted, by the device described above, so as to transport the line. compound towards its transfer position (fig. 7) and the brake 15 is released again, allowing the hairspring 14 to return the carriage and the stop dpigt towards the star wheel, with a view to the composition of the line next, after the elevator returns. The latter rises between vertical slides 44 formed in the anterior fixed plate F of the frame of the machine.

   As the elevator B approaches the transfer position, a small protrusion 45 of said elevator (Fig. 7) swings a clevis-shaped pivoting lever 46, which oscillates an articulated connecting rod 47. at its center against a roller 48a of a lever 48, so as to cause the latter to pivot in the dextrorsum direction around a pivot 49 and to allow a heel 48b of said lever to release the brake 15 The lever 46 can pivot around from a point approximately in its center and it is mounted on the fixed plate F.



  The connecting rod 47, on the other hand, which can oscillate in one direction or the other under the action of the arms of the yoke, is mounted on the plate P of the articulated frame on the hinge which, as has been said more top, may be opened to give access to the internal parts of the mechanism.,
This arrangement of levers makes it possible to oscillate the lever 47 away from and in operating contact with: the yoke of the lever 46;

     and the conically shaped projections 46a carried by the arms of the yoke, as well as the bevelled edges of the connecting rod 47, facilitate the placing in contact, or the new positioning of said connecting rod between the arms of the yoke of the yoke. lever 46, When the elevator B goes down, the lever 46 is returned to its normal position by a projection 50 (fig. 7) provided at the top of the elevator B, so that the brake is released again so to be able to cooperate subsequently with the carriage 10.



   A preferred form of the invention has been shown and described, but it is obvious that many modifications can be made thereto, which should be considered as coming within the scope of the invention. For example, instead of electrically actuating lever 33, one could use a mechanical linkage controlled from cam 40 of the teletype tape control assembly.


    

Claims (1)

RESUME'. ABSTRACT'. Machine à composer typographique du type dans lequel des matri- ces et des espace-bandes circulantes sont sélectivement composées dans un élé- vateur assembleur sous la commande d'un clavier, l'élévateur soulevé jusqu'à une position de transfert d'où la ligne composée est transférée sur la face dun moule en vue du moulage d'une barre à caractères, les matrices et les espace- bandes étant ensuite séparées et ramenées à leurs magasins respectifs en vue d'être réutilisées, ladite machine étant caractérisée par les points suivants, séparément ou en combinaisons: Letterpress typesetting machine of the type in which circulating matrices and space bands are selectively composed in an assembler elevator under keyboard control, the elevator raised to a transfer position from where the compound line is transferred to the face of a mold for molding a type bar, the dies and space bands then being separated and returned to their respective stores for reuse, said machine being characterized by the dots following, separately or in combinations: 1 ) Elle comprend un élévateur assembleur mobile verticalement dans lequel les matrices et espace-bandes choisies sont composées de manière à constituer une ligne, un chariot assembleur susceptible de céder, une butée de ligne montée sur ledit chariot en vue de supporter en bout la ligne èpmpo- <Desc/Clms Page number 7> sée, un frein dudit chariot destiné à l'empêcher normalement de revenir en arrière, un arbre à came commandé par une source de puissance en vue de sou- lever l'élévateur, et un dispositif commandé par cet arbre en vue de desserrer le frein. 1) It comprises a vertically movable assembly elevator in which the selected matrices and space bands are composed so as to constitute a line, an assembler carriage liable to give way, a line stop mounted on said carriage with a view to supporting the line at the end. èpmpo- <Desc / Clms Page number 7> sée, a brake of said carriage intended to prevent it normally from reversing, a camshaft controlled by a power source in order to raise the elevator, and a device controlled by this shaft in order to release the brake . 2 ) Le dispositif de desserrage du frein est synchronisé de ma- nière à ne fonctionner que momentanément avant le mouvement de montée de l'é- lévateur. 2) The brake release device is synchronized so that it operates only momentarily before the upward movement of the elevator. 3 ) Le dispositif de desserrage du frein comprend un électro-ai- mant. 3) The brake release device includes an electromagnet. 4 ) La machine comprend un circuit d'excitation dudit électro- aimant et un interrupteur commandé par une came en vue de fermer ledit circuit. 4) The machine comprises an excitation circuit of said electromagnet and a switch controlled by a cam in order to close said circuit. 5 ) L'arbre à came actionné par une source de puissance étant commandé par un ruban, des moyens commandés par la rotation initiale dudit ar- bre actionnent ledit électro-aimant. 5) The camshaft actuated by a power source being controlled by a ribbon, means controlled by the initial rotation of said shaft actuate said electromagnet. 6 ) Un moyen ,commandé par le mouvement de montée de l'élévateur, desserre le frein du chariot afin de ramener ce dernier dans sa position de réception d'une ligne. 6) A means, controlled by the upward movement of the elevator, releases the brake of the carriage in order to return the latter to its position for receiving a line. 7 ) Un moyen commandé par le mouvement de descente de l'élévateur, ramené le frein à sa position de blocage du chariot. 7) A means controlled by the descent movement of the elevator, returns the brake to its position of blocking the carriage. 8 ) Le moyen de desserrage du frein, commandé par le mouvement de montée de l'élévateur, comprend une timonerie interrompue. 8) The brake release means, controlled by the upward movement of the elevator, includes an interrupted linkage. 9 ) La machine comprenant un mécanisme d'assembleur articulé sur charnière, le moyen de desserrage du chariot comprend une bielle montée de fa- çon à pouvoir pivoter sur ledit mécanisme et susceptible d'être actionnée en vue de desserrer le frein et une bielle montée de façon à pouvoir pivoter sur le bâti fixe de la machine et commandée par l'élévateur assembleur, lesdites bielles étant normalement reliées mais ladite liaison pouvant être interrompue automatiquement lorsque ledit mécanisme est basculé vers sa position de non fonctionnement, . 9) The machine comprising an assembly mechanism articulated on a hinge, the release means of the carriage comprises a connecting rod mounted so as to be able to pivot on said mechanism and capable of being actuated in order to release the brake and a mounted connecting rod. so as to be able to pivot on the fixed frame of the machine and controlled by the assembly elevator, said connecting rods being normally connected but said connection being able to be interrupted automatically when said mechanism is tilted towards its non-operating position,. 10 ) La liaison par bielles est automatiquement rétablie lorsque ledit mécanisme est basculé vers sa position de fonctionnement, Il ) L'ensemble à ruban de commande comprend une came qui assure le mouvement de montée de l'élévateur et une deuxième came qui effectue le desserrage momentané du frein du chariot, avant que l'élévateur ne commande son mouvement de montée, 12 ) Les deux cames sont montées sur un arbre moteur commun. en annexe 5 dessins. 10) The linkage by connecting rods is automatically reestablished when said mechanism is tilted to its operating position, II) The control tape assembly comprises a cam which assures the upward movement of the elevator and a second cam which performs the momentary release of the brake of the carriage, before the elevator controls its upward movement, 12) The two cams are mounted on a common motor shaft. in appendix 5 drawings.
BE514146D BE514146A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE514146A true BE514146A (en)

Family

ID=152044

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE514146D BE514146A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE514146A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0039526A1 (en) Transporting device for transferring freshly printed sheets
CH693335A5 (en) Device for the feeding of flat materials e.g. for printers, in which a retracting mechanism pushes, during one phase of selection cycle, the movable support back against the action of the elastic spring by a predetermined distance
BE514146A (en)
FR2466414A1 (en) SHEET CLASSIFICATION SYSTEM WITH DEVIATION DEVICE
FR2541562A1 (en) Automatic vine grafting method and machine for applying this method
CH306074A (en) Typographic typesetting machine.
FR2563085A1 (en) APPARATUS FOR INSERTING STICKS IN FREEZING POCKETS
BE521149A (en)
BE512227A (en)
BE505502A (en)
BE505726A (en)
BE553977A (en)
CH381500A (en) Refueling device for single-spindle automatic lathe
BE411650A (en)
CH314661A (en) Typographic typesetting machine
BE509818A (en)
BE529835A (en)
BE412827A (en)
BE431345A (en)
CH310518A (en) Melting and composing machine equipped with a control mechanism designed to operate by means of recorded signals.
BE505716A (en)
BE370854A (en)
BE368512A (en)
CH351154A (en) Feeding device for automatic lathe
BE529973A (en)