BE492323A - - Google Patents

Info

Publication number
BE492323A
BE492323A BE492323DA BE492323A BE 492323 A BE492323 A BE 492323A BE 492323D A BE492323D A BE 492323DA BE 492323 A BE492323 A BE 492323A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
film
images
image
films
projection
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE492323A publication Critical patent/BE492323A/fr

Links

Landscapes

  • Projection Apparatus (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements apportés aux procédés d'enregistrement de films cinématographiques". 



   L'invention, due à Monsieur   A.DERCOURT,   est relative aux procédés d'enregistrement de films cinématographiques. 



   Elle a pour but, surtout, de rendre ces procédés tels qu'ils répondent mieux que par le passé à divers desi- derata de la pratique, et notamment qu'ils permettent d'en- registrer, sur une pellicule de dimensions données, des scènes comportant deux fois plus d'images qu'il n'est habi- tuellement prévu sur ladite pellicule. 



   'Elle consiste principalement, d'une part, à ins- crire dans le cadre de l'image ordinaire d'un film cinéma- tographique donné, et de préférence à l'aide d'un dispositif du genre des tireuses optiques, deux images disposées l'une au-dessus de l'autre, chacune de ces deux images faisant 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 partie d'une séquence de vues qui lui est propre, et l'une de ces deux séquences étant établie pour être projetée alors que le film se déroule dans un premier sens, tandis que l'au- tre séquence est établie pour être projetée alors que le film se déroule en sens inverse du premier, le sens de marche de l'appareil de projection restant d'ailleurs le même;

   et elle consiste éventuellement aussi d'autre part à inscrire, vers chaque bord dudit film, une piste acoustique établie selon le mode usuel pour le film donné, et chacune de ces deux pistes correspondant (notamment en ce qui concerne le sens de son déroulement) à l'une des séquences d'images considérées ci-dessus. 



   L'invention consiste, mise à part cette disposition principale, en certaines autres dispositions qui s'utilisent de préférence, en même temps, et dont il sera plus explicite- ment parlé ci-après- 
Elle vise plus particulièrement certains modes d'application, ainsi que certains modes de réalisation, des susdites dispositions; et elle vise plus particulièrement encore, et ce à titre de produits industriels nouveaux, les procédés d'enregistrement du genre en question, comportant application des susdites dispositions, les appareils et élé- ments spéciaux (et notamment les tireuses optiques), propres à leur réalisation, ainsi que les films cinématographiques établis selon ces procédés. 



   Et elle pourra, de toute façon, être bien comprise   à l'aide   du complément de description qui suit, ainsi que des dessins ci-annexés, lesquels complément et dessins sont donnés, bien entendu, surtout à titre d'indication. 



   La figure 1 de ces dessins montre la disposition des divers éléments d'un film ordinaire de format donné, et la figure 3 montre la disposition, sur un film de même for- mat, des divers éléments d'une réalisation conforme à l'in- vention. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 3 montre un autre film conforme à l'in- vention, agencé selon une variante. 



   La figure 4 est le schéma d'une tireuse optique permettant, à partir de films semblables à ceux de la fig.l, l'établissement de films semblables à ceux de l'une des figs. 



  2 et 3. 



   La figure 5 montre, en perspective schématique, la transposition effectuée entre les deux films, à l'aide de l'appareil précédente 
La figure 6, enfin, montre, de façon analogue à la   fig.5,   la transposition effectuée entre deux films dont le premier est de dimensions sensiblement moitiées de celles du second. 



   Selon l'invention, et plus particulièrement selon celui de ses modes d'application, ainsi que selon ceux des modes de réalisation de ses diverses parties, auxquels il semble qu'il y ait lieu d'accorder la préférence, se propo- sant de réaliser un film cinématographique sonore comportant, à longueur de pellicule égale, deux fois plus d'images que le même film utilisé selon les normes usuelles, on procède comme suit ou de façon analogue. 



   On sait que le prix de la pellicule cinématogra- phique peut entrer pour une part importante dans le prix de revient d'un film. Tel peut être le cas, par exemple, pour les films d'actualité, pour lesquels les investissements sont d'autant plus lourds à supporter que la bande sert pendant peu de temps. Aussi, peut-il paraître souhaitable à diverses branches de l'industrie cinématographique de mettre à profit les qualités de plus en plus poussées, tant de l'appareillage que des films cinématographiques, pour réduire le format des images utilisées à la projection, et ce faisant, pour économiser de la pellicule, tout en se maintenant dans des conditions d'exploitation techniquement 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 satisfaisantes.

   Il est bien connu, dans cet ordre d'idée, que des projections en films dits de seize millimètres peu-   vaut   être utilisées dans certains cas, et par exemple dans le cas des bandes d'actualités, sans inconvénients majeurs, à la place des projections en films dits films standard ou films de trente-cinq millimètres. Cependant, ces derniers restent souvent préférables pour la projection des films de longmétrage. Or, il peut être difficile, pour diverses rai- sons, de réaliser l'équipement de salles de projection en appareils susceptibles de projeter l'un et l'autre format. 



     C'est   pourquoi il paraîtra avantageux, dans un cer- tain nombre de cas, d'utiliser sur l'appareil de projection existant, un film dans lequel on a inscrit, conformément à l'invention, et de préférence à l'aide d'un dispositif du genre des tireuses optiques, d'une part, dans le cadre de l'image ordinaire de ce film, deux images disposées   l'une   au-dessus de l'autre, chacune de ces deux images faisant partie d'une séquence de vues qui lui est propre, et l'une de ces deux séquences étant établie pour être projetée alors que le film se déroule dans un premier sens, tandis que l'au- tre séquence est établie pour être projetée alors que le film se déroule en sens inverse du premier, le sens de marche de l'appareil de projection restant d'ailleurs le même;

   et dans lequel on a inscrit d'autre part, vers chaque bord   du-   dit film, une piste acoustique établie selon le mode usuel pour le film donné, et chacune de ces deux pistes correspon- dant (notamment en ce qui concerne le sens de son déroulement) à l'une des séquences d'images considérées ci-dessus. 



   Il doit être bien entendu que l'invention peut être appliquée à un film d'un format quelconque et que c'est seulement à titre d'exemple non limitatif qu'on la supposera ci-après appliquée sur un film dit de trente-cinq millimètres, ce format étant le format le plus habituellement utilisé 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans les salles d'exploitation.   C'est   ainsi qu'on pourrait prévoir, dans d'autres cas, la superposition, l'une au-dessus de l'autre, dans l'image d'un film de seize millimètres, de deux images du genre des images des films de huit millimètres. 



   De même, en ce qui concerne le rapport entre la longueur et la largeur des deux images disposées l'une au- dessus de l'autre conformément à l'invention, il va de soi que l'on pourrait le prévoir avec une valeur différente de celle indiquée ici à titre d'exemple, cet exemple correspon- dant (dans le cas du film de 35 millimètres) aux dimensions usuelles de l'image des films de seize millimètres. On pour- rait ainsi songer notamment, au sujet de ce dimensionnement, à utiliser toute la largeur du film à projeter. Toutefois, une telle disposition contraindrait à se servir d'objectifs spéciaux, par exemple sur la tireuse, et aussi sur l'appa- reil de projection. 



   De même enfin, en ce qui concerne la nature   d'un   film réalisé conformément à l'invention, il doit être enten- du que ce film pourrait être en couleur, aussi bien qu'en noir, l'invention s'appliquant à l'un et l'autre cas. 



   Cela étant, on a montré sur la fig 1 la disposi- tion usuelle (légèrement agrandie) d'un film de cinéma so- nore qu'on suppose, comme il a été dit, être un film de trente-cinq millimètres. On voit sur ce film la perforation 
1 pour l'entraînement, la piste acoustique 2, et les cadres ou fractions de cadres 3a,   3b,   3c, 3d de quatre images usuel- les. Pour une meilleure compréhension de la description, on   . a   délimité en outre, par les lignes A-A, B-B et C-C, la lon- gueur totale de pellicule disponible pour chaque image. 



   Si l'on suppose,   cornue   il a déjà été dit, que l'on enregistre sur le film à projeter, des images de film seize millimètres, auxquelles on conserve leurs dimensions usuel- les (représentées agrandies sur les figures 2 et 3), la mise en oeuvre de l'invention conduit à réaliser l'une des dispo- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sitions illustrées notamment par lesdites figures 2 et 3. 



  On voit sur ces figures une première séquence d'images   4a,   4b, 4c, en position renversée, mais qui seront droites lors de leur projection sur un écran. La piste acoustique corres- pondant à cette séquence d'images est la piste 5, le film étant représenté (comme d'ailleurs celui de la fig.l) avec la face gélatine en avant de la figure. On voit encore sur les mêmes figures une seconde séquence d'images Gb, 6c, 6d, ces images étant, par rapport aux images 4a, 4b, 4c, renver- sées autour d'un axe parallèle à A-A, et retournées autour d'un axe parallèle aux bords du film. De la sorte, la pre- mière séquence 4a, 4b, 4c, correspond bien, si l'on considère les figs. 2 et 3, au déroulement du film dans le sens 7, alors que la deuxième séquence 6b, Gc, 6d, correspond au déroulement du film dans le sens inverse 3.

   La piste acous- tique correspondant à la séquence 6b, Gc, 6d, est la piste 9. 



   On remarque qu'il résulte   notamment   de cette dis- position, un avantage   d'exploitation. En   effet, les deux sé- quences d'images devant être projetées pour des sens de dé- roulement différents du film, sur un appareil tournant tou- jours dans le même sens, il n'y a pas lieu de procéder au réembobinage du film après la projection de chacune des deux séquences d'images: le film se trouve de lui-même en posi- tion convenable sur sa bobine avant chacune de ces projec-   tions.   



   Il résulte encore de cette disposition que le dis- positif usuel de l'appareil de projection, pour . lecture de la piste acoustique, ne nécessite aucune modification, la piste acoustique se trouvant au moment de la projection, pour l'une comme pour l'autre séquence, du même coté de l'appareil, qui est d'habitude le coté droit en regardant dans le sens de la projection. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   On. voit donc, en conclusion de ce qui précède, qu'un film ainsi établi conformément à l'invention, peut être projeté dans un appareil de projection ordinaire, dont le mécanisme d'entraînement et le dispositif de lecture de la piste acoustique ne subissent pas de modifications. Il suffit, pour réaliser une telle projection, de prévoir sur ledit appareil une fenêtre spéciale limitant le cadrage d'image à l'emplacement successif occupé par une image telle que 4b. Si l'on utilise par ailleurs l'objectif usuel de l'appareil, établi (dans l'exemple considéré) pour une pro- jection de film trente-cinq millimètres sur un écran donné, la projection d'images telles que 4b à travers cet objectif donnera sur le même écran des images de dimensions   inférieu-   res à celles des images usuelles.

   Si l'on préfère obtenir des images occupant, à la projection, toute la superficie dudit écran, on prévoira en outre sur l'appareil de projec- tion, soit un objectif de distance focale appropriée, soit une bonnette additionnelle, qui sera utilisé dans le cas particulier considéré. 



   En ce qui concerne la question de disposition de l'image projetée, sur l'écran, on mentionnera que l'appareil de projection est établi, de façon habituelle, pour faire apparaître, dans le cadre délimité par l'écran, des images dont l'axe G-G fig.l est distinct de l'axe I-I du film. Si l'on désire réaliser un film conforme à l'invention et qui permette, sans autre disposition, un positionnement ana- logue sur l'écran, de l'image projetée, on aura donc recours à un film établi selon une disposition semblable à celle de la figure 3.

   Selon cette disposition, les images   4a,   4b, 4c, destinées à se dérouler dans le sens 7 avec le film dans la position représentée, sont axées sur le susdit axe G-G; les images   6b,   6c, 6d, etc destinées à se dérouler (par rapport au film) dans le sens 3 (lequel sens vient se con- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 fondre, dans l'appareil de projection, après le retournement prévu de la bobine, avec le sens 7), sont axées au contraire sur un axe J-J symétrique de l'axe   G-G   par rapport à l'axe I-I. 



   Selon la disposition de la figure 2, au contraire, si l'on effectue une projection couvrant la totalité de la superficie de l'écran, il faut prévoir des moyens propres à permettre, pour chacune des deux séquences d'images, le centrage de l'image projetée sur le centre de   l'écran.   



   Bien entendu, il n'est aucunement nécessaire que les deux séquences enregistrées sur une bobine, correspon- dent à des scènes immédiatement consécutives. Si l'on veut réaliser à la projection un enchaînement d'images à l'aide de deux appareils, ainsi qu'il est usuel, on prévoira au contraire, sur la même bobine, deux séquences qui ne soient pas immédiatement consécutives, pour permettre par ailleurs, en fin de bobine, l'enchaînement des scènes consécutives, cependant que l'opérateur disposera du temps voulu pour retirer, après projection de la première séquence, labobine remplie par la bande projetée, et placer cette bobine, telle quelle, à la place usuelle en vue de la projection, au mo- ment voulu, de la deuxième séquence d'images. 



   En vue du chargement des bobines sur l'appareil de projection, et de la réalisation éventuelle de l'enchaî- nement au cours de la projection, on pourvoira de préfé- rence les films conformes à l'invention, des bandes   de-   repé- rage usuelles ou réglementaires, auxquelles on fera porter les repères convenables permettant le départ correct du son et de l'image. 



   En ce qui concerne les dispositifs matériels pro- pres à l'obtention   d'un   film cinématographique conforme à l'invention, on peut concevoir plusieurs modes de réalisation chacun comportant en outre un certain nombre de variantes possibles. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   De toute façon, il semble avantageux d'effectuer la prise de vues comme une prise de vue ordinaire avec un appareil usuel. Se proposant, comme précédemment, d'appliquer l'invention à un film de trente-cinq millimètres, on pourra donc notamment soit procéder à partir d'une prise de vues effectuée de façon usuelle sur un autre film de trente-cinq millimètres, soit procéder à partir d'une prise de vues ef- fectuée encore de façon usuelle sur un film de seize milli- mètresOn suppose bien entendu que le nombre d'images à la seconde est le même à la prise de vues et à la projection;

   s'il devait en être autrement, on utiliserait par ailleurs un des procédés pratiqués par l'homme de l'art pour   transposez-   les fréquences d'images, de sorte qu'on se trouverait ramené, en ce qui concerne proprement l'invention, au cas de fré- quences d'images égales. 



   Les figures 4 et 5 illustrent le cas de la transpo- sition, à l'aide d'une tireuse optique spécialement établie, des images d'un film ordinaire 10 de trente-cinq millimètres analogue à celui de la figure-1, à un film 11 de mêmes di- mensions, analogue à l'un des films des figures 2 et 3. Le film 10 est un négatif, de sorte que le film 11 se trouve di- rectement impressionné en positif.

   Le film 10 est placé sur un dispositif d'entraînement mécanique 12a, 12b, 12c, etc..., de déplacement étant assuré par une griffe   12d.   Le film 11 est placé sur un dispositif identique 13a,   13b,   13c,   13d,   etc synchronisé avec le premier, et assurant le dérou- lement des films à même fréquence, mais en sens inverse 14 et 15 pour tenir compte du renversement d'images introduit par l'optique 16 dont il va être parlé ci-après. 



   Une source lumineuse 17, complétée par un réflec- teur 18 et une optique 19, est disposée derrière le film 10. 



   Pour transformer une image du format 3'b du film 10 (fig.5) en une image comme 4'b sur le film 11, on dispose 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 entre les deux films 10 et 11 un système optique 16, figure ici sous forme schématique et complété d'une part à proximité du film 10 par un cache 20 ou dispositif analogue (notamment par une fenêtre portée par la platine de l'appareil), lais- sant passer une seule image 3' b du format des images de films de trente-cinq millimètres, et d'autre part, à proximité du film 11, par un autre cache 21 ou dispositif semblable, lais- sant passer une seule image 4'b du format des images de films de seize millimètres. Ce dispositif est d'ailleurs complété, ainsi qu'il est usuel, par un obturateur périodique   22,   de préférence tournant. 



     On   voit de la sorte que, seule; une séquence d'ima- ges telle que la séquence 4a, 4b, 4c, se trouvera enregistrée sur le film 11 à la suite d'une première opération. 



   On procédera alors de même avec une autre bande 10' non représentée, analogue à la bande 10, pour enregistrer sur le film 11 la deuxième séquence   d'images,   telle que la séquence 6b, 6c, 6d, et ce conformément à celle des dispo- sitions des figures 2 et 3 qui aura été choisie; il suffira, pour ce faire, de mettre la bobine alors remplie   13c, à   la place de la bobine alors vide 13a, ce qui aura notamment pour effet, ainsi que désiré, de faire ensuite dérouler le film 11 en sens inverse du sens de la première opération, cependant que les images de la séquence 6b, 6c, 6d, se pla- ceront derrière le cache 21, de préférence sans qu'on ait à déplacer celui-ci. 



   Dans ces opérations, on prévoira bien entendu des moyens de cadrage ou de centrage, permettant de disposer les images successives telles que 6b, 4b, Se, 4ç, etc .., à la distance voulue des bords du film 11, notamment selon qu'on adopte la disposition de la figure 2 ou celle de la figure 3. 



  Ces moyens pourront consister par exemple en un décentrement de l'une des platines de la tireuse. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Ayant ainsi procédé à l'enregistrement des deux séquences d'images sur le film 11, on procédera à la repro- duction de chacune des deux pistes acoustiques 5 et 9, de toute façon usuelle paraissant commode, et notamment par contact avec le négatif d'enregistrement du son, tel que 2 fig. 1 pour la piste 5,   fig.2   ou 3 . On a vu en effet que les pistes 5 et 9 étaient respectivement la reproduction sans transformation d'une piste acoustique ordinaire. 



   Le cas d'une transposition d'images effectuée, conformément à l'invention, entre deux films de trente-cinq millimètres, ayant ainsi été décrit, on exposera plus   briè-   vement, comme autre exemple, le cas d'une transposition effectuée à partir d'un film ordinaire 23 de seize milli- mètres, pour parvenir à une disposition comme celle de   l'une   des   figures 2   et 3, sur un film 11 de trente-cinq millimètres Ce cas est celui représenté   schématiquement   sur la figure 6. 



   Dans ce dernier cas, l'image 3"b du film 23 est à reproduire sans modification de dimensions en "b, mais in- versée par un système optique 16', ainsi qu'il est usuel sur une tireuse. La question de déroulement respectif des deux films est toutefois plus délicate alors, que dans le cas pré- cédent. Il faut en effet, dans le   présent   cas, assurer le déroulement des deux films 23 et 11 à une fréquence égale et de sorte que l'image 4"b puisse être placée exactement dans celle des deux moitiés superposées, utilisée dans   l'imag:   AABB du film 11. Il s'agit toutefois là d'une simple ques- tion de démultiplication entre les deux systèmes entraîneurs de films et le problème peut être facilement résolu par l'homme de   l'art.   



   De même, en ce qui concerne la reproduction d'une piste acoustique enregistrée sur un film 23 de seize milli- mètres, à une piste acoustique à enregistrer sur un film 11 de trente-cinq millimètres, on procéderait à un ou plusieurs réenregistrements soit optiques, soit acoustiques de la piste    acoustique    

 <Desc/Clms Page number 12> 

   Naturellement,lorsque il   s'agit de tirer des copies de grandes séries portant des images et des pistes acousti- ques réalisées selon l'invention, le tirage pourra s'effec- tuer à l'aide de contretypes. Les négatifs images originaux et les négatifs acoustiques seront alors reproduits sur le même contretype.

   Le contretype ainsi obtenu pourra alors être utilisé pour l'impression sur des tireuses du genre des tireuses usuelles équipant les ateliers de tirage industriels, ces tireuses pouvant d'ailleurs, s'il y a lieu, recevoir certaines modifications, notamment en ce qui concerne l'inscription simultanée des deux pistes acous- tiques. 



   En suite de quoi, et quel que soit le mode de réa- lisation adopté, on obtient un film cinématographique sonore dont les caractéristiques et les modes de réalisation res- sortent suffisamment de ce qui précède, pour qu'il soit inutile d'entrer à ces sujets dans aucune explication com- plémentaire. En tous cas, un tel film de cinéma présente de nombreux et réels avantages, et notamment celui de permettre, avec des appareils de projection usuels, sonores ou muets, dont les mécanismes et organes de déroulement et éventuelle- ment de lecture sonore restent inchangés, la projection, pour une même longueur de pellicule, de films de durée double des films habituellement projetés avec le même appa- reil. 



   Comme il va de soi, et comme il résulte d'ailleurs déjà de ce qui précède, l'invention ne se limite nullement à ceux de ses modes d'application, non plus qu'à ceux des modes de réalisation de ses diverses parties, ayant été   plus spécialement envisagés ; en embrasse, au contraire,   toutes les variantes, notamment celle par laquelle un film conforme $ l'invention serait obtenu directement à la prise de vues, à l'aide d'un appareil enregistrant seulement, sur 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 chaque image AABB du film ordinaire, une image Gb (Fig.2 et 3 lors d'une prise de vues donnée, puis une image   4b   lors d'une autre prise de vues. 



    REVENDICATIONS   1- Procédé d'enregistrement de film cinématographique, carac- térisé en ce qu'on inscrit dans le cadre de l'image ordinaire   d'un   film cinématographique donné, et de préférence à l'aide d'un dispositif du genre des tireuses optiques, deux images disposées l'une au dessus de l'autre, chacune de ces deux images faisant partie d'une séquence de vues qui lui est propre, et l'une de ces deux séquences étant établie pour être projetée alors que le film se déroule dans un premier sens, tandis que l'autre séquence est établie pour être projetée alors que le film se déroule dans un deuxième sens, le sens de marche de l'appareil de projection restant d'ailleurs le même pendant des deux projections.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements made to cinematographic film recording processes".



   The invention, due to Mr. A. DERCOURT, relates to recording methods for cinematographic films.



   Its main aim is to make these processes such that they respond better than in the past to various requirements of practice, and in particular that they make it possible to record, on a film of given dimensions, scenes with twice as many images as is usually expected on said film.



   'It mainly consists, on the one hand, in entering within the framework of the ordinary image of a given cinematographic film, and preferably using a device of the type of optical printers, two images arranged one above the other, each of these two images forming

 <Desc / Clms Page number 2>

 part of a sequence of views which is proper to it, and one of these two sequences being established to be projected while the film unfolds in a first direction, while the other sequence is established to be projected then that the film takes place in the opposite direction to the first, the direction of operation of the projection apparatus remaining the same;

   and it optionally also consists, on the other hand, of inscribing, towards each edge of said film, an acoustic track established in the usual way for the given film, and each of these two corresponding tracks (in particular as regards the direction of its unfolding) to one of the image sequences considered above.



   The invention consists, apart from this main arrangement, of certain other arrangements which are preferably used at the same time, and which will be discussed more explicitly below.
It relates more particularly to certain modes of application, as well as certain embodiments, of the aforesaid provisions; and it relates more particularly still, and this as new industrial products, to the recording processes of the type in question, comprising application of the aforesaid provisions, to the apparatus and special elements (and in particular the optical printers), specific to their. production, as well as motion pictures produced according to these processes.



   And it can, in any event, be clearly understood with the aid of the additional description which follows, as well as the appended drawings, which supplement and drawings are given, of course, above all by way of indication.



   Figure 1 of these drawings shows the arrangement of the various elements of an ordinary film of a given format, and figure 3 shows the arrangement, on a film of the same format, of the various elements of an embodiment according to the in. - vention.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   FIG. 3 shows another film according to the invention, arranged according to a variant.



   Figure 4 is the diagram of an optical printer allowing, from films similar to those of fig.l, the establishment of films similar to those of one of Figs.



  2 and 3.



   Figure 5 shows, in schematic perspective, the transposition carried out between the two films, using the previous device
FIG. 6, finally, shows, in a manner analogous to FIG. 5, the transposition carried out between two films, the first of which has dimensions substantially half those of the second.



   According to the invention, and more particularly according to that of its modes of application, as well as according to those of the embodiments of its various parts, to which it seems that preference should be given, proposing to producing a sound cinematographic film comprising, for equal film length, twice as many images as the same film used according to the usual standards, the procedure is as follows or in a similar manner.



   We know that the price of cinematographic film can play a large part in the cost price of a film. This may be the case, for example, for topical films, for which the investments are all the more heavy to bear as the tape is used for a short time. Also, it may seem desirable to various branches of the film industry to take advantage of the increasingly advanced qualities, both of the equipment and of the cinematographic films, to reduce the format of the images used for projection, and this doing, to save film, while maintaining technically operating conditions

 <Desc / Clms Page number 4>

 satisfactory.

   It is well known, in this vein, that so-called sixteen-millimeter film projections can be used in certain cases, and for example in the case of newsreels, without major drawbacks, instead of projections in so-called standard films or thirty-five millimeter films. However, the latter are often preferable for the projection of feature films. However, it may be difficult, for various reasons, to equip projection rooms with devices capable of projecting both formats.



     This is why it will appear advantageous, in a certain number of cases, to use on the existing projection apparatus, a film in which has been inscribed, in accordance with the invention, and preferably with the aid of 'a device of the type of optical printers, on the one hand, within the framework of the ordinary image of this film, two images arranged one above the other, each of these two images forming part of a sequence of shots which is proper to it, and one of these two sequences being established to be projected while the film unfolds in a first direction, while the other sequence is established to be projected as the film unfolds. unwinds in the opposite direction to the first, the direction of operation of the projection apparatus remaining the same;

   and in which on the other hand, towards each edge of said film, an acoustic track established according to the usual mode for the given film, and each of these two corresponding tracks (in particular with regard to the direction of its course) to one of the image sequences considered above.



   It must be understood that the invention can be applied to a film of any format and that it is only by way of nonlimiting example that it will be assumed below to be applied to a so-called thirty-five film. millimeters, this format being the most commonly used format

 <Desc / Clms Page number 5>

 in operating rooms. This is how we could provide, in other cases, for the superposition, one above the other, in the image of a sixteen-millimeter film, of two images of the kind of images of eight millimeter films.



   Likewise, as regards the ratio between the length and the width of the two images arranged one above the other in accordance with the invention, it goes without saying that it could be provided with a different value. of that indicated here by way of example, this example corresponding (in the case of the 35-millimeter film) to the usual dimensions of the image of sixteen-millimeter films. One could thus consider in particular, with regard to this dimensioning, to use the entire width of the film to be projected. However, such an arrangement would make it necessary to use special lenses, for example on the printer, and also on the projection apparatus.



   Likewise, finally, as regards the nature of a film produced in accordance with the invention, it should be understood that this film could be in color, as well as in black, the invention being applied to 'one and the other case.



   However, the usual (slightly enlarged) arrangement of a sound cinema film which is supposed, as has been said, to be a thirty-five millimeter film, has been shown in FIG. We see on this film the perforation
1 for the training, the acoustic track 2, and the frames or fractions of frames 3a, 3b, 3c, 3d of four usual images. For a better understanding of the description, we. a further delimited, by lines A-A, B-B and C-C, the total length of film available for each image.



   Assuming, as has already been said, that sixteen millimeter film images are recorded on the film to be projected, in which their usual dimensions are retained (shown enlarged in Figures 2 and 3), the implementation of the invention leads to the production of one of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 sitions illustrated in particular by said Figures 2 and 3.



  We see in these figures a first sequence of images 4a, 4b, 4c, in the inverted position, but which will be straight during their projection on a screen. The acoustic track corresponding to this sequence of images is track 5, the film being represented (as moreover that of FIG. 1) with the gelatinous face in front of the figure. We also see in the same figures a second sequence of images Gb, 6c, 6d, these images being, with respect to the images 4a, 4b, 4c, inverted around an axis parallel to AA, and inverted around an axis parallel to the edges of the film. In this way, the first sequence 4a, 4b, 4c corresponds well, if we consider figs. 2 and 3, the unwinding of the film in direction 7, while the second sequence 6b, Gc, 6d, corresponds to the unwinding of the film in the reverse direction 3.

   The acoustic track corresponding to the sequence 6b, Gc, 6d, is track 9.



   It should be noted that, in particular, this arrangement results in an operating advantage. Indeed, the two sequences of images having to be projected for different directions of unwinding of the film, on a device always rotating in the same direction, there is no need to rewind the film. after the projection of each of the two sequences of images: the film is itself in a suitable position on its reel before each of these projections.



   It also results from this arrangement that the usual device of the projection apparatus, for. reading of the acoustic track, does not require any modification, the acoustic track being at the time of projection, for one as for the other sequence, on the same side of the device, which is usually the right side in looking in the direction of the projection.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   We. therefore sees, in conclusion of the foregoing, that a film thus produced in accordance with the invention can be projected in an ordinary projection device, the drive mechanism and the device for reading the acoustic track are not subjected to of modifications. To achieve such a projection, it suffices to provide on said apparatus a special window limiting the image framing to the successive location occupied by an image such as 4b. If we also use the usual objective of the apparatus, established (in the example considered) for a projection of thirty-five millimeter film on a given screen, the projection of images such as 4b through this objective will give on the same screen images of smaller dimensions than those of the usual images.

   If it is preferred to obtain images occupying, on projection, the entire surface of said screen, there will also be provided on the projection apparatus, either a lens of appropriate focal length, or an additional lens, which will be used in the projection apparatus. the particular case considered.



   With regard to the question of the arrangement of the projected image on the screen, it will be mentioned that the projection apparatus is set up, in the usual way, to display, in the frame delimited by the screen, images whose axis GG fig.l is distinct from axis II of the film. If it is desired to produce a film in accordance with the invention and which allows, without any other arrangement, a similar positioning on the screen of the projected image, we will therefore have recourse to a film drawn up according to an arrangement similar to that of figure 3.

   According to this arrangement, the images 4a, 4b, 4c, intended to take place in the direction 7 with the film in the position shown, are centered on the aforesaid axis G-G; the images 6b, 6c, 6d, etc. intended to unfold (relative to the film) in direction 3 (which direction is

 <Desc / Clms Page number 8>

 melt, in the projection apparatus, after the planned reversal of the reel, with the direction 7), are centered on the contrary on an axis J-J symmetrical to the axis G-G with respect to the axis I-I.



   According to the arrangement of FIG. 2, on the contrary, if a projection covering the entire surface of the screen is carried out, appropriate means must be provided to allow, for each of the two sequences of images, the centering of the image projected onto the center of the screen.



   Of course, it is not at all necessary that the two sequences recorded on a reel correspond to immediately consecutive scenes. If one wishes to carry out a sequence of images on projection using two devices, as is usual, on the contrary, two sequences which are not immediately consecutive will be provided on the same reel, to allow moreover, at the end of the reel, the sequence of consecutive scenes, while the operator will have the time required to remove, after projection of the first sequence, the reel filled with the projected tape, and place this reel, as it is, at the usual place for the projection, at the desired moment, of the second sequence of images.



   With a view to loading the reels onto the projection apparatus, and possibly carrying out the sequence during projection, the films in accordance with the invention will preferably be provided with reference tapes. customary or regulatory rage, to which appropriate references will be made to allow the correct start of sound and image.



   As regards the hardware devices suitable for obtaining a cinematographic film according to the invention, several embodiments can be conceived, each further comprising a certain number of possible variants.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   In any case, it seems advantageous to take the pictures as an ordinary picture with a conventional camera. Proposing, as previously, to apply the invention to a thirty-five millimeter film, it is therefore possible in particular either to proceed from a shooting carried out in the usual way on another thirty-five millimeter film, or proceed from a shooting still carried out in the usual way on a film of sixteen millimeters. It is of course assumed that the number of images per second is the same for the shooting and for the projection;

   if it were to be otherwise, one would also use one of the methods practiced by a person skilled in the art for transposing the image frequencies, so that one would be reduced, as regards the invention properly , in the case of equal frame rates.



   Figures 4 and 5 illustrate the case of transposing, with the aid of a specially established optical printer, images of an ordinary thirty-five millimeter film 10 similar to that of figure-1, to a film 11 of the same dimensions, analogous to one of the films of FIGS. 2 and 3. Film 10 is a negative, so that film 11 is directly impressed in positive.

   The film 10 is placed on a mechanical drive device 12a, 12b, 12c, etc ..., movement being provided by a claw 12d. The film 11 is placed on an identical device 13a, 13b, 13c, 13d, etc. synchronized with the first, and ensuring the unwinding of the films at the same frequency, but in the opposite direction 14 and 15 to take account of the reversal of images introduced by the lens 16 which will be discussed below.



   A light source 17, completed by a reflector 18 and an optic 19, is placed behind the film 10.



   To transform an image of the 3'b format of film 10 (fig. 5) into an image like 4'b on film 11, we have

 <Desc / Clms Page number 10>

 between the two films 10 and 11 an optical system 16, shown here in schematic form and completed on the one hand near the film 10 by a cover 20 or similar device (in particular by a window carried by the plate of the apparatus), allowing a single image 3 'b of the format of images of thirty-five millimeter films to pass, and on the other hand, near the film 11, through another cover 21 or similar device, allowing a single image to pass 4'b of the format of the images of films of sixteen millimeters. This device is also supplemented, as is usual, by a periodic shutter 22, preferably rotating.



     We see in this way that, alone; a sequence of images such as sequence 4a, 4b, 4c will be recorded on film 11 following a first operation.



   We will then proceed in the same way with another tape 10 'not shown, similar to the tape 10, to record on the film 11 the second sequence of images, such as the sequence 6b, 6c, 6d, and this in accordance with that of available - positions of figures 2 and 3 which will have been chosen; To do this, it will suffice to put the then filled reel 13c, in place of the then empty reel 13a, which will in particular have the effect, as desired, of then unrolling the film 11 in the opposite direction to the direction of the first operation, while the images of the sequence 6b, 6c, 6d, will be placed behind the cover 21, preferably without having to move the latter.



   In these operations, of course, framing or centering means will be provided, making it possible to arrange the successive images such as 6b, 4b, Se, 4c, etc., at the desired distance from the edges of the film 11, in particular depending on whether the arrangement of FIG. 2 or that of FIG. 3 is adopted.



  These means may consist, for example, of a decentering of one of the plates of the printer.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   Having thus proceeded with the recording of the two sequences of images on the film 11, we will proceed with the reproduction of each of the two acoustic tracks 5 and 9, in any case usually appearing convenient, and in particular by contact with the negative d. 'sound recording, such as 2 fig. 1 for track 5, fig. 2 or 3. We have in fact seen that tracks 5 and 9 were respectively the reproduction without transformation of an ordinary acoustic track.



   The case of a transposition of images carried out, in accordance with the invention, between two films of thirty-five millimeters, having thus been described, the case of a transposition carried out at another example will be explained more briefly, as another example. starting from an ordinary film 23 of sixteen millimeters, to arrive at an arrangement like that of one of FIGS. 2 and 3, on a film 11 of thirty-five millimeters. This case is that represented schematically in FIG. 6.



   In the latter case, the image 3 "b of the film 23 is to be reproduced without modifying the dimensions in" b, but reversed by an optical system 16 ', as is usual on a printer. The question of the respective progress of the two films is however more delicate then, than in the previous case. In this case, it is indeed necessary to ensure the unwinding of the two films 23 and 11 at an equal frequency and so that the 4 "b image can be placed exactly in that of the two superimposed halves, used in the image: AABB of film 11. This is, however, a simple matter of the multiplication between the two film driving systems and the problem can be easily solved by those skilled in the art.



   Similarly, with regard to the reproduction of an acoustic track recorded on a sixteen millimeter film 23, to an acoustic track to be recorded on a thirty-five millimeter film 11, one or more re-recordings, either optical, would be carried out. , either acoustic of the acoustic track

 <Desc / Clms Page number 12>

   Naturally, when it is a question of making copies of large series bearing images and acoustic tracks produced according to the invention, the printing can be carried out using duplicates. The original image negatives and the acoustic negatives will then be reproduced on the same duplicate.

   The duplicate thus obtained can then be used for printing on printers of the type of usual printers equipping industrial printing workshops, these printers being able, moreover, if necessary, to receive certain modifications, in particular with regard to simultaneous recording of the two acoustic tracks.



   As a result, and whatever the embodiment adopted, a sound cinematographic film is obtained, the characteristics and embodiments of which emerge sufficiently from the above, so that it is unnecessary to enter the film. these topics in no further explanation. In any case, such a cinema film presents numerous and real advantages, and in particular that of making it possible, with usual projection devices, sound or silent, whose mechanisms and organs for unwinding and possibly for sound playback remain unchanged, the projection, for the same length of film, of films of double the length of the films usually projected with the same apparatus.



   As goes without saying, and as it follows moreover already from the above, the invention is in no way limited to those of its modes of application, nor to those of the embodiments of its various parts, having been more especially considered; embraces, on the contrary, all the variants thereof, in particular that by which a film conforming to the invention would be obtained directly by shooting, using a recording device only, on

 <Desc / Clms Page number 13>

 each AABB image of the ordinary film, a Gb image (Figs. 2 and 3 during a given shooting, then an image 4b during another shooting.



    CLAIMS 1- Cinematographic film recording method, characterized in that it is inscribed within the framework of the ordinary image of a given cinematographic film, and preferably using a device of the type of printers optical, two images arranged one above the other, each of these two images forming part of a sequence of views which is specific to it, and one of these two sequences being established to be projected while the film takes place in a first direction, while the other sequence is established to be projected while the film takes place in a second direction, the direction of operation of the projection apparatus remaining the same during the two projections.


    

Claims (1)

2- Procédé-selon la revendication 1, caractérisé en ce que, pour sonoriser le film considéré, on inscrit, vers chaque bord de ce film, une piste acoustique, chacune des deux pistes ainsi obtenues correspondant, notamment en ce qui concerne le sens de son déroulement, à l'une des deux séquences d'images. 2- A method according to claim 1, characterized in that, in order to provide sound to the film in question, an acoustic track is entered towards each edge of this film, each of the two tracks thus obtained corresponding, in particular as regards the direction of its unfolding, to one of the two image sequences. 3- Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que le cadre des images de chacune des deux séquences admet l'axe longitudinal du film pour axe de symétrie, des moyens étant prévus -de préférence, sur l'appareil de pro- jection, pour permettre de placer le centre de l'image de l'une, puis de l'autre séquence d'images, au moins au voi- sinage du centre de l'écran de projection 4- Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'axe de chaque image dans le sens du déroulement du film, <Desc/Clms Page number 14> est situé à la distance usuelle de l'axe longitudinal du film, pour permettre une projection convenablement centrée sur l'écran, ladite distance étant prise de l'un des côtés dudit axe longitudinal pour l'une des séquences d'images, 3- Method according to claim 1, characterized in that the frame of the images of each of the two sequences admits the longitudinal axis of the film for axis of symmetry, means being provided -preferably, on the projection apparatus, to make it possible to place the center of the image of one, then of the other sequence of images, at least in the vicinity of the center of the projection screen. 4- Method according to claim 1, characterized in that that the axis of each image in the direction of the course of the film, <Desc / Clms Page number 14> is located at the usual distance from the longitudinal axis of the film, to allow a projection suitably centered on the screen, said distance being taken from one of the sides of said longitudinal axis for one of the image sequences, et de l'autre coté de cet axe pour l'autre séquence. and on the other side of this axis for the other sequence. 5- Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que la transposition à l'aide du dispositif du genre d'une tireuse optique, est réalisée à partir d'au moins une bande de film, enregistré de façon usuelle avec une dis- position régulière des images successives. 5- A method according to claim 1, characterized in that the transposition using the device of the type of an optical printer, is carried out from at least one film strip, recorded in the usual way with an arrangement. regular successive images. 6- Procédé selon la revendication 5, caractérisé en ce que le film enregistré de façon usuelle et le film obtenu par le procédé de l'invention, sont de mêmes for- mats, et qu'ils se déroulent en synchronisme sur la tireuse optique, laquelle comporte une optique réductrice des dimensions de chaque image. 6- A method according to claim 5, characterized in that the film recorded in the usual way and the film obtained by the method of the invention are of the same formats, and that they take place in synchronism on the optical printer, which comprises an optic reducing the dimensions of each image. 7- Procédé selon la revendication 5, caractérisé en ce que les images du film enregistré de façon usuelle, et celles du film obtenu par le procédé de l'invention, sont de mêmes formats, et que les deux films se déroulent sur la tireuse optique avec la même cadence d'images. 7- Method according to claim 5, characterized in that the images of the film recorded in the usual way, and those of the film obtained by the process of the invention, are of the same formats, and that the two films are unwound on the optical printer with the same frame rate. 8- Procédé selon l'une au moins des revendications 6 et 7, caractérisé en ce qu'une optique placée entre les deux films en cours de transposition, renverse les images, et que les deux films se déroulent alors en sens inverse l'un de l'au- tre. 8- Method according to at least one of claims 6 and 7, characterized in that an optic placed between the two films being transposed, reverses the images, and that the two films then take place in the opposite direction one the other.
BE492323D BE492323A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE492323A true BE492323A (en)

Family

ID=136597

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE492323D BE492323A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE492323A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2883988A1 (en) DIGITAL STEREOSCOPIC VIDEO CAMERA / CAMERA, THREE-DIMENSIONAL DISPLAY DEVICE AND PROJECTOR, STEREOSCOPIC PRINTER AND VIEWER
BE492323A (en)
PT84019B (en) PROCESS FOR REGISTRATION AND REPRODUCTION OF CINEMATOGRAPHIC IMAGES, MOBILE COLOR FILM MACHINE AND ROTARY SHUTTER ELEMENT
BE475556A (en)
JPH0196636A (en) Stereoscopic video display device
BE373342A (en)
BE476843A (en)
BE408779A (en)
BE469918A (en)
BE503598A (en)
BE458491A (en)
FR2486258A1 (en) Device for taking and projecting cinema pictures in relief - uses video recording and lenticular screen to multiply views
BE531652A (en)
BE449868A (en)
BE494387A (en)
BE561948A (en)
BE412666A (en)
WO2012084542A1 (en) Method of creating and transferring to a silver support stereoscopic images, method of processing such a support and corresponding devices
FR2727530A1 (en) PHOTOGRAPHIC FILM, PARTICULARLY FOR A STEREOSCOPIC APPARATUS
BE508276A (en)
FR2666422A1 (en) Method and apparatus for the production and projection of images in relief
CH265862A (en) Method for color cinematography, and device for its implementation.
BE489602A (en)
FR2482812A1 (en) TV image processing system producing printing plate from scanner - converts read=out video signals into primary colours and then into print=out signals
BE488194A (en)