BE489602A - - Google Patents

Info

Publication number
BE489602A
BE489602A BE489602DA BE489602A BE 489602 A BE489602 A BE 489602A BE 489602D A BE489602D A BE 489602DA BE 489602 A BE489602 A BE 489602A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
color
images
red
filter
film
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE489602A publication Critical patent/BE489602A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B33/00Colour photography, other than mere exposure or projection of a colour film

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Color Television Image Signal Generators (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif additif pour les films en couleurs ". 



   L'invention concerne la cinématographie en couleurs, spécialement les dispositifs additifs y utilisés. 



   On connait un certain nombre de ces dispositifs additifs ; dans les plus anciens de ces dispositifs, les fenêtres d'images alternatives sont éclairées à travers de filtres rouges et verts, et après avoir exécuté une reproduction positive de ce négatif, on projette les prises de sélections de couleurs différentes sur un écran, à travers de filtres de couleur, cor- respondant à ceux utilisés lors de la prise du négatif. Cette disposition présente l'inconvénient que le nombre d'images complets (c'est-à-dire une image composante rouge, plus une image composante verte) projeté sur l'écran est la moitié de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 celui des fenêtres d'images projetées, ce dont résulte que les couleurs alternent sur l'écran, à une vitesse inférieure à celle qui détermine la constance rétienienne.

   En considérant par exemple une vitesse standard de vingt quatre fenêtres par secon- de, douze images rouges et douze images vertes par seconde seront projetées sur l'écran. On pourrait évidemment écarter cet inconvénient en doublant la vitesse, mais le film positif serait alors projeté à une vitesse de quarante-huit fenêtres par seconde, ce qui ne correspondrait pas avec la reproduction sonore. 



   Un autre inconvénient, se produisant lorsque les prises de sélections de couleurs sont faites successivement et à vitesse normale, est la création de franges aux bords de chaque objet en mouvement rapide projeté sur   l'écran.   Afin d'é- carter cet inconvénient on a préconisé d'éclairer les deux   fenêtres d'images simultanément ; n'a toutefois pu éviter   qu'un desdits inconvénients continue à se produire, et si en outre on utilise, lors de la prise du négatif, un objet fendu, des erreurs parallactiques se produiront. 



   Ces erreurs parallactiques pourront être évitées en   utilisant un prisme de réfraction ; cesprismes sont toutefois   très difficiles à réaliser et sont excessivement chers. 



   On a encore préconisé de prendre simultanément deux sélections de couleurs en une seule fenêtre d'image, et de projeter à la fois les images positifs. 



   Il est clair que, lorsque le positif est projeté à travers de filtres rouges et verts, une quantité considérable des rayons lumineux est perdue, d'ou en résulte que les couleurs seront très souvent floues. Afin d'obvier à cet inconvénient, on a essayé de projeter les images des sélections de couleurs "rouges" à travers un filtre   "rouge",   et de projeter les prises des sélections de couleurs "vertes" sans l'intervention d'un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 filtre de couleur. Les couleurs bleues et vertes seront alors créées automatiquement, à condition que ces couleurs sont dispo- sées d'une façon appropriée en monochrome dans les prises des sélections de couleurs "vertes".

   Ce moyen permet de projeter des couleurs très vives sur l'écran, mais en considération de la nécessité de devoir maintenir une vitesse normale de vingt- quatre fenêtres par seconde lors de la projection du positif, il se montrera sur l'écran, si les prises des sélections de couleurs sont projetées successivement, une lumière alternative rouge et blanche avec une vitesse de douze fenêtres de chaque par seconde; or, cette vitesse se situe en-dessous de la con- stance rétienienne, ce qui donne naissance à des "respirations" ou pulsations très ennuyeuses des objets rouges. 



   L'objet principal de la présente invention est de réaliser un système additif pour les films en couleurs qui écarte lesdits inconvénients, tout en n'entraînant que des modifications minimes à la caméra et le projecteur. Il va sans dire que l'importance de la modification au projecteur a un intérêt beaucoup plus grand que celle de la caméra, vu que le nombre de projecteurs utilisés est sensiblement plus grand que le nombre de caméras. 



   Le dispositif additif selon l'invention est du genre dans lequel les sélections de couleurs alternatives sont prises successivement à travers de filtres appropriés, et se caracté- rise en ce que le film négatif est, après chaque prise, déplacé d'une distance, égale à la moitié de la hauteur d'une fenêtre normale et à une vitesse double de la vitesse usuelle, de sorte que chaque fenêtre comprend une paire de prises de sélections de couleurs. 



   Pour la projection, un film positif est exécuté de toute manière appropriée et les images sont, par paires, projetées simultanément et en une vitesse normale à travers un 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 filtre approprié, des moyens étant prévus pour la superposition des images individuelles de chaque paire sur l'écran. 



   Préférablement, lesdites images individuelles de chaque paire seront projetées sur l'écran à l'intermédiaire d'un dispositif d'objectif fendu; en vue de réaliser une projection aussi claire que possible, on projetera préférablement l'image composante de couleur "rouge" de la paire positive à travers un filtre rouge, et l'image composante de couleur "verte" sans l'interposition d'un filtre. 



   Si le filtre rouge est disposé dans ou sur la moitié du dispositif d'objectif fendu, on remarquera que la seule modification à faire au projecteur sera celle de placer le dis- positif d'objectif fendu dans son système optique ; ce dispositif pourra former une seule pièce facilement enlevable, de sorte qu'on pourra adapter le projecteur à la projection d'images en couleurs ou à la projection d'images noirs et blancs moyen- nant un minimum de modifications. 



   Etant donné que les couleurs seront obtenues comme prises de sélections de couleurs en monochrome, il est évident qu'on pourra utiliser le matériel panchromatique ordinaire et que la réalisation des images en couleurs à l'aide du dispositif selon l'invention n'entraînera que les mêmes frais des réalisa- tions d'images noirs et blancs, les longueurs des négatifs et des positifs étant les mêmes dans les deux cas. 



   Les caractéristiques de la présente invention res- sortiront davantage de la description ci-après d'un exemple se référant au dessin annexé. 



   Dans ce dessin: la figure 1 est un schéma illustrant la prise de films en couleurs selon le procédé de l'invention. 



   La figure 2 en schématise la projection. 



   Suivant la figure 1, entre l'objectif ou dispositif 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'objectifs 10 et le film 11 est disposé un obturateur de cou- leurs 12, capable de tourner autour de son axe 13 à une vitesse telle que les filtres de couleur 14 et 15 sont alternativement exposés au rayon lumineux à une vitesse qui correspond à deux   fois la vitesse de prise normale ; titre indicatif, cette   vitesse normale soit considérée comme la vitesse standard des films sonores de vingt-quatre images par seconde. 



   Le mécanisme d'alimentation de film ( non représen- té ) est conçu de sorte à déplacer le film 11, après chaque exposition, d'une distance, égale à la moitié de la hauteur de la fenêtre normale 16 et vu que l'obturateur 12 (ou un autre élément analogue) est capable de couper le rayon lumineux à une vitesse de quarantehuit interruptions par seconde, on réali- sera sur le film 11 une série de prises de sélections de cou- leurs "rouges" et "vertes" alternatives respectivement 17 et 18, dont chaque paire de prises 17-18 se dispose dans une seule fenêtre d'image 16 et occupera préférablement un quart de l'es- pace de la fenêtre 16, comme schématisé au dessin. 



   Eventuellement, les images 17 et 18 pourront s'éten- dre de l'un à l'autre bord de la fenêtre 16, mais préférable- ment elles ne prendront que la moitié de la largeur de la   fenêtr-   tout en se situant au centre de cette dernière (comme représenté' en effet, dans ce cas, la hauteur et la largeur relatives des images 17 et 18 restent les mêmes que dans la méthode normale des films noir et blanc, et la projection   s'entrouvera   facilitée 
En ce qui concerne les modifications à faire à la caméra afin qu'elle soit capable de remplir les conditions du présent procédé, il suffit que le mécanisme d'alimentation de film soit modifié de sorte qu'il puisse effectuer son opération au double de la vitesse normale, ce toutefois seulement pour déplacer le film, à chaque mouvement,

   de la moitié de la distan-   ce usuelle ; enoutre, il faudra disposer, entre l'objectif et   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 le film, un obturateur, tel que 12 muni des filtres, l'objectif étant réglé pour prendre des images d'un quart des dimensions. 



   Toutes les prises des sélections de couleurs étant effectuées à partir d'un seul point visuel, toutes erreurs parallactiques sont exclues. La vitesse du film négatif sera la vitesse standard, de sorte qu'aucune opération parasitaire influencera l'installation de reproduction sonore, et comme les images sont prises à une vitesse de quarante-huit par seconde, la création de franges perceptibles entre les images d'une paire ou de l'autre sera quasi exclue. 



   Quant à la projection, (figure 2) le film positif 20 reproduit du film négatif 11, par simple reproduction-contact ou un autre procédé quelconque, présente une paire d'images de couleur complémentaires 21 et 22 dans chaque fenêtre d'images   23.   Les images 21 et 22 sont projetées simultanément, par paires par un dispositif d'objectif fendu   24,   pour faire coïncider les images   Il¯   et 22 sur l'écran en 25. Préférablement, des moyens seront prévus pour le réglage des deux parties du dispositif d'objectif fendu, pour compenser les différentes distances de projection et dans le but d'obtenir une superposition correcte. 



   Lors de la réalisation de la présente invention il sera préférable de projeter seulement l'image composante de couleur "rouge" de chaque paire à travers un filtre de cou- leur, l'autre image composante étant projetée sans filtre. On obtiendra alors, comme dit ci-devant, des images beaucoup plus claires, et on remarquera que, lorsque le film positif est projeté à la vitesse normale de vingt-quatre fenêtres par secon- de, c'est-à-dire à la vitesse de vingt-quatre paires d'images 21 et 22 par seconde tout risque de voir "respirer" ou pulser les images rouges est écarté, vu que l'écran reçoit des rayons de lumière rouges et blancs, à une vitesse de vingt-quatre par seconde ; on aura ainsi une immobilisation visuelle qui garantira 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 une constance permanente des images rouges sur l'écran. 



   Les avantages du procédé de projection selon l'inven -tion se trouvent ainsi clairement définis. Du matériel panchro-   matique noir-blanc ordinaire peut être utilisé ; aucunemodifica-   tion ou mécanisme de projection est nécessaire et la seule ajoute à faire au projecteur est le dispositif d'objectif fendu 24. Ce dernier peut être exécuté sous la forme d'une unité amovible qui peut être facilement glissée dans le-et retirée du système optique du projecteur, dans le but d'adapter ce dernier, respectivement à l'opération des films en couleurs et celle des films noir-blanc. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Dispositif additif pour les films en.couleurs, dans lequel les prises des sélections de couleurs sont exécutées à travers de filtres de couleur appropriés, caractérisé en ce que le film négatif est, après chaque exposition, déplacé d'une distance, égale à la moitié de la hauteur d'une fenêtre d'image normale en une vitesse double de la vitesse usuelle, de sorte que chaque fenêtre comprend une paire de prises de sélections de couleur complémentaires ou substantiellement complémentaires, et que les images du film positif, reproduit d'un tel négatif, sont projetées simultanément à travers d'un ou plusieurs filtres de couleur appropriés, à une vitesse normale, des moyens étant prévus pour superposer les images individuelles de chaque paire sur l'écran.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Additive device for color films".



   The invention relates to color cinematography, especially the additive devices used therein.



   We know a certain number of these additive devices; in the oldest of these devices, the windows of alternative images are illuminated through red and green filters, and after performing a positive reproduction of this negative, the shots of selections of different colors are projected onto a screen, through color filters, corresponding to those used when taking the negative. This arrangement has the disadvantage that the number of complete images (that is to say a red component image, plus a green component image) projected on the screen is half of.

 <Desc / Clms Page number 2>

 that of the projected image windows, which results in the colors alternating on the screen, at a speed lower than that which determines the retian constancy.

   Considering for example a standard speed of twenty-four windows per second, twelve red images and twelve green images per second will be projected on the screen. This drawback could obviously be avoided by doubling the speed, but the positive film would then be projected at a speed of forty-eight windows per second, which would not correspond with the sound reproduction.



   Another disadvantage, occurring when the color selections are taken successively and at normal speed, is the creation of fringes at the edges of each fast moving object projected on the screen. In order to avoid this drawback, it has been recommended to illuminate the two image windows simultaneously; However, it was not possible to prevent one of said drawbacks from continuing to occur, and if, in addition, a split object is used when taking the negative, parallactic errors will occur.



   These parallactic errors can be avoided by using a refractive prism; these prisms are however very difficult to produce and are excessively expensive.



   It has also been recommended to take two color selections simultaneously in a single image window, and to project the positive images at the same time.



   It is clear that when the positive is projected through red and green filters a considerable amount of the light rays are lost, hence the colors will very often be blurred. In order to overcome this drawback, we tried to project the images of the "red" color selections through a "red" filter, and to project the takes of the "green" color selections without the intervention of a

 <Desc / Clms Page number 3>

 color filter. The blue and green colors will then be created automatically, provided these colors are appropriately arranged in monochrome in the shots of the "green" color selections.

   This means it is possible to project very vivid colors on the screen, but in consideration of the necessity of having to maintain a normal speed of twenty-four windows per second when projecting the positive, it will show on the screen, if the taken from the color selections are successively projected, an alternating red and white light with a speed of twelve windows each per second; however, this speed is below the retian constant, which gives rise to very boring "breaths" or pulsations of red objects.



   The main object of the present invention is to provide an additive system for color films which eliminates said drawbacks, while causing only minimal modifications to the camera and the projector. It goes without saying that the importance of the modification to the projector is of much greater interest than that of the camera, since the number of projectors used is significantly greater than the number of cameras.



   The additive device according to the invention is of the kind in which the selections of alternative colors are taken successively through appropriate filters, and is characterized in that the negative film is, after each setting, moved by a distance equal to at half the height of a normal window and at double the usual speed, so that each window includes a pair of color selection shots.



   For projection, a positive film is executed in any suitable manner and the images are, in pairs, projected simultaneously and at normal speed through a

 <Desc / Clms Page number 4>

 appropriate filter, means being provided for superimposing the individual images of each pair on the screen.



   Preferably, said individual images of each pair will be projected onto the screen through a slit lens device; in order to achieve a projection as clear as possible, the component image of "red" color of the positive pair will preferably be projected through a red filter, and the component image of "green" color without the interposition of a filtered.



   If the red filter is placed in or on half of the slit lens device, it will be noted that the only modification to be made to the projector will be that of placing the slotted lens device in its optical system; this device can form a single easily removable piece, so that the projector can be adapted to the projection of color images or to the projection of black and white images requiring a minimum of modifications.



   Since the colors will be obtained as taken from color selections in monochrome, it is obvious that ordinary panchromatic equipment can be used and that the production of color images using the device according to the invention will only entail the same costs for making black and white images, the lengths of the negatives and positives being the same in both cases.



   The features of the present invention will become more apparent from the following description of an example with reference to the accompanying drawing.



   In this drawing: FIG. 1 is a diagram illustrating the taking of color films according to the method of the invention.



   Figure 2 schematically shows the projection.



   According to figure 1, between the lens or device

 <Desc / Clms Page number 5>

 of objectives 10 and the film 11 is disposed a color shutter 12, capable of rotating around its axis 13 at a speed such that the color filters 14 and 15 are alternately exposed to the light beam at a speed which corresponds to twice the normal setting speed; As an indication, this normal speed is considered as the standard speed for sound films of twenty-four images per second.



   The film feed mechanism (not shown) is designed so as to move the film 11, after each exposure, a distance equal to half the height of the normal window 16 and as the shutter 12 (or some other similar element) is capable of cutting the light ray at a speed of forty-eight interruptions per second, film 11 will be made a series of shots of alternate "red" and "green" color selections. respectively 17 and 18, each pair of sockets 17-18 of which is arranged in a single image window 16 and will preferably occupy a quarter of the space of the window 16, as shown schematically in the drawing.



   Optionally, the images 17 and 18 could extend from one to the other edge of the window 16, but preferably they will only take half the width of the window while being situated in the center. of the latter (as shown 'in fact, in this case, the relative height and width of the images 17 and 18 remain the same as in the normal method of black and white films, and the projection will be facilitated
With regard to the modifications to be made to the camera in order for it to be capable of fulfilling the conditions of the present process, it is sufficient that the film feed mechanism is modified so that it can perform its operation at twice the rate. normal speed, however only to move the film, with each movement,

   half the usual distance; in addition, it will be necessary to have, between the objective and

 <Desc / Clms Page number 6>

 the film, a shutter, such as 12 provided with filters, the objective being adjusted to take images of a quarter of the dimensions.



   As all the color selections are taken from a single visual point, all parallactic errors are excluded. The speed of the negative film will be the standard speed, so that no parasitic operation will influence the sound reproduction setup, and as the images are taken at a speed of forty-eight per second, creating noticeable fringes between the images in 'one pair or the other will be almost excluded.



   As for the projection, (Figure 2) the positive film 20 reproduced from the negative film 11, by simple contact reproduction or any other method, presents a pair of complementary color images 21 and 22 in each image window 23. The images 21 and 22 are projected simultaneously, in pairs by a split lens device 24, to make the images Il¯ and 22 coincide on the screen at 25. Preferably, means will be provided for the adjustment of the two parts of the device. slotted lens, to compensate for the different projection distances and in order to obtain a correct superposition.



   In carrying out the present invention it will be preferable to project only the "red" color component image of each pair through a color filter, the other component image being projected without a filter. Much clearer images will then be obtained, as stated above, and it will be noted that, when the positive film is projected at the normal speed of twenty-four windows per second, that is to say at speed of twenty-four pairs of images 21 and 22 per second any risk of seeing "breathing" or pulsating red images is ruled out, since the screen receives red and white rays of light, at a speed of twenty-four per second; we will thus have a visual immobilization which will guarantee

 <Desc / Clms Page number 7>

 a permanent constancy of red images on the screen.



   The advantages of the projection method according to the invention are thus clearly defined. Ordinary black-white panchromatic material can be used; no modification or projection mechanism is needed and the only addition to the projector is the slit lens device 24. This can be executed as a removable unit which can be easily slipped into and removed from the projector. optical system of the projector, with the aim of adapting the latter, respectively to the operation of color films and that of black-white films.



   CLAIMS.



   1. Additive device for colored films, in which the shots of the color selections are carried out through suitable color filters, characterized in that the negative film is, after each exposure, moved by a distance, equal to half the height of a normal image window at twice the usual speed, so that each window includes a pair of shots of complementary or substantially complementary color selections, and the positive film images reproduce of such a negative, are projected simultaneously through one or more suitable color filters, at normal speed, means being provided for superimposing the individual images of each pair on the screen.


    

Claims (1)

2. Dispositif additif selon la revendication 1, caractérisé en ce que les images individuelles des paires d'images, superposées sur le film positif, sont projetées sur l'écran à l'aide d'un dispositif d'objectif fendu. 2. Additive device according to claim 1, characterized in that the individual images of the image pairs, superimposed on the positive film, are projected onto the screen with the aid of a split lens device. 3. Dispositif additif selon la revendication 2, ca- ractérisé en ce que le dispositif d'objectif fendu se présente sous la forme d'une unité, capable d'être introduite dans le <Desc/Clms Page number 8> système optique d'un projecteur, l'unité d'objectif fendu ne comportant qu'un seul filtre, préférablement un filtre rouge, actif par rapport d'une moitié du système d'objectif fendu, l'autre moitié du système d'objectif fendu ne comportant pas de filtre de couleur. 3. Additive device according to claim 2, charac- terized in that the split lens device is in the form of a unit, capable of being introduced into the lens. <Desc / Clms Page number 8> optical system of a projector, the split lens unit having only one filter, preferably a red filter, active with respect to one half of the split lens system, the other half of the lens system split without color filter. 4. Dispositif additif selon la revendication 3, caractérisé en ce que le filtre est remplacé par une couche de couleur rouge appliquée sur la moitié du système d'objectif fendu. 4. Additive device according to claim 3, characterized in that the filter is replaced by a layer of red color applied to half of the split lens system. 5. Dispositif additif selon les revendications 3 ou 4, caractérisé en ce que le système d'objectif fendu est exécuté en matière plastique. 5. Additive device according to claims 3 or 4, characterized in that the split lens system is made of plastic. 6. Dispositif additif selon les revendications précc dentés, caractérisé en ce que les prises des sélections de couleur sur le film négatif présentent un encombrement corres- pondant au quart ou approximativement le quart de la surface de la fenêtre d'image normale, les images se superposant au centre du film. 6. Additive device according to the preceding claims, characterized in that the taken of the color selections on the negative film have a size corresponding to a quarter or approximately a quarter of the surface of the normal image window, the images are superimposing in the center of the film. 7. Dispositif additif pour les films en couleurs, substantiellement tel que décrit et schématisé par le dessin annexé. 7. Additive device for color films, substantially as described and shown schematically in the accompanying drawing.
BE489602D BE489602A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE489602A true BE489602A (en)

Family

ID=134514

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE489602D BE489602A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE489602A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH621634A5 (en)
FR2883988A1 (en) DIGITAL STEREOSCOPIC VIDEO CAMERA / CAMERA, THREE-DIMENSIONAL DISPLAY DEVICE AND PROJECTOR, STEREOSCOPIC PRINTER AND VIEWER
BE489602A (en)
FR2783387A1 (en) IMPROVED METHOD FOR TRANSFERRING A DIGITAL IMAGE WITH A VIEW TO ITS VISUAL RETURN OR ITS ACQUISITION AND DEVICES FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2747530A1 (en) Cinematographic film analysis method using video conversion
US1545470A (en) Stereoscopic moving-picture camera
BE508276A (en)
CH115125A (en) Process for obtaining relief in cinematography.
BE393287A (en)
SU172A1 (en) A device for reproducing an image on a photosensitive film by means of an intermediate cliché in the method of photoelectric transmission of images at a distance of
EP0095984A1 (en) Process for compensating errors resulting from the projection of a film by means of an apparatus operating at a higher speed than the viewing apparatus
BE369146A (en)
CH183231A (en) Process for obtaining positive films for cinematographic color projection, and machine for implementing this process.
CH193103A (en) Process for the reproduction of color photographs with lenticular elements.
FR2486258A1 (en) Device for taking and projecting cinema pictures in relief - uses video recording and lenticular screen to multiply views
CH94859A (en) Cinematographic installation for the shooting and the projection thereof.
BE548407A (en)
BE331307A (en) METHOD AND DEVICE FOR COLOR PHOTOGRAPHY
CH349160A (en) Process for producing gradations on motion pictures and apparatus for carrying out this process
BE408779A (en)
BE359076A (en)
CH333206A (en) Cinematographic process and device for its implementation
BE449868A (en)
BE397458A (en)
BE485833A (en)