BE440516A - - Google Patents

Info

Publication number
BE440516A
BE440516A BE440516DA BE440516A BE 440516 A BE440516 A BE 440516A BE 440516D A BE440516D A BE 440516DA BE 440516 A BE440516 A BE 440516A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
link
side bars
nozzle
chain
chain according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE440516A publication Critical patent/BE440516A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16GBELTS, CABLES, OR ROPES, PREDOMINANTLY USED FOR DRIVING PURPOSES; CHAINS; FITTINGS PREDOMINANTLY USED THEREFOR
    • F16G13/00Chains
    • F16G13/02Driving-chains
    • F16G13/06Driving-chains with links connected by parallel driving-pins with or without rollers so called open links
    • F16G13/07Driving-chains with links connected by parallel driving-pins with or without rollers so called open links the links being of identical shape, e.g. cranked
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23HGRATES; CLEANING OR RAKING GRATES
    • F23H11/00Travelling-grates

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Chain Conveyers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements   aux chaînes   sans fin et à leurs chaînons. 



   La présente invention est relative aux chaînes sans fin et à leurs chaînons, plus particulièrement aux chaînes sans fin et chaînons convenant pour chargeursà grille mobile. 



  Dans les chaînes de chargeurs à grille mobile il est désirable que les barres latérales de chaque chaînon soient maintenues à écartement et assemblées de façon à former une structure rigide. Il n'est pas possible d'employer à cet effet des entretoises intermédiaires qui empêcheraient les dents des pignons d'entraînement de pénétrer dans les chaînons et d'engrener avec les galets aux extrémités des chaînons. On pourrait serrer les barres latérales contre des épaulements formés 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 près des extrémités de boulons d'assemblage, mais ce mode d'assemblage ne convient pas pour la fabrication de chaînes sans fin où les deux chaînons extrêmes de la chaîne ouverte doivent pouvoir s'assembler facilement.

   On pourrait surmon- ter cette difficulté d'assemblage en substituant des manchons d'écartement aux épaulements du boulon mais, dans les cons- tructions comportant des pièces d'écartement entre les faces intérieures des barres latérales, les parties des boulons assemblées à ces barres doivent avoir un diamètre suffisant pour résister aux efforts en service et, quand à cette dimen- sion vient s'ajouter l'épaisseur de la pièce d'écartement, il en résulte un diamètre total excessif. Le but principal de l'invention est de procurer un chaînon de construction per- fectionnée qui présente la résistance voulue en même temps que des organes d'assemblage et d'écartement de dimensions modérées, et qui permet d'assembler facilement les extrémités de la chaîne ouverte. 



   Suivant l'invention, dans un chaînon à barres la- térales séparées, assemblées par un axe, celui-ci maintient entre les barres latérales un manchon que l'axe traverse et dont les extrémités s'emboîtent dans des trous .élargis pra- tiqués à la face intérieure des barres latérales sur une partie de leur épaisseur. 



   On décrira maintenant l'invention à titre d'exemple, avec référence au dessin annexé sur lequel:
Fig. 1 est une vue en élévation de côté de deux chaînons assemblés d'une chaîne convenant pour supporter les barreaux de support d'un chargeur à grille mobile pour foyer, l'assemblage entre les deux chaînons étant représenté en coupe suivant la ligne I-I de la Fig. 2, et des fragments des deux chaînons adjacents étant également représentés. 



   Fig. 2 est une vue en plan des chaînons et fragments- de chaînons que montre la Fig. 1, l'assemblage entre les deux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 chaînons complets étant représenté en coupe axiale suivant la ligne II-II de la Fig. 1.   @  
Comme le montre le dessin, la chaîne se compose de chaînons 1 comprenant chacun une paire de barres latérales 2 qui, à l'extrémité droite, sont plus écartées qu'à l'extrémité gauche, les barres 2 étant assemblées, à l'extrémité plus large, à un manchon 3 à l'aide d'un boulon 4 qui traverse les barres latérales 2 et le manchon 3 dont les extrémités 5 s'emboîtent dans des trous élargis 6 occupant une partie de l'épaisseur des barres latérales 2 à partir de leur face intérieure,

   tandis qu'à l'extrémité moins large du.chaînon les barres latérales présentent des trous 7 traversés par des buselures 8. Les buselures 8 sont formées avec des méplats 9 correspondant à des méplats des trous 7, en vue d'empêcher la rotation des barres 2 par rapport aux buselures 8. A l'intérieur de chaque buselure 8 peut tourner le manchon 3 du chaînon voisin, tandis qu'un galet 18 tourne sur la buselure. 



   A l'extrémité plus large du chaînon, les barres latérales 2 ont des oreilles latérales 10 avec des trous 11 pour les boulons servant à la fixation de barreaux de support. 



   Les barres latérales 2 sont toutes semblables et comportent, chacune, des parties terminales 12 et 13 parallèles entre elles et réunies par une partie intermédiaire 14 oblique, servant à produire l'écartement plus grand des barres latérales à l'extrémité plus large du chaînon. De plus, chaque barre latérale a à ses extrémités une partie élargie, la partie élargie 15 à l'une des extrémités étant de forme circulaire et coaxiale avec le galet 18, mais d'un diamètre légèrement plus petit. A l'autre extrémité, la barre s'élargit suivant des arcs de cercle 19 d'un rayon légèrement inférieur à celui du galet 18, jusqu'à une partie à côtés parallèles 20, et cette partie est pliée vers l'extérieur pour former 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les oreilles latérales 10. 



   L'oreille latérale d'une des barres latérales d'un chaînon coopère avec la tête carrée 16 à l'extrémité du boulon 4, pour empêcher la rotation de celui-ci par rapport au chainon. L'autre extrémité du boulon peut être aplatie à coups de marteau pour maintenir en place un écrou 17. 



   Selon une variante, au lieu de former la buselure 8, près de ses extrémités, avec des méplats 9 qui s'appliquent contre des méplats correspondants des trous 7 dans les barres latérales 2, on pourrait façonner l'extrémité de la buselure avec des cannelures longitudinales, la buselure étant ensuite insérée de force dans le trou de la barre latérale. 



   Dans la construction décrite de la chaîne, les extrémités de chaque manchon 3 étant engagées dans les évidements 6 des barres latérales 2, ces manchons peuvent servir non seulement pour maintenir l'écartement des barres latérales, mais aussi pour leur transmettre les efforts de travail. 



   Pendant l'assemblage, les extrémités de la buselure 8 sur laquelle se trouve le galet 18, sont insérées dans les trous 7 de deux barres latérales 2, un manchon 3 est enfilé dans la buselure, et les deux barres latérales du chaînon voisin sont écartées jusqu'à ce que les extrémités 5 du manchon puissent être introduites dans les évidements 6. 



  On facilite l'écartement des barres latérales, en omettant de serrer à bloc les écrous 17 d'un nombre suffisant de chaînons précédemment assemblés, ce qui permet de donner aux barres latérales des écartements plus grands que l'écartement définitif, afin de réduire l'écartement élastique des barres du chaînon à assembler. Quand les extrémités du manchon sont introduites dans les évidements des barres latérales, on passe le boulon 4 dans le manchon et l'on visse 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'écrou 17 sur le boulon, de façon à maintenir les extrémités 5 du manchon dans les évidements 6. On poursuit ainsi l'assemblage de la chaîne et l'on réunit les extrémités de la chaîne ouverte, après quoi les écrous 17 encore incomplètement vissés sont serrés jusqu'à leur position normale. 



   Alternativement, on pourrait aussi, pour assembler la chaîne en ajoutant chaque fois un chaînon, passer un manchon dans une buselure déjà mise en place, passer un boulon à travers une barre latérale du chaînon et à travers le manchon, placer une buselure en position par rapport à cette barre latérale, mettre l'autre barre latérale du chaînon en place par rapport au manchon, au boulon et à la buselure, et enfin visser l'écrou sur le boulon. Les extrémités de la chaîne sont ensuite assemblées de la manière décrite. 



   REVENDICATIONS 
1) Chaînonde chaîne comprenant des barres latérales, assemblées par un axe , caractérise en ce que l'axe fixe entre les barres latérales un manchon qu'il traverse et dont les extrémités s'emboîtent dans des trous élargis pratiqués à la face intérieure des barres latérales sur une partie de leur épaisseur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to endless chains and their links.



   The present invention relates to endless chains and their links, more particularly to endless chains and links suitable for loaders with a mobile grid.



  In movable grid loader chains it is desirable that the side bars of each link be kept apart and assembled to form a rigid structure. It is not possible to use for this purpose intermediate spacers which would prevent the teeth of the drive sprockets from entering the links and meshing with the rollers at the ends of the links. The sidebars could be clamped against formed shoulders

 <Desc / Clms Page number 2>

 near the ends of joint bolts, but this method of assembly is not suitable for the manufacture of endless chains where the two end links of the open chain must be able to assemble easily.

   This assembly difficulty could be overcome by substituting spacer sleeves for the shoulder of the bolt, but in constructions comprising spacers between the inner faces of the side bars, the parts of the bolts assembled to these bars must have a diameter sufficient to withstand the forces in service and, when added to this dimension the thickness of the spacer, an excessive total diameter results. The main object of the invention is to provide a link of improved construction which exhibits the desired strength together with moderately sized connecting and spacer members, and which allows the ends of the chain to be easily assembled. open chain.



   According to the invention, in a link with separate side bars, assembled by a pin, the latter maintains between the side bars a sleeve which the pin passes through and the ends of which fit into the enlarged holes made. to the inside face of the side bars over part of their thickness.



   The invention will now be described by way of example, with reference to the appended drawing in which:
Fig. 1 is a side elevational view of two assembled links of a chain suitable for supporting the support bars of a movable fireplace grate loader, the assembly between the two links being shown in section along line II of the Fig. 2, and fragments of the two adjacent links also being shown.



   Fig. 2 is a plan view of the links and fragments of links shown in FIG. 1, the assembly between the two

 <Desc / Clms Page number 3>

 complete links being shown in axial section along line II-II of FIG. 1. @
As shown in the drawing, the chain consists of 1 links each comprising a pair of side bars 2 which at the right end are further apart than at the left end with the bars 2 assembled together at the end wider, to a sleeve 3 using a bolt 4 which passes through the side bars 2 and the sleeve 3 whose ends 5 fit into enlarged holes 6 occupying part of the thickness of the side bars 2 to from their inner face,

   while at the narrower end of the chain the side bars have holes 7 crossed by nozzles 8. The nozzles 8 are formed with flats 9 corresponding to flats of the holes 7, in order to prevent rotation of the holes. bars 2 with respect to the nozzles 8. Inside each nozzle 8 can rotate the sleeve 3 of the neighboring link, while a roller 18 turns on the nozzle.



   At the wider end of the link, the side bars 2 have side lugs 10 with holes 11 for the bolts used for fixing support bars.



   The side bars 2 are all similar and each have end parts 12 and 13 parallel to each other and joined by an oblique intermediate part 14, serving to produce the greater spacing of the side bars at the wider end of the link. In addition, each side bar has a widened part at its ends, the widened part 15 at one end being circular in shape and coaxial with the roller 18, but of a slightly smaller diameter. At the other end, the bar widens in arcs 19 with a radius slightly less than that of the roller 18, to a part with parallel sides 20, and this part is bent outwards to form

 <Desc / Clms Page number 4>

 side ears 10.



   The side lug of one of the side bars of a link cooperates with the square head 16 at the end of the bolt 4, to prevent the latter from rotating relative to the link. The other end of the bolt can be flattened with a hammer to hold a nut 17 in place.



   According to a variant, instead of forming the nozzle 8, near its ends, with flats 9 which apply against corresponding flats of the holes 7 in the side bars 2, the end of the nozzle could be shaped with flutes. longitudinal, the nozzle then being forcibly inserted into the hole in the side bar.



   In the construction of the chain described, the ends of each sleeve 3 being engaged in the recesses 6 of the side bars 2, these sleeves can be used not only to maintain the spacing of the side bars, but also to transmit the working forces to them.



   During assembly, the ends of the nozzle 8 on which the roller 18 is located are inserted into the holes 7 of two side bars 2, a sleeve 3 is threaded into the nozzle, and the two side bars of the neighboring link are spaced apart until the ends 5 of the sleeve can be inserted into the recesses 6.



  The spacing of the side bars is facilitated, by omitting to fully tighten the nuts 17 with a sufficient number of links previously assembled, which allows the side bars to be given spacings greater than the final spacing, in order to reduce the 'elastic spacing of the bars of the link to be assembled. When the ends of the sleeve are introduced into the recesses of the side bars, bolt 4 is passed through the sleeve and screwed

 <Desc / Clms Page number 5>

 the nut 17 on the bolt, so as to keep the ends 5 of the sleeve in the recesses 6. The assembly of the chain is thus continued and the ends of the open chain are brought together, after which the nuts 17 still incompletely screwed are tightened to their normal position.



   Alternatively, one could also, to assemble the chain by adding a link each time, pass a sleeve through a nozzle already in place, pass a bolt through a side bar of the link and through the sleeve, place a nozzle in position by compared to this side bar, put the other side bar of the link in place with respect to the sleeve, the bolt and the nozzle, and finally screw the nut on the bolt. The ends of the chain are then assembled as described.



   CLAIMS
1) Chain chain comprising side bars, assembled by an axis, characterized in that the axis fixes between the side bars a sleeve which it passes through and the ends of which fit into enlarged holes made on the inner face of the bars lateral over part of their thickness.


    

Claims (1)

2) Chaînon suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le chaînon est plus large à une extrémité qu'à l'autre et le manchon est fixé par l'axe à l'extrémité plus large du chaînon, tandis qu'à son extrémité moins large le chaînon est pourvu d'une buselure engagée dans des trous des barres latérales conformées de façon à empêcher leur rotation par rapport à la buselure et à pouvoir recevoir le manchon d'un chaînon voisin autour duquel le chaînon considéré peut pivoter. 3) Chaîne sans fin, caractérisée en ce qu'elle est <Desc/Clms Page number 6> formée de chaînons tels que revendiqués dans la revendication 2. 2) Link according to claim 1, characterized in that the link is wider at one end than the other and the sleeve is fixed by the axis to the wider end of the link, while at its end less wide the link is provided with a nozzle engaged in holes of the side bars shaped so as to prevent their rotation relative to the nozzle and to be able to receive the sleeve of a neighboring link around which the link in question can pivot. 3) Endless chain, characterized in that it is <Desc / Clms Page number 6> formed of links as claimed in claim 2. 4) Chaine suivant la revendication 3, caractérisée en ce que toutes les barres latérales des chaînons sont semblables. 4) Chain according to claim 3, characterized in that all the side bars of the links are similar. 5) Chaîne suivant la revendication 3 ou 4, caractérisée en ce qu'à l'extrémité plus large du chaînon les barres latérales sont formées avec des oreilles latérales pour la fixation d'un barreau de support d'un chargeur à grille mo- . bile. 5) Chain according to claim 3 or 4, characterized in that at the wider end of the link the side bars are formed with side ears for fixing a support bar of a grid loader mo-. bile. 6) Chaîne suivant l'une ou l'autre des revendications 3 à 5, caractérisée en ce que la buselure présente à ses extrémités des méplats qui s'appliquent contre des méplats correspondants dans les trous des barres latérales. 6) Chain according to any one of claims 3 to 5, characterized in that the nozzle has at its ends flats which apply against corresponding flats in the holes of the side bars. 7) Chaine suivant l'une ou l'autre des revendications 3 à 5, caractérisée en ce que l'une des extrémités de la buselure, présentant des cannelures longitudinales, est insérée de force dans un trou d'une des barres latérales. 7) Chain according to either of claims 3 to 5, characterized in that one end of the nozzle, having longitudinal grooves, is forcibly inserted into a hole in one of the side bars. 8) Chaînon ou chaine suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'axe d'assemblage est un boulon. 8) Link or chain according to one or the other of the preceding claims, characterized in that the assembly axis is a bolt. 9) Chaînon ou chaîne suivant la revendication 8, caractérisé en ce qu'une oreille latérale d'une barre latérale du chaînon coopère avec une. tête carrée du boulon pour empêcher la rotation du boulon par rapport au chaînon. 9) Link or chain according to claim 8, characterized in that a side lug of a side bar of the link cooperates with a. square head of the bolt to prevent rotation of the bolt relative to the link. 10) Chaînon pour chaînes sans fin, en substance comme ci-dessus décrit avec référence au dessin annexé. 10) Link for endless chains, in substance as described above with reference to the accompanying drawing. Il) Chaîne sans fin, construite et assemblée en substance comme ci-dessus décrit avec référence au dessin annexé. II) Endless chain, constructed and assembled in substance as described above with reference to the accompanying drawing.
BE440516D BE440516A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE440516A true BE440516A (en)

Family

ID=98268

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE440516D BE440516A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE440516A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2792385A1 (en) Connecting link for bicycle chain has two plates held together by tubular connecting pins and studs
FR2560247A1 (en) Pillar, in particular leg of an oil rig with incorporated rack.
EP0928769B1 (en) Jib element for tower crane
CH661185A5 (en) Watch bracelet
BE440516A (en)
FR2788287A1 (en) SAFETY BARRIERS WITH INTEGRATED LINK
FR2477657A1 (en) FORCE TRANSMISSION CHAIN
BE495157A (en)
FR2625984A1 (en) Handling chain
EP1920881B1 (en) Inner plate of a chain link for blocking the pins of the chain
CH94518A (en) Chain transmission.
BE393002A (en)
BE435499A (en)
BE417971A (en)
BE355632A (en)
BE533096A (en)
CH256482A (en) Row with roller chains.
BE396490A (en)
BE642350A (en)
BE553854A (en)
BE486988A (en)
BE566092A (en)
BE437976A (en)
FR2689197A1 (en) Universal connector for bicycle chains - includes detachable segment with four metallic parts two of which are elongated side plates one containing two oblong holes and other having two identical stubs
BE732262A (en)