BE409380A - - Google Patents

Info

Publication number
BE409380A
BE409380A BE409380DA BE409380A BE 409380 A BE409380 A BE 409380A BE 409380D A BE409380D A BE 409380DA BE 409380 A BE409380 A BE 409380A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
yarn
crepe
twist
hot water
yarns
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE409380A publication Critical patent/BE409380A/fr

Links

Landscapes

  • Yarns And Mechanical Finishing Of Yarns Or Ropes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "PERFECTIONNEMENTS A LA FABRICATION DE FILS ET
DE TISSUS." 
La présente invention est relative à la fabrication de fils crêpe en acétate de cellulose ou autre ester ou éther de cellulose et à la fabrication de tissus à partir de ces fils. 



   C'est un fait bien connu que   l'on   peut obtenir des tissus de valeur à l'aide de fils de soie naturelle 
 EMI1.1 
 qui ont été fortement tordus pendant qu'ils étaient à -4 1 l'état gommé. Après traitement aqueut décre1HHiee, ces tissus présentent les effets crêpe bien connus et ont une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 grande valeur du fait de leur aspect et de leur toucher agréable. Toutefois, l'obtention de tissus crêpe de façon analogue, en se servant de fils en acétate de cellulose fortement tordus, présente de grandes difficultés.

   En général, l'effet crêpe obtenu simplement en appliquant à un fil en acétate de cellulose une torsion de l'ordre de celle qui est couramment utilisée dans le cas de la soie naturelle, 
 EMI2.1 
 -1- en tissant les fils tordus pour en faire un tissu et en I .oo-wl'>'1déere1:1.aa:at ces dernier , est très peu marqué et n'est pas / comparable à celui qui est obtenu avec la soie naturelle ou avec la soie artificielle à la cellulose régénérée. 



  &4 t, On a constaté, selon la présente invention, qu'en 1. donnant une torsion crêpe à des fils en acétate de cellulose ou autres esters ou éthers de la cellulose, en présence d'eau chaude, il est possible d'obtenir des fils crêpe en acétate de cellulose ou autre ester ou éther de cellulose dont les propriétés sont considérablement améliorées par rapport aux fils obtenus par une simple opération de torsion, en particulier en ce q.ui concerne la résistance et la faculté qu'ils ont de donner des tissus présentant de bons effets crêpe. 



   En conséquence, conformément à la présente invention, dans la fabrication de fils crêpe fortement tordus, en acétate de cellulose ou autre ester ou éther de cellulose, les fils sont traités par de l'eau chaude, à la pression atmosphérique ou à toute pression désirée, pendant que l'on applique effectivement la torsion crêpe. Par suite, l'opération de torsion peut être conduite de façon qu'au 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 moins une partie du trajet du. fil, da   @   Lequel la torsion a lieu effectivement,se trouve dans   une   masse d'eau chaude. 



  Par exemple, le fil peut être   tordu air   un dispositif du genre dans lequel le fil est tiré en bout d'une masse bobinée tournante et passe dans de l'eau chaude en allant au dispositif de bobinage. 



   L'invention est particulièrement importante en ce qui concerne l'obtention de fils crêpe en acétate de cellulose et on va la décrire plus particulièrement ci-dessous en se référant à la fabrication de ces fils. 



   Les fils peuvent consister en filaments sensiblement continus d'acétate de cellulose ou bien ils peuvent consister en filaments discontinus dont la longueur peut varier entre des limites assez éloignées. Par exemple, les fils peuvent être ceux qui sont filés à partir d'une masse de filaments discontinus ou bien ceux qui sont préparés de la façon décrite dans la demande de brevet Anglais N  14.722/33 du 22 Mai 1933 pour "perfectionnements à la fabrication des fils composés de fibres en mèches à l'aide de filaments continus". 



   Si on le désire, les filaments des fils peuvent contenir des composés insolubles dans l'eau, que ce soit des composés du genre pigment sous une forme telle qu'ils modifient sensiblement le lustre des filaments (par exemple, du sulfate de baryum ou du bioxyde de titanium) ou des composés métalliques de charge, par exemple des composés de l'étain. 



   Dans la mise en oeuvre du procédé selon l'invention, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la torsion s'effectue de la façon la plus avantageuse sur un dispositif du genre dans lequel le fil est tiré en bout d'une masse bobinée tournante, à travers un guide fixe qui se trouve sensiblement sur l'axe de rotation de la masse bobinée, après quoi il est bobiné sur une bobine ou objet analogue, le fil passant dans de l'eau chaude sur son parcours du guide à la bobine. De cette façon, le fil est soumis à l'action de l'eau chaude pendant que l'on y applique effectivement la torsion. 



   D'autre part, on peut utiliser n'importe quel autre dispositif approprié donnant une torsion crêpe. Par exemple, on peut se servir pour donner une torsion crêpe, au fil consistant en filaments discontinus en acétatede cellulose d'une retordeuse à anneaux. 



   La broche de torsion, le guide fixe disposé dans le prolongement de l'axe de la broche et le dispositif de traitement par l'eau chaude, doivent être disposés de façon que la torsion due à la rotation de la masse bobinée soit au moins en partie appliquée pendant que le fil est en contact avec l'eau chaude.

   Si la liberté qu'a le fil de tourner dans le guide-ballon ou autre guide précédant le dispositif de traitement à l'eau chaude, ou faisant partie de ce dispositif ,est exagérement limité, par exemple, en amenant le fil à changer sensiblement de direction sur les guides, l'application de la torsion, pendant que le fil est en contact avec l'eau chaude, peut   êtreimitée   dans une mesure nuisible ou être sensiblement empêchée et les fils crêpe qui en résultent peuvent ne pas avoir les propriétés inté- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ressantes que l'on peut leur donner autrement.

   En utilisant un dispositif tordeur du genre dans lequel le fil est tiré en bout d'une masse bobinée tournante, il est avantageux de s'arranger pour que la trajectoire du fil, après qu'il a quitté le guide-ballon et dans le dispositif de trai- tement par l'eau chaude, soit sensiblement sur le prolon- gement de l'axe de la broche. 



   Si on le désire, les dispositifs tordeurs men- tionnés ci-dessus, dans lesquels le fil est tiré en bout d'une masse bobinée tournante, peuvent être pourvus d'un dispositif qui limite le ballonnement du fil ou la tendance qu'a la torsion à revenir à la masse bobinée. Comme exemples de dispositifs de ce genre, on peut citer les ailettes et le dispositif à anneau flottant décrits dans le brevet an-   glais N    304.806 du 88 Septembre 1927. Ce dernier disposi-   @   tif estparticulièrement intéressant lorsque le fil à tor- dre présente une très faible torsion, par exemple, inférieu- re à 40 tours par métre, environ. 



   Le traitement du fil par l'eau chaude pendant la torsion peut s'effectuer en tirant le fil d'une broche de torsion et en le faisant monter à travers un petit trou d'un récipient approprié contenant de l'eau chaude, le fil allant alors à un dispositif de bobinage. Le trou peut par exemple avoir environ 0,8 mm de diamètre et peut être pourvu de moyens servant à évacuer le liquide qui pourrait sortir du trou et à l'empêcher d'aller à la broche de tor- sion. Si on le désire, le trou peut être constitué par un tube court, de faible alésage, fixé au récipient, ce qui 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 permet de réduire l'écoulement du liquide hors du récipient, au point d'entrée du fil.

   Un autre procédé consiste à amener de l'eau chaude au fil, Par exemple, le fil peut être amené à passer au contact d'un rouleau disposé horizontalement, comportant de préférence une rainure circonférentielle, disposé de façon à tourner dans un bain d'eau chaude, et de cette façon, à amener de l'eau au fil. 



   La durée du traitement par l'eau chaude peut être relativement courte, telle qu'on peut l'obtenir lorsque le fil se déplace à une vitesse de 2 à 10 mètres par minute et est en contact avec de l'eau chaude, sur 25 à 76 mm de son parcours. On peut toutefois utiliser des traitements plus prolongés. 



   De préférence, l'eau doit être aussi chaude que possible et des températures par exemple de 95 à 100  et en particulier 98 à 100  doivent être recommandées. Si on le désire, l'eau chaude peut être utilisée sous pression , par exemple, de 0,14 à   0,7   ou 1 kilog ou   plupar   centimètre carré. L'emploi de ia pression permet d'utiliser l'eau à des températures plus élevées que cela n'est possible sous pression atmosphérique. Par suite, en utilisant une pression, la température de l'eau peut être supérieure à 1000 et peut aller jusqu'au point d'ébullition de l'eau à la pression utilisée. Toutefois, l'eau peut être utilisée sous pression lorsque la température est inférieure à 100 . La température à utiliser dépend du résultat désiré.

   On'peut obtenir des fils crêpe ayant un meilleur pouvoir de crêpage lorsque la température est relativement faible, par exemple, 85  . 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Le fil initial peut déjà être tordu dans une faible mesure, par exemple jusqu'à 400 tours par mètre, par exemple 80 à 200 tours par mètre, ou de la quantité faible qui est couramment appliquée dans la fabrication de fils en acétate de cellulose par filage à sec de solutions d'acétate de cellulose et bobinage et torsion des filaments résultants dans un dispositif de filage à cloche. 



   Dans la mise en oeuvre du procédé selon l'invention, la torsion crêpe peut être effectuée en une seule étape. 



  Toutefois, si on le désire, la torsion crêpe peut être appliquée en deux ou plusieurs étapes, l'étape finale de la torsion s'effectuant pendant que l'on traite le fil par l'eau chaude. 



   Lorsque la torsion crêpe est effectuée en deux étapes ou plus, on peut obtenir les avantages du procédé selon l'invention en effectuant, non seulement l'étape finale de la torsion crêpe, mais encore une ou plusieurs étapes antérieures de la torsion pendant que l'on traite le fil par l'eau chaude. En fait, il est très avantageux d'effectuer, pendant que l'on traite le fil par l'eau chaude, une application de la torsion allant au delà du point auquel la torsion produirait un affaiblissement du fil si cette torsion était effectuée sans traitement par l'eau chaude. 



   Le degré précis de torsion au-delà duquel il est important de traiter avec de l'eau chaude pendant la torsion, dépend du denier total du fil et du nombre des filaments qui le constituent. En général, au moins les deux 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 derniers tiers de la torsion crêpe total doivent être appliqués en traitant le fil avec de l'eau chaude. 



   Les filaments en acétate de cellulose des fils subissent très facilement un allongement pendant que les fils sont tordus lors du traitement avec de l'eau chaude. 



  La valeur de l'allongement peut être mesurée en comparant le denier primitif du fil avec le denier final du fil (après détorsion). En général, le denier du fil résultant, du fait de l'allongement imparti, est moindre et même sensiblement moindre que si le traitement par l'eau chaude n'avait pas eu lieu. L'allongement que subissent les filaments du fil pendant l'opération de torsion peut être par exemple de l'ordre de 5 à 30 % de leur longueur primitive et en particulier, de 10 à 20 %. Le degré d'allongement des filaments du fil peut être tel que le denier final, du fil tordu crêpe ne soit pas de beaucoup supérieur ou même soit égal ou inférieur au denier du fil avant la torsion crêpe.

   Par exemple, l'allongement peut être tel que le denier du fil tordu crêpe soit de 95 à 115 %, en particulier de 100 à   110 %   de   celui   du fil avant   la torsion   crêpe, en particulier dans le cas de fils ayant un denier primitif de 200 ou moins. On peut toutefois obtenir de bons tissus crêpe lorsque le denier final est encore plus grand, par exemple allant jusqu'à   120   de celui du fil avant torsion, en particulier lorsqu'on utilise des fils encore plus gros, par exemple des fils ayant un denier supérieur à 200. 



   La torsion totale appliquée conformément à l'invention peut varier entre des limites éloignées. Le procédé selon l'invention présente la caractéristique qui permet 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 d'appliquer un degré de torsion très élevé sans affaiblir beaucoup le fil, comme cela est en général le cas lorsqu'un fil en acétate de cellulose est simplement tordu crêpe. Le procédé permet en outre d'appliquer des torsions qu'il est impossible d'obtenir sans le traitement par l'eau chaude, du fait de la rupture du fil. Ceci est important puisqu'il permet d'obtenir des tissus crêpe présentant des effets crêpe très prononcés. La valeur du crêpage peut être réglée suivant les besoins. La torsion totale que l'on désire avoir dans un cas particulier quelconque dépend d'un certain nombre de facteurs comprenant les effets précis requis et le denier du fil.

   Par exemple, dans le cas de fils de denier 150 des torsions de   2800   à 3000 tours par mètre sont à souhaiter et avec des fils de denier 100 des torsions de 3600 à 4000 tours par mètre. Avec ces indications, il est facile de déterminer les torsions désirables pour des fils d'autres deniers. 



   Lorsque la torsion crêpe est appliquée en deux étapes ou plus, la torsion peut être divisée entre les étapes de torsion dans des proportions différentes. La torsion appliquée en l'absence du traitement par l'eau chaude ne doit pas être d'un degré tel qu'elle endommage le fil. 



  Dans ce but, comme on l'a indiqué précédemment, la torsion sans le traitement par l'eau chaude, ne doit pas être effectuée lorsque la torsion appliquée est suffisante pour produire un affaiblissement sensible du fil. 



   Un procédé de travail particulièrement commode consiste à appliquer   1/6   à 1/4 de la torsion crêpe totale 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 sans traitement par l'eau chaude, c'est-à-dire jusqu'à 400, ou 600 ,ou 1000 ou même dans certains cas jusqu'à 1200 tours par mètre, après quoi on achève la torsion crêpe en traitant par de l'eau chaude. 



   Avec le procédé selon la présente invention, on peut obtenir des fils crêpe en acétate de cellulose fortement tordus qui sont lisses et cylindriques et dans lesquels les filaments sont extrêmement serrés. Par exemple, on peut obtenir des fils ayant un poids spécifique apparent, tel qu'on peut le déterminer d'après le diamètre et le denier, de plus de 85%, par exemple 85 à 90 % du poids spécifique réel des filaments. Comme on le constate d'après l'examen microscopique des sections transversales de fils tordus conformément à l'invention, les filaments sont serrés les uns contre les autres, sensiblement en contact aussi intime que possible, en provoquant une déformation d'au moins certains d'entre eux. Toutefois, les filaments ne sont pas collés les uns aux autres et ils peuvent être séparés après détorsion. 



   Alors que le procédé selon l'invention permet d'obtenir des fils donnant de façon satisfaisante des effets crêpe, sans traitement spécial, autre que la torsion et le traitement à l'eau chaude qui caractérisent le procédé, on peut, si on le désire, utiliser d'autres dispositifs et traitement de façon à améliorer encore les propriétés des fils crêpe et/ou des tissus fabriqués avec ces fils. Par exemple, les fils crêpe peuvent être apprêtés à un stade 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 quelconque de leur fabrication, par exemple au cours du bobinage sur la bobine à partir de laquelle se fait la torsion. A ce point de vue, on peut citer en particulier les substances d'apprêt choisies conformément aux considérations développées dans le brevet anglais ? 348.589 du 13 Novembre 1929 .

   Par exemple, on peut se servir de caséine, d'albumine d'oeufs ou autres matières d'apprêt qui ne s'enlèvent pas très facilement sous l'action de traitement aqueux. 



  Une autre matière d'apprêt pouvant être utilisée est une huile siccative, si on le désire, une huile qui a été particulièrement oxydée, par exemple de l'huile de lin cuite ou soufflée. 



   Les fils crêpe fortement tordus peuvent être in-    corporés dans les tissus de différentes façons ; exemple,   la trame seule peut être composée en totalité ou en partie de fils de ce genre ou bien la chaine peut également en contenir. On peut fabriquer des tissus de valeur en se servant de fils de chaine à torsion relativement faible et en utilisant dans la trame, à la fois des fils crêpe, à torsion à gauche, et des fils crêpe à torsion à droite, des paires de fils à torsion à gauche alternant avec des paires de fils à torsion à droite. 



   Si on le désire, les fils crêpe en acétate de cellulose, peuvent être associés dans les tissus avec des fils crêpe fortement tordus en d'autres matières, par exemple en soie naturelle ou en cellulose régénérée ou avec des fils fortement tordus obtenus par d'autres procédés. Lorsque les tissus contiennent des fils à faible torsion, ceux-ci peuvent 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 être en totalité en acétate de cellulose ou en totalité ou en partie en d'autres matières, par exemple, en soie naturelle ou en cellulose régénérée. 



   Des tissus contenant des fils crêpe fortement tor- 
 EMI12.1 
 >dus, préparés conformément à l'invention, peuvent être / .1 soumis à un traitement aqueux chaude par exemple de la façon 1 adoptée couramment dans le cas de tissus comportant des fils ±'QfX fortement tordus en soie naturelle. L'effet de délustrage It 1 . de bains aqueux chauds sur les tissus contenant des fils 1 ..-= en acétate de cellulose lustrés, peut être réduit au minimum en y incorporant des sels ou des sucres.   on   peut préparer de la même façon que celle qui a été décrite dans le cas de fils en acétate de cellulose des fils crêpe en ester de cellulose autres que l'acétate de cellulose ou en éthers de cellulose ainsi que des tissus contenant ces fils.

   Comme exemples de ces autres esters ou éthers de cellulose, on peut mentionner le formiate, le propionate ou le butyrate de cellulose, et la méthyl- l'éthyl-ou la benzyl-cellulose.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "IMPROVEMENTS IN THE MANUFACTURING OF YARNS AND
OF FABRICS. "
The present invention relates to the manufacture of crepe yarns made from cellulose acetate or other cellulose ester or ether and to the manufacture of fabrics from these yarns.



   It is a well-known fact that valuable fabrics can be obtained by using natural silk threads.
 EMI1.1
 which were heavily twisted while at -4 1 in the gummed state. After water treatment decre1HHiee, these fabrics exhibit the well known crepe effects and have a

 <Desc / Clms Page number 2>

 great value due to their appearance and pleasant touch. However, obtaining crepe fabrics in an analogous fashion, using strongly twisted cellulose acetate yarns, presents great difficulties.

   In general, the crepe effect obtained simply by applying to a cellulose acetate yarn a twist of the order of that which is commonly used in the case of natural silk,
 EMI2.1
 -1- by weaving the twisted threads to make a fabric and in I .oo-wl '>' 1déere1: 1.aa: at these last, is very little marked and is not / comparable to that which is obtained with natural silk or with artificial silk with regenerated cellulose.



  & 4 t, It has been found, according to the present invention, that by 1. giving a crepe twist to son of cellulose acetate or other esters or ethers of cellulose, in the presence of hot water, it is possible to obtain crepe yarns made of cellulose acetate or other cellulose ester or ether, the properties of which are considerably improved compared with the yarns obtained by a simple twisting operation, in particular as regards the resistance and the ability they have to give fabrics with good crepe effects.



   Accordingly, in accordance with the present invention, in the manufacture of heavily twisted crepe yarns, of cellulose acetate or other cellulose ester or ether, the yarns are treated with hot water, at atmospheric pressure or at any desired pressure. , while we actually apply the crepe twist. As a result, the twisting operation can be conducted so that

 <Desc / Clms Page number 3>

 minus a part of the. wire, da @ Which the torsion actually takes place, is in a body of hot water.



  For example, the wire can be twisted in a device of the kind in which the wire is pulled at the end of a spinning coil mass and passes through hot water on the way to the coil device.



   The invention is particularly important with regard to obtaining crepe yarns made of cellulose acetate and it will be described more particularly below with reference to the manufacture of these yarns.



   The yarns can consist of substantially continuous filaments of cellulose acetate or they can consist of staple filaments the length of which can vary between fairly wide limits. For example, the yarns can be those which are spun from a mass of discontinuous filaments or else those which are prepared as described in the English patent application N 14.722 / 33 of May 22, 1933 for "improvements in the manufacture. yarns composed of fibers in rovings using continuous filaments ".



   If desired, the filaments of the yarns may contain water-insoluble compounds, either pigment-like compounds in such a form as to substantially alter the luster of the filaments (e.g., barium sulfate or titanium dioxide) or metal filler compounds, for example tin compounds.



   In the implementation of the method according to the invention,

 <Desc / Clms Page number 4>

 the twisting is carried out in the most advantageous manner on a device of the kind in which the wire is drawn at the end of a rotating wound mass, through a fixed guide which is located substantially on the axis of rotation of the wound mass , after which it is wound onto a spool or the like, the wire passing through hot water on its path from the guide to the spool. In this way, the yarn is subjected to the action of hot water while the twist is actually applied to it.



   On the other hand, any other suitable device providing a crepe twist can be used. For example, the yarn consisting of staple filaments of cellulose acetate from a ring twist can be used to give a crepe twist.



   The torsion spindle, the fixed guide arranged in the extension of the axis of the spindle and the device for treatment with hot water, must be arranged so that the torsion due to the rotation of the wound mass is at least in part applied while the wire is in contact with hot water.

   If the freedom of the yarn to rotate in the balloon guide or other guide preceding or forming part of the hot water treatment device is severely limited, for example, by causing the yarn to change substantially direction on the guides, the application of the twist, while the yarn is in contact with hot water, can be limited to an injurious extent or be substantially prevented and the resulting crepe yarns may not have the desired properties. -

 <Desc / Clms Page number 5>

 feeling that we can give them otherwise.

   By using a twisting device of the kind in which the yarn is pulled at the end of a rotating wound mass, it is advantageous to arrange that the path of the yarn after it has left the ball guide and into the device treatment with hot water, ie substantially on the extension of the spindle axis.



   If desired, the twisting devices mentioned above, in which the yarn is drawn at the end of a spinning wound mass, can be provided with a device which limits the ballooning of the yarn or the tendency to sag. twist to return to the coiled mass. As examples of devices of this type, mention may be made of the fins and the floating ring device described in the English patent N 304,806 of September 88, 1927. The latter device is particularly advantageous when the wire to be twisted has a very low torsion, for example, less than 40 turns per meter, approximately.



   The treatment of the yarn with hot water during twisting can be done by pulling the yarn from a twisting pin and making it rise through a small hole of a suitable container with hot water, the yarn then going to a winding device. The hole may for example be about 0.8 mm in diameter and may be provided with means to evacuate any liquid which may come out of the hole and prevent it from going to the twisting pin. If desired, the hole can be a short, small bore tube attached to the container, which

 <Desc / Clms Page number 6>

 reduces the flow of liquid out of the container at the entry point of the wire.

   Another method is to supply hot water to the yarn, For example, the yarn can be brought into contact with a roll disposed horizontally, preferably having a circumferential groove, arranged to rotate in a bath of hot water, and in this way, to bring water to the wire.



   The duration of the hot water treatment can be relatively short, as can be achieved when the wire travels at a speed of 2-10 meters per minute and is in contact with hot water, about 25 76 mm from its course. However, more prolonged treatments can be used.



   Preferably the water should be as hot as possible and temperatures of eg 95 to 100 and especially 98 to 100 should be recommended. If desired, hot water can be used under pressure, for example, 0.14 to 0.7 or 1 kilog or more per square centimeter. The use of pressure allows water to be used at higher temperatures than is possible under atmospheric pressure. As a result, by using pressure, the temperature of the water can be higher than 1000 and can go up to the boiling point of water at the pressure used. However, water can be used under pressure when the temperature is below 100. The temperature to be used depends on the desired result.

   Crepe yarns having better creping power can be obtained when the temperature is relatively low, for example, 85.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The initial yarn may already be twisted to a small extent, for example up to 400 turns per meter, for example 80 to 200 turns per meter, or the small amount which is commonly applied in the manufacture of cellulose acetate yarns by dry spinning of cellulose acetate solutions and winding and twisting of the resulting filaments in a bell spinning device.



   In the implementation of the method according to the invention, the crepe twist can be carried out in a single step.



  However, if desired, the crepe twist can be applied in two or more steps, with the final twist step taking place while the yarn is treated with hot water.



   When the crepe twist is carried out in two or more steps, the advantages of the method according to the invention can be obtained by performing not only the final step of the crepe twist, but also one or more previous steps of the twist while l 'the thread is treated with hot water. In fact, it is very advantageous to effect, while treating the yarn with hot water, an application of the twist beyond the point at which the twist would produce weakening of the yarn if this twist were done without treatment. by hot water.



   The precise degree of twist beyond which it is important to treat with hot water during twisting, depends on the total denier of the yarn and the number of filaments that constitute it. In general, at least both

 <Desc / Clms Page number 8>

 last thirds of the total crepe twist should be applied by treating the yarn with hot water.



   The cellulose acetate filaments of the yarns are very easily stretched as the yarns are twisted during treatment with hot water.



  The value of the elongation can be measured by comparing the original denier of the yarn with the final denier of the yarn (after untwisting). In general, the denier of the resulting yarn, due to the elongation imparted, is less and even significantly less than if the hot water treatment had not taken place. The elongation undergone by the filaments of the yarn during the twisting operation may be, for example, of the order of 5 to 30% of their original length and in particular of 10 to 20%. The degree of elongation of the filaments of the yarn can be such that the final denier of the twisted crepe yarn is not much greater than or even equal to or less than the denier of the yarn before the crepe twist.

   For example, the elongation can be such that the denier of the twisted crepe yarn is 95 to 115%, in particular 100 to 110% of that of the yarn before the crepe twist, especially in the case of yarns having a primitive denier. of 200 or less. However, good crepe fabrics can be obtained when the final denier is even greater, for example up to 120 of that of the yarn before twisting, especially when even larger yarns are used, for example yarns having a denier. greater than 200.



   The total torsion applied in accordance with the invention can vary between far limits. The method according to the invention has the characteristic which allows

 <Desc / Clms Page number 9>

 to apply a very high degree of twist without greatly weakening the yarn, as is usually the case when a cellulose acetate yarn is simply twisted crepe. The method also allows the application of twists which cannot be obtained without the hot water treatment, due to the breakage of the yarn. This is important since it makes it possible to obtain crepe fabrics having very pronounced crepe effects. The amount of creping can be adjusted as required. The total twist desired in any particular case will depend on a number of factors including the precise effects required and the denier of the yarn.

   For example, in the case of 150 denier yarns twists of 2800 to 3000 turns per meter are desirable and with 100 denier yarns twists of 3600 to 4000 turns per meter. With these indications it is easy to determine the desirable twists for yarns of other deniers.



   When the crepe twist is applied in two or more steps, the twist can be divided between the twist steps in different proportions. The twist applied in the absence of the hot water treatment should not be to such an extent as to damage the wire.



  For this purpose, as previously indicated, the twisting without the hot water treatment should not be performed when the applied twist is sufficient to produce substantial weakening of the yarn.



   A particularly convenient working method is to apply 1/6 to 1/4 of the total crepe twist

 <Desc / Clms Page number 10>

 without hot water treatment, i.e. up to 400, or 600, or 1000 or even in some cases up to 1200 turns per meter, after which the crepe twist is completed by treating with l 'Hot water.



   With the process according to the present invention, highly twisted cellulose acetate crepe yarns which are smooth and cylindrical and in which the filaments are extremely tight can be obtained. For example, yarns can be obtained having an apparent specific weight, as can be determined from the diameter and denier, of greater than 85%, for example 85 to 90% of the actual specific weight of the filaments. As can be seen from microscopic examination of cross sections of twisted yarns in accordance with the invention, the filaments are clamped against each other, substantially in as intimate contact as possible, causing deformation of at least some of them. However, the filaments are not stuck to each other and they can be separated after untwisting.



   While the process according to the invention makes it possible to obtain yarns satisfactorily giving crepe effects, without special treatment, other than the twisting and the hot water treatment which characterize the process, it is possible, if desired , use other devices and treatment so as to further improve the properties of crepe yarns and / or fabrics made with these yarns. For example, crepe yarns can be finished at a stage

 <Desc / Clms Page number 11>

 any of their manufacture, for example during winding on the coil from which the twist takes place. From this point of view, mention may be made in particular of the finishing substances chosen in accordance with the considerations developed in the English patent? 348,589 of November 13, 1929.

   For example, casein, egg albumin or other finishing materials which do not come off very easily under the action of aqueous treatment can be used.



  Another sizing material which can be used is a drying oil, if desired, an oil which has been particularly oxidized, for example cooked or blown linseed oil.



   Strongly twisted crepe yarns can be incorporated into fabrics in various ways; For example, the weft alone can be made up entirely or in part of threads of this type or else the warp can also contain them. Valuable fabrics can be made by using relatively low twist warp yarns and using in the weft both crepe, left-twist yarns and right-twist crepe yarns, pairs of yarns. left-twist alternating with right-twist wire pairs.



   If desired, the crepe yarns of cellulose acetate can be combined in fabrics with heavily twisted crepe yarns of other materials, for example of natural silk or of regenerated cellulose or with strongly twisted yarns obtained by other processes. When fabrics contain low-twist yarns, these can

 <Desc / Clms Page number 12>

 be wholly of cellulose acetate or wholly or partly of other materials, for example natural silk or regenerated cellulose.



   Fabrics containing strongly twisted crepe yarns
 EMI12.1
 > dus, prepared in accordance with the invention, can be / .1 subjected to a hot aqueous treatment, for example in the manner 1 commonly adopted in the case of fabrics comprising strongly twisted yarns ± 'QfX of natural silk. The delustering effect It 1. hot aqueous baths on fabrics containing lustrous cellulose acetate threads 1 ..- = can be minimized by incorporating salts or sugars. in the same way as that which has been described in the case of cellulose acetate yarns, crepe yarns made of cellulose ester other than cellulose acetate or of cellulose ethers can be prepared, as well as fabrics containing these yarns.

   As examples of such other cellulose esters or ethers, there may be mentioned cellulose formate, propionate or butyrate, and methyl ethyl or benzyl cellulose.


    

Claims (1)

RESUME 1 - Procédé d'obtention de fils crêpe fortement tordus en acétate de cellulose ou autre ester ou éther de cellulose, qui consiste à soumettre à une torsion crêpe un fil d'acétate de cellulose ou autre ester ou éther de cellulose et à traiter le fil avec de l'eau chaude pendant au moins la dernière partie de la torsion crêpe. <Desc/Clms Page number 13> ABSTRACT 1 - Process for obtaining strongly twisted crepe yarns made of cellulose acetate or other cellulose ester or ether, which consists in subjecting to a crepe twist a yarn of cellulose acetate or other cellulose ester or ether and in treating the yarn with hot water for at least the last part of the pancake twist. <Desc / Clms Page number 13> Ce procédé peut encore être caractérisé par les points suivants, ensemble ou séparément : a) La torsion crêpe s'effectue en une seule étape en même temps qu'on traite le fil avec de l'eau chaude. b) La torsion crêpe s'effectue en au moins deux étapes, le fil étant traité par l'eau chaude au cours de la dernière étape de la torsion. c) La torsion s'effectue en au moins deux étapes, et à la fois la dernière étape de la torsion et une ou plusieurs étapes antérieures de la torsion s'effectuent pendant qu'on traite le fil avec de l'eau chaude. d) Le fil est traité à l'eau chaude pendant l'application des deux derniers tiers de la torsion crêpe totale. e) Les deux derniers tiers au moins de la torsion crêpe totale sont appliqués en une seule étape en même temps qu'on traite le fil avec de l'eau chaude. This process can be further characterized by the following points, together or separately: a) The crepe twist is carried out in a single step at the same time as the yarn is treated with hot water. b) The crepe twist is carried out in at least two stages, the yarn being treated with hot water during the last stage of the twist. c) The twisting takes place in at least two stages, and both the last stage of the twisting and one or more previous stages of the twisting take place while the yarn is treated with hot water. d) The yarn is treated with hot water while applying the last two-thirds of the full crepe twist. e) At least the last two-thirds of the total crepe twist is applied in one step while treating the yarn with hot water. f) Les derniers 3/4 à 5/6 de la torsion crêpe totale sont appliqués en une seule étape en même temps qu'on traite le fil à l'eau chaude. g) La torsion crêpe minima appliquée est déterminée suivant le denier du fil, ce minimum étant de 2. 800 tours par mètre pour un fil de denier 150 ou 3.600 tours par mètre pour un fil de denier 100. h) On utilise de l'eau à une température supérieure à 95 . i) Pendant la torsion, les filaments du fil sont <Desc/Clms Page number 14> allongés de 10 à 20 % de leur longueur primitive. j) Pendant ia torsion, les filaments du fil sont allongés de telle sorte que le denier du fil tordu crêpe soit de 95 à 115 %, en particulier de 100 à 110 % da celui du fil avant la torsion crêpe. f) The last 3/4 to 5/6 of the total crepe twist are applied in one step while treating the yarn with hot water. g) The minimum crepe twist applied is determined according to the denier of the yarn, this minimum being 2,800 turns per meter for a 150 denier yarn or 3,600 turns per meter for a 100 denier yarn. h) water at a temperature above 95. i) During twisting, the filaments of the yarn are <Desc / Clms Page number 14> elongated from 10 to 20% of their original length. j) During twisting, the filaments of the yarn are stretched so that the denier of the twisted crepe yarn is 95 to 115%, in particular 100 to 110% of that of the yarn before the crepe twist. 2 - A titre de produits industriels nouveaux, fils crêpe en acétate de cellulose fortement tordus, obtenus par le procédé ci-dessus, et tissus présentant des effets crêpe et contenant des fils crêpe tels que ci-dessus. 2 - As new industrial products, strongly twisted cellulose acetate crepe yarns, obtained by the above process, and fabrics exhibiting crepe effects and containing crepe yarns such as above.
BE409380D BE409380A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE409380A true BE409380A (en)

Family

ID=73788

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE409380D BE409380A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE409380A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE557020A (en)
BE409380A (en)
BE409379A (en)
BE406963A (en)
JP4831720B2 (en) Cellulose acetate composite spun fiber, production method thereof, and woven / knitted fabric thereof
EP0210113B1 (en) Yarn package and method for making the same
US2089191A (en) Production of textile threads and fabrics
US2088587A (en) Textile threads and fabrics
BE637901A (en)
BE386836A (en)
BE394915A (en)
BE403309A (en)
CH192548A (en) A method of manufacturing an elastic yarn and elastic yarn obtained by this method.
BE560959A (en)
BE408769A (en)
BE376997A (en)
BE404289A (en)
BE457727A (en)
BE352945A (en)
BE467072A (en)
BE628245A (en)
BE349312A (en)
BE495311A (en)
BE384753A (en)
BE567586A (en)