BE376997A - - Google Patents

Info

Publication number
BE376997A
BE376997A BE376997DA BE376997A BE 376997 A BE376997 A BE 376997A BE 376997D A BE376997D A BE 376997DA BE 376997 A BE376997 A BE 376997A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
filaments
threads
filament
sticky
application
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE376997A publication Critical patent/BE376997A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02JFINISHING OR DRESSING OF FILAMENTS, YARNS, THREADS, CORDS, ROPES OR THE LIKE
    • D02J1/00Modifying the structure or properties resulting from a particular structure; Modifying, retaining, or restoring the physical form or cross-sectional shape, e.g. by use of dies or squeeze rollers
    • D02J1/22Stretching or tensioning, shrinking or relaxing, e.g. by use of overfeed and underfeed apparatus, or preventing stretch

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Yarns And Mechanical Finishing Of Yarns Or Ropes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "PERFECTIONNEMENTS A LA FABRICATION DE MATIERES TEXTILES 
OU AUTRES" 
Cette invention a trait à l'union de plusieurs filaments artificiels de section transversale relativement faible pour constituer des filaments unitaires de section transversale plus grande. 



   Suivant l'invention, on soumet à un étirage ou allongement plusieurs filaments artificiels associés qui sont à un état mou ou collant, d'où il résulte que les fila- ments adhèrent les uns aux autres pour constituer un filament 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 unitaire plus gros. Le filament unitaire possède une sec- tion transversale pleine et ronde et une surface lisse ou relativement lisse. Il peut toutefois être aplati, crêpé ou muni d'empreintes par l'application d'une pression, par exemple de la manière décrite dans le brevet français N  684.751 du 12 Novembre 1929. 



   L'état collant nécessaire pour permettre aux filaments d'adhérer sous l'action de l'étirage peut être assuré de toute manière appropriée. Par exemple, on peut appliquer sur les filaments une quantité limitée d'un liquide ayant le pouvoir de dissoudre, ramollir ou gonfler la substance dont les filaments sont composés, ce liquide étant de préférence appliqué sous forme d'une couche ex- trêmement mince à l'aide d'une mèche, barre, rouleau ou élément analogue humecté du liquide, comme décrit dans le brevet   belge ' ?   363.570 du 7 Septembre 1929. De même, on peut appliquer le liquide sous forme d'un nuage ou à l'état de vapeur ou conduire les filaments à travers un bain dudit liquide. 



   Le solvant peut être appliqué par intermittence en des points espacés de la longueur des filaments, par exem- ple de la manière décrite dans le brevet français N    684.752   du 12 Novembre 1929, d'où il résulte que, lors- qu'on applique l'étirage, des sections intermittentes des filaments s'unissent les unes aux autres, mais les filaments conservent leur caractère original indépendant sur les parties restantes de leur longueur. 



   Les opérations susmentionnées peuvent être effec- tuées au fur et à mesure de la fabrication des filaments ou après cette fabrication. 



   Une autre façon de réaliser l'invention consiste à appliquer l'étirage à une phase telle de la fabrication des filaments que ces derniers sont encore mous ou collants en raison de la quantité de solvant qu'ils contiennent en- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 core. Ainsi,dans la fabrication de fi laments d' cétate de cellulose ou d'autres dérivés   organiques   de la cellulose par le procédé à sec ou évaporatoire, on peut   provoquer   l'union des filaments sous forme   d'un   filament   unitaire   après qu'ils ont quitté la cellule de filage en tirant 
 EMI3.1 
 parti de l'effet coii17J¯,>1 de,, 115tir:1S8 " ,le 1-i f::;t7e (:1;"',- tité de solvant résiduel que renferment encore 1'. fila- ments, pourvu que ceuy#cj ;;>ïer.t ét.:i1-éi on ,l:n):;:[ .1;r un parcours suffisamment grand.

   On   peu', '    @enter     l'effet   
 EMI3.2 
 du solvant résiduel à ce', c, 1.<i en ',8111'1 n," 'l', ii l'i solu- tion de filage une   matière   telle   que   l'acét   t@@@@e   vinyle, par exemple, qui a tendance à rester dansles   f@l@nonts   plus   longtemps   que le solvant   volât] 1,   tel que   l'acétone,   appliqué dans la solution de filage, et à les maintenir ainsi plus longtemps à un état collant. 



   Un autre procédé consiste à chauffer des filaments d'une nature thermoplastique tels que des filaments   dTacé-   tate de cellulose pour les ramollir suffisamment pour, pro- voquer la formation d'un filament unitaire sous l'influence de l'étirage. La chaleur peut aussi être appliquée pour favoriser l'union des filaments dans l'un quelconque des modes opératoires dans lesquels on s'en repose sur le ra- mollissement des filaments par des matières appliquées sur ou contenues dans ces filaments. 



   Il y a lieu de remarquer que les filaments unitai- res produits sans étirage, par exemple de la façon décri- te dans le brevet belge ? 363.570 précité, peuvent être   d'une   nature relativement volumineuse, probablement à cause des espaces d'air qu'ils renferment et des irré- gularités qu'ils présentent comrne résultat du faitque, jusqu'à un certain point, la forme des filaments indi- viduels primaires est conservée La nature de la sec- tion transversale du produit suivant l'invention dépendra à cet égard du degré d'étirage appliqué aux fila- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ments et du degré de mollesse ou de l'état collant, le produit obtenu ayant une surface d'autant plus lisse et une section transversale d'autant plus pleine que l'étirage appliqué est plus grand et (ou) que l'état collant est plus grand,

   que cet état collant soit dû à la   présence   de solvant résiduel ou à l'application d'une nouvelle quantité de sol- vant et (ou) de chaleur. En réglant l'étirage et l'état mou ou collant, on pourra obtenir un produit possédant toute section transversale désirée entre les limites d'une grande échelle. Si on le désire, on pourra obtenir un produit dont les éléments sont unis par intermittence, c'est-à-dire un- produit composé de longueurs alternantes de filament unitai- re   et.   de fil filamentaire, par l'application intermittente de l'un ou l'autre des agents ramollissants susindiqués, ou, si un étirage suffisant est appliqué, un produit composé de longueurs alternantes de filament unitaire rond et lisse et de filament unitaire irrégulier et volumineux. 



   On peut modifier la nature du produit en le soumettant à un traitement supplémentaire et en ajoutant d'autres matiè- res aux filaments dont il est fait. Ainsi, on peut incorporer au produit des teintures ou autres matières à effet ou des cordons ou fils métalliques ou autres. De même, on peut créer un produit possédant un faible lustre ou un lustre atténué par l'application de traitements de délustrage conve- nables. L'un quelconque de ces effets ou tous peuvent être créés soit sur la longueur entière du produit, soit par inter- mittence sur des parties de la longueur de ce produit. 



   Plusieurs façons de réaliser l'invention seront maintenant décrites à titre d'exemples, principalement en ce qui concerne la production de filaments unitaires d'acétate de cellulose ou d'autres dérivés organiques de la cellulose au fur et à mesure de leur fabrication par le procédé à sec ou évaporatoire, mais il est bien entendu que la description qui suit ne limite l'invention en aucune façon. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   A la sortie des filaments d'une filière d'extrudage, on fait descendre ces filaments dans un courant d'agent évaporatoire passant à travers une cellule ou chambre de filage, la majeure partie du solvant volatil de la solution de filage se séparant des filaments en s'évaporant avant que les filaments aient quitté la cellule. Les filaments réunis sous forme d'un fil sont tirés hors de la cellule par un rouleau d'entraînement et passent sur un autre rouleau dont la vitesse périphérique est plus grande que celle du rouleau d'entraînement, de sorte que les filaments subissent un léger étirage.

   Avant ou après leur passage sur le rouleau d'entraînement (ou premier rouleau d'étirage), on peut humi- difier les filaments à l'aide d'acétone ou d'un autre solvant convenable ou à l'aide d'un agent de ramollissement ou de gonflement, par exemple en les faisant passer sur une mèche imbibée dudit solvant ou agent.

   Des exemples de solvants convenables sont des solvants de faible point d'ébullition tels que l'acétone (pure du commerce ou mélangée avec de l'eau), un mélange de bichlorure d'éthylène et d'alcool éthy- lique ou méthylique, un mélange de   dichloréthylèue   et d'al- 
 EMI5.1 
 cool éthylique ou méthylique, etc.; des solvants ou. îDlas4èm- .44Q-t-, de point d'ébullition élevé/tels que la diacétine, la triacétine, le lactate d'éthyle, la diacétone-alcool (seule ou mélangée avec de l'eau ou de l'alcool), le tartrate dibutylique ou le phosphate tricrésylique et des mélanges de ces corps. L'application de solvants eu pJ9 tlf';'Lltz de point d'ébullition élevé/coomunique au produit une souplesse plus grande.

   Sous l'influence de la traction exercée entre les deux rouleaux, les filaments qui ont été rendus collants par le solvant, etc. adhèrent les uns aux autres pour donner un filament unique plus gros. 



   On peut, avant ou plus avantageusement après le passa- ge du filament unitaire sur le second rouleau d'étirage, humecter ce filament de tout lubrifiant convenable dont l'ap- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
 EMI6.1 
 ru4lir 1 plication élimine l'état collant résiduel qui pourrait donner M,.A, # du filament une tendance à adhérer/a ' au.'ppei.'t eLe la bobine fMiJw constituée dans l'appareil de bobinage. 



  <Vt-<MC/M-- /  4 ./ Le solvant oa ,ra;;lo11isscmt peut être appliqué de 6[<-<tA' dl?- toute manière apDroDriée, par exemple sous forme d'un nuage /1;( boute manière appropriée, par exemple sous forme d'un nuage ou d'une vapeur ou en faisant passer les filaments sur des [.lèches, rouleaux, barres ou autres organes humectés de la quantité requise dudit solvant, etc. Des procédés analogues peuvent être adoptés pour l'application du lubrifiant, une mèche étant particulièrement appropriée au but visé. 



   L'opération qui vient d'être décrite pourrait être réalisée autrement qu'au fur et à mesure de la fabrication des filaments. Par exemple, elle pourrait être effectuée au cours du transfert d'une bobine à une autre ou d'une autre opération de bobinage. 
 EMI6.2 
 



  Au lieu d'appliquer un solvant ou agent analogue / /" pgpg 9 rendre les filaments collants, on peut faire adhérer é les filaments les uns aux autres allongeant fil composé les filaments les uns aux autres en allongeant le fil composé / de filaments associés avant que ceux-ci se soient solidifiés complètement. Par l'addition de substances convenables telles que, par exemple, l'acétate de vinyle, aux solutions de fi- lage d'acétate de cellulose ou d'autres dérivés organiques de la cellulose, on peut, lorsque ce mode de fabrication de filaments unitaires est adopté, maintenir les filaments collants pendant un temps plus long. 



   Il est même possible d'utiliser, pour obliger les filaments à s'unir, la faible quantité de solvant qui reste dans les filaments filés à l'aide des dissolutions usuelles du dérivé cellulosique dans des solvants volatils tels que l'acétone après qu'ils ont quitté la cellule de filage,      pourvu qu'un parcours suffisamment long, par exemple de 1,25 à 1,90 mètre, soit laissé aux filaments entre le.- rouleau dtentraînement et le rouleau d'étirage. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Si l'on se propose de chauffer les filaments pour les rendre collants,le cas échéant conjointement avec l'un quelconque des procédés susindiqués, on peut faire passer les filaments autour d'un rouleau chauffé (qui peut être le rouleau d'entraînement) ou à travers une chambre chauffée, avant ou pendant l'application de l'étirage. 



   Après l'union des filaments on peut, après une autre application de chaleur, de solvant, etc. ou des deux, appliquer un nouvel étirage, dans le but d'augmenter les qualités du filament et, en particulier, de lui donner une surface plus lisse. 



   Il est bien entendu que le degré d'étirage   nécessai-   re pour effectuer l'adhérence des filaments est faible et 
 EMI7.1 
 qu'on peut régler le denier du filament unitaire produit en /n) /)M choisissant des grosseurs ou/numoroc de filaments primaires propres à donner un filament unitaire du Qer1ier désiré dans les conditions adoptées. 



   Pour produire un produit aplati (sur toute sa longueur ou par intermittence) ou un produit crêpé ou muni d'empreintes,   on.   peut faire passer le filament unitaire obtenu de la manière susindiquée à travers des rouleaux presseurs munis de surfaces appropriées, pendant que ses élé- ments sont encore à un état assez mou ou collant. On peut avantageusement se servir de ces mêmes rouleaux pour commu- niquer aux filaments l'étirage qui provoque leur union. 



   Des fils composites contenant deux ou plus de deux filaments d'un caractère unitaire continu ou intermittent ou un ou plusieurs filaments de ce genre conjointement avec un ou plusieurs filaments primaires peuvent être obtenus en constituant séparément les filaments unitaires et associant les divers filaments avant le bobinage. Si on le désire, on peut, à la sortie d'un faisceau de filaments d'une cellule de filage, diviser ce faisceau en groupes, transformer un ou plusieurs de ces groupes en filaments unitaires et réunir 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de nouveau les divers filaments du faisceau. 



   Pour effectuer l'union des petits filaments de fa- çon à constituer un fil unique ou un fil composé de lon-   gueurs   de filaments unitaires alternant avec des longueurs de filaments individuels; il est avantageux d'appliquer un fil composé de filaments ayant été tordus ensemble, l'appli- cation de l'étirage ayant alors pour effet d'augmenter le contact des filaments tordus les uns avec les autres et de provoquer une union très ferme de ces filaments.. 



   Des effets de couleur peuvent être produits sur les filaments unitaires par l'application de colorants conve- nables à toute phase appropriée de la fabrication, c'est- à-dire soit avant l'application de l'étirage, soit simulta- nément à cette application, soit après que les filaments se sont unis sous tension pour donner le produit fini. 



  Lorsqu'un solvant d'union est appliqué et que le colorant est appliqué soit avant, soit après l'application de ce colorant, il est préférable que ce colorant soit appliqué sous forme d'une dissolution dans des solvants organiques comme décrit dans le brevet anglais ? 313.451 du 11 Juin 1929. L'application du colorant avant l'application du liquide d'union peut être effectuée à l'aide de mèches, rouleaux, etc. soit d'une manière continue, pour produire une couleur uniforme, soit d'une manière intermittente, pour produire des effets de couleur différentiels. Un autre mode d'application commode du colorant consiste à appliquer ce colorant à l'état dissous dans le solvant d'union. D'autres modes d'application peuvent aussi être adoptés.

   Par exemple, on peut teindre le produit fini sous forme d'écheveaux ou d'autres paquets par tous procédés de teinture appropriés. 



   Des produits délustrés ou opaques peuvent être obte- nus suivant l'invention soit d'une façon continue sur la longueur entière du produit, soit d'une façon intermittente, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 suïvant qu'on le désire. Dans le cas de l'acétate de cellulose ou d'autres dérivés organiques de la cellulose, on peut créer l'effet délustré ou opaque en soumettant le produit à l'action d'eau ou d'autres agents aqueux, d'al- cool, de vapeur d'eau ou d'un autre agent de délustrage après l'union.

   Une autre façon d'obtenir cet effet consiste à appliquer un sel métallique soluble (tel qu'un sel de baryum, strontium ou calcium) sur les filés ou filaments (quel qu'en soit le genre) sur le point d'être unis, ce sel étant à cet effet introduit dans le liquide d'union ou appliqué séparément, et, après l'union, à soumettre le produit à l'action d'un bain de traitement chimique qui précipite le métal sous forme d'un composé insoluble tel qu'un sulfate, carbonate ou phosphate. 



   Des effets ornementaux de la nature d'effets de couleur ou de lustre différentiels peuvent être obtenus en associant aux éléments à unir d'autres filés ayant des pro- priétés de délustrage ou de teinture différentes, ou des filés qui ont été teints ou délustrés d'une façon différen- tes. Des exemples de filés de ce genre sont ceux faits de    soie naturelle, laine et coton ; (si les filaments à unir   sont des filaments d'acétate de cellulose ou d'autres déri- vés organiques de la cellulose) des filés de viscose ou d'autre cellulose reconstituée, et vice versa. On peut pro- duire des effets métallisés en associant à la matière de fines bandes métalliques plates telles que celles dont on se sert pour fabriquer le clinquant, ou des filés ou fils métallisés, avant l'union.

   Si on le désire, on peut incorpo- rer au produit une poudre à bronzer, une poudre d'aluminium ou une matière analogue, à toute phase convenable de la fa- brication, pour produire des effets métalliques ou autres. 



  Dans le cas de filés ou cordons faits de matières supplé- mentaires qui ne sont pas à un état collant, il est préfé- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 rable que ces filés soient incorporés pendant l'étirage ou vers la fin de cette opération, étant donné que l'appli- cation d'un étirage à des matières de ce genre risquerait de les rompre ou d'empêcher l'étirage des filaments collants eux-même s. 



   L'invention n'est évidemment pas limitée à la fabrication de filaments unitaires à l'aide de filaments d'acétate de cellulose ou d'autres dérivés organiques de la cellulose. Elle peut être appliquée aux filaments arti- ficiels du type de la cellulose reconstituée qui sont à 
 EMI10.1 
 un état collant propre à assurer leur adhérence sous ltap- f plication de l'étirage. En outre, on peût apPliQUej1des 1,(/ filaments des deux types, lorsqu'ils sont à un état collant, pour le but de cette invention. 



   Après la fabrication des filaments unitaires ou des fils composites qui les contiennent, on peut recueillir ces filaments ou fils par toute opération de mise en éche- veaux, bobinage ou moulinage convenable.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "IMPROVEMENTS IN THE MANUFACTURE OF TEXTILE MATERIALS
OR OTHERS"
This invention relates to the union of several artificial filaments of relatively small cross section to constitute unit filaments of larger cross section.



   According to the invention, a plurality of associated artificial filaments which are in a soft or tacky state are subjected to stretching or stretching, whereby the filaments adhere to each other to form a filament.

 <Desc / Clms Page number 2>

 larger unit. The unitary filament has a solid, round cross-section and a smooth or relatively smooth surface. However, it can be flattened, crimped or provided with imprints by the application of pressure, for example in the manner described in French patent N 684,751 of November 12, 1929.



   The tackiness necessary to allow the filaments to adhere under the action of stretching can be provided in any suitable manner. For example, a limited quantity of a liquid can be applied to the filaments having the power to dissolve, soften or swell the substance of which the filaments are composed, this liquid preferably being applied in the form of an extremely thin layer to. using a wick, bar, roller or the like moistened with liquid, as described in the Belgian patent '? 363,570 of September 7, 1929. Likewise, the liquid can be applied in the form of a cloud or in the vapor state or the filaments can be led through a bath of said liquid.



   The solvent can be applied intermittently at points spaced along the length of the filaments, for example as described in French Patent No. 684,752 of November 12, 1929, from which it follows that when applying the solvent. On stretching, intermittent sections of the filaments unite with each other, but the filaments retain their original independent character over the remaining parts of their length.



   The aforementioned operations can be carried out as the filaments are being produced or after this manufacture.



   Another way of carrying out the invention consists in applying the stretching to a phase such as the manufacture of the filaments that the latter are still soft or sticky due to the quantity of solvent which they contain in-

 <Desc / Clms Page number 3>

 core. Thus, in the manufacture of filaments of cellulose ketate or other organic derivatives of cellulose by the dry or evaporative process, the filaments can be brought together as a unitary filament after they have been removed. left the spinning cell by pulling
 EMI3.1
 starting from the effect coii17J¯,> 1 of ,, 115tir: 1S8 ", the 1-if ::; t7e (: 1;" ', - amount of residual solvent still contained in the filaments, provided that ceuy # cj ;;> ïer.t ét.: i1-éi on, l: n):;: [.1; r a sufficiently large path.

   We can ',' @enter the effect
 EMI3.2
 residual solvent at this, c, 1. <i en ', 8111'1 n, "' l ', ii the spinning solution a material such as vinyl acetate, for example, which tends to stay in the threads longer than the volatile solvent] 1, such as acetone, applied in the spinning solution, and thus keep them longer in a sticky state.



   Another method is to heat filaments of a thermoplastic nature such as cellulose acetate filaments to soften them sufficiently to cause the formation of a unitary filament under the influence of drawing. Heat can also be applied to promote union of the filaments in any of the procedures in which it relies on softening of the filaments by materials applied to or contained in such filaments.



   It should be noted that the single filaments produced without drawing, for example as described in the Belgian patent? 363.570 supra, may be of a relatively bulky nature, probably on account of the air spaces which they contain and the irregularities which they present as a result of the fact that, to a certain extent, the shape of the filaments indi The nature of the cross-section of the product according to the invention will depend in this regard on the degree of stretching applied to the yarns.

 <Desc / Clms Page number 4>

 elements and the degree of softness or the sticky state, the product obtained having a surface that is all the smoother and a cross section that is all the more full as the applied stretch is greater and (or) than the sticky state is bigger,

   whether this sticky state is due to the presence of residual solvent or to the application of a new amount of solvent and / or heat. By controlling the stretch and the soft or sticky state, a product can be obtained having any desired cross-section within the limits of a large scale. If desired, a product may be obtained in which the elements are intermittently united, that is, a product composed of alternating lengths of unitary filament and. of filamentary filament, by the intermittent application of either of the above softening agents, or, if sufficient stretch is applied, a product composed of alternating lengths of round and smooth unitary filament and of irregular and bulky unitary filament .



   The nature of the product can be changed by subjecting it to further processing and adding other materials to the filaments from which it is made. Thus, dyes or other effect materials or metallic or other cords or threads can be incorporated into the product. Likewise, a product having a low sheen or a reduced sheen can be created by the application of suitable delustering treatments. Any or all of these effects can be created either over the entire length of the product or intermittently over parts of the length of that product.



   Several ways of carrying out the invention will now be described by way of example, mainly with regard to the production of unit filaments of cellulose acetate or other organic derivatives of cellulose as they are manufactured by the manufacturer. dry or evaporative process, but it is understood that the following description does not limit the invention in any way.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   On leaving the filaments from an extrusion die, these filaments are lowered into a stream of evaporating agent passing through a spinning cell or chamber, the major part of the volatile solvent of the spinning solution separating from the filaments. by evaporating before the filaments have left the cell. The filaments gathered in the form of a wire are drawn out of the cell by a drive roller and pass over another roller whose peripheral speed is greater than that of the drive roller, so that the filaments undergo a slight drawing.

   Before or after their passage over the drive roller (or first draw roller), the filaments can be moistened with acetone or another suitable solvent or with the aid of an agent. softening or swelling, for example by passing them over a wick soaked in said solvent or agent.

   Examples of suitable solvents are low boiling point solvents such as acetone (pure commercial or mixed with water), a mixture of ethylene dichloride and ethyl or methyl alcohol, a mixture of ethylene dichloride and ethyl or methyl alcohol. mixture of dichlorethylene and al-
 EMI5.1
 ethyl or methyl cool, etc .; solvents or. îDlas4èm- .44Q-t-, high boiling point / such as diacetin, triacetin, ethyl lactate, diacetone-alcohol (alone or mixed with water or alcohol), dibutyl tartrate or tricresyl phosphate and mixtures thereof. The application of high boiling / coomunique solvents gives the product greater flexibility.

   Under the influence of the traction exerted between the two rollers, the filaments which have been made sticky by the solvent, etc. adhere to each other to make a single, larger filament.



   It is possible, before or more advantageously after the passage of the unitary filament over the second drawing roll, to moisten this filament with any suitable lubricant whose application.

 <Desc / Clms Page number 6>

 
 EMI6.1
 ru4lir 1 plication eliminates the residual sticky state which could give M, .A, # of the filament a tendency to adhere to the fMiJw spool formed in the winding apparatus.



  <Vt- <MC / M-- / 4 ./ The solvent oa, ra ;; lo11isscmt can be applied in 6 [<- <tA 'dl? - any suitable manner, for example in the form of a cloud / 1; (bottled in an appropriate manner, for example in the form of a cloud or a vapor or by passing the filaments over arrows, rollers, bars or other parts moistened with the required amount of said solvent, etc. Similar methods can be adopted for the application of the lubricant, a wick being particularly suitable for the intended purpose.



   The operation which has just been described could be carried out other than as the filaments are being manufactured. For example, it could be done during transfer from one reel to another or during another rewinding operation.
 EMI6.2
 



  Instead of applying a solvent or the like / / "pgpg 9 to make the filaments sticky, the filaments can be made to adhere to each other extending the compound yarn the filaments to each other by stretching the compound yarn / of associated filaments before These have solidified completely. By adding suitable substances such as, for example, vinyl acetate, to the spinning solutions of cellulose acetate or other organic cellulose derivatives, one can can, when this method of making unit filaments is adopted, keep the filaments sticky for a longer time.



   It is even possible to use, to force the filaments to unite, the small amount of solvent which remains in the filaments spun by means of the usual solutions of the cellulose derivative in volatile solvents such as acetone after it has been removed. they have left the spinning cell, provided that a sufficiently long path, for example 1.25 to 1.90 meters, is left for the filaments between the take-up roll and the draw roll.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   If it is intended to heat the filaments to make them tacky, possibly in conjunction with any of the above methods, the filaments can be passed around a heated roll (which may be the drive roll). or through a heated chamber, before or during the application of the stretch.



   After the union of the filaments it is possible, after another application of heat, solvent, etc. or both, apply a new stretch, in order to increase the qualities of the filament and, in particular, to give it a smoother surface.



   Of course, the degree of stretching required to effect adhesion of the filaments is low and
 EMI7.1
 that it is possible to adjust the denier of the unit filament produced in / n) /) M choosing sizes or / numoroc of primary filaments suitable for giving a unit filament of the desired Qer1ier under the conditions adopted.



   To produce a flattened product (along its entire length or intermittently) or a crimped or imprinted product, we. can pass the unitary filament obtained in the above-mentioned manner through pressure rollers provided with suitable surfaces, while its elements are still in a rather soft or tacky state. These same rolls can advantageously be used to impart to the filaments the stretch which causes them to unite.



   Composite yarns containing two or more filaments of a continuous or intermittent unitary character or one or more such filaments together with one or more primary filaments can be obtained by separately constituting the unitary filaments and combining the various filaments before winding. . If desired, it is possible, at the exit of a bundle of filaments from a spinning cell, to divide this bundle into groups, to transform one or more of these groups into unit filaments and to reunite

 <Desc / Clms Page number 8>

 again the various filaments of the bundle.



   For effecting the union of the small filaments so as to constitute a single yarn or a yarn composed of lengths of unitary filaments alternating with lengths of individual filaments; it is advantageous to apply a yarn composed of filaments which have been twisted together, the application of drawing then having the effect of increasing the contact of the twisted filaments with each other and causing a very firm union of the filaments. these filaments ..



   Color effects may be produced on the unitary filaments by the application of suitable dyes at any suitable stage of manufacture, that is to say either before the application of the drawing or simultaneously with the drawing. this application, either after the filaments have united under tension to give the finished product.



  When a union solvent is applied and the dye is applied either before or after the application of this dye, it is preferable that this dye is applied as a dissolution in organic solvents as described in the patent. english? 313.451 of June 11, 1929. The application of the dye before the application of the union liquid can be carried out using wicks, rollers, etc. either continuously, to produce uniform color, or intermittently, to produce differential color effects. Another convenient mode of application of the dye is to apply the dye dissolved in the union solvent. Other modes of application can also be adopted.

   For example, the finished product can be dyed in the form of skeins or other packages by any suitable dyeing process.



   Delustred or opaque products can be obtained according to the invention either continuously over the entire length of the product, or intermittently,

 <Desc / Clms Page number 9>

 as desired. In the case of cellulose acetate or other organic derivatives of cellulose, the delustrous or opaque effect can be created by subjecting the product to the action of water or other aqueous agents, al- cool, steam or other deluster after union.

   Another way to achieve this effect is to apply a soluble metal salt (such as a barium, strontium or calcium salt) to the yarns or filaments (of any kind) about to be united, this salt being for this purpose introduced into the union liquid or applied separately, and, after the union, subjecting the product to the action of a chemical treatment bath which precipitates the metal in the form of an insoluble compound such as a sulfate, carbonate or phosphate.



   Ornamental effects in the nature of differential color or luster effects can be achieved by combining with the elements to be united other yarns having different delustering or dyeing properties, or yarns which have been dyed or delustered. 'a different way. Examples of such yarns are those made from natural silk, wool and cotton; (if the filaments to be joined are filaments of cellulose acetate or other organic derivatives of cellulose) yarns of viscose or other reconstituted cellulose, and vice versa. Metallized effects can be produced by associating thin flat metal bands such as those used to make foil, or metallized yarns or threads, with the material before union.

   If desired, bronzer, aluminum powder or the like may be incorporated into the product at any suitable stage of manufacture to produce metallic or other effects.



  In the case of yarns or cords made of additional materials which are not in a tacky state, it is preferred to

 <Desc / Clms Page number 10>

 It is acceptable for such yarns to be incorporated during drawing or towards the end of this operation, since the application of drawing to such materials would risk breaking them or preventing the drawing of the sticky filaments. themselves s.



   The invention is obviously not limited to the manufacture of unit filaments using filaments of cellulose acetate or other organic derivatives of cellulose. It can be applied to artificial filaments of the reconstituted cellulose type which are
 EMI10.1
 a tacky state suitable for ensuring their adhesion under the application of stretching. Further, 1, (/ filaments of both types, when in a tacky state, can be applied for the purpose of this invention.



   After the manufacture of the unitary filaments or of the composite yarns which contain them, these filaments or yarns can be collected by any suitable tangling, winding or milling operation.


    

Claims (1)

RESUME 1. Procédé permettant de produire à l'aide de plu- sieurs filaments artificiels un seul filament de section transversale plus grande, ce procédé consistant à soumettre les filaments à un étirage pendant qu'ils sont associés à un état collant de façon à provoquer leur adhérence les uns aux autres et à les unir sous forme d'un filament uni- que de section transversale plus grande. ABSTRACT 1. A method of producing with the aid of several artificial filaments a single filament of larger cross section, the method comprising subjecting the filaments to stretching while they are associated with a sticky state so as to cause them to collapse. adhesion to each other and to unite them as a single filament of larger cross section. Ce procédé peut, en outre, être caractérisé par les points suivants, en- semble ou séparément : a) On provoque l'union des filaments les uns aux autres au fur et à mesure de leur fabrication, et en parti- culier au fur et à mesure de leur fabrication par le;, procédé! à sec ou évaporatoire. <Desc/Clms Page number 11> b) L'état collant des filaments est dû à la présence de solvant résiduel. c) On rend les filaments collants par l'application d'une matière qui exerce sur la substance dont ils sont faits une action de dissolution ou de ramollissement. d) On incorpore à la substance du filament une matière propre à augmenter ou maintenir l'état collant des filaments. e) On traite les filaments, après qu'ils ont été unis les uns aux autres, par une matière telle qu'un lubrifiant propre à éliminer l'état collant. This process may, moreover, be characterized by the following points, together or separately: a) The filaments are brought together to each other as they are produced, and in particular as they are produced. as they are manufactured by the ;, process! dry or evaporative. <Desc / Clms Page number 11> b) The sticky state of the filaments is due to the presence of residual solvent. c) The filaments are made sticky by the application of a material which exerts on the substance of which they are made a dissolving or softening action. d) A material suitable for increasing or maintaining the sticky state of the filaments is incorporated into the substance of the filament. e) The filaments are treated, after they have been joined to each other, with a material such as a lubricant capable of eliminating the sticky state. f) Lorsque les filaments sont constitués par ou contiennent de l'acétate de cellulose ou un autre dérivé thermoplastique de la cellulose, on peut les soumettre à l'action de la chaleur pour les rendre collants ou augmenter leur état collant avant l'application de l'éti- rage. g) D'autres filés, filaments ou fils possédant des propriétés de teinture différentes de celles des fila- ments primaires, ou des fils ou rubans métalliques sont incorporés au filament unique plus gros. f) When the filaments are made of or contain cellulose acetate or another thermoplastic derivative of cellulose, they can be subjected to the action of heat to make them tacky or increase their tackiness before application of the draw. (g) Other yarns, filaments or threads having dyeing properties different from those of the primary filaments, or metallic threads or ribbons are incorporated into the larger single filament. 2. A titre de produits industriels nouveaux, les filaments artificiels ou fils produits par la mise en pratique du procédé suivant 1, et les tissus ou objets contenant ces filaments ou fils. 2. As new industrial products, artificial filaments or threads produced by the practice of the following process 1, and fabrics or articles containing these filaments or threads.
BE376997D BE376997A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE376997A true BE376997A (en)

Family

ID=47338

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE376997D BE376997A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE376997A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH349025A (en) Process for manufacturing cellulose ester filaments and filaments obtained by this process
US2249745A (en) Cellulosic structures and method of producing same
CH672163A5 (en)
BE376997A (en)
US2072926A (en) Production of textile or other materials
CH220994A (en) A method of manufacturing a textile product.
JP4831720B2 (en) Cellulose acetate composite spun fiber, production method thereof, and woven / knitted fabric thereof
FR2538823A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING ACRYLONITRILE-BASED FIBERS, DYED IN LINE
BE406963A (en)
BE409379A (en)
BE366498A (en)
BE384753A (en)
BE363570A (en)
BE634752A (en)
BE699756A (en)
BE403309A (en)
BE574439A (en)
BE560959A (en)
BE467072A (en)
CH465753A (en) Process for treating a cellulose ester yarn to make it bulky, and application of this process
BE408422A (en)
BE634753A (en)
BE409380A (en)
BE648109A (en)
BE488937A (en)