BE394734A - - Google Patents

Info

Publication number
BE394734A
BE394734A BE394734DA BE394734A BE 394734 A BE394734 A BE 394734A BE 394734D A BE394734D A BE 394734DA BE 394734 A BE394734 A BE 394734A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
spools
sleeve
yarns
twisting
mass
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE394734A publication Critical patent/BE394734A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01DMECHANICAL METHODS OR APPARATUS IN THE MANUFACTURE OF ARTIFICIAL FILAMENTS, THREADS, FIBRES, BRISTLES OR RIBBONS
    • D01D10/00Physical treatment of artificial filaments or the like during manufacture, i.e. during a continuous production process before the filaments have been collected
    • D01D10/04Supporting filaments or the like during their treatment
    • D01D10/0409Supporting filaments or the like during their treatment on bobbins

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)
  • Yarns And Mechanical Finishing Of Yarns Or Ropes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Procédé de traitement ultérieur de la scie artificielle". 



   La Demanderesse a trouve que le traitement ultérieur complémentaire de la soie artificielle peut être effectué d'une manière particulièrement expéditive, en exposant les fils artificiels retordus, à l'état relâché ou desserré,tel s qu'ils sont obtenus en faisant usage de bobines de retordage de diamètre variable, à l'action des bains de traitement ordinaires. Dour de telles masses de fils retordus relâché s, il suffit déjà de faire agir les bains de traitement par ruissellement ou arrosage pour obtenir un bon résultat. 



   Comparativement aux méthodes de traitement pratiquées jusqu'ici,le mode opératoire suivant la présente invention permet de supprimer, dans une large   mesure,le   travail manuel 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 et sur tout de réduire considérablement un   appareillage   en- combrant nécessaire jusqu'à présent. En outre, la soie arti- ficielle traitée d'âpres le présent procédé a une qualité très supérieure à celle de la soie commerciale,traitée ul- térieurement sous forme d'écheveaux ou sur la bobine de fi- lage. La supériorité de la soie artificielle traitée d'âpres l'invention sur celle traitée d'après les méthodes connues en se servant de bobines de filage, se manifeste tout parti- culièrement par un pouvoir de renvidage excellent et par un très petit nombre de ruptures des fils capillaires.

   De plus, la soie d'après la présente invention se distingue par une plus grande uniformité. Par la diminution du temps de trai- tement, on peut réduire considérablement la quantité des liquides appliqués,ce qui représente une grande économie sous le rapport des frais et a pour conséquence, en raison même du mode de traitement,que des quantités minimes seule- ment d'impuretés   contenues   dans les bains du traitement   ul-   térieur se déposent sur les couches extérieures de la masse de fil s. 



   Suivait le procédé de la pré sente invention, on obtient de bons résultats en très peu de temps, en appliquant les liquides de traitement par ruissellement ou par arrosage. 



  Il est possible d'exécuter le traitement à peu près dans les mêmes   conditions   de temps que le traitement usuel en   éoheveaux.   



     Four l'exécution   du procédé suivant l'invention, on peut employer tout genre de bobine,de diamètre   variable,pour,   vu qu'elle soit appropriée pour l'opération de retordage, mais on emploie,de préférence, une bobine à retordre de construction simple,fabriquée en un matériel élastique et pourvue d'une fente longitudinale qui s'étend sur toute sa longueur. Avant l'enroulement des fils sèches et retordus, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 on augmente le périmètre de la bobine. Dans ce but, on glis- se à l' intérieur de la bobine un noyau un peu plus large que le diamètre intérieur de la bobine tubulaire. Le noyau employé de préférence pour le but en question se   compose   de deux parties qui s'adaptent sur les deux ouvertures de la bobine tubulaire.

   Les deux parties du dit noyau sont in- sérées comme des   couvercles,dans   les ouvertures de la bobine dont le diamètre se trouve ainsi augmenté dans une certaine mesura. Au centre de chaque oouvercle,fabriqué en bois, en matière artificielle ou en métal, est fixée une cheville qui fait saillie à l'extérieur et sert d'axe à la bobine, commandée par friction, en tournant dans un palier à fonte de la machine à re t or dre . L'adaptation du couvercle peut être facilitée en donnant une forme conique à la partie insérée à l'intérieur de la bobine tubulaire. Il est essen- tiel pour la réussite du procédé suivant la présente inven- tion que la bobine soit élastique de manière que son dia- mètre diminue   dès   que le noyau est retiré.

   La matière la mieux appropriée à. cet effet est de la forte tôle d'alumi- nium ou une tôle d'un autre métal,de préférence de la tôle vernie ainsi que des matières artificielles comportant des insertions formées par des anneaux en étoffe ou en métal. 



  Il n'est pas   nécessaire,pour   ce procédé,que la bobine   de   retordage soit de dimen.sions ordinaires. Dans beaucoup de cas, il sera avantageux d'adopter des bobines notablement plus larges que celles usitées jusqu'à présent. Les bobines de retordage d'un diamètre' agrandi peuvent recevoir chacune la charge de deux ou d'un plus grand nombre des bobines de filage usuelles. 



   Le traitement ultérieur et le séchage de la masse de fils peuvent être effectués, soit sur la bobine de retordage même après   relâchement   des fils par diminution du diamètre, soit après l'enlèvement des fils de la bobine.   Bous   protéger 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la masse des   fils   centre toute influence nuisible, il est   recommandable   de revêtir la bobine de retordage,avant le renvidage du fil retordu,d'un enduit élastique perméable, partiellement perméable, ou non perméable, ou d'un manchon en tissu textile, en feutre, ou en tissu caoutchouté. Le cas éohéant,les manchons peuvent être plus longs que la bobine et les deux extrémités saillantes du manchon peuvent être rabattues sur les couches de fils, lors du traitement   ulté-   rieur et le séchage.

   Les parties rabattues du manchon   serven'   de filtres pour empêcher que la masse des fils ne soit salie par les impuretés contenues dans les liquides de traitement. 



   Si l'on enroule le fil retordu sur une bobine pourvue d'un revêtement ou manchon du genre décrit, la masse de fils peut en être enlevée avec facilité, enveloppée dans le man- ohon et soumise à   l'action   des bains de traitement appliqués par   rui sellement   ou arrosage. 



   Le traitement et le séchage finis, il est avantageux de laisser la masse des fils enveloppée dans le manchon. Sou= cette forme d'emballage, elle peut être livrée au commerce et elle peut être employée directement dans les machines tex- tiles sans qu'un réenroulement sur une autre bobine ou dévi- doir soit nécessaire-. Mais il est également possible de   ren-   vider la masse de fils traitée et séchée sur une bobine spéciale de l'industrie textile,par exemple sur des   canettes,   des bobines croisées ou d'autres bobines d'une forme appro- priée. 



   Les exemples suivants serviront à mieux faire   compren-   dre les avantages que présente le procédé de traitement ul- térieur de la soie bobinée,comparativement aux méthodes en usage jusqu'à présent. 



   1.) la soie artificielle sartant du bain de précipita- tion est   enroulée,comme   à l'ordinaire,sur des bobines par, forées,lavée,par exemple par aspiration ou pression, jusqu'à 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ce qu'elle soit exempte d'acide, et   séohée.   Le fil séché est retordu, de manière connue, sur un métier   à   retordre plusieurs rangées de bobines l'une au-dessus de l'autre et enroulé sur des bobines de retordage fendues dont le dia- mètre est un peu augmenté par l'insertion dans les deux ouvertures de la bobine tubulaire des noyaux en forme de couvercles coniques.

   Le retordage fini,les couveroles d'élargissement sont retirés de la bobine et les couches de fils ainsi relâchées sont soumises successivement,dans un appareil pour le traitement d'écheveaux par ruisselle- ment ou arrosage,de la manière adoptée pour le traitement d'écheveaux de soie artifioielle, à l'action des bains de traitement ultérieurs ou de lavage usuels* La masse de fils finie et séchée est rebobinée sur une bobine croisée, une canette ou une autre bobine appropriée. 



   2.)La scie artificielle sortant du bain de   précipita-   tion est enroulée sur une bobine perforée sur laquelle elle est lavée et séchée et est retordue comme dans l'exemple précédent. Avant l'enroulement du fil,la bobine est revêtue d'un manchon tubulaire élastique fabriqué,par exemple, en      tricot et choisi de   longueur   telle qu'il fasse saillie sur les deux extrémités de la bobine. Pendant l'opération,les deux parties saillantes du manchon sont amenées à l'inté- rieur de la bobine tubulaire   -ou   elles sont   retenues   par les deux couvercles coniques adaptés sur les deux ouvertures de la bobine.

   Le retordage fini, on retire le s couvercles et de ce fait la bobine se rétrécit dans une certaine mesure Le traitement des couches de fils relâchées est effectué soit sur la bobine même,les parties   @   saillantes du manchon étant,le cas   échéant,rabattues   sur les fils,soit après que la masse de fils a été enlevée de la bo bine en commun avec le manchon. Dans ce dernier cas,les fils restent enveloppés dans le manchon pendant l'application des liquides de trai- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tement et le séchage. 



   Comme bobine de'retordage, on peut faire   usage,par   exemple,d'une bobine non perforée et,de préférence, vernie, Il est nécessaire que la bobine soit pourvue d'une fente, afin qu'elle puisse être élargie par l'insertion des couver- clos coniques.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Process for further processing of the artificial saw".



   The Applicant has found that the further further processing of the artificial silk can be carried out in a particularly expeditious manner, by exposing the twisted artificial yarns, in the relaxed or loosened state, such as they are obtained by making use of spools. twisting of variable diameter, to the action of ordinary treatment baths. Dour such masses of relaxed twisted yarns, it is already sufficient to make the treatment baths act by trickling or spraying to obtain a good result.



   Compared to the treatment methods practiced heretofore, the procedure according to the present invention makes it possible to eliminate, to a large extent, manual labor.

 <Desc / Clms Page number 2>

 and above all to considerably reduce the bulky equipment required until now. Furthermore, the artificial silk treated by the present process is of a much higher quality than commercial silk, subsequently processed in the form of skeins or on the spool of threading. The superiority of the artificial silk treated with the invention over that treated according to the known methods by using spinning spools is manifested in particular by an excellent winding power and by a very small number of breaks. capillary threads.

   In addition, the silk according to the present invention is distinguished by greater uniformity. By reducing the treatment time, the quantity of liquids applied can be considerably reduced, which represents a great saving in terms of costs and results, due to the very method of treatment, that only minimal quantities. The impurities contained in the baths of the subsequent treatment settle on the outer layers of the mass of yarns.



   Following the process of the present invention, good results are obtained in a very short time by applying the treatment liquids by trickling or sprinkling.



  It is possible to carry out the treatment under approximately the same time conditions as the usual skein treatment.



     For carrying out the process according to the invention, any type of reel of variable diameter can be used for, since it is suitable for the twisting operation, but preferably a reel to be twisted from simple construction, made of elastic material and provided with a longitudinal slit which extends over its entire length. Before winding dry and twisted yarns,

 <Desc / Clms Page number 3>

 the perimeter of the coil is increased. For this purpose, a core a little larger than the internal diameter of the tubular coil is slid inside the coil. The core preferably employed for the purpose in question consists of two parts which fit over the two openings of the tubular coil.

   The two parts of said core are inserted like lids in the openings of the coil, the diameter of which is thus increased to a certain extent. In the center of each cover, made of wood, artificial material or metal, is fixed a dowel that protrudes outward and serves as an axis for the coil, controlled by friction, rotating in a cast-iron bearing of the re t or dre machine. The adaptation of the cover can be facilitated by giving a conical shape to the part inserted inside the tubular coil. It is essential for the success of the method according to the present invention that the coil be elastic so that its diameter decreases as soon as the core is withdrawn.

   The most suitable material for. this effect is strong aluminum sheet or sheet of another metal, preferably painted sheet as well as man-made materials having inserts formed by rings of fabric or metal.



  It is not necessary for this process that the twist reel be of ordinary dimensions. In many cases, it will be advantageous to adopt coils significantly wider than those used heretofore. The larger diameter twist spools can each accommodate the load of two or more of the conventional spinning spools.



   The subsequent treatment and drying of the mass of yarns can be carried out either on the twisting reel even after loosening the yarns by reducing the diameter, or after removing the yarns from the reel. Bous protect

 <Desc / Clms Page number 4>

 the mass of the yarns is the center of any harmful influence, it is advisable to coat the twisting reel, before winding the twisted yarn, with a permeable, partially permeable or non-permeable elastic coating, or with a sleeve of textile fabric, in felt, or rubberized fabric. If this happens, the sleeves can be longer than the spool and the two protruding ends of the sleeve can be folded back over the layers of yarns during further processing and drying.

   The folded-down portions of the sleeve serve as filters to prevent the bulk of the wires from being soiled by impurities in the process liquids.



   If the twisted yarn is wound on a spool provided with a coating or sleeve of the kind described, the mass of yarns can be easily removed therefrom, enveloped in the sleeve and subjected to the action of the treatment baths applied. by runoff or watering.



   After processing and drying, it is advantageous to leave the bulk of the threads wrapped in the sleeve. In this form of packaging, it can be commercially available and can be used directly in textile machines without the need for rewinding onto another spool or unwinding. However, it is also possible to return the treated and dried mass of threads onto a special spool of the textile industry, for example onto bobbins, crossed spools or other spools of a suitable shape.



   The following examples will serve to give a better understanding of the advantages of the method of further treatment of the wound silk, compared to the methods in use heretofore.



   1.) the artificial silk from the precipitation bath is wound, as usual, on coils by, drilled, washed, for example by suction or pressure, until

 <Desc / Clms Page number 5>

 that it be free of acid, and oil. The dried yarn is twisted, in a known manner, on a twisting machine several rows of spools one above the other and wound up on split twisting spools, the diameter of which is slightly increased by the insertion. in the two openings of the tubular coil cores in the form of conical lids.

   When the twisting is finished, the widening caps are withdrawn from the spool and the layers of threads thus released are successively subjected, in an apparatus for the treatment of skeins by trickling or spraying, in the manner adopted for the treatment of. skeins of artificial silk, by the action of the usual subsequent treatment or washing baths * The finished and dried mass of threads is rewound on a crossed spool, a bobbin or other suitable spool.



   2.) The artificial saw emerging from the precipitation bath is wound on a perforated coil on which it is washed and dried and is twisted as in the previous example. Before winding the yarn, the spool is covered with an elastic tubular sleeve made, for example, of knitted fabric and chosen of a length such that it protrudes on both ends of the spool. During the operation, the two protruding parts of the sleeve are brought inside the tubular reel - or they are retained by the two conical covers adapted on the two openings of the reel.

   When the twisting is finished, the lids are removed and the spool therefore shrinks to a certain extent. The treatment of the loose layers of threads is carried out either on the spool itself, the protruding parts of the sleeve being, if necessary, folded back on the threads, or after the mass of threads has been removed from the coil in common with the sleeve. In the latter case, the threads remain enveloped in the sleeve during the application of the treatment liquids.

 <Desc / Clms Page number 6>

 tement and drying.



   As the twisting reel, use can be made, for example, of an unperforated and preferably varnished reel. It is necessary that the reel be provided with a slot, so that it can be widened by the spool. insertion of conical covers.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1. invention a p our objet: 1. )Un procédé de traitement ultérieur complémentaire de soie artificielle,lavée jusqu' à ce qu'allé soit libre d'acide, séchée et retordue,qui consiste à enrouler la soie artificielle sur une bobine de retordage de diamètre varia, ble et appliquer,âpres relâohement des couches de fils,les liquides de traitement par arrosage. 1. invention for object: 1.) A method of further processing artificial silk, washed until it is free of acid, dried and twisted, which consists of winding the artificial silk on a twisting spool of variable diameter, ble and apply, after loosening the layers of wires, the treatment liquids by spraying. 2. )Un procédé suivant 1 ) , qui consiste à employer de s bobines de retordage perforées ou non perforées de dimen- sions voulues qui possèdent une fente longitudinale s'éten- dant sur toute leur longueur et qui peuvent âtre élarg ies, dans une certaine mesure,par l'insertion d'un noyau à l'in- térieur de la bobine tubulaire. 2.) A method according to 1), which consists in employing perforated or non-perforated twist spools of desired dimensions which have a longitudinal slit extending over their entire length and which can be widened in a to a certain extent by inserting a core inside the tubular coil. 3.)Un procédé suivant 3), qui consiste à élargir,pen- dant l'opération de retordage,les bobines de retordage en insérant dans leur intérieur un noyau composé de deux piè- ces,de préférence de forme conique , et à les rétrécir pen- dant le traitement ultérieur et le séchage, en retirant le noyau. 3.) A process according to 3), which consists in widening, during the twisting operation, the twisting spools by inserting into their interior a core made up of two parts, preferably of conical shape, and in them. shrink during further processing and drying, removing the core. 4. )Un procédé suivant 1 à 3,qui consiste à revêtir la bobine de retordage d'un manchon perméable,partiellement perméable, ou non perméable,qui reçoit la masse des fils retordus et sert de support pour les fil s quand ils sont enlevés de la bobine ,le traitement et le séchage finis. 4.) A process according to 1 to 3, which involves coating the twist spool with a permeable, partially permeable, or non-permeable sleeve, which receives the mass of the twisted yarns and acts as a support for the yarns when they are removed. reel, processing and drying finished. 5.) Dans un procédé suivant 3), la masse de fils est enlevée en commun avec le manchon, et, le cas échéant,enve- <Desc/Clms Page number 7> loppée par le manchon et soumise à un traitement ultérieur par arrosage. 5.) In a process according to 3), the mass of threads is removed together with the sleeve, and, if necessary, enveloped <Desc / Clms Page number 7> lopped by the sleeve and subjected to further treatment by spraying. 6. ) Un procédé suivant 1 à 5 qui consiste à rebobiner la masse de fils traitée ultérieurement et séchée,sur des bobines,telles que des canettes,des bobines croisées ou d'autres bobines appropriées pour des buts industriels. 6.) A method according to 1 to 5 which consists of rewinding the subsequently treated and dried mass of yarns, onto spools, such as bobbins, crossed spools or other spools suitable for industrial purposes.
BE394734D BE394734A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE394734A true BE394734A (en)

Family

ID=61909

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE394734D BE394734A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE394734A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE394734A (en)
JPS643987B2 (en)
CN207275910U (en) A kind of textile bobbin
BE352945A (en)
US2172516A (en) Treatment of artificial silk
BE458543A (en) New textile articles such as horsehair, straws, ribbons, etc.
CH176898A (en) Box spinning process for the production of artificial yarn cakes.
BE354117A (en)
BE408769A (en)
BE366362A (en)
BE502939A (en)
AT138744B (en) Process for the aftertreatment of acid-free washed, dried and twisted rayon.
BE569917A (en)
BE444873A (en)
BE488042A (en)
RU2256732C2 (en) Method for producing of dyed thread (versions)
BE680179A (en)
BE561064A (en)
BE494425A (en)
BE404289A (en)
BE648109A (en)
BE385653A (en)
BE432396A (en)
BE527455A (en)
BE457727A (en)