BE375591A - - Google Patents

Info

Publication number
BE375591A
BE375591A BE375591DA BE375591A BE 375591 A BE375591 A BE 375591A BE 375591D A BE375591D A BE 375591DA BE 375591 A BE375591 A BE 375591A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shutter
axis
carburetor
lever
throttle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE375591A publication Critical patent/BE375591A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02MSUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL WITH COMBUSTIBLE MIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF
    • F02M7/00Carburettors with means for influencing, e.g. enriching or keeping constant, fuel/air ratio of charge under varying conditions
    • F02M7/12Other installations, with moving parts, for influencing fuel/air ratio, e.g. having valves

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "DISPOSITIF DE   REGLAGE   DE L'ADMISSION DE L'AIR DANS LES   CARBU-   RATEURS POUR MOTEURS A   COMBUSTION   INTERNE"   @   
La présente invention a pour objet un dispositif de ré- glage de l'admission de l'air,applicable aux carburateurs des moteurs à combustion interne, et notamment à ceux employés sur les véhicules automobiles, le dit dispositif ayant pour but d'empêcher l'entrée soudaine d'un trop ;rand volume d'air lors de l'ouverture rapide du papillon du carburateur, et d'obtenir de ce fait un débit d'air et d'essence ayant les proportions requises pour le mélange gazeux destiné à alimenter le moteur lorsqu'on désire accélérer celui-ci. 



   Il est connu que l'ouverture rapide du papillon d'un car- burateur, non pourvu d'un tel dispositif, produit lors du fonctionnement du moteur, des ratés d'allumage, attendu que l'air, étant très léger, répond immédiatement à l'aspiration 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 du moteur, tandis que l'essence de pétrole, dont la densité est beaucoup plus grande que   celle 'de   l'air, n'y répond pas aussi rapidement. Il en résulte que, pendant quelques tours du moteur, le mélange ne contient pas essez d'essence pour être allumé régulièrement. 



   La présente invention a pour but de parer à cet inconvé- nient en prévoyant à l'entrée du carburateur un dispositif comportant un obturateur de contrôle d'air, lequel obturateur est soumis, lors de l'ouverture du papillon, d'un côté, à la pression atmosphérique, et de l'autre à la dépression résul- tant de l'aspiration du moteur de manière à, pouvoir être amené dans la position d'ouverture requise pour permettre l'accès de l'air au carburateur, des moyens'étant prévus pour ramener cet obturateur à sa position initiale lors de la fermeture du papillon.

   Le mouvement lent ou rapide d'ouverture de   l'obtu   rateur doit être contrôlé parce que, si cette ouverture était trop rapide, elle n'aurait aucune utilité; si au contraire elle était trop lente, elle retarderait trop l'entrée de l'air et pendant ce retard le ou les gicleurs débiteraient trop d'essence, ce qui produirait des ratés d'allumage et des ir- régularités dans la marche du'moteur, vu que le mélange con- tiendrait trop d'essence. 



   Les moyens permettant un tel contrôle et se trouvant appliqués au dispositif faisant l'objet de la présente inven- tion, se trouvent décrits ci-après en référence aux dessins schématiques annexés, dans lesquels : 
Fig. 1 est une vue d'élévation en coupe transversale axiale d'un carburateur équipé d'un dispositif de réglage d'admission d'air établi suivant l'invention. 



   Fig. 2 est une vue en section transversale de ce disposi- tif, suivant la ligne 2-2 de la Fig. 1. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Fig. 3 est une vue de détail de la manette de commande du papillon du carburateur, avec moyens de commande pour le retour de l'obturateur 
Figs. 4 et 5 sont des vues de détail d'une variante de l'un des organes prévus en cas d'utilisation de ces moyens. 



   Fig. 6 est une variante d'exécution du dispositif obtu- rateur montré en Fig. 1. 



   Fig. 7 est une vue en section transversale suivant la ligne 7-7 de Fig. 6. 



   Fig. 8 est une autre variante d'exécution. 



   Dans l'exemple de réalisation montré en Figs. 1 et 2, le dispositif prévu pour le réglage de l'admission de l'air com- porte un conduit ou chambre 10 fixée en bout du carburateur 11, par exemple au moyen de boulon ou analogues 12 engagés dans des brides ou pattes 10a et 11a respectivement prévues aux dits conduit et carburateur. 



   L'obturateur proprement dit, constitué de préférence par un volet 13, est monté à pivotement dans la chambre 10 autour d'un axe 14 agencé dans le cas des Figs. 1 et 2, à la partie   'latérale -   de la dite chambre 10. 



   Le contrôle du mouvement de l'obturateur dans le sens de l'ouverture est réalisé par la friction de deux rondelles 16 et 20, solidaires de 'l'axe 14, contre les coussinets 18 et 18a de cet axe, au moyen d'un ressort 15 interposé entre la rondelle 16 et une rondelle 17 retenue par une goupille ou analogue 19 fixée en bout du dit axe. 



   La tension du ressort 15 peut être réglée soit en dépla- çant la goupille 19 dans l'un des trous 21 prévus dans l'axe 14, soit en intercalant une ou plusieurs rondelles entre cette goupille et le ressort 15, soit encore par écrou et contre- écrou monté sur l'axe, soit enfin par tout autre des nombreux moyens et procédés connus pour régler la tension d'un ressort. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Lors de l'accélération du moteur, l'obturateur 13 est poussé vers l'intérieur du carburateur par la pression atmos- phérique à une allure qui dépend du réglage du ressort 15. 



   Pour permettre à l'obturateur 13 de revenir   8, sa   nosi- tion d'ouverture minimum, lorsque le moteur tournera au   ralen-   ti, l'invention prévoit que la manette usuelle de commande 22 du papillon du carburateur présentera une extension ou bras 23 portant à son extrémité un galet ou butée 24 qui, au moment   @   de l'actionnement du papillon 25 du carburateur, viendra agir sur un levier 26 fixé sur l'axe 14 de l'obturateur (Fig. 2) ou sur une came 27 (Fig. 3) montée à tout endroit convenable sur le dit axe 14. 



   Comme l'indique la Fig. 1, l'obturateur 13, en revenant à sa position de fermeture, vient buter contre une vis 28 montée dans un bossage 29 solidaire de la, chambre ou corps 10 du dispositif. 



   En vue de pouvoir régler l'avance ou le retard de la fermeture de l'obturateur 13, lors du retour de la manette 22-23 des gaz à la position de marche au ralenti du carbura- teur, le galet 24 actionnant la came 27 pourra être   monté,*'   sur un axe 30 (Figs. 4 et 5) dont la partie cylindrique 31, autour de laquelle peut tourillonner le dit galet, sera excen- trée par rapport à son point de fixation. Une telle disposition permettra au galet 24 d'occuper différentes positions décalées autour de son axe, suivant l'avance ou le retard de fermeture de l'obturateur 13 spécifiée ci-dessus. 



   Il va de soi qu'au lieu d'être monté comme l'indique la Fig. 1, l'obturateur 13 pourrait se déplacer autour d'un axe monté excentriquement par rapport à l'axe du conduit 10, ceci en vue de présenter à la pression atmosphérique deux surfaces   13a   et 13b, dont la plus grande agirait sous l'effet de cette 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pression pour ouvrir l'obturateur contre la résistance offerte à la dite pression atmosphérique par la petite surface 13b, (Figs. 6 et 7). 



   On pourrait également, suivant l'exemple de réalisation montré en Fig. 8, prévoir en bout du conduit ou chambre 10, et en remplacement de l'obturateur 13, une soupape 32 portée par une tige 33 dont la partie 33a prévue dans l'axe et gui- dée convenablement à l'intérieur de cette chambre, serait soumise à la pression d'un ressort 34 logé dans un guidage 35 solidaire du dit conduit, l'autre partie 33b de cette tige portant un évidement 33c pour recevoir l'extrémité d'un levier   36-37   articulé en 38 en bout d'un support 39 prévu au conduit 
10 ; le levier 22 du papillon vient agir sur l'extrémité 37a du levier   36-37,   pour ramener la soupape dans sa position de fermeture. L'obturateur en forme de clapet montré en Figs. 



  1 et 2 est préférable aux autres dispositifs décrits et re- présentés, attendu qu'il ne présente lors de son ouverture maximum aucune obstruction dans le conduit d'amenée d'air au carburateur. 



   En outre, dans la construction, il est préférable d'em- ployer un obturateur aussi léger que possible, afin que celui- ci ne soit pas déplacé par les vibrations résultant   dy   fonc- tionnement du moteur. 



   On pourra, si on le désire, en vue de maintenir   l'obtura-   teur à sa position d'ouverture maximum, utiliser un cliquet ou gâchette qui, sous l'action d'un ressort, vient se placer, soit dans une encoche, soit sur une surface plane du levier ou de la came solidaire de l'axe de l'obturateur. 



   Afin de dégager ce cliquet ou gachette un peu avant que le levier de commande du papillon rencontre le levier ou came précitée, une butée fixée sur le dit levier peut être prévue   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pour venir agir sur le dit cliquet, afin de le dégager du levier ou de la came et de libérer par conséquent   l'obtura-   teur. 



   On pourra, encore placer éventuellement à l'entrée du dispositif, objet de l'invention, un étrangleur ou fermoir .usuel pour la mise en marche du moteur, ainsi qu'un filtre à air.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "DEVICE FOR ADJUSTING THE AIR INTAKE INTO THE CARBURETORS FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINES" @
The present invention relates to a device for regulating the air intake, applicable to the carburettors of internal combustion engines, and in particular to those used on motor vehicles, the said device having the aim of preventing the 'sudden entry of too much air volume during the rapid opening of the carburetor throttle, and thereby obtain a flow of air and gasoline having the proportions required for the gas mixture intended for power the motor when you want to accelerate it.



   It is known that the rapid opening of the throttle valve of a carburettor, not provided with such a device, produces misfiring when the engine is running, since the air, being very light, responds immediately. aspiration

 <Desc / Clms Page number 2>

 of the engine, while petroleum gasoline, which has a density much greater than that of air, does not respond so quickly. As a result, for a few revolutions of the engine, the mixture does not contain enough gasoline to be ignited regularly.



   The object of the present invention is to overcome this drawback by providing at the inlet of the carburetor a device comprising an air control shutter, which shutter is subjected, when the throttle is opened, on one side, at atmospheric pressure, and on the other hand to the vacuum resulting from the suction of the engine so as to be able to be brought into the required opening position to allow access of air to the carburetor, means 'being provided to return this shutter to its initial position when the butterfly closes.

   The slow or fast opening movement of the shutter must be controlled because, if this opening were too fast, it would be of no use; if, on the contrary, it were too slow, it would delay the entry of air too much and during this delay the nozzle (s) would deliver too much gasoline, which would produce misfiring and irregularities in the operation of the ' engine, since the mixture would contain too much gasoline.



   The means allowing such a check and being applied to the device forming the subject of the present invention are described below with reference to the appended schematic drawings, in which:
Fig. 1 is an elevational view in axial cross section of a carburetor equipped with an air intake adjuster established according to the invention.



   Fig. 2 is a cross-sectional view of this device, taken along line 2-2 of FIG. 1.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Fig. 3 is a detail view of the carburetor throttle control lever, with control means for shutter return
Figs. 4 and 5 are detail views of a variant of one of the organs provided in the event of use of these means.



   Fig. 6 is an alternative embodiment of the obturator device shown in FIG. 1.



   Fig. 7 is a cross-sectional view taken along line 7-7 of FIG. 6.



   Fig. 8 is another variant embodiment.



   In the exemplary embodiment shown in Figs. 1 and 2, the device provided for the adjustment of the air intake comprises a duct or chamber 10 fixed at the end of the carburetor 11, for example by means of bolts or the like 12 engaged in flanges or lugs 10a and 11a respectively provided for said conduit and carburetor.



   The shutter proper, preferably constituted by a shutter 13, is mounted to pivot in the chamber 10 about an axis 14 arranged in the case of FIGS. 1 and 2, to the side part - of said chamber 10.



   The control of the movement of the shutter in the opening direction is achieved by the friction of two washers 16 and 20, integral with the axis 14, against the bearings 18 and 18a of this axis, by means of a spring 15 interposed between the washer 16 and a washer 17 retained by a pin or the like 19 fixed at the end of said axis.



   The tension of the spring 15 can be adjusted either by moving the pin 19 in one of the holes 21 provided in the axis 14, or by inserting one or more washers between this pin and the spring 15, or even by nut and against nut mounted on the axis, or finally by any other of the many known means and methods for adjusting the tension of a spring.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   During the acceleration of the engine, the shutter 13 is pushed towards the interior of the carburetor by the atmospheric pressure at a rate which depends on the adjustment of the spring 15.



   In order to allow the shutter 13 to return 8, to its minimum opening position, when the engine is idling, the invention provides that the usual control lever 22 of the carburetor throttle will have an extension or arm 23. carrying at its end a roller or stop 24 which, at the moment @ of the actuation of the throttle 25 of the carburetor, will act on a lever 26 fixed on the axis 14 of the shutter (Fig. 2) or on a cam 27 (Fig. 3) mounted at any suitable place on said axis 14.



   As shown in Fig. 1, the shutter 13, returning to its closed position, abuts against a screw 28 mounted in a boss 29 integral with the chamber or body 10 of the device.



   In order to be able to adjust the advance or delay in closing the shutter 13, when the throttle lever 22-23 returns to the idling position of the carburetor, the roller 24 actuating the cam 27 can be mounted, * 'on a pin 30 (Figs. 4 and 5), the cylindrical part 31, around which the said roller can journal, will be eccentric with respect to its fixing point. Such an arrangement will allow the roller 24 to occupy different positions offset around its axis, depending on the advance or the delay in closing the shutter 13 specified above.



   It goes without saying that instead of being mounted as shown in FIG. 1, the shutter 13 could move around an axis mounted eccentrically with respect to the axis of the duct 10, in order to present to atmospheric pressure two surfaces 13a and 13b, the larger of which would act under the effect of this

 <Desc / Clms Page number 5>

 pressure to open the shutter against the resistance offered to said atmospheric pressure by the small surface 13b, (Figs. 6 and 7).



   It would also be possible, according to the embodiment shown in FIG. 8, provide at the end of the conduit or chamber 10, and as a replacement for the shutter 13, a valve 32 carried by a rod 33, the part 33a of which is provided in the axis and suitably guided inside this chamber, would be subjected to the pressure of a spring 34 housed in a guide 35 integral with said conduit, the other part 33b of this rod carrying a recess 33c to receive the end of a lever 36-37 articulated at 38 at the end of 'a support 39 provided for the duct
10; the butterfly lever 22 acts on the end 37a of the lever 36-37, to return the valve to its closed position. The valve-shaped shutter shown in Figs.



  1 and 2 is preferable to the other devices described and shown, given that, when fully opened, there is no obstruction in the air supply duct to the carburetor.



   Further, in construction, it is preferable to employ a shutter which is as light as possible, so that the latter is not displaced by the vibrations resulting from the operation of the engine.



   If desired, in order to keep the shutter in its maximum open position, it is possible to use a pawl or trigger which, under the action of a spring, is placed, either in a notch, either on a flat surface of the lever or of the cam secured to the shutter axis.



   In order to release this pawl or trigger a little before the throttle control lever meets the aforementioned lever or cam, a stop fixed on said lever can be provided @

 <Desc / Clms Page number 6>

 to come and act on said pawl, in order to disengage it from the lever or from the cam and consequently to release the shutter.



   It is also possible, if necessary, to place at the inlet of the device, object of the invention, a usual throttle or clasp for starting the engine, as well as an air filter.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention consiste à prévoir un dispositif de réglage de l'admission de l'air, applicable aux aarburateurs des mo- teurs à combustion interne et notamment à. ceux employés sur les véhicules automobiles, le dit dispositif ayant pour but d'empêcher l'entrée soudaine d'un trop grand volume d'air lors de l'ouverture rapide du papillon et d'obtenir de ce fait un débit d'air et d'essence ayant les proportions requises pour le mélange gazeux destiné à alimenter le moteur lorsqu'on désire accélérer celui-ci. The invention consists in providing a device for adjusting the air intake, applicable to aarburetors of internal combustion engines and in particular to. those used on motor vehicles, the said device having the aim of preventing the sudden entry of too much air during the rapid opening of the throttle and thereby to obtain an air flow and gasoline having the proportions required for the gas mixture intended to feed the engine when it is desired to accelerate the latter. Selon l'invention, un tel dispositif comporte un conduit ou chambre montée en bout du carburateur, en prolongement de l'orifice d'entrée d'air, la dite chambre éta.nt pourvue d'un obturateur constitué de préférence par un volet mohile articulé autour d'un axe monté à la partie 'latérale du conduit ou excentré par rapport à l'axe de celui-ci, le dit axe étant équipé de moyens de réglage appropriés permettant de contrôler et de freiner le mouvement de 1'obturateur dans le sens de son ouverture, celle-ci étant obtenue, lors de l'ouverture du papillon du carburateur, d'un côté, par la pression atmosphé- rique, et de l'autre par la dépression résultant de l'aspira- tion du moteur, ces deux effets venant agir simultanément sur les deux faces de l'obturateur. <Desc/Clms Page number 7> According to the invention, such a device comprises a duct or chamber mounted at the end of the carburetor, as an extension of the air inlet orifice, said chamber being provided with a shutter preferably consisting of a mohile flap. articulated around an axis mounted on the lateral part of the duct or eccentric with respect to the axis thereof, said axis being equipped with suitable adjustment means making it possible to control and slow down the movement of the shutter in the direction of its opening, this being obtained when the carburetor throttle opens, on one side, by the atmospheric pressure, and on the other by the vacuum resulting from the suction of the motor, these two effects acting simultaneously on the two faces of the shutter. <Desc / Clms Page number 7> Le retour de cet obturateur à sa position initiale, lors de la marche au ralenti du moteur, est obtenu au moyen d'un galet ou butée montée en bout d'un prolongement prévu au levier de commande de la manette des gaz, le dit galet, éventuellement établi de manière à pouvoir régler l'avance ou le retard de la fermeture de l'obturateur, lors du retour à la marche au ralenti, venant agir sur un levier ou sur une came ou analogue montée sur l'axe du dit obturateur. The return of this shutter to its initial position, when the engine is idling, is obtained by means of a roller or stopper mounted at the end of an extension provided for the control lever of the throttle lever, the said roller. , possibly established so as to be able to adjust the advance or the delay of the closing of the shutter, when returning to idling, acting on a lever or on a cam or the like mounted on the axis of said shutter . Suivant une variante d'exécution, l'obturateur précité est remplacé par une soupape à ressort, le retour de la dite sou.pape à sa, position initiale étant obtenu au moyen d'une liaison articulée commandée, comme dans les cas précé dents, par la manette des gaz du carburateur. According to an alternative embodiment, the aforementioned shutter is replaced by a spring valve, the return of said sou.pape to its initial position being obtained by means of a controlled articulated connection, as in the preceding cases, throttle lever on the carburetor.
BE375591D BE375591A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE375591A true BE375591A (en)

Family

ID=46144

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE375591D BE375591A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE375591A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2554540A1 (en) SWIVEL SHUTTER
EP0059654A1 (en) Carburetor for an internal combustion engine
BE375591A (en)
FR2764001A1 (en) CARBURETOR FOR AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE
EP0074905B1 (en) Supercharging device for an internal-combustion engine
FR2496178A1 (en) INTAKE DEVICE FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE
FR2485095A1 (en) IMPROVEMENTS ON RECOVERY PUMP CARBURETORS
EP0088678B1 (en) Pneumatic control device for a carburettor air throttle of an internal combustion engine
FR2799237A1 (en) CARBURETOR ACCELERATION DEVICE
FR2511083A1 (en) Actuator for carburettor fuel pump - has lever actuated by butterfly valve cable with cam surface to control pump push rod
FR2631388A1 (en) CARBURETOR WITH AUTOMATIC STARTER FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE
EP0052026B1 (en) Automatic choke device for a two-stage carburettor
BE397185A (en)
BE353471A (en)
BE371578A (en)
BE419571A (en)
FR2495227A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING THE THROTTLE VALVE OF A CARBURETOR
FR2766875A1 (en) I.c. engine carburettor with valve and vacuum=controlled membrane
BE565428A (en)
BE392498A (en)
BE374929A (en)
FR2876749A1 (en) Internal combustion engine for motor vehicle, has injector and deflector that opens large part of inlet pipe for directing fuel spray towards outer wall in open position, where spray is guided in passage of deflector in closed position
BE395913A (en)
EP0404664A1 (en) Control device of a rotary throttle valve in the fuel supply installation of an internal combustion engine
FR2516986A1 (en) Two-part engine carburettor - has valve in secondary bore inlet to vary cross=section