BE357421A - - Google Patents

Info

Publication number
BE357421A
BE357421A BE357421DA BE357421A BE 357421 A BE357421 A BE 357421A BE 357421D A BE357421D A BE 357421DA BE 357421 A BE357421 A BE 357421A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
revolution
during
lens
opening
objective
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE357421A publication Critical patent/BE357421A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B41/00Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor
    • G03B41/02Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor using non-intermittently running film
    • G03B41/04Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor using non-intermittently running film with optical compensator
    • G03B41/08Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor using non-intermittently running film with optical compensator with rotating transmitting member

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "PERFECTIONNEMENTS AUX APPAREILS CINEMATOGRAPHIQUES 
DE PRISE   DE     VUES ,.   



     La   présente invention a trait aux appareils de prise de vues cinématographiques et elle concerne plus particuliè- rement les appareils de prise de vuea à objectif tournant. 



     L*une   des caractéristiques essentielles de l'appareil de prise de vues cinématographiques est que suffisamment de lumière pénètre dans l'appareil pendant le temps d'exposition de façon que des images photographiques   convenables   puissent être impressionnées sur la pellicule   'ou   film photographique. 



   Cet élément nécessaire est difficile à obtenir, par suite de la faible durée de la période d'exposition et de la 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rapidité du déplacement du film et ainsi que de la rapidité des expositions successives qui en sont la conséquence. 



   Les objectifs tournants présentent de nombreux avan- tages par rapport aux objectifs fixes, particulièrement pour la-prise d'images étendues dans lesquelles l'arc d'exposi- tion de l'objectif est plus grand que celui de l'image ordi- naire. On a rencontré des difficultés dans l'application d'objectifs tournants du fait que l'arc de révolution, au coura de la période de non-exposition, est beaucoup plus grand que céleri de la période d'exposition et par suite, une révolution constante de l'objectif correspondant à la rapidité dtr mouvement des expositions successives est assez rapide pendant la période d'exposition pour empêcher l'ad- mission d'une quantité de lumière suffisante.

   Inversement, si la révolution de l'objectif est susceptible d'admettre suffisamment de lumière au cours de la période d'exposition, son mouvement est trop lent pour permettre des expositions rapides successives. 



   En outre, il est évident que le mouvement de l'objec- tif, au cours de la période d'exposition devrait être uni- forme afin que l'impression entière du film soit uniforme, tant en ce qui regarde la lumière admise que l'impression convenable des objets mobiles. 



   Il est évident aussi que le film doit être concave par rapport au plan du mouvement de l'objectif, le centre optique de   lobjectif   étant le centre de l'arc formé par le film de manière que la surface entière du film se trouve au foyer de l'objectif lui-même. 



   Il est également désirable que l'objectif puisse 'être mis au point au cours de la prise d'images de façon à pouvoir être adapté à différents objets au cours de la période de fonctionnement. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Toutes les caractéristiques ci-dessus ainsi que d'au- tres caractéristiques avantageuses sont réalisées par l'appa- reil de prise de vues suivant l'invention qui offre un moyen pour impressionner des images photographiques sur un film photographique courbe à l'aide d'un objectif tournant, cet objectif ayant un mouvement uniformément retardé pendant la période d'exposition et un mouvement accéléré pendant la pé- riode de non exposition, la mise au point étant possible pen- -dant le fonctionnement de l'appareil. 



   L'appareil selon l'invention est également d'une cons- truction telle que le rapport de vitesse entre les périodes d'exposition et de non-exposition et l'arc du mouvement d'ex- .position uniformément retardé puisse être facilement modifié en changeant le contour de sa came. 



   Sur les dessins annexés qui représentent, à titre d'e- xemple, une forme de réalisation du dispositif selon l'inven- tion, 
Figure 1 est une vue de côté d'une forme de réalisa- tion du dispositif selon l'invention, en partie brisé, en vue de la clarté de la description. 



   Figure 2 est une coupe suivant la ligne II-II de fi- gure 1. 



   Figure 3 est une coupe suivant la ligne III-III de la figure 1. 



   Figure 4 est une coupe verticale des moyens d'action- nement de l'arbre représenté sur la figure 1. 



   Figure 5 est une coupe selon la ligne V-V de la fi- gure 4. 



   Figure 6 est me coupe selon la ligne   VI-VI   de la fi- gure 4. 



   Figures 7, 8 et 9 sont des vues montrant différentes positions de la came au cours de la révolution de l'arbre d'entraînement, ces vues étant prises suivant la ligne VII-      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 VII de figure 1. 



   La forme de réalisation particulière du dispositif selon l'invention   qui est   représentée sur les dessins anne- xés comprend un arbre tournant 10 portant le pignond 'angle 11 qui lui est rigidement relié et la manivelle de manoeu- vre 12.   Un a@bre   tournant vertical 13 porte le pignon   d.'an-   gle 14 qui lui est fixé rigidement et qui engrène avec le pignon d'angle 11 .et la roue dentée 15 qui lui est rigide- ment fixée. Une biellette 16 relie à pivot   l'arbre   13 à l'arbre de révolution 17, ce dernier portant une roue den- tée 18 calée sur lui et qui engrène avec la roue dentée 15. 



  Une biellette   19   relie à pivot l'arbre 17 avec le manchon 20 de l'arbre d'entraînement tournant 21, ce dernier portant une roue dentée 22, calée sur lui,et qui engrène avec la roue dentée 18, L'arbre 21 porte un manchon 23 qui, à son tour, est porté par la plaqu.e mobile 24 et qui présente un élément 25 fileté intérieurement. La plaque 24 peut coulis- ser à l'intérieur de la plaque fixe 26 par laquelle elle est supportée.. 



   La partie supérieure de l'arbre 21 porte le plateau 27 fixé rigidement et qui comporte une ouverture longitudi- nale 28. 



   Une came 29 pourvue d'un chemin de roulement 30 est reliée à et portée par l'organe 31 faisant partie intégrante du manchon 23. 



   La révolution de l'arbre 21 fait, par suite, tourner le plateau 27 autour de cet arbre tandis que la came 29 res- te stationnaire. Une plaque 33 est portée par le support 32 et peut coulisser sur ce dernier, mais deux bras prolongés 34, 34' de la plaque 33 servent de support pour l'arbre tour- nant35. 



   L'extrémité inférieure de l'arbre 35 porte une plaque 36 calée sur' lui et à l'intérieur de laquelle se trouve l'é-      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 lément de came coulissant   37   compactant une ouverture 37'. 



  Une vis 38 portée par l'élément de came coulissant 37 porte le galet 39 à l'intérieur de l'ouverture 28 du plateau 27 et le galet 40 à l'intérieur du chemin de roulement 30. 



     @   L'arbre 35 porte le pignon d'angle 41 qui lui est fi- xé rigidement, une enveloppe d'objectif 42 présentant les ouvertures opposées 43   et 44.   et contenant l'objectif 45 sus- ceptible de tourner dans son enveloppe, et porté par l'extré- mité supérieure de l'arbre entraîné 35. 



   Au fur età mesure que l'arbre de commande 21 tourne, il fait tourner le plateau   27   autour du centre de l'arbre. 



  Le galet 39 susceptible de coulisser dans l'ouverture 28 du plateau et relié à l'élément coulissant 37, fait tourner l'arbre mené 35, mais, comme la vis 38 qui porte le galet 39 dans l'ouverture 28 porte aussi les galets 40 dans le chemin de roulement 30, il est évident que le rapport entre les ré- volutions des arbres 21 et 35 dépendra du contour ou forme du chemin de roulement et comme représenté sur les figures 7, 8 et 9. Le chemin de roulement représenté dans la construc- tion particulière donnée à titre d'exemple sur le dessin à un contour tel qu'une révolution uniforme de l'arbre menant 21 imprime un mouvement de révolution uniforme à l'arbre me- né 35 pendant une révolution de 72  àe l'arbre méné 35 et un mouvement beaucoup plus rapide de l'arbre mené pendant le reste de sa révolution, le rapport de vitesse étant, dans ce cas, de 2 à 1.

   En d'autres termes, l'arbre mené prend deux fois plus de temps pour tourner de 72  que pour -le reste de sa révolution. 



   Les plaques 26 et 32 sont supportées par l'avant 46 de l'enveloppe comportant une ouverture   47.   



   A l'extérieur de l'enveloppe   46   et reposant sur les      consoles   48-48   se trouve un arbre tournant 49 portant les pignons d'angle 50 et 51 et dont la partie centrale 52 est filetée. L'extrémité inférieure de l'arbre 49 porte l'élément /. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 annulaire 53 afin de faciliter la manipulation. 



   Un élément fileté 54 susceptible de tourner dans une ouverture ménagée dans l'enveloppe 46 est vissé dans une ouverture filetée ménagée dans l'élément coulissant 33 et il porte un pignon d'angle 55 engrenant avec le pignon d'an- gle   50.   Un élément fileté 56 susceptible de tourner dans une ouverture ménagée dans l'enveloppe 46 est hissée dans l'ou- verture filetée de   l'élément   25 de l'élément coulissant 23 et il porte un pignon d'angle 57 engrenant avec le pignon d'angle 51. 



   Un élément 58 qui n'est pas susceptible de tourner présente un manchon fileté intérieurement 59 qui est vissé sur l'arbre 52, ainsi qu'une aiguille indicatrice 60. Une échelle 61 est fixée à l'avant de l'enveloppe 46. 



   La rotation de l'arbre 49 déplacera les plaques 23 et 33 en synchronisme vers l'intérieur et vers l'extérieur par rapport à la partie avant 46 de l'enveloppe et dépla- cera ainsi tout le mécanisme porté par ces plaques. L'ai- guille indicatrice 60 se déplacera le long de l'arbre 49 et donnera des indications sur l'échelle 61. 



   L'objectif 45 peut ainsi être mis au point pendant que le mécanisme est en mouvement. 



   A la base 62 de l'enveloppe est relié un palier 63 supportant l'arbre tournant creux 64. 



   Un   moyeu 65   est supporté pour tourner par le support fourchu 66 porté par le palier 67 de l'élément 34, les four- ches du   support'66   étant mises en position dans une rainure annulaire prévue dans le moyeu 65. Le moyeu 65porte le pi- gnon   d'angle 68   engrenant avec le pignon d'angle 41. 



   La partie prolongée 69 de l'arbre 64 peut cou- lisser à l'intérieur du moyeu   65   et elle présente un siège de clavette'70 dans lequel est ajustée une clavette portée intérieurement par le moyeu 65. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Le moyeu 65 peut donc se déplacer longitudinalement par rapport à l'élément 69, mais la rotation du moyeu 65 fera tourner l'élément 69 et l'arbre 64. 



   L'arbre   64   porte le volet 71 qui lui est relié rigi- dement et qui présente l'ouverture 72. On voit ainsi que le mouvement coulissant du mécanisme pour la mise au point ne débraiera pas l'arbre 64 et le pignon conique 68 du pignon 41 porté par l'arbre mené 35. 



   Afin que la surface du film photographique se trouve dans un plan concave par rapport à l'objectif pendant la ré- volution de ce dernier, le film est maintenu en position courbée d'une manière correspondant à l'arc de la révolu- tion de l'objectif, ce résultat étant obtenu comme suit; 
L'arrière de l'enveloppe 52 présente une partie 73 qui est courbée extérieurement et à l'intérieur de laquelle se trouve une ouverture 74 ayant l'angle optique désiré par rapport à l'objectif 45, le film 75 étant déplacé vertica- lement en travers de l'ouverture 74 à l'aide d'un mécanis- me approprié à mouvements intermittents.

   Le film 75 est main- ,tenu en position tendue à l'aide des éléments 76-76 amenés à bluter convenablement contre le film à l'aide du ressort réglable 77 qui est actionné par le bouton moleté- 78 file- té intérieurement et qui est vissé sur l'élément 79. 



   Un volant 81 est relié à l'arbre 21. 



   Le fonctionnement du dispositif est le suivant: 
On imprime une vitesse de rotation uniforme à l'ar- bre 10, vitesse qui est transmise à l'arbre menant 21. Le plateau 27 reçoit ainsi un mouvement de révolution constant autour de l'arbre menant 21. Ce mouvement de l'arbre menant 21 est transmis à l'arbre mené. 35 par l'intermédiaire des galets 39 et 40 qui sont portés par la came coulissante   37   et qui traversent l'ouverture 28 du plateau   27   et se dépla- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 cent dans le chemin de roulement 30. La rotation de l'arbre mené 35 fait tourner l'enveloppe de l'objectif 42 et l'objec- tif 45 aménant ainsi ce dernier   à   passer en face de l'ouver- ture 47 à chaque révolution. 



   Au moment où l'objectif passe en face de l'ouverture 47 de la partie avant 46 de l'enveloppe, une impression pho- tographique est effectuée sur le film 75 par l'ouverture   72   du volet 71. Pendant la continuation de la révolution de l'objectif, le volet 71 interrompt le passage de la lumière à travers l'ouverture   44   de l'arrière de l'enveloppe 73 et le film 75 est amené en position pour l'impression photogra- phique suivante. 



   Comme l'objet de   1''invention   est de maintenir un mou- vement uniformément retardé de l'objectif pendant la période d'exposition et de réaliser un mouvement accéléré de l'ob- jectif pendant la période de non-exposition, on obtient ce résultat en donnant au chemin de roulement de la came un - contour tel qu'une révolution uniforme constante de l'ar- bre menant transmette un mouvement de révolution uniforme   à   l'arbre mené pour un arc de révolution prédéterminé et 
 EMI8.1 
 tranBmatte-ainD.+-un mouvomont do .révolution prédéterminé et transmette ainsi un mouvement de révolution accru à l'ar- bre mené pour le reste de sa révolution. 



   Un procédé permettant d'obtenir ce résultat est re- présenté sur les figures 7, 8 et 9. 



   Sur la figure 7, le galet 40 est dans l'alignement de l'arbre menant 21 et de l'arbre mené 35. 



   Sur la figure 8, le galet 40 a été déplacé de 120  à partir de sa position précédente par rapport à l'arbre menant 21 et de 36  par rapport à l'arbre mené. 35. 



   Sur la figure 9, le galet 40 a été déplacé jusqu'à. ce qu'il se trouve de nouveau dans l'alignement des   arbre&   21   et 35,   mais il se trouve maintenant à l'extrémité oppo- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 sée du chemin de roulement de la came par rapport à celle représentée sur la figure 7. 



   Les figures montrent donc trois positions au cours d'une demi-révolution de l'arbre menant 21. 



   Le contour de la partie de droite du chemin de rou- lement de la came est tel qu'une révolution uniforme de 120  de l'arbre menant 21 à partir de l'extrémité où se trouve le point mort du chemin de roulement, sur l'un ou l'autre de ses côtés, produira un mouvement de révolution uniforme de 36  de l'arbre mené 35. 



   Ainsi, pendant un mouvement de révolution uniforme de 240  de l'arbre menant, l'arbre mené exécutera un mouvement de révolution uniforme de 72  et le mécanisme se trouvera à la position représentée sur la figure. 8. 



   Au fur et à mesure que l'arbre menant continue son mouvement de révolution uniforme, la distance du galet 40 à l'arbre menant augmente et, par suite, la vitesse de son mouvement augmente ce qui fait tourner ainsi plus rapidement l'arbre mené, le mécanisme étant alors dans la position re- présentée sur la figure 9. 



   La continuation du mouvement de l'arbre menant dépla- ce le galet 40 à une vitesse graduellement réduite jusqu'au point du chemin de roulement où il exécute à nouveau un mou- vement uniformément retardé. 



   Il est évident que la langueur de l'arc de mouvements uniformément retardé et les rapports de vitesse entre les mouvements retardés et accélérés peuvent être modifiés, en faisant varier le contour du chemin de roulement de la came, mais dans le cas de la forme de réalisation représentée du dispositif de l'invention, on a représenté le mouvement uni- formément retardé d'un arc de 72  pour la révolution de l'ar- bre mené, la durée du mouvement retardé étant le double de celle du mouvement accéléré. 



   On voit ainsi que,   grce   au dispositif selon l'in-      

 <Desc/Clms Page number 10> 

 vention, un mouvement uniformément retardé est imprimé à un objectif tournant pendant la période d'exposition et qu'un mouvement accéléré lui est imprimé pendant la pério- de de non-exposition, l'objectif pouvant être mis au point pendant sa rotation. 



   L'invention n'est pas limitée à la dimension, à la forme, au- nombre et à l'agencement des pièces représentées et décrites, celles-ci étant données simplement à titre d'e- xemple pour donner une description claire du dispositif se- lon l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "IMPROVEMENTS TO CINEMATOGRAPHIC EQUIPMENT
OF SHOOTING,.



     The present invention relates to cinematographic cameras and relates more particularly to cameras with rotating lenses.



     One of the essential characteristics of the motion picture camera is that sufficient light enters the camera during the exposure time so that suitable photographic images can be impressed on the film or photographic film.



   This necessary element is difficult to obtain, owing to the short duration of the exposure period and the

 <Desc / Clms Page number 2>

 rapidity of movement of the film and as well as the rapidity of the successive exposures which are the consequence.



   Rotating lenses have many advan- tages over fixed lenses, especially for capturing large images in which the arc of exposure of the lens is greater than that of the ordinary image. . Difficulties have been encountered in the application of rotating lenses due to the fact that the arc of revolution, during the non-exposure period, is much larger than celery of the exposure period and therefore, a revolution. The constant of the objective corresponding to the speed of movement of successive exposures is fast enough during the exposure period to prevent the admission of a sufficient quantity of light.

   Conversely, if the revolution of the lens is likely to admit sufficient light during the exposure period, its movement is too slow to allow successive rapid exposures.



   Furthermore, it is evident that the movement of the lens, during the period of exposure should be uniform so that the entire impression of the film is uniform, both with regard to the admitted light and the l suitable printing of moving objects.



   It is also evident that the film must be concave with respect to the plane of the movement of the objective, the optical center of the objective being the center of the arc formed by the film so that the entire surface of the film is at the focus of the film. the goal itself.



   It is also desirable that the lens can be brought into focus during the imaging so that it can be adapted to different objects during the period of operation.



    @

 <Desc / Clms Page number 3>

 
All of the above features as well as other advantageous features are realized by the camera according to the invention which provides a means for imprinting photographic images on curved photographic film using a rotating lens, this lens having uniformly delayed movement during the exposure period and accelerated movement during the non-exposure period, focusing being possible during operation of the apparatus.



   The apparatus according to the invention is also of such construction that the speed ratio between the periods of exposure and non-exposure and the arc of the uniformly retarded exposure movement can be easily changed. by changing the contour of its cam.



   In the accompanying drawings which show, by way of example, an embodiment of the device according to the invention,
Figure 1 is a side view of one embodiment of the device according to the invention, partly broken away, for clarity of description.



   Figure 2 is a section taken on line II-II of Figure 1.



   Figure 3 is a section along the line III-III of Figure 1.



   Figure 4 is a vertical section of the actuating means of the shaft shown in Figure 1.



   Figure 5 is a section along the line V-V of Figure 4.



   Figure 6 is a section along the line VI-VI of figure 4.



   Figures 7, 8 and 9 are views showing different positions of the cam during the revolution of the drive shaft, these views being taken along the line VII-

 <Desc / Clms Page number 4>

 VII of figure 1.



   The particular embodiment of the device according to the invention which is shown in the appended drawings comprises a rotating shaft 10 carrying the angle pin 11 which is rigidly connected to it and the operating crank 12. A rotating arm. vertical 13 carries the angle pinion 14 which is rigidly attached thereto and which meshes with the angle pinion 11 and the toothed wheel 15 which is rigidly attached to it. A connecting rod 16 pivotally connects the shaft 13 to the shaft of revolution 17, the latter carrying a toothed wheel 18 wedged on it and which meshes with the toothed wheel 15.



  A connecting rod 19 pivotally connects the shaft 17 with the sleeve 20 of the rotating drive shaft 21, the latter carrying a toothed wheel 22, wedged on it, and which meshes with the toothed wheel 18, The shaft 21 carries a sleeve 23 which, in turn, is carried by the movable plate 24 and which has an internally threaded element 25. The plate 24 can slide inside the fixed plate 26 by which it is supported.



   The upper part of the shaft 21 carries the plate 27 which is rigidly fixed and which has a longitudinal opening 28.



   A cam 29 provided with a raceway 30 is connected to and carried by the member 31 forming an integral part of the sleeve 23.



   The revolution of the shaft 21 therefore causes the plate 27 to turn around this shaft while the cam 29 remains stationary. A plate 33 is carried by the support 32 and can slide on the latter, but two extended arms 34, 34 'of the plate 33 serve as a support for the rotating shaft35.



   The lower end of the shaft 35 has a plate 36 wedged on it and inside which is the element.

 <Desc / Clms Page number 5>

 sliding cam member 37 compacting an opening 37 '.



  A screw 38 carried by the sliding cam element 37 carries the roller 39 inside the opening 28 of the plate 27 and the roller 40 inside the raceway 30.



     @ The shaft 35 carries the angle pinion 41 which is rigidly fixed to it, an objective casing 42 having the opposite openings 43 and 44. and containing the objective 45 capable of rotating in its casing, and carried by the upper end of the driven shaft 35.



   As the drive shaft 21 rotates, it rotates the platen 27 around the center of the shaft.



  The roller 39 capable of sliding in the opening 28 of the plate and connected to the sliding element 37, turns the driven shaft 35, but, like the screw 38 which carries the roller 39 in the opening 28 also carries the rollers 40 in the raceway 30, it is evident that the ratio between the revolutions of the shafts 21 and 35 will depend on the contour or shape of the raceway and as shown in Figures 7, 8 and 9. The raceway shown in the particular construction exemplified in the drawing to an outline such that a uniform revolution of the drive shaft 21 imparts a uniform rotational motion to the driven shaft 35 during a revolution of 72 to the driven shaft 35 and a much faster movement of the driven shaft during the remainder of its revolution, the speed ratio being, in this case, from 2 to 1.

   In other words, the driven shaft takes twice as long to turn 72 as it does for the rest of its revolution.



   The plates 26 and 32 are supported by the front 46 of the casing having an opening 47.



   Outside the casing 46 and resting on the brackets 48-48 is a rotating shaft 49 carrying the angle gears 50 and 51 and the central part 52 of which is threaded. The lower end of the shaft 49 carries the element /.

 <Desc / Clms Page number 6>

 annular 53 to facilitate handling.



   A threaded element 54 capable of rotating in an opening formed in the casing 46 is screwed into a threaded opening formed in the sliding element 33 and it carries an angle pinion 55 meshing with the angle pinion 50. A threaded element 56 capable of rotating in an opening in the casing 46 is hoisted into the threaded opening of the element 25 of the sliding element 23 and it carries an angle pinion 57 meshing with the pinion of angle 51.



   A non-rotatable member 58 has an internally threaded sleeve 59 which is screwed onto shaft 52, as well as an indicator needle 60. A scale 61 is attached to the front of the casing 46.



   The rotation of the shaft 49 will move the plates 23 and 33 in synchronism inward and outward with respect to the front portion 46 of the casing and thus move the entire mechanism carried by these plates. Indicator needle 60 will move along shaft 49 and give indications on scale 61.



   The lens 45 can thus be focused while the mechanism is in motion.



   At the base 62 of the casing is connected a bearing 63 supporting the hollow rotating shaft 64.



   A hub 65 is supported for rotation by the forked support 66 carried by the bearing 67 of the element 34, the forks of the support 66 being positioned in an annular groove provided in the hub 65. The hub 65 carries the pole. - angle pinion 68 meshing with the angle pinion 41.



   The extended portion 69 of the shaft 64 is slidable inside the hub 65 and has a key seat 70 in which a key carried internally by the hub 65 is fitted.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The hub 65 can therefore move longitudinally relative to the element 69, but the rotation of the hub 65 will turn the element 69 and the shaft 64.



   The shaft 64 carries the shutter 71 which is rigidly connected to it and which has the opening 72. It can thus be seen that the sliding movement of the focusing mechanism will not disengage the shaft 64 and the bevel gear 68 of the focusing mechanism. pinion 41 carried by the driven shaft 35.



   In order that the surface of the photographic film lies in a concave plane with respect to the objective during the revolution of the latter, the film is held in a curved position in a manner corresponding to the arc of the revolution of the lens. the objective, this result being obtained as follows;
The rear of the casing 52 has a portion 73 which is curved outwardly and within which is an opening 74 having the desired optical angle with respect to the objective 45, the film 75 being vertically displaced. across opening 74 using a suitable mechanism of intermittent movement.

   The film 75 is held in the tensioned position by means of the elements 76-76 brought to lock properly against the film by means of the adjustable spring 77 which is actuated by the internally threaded knurled button 78 and which is screwed onto element 79.



   A flywheel 81 is connected to the shaft 21.



   The operation of the device is as follows:
A uniform rotational speed is imparted to the shaft 10, which speed is transmitted to the drive shaft 21. The plate 27 thus receives a constant rotational movement around the drive shaft 21. This movement of the shaft leading 21 is transmitted to the driven shaft. 35 by means of rollers 39 and 40 which are carried by the sliding cam 37 and which pass through the opening 28 of the plate 27 and move

 <Desc / Clms Page number 8>

 cent in the raceway 30. The rotation of the driven shaft 35 rotates the housing of the objective 42 and the objective 45 thus causing the latter to pass opposite the opening 47 on each occasion. revolution.



   At the moment when the objective passes in front of the opening 47 of the front part 46 of the envelope, a photographic impression is made on the film 75 by the opening 72 of the shutter 71. During the continuation of the revolution of the lens, the shutter 71 interrupts the passage of light through the opening 44 in the rear of the casing 73 and the film 75 is brought into position for the next photographic printing.



   Since the object of the invention is to maintain a uniformly retarded movement of the lens during the exposure period and to achieve an accelerated movement of the lens during the non-exposure period, there is obtained this result by giving the cam raceway such a contour that a constant uniform revolution of the drive shaft transmits a uniform rotational motion to the driven shaft for a predetermined arc of revolution and
 EMI8.1
 tranBmatte-ainD. + - a predetermined revolution movement and thus transmits an increased revolution movement to the tree driven for the remainder of its revolution.



   A method for obtaining this result is shown in Figures 7, 8 and 9.



   In Figure 7, the roller 40 is in alignment with the drive shaft 21 and the driven shaft 35.



   In Figure 8, the roller 40 has been moved 120 from its previous position relative to the drive shaft 21 and 36 from the driven shaft. 35.



   In Figure 9, the roller 40 has been moved up to. what it is again in line with shafts & 21 and 35, but it is now at the opposite end-

 <Desc / Clms Page number 9>

 sée of the raceway of the cam compared to that shown in Figure 7.



   The figures therefore show three positions during a half-revolution of the drive shaft 21.



   The contour of the right side of the cam race- way is such that a uniform revolution of 120 of the drive shaft 21 from the end where the raceway is dead, on the 'either side will produce a uniform 36 rotational motion of the driven shaft 35.



   Thus, during a uniform rotational motion of 240 of the drive shaft, the driven shaft will perform a uniform rotational motion of 72 and the mechanism will be in the position shown in the figure. 8.



   As the drive shaft continues its uniform rotational motion, the distance of roller 40 from the drive shaft increases and, as a result, the speed of its movement increases thereby causing the driven shaft to rotate faster. , the mechanism then being in the position shown in FIG. 9.



   The continued movement of the driving shaft moves the roller 40 at a gradually reduced speed to the point in the raceway where it again performs a uniformly retarded movement.



   It is evident that the languor of the arc of uniformly retarded movements and the speed ratios between the retarded and accelerated movements can be altered, by varying the contour of the cam raceway, but in the case of the shape of The illustrated embodiment of the device of the invention shows the uniformly delayed movement of an arc of 72 for the revolution of the driven shaft, the duration of the delayed movement being twice that of the accelerated movement.



   It can thus be seen that, thanks to the device according to the

 <Desc / Clms Page number 10>

 In particular, a uniformly delayed movement is imparted to a rotating lens during the exposure period, and an accelerated movement is imparted to it during the non-exposure period, the lens being able to be focused while it is rotating.



   The invention is not limited to the size, shape, number and arrangement of the parts shown and described, these being given merely by way of example to give a clear description of the device. according to the invention.


    

Claims (1)

RESUME Appareil de prise de vues cinématographiques compre- nant en combinaison un objectif tournant, des moyens pour faire faire à cet objectif une révolution complète, des moyens pour imprimer à l'objectif un mouvement uniformément retardé pendant une partie déterminée de sa révolution et des moyens pour imprimer à l'objectif un mouvement accéléré pendant une partie déterminée de sa révolution, tandis que le moyen produisant la révolution conserve une vitesse de révolution uniforme. ABSTRACT Cinematographic camera comprising in combination a rotating lens, means for causing this lens to make a complete revolution, means for imparting to the lens a uniformly delayed movement during a determined part of its revolution and means for imparting to the objective an accelerated movement during a determined part of its revolution, while the means producing the revolution maintains a uniform speed of revolution. Cet appareil peut être caractérisé en outre, par les points suivants ensemble ou séparément: 1 - La vitesse de révolution de l'objectif sera tour à tour accélérée et uniformément retardée au cours d'une ré- vélution à vitesse uniforme du moyen de révolution. This apparatus can be further characterized by the following points together or separately: 1 - The speed of revolution of the objective will be in turn accelerated and uniformly retarded in the course of a revolution at uniform speed of the means of revolution. 2 - Des cames sont appliquées pour imprimer les mou- vements indiqués à l'objectif. 2 - Cams are applied to print the movements indicated on the lens. 3 - Il est prévu une enveloppe comportant une ouver- ture pour la lumière, des moyens pour supporter un film à mouvements intermittents, des moyens pour déplacer ce film, un objectif tournant disposé entre l'ouverture pour la lu- mière et le film, des moyens pour imprimer une révolution <Desc/Clms Page number 11> complète à lobjectif, ces moyens permettant la prise d'ima- Ses photographiques pendant une période d'exposition et em- péchant la prise d'images photographiques pendant une pério- de de non-exposition et des moyens à l'aide desquels la révo- lution de. l'objectif sera uniforme et plus lente pendant la période d'exposition que pendant la période de non-exposition. 3 - An envelope is provided comprising an opening for the light, means for supporting a film with intermittent movements, means for moving this film, a rotating lens placed between the opening for the light and the film, means to print a revolution <Desc / Clms Page number 11> complete lens, those means permitting the taking of photographic images during a period of exposure and preventing the taking of photographic images during a period of non-exposure and the means by which the revo - lution of. the objective will be uniform and slower during the exposure period than during the non-exposure period. 4 - Une enveloppe d'objectif tournante est disposée entre l'ouverture pour la lumière et le film. 4 - A rotating lens envelope is placed between the opening for the light and the film. 5 - L'objectif est mis au point au cours de sa révo- lution à l'aide de moyens appropriés. 5 - The objective is developed during its revolution using appropriate means. 6 - Un arbre tournant porte l'objectif. 6 - A rotating shaft carries the objective. 7 - On prévoit un volet et des moyens pour l'ouvrir et le feriaer, une vitesse de révélation uniforme d'un arbre menant imprimant un mouvement uniformément ce tardé à l'objec- tif pendant la période d'ouverture du volet et lui imprimant un mouvement accéléré pendant la période de fermeture de ce même volet. 7 - A shutter and means are provided for opening and closing it, a uniform speed of revelation of a leading shaft imparting a movement uniformly this delay to the objective during the period of opening of the shutter and printing it an accelerated movement during the closing period of this same shutter. 8 - Une image photographique sera produite par l'ob- jectif pendant une partie de sa révolutions, des moyens étant prévus pour empêcher l'objectif de produire une image photo- graphique pendant une autre partie de sa révolu-tien. 8 - A photographic image will be produced by the lens during a part of its revolution, means being provided to prevent the lens from producing a photographic image during another part of its revolution. 9 - L'appareil comporte une ouverture pour la lumière, ouverture devant laquelle peut passer l'objectif tournant. 9 - The device has an opening for light, an opening in front of which the rotating lens can pass.
BE357421D BE357421A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE357421A true BE357421A (en)

Family

ID=31306

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE357421D BE357421A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE357421A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2651619A1 (en) STEPPER MOTOR ASSEMBLY.
FR2506034A1 (en) VARIABLE FOCUS AND AUTOMATIC IMAGE FOCUS LENS
BE357421A (en)
FR2471618A1 (en) PHOTOGRAPHIC APPARATUS SUPPORT DEVICE FOR PERFORMING PANORAMIC PHOTOGRAPHS
EP0001951B1 (en) Projection apparatus permitting the recording of the projected image of an object
EP0099154B1 (en) Photographic shutter with roller blinds
FR2756060A1 (en) METHOD FOR ORDERING A SINGLE-LENS REFLEX CAMERA HAVING A PRE-CONTROLLED FUNCTION AND SINGLE-LENS REFLEX CAMERA
CH139528A (en) Cinematographic camera.
FR2462726A1 (en) MOVIE ADVANCE MECHANISM AND CAMERA
BE350669A (en)
CH719166B9 (en) Device for closing an opening for a timepiece.
EP0007253A1 (en) Process and device for repeatedly photographing a moving subject
BE365189A (en)
BE363463A (en)
BE406997A (en)
CH126214A (en) Cinematographic device with continuous film unwinding.
CH140744A (en) Cinematographic camera.
BE530023A (en)
BE489686A (en)
CH362599A (en) Miniature camera
CH308913A (en) Panoramic camera.
BE353839A (en)
BE363356A (en)
BE351642A (en)
BE451753A (en)