BE351642A - - Google Patents

Info

Publication number
BE351642A
BE351642A BE351642DA BE351642A BE 351642 A BE351642 A BE 351642A BE 351642D A BE351642D A BE 351642DA BE 351642 A BE351642 A BE 351642A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
films
shutter
exposure
film
extreme
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE351642A publication Critical patent/BE351642A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B35/00Stereoscopic photography

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Cameras In General (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements apportée à la   oinématographie     stéréoscopique   
La présente invention a pour objets certains perfectionne- ments apportée à la oinématographie   stéréosoopique   et comprend u- ne nouvelle méthode basée sur un principe reconnu,   pour.la   prise et la préparation d'un film qui, projeté sur un éoran à l'aide d' un appareil ordinaire à projection,donne une vue stéréoscopique d'objets mobiles, c'est-à-dire, donne l'impression du relief. 



   La présente invention oomprend en outre un appareil à photo- graphier les sujets, conformément à la dite méthode. 



   Afin de bien faire comprendre le principe sur lequel repose l'invention, il sera tout d'abord rappelé brièvement en quoi oon- siste la vision stéréoscopique. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Les images des objets "vus" sont projetées à travers les lentil- les (pupilles) des yeux humains sur le fond des yeux (rétine) qui communique au cerveau ces impressions de lumière* ombre et cou- leur que nous appelons une vue (tableau). 



   Pour voir en stéréoscopie, il est par conséquent   indispen-   sable que les deux yeux servent en même temps et pour les mêmes objets. Les yeux étant écartés reçoivent les impressions sous des angles différents et il est généralement admis que l'ensemble de ces impressions est nettement défini en tous points   oomme   toute bonne photographie est nettement définie en tous points, mais oe- la n'est pas exaot pour les raisons suivantes. 



   Les yeux regardant sous des angles différents recueillent deux impressions ou vues légèrement différentes qui, cela est é- vident, ne peuvent se superposer$ sauf en un seul point,  c'est-à-   dire à une certaine distance de l'observateur) par oonséquent les images de tout objet situé en decà ou au-delà de cette distance particulière    c'est-à-dire   de l'objet sur lequel les yeux sont di rigés (mis au   point),   doivent être plus ou moins déplacées en sans opposés à partir du point de concentration, La valeur du dé- placement des objets restants est proportionnelle aux angles de vision obtenus à différentes distances de l'objets que ces objets soient placés en-deoà ou au-delà de l'objet sur lequel les yeux sont dirigés. 



   L'objet particulier qui est fixé est amené inconsciemment au point le plus sensible du fond des yeux qui transmet l'impres- sion au cerveau tandis que le reste des yeux transmet d'une ma- nière   indistincte    les portions des rayons qui se croisent,) ce qui donne ce qu'on appelle l'effet stéréoscopique. 



   Ceci   dit))   pour démontrer que, tandis que l'objet particulier observé par les yeux est nettement défini, tous les autres objets du tableau doivent plus ou moins "croisés". 



   Un premier objet de la présente invention est de combiner ces deux contraires et de produire sur l'écran cinématographique des vues qui seront distinctes partout et en même temps montre- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ront lesdits déplacements dans leurs rapports respectifs afin de donner à la dite vue l'effet   stéréosoopique.   



   Un autre objet est d'obtenir cette vue dans les dimensions normales des films cinématographiques 
Un troisième objet est de   reproduira   la vue sur une bande de film de façon à la faire passer dans un projeoteur cinémato- graphique quelconque prenant des films de dimensions courantes et à la projeter sur un éoran ordinaire, sans recourir à aucun accessoire local d'aucune sorte. 



   Les dessins annexés représentent,à titre   d'exemple,   une forme de réalisation de l'invention. 



   Les figures I et IA représentent schématiquement le prin- cipe sur lequel repose la présente invention. 



   Les figures IB à 19 représentent une forme de réalisation d'une chambre noire appropriée à la prise de vues stéréoscopiques cinématographiques, conformément au dit prinoipe, figure   IB é   tant une vue latérale d'une ohambre noire,avec porte latérale en- levée. 



   La figure 2 est une vue de face de ladite chambre. 



   La figure 3 représentes à échelle agrandie* et en éléva- tion, le détail des trois lentilles de la chambre. 



   La figure 4 est une vue en perspeotive de l'une des boites de bobines dont une partie est représentée arrachée. 



   La figure 5 est une vue en plan) 
Les figures 6 et 7 sont respectivement des vues en plan et en élévation d'un arbre triple sur lequel sont montées les bobi- nes de film. 



   Les figures 8 et 9 représentent une bobine,, respectivement en élévation et en plan. 



   La figure 10 est une vue de face d'une plaque-cloison por- tant certains éléments du mécanisme de commande. 



   La figure II est une coupe suivant A-A des figures 10 et 12. 



   La figure 12 est une vue postérieure de la plaque représen 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tée sur les figures 10 et II. 



   Les figures 13 et 14 sont respectivement une vue de des sous et une vue en bout d'un détail du mécanisme, représenté à échelle agrandie. 



   Les figures 15, 16 et 17 sont respectivement une vue de face, une vue en plan et une vue latérale) d'un obturateur dou- ble et de son support. 



   Les figures 18 et 19 sont respectivement une vue de face et une vue latérale d'un obturateur simple. 



   Pour bien comprendre ce que signifient les angles de vi- sion mentionnés plus haut,on sa reportera au schéma de la fi- gure I qui montre les yeux A et B recevant les rayons sous des anglesexagérés et les objets placés en   C#   D et E, à des distan- ces de l'observateur égales par exemple à 3m, 75m, et 150 mètres 
Si les yeux observent les objets placés en C, la ligne aI a représente   "l'angle   de vision" et le point ± le point sensi- ble de   l'oeil;   il s'ensuit que les objets plaoés à 75 ou 150 m. de   observateur   sont "oroisés" par l'angle de la.vision. 



   D'autre part, si les yeux fixent un objet situé à 150 m. par exemples (point E), il est olair que le point sensible des yeux sera amené de o en d et les objets situés à 75 et 3 m. se- ront "croisés" par l'angle de la vision. 



   Il est en outre nécessaire qu'une "vue" projetée sur l'é- oran cinématographique ait une bonne netteté en tous points de la profondeur, il s'ensuit qu'une certaine modification du prin- cipe des yeux doit être apportée, avant que l'effet stéréoscopi- que puisse être obtenu, en même temps qu'une bonne netteté, 
Ceci sera bien compris à l'aide du schéma de la figure IA. 



   Dans cette figure, les trois rectangles L représentent trois lentilles photographiques F, G, H et les objets sont de nouveau placés en C, D, et E> les angles sont projetés à travers les lentilles F et H qui remplacent les yeux A et B de la figura I. 



   Ces angles projetés se   croisent   au passage à travers les 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 lentilles et forment en arrière de   oelles-oi   des angles   oorres   pondants. Ainsi, toute la profondeur (ou angle de vision) des objets placés entrer 3 m. et 150   m.   est bien oomprise dans l'an- gla   M.   L. N. derrière les lentilles. Ainsi si M N représente 1' angle, il représente également la totalité des angles de vision dans tout l'espace considéré et si un film est déplacé dans le sens de M vers N, tout en étant exposé, tous les objets situés sur   l'axes   à une distanoe des lentilles comprise entre 3 et 150m. 
 EMI5.1 
 seront partiellement photographiée c'est-à-dire que tous les an- gles de vision compris dans ces limites seront photographiés. 



     C'est   ce que l'on fait en déplaçant les films derrière les lentilles F et H, en sens opposé,, au cours de chaque exposition. 



   Les deux négatifs ainsi fixés donneraient par leur super- position, un positif ombrée sans netteté. 



   Pour obtenir ce positif et donner une forme nette au sujet, il sera utilisé une troisième lentille G placée entre les deux lentilles F et H. La lentille G (et son film) reste immobile ho- rizontalement et produit un négatif à tous   égards   analogue à ce que donne la chambre noire usuelle de cinéma. 



   Les négatifs peuvent être exposés suivant deux méthodes différentes et avec tous les degrés de combinaison de ces métho- des. On peut, par exemple, exposer tout d'abord les deux films   extérieurs,   situés derrière les lentilles F et H, tout en obtu- rant le film placé derrière la lentille G, puis immédiatement après* exposer G et obturer F et H et ainsi de suite alternati- vement. En tirant le positif obtenu par cette méthodes les films en regard de F et H seraient superposés sur la partie non exposés du   film   placé en regard de G, de sorte que lors de la projection F et H seraient représentés simultanément sur l'écran puis G seul, et ainsi de suite alternativement,les deux vues se oombi- nant sur l'écran par suite de la succession rapide des vues. 



   Suivant la deuxième méthode, les trois négatifs sont expo- sés simultanément et les trois images de chaque groupe sont su- perposées sur un même espace lors pu tirage du 'positif  le 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 film positif résultant donnant les vues nettes et ombrées simul- tanément et en   suooession   continue. 



   Une variante apportée aux modes d'exposition sera déorite dans la suite. 



   Il va être décrit maintenant, en se référant aux figures IB à 19 un appareil approprié à photographier un sujet suivant 
 EMI6.1 
 la méthode de oinématographie atéréosoopique, conforme à lien.. vention. 



   L'appareil ou chambre noire comprend un bâti en forme de boite I, de dimensions appropiéee et pourvu de portes latérales 
 EMI6.2 
 déplagables, 
Suivant la figure IB, la porte latérale qui s'ajuste dans le renfoncement 2 est représentée enlevée, afin de monter la dis- position générale du mécanisme de commande des trois films au cours de l'exposition. 



   La ohambre noire est pourvue de trois lentilles 3, 4 et 5 pourvues chacune d'un diaphragme ordinaire* d'un bouton de régla- ge 6 (ou pièce analogue) et des vis 14 de mise au point. Les trois lentilles qui ont la même distance locale sont montées sur une plaque 7 fixéa à l'avant de la chambre noire, les lentilles extérieures 3 et 5 étant réglables par rapport à la lentille oen- trale 4 qui est fixe. 



   Les lentilles 3 et 5 sont montées sur des plaques 8 et Sa réglables verticalement dans les glissières 9-9 et 9a-9a, au moyen de vis de réglage 10, 16a, lesdites plaques 8, Sa ainsi que leurs glissières étant en outra réglables horizontalement, au moyen de vis de réglage 12 et 13, dans les glissières II fixées à la plaque   7.   Chaque lentille est pourvue de boulons d'arrêt pour fixer les plaques 8 et Sa ce qui permet d'arrêter les lentil les 3 et 5 dans la position voulue. 



   Le but de ce réglage est de permettre l'enregistrement cor- rect d'un film par rapport à l'autre et ce réglage une fois ef- fectué n'a pas besoin d'être modifié pour les distanoes envisa- gées. Conformément au schéma de la figure IA;,   si*   par exemple, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 .les distances étaient comprises entre 3 et 6 mètres, il serait nécessaire de régler à nouveau les lentilles pour obtenir les résultats optima. 



   Au moyen des trois lentilles 3, 4, et 5, on photographie trois images du sujet sur trois filma que l'on fait passer dans la chambre noire de la manière oouramment utilisée en oinémato- graphie, c'est-à-dire que les films sortent des boites à bobine supérieures 15 (figure 1B), traversent les ohassis 81 et s'enrou- lent dans les boites à bobine inférieures 17,chaque film, au sortir de sa boite supérieure (à   bobine) ,   étant guidé par les galets 18, I9, 20 et amené par les roues dentées 21 et 22 et les fourches 92 (fig.

   10) dans son ohassis 81, puis, guidé par les galets 23 et 18a, il arrive dans sa boite (à bobine) inférieure 17, les roues dentées sont actionnées par la manivelle ordinaire de manoeuvre* par   1* intermédiaire   d'un engrenage prinoipal du ty- pe usuels et indiqué par des cercles   ppintillés   sur la figure IB. On a représenté en   24   les galets ordinaires ayant pour but d*appuyer les films sur les roues dentées 21, ces galets étant montés sur des bras articulés 25 et pressés oontre les roues den tées par les ressorts de tension 26. 



   Il doit être bien oompris   qu'il.y   a trois films et trois   châssis*     c'est-à-dire   un film et un ohassis par lentille, oha- que film étant pourvu de ses boites à bobine, roues dentées de commande et galets de renvoi,, (comme décrit   oi-dessus)   pour le faire passer à travers son ohassis   individuel   tous ces mécanis- mes sont cependant oommandés simultanément et synchroniquement par un train d'engrenages principal qui est logé dans   l'espaça*   représenté figure 2, entre les cloisons 27 et 28 et commande les arbres 29 et par suite les roues dentées 21 et 22.

   On a représen té en 30 les tubes ordinaires de mise au point, en 31 les bobines   d'où   se déroulent les filme, et en 32 les bobines sur lesquelles s'enroulent les films après exposition. 



   Chaque bobine est logée dans une boite amovible 33, pour- vue d'un couvercle 34 (figure 4 et 5), le fond de la dite boite 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 présentant en son centre une bague fixe 35, le haut de la boite présentant une bague analogue 36, placée en regard de la bague 35. Ces bagues ont pour but de maintenir la bobine en place et lui servent également de paliers, comme cela va être expliqué en se référant aux figures 8 et 9. 



   Chaque extrémité de bobine est pourvue d'une rainure an- nulaire 37, et lorsque la bobine est placée dans la boîte, les bagues 35 et 36 s'engagent respectivement dans ces rainures. 



  La bobine comporte également une cheville transversale 38 pous- sée par un ressort, comme représenté figure 8) lorsque la bo- bine est poussée sur son axe de commande 39 (figure 6), cette cheville est repoussée en arrière et ensuite, en faisant tour- ner la bobine ou son axe, on l'amène en regard d'un logement de l'axe où elle pénètre sous l'action de son ressort, ce qui fixe la bobine sur son axe. Une pinoe à ressort 39a est prévue pour maintenir l'extrémité du film. 



   Les bobines sont montées sur un arbre fait en trois piè- ces, comme représenté à la figure 6 et comprenant un arbre in- térieur plein 40, un arbre creux et plus court 41 monté sur le premier et un troisième arbre 42, creux, encore plus court et monté sur l'arbre oraux 41. Ces arbres portent des poulies à gorge 40a, 4Ia et 42a fixées respectivement sur chacun d'eux, ainsi que les axes de bobines 39, l'arbre creux 42 formant lui- même l'un des axes dé bobine. 



   Chacune des poulies à gorge porte un ressort ou autre lien élastique 43 (représenté en pointillé sur la figure 1B) servant à transmettre par friction, le mouvement à chaque ar- bre, la rotation de chaque bobine étant ainsi réglée individuel- lement, de faon à permettre de donner automatiquement du mou à chaque film individuellement, au cours de l'exposition, lors- qu'il sort de son châssis. 



   Le mécanisme d'obturation, le mécanisme donnant le   mouve-   ment de va-et-vient aux chassis des deux films extérieurs et le mécanisme permettant de poinçonner simultanément les trois 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 films, sont montés sur la oloison 44 de la chambre noire repré- sentée à la figure 10 en vue de face, figure 12 en vue posté- rieure et figure II en coupe suivant ligne A-A des figures 10 et 12. 



   Un arbre oscillant 46, portant trois leviers 47, 48 ,49 est monté dans les paliers 45 disposés à la partie supérieure et sur la face antérieure de la oloison 44. 



   Entre les leviers 48 et 49 se trouve un arbre creux 50 portant les leviers 51 et 52. 



   Les leviers 48 et 49 sont reliés par des biellettes 48a et 49a aux extrémités d'une paire de leviers transversaux 53 et 54 articulés entre eux en 55 et à une oonsole 56, la biellet- te   48a étant   reliée à l'une des extrémités 54 et la biellette 49a à l'extrémité de 53 qui se trouve en regard. L'arbre 46 re-   @oit   son mouvement oscillant de l'engrenage prinoipal par ma- nivelle 57 du disque à manivelle 58 et la biellette 59, et l'ar- bre creux 50 reçoit son mouvement d'oscillation à mi-vitesse de 46 par l'intermédiaire de la manivelle 60 et de la biellet- te 61. 



   L'arbre 46 actionne, au moyen de son mécanisme à levier et biellette, l'obturateur double représenté sur les figures 15 à 17 et l'arbre 50 actionne, à l'aide de son levier, l'ob- turateur simple, représenté sur les figures   17   à 19, ces deux obturateurs étant interchangeables. 



   L'obturateur double (figure 15) comprend deux volets 62 et 63 rigides, mobiles verticalement et se recouvrant, chacun étant pourvu de trois ouvertures 64, une pour chaque lentille. 



  Ces volets sont   pourvus   de manchons 65 au moyen desquels ils sont guidés sur des tiges verticales 66 montées sur une plaque de base 67 présentant des trous 68 servant à son montage sur des ergots 69 d'une plaque support 70 fixée à la paroi 44. 



   Les volets 62 et 63 comportent chacun une paire de biel- lettes   71   et 72 servant à les relier respectivement aux   extré   mités des leviers 53 et 54, les biellettes   71   étant reliées res- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 pectivement aux extrémités de leviers 53a et 54a et les biel- lettes 72 respectivement aux extrémités de leviers 54b et 53b, 
On comprendra facilement que lorsque l'arbre 46 oscille par suite de la rotation de la manivelle 57, les volets 62 et 63 reçoivent, par l'intermédiaire du mécanisme à levier et biel- lette, un mouvement alternatif verticale ce qui a pour effet de masquer et découvrir alternativement les ouvertures 64, pour masquer et découvrir les trois lentilles 3,4 et 5 oorrespondan- tes,

   l'exposition des trois filma peut ainsi se faire simultané- ment en utilisant ce seul obturateur. 



   La plaque 67 est en outre pourvue d'une seconde paire de tiges 73 qui guident l'obturateur simple 74 comportant des man- chons 75 et étant relié par les biellettes 76 et 77 aux leviers 51 et 52 reliés à l'arbre creux 50 oscillant à demi-vitesse. 



   L'obturateur simple 74 est construit de telle sorte qu'au cours de son mouvement vertical alternatif transmis par l'arbre 50, le film central et les deux films extérieurs sont exposés alternativement, l'exposition du film central se faisant en re- gard de l'ouverture 78 tandis que les deux parties latérales 79 masquent les lentilles extrêmes) par le mouvement inverse de l'obturateur, la lentille centrale est masquée par la partie 80 tandis que les lentilles extrêmes sont découvertes, les pièces latérales 79 ayant dépassé la position d'obturation. 



   On comprendra facilement qu'avec un obturateur de ce gen- re, les films circulant dans la chambre noire à vitesse unifor- me, lorsque le film central est exposé, les films extérieurs ne le sont pas, de sorte qu'on obtient transversalement sur les trois films exposés une suite comprenant alternativement; 
I) un blanc) une images un blano, puis, 
2) une image:; un blanc) une image. 



   En prévoyant dans l'obturateur des ouvertures de dimensions appropriées telles que 81, il est possible de faire varier en- tre un maximum et un minimum, suivant les dimensions de ces ou- vertures, l'exposition relative de l'un quelconque des trois 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 fims, les expositions se faisant simultanément ou alternative- ment)   o'est-à-dire   que la partie nue peut être percée de trous jusqu'à la dimension de   78,   oe qui correspondrait à l'obturateur 80 enlevé. De même en cachant les ouvertures extérieures 64 de l'obturateur double ou en faisant varier ses dimensions, on peut faire varier l'exposition relative des trois filme. 



   Le mécanisme qui communique le mouvement alternatif laté- ral aux deux films extérieurs est le suivant: 
Les châssis respectifs 81a sont montés sur des panneaux 82 mobiles horizontalement, montés eux-mêmes dans des glissières situés sur la cloison 44 et sont représentés sur la figure 10 dans leur position intérieure. 



   Deux paliers 83 sont fixés à la cloison 44, et deux paliers semblables 84 sont fixés chacun à un panneau 82. Dans chaque pai- re de paliers 83-84 est monté un axe 85 qui comporte une vis à filets contraires venant 'on prise dans des filets correspondants des paliers) ces axes portent des leviers 86 reliés par les biel- les 87 aux disques à manivelle 88 reliés par un arbre 89 oomman- dé par les engrenages 90-88. 



   Il s'ensuit que lorsque les disques à manivelle 88 tournent les axes 85 oscillent et, à l'aide de leurs filets de vis, oommu- niquent un mouvement alternatif aux paliers 84 et par suite, au 
 EMI11.1 
 panneau 82, mobile 9 orizontalement.. auxquels ils sont fixés, les plus extérieurs reoevant ainsi le mouvement alternatif voulu, à leur passage à travers les chassie 81a. 



   On a représenté en 91 des rainures faites dans les panneaux 
81 et la oloison 44, à travers lesquelles les fourches 92 saisis- sent les films, les dites fourches étant pourvues de guides 93 qui les maintiennent en regard de leurs rainures, le guide oen- tral étant la plaque 70 qui sert de support à la plaque de base 
67 de porte-obturateur mentionné plus haut. 



   Les trois fourches sont montées sur l'arbre transversal 94, relié excentriquement aux roues   d'engrenage   95, et dont la rota- tioin provoque le mouvement de montée et descente des fourches. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Le déplacement des fourches vers l'intérieur et vers l'ex-   térieur' se   fait par l'arbre transversal 96 relié excentrique- ment aux roues d'engrenage 90-90a et traversant les rainures courbes 97 pratiquées dans les queues 98 des fourches. 



   On a représenté en 99 des rainures pratiquées dans la cloi son 44, à travers lesquelles l'engrenage de commande principal des films (indiquée en pointillé sur la figure IB) est relié à l'engrenage monté sur la cloison 44. 



   Afin de poinçonner simultanément les trois films (ce poin-   onnage   ayant pour but de fournir, des repaires pour le ré-enre- gistrement des films ou de repérer la position d'un nouveau su- jet sur les mêmes films, cette dernière mesure étant d'usage courant pour un film simple) on dispose un bâti transversal cou- lissant 100 actionné par le poussoir 101. Les trois pointons 102 sont montés chacun dans des pièces fixes 103 qui les guident horizontalement, chaque poinçon comportant une goupille trans- versale 104 dont les extrémités pénètrent dans les rainures - oames obliques 105.

   Il s'ensuit que lorsque le bâti 100 est mû dans le sens de la flèche 106 (figure 13) au moyen du bouton 101, les poinçons sont abaissés et poinçonnent les trois films simultanément) le bâti est ramené dans sa position initiale par le ressort 107 lorsqu'on   relâche   le bouton 101. 



   Pour assurer la stabilité de mouvement des panneaux 82 à mouvement alternatif, il est prévu   unguide   transversal compre- nant deux barres en U 108 et 109 ajustées l'une dans l'autre et fixées respectivement aux dits panneaux. Ces panneaux sont recouverts à leur intersection avec la cloison 44 de minces plaques métalliques 110 non représentées à la figure 10, mais 
 EMI12.1 
 repr6sant'éeésur la figure II. 



   On a représenté en III de légers capots de protection pour les ouvertures des chassis, ceux-ci étant de construction   ordi   naire n'ont, par conséquent, pas   besoin   d'être décrits spéoialement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to stereoscopic oinematography
The present invention relates to certain improvements made to stereosoopic oinematography and comprises a new method based on a recognized principle, for the setting and the preparation of a film which, projected onto an eoran with the aid of 'an ordinary projection device gives a stereoscopic view of moving objects, that is to say, gives the impression of relief.



   The present invention further comprises an apparatus for photographing the subjects in accordance with said method.



   In order to understand the principle on which the invention is based, it will first of all be briefly recalled how stereoscopic vision is involved.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  The images of the objects "seen" are projected through the lenses (pupils) of the human eyes on the back of the eyes (retina) which communicates to the brain these impressions of light * shade and color which we call a sight (table ).



   To see in stereoscopy, it is therefore essential that both eyes serve at the same time and for the same objects. With the eyes wide apart, the impressions are received from different angles and it is generally accepted that the whole of these impressions is clearly defined in all points, as all good photography is clearly defined in all points, but this is not exact for the following reasons.



   The eyes looking at different angles collect two slightly different impressions or views which, it is obvious, cannot be superimposed $ except at a single point, i.e. at a certain distance from the observer) by Therefore the images of any object located within or beyond this particular distance, that is to say of the object on which the eyes are directed (in focus), must be more or less moved without opposites from the point of concentration, The value of the displacement of the remaining objects is proportional to the viewing angles obtained at different distances from the object whether these objects are placed below or beyond the object on which the eyes are directed.



   The particular object which is fixed is unconsciously brought to the most sensitive point of the back of the eyes which transmits the impression to the brain while the rest of the eyes indistinctly transmit the portions of the rays which cross each other, ) which gives what is called the stereoscopic effect.



   That said)) to demonstrate that, while the particular object observed by the eyes is clearly defined, all the other objects in the table must more or less "crossed".



   A first object of the present invention is to combine these two opposites and to produce on the cinematographic screen views which will be distinct everywhere and at the same time shown.

 <Desc / Clms Page number 3>

 ront said displacements in their respective ratios in order to give said view the stereosoopic effect.



   Another object is to obtain this view in the normal dimensions of motion pictures.
A third object is to reproduce the view on a film strip so as to pass it through any cinematographic projector taking films of common dimensions and to project it on an ordinary eoran, without resorting to any local props of any kind. so.



   The accompanying drawings show, by way of example, one embodiment of the invention.



   Figures I and IA schematically represent the principle upon which the present invention is based.



   Figures 1B to 19 show an embodiment of a darkroom suitable for taking cinematographic stereoscopic images, according to said principle, Figure IB being a side view of a darkroom, with the side door removed.



   Figure 2 is a front view of said chamber.



   FIG. 3 shows, on an enlarged scale * and in elevation, the detail of the three lenses of the chamber.



   FIG. 4 is a perspective view of one of the coil boxes, part of which is shown cut away.



   Figure 5 is a plan view)
Figures 6 and 7 are plan and elevational views, respectively, of a triple shaft on which the reels of film are mounted.



   Figures 8 and 9 show a coil, respectively in elevation and in plan.



   FIG. 10 is a front view of a partition plate carrying certain elements of the operating mechanism.



   Figure II is a section on A-A of Figures 10 and 12.



   Figure 12 is a rear view of the plate represented

 <Desc / Clms Page number 4>

 shown in Figures 10 and II.



   Figures 13 and 14 are respectively a bottom view and an end view of a detail of the mechanism, shown on an enlarged scale.



   Figures 15, 16 and 17 are respectively a front view, a plan view and a side view) of a double shutter and its support.



   Figures 18 and 19 are respectively a front view and a side view of a single shutter.



   To fully understand what the viewing angles mentioned above mean, we refer to the diagram in figure I which shows the eyes A and B receiving the rays at exaggerated angles and the objects placed at C # D and E, at distances from the observer equal for example to 3m, 75m, and 150 meters
If the eyes observe the objects placed at C, the line aI a represents the "viewing angle" and the point ± the sensitive point of the eye; it follows that the objects placed at 75 or 150 m. of observer are "oroisées" by the angle of the vision.



   On the other hand, if the eyes are staring at an object 150 m away. for example (point E), it is obvious that the sensitive point of the eyes will be brought from o to d and the objects located at 75 and 3 m. will be "crossed" by the angle of vision.



   It is further necessary that a "view" projected on the cinematographic screen has good sharpness at all points of the depth, it follows that some modification of the principle of the eyes must be made, before that the stereoscopic effect can be obtained, at the same time as a good sharpness,
This will be clearly understood with the aid of the diagram of FIG. 1A.



   In this figure, the three rectangles L represent three photographic lenses F, G, H and the objects are again placed in C, D, and E> the angles are projected through the lenses F and H which replace the eyes A and B from figure I.



   These projected angles intersect as they pass through the

 <Desc / Clms Page number 5>

 lenses and form oorres laying angles behind them. Thus, the entire depth (or viewing angle) of the objects placed enter 3 m. and 150 m. is well understood in the angle M. L. N. behind the lenses. Thus if MN represents the angle, it also represents the totality of the viewing angles in all the space considered and if a film is moved in the direction from M to N, while being exposed, all the objects situated on the axis at a distance of the lenses between 3 and 150m.
 EMI5.1
 will be partially photographed, ie all viewing angles within these limits will be photographed.



     This is done by moving the films behind the lenses F and H, in the opposite direction, during each exposure.



   The two negatives thus fixed would give, by their superposition, a shaded positive without sharpness.



   To obtain this positive and give a clear shape to the subject, a third lens G will be used placed between the two lenses F and H. The lens G (and its film) remains horizontally motionless and produces a negative in all respects analogous to what gives the usual darkroom of cinema.



   The negatives can be exposed by two different methods and with any degree of combination of these methods. One can, for example, first of all expose the two outer films, located behind the lenses F and H, while sealing the film placed behind the lens G, then immediately after * expose G and close F and H and so alternately. By drawing the positive obtained by this method, the films facing F and H would be superimposed on the unexposed part of the film placed opposite G, so that during the projection F and H would be represented simultaneously on the screen then G alone, and so on alternately, the two views being combined on the screen as a result of the rapid succession of views.



   According to the second method, the three negatives are exposed simultaneously and the three images of each group are superimposed on the same space during the printing of the positive.

 <Desc / Clms Page number 6>

 resulting positive film giving sharp and shaded views simultaneously and continuously smooth.



   A variant brought to the modes of exposure will be described below.



   An apparatus suitable for photographing a subject will now be described with reference to Figures 1B to 19
 EMI6.1
 the atereosoopic oinematography method, in accordance with link .. vention.



   The apparatus or darkroom comprises a frame in the form of a box I, of suitable dimensions and provided with side doors
 EMI6.2
 movable,
According to figure 1B, the side door which fits into the recess 2 is shown removed, in order to mount the general arrangement of the control mechanism of the three films during the exposure.



   The dark shadow is provided with three lenses 3, 4 and 5 each provided with an ordinary diaphragm * an adjustment knob 6 (or similar part) and screws 14 for focusing. The three lenses which have the same local distance are mounted on a plate 7 fixed to the front of the darkroom, the outer lenses 3 and 5 being adjustable with respect to the central lens 4 which is fixed.



   The lenses 3 and 5 are mounted on plates 8 and Sa adjustable vertically in the slides 9-9 and 9a-9a, by means of adjusting screws 10, 16a, said plates 8, Sa as well as their slides being additionally adjustable horizontally , by means of adjustment screws 12 and 13, in the slides II fixed to the plate 7. Each lens is provided with stop bolts to fix the plates 8 and Sa which makes it possible to stop the lenses 3 and 5 in the desired position.



   The purpose of this setting is to allow correct recording of one movie against another and this setting once made does not need to be changed for the distances considered. According to the diagram of figure IA ;, if * for example,

 <Desc / Clms Page number 7>

 .the distances were between 3 and 6 meters, it would be necessary to readjust the lenses to obtain optimum results.



   Using the three lenses 3, 4, and 5, three images of the subject out of three filmed are photographed which are passed through the darkroom in the manner commonly used in oinematography, that is to say that the films come out of the upper reel boxes 15 (figure 1B), pass through the frames 81 and wind up in the lower reel boxes 17, each film, on leaving its upper box (with reel), being guided by the rollers 18, I9, 20 and brought by the toothed wheels 21 and 22 and the forks 92 (fig.

   10) in its chassis 81, then, guided by the rollers 23 and 18a, it arrives in its lower box (spool) 17, the toothed wheels are actuated by the ordinary maneuvering crank * by 1 * via a main gear of the usual type and indicated by dotted circles in figure IB. There is shown at 24 the ordinary rollers intended to support the films on the toothed wheels 21, these rollers being mounted on articulated arms 25 and pressed against the toothed wheels by the tension springs 26.



   It should be well understood that there are three films and three frames * that is to say one film and one frame per lens, each film being provided with its spool boxes, control sprockets and rollers of return ,, (as described above) to make it pass through its individual chassis, all these mechanisms are however controlled simultaneously and synchronously by a main gear train which is housed in the space * shown in figure 2, between the partitions 27 and 28 and controls the shafts 29 and consequently the toothed wheels 21 and 22.

   The ordinary focusing tubes are represented at 30, at 31 the reels from which the films are unwound, and at 32 the reels on which the films are wound after exposure.



   Each coil is housed in a removable box 33, provided with a cover 34 (FIGS. 4 and 5), the bottom of said box

 <Desc / Clms Page number 8>

 having in its center a fixed ring 35, the top of the box having a similar ring 36, placed opposite the ring 35. The purpose of these rings is to hold the coil in place and also serve as bearings, as will be explained with reference to Figures 8 and 9.



   Each spool end is provided with an annular groove 37, and when the spool is placed in the box, the rings 35 and 36 respectively engage these grooves.



  The spool also comprises a transverse pin 38 pushed by a spring, as shown in figure 8) when the spool is pushed on its control shaft 39 (figure 6), this pin is pushed back and then, by turning - ner the coil or its axis, it is brought opposite a housing of the axis where it enters under the action of its spring, which fixes the coil on its axis. A spring pin 39a is provided to hold the end of the film.



   The coils are mounted on a shaft made in three pieces, as shown in figure 6 and comprising a solid inner shaft 40, a hollow and shorter shaft 41 mounted on the first and a third shaft 42, again hollow. shorter and mounted on the oral shaft 41. These shafts carry grooved pulleys 40a, 4Ia and 42a respectively fixed on each of them, as well as the spool shafts 39, the hollow shaft 42 itself forming the one of the spool axes.



   Each of the grooved pulleys carries a spring or other elastic link 43 (shown in dotted lines in FIG. 1B) serving to transmit by friction, the movement to each shaft, the rotation of each reel being thus regulated individually, in a manner. to allow each film to be automatically slackened individually, during exposure, when it leaves its frame.



   The shutter mechanism, the mechanism giving the back and forth movement to the frames of the two outer films and the mechanism allowing simultaneous punching of the three

 <Desc / Clms Page number 9>

 films, are mounted on the oloison 44 of the darkroom shown in FIG. 10 in front view, FIG. 12 in rear view and FIG. II in section along line A-A of FIGS. 10 and 12.



   An oscillating shaft 46, carrying three levers 47, 48, 49 is mounted in the bearings 45 arranged at the upper part and on the front face of the oloison 44.



   Between the levers 48 and 49 is a hollow shaft 50 carrying the levers 51 and 52.



   The levers 48 and 49 are connected by rods 48a and 49a to the ends of a pair of transverse levers 53 and 54 articulated together at 55 and to an oonsole 56, the rod 48a being connected to one of the ends 54 and the rod 49a at the end of 53 which is opposite. Shaft 46 receives its oscillating motion from the main gear by cranked disk 58 and rod 59, and hollow shaft 50 receives its oscillating motion at half speed of 46 via the crank 60 and the connecting rod 61.



   The shaft 46 actuates, by means of its lever and link mechanism, the double shutter shown in Figures 15 to 17 and the shaft 50 actuates, by means of its lever, the single shutter, shown. in Figures 17 to 19, these two shutters being interchangeable.



   The double shutter (FIG. 15) comprises two rigid flaps 62 and 63, movable vertically and overlapping, each being provided with three openings 64, one for each lens.



  These flaps are provided with sleeves 65 by means of which they are guided on vertical rods 66 mounted on a base plate 67 having holes 68 serving for its mounting on lugs 69 of a support plate 70 fixed to the wall 44.



   The flaps 62 and 63 each comprise a pair of links 71 and 72 serving to connect them respectively to the ends of the levers 53 and 54, the links 71 being connected together.

 <Desc / Clms Page number 10>

 pectively at the ends of levers 53a and 54a and the links 72 respectively at the ends of levers 54b and 53b,
It will easily be understood that when the shaft 46 oscillates as a result of the rotation of the crank 57, the flaps 62 and 63 receive, by means of the lever and link mechanism, a vertical reciprocating movement which has the effect of alternately hide and uncover the openings 64, to hide and uncover the three corresponding lenses 3, 4 and 5,

   the exposure of the three films can thus be done simultaneously using this single shutter.



   The plate 67 is further provided with a second pair of rods 73 which guide the single shutter 74 having sleeves 75 and being connected by the links 76 and 77 to the levers 51 and 52 connected to the oscillating hollow shaft 50. at half speed.



   The single shutter 74 is constructed in such a way that during its reciprocating vertical movement transmitted by the shaft 50, the central film and the two outer films are exposed alternately, the exposure of the central film being made in regard to opening 78 while the two side parts 79 mask the extreme lenses) by the reverse movement of the shutter, the central lens is masked by the part 80 while the extreme lenses are uncovered, the side parts 79 having exceeded the shutter position.



   It will easily be understood that with a shutter of this kind, the films circulating in the darkroom at uniform speed, when the central film is exposed, the outer films are not, so that one obtains transversely on the three films exhibited a series comprising alternately;
I) a white) an images a blano, then,
2) an image :; a blank) an image.



   By providing apertures of suitable size such as 81 in the shutter, it is possible to vary between a maximum and a minimum, depending on the size of these apertures, the relative exposure of any one of the three.

 <Desc / Clms Page number 11>

 films, the exposures taking place simultaneously or alternately) o that is to say that the bare part can be drilled with holes up to the dimension of 78, which would correspond to the shutter 80 removed. Likewise, by hiding the exterior openings 64 of the double shutter or by varying its dimensions, the relative exposure of the three films can be varied.



   The mechanism which communicates the lateral reciprocating movement to the two outer films is as follows:
The respective frames 81a are mounted on horizontally movable panels 82, themselves mounted in slides located on the partition 44 and are shown in Figure 10 in their internal position.



   Two bearings 83 are attached to the wall 44, and two similar bearings 84 are each attached to a panel 82. In each pair of bearings 83-84 is mounted a pin 85 which has a counter-threaded screw taken from it. corresponding threads of the bearings) these pins carry levers 86 connected by the links 87 to the crank discs 88 connected by a shaft 89 controlled by the gears 90-88.



   It follows that when the crank discs 88 rotate the axles 85 oscillate and, with the aid of their screw threads, reciprocate the bearings 84 and hence the bearing.
 EMI11.1
 panel 82, movable 9 orizontally .. to which they are attached, the outermost thus reoevant the desired reciprocating movement, as they pass through the chassie 81a.



   There is shown at 91 grooves made in the panels
81 and the oloison 44, through which the forks 92 grip the films, said forks being provided with guides 93 which hold them opposite their grooves, the central guide being the plate 70 which serves as a support for the film. base plate
67 of the shutter holder mentioned above.



   The three forks are mounted on the transverse shaft 94, eccentrically connected to the gear wheels 95, and the rotation of which causes the forks to move up and down.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   The inward and outward movement of the forks is effected by the cross shaft 96 eccentrically connected to the gear wheels 90-90a and passing through the curved grooves 97 in the tails 98 of the forks.



   There is shown at 99 grooves made in the sound wall 44, through which the main control gear of the films (indicated in dotted lines in Figure IB) is connected to the gear mounted on the wall 44.



   In order to simultaneously punch the three films (this punching having for purpose to provide, benchmarks for the re-recording of films or to locate the position of a new subject on the same films, this last measurement being commonly used for a single film) there is a sliding transverse frame 100 actuated by the pusher 101. The three points 102 are each mounted in fixed parts 103 which guide them horizontally, each punch comprising a transverse pin 104 the ends of which penetrate into the grooves - oblique oames 105.

   It follows that when the frame 100 is moved in the direction of the arrow 106 (Figure 13) by means of the button 101, the punches are lowered and punch the three films simultaneously) the frame is returned to its initial position by the spring 107 when the 101 button is released.



   To ensure the stability of movement of the reciprocating panels 82, a transverse guide is provided comprising two U-bars 108 and 109 fitted into each other and fixed respectively to said panels. These panels are covered at their intersection with the partition 44 with thin metal plates 110 not shown in Figure 10, but
 EMI12.1
 shown in figure II.



   Shown in III light protective covers for the openings of the frames, these being of ordinary construction do not therefore need to be described specially.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS I) - Un procédé d'obtention de films cinématographiques pouvant donner par projection un effet stéréosoopique, ce pro- cédé consistant à photographier le sujet sur trois films qu'on déroule synchroniquement derrière trois objectifs photographi- ques, ces filais se déplaçant derrière les objectifs dans le même plan et paralèllement les uns aux autres et les deux films ex- trêmes étant alternativement rapprochés et éloignée du film oen- tral au cours de chaque exposition et les trois films exposés étant ensuite développés et les négatifs superposés et un film positif unique à effet stéréosoopique étant tiré de ces films négatifs superposés. CLAIMS I) - A process for obtaining cinematographic films which can give by projection a stereosoopic effect, this process consisting in photographing the subject on three films which are unrolled synchronously behind three photographic objectives, these films moving behind the objectives in the same plane and parallel to each other and the two extreme films being alternately brought closer and further away from the central film during each exposure and the three exposed films then being developed and the negatives superimposed and a single positive film at stereosoopic effect being taken from these superimposed negative films. 2)- Forme de réalisation du procédé suivant la revendica- tion I dans lequel les deux films extrêmes sont exposés simulta- nément, cette exposition simultanée étant alternée avec l'expo- sition du film central, 3) - Une forme de réalisation du procédé suivant la revendi- oation I dans lequel les trois films sont exposés simultanément. 2) - An embodiment of the process according to claim I in which the two end films are exposed simultaneously, this simultaneous exposure being alternated with the exposure of the central film, 3) - An embodiment of the process according to claim I in which the three films are exposed simultaneously. 4) - Une forme de réalisation du procédé suivant les reven- dications I à 3 dans lequel la partie exposée du film central diffère de la partie exposée des films extrêmes. 4) - An embodiment of the process according to claims I to 3 in which the exposed part of the central film differs from the exposed part of the end films. 5) - Une forme de réalisation du procédé suivant la reven- dioation 4 dans lequel la partie exposée de chaque film extrême est la même, la partie exposée de chacun de ces films étant in- férieure à celle du film central. 5) - An embodiment of the method according to claim 4 in which the exposed part of each end film is the same, the exposed part of each of these films being smaller than that of the central film. 6) - Une forme de réalisation du procédé suivant la reven- dioation I dans lequel l'amplitude du mouvement alternatif in- dividuel de chaque film extrême est approximativement égale au déplacement de l'oeil humain, conformément aux angles naturels de vision. 6) - An embodiment of the method according to claim I in which the amplitude of the individual reciprocating motion of each end film is approximately equal to the displacement of the human eye, in accordance with natural viewing angles. 7)- Un appareil pour la mise en pratique du procédé men- tionné dans la revendication I caractérisé en ce qu'il comprend une chambre noire pour.-vue de trois objectifs alignés, des <Desc/Clms Page number 14> moyens pour régler les objectifs extrêmes à la fois verticale- ment et horizontalement, des moyens pour effectuer le déroule- ment synchrone de trois films à travers des châssis disposés derrière les dits objectifs, des moyens pour exposer les dits films, des moyens pour communiquer un mouvement alternatif aux châssis extrêmes et par suite aux deux films extrêmes au cours de chaque exposition, des moyens pour donner automatiquement du mou aux dits films lorsqu'ils sortent des châssis et des moyens pour poinçonner simultanément les dits films dans des EMI14.1 buts didentifioatïon. 7) - An apparatus for the practice of the method men- tioned in claim I characterized in that it comprises a darkroom for.-view of three aligned objectives, <Desc / Clms Page number 14> means for adjusting the extreme objectives both vertically and horizontally, means for carrying out the synchronous unfolding of three films through frames arranged behind said objectives, means for exposing said films, means for communicating a reciprocating movement to the extreme frames and consequently to the two extreme films during each exposure, means for automatically giving slack to said films when they leave the frames and means for simultaneously punching said films in EMI14.1 identification goals. 8) - Un appareil suivant la revendication 7 dans lequel en vue du réglage des objectifs extrêmes, ceux-ci sont montés sur des porte-objectifs mobiles et guidés verticalement et horizon- talement par rapport à une plaque principale portant l'objectif central, les déplacements se faisant à l'aide de vis de régla- ge. 8) - An apparatus according to claim 7 wherein for the purpose of adjusting the extreme objectives, they are mounted on movable objective carriers and guided vertically and horizontally with respect to a main plate carrying the central objective, the movements made using adjustment screws. 9)- Appareil suivant la revendication 7 dans lequel les moyens pour faire passer synchroniquement les trois films à travers les châssis comprennent trois boîtes à bobines supérieu- res amovibles et trois boîtes à bobines inférieures amovibles, les trois films étant enroulés des boîtes supérieures respec- tives dans les boîtes inférieures respectives au moyen de trois jeux de roues dentées d'entraînement, de galets de renvoi de galets tendeurs et de fourches abaisseuses, ces trois jeux étant commandés par un train d'engrenage principal actionné de l'exté- rieur par une manivelle. 9) - Apparatus according to claim 7 wherein the means for causing the three films to pass synchronously through the frames comprise three boxes with removable upper reels and three boxes with removable lower reels, the three films being wound up from the respective upper boxes. tives in the respective lower boxes by means of three sets of drive sprockets, idler rollers for tensioning rollers and lowering forks, these three sets being controlled by a main gear train actuated from the outside by a crank. 10)- Appareil suivant les revendications 7 et 9 dans lequel les bobines sont guidées dans las boîtes au moyen de bagues mon- tées sur le fond et sur le couvercle de chaque boîte et pouvant s'engager dans des rainures circulaires prévues dans les bobi- nes, les dites bobines étant pourvues chacune d'une clavette soumise à l'action d'un ressort et pénétrant dans un logement ménagé dans chaque axe de bobine. 10) - Apparatus according to claims 7 and 9 wherein the coils are guided in las boxes by means of rings mounted on the bottom and on the cover of each box and able to engage in circular grooves provided in the coils. nes, said coils each being provided with a key subjected to the action of a spring and penetrating into a housing provided in each coil axis. II)- Appareil suivant les revendications 7 et 10 dans le- <Desc/Clms Page number 15> quel les bobines des boites inférieures sont montées sur un arbre en trois pièces , chaque pièce étant munie d'une poulie à gorge portant un ruban élastique ou analogue passant sur une poulie à trois gorges faisant partie de la commande principa- le. II) - Apparatus according to claims 7 and 10 in the- <Desc / Clms Page number 15> The coils of the lower boxes are mounted on a three-piece shaft, each piece being provided with a grooved pulley carrying an elastic band or the like passing over a three-groove pulley forming part of the main drive. 12)- Un appareil suivant la revendication 7 dans lequel l'exposition se fait au moyen d'un obturateur pouvant faire trois expositions simultanées, une pour chaque objectif, en ou- vrant et fermant l'obturateur par éloignement ou rapprochement du centre. Le dit obturateur étant actionné par un jeu de le- viers et de biellettes commandé par un arbre osoillant. 12) - An apparatus according to claim 7 wherein the exposure is made by means of a shutter capable of making three simultaneous exposures, one for each lens, by opening and closing the shutter by moving away or closer to the center. The said shutter being actuated by a set of levers and rods controlled by an oscillating shaft. 13)- Un obturateur du genre mentionné sous 12 dans lequel les ouvertures du dit obturateur sont de dimensions différen- tes les unes des autres ou peuvent être masquées différemment dans le but de faire varier l'exposition dune ouverture à 1' autre, 14)- Dans un appareil du genre revendiqué sous 7, la com- binaison avec l'obturateur revendiqué dans les revendications 12 et 13 d'un obturateur simple pouvant successivement et al- ternativement supprimer d'une part l'exposition des films extrê- mes et d'autre part oelle du film central. 13) - A shutter of the type mentioned under 12 in which the openings of said shutter are of different dimensions from each other or can be masked differently in order to vary the exposure from one opening to another, 14) - In an apparatus of the type claimed under 7, the combination with the shutter claimed in claims 12 and 13 of a simple shutter capable of successively and alternately on the one hand eliminating the exposure of extreme films. mes and on the other hand oelle of the central film. 15)- L'obturateur suivant la revendication 14 dans lequel cet obturateur présente dans les parties solides des trous qui permettent d'exposer plus ou moins les parties des films qui sans cela seraient non exposées. 15) - The shutter of claim 14 wherein said shutter has holes in the solid parts which allow to expose more or less the parts of the films which otherwise would not be exposed. 16)-.Appareil suivant la revendication 7 dans lequel le mouvement alternatif des châssis extrêmes et par suite celui des films extrêmes se fait par un mécanisme à manivelles et à tige articulée qui fait osciller des leviers montés sur des axes présentant des filetages à pas contraires, les dits file- tages s'engageant respectivement dans des paliers filetés de la même manière et fixés respectivement à une plaque fixe et à des plaques portant les ohassis extrêmes et pouvant coulisser dans la dite plaque fixe et le dit mécanisme de manivelles étant oom- <Desc/Clms Page number 16> mandé par l'engrenage placé à l'avant de l'appareil. 16) -. Apparatus according to claim 7 wherein the reciprocating movement of the end frames and therefore that of the end films is effected by a crank mechanism and articulated rod which oscillates levers mounted on axes having threads at opposite steps. , said threads engaging respectively in bearings threaded in the same manner and fixed respectively to a fixed plate and to plates carrying the end frames and being able to slide in said fixed plate and said crank mechanism being oom- <Desc / Clms Page number 16> driven by the gear placed at the front of the device. 17)- Appareil suivant la revendication 7 dans lequel le poinçonnage des trois films se fait simultanément par l'action d'une came à glissière tirée transversalement aux poinçons, ces derniers étant ramenés dans leur position initiale par un res- sort ayant une partie des rainures-oames arrangée de telle fa- $!on qu'ils ne soient pas rencontrés au cours du mouvement la- téral indiqué à la revendication 16. 17) - Apparatus according to claim 7 wherein the punching of the three films is done simultaneously by the action of a sliding cam pulled transversely to the punches, the latter being returned to their initial position by a spring having a part of the punches. Grooves arranged in such a way that they are not encountered during the lateral movement indicated in claim 16. 18)- Appareil suivant la revendication 7 dans lequel les fourches abaisseuses sont portées sur deux arbres à manivelle. 18) - Apparatus according to claim 7 wherein the lowering forks are carried on two crank shafts. 19)- Le procédé d'obtention de films cinématographiques donnant par projection un effet stéréosopique en substance com- me décrit ci-dessus et représenté par les dessins. 19) - The process for obtaining cinematographic films giving by projection a stereosopic effect in substance as described above and represented by the drawings.
BE351642D BE351642A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE351642A true BE351642A (en)

Family

ID=26550

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE351642D BE351642A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE351642A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2660081A1 (en) SIGHT AND CAMERA COMPRISING SAME.
CH621634A5 (en)
BE351642A (en)
BE470508A (en)
EP0001958A1 (en) Process for producing a composite picture on a photosensitive material and apparatus for carrying out the process
BE464190A (en)
BE375861A (en)
BE343530A (en)
BE363463A (en)
BE406997A (en)
BE399300A (en)
BE639451A (en)
BE365651A (en)
BE405020A (en)
BE428761A (en)
BE449868A (en)
BE489686A (en)
BE350910A (en)
CH94860A (en) Cinematographic apparatus.
BE417258A (en)
BE493771A (en)
BE488808A (en)
CH94859A (en) Cinematographic installation for the shooting and the projection thereof.
BE416608A (en)
FR2489005A1 (en) DEVICE FOR DRIVING, TRACTING, SHUTTING AND ADJUSTING FILM FOR PROGRAMMABLE APPARATUS