BE493771A - - Google Patents

Info

Publication number
BE493771A
BE493771A BE493771DA BE493771A BE 493771 A BE493771 A BE 493771A BE 493771D A BE493771D A BE 493771DA BE 493771 A BE493771 A BE 493771A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
film
projection
teeth
drum
cinematographic apparatus
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE493771A publication Critical patent/BE493771A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B41/00Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor
    • G03B41/02Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor using non-intermittently running film
    • G03B41/04Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor using non-intermittently running film with optical compensator
    • G03B41/08Special techniques not covered by groups G03B31/00 - G03B39/00; Apparatus therefor using non-intermittently running film with optical compensator with rotating transmitting member

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  APPAREIL CINEMATOGRAPHIQUE. 



   On connait déjà des tables sonores,   permettànt   de passer séparé- ment l'enregistrement sonore et la bande image, dans le but de procéder aux ajustements qui peuvent être nécessaires. 



   Mais les tables sonores actuellement utilisées présentent divers inconvénients : 
Dans ces tables, le film est entraîné de façon saccadée au moyen . du dispositif connu de croix de Malte, qui permet d'arrêter le film à inter- valles réguliers devant la fenêtre de projection. Ce dispositif d'entrainement est bruyant, ce qui nuit au travail qui doit être réalisé sur le son. 



   Ces tables sonores se présentent de plus sous forme de meubles encombrants et fixes, alors qu'il serait utile dans les travaux cinématographi- ques de disposer d'appareils portatifs. 



   Enfin, le dispositif d'entraînement du film par croix de Malte, utilisé dans ces tables sonores, ainsi d'ailleurs que dans de nombreux appareils de projection, présente l'inconvénient connu d'entraîner le film de façon in- termittente par les dents des tambours engagées dans les perforations du film. 



   Ces perforations sont ainsi soumises sur leurs bords à des brusques efforts qui donnent lieu à une détérioration rapide du film. 



   La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients. 



   Elle concerne un appareil cinématographique caractérisé par des moyens pour déplacer un film dans un mouvement continu devant une source lumi- neuse fixe, et par un sélecteur rotatif interposé sur le trajet du faisceau lumineux pour assurer à la fois la succession des obturations séparant la pro- jection des images et la correction de la déviation de la projection résultant du déplacement continu du film devant la source lumineuse, ce qui permet notam- ment de supprimer le dispositif d'entraînement saccadé du film dit à Croix de   Malte     @@   les inconvénients tels que : bruit, usure, qu'il entraîne. 



   Suivant un mode de réalisation de   l'invention,   le sélecteur rota- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tif est constitué par une lame transparente tournant autour d'un axe parallè- le à ses faces et perpendiculaireà l'axe de projection, cette lame transpa- rente étant comprise'entre   deux'éléments   opaques formant'obturateurs, ce qui permet, par réfraction du faisceau.lumineux dans la lame transparente, de cor- riger la déviation du faisceau lumineux résultant du déplacement continu du film devant la source lumineuse fixe. 



   Suivant une caractéristique de l'invention, les moyens pour dé- placer le film d'un mouvement continu devant la source lumineuse fixe sont constitués par des tambours dentés dont les dents s'engagent dans les perfo- rations du film, et qui sont entraînés en'rotation continue par un moteur, par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse et d'une transmission mécanique 
L'invention s'étend également à un appareil cinématographique comportant un des dispositifs précédents et un bottier contenant le sélecteur et un dispositif permettant d'effectuer la projection des images du film sur un verre dépoli monté dans une face du boitier, l'ensemble formant un appareil de contrôle de films cinématographiques léger, peu encombrant et transporta- ble. 



   Suivant une caractéristique de l'invention, l'appareil de contrô- le de film comporte un dispositif optique auxiliaire monté dans le boitier et permettant d'effectuer la projection sur un écran extérieur au boitier. 



   L'invention s'étend également à un appareil cinématographique comportant un tambour denté pour le film, ce tambour comportant un jeu de dents fixes pour les films de grande largeur, et un jeu de dents escamotables, susceptibles de faire saillie dans la surface du tambour, pour l'entraînement des films de largeur réduite. 



   L'invention s'étend aussi à un appareil cinématographique compor- tant un couloir de guidage pour le film présentant une section transversale comportant, de chaque côté de l'axe longitudinal, deux redans disposés en   es-   calier et formant portée de glissement pour les bords des films, les redans inférieurs étant 'séparés par une partie centrale en creux, ce qui permet de supporter et de guider deux films de largeur différente dans le même couloir de guidage, sans que la partie de ces films portant les images ne frotte contre ce couloir. 



   L'invention s'étend également aux caractéristiques ci-après dé- crites, et à leurs diverses combinaisons possibleso 
Des appareils conformes à l'invention sont représentés, à titre d'exemple, sur les dessins ci-joints, dans lesquels - La figure 1 est une vue coupe longitudinale d'un appareil de projection   conforme   à l'invention. 



   - La figure 2 est une vue en perspective du dispositif optique de cet appareil. 



   - La figure 3 est une vue en coupe axiale d'un tambour d'entrai- nement réglable. 



   - La figure 4 est une vue en perspective des trois éléments cons- tituant ce tambour. 



   - La figure 5 est une vue en coupe transversale d'un couloir de guidage pour les deux sortes de films. 



   - Les figures 6, 7, 8, 9, 10, 11 sont des vues schématiques ex- pliquant le fonctionnement du sélecteur. 



   - La figure 12 est une vue schématique montrant l'application du sélecteur, aux appareils de prise de vue. 



   L'appareil de projection représenté sur les figures 1 et 2 compor- te les éléments essentiels suivants : 
Un boitier 1 formant bâti, présentant à sa partie supérieure un couloir de guidage pour le film. Ce couloir présente le profil représenté sur 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la figure 1 avec une partie médiane légèrement bombée 21 dans laquelle est ménagée une fenêtre 3, une partie rentrante 4, et deux parties extrêmes   in-   clinées et concaves 22 23 
Ce couloir de guidage est interrompu avant et après la partie rentrante 4 et entre les parties 21 23 par des fenêtres 5, 6, 7 derrière lesquelles sont logés des tambours dentés d'entraînement décrits plus loin. 



   Le boitier 1 porte à l'avant un écran en verre dépoli 8 décalé par rapport au couloir de guidage comme il est représenté sur la figure 2, mais représenté sur la coupe de la figure 1, afin de montrer le trajet des rayons lumineux. 



   Un dispositif'd'entraînement continu du film, constitué par un moteur électrique 9 à vitesse réglable par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse 10, d'un arbre longitudinal II et de pignons dentés coniques 12, deux tambours dentés d'entraînement,   l'un 13,   disposé dans la fenêtre 5 du couloir de guidage, l'autre,   14,   disposé derrière la fenêtre 7 de ce cou- loir. 



   Ce dispositif d'entraînement est complété par un tambour 15 monté fou dans le fond de la partie rentrante 4, et par un tambour 16, mon- té dans la fenêtre 6 du couloir d'entraînement. Ces deux tambours 15, 16 ne sont pas liés au dispositif moteur. 



   Le tambour 15 a pour but d'appliquer le film sur les bords de la partie rentrante 4 et notamment sur les dentures des tambours 13 et 16 disposés sur ces bords. Le tambour 16 est entraîné en rotation continue par le film lui-même, et son axe est relié par des pignons dentés 17, 18, 19 au sélecteur du dispositif optique ci-après. 



   Un dispositif optique comportant, en dehors du boitier 1, une source lumineuse punétiforme 20 disposée au-dessus de la fenêtre 3, un sys- tème de lentilles 21 formant condensateur du faisceau émis par cette source et disposé entre la source 20 et la fenêtre 3. 



   Dans le boitier 1 et au-dessous de cette fenêtre 3 est placé un sélecteur rotatif constitué par deux éléments symétriques opaques 221 222 d'un cylindre enserrant entre eux une lame de verre épaisse 23 à faces paral- lèles. Ce sélecteur est monté rotatif sur un   axeperpendiculaire   à l'axe XX' de la projection, et il est entraîné en rotation continue par les engrenages 17, 18, 19, solidaires du tambour denté 16. 



   Au-dessous de ce sélecteur rotatif 23 et sur l'axe de projection XX', sont disposés successivement un objectif 24 et un miroir 25 réglable en position par rotation autour de cet axe XX' de projection. 



   Dans la position 1 de ce miroir représentée sur la figure I en trait plein, et sur la figure 2 en trait interrompu, le faisceau lumineux sortant de l'objectif 24 est réfléchi par ce miroir 25 successivement sur deux miroirs 26, 27 pour être recueilli sur le verre dépoli 8 du boitiero Ce mode de projection'permet l'examen visuel sur l'écran dépoli 8, par exemple pendant le contrôle de la bande sonore. 



   Dans la position II de ce miroir 25 représentée sur la figure 2 en trait plein, le faisceau lumineux reçu par ce miroir est renvoyé latérale- ment sur un miroir 28 qui le renvoie à son tour verticalement sur un deuxième miroir 29 incliné. Le faisceau réfléchi par ce miroir 29 passe dans un objec- tif correcteur 30 pour sortir du boitier I par une fenêtre de projection, et sa projection sur un écran extérieur. 



   Pour passer de la position 1 à la position 2, le miroir 25 tour- ne autour de l'axe de projection XX' 
Lssélecteur 23 fonctionne de la façon suivante : (figures 6 à 11) 
Le film 31 est placé sur les tambours dentés d'entraînement de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 manière à ce que une image 311 soit en face de la fenêtre 3 du   bottier,   tandis que le sélecteur rotatif 23 présente la lame 23 perpendiculairement à l'axe de projection XX' 
Dans cette position (figure 6), le faisceau lumineux émis par la source 20 traverse le condensateur 21, l'image 311 du   film.,   la fenêtre 3, la lame de verre 23 pour venir tomber sur le miroir 25. L'incidence des rayons lumineux sur la lame 23 étant normale, ces rayons ne sont pas déviés et le faisceau reste centré sur l'axe de projection XX'.

   L'image 31 est normalement projetée sur le verre dépoli 8 ou sur l'écran. 



   Lorsque le film avançant de façon continue dans la direction de la flèche a avancé d'une distance d, le sélecteur rotatif 23 entraîné en syn- chronisme avec ce film, par l'intermédiaire du tambour 16 et des engrenages 17,   18,   19, a tourné d'un   angle!dans   le sens de la flèche f2 (figure 7), la partie du faisceau lumineux traversant la partie de l'image 311 se trouvant devant la fenêtre 3 est   déviée   dans la direction f1 par rapport à l'axe de projection Xx' L'axe de ce faisceau dévié rencontre, en i, la face de la lame 230 Par suite de la déviation de l'axe de ce faisceau incident, et, par suite de la rotation de la lame 23, les rayons lumineux du faisceau arrivent inclinés sur la face supérieure de la lame et subissent au passage de cette lame 23 une double réfraction.

   L'axe du faisceau lumineux arrivant en 1 sur la face supérieure de la lame i, est ainsi réfracté suivant i - j dans la lame 23, puis suivant i - o à sa sortie de la lame. 



   L'épaisseur de la lame 23, la position de cette lame 23 par rap- port au miroir 28 sont telles que le point de rencontre 0 du rayon axial, sortant de la lame 23, avec le miroir 25, se trouve sur l'axe de projection XX' 
La rotation du sélecteur 23 et la réfraction du faisceau lumineux    à travers la lame 23 de ce sélecteur ont ainsi compensé automatiquement le déplacement continu de l'image 31 du film et maintenu la projection de cet-b   image au même point du miroir réfléchissant 25, c'est-à-dire au même point du verre dépoli 8 ou de l'écran. Si le film continue son déplacement dans le sens de la flèche f1 et le sélecteur sa rotation dans le sens de la flèche f2, les divers éléments arrivent à la position relative représentée sur la figure 8 qui correspond au début de l'obturation. 



   Dans cette position, les deux portions opaques de cylindre 221 , 222 viennent en même temps couper l'axe de projection XX', le faisceau projeté a été ainsi réduit progressivement, à partir de deux bords opposés, les portions de cylindre 221 222 jouant le même rôle que deux volets se rapprochant   l'un'* de   l'autre. Pour cette position, l'image 31 ne présente plus qu'une faible partie devant la fenêtre de projection   3,   cette partie n'étant pas projetée puisque le faisceau est interrompu par les parties opaques 221 222 du sélecteur. 



   Le film 31 et le sélecteur continuant leur déplacement, le film arrive à la position pour laquelle un noir 32 séparant deux images se trouve exactement sur l'axe de projection XX' (figure 9). Dans cette position, le plan médian de la lame de verre 23 du sélecteur contient l'axe de projection XX', l'obturation est totale. 



   Le film continuant son déplacement dans le sens de la flèche f.1 les éléments passent par la position de fin d'obturation translucide (figure 10), puis par les positions de projection (figure II) pour lesquelles la pro- jection de l'image suivante 312 est maintenue centrée au point 0 du miroir 25 par l'effet de réfraction de la lame 23, comme il a été expliqué plus haut. 



   Le sélecteur 23 et le film 31 arrivent alors à la position rela- tive de la figure 6, et le cycle recommence. 



   L'invention s'étend également à un mode de construction des tam- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ours dentés, tels que les tambours 13, 14, 16 de l'appareil précédent, ou tout autre appareil utilisant un film perforé, ce mode de construction permettant l'utilisation de films de largeurs différentes. 



   Le tambour conforme à l'invention comporte un flasque 33 portant les dents 34 et solidaire d'un tronc de cône 33, cet ensemble étant fixé sur un axe 26 par clavetage ou goupille   37.  Le tronc de cône 35 est creusé sui- vant ses génératrices de rainures 38 dont le fond 39 est incurvé dans la par- tie voisine de la partie basse du cône. 



   Dans ces rainures 38 sont engagées des lames élastiques 40, cha- cune portant à son extrémité une dent 41. Ces lames élastiques 40 sont fixées à un manchon 42 coulissant sur l'axe 36 et à l'extrémité duquel est vissée une tête 43 formant poussoir. 



   Un corps de tambour 44 est fixé au flasque 33, par exemple en bout, au moyen de vis 45 Il porte une série de dents 46 en face des dents 34 du flasque 33 et du côté opposé des créneaux 47 correspondant aux rainures 38 du tronc de cône 35 Ce corps de tambour comporte un alésage conique 48 et un alésage cylindrique 49 L'alésage conique 48 forme appui pour les lames 40, l'alésage cylindrique 40 sert de guidage au manchon   42.   



   Dans la position de la figure 3, le tambour est disposé pour être utilisé pour des films de largeur maximum, les dents 34 et 46 s'engageant dans les perforations de ces films. 



   Si l'on veut utiliser des films de largeur réduite, on pousse la tête 43 dans le sens de la flèche f3, les lames 40 glissent dans les rainures 38 et les dents 41 font saillie hors des créneaux 47 du corps du tambour (po- sition en pointillé de la figure 3).Ces films de largeur réduite (16 mm)   sont en général entrapinés par une seule série de dents ; ce cas, ce sont   des dents 41 qui s'engagent dans les perforations de ce film. 



   L'invention s'étend également à un mode de réalisation d'un cou- loir de guidage du film, susceptible d'être utilisé sur l'appareil de projec-   tion   décrit plus haut, ou dans tout autre appareil utilisant des films, ce couloir de guidage permettant l'utilisation   de*films   de largeurs différentes. 



   La coupe transversale de ce couloir est représentée sur la figure 5 
Le couloir comporte deux rebords 501 502 formant retenue latéra- les pour le film de grande largeur (35 mm), puis deux portées 'd'appui 51 512 sur lesquelles reposent les bords perforés de ce film. 



   La partie médiane du couloir est creusée de manière à former deux redans 521 522 correspondant à la largeur d'un film étroit (16 mm) ces re- dans étant séparés par une partie centrale 53 à un niveau inférieur. 



   Le film de largeur normale 54 repose par des bords sur les portées 511 512, sa partie intermédiaire portant les images ne frotte pas sur le cou- loir. 



   Le film étroit 55 repose par ses bordssur les redans 521 522, sa partie intermédiaire portant les images se trouve ainsi écartée de la partie centrale 53 du couloir et soustraite à tout frottement. 



   La figure 12 représente enfin l'application du sélecteur conforme à   l'invention   aux appareils de prise de vues. 



   Dans ce'case le sélecteur 23 est interposé entre   l'optique   de pri- se de vue 60 et la fenêtre image 61 ménagée dans un couloir de guidage du film 62. 



   Le film sortant d'un magasin débiteur 63 passe sur un premier tambour   @   d'entraînement 64, puis dans le couloir de guidage 62, enfin sur un detème tambour denté d'entraînement 63 pour être ensuite enroulé dans le 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 magasin réce-pteur de film 666 
Le sélecteur rotatif 23 est entraîné de façon synchrone avec le déplacement du film par l'intermédiaire d'un pignon droit 67, calé sur son axe,et en prise avec un pignon intermédiaire 68, lui-même en prise avec un pignon droit 69 calé sur l'axe du tambour d'entraînement 65 
Le moteur entraîne le tambour 65 et le récepteur de film 66, ce dernier par l'intermédiaire d'un dispositif à friction. 



   Le sélecteur rotatif assure dans ce cas les mêmes avantages techniques : suppression du bruit, obturation par les deux côtés de l'ima- ge, que dans les appareils de projection. 



   Les divers appareils et dispositifs ci-dessus décrits présen- tent de nombreux avantages techniques, et notamment les suivants : 
1/ L'entraînement du filin. à projeter est réalisé de façon continue. On évite ainsi le dispositif connu d'entraînement saccadé par croix de Malte ou par griffe, qui est bruyant., et qui provoque une détério- ration rapide des films. 



   2/ Le sélecteur rotatif supprime tout dispositif obturateur à volet, et produit l'obturation de l'image par ses deux bords opposés, ce qui est plus rationnel que l'obturation par un bord, réalisée au moyen de volets connus. 



   3/ L'application du sélecteur rotatif et de l'entraînement con- tinue du film aux appareils dits : "tables sonores" permet de réaliser en même temps l'examen visuel du film et le contrôle du son, sans que ce dernier puisse être gêné par le bruit du mécanisme d'entraînement par croix de Malte. 



   4/ Les tambours sur lesquels passent les films, peuvent être adaptés à des films de largeur différente (35   mm.   ou 16 mm) par simple dé- placement par poussée d'un organe. 



   5/ Les couloirs de guidage sont, de par leur forme même, adaptés aux deux largeurs du film. 



   6/ L'appareil de projection représenté sur les figures 1 et 2 permet l'examen du film, soit sur verre dépoli 8 de dimensions réduites, soit sur un écran de plus grandes dimensions. Il est possible de passer de l'une à l'autre de ces projections par simple déplacement en rotation de l'un des miroirs réfléchissants. 



   7/ Les différents organes constituant l'appareil de projection : sélecteur rotatif, miroirs, dispositifs d'entraînement continu, sont simples, légers et peu encombrants. Ils peuvent être logés dans un boitier formant pupitre, de poids et dimensions réduites. On peut ainsi réaliser des tables sonores portatives, qui sont susceptibles de rendre les plus grands services dans l'industrie cinématographique. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Appareil cinématographique caractérisé par des moyens (9, 13) pour déplacer un film dans un mouvement continu devant une source lumineuse fixe (20), et par un sélecteur rotatif (23) interposé sur le trajet du fais- ceau lumineux pour assurer à la fois la succession des obturations séparant la projection des images et la correction de la déviation de la projection résultant du déplacement continu du film devant la source lumineuse fixe,ce qui permet notamment de supprimer le dispositif d'entraînement saccadé du film dit à croix de Malte, et les inconvénients tels que : bruit, usure qu'il entraîne.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  CINEMATOGRAPHIC APPARATUS.



   Sound tables are already known, making it possible to pass the sound recording and the image tape separately, with the aim of making the adjustments which may be necessary.



   But the sound tables currently used have various drawbacks:
In these tables, the film is driven jerky through the medium. of the known Maltese cross device, which allows the film to be stopped at regular intervals in front of the projection window. This training device is noisy, which interferes with the work that must be done on the sound.



   These sound tables are also in the form of bulky and stationary furniture, whereas it would be useful in cinematographic work to have portable devices.



   Finally, the device for driving the film by the Maltese cross, used in these sound tables, as well as in many projection devices, has the known drawback of driving the film intermittently by the teeth. drums engaged in the perforations of the film.



   These perforations are thus subjected on their edges to sudden forces which give rise to rapid deterioration of the film.



   The object of the present invention is to remedy these drawbacks.



   It relates to a cinematographic apparatus characterized by means for moving a film in a continuous movement in front of a fixed light source, and by a rotary selector interposed on the path of the light beam to ensure both the succession of the blockages separating the film. jection of the images and the correction of the deviation of the projection resulting from the continuous movement of the film in front of the light source, which makes it possible in particular to eliminate the jerky film drive device called Maltese Cross @@ the disadvantages such as : noise, wear, which it causes.



   According to one embodiment of the invention, the rotary selector

 <Desc / Clms Page number 2>

 tif is formed by a transparent plate rotating around an axis parallel to its faces and perpendicular to the projection axis, this transparent plate being included between two opaque elements forming shutters, which allows, by refraction of the light beam in the transparent plate, to correct the deviation of the light beam resulting from the continuous movement of the film in front of the fixed light source.



   According to one characteristic of the invention, the means for moving the film in a continuous movement in front of the stationary light source are formed by toothed drums whose teeth engage in the perforations of the film, and which are driven. continuous rotation by a motor, through a speed reducer and a mechanical transmission
The invention also extends to a cinematographic apparatus comprising one of the preceding devices and a casing containing the selector and a device making it possible to carry out the projection of the images of the film on a frosted glass mounted in one face of the housing, the assembly forming a lightweight, space-saving and portable motion picture tester.



   According to one characteristic of the invention, the film control apparatus comprises an auxiliary optical device mounted in the box and making it possible to carry out the projection on a screen outside the box.



   The invention also extends to a cinematographic apparatus comprising a toothed drum for the film, this drum comprising a set of fixed teeth for films of great width, and a set of retractable teeth, capable of protruding into the surface of the drum. , for feeding films of reduced width.



   The invention also extends to a cinematographic apparatus comprising a guide passage for the film having a transverse section comprising, on each side of the longitudinal axis, two steps arranged in steps and forming a sliding surface for the films. edges of the films, the lower steps being 'separated by a recessed central part, which makes it possible to support and guide two films of different width in the same guide passage, without the part of these films bearing the images rubbing against this hallway.



   The invention also extends to the characteristics described below, and to their various possible combinations.
Apparatus according to the invention are shown, by way of example, in the accompanying drawings, in which - Figure 1 is a longitudinal sectional view of a projection apparatus according to the invention.



   - Figure 2 is a perspective view of the optical device of this device.



   - Figure 3 is an axial sectional view of an adjustable drive drum.



   FIG. 4 is a perspective view of the three elements constituting this drum.



   - Figure 5 is a cross-sectional view of a guide passage for the two kinds of films.



   - Figures 6, 7, 8, 9, 10, 11 are schematic views explaining the operation of the selector.



   - Figure 12 is a schematic view showing the application of the selector to cameras.



   The projection apparatus shown in Figures 1 and 2 has the following essential elements:
A box 1 forming a frame, having at its upper part a guide passage for the film. This corridor has the profile shown on

 <Desc / Clms Page number 3>

 FIG. 1 with a slightly convex median part 21 in which a window 3 is formed, a re-entrant part 4, and two inclined and concave end parts 22 23
This guide passage is interrupted before and after the re-entrant part 4 and between the parts 21 23 by windows 5, 6, 7 behind which are housed toothed drive drums described below.



   The box 1 carries at the front a frosted glass screen 8 offset with respect to the guide passage as shown in FIG. 2, but shown in the section of FIG. 1, in order to show the path of the light rays.



   A continuous film drive device, consisting of an electric motor 9 with adjustable speed via a speed reducer 10, a longitudinal shaft II and bevel toothed gears 12, two toothed drive drums , one 13, placed in the window 5 of the guide passage, the other, 14, placed behind the window 7 of this passage.



   This drive device is completed by a drum 15 mounted idle in the bottom of the re-entrant part 4, and by a drum 16, mounted in the window 6 of the drive corridor. These two drums 15, 16 are not linked to the motor device.



   The purpose of the drum 15 is to apply the film to the edges of the re-entrant part 4 and in particular to the teeth of the drums 13 and 16 arranged on these edges. The drum 16 is driven in continuous rotation by the film itself, and its axis is connected by toothed gears 17, 18, 19 to the selector of the optical device below.



   An optical device comprising, outside the box 1, a punetiform light source 20 placed above the window 3, a system of lenses 21 forming a capacitor for the beam emitted by this source and placed between the source 20 and the window 3 .



   In the box 1 and below this window 3 is placed a rotary selector consisting of two opaque symmetrical elements 221 222 of a cylinder enclosing between them a thick glass plate 23 with parallel faces. This selector is rotatably mounted on an axis perpendicular to the axis XX 'of the projection, and it is driven in continuous rotation by the gears 17, 18, 19, integral with the toothed drum 16.



   Below this rotary selector 23 and on the projection axis XX ', there are successively arranged an objective 24 and a mirror 25 adjustable in position by rotation about this projection axis XX'.



   In position 1 of this mirror shown in Figure I in solid line, and in Figure 2 in broken line, the light beam exiting the lens 24 is reflected by this mirror 25 successively on two mirrors 26, 27 to be collected on the frosted glass 8 of the box This projection mode allows visual examination on the frosted screen 8, for example during the soundtrack check.



   In position II of this mirror 25 shown in FIG. 2 in solid lines, the light beam received by this mirror is reflected laterally on a mirror 28 which in turn reflects it vertically on a second inclined mirror 29. The beam reflected by this mirror 29 passes through a corrective lens 30 to exit the box I through a projection window, and its projection onto an external screen.



   To go from position 1 to position 2, the mirror 25 rotates around the projection axis XX '
Selector 23 works as follows: (figures 6 to 11)
The film 31 is placed on the toothed drive drums of

 <Desc / Clms Page number 4>

 so that an image 311 is in front of the window 3 of the casing, while the rotary selector 23 presents the blade 23 perpendicular to the projection axis XX '
In this position (FIG. 6), the light beam emitted by the source 20 passes through the capacitor 21, the image 311 of the film., The window 3, the glass slide 23 to fall on the mirror 25. The incidence of light rays on the plate 23 being normal, these rays are not deflected and the beam remains centered on the projection axis XX '.

   The image 31 is normally projected onto the frosted glass 8 or onto the screen.



   When the film advancing continuously in the direction of the arrow has advanced a distance d, the rotary selector 23 driven in synchronism with this film, via the drum 16 and the gears 17, 18, 19, a turned by an angle! in the direction of the arrow f2 (figure 7), the part of the light beam passing through the part of the image 311 in front of the window 3 is deflected in the direction f1 with respect to the axis projection Xx 'The axis of this deflected beam meets, at i, the face of the plate 230 As a result of the deviation of the axis of this incident beam, and, as a result of the rotation of the plate 23, the rays The light from the beam arrives inclined on the upper face of the plate and undergoes a double refraction on the passage of this plate 23.

   The axis of the light beam arriving at 1 on the upper face of the plate i is thus refracted along i - j in the plate 23, then along i - o as it leaves the plate.



   The thickness of the blade 23, the position of this blade 23 with respect to the mirror 28 are such that the meeting point 0 of the axial ray, exiting the blade 23, with the mirror 25, is on the axis. projection XX '
The rotation of the selector 23 and the refraction of the light beam through the blade 23 of this selector have thus automatically compensated for the continuous displacement of the image 31 of the film and maintained the projection of this image at the same point of the reflecting mirror 25, that is to say at the same point of the frosted glass 8 or of the screen. If the film continues to move in the direction of arrow f1 and the selector continues to rotate in the direction of arrow f2, the various elements arrive at the relative position shown in FIG. 8 which corresponds to the start of the shutter.



   In this position, the two opaque portions of cylinder 221, 222 come at the same time to intersect the projection axis XX ', the projected beam has thus been gradually reduced, from two opposite edges, the portions of cylinder 221 222 playing the same role as two shutters approaching one '* of the other. For this position, the image 31 only presents a small part in front of the projection window 3, this part not being projected since the beam is interrupted by the opaque parts 221 222 of the selector.



   The film 31 and the selector continuing their movement, the film arrives at the position for which a black 32 separating two images is exactly on the projection axis XX '(FIG. 9). In this position, the median plane of the glass slide 23 of the selector contains the projection axis XX ', the closure is total.



   As the film continues to move in the direction of arrow f.1, the elements pass through the end position of translucent shutter (figure 10), then through the projection positions (figure II) for which the projection of the next image 312 is kept centered at point 0 of mirror 25 by the refractive effect of plate 23, as explained above.



   The selector 23 and the film 31 then arrive at the relative position of FIG. 6, and the cycle begins again.



   The invention also extends to a method of constructing drums.

 <Desc / Clms Page number 5>

 toothed bears, such as the drums 13, 14, 16 of the previous apparatus, or any other apparatus using a perforated film, this method of construction allowing the use of films of different widths.



   The drum according to the invention comprises a flange 33 carrying the teeth 34 and integral with a truncated cone 33, this assembly being fixed on an axis 26 by keying or pin 37. The truncated cone 35 is hollowed out following its generating grooves 38, the bottom 39 of which is curved in the part adjacent to the lower part of the cone.



   In these grooves 38 are engaged elastic blades 40, each carrying a tooth 41 at its end. These elastic blades 40 are fixed to a sleeve 42 sliding on the axis 36 and at the end of which is screwed a head 43 forming pusher.



   A drum body 44 is fixed to the flange 33, for example at the end, by means of screws 45 It carries a series of teeth 46 opposite the teeth 34 of the flange 33 and on the opposite side of the crenellations 47 corresponding to the grooves 38 of the trunk. cone 35 This drum body comprises a conical bore 48 and a cylindrical bore 49 The conical bore 48 forms a support for the blades 40, the cylindrical bore 40 serves as a guide for the sleeve 42.



   In the position of FIG. 3, the drum is arranged to be used for films of maximum width, the teeth 34 and 46 engaging in the perforations of these films.



   If you want to use films of reduced width, push the head 43 in the direction of arrow f3, the blades 40 slide in the grooves 38 and the teeth 41 protrude out of the slots 47 of the drum body (po- dotted line in Figure 3). These films of reduced width (16 mm) are generally entrapined by a single series of teeth; in this case, it is teeth 41 which engage in the perforations of this film.



   The invention also extends to an embodiment of a guide passage for the film, capable of being used on the projection apparatus described above, or in any other apparatus using films, this guide passage allowing the use of * films of different widths.



   The cross section of this corridor is shown in figure 5
The passage has two flanges 501 502 forming lateral retaining for the film of great width (35 mm), then two bearing surfaces 51 512 on which the perforated edges of this film rest.



   The middle part of the corridor is hollowed out so as to form two steps 521 522 corresponding to the width of a narrow film (16 mm), these steps being separated by a central part 53 at a lower level.



   The film of normal width 54 rests by edges on the staves 511 512, its intermediate part carrying the images does not rub on the corridor.



   The narrow film 55 rests by its edges on the steps 521 522, its intermediate part carrying the images is thus separated from the central part 53 of the corridor and protected from any friction.



   FIG. 12 finally represents the application of the selector according to the invention to cameras.



   In this case, the selector 23 is interposed between the shooting optics 60 and the image window 61 formed in a film guide passage 62.



   The film leaving a debtor magazine 63 passes over a first drive drum 64, then in the guide passage 62, finally over a second toothed drive drum 63 to then be wound up in the

 <Desc / Clms Page number 6>

 movie receiver store 666
The rotary selector 23 is driven synchronously with the movement of the film by means of a spur gear 67, wedged on its axis, and in engagement with an intermediate gear 68, itself in engagement with a spur gear 69 wedged. on the axis of the drive drum 65
The motor drives the drum 65 and the film receiver 66, the latter via a friction device.



   In this case, the rotary selector provides the same technical advantages: noise suppression, shuttering on both sides of the image, as in projection devices.



   The various apparatuses and devices described above present numerous technical advantages, and in particular the following:
1 / The rope drive. to be projected is carried out continuously. This avoids the known jerky Maltese cross or claw drive device, which is noisy, and which causes rapid deterioration of the films.



   2 / The rotary selector eliminates any shutter shutter device, and produces the shuttering of the image by its two opposite edges, which is more rational than the shutter by an edge, carried out by means of known shutters.



   3 / The application of the rotary selector and the continuous film drive to the so-called "sound tables" allows the visual examination of the film and the sound control to be carried out at the same time, without the latter being able to be annoyed by the noise of the Maltese cross drive mechanism.



   4 / The drums over which the films pass can be adapted to films of different width (35 mm. Or 16 mm) by simple movement by pushing an organ.



   5 / The guideways are, by their very shape, adapted to the two widths of the film.



   6 / The projection apparatus shown in Figures 1 and 2 allows the examination of the film, either on frosted glass 8 of reduced dimensions, or on a screen of larger dimensions. It is possible to switch from one of these projections to the other by simply moving one of the reflecting mirrors in rotation.



   7 / The various components constituting the projection apparatus: rotary selector, mirrors, continuous drive devices, are simple, light and not bulky. They can be housed in a box forming a desk, of reduced weight and dimensions. It is thus possible to produce portable sound tables, which are capable of rendering the greatest services in the film industry.



   CLAIMS.



   1.- Cinematographic apparatus characterized by means (9, 13) for moving a film in a continuous movement in front of a fixed light source (20), and by a rotary selector (23) interposed on the path of the light beam to ensure both the succession of blockages separating the projection of the images and the correction of the deviation of the projection resulting from the continuous displacement of the film in front of the fixed light source, which makes it possible in particular to eliminate the jerky drive device of the so-called cross film of Malta, and the disadvantages such as: noise, wear and tear that it causes.


    

Claims (1)

2.- Appareil cinématographique conforme à la revendication 1, et caractérisé parce que le sélecteur rotatif est constitué par une lame trans- parente (23) tournant autour d'un axe (YY') parallèle à ses faces et perpendi- culaire à l'axe (XX') de la projection, cette lame transparente étant comprise entre deux éléments opaques (221 222) formant obturateurs, ce qui permet, par réfraction du faisceau lumineux dans la lame transparente (23) de corriger <Desc/Clms Page number 7> .La déviation du faisceau lumineux résultant du déplacement continu du film de@ant la source lumineuse fixe 3 Appareil cinématographique conforme aux revendications 1 et 2 caractérisé parre que les moyens pour déplacer le film (31) 2. A cinematographic apparatus according to claim 1, and characterized because the rotary selector is constituted by a transparent blade (23) rotating about an axis (YY ') parallel to its faces and perpendicular to the axis (XX ') of the projection, this transparent plate being between two opaque elements (221 222) forming shutters, which allows, by refraction of the light beam in the transparent plate (23) to correct <Desc / Clms Page number 7> The deviation of the light beam resulting from the continuous movement of the film from the fixed light source 3 Cinematographic apparatus according to claims 1 and 2 characterized by that the means for moving the film (31) d'un mou- vement continu devant la source lumineuse fixe (20) sont constitués par des tambours dentés (13, 14) dont les dents s'engagent dans les perforations du film (31) et qui sont entraînés en rotation continue par un moteur (9) par 1'intermédiaire d'un réducteur de vitesse (10) et d'une transmission mé- canique (11 12) 4 Appareil cinématographique conforme aux revendications de 1 à 3, caractérisé par un boitier (1) contenant le sélecteur (23) et un dispo- sitif optique (24, 25, 26 27) permettant d'effectuer la projection des ima- ges du film sur un verre dépoli (2) monté dans une face du boitier (1), l'en- semble constituant un appareil de contrôle de films cinématographiques léger, peu encombrant et transportable. of continuous movement in front of the fixed light source (20) are formed by toothed drums (13, 14) whose teeth engage in the perforations of the film (31) and which are driven in continuous rotation by a motor (9) via a speed reducer (10) and a mechanical transmission (11 12) 4 Cinematographic apparatus according to claims 1 to 3, characterized by a box (1) containing the selector (23) and an optical device (24, 25, 26 27) for carrying out the projection of the images of the film. on a frosted glass (2) mounted in one face of the box (1), the assembly constituting a light, compact and transportable cinematographic film control apparatus. 5.- Appareil cinématographique conforme à la revendication 4 et caractérisé par un dispositif auxiliaire (28) (29) (30) monté dans un boitier (1) et permettant d'effectuer la projection sur un écran extérieur au bottier. 5. A cinematographic apparatus according to claim 4 and characterized by an auxiliary device (28) (29) (30) mounted in a housing (1) and allowing the projection to be carried out on a screen outside the housing. 6.- Appareil cinématographique conforme aux revendications 4 et 5, et caractérisé parce qu'il comporte dans le même boitier (1) un dispositif pour le contrôle de la bande du son, ce qui permet ce contrôle sans être gêné par le bruit du dispositif d'entraînement., 7 Appareil cinématographique conforme à l'une des revendica- tions de 1 à 6, et caractérisé parre que le film (31) est guidé dans un cou- loir (2) ménagé sur le dessus du boitier (1) et entraîné par des tambours den- tés (13, 14) logés dans ce boitier (l) et dont les dents font saillie dans ce couloir de guidage (2). 6.- Cinematographic apparatus according to claims 4 and 5, and characterized because it comprises in the same housing (1) a device for controlling the soundtrack, which allows this control without being disturbed by the noise of the device training., 7 Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 6, and characterized in that the film (31) is guided in a passage (2) formed on the top of the housing (1) and driven by drums teeth (13, 14) housed in this housing (1) and the teeth of which protrude into this guide passage (2). 8 Appareil cinématographique conforme à l'une des revendica- tions de 1 à 7 et caractérisé parc,%- que le boitier présente une partie média- ne supérieure bombée,(21 ) comportant dans le couloir de guidage (2), la fe- nêtre de projection (3) et une partie rentrante (4), et deux parties extrêmes, par exemple concaves 22 23), un tambour d'entraînement (14) étant disposé entre la partie extrême (23) et la partie médiane (2), un deuxième tambour d'entraînement (13) étant disposé entre la partie rentrante (4) et l'autre partie extrême 22) les dents de ce tambour (13, 14) faisant saillie dans le couloir de guidage (2) ménagé à la partie supérieure du boitier (1) 9.- Appareil cinématographique, 8 Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 7 and characterized by,% - that the case has a convex upper middle part, (21) comprising in the guide passage (2), the fe- being of projection (3) and a re-entrant part (4), and two end parts, for example concave 22 23), a driving drum (14) being arranged between the end part (23) and the middle part (2) , a second drive drum (13) being arranged between the re-entrant part (4) and the other end part 22) the teeth of this drum (13, 14) projecting into the guide passage (2) provided at the upper part of the case (1) 9.- Cinematographic apparatus, conforme à l'une des revendica- tions de 1 à 8 et caractérisé parce que entre la partie médiane (21) du boi- tier et la partie rentrante (4), est disposé un rouleau non commandé (16) dont les dents font saillie dans le couloir de guidage (2) et qui est lié mécaniquement au sélecteur rotatif (23), ce qui permet d'entraîner ce sélec- teur rotatif (23) par le film (31) lui-même,c'est-à-dire en parfait syn- chronisme avec le déplacement de ce film. according to one of claims 1 to 8 and characterized because between the middle part (21) of the housing and the re-entrant part (4), there is arranged an uncontrolled roller (16) whose teeth protrude in the guide passage (2) and which is mechanically linked to the rotary selector (23), which enables this rotary selector (23) to be driven by the film (31) itself, that is to say say in perfect synchronicity with the movement of this film. 10. Appareil cinématographique conforme à l'une des revendica- tions de 1 à 9 et caractérisé parce qu'un rouleau fou (15) est disposé au fond de la partie rentrante (4) pour obliger le film à épouser le contour de cette partie rentrante et celui des tambours (15, 16) disposés à l'entrée et à la sortie de la partie rentrante. 10. Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 9 and characterized because an idle roller (15) is disposed at the bottom of the re-entrant part (4) to force the film to follow the contour of this part. re-entrant and that of the drums (15, 16) arranged at the entry and exit of the re-entrant part. II.- Appareil cinématographique conforme à l'une des revendica- tions de 1 à 10 et caractérisa pa que le dispositif optique pour la pro- jection sur le verre dépoli (8) du boîtier est constitué par un jeu de mi- roirs (25, 26, 27) et par un objectif (24) disposé sur l'axe de projection (XX'). II.- Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 10 and characterized by the fact that the optical device for projection onto the frosted glass (8) of the housing consists of a set of mirrors (25 , 26, 27) and by a lens (24) arranged on the projection axis (XX '). 12. Appareil cinématographique conforme à l'une des revendica- <Desc/Clms Page number 8> tions de 1 à II et caractérisé parce que le dispositif de projection sur écran extérieur est constitué par un jeu complémentaire de miroirs (28, 29) l'objectif (24) et le miroir (25) situés sur l'axe de projection (XX') au-dessous du sélecteur rotatif (23) étant communs à ces deux dis- positifs de projection., 13.- Appareil cinématographique conforme à l'une des reven- dications de 1 à 12 et caractérisé parce que le miroir (25) disposé sur l'axe optique (XX') peut être déplacé en rotation autour de cet axe (XX') pour passer de la projection sur le verre dépoli (8) 12. Cinematographic apparatus conforming to one of the claims <Desc / Clms Page number 8> tions from 1 to II and characterized because the projection device on an external screen consists of a complementary set of mirrors (28, 29), the objective (24) and the mirror (25) located on the projection axis (XX ') below the rotary selector (23) being common to these two projection devices., 13.- Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 12 and characterized because the mirror (25) arranged on the optical axis (XX ') can be moved in rotation around this axis (XX') to pass from the projection onto the frosted glass (8) à la projection sur l'écran extérieur 14 Appareil cinématographique conforme à l'une des revendi- cations de 1 à 13' et caractérisé par un tambour denté pour film comportant un jeu de dents fixes (34, 36) pour les films de grande largeur, et un jeu de dents escamotables (41) susceptibles de faire saillie dans la surface du tambour pour l'entraînement des films de largeur réduitea 15 Appareil cinématographique conforme à l'une des revendi- cations de 1 à 14 et caractérisé parce que le tambour comporte deux par- ties (33, 44) por-tant les dents (34,46) et ménageant entre elles des rainu- res (38) disposées suivant les génératrices d'un tronc de cône, et dans lesquelles se déplacent des lames élastiques (40) portant des dents (41) et solidaires d'un manchon (42) projection on the outside screen 14 Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 13 'and characterized by a toothed film drum comprising a set of fixed teeth (34, 36) for films of great width, and a set of retractable teeth ( 41) likely to protrude into the surface of the drum for driving films of reduced width 15 Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 14 and characterized because the drum has two parts (33, 44) carrying the teeth (34,46) and leaving between them grooves. (38) arranged along the generatrices of a truncated cone, and in which move the elastic blades (40) carrying teeth (41) and integral with a sleeve (42) coulissant axialement sur l'axe du tambour, ce qui permet, par déplacement axial de ce-manchon, de faire glisser les lames élastiques (40) dans les rainures (38) et de provoquer la saillie des dents (41) hors de la surface extérieure de ce tambour. sliding axially on the axis of the drum, which makes it possible, by axial displacement of this sleeve, to slide the elastic blades (40) in the grooves (38) and to cause the teeth (41) to protrude from the surface exterior of this drum. 16 Appareil cinématographique conforme à l'une des revendi- cations de-1 à 15 et caractérisé par un couloir de guidage pour le film cinématographique'présentant une section transversale comportant de chaque côté de l'axe longitudinal, deux redans (51 521) disposés en escalier et formant portée de glissement pour les bords des films, les redans inférieurs (521 522) étant séparés par une partie centrale (53) en creux, ce qui per- met de supporter et de guider deux films de largeur différente dans le même couloir de guidage, sans que la partie de ces films portant les images ne frotte contre ce couloir. 16 Cinematographic apparatus according to one of claims 1 to 15 and characterized by a guide passage for the cinematographic film 'having a transverse section comprising, on each side of the longitudinal axis, two steps (51 521) arranged stepped and forming a sliding surface for the edges of the films, the lower steps (521 522) being separated by a recessed central part (53), which makes it possible to support and guide two films of different width in the same guide corridor, without the part of these films bearing the images rubbing against this corridor.
BE493771D BE493771A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE493771A true BE493771A (en)

Family

ID=137696

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE493771D BE493771A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE493771A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3240116A (en) * 1962-09-17 1966-03-15 Itt Apparatus for image formation and projection

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3240116A (en) * 1962-09-17 1966-03-15 Itt Apparatus for image formation and projection

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2650404A1 (en) ZOOM LENS BARREL WITH TORQUE FRAMING MECHANISM
FR1465850A (en) Apparatus for storing and restoring micro-images
BE493771A (en)
EP2264521A1 (en) Rear projector
EP0099154B1 (en) Photographic shutter with roller blinds
CH264662A (en) Cinematographic projection device.
BE494387A (en)
EP0021529A1 (en) Cinematographic view-taking or projection apparatus comprising an anti-jam device
BE341015A (en)
BE476073A (en)
CH623141A5 (en) Cine projector with continuous running of the film
BE350455A (en)
BE333150A (en)
BE435819A (en)
BE473863A (en)
BE510433A (en)
CH152275A (en) Apparatus suitable for recording, projecting or cinematographic examination of images on film.
FR2606141A1 (en) Method for continuous surveying of structures, and a device for implementation thereof
BE360289A (en)
BE625297A (en)
FR2533715A1 (en) NON-SHUTTERING CINEMATOGRAPHIC CONTROL PROJECTOR
BE529028A (en)
CH126214A (en) Cinematographic device with continuous film unwinding.
CH183231A (en) Process for obtaining positive films for cinematographic color projection, and machine for implementing this process.
BE350669A (en)