<Desc/Clms Page number 1>
Dispositif pour commander simultanément l'avancement de la pelli- cule et l'actionnement de l'obturateur, spécialement pour appareils photographiques de format réduit.
La présente invention a pour objet un dispositif pour la commande simultanée de l'avancement de la pellicule et de l'actionnement de l'obturateur. Ce dispositif est spécialement indiqué, grâce à sa grande simplicité, pour l'application sur appareils photographiques de format très réduit.
Par rapport aux appareils photographiques actuels, avec obturateur à rideau, cette invention permet d'éliminer le bouton d'enroulement du film et le bouton d'armement de l'obtu- rateur.
<Desc/Clms Page number 2>
Le dispositif construit sur la base de l'invention a un fonctionnement tout-à-fait automatique, ce qui permet l'impres- sion de plusieurs photos en un temps excessivement bref. En effet, l'avancement du film, l'armement et le déclenchement de l'obtura- teur ont lieu avec deux seuls mouvements de la même commande.
La prérogative du dispositif basé sur l'invention, soit sa grande simplicité de construction, qui n'exige pas de ressorts pour l'entraînement du film, d'engrenages etc., fait en sorte que, comme nous avons dit plus haut, le dispositif est tout particulièrement approprié pour la réalisation d'appareils photo- graphiques de format très réduit.
L'obturateur à rideau métallique, dont il est équipé, concentre tous les avantages des mécanismes similaires construits jusqu'à présent et tout spécialement, les avantages relatifs à son fonctionnement comme il sera décrit plus loin, ainsi qu'à la sûreté absolue, due à la simplicité de la construction.
Le dispositif selon l'invention est formé essentielle- ment par un système centralisé de commande, constitué par un élé- ment actionné de l'extérieur de l'appareil photographique. Cet élément se déplace dans les deux sens avec une amplitude constan- te et provoque, à l'aller, moyennant une dent d'actionnement, l'avancement du film ainsi que l'accrochage de l'obturateur à rideau au moyen d'un crochet faisant partie de l'élément lui- même.
Pendant le mouvement de retour, la dent susdite ne déplace pas le film et l'on obtient l'armement ainsi que le déclenchement de l'obturateur à rideau.
Le mouvement suivant du bouton dans le sens initial, fait commencer un nouveau cycle qui finit chaque fois avec les deux mouvements précités.
Le mouvement du film est exclusivement provoqué par l'entraînement susmentionné et les chargeurs, à l'intérieur de l'appareil ne sont pas munis de bobines.
<Desc/Clms Page number 3>
Une forme spéciale de réalisation de l'invention, dans le cas où les mouvements se réduisent à des rotations autour d'un axe et où le dispositif est appliqué à un appareil photo- graphique de dimensions très réduites, est représentée sur les dessins annexés où: la fig. 1 représente une projection frontale de l'ap- pareil photographique muni du dispositif selon l'invention; la fig. 2 représente une projection latérale de l'ap- pareil susdit; la fig. 3 représente une projection horizontale de l'appareil lui-même; la fig. 4 représente une projection arrière du même appareil ; on peut y voir, en pointillé, la paroi amovible; la fig. 5 représente une projection latérale du dispo- sitif selon l'invention, à l'intérieur de l'appareil, dont le boîtier est dessiné en pointillé;
la fig. 6 représente une section de la machine, re- présentée comme sur la fig. 5, section selon la ligne VI-VI de la figure précédente; la fig. 7 représente une vue du dispositif en perspecti- ve; les parties formant l'obturateur sont détachées; la fig. 8 représente une section du dispositif, selon l'invention, suivant la ligne VIII-VIII de la fig. 5 ; les figs. 9 à 12 donnent une idée schématique de quatre phases du fonctionnement du dispositif selon l'invention.
En se référant aux dessins: les figs. 1 à 4 donnent la vue extérieure d'un appareil photographique, muni du dispositif selon l'invention.
Le boîtier comporte une partie 1, en forme de boîte, avec une paroi latérale amovible 2, qui permet l'introduction des chargeurs à film, à l'intérieur de l'appareil.
La partie 1, porte, sur le devant, le support 3 de
<Desc/Clms Page number 4>
l'objectif 4, dont l'intérieur est fileté pour permettre la mise au foyer de l'objectif de l'appareil.
Sur la partie 1 sont disposés des emplacements spéciaux qui permettent d'appliquer à l'appareil un viseur encadrant di- rectement l'image à photographier ; tout spécialement, dans l'em- placement antérieur 5 est placé l'élément objectif 7 à curseur, qui peut être commandé par la dent 8 qui sort d'une fente prati- quée sur le devant de l'emplacement 5.
Sur la partie postérieure de l'appareil, l'emplacement 6 contient de la même façon l'élément oculaire 9 actionné par la dent 10, qui glisse dans la fente pratiquée dans l'élément lui- même.
La dent 12, pour l'actionnement du diaphragme de l'obtu- rateur (dont le fonctionnement sera décrit plus loin), passe à travers la paroi en face de la paroi amovible 2. Par un trou placé au centre de la paroi 2, passe le bouton 13, qui actionne le dispositif contenu à l'intérieur du boîtier.
Le dispositif selon l'invention est porté par un petit bâti, qui comporte deux cavités 14 et 15 destinées aux chargeurs de déroulement et d'enroulement du film et, plus particulièrement, le chargeur 14 pour le film à impresionner et le chargeur 15 pour le film impressionné.
Le film passe de l'un à l'autre par suite de sa rigidité propre, de sorte que les chargeurs susdits, étant sans bobine intérieure, sont réduits à leur plus simple expression.
Entre les deux cavités susmentionnées, le bouton 13 est fixé à pivot sur la zone centrale 17 du bâti; il est relié à une plaquette 16, qui peut être mise en rotation par le bouton lui-même.
La partie centrale 17 du bâti présente un vide au centre, pour permettre le passage de la lumière vers le film; elle porte, vers l'arrière de l'appareil un élément 18 qui sert d'appui posté- @
<Desc/Clms Page number 5>
rieur au film, dans son passage de la cavité 14 à la cavité 15.
La plaquette 18 comporte une fenêtre 19, pratiquée lon- gitudinalement et correspondant à l'une des deux séries de perfo- rations du film, qui passe d'une cavité à l'autre.
Sur la plaquette 16, à l'emplacement 20, est fixée en excentrique, sur un pivot, la dent 21, qui est sollicitée par le ressort à fil 22 contre un point fixe 23, faisant partie de la plaquette elle-même.
La rotation du bouton 13 fait pénétrer la dent 21 dans l'un des trous du film.
La dent 21, étant constamment appuyée, par l'action du ressort 22 contre la dent d'arrêt 23, solidaire'de la plaquette 16, la rotation du bouton 13 dans le sens des aiguilles d'une montre provoque l'introduction de l'extrémité de la dent dans l'un des trous du film et l'avancement du film lui-même qui a lieu dans le sens indiqué par la flèche (voir fig. 9), d'une longueur égale à celle d'un photogramme.
En laissant de côté le fonctionnement de l'obturateur relié au bouton, fonctionnement dont les phases seront décrites plus loin, lorsque le bouton 13 arrive au bout de sa course, il annule l'action du ressort 22 et sépare la dent 21 du point d'arrêt 23. Grâce au montage excentrique de la dent sur la plaquette 16, elle est libérée de la perforation du film et reportée à sa position initiale en glissant sur le film lui-même (figs. 5 et 12). La dent peut ainsi recommencer à fonctionner comme auparavant.
La fente 19 de la plaquette 18 sert naturellement à permettre le passage de la dent 21. Cette dernière, dans sa position d'appui contre le point d'arrêt 23, pendant l'entraîne- ment du film, ressort davantage que lorsque, dans le mouvement de retour et grâce à son pivot excentrique, elle glisse le long du film sans entrer dans la perforation.
Les mouvements de rotation subis par le bouton 13
<Desc/Clms Page number 6>
actionnent simultanément le mouvement d'accrochage, l'armement et le déclenchement de l'obturateur à rideau.
Le groupe obturateur (voir fig. 7 où il est représenté en pièces détachées), comporte deux éléments 24 et 25 qui forment l'obturateur proprement dit, un élément 26 qui est une simple plaquette avec deux trous formant les diverses ouvertures du diaphragme de l'objectif et deux plaquettes 27 et 28 munies d'un trou central (dont le diamètre est supérieur à celui des trous sus- mentionnés). Ces deux dernières plaquettes constituent les élé- ments d'appui, de soutien et de guidage du groupe obturateur.
La plaquette 26 porte la dent 12 qui, comme nous l'avons dit plus haut, ressort à l'extérieur du boîtier, pour permettre la commande d'ouverture du diaphragme de l'objectif.
Bien entendu l'ouverture maxima de l'objectif est limitée par les trous des plaquettes 27 et 28.
A cet effet, la plaquette 29, faisant partie de la pièce 26, et sur laquelle sont pratiqués les trous susdits, a une largeur limitée, qui lui permet de se déplacer en laissant libre passage à la lumière, qui passe directement à travers les trous 27 et 28.
Tous les éléments cités sont munis de rebords, qui leur permettent d'être réunis en un groupe solide et de dimen- sions très réduites ; groupe est situé sur la paroi avant 11 du bâti. On a ainsi trois éléments fixes 11,27 et 28, qui ser- vent de guide aux trois éléments mobiles. Les déplacements de ces derniers sont guidés par les parties fixes. L'ensemble des éléments susdits est maintenu en place par les languettes 30 et 31, qui fixent les éléments 27 et 28 à la face 11 du bâti du dispositif.
La plaquette 16 qui, comme il a été dit, commande la dent d'avancement du film, finit, en un point presque opposé à la dent, par une fourche 32, à branches inégales 38 et 39. Il
<Desc/Clms Page number 7>
est à remarquer que la branche 38 est plus longue que la branche 39.
L'obturateur proprement dit qui, comme on le voit facilement, est formé par les éléments 24 et 25, comporte au- dessus du groupe de plaquettes précitées, deux dents 33 et 34 qui doivent entrer dans la fourche susdite.
L'élément 24 est formé essentiellement par une lamette 35, dont la largeur est un peu plus grande que celle d'une fente 36 portée par l'élément 25. Comme nous l'avons vu, ce même élément 24 est muni de la dent 33 qui est toujours dans la fourche 32.
Lorsque le bouton d'actionnement 16 a fini de déplacer le film, le groupe d'éléments qui forment l'obturateur à rideau se trouve dans la position indiquée schématiquement sur la fig. 10.
La rotation dans le sens de la flèche (fig. 10) (sens anti-horaire), porte naturellement la branche la plus longue 38 de la fourche contre la dent 34, tandis que la dent 33 qui com- mande l'élément 35 est toujours engagée dans la fourche.
Dans cette position, l'élément à rideau 35 se super- pose à la fente 36 et empêche le passage de la lumière, lorsque' le bouton 13, en continuant à tourner (voir fig. Il) déplace en même temps les dents 33 et 34 et par conséquent les éléments 24 et 25.
Dans cette phase, la lumière ne peut donc absolument pas passer à travers l'objectif.
Ce déplacement provoque la mise en tension du ressort 37, qui est fixé au bâti et qui rappelle l'élément 25 à sa posi- tion initiale.
Lorsque le bouton 13 arrive au bout de sa course, la dent 34 s'échappe de la branche 38 de la fourche 32, qui la pous- sait jusqu'alors et revient en arrière par déclenchement, sous l'action du ressort 37.
<Desc/Clms Page number 8>
L'élément 25 reste immobile, car sa dent 33 reste dans la fourche 32. La fente passe alors devant l'objectif ou, autre- ment dit devant le film, en en provoquant l'impression.
La position finale est clairement indiquée par la fig. 8, qui montre la dent 33 engagée dans les branches 38 et 39 de la fourche 32, tandis que l'élément 25 a été reporté, par le ressort 37, à sa position de repos.
Le retour de la fourche 32 à sa position initiale pro- voque l'avancement du film et reporte l'élément 24. avec son rideau 35, devant la fente 36 de l'élément 25; sa branche 38 est prête à pousser encore la dent 34'
Pour permettre à la fourche 32 de reprendre cette posi- tion, la dent 34, à sa partie supérieure, est en forme de plan incliné, ce qui donne la possibilité de se servir de la petite déformation élastique, apte à faire passer par dessus la dent, les branches de larfourche 32. En outre, cette dernière ne peut pas repasser sur la dent en sens inverse, car alors le bouton se présente à elle dans sa plus grande dimension.
Il faut remarquer la grande simplicité de mouvement du système ainsi que le fait que la durée de l'impression peut être très facilement réglée, en ajustant la tension du ressort 37 ou la largeur de la fente 38.
On charge l'appareil par le moyen de chargeurs, dont la forme extérieureest analogue à celle des chargeurs des appa- reils du type à film de cinéma. Il faut noter cependant que, comme il a été dit plus haut, ces chargeurs ne contiennent pas de bobine intérieure. Ce détail a une grande importance pour le problème de la construction des éléments en question, de dimen- sions très réduites, comme dans le cas des appareils photographi- ques munis du dispositif objet de l'invention.
La présente invention a été décrite et illustrée dans une forme de réalisation préférée. Il est entendu que l'on peut y apporter en pratique des modifications constructives, sans sortir
<Desc/Clms Page number 9>
pour cela des limites de protection du présent brevet d'invention.
REVENDICATIONS
1.- Dispositif pour la commande simultanée de l'avance- ment du film et de l'actionnement de l'obturateur, spécialement indiqué pour appareils photographiques de format très réduit.
La caractéristique de ce dispositif est qu'il est formé par un système de commande constitué par un élément actionné de l'ex- térieur de l'appareil et qui se déplace.dans les deux sens et de la même longueur. Cet élément provoque, lorsqu'il se déplace dans un sens, le déplacement du film de la longueur d'un photogramme ainsi que l'accrochage de l'obturateur à rideau; lorsqu'au con- traire, il se déplace en sens inverse, le film reste immobile, l'obturateur s'arme et se déclenche à la fin de la course.
<Desc / Clms Page number 1>
Device for simultaneously controlling the advance of the film and the actuation of the shutter, especially for small format cameras.
The present invention relates to a device for the simultaneous control of the advancement of the film and the actuation of the shutter. This device is specially indicated, thanks to its great simplicity, for application to very small format cameras.
Compared to current cameras with curtain shutters, this invention eliminates the button for winding the film and the button for cocking the shutter.
<Desc / Clms Page number 2>
The device built on the basis of the invention has a fully automatic operation, which allows the printing of several photos in an excessively short time. In fact, the advancement of the film, the arming and the triggering of the shutter take place with only two movements of the same command.
The prerogative of the device based on the invention, namely its great simplicity of construction, which does not require springs for driving the film, gears etc., ensures that, as we said above, the The device is very particularly suitable for producing very small format cameras.
The shutter with metal curtain, with which it is equipped, concentrates all the advantages of similar mechanisms built up to now and especially, the advantages relating to its operation as will be described later, as well as to the absolute safety, due. to the simplicity of construction.
The device according to the invention is essentially formed by a centralized control system, consisting of an element actuated from outside the camera. This element moves in both directions with a constant amplitude and causes, on the way, by means of an actuating tooth, the advancement of the film as well as the hooking of the curtain shutter by means of a hook that is part of the element itself.
During the return movement, the aforementioned tooth does not move the film and the arming and triggering of the curtain shutter are obtained.
The next movement of the button in the initial direction starts a new cycle which ends each time with the two aforementioned movements.
The movement of the film is exclusively caused by the aforementioned drive and the chargers inside the device are not provided with spools.
<Desc / Clms Page number 3>
A special embodiment of the invention, in the case where the movements are reduced to rotations about an axis and where the device is applied to a camera of very small dimensions, is shown in the accompanying drawings where : fig. 1 represents a front projection of the photographic apparatus provided with the device according to the invention; fig. 2 represents a lateral projection of the aforesaid apparatus; fig. 3 represents a horizontal projection of the apparatus itself; fig. 4 shows a rear projection of the same apparatus; we can see, in dotted lines, the removable wall; fig. 5 represents a lateral projection of the device according to the invention, inside the apparatus, the housing of which is drawn in dotted lines;
fig. 6 shows a section of the machine, shown as in fig. 5, section along line VI-VI of the previous figure; fig. 7 shows a perspective view of the device; the parts forming the shutter are detached; fig. 8 shows a section of the device, according to the invention, along the line VIII-VIII of FIG. 5; figs. 9 to 12 give a schematic idea of four phases of the operation of the device according to the invention.
Referring to the drawings: Figs. 1 to 4 give the exterior view of a photographic camera, provided with the device according to the invention.
The housing comprises a part 1, in the form of a box, with a removable side wall 2, which allows the introduction of the film chargers, inside the device.
Part 1, carries, on the front, the support 3 of
<Desc / Clms Page number 4>
lens 4, the interior of which is threaded to allow the focus of the camera lens.
On part 1 are arranged special locations which make it possible to apply to the apparatus a viewfinder directly framing the image to be photographed; in particular, in the anterior location 5 is placed the objective slider element 7, which can be controlled by the tooth 8 which protrudes from a slot in the front of the location 5.
On the rear part of the apparatus, the location 6 similarly contains the ocular element 9 actuated by the tooth 10, which slides into the slot made in the element itself.
Tooth 12, for actuating the diaphragm of the shutter (the operation of which will be described later), passes through the wall opposite the removable wall 2. Through a hole placed in the center of the wall 2, push button 13, which activates the device contained inside the case.
The device according to the invention is carried by a small frame, which comprises two cavities 14 and 15 intended for loaders for unwinding and winding the film and, more particularly, the loader 14 for the film to be printed and the loader 15 for the film. film impressed.
The film passes from one to the other owing to its inherent rigidity, so that the aforementioned magazines, being without an internal reel, are reduced to their simplest expression.
Between the two aforementioned cavities, the button 13 is pivotally fixed to the central zone 17 of the frame; it is connected to a plate 16, which can be rotated by the button itself.
The central part 17 of the frame has a gap in the center, to allow the passage of light towards the film; it carries, towards the rear of the device an element 18 which serves as a posterior support.
<Desc / Clms Page number 5>
laughing at the film, in its passage from cavity 14 to cavity 15.
The plate 18 has a window 19, made longitudinally and corresponding to one of the two series of perforations in the film, which passes from one cavity to the other.
On the plate 16, at the location 20, is fixed eccentrically, on a pivot, the tooth 21, which is biased by the wire spring 22 against a fixed point 23, forming part of the plate itself.
The rotation of the button 13 causes the tooth 21 to penetrate one of the holes in the film.
The tooth 21, being constantly pressed by the action of the spring 22 against the stop tooth 23, integral with the plate 16, the rotation of the button 13 in the direction of clockwise causes the introduction of the end of the tooth in one of the holes in the film and the advancement of the film itself which takes place in the direction indicated by the arrow (see fig. 9), of a length equal to that of a photogram .
Leaving aside the operation of the shutter connected to the button, operation of which the phases will be described later, when the button 13 reaches the end of its travel, it cancels the action of the spring 22 and separates the tooth 21 from the point d 'stop 23. Thanks to the eccentric mounting of the tooth on the plate 16, it is freed from the perforation of the film and returned to its initial position by sliding on the film itself (Figs. 5 and 12). The tooth can then start to function again as before.
The slot 19 of the plate 18 naturally serves to allow the passage of the tooth 21. The latter, in its position of bearing against the stop point 23, during the driving of the film, comes out more than when, in the return movement and thanks to its eccentric pivot, it slides along the film without entering the perforation.
The rotational movements undergone by button 13
<Desc / Clms Page number 6>
simultaneously operate the hooking movement, cocking and triggering of the curtain shutter.
The shutter group (see fig. 7 where it is shown in separate parts), comprises two elements 24 and 25 which form the shutter proper, an element 26 which is a simple plate with two holes forming the various openings of the diaphragm of the 'objective and two plates 27 and 28 provided with a central hole (the diameter of which is greater than that of the aforementioned holes). These last two plates constitute the support, support and guide elements of the shutter assembly.
The plate 26 carries the tooth 12 which, as we said above, protrudes outside the housing, to allow the opening control of the diaphragm of the objective.
Of course, the maximum opening of the lens is limited by the holes in the plates 27 and 28.
For this purpose, the plate 29, forming part of the part 26, and on which the aforementioned holes are made, has a limited width, which allows it to move while allowing free passage to the light, which passes directly through the holes. 27 and 28.
All the elements mentioned are provided with edges, which allow them to be united in a solid group and of very reduced dimensions; group is located on the front wall 11 of the frame. There are thus three fixed elements 11, 27 and 28, which serve as a guide for the three mobile elements. The movements of the latter are guided by the fixed parts. All of the aforementioned elements are held in place by the tongues 30 and 31, which fix the elements 27 and 28 to the face 11 of the frame of the device.
The plate 16 which, as has been said, controls the film advancement tooth, ends, at a point almost opposite the tooth, with a fork 32, with unequal branches 38 and 39. It
<Desc / Clms Page number 7>
Note that branch 38 is longer than branch 39.
The shutter proper which, as can easily be seen, is formed by the elements 24 and 25, comprises above the aforementioned group of plates, two teeth 33 and 34 which must enter the aforementioned fork.
Element 24 is essentially formed by a strip 35, the width of which is a little greater than that of a slot 36 carried by element 25. As we have seen, this same element 24 is provided with the tooth. 33 which is still in the fork 32.
When the operating button 16 has finished moving the film, the group of elements which form the curtain shutter is in the position shown schematically in fig. 10.
The rotation in the direction of the arrow (fig. 10) (counterclockwise), naturally carries the longer branch 38 of the fork against the tooth 34, while the tooth 33 which controls the element 35 is still engaged in the fork.
In this position, the curtain element 35 is superimposed on the slot 36 and prevents the passage of light, when the knob 13, continuing to turn (see fig. 11) simultaneously moves the teeth 33 and 34 and therefore elements 24 and 25.
In this phase, therefore, the light absolutely cannot pass through the lens.
This movement causes tensioning of the spring 37, which is fixed to the frame and which returns the element 25 to its initial position.
When the button 13 reaches the end of its travel, the tooth 34 escapes from the branch 38 of the fork 32, which pushed it until then and comes back by release, under the action of the spring 37.
<Desc / Clms Page number 8>
The element 25 remains stationary, because its tooth 33 remains in the fork 32. The slit then passes in front of the objective or, in other words in front of the film, causing it to be printed.
The final position is clearly indicated by fig. 8, which shows the tooth 33 engaged in the branches 38 and 39 of the fork 32, while the element 25 has been transferred, by the spring 37, to its rest position.
The return of the fork 32 to its initial position causes the advance of the film and defers the element 24. with its curtain 35, in front of the slot 36 of the element 25; its branch 38 is ready to push tooth 34 'again
To allow the fork 32 to resume this position, the tooth 34, at its upper part, is in the form of an inclined plane, which gives the possibility of making use of the small elastic deformation, able to pass over the tooth, the branches of the fork 32. In addition, the latter cannot pass over the tooth in the opposite direction, because then the button is presented to it in its largest dimension.
Note the great simplicity of movement of the system as well as the fact that the printing time can be very easily adjusted, by adjusting the tension of the spring 37 or the width of the slot 38.
The apparatus is charged by means of chargers, the external shape of which is similar to that of the chargers of the cinema film type apparatus. It should be noted, however, that, as mentioned above, these chargers do not contain an inner coil. This detail is of great importance for the problem of the construction of the elements in question, of very small dimensions, as in the case of cameras provided with the device which is the subject of the invention.
The present invention has been described and illustrated in a preferred embodiment. It is understood that we can make constructive modifications to it in practice, without leaving
<Desc / Clms Page number 9>
for that of the limits of protection of the present patent of invention.
CLAIMS
1.- Device for the simultaneous control of the advance of the film and the actuation of the shutter, especially suitable for very small format cameras.
The characteristic of this device is that it is formed by a control system consisting of an element actuated from the outside of the apparatus and which moves in both directions and of the same length. This element causes, when it moves in one direction, the displacement of the film the length of a photogram as well as the hooking of the curtain shutter; when, on the other hand, it moves in the opposite direction, the film remains stationary, the shutter is cocked and released at the end of the stroke.