BE343945A - - Google Patents

Info

Publication number
BE343945A
BE343945A BE343945DA BE343945A BE 343945 A BE343945 A BE 343945A BE 343945D A BE343945D A BE 343945DA BE 343945 A BE343945 A BE 343945A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
prisms
lenses
film
lens
prism
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE343945A publication Critical patent/BE343945A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B35/00Stereoscopic photography

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Stereoscopic And Panoramic Photography (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " perfectionnements aux appareils photographiques utilisés en cinématographie stéréoscopique ". 



   La présente invention concerne les appareils photo- graphiques destinés à être employés en cinématographie stéréoscopique et appartenant au genre dans le quel deox lentilles d'objectif parallèles sont placées à une distan- ce   l'une   de l'autre et les rayons lumineux entrant dans chacun de ces objectifs tour à toar sont dirigés par des prismes mobiles sur des parties consécutives d'an film sen- sibilisé circulant de façon intermittente. 



     L'un   des bats de l'invention est de disposer les piè- ces actives de l'appareil photographique de manière à éviter une réduction de la vitesse de fonctionnement de l'appa- reil. Un autre but est de disposer les prismes mobiles de manière à éviter le danger de rupture ou de   détachement   des prismes pendant le fonctionnement de l'appareil. Un autre but est de permettre la transformation aisée de l'appareil en un appareil cinématographique ordinaire à ane seule lentille. D'autres bats et avantages de l'inven- tion   résulteront   de la description donnée ci-après. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Suivant la présente invention,   tout   le système de prismes est   contena   dans   une   boite qui est mise en mouve- ment alternatif poar faire en sorte que les rayons lumineux entrant par chaque lentille tour à tour scient dirigés sur le film. La boite peut contenir qaatre prismes, savoir: deux priâmes extérieurs destinés à être placés respective- ment dans l'alignement des centres des   lentilles respecti-   ves, et deux prismes placés dans une position médiane entre les prismes extérieurs, les prismes peuvent aassi compren- dre une paire de prismes rhomboïdaux superposés verticale-   ment.

   Les   moyens d'effectuer des   inter rapt ions   alternantes de l'admission de lumière vers les prismes respectifs sont placés entre les lentilles d'objectif et les prisses et an obturateur est disposé entre les prismes et le film pour intercepter la lumière lorsque   c'est   nécessaire de façon qu'une courte exposition soit réalisée. Les deux lentil- les sont placées cote à côte, chacune   aynt   ses propres dispositifs d'arrêt et de mise au. point, les arrêts pour régler les ouvertures des lentilles étant réglables   indé-   pendamment ce qui permet de produire sur le film de façon alternée des images nettes et voilées. Les organes rota- tifs qui. règlent la mise au point peuvent être reliés par une chaîne de façon   à   fonctionner ensemble.

   On peut pré- voir des devants coulissants interchangeables, l'un des devants portant une lentille unique et l'autre portant une paire de lentilles parallèles comme on l'a indiqué   ci-des-   ails, de façon qu'en remplaçant ces devants   l'on   par l'au- tre on paisse facilement passer   d'un   appareil stéréoscopi- qae à an appareil à lentille   uniqae.   



     Pour   que l'invention puisse être clairement comprise et facilement mise en pratique, elle va maintenant être décrite avec pins de détails   àl'aide   des dessins annexés dans lesquels : 
La fig. 1 représente en vue de face un appareil photo- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 graphique renfermant l'invention. 



   La fig. 2 représente Une vue de face le même appareil dont on a enlevé le dispositif comptear, le chariot à   len-   tilles et le couvercle du mécanisme   de',mise   en mouvement des prismes. 



   La   fige 3   montre en élévation de face le chariot à lentilles détaché. 



   La   fig. 4   est   anplan   da chariot à lentilles de la fig. 



   La fig. 5 est une vue de face d'un chariot à   le nt il-   les qui peat être substitué à celui représenté à la fig. 



  3. lorsqu'on désire transformer l'appareil en vaa du fonc- tionnement comme appareil cinématographique ordinaire. 



   La fig. 6 est une vue de face de la boite à prismes. 



   La fig. 7 est une vue d'arrière de la boite à prismes. 



   La fig. 8 est une vue en plan de la boita à prismes avec son couvercle supérieur enlevé. 



   La fig. 9 est un plan analogue montrant una autre disposition de la boîte à prismes. 



   La fig. 10 est un plan et la fig. 11 une élévation d'une troisième disposition de la boite à prismes. 



   A désigne le corns de l'appareil photographique, B la manivelle de   manoeuvre,   C un dispositif compteur de toars d'un genre approprié quelconque combiné à la manivel- le B, et D (fig. 2) désigne un bouton sur lequel l'obtara- tear rotatif (non représenté) est monté, ce bouton étant relié par une transmission à la manivelle B d'une manière quelconque usuelle   ou   appropriée, Une roue de chaîne d' montée sur le boaton D actionne au noyen d'une chaîne E. ane roue de chaîne plus grande f'montée sur un contre-ar- bre F sur lequel sont fixés une came ou. un taquet G et un contrepoids f2 remplissant la fonction   d'un   volant.

   La 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 came G fonctionne en contact avec, le rebord supérieur H et le rebord inférieur I   d'une   plaque g' portant deux tiges verticales h' h2 fixées à la face inférieure de la 'boite   â prismes   J et passant librement à travers une barre de guidage K fixée à l' intérieur de l'appareil pho-   tographiqae.   lorsque la manivelle B est mise en rotation, la boite à prismes J est obligée de se soulever et de s'abaisser. Un couvercle amovible a' (fig.l) enferme nor- malement ce mécanisme. 



   Sur le chariot à lentilles M (fig. 3 et 4) se   trou-   vent deux lentilles m', m2 dans lesquelles les arrêts   ou.   les dimensions des ouvertures pout l'admission de la lumière   par;-vent   être réglés   indépendamment ;   il est habituellement préférable que les images formées par les deux lentilles aient la même mise   au   pointât les montures des lentilles sont par conséquent reliées ensemble par une chaîne N de façon qu'elles prissent être mises   au.   point ensemble, les broches m3 circulant dans des fentes obliques m4 pour indiquer la mise   au.   point. 



   Dans la disposition des prismes, représentése aux fig. 6,7 et 8 les prismes extérieurs P, R se meuvent en va-et-vient dans l'alignement vertisal des deux lentil- les   m'et   m2 respectivement et les prismes intérieurs S,T se meuvent en va-et-vient dans l'alignement vertical de l'ouverture pour le film dans l'écran   ou.   la cloison   situé     au.-dola   de l'obturateur rotatif. Par conséquent, pour la position la plus élevée de la boite J représentée à la fig. 2, la lumière peut passer par la lentille m' at les prismes P,T vers le film, une partie noire de l'avant de la boite à prismes, en-dessous   du.   prisme R, se trouvant à ce moment en face de la lentille m2.

   Inver- sement lorsque la came G agissant sur le rebord I a   obli   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 la boite à prismes à s'abaisser de façon que le prisme R soit en face de la lentille m2 et qu'une partie noire de l'avant de la boite à prismes, au-dessus du prisme P, se trouve en face de la lentille m', la lumière passe vers la! partie suivante, du film photographique à travers les prismes R et S.

   Si l'on suppose que l'obturateur rotatif ne comporte   qu'une   ouverture pour le passage de la lumiè- re, le mouvement de la boite à pris-mes est réglé de façon que selle-ci atteigne chacune de ses positions extrêmes au moment de l'achèvement d'un tour de l'obturateur, ame- nant cette ouverture dans la position active, ce qui re- vient à dire que si un tour complet de la manivelle B produit hait tours de l'obturateur, il provoque également quatre tours du contre-arbre f2, ce qui produit quatre mouvements de soulèvement et quatre mouvements de chute de la boite à prismes,

   de sorte que la face de prisme su- périeure et la face de prisme inférieure do l'arrière de la boîte à prismes sont a tour de rôle amenées en face de l'ouverture de l'obturateur lorsque cette dernière se trouve en face de la partie du film qui doit être ex- posée à la 1 ornière. 



   Les négatifs produits sur le film représentent al- ternativement les résultats dus aux rayons lamineux nap- sant à travers   l'une   des lentilles et aux rayons passant dans l'autre lentille et ainsi de suite; par conséquent lorsque le film positif obtenu de la manière ordinaire au. moyen de ce film est employé pour la projection d'images en succession très rapide sur on écran, les images consé-   cutives   prises de positions légèrement différentes et pou- vant différer en netteté des contours se fondent   l'une   dans l'autre et produisent l'effet stéréoscopique désiré. 



  Suivant une autre disposition représentée à la fig. 9, qui est un Peu Plus coûteuse mais permet d'obtenir une 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 construction plus solide de la 'boite à prismes, à la pla- ce des quatres prismes mentionnés ci-dessus, on   utilise   seulement deux prismes rhomboïdaux, le prisme supérieur 
V remplissant les   marnes   fonctions que les deux prismes 
R,S et le prisme inférieur W étant   l'équivalent   des deux prismes P.T. Les parties de l'avant et de l'arrière de chacun de ces prismes rhomboïdaux qui ne sont pas néces- saires pour le passage de la lumière, c'est-à-dire le s parties indiquées en v',v2,w',w2 à la fig. 9, et les parties correspondantes entre les deux prismes peuvent être peintes en noir pour empêcher le passage de la la- mière . 



   Le mouvement alternatif des prismes peut être hori- zontal au.   Iiea     d'être   vertical, et dans ce cas les qua- tre prismes (ou bien les deux prismes rhomboïdaux équiva- lents) peuvent être disposés en une ligne horizontale comme le montrent les fig. 10 et 11, où la boite à pris- mes est représentée dans sa position extrême vers la   gau-   che de façon que le prisme R soit en face de la lentille m2 et le prisme conjugué S en face de l'  ouverture   de l'ob-   taratear,   tandis que les prismes P   et '±   et la lentille m' sont hors d'action.

   Dans cette variante, les tiges h' et h2 sont supprimées et sont remplacées par une seule tige h3   à   mouvement vertical alternatif, reliée par an bras à   bou.tonnière   h5 à un secteur denté h6 en prise avec une crémaillère h7 formée ou fixée sur la face inférieure de la boite à prismes D. Lorsque la tige h3 (fig. 11) est soulevée par l'action de la came G (fig.2) et que le secteur h6 est ainsi déplacé dans le sens de la flèche à la fig. 11, la boite à prismes J   estdéplacée   vers la droite et les prismes P et T sont amenés dans la position active, et ainsi de suite. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Une double lentille convexe ayant le même foyer que celle utilisée dans l'objectif (non représenté) peut être placée tout contre le film pour corriger la diffusion des rayons lumineux qui est provoquée par leur passage dans les prismes. 



   Un avantage de la disposition dans laquelle tous les prismes se meuvent ensemble, en comparaison des   disposi-   tions antérieures dans lesquelles les deux prismes du milieu se mouvaient entre des prismes extérieursfixes, réside dans l'élimination du risque de perturbations dans le centrage de chacune des images successives sur le film. 



   Un appareil photographique comportant les disposi- tifs décrits ci-dessus peut être facilement transformé pour fonctionner comme un appareil cinématographique or- dinaire, moyennant l'enlèvement de la bo ite à prismes J et du chariot M portant les deux lentilles, et l'intro- duction du chariot Y (fig. 5) portant la lentille unique usuelle Z, la transmission pour le mouvement de va-et- vient et de la boite à prismes tournant alors à vide et pouvant être négligée. 



   REVENDICATIONS 
1. Un appareil photographique du genre indiqué, dans lequel tout le système de prismes est contenu dans une boîte à mouvement alternatif.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "improvements to cameras used in stereoscopic cinematography".



   The present invention relates to still cameras for use in stereoscopic cinematography and belonging to the genre in which the two parallel objective lenses are placed at a distance from each other and the light rays entering each. These objectives in turn are directed by movable prisms on consecutive parts of a sensitized film circulating intermittently.



     One of the battles of the invention is to arrange the active parts of the camera in such a way as to avoid a reduction in the operating speed of the apparatus. Another object is to arrange the movable prisms so as to avoid the danger of breaking or detaching the prisms during the operation of the apparatus. Another object is to allow easy conversion of the apparatus into an ordinary single lens cinematographic apparatus. Other features and advantages of the invention will emerge from the description given hereinafter.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In accordance with the present invention, the entire prism system is contained in a box which is reciprocated to cause the light rays entering through each lens in turn to be directed onto the film. The box may contain four prisms, namely: two outer prisms intended to be placed respectively in alignment with the centers of the respective lenses, and two prisms placed in a median position between the outer prisms, the prisms may also include dre a pair of rhomboidal prisms superimposed vertically.

   The means for making alternate inter raptions of the light admission to the respective prisms are placed between the objective lenses and the prisses and a shutter is arranged between the prisms and the film to intercept the light when it is. necessary so that a short exposure is achieved. The two lenses are placed side by side, each with its own stop and adjust devices. point, the stops for adjusting the apertures of the lenses being independently adjustable which makes it possible to produce on the film alternately sharp and hazy images. The rotating organs which. focus adjusters can be linked by a chain to work together.

   Interchangeable sliding fronts can be provided, one of the fronts carrying a single lens and the other carrying a pair of parallel lenses as indicated above, so that by replacing these fronts l on the other hand, it is easy to switch from a stereoscopic apparatus to a single lens apparatus.



     So that the invention can be clearly understood and easily put into practice, it will now be described in detail with the aid of the accompanying drawings in which:
Fig. 1 shows a front view of a camera

 <Desc / Clms Page number 3>

 graphic embodying the invention.



   Fig. 2 shows a front view of the same apparatus from which the counting device, the lens carriage and the cover of the mechanism for setting the prisms in motion have been removed.



   Fig. 3 shows the detached lens carriage in front elevation.



   Fig. 4 is a plan of the lens trolley of FIG.



   Fig. 5 is a front view of a trolley which can be substituted for that shown in FIG.



  3. when it is desired to transform the apparatus into operation as an ordinary cinematographic apparatus.



   Fig. 6 is a front view of the prism box.



   Fig. 7 is a rear view of the prism box.



   Fig. 8 is a plan view of the prism box with its top cover removed.



   Fig. 9 is a similar plan showing another arrangement of the prism box.



   Fig. 10 is a plan and FIG. 11 an elevation of a third arrangement of the prism box.



   A designates the horn of the camera, B the operating crank, C a toar counter device of any suitable kind combined with the crank B, and D (fig. 2) designates a button on which the rotary obtara- tear (not shown) is mounted, this knob being connected by a transmission to the crank B in any customary or suitable manner. A chain wheel mounted on the boaton D operates at the core of a chain E a larger chain wheel mounted on a counter-shaft F on which a cam or. a cleat G and a counterweight f2 fulfilling the function of a flywheel.

   The

 <Desc / Clms Page number 4>

 cam G operates in contact with the upper edge H and the lower edge I of a plate g 'carrying two vertical rods h' h2 fixed to the underside of the prism box J and passing freely through a guide bar K attached to the interior of the camera. when the crank B is rotated, the prism box J is forced to raise and lower. A removable cover a '(fig.l) normally encloses this mechanism.



   On the lens carriage M (fig. 3 and 4) there are two lenses m ', m2 in which the stops or. the dimensions of the openings for the admission of light by; - can be adjusted independently; it is usually preferable that the images formed by the two lenses have the same focus; the lens frames are therefore connected together by an N chain so that they take to be brought into focus. point together, the m3 pins circulating in oblique m4 slots to indicate the focus. point.



   In the arrangement of the prisms, shown in fig. 6,7 and 8 the outer prisms P, R move back and forth in the vertisal alignment of the two lenses m and m2 respectively and the inner prisms S, T move back and forth in the vertical alignment of the aperture for the film in the screen or. the bulkhead located above the rotary shutter. Therefore, for the highest position of the box J shown in fig. 2, the light can pass through the lens at the P, T prisms to the film, a black part of the front of the prism box, below the. prism R, located at this moment in front of the m2 lens.

   Conversely, when the cam G acting on the flange I has

 <Desc / Clms Page number 5>

 the prism box to be lowered so that the prism R is in front of the m2 lens and that a black part of the front of the prism box, above the prism P, is in front of the lens m ', the light passes to the! next part, of the photographic film through the R and S prisms.

   Assuming that the rotary shutter has only one opening for the passage of light, the movement of the prism box is adjusted so that it reaches each of its extreme positions at the time. of the completion of one turn of the shutter, bringing this aperture into the active position, which is to say that if a complete turn of the crank B produces hate turns of the shutter, it also causes four turns of countershaft f2, which produces four lifting movements and four falling movements of the prism box,

   so that the top prism face and the bottom prism face of the rear of the prism box are alternately brought in front of the shutter opening when the shutter is facing the shutter opening. part of the film which must be exposed to the 1st rut.



   The negatives produced on the film alternatively represent the results due to the laminous rays passing through one of the lenses and the rays passing through the other lens and so on; therefore when the positive film obtained in the ordinary manner at. medium of this film is used for the projection of images in very rapid succession on a screen, the consecutive images taken from slightly different positions and which may differ in sharpness of the contours blend into each other and produce the desired stereoscopic effect.



  According to another arrangement shown in FIG. 9, which is a little more expensive but provides a

 <Desc / Clms Page number 6>

 more solid construction of the prism box, in place of the four prisms mentioned above, only two rhomboidal prisms are used, the upper prism
V fulfilling the functions of the two prisms
R, S and the lower prism W being the equivalent of the two prisms PT The parts of the front and the rear of each of these rhomboidal prisms which are not necessary for the passage of light, that is that is to say the s parts indicated in v ', v2, w', w2 in fig. 9, and the corresponding parts between the two prisms can be painted black to prevent the passage of the material.



   The reciprocating movement of the prisms can be horizontal to the. Iiea to be vertical, and in this case the four prisms (or the two equivalent rhomboidal prisms) can be arranged in a horizontal line as shown in figs. 10 and 11, where the prism box is shown in its extreme left position so that the prism R is in front of the m2 lens and the conjugate prism S is in front of the opening of the ob - taratear, while the P and '± prisms and the m' lens are disabled.

   In this variant, the rods h 'and h2 are omitted and are replaced by a single rod h3 with reciprocating vertical movement, connected by an arm with a boltonnière h5 to a toothed sector h6 engaged with a rack h7 formed or fixed on the underside of the prism box D. When the rod h3 (fig. 11) is lifted by the action of the cam G (fig.2) and the sector h6 is thus moved in the direction of the arrow in fig. . 11, the prism box J is moved to the right and the prisms P and T are brought into the active position, and so on.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   A double convex lens having the same focus as that used in the objective (not shown) can be placed right up against the film to correct the scattering of light rays which is caused by their passage through the prisms.



   An advantage of the arrangement in which all the prisms move together, compared to the previous arrangements in which the two middle prisms move between fixed outer prisms, lies in the elimination of the risk of disturbances in the centering of each of the prisms. successive images on the film.



   A camera incorporating the devices described above can be easily converted to function as an ordinary cinematographic camera, by removing the prism box J and the carriage M carrying the two lenses, and the introduction - duction of the Y carriage (fig. 5) carrying the usual single lens Z, the transmission for the reciprocating movement and the prism box then rotating empty and being able to be neglected.



   CLAIMS
1. A camera of the kind indicated, in which the whole system of prisms is contained in a reciprocating box.


    

Claims (1)

2. Un appareil suivant la revendication 1, dans lequel la boite à prismes est située derrière les lentil- les d'objectif, la disposition étant telle que des inter- ruptions alternantes de l'admission de la lumière vers les prismes respectifs se produisent entre les lentilles et les prismes. <Desc/Clms Page number 8> 2. An apparatus according to claim 1, wherein the prism box is located behind the objective lenses, the arrangement being such that alternating interruptions of the admission of light to the respective prisms occur between. lenses and prisms. <Desc / Clms Page number 8> 3. Un appareil suivant la revendication 1, dans le- quel un obturateur pour laisser passer par intermittences la lumière des prismes vers le film en mouvement est si- tué entre les prismes et le film. 3. An apparatus according to claim 1, in which a shutter for intermittently passing light from the prisms to the moving film is located between the prisms and the film. 4. Un appareil suivant la revendication 1, dans le- qael il est fait usage de quatre prismes, savoir: deux prismes extérieurs destinés à être placés respectivement dans l'alignement des centres des lentilles respectives, et deux prismes occupant une position médiane entre les prismes extérieurs. 4. An apparatus according to claim 1, in le- qael use is made of four prisms, namely: two outer prisms intended to be placed respectively in alignment with the centers of the respective lenses, and two prisms occupying a median position between them. outer prisms. 5. Appareil suivant la revendication 4, dans lequel les deux'prismes extérieurs sont placés à des niveaux différents et les deux prismes médians sont verticalement saper posés. 5. Apparatus according to claim 4, wherein the two outer prisms are placed at different levels and the two middle prisms are vertically placed. 6. Un appareil suivant la revendication 1, dans le- quel les prismes consistent en une paire de prismes rhom- boldaax superposées verticalement. 6. An apparatus according to claim 1, wherein the prisms consist of a pair of rhomboldaax prisms stacked vertically. 7. Un appareil suivant la revendication 1, dans le- quel les deux lentilles sont placées côte à côte, chaque lentille possédant ses dispositifs propres d'arrêt et de mise au point, les arrêts pour régler les ouvertures des lentilles étant réglables indépendamment, de telle sorte qu'on petit produire sur le film alternativement des images nettes et voilées . 7. An apparatus according to claim 1, in which the two lenses are placed side by side, each lens having its own stop and focusing devices, the stops for adjusting the apertures of the lenses being adjustable independently, from so that we can produce on the film alternately sharp and hazy images. 8. Un appareil suivant la rev ndication 7, dans lequel les organes rotatifs qui règlent la mise au point des deux lentilles sont reliés par fine chaîne de façon à fonctionner ensemble. 8. An apparatus according to claim 7, in which the rotating members which adjust the focus of the two lenses are linked by a fine chain so as to work together. 9. Un appareil photographique du genre indiqué, com- portant des devants interchangeables, l'un muni d'une seu- le lentille et l'autre muni d'une pire de lentilles parai lèles, l'appareil pouvant être facile,-lent transformé par le remplacement de ces devants l'un par l'autre, pour <Desc/Clms Page number 9> passer de l'appareil stéréoscopique à l'appareil à simple lentille. 9. A photographic apparatus of the kind indicated, having interchangeable fronts, one fitted with a single lens and the other fitted with an eirp of parallel lenses, the apparatus being able to be easy. transformed by the replacement of these fronts one by the other, for <Desc / Clms Page number 9> switch from the stereoscopic device to the single lens device. 10. Appareil Pour l'emploi en cinémetographie stéré- oscopique, ayant ses pièces construites, disposées et destinées à fonctionner en substance de la manière dé- crite. 10. Apparatus For use in stereoscopic kinemetography, having its parts constructed, arranged and intended to function in substance as described.
BE343945D BE343945A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE343945A true BE343945A (en)

Family

ID=20168

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE343945D BE343945A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE343945A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH621634A5 (en)
CH618024A5 (en)
FR2491629A1 (en) X-RAY DEVICE FOR RECORDING IMAGES OF LAYERS OF A THREE-DIMENSIONAL OBJECT
FR2610733A1 (en) IMAGE COMPOSER
BE343945A (en)
EP0001951B1 (en) Projection apparatus permitting the recording of the projected image of an object
BE1011175A3 (en) Method for obtaining images in relief and device for implementing the method.
FR2547432A1 (en) Optical system for taking stereoscopic photographs in a camera
JP2011514547A5 (en)
CH318471A (en) Photographic composing machine
CH307354A (en) Typographic machine to compose photographically.
FR3053807A1 (en) PHOTOLITHOGRAPHY DEVICE AND METHOD
CH322286A (en) Device for obtaining parallax stereograms
CH94476A (en) Process for taking photographic views, with a view to allowing the projection of the latter on a screen, giving the impression of views in substantially natural colors, and apparatus for its implementation.
CH134971A (en) Camera and projection process for color photography and cinematography.
BE505389A (en)
CH207730A (en) Device for obtaining photographs giving the impression of relief.
CH140744A (en) Cinematographic camera.
CH269812A (en) Process for taking x-rays giving the impression of relief, and device for implementing this process.
CH263048A (en) Relief photography device for obtaining positives of relief photographs.
CH264318A (en) Camera for the simultaneous recording of a plurality of negative images of a subject.
BE408856A (en)
CH94244A (en) Process for the production of photographic views and their projection on a screen in substantially natural colors, and apparatus for its implementation.
BE351178A (en)
BE406997A (en)