BE1004370A4 - Teillage AND PLANT FOR THE PREPARATION OF LIN. - Google Patents

Teillage AND PLANT FOR THE PREPARATION OF LIN. Download PDF

Info

Publication number
BE1004370A4
BE1004370A4 BE9000715A BE9000715A BE1004370A4 BE 1004370 A4 BE1004370 A4 BE 1004370A4 BE 9000715 A BE9000715 A BE 9000715A BE 9000715 A BE9000715 A BE 9000715A BE 1004370 A4 BE1004370 A4 BE 1004370A4
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
flax
installation according
rollers
advance
fibers
Prior art date
Application number
BE9000715A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Bahmer Jakob
Bahmer Kaspar
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bahmer Jakob, Bahmer Kaspar filed Critical Bahmer Jakob
Application granted granted Critical
Publication of BE1004370A4 publication Critical patent/BE1004370A4/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01BMECHANICAL TREATMENT OF NATURAL FIBROUS OR FILAMENTARY MATERIAL TO OBTAIN FIBRES OF FILAMENTS, e.g. FOR SPINNING
    • D01B1/00Mechanical separation of fibres from plant material, e.g. seeds, leaves, stalks
    • D01B1/10Separating vegetable fibres from stalks or leaves
    • D01B1/14Breaking or scutching, e.g. of flax; Decorticating
    • D01B1/22Breaking or scutching, e.g. of flax; Decorticating with crushing or breaking rollers or plates

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Preliminary Treatment Of Fibers (AREA)

Abstract

Dans une installation pour le teillage et la préparation du lin par le broyage du lin et la séparation des parties ligneuses des fibres de lin un balle de lin est amenée, après l'égrènement, par un dispositif d'alimentation (5,9-13) à une broyeuse (14) comportant plusieurs rouleaux (15) coopérant, un secouement du lin étant réalisé entre-temps ou après la broyeuse. Ensuite les fibres de lin sont alignées et liées sous forme d'un écheveau.In an installation for scutching and preparing flax by grinding flax and separating the woody parts of flax fibers, a flax ball is fed, after the de-husking, by a feeding device (5,9-13 ) to a grinder (14) comprising several co-operating rollers (15), the flax is shaken in the meantime or after the grinder. Then the flax fibers are aligned and tied in the form of a skein.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Installation pour le teillage et la préparation du lin 
 EMI1.1 
 ------------------------------------------------------ L'invention concerne une installation pour le teillage et la préparation du lin par un broyage du lin et par la séparation des parties ligneuses des fibres du lin. 



  De plus en plus la culture du lin est recommandée pour une variante de prodution végétale dans l'agriculture. Le lin peut être utilisé dans les domaines les plus différents. 



  Par exemple il peut être employé dans le secteur textile, par exemple pour la fabrication de toiles de lin, pour des cordes et autres. De plus sa mise en oeuvre en vue de remplacer l'amiante est recherchée. Des fibres de lin mélangées au papier permettent d'obtenir une augmentation correspondante de la stabilité et/ou une plus grande résistance à la rupture du papier. 



  Cependant la séparation des fibres de lin de la paille de lin est problématique et laborieuse. La technique connue jusqu'à ce jour pouur la récolte comprend les opérations comme arracher, retourner, égrener et presser. En premier lieu il est nécessaire de laisser le lin récolté pendant environ quatre à six semaines sur le champ pour obtenir le rouissage par la rosée du lin arraché. Le processus de rouissage par la rosée est dû à l'action de petits champignons toujours présents sous forme de mycélium dans 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la paille du lin. Sous l'influence alternée de la chaleur et de l'humidité les spores des champignons germent très rapidement et se nourrissent des matières pectiques des tiges de lin. Après environ deux semaines la paille de lin doit être retournée et le rouissage est seulement achevé après quatre à six autres semaines.

   Cette longue période de stockage sur le champ est toutefois problématique, en particulier à cause des risques d'ordre météorologique. 



  Si, par exemple, il pleut vers la fin du rouissage, la paille ne peut être mise en grange au moment voulu car elle pourrirait à l'état humide. Cela signifie que l'opération du rouissage se poursuivrait et que les fibres seraient attaquées. Dans ce cas on parle d'un rouissage excessif. Avec des conditions météorologiques très mauvaises la totalité de la récolte de lin peut être même perdue. 



  Un autre désavantage du rouissage par la rosée est l'épaisseur des javelles fortement limitée du fait du procédé, laquelle ne peut pas toujours être respectée en cas de récoltes abondantes. Un autre inconvénient est que suite à la longue période de stockage les mauvaises herbes peuvent proliférer dans les champs en question et de ce fait les labours d'automne peuvent subir un certain retard. 



  La préparation ultérieure comprend le broyage et le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 vannage dans des vans ainsi que le peignage pour la préparation pour la filature. 



  Les vans connus sont étudiés pour le traitement du lin roui et fournissent à la sortie des poignées enlevées à la main, essorées et mises en balles. Avec ce procédé il s'ensuit un fort taux d'étoupe, c-à-d de courtes fibres entremêlées. 



  Le lin vanné ainsi collecté doit principalement être l'objet d'un peignage et d'opérations ultérieures pour pouvoir ensuite être utilisé, par exemple, dans le secteur textile. Jusqu'à ce jour l'alimentation du peigne avec les poignées se faisait manuellement et, avec le peignage, était une. des opérations les plus coûteuses sur le plan main d'oeuvre lors de la préparation du lin. Un autre désavantage est que ce procédé convient seulement pour l'obtention de fibres longues. 



  En conséquence la présente invention a pour but de simplifier le teillage et la préparation du lin, en particulier d'accélérer la séparation des fibres de lin et de la réaliser avec une mise en oeuvre moindre. 



  Selon la présente invention ce problème est résolu en amenant, après   l'égrènement,   les balles de lin à l'aide d'un dispositif d'alimentation à une broyeuse, composée de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 plusieurs rouleaux coopérant, le lin passant sur un secoueur intermédiaire ou final, et ensuite les fibres de lin sont alignées et liées sous forme d'un écheveau. 



  Avec le procédé selon l'invention il est possible de teiller en continu le lin vert sans le rouissage préalable qui demande beaucoup de temps et de le transformer en ruban pour le filage, ledit ruban étant ensuite déposé, par exemple dans des pots de filature, des sacs de transport, des rouleaux ou des bobines. 



  De cette façon une transformation industrielle est possible en l'espace d'un délai plus court et sans   arand   risque d'ordre météorologique et ce sans des dispositifs sophistiqués. Le ruban pour le filage ainsi obtenu peut être transporté de suite pour l'utilisation prévue. 



  Dans une exécution selon l'invention il peut être prévu que le dispositif d'alimentation est doté d'un dispositif d'égrènement en forme de peigne et mobile transversalement à la direction de l'avance du lin. 



  Vu le déplacement transversal du dispositif d'égrènement les graines sont pratiquement enlevées aux peignes. 



  Il peut être prévu d'une façon simple que le dispositif d'égrènement en forme de peigne présente une bande sans 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fin en rotation, une chaîne ou autre d'ou plusieurs chevilles disposées l'une près de l'autre à un faible intervalle font saillie vers l'extérieur. 



  Dans ce cas il est seulement nécessaire que la vitesse de rotation du dispositif en forme de peigne soit adaptée à la vitesse d'avance de traitement du lin. 



  Un simple dispositif d'alimentation et/ou de transport pour le traitement du lin peut être étudié pour que le dispositif d'alimentation présente au moins une paire de rouleaux d'entrée disposés l'un au-dessus de l'autre et dont les axes sont verticaux et/ou placés transversalement à la direction d'avance du lin, et qui coopèrent avec un dispositif de transport disposé transversalement au dispositif d'avance de traitement du lin dans l'installation. 



  D'une façon avantageuse deux paires de rouleaux d'entrée disposés l'un au-dessus de l'autre sont généralement prévues avec un faible intervalle dans la direction de l'avance, les axes des rouleaux disposés l'un au-dessus de l'autre étant éventuellement placés dans une faible position oblique vis-à-vis l'un de l'autre, à savoir pour que l'entrefer d'entrée entre les rouleaux se rétrécisse, ce pour une meileure entrée du lin sur le côté. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  L'entrée du lin est facilitée si au droit des rouleaux   d'entrée,   de préférence entre deux paires de rouleaux placées avec un intervalle, un dispositif de transport transversal est monté entre ces paires de rouleaux. Si nécessaire un dispositif de transport transversal, par exemple sous forme de vis de transport avec des axes en direction transversale à la direction d'avance de traitement du lin peut être installé en supplément ou en son lieu et place. 



  Par exemple, le dispositif de transport transversal peut, d'une façon avantageuse, comporter par exemple une bande en rotation, une chaîne ou autre dotée d'éléments en forme d'aubes qui sont déplacés transversalement à la direction d'avance de traitement et ainsi introduisent le lin entrant latéralement dans l'installation entre les rouleaux d'alimentation d'oû il est transporté à angle droit ou, selon la place disponible, en position oblique dans la direction d'avance de traitement. 



  La broyeuse peut se composer d'un grand nombre de rouleaux broyeurs placés par paires l'un au-dessus de l'autre et coopérant et installés les uns derrière les autres dans la direction d'avance. En vue d'une séparation optima et rapide des parties ligneuses des fibres de chanvre les surfaces des rouleaux peuvent être dotées de nervures axiales, ou en spirale ou en chevrons, réparties sur la 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 circonférence, leur nombre pouvant augmenter en direction de l'avance et leur taille et/ou leur hauteur diminuant en même temps. Cela signifie qu'après un traitement grossier au début ledit traitement devient de plus en plus fin. Les parties ligneuses sont simultanément séparées.

   Cette séparation peut être encore amplifiée si lors d'une autre exécution de l'invention un dispositif d'aspiration ou de soufflage est prévu dans la broyeuse ou bien en aval de cette dernière. 



  Ce dispositif peut comprendre, par exemple, un tambour perforé qui tourne danns la direction de l'avance pour assurer le transport du lin, un dispositif de soufflage, par exemple une soufflante, étant installé à l'intérieur dudit tambour perforé. 



  Un secoueur avec dispositif de transport peut être placé derrière la broyeuse pour amplifier la séparation des parties ligneuses des fibres de chanvre. 



  A cet effet il peut être prévu qu'un secoueur avec dispositif de transport est monté en aval de la broyeuse et doté au moins d'une bande sans fin en rotation, une chaîne ou autre sur laquelle des barrettes sont placées transversalement à la direction d'avance du lin. 



  Un transport impeccable est possible s'il est prévu que vu 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 dans la section transversale les barrettes accusent une forme triangulaire, une pointe du triangle étant orientée vers le lin à transporter. 



  Un bon transport avec un secouement simultané et le cas échéant un broyage de finition est réalisé si deux bandes, chaînes ou autres sans fin en rotation dotées de barrettes sont prévues l'une au-dessus de l'autre, si le lin est tiré entre les deux bandes ou chaînes et si au moins une des deux bandes, chaînes est dotés d'un vibrateur. 



  Les fibres de chanvre peuvent être ensuite alignées et ordonnées dans un dispositif à aiguilles en aval. 



  Une exécution avantageuse du dispositif à aiguilles peut consister à doter ledit dispositif à aiguilles de deux bandes, chaînes ou autres sans fin en rotation placées l'une au-dessus de   l'autre,   avec des rangées d'aiguilles orientées vers l'extérieur et s'étendant au moins approximativement en sens travers sur la largeur de la bande, les aiguilles des deux bandes de transport étant placées les unes vis-à-vis des autres pour qu'elles se croisent alternativement. 



  Les nombreuses aiguilles placées les unes à côté des autres et disposées en plusieurs rangées les unes derrière les autres, lesdites aiguilles se croisant grâce aux 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 bandes en face l'une de l'autre, permettent d'obtenir des fibres dûment alignées et ordonnées. A cet effet la vitesse de déplacement des deux bandes est généralement adoptée plus lente que la vitesse des rouleaux d'accélération en aval qui peuvent servir à aligner les fibres de lin parallèlement dans le sens de la longueur et à les affiner. 



  Le liage pour obtenir un écheveau peut être réalisé en prévoyant deux bandes de transport sans fin en rotation placées l'une au-dessus de l'autre et entre lesquelles les fibres de lin passent, les deux bandes de transport étant dotées de secoueurs qui engendrent des secousses transversalement à la direction d'avance du lin. 



  Les fibres de lin sont tirées à travers la fente étroite entre les deux bandes de transport qui, à cette fin, accusent des surfaces généralement lisses ou à profil fin, les fibres étant serrées et liées par les mouvements transversaux. 



  L'épaisseur et/ou le poids de l'écheveau peut être réglé exactement à l'aide d'un équipement de réglage en aval. 



  Par exemple, dans une exécution selon l'invention, il peut être prévu que l'équipement de réglage comporte des galets ou rouleaux placés les uns derrière les autres avec un certain intervalle et tournant à une vitesse de rotation 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 différente. Les vitesses de rotation différentes adoptées pour les rouleaux de l'équipement de réglage permettent d'allonger l'écheveau de fibres et ainsi de diminuer son épaisseur. 



  La dépose de l'écheveau de fibres sortant en continu de l'installation peut se faire d'une façon connue en soi à l'aide d'une bande de transport dans un empoteur connu en soi. Des bobineuses ou enrouleuses peuvent être utilisées au lieu d'un empoteur. 



  Ci-dessous des principes d'exemples d'exécution de l'invention sont décrits à la lumière du plan dans lequel : - la fig. 1 représente le principe de l'installation vu de côté - la fig. 2 est une vue en plan de l'installation selon la fig. 1 - la fig. 3 est une vue latérale du dispositif d'alimentation pour une balle de lin - la fig. 4 est une représentation à une plus grande échelle d'une partie de la broyeuse avec un dispositif de soufflage. 



  Dans l'installation selon l'invention une balle de lin 1 à teiller et à traiter est placée sur un convoyeur oblique 2 et ensuite les ficelles de colisage généralement 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 existantes sont enlevées. Un rouleau d'entraînement 3 sur lequel la balle de lin est posée sur une face est prévu à une faible distance de l'extrémité inférieure du convoyeur oblique 2. L'autre point d'appui de la balle de lin 1 se trouve sur le convoyeur oblique 2 et de ce fait la balle de lin 1 se trouve dans un genre de logement prismatique. 



  Si le convoyeur oblique doté de manetons et simultanément le rouleau d'entraînement 3 sont enclenchés, la balle de lin 1, les ficelles de colisage étant déposées, se déroule et le lin mis à plat est transporté vers le haut et arrive dans la zone d'entrée d'un dispositif d'alimentation 5 avec un dispositif d'égrènement 4. 



  Le dispositif d'égrènement 4 possède une bande 7 sans fin en rotation transversalement à la directionn d'avance de traitement (voir la flèche 6 dans la fig. 1) d'où plusieurs chevilles 8 disposées, comme les dents d'un peigne, l'une près de l'autre font saillie vers le haut et sont déplacées transversalement à la direction d'avance de traitement. Si la balle de lin 1 est déposée sur le convoyeur oblique 2 pour que les graines se trouvent sur le côté arrière, c-à-d sur le côté en direction du dispositif d'égrènement 4, les graines sont enlevées aux chevilles 8 lors du déplacement simultané vers l'avant dans la direction d'avance de traitement (voir la flèche 6).

   A ce moment le lin se trouve déjà dans le dispositif d'alimentation 5 qui transforme la direction de transport 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 du convoyeur oblique 2 en une direction d'avance de traitement transversale. 



  Le dispositif d'alimentation 5 présente deux paires de rouleaux avec les rouleaux d'entrée 9 et 10 qui coopèrent l'un au-dessus de l'autre. Les axes de chaque paire de rouleaux coopérant ne sont pas parallèles mais légèrement obliques l'un vis-à-vis de l'autre, à savoir d'une manière telle que l'entrefer d'entrée se rétrécisse (voir la fig. 3). 



  Les rouleaux d'entrée 9 et 10 s'étendent essentiellement sur toute la largeur de traitement. 



  Entre les deux paires de rouleaux avec les rouleaux d'entrée 9 et 10 se trouve un dispositif de transport transversal qui se compose d'une chaîne 11 portant des éléments en forme d'aubes 12. La chaîne 11 avec les éléments en forme d'aubes 12 se déplace transversalement à la direction d'avance de traitement et introduit ainsi le lin sortant en haut du convoyeur oblique 2 entre les rouleaux d'entrée 9 et 10. 



  Pour une meilleure introduction et pour l'alignement une ou, le cas échéchant, deux vis de transport 13, chacune avec un axe disposé transversalement à la direction d'avance, peuvent être installées devant la première paire 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 avant de rouleaux. 



  Du dispositif d'alimentation 5 le lin parvient aussi régulièrement que possible dans une broyeuse 14. La broyeuse 14 comporte un grand nombre de rouleaux broyeurs 15 placés par paires l'un au-dessus de l'autre et entre lesquels le lin à teiller passe. 



  Un ou plusieurs dispositifs d'aspiration ou de soufflage 16 peuvent être prévus entre les paires de rouleaux broyeurs. La fig. 4 représente un exemple d'exécution avec les rouleaux broyeurs 15 et un dispositif de soufflage 16. 



  Selon la fig. 4 les rouleaux broyeurs 15 peuvent être dotés. de nervures 17 transversales ou en spirale ou en chevrons réparties sur la circonférence. Alors que dans la zone d'alimentation les nervures 17 sur les rouleaux broyeurs 15 sont grossières et placées avec un grand intervalle, leur taille et leur forme diminuent dans la zone de   l'extrémité   de la broyeuse et leur nombre augmente. 



  Egalement dans la zone d'alimentation les nervures finissent en pointe et/ou accusent une section transversale triangulaire alors qu'elles sont arrondies dans la zone arrière. Les rouleaux broyeurs 15 placés les uns au-dessuus des autres sont réglables quant à leurs 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 entrefers pour qu'une séparation optima des parties ligneuses et un transport optimum du lin soient réalisés. 



  Le dispositif de soufflage 16 représenté dans la fig. 4 présente un tambour perforé 18 qui tourne à la. vitesse d'avance du lin. A l'intérieur du tambour perforé est fixé un organe de soufflage 19 (caisson de soufflage) avec une soufflante non représentée. 



  Un secoueur avec dispositif de transport 20 est placé derrière la broyeuse 14. 



  Le secoueur et/ou le dispositif de transport 20 possède deux bandes de transport 21 sans fin en rotation placées au-dessus l'une de l'autre et dotées de rouleaux de renvoi, lesdites bandes de transport 21 portant des barrettes 22 transversalement à la direction de l'avance (flèche 6). Un espace libre entre les barrettes est prévu où les parties ligneuses détachées du lin peuvent tomber. 



  Alors que la bande de transport inférieure 21 sert uniquement pour le transport, les barrettes accusant une section transversale de forme triangulaire et une pointe du triangle étant orientée en direction du lin à transporter, la bande supérieure de transport 21 est logée dans un cadre et soumise à des vibrations par le moteur 23. si nécessaire, les barrettes des bandes de transport 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 placées l'une au-dessus de l'autre peuvent   s'engrèner   et être presque en contact. 



  En aval du secoueur avec dispositif de transport est implanté un dispositif à aiguilles 24 qui se compose également de deux bandes de transport 25 sans fin, en rotation, placées l'une au-dessus de l'autre et dotées de rouleaux de renvoi. 



  Chaque bande de transport 25 est dotée d'un grand nombre d'aiguilles les unes à côté des autres et en plusieurs rangées les unes derrière les autres formant une espèce de râteau. 



  Les aiguilles 26 et la vitesse d'avance des deux bandes de transport 25 peuvent être adoptées pour que les aiguilles d'une rangée fassent saillie dans les aiguilles de deux rangées de la bande de transport opposée. De cette façon un alignement des fibres de lin est obtenu. Derrière le dispositif à aiguilles 24 est prévue une paire de rouleaux 27 pour accélérer le lin qui traverse le dispositif à aiguilles 24 avec une vitesse d'avance moindre. 



  Après la paire de rouleaux d'accélération est placée un dispositif pour le liage des fibres de lin. Il comporte deux bandes 28 disposées l'une au-dessus de l'autre et mises en rotation sans fin à l'aide de rouleaux de renvoi. 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



  Les bandes 28 accusent un très faible intervalle à travers lequel les fibres de lin sont introduites. Chacune des deux bandes 28 est placée dans un cadre 29 lequel, à l'aide d'un excentrique 30, crée un mouvement transversal au mouvement d'avance des fibres de lin. Il s'ensuit une friction et les fibres de lin forment un écheveau. 



  Il est à remarquer qu'avec l'installation selon l'invention la longueur des fibres   n'a   pas une importance particulière. Au contraire les fibres de lin peuvent former un ruban de lin"sans fin", à savoir indépendamment de la longueur des différentes fibres. 



  Les bandes 28 sont suivies d'un équipement de réglage 31. 



  L'équipement de réglage   31.   peut, par exemple, comporter deux paires de rouleaux 32 l'une derrière l'autre, entre lesquelles l'écheveau formé avec les fibres de lin est introduit. Si, par exemple, la paire de rouleaux en aval tourne à une vitesse supérieure à celle de la paire de rouleaux à proximité des bandes 28, le ruban de lin aura une longueur plus grande et son poids sera diminué. Ainsi le poids et l'épaisseur et/ou la largeur des fibres de lin peuvent être réglés. Du dispositif de réglage 31   l'écheveau   de lin arrive à l'aide d'une bande de transport, des rouleaux de renvoi 33 et un dispositif de dépose 34 avec un bras se déplaçant en conséquence dans un emporteur 35 où il est enroulé en forme de spirale.

   Le 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 fonctionnement du dispositif de dépose 34 pour un dépôt en spirale est connu en soi. 



  L'installation selon l'invention fonctionne comme suit : La balle de lin 1 déposée sur le convoyeur oblique 2 et ouverte est introduite entre les rouleaux d'entrée 9 et 10 à l'aide des éléments en forme d'aubes 12 et de la vis de transport 13, ls graines étant ensuite éliminées en liaison avec la direction d'avance de traitement selon la flèche 6 et le dispositif   d'égrènement   4. Lors du passage à travers la broyeuse 14 les parties ligneuses du lin sont éliminées, ladite élimination étant amplifiée par le dispositif de soufflage 16. Le passage suivant à travers le secoueur avec dispositif de transport 20 permet l'évacuation des parties ligneuses encore présentes dans le lin. 



  Les fibres de lin entremêlées et exemptes dans une large mesure de parties ligneuses sont ensuite ordonnées et alignées, c-à-d un peignage a lieu. 



  Les bandes 28 en aval, entre lesquelles les fibres de lin alignées sont introduites, lient, grâce à leur mouvement transversal, les fibres de lin et l'écheveau sans fin est déposé dans l'empoter 35 après un réglage de son poids par l'équipement de réglage 31. 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 



  Il est évident que les composants représentés de l'installationn ne sont décrits   qu'à   titre d'exemple. Dans le cadre de l'invention tout élément peut, à tout moment, être remplacé par un autre élément qui remplit la même fonction. 



  A la place d'une alimentation du lin d'un côté transversal à l'aide d'un convoyeur oblique et si les conditions en hauteur le permettent, une alimentation d'en haut directement au dispositif d'alimentation 5 avec les deux rouleaux d'enttrée 9 et 10 peut être réalisée. Egalement une alimentation de l'arrière est possible le cas échéant. 



  Si nécessaire le dispositif d'égrènement 4 peut être aussi doté d'un couteau oblique 36 (fig. 3) placé sur le côté opposé au convoyeur oblique 2. Le couteau oblique 36 se trouve alors dans une zone peu avant le rouleau de renvoi pour la bande sans fin en rotation 7. Si les chevilles 8 faisant saillie vers le haut n'ont éventuellement pas enlever des graines, lesdites graines sont coupées dès qu'elles parviennent dans la zone du couteau oblique pendant l'opération d'introduction. En même temps un certain alignement du lin a ainsi lieu. 



  Pour mieux agencer les couches de lin tombant de la balle 1 et en même temps pour presser un peu le lin, un rouleau 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 de circuit 37 peut être placé (fig. 3) à une faible distance au-dessus du convoyeur oblique 2.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Plant for scutching and preparing linen
 EMI1.1
 ---------------------------------------------------------- ---- The invention relates to an installation for scutching and preparing flax by grinding flax and by separating the woody parts of the flax fibers.



  More and more the cultivation of flax is recommended for a variant of vegetable production in agriculture. Linen can be used in the most different fields.



  For example it can be used in the textile sector, for example for the manufacture of linen fabrics, for ropes and others. In addition, its implementation with a view to replacing asbestos is sought. Linen fibers mixed with the paper provide a corresponding increase in stability and / or greater breaking strength of the paper.



  However, the separation of flax fibers from flax straw is problematic and laborious. The technique known to date for harvesting includes operations such as plucking, turning, ginning and pressing. First of all it is necessary to leave the flax harvested for about four to six weeks on the field to obtain the retting by dew of the flax torn off. The retting process by dew is due to the action of small fungi always present in the form of mycelium in

 <Desc / Clms Page number 2>

 flax straw. Under the alternating influence of heat and humidity, the spores of the mushrooms germinate very quickly and feed on the pectic matter of the flax stalks. After about two weeks the flax straw should be turned over and retting is only completed after another four to six weeks.

   This long period of storage on the field is, however, problematic, in particular because of the weather risks.



  If, for example, it rains towards the end of retting, the straw cannot be put in the barn at the right time because it would rot in the wet state. This means that the retting operation would continue and that the fibers would be attacked. In this case we speak of excessive retting. With very bad weather conditions, the entire flax crop may even be lost.



  Another disadvantage of retting by dew is the thickness of the bleachers, which is greatly limited by the process, which cannot always be respected in the event of abundant harvests. Another disadvantage is that after the long storage period weeds may proliferate in the fields in question and therefore fall plowing may be delayed.



  Subsequent preparation includes grinding and

 <Desc / Clms Page number 3>

 winnowing in vans as well as combing for preparation for spinning.



  Known vans are studied for the treatment of burnt flax and provide at the exit handles removed by hand, wrung out and baled. With this process there follows a high towing rate, i.e. short intertwined fibers.



  The flax flax thus collected must mainly be the object of combing and subsequent operations in order to then be able to be used, for example, in the textile sector. Until now, the comb was fed with the handles manually and, with the combing, was one. the most costly operations in terms of labor when preparing flax. Another disadvantage is that this process is only suitable for obtaining long fibers.



  Consequently, the present invention aims to simplify the scutching and the preparation of flax, in particular to accelerate the separation of the flax fibers and to achieve it with less processing.



  According to the present invention, this problem is solved by feeding the flax bales after grinding using a feeding device to a grinder, composed of

 <Desc / Clms Page number 4>

 several co-operating rollers, the flax passing over an intermediate or final shaker, and then the flax fibers are aligned and tied in the form of a skein.



  With the process according to the invention it is possible to continuously dye green flax without the prior retting which requires a lot of time and to transform it into a ribbon for spinning, said ribbon then being deposited, for example in spinning pots, transport bags, rolls or reels.



  In this way an industrial transformation is possible in the space of a shorter period and without arand meteorological risk and this without sophisticated devices. The spinning tape thus obtained can be transported immediately for the intended use.



  In an embodiment according to the invention, it can be provided that the feed device is provided with a grinding device in the form of a comb and movable transversely to the direction of advance of the linen.



  Due to the transverse displacement of the de-husking device, the seeds are practically removed from the combs.



  It can be provided in a simple way that the comb-shaped stripping device has a strip without

 <Desc / Clms Page number 5>

 end in rotation, a chain or other of or more pegs arranged close to each other at a small interval protrude outward.



  In this case, it is only necessary that the speed of rotation of the comb-shaped device be adapted to the speed of advance of linen treatment.



  A simple feeding and / or transport device for the treatment of flax can be studied so that the feeding device has at least one pair of input rollers arranged one above the other and the axes are vertical and / or placed transversely to the direction of advance of the linen, and which cooperate with a transport device disposed transversely to the advance device for treating linen in the installation.



  Advantageously, two pairs of input rollers arranged one above the other are generally provided with a small interval in the direction of advance, the axes of the rollers arranged one above the other being possibly placed in a weak oblique position with respect to each other, namely so that the inlet air gap between the rollers narrows, this for better entry of the linen on the side .

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  The entry of the linen is facilitated if in line with the entry rollers, preferably between two pairs of rollers placed with an interval, a transverse transport device is mounted between these pairs of rollers. If necessary, a transverse transport device, for example in the form of a transport screw with axes in a direction transverse to the direction of advance of linen treatment, can be installed additionally or in its place.



  For example, the transverse conveyor device can advantageously comprise for example a rotating band, a chain or the like provided with elements in the shape of blades which are moved transversely to the direction of advance of treatment and thus introduce the flax entering laterally into the installation between the feed rollers from where it is transported at a right angle or, depending on the space available, in an oblique position in the direction of advance of treatment.



  The grinder can consist of a large number of grinding rollers placed in pairs one above the other and cooperating and installed one behind the other in the direction of advance. With a view to optimum and rapid separation of the ligneous parts of the hemp fibers, the surfaces of the rollers can be provided with axial ribs, or in spiral or in chevrons, distributed over the

 <Desc / Clms Page number 7>

 circumference, their number being able to increase in the direction of advance and their size and / or their height decreasing at the same time. This means that after a rough treatment at the start said treatment becomes more and more fine. The woody parts are simultaneously separated.

   This separation can be further amplified if during another execution of the invention a suction or blowing device is provided in the grinder or downstream of the latter.



  This device can comprise, for example, a perforated drum which rotates in the direction of advance to ensure the transport of the linen, a blowing device, for example a blower, being installed inside said perforated drum.



  A shaker with transport device can be placed behind the shredder to amplify the separation of the woody parts of the hemp fibers.



  For this purpose it can be provided that a shaker with a transport device is mounted downstream of the grinder and provided with at least one endless rotating band, a chain or the like on which bars are placed transversely to the direction d linen advance.



  Impeccable transport is possible if it is expected that seen

 <Desc / Clms Page number 8>

 in the cross section the bars have a triangular shape, one point of the triangle being oriented towards the linen to be transported.



  A good transport with a simultaneous shaking and if necessary a finishing grinding is carried out if two endless bands, chains or others in rotation provided with bars are provided one above the other, if the linen is pulled between the two bands or chains and if at least one of the two bands, chains is fitted with a vibrator.



  The hemp fibers can then be aligned and ordered in a downstream needle device.



  An advantageous embodiment of the needle device may consist in providing said needle device with two endless bands, chains or other in rotation placed one above the other, with rows of needles oriented outwards and extending at least approximately crosswise over the width of the strip, the needles of the two conveyor belts being placed opposite one another so that they cross alternately.



  The numerous needles placed one next to the other and arranged in several rows one behind the other, said needles intersecting thanks to the

 <Desc / Clms Page number 9>

 bands opposite one another, allow fibers to be duly aligned and ordered. For this purpose, the speed of movement of the two strips is generally adopted slower than the speed of the downstream acceleration rollers which can be used to align the flax fibers parallel in length and to refine them.



  Tying to obtain a skein can be achieved by providing two endless rotating conveyor belts placed one above the other and between which the flax fibers pass, the two conveyor belts being provided with shakers which generate jerks transverse to the direction of advance of the flax.



  The flax fibers are pulled through the narrow slit between the two conveyor belts which, for this purpose, show generally smooth or thin profile surfaces, the fibers being tight and linked by transverse movements.



  The thickness and / or weight of the skein can be adjusted exactly using downstream adjusting equipment.



  For example, in an embodiment according to the invention, it can be provided that the adjustment equipment comprises rollers or rollers placed one behind the other with a certain interval and rotating at a rotational speed

 <Desc / Clms Page number 10>

 different. The different rotational speeds adopted for the rollers of the adjustment equipment make it possible to lengthen the skein of fibers and thus to reduce its thickness.



  The removal of the skein of fibers continuously leaving the installation can be done in a manner known per se using a conveyor belt in a potting machine known per se. Winders or winders can be used instead of a potting machine.



  Below, principles of exemplary embodiments of the invention are described in the light of the plan in which: - FIG. 1 shows the installation principle seen from the side - fig. 2 is a plan view of the installation according to FIG. 1 - fig. 3 is a side view of the feeding device for a flax bale - FIG. 4 is an enlarged representation of part of the grinder with a blowing device.



  In the installation according to the invention a flax ball 1 to be scoured and treated is placed on an oblique conveyor 2 and then the packing strings generally

 <Desc / Clms Page number 11>

 existing ones are removed. A drive roller 3 on which the flax ball is placed on one side is provided a short distance from the lower end of the oblique conveyor 2. The other fulcrum of the flax ball 1 is on the oblique conveyor 2 and therefore the flax ball 1 is in a kind of prismatic housing.



  If the oblique conveyor with crankpins and simultaneously the drive roller 3 are engaged, the flax ball 1, the packing strings being laid, unrolls and the flax laid flat is transported upwards and arrives in the area d input of a supply device 5 with a stripping device 4.



  The grinding device 4 has an endless band 7 which rotates transversely to the direction of treatment advance (see arrow 6 in FIG. 1), hence several pins 8 arranged, like the teeth of a comb, one close to the other protrudes upwards and is moved transversely to the direction of treatment advance. If the flax bale 1 is placed on the oblique conveyor 2 so that the seeds are on the rear side, i.e. on the side towards the stripping device 4, the seeds are removed at the pins 8 during simultaneous movement forward in the direction of treatment advance (see arrow 6).

   At this time the linen is already in the feed device 5 which changes the direction of transport

 <Desc / Clms Page number 12>

 of the oblique conveyor 2 in a transverse processing advance direction.



  The feed device 5 has two pairs of rollers with the input rollers 9 and 10 which cooperate one above the other. The axes of each pair of cooperating rollers are not parallel but slightly oblique with respect to each other, namely in such a way that the inlet air gap narrows (see fig. 3 ).



  The input rollers 9 and 10 extend essentially over the entire processing width.



  Between the two pairs of rollers with the input rollers 9 and 10 is a transverse transport device which consists of a chain 11 carrying elements in the shape of blades 12. The chain 11 with the elements in shape of blades 12 moves transversely to the direction of treatment advance and thus introduces the flax exiting at the top of the oblique conveyor 2 between the input rollers 9 and 10.



  For a better introduction and for alignment one or, if it fails, two transport screws 13, each with an axis arranged transversely to the direction of advance, can be installed in front of the first pair

 <Desc / Clms Page number 13>

 front of rollers.



  From the feeding device 5 the flax reaches as regularly as possible a grinder 14. The grinder 14 comprises a large number of grinding rollers 15 placed in pairs one above the other and between which the flax to be dyed passes .



  One or more suction or blowing devices 16 can be provided between the pairs of grinding rollers. Fig. 4 shows an exemplary embodiment with the grinding rollers 15 and a blowing device 16.



  According to fig. 4 the grinding rollers 15 can be fitted. of transverse or spiral or chevron ribs 17 distributed over the circumference. While in the feed area the ribs 17 on the grinding rollers 15 are coarse and placed with a large gap, their size and shape decrease in the area of the end of the grinder and their number increases.



  Also in the feeding zone, the ribs end in a point and / or have a triangular cross section while they are rounded in the rear zone. The grinding rollers 15 placed one above the other are adjustable as to their

 <Desc / Clms Page number 14>

 air gaps so that optimum separation of the woody parts and optimum transport of the flax are achieved.



  The blowing device 16 shown in FIG. 4 shows a perforated drum 18 which rotates. linen feed speed. Inside the perforated drum is fixed a blowing member 19 (blowing box) with a blower not shown.



  A shaker with transport device 20 is placed behind the grinder 14.



  The shaker and / or the transport device 20 has two endless rotating conveyor belts 21 placed above one another and provided with return rollers, said conveyor belts 21 carrying bars 22 transversely to the direction of advance (arrow 6). A free space between the bars is provided where the woody parts detached from the flax can fall.



  While the lower conveyor belt 21 is used only for transport, the bars having a triangular cross section and a point of the triangle being oriented towards the linen to be transported, the upper transport band 21 is housed in a frame and subjected vibration by the motor 23. if necessary, the strips of the conveyor belts

 <Desc / Clms Page number 15>

 placed one above the other can mesh and be almost in contact.



  Downstream of the shaker with transport device is installed a needle device 24 which also consists of two endless conveyor belts 25, in rotation, placed one above the other and provided with return rollers.



  Each conveyor belt 25 is provided with a large number of needles one beside the other and in several rows one behind the other forming a kind of rake.



  The needles 26 and the speed of advance of the two conveyor belts 25 can be adopted so that the needles of one row protrude into the needles of two rows of the opposite conveyor belt. In this way an alignment of the flax fibers is obtained. Behind the needle device 24 is provided a pair of rollers 27 to accelerate the flax which passes through the needle device 24 with a lower advance speed.



  After the pair of accelerating rollers is placed a device for tying the flax fibers. It has two bands 28 arranged one above the other and endlessly rotated using idler rollers.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



  The strips 28 show a very small interval through which the flax fibers are introduced. Each of the two bands 28 is placed in a frame 29 which, using an eccentric 30, creates a movement transverse to the movement of advance of the flax fibers. This results in friction and the flax fibers form a skein.



  It should be noted that with the installation according to the invention the length of the fibers is not of particular importance. On the contrary, the flax fibers can form an "endless" flax ribbon, that is to say independently of the length of the different fibers.



  The bands 28 are followed by adjustment equipment 31.



  The adjustment equipment 31. may, for example, comprise two pairs of rollers 32 one behind the other, between which the skein formed with the flax fibers is introduced. If, for example, the pair of downstream rollers rotates at a higher speed than that of the pair of rollers near the bands 28, the linen ribbon will have a greater length and its weight will be reduced. Thus the weight and thickness and / or width of the flax fibers can be adjusted. From the adjusting device 31 the hank of flax arrives using a conveyor belt, deflection rollers 33 and a depositing device 34 with an arm moving accordingly in a carrier 35 where it is wound in shape of spiral.

   The

 <Desc / Clms Page number 17>

 operation of the depositing device 34 for a spiral deposit is known per se.



  The installation according to the invention operates as follows: The flax ball 1 deposited on the oblique conveyor 2 and open is introduced between the input rollers 9 and 10 using the blade-shaped elements 12 and the transport screw 13, the seeds then being eliminated in connection with the direction of advance of treatment according to arrow 6 and the stripping device 4. During the passage through the grinder 14 the woody parts of the flax are eliminated, said elimination being amplified by the blowing device 16. The next passage through the shaker with transport device 20 allows the evacuation of the woody parts still present in the flax.



  The intertwined flax fibers, largely free from woody parts, are then ordered and aligned, i.e. combing takes place.



  The downstream bands 28, between which the aligned flax fibers are introduced, bind, by means of their transverse movement, the flax fibers and the endless skein is deposited in the pot 35 after an adjustment of its weight by the adjustment equipment 31.

 <Desc / Clms Page number 18>

 



  It is obvious that the represented components of the installation are only described by way of example. Within the framework of the invention, any element can, at any time, be replaced by another element which fulfills the same function.



  Instead of flax feeding on a transverse side using an oblique conveyor and if the height conditions allow, feeding from above directly to the feeding device 5 with the two rollers d entry 9 and 10 can be carried out. Also feeding from the rear is possible if necessary.



  If necessary, the stripping device 4 can also be provided with an oblique knife 36 (fig. 3) placed on the side opposite the oblique conveyor 2. The oblique knife 36 is then in an area shortly before the deflection roller for the endless band in rotation 7. If the pins 8 projecting upwards have possibly not removed seeds, said seeds are cut as soon as they reach the area of the oblique knife during the insertion operation. At the same time, a certain alignment of the linen takes place.



  To better arrange the layers of flax falling from bale 1 and at the same time to slightly press the flax, a roller

 <Desc / Clms Page number 19>

 circuit 37 can be placed (fig. 3) a short distance above the oblique conveyor 2.


    

Claims (14)

REVENDICATIONS 1. Installation pour le teillage et la préparation du lin par un broyage du lin et par la séparation des parties ligneuses des fibres de lin, caractérisée en ce qu'une broyeuse 14 comportant plusieurs rouleaux coopérant (9,10, 15) est placée derrière un dispositif, d'alimentation (5, 9, 10,11, 12,13) pour le lin égréné, un secoueur (20) étant prévu suivi d'un dispositif de liage et d'alignement. CLAIMS 1. Installation for scutching and preparing flax by grinding flax and by separating the woody parts of flax fibers, characterized in that a grinder 14 comprising several cooperating rollers (9,10, 15) is placed behind a feeding device (5, 9, 10,11, 12,13) for the flaxseed, a shaker (20) being provided followed by a binding and alignment device. 2. Installation selon la revendication 1, caractérisée en ce que le dispositif d'alimentation (5) est doté d'un dispositif d'égrènement en forme de peigne (4) et mobile transversalement à la direction de l'avance du lin, ledit dispositif d'engrènement (4) présentant une bande sans fin en rotation, une chaîne ou autre, d'où plusieurs chevilles (8) disposées l'une près de l'aute et à un faible intervalle font saillie vers l'extérieur. 2. Installation according to claim 1, characterized in that the supply device (5) is provided with a grinding device in the form of a comb (4) and movable transversely to the direction of advance of the linen, said meshing device (4) having an endless band in rotation, a chain or the like, from which several pins (8) arranged one near the other and at a small interval project outwards. 3. Installation selon la revendication 2, caractérisée en ce que le dispositif d'alimentation (5) présente au moins une paire de rouleaux d'entrée (9,10) disposés l'un au-dessus de l'autre dont les axes sont verticaux et/ou placés transversalement à la direction d'avance <Desc/Clms Page number 21> de traitement et qui coopèrent avec un dispositif de transport disposé transversalement au dispositif d'avance de traitement du lin. 3. Installation according to claim 2, characterized in that the feed device (5) has at least one pair of input rollers (9,10) arranged one above the other whose axes are vertical and / or placed transversely to the direction of advance  <Desc / Clms Page number 21>  processing and which cooperate with a transport device arranged transversely to the flax processing advance device. 4. Installation selon la revendication 3, caractérisée en ce que les axes des rouleaux d'entrée (9,10) disposés l'un au-dessus de l'autre sont placés dans une faible position oblique vis-à-vis l'un de l'autre, à savoir pour que l'entrefer dans le dispositif d'entrée se rétrécisse. 4. Installation according to claim 3, characterized in that the axes of the input rollers (9,10) arranged one above the other are placed in a low oblique position vis-à-vis one on the other, namely so that the air gap in the input device narrows. 5. Installation selon une des revendications 1 à 4, caractérisée en ce que des dispositfs de transport transversal (11,12, 13) sont montés dans la zone des rouleaux d'entrée (9,10), les dispositifs de transport transversal présentant une chaîne en rotation, une bande ou autre (11) avec des éléments en forme d'aubes (12) et, le cas échéant, une vis de transport (13) avec des axes en direction transversale à la direction de l'avance de traitement du lin. 5. Installation according to one of claims 1 to 4, characterized in that transverse transport devices (11,12, 13) are mounted in the area of the input rollers (9,10), the transverse transport devices having a rotating chain, a band or the like (11) with blade-shaped elements (12) and, if necessary, a transport screw (13) with axes transverse to the direction of the treatment advance flax. 6. Installation selon une des revendications 1 à 5, caractérisée en ce que la broyeuse 14 se compose d'un grand nombre de rouleaux broyeurs 15 placés par paires l'un au-dessus de l'autre et coopérant et dont les surfaces sont dotées de nervures (17) transversales ou en spirale ou en chevrons réparties sur la <Desc/Clms Page number 22> circonférence. 6. Installation according to one of claims 1 to 5, characterized in that the grinder 14 consists of a large number of grinding rollers 15 placed in pairs one above the other and cooperating and whose surfaces are provided of transverse or spiral or chevron ribs (17) distributed over the  <Desc / Clms Page number 22>  circumference. 7. Installation selon la revendication 6, caractérisée en ce que le nombre des nervures (17) réparties sur la circonférence en direction de l'avance de traitement et/ou la taille des nervures (17) en direction de l'avance de traitement diminuent. 7. Installation according to claim 6, characterized in that the number of ribs (17) distributed over the circumference in the direction of the treatment advance and / or the size of the ribs (17) in the direction of the treatment advance decrease . 8. Installation selon l'une des revendications 1 à 7, caractérisée en ce qu'un dispositif de soufflage (16) avec un tambour perforé (18) est disposé entre les rouleaux broyeurs (15), un organe de soufflage (19) étant monté à l'intérieur du tambour perforé. 8. Installation according to one of claims 1 to 7, characterized in that a blowing device (16) with a perforated drum (18) is disposed between the grinding rollers (15), a blowing member (19) being mounted inside the perforated drum. 9.-Installation selon l'une des revendications 1 à 8, caractérisée en ce qu'un secoueur avec dispositif de transport (20) est placé derrière la broyeuse (14) et doté au moins d'une bande sans fin, d'une chaîne ou autre (21) sur laquelle des barrettes (22) sont placées transversalement à la direction d'avance du lin. 9.-Installation according to one of claims 1 to 8, characterized in that a shaker with transport device (20) is placed behind the grinder (14) and provided with at least one endless belt, a chain or other (21) on which bars (22) are placed transversely to the direction of advance of the linen. 10. Installation selon l'une des revendications 1 à 9, caractérisée en ce qu'après le secouement du lin un dispositif à aiguilles (24) est placé pour ordonner et aligner les fibres de lin, deux bandes, chaînes ou autres (25) sans fin en rotation étant placées l'une <Desc/Clms Page number 23> au-dessus de l'autre et présentant des rangées d'aiguilles (26) orientées vers l'extérieur et s'étendant au moins approximativement en sens travers sur la largeur de la bande, chaîne ou autre, les aiguilles (26) des deux bandes, chaînes ou autres (25) étant disposées les unes vis-à-vis des autres pour qu'elles se croisent alternativement. 10. Installation according to one of claims 1 to 9, characterized in that after the shaking of the flax a needle device (24) is placed to order and align the flax fibers, two bands, chains or other (25) endless rotating being placed one  <Desc / Clms Page number 23>  above each other and having rows of needles (26) oriented towards the outside and extending at least approximately crosswise across the width of the strip, chain or other, the needles (26) of both bands, chains or the like (25) being arranged one against the other so that they intersect alternately. 11. Installation selon la revendication 10, caractérisée en ce que des rouleaux d'accélération (27) sont disposés en aval du dispositif à aiguilles (24). 11. Installation according to claim 10, characterized in that the acceleration rollers (27) are arranged downstream of the needle device (24). 12. Installation selon l'une des revendications 1 à 11, caractérisée en ce que pour le liage des fibres de lin deux bandes de transport sans fin en rotation (28) placées l'une au-dessus de l'autre sont prévues, entre lesquelles les fibres de lin passent, les deux bandes de transport (28) étant dotées de secoueurs (29,30) qui engendrent des secousses transversalement à la direction d'avance du lin. 12. Installation according to one of claims 1 to 11, characterized in that for the binding of flax fibers two endless rotating conveyor belts (28) placed one above the other are provided, between which flax fibers pass, the two conveyor belts (28) being provided with shakers (29,30) which generate jolts transversely to the direction of advance of the flax. 13. Installation selon l'une des revendications 1 à 12, caractérisée en ce qu'un équipement de réglage (31) est prévu en aval pour le réglage de l'épaisseur de l'écheveau et du poids des fibres de lin. 13. Installation according to one of claims 1 to 12, characterized in that an adjusting equipment (31) is provided downstream for adjusting the thickness of the skein and the weight of the flax fibers. 14. Installation selon l'une des revendications 1 à 13, <Desc/Clms Page number 24> caractérisée en ce que le dispositif de transport pour l'alimentation des balles de lin (1) possède un convoyeur oblique (2) au-dessus duquel est placé un rouleau de circuit (37) à une faible distance. 14. Installation according to one of claims 1 to 13,  <Desc / Clms Page number 24>  characterized in that the transport device for feeding the flax bales (1) has an oblique conveyor (2) above which a circuit roller (37) is placed at a short distance.
BE9000715A 1989-07-15 1990-07-12 Teillage AND PLANT FOR THE PREPARATION OF LIN. BE1004370A4 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19893923498 DE3923498A1 (en) 1989-07-15 1989-07-15 Flax prepn. - has breaker to extract wood matter after de-seeding and before alignment for bundling

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1004370A4 true BE1004370A4 (en) 1992-11-10

Family

ID=6385152

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9000715A BE1004370A4 (en) 1989-07-15 1990-07-12 Teillage AND PLANT FOR THE PREPARATION OF LIN.

Country Status (5)

Country Link
AT (1) AT396948B (en)
BE (1) BE1004370A4 (en)
DE (1) DE3923498A1 (en)
FR (1) FR2649726B3 (en)
NL (1) NL9001604A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0586359A1 (en) * 1992-09-02 1994-03-09 Staar Societe Anonyme Automatic disengagement of plugs inserted in electrical sockets

Families Citing this family (20)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
BE1005603A3 (en) * 1992-02-19 1993-11-16 Depoortere Rik Richard Achiel Device for on bearing handfuls flax.
DK0706585T3 (en) * 1993-06-30 1998-03-30 Windi Winderlich Gmbh Method of treating scleral germ fibers, especially flax
CZ280819B6 (en) * 1994-08-31 1996-04-17 Českomoravský Len, A.S. Process and apparatus for releasing long fibers from stalks of vegetable material
CZ280798B6 (en) * 1994-08-31 1996-04-17 Českomoravský Len, A.S. Apparatus for obtaining fibers from stalks of vegetable material
US6079647A (en) * 1996-07-19 2000-06-27 Durafibre Inc. Plant material processing system
US5720083A (en) * 1996-07-19 1998-02-24 Durafibre Inc. Method for decorticating plant material
DE19744988A1 (en) * 1997-10-13 1999-04-15 Ilse Schoettle Semifinished flax material
RU2280720C1 (en) * 2004-12-27 2006-07-27 Максимов Владимир Владимирович Method of treatment of bast fiber material
CN100366803C (en) * 2005-04-29 2008-02-06 四川省纺织工业研究所 Vibration roller fiber-opening method and fiber-opening machine
CN100414006C (en) * 2006-07-20 2008-08-27 杨政 Hemp peeling method and peeler
FR2982283B1 (en) * 2011-11-07 2015-01-16 Faurecia Automotive Ind METHOD FOR MANUFACTURING A CONTINUOUS FIBER SAIL COMPRISING LONG NATURAL FIBERS, INSTALLATION AND SAIL
CN104641807B (en) * 2015-02-06 2017-01-25 咸宁市农业科学院 Automatic high-efficiency ramie peeling machine
DE102015110227A1 (en) * 2015-06-25 2017-01-12 Egon Heger Process for purifying and / or increasing the ratio of fiber length to fiber thickness of plant fibers
CN106048739B (en) * 2016-08-15 2018-03-06 咸宁市农业科学院 Transition structure for the bast-fibre extractor of double de- numb devices
CN106048737B (en) * 2016-08-15 2018-05-08 咸宁市农业科学院 Bast-fibre extractor
CN106048740B (en) * 2016-08-15 2018-05-01 咸宁市农业科学院 Hemp stalk for bast-fibre extractor clamps conveying device
UA118145C2 (en) * 2017-07-27 2018-11-26 Товариство З Обмеженою Відповідальністю "Хемптехно" LINING CULTURAL PROCESSING LINE
DE102017011741A1 (en) 2017-12-19 2019-06-19 Hanffaser Uckermark eG Process for an enzymatic-surfactant fiber pulping of bast strips
IT202000011020A1 (en) * 2020-05-14 2021-11-14 Nuiche S R L MACHINE AND METHOD OF SCREWING
FR3147298A1 (en) * 2023-03-28 2024-10-04 Studys Scutching plant for the treatment of plant fibres

Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR1053851A (en) * 1951-04-24 1954-02-05 Sativa Corp Improvements made to shelling machines for fibrous materials
FR1123346A (en) * 1955-03-09 1956-09-20 Distillerie De La Saane Et Bea Scaling process and equipment for its implementation
EP0317681A1 (en) * 1987-11-19 1989-05-31 Lin Developpement S.A. Method and apparatus for the continuous preparation of plant stalks

Family Cites Families (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE895640C (en) * 1949-10-18 1953-11-05 Emil Dr Gminder Method and device for obtaining a fiber mat or a sliver from bast fiber stalks
DE904340C (en) * 1950-02-11 1954-02-18 Dr Emil Gminder Device for obtaining a fiber mat or a sliver from bast fiber stalks

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR1053851A (en) * 1951-04-24 1954-02-05 Sativa Corp Improvements made to shelling machines for fibrous materials
FR1123346A (en) * 1955-03-09 1956-09-20 Distillerie De La Saane Et Bea Scaling process and equipment for its implementation
EP0317681A1 (en) * 1987-11-19 1989-05-31 Lin Developpement S.A. Method and apparatus for the continuous preparation of plant stalks

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0586359A1 (en) * 1992-09-02 1994-03-09 Staar Societe Anonyme Automatic disengagement of plugs inserted in electrical sockets

Also Published As

Publication number Publication date
FR2649726B3 (en) 1991-12-06
AT396948B (en) 1993-12-27
DE3923498A1 (en) 1991-01-17
NL9001604A (en) 1991-02-01
FR2649726A1 (en) 1991-01-18
ATA143190A (en) 1993-05-15

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1004370A4 (en) Teillage AND PLANT FOR THE PREPARATION OF LIN.
EP2030514B1 (en) Stalk separator with reciprocating oscillating movements
FR2683974A1 (en) DEVICE FOR TREATING FROZEN AGRICULTURAL PRODUCTS COMPRISING AT LEAST TWO PAIR OF CYLINDERS THROUGH WHICH THE PRODUCT TO BE TREATED.
FR2620896A1 (en) Device for harvesting fibrous plants, in particular flax, with threshing of the seeds and summary extraction of the fibre in the field
EP0317681B1 (en) Method and apparatus for the continuous preparation of plant stalks
US8475628B1 (en) Process and apparatus for orienting bast stalks for decortication
FR2900024A1 (en) Device for cleaning, decapsulating, thrashing and/or aligning fibrous vegetable material, e.g. linen, comprises motor-driven decapsulater having annular blades with rounded profile
BE1004355A3 (en) Combine linen.
FR2528660A1 (en) Movable flax of hemp stalk gatherer - picks up parallel stalks and compresses and bales them whilst maintaining parallel orientation
EP0016709A1 (en) Combing machine for liberian fibres and apparatus with the purpose of preparing these fibres in view of their spinning
FR2666957A1 (en) Packaging method for flexible fibrous materials, especially scutched flax, and device for implementation
FR2651800A1 (en) Method and device for purifying and making parallel plant stems, for example flax stems, arranged in a layer
FR2707674A3 (en) Apparatus for extracting the seed cases of flax
BE532235A (en)
RU2264075C2 (en) Roll-type press pick-up for bast-fiber cultures
FR2560736A1 (en) Tomato-picking machine
BE357888A (en)
EP0763320B1 (en) Machine for harvesting round or oblong fruit such as cucumbers
FR2801611A1 (en) Grinding apparatus has stems of flax, etc aligned perpendicular to movement through nip of two belts and two ridged or grooved grinding rollers at acute or obtuse angle to the stems
FR2620897A1 (en) Device for harvesting seeds for plants whose stem is kept intact
BE815410A (en) PEAS HARVESTING MACHINE.
FR3019838A1 (en) DEFIBRATION MACHINE
FR3132528A1 (en) Trimming module for pruning machine comprising an inclined slide for drive belt.
FR2677378A1 (en) CARDE DITE &#34;WOOL&#34;.
FR2653968A1 (en) TOWING AND SEPARATING DEVICE FOR A COMBINE HARVESTER.

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: BAHMER JAKOB

Effective date: 20000731

Owner name: BAHMER KASPAR

Effective date: 20000731