BE570365A - - Google Patents

Info

Publication number
BE570365A
BE570365A BE570365DA BE570365A BE 570365 A BE570365 A BE 570365A BE 570365D A BE570365D A BE 570365DA BE 570365 A BE570365 A BE 570365A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
washing
machine according
laundry
mixing wheel
washing machine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE570365A publication Critical patent/BE570365A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F17/00Washing machines having receptacles, stationary for washing purposes, wherein the washing action is effected solely by circulation or agitation of the washing liquid
    • D06F17/06Washing machines having receptacles, stationary for washing purposes, wherein the washing action is effected solely by circulation or agitation of the washing liquid by rotary impellers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Detail Structures Of Washing Machines And Dryers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention concerne une lessiveuse avec roue mélangeuse, spéciale- ment destinée à l'usage domestique, où le lavage, le rinçage et l'expulsion de l'eau du linge, et de préférence aussi le chauffage du liquide de lavage, se font dans une seule machine et sont commandés par un seul moteur électrique. 



   Dans toutes les lessiveuses de ce genre connues jusqu'ici la circula- tion intense de l'eau nécessaire au lavage est produite par une roue mélangeuse pourvue d'aubes ou de palettes actionnée électriquement, qui est aménagée soit sur le fond soit sur la paroi latérale de la cuve de lessivage. 



   Il ne peut être question ici d'une commande directe par les petits moteurs électriques de 160-200 watts à 1400 tours employés généralement pour ces machines, par ce que même lorsqu'il est fait emploi de roues mélangeuses à au- bage développé il se produit par suite de la forte pression spécifique de contact entre les aubes saillantes de la roue mélangeuse et le linge traité une surchar- ge inopportunément élevée du moteur et que d'autre part le linge par suite du frottement avec les aubes à mouvement rapide subit des détériorations considé- rables. 



   Pour cette raison on emploie dans toutes les lessiveuses à roue mé- langeuse des transmissions à courroie de façon que la vitesse de rotation de la roue mélangeuse ne dépasse jamais 500 à 700 tours. 



   Par contre la commande de l'appareil centrifuge exige une vitesse de rotation de 1400 tours par minute. 



   La solution habituellement employée jusqu'ici était d'effectuer le lavage dans une machine à lessiver et la centrifugation dans une essoreuse cen- trifuge, montées chacune avec son moteur propre. La réunion des deux machines sous forme d'un agrégat ne donnait guère lieu à un avantage économique car il n'en résultait pour ainsi dire aucune réduction des frais de fabrication. 



   La présente invention a pour objet une lessiveuse pourvue d'une roue mélangeuse construite de telle façon que calée directement sur le bout d'arbre ou le tourillon du moteur électrique à grande vitesse par exemple de 10400 tours, elle assure un lessivage irréprochable. 



   Par suite du mode de montage de cette roue mélangeuse suivant l'in- vention, qui permet le raccordement par. un assemblage à baïonnette à un pot ro- tatif de centrifugation sans moyeu on obtient une machine unitaire peu coûteuse qui effectue aussi bien le lessivage que l'essorage centrifuge dans une seule machine ne comportant qu'un seul-moteur de commande. 



   La forme fondamentale de cette roue mélangeuse suivant l'invention est celle d'un cône aplati sans aubage faisant saillie sur la surface extérieure du cône. La circulation énergique de l'eau nécessaire à l'opération de lessiva- ge est assurée par trois surfaces coniques ou hélico-coniques formées dans le cône de la roue et agissant comme des aubes cintrées vers l'arrière, de télle sorte que la roue mélangeuse ainsi obtenue n'est constituée que par des surfaces coniques lisses. 



   A cette dernière caractéristique il faut ajouter que malgré la vi-   tessè   de rotation élevée un lavage économique et sans résistance est assuré et cela principalement parce que le linge ou son équivalent ne vient pas en contact avec des bords d'aubes saillants mais uniquement avec des surfaces coniques lis- ses et que d'autre part les surfaces coniques fonctionnant comme aubes de la roue mélangeuse produisent pendant la rotation une circulation ascensionnelle sans résistance. 



   Le lessivage et la centrifugation au moyen d'une machine suivant l'invention se font en maintenant la buanderie ou autre local de lessivage dans le plus grand état de propreté parce que le couvercle de la cuve est construit suivant l'invention comme bassin collecteur du linge humide, fixé à la machine mais pouvant pivoter de 180  vers le haut autour d'un axe convenablement aménagé. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Ce bassin collecteur permet aussi de récupérer la lessive chaude contenue dans le linge, car une pression de la main sur le linge accumulé dans le bassin collec- teur expulse la plus grande partie de la lessive absorbée par le linge à travers des perforations du fond du bassin pour la ramener dans la cuve. 



   D'autres détails de l'invention ressortiront de la description don- née ci-après d'une forme d'exécution de celle-ci avec référence aux dessins an- nexés dans lesquels : 
La figuré 1 est une coupe verticale schématique de la lessiveuse. 



   La figure 2 est une coupe verticale de la roue mélangeuse et du pot rotatif de centrifugation qui y est raccordé par un dispositif du type baïonnette. 



   La figure 3 est une vue en perspective de la roue mélangeuse, et 
La figure 4 est une vue en plan partielle de la roue mélangeuse avec représentation des lignes d'assises. 



   Les éléments constitutifs principaux de la lessiveuse suivant l'in- vention sont s le châssis de la machine 1, la cuve de lessivage 2, le couvercle 3 de la cuve de lessivage et le moteur de commande 4 sur le tourillon 13 duquel est calée la roue mélangeuse 5. 



   En dehors de ces éléments principaux il faut citer comme éléments complémentaires un robinet de vidange 8, les corps chauffants électriques 12, l'interrupteur du moteur et du chauffage 7 et selon les besoins, le brûleur à gaz 9 avec robinet de fermeture du gaz. 



   La cuve de lessivage 2 de la machine est fixée à l'intérieur du châssis ou carter 1 et peut être recouverte d'un couvercle 3. Celui-ci est établi sous forme de bassin collecteur de linge et peut pivoter de 1800 vers le haut autour d'un axe   24.   



   La lessive chaude qui a été absorbée par le linge lors du lessivage peut retourner dans la cuve 2 par les perforations 25 ménagées dans le fond du bassin collecteur. 



   Le moteur de commande 4 à axe vertical, dont le bout d'arbre 13 pas- se à travers le fond 10 de la cuve de lessivage est suspendu à ce dernier par un système pendulaire à mouvement circulaire. La roue mélangeuse suivant l'invention 5 est calée sur le bout d'arbre du moteur. 



   La suspension pendulaire à mouvement circulaire du moteur absolument nécessaire pour la commande de l'essoreuse centrifuge est réalisée suivant l'in- vention en intercalant entre la bride de suspension du moteur et le fond 10 de la cuve une fourrure en caoutchouc de forme appropriée 28 et en suspendant le mo- teur sous la pression des ressorts   27.   



   De préférence la roue mélangeuse est faite en deux pièces et se com- pose d'un disque circulaire 16 pourvu d'un moyeu 15 et calé sur le bout d'arbre 13 du moteur, et de la roue mélangeuse proprement dite 5 fixée à ce disque et pouvant aussi être faite en matière synthétique. 



   La forme fondamentale de la roue mélangeuse proprement dite est un tronc de cône aplati qui est complété par un écrou de fixation 17 pour former un cône complet dont l'angle au sommet est de d = 120  environ. 



   La surface du   cône   n'est pas pourvue de nervures en saillie formant aubes agitatrices mais il est formé, suivant l'invention, sur le corps   tronconi-   que des surfaces d'aubes coniques 18 - de préférence au nombre de trois - recour- bées en arrière et conformées de telle façon que les bords supérieurs arrondis 19 de ces surfaces d'aubes viennent s'appliquer sur la surface extérieure du tronc de cône, tandis que leurs bords inférieurs 20 se trouvent sur le disque circulaire 21 formait la base du cône. Ce bord inférieur est conformé de telle façon qu'il s'étend d'un point intérieur vers le bord extérieur du disque 21. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Lorsqu'on fait tourner l'appareil dans le sens de la flèche ces sur- faces coniques 18 fonctionnant comme des aubes recourbées en arrière, produisent une composante du mouvement circulaire de l'eau dirigée vers le haut qui réduit notablement la pression de contact entre le linge et la roue mélangeuse   5,   ce qui permet d'assurer une commande directe par un moteur électrique d'une vitesse de 1400 tours. 



   Toutes parties du disque de calage 16 qui ne sont pas couvertes par la roue mélangeuse proprement dite 5 servent d'assise à un pot rotatif centri- fuge 6 qui y est raccordé et est pourvu de perforations appropriées 22, la fixa- tion de ce pot à la roue mélangeuse s'effectuant en faisant pénétrer comme dans un assemblage à baïonnette les boulons à tête 26 aménagés sur le pot centrifuge dans les perforations en forme de coulisses 23 du disque de calage. 



   La machine à lessiver suivant l'invention est établie aussi bien pour le chauffage électrique que pour le chauffage au gaz. Les corps chauffants élec- triques 12 sont fixés à l'intérieur de la cuve de lessivage 2 au fond 10 de cel- le-ci et sont recouverts d'une plaque protectrice convenablement perforée 11 qu'on peut monter et démonter facilement. 



   Cette plaque 11 est établie suivant l'invention sous forme d'un plan incliné ou d'une surface conique et forme avec le fond libre horizontal 10 de la cuve un angle obtus; elle a en outre pour but d'agir favorablement sur le cou- rant circulatoire d'eau et le mouvement du linge, notamment pour empêcher l'en- chevêtrement de celui-ci.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to a washing machine with a mixing wheel, especially intended for domestic use, in which washing, rinsing and expelling water from the laundry, and preferably also heating of the washing liquid, take place. in a single machine and are controlled by a single electric motor.



   In all washing machines of this kind known hitherto the intense circulation of the water necessary for washing is produced by a mixing wheel provided with electrically actuated vanes or vanes, which is arranged either on the bottom or on the wall. side of the washing tub.



   There can be no question here of a direct control by the small electric motors of 160-200 watts at 1400 revolutions generally employed for these machines, because even when use is made of mixing wheels with developed blading it is necessary. produces, as a result of the high specific contact pressure between the projecting blades of the mixing wheel and the treated laundry, an undesirably high overload of the motor and that on the other hand the laundry as a result of friction with the fast moving vanes is subjected to considerable deterioration.



   For this reason, belt drives are used in all washers with mixing wheels so that the rotational speed of the mixing wheel never exceeds 500 to 700 revolutions.



   On the other hand, the control of the centrifugal apparatus requires a speed of rotation of 1400 revolutions per minute.



   The solution usually employed heretofore was to carry out the washing in a washing machine and the centrifugation in a centrifugal wringer, each mounted with its own motor. The combination of the two machines in the form of an aggregate hardly gave rise to any economic advantage, since it resulted in virtually no reduction in manufacturing costs.



   The present invention relates to a washing machine provided with a mixing wheel constructed in such a way that it is wedged directly on the end of the shaft or the journal of the high-speed electric motor, for example at 10400 revolutions, it ensures flawless washing.



   As a result of the method of mounting this mixing wheel according to the invention, which allows connection by. a bayonet connection to a rotating hubless centrifuge pot gives an inexpensive unitary machine which performs both washing and centrifugal dewatering in a single machine comprising only one control motor.



   The fundamental shape of this mixing wheel according to the invention is that of a flattened cone without blading projecting on the outer surface of the cone. The energetic circulation of the water necessary for the washing operation is ensured by three conical or helico-conical surfaces formed in the cone of the impeller and acting as vanes bent backwards, so that the impeller mixer thus obtained consists only of smooth conical surfaces.



   To this last characteristic it should be added that despite the high speed of rotation an economical washing without resistance is ensured and this mainly because the laundry or its equivalent does not come into contact with protruding blade edges but only with smooth conical surfaces and that on the other hand the conical surfaces functioning as blades of the mixing wheel produce during the rotation an upward circulation without resistance.



   Leaching and centrifugation by means of a machine according to the invention are carried out while maintaining the laundry room or other washing room in the greatest state of cleanliness because the tank cover is constructed according to the invention as a collecting basin for the water. wet laundry, attached to the machine but capable of pivoting 180 upwards around an appropriately arranged axis.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  This collection basin also makes it possible to collect the hot detergent contained in the laundry, because pressing the hand on the laundry accumulated in the collection basin expels most of the detergent absorbed by the laundry through perforations in the bottom of the washing machine. basin to bring it back to the tank.



   Other details of the invention will emerge from the description given below of an embodiment thereof with reference to the appended drawings in which:
Figure 1 is a schematic vertical section of the washing machine.



   FIG. 2 is a vertical section of the mixing wheel and of the rotary centrifuge pot which is connected thereto by a device of the bayonet type.



   Figure 3 is a perspective view of the mixing wheel, and
Figure 4 is a partial plan view of the mixing wheel with representation of the seat lines.



   The main constituent elements of the washing machine according to the invention are the frame of the machine 1, the washing tub 2, the cover 3 of the washing tub and the control motor 4 on the journal 13 of which the mixing wheel 5.



   Apart from these main elements, complementary elements must be mentioned: a drain valve 8, the electric heating bodies 12, the engine and heating switch 7 and, as required, the gas burner 9 with gas shut-off valve.



   The washing tub 2 of the machine is fixed inside the frame or housing 1 and can be covered with a cover 3. This is established in the form of a laundry collection basin and can swivel 1800 upwards around an axis 24.



   The hot detergent which has been absorbed by the laundry during the washing process can return to the tank 2 through the perforations 25 made in the bottom of the collecting basin.



   The vertical axis drive motor 4, the shaft end 13 of which passes through the bottom 10 of the washing tank, is suspended from the latter by a pendulum system with circular movement. The mixing wheel according to the invention 5 is wedged on the end of the motor shaft.



   The pendulum suspension with circular motion of the motor absolutely necessary for the control of the centrifugal extractor is produced according to the invention by interposing between the suspension flange of the motor and the bottom 10 of the tank a rubber sleeve of suitable shape 28 and by suspending the motor under the pressure of the springs 27.



   Preferably, the mixing wheel is made in two parts and consists of a circular disc 16 provided with a hub 15 and wedged on the end of the shaft 13 of the motor, and the actual mixing wheel 5 attached to this. disc and can also be made of synthetic material.



   The basic shape of the actual mixing wheel is a flattened truncated cone which is supplemented by a fixing nut 17 to form a complete cone whose apex angle is approximately d = 120.



   The surface of the cone is not provided with protruding ribs forming agitating vanes but it is formed, according to the invention, on the frustoconical body of the surfaces of conical vanes 18 - preferably three in number - curved. rearward and shaped so that the rounded upper edges 19 of these blade surfaces come to rest on the outer surface of the truncated cone, while their lower edges 20 are on the circular disc 21 formed the base of the cone . This lower edge is shaped in such a way that it extends from an interior point towards the exterior edge of the disc 21.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   When the apparatus is rotated in the direction of the arrow these conical surfaces 18, functioning as backward curved vanes, produce a component of the upwardly directed circular motion of the water which significantly reduces the contact pressure between. the laundry and the mixing wheel 5, which ensures direct control by an electric motor with a speed of 1400 revolutions.



   All parts of the wedging disc 16 which are not covered by the actual mixing wheel 5 serve as a seat for a centrifugal rotary pot 6 which is connected to it and is provided with suitable perforations 22, the fixing of this pot with the mixing wheel being effected by making the head bolts 26 provided on the centrifugal pot, as in a bayonet assembly, enter the perforations in the form of slides 23 of the wedging disc.



   The washing machine according to the invention is established both for electric heating and for gas heating. The electric heaters 12 are fixed inside the washing tub 2 to the bottom 10 thereof and are covered with a suitably perforated protective plate 11 which can be easily assembled and disassembled.



   This plate 11 is established according to the invention in the form of an inclined plane or a conical surface and forms with the free horizontal bottom 10 of the tank an obtuse angle; it is also intended to act favorably on the circulatory water current and the movement of the laundry, in particular to prevent entanglement of the latter.


    

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S. R E V E N D I C A T I O N S. 1. Lessiveuse, spécialement pour le service domestique, où le lavage, le rinçage et la centrifugation du linge ou son équivalent se font dans une seu- le et même cuve de lessivage à l'aide d'un moteur électrique unique, caractérisée en ce que sur le bout d'arbre supérieur (13), passant à travers le fond (10) de la cuve de lessivage, d'un moteur électrique de commande (4), à axe vertical, suspendu par un système pendulaire à mouvement circulaire au fond de la cuve de lessivage, est calée-une roue mélangeuse (5) sans aubage saillant, qui est établie de telle façon qu'elle sert de moyeu à un pot rotatif de centrifugation (6), sans, moyeu, qui est susceptible d'y être raccordé. 1. Laundry machine, especially for domestic service, where washing, rinsing and centrifugation of laundry or its equivalent are carried out in one and the same laundry tub using a single electric motor, characterized in that than on the upper shaft end (13), passing through the bottom (10) of the washing tank, of an electric control motor (4), with vertical axis, suspended by a pendulum system with circular movement at the bottom of the washing tank, is wedged - a mixing wheel (5) without protruding blading, which is established in such a way that it serves as a hub for a rotary centrifuge pot (6), without, hub, which is capable of 'be connected to it. 2. Lessiveuse suivant la revendication 1, caractérisée en ce que la roue mélangeuse (5) ne présente que des surfaces coniques et que son aubage à surfaces coniques recourbées en arrière, partant d'un disque en forme de cône aplati dont l'angle au sommet est de 120 environ, est obtenu par un usinage ap- proprié de telle manière que les bords supérieurs (19) des surfaces coniques (18) fonctionnant comme des aubes s'appliquent sur la surface extérieure conique de la roue, tandis que les bords inférieurs (20) se placent dans le plan circulaire (21) formant la base de ce cône. 2. Washing machine according to claim 1, characterized in that the mixing wheel (5) has only conical surfaces and that its blade with conical surfaces curved backwards, starting from a disc in the form of a flattened cone whose angle at the peak is about 120, is obtained by suitable machining so that the upper edges (19) of the conical surfaces (18) functioning as vanes rest on the tapered outer surface of the impeller, while the edges lower (20) are placed in the circular plane (21) forming the base of this cone. 30 Lessiveuse suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que la roue mélangeuse suivant la revendication 2 est fixée sur un disque circu- laire (16) pourvu d'un moyeu (15) et que les parties (21) de ce disque qui ne sont pas couvertes par la roue mélangeuse (5), sont pourvues de perforations (23) en forme de coulisse pour être raccordées, de préférence par un assemblage à baïonnette à un pot rotatif centrifuge (6) muni de boulons à têtes (22). 30 Washing machine according to claims 1 and 2, characterized in that the mixing wheel according to claim 2 is fixed to a circular disc (16) provided with a hub (15) and that the parts (21) of this disc which are not covered by the mixing wheel (5), are provided with slide-shaped perforations (23) to be connected, preferably by a bayonet connection, to a centrifugal rotating pot (6) fitted with head bolts (22) . 4. Lessiveuse suivant les revendications 1 à 3,caractérisée en ce que la suspension pendulaire à mouvement circulaire, nécessaire à la commande de l'essoreuse centrifuge, du moteur électrique de commande (4), située sous la cuve de lessivage (2) est réalisée par l'intercalation d'une fourrure en caout- chouc (28) entre le moteur (4) et le fond (10) de la cuve d'une part et par l'em- ploi d'une vis à ressort (27) d'autre part. 4. Washing machine according to claims 1 to 3, characterized in that the pendular suspension with circular motion, necessary for the control of the centrifugal wringer, of the electric control motor (4), located under the washing tank (2) is produced by inserting a rubber sleeve (28) between the motor (4) and the bottom (10) of the tank on the one hand and by using a spring screw (27 ) on the other hand. 5. Lessiveuse suivant les revendications 1 à 4, caractérisée en ce que le couvercle (3) de la cuve de lessivage est établi de telle manière qu'on <Desc/Clms Page number 4> peut le faire pivoter de 180 vers le haut autour d'un axe (24) convenablement décalé, tandis qu'il sert, pendant le lavage, de bassin collecteur de linge fi- xé à la machine. 5. Washing machine according to claims 1 to 4, characterized in that the cover (3) of the washing tank is established such that <Desc / Clms Page number 4> can rotate 180 upwards about a suitably offset axis (24), while it serves, during washing, as a laundry collection basin attached to the machine. 6. Lessiveuse suivant les revendications 1 à 5, caractérisée en ce que les corps chauffants électriques (12) sont fixés à l'intérieur de la cuve de lessivage au fond (10) de celle-ci et sont recouverts par une plaque conve- nablement perforée (il) établie sous forme de plan incliné ou de surface conique qu'on peut monter et démonter facilement et qui exerce une action favorable sur le lavage. 6. Washing machine according to claims 1 to 5, characterized in that the electric heating bodies (12) are fixed inside the washing tank at the bottom (10) thereof and are covered by a plate suitably. perforated (il) established in the form of an inclined plane or a conical surface which can be easily assembled and disassembled and which exerts a favorable action on the washing. 7. Lessiveuse suivant les revendications 1 à 6, caractérisée en ce qu'un brûleur à gaz (9) de construction appropriée est disposé en dessous du fond (10) de la cuve de lessivage et entre les deux points de fixation des corps chauf- fants électriques (12). 7. Washing machine according to claims 1 to 6, characterized in that a gas burner (9) of suitable construction is arranged below the bottom (10) of the washing tank and between the two fixing points of the heating body. electric wires (12).
BE570365D BE570365A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE570365A true BE570365A (en)

Family

ID=188951

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE570365D BE570365A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE570365A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2619700A1 (en) DEVICE FOR PRESSING TOMATOES
FR2525645A1 (en) Washing machine using spray wetting instead of sump immersion - to reduce water usage and heat input per kg laundry
FR2556952A1 (en) DISHWASHER FOR HOUSEHOLD USE
BE570365A (en)
CA2022643C (en) Centrifugal machine
FR2560235A1 (en) WASHING MACHINE
FR2573955A1 (en) DEVICE FOR TREATING HONEY
BE513847A (en)
BE517430A (en)
BE495691A (en)
BE511137A (en)
BE567164A (en)
BE492627A (en)
BE444925A (en)
EP0475867A1 (en) Washer-door for a massaging machine
KR100213616B1 (en) Washing machine
BE502268A (en)
BE504634A (en)
BE467976A (en)
BE743218A (en)
FR2470178A1 (en) Wash unit for dry cleaners - has perforated drum rotated solely by liquid flow for automatic speed control
FR2675852A1 (en) CENTRIFUGAL PUMP, ESPECIALLY FOR A DISHWASHING MACHINE.
BE363022A (en)
BE476558A (en)
BE459266A (en)