BE492009A - - Google Patents

Info

Publication number
BE492009A
BE492009A BE492009DA BE492009A BE 492009 A BE492009 A BE 492009A BE 492009D A BE492009D A BE 492009DA BE 492009 A BE492009 A BE 492009A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
stop
measuring mechanism
character
actuated
units
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE492009A publication Critical patent/BE492009A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41BMACHINES OR ACCESSORIES FOR MAKING, SETTING, OR DISTRIBUTING TYPE; TYPE; PHOTOGRAPHIC OR PHOTOELECTRIC COMPOSING DEVICES
    • B41B11/00Details of, or accessories for, machines for mechanical composition using matrices for individual characters which are selected and assembled for type casting or moulding
    • B41B11/18Devices or arrangements for assembling matrices and space bands
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41BMACHINES OR ACCESSORIES FOR MAKING, SETTING, OR DISTRIBUTING TYPE; TYPE; PHOTOGRAPHIC OR PHOTOELECTRIC COMPOSING DEVICES
    • B41B25/00Apparatus specially adapted for preparation of record carriers for controlling composing machines

Landscapes

  • Devices For Checking Fares Or Tickets At Control Points (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements apportés aux machines à préparer ou composer des bandes enregistreuses destinées à contrôler les opérations des machines à fondre et à composer des caractères indépendants et des machines à composer   photo-typo-mécaniques"   
L'invention concerne des machines à préparer ou à composer des bandes enregistreuses dans ou sur lesquelles une matière typographique se trouve composée ou fixée soit sous la forme de perforations, par l'intermédiaire d'une combinaison de poinçons, soit par d'autres dispositifs produisant des signaux et contrôlés sélectivement par des touches actionnées à la main, lesquelles machines comportent également un mécanisme mesureur de ligne et un mécanisme pour indiquer la quantité de justification nécessaire pour compléter chaque ligne de composition typographique. 



   Ces bandes enregistreuses peuvent être utilisées pour con- trôler les opérations soit de machinesà fondre et à composer des caractères indépendants, ou fondeuses-composeuses, soit de machines à composer photo-typo-mécaniques ou photo-composeuses. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Dans les fondeuses-composeuses ou les   photocomposeuses   que ces bandes enregistreuses sont appelées à contrôler, les caractères ou autres symboles typographiques appelés à être fondus ou re- produits, sont groupés selon leur largeur ou valeur d'unités. 



  Par conséquent, les signaux de la bande enregistreuse servent non seulement à amener la matrice sélectée au-dessus du moule de la fondeuse, ou le caractère typographique sélecté en face de l'ob- jectif, suivant le cas, mais déterminent aussi la valeur d'unités, la largeur ou l'espace à attribuer à chaque caractère ou symbole. 



   Dans les composeuses commerciales à bande enregistreuse, telles que construites à ce jour, les deux fonctions précitées sont com- binées, de sorte que ces machines peuvent seulement produire des signaux appelés à "dicter" ou à déterminer une certaine mise en position d'un caractère dans son propre groupe de valeurs d'uni- tés, et à mesurer et à enregistrer la valeur d'unités ou largeur attribuée à ce groupe. 



   Dans le mécanisme mesureur de ligne des composeuses à bande enregistreuse, à laquelle s'applique la présente invention, la valeur d'unités ou largeur de chaque caractère typographique ou symbole individuel, ou analogue, ainsi que de chaque espace, est mesuree et enregistrée. Ce mécanisme comprend une roue d'unités sur l'arbre de laquelle est calé un pignon engrenant avec une      crémaillère accouplée à un moteur pneumatique qui'tend constam- ment à entraîner cette crémaillère mais dont l'action est norma- lement empêchée par un cliquet de retenue qui agit sur la roue d'unités. Sur l'arbre de cette roue est calé un autre pignon, lequel engrène avec une crémaillère mesureuse de lignes munie d'un pointeur et appelée à se déplacer le long d'une échelle fixe mesureuse de ligne au fur et à mesure de l'avancement de la com- position.

   Au-dessous de la roue d'unités se trouve une crémaillère mesureuse d'unités qui, à chaque actionnement d'une touche, est soulevée de façon à engrener avec la roue d'unités avant le re- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 trait du cliquet de retenue, après quoi la roue d'unités est en- traînée en rotation par son moteur jusqu'à ce que cette crémail- lère d'unités soit arrêtée par son entrée en contact avec une quelconque des tiges d'arrêt faisant partie d'une série de tiges d'arrêt mesureuses d'unités, actionnées sélectivement par les touches à caractères, etc..

   Après que la valeur de chaque carac- tère a été mesurée et enregistrée, la crémaillère mesureuse de ligne est retenue dans sa position avancée, grâce au retour du cliquet de retenue, et la crémaillère mesureuse d'unités est li- bérée et retourne à sa position initiale contre une butée zéro où elle est prête en vue de recommencer un nouveau cycle. 



   Il arrive fréquemment que des caractères que l'on désire employer ne peuvent pas être placés parmi ceux de la même valeur d'unités dans la casse à matrices de la fondeuse ou sur la pla- que maîtresse de la photo-composeuse, alors que l'on peut trouver de la place pour ces caractères parmi ceux d'une largeur ou valeur d'unités   diff érente .   Une telle disposition ne peut pas être ap- pliquée dans les machines existantes, cela pour la raison, entre autres, que la machine à composer la bande enregistreuse n'est pas munie de moyens pour dicter à la fondeuse les signaux supplé- mentaires nécessaires pour le mouvement du mécanisme de calibrage du moule, ni pour dicter à la photo-composeuse le mouvement sup- plémentaire nécessaire pour la projection d'un caractère en une position appropriée sur le négatif ou agent récepteur.

   D'autre part, et vu que les fonctions consistant à mesurer la valeur d'u- nités et la mise en position sont combinées, ces machines à com- poser existantes ne peuvent pas mesurer et enregistrer la valeur exacte à attribuer à de tels caractères déplacés, ou hors groupe, ni enregistrer de telles mesures en vue d'assurer la justifica- tion correcte d'une ligne de composition. 



   La présente invention vise principalement à munir les machines à composer à bande enregistreuse d'un mécanisme grâce auquel la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 valeur d'unités réelle, et non pas la valeur d'emplacement ou de groupe, d'un caractère ou symbole, peut être mesurée et enregis- trée aux fins de mesurage et de justification de ligne, avec obtention, sur ou dans une bande enregistreuse, de signaux sous l'effet desquels des caractères ou symboles disposés en dehors de leur emplacement normal dans la casse à matrices ou sur la plaque maîtresse, suivant le cas, seront néanmoins fondus ou pho- tographiés suivant leur largeur ou valeur d'unités réelle.

   A cet- te fin, la présente invention consiste à établir un mécanisme mesureur et enregistreur supplémentaire, actionné d'une manière variable et sélective par les touches de caractères ou de symboles, afin d'augmenter la valeur d'unités attribuée à un tel caractère ou symbole par le mécanisme mesureur normal. 



   En combinaison avec ce mécanisme mesureur supplémentaire, on prévoit un mécanisme à commande par touches destinés à produire des éléments ou composantes de signaux dans la bande enregistreuse en vue de contrôler ou déterminer le réglage nécessaire ou sup- plémentaire du moule dans une fondeuse-composeuse ou pour mettre en position un caractère sur le film ou négatif d'une photo- composeuse, afin d'assurer l'attribution de la largeur ou valeur d'unités correcte à chaque caractère ou symbole typographique. 



   Selon l'invention, le mécanisme mesureur comprend une butée variable ou graduée qui est placée sélectivement dans la position voulue par chaque touche déterminée, ainsi qu'un arrêt cooperant avec la butée et la roue d'unités en vue d'imprimer à la crémail- lère mesureuse de ligne un déplacement supplémentaire au-delà de la quantité déterminée par le mécanisme mesureur normal. 



   Les composeuses auxquelles la présente invention est appli- cable sont bien connues et sont vendues dans le commerce sous la marque de fabrique déposée MONOTYPE. Ces machines sont expliquées en détail dans la description du brevet belge N  211.056 de 1908. 



  Comme la disposition générale et la construction de telles machines 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 sont bien connues, il a été estimé suffisant, aux fins de la pré- sente invention, de représenter et d'exposer ceux des mécanismes ou dispositifs de ces machines qui concernent directement la pré- sente invention. 



   Dans les dessins annexés : 
Fig. 1 est une vue d'élévation antérieure du mécanisme me- sureur de ligne d'une machine existante à préparer et composer une bande enregistreuse, mécanisme dans lequel on a incorporé le système selon l'invention. Dans cette Fig., le mécanisme mesureur est représenté dans sa position de départ, c'est-à-dire préalable- ment à son actionnement.. 



     Fig. 2   est une vue analogue montrant le mécanisme dans une position intermédiaire, après que les mesures normales pour un caractère ou symbole ont été effectuées et que le mécanisme a été mis au point, conformément à la présente invention, pour indiquer une quantité supplémentaire qui doit être ajoutée au caractère dé signé . 



   Figs. 3, 4, 5 et 6 sont des vues de détail montrant des par- ties du mécanisme de commande du système mesureur destiné à dé- terminer sélectivement l'addition d'unités à un caractère quel- conque. 



   Fig. 7 est une vue fragmentaire de la Fig. 1, mais montrant certains organes dans une position autre que celle indiquée dans la Fig. 1. 



   Les organes de la machine existante qui concernent le maca- nisme selon la présente invention sont : la roue d'unités A qui, comme déjà indiqué, est constamment entraînée en rotation par une crémaillère accouplée avec un moteur pneumatique   .(non   représenté);   le cliquet de retenue B pour cette roue d'unités ; crémaillère   mesureuse de   ligne C   en prise avec un pignon   & calé   par rapport à la roue d'unités, cette crémaillère portant un pointeur x;   l'échelle de ligne fixe D ; lacrémaillère mesureure d'unités    et la série de tiges d'arrêt F actionnées depuis les touches de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 la machine destinées à produire les signaux. 



   Selon la présente invention, un cadre oscillant G est monté à rotation sur l'arbre a1 de la roue d'unités A, tandis qu'un verrou d'arrêt H orienté vers le bas est monté à pivotement sur un bras G1 de ce cadre. Dans un guidage prévu, le long du verrou d'arrêt R, est monté à coulissement un bloc de butée 1 muni de graduations ou gradins I1, I2, I3, cette butée graduée étant ac- tionnée d'une manière variable et sélective depuis les touches de la machine, en vue d'amener l'un ou l'autre des gradins de la butée dans le trajet du verrou d'arrêt   H.   



   Le cliquet de retenue est établi en deux parties à savoir, d'une part un bloc B2 muni de dents B1 et monté à coulissement dans un guidage G2 prévu dans un bras G3 du cadre G, et d'autre part un bras B monté à pivotement   en h. et   prévu pour se déplacer dans une fente de l'extrémité extérieure du bras G3 et à s'ap- puyer normalement sur le bloc 2 
Dans la position initiale du mécanisme mesureur, les dents B1 du bloc B2 sont maintenues en prise avec les dents de la roue d'unités A par le bras B sous l'action d'un ressort B5, tandis qu'un côté du bloc B2 porte contre une butée ou arrêt B4 soli- daire du bras B (voir Fig. 2).

   Lorsque les dents du bloc B2 sont pressées en vue d'engrener avec la roue d'unités, il en résulte une mise sous tension d'un ressort B dont l'extrémité supérieure est fixée au bras G3 du cadre G, tandis que son extrémité infé- rieure est fixée à l'extrémité postérieure du bloc B2. 



   Lorsqu'une touche de caractère ou de symbole du clavier est actionnée, la crémaillère d'unités E est soulevée de façon à engrener avec la roue d'unités A, de sorte que le bras B se sou- lève, ce qui permet au ressort B3 de soulever le bloc B2, dont les dents sont amenées à libérer la roue d'unités, laquelle tourne désormais dans le sens antihorlogique (à l'opposé des aiguilles d'une montre) sous l'action de la crémaillère actionnée par le 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 moteur, cette roue communiquant un déplacement à la crémaillère mesureuse de ligne C jusqu'à ce que la crémaillère d'unités E rencontre une tige d'arrêt soulevée faisant partie de la série F (voir Fig. 2).

   Le cliquet de retenue B, B1,   B   est ensuite rappelé par un ressort B5 et les dents B1 engagent à nouveau la roue d'unités A, après quoi la crémaillère   d'unités ;,=   est dégagée de la roue d'unités et ramenée à sa position initiale sous l'ac- tion d'un ressort E1.Ce qui précède représente le fonctionnement normal du mécanisme mesureur. 



   Le mesurage de la quantité supplémentaire à ajouter à un caractère ou symbole quelconque par le mécanisme selon l'inven- tion est réglé et mis au point de façon à ne pas gêner les mouve- ments du mécanisme mesureur normal. Lorsque le cliquet B, B1,  B   a été dégage de la roue d'unités A, comme décrit plus haut, le cadre G tourne dans le sens   horlogique   (dans le sens des aiguilles d'une montre) sous l'action d'un ressort K, et le verrou   d'arrêt H   se soulève jusqu'à ce qu'il rencontre un quelconque des gradins ou épaulements I, I2 I3 de la butée I, gradin qui a été interposé dans le trajet de ce verrou par la touche du caractère particu- lier frappé.

   Ce mouvement du cadre G a pour effet d'éloigner le bloc denté B1, B2 de l'épaulement B4 du levier B et de l'amener dans une position représentée dans la Fig. 2. La distance. entre   l'épaulement   B4 et le bloc   B ,   B2 (voir Fig. 2) dépend de la quantité à ajouter à la largeur d'un caractère ou symbole, quantité déterminée par la mise au point de l'arrêt H par le bloc de butée I.

   Lorsque la touche de caractère a été relâchée,* les dents B1 engagent à nouveau la roue d'unités A sous la pression du bras B, lequel surmonte l'effort du ressort B3, tandis que la crémaillère d'unitéS E se dégage de la roue d'unités, après quoi cette dernière est entraînée en rotation dans le sens antihorlo- gique par sa crémaillère motrice et entraîne à son tour le cadre G ensemble avec le bloc B1 B2, jusqu'à ce qu'une extrémité du 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 bloc B centre en contact avec la butée B4 du bras B. 



   La crémaillère mesureuse de ligne est ainsi déplacée par la roue d'unités d'une distance de mesurage supplémentaire, telle que déterminée par le bloc de butée I, cette quantité supplémen- taire étant ajoutée à la quantité déterminée pour le caractère ou le symbole en question par la tige d'arrêt d'unités F normale sélectée. 



   La butée réglable I est mise en position sélectivement à la suite de l'actionnement d'une touche quelconque attribuée à un caractère ou symbole quelconque auquel on doit ajouter, en les mesurant, des unités ou une largeur supplémentaires. 



   Dans l'exemple représenté, la butée coulissante I est munie de gradina ou épaulements Il, I2, I3 permettant d'ajouter une, deux ou trois unités à la valeur d'un caractère ou symbole quel- conque, suivant ce qui a été déterminé par la tige d'arrêt F pour le caractère de cette largeur particulière. 



   Les mouvements sélectifs et variables de la butée I sont contrôles dans le présent exemple par des pistons J, J2, J4, montés dans un cylindre   J   
Lorsque l'air est envoyé dans le cylindre J1 à travers un orifice j, le piston J se déplace vers l'avant jusqu'à ce que l'extrémité arrière d'une entaille J3 prévue dans le piston ren- contre une cheville J11 solidaire de la paroi du cylindre, ce déplacement ayant pour effet de pousser les pistons J2, et J4 vers l'avant d'une même distance de façon à interposer le bloc de butée I dans le trajet du verrou d'arrêt H dans le but d'assurer l'addition d'une unité à la valeur d'un caractère (voir Fig. 4). 



  De même, lorsque l'air est admis dans le cylindre J1 par un ori- fice jl, le piston   J   se déplace vers l'avant en entraînant le piston J4 jusqu'à ce que le piston J soit arrêté par une che- ville J5 solidaire de la paroi du cylindre et que vient engager l'extrémité arrière d'une entaille J  du piston   J   (voir Fig. 5). 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



  Ce déplacement a pour effet d'interposer un deuxième gradin de la butée I dans le trajet du verrou d'arrêt H de façon à assurer l'addition de deux unités à la largeur d'un caractère. De même, lorsque l'air est admis au cylindre J1 par l'orifice   j,   le piston J4 seul est déplacé vers l'avant jusqu'à ce que son extrémité avant rencontre l'extrémité avant du cylindre Jl (voir Fig. 6), ce qui a pour effet d'interposer un troisième gradin de la butée I dans le trajet du verrou d'arrêt H, assurant ainsi l'addition de trois unités, à la valeur d'un caractère. 



   Les trois pistons J, J', J4 sont actionnés contre l'antagonis- me d'un ressort J10, lequel rappelle les pistons dans leurs posi- tions initiales après que l'arrivée d'air sous pression au cylin- dre a été   inte rrompue .   



   La butée I est accouplée au piston J4 à l'aide d'un bras J7 dont une extrémité est pivotée à une   saillie J8   solidaire de ce piston. Ceci permet un certain jeu limité entre le piston et la butée I Le bras J7 présente un doigt J9 qui porte contre le boî- tier du cylindre J1 afin d'empêcher l'affaissement du bras J7 
Chacune des entailles J3 J5 est reliée par un tuyau à air à un distributeur d'air prévu pour être actionné par la touche de caractère qui commande les poinçons particuliers attribués au ca- ractère en question, cette touche actionnant également un ou plu- sieurs poinçons supplémentaires destinés.

   à produire les signaux supplémentaires dans la bande enregistreuse, afin d'assurer   l'addi-   tion d'unités supplémentaires au caractère dans la   tondeuse   ou dans la photo-composeuse, suivant le cas. 



   A titre d'exemple, on supposera qu'un caractère large de 14 unités ne peut pas trouver place dans la rangée de 14 unités de la casse à matrices d'une fondeuse-composeuse ou dans la rangée de 14 unités de la plaque maîtresse d'une photo-composeuse, et que ce caractère a été placé dans la rangée de 11 unités. Le mécanisme interposé entre la touche correspondante à ce caractère et les poin- çons sera établi pour produire les signaux: nécessaires dans la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 bande enregistreuse suivant les méthodes existantes.

   L'abaissement de cette touche aura pour effet d'actionner des poinçons ou un caractère de 11 unités et la tige d'arrêt d'unités faisant partie de la série F (voir Fig. 2) et correspondant à 11 unités sera sou- levée; toutefois, la même touche mettra également au point la butée I de façon que celle-ci interpose le gradin de 3 unités dans le trajet du verrou d'arrêt H Par conséquent, et après que le mesu- rage des 11 unités aura été déterminé par l'arrêt d'unités F et que la crémaillère de ligne aura été avancée en vue de mesurer cette quantité, le cadre G entraînera en rotation la roue d'unités A, comme déjà décrit, jusqu'à ce que le verrou d'arrêt H rencontre le gradin de 3 unités de la butée I, après quoi la crémaillère de ligne ajoutera 3 unités supplémentaires à la mesure de la ligne. 



   Afin d'empêcher tout contact accidentel entre le bloc de butée 1 et le verrou d'arrêt H, on prévoit entre eux une distance appro- priée, laquelle est utilisée pour l'attribution d'une partie de la mesure normale de chaque caractère ou symbole, ce qui a été jusqu'à présent déterminé entièrement par l'arrêt   d'unités   F.Lors de la frappe d'une touche quelconque attribuée à. un caractère ou symbole auquel il n'y a pas lieu d'ajouter des unités supplémentai- res, le bloc de butée I reste dans sa position initiale, tandis que le verrou   d'arrêt H   est soulevé jusqu'à ce que son   épaulement   H1 engage l'extrémité avant du bloc de butée I.

   Ensuite, lorsque la crémaillère d'unités E, ayant terminé sa course de mesurage et étant venue buter contre un des arrêta d'unités F, et que le cliquet B, B1 B2 a été remis en prise avec la roue d'unités,. cette dernière tourne et fait avancer la crémaillère mesureuse de ligne d'une distance représentant une unité. Afin que cette unité ne vienne pas s'ajouter à la largeur normale du caractère considéré, le lo- gement des arrêts d'unités F est décalé dans son ensemble vers la gauche par rapport à sa position habituelle d'une distance qui re- présente une unité.

   Par exemple, lorsqu'il s'agit d'un caractère de 5 unités, auquel on ne doit pas ajouter   d'unités   cette crémail- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 1ère d'unités mesurera quatre unités,, tandis que le verrou d'ar- rêt H amènera la roue d'unités à ajouter l'unité restante. 



   Les touches du clavier de la composeuse appelées à actionner le mécanisme mesureur et enregistreur supplémentaire seront de- terminées par la fonte ou police particulière qui sera employée dans la fondeuse ou dans la photo-composeuse. 



   Dans le cas de certaines formes de composition, il est né- cessaire d'ajouter un nombre défini d'unités à des caractères successifs en vue d'espacer les caractères dans un ou plusieurs mots. 



   Afin que ce mode de composition puisse également être exécuté avec les machines comportant l'objet de la présente invention, le verrou   d'arrêt fi   est monté dans un quidage coulissant H4 (voir Fig. 



  1). Ce guidage est muni d'une butée H5 et d'une barre à coulisse- ment vertical H6 présentant une surface inclinée H7 qui, lorsque la barre se déplace vers le bas, engage la butée H5 et déplace le guidage H4 vers la gauche, de façon à amener un deuxième gradin H2 dans la position voulue pour l'engagement de l'un des gradins de la butée 1 (voir Fig. 7). La mise au point de la barre H6 est effectuée à la main à l'aide d'un bouton rotatif H8 Grâce à ce mécanisme supplémentaire, on peut ajouter aux caractères voulus 2 unités en plus de la quantité variable qui peut être ajoutée sélectivement aux caractères, comme décrit   ci-dessus,   afin d'aug- menter la valeur qui leur est attribuée par le mécanisme mesureur   normal.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements in machines for preparing or composing tape recorders intended to control the operations of melting machines and for composing independent characters and photo-typo-mechanical composing machines"
The invention relates to machines for preparing or composing recording tapes in or on which letterpress material is composed or fixed either in the form of perforations, by means of a combination of punches, or by other devices. generating signals and selectively controlled by hand operated keys, which machines also include a line measuring mechanism and a mechanism to indicate the amount of justification needed to complete each line of typographic composition.



   These tapes can be used to control the operations of either melting machines and independent typefaces, or melting-composers, or photo-typo-mechanical or photo-composing machines.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In the melter-composers or imagesetters that these recording tapes are called upon to control, the characters or other typographical symbols called to be melted or reproduced, are grouped according to their width or value of units.



  Therefore, the signals from the tape recorder serve not only to bring the selected die above the foundry mold, or the selected typeface in front of the lens, as the case may be, but also determine the value d. 'units, width or space to assign to each character or symbol.



   In commercial tape recorder machines, as constructed to date, the two aforementioned functions are combined, so that these machines can only produce signals called to "dictate" or to determine a certain position of a machine. character in its own group of unit values, and measure and record the units or width value assigned to that group.



   In the line measuring mechanism of tape recorders to which the present invention applies, the value of units or width of each typographic character or individual symbol, or the like, as well as each space, is measured and recorded. This mechanism comprises a unit wheel on the shaft of which is wedged a pinion meshing with a rack coupled to an air motor which constantly tends to drive this rack but whose action is normally prevented by a pawl. retainer which acts on the unit wheel. On the shaft of this wheel is wedged another pinion, which meshes with a line measuring rack equipped with a pointer and called to move along a fixed line measuring scale as it goes. of the composition.

   Below the unit wheel is a unit measuring rack which, with each actuation of a key, is raised so as to mesh with the unit wheel before re-setting.

 <Desc / Clms Page number 3>

 stroke of the retaining pawl, after which the unit wheel is rotated by its motor until this unit rack is stopped by its contact with any of the stop rods making part of a series of unit measuring stop rods, selectively actuated by character keys, etc.

   After the value of each character has been measured and recorded, the line measuring rack is retained in its forward position, by the return of the retaining pawl, and the units measuring rack is released and returns to its original position. initial position against a zero stop where it is ready in order to start a new cycle.



   It often happens that characters that one wishes to use cannot be placed among those of the same unit value in the die breaker of the melter or on the master plate of the photo-composer, while the 'space can be found for these characters among those of a different width or unit value. Such an arrangement cannot be applied in existing machines, for the reason, among other things, that the machine for composing the tape recorder is not provided with the means to dictate to the founder the additional signals necessary for the movement of the mold calibration mechanism, nor to dictate to the photocomposer the additional movement needed to project a character into an appropriate position on the negative or receiving agent.

   On the other hand, and since the functions of measuring the value of units and positioning are combined, these existing typesetting machines cannot measure and record the exact value to be assigned to such characters. displaced, or outside the group, nor record such measurements in order to ensure the correct justification of a composition line.



   The main object of the present invention is to provide tape recording composing machines with a mechanism by which the

 <Desc / Clms Page number 4>

 actual unit value, not the location or group value, of a character or symbol, can be measured and recorded for measurement and line justification, with obtaining, on or in a band recording machine, of signals under the effect of which characters or symbols arranged outside their normal position in the die breaker or on the master plate, as the case may be, will nevertheless be fused or photographed according to their width or unit value real.

   To this end, the present invention consists in establishing an additional measuring and recording mechanism, actuated in a variable and selective manner by the character or symbol keys, in order to increase the value of units assigned to such a character. or symbol by the normal measuring mechanism.



   In combination with this additional measuring mechanism, a key-operated mechanism is provided for producing signal elements or components in the tape recorder to control or determine the necessary or additional setting of the mold in a casting machine or to position a character on the film or negative of a photocomposer, to ensure that the correct width or unit value is assigned to each character or typographic symbol.



   According to the invention, the measuring mechanism comprises a variable or graduated stop which is selectively placed in the desired position by each determined key, as well as a stop cooperating with the stop and the unit wheel in order to print to the rack. - 1st line measurer an additional displacement beyond the quantity determined by the normal measuring mechanism.



   Composers to which the present invention is applicable are well known and are sold commercially under the registered trademark MONOTYPE. These machines are explained in detail in the description of Belgian patent N 211,056 of 1908.



  As the general layout and construction of such machines

 <Desc / Clms Page number 5>

 are well known, it has been considered sufficient, for the purposes of the present invention, to represent and explain those mechanisms or devices of these machines which relate directly to the present invention.



   In the accompanying drawings:
Fig. 1 is a front elevational view of the line measuring mechanism of an existing machine for preparing and composing a recording tape, a mechanism in which the system according to the invention has been incorporated. In this Fig., The measuring mechanism is shown in its starting position, that is to say prior to its actuation.



     Fig. 2 is a similar view showing the mechanism in an intermediate position, after the normal measurements for a character or symbol have been made and the mechanism has been developed, in accordance with the present invention, to indicate an additional amount which is to be added to the signed character.



   Figs. 3, 4, 5 and 6 are detail views showing parts of the control mechanism of the measuring system for selectively determining the addition of units of any character.



   Fig. 7 is a fragmentary view of FIG. 1, but showing certain organs in a position other than that indicated in FIG. 1.



   The parts of the existing machine which relate to the macanism according to the present invention are: the unit wheel A which, as already indicated, is constantly driven in rotation by a rack coupled with a pneumatic motor (not shown); the retaining pawl B for this unit wheel; C line measuring rack engaged with a pinion & wedged with respect to the unit wheel, this rack carrying a pointer x; the fixed line scale D; the measuring unit rack and the series of stop rods F actuated from the keys of

 <Desc / Clms Page number 6>

 the machine intended to produce the signals.



   According to the present invention, an oscillating frame G is rotatably mounted on the shaft a1 of the unit wheel A, while a downward-facing stop latch H is pivotally mounted on an arm G1 of this frame. . In a guide provided, along the stop bolt R, is slidably mounted a stop block 1 provided with graduations or steps I1, I2, I3, this graduated stop being actuated in a variable and selective manner from the buttons of the machine, in order to bring one or other of the stop steps in the path of the stop lock H.



   The retaining pawl is established in two parts, namely, on the one hand a B2 block provided with teeth B1 and slidably mounted in a guide G2 provided in an arm G3 of the frame G, and on the other hand an arm B mounted on pivoting in h. and intended to move in a slot in the outer end of the arm G3 and to lean normally on the block 2
In the initial position of the measuring mechanism, the teeth B1 of the block B2 are kept in engagement with the teeth of the unit wheel A by the arm B under the action of a spring B5, while one side of the block B2 door against a solid stop or stop B4 of arm B (see Fig. 2).

   When the teeth of block B2 are pressed in order to mesh with the unit wheel, the result is a tensioning of a spring B, the upper end of which is fixed to the arm G3 of the frame G, while its end lower is attached to the posterior end of block B2.



   When a character or symbol key on the keyboard is pressed, the units rack E is raised to mesh with the units wheel A, so that the arm B is raised, allowing the spring B3 to lift the block B2, the teeth of which are made to free the unit wheel, which now turns counterclockwise (opposite to clockwise) under the action of the rack actuated by the

 <Desc / Clms Page number 7>

 motor, this wheel communicating a displacement to the measuring rack of line C until the rack of units E meets a raised stop rod which is part of the F series (see Fig. 2).

   The retaining pawl B, B1, B is then biased by a spring B5 and the teeth B1 again engage the units wheel A, after which the units rack;, = is disengaged from the unit wheel and brought back in its initial position under the action of a spring E1. The above represents the normal operation of the measuring mechanism.



   The measurement of the additional quantity to be added to any character or symbol by the mechanism according to the invention is adjusted and developed so as not to interfere with the movements of the normal measuring mechanism. When the pawl B, B1, B has been released from the unit wheel A, as described above, the frame G rotates clockwise (clockwise) under the action of a spring K, and the stop bolt H rises until it meets any of the steps or shoulders I, I2 I3 of the stop I, step which has been interposed in the path of this lock by the button of the special character struck.

   This movement of the frame G has the effect of moving the toothed block B1, B2 away from the shoulder B4 of the lever B and bringing it into a position shown in FIG. 2. The distance. between the shoulder B4 and the block B, B2 (see Fig. 2) depends on the quantity to be added to the width of a character or symbol, quantity determined by the setting of the stop H by the stop block I.

   When the character key has been released, * teeth B1 re-engage unit wheel A under the pressure of arm B, which overcomes the force of spring B3, while unit rack E disengages from the unit wheel, after which the latter is rotated counterclockwise by its drive rack and in turn drives the frame G together with the block B1 B2, until one end of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 block B center in contact with stop B4 of arm B.



   The line measuring rack is thus moved by the unit wheel an additional measuring distance, as determined by stopper block I, this additional quantity being added to the quantity determined for the character or symbol in question by the selected normal F units stop rod.



   The adjustable stopper I is selectively put in position following the actuation of any key assigned to any character or symbol to which additional units or width must be added by measuring them.



   In the example shown, the sliding stop I is provided with steps or shoulders II, I2, I3 making it possible to add one, two or three units to the value of any character or symbol, depending on what has been determined. by the stop rod F for the character of this particular width.



   The selective and variable movements of the stop I are controlled in the present example by pistons J, J2, J4, mounted in a cylinder J
When air is sent into cylinder J1 through port j, piston J moves forward until the rear end of a notch J3 provided in the piston meets an integral pin J11 of the cylinder wall, this movement having the effect of pushing the pistons J2, and J4 forward by the same distance so as to interpose the stop block I in the path of the stop bolt H in order to 'ensure the addition of one unit to the value of a character (see Fig. 4).



  Likewise, when air is admitted into the cylinder J1 through an orifice jl, the piston J moves forward, driving the piston J4 until the piston J is stopped by a pin J5. integral with the cylinder wall and which engages the rear end of a notch J of piston J (see Fig. 5).

 <Desc / Clms Page number 9>

 



  This displacement has the effect of interposing a second step of the stop I in the path of the stop latch H so as to ensure the addition of two units to the width of a character. Likewise, when air is admitted to cylinder J1 through port j, piston J4 alone is moved forward until its front end meets the front end of cylinder Jl (see Fig. 6). , which has the effect of interposing a third step of the stop I in the path of the stop latch H, thus ensuring the addition of three units, to the value of one character.



   The three pistons J, J ', J4 are actuated against the antagonism of a spring J10, which returns the pistons to their initial positions after the supply of pressurized air to the cylinder has been interrupted. broken up.



   The stop I is coupled to the piston J4 using an arm J7, one end of which is pivoted to a projection J8 integral with this piston. This allows a certain limited play between the piston and the stopper I The arm J7 has a finger J9 which bears against the housing of the cylinder J1 in order to prevent sagging of the arm J7
Each of the notches J3 J5 is connected by an air pipe to an air distributor designed to be actuated by the character key which controls the particular punches assigned to the character in question, this key also actuating one or more punches additional intended.

   in producing the additional signals in the recording tape, in order to ensure the addition of additional units to the character in the clipper or in the photo-composer, as the case may be.



   As an example, assume that a 14-unit wide character cannot fit in the 14-unit die-break row of a melter-composer or in the 14-unit row of the master plate d. 'a photo-composer, and that this character was placed in the row of 11 units. The mechanism interposed between the key corresponding to this character and the punches will be established to produce the signals: necessary in the

 <Desc / Clms Page number 10>

 tape recorder according to existing methods.

   Lowering this key will operate punches or a character of 11 units and the stop rod of units belonging to the F series (see Fig. 2) and corresponding to 11 units will be raised. ; however, the same key will also set the stopper I so that it interposes the step of 3 units in the path of the stop latch H Consequently, and after the measurement of the 11 units has been determined by stop units F and the line rack has been advanced to measure this quantity, the frame G will rotate the unit wheel A, as already described, until the stop lock H meets the 3-unit step of stop I, after which the line rack will add 3 more units to the line measurement.



   In order to prevent accidental contact between the stop block 1 and the stop latch H, a suitable distance is provided between them, which is used for the allocation of a part of the normal measure of each character or symbol, which has so far been determined entirely by stopping F units when pressing any key assigned to. a character or symbol to which there is no need to add additional units, the stop block I remains in its initial position, while the stop latch H is raised until its shoulder H1 engages the front end of stopper block I.

   Then, when the unit rack E, having finished its measuring stroke and having come up against one of the unit stops F, and the pawl B, B1 B2 has been re-engaged with the unit wheel ,. the latter rotates and advances the line measuring rack by a distance of one unit. So that this unit does not come in addition to the normal width of the character in question, the housing of the unit stops F is shifted as a whole to the left with respect to its usual position by a distance which represents a unit.

   For example, when it is a character of 5 units, to which one must not add units this rack-

 <Desc / Clms Page number 11>

 1st units will measure four units, while the stop lock H will cause the units wheel to add the remaining unit.



   The keys on the keyboard of the composer called upon to actuate the additional measuring and recording mechanism will be determined by the particular font or font which will be used in the foundry or in the photo-composer.



   In the case of certain forms of composition, it is necessary to add a defined number of units to successive characters in order to space the characters in one or more words.



   So that this mode of composition can also be carried out with the machines comprising the object of the present invention, the stop latch fi is mounted in a sliding rack H4 (see Fig.



  1). This guide is provided with a stop H5 and a vertical sliding bar H6 having an inclined surface H7 which, when the bar moves downwards, engages the stop H5 and moves the guide H4 to the left, by so as to bring a second step H2 into the desired position for the engagement of one of the steps of stop 1 (see Fig. 7). The adjustment of the bar H6 is carried out by hand using a rotary knob H8 Thanks to this additional mechanism, 2 units can be added to the desired characters in addition to the variable quantity which can be added selectively to the characters , as described above, in order to increase the value assigned to them by the normal measuring mechanism.


    

Claims (1)

RESUME. EMI11.1 ABSTRACT. EMI11.1 ------------- Mécanisme mesureur de ligne pour machines typographiques à préparer ou composer des bandes enregistreuses qui comportent des poinçons ou autres dispositifs produisant des signaux, ainsi qu'un mécanisme mesureur de ligne, ces poinçons et ce mécanisme étant actionnés par des touches, le dit mécanisme comportant les carac- <Desc/Clms Page number 12> téristiques suivantes prises séparément ou en combinaison : 1 - Un mécanisme mesureur supplémentaire comprenant une butée variable actionnée par des touches sélectées, est prévu en vue de coopérer avec le mécanisme mesureur de ligne et de modifier ou augmenter les mesures attribuées par ce mécanisme mesureur à un caractère ou symbole typographique donné quelconque. ------------- Line measuring mechanism for typographic machines for preparing or composing tape recorders which comprise punches or other devices producing signals, as well as a line measuring mechanism, these punches and this mechanism being actuated by keys, the said mechanism comprising the charac- <Desc / Clms Page number 12> following characteristics taken separately or in combination: 1 - An additional measuring mechanism comprising a variable stop actuated by selected keys, is provided in order to cooperate with the line measuring mechanism and to modify or increase the measurements attributed by this measuring mechanism to any given character or typographical symbol. 2 - La butée variable est interposée, sous l'effet de la frappe de touches sélectées, dans le trajet d'un verrou d'arrêt porté par un cadre oscillant muni d'un bloc denté prévu pour être mis en et hors prise avec une roue d'unités du mécanisme mesureur principal, les mouvements de cette butée variable et du bloc denté s'opérant en synchronisme avec les mouvements du mécanisme mesureur principal en vue d'imprimer un déplacement supplémentaire à la roue d'unités et à une crémaillère mesureuse de ligne actionnée depuis cette roue. 2 - The variable stopper is interposed, under the effect of pressing the selected keys, in the path of a stop bolt carried by an oscillating frame provided with a toothed block designed to be put on and off with a unit wheel of the main measuring mechanism, the movements of this variable stop and of the toothed block taking place in synchronism with the movements of the main measuring mechanism with a view to imparting an additional displacement to the unit wheel and to a measuring rack line operated from this wheel. 3- Le cadre oscillant est monté coaxialernent avec la roue d'unités et le bloc denté est maintenu en prise avec la roue d'unités contre l'action d'un ressort de rappel, par un bras ac- tionné depuis le clavier et muni d'un arrêt d'extrémité pour le dit bloc, un verrou d'arrêt étant porté par ce cadre pivotant, le dit verrou étant muni d'un ressort destiné à le déplacer pour le mettre en contact avec la butée variable actionnée depuis le clavier. 3- The oscillating frame is mounted coaxially with the unit wheel and the toothed block is held in engagement with the unit wheel against the action of a return spring, by an arm actuated from the keyboard and fitted of an end stop for said block, a stop latch being carried by this pivoting frame, said latch being provided with a spring intended to move it in order to bring it into contact with the variable stop actuated from the keyboard . 4 - La butée variable est actionnée à des degrés divers par une série de moteurs pneumatiques contrôlés séparément par des dis- tributeurs d'air sous le contrôle de touches à caractères ou à symboles sélectées ou déterminées d'a vance. 4 - The variable stopper is actuated to varying degrees by a series of pneumatic motors separately controlled by air distributors under the control of character or symbol keys selected or determined in advance. 5 - Le verrou d'arrêt, solidaire du cadre pivotant, est monté dans un guidage réglable pouvant être déplacé à la main. 5 - The stop latch, integral with the pivoting frame, is mounted in an adjustable guide which can be moved by hand.
BE492009D BE492009A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE492009A true BE492009A (en)

Family

ID=136359

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE492009D BE492009A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE492009A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE492009A (en)
US2441899A (en) Photographic composing machine having a plurality of sets of character bearing slides
CH296018A (en) Typographic machine equipped with a measuring mechanism.
CH259850A (en) Typographic machine used to compose by a photomechanical process.
BE484653A (en)
BE493515A (en)
BE357876A (en)
CH277033A (en) Dialing machine.
US1014954A (en) Bank-check-printing machine.
BE467913A (en)
CH204871A (en) Letterpress machine for preparing a recording tape.
CH302927A (en) Line justification device in a typographic machine.
CH284098A (en) Mechanism for determining the width assigned to a typeface in a typesetting machine.
BE426436A (en)
CH331067A (en) Mechanism for controlling the operation of a typesetting machine
BE428150A (en)
BE400862A (en)
FR2701666A1 (en) Ink-pad marking machine
BE393267A (en)
JPS595437B2 (en) Japanese typewriter feed pitch adjustment device
BE402128A (en)
CH118734A (en) Stamp machine.
BE505016A (en)
BE527227A (en)
CH272313A (en) Accounting machine.