BE475599A - - Google Patents

Info

Publication number
BE475599A
BE475599A BE475599DA BE475599A BE 475599 A BE475599 A BE 475599A BE 475599D A BE475599D A BE 475599DA BE 475599 A BE475599 A BE 475599A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
drum
inner drum
tube
fixed
casing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE475599A publication Critical patent/BE475599A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F37/00Details specific to washing machines covered by groups D06F21/00 - D06F25/00
    • D06F37/02Rotary receptacles, e.g. drums
    • D06F37/12Rotary receptacles, e.g. drums adapted for rotation or oscillation about a vertical axis
    • D06F37/14Ribs or rubbing means forming part of the receptacle
    • D06F37/145Ribs or rubbing means forming part of the receptacle ribs or lifters having means for circulating the washing liquid
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F17/00Washing machines having receptacles, stationary for washing purposes, wherein the washing action is effected solely by circulation or agitation of the washing liquid
    • D06F17/12Washing machines having receptacles, stationary for washing purposes, wherein the washing action is effected solely by circulation or agitation of the washing liquid solely by gases, e.g. air or steam, introduced into the washing liquid

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Detail Structures Of Washing Machines And Dryers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Il Machine à laver et sécher   ".   



   La présente invention est relative aux machines à laver et séchoirs, en particulier aux séchoirs dits " tournants   ";   elle vise notamment à perfectionner la construction de ces séchoirs en vue d'assurer leur fonctionnement d'une manière plus ration- nelle et plus efficace, en particulier à grande vitesse. 



   Conformément à l'invention, le séchoir est essentiellement constitué par un tambour, carter ou récipient intérieur, monté pour tourner dans un carter extérieur fixe, dans lequel un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 dispositif est prévu pour produire la rotation du tambour inté- rieur au cours de l'opération de séchage. 



   En outre, conformément à l'invention, un dispositif est prévu pour souffler de l'air à travers l'eau au cours de l'opéra- tion de lavage, le tambour ou carter intérieur comportant, à cet effet, des perforations dans sa base. Un élément chauffeur est mon.té dans le tambour extérieur pour chauffer l'eau au cours de l'opération de lavage. 



   De plus, conformément à l'invention, un dispositif, tel qu'arroseur ou jet, est prévu pour diriger   @@   courant d'eau de la partie supérieure sur les linges ou autres articles devant être lavés, un dispositif étant   également   prévu pour faire circu- ler l'eau du tambour ou carter à l'arroseur ou jet qui peut avan- tageusement être monté à la partie supérieure de ce tambour. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention, l'air est soufflé sous pression de bas en haut à travers l'eau se trouvant dans le tambour pour produire un retournement ou une agitation des linges ou autres objets qui sont lavés et pour assurer un lavage efficace; ce dispositif peut comporter un élément tubu- laire sans fin ou agitateur monté horizontalement au dessous de la base perforée du tambour intérieur tournant et conformé pour produire un courant d'air sans friction à travers le tube et une pression égale aux sorties prévues dans la surface périphérique de l'élément tubulaire à la partie supérieure. 



   Selon une autre particularité, l'eau est dirigée depuis l'arroseur ou jetpar un ajutage conformé pour diriger le jet d'eau suivant un certain angle en direction générale du bord cir-   conférentiel   inférieur du tambour intérieur tournant et dans les zones de pression réduite de   l'élément   tubulaire sans fin ou agi- tateur, par quoi les linges et autres objets qui sont lavés .sont empêchés d'être repoussés sous la pression de l'air versée haut du tambour, puis sont agités en continu et maintenus sous l'eau. 



   Un moteur électrique est en outre prévu pour faire tourner. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le tambour intérieur au cours de l'opération de séchage et un dispositif est agencé pour amener le pignon d'entraînement du moteur en prise par friction avec une bride circonférentielle du tambour intérieur tournant. Des organes de blocage montés sur le moteur peuvent être actionnés par le mouvement de celui-ci pour les amener en et hors de prise avec le tambour intérieur tournant afin de verrouiller et de déverrouiller les deux tambours   respec-   tivement au cours des opérations de lavage et de séchage. 



   Au surplus, selon l'invention, le moteur est relié par un tube pouvant être un tube métallique, un tube de caoutchouc ou autre équivalent à l'élément tubulaire sans fin ou agitateur, le tube s'étendant jusqu'à une hauteur au-dessus   d   niveau de l'eau contenue dans.le tambour et étant coudé et/ou conformé autrement, de manière à produire un courant sans friction et de-façon à per- mettre une certaine mesure de flexion du tube dans le   mbuvement   du moteur électrique l'amenant en et hors de prise de fonctionne- ment sans desserrer les joints aux endroits de liaison du tube au moteur et au tambour extérieur. 



   En outre, selon l'invention, le palier inférieur sur lequel le tambour intérieur tourne est établi sous la forme d'un palier à billes ou à rouleaux et est renfermé dans un carter étanche à l'eau, puis le palier supérieur est monté dans un support mainte- nu dans un plateau de dessus fixe avec un couvercle pour le tam- bour intérieur qui tourne avec lui. 



   L'invention est illustrée schématiquement, à titre d'exem- ple, dans les dessins   di-annexés.   



   La figure 1 est une coupe-élévation. 



   La figure 2 est un plan. 



   La figure 3 est une coupe suivant la ligne III - III de la figure 1. 



   La figure 4 est une coupe suivant la ligne IV - IV de la figure 1. 



   La figure 5 est une élévation à plus grande échelle du 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   moteur   dans sa position da   Fonctionnement.   



   La figure 6 est une vue analogue à. la figure 5, montrant le moteur en position de non fonctionnement. 



   La figure 7 estune coupe suivant la ligne   'nI -   VII de la figure 1. 



   La figure 8 est une élévation latérale à plus grande échel- le du dispositif servant; à bloquer le couvercle du tambour sur l'appareil. 



   Dans la mise en oeuvre de l'invention,   conformément   à la construction représentée aux dessins, un tambour intérieur tour-   nant 1,   affectant la   forme   d'une lessiveuse, est établi   comme   ré-   cipient  ouvert présentant la forme générale   d'un   baquet   tronco-   nique à plus petit   diamètre     3 la   partie   inférieure   at est muni d'un couvercle   2,   ce tambour et ce   couvercle :  étant tous deux mon- tés pour tourner dans un récipient extérieur   fixe 3¯   de forme cor- respondant à celle du tambour intérieur 1.

   Le tambour intérieur 1 comporte dans sa paroi périphérique une série de trous verti- caux ou perforations 4, s'étendant parallèlement tout autour du tambour et s'arrêtant à faible distance du haut et  du   bas de ce- lui-ci. Dans sa base, le tambour comporte également une série de trous ou perforations 5, La paroi latérale estconformée de   ma-   nière à présenter   une   section arquée à sa rencontre de la base. 



    @   l'extrémité inférieure, le tambour 1 est monté sur un support 6, disposé dans etsur la base du tambour extérieur 3. Le support 6 comporte un plateau circulaire 9 en métal moulé qui estfixé au dessous de la base perforée du tambour intérieur 1 et qui pré- sente des trous ou perforations 8 aux endroits correspondant aux trous 5. 



   Le plateau 7 comporte un arbre ou broche descendant 9, d'une seule pièce avec lui, qui présente une partie décolletée 10 sur laquelle estfixée, par contraction ou tout autre moyen   convena-   ble, une bague de roulement 11, telle que roulement à rouleaux. 



  L'extrémité inférieure de l'arbre 9 comporte un filetage 12 pour 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 recevoir un écrou   13   établi avec un prolongement vissé sur l'ex- trémité inférieure d'une broche centrale 14 de l'arbre 9, qui sert ainsi à fixer la bague 11 du roulement en position sur la   @   partie   10   décolletée de l'arbre 9. 



   La bague 11 est montée fixement dans un carter 15 en lai- ton ou autre métal non corrosible; ce carter est établi sous la forme d'un manchon ayant en son milieu une dimension voulue pour serrer la bague de roulement 11 à emboîtement étroit. A   l'extré-   mité supérieure, le carter 15 est établi avec une bride 16 di- rigée vers l'intérieur pour entourer, sans venir en contact avec elle, la partie supérieure de l'arbre 9 et sur le bord su-   périeur   intérieur elle comporte une rondelle annulaire circon- férentielle 17 en caoutchouc ou matière élastique analogue pour former un joint étanche à. l'eau. 



   A l'extrémité inférieure, le carter 15 descend sous la   forme   d'un manchon jusqu'à une distance allant au dessous de l'extrémité de l'arbre 9 pour former une cavité ou ohambre 18. 



   Le carter   15   est'établi avec une bride circonférentielle 
19, qui est fixée par des boulons sur la base du tambour exté- rieur 3. Un chapeau 20 en forme de manchon, présentant une pa- roi extérieure taraudée, est vissé sur la partie supérieure du carter 15 et comporte une bride circonférentielle 21 s'étendant 'vers l'intérieur, qui entoure la partie supérieure de l'arbre 
9 et qui est destinée à porter à son bord intérieur par .son dessous sur la rondelle annulaire 17. 



   La'cavité ou chambre 18 dans laquelle du.lubrifiant peut être placé est ainsi étanche à l'eau, de sorte que la bague de roulement et les parties associées travaillent sans danger de corrosion, du fait du liquide dans lequel le palier est monté. 



   A l'extrémité supérieure, le tambour! est monté pour tourner dans des paliers disposés dans une plaque de dessus fixe 
22 qui est fixée de façon immobile sur le tambour extérieur 3, le couvercle 2, de forme circulaire, étant monté sur le tambour 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 intérieur pour servir de fermeture et tournant avec lui. De cette manière, une grande stabilité du tambour intérieur 1 est assurée au cours de sa rotation pendant le séchage des linges et autres articles. 



   La plaque de dessus   22   comporte à sa périphérie des goujons descendants 23, destinés à s'engager dans des trous ou rainures 24, pratiqués suivant une grandeur et une forme correspondantes dans la plaque-couvercle 25 de l'appareil, ce qui fait que la plaqu.e de dessus 22 est maintenue fixenent sur la plaque-couver- cle 25 du carter extérieur 26 du séchoir. 



   La   plaque-couvercle   25 comporte un trou ou ouverture cen- tral pour recevoir une garniture 27, ,présentant une cavité cen- trale 28 de section circulaire, avec parois taraudés pour rece- voir la garniture 29 portant le raccord 30 du tuyau arrivant du moteur. A   l'extrémité   inférieure, la garniture   29   présente une cavité 31 de section conique pour recevoir l'arroseur ou jet co- nique 32 arrosant le linge. L'arroseur ou jet 32 est maintenu dans la cavité au moyen de vis transversales 33 en ménageant un canal conique   34   entre l'arroseur 32 et les parois de la cavité 31. Un canal vertical central 35 traverse l'arroseur 32.

   Un jet d'eau est ainsi dirigé au centre vers le bas dans le tambour par le canal 35 et sous la forme d'un jet conique vers les coins du tambour intérieur par le canal   34.   



   Sur sa surface extérieure,la garniture 27 estétablie avec une rainure ou un évidementannulaire pour recevoir le roulement à rouleaux 36. Le couvercle 2 du tambour Intérieur tournant est monté pour tourner sur le roulement   36.   



   Un élément annulaire 37, à section cornière,est fixé sur la surface périphérique intérieure du tambour 1 àson bord supé- rieur et comporte une aile 38 s'étendant vers l'intérieur ,pour former une butée empêchant le linge et les autres articles d'être repoussés de bas en haut contre le couvercle du tambour sous l' action de la force centrifuge au cours du séchage lorsque le 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 tambour 1 est mis en rotation. 



   Sur la surface périphérique intérieure de l'élément annu- laire   37   est fixé un certain nombre de pièces saillantes 39, dis-      posées uniformément, qui sont conformées de façon à faire un an- gle avec la face intérieure pour venir en prise avec les faces d'extrémité conformées de façon correspondante de pièces saillan- tes 40 fixées au dessous du couvercle 2 sur sa circonférence, de sorte qu'au cours de la rotation du tambour 1, pendant l'opéra- tion de séchage, le's pièces 39 butent contre les pièces 40 et entraînent le couvercle 2 avec le tambour tournant 1, le couver-   cle 22   et l'arroseur 32 demeurant fixes. 



   Un espace ou cavité 41 est ménagé entre la base du tambour 
1 et le fond du tambour extérieur 2; le palier inférieur, suppor- tant le tambour intérieur 1, comme décrit dans ce qui précède, est monté dans cette cavité. 



   La cavité 41 sert aussi à recevoir un élément de chauffage 
42 et un tube agitateur 43. 



   L'élément chauffant 42 peut affecter la forme usuelle d'un serpentin de fil métallique renfermé dans un carter et   emmanché   dans une douille d'assemblage disposée dans la paroi du tambour extérieur 3 pour s'étendre horizontalement dans l'espace 41, mé- nagé au dessous du tambour intérieur 1, ce serpentin étant sup- porté, si nécessaire, par des consoles fixées au fond du tambour extérieur 3. L'élément 42 peut affecter une forme sensiblement circulaire ou autre pour entourer le palier inférieur. 



   Le tube agitateur 43, par lequel de l'air comprimé est re- foulé au moyen d'un ventilateur entraîné par le moteur électrique 
44 et au moyen d'un tube 45, est monté au-dessus de l'élément de chauffage 42, parallèlement à celui-ci, immédiatement au dessous du tambour intérieur tournant   1.   



   Le tube agitateur 43 est constitué par un tube lisse ayant une admission unique 46 pour de l'air ou un autre gaz et il pré- sente une forme fourchue avec deux bras circulaires   47   s'étendant 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 latéralement pour suivre d'une manière générale la paroi intéri- eure du tambour 2, ces bras 47 étant recourbés vers l'intérieur et venant se rejoindre pour former une boucle courbe intérieure plus petite   48.  On conçoit qu'une boucle intérieure de forme sensiblement circulaire est formée concentriquement dans une boucle extérieure de forme sensiblement analogue, sur ou près de la surface de dessus,

   des trous sont percés dans le tube et de courts prolongements tubulaires 49 sont prévus au-dessus de ces trous pour diriger le courant d'air ou autre gaz de bas en haut à travers les trous 5 prévus dans la base perforée du tambour intérieur tournant 1 dans ce dernier. Le tube agitateur 43 reçoit des dimensions telles et est courbé de façon que les trous et prolongements tubulaires 49 soient établis sous une section et suivant une direction appropriée pour qu'il y ait une pression égale d'air ou autre gaz aux trous, l'air passant à travers le tube sensiblement sans friction pelliculaire etune pression de dérivation étant établie dans le tube pour maintenir la pression égale à tous les trous. 



   La section totale des trous percés dans le tube est avanta- geusement équivalente à la section totale du tube d'admission et, pour assurer un courant sensiblement sans friction dans le tube, les courbes de celui-ci sont choisies de manière que les rayons approximatifs des courbes aient environ chacun cinq fois le dia- mètre du tube. antre les courbes ou spires des boucles, des zones de pres- sion réduite sont formées de façon que la pression du fluide ar- rivant destrous dans le tube soit   uniforme,   en   donnant   au fluide contenu dans les   tambours   un mouvement tourbillonnant ou d'agita- tion efficace de bas en haut etde haut en bas pour produire un lavage efficace du linge et des autres articlescontenus dans la machine . 



   La direction du courant d'eau partant de l'arroseur aide également à produire le mouvement tourbillonnant et l'agitation 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 du linge et des autres articles soumis au lavage, du fait que ce courant est dirigé d'une façon générale sur les zones de pres- sion réduite d'air du tambour. 



   Les tambours 1 et 3 sont montés dans l'enveloppe rectangu- laire extérieure 26 de la machine avec une plaque de dessus 25 entourant.les ouvertures circulaires des tambours. les parois de l'enveloppe s'élèvent à une certaine distance de la plaque de dessus ou couvercle 25 et un couvercle 50 est fixé, par exemple au moyen de charnières, à l'enveloppe extérieure. 



   En un endroit situé sur un côté des ouvertures du tambour, le moteur électrique 44 est supporté pour descendre de la plaque de dessus ou couvercle 25. Ce moteur 44 est monté avec son long axe vertical et est pivoté pour osciller sur l'axe à partir d'un pivot 51 fixé sur une console 52 descendant de la plaque 25. 



     Un   pignon d'entraînement 54, ayant une garniture périphé- rique 55 en caoutchouc ou matière analogue, est fixé sur l'arbre d'entraînement 53 du moteur, de façon à être adapté à venir en prise par friction avec-la surface périphérique munie d'une gar- niture analogue 56 d'une bride circonférentielle 57, disposée autour du bord supérieur du tambour intérieur tournant 1. 



   Le moteur électrique 44 est destiné à être basculé autour du pivot 51 pour amener le pignon d'entraînement 54 en et hors de prise avec la bride 57 prévue sur le tambour intérieur 1, A cette fin, un arbre vertical 58 est monté pour tourner dans la plaque 25 et est muni, à son extrémité supérieure, d'un bouton ou disque moleté 59, destiné à être actionné à la main pour faire tourner l'arbre 58 et, à son extrémité inférieure, qui s'étend jusqu'à une position située au dessous du carter du moteur 44, d'un pignon   60   venant en prise avec une crémaillère 61 s'éten- dant latéralement depuis une console 62, fixée sur un bossage ou garniture 63 de section circulaire, placé à la base du tambour extérieur 3.

   La rotation de l'arbre 58 fait basculer le moteur autour du pivot 51 pour amener le pignon d'entraînement 54 en et 

 <Desc/Clms Page number 11> 

   @   hors de prise avec la bride 57 du tambour intérieur 1, 'pour assurer que le tambour intérieur 1 soitmaintenu fixe au cours du lavage, un dispositif de blocage 64 est prévu. Ce dispositif de blocage est constitué par une bille 65, poussée par un ressort, qui estmontée dans une boite 65 et qui s'élève travers les paliers 67 dans la plaque de dessus ou couvercle   25   pour venir en prise dans la position de verrouillage avec le dessus de la bille 65, placée dans une cavité 66, ayant une sec- tion en partie circulaire, qui estprévue en un endroit corres- pondant du dessous de la bride 57. 



   Le carter du moteur 44 est monté sur   la'console   67 qui est fixée à   l'axe   de pivotement 51, de sorte que le tambour intérieur 1 estautomatiquement bloqué lorsque le pignon   d'entraînement   54 est dégagé de la bride circonférentielle 57. 



   Le moteur 44, (lui entraine un ventilateur, est ralié au - tube agitateur 46 par le tube 45 qui est relié à un raccord vissé 68, disposé à la partie inférieure du tambour   extérieur   au moyen   d'un   anneau taraudé 69. L'anneau 69 est établi avec une face cenique interne pour attaquer une partie de   tome   conique correspondante du raccord 68, ec qui établit un joint étanche à l'eau à l'endroit du raccord. 



   Le tuyau de raccordement 45 est fait en métal ou en caout- chouc   moulé   ou matièreanalogue; il s'élève suivant une boucle en un endroit adjacent au carter du   Moteur   jusqu'à une hauteur située au-dessus du niveau de   l'eau   dans le tambour intérieur 1, les deux parties du tube étant recourbées hors du même plan pour conférer une certaine mesure d'élasticité afin d'amoritir sans effort etsensiblement sans   fatigue'-'-   le   mouvement   oscillant du moteur 44 l'amenant en et hors de sa position en prise de fonc- tionnement. 



   Le tube 45 est conformé avec des courbes ou spires pour assurer un courant sans friction.; ainsi, les rayons des courbes sont avantageusement choisis pour être environ cinq fois le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 diamètre du tube., 
L'arroseur ou jet 32 est relié au moyen d'un tube souple 70 à une pompe 71 montée au fond du carter extérieur 3, ce qui permet de faire circuler l'eau se trouvant dans les tambours de- puis le fond du tambour 6 à l'arroseur 32 au cours de l'opéra- tion de lavage. Le tube   70   est muni d'un raccord amovible 72 avantageusement en un endroit situé près de son raccord à l'ar- roseur 32, de sorte- que après'achèvement de l'opération de lavage, l'eau contaminée peut être pompée pour s'écouler à   l'égout.   



   En fonctionnement, le tambour intérieur tournant est main- tenu dans une position fixe par rapport au tambour extérieur au moyen d'un dispositif de verrouillage monté sur le bâti du moteur et l'enveloppe ou tambour est rempli jusqu'à un niveau prédéter- miné d'eau qui est chauffée au moyen de l'élément chauffant mon- té dans l'enveloppe extérieure sous le tambour intérieur tournant. 



  Les linges ou autres articles qui sont lavés sont amenés à se re- tourner dans le tambour intérieur au moyen d'air dirigé de bas en haut par le tube agitateur et au moyen d'eau dirigée de haut en bas sous la pression de la pompe par   l'arroseur.   



   Après achèvement du lavage, on fait couler l'eau des tam- bours et le moteur est basculé dans son bâti pour amener le pignon d'entraînement en prise avec la bride circonférentielle formée sur le taribour intérieur rotatif pour faire tourner ce tambour dans ses paliers supérieur et inférieur. Le tambour est mis en rotation à grande vitesse, par exemple 1.000 à   1.200   tours à la minute, le liquide étant retiré par action centrifuge des linges et autres objets et s'écoulant par les perforations prévues dans la paroi du tambour intérieur rotatif.

   Le séchage peut prendre quelques minutes, après quoi les objets se trouvent à un état suffisamment sec pour le repassage.   On   fait avantageusement pas- ser de l'air sous pression à travers l'agitateur pendant le sé- chage, mais le dispositif de chauffage est utilisé en général seulement pour chauffer l'eau au cours du lavage. l'autre raccord de la pompe étant fait au fond du tambour fixe extérieur 3,   e@@   

 <Desc/Clms Page number 13> 

 
Les figures 2 et 8 représentent le dispositif servant à verrouiller le couvercle 22 sur le tambour extérieur.

   Se   dispo-   sitif est constitué par une broche filetée verticale 73 pouvant être tournée au moyen d'un bouton moleté 74; la broche 73 attaque un collier taraudé 75 comportant des parties descendantes   76   en des points diamétralement opposés et des bras courbes 77 sont articulés à ces parties, les autres extrémités de ces bras étant articulées aux extrémités supérieures des courts bras   verticaux   de deux pièces 78 en forme de L.

   Les pièces   76, 77   et 78 s'éten- dent dans des directions diamétralement opposées autour de la broche 73, les pièces 78 traversant les organes de guidage   79   fixés sur le dessus du couvercle 22 et s'engageant à leurs ex-   trémités   libres dans des butées ou gâches 80 formées sur le bord du tambour ( figure   2 ).     Ainsi,en   tournant le bouton   74   lors du verrouillage, les bras courbes 77 prennent la position indiquée en traits interrompus à la figure 8 et les pièces   78   sont dépla- cées vers l'extérieur en direction contraire pour s'engager par leurs extrémités libres dans les butées ou gâches 80.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  There Washer and Dryer ".



   The present invention relates to washing machines and dryers, in particular to so-called “rotating” dryers; it aims in particular to improve the construction of these dryers with a view to ensuring their operation in a more rational and efficient manner, in particular at high speed.



   According to the invention, the dryer is essentially constituted by a drum, casing or inner container, mounted to rotate in a fixed outer casing, in which a

 <Desc / Clms Page number 3>

 device is provided to produce the rotation of the inner drum during the drying operation.



   Furthermore, according to the invention, a device is provided for blowing air through the water during the washing operation, the drum or inner casing comprising, for this purpose, perforations in its. based. A heating element is mounted in the outer drum to heat the water during the washing operation.



   Further, in accordance with the invention, a device, such as a sprinkler or jet, is provided for directing a stream of water from the upper part onto the linens or other articles to be washed, a device also being provided for directing the stream of water from the upper part. circulate the water from the drum or casing to the sprinkler or jet which can advantageously be fitted to the upper part of this drum.



   According to another feature of the invention, air is blown under pressure from the bottom upward through the water in the drum to produce an inversion or agitation of the linens or other objects which are washed and to provide washing. effective; this device may include an endless tubular or agitator member mounted horizontally below the perforated base of the rotating inner drum and shaped to produce a frictionless air stream through the tube and a pressure equal to the outlets provided in the surface peripheral of the tubular element at the top.



   According to another feature, the water is directed from the sprinkler or jet by a nozzle shaped to direct the water jet at a certain angle in general direction of the lower circumferential edge of the rotating inner drum and in the zones of reduced pressure. of the endless tubular member or agitator, whereby the linens and other items which are washed are prevented from being pushed back under the pressure of the air poured up from the drum, and then are continuously agitated and kept under the 'water.



   An electric motor is also provided for turning.

 <Desc / Clms Page number 4>

 the inner drum during the drying operation and a device is arranged to bring the drive gear of the motor into frictionally engagement with a circumferential flange of the rotating inner drum. Locking members mounted on the motor can be actuated by the movement of the latter to bring them in and out of engagement with the rotating inner drum in order to lock and unlock the two drums respectively during washing and washing operations. drying.



   Furthermore, according to the invention, the motor is connected by a tube which may be a metal tube, a rubber tube or the like to the endless tubular element or agitator, the tube extending to a height above above the level of the water contained in the drum and being bent and / or otherwise shaped, so as to produce a frictionless current and so as to allow some degree of bending of the tube in the motion of the electric motor bringing it in and out of the operating socket without loosening the seals at the places where the tube connects to the motor and to the outer drum.



   Further, according to the invention, the lower bearing on which the inner drum rotates is established in the form of a ball or roller bearing and is enclosed in a waterproof housing, then the upper bearing is mounted in a holder held in a fixed top tray with a cover for the inner drum that rotates with it.



   The invention is illustrated schematically, by way of example, in the accompanying drawings.



   Figure 1 is a sectional elevation.



   Figure 2 is a plan.



   Figure 3 is a section taken on the line III - III of Figure 1.



   Figure 4 is a section taken along line IV - IV of Figure 1.



   Figure 5 is an enlarged view of the

 <Desc / Clms Page number 5>

   engine in its operating position.



   Figure 6 is a view similar to. FIG. 5, showing the engine in the non-operating position.



   Figure 7 is a section taken along the line 'nI - VII of Figure 1.



   Figure 8 is an enlarged side elevation of the serving device; to block the drum cover on the appliance.



   In carrying out the invention, in accordance with the construction shown in the drawings, a rotating inner drum 1, in the form of a washing machine, is established as an open container having the general shape of a tronco tub. - nique with smaller diameter 3 the lower part at is provided with a cover 2, this drum and this cover: both being mounted to rotate in a fixed outer container 3¯ of shape corresponding to that of the inner drum 1.

   The inner drum 1 comprises in its peripheral wall a series of vertical holes or perforations 4, extending in parallel all around the drum and stopping at a short distance from the top and the bottom thereof. In its base, the drum also has a series of holes or perforations 5. The side wall is shaped so as to present an arcuate section where it meets the base.



    @ the lower end, the drum 1 is mounted on a support 6, disposed in and on the base of the outer drum 3. The support 6 comprises a circular plate 9 of molded metal which is fixed below the perforated base of the inner drum 1 and which has holes or perforations 8 at the places corresponding to holes 5.



   The plate 7 comprises a descending shaft or spindle 9, in one piece with it, which has a necked part 10 to which is fixed, by contraction or any other suitable means, a rolling ring 11, such as a roller bearing. .



  The lower end of the shaft 9 has a thread 12 for

 <Desc / Clms Page number 6>

 receive a nut 13 established with an extension screwed on the lower end of a central pin 14 of the shaft 9, which thus serves to fix the ring 11 of the bearing in position on the @ part 10 of the shaft 9.



   The ring 11 is fixedly mounted in a housing 15 made of brass or other non-corrosive metal; this housing is established in the form of a sleeve having in its middle a dimension desired to tighten the bearing race 11 with narrow interlocking. At the upper end, the casing 15 is established with a flange 16 directed inward to surround, without coming into contact with it, the upper part of the shaft 9 and on the upper inner edge. it comprises a circumferential annular washer 17 of rubber or similar elastic material to form a tight seal. the water.



   At the lower end, the housing 15 descends in the form of a sleeve to a distance going below the end of the shaft 9 to form a cavity or chamber 18.



   The housing 15 is established with a circumferential flange
19, which is fixed by bolts to the base of the outer drum 3. A sleeve-shaped bonnet 20, having a threaded outer wall, is screwed onto the upper part of the housing 15 and has a circumferential flange 21 s 'extending' inward, which surrounds the top of the tree
9 and which is intended to bear at its inner edge from below on the annular washer 17.



   The cavity or chamber 18 in which lubricant can be placed is thus watertight, so that the bearing race and the associated parts work without danger of corrosion, due to the liquid in which the bearing is mounted.



   At the top end, the drum! is mounted to rotate in bearings arranged in a fixed top plate
22 which is fixed immovably on the outer drum 3, the cover 2, of circular shape, being mounted on the drum

 <Desc / Clms Page number 7>

 interior to serve as a closure and turning with it. In this way, a high stability of the inner drum 1 is ensured during its rotation during the drying of the laundry and other articles.



   The top plate 22 has at its periphery descending studs 23, intended to engage in holes or grooves 24, made in a corresponding size and shape in the cover plate 25 of the apparatus, so that the top plate 22 is held securely to cover plate 25 of outer casing 26 of the dryer.



   The cover plate 25 has a central hole or opening to receive a gasket 27, having a central cavity 28 of circular section, with tapped walls to receive the gasket 29 carrying the connector 30 of the pipe coming from the motor. . At the lower end, the trim 29 has a cavity 31 of conical section to receive the sprinkler or conical jet 32 spraying the laundry. The sprinkler or jet 32 is held in the cavity by means of transverse screws 33 by leaving a conical channel 34 between the sprinkler 32 and the walls of the cavity 31. A central vertical channel 35 passes through the sprinkler 32.

   A water jet is thus directed centrally downward into the drum through channel 35 and in the form of a conical jet toward the corners of the inner drum through channel 34.



   On its outer surface, the lining 27 is established with a groove or annular recess for receiving the roller bearing 36. The cover 2 of the rotating inner drum is mounted to rotate on the bearing 36.



   An annular element 37, of angle section, is fixed to the inner peripheral surface of the drum 1 at its upper edge and has an inwardly extending wing 38 to form a stopper preventing laundry and other articles from falling. be pushed from bottom to top against the drum cover by the action of centrifugal force during drying when the

 <Desc / Clms Page number 8>

 drum 1 is rotated.



   On the inner peripheral surface of the annular member 37 is fixed a number of protruding parts 39, uniformly arranged, which are shaped so as to make an angle with the inner face to engage the faces. correspondingly shaped end pieces 40 fixed to the underside of the cover 2 on its circumference, so that during the rotation of the drum 1, during the drying operation, the pieces 39 abut against the parts 40 and drive the cover 2 with the rotating drum 1, the cover 22 and the sprinkler 32 remaining fixed.



   A space or cavity 41 is formed between the base of the drum
1 and the bottom of the outer drum 2; the lower bearing, supporting the inner drum 1, as described in the above, is mounted in this cavity.



   Cavity 41 also serves to receive a heating element
42 and a stirrer tube 43.



   The heating element 42 may take the usual form of a coil of metal wire enclosed in a housing and fitted into an assembly sleeve disposed in the wall of the outer drum 3 to extend horizontally in the space 41, m- swam below the inner drum 1, this coil being supported, if necessary, by brackets fixed to the bottom of the outer drum 3. The element 42 can have a substantially circular or other shape to surround the lower bearing.



   The agitator tube 43, through which the compressed air is returned by means of a fan driven by the electric motor
44 and by means of a tube 45, is mounted above the heating element 42, parallel to it, immediately below the rotating inner drum 1.



   The agitator tube 43 consists of a smooth tube having a single inlet 46 for air or other gas and has a forked shape with two circular arms 47 extending.

 <Desc / Clms Page number 9>

 laterally to generally follow the interior wall of the drum 2, these arms 47 being curved inwards and coming together to form a smaller inner curved loop 48. It is conceivable that an inner loop of substantially shape circular is formed concentrically in an outer loop of substantially similar shape, on or near the top surface,

   holes are drilled in the tube and short tubular extensions 49 are provided above these holes to direct the flow of air or other gas upwards through the holes 5 provided in the perforated base of the rotating inner drum 1 in this last. The agitator tube 43 is dimensioned such and is curved so that the holes and tubular extensions 49 are established under a section and in a suitable direction so that there is an equal pressure of air or other gas at the holes, air passing through the tube substantially without skin friction and a bypass pressure being established in the tube to maintain the pressure equal at all holes.



   The total section of the holes drilled in the tube is advantageously equivalent to the total section of the inlet tube and, to ensure a substantially frictionless current in the tube, the curves thereof are chosen so that the approximate radii curves are each about five times the diameter of the tube. between the curves or turns of the loops, zones of reduced pressure are formed so that the pressure of the fluid entering the cavities in the tube is uniform, giving the fluid contained in the drums a swirling or agitating motion. Efficient bottom-to-top and top-to-bottom operation to produce efficient washing of laundry and other items in the machine.



   The direction of the flow of water from the sprinkler also helps produce the swirling motion and agitation.

 <Desc / Clms Page number 10>

 laundry and other laundry items, since this stream is generally directed to areas of reduced air pressure in the drum.



   Drums 1 and 3 are mounted in the outer rectangular casing 26 of the machine with a top plate 25 surrounding the circular openings of the drums. the walls of the casing rise a certain distance from the top plate or cover 25 and a cover 50 is fixed, for example by means of hinges, to the outer casing.



   At a location on one side of the drum openings, the electric motor 44 is supported to descend from the top or cover plate 25. This motor 44 is mounted with its long axis vertical and is rotated to oscillate on the axis from. a pivot 51 fixed on a console 52 descending from the plate 25.



     A drive pinion 54, having a peripheral gasket 55 of rubber or the like material, is secured to the drive shaft 53 of the motor so as to be adapted to frictionally engage the peripheral surface provided. a similar packing 56 of a circumferential flange 57, disposed around the upper edge of the rotating inner drum 1.



   The electric motor 44 is intended to be swung around the pivot 51 to bring the drive pinion 54 into and out of engagement with the flange 57 provided on the inner drum 1. To this end, a vertical shaft 58 is mounted to rotate in. plate 25 and is provided, at its upper end, with a knurled knob or disc 59, intended to be actuated by hand to rotate the shaft 58 and, at its lower end, which extends to a position located below the motor housing 44, of a pinion 60 engaging with a rack 61 extending laterally from a bracket 62, fixed on a boss or liner 63 of circular section, placed at the base of the drum exterior 3.

   Rotation of shaft 58 swings the motor around pivot 51 to bring drive gear 54 into and

 <Desc / Clms Page number 11>

   @ out of engagement with the flange 57 of the inner drum 1, 'to ensure that the inner drum 1 is kept fixed during washing, a locking device 64 is provided. This locking device is formed by a ball 65, pushed by a spring, which is mounted in a box 65 and which rises through the bearings 67 in the top plate or cover 25 to engage in the locking position with the above the ball 65, placed in a cavity 66, having a partly circular cross-section, which is provided at a corresponding location below the flange 57.



   The motor housing 44 is mounted on the console 67 which is fixed to the pivot pin 51, so that the inner drum 1 is automatically locked when the drive gear 54 is released from the circumferential flange 57.



   The motor 44, (it drives a fan, is linked to the - agitator tube 46 by the tube 45 which is connected to a screwed connection 68, arranged at the lower part of the outer drum by means of a threaded ring 69. The ring 69 is established with an internal cenical face for engaging a corresponding conical tome portion of the fitting 68, which establishes a watertight seal at the location of the fitting.



   The connecting pipe 45 is made of metal or molded rubber or the like; it rises in a loop at a location adjacent to the motor housing to a height above the water level in the inner drum 1, the two parts of the tube being bent out of the same plane to provide a a certain measure of elasticity in order to effortlessly and substantially fatigue-free damping the oscillating movement of motor 44 bringing it in and out of its operating position.



   Tube 45 is shaped with curves or turns to provide frictionless current .; thus, the radii of the curves are advantageously chosen to be approximately five times the

 <Desc / Clms Page number 12>

 tube diameter.,
The sprinkler or jet 32 is connected by means of a flexible tube 70 to a pump 71 mounted at the bottom of the outer casing 3, which allows the water in the drums to circulate from the bottom of the drum 6. to the sprinkler 32 during the washing operation. The tube 70 is provided with a removable connector 72 preferably at a location near its connection to the sprinkler 32, so that after completion of the washing operation, the contaminated water can be pumped out. drain into the sewer.



   In operation, the rotating inner drum is held in a fixed position relative to the outer drum by means of a locking device mounted on the motor frame and the casing or drum is filled to a predetermined level. of water which is heated by means of the heating element mounted in the outer casing under the rotating inner drum.



  The linens or other items which are washed are caused to return in the inner drum by means of air directed from bottom to top by the agitator tube and by means of water directed from top to bottom under the pressure of the pump. by the sprinkler.



   After completion of the washing, the water is run off the drums and the motor is tilted in its frame to bring the drive pinion into engagement with the circumferential flange formed on the rotating inner taribour to rotate this drum in its bearings. upper and lower. The drum is rotated at high speed, for example 1,000 to 1,200 revolutions per minute, the liquid being removed by centrifugal action from the linens and other objects and flowing through the perforations provided in the wall of the rotating inner drum.

   Drying may take a few minutes, after which the items are dry enough for ironing. Pressurized air is preferably passed through the agitator during drying, but the heater is generally only used to heat the water during washing. the other connection of the pump being made at the bottom of the external fixed drum 3, e @@

 <Desc / Clms Page number 13>

 
Figures 2 and 8 show the device for locking the cover 22 on the outer drum.

   The device consists of a vertical threaded spindle 73 which can be turned by means of a knurled knob 74; the pin 73 engages a threaded collar 75 having descending parts 76 at diametrically opposed points and curved arms 77 are articulated to these parts, the other ends of these arms being articulated to the upper ends of the short vertical arms of two shaped pieces 78 of the.

   The pieces 76, 77 and 78 extend in diametrically opposed directions around the spindle 73, the pieces 78 passing through the guide members 79 attached to the top of the cover 22 and engaging at their free ends in stops or keeps 80 formed on the edge of the drum (Figure 2). Thus, by turning the knob 74 during locking, the curved arms 77 assume the position indicated in broken lines in FIG. 8 and the parts 78 are moved outwards in the opposite direction to engage by their free ends in the stops or keeps 80.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. Machine à laver et à sécher, remarquable notamment par les caractéristiques suivantes, considérées séparément ou en combi- naison : a) La machine comporte un tambour, cuve ou lessiveuse inté- rieur monté pour être mis en rotation dans une enveloppe extéri- eure fixe et un dispositif est prévu pour mettre le tambour, la cuve ou lessiveuse intérieur en rotation dans l'enveloppe exté- rieure fixe. b) Des perforations sont pratiquées dans le tambour intéri- eur et un dispositif sert à souffler de l'air de bas en haut à travers le tambour perforé intérieur. c) Un élément de chauffage est monté en un endroit situé sous le tambour intérieur. Washing and drying machine, remarkable in particular by the following characteristics, considered separately or in combination: a) The machine has an internal drum, tub or washing machine mounted to be rotated in a fixed external casing and a device is provided for rotating the inner drum, tub or washing machine in the fixed outer casing. b) Perforations are made in the inner drum and a device is used to blow air from bottom to top through the inner perforated drum. c) A heating element is mounted at a location below the inner drum. d) Un arroseur ou jet est monté à la partie supérieure du <Desc/Clms Page number 14> tambour intérieur pour diriger un courant d'eau sur les linges ou autres articles maintenus dans ce dernier. @@ e) Un dispositif sert à faire circuler de l'eau des tam- bours à l'arroseur ou jet. f) Un élément tubulaire sans fin ou agitateur est monté sous le tambour tournant intérieur. g) L'élément tubulaire sans fin est conformé de façon à présenter des anneaux ou spires assurant un courant d'air sans friction à travers le tube et une pression égale de l'air aux sorties prévues dans la surface périphérique de dessus de l'élé- ment tubulaire. h) Un dispositif sert à empêcher les linges ou autres objets lavés de porter contre le couvercle du tambour tourant intérieur au cours du lavage et du séchage. d) A sprinkler or jet is mounted at the top of the <Desc / Clms Page number 14> inner drum for directing a stream of water on the linens or other articles held therein. @@ e) A device is used to circulate water from the drums to the sprinkler or jet. f) An endless tubular element or agitator is mounted under the inner rotating drum. g) The endless tubular member is shaped to have rings or coils ensuring a frictionless air flow through the tube and equal air pressure at the outlets provided in the top peripheral surface of the tube. tubular element. (h) A device is used to prevent laundry or other washed items from resting against the inner revolving drum cover during washing and drying. i) Un moteur électrique sert à produire la rotation du tam- bour intérieur dans l'enveloppe fixe. j) Le moteur électrique est supporté à pivot de façon à pouvoir être basculé pour amener le pignon d'entraînement du mo- teur en prise par friction avec une bride annulaire formée sur le tambour intérieur rotatif au cours du séchage. k) Un dispositif sert à verrouiller le tambour intérieur sur l'enveloppe fixe extérieure au cours du lavage. i) An electric motor is used to generate the rotation of the inner drum in the fixed casing. j) The electric motor is pivotally supported so that it can be tilted to bring the motor drive gear into friction engagement with an annular flange formed on the rotating inner drum during drying. k) A device is used to lock the inner drum on the outer fixed casing during washing. 1) Un dispositif sert à bloquer automatiquement les tambours ensemble lors du dégagement de l'organe d'entraînement pour mettre en rotation le tambour intérieur. m) Une communication est établie entre la partie inférieure du tambour extérieur et un moteur à ventilateur pour souffler de l'air de bas en haut à travers le tambour intérieur et un dispo- sitif sert à faire tourner le tambour intérieur dans l'enveloppe extérieure fixe. 1) A device serves to automatically lock the drums together when disengaging the drive member to rotate the inner drum. m) Communication is established between the lower part of the outer drum and a fan motor to blow air from the bottom up through the inner drum and a device is used to rotate the inner drum in the outer casing. fixed. n) Un tambour intérieur est monté pour pouvoir tourner dans .une enveloppe fixe extérieure, un raccord est disposé entre la partie inférieure du tambour extérieur et le moteur du ventilateur <Desc/Clms Page number 15> pour faire tourner le tambour intérieur, ce raccord comportant un tube de métal, de caoutchouc moulé ou matière analogue, con- formé en anneaux ou spires pour assurer un courant sans friction et recourbé de manière à donner un certain degré d'élasticité pour éviter la fracture ou fatigue du métal dans le mouvement du moteur l'amenant en et hors de prise de fonctionnement avec le tambour intérieur. o) Le tube du raccord s'étend jusqu'à une hauteur située au-dessus du niveau de l'eau dans les tambours. n) An inner drum is mounted so that it can rotate in an outer fixed casing, a fitting is arranged between the lower part of the outer drum and the fan motor <Desc / Clms Page number 15> for rotating the inner drum, this fitting comprising a tube of metal, molded rubber or the like, shaped into rings or coils to provide frictionless flow and bent so as to give a certain degree of elasticity to prevent sagging. fracture or fatigue of the metal in the movement of the motor causing it to operate on and off with the inner drum. o) The fitting tube extends to a height above the water level in the drums. p) Un raccord est disposé entre l'arroseur ou jet dirigeant le courant d'eau de la partie supérieure du tambour intérieur et une pompe est reliée à l'extrémité inférieure de l'enveloppe ex- térieure pour faire circuler l'eau à travers les tambours au cours du lavage, un dispositifproduisant la rotation du tambour intérieur dans l'enveloppe extérieure fixe. p) A fitting is arranged between the sprinkler or jet directing the stream of water from the upper part of the inner drum and a pump is connected to the lower end of the outer casing to circulate the water through it. the drums during washing, a device producing the rotation of the inner drum in the fixed outer casing.
BE475599D BE475599A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE475599A true BE475599A (en)

Family

ID=124234

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE475599D BE475599A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE475599A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE475599A (en)
EP0159204B1 (en) Laundry washer, the tub containing water at a low level just above the bottom of the drum
US2136787A (en) Washing machine
KR102300396B1 (en) mop cleaning system
BE547393A (en)
CH211102A (en) Method for washing linen and other similar goods, and machine for carrying out this method.
US624220A (en) Henry kleiman
FR2556986A1 (en) Device for cleansing containers
CH121290A (en) Installation for washing dishes.
CH344982A (en) Centrifugal clothes dryer
BE568404A (en)
US1825942A (en) Washing machine
BE444925A (en)
FR2683466A1 (en) MACHINE FOR THE CONTINUOUS PROCESSING OF TEXTILE OR OTHER PIECES.
BE470899A (en)
US195288A (en) Improvement in washing-machines
BE511173A (en)
US1012407A (en) Washing-machine.
BE474089A (en)
BE570365A (en)
CH339168A (en) Centrifugal laundry spinner
CH288395A (en) Refrigerator appliance for milk.
CH336046A (en) Washing machine
CH311168A (en) Washing machine.
BE502268A (en)