BE455984A - - Google Patents

Info

Publication number
BE455984A
BE455984A BE455984DA BE455984A BE 455984 A BE455984 A BE 455984A BE 455984D A BE455984D A BE 455984DA BE 455984 A BE455984 A BE 455984A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
needle
dividing
warp
thread
threads
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE455984A publication Critical patent/BE455984A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03JAUXILIARY WEAVING APPARATUS; WEAVERS' TOOLS; SHUTTLES
    • D03J1/00Auxiliary apparatus combined with or associated with looms
    • D03J1/16Apparatus for joining warp ends
    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03JAUXILIARY WEAVING APPARATUS; WEAVERS' TOOLS; SHUTTLES
    • D03J1/00Auxiliary apparatus combined with or associated with looms
    • D03J1/16Apparatus for joining warp ends
    • D03J1/18Apparatus for joining warp ends for joining, e.g. tying, a complete series of fresh warp threads to the used warp threads

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSIFIF DE DIVISION DES FILS POUR MACHINES DE NOUAGE DE      ' FILS DE   CHAINE   ET AUTRES MACHINES DE TISSAGE. 



   La présente invention a pour objet un dispositif pour séparer les fils individuels ,, de chaînes de tissage tendues sans croisement des fils pour machines de nouage de fils de   chaîne,   de lissage en croix, de tension ou.machines analo-   gues ,de   tissage et'en particulier la conformation de manière telle que par des moyens propres conformes et employés à cet effet l'ameublissement et la division ou la séparation-des différents fils se font en plusieurs opérations de travails 
Le problème consistant à séparer avec sécurité des fils de chaîne tendus verticalement ou horizontalement sans croi- sement de fil toujours un seul fil   individuel',pour   le main- ,tenir prêt ensuite pour d'autres dispositifs, par exemple pour   le,

  'nouage   de la machine à nouer ou le soulèvement et   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'abaissement dans les machines de lissage en croix, est extrêmement difficile et de nombreuses inventions ont tenté de le résoudre par les moyens les plus divers. Les méthodes employées jusqu'à présent pour diviser les fils de chaîne individuels ont toutefois le pins souvent l'inconvénient qu'elles ne travaillent pas de façon sûre, c'est-à-dire que de temps en temps des fils doubles sont divisés, ce qui se présente fréquemment lorsque les fils n'ont pas une épais- seur uniforme ou lorsque les différents fils adhèrent ensem- ble par l'encollage ou par des fibres.

   D'autres inventions de ce genre dans lesquelles la division des différents fils se fait de façon plus forcée par piquage au moyen de poin- tes de couteau, ne peuvent s'employer non plus pour les fils non tordus ou peu tordus seulement, par exemple pour la rayonne, parce qu'alors les fils sont facilement percés et qu'il se produit ainsi des ruptures de fils. 



   Dans les machines connues de nouage des fils de chaine, de lissage en croix et de tension, l'avancement de la machi- ne considérée contre les fils de chaîne tendus est réglé le plus souvent automatiquement par ce qu'on appelle des con- tacts de lisière, c'est-à-dire que par une pièce appropriée qui est pressée élastiquement de façon mobile contre le premier fil de chaîne, le transport vers l'avant de la ma- chine est permis   o u   retenu. Pour ce contact avec le premier fil de chaîne de même que pour l'application d'une aiguille mobile élastiquement du dispositif diviseur pour saisir le premier fil de chaîne, il faut supposer une certaine résis- tance déterminée du premier fil'de chaîne.

   Comme un fil in- dividuel tendu librement ne peut toutefois pas être tendu- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 suffisamment pour offrir une résistance satisfaisante au contact de lisière et à l'aiguille de division, le premier fil s'appliquerait contre les suivants et la division cor- recte deviendrait ainsi très difficile ou serait complèté- ment compromise. Une pièce quelconque fixe sur la machine pour retenir le premier fil de chaîne entrainerait toute- fois ce dernier avec elle. 



   Dans la présente invention on a prévu comme première pièce pour la division des fils dans le voisinage immédiat du contact de lisière et de l'aiguille de division, un dis- que de pression tournant placé sous les fils de chaîne transversalement à la direction de ceux-ci, qui est pourvu à sa périphérie extérieure de petites encoches (moletage) et sur lequel les fils de chaîne passent d'eux-mêmes lors du transport de la machine vers l'avant.   Soutenqs   par une surface de glissement placée au-dessus des fils de chaîne et par un ressort en fil métallique, les fils de chaîne se placent individuellement dans les encoches du disque de pression et trouvent ainsi la retenue nécessaire pour pou- voir offrir suffisamment de résistance au contact de lisière et à l'aiguille de division.

   Le disque de pression est ac- tionné d'une,manière appropriée par l'axe de la roue dentée d'avancement qui est en prise avec une crémaillère et par laquelle la machine est déplacée vers l'avant contre les fils de chaîne dans la mesure donnée par le contact de li-   sière,   la multiplication étant calculée de telle manière que la vitesse périphérique du disque de pression est un peu plus grande que la vitesse périphérique de la roue dentée de transport. De ce fait, de même qu'également par l'écarte-   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ment correct des encoches, du disque de pression, on obtient que les premiers fils de chaîne qui passent sur le disque de pression sont déjà un peu écartés l'un de l'autre avant d'être saisis par l'aiguille de division. 



   Les aiguilles de division à pointes en saillie latéra- lement sont le plus souvent faites d'une pièce'dans les in- ventions précédentes et pour cette raison elles sont diffi-   ciles   à fabriquer et nécessitent un travail de précision tout particulier, ou bien la pointe est prévue de façon ré- glable, ce qui nécessite de nouveau une habileté toute par-   ticulière'du   personnel pour pouvoir régler l'aiguille de di- vision en correspondance avec chaque grosseur du fil. 



   La présente invention prévoit comme second organe pour la séparation des fils de chaîne, une aiguille de division élastiquement mobile et facilement interchangeable pour la- quelle la pointe est placée obliquement d'une manière nou- velle et par meulage d'une face verticale on a formé un tranchant de couteau qui saisit le premier fil de chaîne. 



  Cette aiguille est relativement facile à fabriquer et à réa- liser en différentes grandeurs, c'est-à-dire que pour les aiguilles de même grandeur la pointe dépasse d'une manière différente. Lorsqu'alors pour chaque sorte de fil et chaque grosseur de fil on choisit l'aiguille appropriée, un seul fil peut toujours être saisi et soulevé par la pointe sail- lante. 



   On a prévu en troisième lieu que le fil soulevé par l'aiguille de division est guidé le long d'une petite brosse connue en soi (pinceau), de telle manière que de deux fils superposés accidentellement, le fil supérieur non saisi  par '     @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

   la pointe de 1.'aiguille de division est repoussé. 



  En quatrième lieu, l'aiguillé de division est encore mise en pivotement vers l'arrière vers la fin du mouvement vers le haut, c'est-à-dire en arrière par rapport aux fils de chaîne, de sorte qu'un second fil de chaîne encore superposé, qui n'est pas retenu par la pointe de l'aiguille de division, peut sauter de lui-même à cause de sa tension propre élevée. 



  Le dessin annexé représente un exemple de réalisation dans le cas d'une machine du nouage des fils de chaïne. 



  Les figures I et 2 montrent chacune une vue de côté @@@ dans différentes positions de travaïl. 



  La figure 3 montre une vue de dessus. 



  La figure 4 est une vue de face. 



  La figure 5 représente l'aiguille de division avec le porte¯aiguille à plus grande échelle. 



  Dans une machine de nouage de fils de chaîne de cons- @@@@ de construction connue, les fils déjà noués de la chaïne tissée et de la nouvelle chaïne sont tenus l'un sur l'autre dans des @@@@ pinces de tension appropriées, qui ne sont pas représentées au dessin, de telle manière que les fils de chai-ne tendus se trouvent en deux couches horizontalement l'un au-dessus de On n'a représenté au dessin qu'une partie des fils de chaîne inférieurs comme morceaux coupés. En-dessous du châssis b de la machine à nouer qui est déplacée sur des galets de roulement, on a disposé une roue dentée d'avance. ment c qui est en prise avec la crémaillère d et par sa rotation dans le sens de la flèche, déplace vers L'avant la machine contra le fil de chaîne tendu a.

   Dans le chevalet e    

 <Desc/Clms Page number 6> 

 est disposé de façon réglable le levier f sur lequel peut tourner le disque de   pression g   qui est actionné d'une ma- nière forcée par une courroie ou une chaîne h. Le disque de pression g est pourvu sur sa périphérie extérieure de petites encoches i dans lesquelles les premiers fils de chaîne s'appliquent sous la contre-pression de la surface de glissement 1 et du ressort en fil métallique k. Comme alors la vitesse périphérique du disque de pression g est choisie plus grande que la vitesse d'avancement de la ma- chine vers les fils de chaîne tendus   a,   les premiers fils de chaîne sont un   peu@ écartés   l'un de l'autre individuel- lement.

   Le levier 1 qui est soulevé et abaissé une fois de force, par un excentrique de la machine, lors de chaque opération, porte à une extrémité le porte-outils   m.   Le porte-aiguille m sur lequel l'aiguille de division n est fixée de façon facilement interchangeable est supporté de façon mobile et est pressé par le ressort de torsion ± contre la vis de butée P, l'aiguille de division n s'appli- quant contre le premier fil de chaîne   (fig.   1). Lors du mouvement vers le haut du levier 1, le premier fil de chai- ne est soulevé par la pointe insérée 3 de l'aiguille de   divieion n   et est conduit le long de la petite brosse r. 



  Par le choc du porte-aiguille m contre la vis de   butée s,   l'aiguille de division n est obligée de pivoter en arrière (fig. 2) et de ce fait le premier fil de chaïne saisi par l'aiguille de division n est écarté des autres. De cette position, le fil de chaîne séparé est entrainé par la ma- chine vers les autres dispositifs. 



   Dans le cas de machines de lissage en croix, la dispo- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 sition des différentes pièces peut être la même que celle représentée au dessin, tandis que pour les machines de nouage de fils de   chaîne,   il faut prévoir pour la couche supérieure   de'fils,   encore la disposition des pièces indi- viduelles une seconde fois en position inverse ; il faut en outre veiller à ce que le disque de pression µ qui se trouve au-dessus de la couche de fil supérieure, soit ac- tionné par la   rouedentée   de transport qui amène vers la machine la couche de fil supérieure. 



   Revendications. 



  1.- Dispositif de division pour chaînes de tissage sans croise- ment de fils, dans les machines de nouage de fils de chaîne, de lissage en croix, de tension et de machines analogues de tissage, caractérisé en ce qu'on a disposé ou ou plusieurs disques de pression, montés de façon à pouvoir tourner trans- versalement à la direction des fils   de chaîne   tendus et pourvus d'encoches dans leur périphérie extérieure, et une ou plusieurs aiguilles de division coopérant avec les dis- ques et fixées à des porte-aiguilles élastiquement mobiles. et déplacés par un levier.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  THREAD DIVIDING DEVICE FOR CHAIN THREAD TUNING MACHINES AND OTHER WEAVING MACHINES.



   The object of the present invention is a device for separating the individual threads, from stretched weaving warps without crossing the threads for machines for tying warp threads, cross-smoothing, tensioning or the like, weaving and similar machines. '' in particular the conformation in such a way that by own means conforming and employed for this purpose the loosening and the division or the separation-of the different threads are carried out in several working operations
The problem of safely separating warp yarns stretched vertically or horizontally without yarn crossing always a single individual yarn ', in order to keep it, then keep it ready for other devices, for example for the.

  'tying machine tying or lifting and @

 <Desc / Clms Page number 2>

 lowering in cross-smoothing machines is extremely difficult, and many inventions have attempted to solve it by the most diverse means. The methods employed heretofore for dividing individual warp threads, however, often have the disadvantage that they do not work reliably, i.e. from time to time double threads are split, which frequently occurs when the threads do not have a uniform thickness or when the different threads adhere together by sizing or by fibers.

   Other inventions of this kind in which the division of the different threads is done more forcefully by stitching by means of knife tips, can not be employed either for the threads not twisted or only slightly twisted, for example. for rayon, because then the threads are easily pierced and thus breaks in the threads.



   In known machines for knotting warp threads, cross-smoothing and tensioning, the advancement of the machine in question against the tensioned warp threads is usually regulated automatically by what are called contacts. selvage, ie by a suitable piece which is elastically movably pressed against the first warp thread, forward transport of the machine is permitted or restrained. For this contact with the first warp yarn as well as for the application of an elastically movable needle of the splitter device to grip the first warp yarn, it is necessary to assume a certain determined resistance of the first warp yarn.

   As an individual thread stretched freely, however, cannot be stretched.

 <Desc / Clms Page number 3>

 enough to provide satisfactory resistance to the selvage contact and the dividing needle, the first thread would press against the following ones and thus the correct dividing would become very difficult or would be completely compromised. Any part fixed on the machine to hold the first warp thread, however, would drag the latter with it.



   In the present invention there is provided as the first part for dividing the threads in the immediate vicinity of the selvage contact and the dividing needle, a rotating pressure disc placed under the warp threads transversely to the direction of those. here, which is provided at its outer periphery with small notches (knurling) and over which the warp threads pass by themselves when transporting the machine to the front. Supported by a sliding surface placed above the warp threads and by a wire spring, the warp threads are placed individually in the notches of the pressure disc and thus find the necessary restraint to be able to offer sufficient resistance. in contact with selvage and dividing needle.

   The pressure disc is actuated in a suitable manner by the axis of the advancing toothed wheel which engages a rack and by which the machine is moved forward against the warp threads in the chain. measurement given by the binder contact, the multiplication being calculated in such a way that the peripheral speed of the pressure disc is a little greater than the peripheral speed of the conveying toothed wheel. Therefore, as also by the deviation- @

 <Desc / Clms Page number 4>

 Correctly from the notches, from the pressure disc, we obtain that the first warp threads which pass over the pressure disc are already a little apart from each other before being caught by the dividing needle.



   The dividing needles with laterally protruding points are most often made in one piece in the preceding inventions and for this reason they are difficult to manufacture and require special precision work, or else the The point is adjustably provided, again requiring special skill of the personnel in order to be able to adjust the dividing needle to correspond to each size of the thread.



   The present invention provides as a second member for the separation of the warp threads, an elastically movable and easily interchangeable dividing needle for which the point is placed obliquely in a new manner and by grinding a vertical face one has. formed a knife edge that grips the first warp thread.



  This needle is relatively easy to manufacture and to produce in different sizes, that is to say that for needles of the same size the point protrudes in a different way. When then for each type of thread and each size of thread the appropriate needle is chosen, only one thread can always be grasped and lifted by the protruding point.



   Thirdly, provision has been made for the thread lifted by the dividing needle to be guided along a small brush known per se (brush), so that two threads accidentally superimposed, the upper thread not caught by '@

 <Desc / Clms Page number 5>

   the tip of the dividing needle is pushed back.



  Fourth, the dividing needle is again pivoted rearward towards the end of the upward movement, i.e. back to the warp threads, so that a second thread chain still superimposed, which is not retained by the tip of the dividing needle, may jump on its own due to its high self-tension.



  The accompanying drawing shows an exemplary embodiment in the case of a machine for tying warp threads.



  Figures I and 2 each show a side view in different working positions.



  Figure 3 shows a top view.



  Figure 4 is a front view.



  Figure 5 shows the dividing needle with the needle holder on a larger scale.



  In a warp thread tying machine of known construction, the already knotted threads of the woven warp and of the new warp are held on top of each other in tweezers. appropriate tension, which are not shown in the drawing, so that the tensioned warp threads lie in two layers horizontally one above One only part of the warp threads is shown in the drawing lower as cut pieces. Below the frame b of the tying machine, which is moved on track rollers, there is a toothed advance wheel. ment c which is engaged with the rack d and by its rotation in the direction of the arrow, moves the machine forward against the tensioned warp wire a.

   In the easel e

 <Desc / Clms Page number 6>

 the lever f on which the pressure disc g, which is forcibly actuated by a belt or a chain h, can turn is adjustable. The pressure disc g is provided on its outer periphery with small notches i in which the first warp threads apply under the back pressure of the sliding surface 1 and of the wire spring k. As then the peripheral speed of the pressure disc g is chosen to be greater than the speed of advance of the machine towards the tensioned warp threads a, the first warp threads are slightly spaced apart from each other. individually.

   The lever 1, which is forcibly raised and lowered once, by an eccentric of the machine, during each operation, carries the tool holder m at one end. The needle holder m to which the division needle n is easily interchangeable attached is movably supported and is pressed by the torsion spring ± against the stop screw P, the division needle n is applied. as against the first warp thread (fig. 1). During the upward movement of lever 1, the first warp thread is lifted by the inserted tip 3 of the dividing needle n and is led along the small brush r.



  By the impact of the needle holder m against the stop screw s, the dividing needle n is forced to pivot backwards (fig. 2) and thereby the first warp thread caught by the dividing needle n is separated from others. From this position, the separated warp thread is drawn by the machine to the other devices.



   In the case of cross straightening machines, the

 <Desc / Clms Page number 7>

 The position of the different pieces may be the same as that shown in the drawing, while for warp thread tying machines, the upper layer of threads must also be arranged for the individual pieces a second time in position. reverse; In addition, it must be ensured that the pressure disc µ, which is located above the upper layer of thread, is actuated by the transport toothed wheel which brings the upper layer of thread to the machine.



   Claims.



  1.- Dividing device for weaving warps without crossing yarns, in machines for tying warp yarns, cross-smoothing, tensioning and similar weaving machines, characterized in that one has arranged or or more pressure discs, mounted so as to be able to rotate transversely to the direction of the tensioned warp threads and provided with notches in their outer periphery, and one or more dividing needles co-operating with the discs and fixed to elastically movable needle holders. and moved by a lever.


    

Claims (1)

2.- Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'un ou plusieurs disques de pression rotatifs (g) sont montés, de façon à pouvoir tourner, sur des leviers régla- bles (f), transversalement à la direction des fils de chaîne tendus Car au-dessus et en-dessous de ceux-ci et sont pour- vus à la périphérie extérieure de petites encoches (i) de plus grand espacement que ce qui correspond à la densité des fils de chaîne* <Desc/Clms Page number 8> 3.- Dispositif suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les disques de pression (g) sont actionnés par l'axe de la roue dentée (c) d'avancement de la machine con- sidérée, par courroie ou par chaîne (h), de force, 2.- Device according to claim 1, characterized in that one or more rotary pressure discs (g) are mounted, so as to be able to turn, on adjustable levers (f), transversely to the direction of the son. chain tensioned Car above and below these and are provided at the outer periphery with small notches (i) with a greater spacing than what corresponds to the density of the warp threads * <Desc / Clms Page number 8> 3.- Device according to claims 1 and 2, characterized in that the pressure discs (g) are actuated by the axis of the toothed wheel (c) for advancing the machine in question, by belt or by chain (h), by force, à une plus grande vitesse périphérique que celle de la roue dentée d'avancement de chaque cas. at a greater peripheral speed than that of the advancing toothed wheel in each case. 4. - Dispositif suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'aiguille de division (n) est fixée de manière aisément interchangeable à un porte-aiguille (m) mobile élastiquement et déplacé de force par un levier (1). 4. - Device according to claims 1 to 3, characterized in that the dividing needle (n) is easily interchangeably fixed to a needle holder (m) elastically movable and forcibly moved by a lever (1). 5.- Dispositif suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que pour limiter le mouvement vers le haut du porte- aiguille (m), on a prévu une vis de butée (s), et en ce qu'on provoque par la butée à l'encontre de la pression d'un ressort (o), un mouvement de pivotement de l'aiguille de division (n), partant du fil de chaîne tendu (a). 5.- Device according to claims 1 to 4, characterized in that to limit the upward movement of the needle holder (m), there is provided a stop screw (s), and in that it is caused by the stop against the pressure of a spring (o), a pivoting movement of the dividing needle (n), starting from the tensioned warp thread (a). 6.- Dispositif suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que l'aiguille de division (n) est pourvue d'une poin- te (q) insérée obliquement qui forme, au moyen d'une surface meulée perpendiculairement, un tranchant de couteau et qui dépasse latéralement plus ou moins de l'aiguille (n) en correspondance avec la grosseur et la sorte de fil, 7.- Dispositif suivant,les revendications 1 à 6, caractérisé en ce que sur le trajet de l'aiguille de division (n) avec le ou les fils de chaîne (a) soulevés, se trouve disposée une petite brosse (r) placée obliquement, 6.- Device according to claims 1 to 5, characterized in that the dividing needle (n) is provided with a point (q) inserted obliquely which forms, by means of a perpendicularly ground surface, a cutting edge. knife and which protrudes laterally more or less from the needle (n) in correspondence with the size and the kind of thread, 7.- Device according to claims 1 to 6, characterized in that on the path of the needle of division (n) with the warp thread (s) (a) raised, there is a small brush (r) placed obliquely,
BE455984D BE455984A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE455984A true BE455984A (en)

Family

ID=109770

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE455984D BE455984A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE455984A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE455984A (en)
CH633334A5 (en) Drawing device for knitting machine straight.
EP2937179A1 (en) Device for sharpening a blade of a manual cutting tool
FR2613271A1 (en) DEVICE FOR REALIZING THE CHOICE IN A BAND OF CONTINUOUSLY MOVING MATERIAL OF SCRATCHES OR HOLES OR HOLES OF A NEEDLE FOR THE BLEEDING OF AIR
CH630019A5 (en) TIE AGENT TENSIONING DEVICE FOR PACKET TIE MACHINE.
FR2523937A1 (en) APPARATUS FOR INSERTING STOP STRIPS IN PERFORATIONS OF FORMULA PACKS
EP0119122B1 (en) Device for presenting the weft to the insertion needle of a loom, and loom provided therewith
BE502835A (en)
EP0369898A1 (en) Process and apparatus for the manufacture of a shoulder strap for clothing, especially a shoulder strap for brassieres
EP0329495A1 (en) Installation for manufacturing and stacking thermoplastic bags, etc.
EP1326211A1 (en) Ticket dispensing apparatus
BE517281A (en)
FR2580184A1 (en) Device for stretching the strings in a racquet frame
BE416513A (en)
BE571030A (en)
BE672310A (en)
BE448394A (en)
BE428358A (en)
BE539333A (en)
BE345397A (en)
BE548265A (en)
BE499831A (en)
CH682148A5 (en) Sewing or embroidery thread tension control - has pairs of plates with an oscillating plunger to apply spread and elastic braking action
BE479738A (en)
FR2848181A1 (en) Long object e.g. knife, binding device, has annular vertical support rotated around its axis by drive unit, and adhesive band contacting with group of objects by pressing unit, where objects are maintained in position by blocking unit