BE429321A - - Google Patents

Info

Publication number
BE429321A
BE429321A BE429321DA BE429321A BE 429321 A BE429321 A BE 429321A BE 429321D A BE429321D A BE 429321DA BE 429321 A BE429321 A BE 429321A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
prisms
objectives
rays
light
images
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE429321A publication Critical patent/BE429321A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G02OPTICS
    • G02BOPTICAL ELEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS
    • G02B27/00Optical systems or apparatus not provided for by any of the groups G02B1/00 - G02B26/00, G02B30/00
    • G02B27/10Beam splitting or combining systems
    • G02B27/1006Beam splitting or combining systems for splitting or combining different wavelengths
    • G02B27/1013Beam splitting or combining systems for splitting or combining different wavelengths for colour or multispectral image sensors, e.g. splitting an image into monochromatic image components on respective sensors
    • GPHYSICS
    • G02OPTICS
    • G02BOPTICAL ELEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS
    • G02B27/00Optical systems or apparatus not provided for by any of the groups G02B1/00 - G02B26/00, G02B30/00
    • G02B27/10Beam splitting or combining systems
    • G02B27/14Beam splitting or combining systems operating by reflection only
    • G02B27/145Beam splitting or combining systems operating by reflection only having sequential partially reflecting surfaces

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
  • Spectroscopy & Molecular Physics (AREA)
  • Optical Elements Other Than Lenses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  BREVET DDlVENTI01\T. 
 EMI1.2 
 t per:rectioagemente,1&Pportde aux disps3,i's optiques pour 1a prise d7ues Rhotographiquos et eh3quas en couleurs 
Le début de   lechnique   de prise de vues photographi- ques en couleurs ou mieux de l'impression de plus de deux aspects chromatiques remonte   à   une époque très éloignée dans l'histoire de la photographie. 



     Qn   doit à Mr. GEISLER de Paris, un habile spécialiste en trichromie, l'idée et la construction d'un appareil pour la prise de vue d'images cinématographiques en trois couleurs, qui comportait un miroir elliptique et un miroir semi-transparent. 



  Cet appareil divisait   leaisceau   principal en trois faisceaux partiels c'est-à-dire en trois composantes de trois aspects chromatiques différents. Au moyen de cet appareil Mr. GEISLER obtenait les impressions simultanées de trois surfaces sensibles   identiques, donnant par conséquent trois monochromes dont la premier, filtré à travers un écran vert, était impressnné par   les rayons verts, le second filtré à travers un écran violet- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 azur   @tait   impressionné par les rayons violet-azur et le troi- sième filtré à travers un écran rouge-orangé était impressionna par les rayons rouge-orangé.

   Par conséquent, le premier monochrome (filtré par le vert) était utilisé pour le tirage en rouge-oran- gé et le troisième monochrome (filtré par le rouge-orangé) était utilisé pour le tirage en vert. A l'aide de ces deux monochromes on constituait la partie principale de l'image. Par contre le deuxième monochrome, impressionné par les rayons azur-violet était utilisé pour le tirage de la troisième couleur (jeune) c'est-à-dire de la partie auxiliaire de l'image. 



   Un autre appareil du même genre pour les prises de vues simultanées de trois négatifs sélectionnés est celui propo- sé par la Société dite: A.W. PENROSE de Londres. Cet appareil, comme celui de Mr. GEISLER, est basé également sur l'emploi de miroirs semi-transparents disposés différemment. Même dans ce cas, comme pour tous les systèmes de la photographie en cou- leurs, les deux monochromes (rouge et vert) servent principale- ment à former l'image finale. 



   Cette technique a été poursuivie et perfectionnée par ,le photochromiste   BATTISTINI   de Turin (de renommée mondiale) et il a obtenu des résultats pratiques très merveilleux. Le deman- deur s'est également servi de cette technique après 1906 pour des trichromies avec le procédé au charbon. Et   enfin,   Kr. 



  MONREELS (Bulletin de l'Association Belge de Photographie N  11 de 1919) a décrit en détail sa méthode avec laquelle il a réalisé de la trichromie en se servant de deux poses seulement, c'est-à-dire en subdivisant le rayon principal seulement en deux rayons composants. Il exposait à l'un des deux rayons composants une surface sensible panchromatique avec filtre vert, et à l'au- tre rayon composait une surface sensible également panchromati- que établie sous une surface sensible au chlore-bromure, en in- terposant entre les deux émulsions un filtre rouge-orangé.

   L'en- semble des deux surfaces sensibles, avec le filtre rouge-orangé 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 interposé, était exposé de manière que la surface frappée en premier lieu par le rayon composant était l'émulsion au chlore- bromure, laquelle était impressionnée par les rayons bleu-vio- let, cette émulsion n'étant pas sensible à d'autres couleurs. 



   Ensuite le rayon, après avoir traversé le filtre rouge-orangé, venait frapper la surface sensible panchromatique laquelle, à cause de cette sélection, était uniquement impressionnée par les rayons rouge-orangé. Cette méthode a conduit au   systèm   des bi- paks. 



   Les indications données ci-dessus ont été données pour établir la paternité des perfectionnements apportés suc- cessivements à la technique de la photographie en couleurs. 



   Pour la photographie et plus spécialement pour la ci- nématographie en couleurs se présentent des exigences qui, dans certains cas, sont contradictoires entre elles. 



   Les principales, parmi ces exigences, sont: a) la possibilité de la stabilisation mécanique de plu- sieurs images impressionnées sur des bandes sensibles ou de films cinématographiques séparés; b) la possibilité de construire un appareil de prise de vues correspondant à la solution optique, qui rende facile le trainage des bandes sensibles pour impressionner plusieurs ima- ges propres à être superposées d'obtenir une image uni- que en couleurs, exempte de parallaxe, de franges chromatiques ou de baves aux bords; c)   Impossibilité   de pouvoir utiliser au maximum la lumi- nosité de l'objectif qui doit fournir le rayon principal;

     d) '   l'impossibilité absolue de la formation d'images se- condaires ou réfléchies dues notamment aux arêtes des prismes employés ordinairement pour obtenir plusieurs composantes d'un rayon principal, ou d'un cône ou faisceau lumineux provenant du sujet ; e) la possibilité d'obtenir des prises de vues simultanées 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 au moyen d'un dispositif mécanique qui puisse agir dans les trous du support sur lequel est étendue, l'émulsion sensible panchroma- tique, ortho-chromatique ou au chlore-bromure d'argent. 



   Toutes ces exigences sont bien satisfaites par l'ap- pareil optique qui fait l'objet de la présente invention. 



   . Un appareil optique établi selon l'invention pour la prise de vues photographiques et cinématographiques en couleurs depuis un point de vue unique et en ayant recours à la subdivi- sion du faisceau des rayons, provenant   du   sujet photographié à l'aide de surfaces partiellement réfléchissantes et partiellement transparentes se distingue essentiellement des appareils connus      du même genre en ce qu'au moins deux objectifs pareils, auxquels on adjoint, d'une manière quelconque au moins une surface par- tiellement réfléchissante et partiellement transparente, réflé- chissent le sujet sur au moins deux plans différents.

   Notamment,, pour obtenir au moins deux images monochromatiques superposables sur des surfaces sensibles (plaques, pellicules, etc.) disposées suivant des plans différents, plus particulièrement pour la pri- se de vue d'images cinématographiques en bichromie ou encore en trichromie et en quadrichromie, on divise le faisceau de rayons lumineux, provenant d'un sujet unique, non pas en plusieurs com- posantes ainsi que cela s'est fait le plus souvent jusqu'ici, mais par au moins une surface partiellement réfléchissante et partiellement transparente ainsi que par au moins une surface auxiliaire qui réfléchit d'une manière quelconque et auxquelles on adjoint deux objectifs identiques dans le cas de la bichromie et deux, trois, quatre et même cinq objectifs dans le cas de la trichromie et de la quadrichromie. 



   Une autre caractéristique essentielle d'un appareil optique, établi selon l'invention et plus particulièrement d'un appareil du genre en question, est qu'il est monté dans un chas- sis, de préference rigide et dans lequel on ménage au moins une ouverture principale pour l'entrée du faisceau de rayons prove- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   nant du   sujet et autant de fenêtres d'impression, établies dans des plans différents, qu'il y a de   fat-sceaux   partiels, ce châssis déterminant les positions relatives exactes des différentes pqr- ties de l'appareil optique et des couches sensibles et formant le support des mécanismes d'obturation synchrone et des organes de repérage parfait   dès-images,   pour la mise au point,

   pour l'en- cadrement de ces images et pour leur superposition précise ce qu'on obtient par le réglage de chaque élément mobile du disposi- tif optique. 



   Les autres caractéristiques de l'invention apparat- tront   au ours   de la   description   donnée ci-après et dans laquelle en partant de quelques solutions peu satisfaisantes mais qui ont été essayées selon des principes connus, on indique, à titre   d'exemple.   et en se référant aux dessins ci-annexés, plusieurs modes de réalisation appropriés d'un appareil optique selon l'in- vention. 



   Les fig. 1 à 5 concernent des appareils optiques qui . ne sont ;pas entièrement établis selon, la présente invention. 



  Elles ont pour but de faire ressortir les difficultés que l'in- venteur a du surmonter. Les fig. 5 à 19 concernent, au contraire, des appareils piques établis selon   l'invention   et allés montrent, à titre d'exemple seulement, plusieurs modes de réalisation de l'invention. 



   La fig. 1 montre   un schéma   de la subdivision théori- que d'un faisceau de rayons provenant d'un unique   ujet   en plu- sieurs faisceaux partiels de même longueur et susceptibles de donner sur deux plans, établis en regard de l'objectif, trois as- pects chromatiques dudit sujet. 



   La fig. 2 montre le schéma d'un appareil optique pour l'application pratique de la subdivision théorique obtenue selon. la fig. 1 à trois films normaux suffisamment écartés les uns des autres pour permettre la construction de 1'appareil. 



   La fig. 3 montre, en perspective, une partie de la 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 paroi postérieure d'un châssis pour un appareil optique établi selon la fig. 2. 



   La fig. 4 montre, schématiquement, un dispositif pour raccourcir la distance focale d'un objectif. 



   La fig. 5 montre l'application de ce même dispositif à l'appareil optique établi selon la fig. 2. 



   La fig. 6 montre, en plan, un appareil optique établi selon l'invention avec un blocprincipal de prismes ayant une seu- le surface partiellement réfléchissante et partiellement trans- parente placée devant deux objectifs au delà desquels se trou- vent les dispositifs respectifs pour l'obturation et pour la filtration de la lumière ainsi que les systèmes d'impression et d'enregistrement de l'image. 



   Les fig. 7 et 8 montrent des engrenages coniques pour le mouvement des obturateurs. 



   Les fig. 9 et 10 montrent, respectivement en plan et en vue par l'arrière (parties en coupe),un appareil optique éta- bli selon l'invention comportant un bloc principal de prismes avec une seule surface partiellement réfléchissante et partielle- ment transparente, un bloc auxiliaire plus petit mais du même genre ainsi qu'un petit bloc en cristal parfaiteuient transparent, le Lout étant établi devant trois objectifs identiques avec les accessoires dont question ci-dessus. 



   Les fig. 11 et 12 montrent, respectivement en vue par l'arrière et en plan, un appareil optique établi selon l'inven- tion comportant un bloc principal.de prismes et un bloc auxi- liaire et plus petit de prismes, chacun desdits blocs ayant une seule surface partiellement réfléchissante et partiellement transparente, cet appareil comportant, en outre, un bloc de cristal parfaitement transparent, le tout étant place devant trois objectifs identiques avec lesaccessoires dont question ci-dessus. 



   La fig. 13 montre, en plan, un appareil optique éta- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 bli selon. l'invention et convenant   à:   la. quadrichromie, cet apparell comprenant un   bloc   principal de prismes à deux surfaces partielle -   ment réfléchissantes et part ellement trans du parentes et deux petits du   bloc. auxiliaires à une seule   surface/même   genre,le tout étant établi devant cinq objectifs identiques avec les accessoires dont question ci-dessus ; le cinquième objectif peut servir de viseur. 



   La fig. 14 montre, en plan, un appareil optique établi selon l'invention et comportant un bloc principal de prismes à deux surfaces partiellement réfléchissantes et partiellement transparentes et deux petits blocs auxiliaires pour chacun des deux cotés, chacun de ces petits blocs ayant une surface entiè- rement réfléchissante, le tout étant placé devant deux objectifs identiques qui produisent deux images dans   le!   plan de symétrie. op- tique; la partie postérieure du bloc principal a été omise pour permettre la libre rotation des   obturateur* s   et la mise en place de la partie mécanique, les organes de repérage des images et du groupe des surfaces sensibles. 



   La fig. 15 montre un détail de   l'appris, il   selon la   fig.   



  14 et plus spécialement la position des surfaces sensibles par rapport au plan médian de l'appareil. 



   La fig. 16 montre une commande à engrenages pour les obturateurs de l'appareil selon la fig. 14. 



   La fig. 17 montre, en plan, un appareil optique établi selon l'invention et convenant à la quadrichromie avec un bloc principal de prismes et deux blocs auxiliaires, l'un placé laté- ralement et l'autre postérieurement par rapport au bloc princi- pal, les trois blocs ayant chacun une seule surface partiellement réfléchissante et partiellement transparente et étant établis devant quatre objectifs identiques avec les accessoires dont ques- tion plus haut. 



   La fig. 18 montee, en plan, un appareil optique établi selon l'invention et convenant à la trichromie, comprenant un bloc principal à deux surfaces partiellement réfléchissantes et 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 partiellement transparentes et deux prismes à réflexion totale établis de part et d'autre dudit bloc principal et, derrière ce- lui-ci, un bloc en cristal transparent ; le tout étant placé de- vant trois objectifs identiques avec les accessoires dont ques- tion plus haut. 



   La fig. 19 montre, en plan, un appareil optique établi selon l'invention avec un bloc principal et, à-droite de ce bloc, deux petits blocs auxiliaires ; dans ce système à trois blocs, les deux premiers ont une seule surface partiellement réfléchissante et partiellement transparente, et le troisième a une seule sur- face à réflexion totale; derrière chacun des deux premiers blocs est placé un bloc de cristal transparent et l'ensemble est éta- bli devant trois objectifs identiques avec les accessoires dont question ci-dessus. 



   Sur toutes les figures le châssis est désigné par 1, le bloc de prismes à une seule surface partiellement réfléchis- sante et partiellement transparente et qui est placé du côté de l'entrée de la lumière est désigné par 2; ce bloc est désigné par 2" s'il est composé de quatre plutôt que de deux prismes et pos- sède deux surfaces partiellement réfléchissantes. On a désigné par 2' les blocs auxiliaires de prismes à une surface partielle- ment réfléchissante et partiellement transparente, par 4 les pris- mes à réflexion totale, par 5 des blocs homogènes de cristal par- faitement transparent, par 6 les filtres de lumière, par 8 le fenêtres d'impression, par 9 les surfades sensibles à la lumière, par 0 les objectifs qui, selon la disposition ancienne, sont éta- blis devant le système des prismes (fig. 1-5).

   On a désigné par 10, 10' et 10" les objectifs placés derrière le système des pris- mes, par 11 la fenêtre principale pour l'entrée de   laumère   dans le châssis, par 12 les engrenages des obturateurs placés sur le châssis, par 13 les dents de repérage établies à côté des fe- nêtres d'impression du châssis et destinées à pénétrer dans la perforation normale des filma. Sur toutes les figures les limites 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 des faisceaux ou cônes des rayons sont indiquées   part-lignes   en   traits   interrompus alors que le rayon'principal est indiqué par des lignes avec des traits et des points.

   Les objectifs sont indi- qués seulement d'une manière schématique et il y a lieu denoter qu'ils sont toujours munis de moyens connus pour obtenir la dia- phragmation réglable, ces moyens n'étant pas montrés. De préféren- ce ces objectifs sont jumelés, trigeminés, quadrigeminés, etc. 



   La fig. 1 montre schématiquement une solution optique pour subdiviser un faisceau de rayons en trois composantes qui ont des parcours de même longueur et avec lesquels on peut obte- nir, sur deux plans parallèles établis en regard du sujet à photo- graphier, trois images chromatiques dudit sujet. 



   L'objectif   Q   a une longueur focale suffisante pour la parcours du rayon dans l'appareil optique et son ouverture focale      est la plus grande possible pour obtenir le   maximum   de luminosité. 



   Le bloc de prismes 2 est composé de deux prismes collés l'un à   1'autre   par leur face d'hypoténuse, de manière qu'une partie du faisceau des rayons principaux poursuit son trajet alors que la partie restante est réfléchie. Derrière le bloc 2 est établi un bloc analogue   2'   avec sa surface partiellement réfléchissante et partiellement transparente disposée à 90  par rapport à la surfa-      ce correspondante du bloc 2. Les deux   blocs 2:   et 2' réfléchissent une partie des faisceaux qu'ils reçoivent vers deux prismes à      réflexion totale 4 et 4', dont les faces d'hypoténues sont à ré- flexion totale.

   Avant de rendre réfléchissante les prismes, qui composent les   blocs .2   et   2',   et avant de les coller l'un à   l'au-.   tre,   il -faut-  dépolir et vernir avec un. vernis opaque les arêtes des prismes susdits* De même, il faut dépolis et vernir les bords      des faces d'hypothénuse des, prismes 4 et 4' et toutes leurs arêtes ainsi que les arêtes des blocs en cristal 5 et 5' comme indiqué par des surfaces noires   qur   les fig. 1 et 4. Il faut aussi dépolir et vernir toutes les parois qui ne se trouvent pas sur le passage des rayons. Les blocs en cristal 5 et 5' sont composés de cristal optique parfaitement transparent.

   Trois filtres de lumière 7, 7' 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 et 7" sont placés derrière lesdits systèmes en cristal pour obte- nir la sélection des monochromes. 



   Le faisceau principal, provenant de l'objectif 0, pénè- tre dans le bloc 2, y rencontre la surface semi-réfléchissante, et est subdivisé en deux faisceaux de rayons, dont un continue son trajet dans'la même direction et dont l'autre est réfléchi vers la gauche. Ce dernier, dès qu'il arrive sur la face d'hypoténuse du prisme 4, est réfléchi à nouveau par cette face et, après avoir traversé le cristal 6 et le filtre de lumière   7'   (par exemple un filtre vert-azur) il impressionne la couche sensible   9'.   



   La partie du faisceau des rayons, qui a traversé la surface réfléchissante du bloc 2, continue son trajet au travers du bloc 2, pénètre dans le bloc 2', jusqu'à rencontrer la surface semi-réfléchissante de ce bloc, et cette surface, à son tour, ré- fléchit une partie des rayons vers la face d'hypoténuse du pris- me 4'. Cette face, en étant totalement réfléchissante, réfléchit à nouveau ces rayons lesquels traversent le prisme et, passant à travers le filtre de lumière 7" (par exemple un filtre rouge-oran- gé), arrive sur la couche sensible 9" analogue à la couche 9'. 



   Enfin, la partie des rayons qui a traversé les deux surfaces semi-réfléchissantes des blocs 2 et 2', continue son par- cours à travers le bloc de cristal transparent 5' et le filtre 7 (par exemple un filtre bleu-violet), et arrive sur la couche sen- sible 9 analogue aux couches 9' et 9" susdites. 



   Il va sans dire qu'il est parfaitement indifférent si on inverse l'emplacement des blocs2 et 2' à condition que les emplacements des autres dispositifs latéraux soient, à leur tour, inversés. 



   Cette solution optique pour la trichromie sur deux plans Établis en regard du sujet, présente la caractéristique de convenir à l'application pour la photographie et la cinématographie en cou- leurs et elle donne la possibilité d'obtenir trois images parfai- tement égalès et   qui)en   étant convenablement sélectionnée au 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 point de vue de la couleur, peuvent être superpos ées en donnant, par conséquent une image résultante à trois couleurs. 



   Cet appareil peut être utilisé pour des procédés addi- tifs ou pour des procédés soustratifs et convient aussi à la chro-   moscopie.   



   Par suite du parcours total des rayons au travers des blocs et des prismes de cristal et de l'indentité mathématique du parcours de ces rayons, les trois images obtenues (monochromes) sont parfaitement identiques quant à leurs dimensions et elles sont exemptes de   halo,-ce   qui provient-aussi du fait que les ra- yons formant les images ne sont pas obligés de traverser une cou- che de   cellulotd   ou d'émulsion, ainsi que cela se produit quand on utilise des bipaks, des tripaks, etc. 



   La fig. 2 montre schématiquement la même disposition que celle de la fig. 1, toutefois, tandis que la fig. 1 montre la solution théorique, la fig. 2 montre la solution pratique pour un film de 35 m/m avec l'intervention de blocs de compensation 5" et 5", afin d'obtenir les distances égales nécessaires pour la marche des rayons aboutissant aux trois films sensibles. 



   En outre on a adopté des emplacements différents pour les filtres de lumière 7, 7' et 7" pour montrer que ces filtres peuvent être placés de toute manière appropriée du moment'qu'ils peuvent remplir leur rôle sélectifpour chaque monochrome. De plus, on a prévu des fenêtres d'impression 8, 8' et 8" qui cor- respondent aux ouvertures d'entrée des rayons destinés à impres- sionner les couches sensibles panchromatiques 9, 9' et 9". 



   Le parcours des rayons selon la solution montrée sché- matiquement sur la fig. 2 est identique à celui de la solution se- lon la fig. 1, les rayons composants étant obligés de traverser les cristaux de compensation 5" et 5" ajoutés ainsi queues ouver- tures 8, 8' et   8",   avant d'arriver aux couches   sensible s   panchro- matiques 9, 9' et   9".   



   Le dispositif selon la fig. 2 se distingue des disposi- tifs connus par le fait qu'il permet d'obtenir des images en face 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 du sujet à   photographier   non pas sur le même plan, mais bien   sur   deux ou un plus grand nombre de plans frontaux. A l'aide des solu- tions montrées sur lesfig. 1   et ±   il est possible d'obtenir, sans allonger le parcours des faisceaux lumineux, trois images droites, exemptes de parallaxe et par conséquent parfaitement superposables. 



  L'établissement des moyens de repérage et d'entraînement du film est facilité par   uite   de l'emplacement commode de ces moyens et des bobines de défoulement et d'enroulement des films. 



   La disposition des organesoptiques selon les f ig. 1 et 2 détermine la forme du châssis de l'appareil de prise devues dont la paroi postérieure a la forme d'une grecque (fig. 3). Les blocs de compensation 5, 5', 5" et 5'" assurent l'uniformité cons- tante du parcours des rayons et empêchent la formation de réfrac- tions diverses. A l'extrémité de chaque parcours des rayons lumi- neux est placé une ouverture ayant la grandeur strictement néces- saire pour obtenir des images selon le format du film, celui-ci pouvant être un format normal, réduit, agrandi, carré, rectangu- laire, rond ou ovale.

   Le système en question présente également, entre autres avantages, celui qu'on peut obtenir trois monochromes appropriés pour réaliser une trichromie   parfait   en impressionnant des matières sensibles qu'on peut se procurer dans le commerce, sans qu'on ait à prévoir des préparations spéciales. 



   Il existe plusieurs manières pour obtenir une réflexion partiellement transparente. Cette réflexion, qui a pour but d'é- carter de sa direction une partie (par exemple 50%) du rayon prin- cipal et, par conséquent, de laisser passer l'autre partie, peut être obtenue par une argenture légère et uniforme sur fuie des deux faces d'hypoténuse par des bandes minuscules argentées et rendues réfléchissantes d'une lanière appropriée quelconque ou en saupoudrant les faces de particules d'argent, d'or ou de toute au- tre matière propre à rendre ces faces semi-réfléchissantes ou mens en appliquant sur ces faces une.feuille très mince et réfléchis- sante percée ou perforée de toute manière appropriée   quelconque.   

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



     Largenture   est toujours   pratiquée   uniquement sur la partie de la face qui est frappée par le rayon principal avant de rencontrer l'autre face y accolée pour éviter ainsi des dédou- blements ou des déviations de l'image. 



   Etant donné   quon   doit tenir compte dass   le champ   du mé- canisme ou dans celui de l'optique des tolérances du travail et que par conséquent un précision absolue ne peut être obtenue, on a réalisé, dans l'appareil optique établi selon l'invention, une méthode de rectification permettant d'arriver à la précision en   , ce   qui concerne la position des images,   c'est-à-dire   d'obtenir leur parfaite superposition. Pour cette raison on agence le bloc optique de manière que ses parois latérales ne puissent effectuer des mouvements et que les images latérales puissent être rectifiées et amenées dans une position de coïncidence absolue avec l'image comparative centrale.

   Afin de faciliter le repérage optique sus- dit,au lieu d'une possibilité des mouvements latéraux de l'appa- reil optique, on a recours à un support mécanique de tout l'en- semble optique (support qu'on n'a pas jugé nécessaire de montrer sur les   dessin))et   qui sert non seulement au   montage eet   à la fixa- tion de l'ensemble optique sur 1''appareil de prise de vues, mais également à obtenir une précision absolue dàns les mouvements micrométriques à savoir: un mouvement oscillant de tout 1-'ensemble optique, un mouvement de rotation autour de l'axe horizontal et un mouvement de rotation autour de l'axe vertical pour chaque prisme à réflexion désigné par 4 et 4' sur les fig. 1 et 2. 



   Au système optique selon les   fig.'l-et 2   on peut ad- joindre des Dispositifs optiques propres à   raccourcir,la   distance focale de   'objectif..  Ces dispositifs bien connus ne doivent pas être décrits en détail et parmi ceux-ci on peut. citer par exemple le   branchiscope   de la "OPTIS" de Parie, qui convient parfaitement, au but envisagé. Ce dispositif a la propriété de raccourcir la distance focaled'un objectif eu la réduisant,par exemple,   d.e   100 m/m à 40 m/m. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   La fig. 4 montre schématiquement une autre manière pour faire parcourir, aux rayons   lumineux,des   trajets de grande lon- gueur, même en utilisant des objectifs ayant une petite distance focale. Sur la fig. 4 l'objectif O', quelle que soit sa distance focale qui est, par exemple, de 25 m/m, est établi devant un pris- me argenté 4 à réflexion totale, qui réfléchit l'image reçue vers l'objectif 0" qui a   la   même distance focale, par exemple de 25 m/m et qui a pour fonction de redresser   limage   laquelle est renvoyée, en étant debout, à un antre prisme argenté 4' à réflexion totale. 



   Des blocs en cristal parfaitement transparents 5 et, 5' et   5"   ont pour fonction de maintenir constant le parcours des rayons jus-   qu'à   ce qu'il arrivent à un système optique du genre de ceux mon- trés sur les fig. 1 et 2 et comme visible sur la fig. 5. L'objec- tif 0' a pour fonction de capter l'image du sujet et pour cela il peut avoir toute distance focale désirée. Si, par exemple, l'ob- jectif 0' a une distance focale de 25 m/m, l'image finale obtenue est proportionnelle au champ de visibilité de l'objectif de 25 m/m, quel que soit le parcours ultérieur imposé au rayon incident. Le prisme 4, à réflexion totale, reçoit l'image par l'objectif 0', qui est muni d'un dispositif approprié pour la mise ¯au point. L'ob- jectif O"   re cue ille   l'image du prisme 4 pour laprojeter debout vers le prisme 4. 



   Comme l'objectif 0" n'a pour fonction que celle de re- dresser l'image reçue du prisme 4 et de la projeter debout vers 4', on peut le remplacer par une simple lentille de redressement. On a utilisé dans ce cas un objectif sans aberrations à cause de la fonction qu'il doit remplir puisque le rayon peincipal doit pou- voir fournir plusieurs images partielles monochromatiques propres à être superposées pour donner une image réelle en couleurs. Dans ce cas, les aberrations éventuelles, notamment chromatiques, d'une simple lentille de   redressement seraient   très nuisibles. 



     L'image   qui se trouve en 4, est reproduite et redres- sée en 4', toujours avec les mêmes dimensions. C'est la raison 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 pour laquelle   l'objectif   O", une fois mis au point pendant le montage du dispositif en question, ne doit plus subir des dépla-   cements.   Puisque l'objectif O" ne doit jamais subir aucun dépla- cement, il a même été possible. d'intercaler les blocs 5IV et 5V en cristal optique transparent entre les prismes 4 et 4'. 



   Sur la fig. 5, qui montre   Inapplication   du dispositif selon la fig. 4 au système optique de la fig. 2, on voit que le bloc 5VI relie le prisme 4' à l'objectif Q qui doit aussi repro- duire et projeter une image de même grandeur enayant une distan- ce focale toujours déterminée par l'objectif Q'. Four cette rai- son; une fois,que l'objectifO a été mis au point, il ne doit plus subir de déplacements. 



   La solution montrée schématiquement sur, les fig. 1 à   5,   quoiqu'elle se rapporte à des applications de l'ancienne.   concep-   tion pour décomposer ou subdiviser en plusieurs composantes: un rayon lumineux provenant d'un seul objectif, présente toutefois comme caractéristique nouvelle la disposition des images sur deux plans parallèles différents mais elle sert, avant tout, à démon- trer qu'en décomposant ou subdivisant un rayon -provenant d'un seul , objectif en plusieurs monochromes, notamment en plus de deux mono- chromes pour obtenir des images écartées entre elles, c'est-à-di- re des images qui ne se formant, pa.s sur le.

   même plan, ïl est tou- jours nécessaire de se servir d'un objectif à grande distance fo- cale à cause du long chemin que le rayon est obligé de parcourir par suite des épaisseurs des prismes placés derrière les objectifs ou des distances qu'on est obligé de prévoir pour pouvoir placer les couches sensibles destinées à recevoir les images monochromes. 



  Toutefois si l'on veut ou s'il est nécessaire de se servir pour la prise de vues d'objectifs à petite   distaree   focale,on peut adopter les solutions de la fig. 4 et de la fig. 5 toutefois dans ce cas il se présente une perte de luminosité etun risque d'aber- ration assez importants. 



   Ce qui précède a été dit pour montrer les caractéristi- 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 'lues avantageuses de la nouvelle méthode pour décomposer ou sub- diviser un c8ne ou faisceau de rayons provenant du sujet en pla- gant devant deux objectifs ou un plus grand nombre d'objectifs de n'importe quelle distance focale au moins une surface réfléchis- sante partiellement transparente, avec ou sans surfaces réflé- chissantes auxiliaire. 



   Pour obtenir la plus petite,absorption de luminosité et pour pouvoir se servir d'objectifs ayant la plus petite distance focale et la plus grande luminosité nécessaire pour la formation de plusieurs images partielles permettant la reconstitution d'une image réelle en bichromie, trichromie et quadrichromie on a pensé de modifier la conception adoptée jusqu'ici et qui consiste à subdiviser en plusieurs composantes un rayon provenant d'un seul objectif et de se servir, au contraire, de plusieurs objectifs qui peuvent recueillir sur plusieurs plans l'image du suje t pris, depuis un seul point de vue. 



   Une luminosité plus grande, comparativement à celle réalisée avec les solutions dans lesquelles le système prismatique est placé derrière un seul objectif a été obtenue pour la raison qu'au parcours normal des rayons, pendant la prise de vue,   on.   doit ajouter seulement l'absorption due à la densité plus grandeur rapport à l'air, du dispositif constitué par le bloc prismatique devant les objectifs et par les surfaces réfléchissantes semi- transparentes, tandis qu'on évite le parcours plus long qui est rendu nécessaire, pour l'ancienne méthode, pour la décomposition du rayon principal en plusieurs rayons composants. Les images mo- nochromes destinées à la reconstitution des images réelles poly- chromes doivent nécessairement être parfaitement superposables et pour cette raison elles doivent, avant tout, être exemptas de pa- rallaxe.

   Cet inconvénient peut se présenter si le sujet est vu de- puis deux ou plus de deux points de vue, parce que, même si ces points de vue sont près   l'un   de   l'autre,   les images monochromes ne sont plus parfaitement superposables et elles peuvent produire 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 des franges chromatiques quand on les superpose pour former   l'ima-     @ge   réelle polychrome. 



   Un autre inconvénient qui peut provoquer la formation de franges   .chromatiques   dans le cas de prise de vue de sujets en mouvement peut résulter de l'obturation à prévoir pour les images individuelles partielles, si cette obturation n'est pas faite d'une manière mathématiquement synchrone pour tous les monochro- mes., Le même inconvénient de la formation de franges chromatiques se produit si les images partielles ne sont pas repérées mathémati- quement entre elles d'une manière constante.. 



   Sur les fig. 6 à 19 on voit selon   l'invention   comment on est arrivé à éviter les inconvénients susdits. 



   La solution selon la fig. 6, pour constituer un appa- reil optique selon l'invention, est la plus simple   parmi   cellas qui ont été montrées pour la raison que la faisceau des rayons provenant su sujet et qui passe par la fenêtre 11 du châssis 1, est subdivisé seulement en deux faisceaux partiels, l'un étant réfléchi alors que l'autre traverse la surface partiellement ré- fléchissante et partiellement transparente du bloc de prismes 2, du type déjà décrit à propos de la fig. 1. Ce bloc est disposé devant deux objectifs jumellés 10 et 10', qui peuvent avoir une .distance focale réduite (même 1:0,99). Comme on le voit sur cette fig. 6, les deux objectifs voient le sujet depuis un même point de vue et, par conséquent, les deux images sont parfaitement éga- les entre elles.

   Pour cette raison les images, formées   par,.les   objectifs 10 et 10'sur les couches sensibles 9 et 9' sont par- faitement superposables malgré que l'une d'entre elles ait été déviée latéralement. Il est bien entendu que cette possibilité de pouvoir superposer les images partielles existe seulement dans le cas où les dispositifs d'obturation 6 et 6', qui interceptent les rayons lumineux pendant la marche des   films,travaillant   en parfait synchronisme.

   Pour les exemples montrés, les   obturateurs   sont tournants, mais ils peuvent être aussi constitués et fonc- 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 tionner de toute autre manière. tournent 
Les obturateurs 6 et   6'/en   sens contraire parce que    l'image   produite par l'objectif 10' est renversée par rapport à celle formée par l'objectif 10. Des engrenages propres à faire fonctionner ces obturateurs   sont centrés   à titre d'exemple sur la fig. 7 pour l'appareil selon la fig. 6 et sur la fig. 8 pour les appareils selon les fig. 9 et   10,   
Les deux filtres de lumière 7 et 7' ont pour fonction de sélectionner les rayons provenant des objectifs 10 et 10'.

   Le filtre, par exemple de couleur rouge, a pour fonction de sélec- tionner les rayons provenant de l'objectif 10; le filtre 7', par exemple de couleur verte, a pour f onction de sélectionner les rayons provenant de l'objectif 10' en interceptant les rayons qui n' ont pas la même couleur ou n'appartiennent pas à s a gamme de couleurs. 



   Les fenêtres 8 et 8' sur le châssis 1 sont destinées à laisser passer les rayons qui doivent impressionner les films né- gatifs panchromatiques 9 et 9', respectivement pour les deux mono- chromes rouge et vert.      



   Les quatre ergots 13 appartiennent à deux dispositifs   de repérage ; ergots peuvent être mobiles ou fixes, mais ils   sont toujours solidaires du châssis 1. 



   Des objectifs 10 et 10' sont montés sur le châssis de manière que l'un au moins puisse être déplacé verticalement et ho- rizontalement pour pouvoir rectifier les positions des images par rapport aux ergots de repérage 13 et pour pouvoir corriger les imperfections éventuelles qui se produisent nécessairement pour la construction du complexeoptique-mécanique. Pour le montage de l'objectif susceptible d'être déplacé verticalement et horizonta- lement il   n'est   pas nécessaire de donner des explications supplé- mentaires ou de montrer des détails de construction. Il en est de même en ce qui concerne la constitution et le montage des dispo-   sitifs   pour leus mise-au point des objectifs, des diaphragmes etc. 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 



   Les moyens de repérage qui sont montrés sur la fig, 6 comme étant constitués uniquement par des ergots 13 établis aux bords des fenêtres 8 et 8', qui,peuventétre fixes ou mobiles peu- vent comprendre quatre ou un plus grand,nombre d'ergots de repé- , rage qui, à leur tour, peuvent être mobiles ou fixes et qui, pen- dant l'impression des images sur les films, maintiennent ceux-ci dans des positions bien déterminées par rapport auxdites fenêtres par rengagement des ergots dans les perforations ordinaires ou spédiales ménagées dans les bords desdits films. La forme donnée aux ergots est celle qui convient le mieux à celle des trous d'un film usé.

   La caractéristique particulière de ces ergots de repéra- ge réside principalement dans le fait qu'ils sont établis sur le châssis servant de support aux objectifs et au bloc prismatique ce qui donne toute garantie en ce qui concerne le repérage parfait et invariable des images individuelles monochromes. 



   La fig. 6 montre une solution optique-mécanique pour la prise de vues photographiques et   cinématographiques   en douleurs avec sélection chromatique absolue quand elle est utilisée de la manière déjà décrite, c'est-à-dire quand les rayons,. correspondant   @aux   couleurs   sélectionnées.ne   doivent plus traverser des couches 'qui ne sont pas parfaitement pures.. Ladite solution peut. toutefois servir également pour la prise de vues photographiques et cinéma- tographiques en trichromie avec sélection non-absolue et plus spé-   cialement   pour celle pour laquelle on fait une sélection absolue pour un monochrome (par exemple le vert) et une sélection partiel- le pour les autres monochromes (par exemple   le. -rouge   et le violet). 



  Pour que la solution selon la fig. 6 puisse servir convenablement pour des prises de vues en trichromie; il faut placer devant la couche sensible panchromatique 9 une seconde émulsion sensible or- tochromatique ou une émulsion sensible normale et il faut étendre sur cette émulsion une couche de matières colorantes (par exemple rouget Il faut que la surface sensible 9 touche complètement la surface de la couche ortochromatique ou normale. Dans le prémier 8 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 cas le filtre de lumière 7 est remplacé par un cristal parfaite- ment transparent. En ayant recours à cette solution (fig. 6) pour la prise de vues cinématographiques en trichromie avec sélection non-absolue, il convient de remplacer la couche 9 par un film né- gatif bipak.

   Ce dernier est en réalité constitué par l'accouple- ment d'un film négatif panchromatique avec un film négatif normal sur un support léger et qui a été préalablement préparé avec la couche colorée en rouge établie entre le s deux émulsions. 



   Toutes ces explications ont pour but de montrer qu'il est possible de travailler pratiquement avec la disposition selon La fig. 6 ce qui ne veut pas dire qu'on envisage plus particuliè- rement d'utiliser, pour la trichromie, un système à sélection mix- te qui présente beaucoup d'inconvénients notamment pour la repro- duction des couleurs. Pour cette raison et tout- en se servant d'un bloc de prismes principal 2, on a étudié d'autres solutions. qui   (Souviennent   à la prise de vues trichromes avec sélection chromati-   que     totale-9-   ces solutions ayant été illustrées par les figures   décrites.ci-après.   



   Les fig. 9 et 10 montrent un appareil optique établi selon l'invention et différent de celui montré sur la fig. 6 no- tamment en ce sens que derrière la fenêtre 11, pour l'entrée de la lumière dans le châssis 1, on place un bloc de prismes 2" com- ,posé de quatre prismes et comportant deux surfaces partiellement réfléchissantes et partiellement transparentes qui subdivisent le faisceau de rayons, provenant du sujet, en trois faisceaux par- tiels dirigés vers trois objectifs identiques 10, 10' et 10".

   Ces trois objectifs forment, à l'aide des obturateurs 6, 6' et 6" et des filtres de lumière 7, 7' et 7",trois images monochromes su- perposables sur trois films cinématographiques panchromatiques 9, 9' et 9", repérés en ce qui concerne l'encadrement de l'image, à l'aide d'ergots 13 qui coopèrent avec les trous ou perforations   de:! films.   Dans le bloc'de prismes 2, la section transversale du prisme rencontré en premier lieu par le faisceau de rayons prove- 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 nant du sujet et passant par la fenêtre 11 du châssis 1, a la for- me d'un triangle rectangle isocèle dont la face de l'hypotéeusse est adjacente à la fenêtre 11.

   Ce prisme porte sur le$ deux autres faces une argenture partiellement réfléchissante et partiellement transparente et il réfléchit latéralement une partie déterminée des rayons qui le traversent tout en dirigeant lapartie restante de- ces 'rayons vers deux autres prismes de même   section   qui sont collés par une de leurs faces latérales à la face argentée,   de.   mêmes dimensions, du premier prisme. Les prismes ainsi collés en- semble sont çomplétés par un quatrième prisme identique aux trois autres mais sans argenture et qui est collé de fagon à former avec ces trois prismes un bloc de section carrée (bloc principal de prismes) dont deux surfaces, faisant un angle de 90  entre elles sont partiellement réfléchissantes et partiellement transparentes. 



   Le bloc de prismes ainsi constitué réfléchit des par- ties égales des rayons, qui pénètrent dans ce bloc, vers la droite et vers la gauche et ils laissent passer une autre partie de ces rayons suivant leur   direction-   originale. Le châssis montré sur la fig. 9 diffère de celui de la fig. 7 en ce que sa forme et la ré- alisation constructive sont déterminées par les dispositifs et les mécanismes qu'il contient sans qu'elles soient intéressantes pour l'objet de l'invention. En ce qui concerne les objectifs trigémi- neaux 10, 10' et 10" on se réfère à ce qui a été dit au sujet des objectifs de l'appareil selon la fig. 6. Il en est de même pour les obturateurs 7, 7' et 7", dont la commande 12' par engrenages est montrée sur les fig. 8 et 10.

   La fig. 10, montre également les positions relatives des obturateurs par rapport aux fenêtres d'im- pression 8, 8' et 8" et les moyens dé repérage des films 9, 9' et   9",   ces moyens étant constitués par quatre ergots 13, fixes ou ré- glables par rapport au châssis 1, qui pénètrent dans les perfora- tions des films correspondants. Les filtres de lumière 6, 6' et 6" peuvent correspondre au rouge,'au violet et au vert. 



   Malgré qu'il soit nécessaire que les objectifs 10, 10' et 10" aient les mêmes caractéristiques, il n'est pas   indispensa-   

 <Desc/Clms Page number 22> 

 ble qu'ils soient   trigémineaux.,Il   suffit que deux de ces objec- tifs soient jumelles plus spécialement ceux destinés à fournir les images monochromatiques des couleurs   principale s(par   exemple le rouge et le bleu) qui sont précisément les couleurs déterminantes pour l'intensité de l'image. Le troisième objectif, par contre, est destiné à fournir l'image monochromatique de la couleur auxi- liaire   (par   exemple le jaune) pour laraison qu'il n'est pas très important que cette dernière image soit un peu différente des deux autres.

   A ce propos il y a lieu de se rappeler qu'il est possible de corriger les objectifs, en ce qui concerne les dimensions des images, par des moyens optiques et même,dans le cas en question, par des moyens mécaniques, quand il n'est pas essentiel, pour ce dernier monochrome (par exemple le   jaune>   d'obtenir un foyer ab- solu. 



   Comme bien visible sur les fig. 9 et 10, il est possi- ble, avec la solution indiquée et   grâce   à l'intervention des fil- tres de lumière 7, 7' et 7", ayant par exemple les couleurs men- tionnées, d'obtenir trois monochromes avec une sélection   blende-   finie et, par conséquent, une relation totale, pour la raison que les rayons lumineux, destinés à impressionner les monochromes, ne sont pas obligés de traverser des supports de celluloïd ou des couches d'émulsion, ainsi que cela se produit lorsqu'on utilise des films bipaks.

   Avec ces films bipaks, en effet, on ne peut ob- tenir qu'une sélection relative déficitaire des couleurs puisque certaines nuances sont interceptées voire supprimées par l'opacité des couches que les rayons lumineux doivent traverser, ces cou- ches ayant une couleur qui n'est pas pure et'n'étant pas absolu- ment transparentes. Pour la même raison on constate que l'image qui se forme sur la deuxième couche sensible d'un film bipak (mo- nochrome rouge) est souvent déformée. 



   On comprend donc mieux l'importance du mode de réalisa-      tion décrit ci-dessus et montré sur les fig. 9 et 10 puisqu'il permet d'obtenir la solution absolue des rayons lumienux destinés   à   impressionner les trois monochromes superposables pour obtenir 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 une image réelle en couleurs sans qu'il se produise les inconvé-   nients   rencontrés avec les solutions qntérieures. Le mode de réa-   lisa%ion   des fig. 9 et 1Q présente cet autre avantage important qu'il permet de compenser ou d'équilibrer les rayons lumineux, indi- viduels destinés à impressionner les monochromes respectifs en adoptant pour les objectifs des   diaphragmations   différentes.

   Cet avantage est très important parce qu'il permet d'obtenir une re- production fidèle des couleurs pendant la prise de vues en écar-' tant l'inconvénient qui consiste à impressionner un monochrome avec plus d'intensité que le ou les autres monochromes: Cet incon- vénient a pour résultat que l'une ou l'autre des couleurs   devient   prédominante ce qui est nuisible à l'aspect de l'image, de la scè- ne ou de la vue que l'on veut reproduire. En effet, pour les mé- thodes anciennes suivant lesquelles on subdivise un rayon lumineux principal, provenant d'un seul objectif, en plusieurs rayons lumi- neux composants, la compensation ou l'équilibrage des couleurs est rendue presque impossible ou elle se fait par des moyens   standar-   disés, sans tenir compte de l'éclairage particulier dé la scène à photographier.

   L'opération de la compensation, est, en outre, né- cessairement supprimée lorsque la prise de vues se fait avec des films bipak, ce qui a pour résultat désagréable   que la   couleur rouge prédomine dans les images réelles ce qui, pour la reproduc- tion de visages, donne aux personnes un teint autre que natu rel. 



   L'avantage de pouvoir compenser ou équilibrer les   im-   pressions des monochromes individuels est également obtenu avec le mode de réalisation selon la fige 6 dans le-cas où celui-ci est utilisé pour la prise de vue en bichromie et avec les modes de ré- alisation selon les fig. 11   à,   19. ' 
Les fig. 11 et 12 montrent une variai te de la disposi- tion selon les   fige   9 et 10, en ce sens   qu'on     a. supprimée   dans le bloc   principal,   des prismes, une des deux surfaces réfléchissantes semi-transparentes.   Qn   a, par   conséquent;'modifier   la position de   l'un   des deux objectifs et on a ajouté un petit bloc   égalisateur   en cristal optique transparent.

   Cette solution a été adoptée pour 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 faciliter la constitution des surfaces réfléchissantes semi- transparentes et pour pouvoir exploiter davantage 3a   luminosi.-   té disponible. Cette réalisation permet de doser plus facile- ment cette luminosité selon l'actinisme de la couleur des ra- yons lumineux individuels qui ont traversé les filtres de lu- mière. 



   On sait qu'un rayon lumineux, par exemple de cou- leur verte, possède une capacité moindre d'impressioner une surface sensible qu'un rayon lumiheux de couleur violette par exemple. Il est donc évident que les surfaces réfléchissantes semi-transparentes sont dosées quant à leur degré de réflexion et de   transparence   de façon qu'elles puissent faire affluer plus de lumière vers la partie destinée à impressionner le mo- nochrome sélectionné, par exemple pour le vert, et moins vers la partie destinée à impressionner le monochrome par exemple pour le rouge, et   mons   encore vers la partie destinée à im- pressionner le monochrome par exemple sélectionné pour le vio- let. 



   De cette façon l'opération de la compensation peut être réalisée, au moins grossièrement., avec moins de dispersion de la lumière, si on fait affluer plus de lumière vers le mo- nochrome sélectionné pour la couleur moins actinique, telle que le vert, tout en la détournant, comme déjà dit, du monochrome de couleur plus actinique, par exemple le violet, en faisant varier le degré dé transparence et de réflexion des surfaces réfléchissantes semi-transparentes. 



   , De cette façon, la compensation des monochromes in- dividuels est obtenue d'une manière grossière, pour la raison qu'on doit tenir compte du degré de sensibilité des émulsions utilisées et de la nature de la lumière. Pourpouvoir obtenir une compensation plus efficace de ces monochromes on doit avoir recours à une diaphragmation des divers objectifs, comme déjà dit. 



   La fig. 13 montre un mode réalisation pour la prise 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 
 EMI25.1 
 de vues photographiques et c3némâtogaphiqua s en quadrichromie à', sélection chromatique totale, en faisant intervenir un cin- quième .objectif, une fenêtre correspondante et un dispositif -de redressement 17, qui permet la sueoïllandet le contrôle et la mise au point pendant la prise de vues. Ce modevwêalisatîon comprend des moyens analogues à. ceux montrés sur les fig. 9, 
 EMI25.2 
 1Q et 11-12. En effet, comme sur les fig. 9 et 101,@le bloc prismatique principal est constitué par deux su&ces Téj@ét fléchissantes s emi-trans parentes, et comme pour la réalisation selon les fig. 11-12 on utilise également un petit   bloc.   prisma- 
 EMI25.3 
 tique latéral avec surface réfléchissante semi-transParent6 unique.

   Pour la disposition selon la fig. 13 on conserve le le bloc prismatique principal à d aug gurfâ c e 0 af.é.ehis satites semi-transparentes mais on utilise deux patits blocs   prismati-   ques surface réfléchissante unique au. lieu d'un seul, ces petits blocs étant placés de Part du bloc prismatique principal. Dans ces conditions on obtient cinq images vues depuis un point de vue   unique   comme bien visible. 
 EMI25.4 
 sur la fig. 13t dans ce castpeuventetea par exemple de couleur jaune-vert, violet, orange et bleu-vert. 



   La dispersion de lumière plus grande pour pouvoir subdiviser le   c8ne   lumineux, provenant du   sujeten   cinq compo- dantes est compensée par   -l'absorption   sélective des filtres de lumière, puisque ces filtres sont dosés   d'une   autre façon que les filtres utilisés pour la trichromie. En d'autres mots, plus grande est la quantité des monochromes destinés à reconsti- tuer les images réelles en couleurs moins grande est   lintensi-   té de la couleur des filtres de lumière nécessaires pour la sé- 
 EMI25.5 
 7e ction. La couleur de ces filtres subit donc un décalafip, géné- ral de la longueur   d'ondes vers   les couleurs   ayant   un actinisme plus grand. 



   La présente invention n'a pas pour objet la   constitu-   tion ou composition de ces filtres de lumière et tout ce qui a été dit à ce sujet sert seulement à montrer la raison pour la- 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 quelle on obtient une absorption sélective moindre quand il s'agit de la trichromie. 



   La fig. 14 montre un dispositif pour la prise de vues cinématrographiques en bichromie à sélection chromatique totale et en trichromie à sélection chromatique mixte, en uti- lisant un film bipak pour l'une des fenêtres. La   caractristi-   que principale de cette disposition réside dans le groupement de toutes les surfaces sensibles en un seul endroit pour pouvoir effectuer le repérage des images monochromes à l'aide d'un seul dispositif comprenant plusieurs ergots destinés à pénétrer dans les perforations des films. 



   La forme particulière donnée au bloc prismatique 2''' a uniquement pour but de le rendre tel qu'il occupe l'espace le plus petit possible de même que la partie inférieure de chacune des deux surfaces d'hypoténuse est rendue non transparente parce que dans ce cas la transparence des surfaces réfléchissantes n'est plus nécessaire, mais au contraire la cavité de la partie postérieure du bloc prismatique en question est néces- saire pour y loger les obturateurs rotatifs, les organes de re- pérage 13 et l'ensemble des films ou couches sensibles 9. 



   Par ce mode de réalisation, le chemin parcouru par les rayons provenant du sujet est dévié trois fois pour chaque coté par deux prismes ou blocs de prismes à réflexion totale 4, 4', établis de part et d'autre du bloc prismatique principal 2''' avec deux surfaces réfléchissantes semi-transparentes. 



   Les deux objectifs   jumellés   10 et 10', placés derriè- re le bloc principal 2''', reçoivent dans ce cas de la lumière déji filtrée par les filtres 7 et 7', par exemple vert et rouge pour la bichromie, ou vert et jaune pour la trichromie à sélection mixte. Ces filtres 'sont établis entre les petits blocs de pris- mes réfléchissants 4 et 4'. Les objectifs peuvent avoir une dis- tance   locale   par exemple' de 50 m/m et une ouverture de 1: 1,5. 



  Les dents de repérage 13 sont montées sur un suppprt 14 dans le- 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 quel'est ménagée une fenêtre d'impression 8 pour le passage du cône de lumière dirigé par l'objectif 10 vers la pellicule 9. 



  Les pellicules panchromatiques 9 et 9' sont'*séparées par une la-   melle   15. Sur la pellicule 9' est placé, dans le cas de la tri- chromie, une pellicule cinématographique normale ou orthochroma- tique, colorée par exemple en rouge-orangé vif, sur l'émulsion, Les pellicules 9' et 16,peuvent également être rmeplacées par un film à deux couches sensibles qu'on trouve dans le commerce. 



   La fig. 15 montre schématiquement un détail de la fig. 



  14 et plus spécialement la disposition des surfaces sensibles dans le cas de la trichromie à sélection mixte, pour laquelle on ob- tient une sélection totale pour le monochrome sélectionné par le filtre vert, par exemple, une sélection partielle pour le mono- chrome sélectionné par la couche rouge étendue sur l'émulsion de pan- la ,surface   disposée   devant l'émulsion/chromatique, destinée à re- cevoir l'impression monochromatique de couleur rouge;-et une solu- tion partielle pour le monochrome destiné à servir de couleur jau- ne pour le tirage par le procédé soustractif. La fig. 15 montre plus clairement la fonction des dents ou ergots de repérage 13, qu'en pénétrant dans les perforations de tous les films, assurent le repérage simultané des trois surfaces sensibles. 



   La fig. 16 montre un moyen mécanique quelconque pour faire fonctionner les deux obturateurs 6 et 6'de fig. 14. L'ensemble des arbres et engrenages selon la fig. 16 est montré seulement à titre d'exemple, cette commande n'étant qu'accessoire pour la dis- position optique-mécanique selon la fig. 14. 



   La fig. 17 montre une autre solution pour la prise de vues photographiques et cinématographiques en   couleurs   et   parti-   culièrement pour la quadrichromie avec sélection totale. Cette solution est caractérisée par le grand avantage qu'elle permet d'un l'usage objectif ayant une distance, focale très petite et une ou-* vetture très grande. Cette   solution-   diffère de la solution selon la fige 13 par le fait   quon   a placé le petit bloc latéral de gau- 

 <Desc/Clms Page number 28> 

   gauche     2#   sur la face postérieure du   bloc prismatique   principal t, afin que de petit bloc complémentaire puisse faire débier l'image depuis la droite vers la gauche.

   On a supprimé sur le bloc prisma- tique principal l'une des deux surfaces réfléchissantes et mi- transparente, et l'un des cinq objectifs, ce qui permet de sa pas-   . se%'   de la cinquième composante du côte lumineux provenant du sujet à photographier. 



   L'avantage obtenu par ces modifications est   quon   dispo- se d'une luminosité plus grande pour'les quatre monochromes, puis- qu'il ne faut plus subdiviser le   faisceay   lumineux provenant du sujet en cinq composantes. En outre, on obtient une distribution plus rationnelle de la lumière en dirigeant vers les monochromes sélectionnés par des filtres ayant un actinisme moindre, une plus grande partie de la luminosité en la soustrayant aux monochromes ,sélectionnés par des filtres ayant un actinisme plus grand, comme décrit avec plus de détails au sujet des fig. 11 et 12.

   Les blocs prismatiques de la fig. 17, ainsi que ceux 'de la fig.   14,ont   une forme particulière afin qu'on puisse loger les différents organes de l'appareil dans un espace restreint et qu'on puisse utiliser des objectifs ayant une distance focale très petite avec un champ le plus large possible sans qu'on ait augmenter trop les dimen-   sions   des prismes. 



   Les fonctions des organes constitutifs de cet appareil et les chemins parcourus par la lumière ne nécessitent aucune ex- plication supplémentaire après ce qui a été dit pour le s   mcdes   de réalisation précédents. 



   La fig. 18 montre une autre solution optique-mécanique pour la prise de vues photographiques et cinématographiques en trichromie à sélection totale. Elle présente l'avantage qu'on peut se servir d'objectifs ayant une distancefocale la plus pe- tite possible et une ouverture la plus grande, par exemple une distance F = 25 m/m et une ouverture   1:1,5.   Cette solution   présen-   te une certaine analogie avec celle des fig. 1, 2 et 3 en ce sens 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 que les deux solutions permettent d'obtenir trois images qui sont debout et parallèles mais qui ne se trouvent pas dans un   menés   plan. La différence essentielle entre les deux solutions est la suivante.

   Pour la solution selon les fig. 1, 2, 3 le système pris- matique est établi derrière un seul objectif pour   décomposer   le -rayon principal, provenant d'un seul objectif, en trois rayons composants. Par contre, pour la solution selon la fig. 18, le sys- tème prismatique est placé devant trois objectifs identiques. 



  Cette différence de méthode pour obtenir trois images qui sont debout et parallèles mais qui ne se trouvent pas dans un même   -plan montre,   en pratique, que l'établissement du système prisma- tique derrière   l'objectif     (fig,     l'et   2) nécessite l'usage d'un objectif ayant une distance focale de 130   m/m   au moins, àcause des épaisseurs imposées précisément   par.la-position   de ce systè- me.

   Au contraire, en plaçant le système prismatique devant le groupe d'objectifs (fig. 18),on peut   utiliser   des objectifs ayant une distance focale réduite même jusqu'à 25 m/m avec le résultat qu'on voit toujours l'image depuis un seulpoint de vue et qu'on obtient, par conséquent, des images sans parallaxe et parfaitement superposables.

   Cette comparaison montre limportance de   la-.différence   de'méthode entre les deux solutions, mais elle prouvelsurpour qu'en plaçant devant deux ou un plus grand nombre d'objectifs, un bloc prismatique principal avec une ou à deux   surfaces,,réfléchissantes   et semi-transparente's et   qu' en   se servant éventuellement de prismes ou de blocs prismatiques, auxiliaires, on peut réaliser les solutions les plus différentes telles que celles prévues, par exemple, sur les fige 6, 9-10, 11, 12,   13,   14,   17,     18,   19.

   Avec chacune de ces solutions   et s-i   on prévoit en ou- tre le déplacement des prismes et/ou des petits blocs auxiliaires ou l'intervention ou la suppression des surfaces réfléchissantes à réflexion totale ou semi-transparentes, on pourra toujours ob- tenir un nombre illimité de solutions appropriées pour la prise de vues photographiques et cinématographiques en couleurs, en bi- 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 chromie, trichromie et quadrichromie, avec deux ou plus de deux images qui ne se trouvent pasdans le même plan et qui sont suffisamment écartées entre elles et indépendantes l'une de l'autre pour qu'on puisse utiliser des objectifs qui, non seu- lement ont une distance focale quelconque, mais également une ouverture la plus grande possible.

   Ces avantages ne peuvent être obtenus avec un système qui, par exemple, est lié à la nécessi- té d'obtenir des images monochromes placées les unes à côté des autres dans un seul plan ou dans un espace déterminé. La fig. 



  18 montre clairement de quelle façon le faisceau de rayons lu- mineux est subdivisé en trois composantes et comment ces trois composantes arrivent à impressioner les trois surfaces sensi- bles. 



   Ad abundantiam on donne ici un exemple pratiqua en se servant de la même fig. 18 pour montrer que le résultat est toujours le même quelle que soit   remplacement   des organes du dispositif optique-mécanique sur le châssis. Si par exemple on remplace le prisme à réflexion totale 4 par un petit bloc de cristal optique analogue à 5, et si on place l'objectif 10' avec son filtre de lumière 7' et son obturateur 6' sur le che- min du faisceau réfléchi par le bloc prismatique principal 2" vers la droite, il est évident qu'on obtient dans une   fenêtre   hypnotique du   châssis'1   la même image à l'envers que celle obtenue dans la fenêtre 8' de la fig. 18.

   Pour cette solution on établit au' moins deux objectifs de manière que leur dépla- cement vertical et horizontal soit rendu possible pour pouvoir rectifier les monochromes par rapport aux dents ou ergots de repérage. Dans ce cas également, la diaphragmation des objec- tifs peut se faire séparément pour chacun des objectifs indivi- duels pour pouvoir équilibrer ou compenser l'impression des monochromes en vue d'une reproduction fidèle des couleurs. 



   La fig. 19 montre un deuxième mode de réalisation pour le quel les surfaces réfléchissantes et semi-transparentes sont également placées de manière qu'elles puissent faire af- 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 fluer une quantité de lumière plus grande vers les- monochromes d'une couleur ayant un actinisme moindre.

   Cette solution est également caractérisée par le fait qu'elle permet l'usage d'ob- jectifs ayant une distance focale très petite (jusque F. 25   miro)   avec une ouverture   1:1,5).   Avec cette solution le sujet est également vu rigoureusement depuis un seul point de vue pour tous les trois monochromes; et les images monochromatiques sont repérées exactement par les ergots ou dents montés sur le châs- sis, le repérage pouvant   teneurs   être rectifié par des déplace- ments verticaux et   horizontauc   des objectifs, dont au moins deux sont placés de manière que ces déplacements soient rendus possibles comme bien visible sur la fig. 19. De même l'obtura- tion est faire en synchronisme pour les fenêtres individuelles d'impression. 



   La fig. 19 montre une f ois de plus qu'on peut obtenir une infinité de solutions en établissant devant deux ou un plus grande nombre d'objectifs un bloc prismatique principal avec ou sans intervention de petits blocs prisma-tiques à surfaces      réfléchissantes semi-transparentes et avec ou sans addition de prismes ordinaires à réflexion totale. 



   En effet si, sur la Fig.   19.on   place à gauche ce qui se trouve à droite, on obtient le même résultat. De   mène,  en éliminant le prisme à réflexion totale 4 et en plaçant l'objec- tif sur la ligne droite du faisceau composant qui,   sur  la   fig. 



   19, est devié par le prisme à réflexion totale, on obtient le même résultat.que celui obtenu par le dispositif selon la fig. 



   12. 



   En résumé, les avantages du dispositif optique selon l'invention peuvent être indiqués comme suit: 
1) Possibilité d'utiliser des objectifs à distance focale très petite, c'est-à-dire suffisante pour, couvrir la surface du' photogramme et avec une ouverture très large, parce que ces ob- jectifs sont placés à une distance suffisante pour qu'ils puis- 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 sent avoir le diamètre désiré; 
2)   Absorption   minime de lumière, précisément parce qu'on a évité 1?inconvénient d'un long parcours du rayon pour arriver à l'endroit   où   se fait la subdivision; 
3) Impossibilité de pouvoir modifier des   caractéristique?   des objectifs en ce qui concerne la fidèlité de reproduction des couleurs;

   
4) Possibilité d'obtenir une obturation synchrone tout en profitant du maximum de la luminosité des faisceaux individuels, cette obturation étant effectuée à proximité de la surface sen- sible destinée à recevoir l'impression des monochromes sépales; 
5) Repérage rigoureux et constant des monochromes desti- nés à être superposés pour la constitution de l'image réelle en couleurs au moyen de dents ou ergots de repérage montés sur le châssis qui supporte les objectifs et le système prismatique placé devant ces objectifs. 



   RÉSUMÉ. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  PATENT DDlVENTI01 \ T.
 EMI1.2
 t per: rectioagemente, 1 & Pportde aux disps3, i's optics for taking pictures and eh3quas in color
The beginning of the technique of taking photographs in color, or better still of printing more than two chromatic aspects, goes back to a very distant time in the history of photography.



     Qn owes to Mr. GEISLER of Paris, a skilful specialist in trichromy, the idea and construction of a device for shooting cinematographic images in three colors, which included an elliptical mirror and a semi-transparent mirror.



  This apparatus divided the main disc into three partial beams, that is to say into three components of three different chromatic aspects. By means of this apparatus Mr. GEISLER obtained the simultaneous impressions of three identical sensitive surfaces, consequently giving three monochromes of which the first, filtered through a green screen, was impressed by the green rays, the second filtered through a violet screen.

 <Desc / Clms Page number 2>

 azure @was impressed by the violet-azure rays and the third filtered through a red-orange screen was impressed by the red-orange rays.

   Therefore, the first monochrome (filtered by green) was used for the red-orange print and the third monochrome (filtered by red-orange) was used for the green print. With the help of these two monochromes we constituted the main part of the image. On the other hand, the second monochrome, impressed by the azure-violet rays, was used for the printing of the third (young) color, that is to say of the auxiliary part of the image.



   Another device of the same kind for the simultaneous shots of three selected negatives is that proposed by the Company known as: A.W. PENROSE of London. This apparatus, like that of Mr. GEISLER, is also based on the use of semi-transparent mirrors arranged differently. Even then, as with all systems in color photography, the two monochromes (red and green) serve primarily to form the final image.



   This technique was continued and perfected by, the photochromist BATTISTINI of Turin (world famous) and he obtained very wonderful practical results. The applicant also used this technique after 1906 for trichromes with the charcoal process. And finally, Kr.



  MONREELS (Bulletin of the Belgian Photography Association N 11 of 1919) described in detail his method with which he produced trichromy using only two poses, that is to say by subdividing the main ray only in two component spokes. It exposed to one of the two component rays a sensitive panchromatic surface with a green filter, and to the other ray composed a sensitive surface also panchromatic established under a sensitive surface to chlorine-bromide, interposing between the two emulsions one red-orange filter.

   The set of two sensitive surfaces, with the red-orange filter

 <Desc / Clms Page number 3>

 interposed, was exposed so that the surface struck first by the component ray was the chlorbromide emulsion, which was impressed by the blue-violet rays, this emulsion not being sensitive to other colors .



   Then the ray, after passing through the red-orange filter, hit the sensitive panchromatic surface which, because of this selection, was only impressed by the red-orange rays. This method led to the bi-paks system.



   The information given above has been given to establish the authorship of the improvements made subsequently to the technique of color photography.



   For photography, and more especially for color cinematography, there are requirements which, in certain cases, are mutually contradictory.



   The main ones among these requirements are: a) the possibility of mechanical stabilization of several imaged images on sensitive tapes or separate cinematographic films; b) the possibility of constructing a camera corresponding to the optical solution, which makes it easy to drag the sensitive bands to impress several images suitable for being superimposed to obtain a single color image, free of parallax , chromatic fringes or slime at the edges; c) Impossibility of being able to use to the maximum the luminosity of the objective which must provide the principal ray;

     d) the absolute impossibility of the formation of secondary or reflected images due in particular to the edges of the prisms ordinarily employed to obtain several components of a main ray, or of a cone or light beam coming from the subject; e) the possibility of obtaining simultaneous shots

 <Desc / Clms Page number 4>

 by means of a mechanical device which can act in the holes of the support on which is laid, the sensitive panchromatic, ortho-chromatic or chlorine-silver bromide emulsion.



   All these requirements are well satisfied by the optical apparatus which is the object of the present invention.



   . An optical apparatus established according to the invention for the taking of photographic and cinematographic photographs in color from a single point of view and by resorting to the subdivision of the beam of rays, coming from the subject being photographed by means of partially reflecting surfaces and partially transparent is essentially distinguished from known devices of the same type in that at least two similar lenses, to which is added, in some way at least one partially reflective and partially transparent surface, reflect the subject on the surface. at least two different plans.

   In particular, to obtain at least two monochromatic images that can be superimposed on sensitive surfaces (plates, films, etc.) arranged in different planes, more particularly for shooting cinematographic images in two-color or even in trichromy and in four-color process, the beam of light rays coming from a single subject is divided not into several components as has been done most often up to now, but by at least one partially reflecting and partially transparent surface as well that by at least one auxiliary surface which reflects in any way and to which are added two identical objectives in the case of the two-color process and two, three, four and even five objectives in the case of the three-color process and the four-color process.



   Another essential characteristic of an optical apparatus, established according to the invention and more particularly of an apparatus of the type in question, is that it is mounted in a chas- sis, preferably rigid and in which at least one is provided. main opening for the entry of the beam of rays coming from

 <Desc / Clms Page number 5>

   of the subject and as many print windows, established in different planes, as there are partial fat-seals, this frame determining the exact relative positions of the different parts of the optical apparatus and of the sensitive layers and forming the support for synchronous shutter mechanisms and perfect image-tracking devices, for focusing,

   for the framing of these images and for their precise superposition, which is obtained by the adjustment of each movable element of the optical device.



   The other characteristics of the invention will become apparent from the description given below and in which, starting from a few unsatisfactory solutions but which have been tried according to known principles, it is indicated, by way of example. and with reference to the accompanying drawings, several suitable embodiments of an optical apparatus according to the invention.



   Figs. 1 to 5 relate to optical devices which. are not fully established in accordance with the present invention.



  Their purpose is to highlight the difficulties that the inventor had to overcome. Figs. 5 to 19 relate, on the contrary, to spade apparatus established according to the invention and which show, by way of example only, several embodiments of the invention.



   Fig. 1 shows a diagram of the theoretical subdivision of a beam of rays coming from a single object into several partial beams of the same length and capable of giving on two planes, established opposite the objective, three ass- chromatic pects of said subject.



   Fig. 2 shows the diagram of an optical apparatus for the practical application of the theoretical subdivision obtained according to. fig. 1 to three normal films sufficiently spaced apart from each other to permit construction of the apparatus.



   Fig. 3 shows, in perspective, part of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 rear wall of a frame for an optical apparatus established according to FIG. 2.



   Fig. 4 shows, schematically, a device for shortening the focal length of a lens.



   Fig. 5 shows the application of this same device to the optical apparatus established according to FIG. 2.



   Fig. 6 shows, in plan, an optical apparatus established according to the invention with a main block of prisms having a single partially reflecting and partially transparent surface placed in front of two objectives, beyond which are the respective devices for shuttering and for light filtration as well as image printing and recording systems.



   Figs. 7 and 8 show bevel gears for the movement of the shutters.



   Figs. 9 and 10 show, respectively in plan and in rear view (sectional parts), an optical apparatus established according to the invention comprising a main block of prisms with a single partially reflecting and partially transparent surface, a Auxiliary block smaller but of the same kind as well as a small crystal block perfecteuient transparent, the Lout being established in front of three identical objectives with the accessories mentioned above.



   Figs. 11 and 12 show, respectively in rear view and in plan, an optical apparatus established according to the invention comprising a main block of prisms and an auxiliary and smaller block of prisms, each of said blocks having a only partially reflecting and partially transparent surface, this device comprising, moreover, a perfectly transparent crystal block, the whole being placed in front of three identical objectives with the accessories mentioned above.



   Fig. 13 shows, in plan, an optical apparatus

 <Desc / Clms Page number 7>

 bli according to. the invention and suitable for: the. four-color, this apparell comprising a main block of prisms with two partially reflecting and partly transparent surfaces of the parent and two small ones of the block. auxiliaries to a single surface / same type, the whole being established in front of five identical objectives with the accessories mentioned above; the fifth objective can serve as a viewfinder.



   Fig. 14 shows, in plan, an optical apparatus established according to the invention and comprising a main block of prisms with two partially reflecting and partially transparent surfaces and two small auxiliary blocks for each of the two sides, each of these small blocks having an entire surface. highly reflective, the whole being placed in front of two identical lenses which produce two images in the! plane of symmetry. optics; the rear part of the main unit has been omitted to allow free rotation of the shutters * and the installation of the mechanical part, the image locator members and the group of sensitive surfaces.



   Fig. 15 shows a detail of the learned, it according to fig.



  14 and more especially the position of the sensitive surfaces with respect to the median plane of the apparatus.



   Fig. 16 shows a gear drive for the shutters of the apparatus according to fig. 14.



   Fig. 17 shows, in plan, an optical apparatus established according to the invention and suitable for four-color printing with a main block of prisms and two auxiliary blocks, one placed laterally and the other posteriorly with respect to the main block, the three blocks each having a single partially reflective and partially transparent surface and being established in front of four identical lenses with the accessories mentioned above.



   Fig. 18 mounted, in plan, an optical apparatus established according to the invention and suitable for trichromy, comprising a main unit with two partially reflecting surfaces and

 <Desc / Clms Page number 8>

 partially transparent and two total reflection prisms established on either side of said main block and, behind the latter, a transparent crystal block; the whole being placed in front of three identical lenses with the accessories mentioned above.



   Fig. 19 shows, in plan, an optical apparatus established according to the invention with a main block and, to the right of this block, two small auxiliary blocks; in this three-block system, the first two have a single partially reflecting and partially transparent surface, and the third has a single fully reflecting surface; behind each of the first two blocks is placed a transparent crystal block and the whole is established in front of three identical objectives with the accessories mentioned above.



   In all the figures the frame is designated by 1, the prism block with a single partially reflecting and partially transparent surface and which is placed on the side of the light entrance is designated by 2; this block is designated by 2 "if it is composed of four rather than two prisms and has two partially reflecting surfaces. Auxiliary blocks of prisms with a partially reflecting and partially transparent surface have been designated by 2 ', by 4 the total reflection prisms, by 5 the homogeneous blocks of perfectly transparent crystal, by 6 the light filters, by 8 the printing windows, by 9 the light sensitive surfaces, by 0 the objectives which, according to the old arrangement, are established in front of the system of prisms (fig. 1-5).

   Objectives placed behind the prism system are designated by 10, 10 'and 10 ", by 11 the main window for the entry of the light into the frame, by 12 the gears of the shutters placed on the frame, by 13 the register teeth established next to the printing windows of the frame and intended to penetrate into the normal perforation of the films. In all the figures the limits

 <Desc / Clms Page number 9>

 beams or cones of the rays are indicated by dashed lines while the main radius is indicated by lines with lines and dots.

   The objectives are indicated only in a schematic manner and it should be noted that they are always provided with known means for obtaining the adjustable diaphragmation, these means not being shown. Preferably, these objectives are twinned, trigeminal, quadrigemined, etc.



   Fig. 1 schematically shows an optical solution for subdividing a beam of rays into three components which have paths of the same length and with which it is possible to obtain, on two parallel planes established facing the subject to be photographed, three chromatic images of said subject .



   The Q objective has a focal length sufficient for the path of the ray in the optical device and its focal aperture is as large as possible to obtain the maximum brightness.



   The block of prisms 2 is composed of two prisms glued to one another by their hypotenuse face, so that part of the beam of the main rays continues its path while the remaining part is reflected. Behind block 2 is established a similar block 2 'with its partially reflecting and partially transparent surface disposed at 90 relative to the corresponding surface of block 2. The two blocks 2: and 2' reflect part of the beams which they receive towards two total reflection prisms 4 and 4 ′, the hypotenuse faces of which are total reflection.

   Before making the prisms, which make up the blocks .2 and 2 ', reflective, and before gluing them one to the other. be, it is necessary to roughen and varnish with a. opaque varnish the edges of the aforementioned prisms * Similarly, it is necessary to frost and varnish the edges of the hypothenuse faces of the prisms 4 and 4 'and all their edges as well as the edges of the crystal blocks 5 and 5' as indicated by black surfaces as in fig. 1 and 4. It is also necessary to roughen and varnish all the walls which are not in the passage of the rays. Crystal blocks 5 and 5 'are composed of perfectly transparent optical crystal.

   Three light filters 7, 7 '

 <Desc / Clms Page number 10>

 and 7 "are placed behind said crystal systems to achieve the selection of monochromes.



   The main beam, coming from objective 0, enters block 2, meets there the semi-reflecting surface, and is subdivided into two beams of rays, one of which continues its path in the same direction and of which the other is reflected to the left. The latter, as soon as it arrives on the hypotenuse face of prism 4, is reflected again by this face and, after passing through crystal 6 and light filter 7 '(for example a green-azure filter) it impresses the sensitive layer 9 '.



   The part of the beam of the rays, which has passed through the reflecting surface of block 2, continues its path through block 2, enters block 2 ', until it meets the semi-reflecting surface of this block, and this surface, in turn, part of the rays reflect back to the hypotenuse face of prism 4 '. This face, being totally reflective, again reflects these rays which pass through the prism and, passing through the light filter 7 "(for example a red-orange filter), arrives on the sensitive layer 9" similar to the layer 9 '.



   Finally, the part of the rays which have crossed the two semi-reflecting surfaces of blocks 2 and 2 ', continue their course through the transparent crystal block 5' and the filter 7 (for example a blue-violet filter), and arrives on the sensitive layer 9 analogous to the aforementioned layers 9 'and 9 ".



   It goes without saying that it is perfectly irrelevant whether the location of blocks 2 and 2 'is reversed, provided that the locations of the other side devices are, in turn, reversed.



   This optical solution for the trichromy on two planes Established opposite the subject, has the characteristic of being suitable for the application for photography and color cinematography and it gives the possibility of obtaining three images perfectly equal and which ) by being properly selected at the

 <Desc / Clms Page number 11>

 color point of view, can be superimposed giving, therefore, a resulting three-color image.



   This apparatus can be used for additive or subtrative methods and is also suitable for chromatoscopy.



   As a result of the total path of the rays through the blocks and crystal prisms and of the mathematical identity of the path of these rays, the three images obtained (monochrome) are perfectly identical in their dimensions and they are free from halo, - this also arises from the fact that the rays forming the images do not have to pass through a layer of cellulose or emulsion, as happens when using bipaks, tripaks, etc.



   Fig. 2 schematically shows the same arrangement as that of FIG. 1, however, while FIG. 1 shows the theoretical solution, fig. 2 shows the practical solution for a 35 m / m film with the intervention of 5 "and 5" compensation blocks, in order to obtain the equal distances necessary for the course of the rays leading to the three sensitive films.



   Furthermore, different locations have been adopted for the light filters 7, 7 'and 7 "to show that these filters can be placed in any suitable manner as long as they can fulfill their selective role for each monochrome. has provided printing windows 8, 8 'and 8 "which correspond to the entry openings of the rays intended to impress the panchromatic sensitive layers 9, 9' and 9".



   The path of the rays according to the solution shown schematically in FIG. 2 is identical to that of the solution according to FIG. 1, the component rays being forced to pass through the compensation crystals 5 "and 5" thus added at the tail openings 8, 8 'and 8 ", before arriving at the panchromatic sensitive layers 9, 9' and 9" .



   The device according to FIG. 2 differs from known devices by the fact that it makes it possible to obtain images in front of

 <Desc / Clms Page number 12>

 of the subject to be photographed not on the same plane, but on two or more frontal planes. Using the solutions shown in fig. 1 and ± it is possible to obtain, without lengthening the path of the light beams, three straight images, free of parallax and therefore perfectly superimposable.



  The establishment of the means for locating and driving the film is facilitated by uite the convenient location of these means and of the reels for unwinding and winding the films.



   The arrangement of the optical organs according to f ig. 1 and 2 determine the shape of the frame of the viewing apparatus, the rear wall of which has the shape of a Greek (fig. 3). The compensation blocks 5, 5 ', 5 "and 5'" ensure constant uniformity of ray path and prevent the formation of various refractions. At the end of each path of the light rays is placed an opening having the size strictly necessary to obtain images according to the format of the film, the latter possibly being a normal, reduced, enlarged, square or rectangular format. wide, round or oval.

   The system in question also has, among other advantages, that one can obtain three monochromes suitable for achieving a perfect trichromy by impressing sensitive materials which can be obtained commercially, without having to provide for special preparations. .



   There are several ways to get a partially transparent reflection. This reflection, which aims to remove part (for example 50%) of the main radius from its direction and, consequently, to allow the other part to pass, can be obtained by a light and uniform silver plating. on the two faces of the hypotenuse by tiny silvery bands made reflective by any suitable strap or by sprinkling the faces with particles of silver, gold or any other material suitable to make these faces semi-transparent. reflective or mens by applying to these faces a very thin and reflective sheet pierced or perforated in any suitable manner.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



     The silvering is always carried out only on the part of the face which is struck by the main ray before meeting the other face contiguous to it to thus avoid duplications or deviations of the image.



   Since we must take into account the field of the mechanism or that of the optics of the working tolerances and that consequently an absolute precision cannot be obtained, it has been realized, in the optical apparatus established according to the invention , a rectification method making it possible to achieve precision with regard to the position of the images, that is to say to obtain their perfect superposition. For this reason the optical unit is arranged in such a way that its side walls cannot perform movements and that the side images can be rectified and brought into a position of absolute coincidence with the central comparative image.

   In order to facilitate the aforesaid optical locating, instead of the possibility of lateral movements of the optical device, we have recourse to a mechanical support for the entire optical assembly (support that we do not have. not considered necessary to show on the drawings)) and which serves not only for mounting and fixing the optical assembly on the camera, but also for obtaining absolute precision in micrometric movements at namely: an oscillating movement of the whole optical assembly, a rotational movement around the horizontal axis and a rotational movement around the vertical axis for each reflecting prism designated by 4 and 4 'in FIGS. 1 and 2.



   To the optical system according to fig.'l-and 2 can be added optical devices suitable for shortening the focal length of the lens. These well-known devices do not need to be described in detail and among these we can . cite for example the branchiscope of the "OPTIS" of Paris, which is perfectly suited to the intended purpose. This device has the property of shortening the focal distance of a lens by reducing it, for example, from 100 m / m to 40 m / m.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   Fig. 4 schematically shows another way of making the light rays travel long paths, even using objectives having a small focal length. In fig. 4 the objective O ', whatever its focal length which is, for example, 25 m / m, is established in front of a silver prism 4 with total reflection, which reflects the image received towards the objective 0 " which has the same focal length, for example 25 m / m and which has the function of straightening the image which is returned, while standing, to a further 4 'silver prism with total reflection.



   Perfectly transparent crystal blocks 5 and, 5 'and 5 "have the function of keeping the path of the rays constant until they reach an optical system of the kind shown in Figs. 1. and 2 and as visible in fig. 5. The objective 0 'has the function of capturing the image of the subject and for this it can have any desired focal length. If, for example, the objective 0 'at a focal length of 25 m / m, the final image obtained is proportional to the field of view of the objective of 25 m / m, whatever the subsequent path imposed on the incident ray. The prism 4, with total reflection , receives the image through the objective 0 ', which is fitted with a suitable device for focusing. The objective O "receives the image of the prism 4 to project it upright towards the prism 4 .



   As the objective 0 "only has the function of straightening the image received from prism 4 and projecting it upright towards 4 ', it can be replaced by a simple rectifying lens. an objective without aberrations because of the function that it must fulfill since the main beam must be able to provide several monochromatic partial images suitable for being superimposed to give a real image in colors. In this case, any aberrations, in particular chromatic, a simple straightening lens would be very harmful.



     The image located at 4 is reproduced and straightened at 4 ', always with the same dimensions. That's the reason

 <Desc / Clms Page number 15>

 for which the objective O ", once developed during the assembly of the device in question, must no longer undergo displacements. Since the objective O" must never undergo any displacement, it has even been possible . to insert the blocks 5IV and 5V in transparent optical crystal between the prisms 4 and 4 '.



   In fig. 5, which shows the non-application of the device according to FIG. 4 to the optical system of FIG. 2, it can be seen that the block 5VI connects the prism 4 'to the objective Q which must also reproduce and project an image of the same size while having a focal distance always determined by the objective Q'. For this reason; once the objectiveO has been developed, it should not undergo any further displacement.



   The solution shown schematically in, fig. 1 to 5, although it relates to applications of the old one. concept for decomposing or subdividing into several components: a light ray coming from a single objective, presents however as a new characteristic the arrangement of the images on two different parallel planes but it serves, above all, to demonstrate that by decomposing or subdividing a ray -from a single objective into several monochromes, in particular in addition to two monochromes to obtain images separated from each other, that is to say images which do not form, pa. s on the.

   same plane, it is always necessary to use an objective at great focal distance because of the long distance which the ray is obliged to cover owing to the thicknesses of the prisms placed behind the objectives or the distances that one is obliged to provide in order to be able to place the sensitive layers intended to receive the monochrome images.



  However, if it is desired or if it is necessary to use small focal distance objectives for shooting, the solutions of FIG. 4 and FIG. However, in this case there is a loss of luminosity and a risk of rather great aberration.



   The above has been said to show the characteristics

 <Desc / Clms Page number 16>

 Advantageous readings of the new method of decomposing or subdividing a cone or beam of rays coming from the subject by placing in front of two objectives or a greater number of objectives of any focal length at least one reflected surface. health partially transparent, with or without auxiliary reflective surfaces.



   To obtain the smallest absorption of luminosity and to be able to use objectives having the smallest focal length and the greatest luminosity necessary for the formation of several partial images allowing the reconstruction of a real image in two-color, three-color and four-color it was thought to modify the conception adopted so far and which consists in subdividing into several components a ray coming from a single objective and to use, on the contrary, several objectives which can collect on several planes the image of the subject. taken, from a single point of view.



   A greater luminosity, compared to that obtained with the solutions in which the prismatic system is placed behind a single objective, was obtained for the reason that the normal path of the rays, during the shooting, one. must add only the absorption due to the larger density compared to the air, of the device constituted by the prismatic block in front of the objectives and by the semi-transparent reflecting surfaces, while avoiding the longer path which is made necessary , for the old method, for the decomposition of the main ray into several component rays. Monochromatic images intended for the reconstitution of real polychrome images must necessarily be perfectly superimposable and for this reason they must, above all, be free from parallelaxis.

   This disadvantage can occur if the subject is viewed from two or more points of view, because, even if these points of view are close to each other, the monochrome images are no longer perfectly superimposable and they can produce

 <Desc / Clms Page number 17>

 chromatic fringes when superimposed to form the real polychrome image.



   Another disadvantage which can cause the formation of chromatic fringes in the case of shooting moving subjects can result from the shutter to be provided for the partial individual images, if this shutter is not done in a mathematical manner. synchronous for all monochromes., The same disadvantage of the formation of chromatic fringes occurs if the partial images are not mathematically marked with each other in a constant way.



   In fig. 6 to 19 we see according to the invention how we have managed to avoid the aforementioned drawbacks.



   The solution according to fig. 6, to constitute an optical device according to the invention, is the simplest among those which have been shown for the reason that the beam of rays coming from the subject and which passes through the window 11 of the frame 1, is subdivided only into two partial beams, one being reflected while the other passes through the partially reflecting and partially transparent surface of the prism block 2, of the type already described with reference to FIG. 1. This block is placed in front of two twin objectives 10 and 10 ', which may have a reduced focal length (even 1: 0.99). As seen in this fig. 6, both lenses see the subject from the same point of view and therefore the two images are perfectly equal to each other.

   For this reason the images formed by the objectives 10 and 10 ′ on the sensitive layers 9 and 9 ′ are perfectly superimposable even though one of them has been deflected laterally. It is understood that this possibility of being able to superimpose the partial images exists only in the case where the shutter devices 6 and 6 ', which intercept the light rays during the running of the films, working in perfect synchronism.

   For the examples shown, the shutters are rotating, but they can also be made up and operate.

 <Desc / Clms Page number 18>

 operate in any other way. turn
The shutters 6 and 6 '/ in the opposite direction because the image produced by the lens 10' is reversed with respect to that formed by the lens 10. Gears suitable for operating these shutters are centered by way of example in fig. 7 for the device according to FIG. 6 and in fig. 8 for devices according to fig. 9 and 10,
The function of the two light filters 7 and 7 'is to select the rays coming from the objectives 10 and 10'.

   The filter, for example red in color, has the function of selecting the rays coming from the objective 10; the filter 7 ', for example green in color, has the function of selecting the rays coming from the objective 10' by intercepting the rays which do not have the same color or do not belong to its color range.



   The windows 8 and 8 'on the frame 1 are intended to let through the rays which must impress the panchromatic negative films 9 and 9', respectively for the two monochromes red and green.



   The four pins 13 belong to two tracking devices; lugs can be mobile or fixed, but they are always integral with the frame 1.



   Objectives 10 and 10 'are mounted on the frame so that at least one can be moved vertically and horizontally in order to be able to rectify the positions of the images with respect to the registration pins 13 and to be able to correct any imperfections which arise. necessarily produce for the construction of the optical-mechanical complex. For mounting the lens capable of being moved vertically and horizontally it is not necessary to give any additional explanations or show construction details. It is the same with regard to the constitution and the assembly of the devices for their focusing of objectives, diaphragms etc.

 <Desc / Clms Page number 19>

 



   The locating means which are shown in fig, 6 as being constituted only by pins 13 established at the edges of the windows 8 and 8 ', which can be fixed or movable may comprise four or a greater number of pins. which, in turn, can be movable or fixed and which, during the printing of the images on the films, maintain the latter in well-determined positions with respect to said windows by re-engagement of the lugs in the films. ordinary or special perforations made in the edges of said films. The shape given to the lugs is that which best suits that of the holes in a worn film.

   The particular characteristic of these locating pins lies mainly in the fact that they are established on the frame serving as a support for the objectives and the prismatic block, which gives any guarantee as regards the perfect and invariable locating of the individual monochrome images. .



   Fig. 6 shows an optical-mechanical solution for taking photographic and cinematographic pictures in pain with absolute chromatic selection when it is used in the manner already described, that is to say when the rays ,. corresponding to the selected colors. no longer have to pass through layers which are not perfectly pure. Said solution can. However, it can also be used for photographic and cinematographic shots in trichromy with non-absolute selection and more especially for that for which an absolute selection is made for a monochrome (for example green) and a partial selection for other monochrome (eg red and violet).



  So that the solution according to fig. 6 can be used suitably for three-color photography; it is necessary to place in front of the panchromatic sensitive layer 9 a second sensitive orthochromatic emulsion or a normal sensitive emulsion and a layer of coloring matter must be spread on this emulsion (for example red mullet. The sensitive surface 9 must completely touch the surface of the ortochromatic or normal layer. In the first 8

 <Desc / Clms Page number 20>

 case the light filter 7 is replaced by a perfectly transparent crystal. By using this solution (fig. 6) for cinematographic shooting in trichromy with non-absolute selection, it is advisable to replace the layer 9 by a negative bipak film.

   The latter is in reality constituted by the coupling of a panchromatic negative film with a normal negative film on a light support and which has been previously prepared with the layer colored in red established between the two emulsions.



   The purpose of all these explanations is to show that it is possible to work in practice with the arrangement according to FIG. 6 which does not mean that it is intended more particularly to use, for trichromy, a mixed selection system which has many drawbacks, in particular for the reproduction of colors. For this reason and while using a main prism block 2, other solutions have been studied. which (When taking trichromic views with total chromati- cal selection, remember these solutions having been illustrated by the figures described below.



   Figs. 9 and 10 show an optical apparatus established according to the invention and different from that shown in FIG. 6 in particular in the sense that behind the window 11, for the entry of light into the frame 1, a block of prisms 2 "is placed, composed of four prisms and comprising two partially reflecting and partially transparent surfaces which subdivide the beam of rays, coming from the subject, into three partial beams directed towards three identical objectives 10, 10 'and 10 ".

   These three objectives form, using the shutters 6, 6 'and 6 "and the light filters 7, 7' and 7", three monochrome images superimposable on three panchromatic cinematographic films 9, 9 'and 9 ", marked with regard to the framing of the image, by means of pins 13 which cooperate with the holes or perforations of:! films. In the prism block 2, the cross section of the prism encountered in the first place by the beam of rays coming from

 <Desc / Clms Page number 21>

 from the subject and passing through the window 11 of the frame 1, has the shape of an isosceles right triangle whose face of the hypoteusis is adjacent to the window 11.

   This prism bears on the other two faces a partially reflecting and partially transparent silver plating and it laterally reflects a determined part of the rays which pass through it while directing the remaining part of these rays towards two other prisms of the same section which are glued by a from their side faces to the silver face, of. same dimensions, of the first prism. The prisms thus glued together are completed by a fourth prism identical to the three others but without silver plating and which is glued so as to form with these three prisms a block of square section (main block of prisms) of which two surfaces, forming an angle. of 90 of them are partially reflective and partially transparent.



   The block of prisms thus formed reflects equal parts of the rays, which penetrate into this block, to the right and to the left and they allow another part of these rays to pass in their original direction. The frame shown in fig. 9 differs from that of FIG. 7 in that its shape and the constructive realization are determined by the devices and mechanisms that it contains without being of interest to the object of the invention. With regard to the trigeminal objectives 10, 10 'and 10 ", reference is made to what has been said concerning the objectives of the apparatus according to Fig. 6. The same applies to the shutters 7, 7 'and 7 ", the gear drive 12' of which is shown in FIGS. 8 and 10.

   Fig. 10, also shows the relative positions of the shutters with respect to the printing windows 8, 8 'and 8 "and the means for locating the films 9, 9' and 9", these means being constituted by four lugs 13, fixed or adjustable relative to the frame 1, which penetrate into the perforations of the corresponding films. The 6, 6 'and 6 "light filters can match red, purple and green.



   Although it is necessary that the objectives 10, 10 'and 10 "have the same characteristics, it is not essential to

 <Desc / Clms Page number 22>

 ble that they are trigeminal., It suffices that two of these objectives are twins, more especially those intended to provide the monochromatic images of the main colors (for example red and blue) which are precisely the determining colors for the image intensity. The third objective, on the other hand, is intended to provide the monochromatic image of the auxiliary color (eg yellow) for the reason that it is not very important that this last image is a little different from the other two.

   In this connection it should be remembered that it is possible to correct the objectives, as regards the dimensions of the images, by optical means and even, in the case in question, by mechanical means, when it is not necessary. It is not essential, for the latter monochrome (for example yellow> to obtain an absolute focus.



   As clearly visible in fig. 9 and 10, it is possible, with the indicated solution and thanks to the intervention of the light filters 7, 7 'and 7 ", having for example the colors mentioned, to obtain three monochromes with a blende- finite selection and, therefore, a total relation, for the reason that the light rays, intended to impress monochromes, do not have to pass through celluloid supports or emulsion layers, as occurs when 'bipaks films are used.

   With these bipaks films, in fact, we can only obtain a relative deficit selection of colors since certain shades are intercepted or even eliminated by the opacity of the layers that the light rays must pass through, these layers having a color which is not pure and is not absolutely transparent. For the same reason, it can be seen that the image which forms on the second sensitive layer of a bipak film (monochromatic red) is often distorted.



   The importance of the embodiment described above and shown in FIGS. 9 and 10 since it makes it possible to obtain the absolute solution of the light rays intended to impress the three superimposable monochromes to obtain

 <Desc / Clms Page number 23>

 a real image in color without the disadvantages encountered with the previous solutions occurring. The embodiment of figs. 9 and 1Q has this other important advantage that it makes it possible to compensate or balance the light rays, individual intended to impress the respective monochromes by adopting different diaphragmations for the objectives.

   This advantage is very important because it allows to obtain a faithful reproduction of the colors during the shooting while avoiding the disadvantage of impressing a monochrome with more intensity than the other monochrome (s). : This drawback results in one or the other of the colors becoming predominant, which is detrimental to the appearance of the image, the scene or the view that is to be reproduced. Indeed, for the old methods according to which one subdivides a principal light ray, coming from a single objective, into several component light rays, the compensation or the balancing of the colors is made almost impossible or it is done by standardized means, without taking into account the particular lighting of the scene to be photographed.

   The operation of the compensation, is, moreover, necessarily suppressed when the shooting is done with bipak films, which has the unpleasant result that the color red predominates in the real images which, for reproduction. tion of faces, gives people a complexion other than natural.



   The advantage of being able to compensate or balance the prints of the individual monochrome is also obtained with the embodiment according to fig. 6 in the case where the latter is used for shooting in two colors and with the re-shooting modes. - alignment according to fig. 11 to, 19. '
Figs. 11 and 12 show a variation of the arrangement according to Figs 9 and 10, in that one has. removed in the main block, prisms, one of the two semi-transparent reflective surfaces. Consequently, the position of one of the two objectives was changed and a small transparent optical crystal equalizer block was added.

   This solution was adopted for

 <Desc / Clms Page number 24>

 to facilitate the constitution of semi-transparent reflective surfaces and to be able to make more use of the available luminosity. This realization makes it possible to more easily measure this luminosity according to the actinism of the color of the individual light rays which have passed through the light filters.



   It is known that a ray of light, for example of green color, has a lower capacity to impress a sensitive surface than a ray of light of violet color, for example. It is therefore obvious that the semi-transparent reflective surfaces are dosed as to their degree of reflection and transparency so that they can make more light flow towards the part intended to impress the selected monochrome, for example for green. , and less towards the part intended to impress the monochrome, for example for the red, and let us again towards the part intended to impress the monochrome, for example selected for the purple.



   In this way the operation of the compensation can be carried out, at least roughly., With less scattering of the light, if more light is made to flow towards the monochrome selected for the less actinic color, such as green, while diverting it, as already said, from the more actinic color monochrome, for example violet, by varying the degree of transparency and reflection of the semi-transparent reflecting surfaces.



   In this way, the compensation of the individual monochromes is obtained in a rough manner, for the reason that account must be taken of the degree of sensitivity of the emulsions used and the nature of the light. To be able to obtain a more effective compensation of these monochromes one must have recourse to a diaphragmation of the various objectives, as already said.



   Fig. 13 shows an embodiment for taking

 <Desc / Clms Page number 25>

 
 EMI25.1
 of photographic and c3nematographic views in four-color process, total chromatic selection, by bringing in a fifth lens, a corresponding window and a straightening device 17, which allows the sueoïlland and the control and the focusing during the shooting of views. This modevwêalisatîon comprises means similar to. those shown in fig. 9,
 EMI25.2
 1Q and 11-12. Indeed, as in FIGS. 9 and 101, @ the main prismatic block is constituted by two su & these Téj @ et flexing semi-transparent, and as for the embodiment according to FIGS. 11-12 we also use a small block. prisma-
 EMI25.3
 side tick with unique semi-transparent reflective surface6.

   For the arrangement according to fig. 13 the main prismatic block is kept at d aug gurfâ c e 0 af.é.ehis semi-transparent satites but two small prismatic blocks are used with a single reflective surface. instead of one, these small blocks being placed on the part of the main prismatic block. Under these conditions we obtain five images seen from a single point of view as clearly visible.
 EMI25.4
 in fig. 13t in this castpeuventetea for example yellow-green, purple, orange and blue-green.



   The greater scattering of light in order to be able to subdivide the light cone, coming from the subject into five components is compensated by the selective absorption of the light filters, since these filters are dosed in a different way than the filters used for the trichromy. . In other words, the greater the quantity of monochromes intended to reconstitute the real color images the less the color intensity of the light filters necessary for the selection.
 EMI25.5
 7th ction. The color of these filters therefore undergoes a decalafip, general from the wavelength to the colors having a greater actinism.



   The present invention does not have as its object the constitution or composition of such light filters and everything that has been said on this subject serves only to show the reason for the-

 <Desc / Clms Page number 26>

 which one obtains a less selective absorption when it comes to the trichromy.



   Fig. 14 shows a device for taking two-color full-color selection and three-color mixed-color selection cinematrographic pictures, using a bipak film for one of the windows. The main characteristic of this arrangement resides in the grouping of all the sensitive surfaces in a single place in order to be able to carry out the registration of the monochrome images using a single device comprising several lugs intended to penetrate the perforations of the films.



   The particular shape given to the 2 '' 'prismatic block is only intended to make it such that it occupies the smallest possible space as well as the lower part of each of the two hypotenuse surfaces is made non-transparent because in this case the transparency of the reflecting surfaces is no longer necessary, but on the contrary the cavity of the posterior part of the prismatic block in question is necessary in order to house the rotary shutters, the locating members 13 and the assembly therein. sensitive films or layers 9.



   By this embodiment, the path traveled by the rays coming from the subject is deviated three times for each side by two prisms or blocks of total reflection prisms 4, 4 ', established on either side of the main prismatic block 2' '' with two semi-transparent reflective surfaces.



   The two twin objectives 10 and 10 ', placed behind the main unit 2' '', in this case receive light already filtered by filters 7 and 7 ', for example green and red for duotone, or green and yellow for mixed selection trichromy. These filters 'are established between the small blocks of reflective prisms 4 and 4'. The objectives can have a local distance, for example, of 50 m / m and an aperture of 1: 1.5.



  The locating teeth 13 are mounted on a suppprt 14 in the-

 <Desc / Clms Page number 27>

 which is provided a printing window 8 for the passage of the cone of light directed by the lens 10 to the film 9.



  The panchromatic films 9 and 9 'are' * separated by a strip 15. On the film 9 'is placed, in the case of trichromy, a normal or orthochromatic cinematographic film, colored for example in red. bright orange, on the emulsion, films 9 'and 16, can also be replaced by a sensitive two-layer film which is commercially available.



   Fig. 15 schematically shows a detail of FIG.



  14 and more especially the arrangement of the sensitive surfaces in the case of mixed selection trichromy, for which a total selection is obtained for the monochrome selected by the green filter, for example, a partial selection for the monochrome selected by the red layer spread over the pan- la emulsion, surface placed in front of the emulsion / chromatic, intended to receive the monochromatic printing of red color; -and a partial solution for the monochrome intended to serve as color yellow for printing by the subtractive process. Fig. 15 shows the function of the locating teeth or pins 13 more clearly than by penetrating the perforations of all the films, ensuring the simultaneous identification of the three sensitive surfaces.



   Fig. 16 shows any mechanical means for operating the two shutters 6 and 6 'of FIG. 14. The set of shafts and gears according to fig. 16 is shown only by way of example, this control being only accessory for the optical-mechanical arrangement according to FIG. 14.



   Fig. 17 shows another solution for the taking of photographic and cinematographic images in color and in particular for the four-color process with total selection. This solution is characterized by the great advantage that it allows an objective use having a very small focal length and a very large aperture. This solution differs from the solution according to fig. 13 by the fact that one placed the small lateral block of left

 <Desc / Clms Page number 28>

   left 2 # on the posterior face of the main prismatic block t, so that a small complementary block can debeak the image from the right to the left.

   One of the two reflective and semi-transparent surfaces, and one of the five objectives, has been removed from the main prism block, which allows its passage. se% 'of the fifth component of the luminous coast coming from the subject to be photographed.



   The advantage obtained by these modifications is that a greater luminosity is available for the four monochromes, since it is no longer necessary to subdivide the light beam from the subject into five components. In addition, a more rational distribution of light is obtained by directing towards the monochromes selected by filters having less actinism, a greater part of the luminosity by subtracting it from the monochromes, selected by filters having a greater actinism, such as described in more detail with regard to figs. 11 and 12.

   The prismatic blocks of fig. 17, as well as those 'of FIG. 14, have a particular shape so that the various parts of the camera can be accommodated in a restricted space and that we can use objectives having a very small focal length with the widest possible field without having to increase too much the dimensions of the prisms.



   The functions of the constituent organs of this apparatus and the paths traversed by the light do not require any additional explanation after what has been said for the preceding embodiments.



   Fig. 18 shows another optical-mechanical solution for taking full-selection three-color photographic and cinematographic images. It has the advantage that objectives can be used having the smallest possible focal length and the largest aperture, for example a distance F = 25 m / m and an aperture 1: 1.5. This solution has a certain analogy with that of FIGS. 1, 2 and 3 in this sense

 <Desc / Clms Page number 29>

 that the two solutions make it possible to obtain three images which are upright and parallel but which are not in a plan. The essential difference between the two solutions is as follows.

   For the solution according to fig. 1, 2, 3 the prismatic system is set up behind a single lens to break down the main beam, coming from a single lens, into three component rays. On the other hand, for the solution according to FIG. 18, the prismatic system is placed in front of three identical objectives.



  This difference in method for obtaining three images which are upright and parallel but which are not located in the same plane shows, in practice, that the establishment of the prismatic system behind the objective (fig, l'et 2) requires the use of an objective having a focal length of 130 m / m at least, because of the thicknesses imposed precisely by the position of this system.

   On the contrary, by placing the prismatic system in front of the group of objectives (fig. 18), we can use objectives with a reduced focal length even up to 25 m / m with the result that we can always see the image from a single point of view and that one obtains, consequently, images without parallax and perfectly superimposable.

   This comparison shows the importance of the difference in method between the two solutions, but it proves that by placing in front of two or more objectives, a main prismatic block with one or two surfaces, reflecting and semi -transparente's and that possibly using prisms or prismatic blocks, auxiliaries, one can achieve the most different solutions such as those provided, for example, on figs 6, 9-10, 11, 12, 13, 14 , 17, 18, 19.

   With each of these solutions and if provision is also made for the displacement of the prisms and / or small auxiliary blocks or the intervention or elimination of reflective surfaces with total reflection or semi-transparent, a number can always be obtained. unlimited solutions suitable for photographic and cinematographic shooting in color, bi-

 <Desc / Clms Page number 30>

 chroma, trichromy and quadrichromy, with two or more images which are not in the same plane and which are sufficiently separated from each other and independent of each other to be able to use objectives which, not only They also have any focal length, but also the largest possible aperture.

   These advantages cannot be obtained with a system which, for example, is linked to the need to obtain monochrome images placed side by side in a single plane or in a determined space. Fig.



  18 clearly shows how the beam of light rays is subdivided into three components and how these three components manage to impress the three sensitive surfaces.



   Ad abundantiam we give here a practical example using the same fig. 18 to show that the result is always the same regardless of replacement of the components of the optical-mechanical device on the chassis. If, for example, we replace the total reflection prism 4 by a small block of optical crystal similar to 5, and if we place the objective 10 'with its light filter 7' and its shutter 6 'on the beam path reflected by the main prism block 2 "to the right, it is evident that one obtains in a hypnotic window of frame '1 the same upside down image as that obtained in window 8' of Fig. 18.

   For this solution, at least two objectives are established so that their vertical and horizontal displacement is made possible in order to be able to rectify the monochrome with respect to the locating teeth or pins. In this case also, the diaphragmation of the objectives can be done separately for each of the individual objectives in order to be able to balance or compensate for the impression of the monochromes for a faithful reproduction of the colors.



   Fig. 19 shows a second embodiment in which the reflective and semi-transparent surfaces are also placed so that they can be used.

 <Desc / Clms Page number 31>

 flow more light towards monochromes of a color with less actinism.

   This solution is also characterized by the fact that it allows the use of lenses having a very small focal length (up to F. 25 miro) with an aperture 1: 1.5). With this solution the subject is also seen rigorously from a single point of view for all three monochromes; and the monochromatic images are marked exactly by the pins or teeth mounted on the frame, the registration contents being able to be rectified by vertical and horizontal displacements of the objectives, of which at least two are placed in such a way that these displacements are made possible. as clearly visible in fig. 19. The shuttering is also done in synchronism for the individual print windows.



   Fig. 19 shows one more time that an infinite number of solutions can be obtained by establishing in front of two or a greater number of objectives a main prismatic block with or without the intervention of small prismatic blocks with semi-transparent reflecting surfaces and with or without the addition of ordinary total reflection prisms.



   Indeed if, in FIG. 19.We place what is on the right to the left, we obtain the same result. Hence, by eliminating the total reflection prism 4 and placing the objective on the straight line of the component beam which, in fig.



   19, is deviated by the total reflection prism, the same result is obtained as that obtained by the device according to FIG.



   12.



   In summary, the advantages of the optical device according to the invention can be indicated as follows:
1) Possibility of using objectives with very small focal length, that is to say sufficient to cover the surface of the photogram and with a very wide aperture, because these objectives are placed at a sufficient distance to that they can-

 <Desc / Clms Page number 32>

 feels to have the desired diameter;
2) Minimal absorption of light, precisely because we have avoided the inconvenience of a long path of the ray to reach the place where the subdivision takes place;
3) Impossibility of being able to modify characteristics? objectives with respect to the fidelity of color reproduction;

   
4) Possibility of obtaining synchronous obturation while making the most of the luminosity of the individual beams, this obturation being carried out near the sensitive surface intended to receive the impression of the sepals monochromes;
5) Rigorous and constant marking of the monochromes intended to be superimposed for the constitution of the real image in color by means of locating teeth or pins mounted on the frame which supports the objectives and the prismatic system placed in front of these objectives.



   ABSTRACT.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

L'invention a pour objet des perfectionnements ap- portés aux dispositifs optiques pour la prise de vues photogra- phiques et cinématographiques en couleurs depuis un seul,point de vue et par la subdivision du faisceau de rayons provenant du sujet à photographier par des surfaces tiellement réfléchis- santes et partiellement transparentes, lesquels pe rfe ctionne- ments, utilisés seuls ou en combinaisonh, ocnsistent notamment : à établir d'une manière quelconque au moins une surface partiellement réfléchissante et )partiellement transparente de- vent au moins deux objectifs identiques qui reproduisent ledit sujet sur au moins deuxnplans différents; The invention relates to improvements made to optical devices for taking photographs and cinematographic pictures in color from a single point of view and by the subdivision of the beam of rays coming from the subject to be photographed by very small surfaces. reflective and partially transparent, which features, used alone or in combination, include: establishing in any way at least one partially reflecting surface and) partially transparent forming at least two identical objectives which reproduce said subject on at least two different planes; -- dans le cas où l'on veut obtenir au moins deux monochro- mes superposables sur des surfaces sensibles à la lumière (plaquer films, etc.) établis dans des plans différents en vue de réaliser des images à deux, trois et quatre couleurs et notamment des ima- ges cinématographiques -- à subdiviser le faisceau lumineux pro- <Desc/Clms Page number 33> venant du sujet, non pas à l'aide d'un seul objectif en plusieurs faisceaux partiels, mais bien pour la bichromie par au moins une surface rendue partiellement réfléchissante et partiellement trans parente d'uhe manière quelconque et pour la trichromie ou la quadrichromie par l'intervention d'au moins une surface supplé- EMI33.1 mentaire réfléchissante, J.e: - in the case where it is desired to obtain at least two monochromes which can be superimposed on surfaces sensitive to light (plating films, etc.) established in different planes with a view to producing images in two, three and four colors and in particular cinematographic images - to subdivide the beam of light produced <Desc / Clms Page number 33> coming from the subject, not with the aid of a single objective in several partial beams, but for the two-color process by at least one surface made partially reflective and partially transparent in any way and for the three-color or four-color process by intervention of at least one additional surface EMI33.1 reflective mentality, J.e: .squel1a. s src>Eaces sont établ3e. sdexant au moins deux objectifs si l'on veut faire de la bichromie, et res- pectivement devant deux, trois, quatre et même cinq objectifs si l'on veut faire de la trichromie et d e la quadrichromie,; à monter le dispositif dans un châssis fermé comportant au moins une fenêtre principale pour l'entrée du faisceau des rayons. .squel1a. s src> Eaces are established. sdexant at least two lenses if we want to do duotone, and respectively in front of two, three, four and even five lenses if we want to do trichromy and quadrichromy; in mounting the device in a closed frame comprising at least one main window for the entry of the beam of rays. provenant su sujet à photographier et autant de fenêtres pour le's images se trouvant dans des plans différents qu'il y a de fais- ceaux partiels,, ledit châssis étant agencé de manière que tous les éléments de dispositif optique et les couches'sensiblas occu- ' pent des positions relatives convenables tout en servant,en même temps comme support pour des ôbturateus synchrones et des dispositifs de repérage au moyen desquels on peut obtenir la mise au point et rendre superposables toutes 7.sa imas en déplaçant. séparément les éléments mobiles du dispositif optique; coming from the subject to be photographed and as many windows for the images lying in different planes as there are partial beams, said frame being arranged so that all the elements of the optical device and the layers' sensiblas occu- 'pent suitable relative positions while serving, at the same time, as a support for synchronous shutters and locating devices by means of which one can obtain the focusing and make superimposable all 7.sa images by moving. separately the movable elements of the optical device; - à donner au premier prisme rencontré par le faisceau des rayons provenant du sujet à photographier et qui entre par la fe- nêtr antérieure du châssis une section transversale endorme de triangle rectangle isocèle dont un coté estadjacent à lafenêtre susdite, ledit prime portant, sur sa face hypoténuse; une argen- EMI33.2 ture partiellement transparente qui réfléchit iatéralement tzné: - to give to the first prism encountered by the beam of rays coming from the subject to be photographed and which enters through the front window of the frame a cross section asleep of an isosceles right triangle, one side of which is adjacent to the aforesaid window, said premium bearing, on its hypotenuse face; a money EMI33.2 partially transparent ture which reflects tzné laterally: ' partie déterminée des râpons centrant et laisse passer l'autre partie suivant la direction primitive., ledit prisme étant avants geusement complété par un prisme identique collé sur le premier mais sans argenture, le tout formant un bloc à section carrée (bloc principal de prismes) placé devant deux objectifs identi- ques ; 'determined part of the raspers centering and allows the other part to pass in the original direction., said prism being carefully completed by an identical prism glued to the first but without silver plating, the whole forming a block with a square section (main block of prisms ) placed in front of two identical objectives; à donneur au premier prisme rencontré par le faisceau des <Desc/Clms Page number 34> rayons, provenant du sujet à photographier et qui entre par la fenêtre antérieure du châssis, une section transversale enforme de triangle rectangle isocèle dont laface hypoténuse est adjacen- te à la fenêtre susdite et qui porte sur lesdeux faces formant l'angle droit une argenture partiellement transparente qui réflé- chit latéralement une partie déterminée des rayons et dirige l'autre partie vers deux autres prismes de mène section collés par une face de l'angle droit à la surface argentée du premier prisme, les trois prismes étant de préférence complétés par un quatrième prisme, identique aux autres mais sans argenture, de façon, to donor at the first prism encountered by the beam of <Desc / Clms Page number 34> rays, coming from the subject to be photographed and which enter through the anterior window of the frame, a transverse section in the form of an isosceles right triangle whose hypotenuse face is adjacent to the aforesaid window and which bears on the two faces forming the right angle a partially silver plating transparent which laterally reflects a determined part of the rays and directs the other part towards two other prisms of leading section glued by a face of the right angle to the silver surface of the first prism, the three prisms being preferably completed by a fourth prism, identical to the others but without silver plating, so que les quatre prismes forment un bloc à section carrée (bloc principal de prismes) à deux surfaces partiellement réflé- chissantes et partiellement transparentes et se coupant pour ré- fléchir vers chacun des cotés.dudit bloc une partie du faisceau entrant tout en laissant passer la partie restante suivant la di- rection originale, le système de prismes étant placé devant trois objectifs identiques; à établir, en regard des faces du bloc principal vers les- quelles sont dirigés les faisceaux partiels des rayons réfléchis*. des surfaces à réflexion totale (de préférence des prismes) qui font dévier ces faisceaux partiels suivant la direction du fais- ceau provenant du sujet, le système de prismes étant placé devant trois objectifs identiques ; that the four prisms form a block with a square section (main block of prisms) with two partially reflecting and partially transparent surfaces and intersecting to reflect towards each of the sides. said block a part of the incoming beam while allowing the passage of the beam. remaining part following the original direction, the prism system being placed in front of three identical objectives; to be established, facing the faces of the main unit towards which the partial beams of the reflected rays * are directed. total reflection surfaces (preferably prisms) which deflect these partial beams in the direction of the beam coming from the subject, the system of prisms being placed in front of three identical objectives; à établir, en regard des faces du bloc principal vers les- quelles ce bloc réfléchit des faisceaux partiels, des blocs de prismes auxiliaires dont une surface diagonale est partiellement argentée pour réfléchir une partie du faisceau reçu suivant la direction du faisceau de rayons provenant du sujet, tout en lais- sant passer l'autre partie du faisceau reçu suivant une direction latérale, le système de prismes étant placé devant trois objectifs identiques, la partie restante des rayons, déviés latéralement par lesdits blocs auxiliaires pouvant être redressée par des sur- faces à réflexion totale(de préférence des prismes) suivant la di- <Desc/Clms Page number 35> rection du faisceau provenant du sujet-avant de passer par les objectifs identiques établis en arrière du système de prismes; in establishing, facing the faces of the main block towards which this block reflects partial beams, blocks of auxiliary prisms, a diagonal surface of which is partially silvered in order to reflect part of the received beam in the direction of the beam of rays coming from the subject , while allowing the other part of the received beam to pass in a lateral direction, the system of prisms being placed in front of three identical objectives, the remaining part of the rays, deflected laterally by said auxiliary blocks, being able to be straightened by surfaces with total reflection (preferably prisms) following the di- <Desc / Clms Page number 35> rection of the beam coming from the subject-before passing through the identical objectives set behind the prism system; à :Placer, à c8té du bloc principal de prismes qui se trouve en regard de l'entrée de la lumière, un corps de cristal optique parfaitement transparent afin que le milieu par lequel passent les faisceaux lumineux soit maintenu constant; à établir, à côté du bloc principal de prismes et du côté opposé à. celui où entre la lumière, un petit bloc de prismes se** - condaires analogue à. celui placé latéralement et comportant au moins une surface- partiellement argentée qui réfléchit latéralement une partie du faisceau lumineux qui vient la frapper; to: Place, next to the main block of prisms which is facing the entrance of the light, a perfectly transparent optical crystal body so that the medium through which the light beams pass is kept constant; to establish, next to the main block of prisms and on the side opposite to. the one where between the light, a small block of secondary prisms similar to. one placed laterally and comprising at least one partially silvery surface which laterally reflects a part of the light beam which strikes it; à établir à droite et. à gauche du bloc principal comportant deux surfaces partiellement réfléchissantes et partiellement trans- parentes, des blocs prismatiques auxiliaires comprenant chacun une face diagonale partielle ment transparente et partiellement réflé- chissante pour former quatre faisceaux partiels alors que par la face postérieure dudit bloc principal sort un cinquième faisceau partiel qui a conservé la direction primitive de la lumière en- trante, le système de prismes étant placé devant cinq objectifs identiques parmi lesquels, l'objectif central peut servir à former une image de contr8le et de mise au point; to be established on the right and. to the left of the main block comprising two partially reflecting and partially transparent surfaces, auxiliary prismatic blocks each comprising a partially transparent and partially reflective diagonal face to form four partial beams, while a fifth emerges from the rear face of said main block. partial beam which has retained the original direction of the incoming light, the system of prisms being placed in front of five identical objectives among which, the central objective can be used to form a control and focusing image; à constituer le quatrième secteur du bloc principal de pris- mes par un corps non-transparent, de manière que tous les rayons entrants soient réfléchis vers les deux côtés, les faisceaux par- tiels-, ainsi obtenus, étant réfléchis à l'aide de quatre surfaces à réflexion totale (deux pour ahaque côté) vers deux objectifs opposés l'un à l'autre et placés derrière le quatrième secteur du r bloc principal de prismes avec un axe commun perpendiculaire à la direction du faisceau entrant afin qu'on obtienne deux images qui se trouvent, en substance, dans le plan de symétrie du système de primes ; to constitute the fourth sector of the main block of prisms by a non-transparent body, so that all the incoming rays are reflected towards both sides, the partial beams, thus obtained, being reflected with the aid of four total reflection surfaces (two for each side) towards two objectives opposite to each other and placed behind the fourth sector of the r main block of prisms with a common axis perpendicular to the direction of the incoming beam so that we obtain two images that lie, in substance, in the plane of symmetry of the bonus system; à faire passer les faisceaux partiels provenant du système de prismes par d.es objectifs ayant tous les mêmes caractéristiques <Desc/Clms Page number 36> et qui peuvent Etre jumelles, trigémineaux, etc., tout en ayant une distance focale très petite (jusqu'à 25 m/m) et un .rapport d'ouverture très grand (jusque IsO,99); à établir un dispositif d'obturation, de préférence dans l'intervalle existant entre l'objectif et la couche sensible pour intercepter les rayons lumineux pendant le défilement de,le couche sensible, un filtre de lumière étant éventuellement établi dans cet inte rvalle pour laisser passer seulement les rayons lumineux d'une gamme déterminée; to pass the partial beams coming from the prism system through objectives all having the same characteristics <Desc / Clms Page number 36> and which can be binoculars, trigemines, etc., while having a very small focal length (up to 25 m / m) and a very large aperture ratio (up to ISO, 99); in establishing a shutter device, preferably in the gap existing between the objective and the sensitive layer to intercept the light rays during the travel of the sensitive layer, a light filter possibly being established in this interval to leave pass only the light rays of a determined range; , à établir à côté de chaque fenêtre d'impression pour un mo- nochrome au moins quatre ergote ou dents de repérage, éventuelle- ment montés sur le châssis'et qui, en pénétrant dans les perfora- tions des supports (films ou pellicules) de la couche sensible, assurent le centrage des images c'est-à-dire permettent d'obtenir une superposition rigoureusement exacte des divers monochromes; à entraîner les obturateurs susdits prévus pour les divers rayons, suivant un synchronisme rigoureux; , to be set up next to each printing window for a single-color at least four locating pins or locating teeth, possibly mounted on the frame 'and which, by penetrating into the perforations of the supports (films or films) of the sensitive layer, ensure the centering of the images, that is to say make it possible to obtain a strictly exact superposition of the various monochromes; in driving the aforementioned shutters provided for the various spokes, in strict synchronism; à monter au moins un des éléments qui déterminent les divers parcours des faisceaux partiels, c'est-à-dire les surfaces réflé- chissantes, les objectifs, les dents de repérage, etc. de manière que sa position soit réglable par rapport au châssis afin qu'on puisse corriger les défauts inévitables de construction et par lesquels se produisent des différences de parcours des faiceaux par rapport à un faisceau de repère; à choisir comme faisceau de repère, de préférence le faiscean partiel des rayons qui traverse le système optique sans Etre ré- fléchi et dont le parcours ne peut, par conséquent, pas être ren- du réglable; in mounting at least one of the elements which determine the various paths of the partial beams, that is to say the reflecting surfaces, the objectives, the locating teeth, and the like. so that its position is adjustable with respect to the frame so that the inevitable construction defects can be corrected and whereby differences in the path of the strands occur with respect to a reference beam; to choose as the reference beam, preferably the partial beam of the rays which crosses the optical system without being reflected and the path of which cannot, consequently, be made adjustable; à agencer de manière telle, les dispositifs du genre en question, que la.quantité de lumière réservée à chacun des fais- ceaux partiels soit, d'une manière générale, en raison inverse de l'actinisme de couleur des filtres utilisés pour lès divers fais- <Desc/Clms Page number 37> à,avoir recours à des diaphragmes individuels pour les ob- jectifs afin qu'on puisse modifier la quantité de lumière réservée à chacun des faisceaux partiels selon le caractère chromatique au sujet à photographier, ces diagrammes dont le nombre correspond à celui des monochromes qu'on désire obtenir, permettant d'obte- nir un dosage chromatique parfait de l'image finale ; to arrange such devices of the kind in question that the quantity of light reserved for each of the partial beams is, in general, in inverse ratio to the color actinism of the filters used for the various do- <Desc / Clms Page number 37> to, to have recourse to individual diaphragms for the objectives so that one can modify the quantity of light reserved for each of the partial beams according to the chromatic character of the subject to be photographed, these diagrams whose number corresponds to that of the monochromes which it is desired to obtain, making it possible to obtain a perfect chromatic proportion of the final image; à superposer plus de deux films cinématographiques dans un seul groupe pour obtenir le repérage simultané des images de ces films à l'aide d'au moins quatre dents propres à venir s'engager dans les trous ou perforations de ces films, afin que ceux-ci puissent, notamment, être impressionnés par deux objectifs identi- ques placés face à face sur le même axe perpendiculaire au plan de symétrie de l'ensemble du système optique lequel, à l'aide d'un système à réflexion, voit le sujet depuis un seul point de vue; in superimposing more than two cinematographic films in a single group in order to obtain the simultaneous identification of the images of these films using at least four own teeth to engage in the holes or perforations of these films, so that these Ci can, in particular, be impressed by two identical objectives placed face to face on the same axis perpendicular to the plane of symmetry of the whole optical system which, using a reflection system, sees the subject from only one point of view; à agencer les dispositifs du genre en question de manière que, grâce à la multiplicité des objectifs, on obtiens une sé- lection chromatique, de préférence à caractère total, par suite que les rayons filtrés dans une zone déterminée du spectre ne doi- vent plus traverser des supports avant d'arriver à la couche qu'ils doivent impressionner et restent, par conséquent, inalté- rés ; to arrange the devices of the kind in question so that, thanks to the multiplicity of objectives, a chromatic selection is obtained, preferably of a total nature, as a result of the rays filtered in a determined zone of the spectrum no longer have to be go through supports before reaching the layer they are to impress and therefore remain unaltered; à constituer les dispositifs du genre en question de manière que, quel que s oit l'encombrement des surfaces réfléchissantes placées devant les objectifs, cet encombrement n'oblige pas les faisceaux destinés à impressionner les monochromes établis dans des plans différents, à effectuer un long .parcours, tout en per- mettant 1 utilisation d'objectifs ayant une distance focale, quee- couverture ou un champ d'images quelconque, to constitute the devices of the kind in question in such a way that, whatever the bulk of the reflecting surfaces placed in front of the objectives, this bulk does not oblige the beams intended to impress the monochromes established in different planes, to carry out a long . course, while allowing the use of objectives having any focal length, coverage or field of images, le dispositif convenant par conséquentà n'importa quel fourni d'image adopté actuellement ou qui peut être adopté à l' et 4 avoir recours à un châssis propre à servir de logement ='Système optique donnant trois images formée sur deux plans parallèles faisant face au sujet à photographier et qui est 'VU par <Desc/Clms Page number 38> un seul objectif,ledit système optique comprenant; the device therefore being suitable for any image provided currently adopted or which can be adopted at the and 4 have recourse to a frame suitable for serving as housing = 'Optical system giving three images formed on two parallel planes facing the subject to be photographed and who is' SEEN by <Desc / Clms Page number 38> a single lens, said optical system comprising; éventuelle- ment, au moins un objectif à courte distante focale, L'intention vise plus particulièrement certains modes EMI38.1 dpp3icat.n, a'i'nJ4 que certains modes de réalisation desdits perfeetignhem8n%si et elle vise plus particulièrement encore, et c â titre de produits industriels nouves# les di-sposltite du géye en qaeation, comportant application desdits perfiatio&na.- mi8t 1 é1*mte 'et outils, spéciaux propres à leur établisse- ment, ainsi que les appareils ou installations pour laprise de vues photographiques ou cinématographiques en couleurs, équipés avec de semblables dispositifs. possibly, at least one short focal length lens, The intention is aimed more specifically at certain modes EMI38.1 dpp3icat. Special equipment and tools peculiar to their establishment, as well as apparatus or installations for taking photographs or cinematographic pictures in color, equipped with similar devices.
BE429321D BE429321A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE429321A true BE429321A (en)

Family

ID=89532

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE429321D BE429321A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE429321A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0207837A1 (en) Photographic apparatus for taking stereo pictures
BE429321A (en)
FR2643158A1 (en) Device for the projection of coloured images and/or the recording of images from coloured objects, especially in the fields of video, cinema and photography, and method of manufacturing the device
BE422296A (en)
FR2609181A1 (en) Stereoscopic viewing device
FR2542107A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING AND OBSERVING COLOR IMAGES E
BE402230A (en)
BE397458A (en)
WO1988010449A1 (en) Modular device for all types of stereoscopic photography
FR2486258A1 (en) Device for taking and projecting cinema pictures in relief - uses video recording and lenticular screen to multiply views
BE451052A (en)
BE369115A (en)
CH242178A (en) Photosensitive plate.
BE476843A (en)
BE373764A (en)
CH322286A (en) Device for obtaining parallax stereograms
BE371049A (en)
BE358367A (en)
CH134971A (en) Camera and projection process for color photography and cinematography.
BE393287A (en)
BE430844A (en)
BE380495A (en)
BE408779A (en)
CH347709A (en) Panoramic photography device, and method of activating this device
BE489206A (en)