BE358367A - - Google Patents

Info

Publication number
BE358367A
BE358367A BE358367DA BE358367A BE 358367 A BE358367 A BE 358367A BE 358367D A BE358367D A BE 358367DA BE 358367 A BE358367 A BE 358367A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
colors
color
spectrum
complementary
color photography
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE358367A publication Critical patent/BE358367A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B33/00Colour photography, other than mere exposure or projection of a colour film
    • G03B33/10Simultaneous recording or projection
    • G03B33/16Simultaneous recording or projection using colour-pattern screens

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Silver Salt Photography Or Processing Solution Therefor (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de photographie en couleurs" 
La présente invention concerne la photographie en couleurs et elle a principalement pour but la conserva- tion et la reconstitution ultérieures, sur un écran, des couleurs premières ou valeurs chromatiques originelles de l'objet photographié . 



   Un autre but de l'invention consiste à fournir un   @   procédé de photographie en couleurs permettant de prendre des vues avec suocès, même par les temps nuageux ou avec une lumière très   pâle .   



   L'invention vise un   procède  par lequel la photogra- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 phie en couleurs est rendue aussi pratique que la photo- graphie en noir sur blanc, ce procédé donnant des résul- tats extraordinaires dans les conditions indiquées et n'exigeant aucune lumière spéciale ni aucun éclairage spécial, comme l'exige l'un des meilleurs procédés con- nus en photographie en couleurs utilisé actuellement . 



   Dans les dessins annexés : 
La figure 1 est une coupe transversale partielle montrant deux lentilles servant à enregistrer des cou- leurs sur deux bandes d'un film simultanément . 



   La figure 2 est un plan d'un filtre pouvant être utilisé pour prendre des vues en couleurs . 



   La figure 2a est une vue de détail d'une lentille unique destinée à être utilisée en combinaison avec une variante de l'obturateur . 



   La figure 2b est un plan d'un autre système d'é- crans servant de filtres montés dans un obturateur rota-   tif .    



   La figure 3 est une vue pertielle, partie en coupe, d'un appareil de projection auquel l'invention est appli-   quée   
La figure 4 est un plan du filtre pouvant être utilisé avec cet appareil de projection , 
La figure 5 est un plan du mécanisme obturateur de cet appareil de projection . 



   La figure 6 est un plan d'un morceau de film . 



   Avant de décrire l'invention en détail, on peut dire brièvement qu'elle consiste à limiter les rayons lumineux formant une image sur une surface, à plusieurs couleurs du spectre composé de   couleurs on   complémentaires et de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 couleurs complémentaires capables de produire un mélange optique allant d'un côté à l'autre du spectre, puis à soumettre la surface sur laquelle se forme l'image sui- vante à des parties colorées du spectre capables de pro- duire un mélange optique en sens inverse du premier dans le spectre , Dans chaque cas les couleurs du spectre sont contiguës, ce qui permet d'obtenir des résultats avanta- geux dans une bande de fusion, trois couleurs du spectre pouvant produire d'autres couleurs par ce mode de groupe- ment .

   En outre on peut enregistrer les couleurs du spec- tre sur le support de   l'émulsion .  Lorsqu'on prend des vues photographiques d'après ce système, le spectre dit intermédiaire ou complémentaire a pour effet de modifier ou de nuancer ses couleurs contigués non complémentaires. 



   Le choix de deux couleurs d'un côté du spectre ou   l'inser-   tion entre elles d'une couleur de son côté opposé a pour effet de maintenir au centre la lumière projetée, de façon à supprimer efficacement tout sautillement résultant de la projection des couleurs dans l'ordre spectral , 
Le présent procédé de prise de vues colorées .est ba- sé sur le principe suivant :

   On utilise un dispositif ro- tatif A comme celui qui sert à prendre les vues colorées et qui est constitué par un disque a pouvant être placé   en   avant ou en arrière des lentilles b et c de l'appareil (comme le montre la figure   1) .  Ce disque porte des com- binaisons de filtres voisins les uns des autres :

  rouge orange d,   vert e   et jaune   orange f .   Les combinaisons par- tielles inférieures de filtres sont vert e, rouge h et bleu   vert j .   On remarquera que ce disque comporte égale- ment une partie formant obturateur k qui sous-tend un arc   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'environ 180 , et en outre, que chacun de ces filtres du disque a la forme d'un secteur creux et que les secteurs intérieurs sont légèrement espacé! des secteurs extérieurs. 



  Dans l'exemple représenté, l'ensemble comporte deux len- tilles permettant de photographier simultanément la même vue sur deux cases ou compartiments de film à travers les mêmes filtres Toutefois il serait facile   demodifier   la réalisation de l'invention en mettant les secteurs e, h et j sur la partie k formant obturateur et en raccourcis- sant les longueurs des différents   Erecteurs   ou en diminuant le nombre de degrés de l'arc sous-tendu par chacun d'eux de façon à obtenir des parties opaques formant obturateurs entre les groupes de combinaisons de filtres .

   Cette dis- position est représentée dans la figure 2b, dans laquelle un secteur ou filtre composé des sections individuelles de filtres e, h et jest monté en regard du filtre ou sec- teur contenant les sections individuelles de filtres d, e et f, les parties opaques k' servant d'obturateurs se trou- vant entre les deux filtres .

   Lorsqu'on utilise ce type de filtre coloré et d'obturateur, il suffit d'une seule   len-   tille et cet ensemble peut être adapté facilement à un appareil de construction normale , Les sections de filtres e, h et j et 9:., e et f peuvent se trouver ou non du même côté du diamètre de l'obturateur rotatif ou disposées en unités ou secteurs de 90  diamétralement opposés sur l'ob- turateur ; ceci dépend uniquement du nombre de lentilles utilisées (une ou deux) ou du nombre de cases du négatif (une ou deux) exposées en même temps . Lorsqu'on utilise le type d'obturateur représenté dans la figure 2b, cet obturateur tourne moitié moins vite que l'obturateur 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 rotatif représenté par la figure 2 . 



   Dans certains cas on a constaté qu'il était avanta- geux, dans-ce système particulier de photographie en cou- leurs, de prendre deux vues à la fois comme le montre la figure 1, parce que pour un(fonctionnement rapide très près de l'appareil l'effet de franges est éliminé du fait que la vue est prise en groupes de deux cases ou comparti- ments, chaque case de ce groupe ayant une couleur alternée, l'action étant identique de sorte   qu5.1   n'y a ni retard ni avance de l'action de la première par rapport à la deuxiè- me case , vans l'appareil de projection que prévoit l'in- vention, on utilise le disque B de la figure 4 .

   Ce disque comporte des secteurs ou segments contenant des filtres colorés dont un groupe contient les segements d, m, d qui sont rouge orange, violet, et rouge orange, un deuxième groupe n, m, n étant bleu, violet et bleu Ces deux grou- pes sont séparés diamétralement par les parties .1 et 2 formant obturateurs , ue disque particulier B est utilisé dans l'appareil de projection C représenté par la figure 3 ; on remarquera qu'il est monté à rotation en avant du condensateur 3 et que la bande D sur laquelle plusieurs vues sont projetées par cet appareil de projection se trouve entre la monture 4 et ce disque B . Un organe E constitué par un obturateur servant à synchroniser les couleurs pour supprimer tout vacillement peut être placé en avant de la monture 4 .

   Cet obturateur est monté de façon à pouvoir tourner en avant de la monture 4 et compor- te trois secteurs équidistants 6,7 et 8 dont les côtés sont dentés en 9 de façon que l'effet dit d'ombre   dû $   la rotation de ces seoteurs 6,   7,,et   8 et produit sur une vue      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 projetée ne soit pas trop brusque , En outre ces secteurs comportent des parties entaillées 10 dont la grandeur dé- pend de l'usage et du service . Le secteur 7 par exemple comporte une partie entaillée élargie 11 servant à main- tenir un milieu opaque ou quelque matière colorée desti- née à fournir une couleur quelconque pouvant manquer dans la vue projetée .

   Un filtre jaune pourrait être monté par exemple dans la partie entaillée 11 pour fournir toute couleur jaune pouvant être nécessaire .Si l'on suppose qu'on prend deux vues à la fois, on fait tourner le disque A en arrière des lentilles b et c et en avant du film D de sorte qu'une case de ce film enregistre une vue prise à travers les filtres suivants ; rouge orange, vert, jaune orange, tandis que la case inférieure enregistre une vue prise à travers les filtres vert, rouge et bleu   vert .   



   L'invention n'est pas limitée à l'utilisation des filtres colorés particuliers indiqués, car il est facile d'utiliser d'autres combinaisons pourvu que l'un des fil- tres soit le complément des deux autres filtres ou filtres voisins . On a constaté   qu'on   peut du reste n'utiliser que deux filtres dans chaque groupe, ces filtres étant complé-   mentaires .   En ce qui concerne le disque   A,   on pourrait utiliser les filtres d et e etramplacer un groupe par le filtre f ou   @utiliser   les mêmes surfaces des filtres d et f et reporter la même surface du filtre e à l'autre extré- mité du secteur . Toutefois, dans ce cas, il y a une dif- férence marquée dans le résultat obtenu .

   Par exemple, en ce qui concerne le disque A, on utilisera les filtres d et e pour un groupe et les filtres e et h pour le deuxième   groupe, les résultats étant approximativement les mêmes , ,le   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 En outre, il est évident que la valeur de l'arc sous-tendu par les différents groupes de filtres du disque B dépend de la correction pouvant être nécessaire pour corriger les couleurs dans la vue projetée . Ceci est vrai égale- ment du disque A dans lequel certains filtres peuvent avoir des dimensions plus grandes ou plus petites pour corriger divers manques de couleurs Par exemple, pour une vue de montagne ou une marine, il faut prendre plus de vert que de rouge . 



   Dans les figures 2 et 6, si le film représenté dans la figure 6 était utilisé avec deux lentilles superposées et s'il se déplaçait latéralement devant elles, le disque A étant monté entre les lentilles et le film, on pourrait prendre deux vues à travers différents groupes de filtres sur la même case (oomme cela est indiqué en 20 et 21) la ligne de séparation étant indiquée par 22 . Dans ce cas, il faudrait régler la position des lentilles de façon à diviser l'emplacement d'une seule case . Ceci permettrait naturellement d'économiser du film . 



   Toute émulsion panchromatique qu'on trouve actuelle- ment dans le commerce peut   tre   utilisée avec ce procédé de prise de vues colorées, car il est facile de faire va- rier la durée de l'exposition comme les opérateurs le font généralement   aujourd'hui .   



   Il est bien entendu   quon   ne projette pas deux cases à la fois, mais une seule seulement au moyen de l'appareil de projection 0 . 



   La figure 2 montre une certaine disposition des dif- férents groupes de filtres, cette disposition donnant de bons résultats dans les conditions ordinaires et, en sup- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 posant un arc de 1800 pour chaque groupe de filtres, les filtres d et e du groupe supérieur et du groupe in- férieur sous-tendant chacun un arc de 90 , les filtres e et h du groupe supérieur et du groupe inférieur un arc de 27  et les filtres f et j un arc de 63 . Consi- dérés d'une façon différente et sur une échelle graduée à 100 divisions pour le groupe supérieur et le groupe in- férieur, tous deux semblables, les filtres d et e auraient chacun 50 % ou 50 divisions, les filtres e et h 15 divi- sions ou 15 % et les filtres f et j 35 divisions ou 35 %. 



  Ce pourcentage ne serait pas nécessairement le même pour les groupes de filtres du disque B, ceci pour les raisons indiquées plus haut, à   caise   de la correction à faire pour certaines couleurs pendant la projection . 



        Revendications - 
1. Procédé de photographie en couleurs comportant l'opération consistant à exposer successivement le support de l'émulsion à plusieurs couleurs du spectre dont quel- ques-unesne sont pas complémentaires, tandis que d'autres sont complémentaires des   premières .  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Color photography process "
The present invention relates to color photography and its main object is the conservation and subsequent reconstitution, on a screen, of the first colors or original chromatic values of the photographed object.



   Another object of the invention is to provide a color photography process which makes it possible to take pictures successfully, even in cloudy weather or with very pale light.



   The invention relates to a process by which the photograph

 <Desc / Clms Page number 2>

 Color phy is made as convenient as black-on-white photography, this process giving extraordinary results under the conditions shown and requiring no special light or lighting, as required by one of the best currently known methods in color photography.



   In the accompanying drawings:
FIG. 1 is a partial cross section showing two lenses for recording colors on two strips of film simultaneously.



   Figure 2 is a plan of a filter which can be used to take color views.



   Figure 2a is a detail view of a single lens for use in combination with a variant of the shutter.



   Figure 2b is a plan of another system of screens serving as filters mounted in a rotary shutter.



   FIG. 3 is a side view, partly in section, of a projection apparatus to which the invention is applied.
Figure 4 is a plan of the filter that can be used with this projection device,
Figure 5 is a plan of the shutter mechanism of this projection apparatus.



   Figure 6 is a shot of a piece of film.



   Before describing the invention in detail, we can briefly say that it consists in limiting the light rays forming an image on a surface, to several colors of the spectrum composed of complementary or complementary colors and of

 <Desc / Clms Page number 3>

 complementary colors capable of producing an optical mixing going from one side of the spectrum to the other, then subjecting the surface on which the next image is formed to colored parts of the spectrum capable of producing an optical mixing in opposite direction of the first in the spectrum, In each case the colors of the spectrum are contiguous, which allows to obtain advantageous results in a fusion band, three colors of the spectrum being able to produce other colors by this group mode - is lying .

   In addition, the colors of the spectrum can be recorded on the emulsion support. When photographic views are taken according to this system, the so-called intermediate or complementary spectrum has the effect of modifying or modifying its contiguous non-complementary colors.



   The choice of two colors on one side of the spectrum or the insertion between them of a color on its opposite side has the effect of keeping the projected light in the center, so as to effectively suppress any jitter resulting from the projection of the lights. colors in spectral order,
The present method of taking colored pictures is based on the following principle:

   A rotary device A is used, such as the one used to take the colored views and which consists of a disc a which can be placed in front or behind the lenses b and c of the camera (as shown in figure 1). . This disc carries combinations of filters close to each other:

  red orange d, green e and yellow orange f. The lower partial filter combinations are green e, red h and blue green j. It will be noted that this disc also comprises a part forming a shutter k which subtends an arc @

 <Desc / Clms Page number 4>

 about 180, and furthermore, that each of these filters on the disc is shaped like a hollow sector and the inner sectors are slightly spaced! external sectors.



  In the example shown, the assembly comprises two lenses making it possible to simultaneously photograph the same view on two boxes or compartments of film through the same filters. However, it would be easy to modify the embodiment of the invention by putting the sectors e, h and j on the part k forming a shutter and by shortening the lengths of the various erectors or by reducing the number of degrees of the arc subtended by each of them so as to obtain opaque parts forming shutters between the groups of filter combinations.

   This arrangement is shown in figure 2b, in which a sector or filter composed of the individual filter sections e, h and j is mounted opposite the filter or sector containing the individual filter sections d, e and f, the opaque parts k 'serving as shutters located between the two filters.

   When using this type of color filter and shutter, only one lens is needed and this set can be easily adapted to a device of normal construction. The filter sections e, h and j and 9 :. , e and f may or may not be on the same side of the diameter of the rotary shutter or arranged in units or sectors of 90 diametrically opposed on the shutter; this depends only on the number of lenses used (one or two) or the number of negative cells (one or two) exposed at the same time. When using the type of shutter shown in figure 2b, this shutter turns half as fast as the shutter

 <Desc / Clms Page number 5>

 rotary shown in figure 2.



   In some cases it has been found to be advantageous, in this particular color photography system, to take two views at the same time as shown in figure 1, because for a (rapid operation very close to the apparatus the effect of fringes is eliminated by the fact that the view is taken in groups of two boxes or compartments, each box of this group having an alternating color, the action being identical so that With neither delay nor advance of the action of the first with respect to the second box, vans the projection apparatus provided for by the invention, the disc B of FIG. 4 is used.

   This disc comprises sectors or segments containing colored filters, one group of which contains the segments d, m, d which are red orange, purple, and red orange, a second group n, m, n being blue, purple and blue These two groups - Pes are separated diametrically by the parts .1 and 2 forming shutters, ue particular disc B is used in the projection apparatus C shown in Figure 3; it will be noted that it is rotatably mounted in front of the capacitor 3 and that the band D onto which several views are projected by this projection device is located between the mount 4 and this disk B. A member E consisting of a shutter serving to synchronize the colors to eliminate any flickering can be placed in front of the frame 4.

   This shutter is mounted so as to be able to rotate in front of the mount 4 and comprises three equidistant sectors 6, 7 and 8, the sides of which are toothed at 9 so that the so-called shadow effect due to the rotation of these seoteurs 6, 7, and 8 and produced on a view

 <Desc / Clms Page number 6>

 In addition, these sectors have notched portions 10, the size of which depends on use and service. Sector 7 for example has an enlarged notched portion 11 for maintaining an opaque medium or some colored material to provide any color that may be missing in the projected view.

   A yellow filter could be fitted for example in the notched part 11 to provide any yellow color which may be necessary. If we assume that we are taking two views at the same time, we rotate the disc A behind the lenses b and c and in front of film D so that a box of this film records a frame taken through the following filters; red orange, green, yellow orange, while the lower box records a shot taken through the green, red and blue-green filters.



   The invention is not limited to the use of the particular color filters indicated, since it is easy to use other combinations provided that one of the filters is the complement of the other two neighboring filters or filters. It has been observed that, moreover, only two filters can be used in each group, these filters being complementary. As regards disk A, we could use filters d and e and replace a group by filter f or @use the same surfaces of filters d and f and transfer the same surface of filter e to the other end of the sector. However, in this case there is a marked difference in the result obtained.

   For example, with regard to disk A, we will use filters d and e for one group and filters e and h for the second group, the results being approximately the same, the

 <Desc / Clms Page number 7>

 In addition, it is evident that the value of the arc subtended by the different filter groups of disk B depends on the correction that may be required to correct the colors in the projected view. This is also true of disk A in which certain filters can have larger or smaller dimensions to correct various lack of colors. For example, for a mountain view or a navy, you have to take more green than red.



   In Figures 2 and 6, if the film shown in Figure 6 was used with two lenses superimposed and moved sideways in front of them with disc A mounted between the lenses and the film, two views could be taken through different groups of filters on the same box (as indicated by 20 and 21) the separation line being indicated by 22. In this case, the position of the lenses would have to be adjusted to divide the location of a single box. This would naturally save film.



   Any panchromatic emulsion which is currently on the market can be used with this colored photographic process, since it is easy to vary the duration of the exposure as operators generally do today.



   Of course, we do not project two boxes at the same time, but only one by means of the projection apparatus 0.



   Figure 2 shows a certain arrangement of the different groups of filters, this arrangement giving good results under ordinary conditions and, in addition,

 <Desc / Clms Page number 8>

 setting an arc of 1800 for each group of filters, filters d and e of the upper group and of the lower group each underlining an arc of 90, filters e and h of the upper group and of the lower group an arc of 27 and filters f and j an arc of 63. Considered differently and on a graduated scale of 100 divisions for the upper group and the lower group, both similar, the filters d and e would each have 50% or 50 divisions, the filters e and h 15 divisions or 15% and filters f and j 35 divisions or 35%.



  This percentage would not necessarily be the same for the filter groups on disk B, for the reasons indicated above, regardless of the correction to be made for certain colors during projection.



        Claims -
1. Color photography process comprising the operation of successively exposing the support of the emulsion to several colors of the spectrum, some of which are not complementary, while others are complementary to the first.


    

Claims (1)

2. Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 1, suivant lequel le support de l'émulsion est soumis à l'action de la lumière desdites couleurs du spectre en une seule exposition . 2. Color photography method according to claim 1, wherein the emulsion support is subjected to the action of light of said colors of the spectrum in a single exposure. 3. Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 1, suivant lequel l'exposition est limitée à l'action desdites couleurs du spectre sans que le support de l'émulsion soit exposé à l'action de la lumière blanche, 4. Procédé de photographie en couleurs suivant la <Desc/Clms Page number 9> revendication 1, suivant lequel les couleurs non complé- mentaires du spectre sont différentes entre elles . 3. Color photography method according to claim 1, wherein the exposure is limited to the action of said colors of the spectrum without the emulsion support being exposed to the action of white light, 4. Color photography process according to the <Desc / Clms Page number 9> Claim 1, according to which the non-complementary colors of the spectrum are different from each other. 5. Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 1, suivant lequel les expositions successi- ves du support de l'émulsion aux couleurs du spectre ont lieu de façon que le support de l'émulsion soit exposé àla couleur complémentaire entre les expositions aux cou- leurs non complémentaires . 5. A color photography method according to claim 1, wherein the successive exposures of the emulsion support to the colors of the spectrum take place such that the emulsion support is exposed to the complementary color between the exposures to the colors. - their non-complementary. 6. Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 1, suivant lequel les couleurs du spectre, y compris les couleurs non complémentaires et les couleurs complémentaires,sont capables de produire un mélange op- tique . 6. A color photography process according to claim 1, wherein the colors of the spectrum, including non-complementary colors and complementary colors, are capable of producing optical mixing. 7, Procédé de photographie en couleurs suivant les revendications 1 et 6, suivant lequel le mélange op- tique est constitué par des couleurs allant d'un côté du spectre à l'autre . 7. A method of color photography according to claims 1 and 6, wherein the optical mixture consists of colors ranging from one side of the spectrum to the other. 8. Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 1, dans lequel on procède à l'exposition du support de l'émulsion en balayant successivement une sur- face d'images au moyen de couleursdu spectre, mais en faisant varier la durée limite de l'exposition suivant les différentes couleurs , 9. Procédé de photographie en couleurs suivant les revendications 1 et 6, dans lequel les couleurs du spectre qu'on fait agir sur deux surfaces d'images séparées par une troisième sont capables de produire un mélange optique d'ordre inverse, par rapport au spectre à celui que le mé- lange optique des couleurs du spectre est capable de pro- duire sur la surface intermédiaire exposée <Desc/Clms Page number 10> 10. 8. Color photography process according to claim 1, in which the exposure of the support of the emulsion is carried out by successively scanning an image surface by means of colors of the spectrum, but by varying the time limit of. the exposure according to the different colors, 9. A method of color photography according to claims 1 and 6, wherein the colors of the spectrum which are made to act on two image surfaces separated by a third are capable of producing an optical mixing of the reverse order, with respect to the image. spectrum to that which the optical mixture of the colors of the spectrum is capable of producing on the exposed intermediate surface <Desc / Clms Page number 10> 10. Procédé de photographieen couleurs suivant la, revendication 1, dans lequel les couleurs extrêmes sont prises dans des parties différentes et déterminées du spectre près d'un côté de celui-ci, tandis que la couleur du spectre complémentaire des couleurs citées précédemment est prise de l'autre côté du spectre . A color photography method according to claim 1, wherein the extreme colors are taken from different and determined parts of the spectrum near one side thereof, while the color of the complementary spectrum of the aforementioned colors is taken from one side thereof. other side of the spectrum. 11. Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 10, dans lequel les couleurs qu'on fait agir en une seule exposition sur le support de l'émulsion au commencement et à la fin de l'exposition sont des cou- leurs prises du même côté du spectre, tandis que la couleur du spectre qu'on fait agir sur le support de 1'émulsion pendant la période médiane de l'exposition, couleur qui est complémentaire des autres, est prise de l'autre côté du spectre . 11. Color photography method according to claim 10, in which the colors which are made to act in a single exposure on the support of the emulsion at the beginning and at the end of the exposure are colors taken from the same. side of the spectrum, while the color of the spectrum which is made to act on the support of the emulsion during the middle period of exposure, which color is complementary to the others, is taken on the other side of the spectrum. 12.-Procédé de photographie en couleurs suivant les revendications 8,10 et 11, dans lequel les couleurs prédominantes du spectre qu'on fait agir sur deux surfa- ces d'images successives sont complémentaires . 12. A color photography method according to claims 8, 10 and 11, in which the predominant colors of the spectrum which are made to act on two successive image surfaces are complementary. 13. Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 1, dans lequel la couleur du spectre, qui est la couleur complémentaire des autres couleurs auxquel- les le support de'l'émulsion est successivement exposé, est une couleur de nuance intermédiaire . 13. The color photography method of claim 1, wherein the color of the spectrum, which is the color complementary to the other colors to which the emulsion support is successively exposed, is a color of intermediate shade. 14..Procédé de photographie en couleurs suivant la revendication 13 , dans lequel le support de l'émulsion est exposé aux couleurs du spectre au moyen de filtres co- lorés, les filtres colorés principaux de couleurs non com- plémentaires laissant passer la lumière ayant approxima- tivement la même longueur d'onde et le filtre de la nuance <Desc/Clms Page number 11> intermédiaire laissant passer la lumière d'une longueur d'onde très différente 15. 14. A color photography process according to claim 13, wherein the emulsion support is exposed to the colors of the spectrum by means of color filters, the main color filters of non-complementary colors allowing light to pass through. approximately the same wavelength and the shade filter <Desc / Clms Page number 11> intermediate allowing light of a very different wavelength to pass 15. Procédé de photographie en couleurs suivant les revendications 8, 9, 13 et 14, dans lequel les surfa- ces d'images successives sont exposées à travers des grou- pes de filtres colorés différents, chaque groupe étant constitué par des filtres colorés principaux et par un fil- tre de nuance intermédiaire, les filtres de couleurs prin- cipaux d'un groupe servant à exposer une surface d'image laissant passer la lumière ayant approximativement la même longueur d'onde et les filtres colorés principaux du grou- pe servant à exposer l'image suivante laissant passer la lumière du côté du spectre qui est opposé aux couleurs principales du premier groupe . A method of color photography according to claims 8, 9, 13 and 14, wherein the successive image surfaces are exposed through groups of different color filters, each group being constituted by main color filters and by an intermediate shade filter, the main color filters of a group serving to expose an image surface passing light of approximately the same wavelength and the main color filters of the group serving to expose the following image letting light pass on the side of the spectrum that is opposite to the main colors of the first group. 16. Filtre coloré utilisé dans le procédé de pho- tographie en couleurs suivant les revendications 1 à 15, constitué par un ensemble laissant passer successivement sur une surface d'image différentes couleurs non complé- mentaires du spectre, les parties filtrantes du filtre étant constituées par des parties laissant passer des cou- leurs non complémentaires du spectre, ces parties étant séparées par une partie laissant passer une couleur complé- mentaire en rapport harmonique avec les premières couleurs indiquées et ayant une longueur d'onde différente 17. Filtre coloré suivant la revendication 16, dans lequel les parties filtrantes ne laissant passer que certaines couleurs du spectre ont des surfaces différentes. 16. Color filter used in the color photography process according to claims 1 to 15, consisting of an assembly allowing different non-complementary colors of the spectrum to pass successively over an image surface, the filtering parts of the filter being formed by parts allowing non-complementary colors of the spectrum to pass, these parts being separated by a part allowing a complementary color to pass harmonically with the first colors indicated and having a different wavelength 17. A color filter according to claim 16, in which the filtering parts which only allow certain colors of the spectrum to pass have different surfaces. 18. Filtre coloré suivant les revendications 16 et 17, dans lequel les surfaces laissant passer les couleurs non complémentaires sont chacune plus grande que la surface <Desc/Clms Page number 12> laissant passer les couleurs du spectre qui sont complé- mentaires des premières couleurs citées . 18. Color filter according to claims 16 and 17, wherein the areas allowing the passage of non-complementary colors are each larger than the area. <Desc / Clms Page number 12> letting through the colors of the spectrum which are complementary to the first colors mentioned. 19. Filtre coloré suivant la revendication 16, destiné à être utilisé particulièrement avec le procédé suivant la revendication 8, comportant deux séries de sur- faces, chaque série laissant passer la lumière d'une cou- leur.du spectre complémentaire des couleurs de la série connexe, tandis que la deuxième série est complémentaire du mélange optique de la première série . 19. A color filter according to claim 16 for use particularly with the method of claim 8 comprising two sets of surfaces, each set allowing light of a color of the complementary spectrum of the colors of the color to pass through. related series, while the second series is complementary to the optical blending of the first series. 20. Procédé de photographie en couleurs, en subs- tance suivant la description et pour l'usage indiqué , 21. Filtre coloré, en substance suivant la des- cription et la figure 2 des dessins, pour l'usage indiqué. 20. Color photography process, in substance as described and for the indicated use, 21. Colored filter, substantially as described and Figure 2 of the drawings, for the use indicated. 22. Filtre coloré, en substance suivant la des- cription et la figure 2a des dessins, pour l'usage indiqué, 22. Colored filter, substantially as described and figure 2a of the drawings, for the use indicated,
BE358367D BE358367A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE358367A true BE358367A (en)

Family

ID=32080

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE358367D BE358367A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE358367A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH618024A5 (en)
BE358367A (en)
BE358368A (en)
BE485833A (en)
BE393287A (en)
BE417915A (en)
BE397697A (en)
FR2619228A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF A HIGH QUALITY COLOR TEST AND LONG LIFETIME, WITH LONG STORAGE.
BE512285A (en)
BE377406A (en)
BE419861A (en)
CH193103A (en) Process for the reproduction of color photographs with lenticular elements.
BE400300A (en)
BE353260A (en) improvements to color photography and cinematography
BE430844A (en)
CH94859A (en) Cinematographic installation for the shooting and the projection thereof.
Thomas Living Case Histories of Innovation: Available Light Movies—An Individual Inventor Made It Happen
Krämer Reproducing the Original Colour Appearance of an Early Colour Film Process: Digital Restoration of 1930s Gasparcolor Prints
BE429321A (en)
BE404191A (en)
BE487774A (en)
BE369146A (en)
BE480680A (en)
BE503598A (en)
FR2513400A1 (en) DEVICE FOR PERFORMING IDENTITY PHOTOS