BE411207A - - Google Patents

Info

Publication number
BE411207A
BE411207A BE411207DA BE411207A BE 411207 A BE411207 A BE 411207A BE 411207D A BE411207D A BE 411207DA BE 411207 A BE411207 A BE 411207A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
derivative
fabric
plasticizer
cellulose
fabrics
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE411207A publication Critical patent/BE411207A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D1/00Woven fabrics designed to make specified articles
    • DTEXTILES; PAPER
    • D10INDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBLASSES OF SECTION D, RELATING TO TEXTILES
    • D10BINDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBLASSES OF SECTION D, RELATING TO TEXTILES
    • D10B2401/00Physical properties
    • D10B2401/06Load-responsive characteristics
    • D10B2401/062Load-responsive characteristics stiff, shape retention
    • DTEXTILES; PAPER
    • D10INDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBLASSES OF SECTION D, RELATING TO TEXTILES
    • D10BINDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBLASSES OF SECTION D, RELATING TO TEXTILES
    • D10B2501/00Wearing apparel
    • D10B2501/06Details of garments

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Laminated Bodies (AREA)
  • Treatments For Attaching Organic Compounds To Fibrous Goods (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   BREVET D'INVENTION. 



  "PERFECTIONNEMENTS A   LA   FABRICATION DES TISSUS ET ARTICLES D'HABILIEMENT" 
Cette invention est relative à la fabrication de tissus raidis et d'articles faits de ces tissus et concerne spécialement (mais non exclusivement) la fabrication d'articles d'habillement raidis tels que les cols, manchettes, etc. rigides ou semi-rigides des chemises d'hommes. 



   Dans la fabrication de tissus raidis par une opération comprenant la fusion, le ramollissement ou l'union de l'acétate de cellulose ou d'un autre dérivé de la cellulose sous l'action de la chaleur et d'une pression, il avaitjusqu'à ce jour été considéré comme nécessaire que l'acétone ou un autre solvant organique volatil du dérivé cellulosique soit présent pendant cette opération. L'utilisation de liquides organiques volatils de ce genre est toutefois généralement désavantageuse parce qu'elle entraîne normalement l'application d'un dispositif propre à récupérer ou au moins éliminer les vapeurs du liquide organique. Si ce dispositif n'est pas prévu, le coût de l'opération est augmenté du coût du liquide 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 organique et l'opération peut même être dangereuse pour la santé des personnes qui y prennent part.

   Un des buts de la présente invention est d'éviter l'utilisation de liquides organiques volatils de ce genre dans la production de tissus et d'articles en tissus raidis. 



   Suivant la présente invention, le traitement par la chaleur et sous pression est effectué- en présence d'eau et d'un plastifiant du dérivé cellulosique. D'ordinaire, on appliquera ce traitement à.un assemblage de tissus comprenant, au moins, une couche intermédiaire contenant le dérivé cellulosique, cet assemblage contenant aussi un plastifiant du dérivé cellulosique et l'eau étant appliquée sur cet assemblage avant le traitement par la chaleur et la pression. 



   L'invention peut être réalisée de nombreuses façons qui diffèrent particulièrement en ce qui concerne la nature du tissu ou le nombre des tissus utilisés et la forme sous laquelle l'acétate de cellulose ou autre dérivé cellulosique est appliqué (poudre, pellicules, fils, filaments, etc.), pourvu qu'un plastifiant du dérivée cellulosique et de l'eau soient présents lorsqu'on applique la chaleur et la pression. 



   La présence de l'agent plastifiant peut être assurée d'une manière quelconque. Ainsi, on peut incorporer cet agent au dérivé cellulosique, quelle que soit la forme sous laquelle ce dérivé peut être présent, en l'incorporant à la solution de filage à l'aide de laquelle l'élément dérivé cellulosique est constitué ou en traitant ce dérivé, par projection, immersion ou autrement, à l'aide d'une dissolution du plastifiant dans un solvant volatil tel que le benzol et en permettant au solvant de s'évaporer. A titre d'alternative, on peut appliquer ou incorporer le plastifiant à des fibres non thermoplastiques que contient   l'assemblage,   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 auquel cas le plastifiant peut ou non être présent dans le dérivé cellulosique. 



   Les,plastifiants susceptibles d'être utilisés comprennent ceux qui sont solubles dans l'eau ainsi que ceux qui sont insolubles dans l'eau. Les solvants de point d'ébullition relativement élevé ou non volatils du dérivé cellulosique peuvent être appliqués comme   plastifi ants.   Des exemples de plastifiants convenables de l'acétate de cellulose sont les phtalates de diméthyle et de diéthyle, les tartrates de diéthyle et de dibutyle , la   diacétine   et la triacétine. La quantité de plastifiant présente est de préférence grande, par exemple de l'ordre de   40%   à 150% ou'davantage du poids de l'acétate de cellulose présent. 



   Si l'acétate de cellulose est présent sous forme de fils, ou de filaments, il convient que le produit traité contienne au moins une couche d'un tissu qui, ou bien est fait entièrement de fils d'acétate de cellulose, ou bien est un tissu mixte contenant des fils d'acétate de cellulose alternant, que ce soit dans la chaîne, dans la trame ou dans les deux, avec des fils d'autres fibres d'une nature non thermoplastique, telles que le coton, la cellulose régénérée, le lin , la laine ou la soie, avec tout degré désiré d'alternance entre   ces-deux,genres   de fils. Par exemple, un, deux, trois fils d'acétate de cellulose ou davantage peuvent alterner avec un, deux, trois fils de coton ou d'autres fibres non thermoplastiques ou.davantage.

   Dans un but de commodité, la chaîne peut être constituée par une telle alternance de fils d'acétate de cellulose et de fils d'autres fibres, alors que la trame peut être composée soit entièrement de fils d'acétate de cellulose de.ce genre, soit entièrement de fils d'autres fibres. Toutefois, la trame pourrait être constituée 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par une alternance de fils d'acétate de cellulose du genre en question et de fils d'autres   fibres,auquel   cas, si le tissu est fabriqué sur des métiers à tisser ordinaires , il sera préférable d'alterner les fils par deux ou multiple de deux.

   Si on le désire, on peut utiliser un tissu dans lequel   1 un   ou l'autre des fils élémentaires, chaîne ou trame, est composé exclusivement de fils d'acétate de cellulose et dont l'autre est composé de fils non thermoplastiques. 



   Au lieu d'utiliser un tissu proprement dit, on peut utiliser un tricot ou filet. De même, on peut utiliser un tissu dans lequel entrent des fils mixtes contenant à la fois des filaments d'acétate de cellulose et des fibres de coton ou d'une autre matière non thermoplastique. 



   On peut soumettre au procédé suivant l'invention une seule couche du tissu composé exclusivement de fils d'acétate de cellulose ou une seule couche de l'un quelconque des tissus précéder-ment décrits'qui contiennent à la fois des fils ou filaments d'acétate de cellulose et des fibres non thermoplastiques, ce qui permet d'obtenir des tissus relativement minces ayant le degré de raideur ou l'imperméabilité désirés. A titre d'alternative, on peut traiter 2,3,4 tissus contenant un plastifiant du dérivé cellulosique contenu dans ces tissus, ou davantage , par de l'eau et appliquer le traitement par la chaleur et la pression pour constituer un tissu composite. 



   Selon un autre mode de réalisation de l'invention, un ou plusieurs tissus composés exclusivement de fils non thermoplastiques tels que le coton, le lin, la cellulose reconstituée, la laine ou la soie et un ou plusieurs tissus composés exclusivement de fils d'acétate de cellulose ou d'un mélange de fibres d'acétate de cellulose et de fibres 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 non thermoplastiques, comme précédemment décrit, peuvent être assemblés et traités par le présent procédé de façon qu'on obtienne un tissu composite constitué à l'aide d'une série de couches.

   S'il s'agit de fabriquer un produit dans lequel toutes les couches sont unies, il est important, lorsque deux ou plus de deux couches de tissus composés exclusivement d'une matière non thermoplastique sont utilisées, qu'une couche au moins   d'un   tissu composé de fils d'acétate de cellulose ou en contenant soit intercalée entre deux couches d'un tissu non thermoplastique de ce genre. Un exemple d'un assemblage typique susceptible d'être utilisé pour un col ou une manchette rigide ou semi-rigide comprend deux couches de tissu de coton ou de lin unies à l'aide d'une couche intermédiaire d'un tissu constitué exclusivement par(ou contenant) des fils d'acétate de cellulose comme précédemment décrit, couche intermédiaire sur laquelle un plastifiant a été appliqué. 



  De même,on peut établir un tissu raidi comprenant trois couches de tissu non thermoplastiques et deux couches, alternant avec les précédentes, qui contiennent des fils d'acétate de cellulose et sur lesquelles un plastifiant a été appliqué. 



   Au lieu d'utiliser l'acétate de cellulose sous forme de fils ou de filaments, on peut l'utiliser sous d'autres formes, Ainsi, il peut être sous forme d'une matière en feuille telle qu'une pellicule de 0,0125   mm   à 0,075 mm ou plus d'épaisseur, qu'on peut préparer en faisant couler une dissolution -- additionnée ou non d'un plastifiant -- d'acétate de cellulose dans un solvant volatil sur les surfaces polies de bandes, tambours, roues à fabriquer les films, etc. et en permettant l'évaporation du solvant volatil. 



   A titre d'alternative, des tissus de toute construction désirée et faits de fils de coton, cellulose reconstituée, lin, soie, laine ou autres fibres non thermoplastiques 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 peuvent être imprégnés ou revêtus d'une solution d'acétate de cellulose. 



   La couche d'acétate de cellulose qui est intercalée entre les tissus peut être sous forme de poudre finement divisée avec laquelle peut ou non être mélangé intimement un plastifiant. Cette poudre peut être projetée par soufflage au pistolet ou autrement sur une ou plusieurs couches des tissus à unir et , si on le désire, on peut utiliser des gommes ou d'autres liants appropriés pour faire adhérer cette poudre aux tissus. 



   Suivant un autre mode de réalisation de l'invention, un tissu fait de fibres non thermoplastiques ou en contenant est revêtu ou imprégné d'un mélange intime de cellulose finement' divisée -- et le cas échéant de plastifiant -- et de liants ou agglutinants tels que la méthyl cellulose qui gonfle dans l'eau, la gomme adragante , la gomme arabique, etc., ce tissu étant alors intercalé entre deux ou plus de deux couches de tissu qui peuvent être composées exclusivement de fibres non thermoplastiques telles que le coton, le lin, la cellulose régénérée, la laine ou la soie. 



   Dans le qas de fils, pellicules ou tissus   d'acéta-   te de cellulose imprégnés de solutions d'acétate de cellulose, les de.poudre ou d'une des matières précédemment décrites et auxquels un plastifiant n'a pas été incorporé pendant la fabrication, ce plastifiant peut être ajouté à ces produits d'acétate de cellulose après qu'ils ont été fabriqués ou au tissu composé de fils non thermoplastiques auquel ils sont   superpos és.   



   En vue d'augmenter l'opacité du produit final, ou de communiquer des effets de couleur spéciaux à ce produit, on peut incorporer à l'acétate de cellulose des pigments 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 blancs finement divisés, tels que l'anhydride de titane ou l'oxyde d'antimoine, ou des pigments colorés, tels que le noir de fumée. 



   En plus des cols et manchettes rigides ou semirigides susmentionnés, les pieds de cols ou devants de chemises d'hommes peuvent être faits du produit suivant l'invention et ce produit peut aussi être appliqué à la confection de chapeaux ou parties de chapeaux ou casquettes, telles que les bandes de protection contre la sueur et les visières. De même, le produit peut être utilisé pour constituer les garnitures internes des cravates, les manchettes des gants de sport ou analogues ou la matière de raidissage utilisée dans les garnitures de vêtements tels que les vestons pour les maintenir en forme. De plus, le produit peut être utilisé pour un grand nombre d'autres usages industriels et commerciaux dans lesquels on a besoin d'un tissu de rigidité et (ou) d'imperméabilité augmentés. 



   Les tissus utilisés peuvent être coupés, si nécessaire, à toute forme désirée, avant l'union. De plus, avant d'unir les uns aux autres les tissus coupés, on peut, si on le désire, les manipuler sous forme d'un assemblage avant d'effectuer l'union. Ceci est particulièrement commode lorsqu'on confectionne un vêtement qui doit être raidi localement, par exemple une chemise munie de   manchet-   tes, d'un pied de col, d'un devant et (ou) d'un col rigides ou semi-rigides. Il est commode de coudre les uns aux autres les éléments de l'assemblage avant de soumettre le tout à l'action de la chaleur et de la pression de façon à éviter de coudre une matière rigide. pour obtenir une bonne adhérence, il convient que de l'eau soit présente pendant 1'application de la chaleur et de la pression suivant le présent procédé.

   Dans 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 le cas d'un assemblage de tissus.comportant une couche intermédiaire contenant de l'acétate de cellulose,   Itappli-   cation de l'eau peut être réalisée de toute manière appropriée, par exemple par immersion, projection à l'état divisé ou à l'aide d'une brosse. Une façon commode de   mouil-   ler   l'assemblage   consiste à le foularder avec l'eau. Si l'assemblage traité est composé de deux ou plus de deux tissus, il convient de mouiller d'eau les deux côtés de l'assemblage, car il est désirable que toutes les couches du tissu traité soient mouillées lorsqu'on applique la chaleur et la pression. 



   Après mouillage, on peut soumettre les tissus assemblés à l'action de la chaleur et de la pression de toute manière appropriée, par exemple en les repassant à chaud, en les faisant passer entre deux rouleaux de calandre dont   l'un   ou chacun est chauffé, ou en les pressant entre un rouleau et une plaque ou surface ou entre deux plaques ou surfaces, un ou chacun des organes presseurs étant convenablement chauffé. Le ou les organes presseurs chauffés peuvent être portés à toute température désirée, par exemple comprise entre 80 et 180  C ou davantage, et la pression exercée peut, par exemple, varier de 1 à 42 Kg par centimètre carré ou davantage. 



   La chaleur et la pression peuvent être appliquées localement, ce qui stobtient par exemple à l'aide de dispositifs munis de dessins, tels que : points, rayures, rectangles ou autres motifs géométriques ou floraux, en relief, ce qui permet d'obtenir de nouveaux effets. Comme seules les parties des tissus qui viennent se placer sous les parties en relief du dispositif sont soumises à la chaleur et à la pression, on obtient une union locale des tissus. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



  En faisant en sorte que le plastifiant ne soit présent      qu'aux endroits qui sont appelés à être unis, on évite l'union des autres parties lors du blanchissage subséquent. pour illuster l'invention, on en donnera ci-après l'exemple suivant : 
Exemple 
Sur un tissu composéexclusivement d'acétate de cellulose soluble dans l'acétone , on applique par projec- tion, immersion ou foulardage une dissolution de phtalate de diméthyle ou d'un autre plastifiant dans du benzol et laisse le benzol s'évaporer. La concentration de la solu- tion et la quantité qu'on en utilise sont telles que la quantité de plastifiant ajoutée représente 75% du poids du tissu d'acétate de cellulose. 



   On superpose alors deux couches de tissu de coton ou de lin   wec   une couche intercalée du tissu d'acétate de cellulose préparé comme ci-dessus. Au lieu d'utiliser pour la couche intermédiaire un tissu composé exclusive- ment de fils d'acétate de cellulose, on peut, si on le désire, utiliser un tissu contenant à la fois des fils d'acétate de cellulose et des fils de coton, disposés par exemple de l'une quelconque des façons précédemment décri- tes. 



   On mouille alors l'assemblage des deux côtés à l'aide d'eau, puis on le presse à l'aide d'un fer chaud ou d'une calandre pour constituer une matière raidie dans laquelle les tissus sont unis. De préférence, le chauffage et le pressage sont effectués sur les deux faces de l'en- semble. En réglant le degré de chauffage et de pression et (ou) par le choix du type de tissu utilisé et de la quantité d'acétate de cellulos.e présente et (ou) de la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 quantité de plastifiant présente, on peut régler le degré de raideur. En général, on obtient un tissu semi-rigide qui conserve sa raideur après des blanchissages répétés, de sorte qu'il n'est pas nécessaire d'avoir recours à de l'amidon ou à une matière analogue. 



   S'il stagit de fabriquer des cols ou manchettes ou des devants, garnitures, etc. qui sont destinés à être assujettis à des chemises ou autres pièces d'habillement, il est avantageux de couper l'assemblage de tissus à la forme désirée ou de le coudre à la chemise ou autre article   avnt   l'application de l'eau et l'application de la chaleur et de la pression, de façon que l'assemblage ne soit raidi et uni par le mouillage à l'eau et par l'application de la chaleur et de la pression qu'après que la chemise ou autre article a été terminé. 



   On a particulièrement décrit l'invention en se référant à l'acétate de cellulose, mois celui-ci peut être remplacé en tout ou en partie par d'autres dérivés de la cellulose, tels que les formate, propionate, butyrate ou autres esters organiques de la cellulose, ou par l'éthyl cellulose, la benzyl cellulose ou d'autres éthers de cellulose. Dans chaque cas, on choisira un plastifiant   corvenable   du dérivé cellulosique particulier.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   PATENT.



  "IMPROVEMENTS IN THE MANUFACTURE OF FABRICS AND QUALIFYING ARTICLES"
This invention relates to the manufacture of stiffened fabrics and articles made from such fabrics and relates especially (but not exclusively) to the manufacture of stiffened articles of clothing such as collars, cuffs, etc. rigid or semi-rigid men's shirts.



   In the manufacture of fabrics stiffened by an operation comprising the melting, softening or union of cellulose acetate or other derivative of cellulose under the action of heat and pressure, it has been used up to to date, it has been considered necessary for acetone or another volatile organic solvent for the cellulose derivative to be present during this operation. The use of volatile organic liquids of this kind, however, is generally disadvantageous because it normally involves the application of a suitable device to recover or at least remove the vapors of the organic liquid. If this device is not provided, the cost of the operation is increased by the cost of the liquid

 <Desc / Clms Page number 2>

 organism and the operation may even be hazardous to the health of those taking part.

   One of the objects of the present invention is to avoid the use of such volatile organic liquids in the production of stiffened fabrics and fabric articles.



   According to the present invention, the heat and pressure treatment is carried out in the presence of water and a plasticizer of the cellulose derivative. Usually, this treatment will be applied to an assembly of fabrics comprising, at least, an intermediate layer containing the cellulose derivative, this assembly also containing a plasticizer of the cellulose derivative and water being applied to this assembly before the treatment with the cellulose. heat and pressure.



   The invention can be carried out in many ways which differ particularly with regard to the nature of the fabric or the number of fabrics used and the form in which cellulose acetate or other cellulose derivative is applied (powder, films, threads, filaments , etc.), provided that a cellulose derivative plasticizer and water are present when the heat and pressure are applied.



   The presence of the plasticizer can be assured in any way. Thus, this agent can be incorporated into the cellulosic derivative, regardless of the form in which this derivative may be present, by incorporating it into the spinning solution with the aid of which the cellulosic derivative element is constituted or by treating this. derivatized, by spraying, immersion or otherwise, by dissolving the plasticizer in a volatile solvent such as benzol and allowing the solvent to evaporate. Alternatively, the plasticizer can be applied or incorporated into non-thermoplastic fibers contained in the assembly,

 <Desc / Clms Page number 3>

 in which case the plasticizer may or may not be present in the cellulose derivative.



   The plasticizers which can be used include those which are soluble in water as well as those which are insoluble in water. The relatively high boiling or non-volatile solvents of the cellulose derivative can be applied as plasticizers. Examples of suitable plasticizers for cellulose acetate are dimethyl and diethyl phthalates, diethyl and dibutyl tartrates, diacetin and triacetin. The amount of plasticizer present is preferably large, for example of the order of 40% to 150% or more of the weight of cellulose acetate present.



   If cellulose acetate is present in the form of yarns, or filaments, the treated product should contain at least one layer of a fabric which either is made entirely of cellulose acetate yarns, or is a mixed fabric containing yarns of cellulose acetate alternating, whether in the warp, in the weft or in both, with yarns of other fibers of a non-thermoplastic nature, such as cotton, regenerated cellulose , linen, wool or silk, with any desired degree of alternation between these two kinds of threads. For example, one, two, three or more yarns of cellulose acetate may alternate with one, two, three yarns of cotton or other non-thermoplastic fibers or more.

   For the sake of convenience, the warp may be made up of such alternation of cellulose acetate yarns and yarns of other fibers, while the weft may be composed either entirely of such cellulose acetate yarns. or entirely of yarns of other fibers. However, the frame could be made up

 <Desc / Clms Page number 4>

 by alternating yarns of cellulose acetate of the kind in question and yarns of other fibers, in which case, if the fabric is made on ordinary looms, it will be preferable to alternate the yarns in twos or multiples of of them.

   If desired, a fabric can be used in which one or the other of the elementary threads, warp or weft, is composed exclusively of cellulose acetate threads and the other of which is composed of non-thermoplastic threads.



   Instead of using a fabric itself, one can use a knitting or netting. Likewise, a fabric may be used which includes mixed yarns containing both filaments of cellulose acetate and fibers of cotton or other non-thermoplastic material.



   One can submit to the process according to the invention a single layer of the fabric composed exclusively of son of cellulose acetate or a single layer of any of the above-described fabrics which contain both son or filaments of cellulose acetate and non-thermoplastic fibers, resulting in relatively thin fabrics with the desired degree of stiffness or impermeability. Alternatively, 2,3,4 fabrics containing a plasticizer of the cellulosic derivative contained in these fabrics, or more, can be treated with water and the heat and pressure treatment applied to constitute a composite fabric.



   According to another embodiment of the invention, one or more fabrics composed exclusively of non-thermoplastic threads such as cotton, linen, reconstituted cellulose, wool or silk and one or more fabrics composed exclusively of acetate threads cellulose or a mixture of cellulose acetate fibers and fibers

 <Desc / Clms Page number 5>

 non-thermoplastics, as previously described, can be assembled and processed by the present process to provide a composite fabric made up of a series of layers.

   If it is a question of making a product in which all the layers are united, it is important, when two or more layers of fabrics composed exclusively of a non-thermoplastic material are used, that at least one layer of a fabric composed of or containing cellulose acetate threads is interposed between two layers of such non-thermoplastic fabric. An example of a typical assembly that can be used for a rigid or semi-rigid collar or cuff comprises two layers of cotton or linen fabric joined together with an intermediate layer of a fabric consisting exclusively of (or containing) son of cellulose acetate as previously described, intermediate layer on which a plasticizer has been applied.



  Likewise, one can establish a stiffened fabric comprising three layers of non-thermoplastic fabric and two layers, alternating with the previous ones, which contain cellulose acetate threads and on which a plasticizer has been applied.



   Instead of using cellulose acetate in the form of yarns or filaments, it can be used in other forms, thus, it can be in the form of a sheet material such as a film of 0, 0125 mm to 0.075 mm or more in thickness, which can be prepared by pouring a solution - with or without a plasticizer - of cellulose acetate in a volatile solvent onto the polished surfaces of bands, drums, wheels for making films, etc. and allowing evaporation of the volatile solvent.



   Alternatively, fabrics of any desired construction and made from yarns of cotton, reconstituted cellulose, linen, silk, wool or other non-thermoplastic fibers.

 <Desc / Clms Page number 6>

 can be impregnated or coated with a solution of cellulose acetate.



   The cellulose acetate layer which is interposed between the fabrics may be in the form of a finely divided powder with which a plasticizer may or may not be intimately mixed. This powder can be sprayed by gun or otherwise onto one or more layers of the fabrics to be joined and, if desired, gums or other suitable binders can be used to adhere this powder to the fabrics.



   According to another embodiment of the invention, a fabric made of or containing non-thermoplastic fibers is coated or impregnated with an intimate mixture of finely divided cellulose - and optionally of plasticizer - and binders or agglutinants. such as methyl cellulose which swells in water, tragacanth, gum arabic, etc., this fabric then being sandwiched between two or more layers of fabric which can be composed exclusively of non-thermoplastic fibers such as cotton , linen, regenerated cellulose, wool or silk.



   In the qas of yarns, films or fabrics of cellulose acetate impregnated with solutions of cellulose acetate, the de.powder or one of the materials previously described and to which a plasticizer has not been incorporated during manufacture , this plasticizer can be added to these cellulose acetate products after they have been manufactured or to the fabric of non-thermoplastic yarns on which they are layered.



   In order to increase the opacity of the final product, or to impart special color effects to this product, pigments can be incorporated into the cellulose acetate.

 <Desc / Clms Page number 7>

 finely divided whites, such as titanium anhydride or antimony oxide, or colored pigments, such as carbon black.



   In addition to the aforementioned rigid or semi-rigid collars and cuffs, the collars or fronts of men's shirts can be made of the product according to the invention and this product can also be applied to making hats or parts of hats or caps, such as sweat guards and visors. Likewise, the product can be used to form the internal trims of ties, the cuffs of sports gloves or the like or the stiffening material used in the trims of clothing such as jackets to keep them in shape. In addition, the product can be used for a large number of other industrial and commercial uses where a fabric of increased stiffness and / or impermeability is required.



   The fabrics used can be cut, if necessary, to any desired shape, before union. In addition, before uniting the cut fabrics to each other, it is possible, if desired, to manipulate them in the form of an assembly before carrying out the union. This is particularly useful when making a garment which must be stiffened locally, for example a shirt with cuffs, a collar stand, a front and / or a rigid or semi-rigid collar. . It is convenient to sew together the elements of the assembly before subjecting the whole to the action of heat and pressure so as to avoid sewing a rigid material. in order to achieve good adhesion, water should be present during the application of heat and pressure according to the present process.

   In

 <Desc / Clms Page number 8>

 In the case of a fabric assembly having an intermediate layer containing cellulose acetate, the application of water can be carried out in any suitable manner, for example by immersion, spraying in the divided state or in the water. using a brush. A convenient way to wet the assembly is to pad it with water. If the treated fabric is composed of two or more fabrics, it is appropriate to wet both sides of the fabric with water, as it is desirable that all layers of the treated fabric be wet when heat is applied and pressure.



   After wetting, the assembled fabrics can be subjected to the action of heat and pressure in any suitable manner, for example by hot ironing, by passing them between two calender rolls, one or each of which is heated. , or by pressing them between a roller and a plate or surface or between two plates or surfaces, one or each of the pressing members being suitably heated. The heated pressing member (s) can be brought to any desired temperature, for example between 80 and 180 C or more, and the pressure exerted can, for example, vary from 1 to 42 kg per square centimeter or more.



   Heat and pressure can be applied locally, which is obtained, for example, by means of devices provided with designs, such as: dots, stripes, rectangles or other geometric or floral patterns, in relief, which makes it possible to obtain new effects. As only the parts of the tissues which come to be placed under the raised parts of the device are subjected to heat and pressure, a local union of the tissues is obtained.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



  By ensuring that the plasticizer is present only at the places which are called to be united, the union of the other parts is avoided during the subsequent laundering. to illustrate the invention, the following example will be given below:
Example
On a fabric composed exclusively of cellulose acetate soluble in acetone, a solution of dimethyl phthalate or other plasticizer in benzol is sprayed, dipped or padded, and the benzol is allowed to evaporate. The concentration of the solution and the amount used is such that the amount of plasticizer added is 75% of the weight of the cellulose acetate fabric.



   Two layers of cotton or linen fabric are then superimposed with an interlayer of the cellulose acetate fabric prepared as above. Instead of using for the middle layer a fabric composed exclusively of cellulose acetate threads, it is possible, if desired, to use a fabric containing both cellulose acetate threads and cotton threads. , arranged for example in any one of the ways described above.



   The assembly is then wetted on both sides with water, then it is pressed with a hot iron or a calender to form a stiffened material in which the fabrics are united. Preferably, the heating and pressing are carried out on both sides of the assembly. By adjusting the degree of heating and pressure and (or) by choosing the type of fabric used and the amount of cellulose acetate present and (or) the

 <Desc / Clms Page number 10>

 amount of plasticizer present, the degree of stiffness can be adjusted. In general, a semi-rigid fabric is obtained which retains its stiffness after repeated laundering, so that starch or the like is not necessary.



   Whether he is involved in making collars or cuffs or fronts, trims, etc. which are intended to be secured to shirts or other pieces of clothing, it is advantageous to cut the fabric assembly to the desired shape or sew it to the shirt or other item before the application of water and the application of heat and pressure so that the assembly is not stiffened and united by wetting in water and by application of heat and pressure until after the shirt or other article has been finished.



   The invention has been described in particular with reference to cellulose acetate, but the latter can be replaced in whole or in part by other cellulose derivatives, such as formate, propionate, butyrate or other organic esters. cellulose, or by ethyl cellulose, benzyl cellulose or other cellulose ethers. In each case, a suitable plasticizer for the particular cellulose derivative will be chosen.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1. Procédé de fabrication de tissus et d'articles en tissus raidis, ce procédé consistant à soumettre à l'action de la chaleur et d'une pression un tissu contenant un dérivé cellulosique en présence d'eau et d'un plastifiant du dérivé cellulosique. 1. A method of making fabrics and stiffened fabric articles, said process comprising subjecting to the action of heat and pressure a fabric containing a cellulose derivative in the presence of water and a plasticizer of the derivative. cellulosic. Ce procédé peut, en outre, être caractérisé par les puints suivants, ensemble ou séparément : <Desc/Clms Page number 11> a) On soumet à l'action de la chaleur et d'une pression, en présence d'eau, un assemblage de tissus contenant des fibres non thermoplastiques, cet assemblage contenant un plastifiant d'un dérivé cellulosique et comprenant au moins une couche contenant ce dérivé cellulosi que. b) Pour fabriquer des cols et manchettes et des articles d'habillement analogues rigides ou semi-rigides ou pour fabriquer des vêtements munis d'articles de ce genre, on unit deux ou plus de deux couches de tissu textile, convenablement coupé à la forme de l'article, à l'aide d'une couche intermédiaire contenant un dérivé de la cellulose et un plastifiant de ce dérivé, This process can, moreover, be characterized by the following points, together or separately: <Desc / Clms Page number 11> a) Is subjected to the action of heat and pressure, in the presence of water, an assembly of fabrics containing non-thermoplastic fibers, this assembly containing a plasticizer of a cellulose derivative and comprising at least one layer containing this cellulose derivative. (b) For making collars and cuffs and similar articles of clothing, rigid or semi-rigid, or for making garments provided with articles of this kind, two or more layers of textile fabric, suitably cut to shape of the article, using an intermediate layer containing a derivative of cellulose and a plasticizer of this derivative, l'union' étant effectuée en soumettant les couches assemblées à l'action de la chaleur et d'une pression en présence d'eau. c) La chaleur et la pression sont appliquées à un assemblage de tissus dont chacun contient des fibres d'un dérivé cellulosique et des fibres d'une matière non thermoplastique. d) Les couches externes de l'assemblage de tissus soumis à l'action de la chaleur et d'une pression sont composées de fibres non thermoplastiques. e) Le plastifiant est contenu dans le dérivé cellulosique. f) On ajoute un plastifiant à des couches contenant une matière non thermoplastique. g) La quantité de plastifiant présente représente 40 à 150% du poids du dérivé cellulosique. h) Le dérivé cellulosique est l'acétate de cellulose.. the union 'being effected by subjecting the assembled layers to the action of heat and pressure in the presence of water. c) Heat and pressure are applied to an assembly of fabrics each of which contains fibers of a cellulosic derivative and fibers of a non-thermoplastic material. d) The outer layers of the fabric assembly subjected to the action of heat and pressure are composed of non-thermoplastic fibers. e) The plasticizer is contained in the cellulose derivative. f) A plasticizer is added to layers containing a non-thermoplastic material. g) The amount of plasticizer present represents 40 to 150% of the weight of the cellulose derivative. h) The cellulose derivative is cellulose acetate. i) On utilise un tissu composé de matières non thermoplastiques que l'on revêt ou imprègne du dérivé cellu- <Desc/Clms Page number 12> losique. j) Le dérivé cellule si que est présent sous l'une quelconque des formes suivantes : à l'état finement divisé; sous forme d'une pellicule ; sous forme d'un tissu constitué par ou contenant des fibres de dérivé cellulosique. k) Le traitement par -La chaleur et la pression est appliqué localement. i) A fabric composed of non-thermoplastic materials is used which is coated or impregnated with the cellular derivative. <Desc / Clms Page number 12> losic. j) The cell derivative si que is present in any of the following forms: in a finely divided state; in the form of a film; in the form of a fabric consisting of or containing fibers of cellulose derivative. k) The treatment by -Heat and pressure is applied locally. 1) On incorpore un pigment blanc ou coloré au dérivé cellulosique. 1) A white or colored pigment is incorporated into the cellulose derivative. 2. A titre de produits industriels nouveaux, des tissus raidis obtenus par la mise en pratique de ce procédé et des articles composés en tout ou en partie de tissus raidis de ce genre. 2. As new industrial products, stiffened fabrics obtained by the practice of this method and articles composed in whole or in part of stiffened fabrics of this kind.
BE411207D BE411207A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE411207A true BE411207A (en)

Family

ID=75234

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE411207D BE411207A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE411207A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2126755A (en) Method of making a composite fabric
EP1816254B1 (en) Textile material comprising a polymer-ceramic composite and manufacturing method
FR2669653A1 (en) WAFER OR SEED TREATMENT PAPER FOR MANUFACTURING SYNTHETIC LEATHER AND METHOD OF OBTAINING SUCH PAPER.
FR2548228A1 (en) TEXTILE TRIPLURE HAVING ANISOTROPIC PROPERTIES AND PROCESS FOR CARRYING OUT THE SAME
BE411207A (en)
US257607A (en) alexander paekes
BE410756A (en)
CH188302A (en) Process for obtaining, in starched form, an assembly of fabrics, and assembly obtained by this process.
BE410528A (en)
KR100676391B1 (en) Product Methods of a folds textiles and the folds textiles thereof
CH188301A (en) Process for obtaining, in starched form, an assembly of fabrics, and assembly of fabrics obtained by this process.
BE699507A (en)
US2126758A (en) Composite fabric and method of making the same
KR20020073120A (en) Method for producing artificial leather with good flexibility
BE496275A (en)
US2126753A (en) Composite fabric and method of making same
US20090272478A1 (en) Method of durably grafting a decorated fabric to a clothing
CH280195A (en) Process for the production of artificial leather.
BE331507A (en)
CH304013A (en) A process for making multi-ply, preshrunk fabric articles.
BE703991A (en)
US2126830A (en) Composite fabric and method of making same
BE460854A (en)
BE422808A (en)
BE420255A (en)