<Desc/Clms Page number 1>
Triplure adhésive.
La présente invention se rapporte aux vêtements du type pouvant être soumis à des lavages répétés et plus'particulière- ment aux cols et aux poignets de chemises et vêtements analogues,à un tissu permettant de les fabriquer et à des procédés perfec- tionnés pour leur confection.
Il existe plusieurs types de vêtements qui sont con- fectionnés pour résister à des lavages répété:! sans perdre les caractéristiques essentielles qui leur sont propres, C'est parti-
<Desc/Clms Page number 2>
culièrement le cas des chemises et notamment des cols et des poignets de chemises. pans la fabrication des cols et des pi gnets et d'articles semblables qui doivent posséder certaines , caractéristiques et les conserver après lavages répétés, on in- tercale ou on introduit couramment une triplure entre les deux couches extérieures d'un col ou d'un poignet. La triplure est généralement choisie pour donner auxcols ou auxpoignetsune cer- taine résilience et contribue au maintien de leur forme.
La confection de cols., et de poignets et d'articles semblables utilisant une triplure intercalée entre deux couches extérieures exigerait jusqu'ici des opérations de couture nécessaires pour associer la triplure à au moins uen couche extérieure au cours du reste du processus de fabrication. La . triplure doit généralement être associée à la couche extérieure parce qu'au moins une paire de bords communs à la couche ex- térieure à la triplure doivent être repliés pour constituer une extrémité qui doit être jointe à une pièce de tissu repliée de façon semblable,et cousue le long des bords repliés communs pour obtenir un bord lisse empêchant l'effilochage. Des exemples sont les cols, les poignets et articles semblables.
La couture en elle-même crée des difficultés dans la confection des vêtements. Elle peut donner lieu à des fibres cassées ou des fibres dépassantes qui réduisent la résistance à l'usure.
Plus il y a de coutures, plus il y à de bouts de fibres cassées et moins de résistance à l'usure. La couture peut être effectuée à l'aide d'un fil différent de celui de la matière qu'elle joint, ce qui introduit un facteur de retrait. Bien entendu, la couture introduit également des bouts libres qui, combinés avec la tension imposée au fil au cours de la couture, exercent
<Desc/Clms Page number 3>
un effet indésirable sur le tissu. Au cours du lavage, les fils raccourcissent,provoquant la contraction des fils du tissu.
La traction exercée est d'autant plus importante que le retrait est plus grand et des fronces apparaissent. Ce phénomène est accentue par les coutures doubles et/ou la superposition de bords cousus dans la confection du tissu à plusieurs couches.
Le fronçage crée dans le tissu des points hauts qui sont ex- posés à la plus grande partie de l'usure par abrasion,par op- position aux creux ou au reste du tissu. La durée d'utilisation du tissu est réduite puisque les forces d'usure sont concentrées sur des points du tissu plutôt que réparties uniformément sur tout le tissu. D'autre part, si le fronage est accentué et se produit sur une face en contact avec le corps, une gêne peut en résulter pour la personne portant le vêtement. En outre, l'aspect du tissu est affecté si la face présentant un fronçage est exposée et apparaît à la vue.
Ces inconvénients et d'autres sont évités par l'in- vention qui procure un tissu intermédiaire servant à unir deux couches de tissu textile, ce tissu intermédiaire présentant un revêtement superficiel discontinu d'une matière soudable à chaud pouvant être éliminée et procurant des sites de liai- son adhésifs temporaires.
Par "pouvant être éliminée", on entend que la matière soudable à chaud peut être éliminée par lavage normal à la ma- chine, nettoyage à sec ou autre procédé semblable suivant la solubilité de la matière soudable à chaud.
Le terme "tissu intermédiaire" utilisé dans le présent contexte, définit soit un tissu tissé, soit un tissu non tissé utilisé dans la confection de vêtements etc., ce tissu faci- litant la confection proprement dite en remédiant à certaines
<Desc/Clms Page number 4>
déficiences ou en apportant une fonction désirée qui simplifie la fabrication. De préférence, ce terme définit une triplure tissée ou non tissée utilisée pour la confection de vêtements ou articles semblables, cette triplure non seulement facilitant la confection suivant l'invention, mais encore assurant à l'article terminé des propriétés désirées.
Le tissu peut donc remplir sa fonction temporaire au cours de la confection et peut également subsister et assurer des caractéristiques dé- sirées à l'article terminé.
Dans la fabrication de vêtements,l'emploi d'une forme de tissu intermédiaire suivant l'invention, constitue un procédé nouveau suivant lequel (a) on pose un premier tissu textile coupé contre une triplure de forme semblable, la triplure pré- sentant un revêtement superficiel discontinu d'une matière sou- dable à chaud et soluble dans l'eau, (b) on plie au moins un bord de la triplure, (c) on applique de la chaleur au bord plié et on assure une liaison temporaire entre la triplure et le premier tissu pour retenir en place la triplure, (d) on pose un second tissu texti:
.e de forme complémentaire dont au moins un bord est plié et retenu en place par un dispositif de fixa- tion contre la premier tissu et la triplure appliqués pli,sur pli, (e) on enlevé le dispositif de fixation et (f) on fixe en- semble le premier tissu et la triplure et le second tissu par couture dans le bord plié.
Plus particulièrement, la confection de tissus textiles à plusieurs couches cousus tels que cols et poignets, est facilitée par la présente invention qui procure un procédé suivant lequel (a) on pose un premier tissu textile .coupé contre une triplure coupée à une forme semblable, la triplure portant un revêtement superficiel de matière soudable
<Desc/Clms Page number 5>
à chaud soluble dans l'eau, (b) on plie au moins un bord com- mun au premier tissu et à la triplure, (c) on applique de la chaleur au pli pour assurer une liaison temporaire entre la triplure et le premier tissu et retenir le pli en place, (d) on pose un second tissu textile de forme complémentaire dont au moins un bord est plié,et retenu en place par le dispositif de fixation, pli sur pli par rapport au premier tissu et à la tri- plure, (e)
on enlève le dispositif de fixation et (f) on fixe ensemble le premier tissu et la triplure et le second tissu par couture le long des bords plies communs de façon à former un bord cousu.
Bien entendu, la triplure peut être tissée ou non tis- sée et peut être blanchie, teinte ou traitée d'une autre Manière pour lui donner la couleur et les autres propriétés désirées pour l'incorporer dans un vêtement,
Une triplure non tissée suivant l'invention peut être traitée pour lui donner des propriétés "wash et wear", c'est-à- dire la résistance mécanique à l'état mouillé, la résilience et la résistance à l'abrasion ainsi qu'un toucher et une stabilité des couleurs satisfaisants. Cette caractéristique n'est pas essen- tielle; toutefois,élis est désirable dans de nombreux cas selon l'application finale envisagée et/ou les propriétés désirées dans le produit fini. Ces propriétés sont procurées par des compositions chimiques ajoutées au tissu sous la forme d'un apprêt ou appliquées sous la forme d'un liant.
Par exemple, les propriétés "wash et wear" du coton sont dues principale- ment à la réticulation des molécules longues de cellulose qui transforment la fibre pour lui donner une forme qu'elle conserve au porter et après de nombreux lavages .Comme compositions chi- miques typiques qui ont été utilisées à cette fin, on peut citer
<Desc/Clms Page number 6>
EMI6.1
la d3.vinylsulfone, les carbamates, les dérives de formaldéhydeetc* Que triplure tissée de 3.'invention peut être non ré siliante ou résiliente, c'est-à-dire posséder des propriétés "wash et wear;"La triplure non résiliente est habituellement préparée en appliquant un amidon et un lubrifiante puis en com- primant mécaniquement pour éviter le retrait.
A une triplure
EMI6.2
résiliente, on ajoute un raidisseur, par exemple de l'alcool polyvinylique, de l'amidon actif, un acétate de polyvinyle avec un agent de réticulation de la cellulose, tel que la dimé-
EMI6.3
'YhYIO14tllylu:rée, les résines mdl,aie-forma3.déhyde, les produits de praondensation ura--foraaldhyde la àihydnoxyéthylsulfone, etc., pour effectuer le retrait et obtenir le coraportemett"wagh et wear,"
EMI6.4
Il est essentiel que la composition soudable â chaud appliquée à la surface de la triplure pour procurer des sites de liaison temporaires se soude à la chaleur entre 65 et
EMI6.5
232 C. Il est également essentiel que cette coapositionno donne pas de propriétés indésirables à la triplure elle-même ou au tissu auquel on désire souaer teaporairesient la triplure.
:route résine theraiopiastique possédant ces caractéristiques peut être utilisée à cette fin dans l'invention. Des exemples de compositions therosoudables sont les acétates de polyvinyle, les alcools polyvinyliques, les chlorures de polyvinyle, les éthers d'amidon, les résines de polyacrylate, etc. Lorsqu'on utilise un éther d'amidon, il est bien entendu qu'une certaine quantité d'eau est utilisée pour la soudure à chaud.
En pratique, il est essentiel que la matière soudable à chaud soit soluble dans l'eau parce qu'on ne désire pas la conserver et que le lavage du vêtement dans l'eau est le procédé courant pour le débarrasser des matières étrangères indésirables,
<Desc/Clms Page number 7>
L'eau reste le moyen le plus désirable de l'éliminer puisqu ' elle peut être pratiquement entièrement éliminée au cours du premier lavage ou des deuxpremiers lavages du vêtement. Bien entendu, d'autres techniques telles que le nettoyage à sec peuvent être utilisées suivant le type de vêtement et la so- lubilité du liant.
On ne désire pas que 1''agent liant soudable à chaud donne une propriété quelconque au tissu utilisé et, pour cette raison, il ne peut s'agir d'un agent qui entre en réaction chimique avec les fibres ou les filaments ou l'apprêt ou les agents de liaison et procure des effets indésirables,
Lorsque le liant soudable à chaud est un polymère "dur", il doit assurer la formation d'un revêtement superfi- ciel discontinu, Par sa nature même une résine thermoplastique dure, sous forme solide à la température ordinaire est une mas- se cassante ou tout au moins résiliente.
Par conséquent,sous forme de feuille continua ou d'une partis de dimension quelconque ap- pliqués à un tissu, elle doit nécessairement donner une certaine raideur au tissu, Cette raideur varie suivant l'épaisseur et les dimensions de la pellicule et,peut-être,suivant la résine elle-même. Comme l'article d'habillement auquel s'applique l'invention n'est pas du type où l'article achevé est lavé avant d'être vendu, l'agent liant soudable à chaud subsiste à la surface de la triplure jusqu'au premier lavage qui a pour effet de le dissoudre.
Comme un liant soudable à'chaud constitué ,par un "polymère dur" doit nécessairement donner une certaine raideur à l'article achevé, s'il était présent sous la forme d'un revêtement superficiel continu,il faut prendre soin que ce liant ne donne pas une raideur excesstue à l'article achevé ce qui déplairait à l'usager* En outre, l'enlèvement d'une pellicule continue serait un peu plus difficile lors du lavage
<Desc/Clms Page number 8>
et la rigidité indésirable pourrait être conservepar l'article achevé même après plusieurs lavages.
'
Si l'agent liant temporaire est composé de ce qu'on appelle généralement une résine thermoplastique "molle" ou un "polymère mou", un revêtement continu peut être appliqué à une face ou aux deux faces de la triplure parce que ce poly- mère ne serait pas dur 'et cassant à la température ordinaire sinon à un degré très réduit. Le type de revêtement appliqué à la triplure .continu ou discontinu, dépend alors au moins en partie du degré de raideur avec lequel on désire travailler et à son tour de la nature du polymère utilisé,
La résine thermoplastique qui établit les-sites de liaison temporaires sur le tissu doit devenir plastique entre 65 et 232 C, environ puisqu'il s'agit là de la gamine de tempé- ratures des appareils existants utilisée par les fabricants pour effectuer une soudure à chaud.
Il est également important que l'agent liant temporai- re soit appliqué de façon à offrir des sites de liaison super- ficiels, En d'autres mots, la quantité d'agent liant soudable à chaud pénétrant dans le tissu doit être réduite au minimum, Le procédé d'application de cet agent liant et sa viscosité ont donc une grande importance.
Pour confectionner la triplure de l'invention, il suffit de former une nappe de tissu analogue à une feuille de fibres distinctes ou de filaments ou d'une combinaison de fibres de filaments naturelles ou synthétiques. Le tissu est alors lié. par des moyens chimiques ou mécaniques, bien qu'on préfère les moyens chimiques.
Si une composition chimique est choisie pour obtenir l'adhérence nécessaire, elle peul; être également choisie pour d'autres caractéristiques puisqu'elle peut
<Desc/Clms Page number 9>
également communiquer les propriétés "wash et wear "généralement désirées;
toutefois, un traitement supplémentaire peut être désiré pour procurer une ou l'autre des caractéristiques dé- sirées à la nappe de tisgu . La Matière thermoplastique solu- ble dans l'eau qui doit procurer les sites de liaison temporai- res à la surface du tissu est alors appliquée au moins à une face du tissu pour créer un grand nombre de sites de liaison superficiels distincts qui sont plastifiés à une température d'environ 65 à 232 C,
La composition soudable à chaud peut être appliqu6e au tissu par un procédé de pulvérisation, par un procédé selon lequel une dispersion de particules de la matière soudable aans un véhicule liquide est déposée à la surface du tis- su et le véhicule est éliminé,
ou par un procédé de revêtement par rotogravure.
Dans le procédé de dépôt à partir d'une dispersion, il est critique que les particules solides de la composition sou- dable à chaud soit suffisamment netisespour rester en suspension et cependant assez grosses pour obtenir un revêtement, super- ficiel discontinu. Par conséquent, le spaticlules solides doivent avoir une granulométrie passant par um tamis n 30 (ouvertures de 0,0232 pouce) et retenues par un tamis n 70 (ouvertures de 0,0083 pouce), les deux tamis étant des tamis O.S.Standard.
Dans le procédé de dépôt dans un liquide, il est essen- tiel que le liquide ait une viscosité entre 250 centipoisses/ seconde environ et 500 centipoises/seconde environ,mesurée à l'aide d'un viscosimètre de Brookfield LVF à 30 tours/minute avec une broche n 2 pour que les particules restent en dis- persion uniforme dans la phase liquide et ne se déposent pas,
Lors de l'application au tissu par le procédé de la dispersion
<Desc/Clms Page number 10>
dans un :Liquide,, un revêtement superficiel discontinu uniforme est établi par faction filtrante du tissu qui absorbe la phase liquide de la composition, lassint les granules disperses repartis uniformément sur !-lune de ses faces.
Les sites de liaison à développer font ainsi saillie à la surface de la tri- plure pour permettre un contact suffisant entre ces sites et le tissu auquel ils doivent temporairement adhérer, de telle sorte que par application de la chaleur., des sites de liaison d'une surface de contact suffisante et contenant suffisamment de matière soient obtenus.
Si l'on utilise un procédé de pulvérisation liquide et que le liquide est de l'eau.. on tiendra compte que lors de la pulvérisation une partie de l'eau est finement divisée et qu'une certaine coagulation se produit avant que la Matière sou- dable à chaud pénètre dans la triplure, le résultat étant un revêtement superficiel.'Une composition dans laquelle des gra- nules secs de matière soudable à chaud sont projetas ou dé- poss d'une autre manière à la surface de la triplure,puis adhèrent au tissu par application de chaleur est également possible.
Dans la fabrication d'une triplure non tissée comme défini par l'invention, des fibres distinctes dorigine synthétique ou naturelle.ou les deux, peuvent être utilisées pour former une nappe de fibres enchevêtrées et -entretissées dis- tinctes. De préférence, une combinaison de fibres distinc- tes contenant environ 35% de Nylon et 65% de rayonne est uti- lisée. Les fibres de Nylon donnent la résilience et la résistan- ce aux déchirures et la rayonne procure la douceur et: constitue une Matière économique de remplissage du tissu.
Ces facteurs doivent être considérés comme des constituants désirables et les proportions indiquées plus haut tirent parti des propriétés
<Desc/Clms Page number 11>
désirables des deux fibres,sans que l'une domine l'autre, D'autres fibres synthétiques peuvent être utilisées en propor- ' tiens désirées différentes ouutillisées par exem- ple l'alcool polyvinylique, les polyesters, les polyacrylonitri- les, les polyamides, etc., à condition quelles présentent la ténacité voulue, Ceci est également vrai pour les fibres na- turelles.
Dans ce cas, comme des fibres de rayonne sont utili- sées, la stabilisation de la rayonne doit être effectuée pour que ses propriétés à l'état humide soient semblables à ses propriétés à l'état sec, c'est-à-dire pour obtenir la stabilité maximum des dimensions lorsque la rayonne est mouillée. On peut y arriver en ajoutant du formaldéhyde ou certains composés de for- maldéhyde pour réticuler les fibres de rayonne. Un agent liant approprié est alors ajouté pour lier la composition toute en- tière. Des agents liants typiques sont des acétates de polyvinyle autoréticulants, également le chlorure de polyvinyle(qui n'est pas autoréticulant Dans de nombreux cas, l'agent de.liaison est choisi pour donner au tissu des propriétés"w&sh et wear "dé- sirables.
Des exemples de ces agents sont los résines acryli- ques, l'acétate de polyvinyle réticulé et les alcools polyviny- liques réticulés,parmi d'autres. La décoloration est un facteur important à considérer. Par conséquent, d'autres agents liants qui sans cela pourraient convenir, doivent être rejetés, par exemple les caoutchoucs synthétiques. Les liants sont choisis 'pour donner de la résilience, de la résistance aux déchirures et un toucher satisfaisant au tissu. Des propriétés"wash et wear"peuvent être également désirables.
Après séchage à des températures appropriées, la ma- tière soudable à chaud est appliquée à la nappe. Ceci s'effectue,
<Desc/Clms Page number 12>
de préférence, en pressant'la matière soudable à chaud sous forme de granules et dans un agent liquide contre au moins une sur- face au tissu. de façon à obtenir un revêtement superficiel discontinu,ou par rotogravure;
dans ce dernier procédé , des rouleaux imprimés ou attaqués à l'acide.retenant une dispersion visqueuse de la matière soudable à chaud dans un fluide,sont mis en contact avec au moins une face de la nappe pour imprimer ou transférer ungrand nombredesites de liaison temporaires soudables à chaud, Bien que la seule condition stricte à observer est que le revêtement de surface doit présenter suffisamment de sites de liaison pour exercer la fonction de liaison désirée, il est préférable que les nombreux sites de liaison couvrent une sur- face représentant environ 10 à 100%, 50 à 75% étant préférés..
Ce chiffre varie suivant le procédé de dépôt et suivant qu'on désire ou non un revêtement continu en raison de la nature de la résine. Les régions de revêtement superficiel. distinctes de matière soudable à chaud peuvent avoir toute forme dé- sirée, elles peuvent être rectangulaires, carrées, rondes, annulaires, etc., ou peuvent avoir une forme irrégulière.
En résumé, le procédé pour procurer une triplure por- tant un grand nombre de sites de liaison temporaires en matière soudable à chaud comprend (a) la formation d'une couche liée de fibres, (b) la formation d'un revêtement superficiel dis- continu constitué de sites de liaison temporaires en matière soluble dans l'eau,soudable à chaud,sur au moins une face du tissu de façon à constituer une triplure pouvant se coller au moins à une autre couche de tissu textile . La formation des sites de liaison peut être effectuée par pulvérisation des matières soudables à chaud,par dépôt à partir d'une dispersion dans un liquide,ou par rotogravure.Des propriétés"wash et wea'"
<Desc/Clms Page number 13>
peuvent être également données au tissu.
Comme on l'a indiqué plus haut,dans la confection de vêtementsoù des triplures sont désirées pour fournir, des régions résilientes conservant une torse ou une allure particulièmes il était-nécessaire de coudre la triplure à une couche exté- rieure au soins suivant un bord commun. Si dos bords repliés sont désirés pour empêcher 1'effilochasse ces bords doivent être d'abord pliés, puis cousus. Lorsque l'élément composite con- stitué de la triplure et du tissu extérieur ainsi joints est ensuite assemblée à un autre tissu extérieur ou analogue, par exemple dans la confection de cols vU de poignets où la doublu- re devient la couche intermédiaire dans le sandwich obtenu, une autre couture du bord est requise pour mettre en place le sandwich de tissu.
Ainsi, au moins le long d'un bord de l'ar- ticle terminé,se trouvent des coutures superposées qui tendent à former des fronces sur la face du col ou du poignet,en substan- ce perpendiculairement à la couture,
L'invention élimine la couture de la triplure à un tissu extérieur pour la retenir en juxtaposition ou pour as- surer le maintien des plis et, en outre, assure des pliures et des coutures uniformes parce que des procédés automatiques peuvent être utilisés. D'autre part, les fronces le long d'une face d'un col ou d'un poignet ou d'un article semblable,provo- quées par les coutures superposées,sont fortement réduites ou entièrement éliminées.
L'invention sera bien comprise en se référamt à la des- cription donnée ci-après avec référence aux dessins annexés,dans lesquels :
Fig. 1 est,une vue en plan dun col de chemise connu;
Fig. 2 et 2a sont des coupes suivant la ligne 2-2 de
<Desc/Clms Page number 14>
la Fig. 1;
Fig. 3 regp'ésente une triplure coupée 4 dimensions et cousue avec la couche supérieure de tissu pour former une base pour le pied de col ;
Fig. 4 est une. vue en plan de la structure à deux couches de la Fig. 3 où le bord longitudinal opposé du pied de col a été cousu à la triplure et ces deux bords cousus ont été repliés sur le pied de col;
Fig. 5 est une vue en plan du pied de col de la Fig. 4; cependant, cette forme est conforme à l'invention;
Fig. 4a et 5a sont des coupes respectivement suivant les lignes 4a-4a de la Fig. 4 et 5&-5a de la Fig. 5.
Fig. 6 représente une coupe d'un col et d'un pied de col suivant l'invention;
Fig. 7 est une vue en plan d'un poignet normal pour chemise,avec une partie arrachée pour montrer la triplure;
Fig. 8 est une coupe suivant la ligne 8-8 de la Fig. 7;
Fig. 9 représente la triplure cousue à la couche ex- térieure d'un poignet et repliée, tandis que la Fig. 10 repré- sente la structure couche extérieure/triplure suivant l'inven- tion;
Fig.
Il est une coupe suivant la ligne 2-2 d'un col semblable à celui de la Fig. 7 conforme à l'invention;
Fig. 12 représente la couche inférieure du poignet maintenue en position.repliée;
Fig. 13 est une coupe suivant la ligne 13-13 de la Fig. 12 ;
Fig. 14 est une vue en plan de la structure du poignet suivant l'invention représentant la couche extérieure et des cou-
<Desc/Clms Page number 15>
ches inférieures plus la triplure;
Fig. 15 est une coupe suivant la ligne 15-15 de la Fig. 14;
Fige 16 est une partie de la triplure suivant l'in- vention.
Sur la Fige 1, la pièce de col A et le pied de col B sont joints par la couture 1, Les parties arrachées dans chacune des sections révèlent la triplure 2 cousue à la couche ex- térieure 3 de la pièce de col A et la triplure 2 sur la cou- che extérieure 4 du pied de col B. La pièce A est constituée de trois couches dont la triplure 2 est la couche intermédiaire.
La couche extérieure 3 est la couche qui est exposée lorsque le col est plié suivant la ligne 0 - C et la couche inférieure 5 du col est la couche qui n'est normalement pas exposée parce que le col est replié,mais forme l'autre face . du col, Une partie de la couche inférieure du col 5 peut être vue dans la partie arrachée comme étant cousue et repliéesur la triplure 2, La couche extérieure 4 du pied de col est la couche en contact avec le cou, ou la couche inférieure 6 forme la face opposée et est représentée dans l'arrachement comme cousue à la triplure 2 et repliée sur celle-ci dans le pied de col. Des fronces 7 sont représentées dans la couche extérieure 3 du col et la cou- che extérieure 4 du pied de col.
La combinaison col/pied de col de la Fig. 1 est typique des confections connues.
La Fig. 2 est une coupe suivant la ligne 2-2 de la Fig, l,avec les différentes couches représentées simplement par un trait. La couture intérieure de la triplure 2 sur la couche extérieure 3 du col A est représentée, de même que la couture 10 le long du bord tout entier du col. De même., la couture intérieure 9 qui fixe la couche extérieure 4 du pied
<Desc/Clms Page number 16>
de col à la triplure 2 est représontéé de même que la couture 1 qui joint le pied de col B à la partie de col A. La Fig. 2a est la même que la Fig. 2 mais on y a représente l'épaisseur de chaque couche.
La Fig, 3 représente la couche extérieure 4 du pied de col B cousue en 9 à la triplure 2,suivant les procédés con- nus. Cette couture est effectuée par une machine guidée à la main. Du fait de la tension imprimée au fil par la machine à coudre et par le guidage à la main, la couture n'est pas uni- forme. Il faut noter que la couture 9 le long du centre du bord longitudinal se trouve à peine sur la couche extérieure.
La Fig. 4 représente la couche extérieure de la triplu- re de la Fig. 3 Mais l'autre bord longitudinal de la couche ex térieure 4 a été cousu 4 la triplure 2 et les deux bords longi- tudinaux ont été plies avant de joindre la couche inférieure du pied de col. Cette opération exigée par les procèdes connus a été éliminée par 1' invention. Une fois de plus, l'irrégula- rité de la couture 9 et l'irrégulairté du pli de chacun des bords longitudinaux sont à remarquer.
La Fig, 4a est une coupe faite suivant la ligne 4a- 4a déla Fig.4, montrant comment les bords longitudinaux pliés et cousus de la couche extérieure de la triplure de la Fig. 4, s'évasent ou s'ouvrent puisque le pli représente une position artificielle infligeant des efforts mécaniques au tissu. Lorsqu'un tissu constitué de plusieurs couches superpo- sées est plié sur lui-même, tous les plis présentent une ré- sistance au pliage'et une tendance à reprendre la position naturelle du tissu; cependant, chacun des plis à l'exception du premier doit être .replié sur un autre et les tensions et les efforts mécaniques sont imprimés à chacun de ces plis pour
<Desc/Clms Page number 17>
que les bords communs des plis coïncident.
Chacun des plis suc- cessifs doit alors être replié sur un dos autres plis et il est bien visible que les extrémités de tous les plis ne se joignent pas suivant une ligne commune. En outre, chacun des bords parallèles à la ligne de pliage a naturellement tendance à revenir vers la ligne de pliage pour supprimer ces ten- sions. Cette action apparaît dans la confection des cols et des poignets où plusieurs bords superposes sont repliés sur eux-mêmes et cousus. En premier lieu, il n'existe pas do pro- cédé connu autre que la couture pour retenir les bords plies en position pliée pour éviter l'ouverture du pli (Fig. 4a) et il n'existe aucun moyen d'empêcher le déplacement du bord do 1'autre couche vers la ligne de pliage.
La couture n'empêche pas ce dernier phénomène puisque le fil ne retient le tissu qu'en un point et même dans ce cas, le fil ne retint pas suli- dement le tissu puisque le tissu est poreux. La déformation lente du tissu rend lâches les plis supérieurs des tissus plies et contribue au fronçage que présentent les cols et les poignets confectionnés avec des triplures et suivant des procédés connus,
- L'invention élimine ces inconvénients parce que les couches du tissu sont retenues solidement ensemble avant le pliage par les sites de liaison soudables à chaud adhésifs de la triplure et lors du pliage tous les bords des deux couches de tissu restent en contact le long de leurs bords communs respectifs sans qu'aucune des différentes couches ait tendance à se déplacer,
La Fig. 5 représente une structure couche extérieure/ triplure semblable à cello de la Fig. 4;
cependant, la triplure 2a de la présente invention a été utilisée (voir Fig. 16). Les plis des bords longitudinaux sont uniformes et aucune couture n'est nécessaire puisque les sites de liaison temporaires 20 de
<Desc/Clms Page number 18>
la triplure 2a ont étéutilisés pour que la couche extérieure 4 adhère au tissu 2a de la triplure suivant l'invention.
Le pliage . des bords longitudinaux a été également amélioré en utilisant les sites de liaison 20 de la triplure puisque le tissu 2a de la triplure adhère temporairement en ces sites pour assurer un pli complet à l'endroit où les bords pliés sont contre la corps de la structure couche extêzriquer/triplure, La coupe sui- vant la ligne 5a - 5A est donnée à la Fig. 5a et les avantages de l'invention sont bien visibles.
La Fig. 6 est une coupe qui peut être faite suivant une ligne semblable à 2 - 2 de la Fig. 1 si la combinaison de col et de pied de col de la Fig. 1 comporte la triplure 2a de l'invention. La seule couture qui apparaît est la couture exté- rieure 10a le long du bord du col(semblabio à la couture 10 de la Fig. 1) et la couture extérieure la joignant le col au pied de col. Il n'y a aucune couture intérieure.
La Fig. 7 représente un poignet de confection courante, La couche supérieure 11 du poignet est découpée pour montrer la triplure 12. La couche inférieure 13 du poignet,la couche supé- rieure 11 et la triplure 2 sont jointes par une couture exté- rieure 14, On bouton 15 est cousu au poignet et le poignet est joint à la manche 16 de la chemise par une couture 17.
Suivant ce qui a été dit précédèrent pour 1-il confec- tion du col et du pied de col, la Fig. 8 est une coupe suivant la ligne 8-8 de la Fig. 7 et montre la couture intérieure 18,où la couche supérieure 11 du poignet doit être jointe à la triplure 12 au cours de la confection permettant de obtenir le poignet.
La couture extérieure 14 qui joint les trois couches du poignet à l'extrémité la plus voisine de la main est représentée, de même que la couture 17 joignant le poignet à la
<Desc/Clms Page number 19>
manche 16, La Fige 9 contre la structure comprenant la coucha supérieure et la triplure actualisant utilisée de façon tra- ditionnelle dans les poignets de la Fig.
7' La couche supé- rieure 11 de tissu constituant le poignet est cousua en 18 à la triplure 12 sur les quatre côtés,et les quatre cotes da l'élément composite sont repliés sur la triplure 12, La couture et les plis sont Intentionnellement représentés com- me irréguliers puisqu'ils sont exécutés au moins en partie par des moyens autres que les machines à coudre à la main,qui ne donnent d'ordinaire pas des résultats uniforn:es.
En utilisant la triplure 2a (Fig. 16) del'invention on.obtient une structure représentéo à la Fig. 10, consti- tuée d'une couche supérieure et d'une triplure où aucune couture n'intervient et où la couche supérieure de tissu 11 adhèra à la triplure 2a par les sites de liai'son temporai- res 20 prévus sur la triplure 2a. Ces mêmes sites de liaison 20 font adhérer la triplure à elle-même et on peut ainsi utiliser une machine pour former le pli uniforme, le bord plié n'ayant pas tendance 4 s'écarter du corps de la structure (voir Fige 4a et 5a). Si l'ensemble constitué par la couche supérieure et la triplure de la Fig. 10 navit été utilisé dans. cette confections un poignet semblable à celui de la Fige 7,vu en coupe suivant la ligne 8.8,montre- rait qu'aucune couture n'a été nécessaire.
Pour bien faire comprndre la confection du poignet la Fige 12 a été dessinée pour montrer comment la couche inférieure 13 du poignet est placée sur du papier raide 19 de telle sorte que les bords puissent être pliés et que le pli reste en place, maintenant ainsi la couche inférieure en place pour la joindra à la combinaison de la couche supérieure
<Desc/Clms Page number 20>
et de la triplure de la Fig.9 ou de la Fig.10.
La Fig.13 est une coupe suivant la ligne 1313 de la Fig. 12, La Fig, 14 représente l'ensemble de la coucha supérieure de la triplure de la Fig, 10 joint par couture à la couche 'in- férieure 13 de 4 Fig. 12,suivant les procédés connus, ces deux éléments sont joints avec les faces qui deviendront les faces exposées de la couche supérieure 11 et la triplure 13, 1'une contre l'autre- Par conséquent, la poignet doit être applique sur.un gabarit qui a pratiquement les mômes dimensions que le poignet de façon que* le bord supérieur D du poignet puisse être forcé vers l'intérieur pour inverser las faces.
Le bord D est alors retourné et maintenu tendu pour obtenir un bord com- mun uniforme entre les couches supérieure et inférieure du poignet, (De cette manière, la couture intérieure Il+ est ex- posée à l'usure et on crée uno région faible dans le poignet* Le poignet est alors à nouveau cousu suivant le bord D pour retenir les bords du poignet en place.
Comme on le remarquera, les coutures intérieures 14 et 18 ont été éliminées suivant 1'invention* Il n'est pas davantage nécessaire de construire le poignet en plaçant les deux faces finalement Qxposées contigues l'une à l'autre puis- que la matière du poignet peut à présent être pliée et retenue fermement en place.
La Fig. 15 est une coupe suivant la ligne 15-15 de la Fig , Il+,
La Fig. 16 est une coupe de la triplure 2a de l'in- vention- La triplure est représentée sous la forme d'un tissu tissé; cependant ceci n'est pas essentiel et elle peut aussi bies être. constituée de fibres individuelles pour obtenir une tri- plure .,on tissée, Dans un cas comme dans 1'autre,.la triplure
<Desc/Clms Page number 21>
suivant l'invention porte des sites de,liaison discontinus 20 d'une composition chimique choisie suivant les indications de l'invention, Les sites de liaison 20 sont soudables à chaud ,et assurent l'adhérence temporaire entre la triplure 2a 'et un autre tissu ou encore la triplure et une partie de la même triplure repliée sur elle-même.
La matière de liaison peut être éliminée par lessivage et est donc facilement dissoute pour faire disparattre les sites 20.
En pratique, l'invention procure de nouveaux procédés pour confectionner les poignets, les cols et articles anal-gués utilisant les triplures de l'invention, ce qui permet d'ob- tenir un meilleur produit.Elle élimina plusieurs ces opéra- tions de couture antérieurement nécessaires et las coutures qui en résultent et qui nuisent au produit achevé' Par exem- ple, dans un pied de col semblable à celui de la Fig. 1, utilisant la triplure 2a de l'invention, il suffit de placer face à face la couche extérieure 4 et la triplure 2a coupée comme représenté à la Fig. 3.
Les bords longitudinaux de la- triplure 2a et de la couche extérieure sont alors repliés sur le corps de la triplure et de la chaleur est appliquée pour obtenir l'adhérence entre les différents sites de liai- son 20 de la triplure et/ou entre la triplure 2a et les si- tes de liaison 20. La couche inférieure 6 du pied de col est alors placée sur un morceau de papier raide et pliée comme représenté' et décrit avec référence à la couche inférieure 13 du poignet (voir Fig. 12 et 13). Le papier maintient le pli dans la couche inférieure 6, car sans papier le pli dans la couche inférieure 6 ne se formerait pas de façon satisfaisante, sans utiliser une matière étrangère pour maintenir ce pli en place.
L'extrémité longitudinale de la section de col A
<Desc/Clms Page number 22>
qui doit être attachée à la section de pied de col B est alors introduite entre l'ensemble replié constitué par la couche extérieure de la triplure et la couche inférieure 6, le,pa- pier est enlevé de la couche inférieure 6 et les sections sont jointes par couture la (voir Fig. 6). La pièce de col A peut être confectionnée de façon semblable.
On.confectionne un poignet suivant l'invention par un procédé très semblable à celui qu'on utilise pour confection- ner un pied de col ou un col lorsque la triplure 2a de l'in- vention est utilisée, Four cette confection, il est d'abord nécessaire de placer la triplure 2a face à face avec la couche extérieure 11 du poignet, puis de replier les quatre bords de l'ensemble compositeobtenu et de souder par la chaleur pour obtenir l'adhérence par les sites de liaison 20 de la triplu- re 2a (voir Fige 16 ), On obtient ainsi un ensemble constitué d'une couche extérieure et de triplure semblable à la Fig. 10.
La couche inférieure 13 du poignet est alors placée sur une matière rigide, par exemple du papier raide 19, et les quatre bords sont pliés vers l'intérieur comme représenté à la Fig.12.
De cette manière, les plis de la couche inférieure 13 sont con- servés. La couche inférieure et l'ensemble constitué par la coucha supérieure et la triplure sont joints (après que le pa- pier 19 a été enlevé des bords appropriés de la coucha infé- rieure) par une couture 14 qui joint les trois couches du poignet suivant un bord longitudinal et deux bords latéraux comme représenté à la Fige 7 et à la Fig. Il., Le seul bord longitudinal restant dans l'ensemble de la couche supérieure et de la triplure et de la couche inférieure et du papier qui reste libre, est fixé par une couture appropriée 17 lorsque la mache 16 est introduite entre les deux.
<Desc/Clms Page number 23>
Dans les deux structures décrites ci-dessus et dans d'autres, les sites de liaison et la matière de liaison étant soluble à l'eau sont éliminés par lavabo normal do l'article achevé.
Des exemples non limitatifs qui suivent illustrent une partie de la présente invention.
EXEMPLE 1.-
Une triplure non tissée sçudable à chaud est obte- nue en préparant d'abord une nappe de fibres disinctes constituées de 65% de fibres coupées de rayon:.nE et 35% de fibres coupées de Nylon sur la base du poids total des fibres dans la nappe. Ce mélange de fibres est introduit dans un appareil de formation d'une nappe qui donne une nappe fibreuse isotropique.
Lanappe est lido dans un saturateur à l'aide d'Elvanol 72-60,. une solution d'alcool polyviny- lique vendue par E.I. du Pont de Nemours et Company qui, après séchage à 121 C donne un poids de matières solides ajoutées (alcool polyvinylique ) de 775 mg/mê.La nappe est ensuite liée à l'aide de HA-8 (résine acrylique auto- réticulante vendue par Rohm et Haas). On introduit dans l'appa- reil do foulardage une résine alkylurée-formaldéhyde méthyloléo, comme le Rhonite R-1 (vendu par Rohm & Haas) de façon à ob- tenir la réticulation interne de la rayonne et la stabilisa- tion qui en résulte.
La nappe préliée absorbe 200 % du poids sec des fibres de HA-8/R-1 présentes dans la bain à raison d'une solution à 23% de matières solides. On obtient ainsi une quantité de 43% de liant sec sur la base du poids sec des fibres.
Un revêtement superficiel discontinu de résine ther- modurcissable soluble dans l'eau est appliqué aux surfaces de
<Desc/Clms Page number 24>
la nappe de base achevée sous la forma d'un post-traitement.
En utilisant un rouleau de rotogravure 30-RO-RS (fabriqué
EMI24.1
par Eastern Eneraving Company), on applique une quantit.é in suffisante de résine soudable à chaud, c'est-à-dire la ré- sine 32-0201, une én.ulsion de copolymère d'acétate de poly- vinyle fabriquée par la National Starch Company avec une teneur en natteras solides de 55% de façon qu'après sé- chage, la nappe porte 7,75 g/mê de résine. Le rouleau n 30 contient des cellules qui sont des pyramides tronquées, cha- cune de 0,22 mm de profondeur.
La composition soudable 4 chaud a un pH d'environ 4,0 et une viscosité de 21+00 contipoisos,
EMI24.2
mesurée à l'aide d'un appareil Lof Broo1rield on utilisant la broche n 3 à 60 tours/minute* La résina est bien entendu soluble dans l'eau chaude. Apres rovêtement, le tissu passe sur un transporteur incliné et vers une batterie de tambours sécheurs et il s'enroule en serpentin. Les tambours fonctionnent à
EMI24.3
104 C environ et le point da ramollisse!T.i;jl1t de la résine doit être un peu plus élevé que cette température, Le tissu est refroidi pour fixer la matière thermoplastique et éviter qu'il accroche,puis rassemblé en lots et traité à nouveau de façon à recouvrir l'autre face du tissu.
La triplure terminée possède les caractéristiques suivantes ;stabilité des dimensions, résilience, bonne sta-
EMI24.4
bilité des couleurs et bonnes caractÉristiquasr wash et wear-n La triplure a un toucher satisfaisant et n'a pas été rendue sensiblement plus raide par l'addition d'un revêtement dis- continu de matière soudable à chaud.
EMI24.5
il.lJ.iL'J 2 e-
On prépare une nappe préliée à l'alcool et séchée comme dans l'exemple 1.
A la composition de foulardage de
<Desc/Clms Page number 25>
HA-8/R-1, on ajoute à raison de 0,5% dupoids nouille du liant, un agent de dispersion le Tamol 850 qui est un Gel da sodium d'un polyelectroylte carboxyle vandu par Rohm & Haas sous la forme d'une solution à 30 da matières actives. On ajoute également de l'Aquaprint gris 3E, un pilent gris vendu par Interchemical Corporation et de l'Aquablack K, un noir de fumée vendu par Columbian Carbon Company, ce fa- çon à obtenir la couleur gris anthracite désirée.
On mélange à la composition da liant, à raisôn de 10% sur la base du poids humide du mélange liant,du gel V-100, granule d'homo- polymère d'acétate de polyvinyle, Shawinigan Resin Corporation.
Les granules ont des dimensions leur permettant de passer par un tamis n 30 et d'être retenus par un taims U.S.S. n 70, La viscosité du mélange est réglée à 250 - 500 centipoises/ seconde, mesurée à l'aide d'un instrument LVF Brookfield en utilisant la broche N 2 à 30 tours/minute. La nappa p'éliée passe dans l'appareil de foulardage qui applique cotte compo- sition dans les mêmes proportions que dans l'exemple 1. En même temps que l'application des matières solides du liant, on applique suffisament de granules sur une face du tissu pour provoquer une augmentation du poids sec de 9,7 g/mê Le tis- su lié et revêtu est alors séché et réticulé comme dans l'exem- ple 1.
La triplure terminée possède la stabilité cas di- mensions, la résilience, une bonne stabilité des couleurs, de, bonnes propriétés " wash et wear " et présente une surface soluble dans l'eau chaude et soudable fi. chaud de façon latente.
EXEMPEL 3. - On prépare un substrat tissé à partir d'un tissu de coton blanchi mesurant 117 g /mê d'un compte de 44 x 40 et de
<Desc/Clms Page number 26>
1 m do largeur. On applique un mélange au tissu par foular- dage pour lui donner des propriétés"wash et wear"et des propriétés de résistance au rétrécissement* Ce mélange com- prend 76 g d'un colorant de cuva,109 kg d'amidon réactif, 136 kg de Permafresh 197 (agent de réticulation de la cellu- lose Warwick Chomical) et 34 kg de chlorure do Magnésium hexa- hydraté (solution à avec de l'eau pour faire un total de 903 litres.
L'absorption de liquide est réglée à environ 100% du poids de la matière textile cellulosique* Le tissu est tendu dans une rame à pinces pour lui rendre les dimen- sions qu'il présentait a l'état sec et séché à une température da 121 C pendant 5 minutes environ. La réticulation est exé- cutée à 163 C pendant 2,5 minutes environ, Le tissu traité est alors lavé légèrement à l'eau contenant un détergent et un alcali doux pour éliminer le catalyseur et le formal qui n'aurait pas réagi. La matière est à nouveau séchéc.
L'apprêt soudable à chaud est appliqué en utilisant un appareil de pistoiage rotatif Binks à 8 pistolets Monté en tanàam avec une rame, Deux passages sont exécutés dans l'appareil, un pour revêtir chaque face de la triplure"wash et wear "L'apprêt soudable à chaud est préparé en ajoutant 4,5 kg d'un diluant inerte à base de pâte de bois à 226 kg 25-2243, un copolymère d'acétate de polyvinyle de la National mtarch commpany. La résine soudable à chaud est pulvérisée en une couche uniforme de particules séparées de façon qu'après séchage à 121 C, la quantité de matières solides résineuses représente 25% du poids sec du substrat.
Le tissu traité est sounis à un essai dans une machine à plier Reace fonctionnant à 116 C avec une durée de séjour de 2 secondes à 4,5 kg/cmê de pression effective, essai au cours duquel il est joint à un
<Desc/Clms Page number 27>
tissu pour chaise Spresso- Los tissus,traitas se comportant bien puisqu'ils maintienent la tissu pour chomise en place pour la couture. L'apprit soudable à chaud n'affecte pas le toucher du poignet achevé et lors du prunier lavage aprs la confection de la chemise, la résine soudable a chaud est éli- minée .
EXEMPLE 4. -
On r3vàt les deux faces d'un tissu 4200 Shapowell W-R, triplure tissée fabriquée par chicopee Manufacturing Company, d'un mélange fluide de matiéra soudable à chaud en utilisant un pistolet à main Binks, modela 62 avec une pression d'air de 2,8 gk/cmê et une pression de liquida de 1,4 kg/cmê. Le mélange confiant 71% d'eau, 25% de résine 25-2443 une émul- sion d'acétate de polyvinyle h plastification intérieure à 55% de matières solides, National Starch Company et 4% do silice pyrogène Cab-0-Sil (M-5) d'une granulométrie de 0,015 micron fournie par Cabot Corporation.
Le mélange est préparé en dis- persant le Cab-O-Sil dans la moitié de la quantité d'eau disponible puis en ajoutant lentement le resta de l'eau et la résine 25-2243 tout en agitant doucement. La triplure est séchée pour éliminer l'eau.
La quantité de matière sèche ajoutée est d'environ 12,5% sur chaque fecesur la base du poids original de la tri- plure,On ne constate pratiquement aucune pénétration de la triplure par la matière soudable à chaud. La soudage à chaud de la triplure à un tissu pour chemise "wash et wear "est ef- fectué à 13 C après 2 secondes et à 160 Caprès 2 secondes. On obtient d'excellents résultats suivant l'invention.
Il est bien'entendu que .L'invention peut être exécutée sous différentes t'ornes sans sortir de son cadre,
<Desc / Clms Page number 1>
Adhesive interlining.
The present invention relates to garments of the type capable of being subjected to repeated washing and more particularly to the collars and cuffs of shirts and the like, to a fabric for making them and to improved methods of making them. .
There are several types of garments that are made to withstand repeated washing :! without losing the essential characteristics which are specific to them, It is parti-
<Desc / Clms Page number 2>
particularly the case of shirts and in particular of shirt collars and cuffs. In the manufacture of collars and caps and similar articles which must have certain characteristics and retain them after repeated washing, an interlining is commonly inserted or introduced between the two outer layers of a collar or a wrist. The interlining is generally chosen to give the necks or wrists a certain resilience and helps to maintain their shape.
The making of collars, cuffs and the like using an interlining sandwiched between two outer layers would heretofore require sewing operations necessary to combine the interlining with at least one outer layer during the remainder of the manufacturing process. The . interlining must generally be associated with the outer layer because at least one pair of edges common to the outer layer of the interlining must be folded over to form one end which is to be joined to a similarly folded piece of fabric, and sewn along common folded edges to achieve a smooth edge preventing fraying. Examples are collars, cuffs and the like.
Sewing in itself creates difficulties in making clothes. It can result in broken fibers or protruding fibers that reduce wear resistance.
The more seams, the more broken fiber ends there are and the less wear resistance. Sewing can be done using a different thread than the material it joins, which introduces a shrinkage factor. Of course, sewing also introduces free ends which, combined with the tension imposed on the thread during sewing, exert
<Desc / Clms Page number 3>
an adverse effect on the tissue. During washing, the threads shorten causing the fabric threads to contract.
The greater the shrinkage, the greater the traction exerted and the puckering appearing. This phenomenon is accentuated by the double stitching and / or the overlapping of sewn edges in the construction of the multi-layered fabric.
Gathering creates high points in the fabric which are exposed to most of the abrasion wear, as opposed to hollows or the rest of the fabric. The wear life of the fabric is reduced since the wear forces are concentrated at points of the fabric rather than distributed evenly throughout the fabric. On the other hand, if the puckering is accentuated and occurs on a side in contact with the body, discomfort may result for the person wearing the garment. In addition, the appearance of the fabric is affected if the puckered side is exposed and comes into view.
These and other disadvantages are avoided by the invention which provides an intermediate fabric for joining two layers of textile fabric, which intermediate fabric has a discontinuous surface coating of heat sealable material capable of being removed and providing sites. of temporary adhesives.
By "removable" is meant that the heat sealable material can be removed by normal machine washing, dry cleaning or the like depending on the solubility of the heat sealable material.
The term "intermediate fabric" used in the present context, defines either a woven fabric or a non-woven fabric used in the making of clothing etc., this fabric facilitating the actual making by remedying certain
<Desc / Clms Page number 4>
deficiencies or providing a desired function that simplifies manufacture. Preferably, this term defines a woven or non-woven interlining used for making garments or similar articles, this interlining not only facilitating the making according to the invention, but also providing the finished article with the desired properties.
The fabric can therefore fulfill its temporary function during manufacture and can also remain and provide desired characteristics to the finished article.
In the manufacture of garments, the use of a form of intermediate fabric according to the invention constitutes a new process according to which (a) a first cut textile fabric is placed against an interlining of similar shape, the interlining having a discontinuous surface coating of a hot-weldable water-soluble material, (b) at least one edge of the interlining is folded, (c) heat is applied to the folded edge and a temporary bond is provided between the interlining and the first fabric to hold the interlining in place, (d) a second texti fabric is placed:
.e of complementary shape, at least one edge of which is folded and held in place by a fixing device against the first fabric and the interlining applied fold, on fold, (e) the fixing device is removed and (f) one fixes the first fabric and the interlining together and the second fabric by sewing in the folded edge.
More particularly, the making of textile fabrics with several sewn layers, such as collars and cuffs, is facilitated by the present invention which provides a method according to which (a) a first textile fabric is placed cut against an interlining cut to a similar shape, the interlining having a surface coating of weldable material
<Desc / Clms Page number 5>
when hot water soluble, (b) fold at least one edge common to the first fabric and the interlining, (c) apply heat to the fold to provide a temporary bond between the interlining and the first fabric and retaining the ply in place, (d) placing a second textile fabric of complementary shape, at least one edge of which is folded, and held in place by the fixing device, ply on ply relative to the first fabric and to the tri- plure, (e)
removing the fastener and (f) securing together the first fabric and the interlining and the second fabric by sewing along the common folded edges to form a stitched edge.
Of course, the interlining may be woven or unwoven and may be bleached, dyed or otherwise treated to give it the color and other properties desired for incorporation into a garment.
A nonwoven interlining according to the invention can be treated to give it "wash and wear" properties, that is to say the mechanical strength in the wet state, the resilience and the abrasion resistance as well as satisfactory feel and color stability. This characteristic is not essential; however, elis is desirable in many cases depending on the intended end application and / or the properties desired in the finished product. These properties are provided by chemical compositions added to the fabric as a size or applied as a binder.
For example, the "wash and wear" properties of cotton are mainly due to the crosslinking of long cellulose molecules which transform the fiber to give it a shape which it retains on wearing and after numerous washes. typical mics which have been used for this purpose include
<Desc / Clms Page number 6>
EMI6.1
d3.vinylsulfone, carbamates, formaldehyde derivatives, etc. The woven interlining of the invention may be non-resilient or resilient, that is to say possess "wash and wear properties;" The non-resilient interlining is usually prepared by applying a starch and lubricant and then compressing mechanically to prevent shrinkage.
Has an interlining
EMI6.2
resilient, a stiffener, for example polyvinyl alcohol, active starch, polyvinyl acetate, with a cellulose crosslinking agent, such as dimeric acid, is added.
EMI6.3
'YhYIO14tllylu: rea, mdl resins, aie-forma3.déhyde, ura-foraaldhyde praondensation products alhydnoxyethylsulfone, etc., to effect the removal and obtain the coraportemett "wagh and wear,"
EMI6.4
It is essential that the heat-weldable composition applied to the surface of the interlining to provide temporary bond sites is heat-welded between 65 and
EMI6.5
232 C. It is also essential that this coaposition does not impart undesirable properties to the interlining itself or to the tissue to which it is desired to support the interlining.
: road theriopiastic resin having these characteristics can be used for this purpose in the invention. Examples of heat-weldable compositions are polyvinyl acetates, polyvinyl alcohols, polyvinyl chlorides, starch ethers, polyacrylate resins, etc. When using a starch ether, it is understood that a certain amount of water is used for the heat sealing.
In practice, it is essential that the heat-weldable material be water soluble because it is not desired to be stored and washing the garment in water is the common process to rid it of unwanted foreign material.
<Desc / Clms Page number 7>
Water remains the most desirable means of removing it since it can be substantially completely removed during the first wash or the first two washes of the garment. Of course, other techniques such as dry cleaning can be used depending on the type of garment and the solubility of the binder.
The heat-weldable binder is not desired to impart any property to the fabric used and therefore cannot be one which chemically reacts with the fibers or filaments or the fabric. primer or binding agents and provides undesirable effects,
When the heat-weldable binder is a "hard" polymer, it must provide for the formation of a discontinuous surface coating. By its very nature a hard thermoplastic resin, in solid form at room temperature is a brittle mass or at the very least resilient.
Therefore, in the form of a continuous sheet or any part of any dimension applied to a fabric, it must necessarily give a certain stiffness to the fabric. This stiffness varies according to the thickness and dimensions of the film and, possibly. be, depending on the resin itself. Since the article of clothing to which the invention applies is not of the type where the finished article is washed before being sold, the heat-weldable binder remains on the surface of the interlining until first wash which has the effect of dissolving it.
Since a hot-weldable binder consisting of a "hard polymer" must necessarily impart some stiffness to the finished article, if it were present as a continuous surface coating, care must be taken that this binder does not. not give excess stiffness to the finished article which would displease the user * In addition, the removal of a continuous film would be a little more difficult during washing
<Desc / Clms Page number 8>
and the unwanted stiffness could be retained by the completed article even after several washes.
'
If the temporary bonding agent is composed of what is generally referred to as a "soft" thermoplastic resin or a "soft polymer", a continuous coating can be applied to one or both sides of the interlining because this polymer would not be hard and brittle at room temperature if not to a much reduced degree. The type of coating applied to the continuous or discontinuous interlining, then depends at least in part on the degree of stiffness with which it is desired to work and in turn on the nature of the polymer used,
The thermoplastic resin which establishes the temporary bond sites on the fabric should become plastic between 65 and 232 ° C, approximately since this is the temperature range of existing equipment used by manufacturers to perform a weld. hot.
It is also important that the temporary binding agent be applied in such a way as to provide surface binding sites. In other words, the amount of heat-weldable binding agent entering the tissue should be minimized. The method of applying this binding agent and its viscosity are therefore of great importance.
To make the interlining of the invention, it suffices to form a sheet of fabric similar to a sheet of distinct fibers or of filaments or of a combination of fibers of natural or synthetic filaments. The tissue is then bound. by chemical or mechanical means, although chemical means are preferred.
If a chemical composition is chosen to obtain the necessary adhesion, it can; also be chosen for other characteristics since it can
<Desc / Clms Page number 9>
also communicate the generally desired "wash and wear" properties;
however, additional processing may be desired to provide either of the desired characteristics of the tisgu web. The water-soluble thermoplastic material which is to provide the temporary binding sites on the surface of the tissue is then applied to at least one side of the tissue to create a large number of distinct surface binding sites which are plasticized to. a temperature of about 65 to 232 C,
The heat-sealable composition can be applied to the fabric by a spray process, by a process in which a particle dispersion of the sealable material in a liquid vehicle is deposited on the surface of the fabric and the vehicle is removed,
or by a rotogravure coating process.
In the process of deposition from a dispersion, it is critical that the solid particles of the hot-weldable composition be sharp enough to remain in suspension and yet coarse enough to provide a discontinuous, surface coating. Therefore, solid spatulas must have a particle size passing through No. 30 sieve (0.0232 inch openings) and retained by a 70 sieve (0.0083 inch openings), both screens being Standard O.S. sieves.
In the liquid deposition process, it is essential that the liquid have a viscosity between about 250 centipoise / second and about 500 centipoise / second, measured with a Brookfield LVF viscometer at 30 rpm. with a n 2 pin so that the particles remain in uniform dispersion in the liquid phase and do not settle,
When applied to fabric by the dispersion process
<Desc / Clms Page number 10>
in a: Liquid, a uniform discontinuous surface coating is established by filtering faction of the fabric which absorbs the liquid phase of the composition, lassint the dispersed granules distributed uniformly on! -one of its faces.
The binding sites to be developed thus protrude from the surface of the interlining to allow sufficient contact between these sites and the tissue to which they are to temporarily adhere, so that by application of heat, the binding sites d 'a sufficient contact surface and containing sufficient material are obtained.
If a liquid spraying process is used and the liquid is water .. it should be taken into account that when spraying some of the water is finely divided and that some coagulation occurs before the Matter heat-weldable material penetrates the interlining resulting in a surface coating. A composition in which dry granules of heat-weldable material are sprayed or otherwise lost on the surface of the interlining, then adhere to the fabric by application of heat is also possible.
In the manufacture of a nonwoven interlining as defined by the invention, discrete fibers of synthetic or natural origin, or both, can be used to form a web of distinct entangled and interwoven fibers. Preferably, a combination of discrete fibers containing about 35% nylon and 65% rayon is used. Nylon fibers provide resilience and tear resistance and rayon provides softness and is an economical fabric filling material.
These factors should be regarded as desirable constituents and the proportions given above take advantage of the properties
<Desc / Clms Page number 11>
of the two fibers, without one dominating the other, Other synthetic fibers can be used as different as desired or used, for example, polyvinyl alcohol, polyesters, polyacrylonitriles, polyamides etc., provided they exhibit the desired toughness. This is also true of natural fibers.
In this case, since rayon fibers are used, stabilization of the rayon must be effected so that its wet properties are similar to its dry properties, i.e. obtain maximum dimensional stability when the rayon is wet. This can be accomplished by adding formaldehyde or certain formaldehyde compounds to crosslink the rayon fibers. A suitable binding agent is then added to bind the entire composition. Typical binding agents are self-crosslinking polyvinyl acetates, also polyvinyl chloride (which is not self-crosslinking. In many cases the binding agent is chosen to give the fabric desirable "w & sh and wear" properties. .
Examples of such agents are acrylic resins, crosslinked polyvinyl acetate and crosslinked polyvinyl alcohols, among others. Discoloration is an important factor to consider. Therefore, other binding agents which might otherwise be suitable should be discarded, for example synthetic rubbers. The binders are chosen to impart resilience, tear resistance and a good feel to the fabric. Wash and wear properties may also be desirable.
After drying at suitable temperatures, the heat-weldable material is applied to the web. This is done,
<Desc / Clms Page number 12>
preferably, pressing the heat-sealable material in the form of granules and in a liquid agent against at least one surface of the fabric. so as to obtain a discontinuous surface coating, or by rotogravure;
in the latter process, printed or acid etched rolls retaining a viscous dispersion of the heat-weldable material in a fluid, are contacted with at least one side of the web to print or transfer a large number of temporary bond sites heat-weldable. Although the only strict condition to be observed is that the surface coating must have sufficient binding sites to perform the desired binding function, it is preferable that the numerous binding sites cover an area of about 10 100%, 50-75% being preferred.
This figure varies depending on the deposition process and whether or not a continuous coating is desired due to the nature of the resin. The surface coating regions. Separate heat-weldable material may have any desired shape, they may be rectangular, square, round, annular, etc., or may have an irregular shape.
Briefly, the process for providing an interlining having a large number of temporary bond sites of heat-weldable material comprises (a) forming a bonded layer of fibers, (b) forming a disrupted surface coating. - Continuous consisting of temporary binding sites of water-soluble material, heat-weldable, on at least one face of the fabric so as to constitute an interlining which can stick to at least one other layer of textile fabric. The formation of the binding sites can be accomplished by spraying the heat-weldable materials, by deposition from a dispersion in a liquid, or by rotogravure. "Wash and wea" properties.
<Desc / Clms Page number 13>
can also be given to the fabric.
As noted above, in making garments where interlining is desired to provide resilient regions retaining a particular torso or gait it was necessary to sew the interlining to an outer layer carefully following an edge. common. If folded edges are desired to prevent fraying these edges should first be folded and then sewn. When the composite element consisting of the interlining and the outer fabric thus joined is then assembled with another outer fabric or the like, for example in the making of cuff collars where the liner becomes the intermediate layer in the sandwich obtained, another edge seam is required to secure the fabric sandwich.
Thus, at least along one edge of the finished article, there are superimposed seams which tend to form gathers on the face of the collar or the cuff, in substance perpendicular to the seam,
The invention eliminates the need for sewing the interlining to an outer fabric to retain it in juxtaposition or to provide pleat retention and, furthermore, provides uniform folds and seams because automatic methods can be used. On the other hand, puckering along one side of a collar or cuff or the like, caused by the overlapping seams, is greatly reduced or eliminated entirely.
The invention will be well understood with reference to the description given below with reference to the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 is a plan view of a known shirt collar;
Fig. 2 and 2a are cuts along line 2-2 of
<Desc / Clms Page number 14>
Fig. 1;
Fig. 3 represents an interlining cut 4 dimensions and sewn with the top layer of fabric to form a base for the collar stand;
Fig. 4 is a. plan view of the two-layer structure of FIG. 3 where the opposite longitudinal edge of the collar stand has been sewn to the interlining and these two sewn edges have been folded over the collar stand;
Fig. 5 is a plan view of the collar base of FIG. 4; however, this form is in accordance with the invention;
Fig. 4a and 5a are sections respectively taken along lines 4a-4a of FIG. 4 and 5 & -5a of FIG. 5.
Fig. 6 shows a section through a collar and a collar stand according to the invention;
Fig. 7 is a plan view of a normal shirt cuff, with a portion cut away to show the interlining;
Fig. 8 is a section taken on line 8-8 of FIG. 7;
Fig. 9 shows the interlining sewn to the outer layer of a cuff and folded over, while FIG. 10 represents the outer layer / interlining structure according to the invention;
Fig.
There is a cut along line 2-2 of a neck similar to that in Fig. 7 according to the invention;
Fig. 12 shows the lower layer of the wrist held in the folded position;
Fig. 13 is a section taken along line 13-13 of FIG. 12;
Fig. 14 is a plan view of the structure of the wrist according to the invention showing the outer layer and the necks.
<Desc / Clms Page number 15>
lower cheeks plus the interlining;
Fig. 15 is a section taken on line 15-15 of FIG. 14;
Fig. 16 is part of the interlining according to the invention.
On Fig 1, the collar piece A and the collar foot B are joined by seam 1, The parts torn off in each of the sections reveal the interlining 2 sewn to the outer layer 3 of the collar piece A and the interlining 2 on the outer layer 4 of the collar base B. Part A consists of three layers of which the interlining 2 is the intermediate layer.
The outer layer 3 is the layer that is exposed when the collar is folded along the 0 - C line and the bottom 5 layer of the collar is the layer that is normally not exposed because the collar is folded up, but forms the other face. of the collar, Part of the lower layer of the collar 5 can be seen in the torn part as being sewn and folded over the interlining 2, The outer layer 4 of the collar stand is the layer in contact with the neck, or the lower layer 6 forms the opposite face and is shown in the cutout as sewn to the interlining 2 and folded over the latter in the collar stand. Gathers 7 are shown in the outer layer 3 of the collar and the outer layer 4 of the collar stand.
The collar / collar stand combination of FIG. 1 is typical of known confections.
Fig. 2 is a section taken on line 2-2 of FIG, 1, with the various layers represented simply by a line. The inner seam of the interlining 2 on the outer layer 3 of the collar A is shown, as is the seam 10 along the entire edge of the collar. Likewise, the inner seam 9 which fixes the outer layer 4 of the foot
<Desc / Clms Page number 16>
of collar to the interlining 2 is shown as well as the seam 1 which joins the collar foot B to the collar part A. Fig. 2a is the same as FIG. 2 but there is the thickness of each layer.
FIG. 3 represents the outer layer 4 of the collar base B sewn at 9 to the interlining 2, according to known methods. This seam is performed by a hand guided machine. Due to the tension imparted to the thread by the sewing machine and the guide by hand, the seam is not even. It should be noted that the seam 9 along the center of the longitudinal edge is barely on the outer layer.
Fig. 4 shows the outer layer of the triple of FIG. 3 But the other longitudinal edge of the outer layer 4 has been sewn 4 the interlining 2 and the two longitudinal edges have been folded before joining the lower layer of the collar stand. This operation required by known methods has been eliminated by the invention. Once again, the irregularity of the seam 9 and the irregularity of the fold of each of the longitudinal edges are to be noted.
Fig, 4a is a section taken along line 4a - 4a from Fig. 4, showing how the folded and sewn longitudinal edges of the outer layer of the interlining of Fig. 4, flare or open since the fold represents an artificial position inflicting mechanical forces on the fabric. When a fabric consisting of several superimposed layers is folded on itself, all of the folds show resistance to folding and a tendency to resume the natural position of the fabric; however, each of the folds except the first must be folded over another and the stresses and mechanical forces are imparted to each of these folds to
<Desc / Clms Page number 17>
that the common edges of the folds coincide.
Each of the successive folds must then be folded over a back of other folds and it is clearly visible that the ends of all the folds do not join in a common line. Furthermore, each of the edges parallel to the fold line naturally tends to move back towards the fold line to remove these tensions. This action appears in the making of collars and cuffs where several superimposed edges are folded back on themselves and sewn. In the first place, there is no known method other than sewing to retain the folded edges in the folded position to prevent opening of the fold (Fig. 4a) and there is no way to prevent displacement. from the edge of the other layer to the fold line.
Sewing does not prevent this latter phenomenon since the thread only retains the fabric at one point and even then the thread does not only retain the fabric since the fabric is porous. The slow deformation of the fabric loosens the upper folds of the folded fabrics and contributes to the puckering of collars and cuffs made with interlining and according to known methods,
The invention eliminates these drawbacks because the layers of the fabric are held securely together prior to folding by the adhesive heat-weldable bonding sites of the interlining and when folding all edges of the two layers of fabric remain in contact along their respective common edges without any of the different layers tending to move,
Fig. 5 shows an outer layer / interlining structure similar to the cello of FIG. 4;
however, the interlining 2a of the present invention was used (see Fig. 16). The folds of the longitudinal edges are uniform and no stitching is necessary since the temporary bonding sites 20 of
<Desc / Clms Page number 18>
the interlining 2a were used so that the outer layer 4 adheres to the fabric 2a of the interlining according to the invention.
The folding . longitudinal edges has also been improved using the 20 binding sites of the interlining since the fabric 2a of the interlining temporarily adheres to these sites to ensure a full fold where the folded edges are against the body of the layered structure exterior / interlining, The section along line 5a - 5A is given in FIG. 5a and the advantages of the invention are clearly visible.
Fig. 6 is a section which can be taken along a line similar to 2 - 2 of FIG. 1 if the combination of collar and collar stand of FIG. 1 comprises the interlining 2a of the invention. The only seam that appears is the outside seam 10a along the edge of the collar (similar to seam 10 in Fig. 1) and the outside seam joining the collar to the collar stand. There is no interior seam.
Fig. 7 shows a custom-made wrist, The top layer 11 of the cuff is cut to show the interlining 12. The lower cuff layer 13, the top layer 11 and the interlining 2 are joined by an outer seam 14, On button 15 is sewn to the wrist and the wrist is joined to the sleeve 16 of the shirt by a seam 17.
According to what has been said before for the making of the collar and the collar stand, FIG. 8 is a section taken on line 8-8 of FIG. 7 and shows the inner seam 18, where the upper layer 11 of the cuff must be joined to the interlining 12 during the making to obtain the wrist.
The outer seam 14 which joins the three layers of the wrist to the end nearest the hand is shown, as is the seam 17 joining the wrist to the hand.
<Desc / Clms Page number 19>
handle 16, Fig. 9 against the structure comprising the upper coucha and updating interlining traditionally used in the cuffs of FIG.
7 'The top layer 11 of fabric constituting the cuff is sewn in 18 to the interlining 12 on all four sides, and the four sides of the composite element are folded over the interlining 12, The seam and the folds are intentionally shown. as irregular since they are carried out at least in part by means other than hand sewing machines, which usually do not give uniform results.
By using the interlining 2a (Fig. 16) of the invention a structure is obtained shown in Fig. 10, consisting of a top layer and an interlining where no seam is involved and where the upper fabric layer 11 will adhere to the interlining 2a through the temporary binding sites 20 provided on the interlining 2a . These same binding sites 20 cause the interlining to adhere to itself and a machine can thus be used to form the uniform fold, the folded edge not having a tendency to move away from the body of the structure (see Figs 4a and 5a ). If the assembly formed by the upper layer and the interlining of FIG. 10 navit was used in. this confections a wrist similar to that of Fig. 7, seen in section along line 8.8, would show that no seam was necessary.
To make it easier to understand the making of the wrist, Fig 12 has been drawn to show how the bottom layer 13 of the wrist is placed on stiff paper 19 so that the edges can be folded and the crease remains in place, thus maintaining the wrist. bottom layer in place to join the top layer suit
<Desc / Clms Page number 20>
and the interlining of Fig.9 or Fig.10.
Fig. 13 is a section taken along line 1313 of Fig. 12, Fig, 14 shows the entire upper layer of the interlining of Fig, 10 joined by stitching to the lower layer 13 of Fig. 4. 12, according to known methods, these two elements are joined with the faces which will become the exposed faces of the top layer 11 and the interlining 13, one against the other. Therefore, the wrist must be applied on a jig. which has practically the same dimensions as the wrist so that the upper edge D of the wrist can be forced inwards to reverse the faces.
The edge D is then turned over and kept taut to obtain a uniform common edge between the upper and lower layers of the wrist, (In this way the inside seam Il + is exposed to wear and a weak region is created in the wrist. the wrist * The wrist is then sewn again along edge D to hold the edges of the wrist in place.
As will be appreciated, the inner seams 14 and 18 have been eliminated according to the invention. It is not necessary to construct the cuff either by placing the two sides finally exposed contiguous to each other since the material of the wrist can now be bent and held firmly in place.
Fig. 15 is a section taken along line 15-15 of Fig, Il +,
Fig. 16 is a section through the interlining 2a of the invention. The interlining is shown in the form of a woven fabric; however this is not essential and it can also be. made of individual fibers to obtain an interlining., In either case, the interlining is woven.
<Desc / Clms Page number 21>
according to the invention carries discontinuous bonding sites 20 of a chemical composition chosen according to the indications of the invention, The bonding sites 20 are heat-weldable, and provide temporary adhesion between the interlining 2a 'and another fabric or even the interlining and part of the same interlining folded over on itself.
The binding material can be removed by leaching and is therefore easily dissolved to cause the sites to disappear.
In practice, the invention provides new methods for making cuffs, collars and analgesic articles using the interlinings of the invention, resulting in a better product. It eliminates many of these operations. previously required seams and the resulting seams which adversely affect the finished product. For example, in a collar stand similar to that of FIG. 1, using the interlining 2a of the invention, it suffices to place the outer layer 4 and the interlining 2a cut as shown in FIG. 3.
The longitudinal edges of the interlining 2a and the outer layer are then folded over the body of the interlining and heat is applied to achieve the adhesion between the different bonding sites of the interlining and / or between the interlining. interlining 2a and the connecting sites 20. The lower layer 6 of the collar stand is then placed on a stiff piece of paper and folded as shown and described with reference to the lower layer 13 of the cuff (see Fig. 12 and 13). The paper maintains the crease in the lower layer 6, because without paper the crease in the lower layer 6 would not form satisfactorily, without using a foreign material to hold this crease in place.
Longitudinal end of neck section A
<Desc / Clms Page number 22>
which is to be attached to the neck base section B is then introduced between the folded assembly consisting of the outer layer of the interlining and the lower layer 6, the paper is removed from the lower layer 6 and the sections are joined by stitching la (see Fig. 6). The collar piece A can be made in a similar fashion.
A wrist according to the invention is made by a process very similar to that which is used to make a collar stand or a collar when the interlining 2a of the invention is used. first necessary to place the interlining 2a face to face with the outer layer 11 of the cuff, then to fold the four edges of the composite assembly obtained and to heat weld to obtain the adhesion by the bond sites 20 of the triple 2a (see Fig. 16). We thus obtain an assembly consisting of an outer layer and an interlining similar to FIG. 10.
The bottom layer 13 of the cuff is then placed on a rigid material, for example stiff paper 19, and the four edges are folded inward as shown in Fig. 12.
In this way, the folds of the lower layer 13 are preserved. The lower layer and the assembly consisting of the upper layer and the interlining are joined (after the paper 19 has been removed from the appropriate edges of the lower layer) by a seam 14 which joins the three layers of the following cuff. a longitudinal edge and two lateral edges as shown in Fig. 7 and in Fig. II., The only longitudinal edge remaining in the whole of the upper layer and the interlining and the lower layer and paper which remains free, is fixed by a suitable seam 17 when the mache 16 is introduced between the two.
<Desc / Clms Page number 23>
In both structures described above and others, binding sites and binding material being water soluble are washed away from the finished article.
Non-limiting examples which follow illustrate part of the present invention.
EXAMPLE 1.-
A heat-curable nonwoven interlining is obtained by first preparing a web of discrete fibers consisting of 65% staple fibers: .nE and 35% staple fibers of nylon based on the total weight of fibers in. the tablecloth. This mixture of fibers is fed to a web forming apparatus which results in an isotropic fibrous web.
Lanappe is lido in a saturator using Elvanol 72-60 ,. a polyvinyl alcohol solution sold by EI du Pont de Nemours and Company which, after drying at 121 ° C. gives a weight of added solids (polyvinyl alcohol) of 775 mg / m. The web is then bonded with the aid of HA-8 (self-crosslinking acrylic resin sold by Rohm and Haas). An alkylurea-formaldehyde methyloleo resin, such as Rhonite R-1 (sold by Rohm & Haas) is introduced into the padding machine so as to obtain the internal crosslinking of the rayon and the resulting stabilization. .
The pre-bonded web absorbs 200% of the dry weight of the HA-8 / R-1 fibers present in the bath at a 23% solids solution. This gives 43% dry binder based on the dry weight of the fibers.
A discontinuous surface coating of water-soluble thermosetting resin is applied to the surfaces of the
<Desc / Clms Page number 24>
the base sheet completed in the form of a post-treatment.
Using a 30-RO-RS rotogravure roller (manufactured
EMI24.1
by Eastern Eneraving Company), an insufficient amount of heat-sealable resin, i.e., 32-0201, a polyvinyl acetate copolymer enulsion manufactured by the National Starch Company with a solids content of 55% so that after drying the web bears 7.75 g / ml of resin. Roll # 30 contains cells which are truncated pyramids, each 0.22 mm deep.
The hot-weldable composition 4 has a pH of about 4.0 and a viscosity of 21 + 00 contipoisos,
EMI24.2
measured using a Lof Broo1rield device using spindle n 3 at 60 revolutions / minute * The resin is of course soluble in hot water. After coating, the fabric passes over an inclined conveyor and to a battery of dryer drums and is wound into a serpentine. The drums operate at
EMI24.3
About 104 C and the point of softening! Ti; jl1t of the resin must be a little higher than this temperature, The fabric is cooled to fix the thermoplastic material and prevent it from sticking, then gathered in batches and treated again. so as to cover the other side of the fabric.
The finished interlining has the following characteristics; dimensional stability, resilience, good stability
EMI24.4
Colorability and good wash and wear-n characteristics The interlining has a satisfactory feel and has not been made significantly stiffer by the addition of a continuous coating of heat-weldable material.
EMI24.5
il.lJ.iL'J 2 e-
A web pre-bonded with alcohol and dried is prepared as in Example 1.
Has the padding composition of
<Desc / Clms Page number 25>
HA-8 / R-1, a dispersing agent is added in an amount of 0.5% of the weight of the binder, Tamol 850 which is a sodium gel of a carboxylated polyelectroylte sprayed by Rohm & Haas in the form of a solution of 30 da active materials. Also added are Aquaprint Gray 3E, a gray pilent sold by Interchemical Corporation and Aquablack K, a carbon black sold by Columbian Carbon Company, in order to achieve the desired charcoal gray color.
The binder composition was mixed with 10% based on the wet weight of the binder mixture, V-100 gel, polyvinyl acetate homopolymer granule, Shawinigan Resin Corporation.
The granules are sized to pass through a No. 30 sieve and be retained by a U.S.S. n 70, The viscosity of the mixture is set at 250 - 500 centipoise / second, measured using an LVF Brookfield instrument using the N 2 spindle at 30 revolutions / minute. The coiled nappa passes through the padding apparatus which applies this composition in the same proportions as in Example 1. At the same time as the application of the solids of the binder, sufficient granules are applied to one side. of the fabric to cause a dry weight increase of 9.7 g / mel. The bound and coated fabric is then dried and crosslinked as in Example 1.
The finished interlining has dimensional stability, resilience, good color stability, good wash and wear properties and has a hot water soluble and weldable surface. latently hot.
EXEMPEL 3. A woven substrate is prepared from a bleached cotton fabric measuring 117 g / m with a count of 44 x 40 and
<Desc / Clms Page number 26>
1 m wide. A mixture is applied to the fabric by padding to give it "wash and wear" properties and properties of resistance to shrinkage. This mixture comprises 76 g of cuva dye, 109 kg of reactive starch, 136 kg of Permafresh 197 (Warwick Chomical cellulose crosslinking agent) and 34 kg of magnesium chloride hexahydrate (solution with water to make a total of 903 liters.
The liquid absorption is adjusted to approximately 100% of the weight of the cellulosic textile material * The fabric is stretched in a clamp ream to return it to the dimensions it presented in a dry state and dried at a temperature of 121 C for about 5 minutes. The crosslinking is carried out at 163 ° C. for about 2.5 minutes. The treated fabric is then washed lightly with water containing a detergent and a mild alkali to remove the catalyst and the unreacted formal. The material is dried again.
The heat-weldable primer is applied using a Binks 8-gun rotary sprayer Mounted in tanàam with an oar, Two passes are made through the device, one to coat each side with the wash and wear l 'interlining. Heat-weldable primer is prepared by adding 4.5 kg of an inert wood pulp thinner to 226 kg 25-2243, a polyvinyl acetate copolymer from the National mtarch company. The heat-weldable resin is sprayed into a uniform layer of separated particles so that after drying at 121 ° C, the amount of resinous solids is 25% of the dry weight of the substrate.
The treated fabric is subjected to a test in a Reace folding machine operating at 116 C with a residence time of 2 seconds at 4.5 kg / cm3 effective pressure, in which test it is joined to a
<Desc / Clms Page number 27>
fabric for chair Spresso- Los fabrics, treated behaving well since they hold the fabric for chomise in place for sewing. The heat-weldable appellation does not affect the feel of the finished wrist and in the plum wash after making the shirt, the heat-weldable resin is removed.
EXAMPLE 4. -
Both sides of a 4200 Shapowell WR fabric, woven interlining manufactured by chicopee Manufacturing Company, were coated with a fluid blend of heat-weldable material using a Binks hand gun, model 62 with an air pressure of 2, 8 gk / cmê and a liquid pressure of 1.4 kg / cmê. The mixture resulting in 71% water, 25% resin 25-2443 an emulsion of polyvinyl acetate h inside plasticization at 55% solids, National Starch Company and 4% pyrogenic silica Cab-0-Sil ( M-5) with a particle size of 0.015 micron supplied by Cabot Corporation.
The mixture is prepared by dispersing the Cab-O-Sil in half the amount of water available and then slowly adding the remainder of the water and 25-2243 resin while gently stirring. The interlining is dried to remove water.
The amount of dry matter added is about 12.5% on each basis based on the original weight of the interlining. Almost no penetration of the interlining by the heat-weldable material is seen. Heat welding of the interlining to a "wash and wear" shirt fabric is carried out at 13 C after 2 seconds and at 160 C after 2 seconds. Excellent results are obtained according to the invention.
It is of course understood that the invention can be carried out under different forms without going outside its framework,